Evoluutio vs luominen

UteliasPupuTupuna

Kummanko kannattaja olet? Ja miksi?

77

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmisten kehot ovat evoluution tuotetta, mutta sielut ovat Jumalan luomia.

      • KyssyypiHiän

        Tarkoitatko, että keho olisi syntynyt alkuliemestä?


      • KyssyypiHiän kirjoitti:

        Tarkoitatko, että keho olisi syntynyt alkuliemestä?

        En, vaan sitä että kehot ovat fysikaalisten prosessien tuotetta. Jumala on mitä todennäköisimmin luonut maailman alkuräjähdyksen kautta ja luonut tietyt edellytykset biologiselle kehitykselle eli siis evoluutiolle.


      • KysyypiHiän
        Samilta kirjoitti:

        En, vaan sitä että kehot ovat fysikaalisten prosessien tuotetta. Jumala on mitä todennäköisimmin luonut maailman alkuräjähdyksen kautta ja luonut tietyt edellytykset biologiselle kehitykselle eli siis evoluutiolle.

        Tuossa tapauksessa tiede ei pois sulje luomista. Uskotko, että Jumala loi ihmisen tai uskotko siihen, että ihminen on kehitynyt evoluution kautta nykyisen kaltaiseksi?


      • KysyypiHiän kirjoitti:

        Tuossa tapauksessa tiede ei pois sulje luomista. Uskotko, että Jumala loi ihmisen tai uskotko siihen, että ihminen on kehitynyt evoluution kautta nykyisen kaltaiseksi?

        Kyllä, uskon molempiin asioihin. Teen siis ennenkaikkea erottelun tietoisuuden(tai sielun) ja kehon välille. Sielu on Jumalan luomaa, kun taas ihmisten kehot ovat biologisten prosessien tuotetta. Jumala on luonut edellytykset biologiselle kehitykselle myös.


      • KyssyypiHiän
        Samilta kirjoitti:

        Kyllä, uskon molempiin asioihin. Teen siis ennenkaikkea erottelun tietoisuuden(tai sielun) ja kehon välille. Sielu on Jumalan luomaa, kun taas ihmisten kehot ovat biologisten prosessien tuotetta. Jumala on luonut edellytykset biologiselle kehitykselle myös.

        Tuo on tieteen suurimpia kysymyksiä nykyään, tietoisuus.Raamattu opettaa, että Jumala loi ihmisen ja puhalsi tähän hengen, mitä mieltä olet tuosta?


      • KyssyypiHiän kirjoitti:

        Tuo on tieteen suurimpia kysymyksiä nykyään, tietoisuus.Raamattu opettaa, että Jumala loi ihmisen ja puhalsi tähän hengen, mitä mieltä olet tuosta?

        Pitää paikkansa. Jumala loi ihmisten sielut. Raamatulla on toki vähän vertauskuvallinen tapa puhua tuosta, mutta samaa mieltä minä olen. Odotan innolla vakavasti otettavia tieteellisiä näkemyksiä tietoisuuden luonteesta. Myös mielenfilosofia on hyödyllistä tietoisuuden olemuksen pohdinnassa.


      • KyssyypiHiän
        Samilta kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Jumala loi ihmisten sielut. Raamatulla on toki vähän vertauskuvallinen tapa puhua tuosta, mutta samaa mieltä minä olen. Odotan innolla vakavasti otettavia tieteellisiä näkemyksiä tietoisuuden luonteesta. Myös mielenfilosofia on hyödyllistä tietoisuuden olemuksen pohdinnassa.

        Minä en kykene filosofoimaan, ymmärrykseni ja tietoni eivät riitä,olen vain utelias. Olen joskus kuullut, että tiede kokee ihmisen tietoisuuden ulottuva, ei vain ihmisen kehon sisälle, vaan myös sen ulkopuolelle. tuolla selitetään rajatilakokemukset.
        Vasta olin eräässä seminaarissa, jossa luennoitsija sanoi, että luomisteoria perustuisi tieteeseen ja evoluutio oletuksiin, joten näin ollen luomiseen uskominen pohjautuu faktoihin, kun taas evoluutioteoria olettamuksiin.


      • OlenTuntenut

        Raamatussa on vastaus myös tietoisuuteen. Samalla, kun Jumala puhalsi hengen ihmiseen, sai hän myös tietoisuuden. Kaltaisekseen hän loi heidät. Ihmisellä on yhteydenkaipuu Luojaansa.
        Raamatussa tietoisuudelle on yksinkertainen selitys. Tiede ei pysty koskaan selittämään ihmisen tietoisuutta.


      • Rippentroppi

        Höpölöpö. Minä olen evoluution päätepiste, kehityksen huipentuma ja luomakunnan kruunu. Minä olen alku ja loppu, abba ja omena, atchii ja atchuu, feng ja shui. Minä loin evoluution ja jumalaisen instituution. Minä olen avainten herra, porttien ja porttojen vartija. Portsari ja hovimestari. Ja joskus tarjoilija. Ja kokki. Ja joskus minä vain olen. Ja ruumiini on sieluni vanki.


    • jumalaloitaivaanjamaan

      "UteliasPupuTupunen" :D

      • siksiNimiMerkki

        Lempinimeni lapsena :D Sinä siis uskot, että kaikki on Jumalan luomaa? Onkohan maapallon ikä korkeintaan 6000 vuotta vai miljardeja vuosia?


      • sivusta
        siksiNimiMerkki kirjoitti:

        Lempinimeni lapsena :D Sinä siis uskot, että kaikki on Jumalan luomaa? Onkohan maapallon ikä korkeintaan 6000 vuotta vai miljardeja vuosia?

        Kaiken luoja Jumala on myös ajan ja ajattomuuden Herra.


      • SiksiKysyin
        sivusta kirjoitti:

        Kaiken luoja Jumala on myös ajan ja ajattomuuden Herra.

        Tiede väittää, että evoluutio olisi tapahtunut miljaardien vuosien saatossa, kuitenkin jotkut tutkimukaet ovat osoittaneet, että maapallo olisi korkeintaan n6000 vuotta vanha.


    • Hannu-83

      Luomiseen uskon, en näe merkkejä evoluutiosta, ainakaan semmoisesta jonka avulla lajit voisi muuttua toisiksi. Mikroevoluutio on sitten ihan eri asia

      • Aivopesuako

        Evoluutioteoriaa ei ole pystytty todistamaan, silti sitä syötetään yleisenä totuutena esim. Kouluissa.


      • näin_ajattelen

        Juuri näin. Ihminen on vain niin tyhmä ja jästi, että on pakko löytää järjellinen selitys kaikkeen, ja kun se ei ole mahdollista niin niitä sitten keksitään ja uskotellaan ja luodaan uskomus, joka kuorrutetaan tieteen kauniiseen pakettiin.


      • NeOvatFaktoja
        näin_ajattelen kirjoitti:

        Juuri näin. Ihminen on vain niin tyhmä ja jästi, että on pakko löytää järjellinen selitys kaikkeen, ja kun se ei ole mahdollista niin niitä sitten keksitään ja uskotellaan ja luodaan uskomus, joka kuorrutetaan tieteen kauniiseen pakettiin.

        Itseasiassa luomiselle on paljon enemmän tieteellistä todistusaineistoa, kuin evoluutiolle.
        Tiede ei pysty sulkemaan pois luomista. Tutkimustulokset päinvastoin osoittavat suurta suunnittelua.Mitä enemmäm tutkitaan, sitää enevissä määrin tiede vain todistaa Jumalan olemassa oloa. Käysä juttu muutes :D


    • LuomisenIloa

      Kannattaa tutustua Pekka Reinikaisen kirjoihin

      • Hannu-83

        Reinikaisella on myös mielenkiintoisia youtube-videoita


    • ellen.epäusko

      Jos se on uskonasia, niin ennemmin evoluutio kuin hömpänpömppä luominen. Luomisjutut on ihmisten keksimiä, evoluutioteoriaa on sentään koitettu todistaa eri tavoin. Luomispupperoon menee niin paljon.. maa on pannukakku yms. jutut.

      • TodistettuToisin

        Tuo johtuu siitä, ettet ole perehtynyt asiaan syvemmin. Evoluutioteoria on täysin tarua, siksi siitä ollaan luopumassa jo tieteen piirissä :)
        Evoluutioteoria ollaan jo todistettu vääräksi.


      • TodistettuToisin kirjoitti:

        Tuo johtuu siitä, ettet ole perehtynyt asiaan syvemmin. Evoluutioteoria on täysin tarua, siksi siitä ollaan luopumassa jo tieteen piirissä :)
        Evoluutioteoria ollaan jo todistettu vääräksi.

        Höpö höpö, eikä olla. Evoluutioteorialle on valtava määrä evidenssiä. En itse tosin näe, että evoluutioteoria olisi ristiriidassa teismin kanssa.


      • Esimerkkianna
        Samilta kirjoitti:

        Höpö höpö, eikä olla. Evoluutioteorialle on valtava määrä evidenssiä. En itse tosin näe, että evoluutioteoria olisi ristiriidassa teismin kanssa.

        No annapa esimerkki positiivisestä mutaatiosta? Kyllä ollaan. Kouluissa sitä ei enää pidetä yhtenä ainoana totuutena.


      • siinäsulleesim
        Esimerkkianna kirjoitti:

        No annapa esimerkki positiivisestä mutaatiosta? Kyllä ollaan. Kouluissa sitä ei enää pidetä yhtenä ainoana totuutena.

        Jos mä löydän takapihalta valkoisia mustikoita niin en minä ala huutelemaan jumalan luomistöitä. Geenivirhehän siinä on käynyt eli mutaatio.


      • NoKerroppas
        siinäsulleesim kirjoitti:

        Jos mä löydän takapihalta valkoisia mustikoita niin en minä ala huutelemaan jumalan luomistöitä. Geenivirhehän siinä on käynyt eli mutaatio.

        Juu, mutta mitä hyötyä siitä on kasville eli nyt puhutaan positiivisestä mutaatiosta?


    • Luoja toteuttanut elämän mahdollisesti jonkinlaisen evoluutio kautta. Eli molempien kannattaja olen. En ole kummastakaan varma: evoluutiosta tai Jumalan olemassaolosta. Teoriassa voisi olla joku kolmaskin vaihtoehto? Evoluutio pääpiirtein toteen näytetty tieteessä, mutta ei ole eksaktisti kokeissa toistettu, sillä elämänsynty prosessina on lähinnä arvailujen varassa. Kyseessä on evoluutioteoria, joka tällä hetkellä paras selitys siitä, miten kaikki on kehittynyt. Raamattu on vain vertauskuvallinen kirja ja sen luomisprosessin katsoa vertauskuva siitä, kuinka Jumala loi elämän maapallolle. En ota Raamatun luomiskertomusta kirjaimellisesti totena sanasta sanaan. En usko varmasti Jumalan olemassa oloon, vaikka jotenkin järjen kautta pidän todennäköisempänä Jumalan olemassa oloa kuin sitä, että hän ei ole näin monimutkaiseen biologiseen kokemukseen vaikuttanut. Ihmisen ja elämän olemassa olo tällä planeetalla laittaa epäilemään sen puolesta, että jonkinlainen Jumala on vaikuttanut kokonaisuuteen eli on tapahtunut ainakin jonkinasteinen luominen. Mikä on sitten evoluutiota ja mikä Jumalan työtä en itse ole asiantuntija arvioimaan.

      Siis mahdollisesti Jumala loi elämän ja evoluution?

      • LöpinäksiMän

        Ei ole totta, sillä evoluutiota ei ole todistettu tieteen piirissä oikeaksi. Sinilla on väärä tieto tuosta asiasta, sillä evoluutioteoria wi ole pystytty todistamaan ja nyky tieteen valossa se onkin syrjäytymässä tutkimustulosten myötä, jotka ovat osoittaneet sen mahdottomuuden. Mikä on sitten totta? Tutkijat, jotka uskovat Jumalaan ja raamattuun, ovat kyenneet todistamaan luomistyön paikaansa pitävyyden. Silloin mennään jo syvempiin asioihin, kuten isotooppisiin tutkimuksiin yms...


      • LöpinäksiMän kirjoitti:

        Ei ole totta, sillä evoluutiota ei ole todistettu tieteen piirissä oikeaksi. Sinilla on väärä tieto tuosta asiasta, sillä evoluutioteoria wi ole pystytty todistamaan ja nyky tieteen valossa se onkin syrjäytymässä tutkimustulosten myötä, jotka ovat osoittaneet sen mahdottomuuden. Mikä on sitten totta? Tutkijat, jotka uskovat Jumalaan ja raamattuun, ovat kyenneet todistamaan luomistyön paikaansa pitävyyden. Silloin mennään jo syvempiin asioihin, kuten isotooppisiin tutkimuksiin yms...

        " Biologien keskuudessa on tieteellinen konsensus siitä, että polveutuminen muutoksien kera on yksi luotettavimmin perustelluista tosiasioista tieteessä. Evoluutiota tukevat biologisten todisteiden lisäksi antropologiset, psykologiset, astrofyysiset, kemialliset, fyysiset, geologiset sekä yhteiskuntatieteiden havainnot."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Evoluutio

        Tieteelliselle teorialle pitää olla todella jotain faktaa ja evoluutioteoriolla on näin. Tieteellinen kumoamaton fakta se ei ole, miksi esitinkin, että voi olla kolmaskin vaihtoehto Jumalan luomistyön ja Evoluutioteorian välissä. Tiede tuhansien vuosien päästä voi joltain osin erimieltä, mutta mahdollisesti Evoluutioteoria on voimissaan silloin, sillä näyttö on ja sitä ei ole kumottu. Aukoton teoria se ei taida olla ellei tänne ilmesty joku biologian asiantuntija ja todista muuta?

        Ihanaa - olit ensimmäinen, joka vastasi minulle! :D


      • Aivopesuasivusta
        STELLA92 kirjoitti:

        " Biologien keskuudessa on tieteellinen konsensus siitä, että polveutuminen muutoksien kera on yksi luotettavimmin perustelluista tosiasioista tieteessä. Evoluutiota tukevat biologisten todisteiden lisäksi antropologiset, psykologiset, astrofyysiset, kemialliset, fyysiset, geologiset sekä yhteiskuntatieteiden havainnot."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Evoluutio

        Tieteelliselle teorialle pitää olla todella jotain faktaa ja evoluutioteoriolla on näin. Tieteellinen kumoamaton fakta se ei ole, miksi esitinkin, että voi olla kolmaskin vaihtoehto Jumalan luomistyön ja Evoluutioteorian välissä. Tiede tuhansien vuosien päästä voi joltain osin erimieltä, mutta mahdollisesti Evoluutioteoria on voimissaan silloin, sillä näyttö on ja sitä ei ole kumottu. Aukoton teoria se ei taida olla ellei tänne ilmesty joku biologian asiantuntija ja todista muuta?

        Ihanaa - olit ensimmäinen, joka vastasi minulle! :D

        Jokainen noista teorioista pystytään kumoamaan, kuten kirjoitit. Porukkaa johdetaan nyt harhaan.


      • Aivopesuasivusta kirjoitti:

        Jokainen noista teorioista pystytään kumoamaan, kuten kirjoitit. Porukkaa johdetaan nyt harhaan.

        Minun ymmärtääkseni ei ole pystytty kumoamaan, mutta jätän tämän aiheen, sillä tämä kuuluu uskonnon&uskomusten puolella ja tämän palstan tällä kohdalla aiheena on tunteet sekä ikävä! :)


    • Evoluutio. Ihmisen "sielu" on aivokemiaa. Aivojen sähköistä toimintaa. Ihminen on yki eläinlajike. Ihminen on hitaasti kehittynyt siihen pisteeseen missä nyt on. Eläimistä ihmisen erottaa tietoinen toiminta, tietoisuus olemassa olostaan sekä tunteet, mutta nämä kaikki ovat kehittyneet aikojen saatossa aivojen muokkaantuessa evoluution tuloksena. Ihminen kehittyy koko ajan sen mukaan mitä taitoja hän tarvitsee ja harjoittaa. On tieteessä väitetty että nykyajan tietotekniikka saattaa aiheuttaa ihmiselle tietenlaista taantumista eli tietyt evoluutien myötä kehittyneet taidot, joita ihminen on tarvinnut hengissä selviämiseen alkavatkin surkastuun ajan saatossa pois koska ihminen ei harjaannuta niitä. Koneet tekee sen ihmisen puolesta.


      Mitä tulee luomiskertomukseen ja Jumalaan uskon että se on alikehityneiden ihmisaivojen tapa selittää sellaisia asioita ja ilmiöitä joita heidän aivonsa eivät ole vielä kyenneet selittämään järjellä. Ihmisen aivojen kehityskaaren tulosta tämä taikauskoisuus aika. Ihminen heilahteli "eläimen aivojen" ja nykyihmisen aivojen välillä ja koska kaikkea ei pystytty ymmärtämään se selitettiin näkymättömillä voimilla.

      Oli tietty aika (juurikin tämä aika johon raamatunkin kertomukset keskittyy) jolloin oli paljon vallalla eri uskontoja ja erilaisia Jumalia joita alettiin palvomaan. Se oli taikauskon kulta-aikaa. Minusta järkeenkäypä selitys on että ihmisaivot olivat kovassa kehityksessä ja osittain oltiin nykyihmisen tieto/taidolla ja osittain mentiin vielä alkeellisemmalla tasolla.

      Ihmisellä on vielä nykypäivänäkin taipumus siirtyä turvaamaan taikauskoisiin selityksiin silloin kun enää ei järki riitä selittämään ja aivojen kapasiteetti ymmärtää ja selittää loppuu. Ihmisyyteen koodattua taipumusta, koska ihmisen on pakko jotenkin asia selittää, hän ei voi vaan antaa olla.

      Uskon silti että se jota emme vielä ymmärrä, sille tulee ihmisiltä vastaus vaikkapa 1000 vuoden päästä ja se n ihan järkiperäinen ilman hokkuspokkus taikoja

    • 4horseman

      Luomisen kannalla ehdottomasti. Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Minusta on järjetöntä ajatella että ei mitään. Maailmankaikkeus on kuitenkin miljardeja vuosia vanha ja me elämme täällä ehkä 100 vuotiaiksi. Tämä ihmisen elämä aika sattuu oleen mitättömänpieni aika maailmankaikkeudessa, kaikki ei voi vaan yhtäkkiä loppua kuoleman jälkeen.

      Ihminen suuressa viisaudessaan tuhoaa itsensä maan päältä, sokea ei sitä näe. Me tarvitsemme oikeuden jakajan koska emme osaa elää sovussa tappamatta toisiamme.

      • Aika tyhjää siellä kuoleman puolella oli. Olen hetken ollut kuollut. Pimeys. Ei muuta. Ei mitään valoilmiöitä tai jumalan portteja, enkeleitä taikka helvettiä.

        Kyllä ne on kaikki vaan jotain ihmisen halua selittää tuntematonta ja pelottavaa. Selittää itselleen jatko koska eivät ymmärrä kuoleman lopullisuutta. Ihmisen sielu sammuu aivojen toiminnan sammuessa. Se sammuu hitaasti ja osa ihmisen aivotoiminnasta toimii vielä hetken sydämen ja hengityksen pysähdyttyä.


      • AvartavaaLuettavaa

        Suosittelen edelleenkin tutustumaan Pekka Reinikaisen kirjoihin.


      • ateistina

        Elämä on kiertokulkua. Olis hyvä elää elämänsä niin että saa siitä itselleen hyvän elämän ja muillekin. Sitten kun kuolee, palaa elämän kiertokulkuun ihan luonnollisesti kun maatuu.. siinä sitä luo uutta tavallaan ja toimii ravinteenakin. Tarviiko sitä nyt niin kummallista olla kuoleman jälkeen.


      • Ei se mitään tuon ihmeellisempää minustakaan ole. Maatuminen. That s it.

        Mitä hetkiin ennen H-hetkeä tulee. asiat ja tuntemukset on selitettävissä kehontoimintojen hiipumisella. Aivojen toiminta sammuu viimeisenä käsittääkseni ja siitä johtuen saattaa olla joilla jotain outoja "valohavaintoja" ja "kehosta irtaantumisen" tunteita.

        Aivoissa on hetken aikaa vielä jonkinlaisia tapahtumia ja se on ihan tieteellisesti tutkittua ja todistettua että siellä vielä on jotain elämää vaikka sydän ja hengitys on jo pysähtyneet.

        Omasta tilanteesta en muista kuin sen että yhtäkkiä hävisi kaikki ns. maalliset tuntemukset. Tajunnantaso kun laski alkoi multa häviään tietoisuus kehoni tuntemuksista eli kylmä, kuuma, kipu, paha olo, kaikki tunteeni kaikki lipui pois ja yhtäkkiä jäin vain kelluun johonkin hyvän olon tunteeseen, jonka jälkeen vain kaikki ympäriltäni sammui. Ei siinä mitään sen kummallisempaa ollut.

        Tieteellisesti sanottuna tajuntani taso kun alkoi aleneen alkoi nämä tuntemukset ilmaantumaan eli kehoni alkoi häviään ja samoin kaikki tietoinen tietoisuus kehoni tarpeista ja tuntemuksista. Aivoissa alkoi siis himmetä.


      • Keskustelijana kirjoitti:

        Ei se mitään tuon ihmeellisempää minustakaan ole. Maatuminen. That s it.

        Mitä hetkiin ennen H-hetkeä tulee. asiat ja tuntemukset on selitettävissä kehontoimintojen hiipumisella. Aivojen toiminta sammuu viimeisenä käsittääkseni ja siitä johtuen saattaa olla joilla jotain outoja "valohavaintoja" ja "kehosta irtaantumisen" tunteita.

        Aivoissa on hetken aikaa vielä jonkinlaisia tapahtumia ja se on ihan tieteellisesti tutkittua ja todistettua että siellä vielä on jotain elämää vaikka sydän ja hengitys on jo pysähtyneet.

        Omasta tilanteesta en muista kuin sen että yhtäkkiä hävisi kaikki ns. maalliset tuntemukset. Tajunnantaso kun laski alkoi multa häviään tietoisuus kehoni tuntemuksista eli kylmä, kuuma, kipu, paha olo, kaikki tunteeni kaikki lipui pois ja yhtäkkiä jäin vain kelluun johonkin hyvän olon tunteeseen, jonka jälkeen vain kaikki ympäriltäni sammui. Ei siinä mitään sen kummallisempaa ollut.

        Tieteellisesti sanottuna tajuntani taso kun alkoi aleneen alkoi nämä tuntemukset ilmaantumaan eli kehoni alkoi häviään ja samoin kaikki tietoinen tietoisuus kehoni tarpeista ja tuntemuksista. Aivoissa alkoi siis himmetä.

        Tiedätkö, että tutkimuksissa on todettu ihmisillä olleen kuolemanrajakokemuksia, vaikka mitään aivotoimintaa heillä ei enää näyttänyt olevan?


      • Samilta kirjoitti:

        Tiedätkö, että tutkimuksissa on todettu ihmisillä olleen kuolemanrajakokemuksia, vaikka mitään aivotoimintaa heillä ei enää näyttänyt olevan?

        Ihminen sukoo siihen mihin haluaa uskoa. Ihmisellä on niin vahva mielikuvitus. Esim. sinä uskot että kaivattusi on täällä ja itket parut sen perään vaikka se ei ole totuus. Uskot siihen silti vahvasti koska mielikuvituksesi tekee temput, et suostu uskomaan järkipuheita.

        Tällä tavalla toimii myös ihmisen muut uskomukset. Oma mielikuvitus tekee tepposet ja vahvistaa uskomuksia niin että lopulta ihminen on ihan varma että se mitä uskoo on totuus ja ainoa totuus.

        Kuoleman rajalla käyneet usein romantisoi sitä tapahtumaa ja siitä tulee tietyllä tapaa ihmeellinen tapahtuma pelkästään sen takia että se ihminen on selvinnyt siitä ja palannut henkiin. Usein sitten totuuksia sekään sekoittuu tajuttomuushourailua, aivotoiminnasta johtuvia tapahtumia sekä omaa mielikuvitusta ja romantisointia. Soppa on selvä


      • Keskustelijana kirjoitti:

        Ihminen sukoo siihen mihin haluaa uskoa. Ihmisellä on niin vahva mielikuvitus. Esim. sinä uskot että kaivattusi on täällä ja itket parut sen perään vaikka se ei ole totuus. Uskot siihen silti vahvasti koska mielikuvituksesi tekee temput, et suostu uskomaan järkipuheita.

        Tällä tavalla toimii myös ihmisen muut uskomukset. Oma mielikuvitus tekee tepposet ja vahvistaa uskomuksia niin että lopulta ihminen on ihan varma että se mitä uskoo on totuus ja ainoa totuus.

        Kuoleman rajalla käyneet usein romantisoi sitä tapahtumaa ja siitä tulee tietyllä tapaa ihmeellinen tapahtuma pelkästään sen takia että se ihminen on selvinnyt siitä ja palannut henkiin. Usein sitten totuuksia sekään sekoittuu tajuttomuushourailua, aivotoiminnasta johtuvia tapahtumia sekä omaa mielikuvitusta ja romantisointia. Soppa on selvä

        Jos kerran laitteet näyttävät, ettei mitään aivotoimintaa tapahdu, ja silti ihmisellä on jokin kokemus, niin pitää objektiivisesti paikkansa, että nuo kokemukset eivät johdu aivotoiminnasta tai niitä ei voida palauttaa siihen. Kokemuksen sisällöllä ei ole tällöin mitään väliä.


      • Samilta kirjoitti:

        Jos kerran laitteet näyttävät, ettei mitään aivotoimintaa tapahdu, ja silti ihmisellä on jokin kokemus, niin pitää objektiivisesti paikkansa, että nuo kokemukset eivät johdu aivotoiminnasta tai niitä ei voida palauttaa siihen. Kokemuksen sisällöllä ei ole tällöin mitään väliä.

        Osaao se iminen ajoittaa sen tapahtuman siihen hetkeen kun on aivotoiminta poissa vai ei? Miten se osa kertoa milloin se kokemus on tapahtunut jos se ei tiedä ajasta tai paikasta enää mitään? Eihän siinä rajoilla pysty hahmottamaan sellaisia asioita kun ei pysty varmaksi enää arvioimaan sitä onko tajuissaan vai ei?


      • Samilta kirjoitti:

        Jos kerran laitteet näyttävät, ettei mitään aivotoimintaa tapahdu, ja silti ihmisellä on jokin kokemus, niin pitää objektiivisesti paikkansa, että nuo kokemukset eivät johdu aivotoiminnasta tai niitä ei voida palauttaa siihen. Kokemuksen sisällöllä ei ole tällöin mitään väliä.

        Esim. minä en ollut varma enää olenko tajuissani,koska en saanut käsiäni ja jalkojani totteleen vaikka puhetta ymmärsinkin vielä vaikka silmiäni en enää pystynyt aukomaan tai puhumaan. Kuulin ääniä ja käskyjä mutta kehoni ei totellut enkä kyennyt enää täysin arvioimaan olenko tajuissani...


      • Keskustelijana kirjoitti:

        Osaao se iminen ajoittaa sen tapahtuman siihen hetkeen kun on aivotoiminta poissa vai ei? Miten se osa kertoa milloin se kokemus on tapahtunut jos se ei tiedä ajasta tai paikasta enää mitään? Eihän siinä rajoilla pysty hahmottamaan sellaisia asioita kun ei pysty varmaksi enää arvioimaan sitä onko tajuissaan vai ei?

        On esimerkiksi tämä yksi tapaus, jossa ihminen on tietoisesti asetettu sellaiseen tilaan, jossa mitään aivotoimintaa ei ole. Tämä kyseinen ihminen väitti, että hänellä oli kuolemanrajakokemus. Mihinkään muuhun ajankohtaan ei tuo kokemus voi sijoittua kuin siihen hetkeen, jolloin hänellä ei mitään aivotoimintaa ollut.

        Täällä lisätietoa:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds_case


      • Samilta kirjoitti:

        On esimerkiksi tämä yksi tapaus, jossa ihminen on tietoisesti asetettu sellaiseen tilaan, jossa mitään aivotoimintaa ei ole. Tämä kyseinen ihminen väitti, että hänellä oli kuolemanrajakokemus. Mihinkään muuhun ajankohtaan ei tuo kokemus voi sijoittua kuin siihen hetkeen, jolloin hänellä ei mitään aivotoimintaa ollut.

        Täällä lisätietoa:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds_case

        Epäilen tuota juttua jo ennen kuin olen lukenut. Varmaan selllaista hölynpölyä kuin tuo sinun uskomus että kaivattusi on täällä. Siis vain vahvan mielikuvituksen luoma harha josta on muodostunut ihmiselle niin vahva että se kokee sen jo totena vaikka se on vain sen luulo.


      • Keskustelijana kirjoitti:

        Epäilen tuota juttua jo ennen kuin olen lukenut. Varmaan selllaista hölynpölyä kuin tuo sinun uskomus että kaivattusi on täällä. Siis vain vahvan mielikuvituksen luoma harha josta on muodostunut ihmiselle niin vahva että se kokee sen jo totena vaikka se on vain sen luulo.

        Vaikutat vähän siltä, että olet jo mielipiteesi luonut tästä asiasta, joten turhaan minä sinun kanssasi väittelen tästä. Jos tarkkailet omaa toimintaasi, niin huomaat käyttäytyväsi pohjimmiltaan samalla tavalla kuin mistä minua syytät. Eli uskomuksesi sumentavat kaiken datan mitä minä sinulle heitän.


      • MinäHeisivusta

        Anteeksi, että tungen väliin. Äitini "kuoli" , hän on kertonut kohonneensa katonrajaan ihmettelemään lääkäreiden touhuja. Jälkeenpäin hän kykeni kertomaan sellaisia tapahtumia, mitä hänen ei olisi pitänyt tietää. Tiede selittää tuon niin, että ihmisen tietoisuus ulottuu kehon ulkopuolelle. Itse uskon, että sielu irtoaa ruumistaan.


      • Samilta kirjoitti:

        Vaikutat vähän siltä, että olet jo mielipiteesi luonut tästä asiasta, joten turhaan minä sinun kanssasi väittelen tästä. Jos tarkkailet omaa toimintaasi, niin huomaat käyttäytyväsi pohjimmiltaan samalla tavalla kuin mistä minua syytät. Eli uskomuksesi sumentavat kaiken datan mitä minä sinulle heitän.

        Ehkä mä olen liian realisti ja oma kokemus pohjalla lisää sitä että hölynpölyihin mua ei aivopestä. Toisekseen työnnät mulle jotain mediapaskaa jolla joku on tehnyt rahaa. Tajuatko että puolet tuosta on varmasti kusetusta tai ainakin rankasti väritettyä? Uskotko oikeasti kaiken mitä media syöttää ihan pureskelematta?


      • MinäHeisivusta kirjoitti:

        Anteeksi, että tungen väliin. Äitini "kuoli" , hän on kertonut kohonneensa katonrajaan ihmettelemään lääkäreiden touhuja. Jälkeenpäin hän kykeni kertomaan sellaisia tapahtumia, mitä hänen ei olisi pitänyt tietää. Tiede selittää tuon niin, että ihmisen tietoisuus ulottuu kehon ulkopuolelle. Itse uskon, että sielu irtoaa ruumistaan.

        Minusta se on vaan sitä että ihmisen aivoissa tapahtuu paljon enemmän kuin uskotaan ja ihminen kuulee paljon vielä silloin kun on ns. kuollut. Aivoissa tapahtuu vielä. Silti siellä alkaa sähköimpulsseissa oleen ongelmia ja alkaa kaikkea outoa tapahtuun. Se on ihan persu lääketiedettä. Lue aivojen rakenteesta tai googlaa kuolema ja lue


      • Keskustelijana kirjoitti:

        Ehkä mä olen liian realisti ja oma kokemus pohjalla lisää sitä että hölynpölyihin mua ei aivopestä. Toisekseen työnnät mulle jotain mediapaskaa jolla joku on tehnyt rahaa. Tajuatko että puolet tuosta on varmasti kusetusta tai ainakin rankasti väritettyä? Uskotko oikeasti kaiken mitä media syöttää ihan pureskelematta?

        Et voi todistaa väitteitäsi siitä, että he valehtelevat vain rahan vuoksi. Teet vain olettamuksia jälleen kerran.

        Itse uskon, että kokemukset pitävät paikkansa. Niitä on ollut niin paljon. Niitä on ilmennyt jo kauan sitten historiassakin. Vaikka joku yksittäinen henkilö saattaisikin puhua palturia, niin kokemuksia on niin paljon, että kyllä siellä sitä totuuttakin väistämättä löytyy. .


      • Samilta kirjoitti:

        Et voi todistaa väitteitäsi siitä, että he valehtelevat vain rahan vuoksi. Teet vain olettamuksia jälleen kerran.

        Itse uskon, että kokemukset pitävät paikkansa. Niitä on ollut niin paljon. Niitä on ilmennyt jo kauan sitten historiassakin. Vaikka joku yksittäinen henkilö saattaisikin puhua palturia, niin kokemuksia on niin paljon, että kyllä siellä sitä totuuttakin väistämättä löytyy. .

        Joukkopsykoosi ? Uskonnot on minusta joukkopsykooseja jos menee ihan överiksi.


      • Keskustelijana kirjoitti:

        Joukkopsykoosi ? Uskonnot on minusta joukkopsykooseja jos menee ihan överiksi.

        Ei. Kuolemanrajokokemukset ovat toisistaan irrallisia kokemuksia, joita ihmiset eri puolilla maapalloa ovat kokeneet. Joukkopsykoosin ennakkoehtona taitaa olla se, että samaan sosiaaliseen ryhmittymään kuuluvat ihmiset saavat toisensa uskomaan johonkin asiaan.
        Ja olen samaa mieltä, että uskonnot toimivat äärimmilleen vietyinä hieman joukkopsykoosin tavoin. Kohtuus kaikessa.


      • Riimurintu

        Kyllä mä asetun tässä 'keskustelijana'n puolelle. Mulla on nimittäin täsmälleen vastaava kokemus ja kokemukset kuolemasta.
        Täähän nyt on taas tätä iän ikuista vääntämistä siitä, että joku on lukenut tarinoita ja kertomuksia jonkun, tai joidenkin kokemuksista, muttei ole itse kokenut, kun taas toinen kertoo kokemastaan, joka ei olekaan niin ihqun fantsua ja mediaseksikästä kuin sen oletetaan olevan. No onhan se vitun tylsää, kun ei mitään olekaan, eikä se oikein riitä antamaan mielikuvitukselle ja haaveilulle siipiä. Siksi me, joiden kokemus on tylsä ja arkinen, emme tule koskaan hyväksytyiksi kokemuksinemme suurten massojen silmissä. Toisaalta, vitunko väliä? Ja jos se nyt niin helvetisti kiinnostaa, niin ei kun kokeilemaan..


      • MinäHeisivusta
        Keskustelijana kirjoitti:

        Minusta se on vaan sitä että ihmisen aivoissa tapahtuu paljon enemmän kuin uskotaan ja ihminen kuulee paljon vielä silloin kun on ns. kuollut. Aivoissa tapahtuu vielä. Silti siellä alkaa sähköimpulsseissa oleen ongelmia ja alkaa kaikkea outoa tapahtuun. Se on ihan persu lääketiedettä. Lue aivojen rakenteesta tai googlaa kuolema ja lue

        Tai siis äitini oli siinä leikkauspöydällä ja hänen päänsä takana oli ovi. Hän ei voinut nähdä ovelle. Kuitenkin katonrajassa ollessaan hän näki ovella käyneet ihmiset ja pystyi jälkeenpäin kuvailemaan heitä ja mitä olivat tehneet. Läkkärit olivat ihmeissään, sillä vaikka äitini olisi kuullut kuolleena ollessaan heidän keslustelunsa, hänen ei olisi pitänyt mitenkään pystyä näkemään päänsä yakana olevalle ovelle.
        En halua muuta kertoa, kuin että ihmeellinen juttu, jota yiede ei todennäköisesti kykene selittämään. Se vain on. Äitini koki myös klassisen tunnelikokemuksen ja näki saattajan, joka puhui hänelle. Nuo voivat kertoa aivojen kuolemisesta johtuvista reaktioista yms, mutta tuo näkeminen päänsä taakse on ihme juttu, josta lääkärit olibat ihmeissään, miyen se voi olla mahdollista.


      • MinäHeisivusta kirjoitti:

        Tai siis äitini oli siinä leikkauspöydällä ja hänen päänsä takana oli ovi. Hän ei voinut nähdä ovelle. Kuitenkin katonrajassa ollessaan hän näki ovella käyneet ihmiset ja pystyi jälkeenpäin kuvailemaan heitä ja mitä olivat tehneet. Läkkärit olivat ihmeissään, sillä vaikka äitini olisi kuullut kuolleena ollessaan heidän keslustelunsa, hänen ei olisi pitänyt mitenkään pystyä näkemään päänsä yakana olevalle ovelle.
        En halua muuta kertoa, kuin että ihmeellinen juttu, jota yiede ei todennäköisesti kykene selittämään. Se vain on. Äitini koki myös klassisen tunnelikokemuksen ja näki saattajan, joka puhui hänelle. Nuo voivat kertoa aivojen kuolemisesta johtuvista reaktioista yms, mutta tuo näkeminen päänsä taakse on ihme juttu, josta lääkärit olibat ihmeissään, miyen se voi olla mahdollista.

        Ihmisen aivot toimii vielä hetken.

        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/45899/helsinki-virkkumaa-myllymaki-2012.pdf?sequence=1


      • MinäHeisivusta
        Riimurintu kirjoitti:

        Kyllä mä asetun tässä 'keskustelijana'n puolelle. Mulla on nimittäin täsmälleen vastaava kokemus ja kokemukset kuolemasta.
        Täähän nyt on taas tätä iän ikuista vääntämistä siitä, että joku on lukenut tarinoita ja kertomuksia jonkun, tai joidenkin kokemuksista, muttei ole itse kokenut, kun taas toinen kertoo kokemastaan, joka ei olekaan niin ihqun fantsua ja mediaseksikästä kuin sen oletetaan olevan. No onhan se vitun tylsää, kun ei mitään olekaan, eikä se oikein riitä antamaan mielikuvitukselle ja haaveilulle siipiä. Siksi me, joiden kokemus on tylsä ja arkinen, emme tule koskaan hyväksytyiksi kokemuksinemme suurten massojen silmissä. Toisaalta, vitunko väliä? Ja jos se nyt niin helvetisti kiinnostaa, niin ei kun kokeilemaan..

        Ei, äitini ei mielellään puhu tuosta kokemuksestaan juuri sen aiheuttaman hälyn vuoksi ja pelkää myös leimautumista. Emme juuri puhu siitä. se vain tapahtui, en tiedä voidaanko sitä pitää jonain mahatavana juttuna.
        Itse ajattelen, ettei sitä niin hirveästi tarvitse mainostaa. Onhan hän sentään äitini, uskon häntä.


      • MinäHeisivusta
        Keskustelijana kirjoitti:

        Ihmisen aivot toimii vielä hetken.

        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/45899/helsinki-virkkumaa-myllymaki-2012.pdf?sequence=1

        Niin, ymmärrän tuon, mutta miten äitini kykeni näkemään ns. Kuolleena ollessaan päänsä taakse, jos hän ei hereilläänkään olisi kyennyt siihen? katseli siis kaikkea ylhääktä laton rajasta, joten oli mahdollista nähdä koko huone. Tuo linkki ei kerro, miten on mahdollista nähdä paikkoihin huoneessa, johon ei näkisi, vaikka olisi hereillä. Mitsen sinä selität tuon?


      • MinäHeisivusta kirjoitti:

        Niin, ymmärrän tuon, mutta miten äitini kykeni näkemään ns. Kuolleena ollessaan päänsä taakse, jos hän ei hereilläänkään olisi kyennyt siihen? katseli siis kaikkea ylhääktä laton rajasta, joten oli mahdollista nähdä koko huone. Tuo linkki ei kerro, miten on mahdollista nähdä paikkoihin huoneessa, johon ei näkisi, vaikka olisi hereillä. Mitsen sinä selität tuon?

        Esim. jos kuulee takaansa oven ääneen osaa aivot yhdistää että takana on ovi. Puhetta voi vielä hetken ymmärtää ja kuulla koska aivoissa vielä on toimintaa.

        Puhutaan primaarisesta ja sekundaarisesta kuolemasta.

        Ihminen esim. äänelee vielä kuoleman jälkeen koska keuhkoista voi purkautua vielä ilmaa kuoleman jälkeen.

        Ihmisen kynnet ja hiukset kasvaa vielä kuoleman jälkeen ja elimet jatkaa toimintaasa jopa 15 h kuoleman jälkeenkin vielä


      • Riimurintu

        Mä ymmärrän sun pointin kyllä. Eräs edesmennyt ystäväni kertoi joskus kauan sitten, että oli kokenut yöllä kotonaan kohtaamisen humanoidien kanssa, että ne olivat tulleet hänen huoneeseensa ja 'puhuneet' hänelle telepaattisesti. Vaikka mitään pahaa ei ollut tapahtunut, kokemus järkytti ystävääni syvästi. Hän oli kokenut sen niin todellisena, että kiisti jyrkästi sen olleen unta. Myöhemmin hän alkoi saada telepaattisia 'viestejä' näiltä 'ystäviltään'. Ne olivat todella järkeviä, syvällistä tieteellistä ja filosofista pohdintaa kosmologiasta, uskonnoista ja filosofiasta. Olisi ollut helppo uskoa hänen kokemuksensa todeksi, koska ne olivat niin todellisia hänelle itselleen. Vielä hieman myöhemmin viestit alkoivat olla jo vähän sekavia ja outoja. Sittemmin hän joutui psykiatrisiin tutkimuksiin ja hänellä diagnosoitiin aivokasvaimen aiheuttama skitsofrenia. Lopulta hän tappoi itsensä, koska ei halunnut kärsiä, eikä aiheuttaa kärsimystä läheisilleenkään.
        En epäile, etteikö äitisi kokemus voisi olla aito, sillä ihmisen aivo pystyvät uskomattomiin asioihin, joskus vähän outoihin ja pelottaviinkin :)


      • Riimurintu
        Riimurintu kirjoitti:

        Mä ymmärrän sun pointin kyllä. Eräs edesmennyt ystäväni kertoi joskus kauan sitten, että oli kokenut yöllä kotonaan kohtaamisen humanoidien kanssa, että ne olivat tulleet hänen huoneeseensa ja 'puhuneet' hänelle telepaattisesti. Vaikka mitään pahaa ei ollut tapahtunut, kokemus järkytti ystävääni syvästi. Hän oli kokenut sen niin todellisena, että kiisti jyrkästi sen olleen unta. Myöhemmin hän alkoi saada telepaattisia 'viestejä' näiltä 'ystäviltään'. Ne olivat todella järkeviä, syvällistä tieteellistä ja filosofista pohdintaa kosmologiasta, uskonnoista ja filosofiasta. Olisi ollut helppo uskoa hänen kokemuksensa todeksi, koska ne olivat niin todellisia hänelle itselleen. Vielä hieman myöhemmin viestit alkoivat olla jo vähän sekavia ja outoja. Sittemmin hän joutui psykiatrisiin tutkimuksiin ja hänellä diagnosoitiin aivokasvaimen aiheuttama skitsofrenia. Lopulta hän tappoi itsensä, koska ei halunnut kärsiä, eikä aiheuttaa kärsimystä läheisilleenkään.
        En epäile, etteikö äitisi kokemus voisi olla aito, sillä ihmisen aivo pystyvät uskomattomiin asioihin, joskus vähän outoihin ja pelottaviinkin :)

        Tuo siis 'sinustaheille'


      • MinäHeisivusta
        Keskustelijana kirjoitti:

        Esim. jos kuulee takaansa oven ääneen osaa aivot yhdistää että takana on ovi. Puhetta voi vielä hetken ymmärtää ja kuulla koska aivoissa vielä on toimintaa.

        Puhutaan primaarisesta ja sekundaarisesta kuolemasta.

        Ihminen esim. äänelee vielä kuoleman jälkeen koska keuhkoista voi purkautua vielä ilmaa kuoleman jälkeen.

        Ihmisen kynnet ja hiukset kasvaa vielä kuoleman jälkeen ja elimet jatkaa toimintaasa jopa 15 h kuoleman jälkeenkin vielä

        Niin, ymmärän tuonkin ja olen kanssasi samaa mieltä, mutta sitä ei pystynyt lääkäritkään selittämään, miten oli mahdollista nähdä eli äitini kuvaili tarkasti ovella käyneitä ihmisiä, välineitä heidän käsissään. Hänen havaintonsa siis perustuibat näköaistiin, joka ei olisi siinä tilassa ja siinä asenmossa pitänyt olla mahdollista. Äitini oli siis nukutettu etukäteen, jolloin hänen ei olisi pitänyt kyetä kuulemaan mitään kuollessaan. Uskon kuiyenkin, että aivot eivät kuole heti. En vain ole löytänyt selitystä äitini kokemukselle, kuten eivät lääkäritkään. He olivat hyvin hämmästyneitä, koska kaiken, minkä äitini kertoi ei olisi pitänyt olla mahdollista.
        En tiedä muuta, sen vain tapahtui ja noin vain kävi. Olen itse skeptinen ja kyseenalaistn monia asioita.


      • MinäHeisivusta
        Riimurintu kirjoitti:

        Mä ymmärrän sun pointin kyllä. Eräs edesmennyt ystäväni kertoi joskus kauan sitten, että oli kokenut yöllä kotonaan kohtaamisen humanoidien kanssa, että ne olivat tulleet hänen huoneeseensa ja 'puhuneet' hänelle telepaattisesti. Vaikka mitään pahaa ei ollut tapahtunut, kokemus järkytti ystävääni syvästi. Hän oli kokenut sen niin todellisena, että kiisti jyrkästi sen olleen unta. Myöhemmin hän alkoi saada telepaattisia 'viestejä' näiltä 'ystäviltään'. Ne olivat todella järkeviä, syvällistä tieteellistä ja filosofista pohdintaa kosmologiasta, uskonnoista ja filosofiasta. Olisi ollut helppo uskoa hänen kokemuksensa todeksi, koska ne olivat niin todellisia hänelle itselleen. Vielä hieman myöhemmin viestit alkoivat olla jo vähän sekavia ja outoja. Sittemmin hän joutui psykiatrisiin tutkimuksiin ja hänellä diagnosoitiin aivokasvaimen aiheuttama skitsofrenia. Lopulta hän tappoi itsensä, koska ei halunnut kärsiä, eikä aiheuttaa kärsimystä läheisilleenkään.
        En epäile, etteikö äitisi kokemus voisi olla aito, sillä ihmisen aivo pystyvät uskomattomiin asioihin, joskus vähän outoihin ja pelottaviinkin :)

        No, lääkärit kyllä todistivat sen, että äitini oli nähmyt aivan oikein ja tiesi asiat aivan, miten ne olivat leikkaussalissa tapahtuneet, joten eivät voineet syyttää luulotautiseksi. No se siittä. Mielenkii toinen juttu kuiteski.


      • MinäHeisivusta kirjoitti:

        No, lääkärit kyllä todistivat sen, että äitini oli nähmyt aivan oikein ja tiesi asiat aivan, miten ne olivat leikkaussalissa tapahtuneet, joten eivät voineet syyttää luulotautiseksi. No se siittä. Mielenkii toinen juttu kuiteski.

        Minusta tuo on kaikki järjellä selitettyä. Leikkaus ollut kyseessä joten lääkärit ennestään tuttuja? Osaa ehkä yhdistää äänen ja kasvot, Ehkä lääkärit ouhuneet ääneen välineistä ja ohjeistaneet toisiaan leikkauksen aikana potilaan "kuullen" eli maaten siinä millissä leikkauspöydällä.

        Ehkä oven äänet ja liikkeet on potilas kuullut ja ehkä lääkärit olvat puhuneet ääneen asioita siinä tehdessään ja infonneet toisiaan mitä tekevät. Ehkä leikkaussali on tuttu ollut ennestään. Aikaisemmin elämässä käynyt ?

        Ehkä välineistöä on nähnyt vaikka sairaalasarjoissa tai aikaisemmin leikkeuksissa ollessa?

        Ehkä lääkärit myötäili koska lääkäreiden etiikkaan kuuluu kunnioittaa potilaan kokemaa eikä alkaa sitä mitätöimään?


      • MinäHeisivusta kirjoitti:

        No, lääkärit kyllä todistivat sen, että äitini oli nähmyt aivan oikein ja tiesi asiat aivan, miten ne olivat leikkaussalissa tapahtuneet, joten eivät voineet syyttää luulotautiseksi. No se siittä. Mielenkii toinen juttu kuiteski.

        Ehkä potilas on luonut mielessään kokonaiskuvaa palasista selvittäen itselleen missä on ja mitä tapahtuu kuvina itsestään makaamassa leikkauspöydällä eli näkemässä itsensä makaamassa siinä. Aivojen tapa koota kuulemistaan äänistä "kuva" jolla saa kokonaiskuvaa


      • KukaSenTietääVoi
        Keskustelijana kirjoitti:

        Ehkä potilas on luonut mielessään kokonaiskuvaa palasista selvittäen itselleen missä on ja mitä tapahtuu kuvina itsestään makaamassa leikkauspöydällä eli näkemässä itsensä makaamassa siinä. Aivojen tapa koota kuulemistaan äänistä "kuva" jolla saa kokonaiskuvaa

        Niin ehkä, ehkä ei.


    • Katsokaa

      Pekka Reinikaisella on myös ajattelemisen aihetta antavia videoita juutuubissa. Käykää ihmeessä tutustumassa!!

    • Koska_____

      Ääni luomiskertomukselle✔️

    • kannattajana

      Evoluutio alkoi luomiskertomuksen seitsemäntenä päivänä.

      • EtteköKässää

        Evoluutio on aivan eri asia!


    • Valosta

      Koska valo, tietämys tuo esiin totuuden, pimeys yrittää estää sen.
      Darwinismi on kuopattu, mutta tiede ei halua tunnistaa tätä, koska uusien tutkimustulosten valossa kaiken olevaisen oleminen vaatii luojaan uskomista, todistaa luojan olemassa olon!
      Lukekaa viimeaikaiset tutkimukset!! Älkää olko pimeydessä!

    • hohhoijaa-

      eli

      Tiede vs raamattu.

      Siitä varmaan vääntämistä riittää.

      Siinä väänn

    • MolemminPuolin

      Olen yllättynyt, ettei porukka tiedä viimeaikaisten tutkimusten tuloksia. Sekä tieteen, että kreationististen tutkijoiden tekemiä tieteellisiä tuloksia.

    • apinakernaali

      Uskon revoluutioon ja paskanluomiseen.

    • ev.luutio

      Evoluutio on todistettu sen tuhannen kertaa oikeaksi. Se ei sulje pois luomiskertomusta. Luomiskertomuksen kirjoittajat vaan eivät voineet ymmärtää kaikkea, koska olivat alhaisella sivistystasolla verrattuna nykyihmiseen.
      Kulttuurin siemen maapallolle tuotiin avaruudesta, korkeammista kulttuureista. Tästä asiasta on konkreettisia todisteita monessakin maailman kolkassa.























      e

    • Taikauskonnoton

      Mitä väliä sillä on kumpaa kannattaa. Vain toinen noista voi olla totta, ja itse en ainakaan usko yliluonnollisiin taikatemppuihin.

    • End-of-conversation
    • Anonyymi

      Kannatin ennen jonkin sortin evoluutiota. Miljardit vuodet maailmankaikkeuden synnyssä epäilyttivät, koska ne perustuvat alkuolettamuksiin ja toimimattomiin ekstrapolointeihin. Nykyisestä ei seuraa automaattisesti menneisyys, maailmankaikkeuden alku. Evoluutio on uskomusjärjestelmä.
      Sattumalta syntyi alkusolu ja aika ja materia loivat kaiken.
      Suuri on usko - mutta todisteet puuttuvat!
      Näihin kirjoihin ja tuohon materiaaliin tutustuminen muutti käsitykseni: https://luominen.fi/
      Tuskinpa kukaan uskoo todella: Nothing created everyrthing?
      Ihmisen ja eliöiden geeniperimä rappeutuu.
      Pystyykö materia ja tarpeeksi pitkä aika synnyttämään kaiken?
      Onko sattuma ja evoluutio kaiken takana?
      Syytä pohtia objektiivisesti - enemmistö on ollut usein harhassa.
      Historia todistaa sen.

    • Anonyymi

      Saat vielä synnit anteeksi.eämänmuutos tapahtuu heti.ensin lankeet syntiin ja sitten pitää jotenki oppia miten synnit saa anteeksi.tässä pääsee pois pahasta ja kiusauksesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe