Olemme olleet naimisissa vajaat 20 vuotta. Mieheni on jättänyt minut ikään kuin yksinselviytymään kaikessa tässä avioliitossa. Yhteiselämässämme. Kirjaimellisesti hän "jätti" minut yksin selviytymään - ottaen itsestäänselvyytenä, että minä hoidan - pienten lasten kanssa. Mies oli milloin missäkin pitkiä aikoja, useimmiten työmatkoilla.
Olen kotiäiti, nykyisin turhautunut pitkäaikaistyötön. Henkisesti yksinjättäminen tarkoittaa sitä, että hän ei ole kiinnostunut minusta, tekemisistäni, ajatuksistani, tms. Hän on aina keskittynyt työhönsä. Minulla on paljon ongelmia työllistymisen kanssa paikkakunnalla - en voi puhua ongelmistani, saati mistään, mieheni kanssa. Hän ei jaksa eikä osaa kuunnella. Hän olettaa, että hoidan itse asiani - niin kuin hän tekee. Ylipäätään meillä ei ole mitään yhteistä - paitsi lapset ja talo.
Luulin, että avioliitossa jutellaan asioista. Ehkä asioiden "vatuloiminen" ja pohdiskelu ei sovi miehelle. En osaa edes kuvailla tätä yksinäisyyden tunnetta parisuhteessa. Mutta jotain vikaa täytyy minussa olla, koska tunsin samaa yksinäisyyttä aiemmassa, nuoruuden aikaisessa ihmissuhteessa. En ilmeisesti osaa olla miehen kanssa. Minussa on aina nähty kaunis nainen, mutta ei ihmistä.
Minulla on työttömyysongelma; paha sellainen. Mietin mielessäni vaihtoehtoja, miten tästä eteenpäin. Ilmeisesti aviopuolison kanssa ei kuulu, ei tarvitse eikä pidä käydä neuvotteluja omasta elämäntilanteesta, tai ongelmista. Mies kyllä auliisti kertoo omia työkuvioitaan, tapahtumia, yms. olettaen minun kuuntelevan. Tarjoavan neuvoja, tai jotain.
Miten tavallista on, että nainen on yksin henkisesti avioliitossaan, että mies jättää naisen kylmäkiskoisesti yksin selviytymään kaikesta? (Käytännön asioiden hoitamisesta en edes aloita, koska niin itsestäänselvyytenä mies pitää, että minä hoidan, teen, suunnittelen, "johdan" kotihommia).
Henkisesti yksin avioliitossa
21
721
Vastaukset
Avioliiton ei kuulu haihduttaa yksilön omaa persoonaa ja vastuuta omasta elämästä, kyllä sunkin pitäisi kyetä huolehtimaan omista tarpeistasi.
Avauksestasi sain käsityksen että miehesi on välinpitämätön suhteesi, se on huonompi juttu. Välinpitämättömyys on rakkauden vastakohta...Ihmisiä, niin miehiä kuin naisiakin on monenlaisia. Jotkut tykkää ja haluaa jakaa kaikki asiat puolisonsa kanssa. Haluaa kertoa omat asiansa ja haluaa kuulla puolisonsa asiat.
Itselleni ei ole sellainen puoliso valikoitunut, kuten ei sinullekaan.
En osaa sanoa, onko sellainen tavallista vai harvinaista. On meitä avioliitossa yksinäisiä ainakin kaksi :)- kriisissä
Pitkässä liitossa kehittyy paljon tottumuksia ja itsestäänselvyyksinäkin pidettyjä rutiineja, joita on työlästä alkaa muuttamaan jotenkin yhtäkkiä ja tietoisesti. Yleensä silloin ihminen ajautuu kriisiin.
Kriisi edeltää muutosta.
Sinulla on oikeus haluta muutosta omaan elämääsi, mutta koska olet aviopuoliso ja vanhempi, sinun elämäsi koskettaa myös muita ihmisiä. Siitä kannattaisi alkaa keskustelemaan, muutoksesta, jota sinä yksilönä kaipaat mutta jonka osaltaan mahdollistavat myös sinun perheesi jäneset – silloin, kun he ymmärtävät mistä on kysymys.
Lue tuolta lisää, jos kiinnostaa:
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/ Hei Hymyttömyys
Kerrot liitostasi, jossa läheisyyden ja tunneyhteyden sijaan on kasvanut liian suuri erillisyyden ja yksinäisyyden kuilu. Kuilun yli ei ole helppoa siltaa rakentaa. Mietin, voisitteko etsiä sillanrakennustyökaluja terapiasta? Lopputulosta ei voi tietää etukäteen, mutta jos mitään muutoksia ei tehdä, kaikki jatkuu ennallaan ja hymyttömyytesi jatkuu.
Monet parit kokevat kaltaistasi etääntymistä. Jotkut selviävät ja löytävät uuden sitoutumisen. Jotkut eroavat. Meistä jokainen on kuitenkin vastuussa omasta elämästään, missä , miten ja kenen kanssa sen viettää. Millaista toivot elämäsi olevan vaikkapa vuoden päästä? Millaista olisi, jos et kokisikaan enää yksinäisyyttä liitossasi vaan voisit kokea emotionaalista yhteyttä? Miten saisit hymyn kasvoillesi takaisin? Mikä olisi ensimmäinen askel, jonka voit jo tänään ottaa, jotta se toteutuisi?
Merja-diakoni- omat_roolit_kummallakin
Olet 20 vuotta ihmetellyt miksi ette keskustele keskenänne. Aika pitkä aika ihmetellä.
Sanot että mies oli milloin missäkin pitkiä aikoja... ei kai nyt milloin missäkin??
Ensinnäkin olette yhdessä valinneet sellaisen elämän, että sinä hoidat kodin, lapset ja teet kotona päätökset. Minusta tämä on todella järkevää, koska, no, sinähän olet kotona. Et käy töissä, etkä opiskele. Miehesi huolehtii rahan tienaamisesta ja työssä käymisestä.
Se ettei miehesi ilmeisesti ole ollut lastensa kanssa kotona ollessaan, on teidän kahden valinta. Ilmeisesti miehelläsi ei ole lastensa elämässä ollut mitään muuta roolia kuin rahan tuoja, mutta täytyy muistaa, että tämäkin on ollut sinun ja miehesi tekemä valinta.
Ja vaikka ette olisi yllämainittuja käytäntöjä sopineetkaan, noin te olette toimineet arjessa ilmeisesti hyvin pitkään, ja silloin siitä on tullut hyväksyttävä käytäntö. Kotiin jäämisesi on teiltä kuitenkin tietoinen valinta. Jokainen tajuaa miten 10-20 vuotta kotona hyvin pienillä tuloilla vaikuttaa esim. eläkekertymään ja CV:hen.
Tuollaisen jälkeen, hyvin harva puoliso jaksaa vatuloida edes takaisin, tekisikö se parisuhteen toinen osapuoli noin, näin vai jollakin kolmannella tavalla.
Mies tekee päätöksiä oman uransa suhteen ja odottaa että sinä teet päätökset itseäsi koskevissa asioissa.
Sinunkin pitää päättää itseäsi koskevista asioista itsenäisesti, esim. aiotko olla jatkossakin pitkäaikaistyötön vai menetkö opiskelemaan vaikkapa uuteen ammattiin. - Enolepitänyt
Se vaan on niin, ettei yhteistä säveltä ole välttämättä alussakaan. Olin yli kaksikymmentäviisivuotta avioliitossa, joka ei olisi koskaan toiminut "omana perheenä", mutta kommuunissa eläen jatkui niinkin pitkään. Tiesin kuitenkin naimisiin mennessäni, etten eläisi koskaan kyseisen tyypin kanssa kahdestaan. Heti hain eron, kun näytti uhkaavasti siltä, että jäisimme kahden.
En osaisi kuvitellakaan, että kodissani asuisi joku muukin ja olisi kiinni, kuin iilimato. Jatkuvasti joutuisi ottamaan toisen huomioon. Ei sovi minulle!- herranenaikasentään
Tuollainenhan on aika sairasta itsensä ja sen parisuhteen toisen osapuolen kiusaamista. 25 vuotta jonkun kanssa vaikka alusta asti tiesit ettet pidä puolisostasi. Mistä sinulla noin suuri viha omaa itseäsi kohtaan kumpuaa, että heitit hukkaan 25 vuotta elämästäsi! Olisit voinut olla onnellinen ja hyvässä parisuhteessa, mutta ei.
Ja mitä sait palkaksi, noin kamalan katkeruuden. Voi voi. - Enolepitänyt
En ole katkera! Kenelle olisin katkera? Ei noi toiseenkaan parisuhteet nyt niin ihmeellisiltä näytä, että olisin jotain jäänyt paitsi. Enkä heittänyt mitään hukkaan! En vain onnistu ihmissuhteissani! Sellaista se elämä vain on!
- herranenaikasentään
Enolepitänyt kirjoitti:
En ole katkera! Kenelle olisin katkera? Ei noi toiseenkaan parisuhteet nyt niin ihmeellisiltä näytä, että olisin jotain jäänyt paitsi. Enkä heittänyt mitään hukkaan! En vain onnistu ihmissuhteissani! Sellaista se elämä vain on!
heitithän sinä hukkaan mahdollisuuden elää sellaisen ihmisen kanssa jota olisit rakastanut! Toisaalta, sinähän et rakasta etkä välitä itsestäsi etkä elämästäsi, joten eipä kai sinun elämälläsi silloin ole niin väliäkään.
- Enolepitänyt
herranenaikasentään kirjoitti:
heitithän sinä hukkaan mahdollisuuden elää sellaisen ihmisen kanssa jota olisit rakastanut! Toisaalta, sinähän et rakasta etkä välitä itsestäsi etkä elämästäsi, joten eipä kai sinun elämälläsi silloin ole niin väliäkään.
Olen huono ihmissuhteissa, enkä panosta parisuhteeseen! Ei sellainen elämä ole kaikille tärkeää. Omaa elämääni rakastan!
- herranenaikasentään
Enolepitänyt kirjoitti:
Olen huono ihmissuhteissa, enkä panosta parisuhteeseen! Ei sellainen elämä ole kaikille tärkeää. Omaa elämääni rakastan!
Elit 25 vuotta ihmisen kanssa. Et rakastanut häntä etkä panostanut parisuhteeseen.
25 vuotta on pitkä aika elää muiden ihmisten vuoksi. Olette molemmat hukanneet parhaat nuoruusvuotenne elämällä parisuhteessa joka ei kiinnostanut.
Säälittää teidän molempien puolesta. - 848998358
Muiden ihmisten vuoksi eläminenhän on juuri sitä rakkautta. Lapset vievät vanhemmiltaan näiden parhaat vuodet -- niin niiden kuuluukin. Ei elämä ole tarkoittanut meitä lepäämään laakereilla ja nauttimaan olostamme vaan käyttämään energiamme ja resurssimme uuteen sukupolveen.
- Enolepitänyt
Yhtälailla "rakastin", kuten muitakin kommuunissamme. Elimme kommuunissa, jossa oli muitakin ihmisiä ja yksi vain tuli lisää. Emme eläneet muiden vuoksi! Emme hukanneet "nuoruusvuosiamme", vaan elämä oli todella täyttä ja vaihtelevaa ja ohjelmaa täynnä.
Tyhjää ja "elämän hukkaamista" se on elää tylsää ydinperhekuviota! Sitten aikanaan itsenäistyimme kaikki, jokainen taholleen. Säälin niitä, jotka tylsässä ydinperheessä elävät. Ei kaikki sovi kaikille! On erilaisia pari- ja perhekuvioita! - hklnbllmnn
Tylsässä ydinperheessä? Kommuunissa elit? Älä tyrkytä sairaita elintapojasi muille. Vain köyhät, nistit tai uskovaiset noissa viihtyy. Kaksi viimeistä seksillä tunnetusti sekoillen, mutta mitään hyvää niistä ei ole seurannut.
- Enolepitänyt
hklnbllmnn kirjoitti:
Tylsässä ydinperheessä? Kommuunissa elit? Älä tyrkytä sairaita elintapojasi muille. Vain köyhät, nistit tai uskovaiset noissa viihtyy. Kaksi viimeistä seksillä tunnetusti sekoillen, mutta mitään hyvää niistä ei ole seurannut.
Heh heh! Miksi omia "elintapojani" muille tyrkyttäisin? Se oli vain sellainen "tapa elää"!
Sitä ihmettelivät muutkin, mutta totuuttahan en voinut kenellekään kertoa, kun sitä ei kukaan olisi uskonut. Ei niin "esimerkillisestä" tyypistä! Oikeasti ei puolta sanaa totta puhunut. Oli enempi valehtelija ja huijari! Oli niinkuin "valvonnassa" isommassa porukassa.
Vasta eron myötä ihmisille paljastui todellinen tyyppi. Rikollinen!
- Snaijaatko
Seuraavaksi ala sitten johtamaan omaa elämääsi. Eli näytä närhen munat sille.
- 58928954
Meillä on melko tarkalleen sama kuvio kuin teillä. Vaimo hakee vastakaikunsa monilta ystäviltään sekä lapsiltamme, jotka ovat jo aikuisia.
- hirveäpettymys
usein mies katsoo oikeudekseen pitää toista naista ja onhan sillä aikaa kun vaimo hoitaa kodin, lapset ym.
- Narsistisenpiirre
Sinähän selkeä narsisti olet jos et rakkaudesta mennyt naimisiin. Eli olet toiselta vienyt 20 vuotta turhaan? Kunhan nyt sinulla itselläsi on hyvin asiat sekä on tärkein syy mennä naimisiin? Eiköhän kuitenkin rakkaus ole se yhteen menemisen syy. Muutoin olet kyllä narsisti jos muulla syyllä menit avioon toisen kanssa. Näin se vain on. Et näe itseäsi kuinka narsisti olet kun vain oma hyvinvointi on taattu. Toisen huijaamistahan tuo on ja todella rankkaa!
- jolkbkbkl
Sun trollinaivot papattaa taas paskan papanoita palstalle. Sairasta, että sun diagnoosin narskun elämässä ei todella muuta.
- xiihhpkvhp
Sä saatanan narskuhuora tuhosit vajaassa viidessä vuodessa mun lapsen. Se on paljon vähemmän kuin 20v ja kaikenlisäksi ihmisen elämää, jota ei ole edes ehditty elää. Jos voisin, niin näyttäisin tien sinulle alinpaan helvettiin, sinne mistä olet siinnytkin kuvottavine mädänhajun siivittävinesi aivoinesi sperman ja liman tahrimana. Kaikille palstan rakkautta nyyhkiville pikkuhuorille sanon, jotka muiden perheitä tuhoavat, että sinne kuulutte tekin. Kalmaa täynnä tekonne ja sitä kylvätte ympäriinsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291635- 241477
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291405Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1481104
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme8984Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962