http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005007006.html
miks ei tääkin
ohan Laihialla pallotalokin
10
124
Vastaukset
- ent.siivoojaparka
Eikö se ole aika väliaikainen rakennelma tuollainen olkilinna?
Vai onko se lahosuojattu miten? Muutenhan se märkänee ja lahoo sateen pieksämänä tai sitten kuivuuttaan ja vanhuuttaan rapistuu. Alkaa haisemaan homeelle ...- Muistuipa_mieleen
No, kannattaisi lukea Panu Kailan kirja Talotohtori, siinä hän kertoo, kuinka ruottissa on valmistetaan huippukalliita huviloita, ja onhan Vaasankin ( Elikkä. Mustasaaren Singsbyn ekokylässä) rakennettu, muistaakseni 90-luvulla tai aivan 2000 luvun alussa) jopa omakotitaloja oljista, siis seinät ovat olkea ja jotain kuraa sekotettu mukaan.
Näytti olevan nyt myytävänä yksi talokin siellä, netistä kun hain kyseistä paikkaa, tai tuo myyntiilmoitus oli jo jätetty jo 4. kesäkuuta 2014 .
Virolaiset oli meikäläisiä silloin neuvomassa olki-rakentamisesta
Seinää savesta ja oljista
Tuhansia vuosia vanhaa rakennustapaa eivät selätä edes modernit rakennusmääräykset.
http://yle.fi/uutiset/3-6008901
Eiköhän maailmassa ole useita rakennuksia jotka on juuri "olkimajoja".
Että silleen ennenkin asuttiin, ja tultiin toimeen . ;) - ent.siivoojaparka
Ymmärtääkseni tuo linna on pelkkää olkipaalua eikä minkään sekoitusta.
Savi ja siihen sekoitettu olki tai muu orgaaninen materiaali on kait maailman vanhin talorakennusmateriaali. (Adobe/mudbrick). Kuivassa ja kuumassa ilmastossa sitä ei voita mikään. Varjopuolena on että savitalot vaurioituvat helposti maanjäristyksissä, mikä ei liene suuri vaara Suomessa tapahtua.
Savirakennus Pohjoismaissa on mielestäni hieman kyseenalaista; minua askarruttaisivat seikat kuten kylmä/kostea ilmastomme ja eristys.
Palovaara on pienempi kuin puurakennuksissa?- Pian_6000000h
MOI ! vanhat virtuaali ystävät ;)
(Yli kaksi vuotta olin pois netistä , ja hyvin aika on mennyt ilman nettiä: )
"minua askarruttaisivat seikat kuten kylmä/kostea ilmastomme ja eristys."
Olki on parasta rakennusmateriaalia mitä luonnosta saa,
lähes ilmaiseksi jopa nykyaikana.
Tanskassa ja Balttianmaissahan käyttävät olkea katoissaki seinien lisäksi.
Joten kyllä se lämmön pitää, siinä kun nuo kalliit villaeristeet,
mitä rakennustarvikekaupoissa myyvät.
Näinhän tehtiin ennen jopa navettat:
Pieni Olkipaalitalo-opas http://www.rikkaranta.fi/olkitaloopas/
Tuollaisen olkimajan kannattaisi rakentaa itselle, ja siihen 10000W aurinkosähköpaneelilla valaistus lämmitys.
Nyt itselläni on 7500W aurinkosähköpaneelia, jolla lämmitän ositain mökkiä. Noista paneelista saan vuositasolla noin 6400kWh sähköä.
Maalämpöpumppu on, ja lisäksi on ilmalämpöpunppu, joka toimii suoraan aurinkosähköpaneelista. Myös tämä " lelu" (raspberry pi 3) jolla kirjoitan toimii myös aurinkovoimalla ;)
En tiedä miksi tätä juttua lukiessani tuli mieleen Heyerdahl Kon-Tiki aluksineen.
Ihmisellä voi olla isoja ajatuksia ja sitten jotkut saavat omat isot toteutettua.
Ehkä tuo luonnon materiaalin käyttö...
Tämä linna on upea, jos olisin lähempänä niin toki käväisisin katsomassa.
Joskus täytyy tätä suomen byrokratiaa ihmetellä, turvallisuutta niissäkin tietysti ajatellaan, mutta tarvitsiko tuommoinen rakennelma muuta kuin lapun linnan portinpieleen, että omalla vastuullasi tähän linnaan tutustut.
Omalla maalle rakeettu ja epäilen ettei ole lanttia muitten rahoja ko rakennelmaan tarvittu ja sittenkin pitää elykeskusten näppinsä sotkea joka paikkaan.
Itseäni lähinnä kiinnostaisi mitä tukirannelmia linnassa on, koska olen joskus kasannut heinäpaaleja ja ne pysyivät kasaassa jos 'halusivat', vaikka onhan tuossa aikas isoja paaleja.
Sieluni silmillä voisin kuvitella miltä tämä rakennelma näyttää kymmenien vuosien päästä, mustalta ja hieman kasaantuneelta hieman sammaloituneelta, linnalta kuitenkin.
Rohkea pappa, olisikin hauska jututtaa pappaa, mistä kekkasi idean jne- ent.siivoojaparka
Jossakin siellä luki mistä hän sai idean.
Jossain matkoillaan hän oli nähnyt pellolle jätetyn harmaantuneen olkipaalin ...
- ainaainaaina
ikävännäköinen kostea homeinen haiseva ötökkiä....
- Olkilinn_saa_jäädä
Olkilinna saa jäädä! Tarkastaja olikin asiallinen mies
Kerran näinkin päin: virkamies osoitti maalaisjärkeä aiheettoman ilmiannon saatuaan
Laihialta kuuluu hyviä uutisia: rakennustarkastaja kävi perjantaina paikalla, mutta olkilinna saa jatkaa.
“Olihan tämä helpotus. Pelkäsin pahimmissa ajatuksissani että koko linna täytyy purkaa”, huokaa 68-vuotias Jouko Lehtinen."Mukava kuulla tuo juttu.
Maalaisjärki ja olkilinna kuulostavat jotenkin niin yhteen sopivilta asioilta.
Olisikin jännää nähdä miltä tuo olkilinna näyttäisi jouluyönä valaistuna,
mutta ei kynttilöillä ei tuikuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724184Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963607Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363329- 512860
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182329- 402318
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222052- 231646
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141517Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321506