Lehtikultaajan liiman resepti

Kaikkikultaa-mikäkiiltää

Hei. Olen opetellut omatoimisesti lehtikultausta, kirjoista ja netistä.
Osaisiko joku kertoa kuinka itse voisi valmistaa lehtikultauksessa käytettävää öljyliimaa?
Monenlaisia liimoja olen kokeillut, liivatteesta alkaen.
Sain jostakin aikoinaan ns. akryyliliimaa. Se on nopea ja "takkuaika" on riittävä, mutta ei miellyttävää, koska se on "töhryistä", eikä tasoitu sivellessä niin helposti kuin öljy ja se jättää kultauksen pitkäksi aikaa jotenkin kumimaiseksi.
Olen käyttänyt kahdentoista ja kolmen tunnin öljyä ja se on miellyttävämpää. Vesikultaus on sitten eri juttu.
Nyt haluaisin tehdä itse öljyliimani.
Siis jos tunnette öljyliiman reseptin niin kertokaa, please.

8

1408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkukassu

Jotakin ehkä osaisin neuvoa, mutta en täällä.
      Jos vielä kiinnostaa niin lähetä kysely tänne - [email protected]
      Vastaan kun katson s-postini.

• Kaikkikultaa

Ohoh. Ohje ei olisikaan ollut ilmainen.

• Pikkusen-hassuko

No ei tietenkään ole ilmainen. Jos itse olisit hankkinut jonkin erikoisosaamisen tai tiedon niin tuskinpa kylväisit sitä ilmaiseksi maailmalle. Rahasta näitä tehdään.

• lehmännahka

Minulla voisi olla tallessa lehtikultausohje ja on yksi nippu lehtikultaakin, ehkä noin 25 lehteä, jos vielä kiinnostaa jotakin?

• lehmännahka

....niin jos pärjää ilman ohjetta niin liimana käytetään ns. "jänisliimaa".

• Itseoppinut-kultaaja

Jänisliimaa käytetään vesi- eli polumenttikultauksessa. Se on aika vaativa prosessi, eikä välttämättä onnistu ensi yrittämällä. Sekin on kuitenkin opittavissa. Sillä saa hienon kiillon aikaiseksi, mutta tuo kultaus ei kestä vettä yhtään, eikä kauaa edes kovin isoja kosteuden vaihteluita. Tasaisissa olosuhteissa se kestää vuosisatoja, jopa tuhansia (egyptiläisissä haudoissa 4500 vuotta).
        Öljykultauksellakin pääsee varsin hienoon kiiltoon ja lopputulos on kestävämpi. Sekä hyvä kiilto, että kestävyys edellyttävät tietenkin suurella huolella tehtyjä pohjatöitä. Pohjatöillä on lehtikultauksessa, niin kiillon kuin kestävyydenkin kannalta, suurempi merkitys kuin moni arvaakaan.
        Jänisliimapohjainen polumenttikultaus ei siis käy ulkotiloihin. Sinne paras ratkaisu (ainakin minun mielestä) on öljykultaus ja se on tehtävä säänkestäväksi pohjustuksesta alkaen. Tasalämpöisiin, kuiviin sisätiloihin jänisliimagesso ja polumentti sopii myös öljykultaukselle, ne eivät tosin ole välttämättömiä. Periaatteessa mikä tahansa pohjustus käy öljylle, kunhan se vain soveltuu olosuhteisiin, se on riittävän vahva/tiivis ja siitä saa sileän pohjan.
        On olemassa varmaan ainakin kymmenen ainetta joilla kultalehti tarttuu, mutta kestävyys on sitten eri juttu.
        Opettelin lehtikultausta ensin Kultaajan käsikirjasta (Savolainen & Savolainen), mutta siinä asioita oli selostettu mielestäni jotenkin sekavasti, joten hain ohjeita netistä. Ei siihen tarvita ihan sataakaan tuntia Youtuben videoita ja saman verran harjoittelua kun juoni alkaa aueta ja jälki alkaa olla ihan erinomaista.

• Vastaväite
        Itseoppinut-kultaaja kirjoitti:

Jänisliimaa käytetään vesi- eli polumenttikultauksessa. Se on aika vaativa prosessi, eikä välttämättä onnistu ensi yrittämällä. Sekin on kuitenkin opittavissa. Sillä saa hienon kiillon aikaiseksi, mutta tuo kultaus ei kestä vettä yhtään, eikä kauaa edes kovin isoja kosteuden vaihteluita. Tasaisissa olosuhteissa se kestää vuosisatoja, jopa tuhansia (egyptiläisissä haudoissa 4500 vuotta).
        Öljykultauksellakin pääsee varsin hienoon kiiltoon ja lopputulos on kestävämpi. Sekä hyvä kiilto, että kestävyys edellyttävät tietenkin suurella huolella tehtyjä pohjatöitä. Pohjatöillä on lehtikultauksessa, niin kiillon kuin kestävyydenkin kannalta, suurempi merkitys kuin moni arvaakaan.
        Jänisliimapohjainen polumenttikultaus ei siis käy ulkotiloihin. Sinne paras ratkaisu (ainakin minun mielestä) on öljykultaus ja se on tehtävä säänkestäväksi pohjustuksesta alkaen. Tasalämpöisiin, kuiviin sisätiloihin jänisliimagesso ja polumentti sopii myös öljykultaukselle, ne eivät tosin ole välttämättömiä. Periaatteessa mikä tahansa pohjustus käy öljylle, kunhan se vain soveltuu olosuhteisiin, se on riittävän vahva/tiivis ja siitä saa sileän pohjan.
        On olemassa varmaan ainakin kymmenen ainetta joilla kultalehti tarttuu, mutta kestävyys on sitten eri juttu.
        Opettelin lehtikultausta ensin Kultaajan käsikirjasta (Savolainen & Savolainen), mutta siinä asioita oli selostettu mielestäni jotenkin sekavasti, joten hain ohjeita netistä. Ei siihen tarvita ihan sataakaan tuntia Youtuben videoita ja saman verran harjoittelua kun juoni alkaa aueta ja jälki alkaa olla ihan erinomaista.

Öljyliimaa ei voi laittaa polimentin päälle. Se imeytyy ja lehti ei tartu.

• Itseoppinut-kultaaja
        Vastaväite kirjoitti:

Öljyliimaa ei voi laittaa polimentin päälle. Se imeytyy ja lehti ei tartu.

No voihan laittaa. Ensin siihen vetäistään sellakka ja sitten öljyliima. Takulla toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7170
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      2002
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe