Istuskelimme juttelemassa Espan puistossa, kun mustavalkoinen lokki aikoi laskeutua patsaan päälle. Lehmuksen lehtien suojasta hyökkäsi hurjalla vauhdilla jokin rastaan näköinen ja kokoinen lintu, joka ajoi lokin muihin maisemiin. Sitten se palasi takaisin lehmuksen lehtien suojaan.
Kaikki tapahtui uskomattoman nopeasti ja mielessä heräsi monenlaisia kysymyksiä.
Tietääkö joku, mikä tuo nopea ja rohkea reviirinsä vartija mahtoi olla?
En ehtinyt tehdä iksityiskohtaisia havaintoja nopeasti ja määrätietoisesti lentäneestä linnusta. Pienempi kuin hoikat kyyhkyset ja reilusti varpusia suurempi. Kokoluokka ehkä rastaan kaltainen.
Ketju luontoilmiöistä - onnistuisiko täällä
58
660
Vastaukset
- eppu2
Jospa se oli sitten räkättirastas. Se on aika rohkea. Saattaa ärhennellä vaikka kissalle.
- mitä.ihmettä
Elefvanttikin kuulemma pelkää hiirtä.
- seonollut
Varpuspöllö
- eppu2
Varpuspöllö on pieni kooltaan.
- pahnan-pongaaja
jaa et niinku esplanaadil joo?
mä en tunne sitä skutsii ja mitä lautoi siel kasvaa.
ni mä en osaa zoomaa et mikä fogeli se on ollu?
joku tissu-tintti varmaa. siis tollai tissuttelija eli tenuttelija, oisko läyskä-lipiäinen?
niinku mä budjaan tääl luvian junteis vai lavia vai laihia tai pönttölä...
mut kysy luonto~illalta, se fokus mikä tulee mettäradion ja maamiestietolaarin välis. Joku suojelumoodi jäänyt rastaalle päälle? Poikasten pitäisi jo olla kuoriutuneet ja lentokunnossa. Täällä meidän pihalla oli muutama viikko sitten talitinttien toinen pesue lentoharjoituksia, oli kuin mikäkin gangsta-hood. Ne pörähti lintulaudalle, teki huimia lentonäytöksiä, kahisi keskenään ja lähti taas.
Rastaat ovat todella rohkeita, menee vaikka haukan kimpun tarvittaessa.
Kiva tällainen luonnoilmiöketju. Eipä tietty tule paljon mitään mieleen just silloin kun pitäisi :) Kerron nyt sitten kuitenkin jotain luonnosta. Meillä on lepakoita. Ei niitä paljon huomaa, ellei istu pimeässä ja tiirailee taivasta, saattaa nähdä jotain lintua pienempää ja yöperhosta isompaa.
Rapujuhlissa sain tietää, että jos menee metsään lakanaan tai johonkin valkoiseen kiedottuna, ne tulee roikkumaan siihen. Mun kylpytakki on valkoinen. Nyt en uskalla enää mennä saunan jälkeen terassille viilentymään. Täytyy vissiin värjäyshommiin ruveta :)- kivaanähdä
Mä katselin takapihalla kun orava kiipes kuusen latvaan sen runkoa pitkin kovaa vauhtia ja samaan aikaan harakka koitti tökkiä sitä ja nousi lentäen tosi hankalasti oksien välissä ylös samaa tahtia oravan kaa, sitä varmaan otti se orava pattiin siks hanakasti se koitti sitä nokallaan tökkiä mut eihän se osunu kun se orava kiersi sitä runkoa pitkin. Sit oli hauska kun se orava ylhäällä kääntyikin ja lähti tulemaan alaspäin niin harakka ei enään siihen temppuun pystynyt ja lähti meneen.
- ent.siivoojaparka
Oravat ei oikein ole lintujen suosiossa etenkään lintujen pesimisaikaan sen enempää kuin kissatkaan.
Ehkä harakka sai hätisteltyä oravan sinne suuntaan takaisin, minne halusikin. - eppu2
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Oravat ei oikein ole lintujen suosiossa etenkään lintujen pesimisaikaan sen enempää kuin kissatkaan.
Ehkä harakka sai hätisteltyä oravan sinne suuntaan takaisin, minne halusikin.Luin hiljan jostain, että kissat ovat linnuille pieni paha oraviin verrattuna.
Oravat kulkevat niin ketterästi puussakin.
- haukkako
Talvella näin aivan vierestä kun kanahaukka (?) otti jäniksen kiinni ja tappoi sen. Olin maalla tienvarressa hommissa kun silmäkulmaan tuli kuva jostain varjosta joka meni ja kovaa, käännyin katsomaan niin jänis juoksi henkensä edestä teitä pitkin ja aivan sen takana n. metri tienpinnasta liiteli kanahaukka sen perässä ja lähestyi koko ajan. Tosi mielenkiintoinen taistelu menossa. Sit se kanahaukka sai sen jäniksen eka kerran kiinni ja ikäänkuin jaloillaan se tarras jäniksen takapuoleen kiinni ja pyöräytti sitä niin et jalat sekos ja se jänis kaatui ja luisteli tietäpitkin. Kanahaukka pysähtyi siihen ja katsoi miten kävi. Jänis sai kuitenkin uudelleen jalat alleen ja lähti taas juoksuun. Sit se kanahaukka lähti uudelleen sen perään ja taas sama juttu mut nyt se jäi sen jäniksen päälle ja antoi nokallaan kuolettavan iskun jäniksen niskaan ja tappoi sen. Mä menin katsomaan lähempää sitä jänistä niin se kanahaukka lähti lähimmän kuusen latvaan katsomaan mitä mä siinä teen. Lähdettyäni katselin sitä kanahaukkaa mitä se meinaa sen jäniksen kans tehdä niin se tuli siihen takas ja yritti nostaa sitä ilmaan ja viedä mukanaan mut se jänis oli liian painava eikä se jaksanut nostaa sitä kun siivet ei saaneet ilmaa. Jänis jäi siihen. Kyllä se sit myöhemmin oli hävinnyt kait sen joku muu oli pistänyt poskeensa. Et tällainenkin tapaus suoraan elävästä luonnosta maalla.
- MetsästämäänMielii
Jos olisit korjannut jäniksen talteen ja suolestanut sen samantien, olisit voinut tehdä herkullista jänispaistia tai muuta hyvää.
Jänistä voi myös riiputtaa ennen nylkemistä. Kun sitoo takajalkoihin narun ja laittaa vaikka jonnekin ulkoilmaan riippumaan vaikka viikoksi. Liha mureutuu riiputettaessa. - Jäniksen liha on suurta herkkua - minun mielestäni.
Vähän on väkinäinen aloitus.
Miten ihmeessä sain tuon vaikutelman? :)
Laitanpa siis luonto-tarinan, joka soljuu helpommin ja luonnollisemmin.
"Toukka nylkytti pitkin Espan hiekkaa
musta raita sen seljässä venytteli.
Tuli tuulonen toukkaa pöllytti
tuhkan-harmaana toukka sitten yhä nylkytti.
Hevos-Kastanjan lymystä rastas hokas
pieni hetkonen vain oli toukka nokas."
H.- KuvotustaPukkaa
Vähän on väkinäinen runomukaelma yhdeltä palstan harvoista pölqvisteistä. Itsekeskeinen, typerä, äärimmäisen harvoin hauskoja juttuja kirjoittava 60 mies, jonka ainoana pätemispaikkana on tämä keskustelupalsta. Mies ei ilmeisesti itsekään koe vielä saaneensa oikeastaan mitään aikaan elämässään.
Jos mies oppisi arvostamaan toisia ihmisiä, hän voisi vähitellen huomata, että omakin elämänsä kohentuu. Luultavasti on isompi haaste kuin mihin miehen resurssit riittävät.
AI niin, miten tästäkin voisi vääntää luontotarinaa.
No, Pöllqvisti söi raakaa kalaa, ja sai matoja vatsaansa. Madot alkoivat vähitellen kiivetä mahalaukusta takaisin ylös ruokatorvea pitkin. Ne olivat lisääntyneet vatsalaukussa niin, että paluuliikenteessä alkoi olla ruuhkaa. Jonkin ajan päästä Pöllqvistin suusta ei muuta ulospäin mahtunut tulemaankaan kuin väsyneitä matoja. KuvotustaPukkaa kirjoitti:
Vähän on väkinäinen runomukaelma yhdeltä palstan harvoista pölqvisteistä. Itsekeskeinen, typerä, äärimmäisen harvoin hauskoja juttuja kirjoittava 60 mies, jonka ainoana pätemispaikkana on tämä keskustelupalsta. Mies ei ilmeisesti itsekään koe vielä saaneensa oikeastaan mitään aikaan elämässään.
Jos mies oppisi arvostamaan toisia ihmisiä, hän voisi vähitellen huomata, että omakin elämänsä kohentuu. Luultavasti on isompi haaste kuin mihin miehen resurssit riittävät.
No, Pöllqvisti söi raakaa kalaa, ja sai matoja vatsaansa. Madot alkoivat vähitellen kiivetä mahalaukusta takaisin ylös ruokatorvea pitkin. Ne olivat lisääntyneet vatsalaukussa niin, että paluuliikenteessä alkoi olla ruuhkaa. Jonkin ajan päästä Pöllqvistin suusta ei muuta ulospäin mahtunut tulemaankaan kuin väsyneitä matoja."KuvotustaPukkaa"
Toisinaan minua kummastuttaa, miksi jotkut jaksavat jakaa samaa tietoutta minusta vuodesta toiseen.
Luulisi toiston alkavan tuntua tylsältä.
-
"Pieni itikka etsi nänniä
se ei tajunnut sillä olevan omakin kärsä"
-
Laitahan minullekin peukku.
H.- KuvotKotKotKotKuu
Niin tuntuukin. Mutta joskus on pakko kommentoida, kun aina ei voi sivuuttaa viestivyöryäsi lukematta.
- elviira-vaan
KuvotustaPukkaa kirjoitti:
No, Pöllqvisti söi raakaa kalaa, ja sai matoja vatsaansa. Madot alkoivat vähitellen kiivetä mahalaukusta takaisin ylös ruokatorvea pitkin. Ne olivat lisääntyneet vatsalaukussa niin, että paluuliikenteessä alkoi olla ruuhkaa. Jonkin ajan päästä Pöllqvistin suusta ei muuta ulospäin mahtunut tulemaankaan kuin väsyneitä matoja.Mieskö? Ei todellakaan..........................
- totuushan.on
Hunzi! Munaton kuuskutonen (66) iältään ja luulisi vaan kuus vuotiaaksi? Ai niin. Kuusvuotiaatkin on järkevämpiä, ainakin loogisempia.
- Heikunkeikku
Olen melko varma, oikeestaan enemmän kuin "melko", että kyseessä on räkättirastas.
Voi hurjimuksen hurjimus, miten hurjan aggressiivisia ne ovat. Hyppivät silimille, ellei silimien omistajat ryntää pakoon.
"Mun" metsässä asuu räkättirastaita ja kun ne saapuvat, niin varikset kaikkoavat tyystin. Välillä yrittävät palata omaan paikkaansa, mutta ei onnistu. Räkättirastaan hyökkäävät oitis vihan vimmassaan.
Mulla olis vino pino luontoilmiöitä, joihin olen törmännyt. Varsinkin eläimiin liittyviä.
Mun paha vikani on, että kirjoituksistani tulee aivan liiiiiiiiiiiiian pitkiä. En osaa kirjoittaa lyhyesti sanottavaani.
JOS tulee mieleen joku lyhyt juttu, niin palajan takaisin tähän ketjuun."Heikunkeikku "
Hyvin olet itsesi sisäistänyt lutuseni.
Olen melkeinpä ylpeä sinusta :)
-
Olisikohan sinulla meri-elävänä muistoja lapsuudestasi?
Jolloin katselit kirkkaan meri-veden läpi miten Kivi-Nilkka söi Lohen mahaa auki :)
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku "
Hyvin olet itsesi sisäistänyt lutuseni.
Olen melkeinpä ylpeä sinusta :)
-
Olisikohan sinulla meri-elävänä muistoja lapsuudestasi?
Jolloin katselit kirkkaan meri-veden läpi miten Kivi-Nilkka söi Lohen mahaa auki :)
H.Kyllä kyllä, olen tasapainoinen nainen. Itseni sisäistänyt niiltä osin, minkä olen katsonut tarpeelliseksi.
On mulla semmosia lapsuusmuistoja saaresta kirkkaasta merivedestä, kun siskoni (hän minua 10v vanhempi) kaapas mut syliinsä ja kantoi rannan tuntumassa olevan kiven päälle seisomaan. Hän jätti minut sinne ja vahtas rannalta, kun 4-vuotias tyttö kiljui kuin pistetty ja pyysi hakemaan pois. Kiven ympärillä pohjassa kasvoi paljon höllyviä höyhenmäisiä vesikasveja, jotka kiemurtelivat siihen malliin, että pelkäsin niitä kuollakseni.
Jouduin pumppaamaan itseeni vaivalla rohkeutta, että uskaltaisin kahlata kiveltä rantaan.
Lapsen silmin kivi oli TOSI kaukana. Nyt aikuisena, kun samainen kivi on edelleen paikallaan, niin kivi on n. 3 metrin päässä. Heikunkeikku kirjoitti:
Kyllä kyllä, olen tasapainoinen nainen. Itseni sisäistänyt niiltä osin, minkä olen katsonut tarpeelliseksi.
On mulla semmosia lapsuusmuistoja saaresta kirkkaasta merivedestä, kun siskoni (hän minua 10v vanhempi) kaapas mut syliinsä ja kantoi rannan tuntumassa olevan kiven päälle seisomaan. Hän jätti minut sinne ja vahtas rannalta, kun 4-vuotias tyttö kiljui kuin pistetty ja pyysi hakemaan pois. Kiven ympärillä pohjassa kasvoi paljon höllyviä höyhenmäisiä vesikasveja, jotka kiemurtelivat siihen malliin, että pelkäsin niitä kuollakseni.
Jouduin pumppaamaan itseeni vaivalla rohkeutta, että uskaltaisin kahlata kiveltä rantaan.
Lapsen silmin kivi oli TOSI kaukana. Nyt aikuisena, kun samainen kivi on edelleen paikallaan, niin kivi on n. 3 metrin päässä."Heikunkeikku"
Fiksu sinä.
Huomasit heti että arvostelin pilaantuneita, sameita meren-ranta-vesiä.
-
Menisitkö kivelle vielä?
Jos lupaisin hakea sinut pois sieltä.
Näyttäisit minulle sitten todellisen luontosi :)
H.Heikku, mua ei haittaa pitkät kirjoitukset, päin vastoin, saatan joskus jopa avata kirjan :)) Mieluiten pitkä ja mukava kirjoitus kuin lyhyt ja tympeä. Ei silleen, että sulla tympeitä olisikaan... noin palsta-kuvaa muuten vaan ajattelin.
Jos joku ei tykkää lukea pitkiä kirjoituksia, ja silti ryhtyy siihen vaikka silmäillenkin näkee että tekstiä pukkaa, niin vähän on oma vika. Ihan vähän. Loput menee tietty talvisodan piikkiin ;)) tai jotain. Kunhan ei vaan lukijan vika ole ainakaan kokonaan.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
Fiksu sinä.
Huomasit heti että arvostelin pilaantuneita, sameita meren-ranta-vesiä.
-
Menisitkö kivelle vielä?
Jos lupaisin hakea sinut pois sieltä.
Näyttäisit minulle sitten todellisen luontosi :)
H.Ai jaa, että fiksu. Saat sen fiksuuden takaisin. Niin fiksu en sentäs ole:)
Minä nimittäin en yhtään ollenkaan huomannut yhtikäs laisinkaan, että arvostelit pilaantuneita ja sameita merenrantavesiä.
Mä en kato hokannut, koska saaressa merivesi on vähäköku kirkasta. Niin kirkasta, että jos se veden pinta ei liikkuisi, niin luulis, että vettä ei ole laisinkaan.
Kovin merikasviviseen rantaan en mielelläni mene. Kasvit ovat kuin huojuvia käärmeitä, käsiä jotka hamuavat nilkkoja, pöheikköjä joiden sisällä voi olla vaikka krunskorvi.
Mun kivellä seisomiset on ohi. Ei huvituta. Rannalta kiviä on kiva katsoa. Rakastan kiviä. Heikunkeikku kirjoitti:
Ai jaa, että fiksu. Saat sen fiksuuden takaisin. Niin fiksu en sentäs ole:)
Minä nimittäin en yhtään ollenkaan huomannut yhtikäs laisinkaan, että arvostelit pilaantuneita ja sameita merenrantavesiä.
Mä en kato hokannut, koska saaressa merivesi on vähäköku kirkasta. Niin kirkasta, että jos se veden pinta ei liikkuisi, niin luulis, että vettä ei ole laisinkaan.
Kovin merikasviviseen rantaan en mielelläni mene. Kasvit ovat kuin huojuvia käärmeitä, käsiä jotka hamuavat nilkkoja, pöheikköjä joiden sisällä voi olla vaikka krunskorvi.
Mun kivellä seisomiset on ohi. Ei huvituta. Rannalta kiviä on kiva katsoa. Rakastan kiviä."Heikunkeikku"
"Pöheikköjen krunskorvi"
Hi, hi...
H.- Heikunkeikku
hmp.f kirjoitti:
Heikku, mua ei haittaa pitkät kirjoitukset, päin vastoin, saatan joskus jopa avata kirjan :)) Mieluiten pitkä ja mukava kirjoitus kuin lyhyt ja tympeä. Ei silleen, että sulla tympeitä olisikaan... noin palsta-kuvaa muuten vaan ajattelin.
Jos joku ei tykkää lukea pitkiä kirjoituksia, ja silti ryhtyy siihen vaikka silmäillenkin näkee että tekstiä pukkaa, niin vähän on oma vika. Ihan vähän. Loput menee tietty talvisodan piikkiin ;)) tai jotain. Kunhan ei vaan lukijan vika ole ainakaan kokonaan.hmp.äffän kirjoitukset ovat aina niin kannustavan positiivisen hurjimus-mukavia, että hmp:n kirjoituksia lukee mielellään, vaikka olisivat kuinka pitkiä.
Joo, näkehään sen silmäillen, että toi tyyppi on pukannut puolen kirjan verran tekstiä ja siinä vaihees ne, jotka eivät pitkistä sepustuksista piittaa, voisivat laskea luomensa alas ja jättää lukematta.
Lepakot lentelivät pimeässä elokuun yössä pihalla maalla niin että lutusen legolassihiukset hulmahtelivat ....ne (lepakot) näyttivät tosi isoilta, ainakin rotan kokoisilta. Kuinkahan isoiksi ne oikeesti kasvaa? Törmääkö ne koskaan pimeällä pihalla seisovaan ihmiseen vai onko niiden tutka niin hyvä että erottavat ihmisen yön pimeydestä?
"Paloma.se.co"
Lepaci grandioso Colombi on iso kuin lentävä koira.
Jopa hyttysen siipien ilma-virran tuntee ihosi.
Myöskin lutusesi.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Lepaci grandioso Colombi on iso kuin lentävä koira.
Jopa hyttysen siipien ilma-virran tuntee ihosi.
Myöskin lutusesi.
H.Kolumbian lepakot ovat kyllä luku erikseen. Maaseudulla, etenkin rannikolla, ihmiset nukkuvat mielellään verannoilla riippumatoissa jotka ovat suuria ja kietoutuvat ympärille kroppaa niin että vampyyrit eivät pääse imemään verta nenänsieraimista.
Amazoniassa asuu useampikin laji verenimijöitä jotka riippuvat luolien katoissa. En aio mennä sinne. Ei mun kuppi pontikkaa.Paloma.se.co kirjoitti:
Kolumbian lepakot ovat kyllä luku erikseen. Maaseudulla, etenkin rannikolla, ihmiset nukkuvat mielellään verannoilla riippumatoissa jotka ovat suuria ja kietoutuvat ympärille kroppaa niin että vampyyrit eivät pääse imemään verta nenänsieraimista.
Amazoniassa asuu useampikin laji verenimijöitä jotka riippuvat luolien katoissa. En aio mennä sinne. Ei mun kuppi pontikkaa.Mutta kotitalossani Jämsässä on ollut vuosikymmenet suuri lepakkoyhdyskunta joka talvehtii vintillä ulkokaton palkeista roikkuen jaloistaan kuin mustat tiskirätit ... niitä on kiva seurata vaikka koskemaan en menisi..nehän levittävät sairauksiakin.
Paloma.se.co kirjoitti:
Mutta kotitalossani Jämsässä on ollut vuosikymmenet suuri lepakkoyhdyskunta joka talvehtii vintillä ulkokaton palkeista roikkuen jaloistaan kuin mustat tiskirätit ... niitä on kiva seurata vaikka koskemaan en menisi..nehän levittävät sairauksiakin.
Yritin jo vasemmalla kädellä penkoa, että mikähän lentävä meillä olisi. Ei löytynyt mistään mitään tietoja koosta, kumma juttu. Kuvista vaan voi saada jonkun mittasuhteen.
Meillä taitaa olla viiksisiippoja. Sentään jotain viiksekästä.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Myotis_mystacinus.jpg/250px-Myotis_mystacinus.jpgTämän mökin vintillä asuu myös lepakoita, ja ne ovat aika mahtavia liidoissaan juuri tälläisinä kirkkaina elokuun iltoina, tai oikeastaan se ei ole liitoa vaan yhden laista helppoa pyrähtelyä. Ne yllättävät aina eivätkä koskaan liidä kohti vaikka läheltä menevätkin.
Keväisin yhdeltä nurkalta mökkiä kuuluu kaikenmoista pientä vikinää ja rupinaa pari viikkoa, kuvittelen siellä lepakkoäitien hoivailevansa ja kouluttava poikasiaan, totuutta tuosta vikinästä en tiedä.
Ne ovat todennäköisesti pohjan lepakoita, joitakin vuosia sitten poistin yhden laudan seinästä, sen alla pää alaspäin nökötti pieni hiiren kokoinen suurisilmä isoine korvineen. Aran näköisenä pyöritteli päätää, hetken ravisteli koko kroppaansa ja sitten pyrhti kohti metsää.Lepakkoretkillä olen saanut monenlaista yllättävääkin tietoa. Uudenmaan maisemissa elää monia erilaisia lepakkoyhdyskuntia ja retkistä on kertynyt monia mielenkiintoisia muistoja. Detektorin avulla saimme kuulla lepikkojen ääntelyäkin.
Jos kiinnostaa, kannattaa seurata tiedotteita. Muutaman päivän kuluttua on tarjolla maksullinen illan ja alkuyön aikana Vartiosaareen tehtävä opastettu retki. Paluu joskus pikkutunneilla kaupunkiin.
Monet yhteisöt järjestävät kaikille avoimia ilmaisiakin opastettuja luontoretkiä. Erilaisia luontoretkikalentereita ja tapahtumaesittelyjä näkyy olevan runsaasti netissä. Toivotan mielenkiintoisia retkiä ja hyviä hetkiä meille kaikille!optimisti-orvokki kirjoitti:
Lepakkoretkillä olen saanut monenlaista yllättävääkin tietoa. Uudenmaan maisemissa elää monia erilaisia lepakkoyhdyskuntia ja retkistä on kertynyt monia mielenkiintoisia muistoja. Detektorin avulla saimme kuulla lepikkojen ääntelyäkin.
Jos kiinnostaa, kannattaa seurata tiedotteita. Muutaman päivän kuluttua on tarjolla maksullinen illan ja alkuyön aikana Vartiosaareen tehtävä opastettu retki. Paluu joskus pikkutunneilla kaupunkiin.
Monet yhteisöt järjestävät kaikille avoimia ilmaisiakin opastettuja luontoretkiä. Erilaisia luontoretkikalentereita ja tapahtumaesittelyjä näkyy olevan runsaasti netissä. Toivotan mielenkiintoisia retkiä ja hyviä hetkiä meille kaikille!KIvoja vinkkejä sinulla, kiitos. pahus kun en asu pääkaupunkiseudulla, teillä on siellä vaikka mitä mukavaa nähtävää.
Katselin oman seutuni kalentereita, melkein kaikki on tarkoitettu matkailijoille.
Ainoa hyvä juttu on viikonloppuna vetouistelun asämmät.
Juuri tuollaiset opastetut ympäristöretket ovat mukavia, koska omin nokein kun menee niin ei sieltä jää paljoakaan käteen. Vaan jos joku kokemuksella kertoo, tuntuu niin kivalta kuunnella ja muistaakin jotain.
Kokemus on aina kokemus, usein kuulijalle jopa elämys.Netissä näkyi tietoja myös muualla Suomessa tehtävistä retkistä. Luonnonsuojeluyhdistykset ja luontokeskukset näyttävät järjestävän lepakkoretkiäkin.
Linturetkillä olen ollut myös useilla alueilla täällä etelän suunnassa ja satunnaisesti pohjoisemmissakin paikoissa. - Enpä taida kuitenkaan kovin monen linnun ääntä tunnistaa, vaikka niitä on vuosien varrella ehditty minullekin esitellä. Aina on kuitenkin kiva kulkea asiantuntevan oppaan matkassa, vaikka suuri osa kerrotusta unohtuukin vuosien varrella. Hämmästyttävimmät asiat jäävät parhaiten mieleen.- eppu2
optimisti-orvokki kirjoitti:
Netissä näkyi tietoja myös muualla Suomessa tehtävistä retkistä. Luonnonsuojeluyhdistykset ja luontokeskukset näyttävät järjestävän lepakkoretkiäkin.
Linturetkillä olen ollut myös useilla alueilla täällä etelän suunnassa ja satunnaisesti pohjoisemmissakin paikoissa. - Enpä taida kuitenkaan kovin monen linnun ääntä tunnistaa, vaikka niitä on vuosien varrella ehditty minullekin esitellä. Aina on kuitenkin kiva kulkea asiantuntevan oppaan matkassa, vaikka suuri osa kerrotusta unohtuukin vuosien varrella. Hämmästyttävimmät asiat jäävät parhaiten mieleen.Minulla on sellainen CD jossa on linnun ääniä ja sanotaan minkä linnun.
Oli pakko keskeyttää se kuuntelu, kun kissa oli niin täpinöissään, että en tiennyt minne se kohta hyppää. - Heikunkeikku
eppu2 kirjoitti:
Minulla on sellainen CD jossa on linnun ääniä ja sanotaan minkä linnun.
Oli pakko keskeyttää se kuuntelu, kun kissa oli niin täpinöissään, että en tiennyt minne se kohta hyppää.Tämä palsta on siitä mukava, että kun lukee muiden kirjoituksia, niin yks ja kaks ja kolmekin putkahtaa mieleen joku oman elämän asia. Niin nytkin.
Meillä oli levykansio, jossa oli eri lintujen ääniä. Nuorin poika kuunteli levyjä tosi innokkaasti. Hän oli ja on edelleenkin kiinnostunut luonnosta. Vanhin poikani puolestaan kuunteli tuohon aikaan Mötley grueta ja muuta "mölinää". Kun meillä oli erään kerran vieraita ja he juttelivat vanhimman pojan kanssa musiiikkimauista, niin hän innokkaasti tietenkin niistä kertoi. Vieraat kysyivät sitten, että kuunteleeko nuori velikin samanlaista musiikkia, niin poika hymähti Hyvin Halveksivaan sävyyn, että "Pekka" kuuntelee vain linnunlauluja. Hänen mielestään linnunlaulujen kuuntelu oli aivan ÄLYTTÖMÄN typerää.:) - ent.siivoojaparka
optimisti-orvokki kirjoitti:
Netissä näkyi tietoja myös muualla Suomessa tehtävistä retkistä. Luonnonsuojeluyhdistykset ja luontokeskukset näyttävät järjestävän lepakkoretkiäkin.
Linturetkillä olen ollut myös useilla alueilla täällä etelän suunnassa ja satunnaisesti pohjoisemmissakin paikoissa. - Enpä taida kuitenkaan kovin monen linnun ääntä tunnistaa, vaikka niitä on vuosien varrella ehditty minullekin esitellä. Aina on kuitenkin kiva kulkea asiantuntevan oppaan matkassa, vaikka suuri osa kerrotusta unohtuukin vuosien varrella. Hämmästyttävimmät asiat jäävät parhaiten mieleen.Täältä voi kuunnella eri lintujen ääniä ja saa muutakin tietoa niistä. Ei tarvitse lähteä metsään rämpimään oppaan kanssa sen takia.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/ rosaliiin kirjoitti:
Tämän mökin vintillä asuu myös lepakoita, ja ne ovat aika mahtavia liidoissaan juuri tälläisinä kirkkaina elokuun iltoina, tai oikeastaan se ei ole liitoa vaan yhden laista helppoa pyrähtelyä. Ne yllättävät aina eivätkä koskaan liidä kohti vaikka läheltä menevätkin.
Keväisin yhdeltä nurkalta mökkiä kuuluu kaikenmoista pientä vikinää ja rupinaa pari viikkoa, kuvittelen siellä lepakkoäitien hoivailevansa ja kouluttava poikasiaan, totuutta tuosta vikinästä en tiedä.
Ne ovat todennäköisesti pohjan lepakoita, joitakin vuosia sitten poistin yhden laudan seinästä, sen alla pää alaspäin nökötti pieni hiiren kokoinen suurisilmä isoine korvineen. Aran näköisenä pyöritteli päätää, hetken ravisteli koko kroppaansa ja sitten pyrhti kohti metsää.Meidän lepakot ei liidä, ne räpeltää :) Aluksi katselin että olisiko pääkallokiitäjä
http://perhoset.nettitieto.fi/historia/sphingidae/ach-atropos-f1_iso.jpg
Nimittäin sellaisenkin nähnyt täällä kylässä vuosia sitten. Se oli selkeä tapaus, kun räpelsi katuvalossa. Niistä ei kannata hiiskata kellekään, tai bongarit kerääntyy.
Mutta se taivaanhiiri ei lentänyt kuin perhonen. Se koikkelehtii, varmaan saalistaa, ja jos menee suoraan, se menee kuin ohjus, zzssimm vaan ja jäät tuijottamaan tyhjää taivasta ja ajattelet että olipa onni että kerkes näkemään yhtään mitään.
Toiset väittää ettei lepakot ääntele niin että korva kuulee. Mutta olen (melko) vuorenvarma siitä että olen kuullut sitä meidän takametsässä, sellainen maiskuttelu-vikinä.
Yhen kerran kattelin keittiön ikkunasta, jotta mikä se rapputasanteen seinällä heiluu. Joku sanoi sen olevan lepakko, mutta ei se ollut. Vanha työsormikas kepin päässä.
- Heikunkeikku
Muutamat ovat maininneet noista lepakoista. Siitähän tää mun muistelo putkahti mieleeni.
Muinoin saaressa meille tuli vieraita. Pariskunnan frouva meni ensin sisälle meidän muiden jäädessä vielä ulos. Hetken kuluttua tämä frouffa tuli NIIN LUJAA sisältä ulos, että mahanalus oli jalakoja täynnä. Ilme hänellä kauhistunut ja IIIIK-IIIIkkiä pukkas suusta.
Hölmistyneenähän me muut katsottiin.
Tasattuaan henkensä ja iiikkien loputtua hän sai kerrottua, että keittiön ikkunalaudalla oli Elävä Peto. Hän oli luullut sitä lasten muoviseksi tekopedoksi ja meinannut ottaa sen käteen. Kun käsi oli juuri tarrautumaisillaan leluun, niin lelu aukaisi suunsa ja suu oli täynnänsä teräviä hampaita. Siinä vaiheessa tämä rouva kiljahti ensimmäisen Iiiiiiikkinsä ja nopeasti juoksi ulos.
Kyseessä lepakko. Mieheni vei sen huvilan alle, ryömi sinne ja pisti roikkumaan sopivaan paikkaan. Jossakin vaiheessa se oli pudonnut alas kuolleena. Ties kuinka kauan aikaa ollut ikkunalaudalla.
Rouvalle koitunut valtaisa säikähdys oli sille oikein (minun mielestäni), kun samainen rouva (mieheni sisko) antoi lapsensa repiä leppäkertuilta siivet ja pudottaa sadevesitynnyriin. Se olisi jatkunut varmaan vaikka kuinka pitkään, ellen minä olisi käärinyt hihojani ylös ja murissut.
Luontokappaleiden kidutus on kamalaa ja se saa hampaani esille. Ei onnistu mun lähietäisyydessäni.- eppu2
Pojantyttäreni 7v. pelastaa vesitynnyreistä kaikki ötökät. Äitinsä välillä huutaa, että täällä on taas pelastettavaa.
Itselläkin vähän samaa vikaa, ulos vien tai houkutan mehiläiset ja hämähäkit sun muut mieluummin, kun tapan.
Hyttysen kyllä liiskaan.
Eilen näkyi hyvin kirkkaan sateenkaarenpää metsää vasten kahdensadan metrin päässä.
Teki mieli käydä katsomassa, miltä siellä näytää, mutta vettä satoi, siinä olisi kastunut.
Käymättä jäi, Nyt harmittaa, menetinkö jotain. :)- Heikunkeikku
"k-kotton"
Menetit. Mä sielä seisoin ja arvaa vaan kuinka märkä minä olin :) Heikunkeikku kirjoitti:
"k-kotton"
Menetit. Mä sielä seisoin ja arvaa vaan kuinka märkä minä olin :)Kyllä minä vähän arvelinkin, että Sinä siellä, oli se sateenkaari niin kirkas.
Nyt harmittaa vielä enemmän, kun en lähtenyt. Olisi oltu märkiä molemmat, mutta siinähän olisi tullut märkä pusu.
"Puolukat punertuvat ujoiksi käyvät
syksyn merkit peehanan jäyhät.
Joku taas poimii nauttien köyrii
muusaa hilloaa pilaten vitamiinii.
Tulee Karhu sitten ihmistä möyhii
syö nälissään repun mahaakin riipii."-
-
https://www.youtube.com/watch?v=nyuLSEFUFrM
H.- henrjii
Varpushaukka tai Ampuhaukka
- LuontoYstäväJah
Ovat varmaan vähän suurempia kuin näkemäni kurinpitäjä.
- henrjii
nooh naaraat näyttä aika pieniltä lennossa, ovat aika soukkia poikia
- eppu2
LuontoYstäväJah kirjoitti:
Ovat varmaan vähän suurempia kuin näkemäni kurinpitäjä.
Olen nähnyt varpushaukan hyökkäävän lintulaudalle, yllättävän pieni lintu.
- LuontoYstäväJah
Pitää siis kaivaa lintukirja esille, vaikkei siitä paljon hyötyä taida olla, kun jäi näkemattä ne tunnistusmerkit. - Ajattelin käydä ensi viikolla katsomassa, olisiko sillä ärhentelijällä näkyvää pesäpaikkaa siinä puussa josta ja johon se lensi.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Olen nähnyt varpushaukan hyökkäävän lintulaudalle, yllättävän pieni lintu.
Minusta se varpushaukka ei mitenkään pieni ole ainakaan tämän mukaan: "Pituus 29–41 cm, siipien kärkiväli 58–80 cm".
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/varpushaukka
Olisiko ollut joku muu lintu, minkä olet nähnyt hyökkäävän lintulaudalle? - eppu2
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minusta se varpushaukka ei mitenkään pieni ole ainakaan tämän mukaan: "Pituus 29–41 cm, siipien kärkiväli 58–80 cm".
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/varpushaukka
Olisiko ollut joku muu lintu, minkä olet nähnyt hyökkäävän lintulaudalle?Juu, sanoin väärin, tarkoitin sitä varpuspöllöä, joka on alle 20cm.
- 1eero
Kah luonnossa on menossa jatkuvaa ilmiöitä ihminen on osa luontoa, jopa humalaisen toikkarointi Espalla tai seksuaalinen käyttäytyminen siinä missä käki käkenä.
Kala-reissuillani aikoinaan halusin palavasti nähdä korahtavan Korpin.
Tämä ei ole vitsi eikä herja.
Vieläkään en ole nähnyt Korppia siten että se päästäisi äänensa.
Olen jokusen kerran kuullut äänen, joka varmastikin on ollut Korppi.
Mutta kun en ole nähnyt.
Melkeinpä kaikki yleisimmät, vaan en jokaista olen nähnyt laulamassa.
Ehkäpä on hyväkin että kameran kanssa touhutessani on jotain mitä odottaa, aamuin illoin.
H.Löysin muuten tällaisen havaintosivunkin, minne voi ilmoittaa bongaukset, ja etsiä niitä.
http://hatikka.fi/
Mielessä kävi ilmoittaa "mun" viiksiniekat, kehrääjänkin olisin voinut väsätä joukkoon. Mutta enpä mä nyt sitten viitsi. Etten vaan joudu keittämään teille kaikille kaffeet :)) Eikä muutenkaan tee mieli saada ketään hiippailemaan pihaan.Vielä muuten hunkszin kiusaksi yksi luontoilmiö.
Vuosia sitten sain koiralenkillä todellisen nautinnon silmilleni. Oli kaunis kesäpäivä, ja etelästä oli nousemassa ukkosrintama korkealla taivaalla. Se raja oli todella selkeä. Tässä on Tyyntä ja tässä Myrsky. Ja siinä, just siinä reunalla, surffaili kanahaukka. Se oikein nautti olostaan ja taidoistaan, etsi tuulenpuuskan, levitti siipiään minuuteiksi, teki loopin ja sukelsi, haki uuden aallon... Se oli niin kaunista, on jäänyt ikuisiksi ajoiksi mun aivojen aarrelokeroon.
Vähän aikaa luulin että se oli maakotka, koska niin iso tipunen oli. Mutta en sentään tainnut ihan niin onnekas olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a435003Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant2034478Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,364184Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K903515Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1403335- 2162803
Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii662801Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1012449Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,1092277Martinan pankkikortti
Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa3711946