Oletko ollut Messuilla, jonkin alan?

valikko

En ihan ymmärrä niiden ideaa.
Jos esim. ideoin ja valmistan prototyypin jostain esim. lelusta ja menen sen kanssa messuille, niin kauppiaat ym. tutkivat sitä ja arvioivat.
Alkaako joku matkia vaikka lelua ja valmistaa tahi valmistuttaa jollakulla sitä. Miten messuilla tapahtuu se että saa valmistajan tai myyjän tekeleelleen? monta mystistä juttua liittyy mielssäni asiaan.

21

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen toki ollut monesti myymässä omia juttujani,
      mutta jos proton valmistat niin kauppaa sitä suoraan valmistajille tai valmista sitä itse.

Kyllä jos tosi hyvän uuden tuotteen keksit niin varmasti seuraavilla messuilla on jo joku kopionut tuotteesi ja kauppaa ideaa omanaan.

• valikkot

No mites se selittyy kun monet tuotteiden tekijät esittelee tuotoksiaan jossain messuilla? Kuinka ne sitten voi niin edes toimia jos pelkää että kopioijia tulee ennnekä on itse saanut keksintöään maailmalle?

• Llliiaasas

""mutta jos proton valmistat niin kauppaa sitä suoraan valmistajille tai valmista sitä itse.""

kiinnostuin
        mitäs siäl messuilla sit virkaa jos itse kannattaa esitellä suoraan valmistajille? Mikä oonkaa messujen tarkoitus?

• Llliiaasas kirjoitti:

""mutta jos proton valmistat niin kauppaa sitä suoraan valmistajille tai valmista sitä itse.""

kiinnostuin
        mitäs siäl messuilla sit virkaa jos itse kannattaa esitellä suoraan valmistajille? Mikä oonkaa messujen tarkoitus?

En tiedä, mitä tarkoitat, mutta olen ollut useasti yleismessuilla ja sitten ihan käsityömessuilla. Nehän on tarkoitettu kaikelle kansalle. Joulumessuja on melkein joka kaupungissa ennen joulua. Esimerkiksi kotikaupungissani on ennen joulua kaupalliset joulumessut (suurin osa myyjistä on yrittäjiä)ja sitten ihan vain käsityöläisille tarkoitetut, joilla voi myydä itse valmistamiaan tuotteita, pieniä sarjoja jne.

Sitten on erikoismessuja, joilla valmistajat myyvät tuotteitaan yleensä ottavat tilauksia vastaan, ne ei ole kaikelle kansalle tarkoitettuja. Esimerkiksi sisustus ja ehkä muillakin on ihan sen alan messuja, ja Forma on ehkä tunnetuin, tai ainakin omaan korvaani tutuimmalta kuulostavat messut juuri sisäänostajille. Putiikinpitäjät käy siellä tilaamassa seuraavan sesongin tuotteita. Ei sinne proton kanssa kannata mennä, kuvittelen. Jos sulla on hyvä tuote ne tilaa niitä 100 kpl jne.

Voin kertoa esimerkin, tuosta kopioinnista, vuosien takaa, yksi kaverini keksi yhdistää pitsiä ja kartonkia tietyllä tavalla ja teki niistä esim enkeleitä. Ensimmäisenä jouluna ei ollut muita sen näköisiä tuotteita, silloin hän myi kaiken mitä oli valmistanut ja otti tilauksiakin vastaan, mutta jo seuraavana oli jo muutamia tekijöitä, jotka samalla idealla valmistivat enkeleitä. Ei kopiointia kukaan voi estää, jollei sulla ole patenttia, sehän on hyvä asia jopa jos kopioo ja tekee tuotteesta paremman, muuten kopioiti on nolo juttu.

• Tavuviiva

Voiko jonkin proton/mallin rekisteröidä itselleen (oikeudet - luulisi, että googlettamalla saisit vähän evästeitä esim. Oikeudet malliin? Kannattaisi ottaa ensin selvää. Voihan epäreilu valmistaja sanoa kiitos ja heido.

• vAUtsivaut

hyvä aihe, puhua elämästä.
      On esim. Habitare-messuja, onko nekin vain kauppiaille? Entä Lelumessut Saksassa?

• Siitä vaan kiiruusti lippuja Saksaan tilaamaan

https://www.spielwarenmesse.de/worldwide/finland/nuernbergin-lelumessut/?L=25

Habitare on sisustusalanmessut, kyllä varmaan tiedät, siellä vuosittain esitellään uudet kehityskelpoiset prototyypit, En tiedä onko ne tuotteet jo sitten syksyisin jo myynnissä.
        Alkutalvesta siihen protokisaan voi osallistua, .

Messuissa ei ole kuin yksi kenkku puoli ja se on hinta, älyttömän kalliita paikkamaksut. Hyvä jos sattuisi pääsemään johonkin projektiintai kimppaan esittelemään tuotettaan.

kerro miten olet ajatellut tuotteesi kanssa toimia, olisi mukava kuulla. Onko helppo lelu myydä, oletko jo suvun tenavilla testannut, vai muhiiko hieno idea vielä päässäsi.

• valikkot
        rosaliiin kirjoitti:

Siitä vaan kiiruusti lippuja Saksaan tilaamaan

https://www.spielwarenmesse.de/worldwide/finland/nuernbergin-lelumessut/?L=25

Habitare on sisustusalanmessut, kyllä varmaan tiedät, siellä vuosittain esitellään uudet kehityskelpoiset prototyypit, En tiedä onko ne tuotteet jo sitten syksyisin jo myynnissä.
        Alkutalvesta siihen protokisaan voi osallistua, .

Messuissa ei ole kuin yksi kenkku puoli ja se on hinta, älyttömän kalliita paikkamaksut. Hyvä jos sattuisi pääsemään johonkin projektiintai kimppaan esittelemään tuotettaan.

kerro miten olet ajatellut tuotteesi kanssa toimia, olisi mukava kuulla. Onko helppo lelu myydä, oletko jo suvun tenavilla testannut, vai muhiiko hieno idea vielä päässäsi.

"mutta jos proton valmistat niin kauppaa sitä suoraan valmistajille tai valmista sitä itse."
        "
        Habitare on sisustusalanmessut, kyllä varmaan tiedät, siellä vuosittain esitellään uudet kehityskelpoiset prototyypit,"
        RIStiriita:

No miten ne esittelee messuilla sanoit ett kannataa valmistajille esitellä ideansa??

• valikkot kirjoitti:

"mutta jos proton valmistat niin kauppaa sitä suoraan valmistajille tai valmista sitä itse."
        "
        Habitare on sisustusalanmessut, kyllä varmaan tiedät, siellä vuosittain esitellään uudet kehityskelpoiset prototyypit,"
        RIStiriita:

No miten ne esittelee messuilla sanoit ett kannataa valmistajille esitellä ideansa??

Ei siinä mielestäni mitään ristiriitaa ole
        tuossa linkissä näet mitä protojuttua habitaare-messujen yhteydessä tarkoitan

http://www.imudesign.org/protoshop/

• rosaliiin kirjoitti:

Ei siinä mielestäni mitään ristiriitaa ole
        tuossa linkissä näet mitä protojuttua habitaare-messujen yhteydessä tarkoitan

http://www.imudesign.org/protoshop/

No, mä jatkan vielä, koska tämä on aihe, josta mä tykkään,

Koska en osaa oikein kuvitella millaisen lelun, ilmeisesti se on lelu, olet suunnitellut niin on vaikeaa sanoa mihin sitä pitäisi mennä esittelemään.
        Soittelisin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin saadakseni tietoa, miten saisin tuotteeni esille tai valmistukseen. Sitä jos pelkää, että sitä kopioidaan, niin silloin se kannattaa piilottaa peittonsa alle ja olla mahdollisimman hiljaa siitä. Mutta ilmeisesti haluat sitä viedä eteenpäin, rohkeasti vain.

Kun nyt kyselet noista erilaisista messuista niin kuin nyt olet kysellyt, niin sinuna menisin kaikille messuille katsomaan millaisia vastaavan alueen tuotteita siellä on ja jututtaisin niitä valmistajia ja myyjiä. Jos kerrot heille omasta ideastasi, toden näköisesti saat vain ylimalkaisia vastauksia.

• valikkott
        rosaliiin kirjoitti:

No, mä jatkan vielä, koska tämä on aihe, josta mä tykkään,

Koska en osaa oikein kuvitella millaisen lelun, ilmeisesti se on lelu, olet suunnitellut niin on vaikeaa sanoa mihin sitä pitäisi mennä esittelemään.
        Soittelisin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin saadakseni tietoa, miten saisin tuotteeni esille tai valmistukseen. Sitä jos pelkää, että sitä kopioidaan, niin silloin se kannattaa piilottaa peittonsa alle ja olla mahdollisimman hiljaa siitä. Mutta ilmeisesti haluat sitä viedä eteenpäin, rohkeasti vain.

Kun nyt kyselet noista erilaisista messuista niin kuin nyt olet kysellyt, niin sinuna menisin kaikille messuille katsomaan millaisia vastaavan alueen tuotteita siellä on ja jututtaisin niitä valmistajia ja myyjiä. Jos kerrot heille omasta ideastasi, toden näköisesti saat vain ylimalkaisia vastauksia.

www.imudesign.org/protoshop, luin tuosta.

Mutta pitääkö olla suojattu se oma keksintö ennen tuota esittelyä? Jokuhan sen muuten vie.

• valikkot
        valikkott kirjoitti:

Mutta pitääkö olla suojattu se oma keksintö ennen tuota esittelyä? Jokuhan sen muuten vie.

Ja voiko ajatella niin ett kannattaa esitellä isolle kuuluisalle hyvin menestyvällle vai pienen pienelle valmistajalle ideaansa, kummassa pärjää paremmin rahallisesti?jokin pieni maalla oleva yrittäjä, vaiko jokin ISO jopa ulkomaille levittäytynyt valmistaja jolla menee lujaa.

• valikkott kirjoitti:

En tiedä noista suojauksista yms. patenteista muuta kuin, että kaikki semmoinen maksaa. Tuosta tuli mieleeni tuo rekisteröinti, jos rekisteröisit oman tuotenimen ja sitten kaiken suunnittelemasi laittaisit, sen ärrän taakse sitten, niin kuin esim marimekko...taitaa vaan maltaita sekin maksaa...viisailta kyselemällä selviää...

Vinkki... suunnittele ylivoiman ja hyvä tuote,
        viimeistään kiinalaiset kopiovat, vähän muuttavat esim materiaalia tms ja se on siinä.

• tavalllinen
        rosaliiin kirjoitti:

En tiedä noista suojauksista yms. patenteista muuta kuin, että kaikki semmoinen maksaa. Tuosta tuli mieleeni tuo rekisteröinti, jos rekisteröisit oman tuotenimen ja sitten kaiken suunnittelemasi laittaisit, sen ärrän taakse sitten, niin kuin esim marimekko...taitaa vaan maltaita sekin maksaa...viisailta kyselemällä selviää...

viimeistään kiinalaiset kopiovat, vähän muuttavat esim materiaalia tms ja se on siinä.

Eikö muuten Marimekon Unikon jäljitelmiä ole myynnissä olen huomannut, miten se on mahdollista?

• tavalllinen kirjoitti:

Eikö muuten Marimekon Unikon jäljitelmiä ole myynnissä olen huomannut, miten se on mahdollista?

Jäljitelmä on jo eri tuote, ehkä sen vuoksi.
        Fiskarsin oranssipääsaksiakin jäljitellään monen valmistajan toimesta, tuote vähän sinnepäin kuin alkuperäinen.

• rosaliiin kirjoitti:

Tästä vastauksestani katosi loppuhäntä jonnekin...

Mutta tuli mieleeni, että voisiko ajatella, että kirjoittaist keksinnöstäsi paljonpuhuvan sanallisen esittelyn, ja sillä esittelisit sitä ensin ja sitten vasta protolla. Alkuideasta, materiaalista, protosta, valmistuksen kautta hiilijalanjälkeen esimerkiksi. Mikä on se olemassaolon motiivi mikä tällä sinun keksinnölläsi on tässä tavaramaailman paljoudessa, tämmöisiäkin asioita voi siinä esittelyssä selvitellä.
        Nykyäänhän myydään paljon tuotteita tarinoilla ja kaikilla esineillähän on tarina.
        Valistajaa kiinnostaa kuitenkin se, että tuotteelle löytyy asiakas.

• Messut ovat paikka missä alan ammattilaiset ja harrastajat voi käydä tutkailemassa mitä uutta on alalla, ja tutustumaan eri firmojen vaihtoehtoihin ja miksei hintoihin. Siellä voidaan luoda suhteita.

Löytyyhän moni firma ja sen tuotteet myös netistä, mutta messuilla näet ne tuotteet, saat esitteitä ja tarpeellista tietoa. Lisäksi tapaat satoja saman alan yrityksiä yhdessä ja samassa paikassa.

• sikavatukossat

Minua alkoi kiinnostaa tämä aihe-kellä täällä aiemmasta elämästään kokemuksia tällaisesta?
      Kiva puhua muustakin kuin samoista jutuista-elämän tapahtumista,kun sitä jo takana

• eppu2

Olisiko tästä apua.
      http://kekery.fi/Keksijäin keskusliitto.
      Itse olen joskus käynyt puutarha- ja apuvälinemessuilla.

• eppu2

Takkuaa kamalasti taas tämä kone. Ei tule kokonaan, vaan googlaamalla sen sitten saa.

• valikkot
        eppu2 kirjoitti:

Takkuaa kamalasti taas tämä kone. Ei tule kokonaan, vaan googlaamalla sen sitten saa.

kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe