Oletteko tavanneet ?

LuontoElämyksiä

Kettuja?

Karhuja?

HIrviä?

Kauriita?

Luonnoneläimiä elävänä luonnossa tai jopa kaupungilla?
Koska, missä, miten? Kertoisitko?

Olen nähnyt bussin ikkunasta hirven odottavan suojatien reunassa lähellä Pirkkolan urheilupuistoa ruuhka-aikana.

Oletin nähnyt kettuja monessakin paikassa Helsingissä. Kerrostalon pihassa ja kallioilla eri paikoissa.

44

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä se näin ketkun,kadulla käveli

• NähtyOnKLuvissa

Näin juuri nyt televisiokuvia riistakameroista Helsingissä, muutamia city-kaneja, kettuja Herttoniemen, Kulosaaressa ja Lauttasaaressa, supikoiria oli enemmän ja niitä näkyi kaikissa kameroissa.

• mimmimum-..mi

Minulle laittoi yksi tuttu kuvan....jossa sorsat kävelivät suojatien yli ja vielä kääntyivät kadunkulmasta toiselle suojatielle... niitä oli parisenkymmentä....aamulla viiden aikaan.....
      Mutta Korkeasaareen on saatu "maailman vaarallisin eläin"....häkkiin asumaan.

• OnkoVaarallinen

Ikä se vaarallisin eläin on?
        Karhuko?

• ent.siivoojaparka

• mimmimum-..mi
        OnkoVaarallinen kirjoitti:

Ikä se vaarallisin eläin on?
        Karhuko?

Kuulemma ihminen .....nimeltä Lauri....heh.....

• ent.siivoojaparka
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Kuulemma ihminen .....nimeltä Lauri....heh.....

Ihminen tulee vasta toisena

"Malariasääski tappaa tilastojen mukaan vuodessa 725 000 ihmistä. Muut eivät pääse edes lähelle, ei edes tilastokakkonen, ihminen, joka nirhaa hengiltä vuosittain 475 000 lajitoveria."

• Supikoira on yleisesti levinnyt Suomen maanteille, mutta ensimmäisen elävän näin vasta viime keväänä. Olin aamulla aikaisin metsälenkillä, kun koira yht'äkkiä pysähtyi ja alkoi murista. Oli vielä pimeää ja osoitin fikkarilla vähän edemmäs polulla, jolloin näin kaksi kiiluvaa silmää ja kuulin murinaa.

Supikoira kyyhötti tuijottaen ja äristen paikallaan ja odotti että väistymme polulta. Ei liikkunut peijakas mihinkään vaikka olisi ollut hyvä tilaisuus lähteä karkuun. Aikani ihailin otusta ja nautin harvinaisesta bongauksesta, mutta sitten päätin että jo riittää ja aamukahville käypi tie. Hitaasti lähestyin supia ja yhtä hitaasti se siirtyi polulta sivuun. Ei siirtynyt senttiäkään enempää kuin oli pakko jotta mahduimme ohi, eikä tuijotus ja rutina hellittänyt hetkeksikään.

Ajattelin että niiden on pakko olla hitaita koska ei edes yrittänyt karkuun ja kotona kahvia siemaillessani kävinkin intervepissä katselemassa faktoja. Hitaita ovat. Ja arkoja.

Mahtoi se raukka pelätä minua ja koiraani.

• flegmaatti

Vuosien saatossa useita hirviä sekä tietä ylittämässä, että varsinkin tielle näkyvissä.
      Yksi kolari oli lähellä. Hirvi porhalsi autoni edestä, ehkä kymmenisen metrin päästä, perässään jämtlandin pystykorva.
      Metsässä olen nähnyt hirven muutaman kerran ja yhden kerran lapsuuteni kodin lasiverannalta käsin sen ollessa puutarhassamme.

Yksi karhukolari oli lähellä. 90-luvulla ajelinkesäisenä aamuyönä silloiselle työpaikkakunnalleni syrjäisempää, hyväkuntoista tietä pitkin reippaalla ylinopeudella kun karhuemo kahden pennun kanssa ylitti tietä. Ilman absia lukkojarrutus ja hätäinen peruutus paikalle. Pennut tölläsivät penkalla ja emo metsän rajassa. Ehkä 10:n sekuunin kuluttua lontivat metsään. Lähin talo oli parin sadan metrin päässä.

Kettuja olen nähnyt eniten erään työpaikkani ulkovaraston kentällä. Olivat kai jänisten perässä.

Kerran aamuyöstä, Kouvolan eteläpuolella, ajovaloissa vilahti joku pienehkö elukka osuen kevyesti auton vasempaan etukulmaan. Varsinaista vahinkoa ei tullut mutta mukana ollut vanhempi konstaapeli arveli vähäisten karvojen kuuluvan vaikkapa jollekin kauriille. Oli erottavinaan karvat koiran karvoista.

• ent.siivoojaparka

Kauriita näkee joka päivä täällä jossakin. Tässä niitä juoksee ihan meidänkin pihoilla. Ne on niitä pieniä kauriita, rådjur (metsäkauris?)
      Kettuja samoiten aika usein. Kerran istuin pitkät ajat tuolla kalliolla nukkuvan ketun vieressä ja katselin sen turkin kohoilua ja laskua, kun se veteli sikeitä. Saattoi olla aika pentu vielä, kun ei reagoinut vieraaseen hajuun.
      Hirviäkin olen nähnyt ihan ampumaetäisyydellä monet kerrat. Kerran olin lähdössä kotoa, kun tuosta vastapäätä olevan omakotitalon pihasta tulla rymisti hirvi. Oli kai ollut omppuja syömässä. Siinä on vähän sellaista pusikkoa ja pikkunen alamäki. Miten lie kompuroi, kun kävi polvillaan just tielle tullessaan. Hyvin se siitä raivautui nopeasti pystyyn ennenkuin kukaan ehtii näkemään ja läksi kävelemään arvokkaasti pää pystyssä matkoihinsa.
      Karhua tuskin haluan välttämättä livenä nähdä muuten kuin eläintarhoissa.

• Unohrin rohkeutani mainostaa ,rauhoitin juuri taikinahavukan .

• henrjii

mä oon nähnyt hirviön, se hyppäs melkein auton alle

• mimmimum-..mi

On tämä niin kiva palsta kun aina löytyy uusia.... eläimiäkin....en ole ennen kuullut..
        Lunttasin....kuinka "kesytit"...

• mimmimum-..mi kirjoitti:

On tämä niin kiva palsta kun aina löytyy uusia.... eläimiäkin....en ole ennen kuullut..
        Lunttasin....kuinka "kesytit"...

LEmpeää myätäsukaista puhetta ja aika helposti se lopetti harjanvarrella sohimisen , sen jälkeen sain luvan tulla pois sänkynalta .

• henrjii

määpä olen kesyttänyt poutahaukan, ja tavannut sen

• mimmimum-..mi

Onko se oikeesti joku haukka....hiirihaukka...vai kuuluuko samaan kastiin kuin taikinahavukka...

• 1eero

Viimekuussa rannalla istuessa kattelin kun hirvi kävi uimasilleen lähisaaressa ja otti suunnan minua kohti, rivakasti ui ja nousi minusta 20-30 metrin päästä rantaan ves'pärskyen kerran vilkaisi minuun ja häipyi mehtään kuin paraskin ravihevonen.
      Jokuviikko sitten näin saimaan norpan ihan likeltä mitä tuosta ehä se oo edes harvinainen.

• mimmimum-..mi

On se saimaan norppa monellekin tosi harvinainen....koskaan en ole nähnyt muuta kuin kuvina.....oliko sillä viikset... niinkuin junnu laulaa...

• 1eero
        mimmimum-..mi kirjoitti:

On se saimaan norppa monellekin tosi harvinainen....koskaan en ole nähnyt muuta kuin kuvina.....oliko sillä viikset... niinkuin junnu laulaa...

Juu oli sillä, meinasin huutaa hei nestor, tummaa päätään pyöritteli kai tuumaili kato eeroha se siinä terveppä terve, vuan muljahti ualtojen alle ei jiännä kaveriksi.

• hirvitys

Muutama vuosi sitten aamulla ajoin pyörällä Vantaanjoen rantaa ja erään mutkan takana seisoi hirvi. Välimatkaa oli n.5m,siinä me vähän aikaa katselimme toisiamme. Hetken päästä hirvi kyllästyi ja katosi metsään. Onneksi ei ollut vasaa maisemissa,olisi saattanut tulla kiire.

• Näin eilen Karhun ajavan moottoripyörällä meidän ohi.
      Kalastamassa oli varmaan taas käynyt.
      Torilla olen tavannut Ilveksen myymässä mansikoita.

• kaiken.nähnyt

Olet varmaan nähnyt hiiren ompelemassa takkia

• kaiken.nähnyt kirjoitti:

Olet varmaan nähnyt hiiren ompelemassa takkia

No en, tuota en ole nähnyt, tällä suunnalla asuu paljon ihmisiä, joilla on sukunimenä eläin.
        Voisin mainita vielä useita.

• joopahan

Olen minäkin nähnyt Variksen ajavan moottoripyörällä.
        Karhuja kuuluu sukulaisiinkin.
        Kurki möi minulle kerran sukset.

Kuhalla oli poliisinpuku päällä.

• ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

No en, tuota en ole nähnyt, tällä suunnalla asuu paljon ihmisiä, joilla on sukunimenä eläin.
        Voisin mainita vielä useita.

Susi on myös sukunimi ja Hukka.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Susi on myös sukunimi ja Hukka.

Niin on Hirvi ja Kärpänenkin, mieti jos avioituisivat ja ottaisivat yhdistelmänimen.

• eppu2
        Ancelina kirjoitti:

Niin on Hirvi ja Kärpänenkin, mieti jos avioituisivat ja ottaisivat yhdistelmänimen.

Pahus, että rupesi naurattamaan.
        Putkahti mieleen, että sukunimiä on myös Palo ja Kärki.

• eppu2 kirjoitti:

Pahus, että rupesi naurattamaan.
        Putkahti mieleen, että sukunimiä on myös Palo ja Kärki.

Tiedän myös Pesun, siihen perään sopisi Karhu.

• Mummo puhui aina jostain möröstä. Pienenä luulin että se oli mörkö. Ei vaan, heidän entinen naapuri kannaksella sukunimeltään Mörö.

• ent.siivoojaparka

Meillä kuulin puhuttavan Kakoista. Niitten sukunimi oli Kakko. Isä kyyditti Kakkoja milloin minnekin.

• muitaihmeellisiäei

Olen hgissä nähnyt mäyrän , ketun, kauriin ja näätiä sekä ilveksen.

• eppu2

Hirviä on tullut montakin nähtyä, jotkut tunkeneet autonkin eteen, ei osumaa.
      Edesmennyt ystäväni, kun asui maalla, tie kulki ihan pirtin vierestä, niin ilves tulla jolkotteli muutaman metrin päähän. Olin ihan kade, kun en ollut paikalla.
      Kesäasukas kertoi kerran, että karhu oli seissyt perunapellolla, noin 40metrin päässä ulkorapuista, kun hän ajoi ohi.
      Supin päälle olin kerran vähältä ajaa.
      Kettuja on tullut nähtyä muutamia. Niin ja rusakoita.
      Kauris oli viime vuonna tien vieressä metsän reunassa, seisoi vain, kun ajoin hissukseen ohi.

• Edellisiin viitaten, käyn usein karhuilla kahvilla ja joskus syömässäkin, yhdenkokoisia ovat noiden karhujen kupit, viittaan tällä satuun...

Kauriita kävi muutama talvi sitten pihassa syömässä maahan pudonneita omenoita, kaivelivat lumen seasta, hyvin olivat arkoja, ja kun yritin hiljaa avata ikkunaa, ensin höristivät ja sitten niitä vietiin...
      Myöhemmin ihmettelin mihin mahtoivat kadota, yhden ainakin oli ilves tappanut...

Aika upean näyn näin kerran, useita hirviä oli ylittämässä tietä, vastaan tulevan auton valokiilassa ne näyttivät ihan mustilta varjoilta vain, isoja komeita eläimiä.

• En onneksi karhuja, ainakaa, mutta ei sekään halunnut n nelijalkaisia, mutta hirven olen tavannut tehdä (onnekseni) lähempää tuttavuutta kanssani, vilkaisi vain ja juoksi kauemmas metsikköön.

• Kamalaa, luin kirjoitukseni ja rivithän on hyppinyt miten sattuu, onpa noloa..joskus tämä pahuksen kone viskoo kirjoitettavan tekstin väärille riveille:(

Pittää ihan korjata: Eli, en ole tavannut karhua, ainakaan nelijalkaista, mutta hirven taas olen, mutta se ei halunnut tehdä onneksi lähempää tuttavuutta, vaan vilkaisi minua ja painui rauhallista tahtia metsikköön, minäkin jatkoin lenkkiäni, tosin hieman enemmän vilkuillen sivuilleni.
        Metsäkanalintuja olen tavannut useinkin, ja jäniksiä, kettua en ole elävänä nähnyt, siis vapaata semmoista.

• Helsingissä(kin) olen nähnyt useitakin kettuja, joitain jäniksiä, hirviä ja city-kaneja viime vuonna paljonkin, tänä vuonna en montaakaan.

Linturetkillä asiantuntijoiden kanssa olen nähnyt monenlaisia kana- ym. lintuja.

Täällä ruuhka-Suomessa on melko paljon lintutorneja, joihin voi kiivetä katselemaan ja kiikaroimaan häiritsemättä.

Autolla metsätietä ajaessamme pysähdyimme kerran katsomaan, kun teerikukot taistelivat keskellä tietä toisella puolella kauempana katselevan naaraan suosioon päästäkseen.

Kerran pääsin kuvaamaan melko läheltä, kun fasaanit kävivät samanlaista taistoa.

• optimisti-orvokki kirjoitti:

Helsingissä(kin) olen nähnyt useitakin kettuja, joitain jäniksiä, hirviä ja city-kaneja viime vuonna paljonkin, tänä vuonna en montaakaan.

Linturetkillä asiantuntijoiden kanssa olen nähnyt monenlaisia kana- ym. lintuja.

Täällä ruuhka-Suomessa on melko paljon lintutorneja, joihin voi kiivetä katselemaan ja kiikaroimaan häiritsemättä.

Autolla metsätietä ajaessamme pysähdyimme kerran katsomaan, kun teerikukot taistelivat keskellä tietä toisella puolella kauempana katselevan naaraan suosioon päästäkseen.

Kerran pääsin kuvaamaan melko läheltä, kun fasaanit kävivät samanlaista taistoa.

Muistin tässä että olenhan minä ketunkin tavannut ja tavallisessa erikoisemmassa paikassa, nimittäin talomme takakuistilta kuului yöllä kovaa kopinaa johon heräsin, no meijjän kissahan se jahtasi siellä ketunpoikaa (melkoinen peto olikin kissaksi), kopautin ikkunaan ja kun kissan huomio herpaantui hetkeksi, niin silloin kettua vietiin, onneksi, vaikka haittaeläimenähän ne metättäjät kettua pitää, mutta on se kaunis eläin.

• Kauriita ja peuroja on meilläpäin, käy pihalla tuomassa punkkeja ja syömässä minkä irti saa. Ruusut, esim. Katselin jo aiemmin että kivasti tulee nuppuja, ja seuraavana aamuna joku nuppu oli pistänyt ne poskeensa. Naapuri sanoi että aikaisemmin ovat jättäneet eksoottisemmat kasvit rauhaan, kuten viiniköynnös. Nyt niitäkin on maisteltu.

Aikaisemmin oli niin, että näitä kahta harvemmin näki, jostain kaukaa saattoi valkoisen hännäntupsun nähdä pomppivan. Hirvet taas ei liikahtanut minnekään kun eteen sattui. Nyt on toisinpäin. Hirvet on harvassa, ja arkoja, peuroja saa heitellä kävyillä. Yhden näin nukkuvan sellaisessa pienessä vihreässä läntissä, missä juna ja kaksi suht vilkaista maantietä tekivät kolmion.

• Juuri noita en ole koskaan tavannut, mutta kokeilen nyt.

koo ee tee - ket - tee uu - tu - kettu - jii aa - ja - kettuja

Kokonainen lause on jo työläämpi.

äl uu oo än - luon - än oo än - non - luonnon..... äh ei jaksa.

• Metsästäjätär

Eilen mustikka- ja puolukkametsällä iso metso lehahti lentoon läheltä, pelästyi kai kulkemiseni ääniä. Aika hurjan kokoinen siivet levällään, lensi matalalla. Onneksi ei päin.

• Ketunlähdettäjä

Eräästä sattuneesta syystä muistiin on painunut lähtemättömästi se ketunpoikanen jonka päälle ajoin mutkaisella kylätiellä vuosia sitten. Vauhtia oli sen verran että mutkan takana oleva repolainen ei ehtinyt alta pois. Olisin pysähtynyt, mutta vieressä istuja sanoi sen kuolleen vuorenvarmasti eikä raato edes jäänyt tielle. Oma olotila oli ikävä pitkän aikaa.

• Kyllähän.niitä

Joo olen nähnyt pari sorkkaeläintä meidän pihassa. Jotain peuroja ne kai oli. Olisiko olleet nuoria valkohäntäpeuroja. Tutkivat meidän luumupuita ja marjapensaat viime talvena. Muutama vuosi sitten marjapensaiden välissä oli ukkometsokin. Asun maaseututaajamassa, eikä lähistöllä ole mitään isoja metsäalueita. Kertovat ,että ilveksiäkin on vajaan kilometrin päässä nähty. Minä en.

• Liikaasuojelua

Olen asunut maaseudulla paluumuuttajana 25 vuotta. Joskus silloin alkuvaiheessa takapihan nurmikon poikki tassutteli iso ilveskissa ihan rauhassa. Olisin nähnyt sen kulkua paljon pitempään jos olisin hoksannut heti keittiön ikkunasta, tarpeeksi pitkään ehdin kuitenkin katsella.

Kerroin mein muorille, joka sanoi että kyllä isä näki usein metsätöitä tehdessään ilveksiä. Miksi meille lapsille, ainakaan meitsille, ei koskaan kerrottu mitään?

• Jäähyväiskierrosmuisto

Kun olimme asuneet uudessa kodissamme metsän ja pellon reunassa muutaman vuoden, niin yhtenä valoisana kesäiltana makuuhuoneen ikkunasta ulos katsoessa näkyi puun oksalla neljä pöllöä. Niitä sitten koko porukka vahtasimme ihmeissämme ja ajattelimme siinä olevan äidin, isän ja kahden lapsen. Aikansa istuttuaan koko pöllöperhe lennähteli oksalta oksalle talon ja tontin ympäri ja sitten ne lopulta lensivät pois tiehensä.

Juttu jäi vaivaamaan mielen puolta ja mielikuvitus tuli lopulta avuksi. Ensimmäisinä vuosina keväisin kurnutus takapihan luonnonlätäkössä oli korvia kärvistelevää, sammakoitten soidinmenot olivat tosi äänekkäitä. Kului muutama vuosi ennen kuin hoksasin ihmetellä mihin ja miten kurnutus oli hiljentynyt. Siippa joutui tunnustamaan, että hän oli nostellut kudut haravalla lätäköstä pois aikanaan ennen kuin ne kehittyivät pidemmälle pikku prinsseiksi. Syyksi hän sanoi ettei halua käärmeitä tontillemme.

Niinpä pöllöperhe joutui jättämään kotimäkensä kun ruoka loppui. Olin pitkän tovin murheellinen; me tärvelsimme luonnon tasapainoa. Murehdin siitä huolimatta että olin kiekaissut ylä-C:n monta kertaa iltahämärissä kun astuin niljakkaan sammakon päälle tai se hypähti jostain jaloille esim. iltaisella pyykinhakukeikalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      43
      5003
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      203
      4478
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      36
      4184
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      90
      3515
    5. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      140
      3335
    6. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      216
      2803
    7. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      66
      2801
    8. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      101
      2449
    9. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      109
      2277
    10. Martinan pankkikortti

Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      371
      1946
    Aihe