Äitini kuoli yllättäen, tästä on aikaa jo useampi vuosi. En ole osannut päästää tästä irti ja hyväksyä, käsitellä asiaa terveesti. Vatvon surussani ja en oikein pääse eteenpäin. Olen katkeroitunut, vihainen, pettynyt. Tuntuu että elämä on peruuttamattomasti muuttunut huonommaksi enkä tiedä miten jatkaa eteenpäin. Ehkä identiteettini oli liiaksi kiinnittynyt sairaaseen äitiini, ja nyt en tiedä mitä olen ilman häntä. Haluaisin kuulla kokemuksia muilta nuorilta naisilta, jotka ovat menettäneet äitinsä. Onko normaalia kokea masennusta vielä usean vuoden jälkeen menetyksestä..
Masennus läheisen kuoleman jälkeen
24
2896
Vastaukset
- eienäänuori
En minäkään ollut kuin keski-ikäinen menettäessä äitini. Olen jo 60-vuotias ja monella minua iäkkäämmällä on vielä vanhemmat ja ainakin äiti elossa. En ollut äitini kanssa kovin läheinen ja enemmän hän olikin pitkäaikainen perheenjäsen ja porukkaamme kuuluva.
Jos vanhempani olisivat nyt elossa, niin todennäköisesti joutuisin pitämään heistä huolta tai he olisivat laitoksessa. Täyttäisivät tänä vuona 86 vuotta.
Olen siitä onnellinen, ettei heidän tarvinnut kokea sairauden raihnaisuutta ja kokea laitosvuosia.
Eikö sinua äitiä sureva lohduta, ettei äiti nyt enää koe sairauttaan, yksinäisyyttä ja koe olevansa sidottu toisten hoivaa. Ja onhan se luonnollista että yleensä vanhemmat lähtevät ennen jälkikasvuaan. Oletko miettinyt kenelle olet vihainen ja katkera? Kohdistuuko viha äitiin, että hän synnytti sinut tänne ja lähti aikaisin näkemättä lastenlasten elämää ja kasvua? Kohdistuuko viha lääkäreihin, jotka eivät voineet jatkaa elämää vai onko vihan ja katkeruuden kohde Jumala tai kohtalo? Mitä vihasi hyödyttää? - Kaipaaja
Minä olen vasta 28-vuotias. Ja lapsia ei vielä ole kuulunutkaan. niin, hyviä kysymyksiä sinulla.
- eienäänuori
On kyllä eri asia menettää äiti 28-vuotiaana kuin 42-vuotiaana. Tosin 30-kymppisenä minulla oli hyvä toimiva parisuhde, oli enemmän yhteyttä kahden siskon kanssa ja jopa toinen sisko asuikin silloin luonani. Keksi-iässä äidin kuollessa oli jo tiedossa avioero, kun mies jo oikeastaan eleli toisen hoteissa. Saattoi olla että äidin poismeno jäi sitten erokriisin varjoon. Olin vain mielissäni ettei äiti ehtinyt päästä jyvälle että suhteemme oli siinä pisteessä, vaikka kyllä hän aavisti ettei kaikki ollut kunnossa. Äiti kuoli äkkiä.
Minun suruni oli ja on kai vieläkin jonkinlaista haikeutta, muistelua ja paluuta lapsuuteen. Ymmärrän äitiä, koska hän joutui lapsena piikomaan sukulaisperheeseen, hänen isä teki itsemurhan ja lapsia jäi paljon. Nuorena hän tapsi miehen ja tuli yllättäen raskaaksi. Työelämä muuttui mökinakan arkeen. Raskasta arkista raadantaa pienelle, hennolle naiselle. Sitten jäi leskeksi 58-vuotiaana ja tuli riuhtaisu maalta kaupunkiasuntoon. Pakosta kai hän oli joutunut kätkemään tunteensa ja rynnisti eteenpäin sisun ja järjen voimalla.
Oli kai se elämä voinut hänellä sujua toisinkin. Siihen sisältyy jotain omaakin valintaa. Jos tätä päivää olisi eletty, niin äiti olisi voinut päätyä aborttiin, mutta 50-luvulla se ei ollut mahdollista ja minua ei olisi. Olen kiitollinen, että sitä mahdollisuutta ei silloin ollut sain elämän.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, kuolleita ei saa takaisin. On vain elettävä tätä hetkeä ja kiinnitettävä katse tulevaisuuteen. Olen onnellinen siitä ettei minua jää jälkikasvu kaipaamaan ja minun ei tarvitse enää kovin läheistä menettää. - rakkaudellasinulle
hei.oikeus on surra niin kauan kun surua on! itsekin juuri nyt suren siskoani joka nukkui pois puolivuotta sitten,tunnen tuskasi ja surusi.tiedän myös tuon katkeruuden ym tunteen,sehän ei kohdistu vainajaan vaan kaikkeen muuhun;esim.miksi juuri HÄN joutui lähtemään.VOIMIA SINULLE SURUSSA JAKSAMISEEN:((
- kaikkeasaattaatuntea
On ihmisiä, jotka kokevat vihaa vainajaakin kohtaan, vaikka ei kuolema olisi itsemurha tai mitenkään lähtijän omassa vallassa.
Tunnen miehen joka kantaa kaunaa äidilleen: miksi synnytti minun tänne pahaan maailmaan, lähti ja jätti minut orvon osaan. Äiti kuoli maksasyöpään.
Surutunteet eivät aina ole järjen kanssa yhtäpitäviä. - Anonyymi
kaikkeasaattaatuntea kirjoitti:
On ihmisiä, jotka kokevat vihaa vainajaakin kohtaan, vaikka ei kuolema olisi itsemurha tai mitenkään lähtijän omassa vallassa.
Tunnen miehen joka kantaa kaunaa äidilleen: miksi synnytti minun tänne pahaan maailmaan, lähti ja jätti minut orvon osaan. Äiti kuoli maksasyöpään.
Surutunteet eivät aina ole järjen kanssa yhtäpitäviä.Suremisesta on eri vaiheet ja niissä tulee kaikki tunteet esiin, myös viha, josta niin moni syyttää itseään suremiseen ei voi myöskään laittaa päivämäärää milloin lopettaa suremista se on yksilöllinen asia jokaisella. Mutta ajan kanssa suru muuttaa muotoaan, ja alkaa muistelemaan niitä mukavia tapahtumia joita on saanut jakaa ihmisen kanssa joka nyt on poissa.
Yksimkollega alle 40 vuotias menetti äitinsä syöpään, ja jo puolen vuoden päästä toinen kollega alkoi sanomaan hänelle että lopettaisi suremasta , josta hän loukkaantui. Sillä hänen surunsa ei häirinnyt edes hänen työtään mitenkään , niin ei olisi tarvinnut sanoa mitään vieraan ihmisen toisen suruun
Itse olen aina työntänyt surun pois mielestäni , kunnes se tulee ulos erilaisilla oireilla , joten ihminen joka osaa surra on ihan normaali ihminen . Tottakai sitä kaipaa jokainen omaisiaan
Hyvä Kaipaaja
En ole enää nuori nainen, mutta sallitko, että vastaan kuitenkin. Suhde äitiin on ihmisen elämässä tärkeimpiä ihmissuhteita. On ihan ymmärrettävää, että äidin menettäminen aiheuttaa suurta surua ja kaipausta. Nykyisten suruteorioiden mukaan varsinainen suru ei välttämättä koskaan katoakaan. Se vain muuttaa muotoaan. Se lievittyy kuitenkin ajan kanssa ja olemisen ja elämän pitäisi helpottaa.
Oletko harkinnut keskusteluavun hankkimista? Toisen ihmisen kanssa jutteleminen saattaisi helpottaa ja auttaa käsittelemään asiaa. Seurakunnat järjestävät sururyhmiä, joihin voi ilmoittautua vaikka menettämisestä olisikin jo aikaa. Niissä saa myös vertaistukea mikä on äärettömän lohdullista ja tärkeää. On myös mahdollista keskustella papin kanssa ja näin saada käsiteltyä surua sekä päästä eteenpäin. Nämä palvelut eivät maksa mitään.
Voimia sinulle!
Pappi Elisabet- Unimaissi1
Itse menetin isäni yllättäen hieman yli 10vuotta sitten. Edelleenkin sen tapahtuman ajatteleminen saa minut itkemään. Kaipaamme perheeni kanssa isääni paljon! Kaikki juhlapyhät yms ovat aina vaikeita.
Itse olen sellaisessa tilanteessa, että pitäisi mennä naimisiin, mutta pelkään siinä sitä, ettei minulla ole saattajaa (isän kuuluu "luovuttaa" tyttärensä) ja tämän vuoksi en kykene siihen.. Tämän takiai en halua mennä naimisiin.
Pelkään kaikkia tilaisuuksia, joissa on sukulaisia, sillä isäni oli se joka piti yhteyttä kaikkien kanssa. Kaikilla on aina tietynlainen suru ja varovaisuus meitä (perhettä) kohtaan, sillä meidän isä oli suoraan sanottuna paras.
Isäni rakasti meitä lapsia yli kaiken ja teki kaikkensa, että meillä olisi kaikki hyvin. Hän lähti yllättäen ja liian aikaisin..
Olen joutunut moneen "läheltä piti" tilanteeseen ja uskon, että isäni on ollut suojelusenkelinä katsomassa, ettei mitään loputonta tapahdu.
Kaipuu on suuri! - Muistanhänetaina
Äitini oli lämmin ihminen, ehkä johtui rauhoittavista. Läheinen oli minulle. Ja sairas. Hän on varmaan suojelusenkelini, tässäkin asiassq.
- Anonyymi
Meidän äiti kuoli pari viikkoa sitten ja sisarukset riitelee ja syyttelee ja kaivaa menneitä. Päätin katkaista heihin välit,kun saadaan käytännön asiat hoidettua. Hautajaisiin en mene,koska en jaksa nähdä ihmisiä.
- Anonyymi
Miksiköhän usein on niin että kun omainen kuolee niin sisarukset alkavat lapselliset syyttelyt, esim sinä olet saanut sitä ja tätä mutta minä en. Tai pelko että jos joku on saanut ja kun ei tiedetä niin aletaan jo varmuuden vuoksi jankkaamaan .
Sitten on niin että joka perheessä on aina yksi lapsi joka käy auttamassa vanhaa äitiään tai isäänsä , mutta muut eivät siten tee. Mutta kun on perinnön jako niin ollaan kaivamassa että jos tämä auttava lapsi olis saanut enemmän, siis lasketaan rahassa suhteet .
Miki ei eläessään saa antaa jotain ihmiselle joka auttaa aina vanhempiaan , koska se antaminen on sen vanhemman tahto siis haluaa antaa korvausta kaikesta avusta mitä on saanut
. Toiset sisarukset voisivat ajatella niin pitkälle että arvostaisivat että yksi sisarista on aina ollut valmis auttamaan . Vaan kun on kateus ainoa millä monet pilaa välinsä sisaruksiinsa . Eihän se auttaninenkaan ollut mitenkään tasarvoista silloin kun se jäi yhden ihmisen osalle . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän usein on niin että kun omainen kuolee niin sisarukset alkavat lapselliset syyttelyt, esim sinä olet saanut sitä ja tätä mutta minä en. Tai pelko että jos joku on saanut ja kun ei tiedetä niin aletaan jo varmuuden vuoksi jankkaamaan .
Sitten on niin että joka perheessä on aina yksi lapsi joka käy auttamassa vanhaa äitiään tai isäänsä , mutta muut eivät siten tee. Mutta kun on perinnön jako niin ollaan kaivamassa että jos tämä auttava lapsi olis saanut enemmän, siis lasketaan rahassa suhteet .
Miki ei eläessään saa antaa jotain ihmiselle joka auttaa aina vanhempiaan , koska se antaminen on sen vanhemman tahto siis haluaa antaa korvausta kaikesta avusta mitä on saanut
. Toiset sisarukset voisivat ajatella niin pitkälle että arvostaisivat että yksi sisarista on aina ollut valmis auttamaan . Vaan kun on kateus ainoa millä monet pilaa välinsä sisaruksiinsa . Eihän se auttaninenkaan ollut mitenkään tasarvoista silloin kun se jäi yhden ihmisen osalle .Niinpä. Käsittämätöntä.
- Anonyymi
Minulla ja tyttärelläni on erittäin läheinen suhde - hän ja minä emme ole enää nuoria. Miten valmistan tytärtäni menettämään äitinsä? Se on minulla kohta edessä. Miten te tyttärinä toivoisitte, että se tapahtuisi?
- Anonyymi
Onkohan vastaus jo myöhässä? Mutta kerro sopivassa tilanteessa tyttärellesi, mihin haluat tulla haudatuksi. Ota puheeksi kuolevaisuutesi! Kerro, mitä toivoisit, että kuolemasi jälkeen tapahtuu. Se valmistaa tytärtäsi siihen, että kuolema todella tulee ennemmin tai myöhemmin.
Kuolemasta saa, voi ja pitää puhua!
- Anonyymi
Lapsuuden ystäväni kuoli vuonna 2015. Olin ainakin 5 vuotta rankasti masentunut ja ratkesin jopa ryyppäämään ja alkoholisoiduin pahasti.
En tiedä voiko läheisen itsemurhaa hyväksyä koskaan. On aina surullista kun nuori ihminen tekee itsemurhan.
Ystävälläni oli ollut masennusoireita jo lapsena kuten minullakin . oltiin kohtalontovereita. Itse olen ajatellut itsaria ehkä miljoona kertaa mutta on elämässä hyviäkin puolia ja ei ole kivaa että kaikki luovuttaisivat joka kerta kun tulee ongelmia vastaan.
Aurinkoista kevättä kaikille.- Anonyymi
On luonnollista, että suru kestää kauan. Suremiselle ei ole määräaikaa.
Suru helpottaa vähitellen ja muuttuu kaipaukseksi ja haikeudeksi.
Kaipa meillä kaikilla on elämässä sekä iloa että surua ja hyviä ja huonoja asioita.
Aurinkoista kevättä myös sinulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On luonnollista, että suru kestää kauan. Suremiselle ei ole määräaikaa.
Suru helpottaa vähitellen ja muuttuu kaipaukseksi ja haikeudeksi.
Kaipa meillä kaikilla on elämässä sekä iloa että surua ja hyviä ja huonoja asioita.
Aurinkoista kevättä myös sinulle.Samoin kaikille kivaa kevättä ja iloisia asioita 💐🙏
- Anonyymi
Menetin hyvin läheisen (nuoren) ihmisen hänen lyhyen sairastamisen jälkeen. Vaikeaa on ymmärtää miksi niin nuoren piti kuolla, silti yritän jaksaa. Ehkä ongelmani ei niinkään ole kuolema, vaan se matka kuolemaan - pidin huolta läheisestäni ja loppuajat eivät olleet ns. kaunista katseltavaa, eli saatan olla traumatisoitunut loppuajan tapahtumista kun kaikki alkoi mennä pikavauhtia väärään suuntaan. Olen nyt surrut asiaa suremalla ja itseäni itkettämällä muutaman kuukauden. Teen nyt aktiivista surutyötä, koska pelkään että en ns. "käsittele asiaa" ja se tulee kovemmin takaisin jonkun seuraavan menetyksen yhteydessä tai jää muutoin vain päälle. Nyt alkaa tuntua siltä, että asiaa on pyöritelty niin eri kulmista ja samalta kulmalta (ajatukset pyörivät samaa kehää) niin paljon, että yritän seuraavaa eli olla ajattelematta asiaa, koska satutan vain itseäni ajatuksillani ja läheiseni tuskin olisi toivonut minun voivan huonosti. Yleinen ajatus kai on, että menehtyneet toivovat läheisilleen hyvää elämää (vastoinkäymisistä huolimatta). Uni olisi niin tärkeää jaksamisen kannalta ja itselleni yöt ovat pahimpia ja uni häiriintyy. Yritän nyt öisin hengittää syvään ja pysyä ihan siinä hetkessä ja olla ajattelematta menneisyyttä tai tulevaisuutta. Hoen itselleni mantroja "kaikki on hyvin" (vaikka ei olekaan) ja "jäljelle jää rakkaus" (mikä pitää toivon mukaan paikkansa siinä vaiheessa kun kaikki muu on mennyttä). Lääkärin määräyksestä urheilen tai liikun joka päivä tunnin (voi olla kevyttäkin) että mieli pysyisi parempana. Lääkkeitä ei suositeltu, joten liikunta saa toimia lääkkeenä. Surullista ja vaikeaa tämä on, mutta niin kai tämän kuuluukin olla. Toivon mukaan olen jossain vaiheessa siinä tilanteessa, että olen hyväksynyt asiat paremmin ja mieleni on tyynempi. Voimia kaikille läheisensä menetteleille. Meitä on loppujen lopuksi aika monta kun lähtee puhumaan asiasta. Elämä on rosoista ja elämän räsymatossa on eri värejä ja nyt mennään mustaa pätkää. Toivottavasti tämä muuttuu ja niin myös muillakin koska musta matto on aika ruma.
- Anonyymi
Minkä ikäinen hän oli?
- Anonyymi
Googlatkaa: "Surun kolme vaihetta"
- Anonyymi
Itse pelkäsin jo teini-iässä että isä kuolee sydänkohtaukseen, häntä puristeli pumpusta aika usein ja otti nitroja. Isä eli kuitenkin lähes 85-vuotiaaksi tosin raihnaisena kuoli. Äiti elää edelleen 9-kymppisenä joskin ei liiku kodistaan minnekään ja kotihoito käy. Muisti jo reistailee. Olen käytännössä siis menettänyt jo vanhempani, ainoastaan hautajaiset erottavat enää lopullisesti. Maailma on nykyisin ikävä paikka, luonto tuhoutuu, ilmasto on sekaisin, työelämä on täysin mielenvikaista kohellusta, ikääntymisen myötä uupuu ja mieliala madaltuu. Kremppojakin on. Itsari käy mielessä taas jälleen, pidemmän tauon jälkeen. Puoliso on, joten en halua sitä tehdä. Jos puoliso kuolee ennen minua, tulen todennäköisesti päättämään päiväni heti sen jälkeen. En koe enää mitään elämisen iloa, kaikki toiveikkuus ja tulevaisuuden usko ovat kadonneet vuosia sitten.
- Anonyymi
Tunnen samoin. Olen jäänyt yksin viimeisenä. Joku jää aina yksin.
Elämässä ei ole mitään iloa enää, ei mitään järkeäkään tai tarkoitusta.
Haluaisin päästä pois. - Anonyymi
Jäin yksin viime vuonna ja nyt mietin kauanko kestä tätä surua. Itken ja itken ja itken.
- Anonyymi
Surun kolme vaihetta ? Ei suru mene samalla lailla kaikilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1016931- 474606
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542596Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän41949Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101018Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell911001Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j138994Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai241827Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30816Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?176736