Tarvitaanko hätäraketteja vielä?

Rahareikiä_piisaa

Raketit meni vanhaksi ja veneverokin jurppii kun kulut vaan kasvaa ja paatti vanhenee.

Kuinka monta ihmishenkeä on pelastettu hätäraketin avulla 2000-luvulla? Vai onko nämä raketit tarpeeton muinaismuisto ja rahastusautomaatti varustekauppiaille?

99

1870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Varmaan harkintaan vaikuttaa aiottu veneen köyttötarkoitus ja reviiri. Millä aiot avomerellä hälyttää apua ja korvata pyrotuotteet?

      • Poutahaukkaus

        Kuinka kauas toi raketti näkyy ja näkeekö sen joku, taitaa tornit olla tyhjiä nykyään? Eikös Gepsi-pohjaisia hätämajakoita ole jo kuluttajillekin tarjolla aika halvalla?


      • Poutahaukkaus kirjoitti:

        Kuinka kauas toi raketti näkyy ja näkeekö sen joku, taitaa tornit olla tyhjiä nykyään? Eikös Gepsi-pohjaisia hätämajakoita ole jo kuluttajillekin tarjolla aika halvalla?

        Millä saat apua lähellä olevasta veneestä hädän tullen ilman raketteja? Kaikilla foorumeilla pidetään nykyään VHF:ää turhana ja kännykkää parempana. Itse sitten valitset rakettien nopeamman avun ja kännykän mahdollisen muutaman tunnin pitempään kestävän avunsaannin (siis jos se kännykkä on siinä tilanteessa toimintakuntoinen) välillä. Onko valinta vaikea?


      • Itamerenympari

      • Digiroska

        Kun kriisitilanteessa kaikki infra on tuhottu niin lälläri on kullanarvoinen kapine. Digiroska on kuraa kun "shit hits the fan"!


    • safetyfirst

      Jää rantsuun jos tuosta on kiinni.....

    • Sähköttämällä

      Toivottavasti ei enää tarvita. Toivonttavasti kukaan ei joudu enää koskaan merihätään!

    • Eipä ne kovin tarpeellisia ole, joku epir-b on parempi, mutta sillä ei taida säästöä tulla.

    • Savumerkkejä

      Hätäraketit, soihdut ja savut

      "Vaikka hätämerkinantovälineet eivät ole vesiliikenneasetuksessa eriteltyjä pakollisia varusteita, tulisi niiden kuulua jokaisen veneilijän perusvarustukseen. Jotta hätämerkinantovälineet toimisivat juuri hädän hetkellä, tulee niitä osata käyttää oikein, ne tulee säilyttää oikealla tavalla ja niiden voimassaolosta on pidettävä huolta."

      Nuo savut ovat merkinantovälineitä, joita roskalehdistö kutsuu savupommeiksi vaikka niissä ei ole mitään räjähtävää. Ne ovat merkinantosavuja tai taistelussa käytettäviä suojaukseen tarkoitettuja savuja. Näillä ei ole mitään tekemistä pommien kanssa, vaikka asiaa tuntemattomat dorkat toimittajat uutisoivatkin "savupommeista" ainoastaan dramatisoidakseen.

    • Kktalo

      Suomi122,lla pärjää jos pysyy rannikon tuntumassa, eikä ulkomerelle pyri, toki Suomestakin löytyy paikkoja ettei kännykät pelaa, ja joskus nuo kännykkä systeemit on toimimattomia, kaupungeissa ei sitä niinkään huomaa, kun on tiheä tukiasemaverkko. mutta täällä maalla huomaa.
      Mutta jos kokee turvallisuusvälineet rasitteeksi, kannattaako veneillä. Silloin on rannalle jääminen viisain valinta.

      Myös nykyaikaiset VHF-radiopuhelimet joissa on DSC-järjestelmä luo turvallisuutta, koska ne välittää muidenkin hätäsanomia eteenpäin, hinnat alkaa alle 200 erkin. Näillä on tarkoitus luoda kattava verkosto jotta viesti pääsee kiinteään yhteyteen ja sieltä hätäkeskukseen.

      Jos vielä on niin varakas, että pystyy ostamaan AIS- lähettimen, jolloin oma sijainti näkyy muille jatkuvasti, niin apu parhaiten osuu paikalle huonossakin kelissä, Kyse on kuitenkin arvokkaasta vempeleestä ja se raha on muualta pois, Mutta jos kaikilla on vain pelkät AIS-vastaanottimet, ketä sekään auttaa.

    • verotustappaa

      Ei tarvita, parempi olisi hukkua pois!

    • seppomartti

      AIS-transponderin toimintaetäisyys on lyhyt, hyvä laite muttei mitään tekemistä rakettien korvaajana. Kännykkä toimii vain rannikollla, VHS vähän kauemmaksi mutta onko ketään kuulolla hädän hetkellä. Siis kaikkien pitäisi pitää Vhs aina päällä, mikä tuskin on tilanne. 6 Atlantin ylitystä kuulematta pihaustakaan Vhs:sta mutta tänä vuonna sattumalta olin kuuloetäisyydellä kun More 55 veneestä yöllä katkesi peräsin. Epirbin jakso 406 hälyyttää globaalisti sateliittien kautta ja 121,5 Mhz on ilma- aluksille suuntimista varten. Mutta jos epirb jää uppoavaan alukseen kuten Estoniassa tai Cheeki Rafikissa?. Savupanoksia käytetään päivällä kun pelastajista on havintoja. Raketteja ja soihtuja vastaavassa tilanteessa yöllä mieluummin silloin, kun on havainto alukeesta, muutoin varasto loppuu. En ole nähnyt ehdotuksia, että raketit poistettaisiin pelastuslautoista. Niille on edelleen käyttöä, vaikka varmaan rannikkopurjehduksessa niiden hyöty on kyseenalainen.

    • Kännykkäuskovainen

      Kännykkää ja Suomi112 appsia ei korvaa hätärakettia.

      1)
      kännykällä ollaan yhteydessä suoraan viranomaiseen. Lähin apu eli kanssaveneilijä on täysin tietämätön hädästäsi. Jos vaikka viranomaisella kestää 20 minuuttia tulla paikalle, voi lähin veneilijä olla siinä minuutin pässä. Merkittävä ero.

      2)
      Suomi112 apps:illa olet yhteydessä hätäkeskukseen. Se ei merellä paljon auta, koska oikea osoite on Rajavartiolaitoksen meripelastuskeskus. Hätäkeskus toimii meripelastustehtävissä vain puhelun välittäjänä meripelastuskeskukseen (tai antavat ohjeen itse soittaa sinne). Suomi112 APPS:in osalta tämä on ongelmallinen tilanne. Sen meripelastuskeskuksen puhelinnuero on 0294 1000. Järvialueella 112 on taas se ainoa oikea.

      Kannattaa näitä asioita oikeasti miettiä ja tarkastella eri skenarioista. Ei se kännykkä ole kovin hyvä väline, johon hädän hetkellä turvautua. Googlettakaa "Moottoriveneen U 35556 uppoaminen Suomenlahdella 10.8.2000". Jos itseäsi ei oma henkikulta paljon paina niin miettikää läheisiänne.

      • Itamerenympari

        Suomi 112 on kaikista nopein tapa saada apua ja se toimii kaikkialla suomen aluevesillä. Niile harvoille jotka lähtevät ulkopuolelle tarvitaan omat apit kyseisiin maihin.


      • ei.toimi
        Itamerenympari kirjoitti:

        Suomi 112 on kaikista nopein tapa saada apua ja se toimii kaikkialla suomen aluevesillä. Niile harvoille jotka lähtevät ulkopuolelle tarvitaan omat apit kyseisiin maihin.

        Toimii enimmältään Suomen aluevesillä, mutta vain enimmältään. Lakkaa tosin toimimasta enimmäkseen jo sisäisten aluevesien rajan sisäpuolella. Ja aivan saaristossakin on paljon katvealueita.


      • Joakim1
        ei.toimi kirjoitti:

        Toimii enimmältään Suomen aluevesillä, mutta vain enimmältään. Lakkaa tosin toimimasta enimmäkseen jo sisäisten aluevesien rajan sisäpuolella. Ja aivan saaristossakin on paljon katvealueita.

        Kannattaa kokeilla joskus soittaa tai käyttää nettiä hieman ulompana merellä. Palkkien näkyminen kenttämittarissa ei vielä tarkoita, että yhteys olisi oikeasti toimiva. Helsinki-Tallinna -välillä ehkä puolet matkasta kännykkä ei toimi.


    • Puuvenepurehtija

      No ei tarvita. Taas tälläinen provo. Yritäppä joskus purjehtia vaikka ilman varusteita.

      Mieti tilannetta: kun vene palaa tai istut paskat housussa sitloodan pohjalla vaikka karilleajon seurauksena ja vene vuotaa. Tai kaveri putoaa kovassa merenkäynnissä mereen. Hädässä ei päässä leikkaa, tai kylmässä käsien motoriikka ei toimi (varsinkaan kosketusnäytöllä). Mitä teet? Kännykkää voit aina käyttää mutta lähempääkin voisi avun saada. Miten soitat lähelllä olevalla mökkeilijälle? Hätäraketti on helppo tapa pyytää apua läheltä, jos sellainen löytyy veneestä. (Aina voit tietysti myös huutaa.)

      Et taida olla tyyppiä, joka ajattelee yhdestä asiasta vähän pitemmälle. Juuri tuommoiset tyypit heittelee täällä tämmöisiä ehdotuksia.

      Minulle on toisaalta ihan sama, miten apusi pyydät. Kuinka nopeasti sen saat ja miten lopulta pärjäät vaikeassa tilanteessa.

      Aika harva joutuu koskaan varsinaiseen kriisitilanteeseen, eikä sellaista pidä tavoitellakaan. Tiesitkö sitä, että nykyään veneilijät ovat entistä tietoisempia ja heille on paljon tietoa ja taitoja. Osaksi tämän vuoksi hätäraketteja tarvitaan yhä harvemmin. Mutta tolkun veneilijät kyllä tietävät myös hätärakettien arvon. Veneessä on paljon hätävarusteita, joita ei tule koskaan käytettyä. Kyypakkauskin vanhentuu muutamassa vuodessa. Aina se pitää vaan uusia ja rahaa kuluu. En itse ainakaan haluaa liikkua lasten kanssa ulkosaaristossa ilman mukana kulkevaa kyypakkausta.

      Veneijöiden joukossa on edelleen yksilöitä, uusavuttomia, jotka eivät pärjää. He ovat juuri niitä, jotka eivät tajua varakanisterin päälle tai tajua katsoa päivän sääennustetta merelle lähtiessä.

      Kun ihminen joutuu panikkiin, sitä vain pahentaa, jos yhtäkkiä kännykkä ei heikon kentän vuoksi toimikaan. Mitä sitten? Olisiko hyvä olla joku varakeino?

      Mieti vähän! Lopeta veneily jos jurppii.

      • puuveneammattiliikenne

        Olipahan avautuminen. Ota välillä vakavasti, voi auttaa :)...


      • laxatiivinen

        Asiaa puhui, on selvästi paremmin perillä asioista kuin useimmat. Ihmeellistä, aina kun joku sanoo jotain vähänkin järkevää, astuu kuvaan dissaaja...


      • Kyypakkausta ei nykyisin suositella. Turvavehkeitä on vaikka minkälaisia, mutta harva viitsii niitä kaikkia hankkia. Hätäraketti ei ainakaan mulla ole preferenssilistalla kärjessä muuten kuin katsastussääntöjen takia. VHF, pelastuslautta, hätäraketit, epir-b, satelliittipuhelim, kännykkä, plotteri, "grab-bag", pelastusliivikohtaiset paikantimet, tehokkaat hakuvalot, ylitehokkaat pilssipumput, vuotomatot, puukartiot vain muutamia mainitakseni


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Kyypakkausta ei nykyisin suositella. Turvavehkeitä on vaikka minkälaisia, mutta harva viitsii niitä kaikkia hankkia. Hätäraketti ei ainakaan mulla ole preferenssilistalla kärjessä muuten kuin katsastussääntöjen takia. VHF, pelastuslautta, hätäraketit, epir-b, satelliittipuhelim, kännykkä, plotteri, "grab-bag", pelastusliivikohtaiset paikantimet, tehokkaat hakuvalot, ylitehokkaat pilssipumput, vuotomatot, puukartiot vain muutamia mainitakseni

        Minkä "pelastusliivikohtaisen paikantimen" olet valinnut?


      • seppomartti kirjoitti:

        Minkä "pelastusliivikohtaisen paikantimen" olet valinnut?

        En tarkoittanut, että minulla on nuo kaikki. Tarkoutin, ettei hätärakettien merkitystä kannata ylikorostaa, koska ne ei auta juurikaan, jos vaikka joku tippuu yli laidan.


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        En tarkoittanut, että minulla on nuo kaikki. Tarkoutin, ettei hätärakettien merkitystä kannata ylikorostaa, koska ne ei auta juurikaan, jos vaikka joku tippuu yli laidan.

        Ihan samaa mieltä, raketit ovat tarkoitetut muuhun käyttöön.
        PLB: tä parempi MOB-tilanteessa olisi ilmeisesti AIS - perusteinen. On vain surkean kallis hankkia isolle miehistölle ja vielä kalliimpi ylläpitää.


      • safetyfirst

        Puuvenepurjehtijan teksti oli hyvin perusteltu vastaus aloittajan provotyyppiseen kysymykseen.
        Kiitos siitä!


      • Rakettispagettia
        safetyfirst kirjoitti:

        Puuvenepurjehtijan teksti oli hyvin perusteltu vastaus aloittajan provotyyppiseen kysymykseen.
        Kiitos siitä!

        Ensiluokkaista vakavaa ja painavaa argumentaatiota tärkeästä asiasta! Kenellekään ei voi jäädä enää mitään epäselvää.


      • Ensihoitolääkäri_M_Cast
        Bossu kirjoitti:

        Kyypakkausta ei nykyisin suositella. Turvavehkeitä on vaikka minkälaisia, mutta harva viitsii niitä kaikkia hankkia. Hätäraketti ei ainakaan mulla ole preferenssilistalla kärjessä muuten kuin katsastussääntöjen takia. VHF, pelastuslautta, hätäraketit, epir-b, satelliittipuhelim, kännykkä, plotteri, "grab-bag", pelastusliivikohtaiset paikantimet, tehokkaat hakuvalot, ylitehokkaat pilssipumput, vuotomatot, puukartiot vain muutamia mainitakseni

        No ei pidä paikkansa.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=spr00012

        Kyyn pureman oireet

        Toimi näin

        Vältä raajan liikuttelua.
        Tue puremakohta lepoasentoon.
        Jos saatavilla on kortisonitabletteja (kyypakkauksen tabletteja) tai antihistamiinitabletteja, voit antaa niitä ohjeen mukaan. Nämä lääkkeet ovat kuitenkin vain ensiapua.
        Autettava tarvitsee myös lääkärin hoitoa.

        Toimii myös koirille. Auttaa myös koirille.



        Mehiläisen pistoon (esim. suuhun, kurkkuuun) taas, jos tillanne eskaloituu:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=spr00005#A5


        Toimi näin anafylaktisessa sokkitilanteessa

        Soita hätänumeroon 112.
        Jos autettavalla on hengitysvaikeuksia, aseta hänet puoli-istuvaan asentoon.
        Aseta autettava tarvittaessa pitkälleen ja nosta alaraajat koholle, jotta matalakin verenpaine riittäisi turvaamaan aivojen verenkierron.
        Jos autettavalle on määrätty adrenaliinia ensiapulääkkeeksi ja hänellä on lääke mukana, anna adrenaliinipistos välittömästi. Jos hän on tajuissaan ja pystyy nielemään, voit käyttää myös kyypakkausta eli kortisonitabletteja ohjeen mukaan. Niiden teho ei kuitenkaan riitä korvaamaan jatkohoitoa.
        Seuraa autettavan tilaa ammattiavun tuloon saakka ja soita 112 uudestaan, jos tila selkeästi muuttuu.


      • Hätäraketti
        Bossu kirjoitti:

        En tarkoittanut, että minulla on nuo kaikki. Tarkoutin, ettei hätärakettien merkitystä kannata ylikorostaa, koska ne ei auta juurikaan, jos vaikka joku tippuu yli laidan.

        Kait hätäraketin ampuminen tuossa tilanteessa on nopein tapa kiinnittää muiden huomion jos kokee apua tarvitsevansa. Tietysti jos ketään ei ole näköetäisyydellä niin ei ole hyötyä. Mutta vaikkapa Suomen saaristossa. Voi vaikka joku mökkiläinen pyyhkäistä Busterilla paikalle auttamaan.

        Jokainen asettaa oman turvallisuustasonsa itse. Tietysti jos on vaikka perheenjäseniä mukana, on vähän vastuussa niistäkin. Mitähän muija sanois, kun vetäisisin pelastusliivit päälle itselleni ja sanoisin että sulle ei ole kun ovat niin pirun kalliita.

        Minusta vhf on hyvä laite. Harmi vain, että sitä ei suomessa oikein arvosteta. Halpa laite enkä oikein ymmärrä mitä haittaakan sen olemisesta on. Itse käytän vhf:ää aina kun mahdollista. Vaikka mennessäni Tallinnan Old City Marinaan. Eikä kännykkä edes toimi niin hyvin kuin tällä palstalla yleisesti annetaan ymmärtää. Erään matkapurjehdusseuran Kirkkonummen saaripaikassa kun menee uloimpaan lahteen, kännykkä lopettaa toiminnan. Pitää mennä kallion päälle jos meinaa puhua puhelimessa. Mulla on Soneran liittymä koska se kuuluu parhaiten. Työkännykässä on Elisa ja se valitettavasti hyytyy aikaisemmin. Ja voihan vhf:llä turista tuttujen kanssa avomerellä, jos vaikka menee samoja reittejä.

        Piti vaan Bossulle kommentoida tota hätärakettijuttua, mutta tuli vähän muutakin mieleen.


      • Raketillinen
        Hätäraketti kirjoitti:

        Kait hätäraketin ampuminen tuossa tilanteessa on nopein tapa kiinnittää muiden huomion jos kokee apua tarvitsevansa. Tietysti jos ketään ei ole näköetäisyydellä niin ei ole hyötyä. Mutta vaikkapa Suomen saaristossa. Voi vaikka joku mökkiläinen pyyhkäistä Busterilla paikalle auttamaan.

        Jokainen asettaa oman turvallisuustasonsa itse. Tietysti jos on vaikka perheenjäseniä mukana, on vähän vastuussa niistäkin. Mitähän muija sanois, kun vetäisisin pelastusliivit päälle itselleni ja sanoisin että sulle ei ole kun ovat niin pirun kalliita.

        Minusta vhf on hyvä laite. Harmi vain, että sitä ei suomessa oikein arvosteta. Halpa laite enkä oikein ymmärrä mitä haittaakan sen olemisesta on. Itse käytän vhf:ää aina kun mahdollista. Vaikka mennessäni Tallinnan Old City Marinaan. Eikä kännykkä edes toimi niin hyvin kuin tällä palstalla yleisesti annetaan ymmärtää. Erään matkapurjehdusseuran Kirkkonummen saaripaikassa kun menee uloimpaan lahteen, kännykkä lopettaa toiminnan. Pitää mennä kallion päälle jos meinaa puhua puhelimessa. Mulla on Soneran liittymä koska se kuuluu parhaiten. Työkännykässä on Elisa ja se valitettavasti hyytyy aikaisemmin. Ja voihan vhf:llä turista tuttujen kanssa avomerellä, jos vaikka menee samoja reittejä.

        Piti vaan Bossulle kommentoida tota hätärakettijuttua, mutta tuli vähän muutakin mieleen.

        Hyvin kommentoitu


      • Hätäraketti kirjoitti:

        Kait hätäraketin ampuminen tuossa tilanteessa on nopein tapa kiinnittää muiden huomion jos kokee apua tarvitsevansa. Tietysti jos ketään ei ole näköetäisyydellä niin ei ole hyötyä. Mutta vaikkapa Suomen saaristossa. Voi vaikka joku mökkiläinen pyyhkäistä Busterilla paikalle auttamaan.

        Jokainen asettaa oman turvallisuustasonsa itse. Tietysti jos on vaikka perheenjäseniä mukana, on vähän vastuussa niistäkin. Mitähän muija sanois, kun vetäisisin pelastusliivit päälle itselleni ja sanoisin että sulle ei ole kun ovat niin pirun kalliita.

        Minusta vhf on hyvä laite. Harmi vain, että sitä ei suomessa oikein arvosteta. Halpa laite enkä oikein ymmärrä mitä haittaakan sen olemisesta on. Itse käytän vhf:ää aina kun mahdollista. Vaikka mennessäni Tallinnan Old City Marinaan. Eikä kännykkä edes toimi niin hyvin kuin tällä palstalla yleisesti annetaan ymmärtää. Erään matkapurjehdusseuran Kirkkonummen saaripaikassa kun menee uloimpaan lahteen, kännykkä lopettaa toiminnan. Pitää mennä kallion päälle jos meinaa puhua puhelimessa. Mulla on Soneran liittymä koska se kuuluu parhaiten. Työkännykässä on Elisa ja se valitettavasti hyytyy aikaisemmin. Ja voihan vhf:llä turista tuttujen kanssa avomerellä, jos vaikka menee samoja reittejä.

        Piti vaan Bossulle kommentoida tota hätärakettijuttua, mutta tuli vähän muutakin mieleen.

        Itse luovun nyt VHF:stä kokonaan veron takia. Ajattelin kyllä panostaa johonkin vehkeeseen, jolla saisi veteen pudonneen ylös. Mun veneessä tässä suhteessa paras uudistus taitaa kyllä olla uimataso.


      • mikävero
        Bossu kirjoitti:

        Itse luovun nyt VHF:stä kokonaan veron takia. Ajattelin kyllä panostaa johonkin vehkeeseen, jolla saisi veteen pudonneen ylös. Mun veneessä tässä suhteessa paras uudistus taitaa kyllä olla uimataso.

        Luovut VHF:stä veron takia???? Minkä ihmeen veron, en minä ainakaan siitä mitään veroa maksa, parin kympin taajuusmaksun maksan silloin tällöin. Laskutetaanko sitä edes vuosittain vai joka toinen vuosi? Niin olematon kustannus, etten todellakaan muista varmasti.


      • RaketitVapaaehtoisiksi
        Hätäraketti kirjoitti:

        Kait hätäraketin ampuminen tuossa tilanteessa on nopein tapa kiinnittää muiden huomion jos kokee apua tarvitsevansa. Tietysti jos ketään ei ole näköetäisyydellä niin ei ole hyötyä. Mutta vaikkapa Suomen saaristossa. Voi vaikka joku mökkiläinen pyyhkäistä Busterilla paikalle auttamaan.

        Jokainen asettaa oman turvallisuustasonsa itse. Tietysti jos on vaikka perheenjäseniä mukana, on vähän vastuussa niistäkin. Mitähän muija sanois, kun vetäisisin pelastusliivit päälle itselleni ja sanoisin että sulle ei ole kun ovat niin pirun kalliita.

        Minusta vhf on hyvä laite. Harmi vain, että sitä ei suomessa oikein arvosteta. Halpa laite enkä oikein ymmärrä mitä haittaakan sen olemisesta on. Itse käytän vhf:ää aina kun mahdollista. Vaikka mennessäni Tallinnan Old City Marinaan. Eikä kännykkä edes toimi niin hyvin kuin tällä palstalla yleisesti annetaan ymmärtää. Erään matkapurjehdusseuran Kirkkonummen saaripaikassa kun menee uloimpaan lahteen, kännykkä lopettaa toiminnan. Pitää mennä kallion päälle jos meinaa puhua puhelimessa. Mulla on Soneran liittymä koska se kuuluu parhaiten. Työkännykässä on Elisa ja se valitettavasti hyytyy aikaisemmin. Ja voihan vhf:llä turista tuttujen kanssa avomerellä, jos vaikka menee samoja reittejä.

        Piti vaan Bossulle kommentoida tota hätärakettijuttua, mutta tuli vähän muutakin mieleen.

        Jos joku putoaa veneestä, niin hätärakettia meillä tuskin käytetään. Meillä on seuraava käytäntö kahden hengen miehistöllä purjehdittaessa.
        1. Paina vähintään 5 s VHF:n MOB-nappia.
        2. Paina kahdesti plotterin MOB-nappia
        3. Käännä vene vastaiseen
        4. Laske purjeet
        5. Käynnistä kone
        6. Ilmoita VHF:llä mitä on tapahtunut ja pyydä apua tulemaan (ei jäädä odottamaan vastauksia, jos ei kukaan heti vastaa)
        7. Aloitetaan veneellä etsintä.
        8. Kun on löydetty, lasketaan pelastusrengas veteen pitkän narun varaan. (myös kumivene on koko kesän laskukunnossa)
        9. Ajetaan veneellä lenkki pudonneen ympäri
        10. Jos pelastus onnistuu peruutetaan avun kutsu
        Kohtia 1 ja 2 harjoitellaan jatkuvasti. Muita kohtia pohditaan muuten.
        Merellä on kaikilla aina pelastusliivit päällä, joten hypotermia on suurin ongelma. Hätäraketeilla sähläämistä ei siis tarvita.


      • ei.ole.leikin.asia
        Hätäraketti kirjoitti:

        Kait hätäraketin ampuminen tuossa tilanteessa on nopein tapa kiinnittää muiden huomion jos kokee apua tarvitsevansa. Tietysti jos ketään ei ole näköetäisyydellä niin ei ole hyötyä. Mutta vaikkapa Suomen saaristossa. Voi vaikka joku mökkiläinen pyyhkäistä Busterilla paikalle auttamaan.

        Jokainen asettaa oman turvallisuustasonsa itse. Tietysti jos on vaikka perheenjäseniä mukana, on vähän vastuussa niistäkin. Mitähän muija sanois, kun vetäisisin pelastusliivit päälle itselleni ja sanoisin että sulle ei ole kun ovat niin pirun kalliita.

        Minusta vhf on hyvä laite. Harmi vain, että sitä ei suomessa oikein arvosteta. Halpa laite enkä oikein ymmärrä mitä haittaakan sen olemisesta on. Itse käytän vhf:ää aina kun mahdollista. Vaikka mennessäni Tallinnan Old City Marinaan. Eikä kännykkä edes toimi niin hyvin kuin tällä palstalla yleisesti annetaan ymmärtää. Erään matkapurjehdusseuran Kirkkonummen saaripaikassa kun menee uloimpaan lahteen, kännykkä lopettaa toiminnan. Pitää mennä kallion päälle jos meinaa puhua puhelimessa. Mulla on Soneran liittymä koska se kuuluu parhaiten. Työkännykässä on Elisa ja se valitettavasti hyytyy aikaisemmin. Ja voihan vhf:llä turista tuttujen kanssa avomerellä, jos vaikka menee samoja reittejä.

        Piti vaan Bossulle kommentoida tota hätärakettijuttua, mutta tuli vähän muutakin mieleen.

        Näkemyksesi että jokainen asettaa turvallisuustasonsa itse on suorastaan vaarallinen. Vähän sama kun sanoisi, että jokainen vaihtaa talvirenkaat jos kokee tarvitsevansa, ja mahdollisesti sivullinenkin voisi joutua vaaraan.

        On ihan selvää ettei tavallinen veneilijä pysty useinkaan arvioimaan riskejä luotettavasti. Senpä takia on hyvä, että veneet katsastetaan ja kokonaisriskiä saadaan merkittävästi tuotua alaspäin.


      • itse.et.pysty
        ei.ole.leikin.asia kirjoitti:

        Näkemyksesi että jokainen asettaa turvallisuustasonsa itse on suorastaan vaarallinen. Vähän sama kun sanoisi, että jokainen vaihtaa talvirenkaat jos kokee tarvitsevansa, ja mahdollisesti sivullinenkin voisi joutua vaaraan.

        On ihan selvää ettei tavallinen veneilijä pysty useinkaan arvioimaan riskejä luotettavasti. Senpä takia on hyvä, että veneet katsastetaan ja kokonaisriskiä saadaan merkittävästi tuotua alaspäin.

        Höpö höpö.


      • Hätäraketti

        Tuskimpa meilläkään hätärakettia ammuttaisi. Ei meillä kyllä muutenkaan noin kaavamaisesti toimita. Oon muijalle sanonu, että jos putoan vaikka satamassa ja vene ei ole vielä laiturissa niin tärkeintä on mennä ensin ohjaamaan venettä. Mob napeilla sähläämistä ei tarvita.

        Pakolliset turvavarusteet veneessä ovat melko vaatimattomat. Jokainen kyllä ihan vapaaehtoisesti hankkii kaikki muut romppeet.

        Talvirenkaiden vaihtaminen perustuu lakiin. Ihan niinku sammuttimen hankinta veneeseen. Talvirenkaita on parempia ja huonompia. Jokainen valitsee vapaasti selkaiset kun kokee tarvitsevansa.


      • moni.ei.pysty.ei
        itse.et.pysty kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Yli puolet vesilläliikkujista ei pysty edes alkeelliseen riskienhallintaan. Aivan selvä asia pitkän kokemuksen valossa.

        Sen vuoksi on täysin mahdoton ja vaarallinen ajatus, että jokainen saisi edes itse yrittää asettaa turvatasonsa. Kokonaisvaltainen annettu toimintapa on valitettavasti ainoa tapa vaikuttaa tähän.


      • Hätäraketti

        Sosialismi puhuu. Mut eikse ole huomattu ettei toimi?


      • kuulut.yli.puolet.osioon
        moni.ei.pysty.ei kirjoitti:

        Yli puolet vesilläliikkujista ei pysty edes alkeelliseen riskienhallintaan. Aivan selvä asia pitkän kokemuksen valossa.

        Sen vuoksi on täysin mahdoton ja vaarallinen ajatus, että jokainen saisi edes itse yrittää asettaa turvatasonsa. Kokonaisvaltainen annettu toimintapa on valitettavasti ainoa tapa vaikuttaa tähän.

        Höpö höpö.


      • pakollinen-hätäraketti
        Hätäraketti kirjoitti:

        Sosialismi puhuu. Mut eikse ole huomattu ettei toimi?

        No ei se ole sosialismia, että pakotetaan huolehtimaan turvallisuudesta jos aikoo kulkea vesillä. Ihminen menee matalan aidan yli, se on selvää. Ja sitten taidot on mitä on, veneen kunto samoin ja vielä varusteet puutteelliset niin soppa on valmis!


      • mikävero kirjoitti:

        Luovut VHF:stä veron takia???? Minkä ihmeen veron, en minä ainakaan siitä mitään veroa maksa, parin kympin taajuusmaksun maksan silloin tällöin. Laskutetaanko sitä edes vuosittain vai joka toinen vuosi? Niin olematon kustannus, etten todellakaan muista varmasti.

        VHF:stä on kuluja 19,43 vuodessa. Olen päättänyt säästää purjeveneeni veneveron, 100 euroa veneilykuluista. Vakuutusta voin myös alentaa moottoriveneestäni, sillä sen arvo romahtaa heti kun veneverolaki menee eduskunnassa läpi. Se on nimittäin 70-luvun vene 138-heppaisella bensakoneella. Ei sellaista kukaan halua sitten edes ilmaiseksi ottaa riesakseen.


      • seppomartti
        RaketitVapaaehtoisiksi kirjoitti:

        Jos joku putoaa veneestä, niin hätärakettia meillä tuskin käytetään. Meillä on seuraava käytäntö kahden hengen miehistöllä purjehdittaessa.
        1. Paina vähintään 5 s VHF:n MOB-nappia.
        2. Paina kahdesti plotterin MOB-nappia
        3. Käännä vene vastaiseen
        4. Laske purjeet
        5. Käynnistä kone
        6. Ilmoita VHF:llä mitä on tapahtunut ja pyydä apua tulemaan (ei jäädä odottamaan vastauksia, jos ei kukaan heti vastaa)
        7. Aloitetaan veneellä etsintä.
        8. Kun on löydetty, lasketaan pelastusrengas veteen pitkän narun varaan. (myös kumivene on koko kesän laskukunnossa)
        9. Ajetaan veneellä lenkki pudonneen ympäri
        10. Jos pelastus onnistuu peruutetaan avun kutsu
        Kohtia 1 ja 2 harjoitellaan jatkuvasti. Muita kohtia pohditaan muuten.
        Merellä on kaikilla aina pelastusliivit päällä, joten hypotermia on suurin ongelma. Hätäraketeilla sähläämistä ei siis tarvita.

        Hyvä kun on suunnitelma ja sitä on harjoiteltu. Ilse olen harkinnut samojen toimenpiteiden järjestyksen erilaiseksi silloin kun on keliä ja aallokkoa. Pinnamies hutaa hälyytyksen ja kääntää veneen välittömästi tuulen kautta. Tällä "QUICK STOPILLA" pidetään MOB koko ajan näkyvissä. Jos ei ole spinnu ylhäällä niin vene pyörii purjeilla vaikka kinka monta kierrosta MOBn ympärillä. On aikaa tarkistaa, ettei ole köysiä vedessä. laskea purjeet, painna MOB nappia jne.jne. kunhan kontaktinsäilytetään. Kohta 7 jää toivottavasti tarpeettomaksi. Jos kontakti on hukattu niin etsintämetodikin kannattaa miettiä etukäteen. Tunnin kuluttua pimeässä MOB ei ole enää merkatussa gps paikassa. Jos joudutaan etsimään niin selviytymisen mahdollisuudet avomerellä ovat kovasti heikenneet.


      • RakeetitVapaaehtoiseksi

        Meidän ohjeemme koskevat saaristoa ja Ahvenanmeren tai vastaavan ylitystä. Siis tilannetta, jossa viranomaisavun saantitodennäköisyys on distress-nappulalla suuri. Parinkymmenen minuutin vedessäolo saattaa merkitä, ettei mamma saa minua nostettua veneeseen. Hätätilanteet kannattaa konkreettisesti harjoitella. Kun ensisäikähdyksessä tehdyt toimet tulevat selkäytimestä, on tilanne paremmin hallittavissa. Tulipalo on toinen tilanne, jota kannattaa harjoitella. Siihen eivät viranomaiset ehdi, joten se on hoidettava itsenäisesti.
        Rakeettien vapaaehtoisuus toisi mahdollisuuden, että voisi uusia rakeetit omien tarpeiden mukaan. Oikein säilytetyt rakeetit ovat hyvin toimivia leimapäivämäärän jälkeenkin. Toistakymmentä vanhentunutta rakettia ampuneena tiedän mistä puhun.


      • MitaanTietamaton
        RakeetitVapaaehtoiseksi kirjoitti:

        Meidän ohjeemme koskevat saaristoa ja Ahvenanmeren tai vastaavan ylitystä. Siis tilannetta, jossa viranomaisavun saantitodennäköisyys on distress-nappulalla suuri. Parinkymmenen minuutin vedessäolo saattaa merkitä, ettei mamma saa minua nostettua veneeseen. Hätätilanteet kannattaa konkreettisesti harjoitella. Kun ensisäikähdyksessä tehdyt toimet tulevat selkäytimestä, on tilanne paremmin hallittavissa. Tulipalo on toinen tilanne, jota kannattaa harjoitella. Siihen eivät viranomaiset ehdi, joten se on hoidettava itsenäisesti.
        Rakeettien vapaaehtoisuus toisi mahdollisuuden, että voisi uusia rakeetit omien tarpeiden mukaan. Oikein säilytetyt rakeetit ovat hyvin toimivia leimapäivämäärän jälkeenkin. Toistakymmentä vanhentunutta rakettia ampuneena tiedän mistä puhun.

        Komppaan, että oikein säilytetyt raketit toimivat pitkään parasta ennen -pvm:n jälkeen. Myös huonosti säilytetyt toimivat melkoisella todennäköisyydellä.


      • Ammuskelija
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Komppaan, että oikein säilytetyt raketit toimivat pitkään parasta ennen -pvm:n jälkeen. Myös huonosti säilytetyt toimivat melkoisella todennäköisyydellä.

        Ylivuotisista (vanhan säännön mukaan) jää laukeamatta tai lähtee täysin väärin / väärään suuntaan muistaakseni noin 7-10%. Otanta on 2000-3000 rakettia, jotka on laukaistu.

        Alkaa olemaan taas ajankohtaista nuo hätärakettien ammunnat. Kannattaa käydä treenamassa.


      • seppomartti
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Komppaan, että oikein säilytetyt raketit toimivat pitkään parasta ennen -pvm:n jälkeen. Myös huonosti säilytetyt toimivat melkoisella todennäköisyydellä.

        Tiedoksi, että enlantilaisen katsastajan asenne oli tiukempi kuin Suomessa. Vanhenemispäivämäärä tulkittiin siten, että päivämäärä ei saa täyttyä ennen matkan loppua. Harjoitustilanteessa sai laukaista vain alle 1v pvm:n jälkeisiä raketteja ja vanhemmat piti hävittää muutoin.
        Itse olen säilyttänyt vanhentunutta pyrotekniikkaa muutaman vuoden eri säiliössä.


      • ei.vieläkään
        Bossu kirjoitti:

        VHF:stä on kuluja 19,43 vuodessa. Olen päättänyt säästää purjeveneeni veneveron, 100 euroa veneilykuluista. Vakuutusta voin myös alentaa moottoriveneestäni, sillä sen arvo romahtaa heti kun veneverolaki menee eduskunnassa läpi. Se on nimittäin 70-luvun vene 138-heppaisella bensakoneella. Ei sellaista kukaan halua sitten edes ilmaiseksi ottaa riesakseen.

        Ei siltikään mene jakeluun moottoriveneen arvon, veneveron ja VHF:n taajuusmaksun välinen yhteys. Taajuusmaksu on noista ainoa, jonka vastineeksi sentään saat jotain. Jos haluat säästää veroissa, jätä vielä pari tuntia entistä pienemmäksi sillä moottoriveneellä ajelu, sillä olet jo sujut verottajan kanssa.


      • ei.vieläkään kirjoitti:

        Ei siltikään mene jakeluun moottoriveneen arvon, veneveron ja VHF:n taajuusmaksun välinen yhteys. Taajuusmaksu on noista ainoa, jonka vastineeksi sentään saat jotain. Jos haluat säästää veroissa, jätä vielä pari tuntia entistä pienemmäksi sillä moottoriveneellä ajelu, sillä olet jo sujut verottajan kanssa.

        En ole VHF:ää ikinä käyttänyt mihinkään, enkä edes pidä sitä päällä, joten en onneksi menetä paljoa. Hätäviestintään se silti käy.


      • Ärm
        RakeetitVapaaehtoiseksi kirjoitti:

        Meidän ohjeemme koskevat saaristoa ja Ahvenanmeren tai vastaavan ylitystä. Siis tilannetta, jossa viranomaisavun saantitodennäköisyys on distress-nappulalla suuri. Parinkymmenen minuutin vedessäolo saattaa merkitä, ettei mamma saa minua nostettua veneeseen. Hätätilanteet kannattaa konkreettisesti harjoitella. Kun ensisäikähdyksessä tehdyt toimet tulevat selkäytimestä, on tilanne paremmin hallittavissa. Tulipalo on toinen tilanne, jota kannattaa harjoitella. Siihen eivät viranomaiset ehdi, joten se on hoidettava itsenäisesti.
        Rakeettien vapaaehtoisuus toisi mahdollisuuden, että voisi uusia rakeetit omien tarpeiden mukaan. Oikein säilytetyt rakeetit ovat hyvin toimivia leimapäivämäärän jälkeenkin. Toistakymmentä vanhentunutta rakettia ampuneena tiedän mistä puhun.

        Olen jonkun verran tutustunut näihin kevyisiin pelastuspukuihin, joita merellä ammatikseen liikuvat käyttävät.
        Ne tosin maksavat melko paljon, mutta se päällä saa runsaasti lisää toiminta aikaa ennenkuin hypotermia iskee koko voimalla päälle.
        Jos joskus innostun aloittamaan aikaisin, tai jatkamaan purjehduskautta syksyllä, niin aion sen haalarin kyllä ostaa.
        En ole koskaan kuulunut purjehdusseuraan, enkä mihinkään muuhunkaan kerhoon, mutta olen silti pitänyt ne tavanomaiset raketit veneessä, sillä niiden hinnan takia ei kannata jossitella, jos ne joku päivä saattaisivat osoittautuakin tarpeelliseksi.
        Tätyyhän siellä olla jotakin taustalla, kun niitä on näinkin pitkään pidetty siellä vaadittujen varusteiden listalla. Eikä minun ammattitaitoni tai tietoni riitä sitä saattamaan epäiltäväksi.


      • MitaanTietamaton
        Ärm kirjoitti:

        Olen jonkun verran tutustunut näihin kevyisiin pelastuspukuihin, joita merellä ammatikseen liikuvat käyttävät.
        Ne tosin maksavat melko paljon, mutta se päällä saa runsaasti lisää toiminta aikaa ennenkuin hypotermia iskee koko voimalla päälle.
        Jos joskus innostun aloittamaan aikaisin, tai jatkamaan purjehduskautta syksyllä, niin aion sen haalarin kyllä ostaa.
        En ole koskaan kuulunut purjehdusseuraan, enkä mihinkään muuhunkaan kerhoon, mutta olen silti pitänyt ne tavanomaiset raketit veneessä, sillä niiden hinnan takia ei kannata jossitella, jos ne joku päivä saattaisivat osoittautuakin tarpeelliseksi.
        Tätyyhän siellä olla jotakin taustalla, kun niitä on näinkin pitkään pidetty siellä vaadittujen varusteiden listalla. Eikä minun ammattitaitoni tai tietoni riitä sitä saattamaan epäiltäväksi.

        Omat kokemukset kevyestä pelastuspuvusta on kiinteillä saappailla olevasta 3xcoretex:sta vuosien takaa. Ovat näemmä muuttuneet 20v aikana.

        Käyttökelpoinen asuste vedessä. Lämpöhaalari tai -kerrasto alla on tarpeen ja puvun sopivuutta kannattaa kokeilla pitkään. Kaula- ja rannemansetit tulee olla riittävän tiukat, mutta eivät kuitenkaan puristaa haittaavasti. Saappaiden tulee sopia just tai sitten käyttää sukkamallia erillisillä saappailla (näin tekisin nyt). Alle myös kelluttavaa elementtiä. Mulla se on integroitu alusasuun.

        Käytössä pitää heti uskoa, että kaikki mahdollinen ilma tulee kyykkyyn menemällä puristaa ulos puvusta mansetteja raottamalla. Muuten vedessä on kuin michelin-ukko ja joutuu toimenpiteen tekemään siellä. Eikä ilmapussi housunlahkeessa ole kovin miellyttävää meressä lilluessa.

        Eteneminen vedessä onnistuu pääsääntöisesti vain selkä edellä. Nykyisistä puvuista en tiedä, mutta itse ainakin käyn vessassa ennen pukeutumista.


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        En ole VHF:ää ikinä käyttänyt mihinkään, enkä edes pidä sitä päällä, joten en onneksi menetä paljoa. Hätäviestintään se silti käy.

        Bossulla on ajatusvirhe. Jos muut käyttäytyvät samoin, ei kukaan muista aluksista kuule. Isommilla vesillä ei ylipäätänsä kukaan kuule hätäkutsuasi. Olen itse syyllistynyt samaan mutta ruvennut pitämään päällä, vaikkei yleensä hätäkutsuja kuulekaan


      • seppomartti
        Ammuskelija kirjoitti:

        Ylivuotisista (vanhan säännön mukaan) jää laukeamatta tai lähtee täysin väärin / väärään suuntaan muistaakseni noin 7-10%. Otanta on 2000-3000 rakettia, jotka on laukaistu.

        Alkaa olemaan taas ajankohtaista nuo hätärakettien ammunnat. Kannattaa käydä treenamassa.

        Väärään suuntaan lähtee vain käsittelyvirheen vuoksi ja se ei liity raketin ikään. Omaan naamaan ammuttu laskuvarjoraketti tekee pahaa jälkeä. Soihtu polttaa vain takin pilalle.


      • Ammuskelija
        seppomartti kirjoitti:

        Väärään suuntaan lähtee vain käsittelyvirheen vuoksi ja se ei liity raketin ikään. Omaan naamaan ammuttu laskuvarjoraketti tekee pahaa jälkeä. Soihtu polttaa vain takin pilalle.

        Nopus. TKyllä se raketista johtuu, että heti oikein lähteneen startin jälkeen kaartaa ensin esim. vasemmalle ja sitten kohti maata. Osuu maahan enen kuin laskuvarjo pamahtaa auki. Onneksi ammunnat järjestetään talvella. Ja ampuma-asento suhteessa tuuleen yms. on ollut oikea (valvottu ampumapaikka).

        Olen olut noissa hätärakettiammunnoissa toimitsijana usean vuoden ajan.


      • MitaanTietamaton
        Ammuskelija kirjoitti:

        Nopus. TKyllä se raketista johtuu, että heti oikein lähteneen startin jälkeen kaartaa ensin esim. vasemmalle ja sitten kohti maata. Osuu maahan enen kuin laskuvarjo pamahtaa auki. Onneksi ammunnat järjestetään talvella. Ja ampuma-asento suhteessa tuuleen yms. on ollut oikea (valvottu ampumapaikka).

        Olen olut noissa hätärakettiammunnoissa toimitsijana usean vuoden ajan.

        Olen ampunut hätäraketin mereen 5-10m päähän, josta se nousi kauniisti taivaalle. Ei se noussut 300 metriin, mutta arvioni mukaan yli 200m kuitenkin.

        Jos oikein muistan, niin hätäraketti olisi itseoikeneva eli korjaa suuntaansa kohtisuoraan ylös. Toinen muistikuva olisi, että ammuttaessa ei pitäisi ottaa ennakkoa vastatuuleen, vaan mieluummin hivenen myötäiseen, jolloin se kaartaisi vastatuuleen.

        Em. kokemuksiin perustuen, jos raketti lähtee ihan poikkeavaan suuntaan, niin viallisesta raketista olisi kysymys. Paitsi tietenkin, jos sen ampuu salonkiin ja se sytyttää veneen tuleen, niin silloin se toimii ihan suunnitellusti.


      • seppomartti
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Olen ampunut hätäraketin mereen 5-10m päähän, josta se nousi kauniisti taivaalle. Ei se noussut 300 metriin, mutta arvioni mukaan yli 200m kuitenkin.

        Jos oikein muistan, niin hätäraketti olisi itseoikeneva eli korjaa suuntaansa kohtisuoraan ylös. Toinen muistikuva olisi, että ammuttaessa ei pitäisi ottaa ennakkoa vastatuuleen, vaan mieluummin hivenen myötäiseen, jolloin se kaartaisi vastatuuleen.

        Em. kokemuksiin perustuen, jos raketti lähtee ihan poikkeavaan suuntaan, niin viallisesta raketista olisi kysymys. Paitsi tietenkin, jos sen ampuu salonkiin ja se sytyttää veneen tuleen, niin silloin se toimii ihan suunnitellusti.

        Perun puheeni puoleksi. "Lähtee väärän suuntaan" toi mielikuvan , että laukaisu tapahtuu ylösalaisin. Silloin lähtee tosiaan 180 astetta väärään suuntaan. Eikä pimeässä tai hätätilanteessa ohjeita kenties lueta. Turvallisuuskoulutuksen aihe uudelle miehistölle veneessä on katsoa rakettikokoelmaa päivänvalossa ja rauhassa.
        Salonkiin laukaistua laskuvarjortakettia en ole nähnyt mutta naamaan kylläkin.
        Mutta jos lähtee oikeaan suuntaan ja sitten kaartaa väärään?. Ei ole sattunut kohdalleni. Olen ampunut liian vähän vanhoja. Hyvä tieto, sietääpä varoa.


      • väärään-suuntaan
        seppomartti kirjoitti:

        Perun puheeni puoleksi. "Lähtee väärän suuntaan" toi mielikuvan , että laukaisu tapahtuu ylösalaisin. Silloin lähtee tosiaan 180 astetta väärään suuntaan. Eikä pimeässä tai hätätilanteessa ohjeita kenties lueta. Turvallisuuskoulutuksen aihe uudelle miehistölle veneessä on katsoa rakettikokoelmaa päivänvalossa ja rauhassa.
        Salonkiin laukaistua laskuvarjortakettia en ole nähnyt mutta naamaan kylläkin.
        Mutta jos lähtee oikeaan suuntaan ja sitten kaartaa väärään?. Ei ole sattunut kohdalleni. Olen ampunut liian vähän vanhoja. Hyvä tieto, sietääpä varoa.

        Varastointitavasta ja iästä johtuen raketin ajopanokseen voi syntyä särö, eikä se ole kovin harvinaista. Palo hyppää särön yli jostain kohtaa ja jos se kohta on reunassa, tulee lentorataan terävä mutka, vaikka hyppy ei muutamaa millisekuntia pidempään kestä. Avautumattomien laskuvarjojenkin määrä kasvaa merkittävästi pakattuina vietettyjen vuosien myötä.


    • Tiltuiltu

      Kiitos, suoli on täynnä hyvää viihdettä.

      Kaadan taas tuutinkin, kippis!

    • yxmerimies1

      Ammattiliikenteen aluksissa on oltava hätäraketit. Huviveneilijä saa itse valita mitä haluaa veneeseensä ottaa, hengenpelastusvarusteista ainoa pakollinen on pelastusliivi jokaiselle. Hyvä näin. Jokainen huviveneilijä hommatkoon niin paljon tai vähän varusteita kuin haluaa.

    • 5-14

      Spv:n katsastusluokissa 2 ja 3 niiden tulisi olla pelkästään suosituksia. Tänä iltana ei kannata joutua merihätään puolen yön tienoilla. Avustus voi jäädä tulematta. Spv ei voi ainakaan onnitella itseään vaatimustensa takia uuden vuoden yönä.

      • lapunruksintaa

        Suositukset on aivan *erseestä, mahdoton ajatus. Vain pakottaminen ja uhkailu toimii. Kokemusta on ja paljon.


    • odotelkaa

      Kirjoitin pariinkin otteeseen viime keväänä, että hätäraketit todennnäköisesti poistuvat katsastusvaatimuksista. Uskon edelleen, että näin tulee käymään, kunhan katsastuksista keväämmällä tiedotetaan. Peruste oletukselle on, että raketit poistuivat vuosi sitten OSR-vaatimuksista ja kansalliset vaatimukset yleensä seuraavat kansainvälisiä.

      • eijaksaenäätätä

        Edesvastuutonta toimintaa luopua tärkeistä perusasioista. Miksi?

        Lopetetaan samalla sitten koko pelleily.


      • Raksu_mies

        Enpä jaksa uskoa rakettien poistumiseen, vastahan onnistuivat lobbaamaan niiden vaihtotiheydeksi joka toinen vuosi.
        Money talks ja suomalainen kuppauskulttuuri.


      • Joakim1
        Raksu_mies kirjoitti:

        Enpä jaksa uskoa rakettien poistumiseen, vastahan onnistuivat lobbaamaan niiden vaihtotiheydeksi joka toinen vuosi.
        Money talks ja suomalainen kuppauskulttuuri.

        Mistä olet keksinyt rakettien vaihtoväliksi joka toinen vuosi? Puhutko SPV:n katsastussäännöistä? Niissä sanotaan 2016 alkaen noudatettavan valimistajan määrittämää kelpoisuusaikaa, mutta kuitenkin tulkiten päiväys vuoden loppuun.

        Esimerkiksi vanhoissa raketeissani valmistuspäiväys oli 5/2012 ja kelpoisuusaika päättyi 5/2016. Nuo siis kelpasivat kaudet 2012-2016 eli vaihtoväli 5 vuotta entisen 6:n (vai oliko se 7) sijaan. Muistaakseni joissain raketeissa tai soihduissa kelpoisuusaika oli joskus 3 vuotta vamlistuspäiväyksestä, joten niillä vaihtoväli olisi 4 vuotta, jos ei osta yli-ikäisiä.


    • OnkoOikeaaTietoa

      Hätärakettien hankintaa voisi motivoida jos jossakin olisi dokumentoitu edes muutama tapaus joissa hätäraketteja käyttämällä on saatu apua.

    • Tarpeellinen

      Hätärakettien ja muiden lain vaatimien pelastautumisvälineiden puuttumisesta pitäisi rangaista nykyistä ankarammin. Mieluiten siten että niiden puute viranomaisten vesillä suorittamassa tarkastuksessa automaattisesti johtaisi veneen menettämiseen valtiolle.

      • Tötterströmm

        Laki ei vaadi hätäraketteja.


      • lakimieskö
        Tötterströmm kirjoitti:

        Laki ei vaadi hätäraketteja.

        Kuka niitä sitten vaatii??


      • samalaki

        Idiootti, autoihin sammuttimet ja hätä raketit??


      • sähläti
        lakimieskö kirjoitti:

        Kuka niitä sitten vaatii??

        Katsastus vaatii mutta laki ei vaadi katsastusta.


      • Turvaa.vesille.lisää
        sähläti kirjoitti:

        Katsastus vaatii mutta laki ei vaadi katsastusta.

        Hienoa, että vapaaehtoisvoimin pidetään rivit järjestyksessä eikä anneta porukan häröillä ja sekoilla. Ihmisluonto on sellainen että helposti mennään sieltä missä aita matalin.

        Katsastusvaatimuksia pitäisi tasaisesti alkaa kiristämään, kun venekanta koko ajan vanhenee ja perinteiset veneilytaidot heikkenee uuden tekniikan myötä.


      • vieläenemmän
        Turvaa.vesille.lisää kirjoitti:

        Hienoa, että vapaaehtoisvoimin pidetään rivit järjestyksessä eikä anneta porukan häröillä ja sekoilla. Ihmisluonto on sellainen että helposti mennään sieltä missä aita matalin.

        Katsastusvaatimuksia pitäisi tasaisesti alkaa kiristämään, kun venekanta koko ajan vanhenee ja perinteiset veneilytaidot heikkenee uuden tekniikan myötä.

        Kiristä katsastusvaatimuksia omalta osaltasi aluksi vaikka uusimalla rakettisi ja paukkuliivisi vuosittain. Voit vielä kehittää uusimalla ne kaksi kertaa kaudessa jne.

        Ei tähän mitään vapaaehtoisvoimia rivien järjestyksessä pitoon tarvita. Olisi hienoa, kun reipas veneilijä huomaisi tämän itsekin.


      • hankkikaa.raketit
        vieläenemmän kirjoitti:

        Kiristä katsastusvaatimuksia omalta osaltasi aluksi vaikka uusimalla rakettisi ja paukkuliivisi vuosittain. Voit vielä kehittää uusimalla ne kaksi kertaa kaudessa jne.

        Ei tähän mitään vapaaehtoisvoimia rivien järjestyksessä pitoon tarvita. Olisi hienoa, kun reipas veneilijä huomaisi tämän itsekin.

        Homma ei todellakaan eikä voi perustua 'itse huomaamiseen'. Kontrolli systeemitasolla on ja toimii, kokemuksen mukaan. Tarkemmin ylhäältä johdettu kulttuuri, jossa annetaan määräyksiä veneilijöille ja niitä myös noudatetaan tai joutuu vaikeuksiin esim. menettää venepaikan.


      • eitoimijoseiitsehuomaa
        hankkikaa.raketit kirjoitti:

        Homma ei todellakaan eikä voi perustua 'itse huomaamiseen'. Kontrolli systeemitasolla on ja toimii, kokemuksen mukaan. Tarkemmin ylhäältä johdettu kulttuuri, jossa annetaan määräyksiä veneilijöille ja niitä myös noudatetaan tai joutuu vaikeuksiin esim. menettää venepaikan.

        "Homma ei todellakaan eikä voi perustua 'itse huomaamiseen'. Kontrolli systeemitasolla on ja toimii, kokemuksen mukaan."

        Lauseenrakentamisesi on yhtä tasokasta kuin veneen varustelusi. Et taida olla määräyksillä autettu kummassakaan asiassa. Keskity kuitenkin nyt omalta osaltasi turvallisuutesi parantamiseen, äläkä pyri noilla lahjoilla muita määräyksillä ohjailemaan.


      • valvonta.on.tärkeää
        eitoimijoseiitsehuomaa kirjoitti:

        "Homma ei todellakaan eikä voi perustua 'itse huomaamiseen'. Kontrolli systeemitasolla on ja toimii, kokemuksen mukaan."

        Lauseenrakentamisesi on yhtä tasokasta kuin veneen varustelusi. Et taida olla määräyksillä autettu kummassakaan asiassa. Keskity kuitenkin nyt omalta osaltasi turvallisuutesi parantamiseen, äläkä pyri noilla lahjoilla muita määräyksillä ohjailemaan.

        Sanotaan mitä sanotaan, mutta kun ihmisluonto on sellainen että helposti mennään sieltä missä aita matalin.

        Määräyksiä tarvitaan ja niitä valvotaan, omavastuu on kaunis ja kaukainen ajatus!


      • javarusteesi
        valvonta.on.tärkeää kirjoitti:

        Sanotaan mitä sanotaan, mutta kun ihmisluonto on sellainen että helposti mennään sieltä missä aita matalin.

        Määräyksiä tarvitaan ja niitä valvotaan, omavastuu on kaunis ja kaukainen ajatus!

        Pidä tunkkisi.


      • ALAS_VENEVERO
        valvonta.on.tärkeää kirjoitti:

        Sanotaan mitä sanotaan, mutta kun ihmisluonto on sellainen että helposti mennään sieltä missä aita matalin.

        Määräyksiä tarvitaan ja niitä valvotaan, omavastuu on kaunis ja kaukainen ajatus!

        Holhoamista. En ymmärrä tätä nykyistä alamaisten holhoamisvimmaa mikä meillä Suomessa on. Kaikkea pitää säädellä ja määrätä laeilla ja määräyksillä. Mielestäni yksilön pitää pystyä itse päättämään mm. näistä turvallisuusasioistaan ilman näitä holhoamisia.

        Parempi menetelmä on tiedottaminen ja valsitus. Yksilä saa sitten päättää omasta turvallisuudestaan, kunhan se ei vaikuta muiden turvallisuuteen.

        Ja juu. Minulla ei ole hätäraketteja, se on oma valintani. Minula on VHF DSC, lähettävä AIS, PLB ja merkinantopistooli (valopatruunat valkoinen 6 kpl, punainen 4 kpl ja 300 m patruuna 4 kl) . Tarkistettuja 6 kg:n sammuttimia on 3 kpl (vaatimus yksi 2 kg). Käytän tahallani vanhentuineita teholuokkia. Kaksi pelastautmispukua ja pieni RIB vene 20 heppaisella koneella. Viimeistä voi käyttää merialueellamme pelastusveneenäkin, se on merikelpoinen (on testattu). Nämä varusteet olisivat veneessäni vaikka mitään noista ei vaaduttaisi.


      • RakeetitVapaaehtoisiksi
        ALAS_VENEVERO kirjoitti:

        Holhoamista. En ymmärrä tätä nykyistä alamaisten holhoamisvimmaa mikä meillä Suomessa on. Kaikkea pitää säädellä ja määrätä laeilla ja määräyksillä. Mielestäni yksilön pitää pystyä itse päättämään mm. näistä turvallisuusasioistaan ilman näitä holhoamisia.

        Parempi menetelmä on tiedottaminen ja valsitus. Yksilä saa sitten päättää omasta turvallisuudestaan, kunhan se ei vaikuta muiden turvallisuuteen.

        Ja juu. Minulla ei ole hätäraketteja, se on oma valintani. Minula on VHF DSC, lähettävä AIS, PLB ja merkinantopistooli (valopatruunat valkoinen 6 kpl, punainen 4 kpl ja 300 m patruuna 4 kl) . Tarkistettuja 6 kg:n sammuttimia on 3 kpl (vaatimus yksi 2 kg). Käytän tahallani vanhentuineita teholuokkia. Kaksi pelastautmispukua ja pieni RIB vene 20 heppaisella koneella. Viimeistä voi käyttää merialueellamme pelastusveneenäkin, se on merikelpoinen (on testattu). Nämä varusteet olisivat veneessäni vaikka mitään noista ei vaaduttaisi.

        Hyvin kirjoitettu. Meillä kotona ei käy enää palotarkastajaa, vaan homma toimii omavalvontana. Koska itsellä on näin enemmän vastuuta asiasta, siihen tulee paremmin perehdyttyä.


      • siinä-se
        RakeetitVapaaehtoisiksi kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu. Meillä kotona ei käy enää palotarkastajaa, vaan homma toimii omavalvontana. Koska itsellä on näin enemmän vastuuta asiasta, siihen tulee paremmin perehdyttyä.

        Juuri näin, siksi maassa ei montaa taloa vuodessa palakaan. Mahtaako niissä harvoissa paloissa edes kuolla yhtäkään henkeä. Palokunnat voisi toimettomina lopettaa, kyllä ne kissat pääsevät puista alas itsekin.


      • ALAS_VENEVERO
        siinä-se kirjoitti:

        Juuri näin, siksi maassa ei montaa taloa vuodessa palakaan. Mahtaako niissä harvoissa paloissa edes kuolla yhtäkään henkeä. Palokunnat voisi toimettomina lopettaa, kyllä ne kissat pääsevät puista alas itsekin.

        Palotarkastuksilla ei ole juuri mitään merkitystä huoneistojen paloturvallisuudessa tai palokuolemissa. Tämä on useaan kertaan todettu ja siksi asuintalojen palotarkastuskista on jo luovuttu. Tilalle on tullut omavalvonta. Voimavarat palotarkastuksissa keskitetään niinhin kohteisiin, joissa palotarkastuksilla on merkitystä esim. valvotaan kokoontumispaikkojen positumisteitä jne.

        http://www.hel.fi/www/pela/fi/Onnettomuuksien ehkaisy/asuinrakennusten-omavalvonta/

        Paras lääkke palokuolemien pienentämiseen on toimiva palovarotitin huoneistossa (riittävä määrä). Se antaa aikaa pelastutua pois ennen kuin kuolet myrkyllisiin palokaasuihin. Piippaako sinulla?

        http://www.spek.fi/news/Piippaako-sinulla-–-tarkista-palovaroittimiesi-toiminta-/14833/3e009783-1865-4110-9029-f17c12344702

        Viime vuonna lähes kaikki palokuolemat olisi estynyt toimivalla palovaroittimella. Varsinkin ne, joista uutisoitiin näyttävästi. Seuratkaa esim. tätmän tutkimuksen edistymistä:

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/aloitetuttutkinnattiedotteet/y2016-05KerrostalohuoneistopaloVuosaaressa9.12.2016.html


    • Semuli

      Suosittelen että laitat purkkisi tori.fi. Varsinkin merellä turvasäännökisillä on tarkoitus!

    • Suomi100vuotta

      Merellä jos apua tarvitsee, se toki kelpaa. Täällä persuporukat meinaa tienata veron verran 'rakettialennusta'...

      • Niin, kai sullakin sitten on pelastuslautta ja lähettävä AIS. Vai miksi niitä ei tarvitse olla mutta raketit täytyy?


    • Kännykkäuskovainen

      Minulla on ainakin pelastuslautta ja lähettävä AIS sekä PLB.

      Seppomartti: "PLB: tä parempi MOB-tilanteessa olisi ilmeisesti AIS - perusteinen. "

      Miten olisi tähän tarkoitukseen suunniteltu järjestelmä? Esim: Raymarine LifeTag Man Overboard System:

      http://www.raymarine.com/view/?id=157

      Vähän halevmpi kuin jokaiselle oma AIS lähetin. Ja nuo järjestelmät antavat myös automaattisen hälytyksen MOB:ista. Raytheon ei ole ainoa valmistaja.

      • seppomartti

        Olen paljon purjehtinut avomerellä kaksistaan ja siihen tuo Life Tag voisi soveltua kun toinen yleensä nukkuu. MOB -vaaran pienentämiseksi vahti on ollut aina veneeseen kytkettynä eikä saa mennä yksin kannelle.
        Isossa miehistössä joku voi hälyttää ja painaa MOB-nappia. Ehkä silloin näiden laitteiden merkitys on vähäinen.


      • herra_nro_4

        MOBbirannekkeet ovat aika vanhanaikaisia ratkaisuja. Mielestäni tehokkaammin saa lähialueelta apua nimenomaan AIS MOB laitteella, tai sitten esim kannettavalla DSC VHF puhelimella. Itse en MOBbirannekkeisiin rahaa tuhlaisi.

        PLB:n ongelma on se, että lähistöllä olevat veneet, tai oman veneen miehistö ei saa hälytystä koska tieto lähtee vain satelliitin kautta maailmalle.

        AIS MOB taas edellyttää että lähialueen aluksissa on oltava AIS vastaanotin jotta hälytys tulee perille.

        rescueMe MOB1 lähetin lähettää AIS MOB sanoman lisäksi myös DSC kutsun oman veneen VHF puhelimeen (mikäli siinä on DSC toiminto). Ruorimies blogissa oli hyvä juttu tästä aikanaan:
        http://www.ruorimies.fi/veneilyn-hatalahettimet-lisaantyvat-ja-tekniikka-kehittyy/

        AIS MOB lähettimenhän voi aina vaihtaa täkkäriltä toiselle vuoron vaihdon yhteydessä? Ei niitä ole pakkko olla kaikilla omaa.

        Saivartelua: "Raytheon ei ole tehnyt huvivene-elektroniikkaa enää vuosiin."

        Ratkaisu ongelmaan, veneestä ei pudota.


      • seppomartti
        herra_nro_4 kirjoitti:

        MOBbirannekkeet ovat aika vanhanaikaisia ratkaisuja. Mielestäni tehokkaammin saa lähialueelta apua nimenomaan AIS MOB laitteella, tai sitten esim kannettavalla DSC VHF puhelimella. Itse en MOBbirannekkeisiin rahaa tuhlaisi.

        PLB:n ongelma on se, että lähistöllä olevat veneet, tai oman veneen miehistö ei saa hälytystä koska tieto lähtee vain satelliitin kautta maailmalle.

        AIS MOB taas edellyttää että lähialueen aluksissa on oltava AIS vastaanotin jotta hälytys tulee perille.

        rescueMe MOB1 lähetin lähettää AIS MOB sanoman lisäksi myös DSC kutsun oman veneen VHF puhelimeen (mikäli siinä on DSC toiminto). Ruorimies blogissa oli hyvä juttu tästä aikanaan:
        http://www.ruorimies.fi/veneilyn-hatalahettimet-lisaantyvat-ja-tekniikka-kehittyy/

        AIS MOB lähettimenhän voi aina vaihtaa täkkäriltä toiselle vuoron vaihdon yhteydessä? Ei niitä ole pakkko olla kaikilla omaa.

        Saivartelua: "Raytheon ei ole tehnyt huvivene-elektroniikkaa enää vuosiin."

        Ratkaisu ongelmaan, veneestä ei pudota.

        Kerrotaan sitten AIS MOB laitteen negatiiviset puolet tasapuolisuuden vuoksi. Veneessä pitää olla tietenkin AIS vastaanotin, hankintahinta on kahdelle laitteelle 2x 350 ellei ole halventunut, patterin vaihtoon piti lähettää Saksaan n. 80€ kpl. En muista oliko 3 vai 5 v välein, ehkä jälkimmäinen. Kantama 3-5 nm mutta isossa aallokossa voi olla lyhyempikin, turha iso koko ja hankala vaihtaa vahtivuoron vaihtuessa. Helpompi vaihtaa liivit.


      • Hra22
        seppomartti kirjoitti:

        Kerrotaan sitten AIS MOB laitteen negatiiviset puolet tasapuolisuuden vuoksi. Veneessä pitää olla tietenkin AIS vastaanotin, hankintahinta on kahdelle laitteelle 2x 350 ellei ole halventunut, patterin vaihtoon piti lähettää Saksaan n. 80€ kpl. En muista oliko 3 vai 5 v välein, ehkä jälkimmäinen. Kantama 3-5 nm mutta isossa aallokossa voi olla lyhyempikin, turha iso koko ja hankala vaihtaa vahtivuoron vaihtuessa. Helpompi vaihtaa liivit.

        Niinhän tuossa edellisessä viestissä juuri lukikin:
        "AIS MOB taas edellyttää että lähialueen aluksissa on oltava AIS vastaanotin jotta hälytys tulee perille. "

        Nyt sekoitat ehkä pari laitetta keskenään? PLB ja EPIRB akunvaihto edellyttää usein laitteen lähettämistä ulkomaille. AIS MOBeissa on useimmiten 5-7 vuoden paristo ja sen voi mallista riippuen vaihtaa myös itse. Uuden akun hinta on varmasti jossain 50-60€ tienoilla. Vai mikä oli tuo saksaan lähetetty laite jossa akku vaihdettiin?

        Mutta joo, AIS MOBit maksaa noin 300-350€/kpl, joten ihan halpaa lystiähän se ei ole. Mutta silti noi MOB rannekkeet on kyllä menneen kesän vehkeitä.

        Eikä sitä AIS MOBbia ole pakko asentaa liivin sisään, silloin pärjää yhdellä. Tosin silloin se ei aktivoidu automaagisesti liivin lauetessa.


      • seppomartti
        Hra22 kirjoitti:

        Niinhän tuossa edellisessä viestissä juuri lukikin:
        "AIS MOB taas edellyttää että lähialueen aluksissa on oltava AIS vastaanotin jotta hälytys tulee perille. "

        Nyt sekoitat ehkä pari laitetta keskenään? PLB ja EPIRB akunvaihto edellyttää usein laitteen lähettämistä ulkomaille. AIS MOBeissa on useimmiten 5-7 vuoden paristo ja sen voi mallista riippuen vaihtaa myös itse. Uuden akun hinta on varmasti jossain 50-60€ tienoilla. Vai mikä oli tuo saksaan lähetetty laite jossa akku vaihdettiin?

        Mutta joo, AIS MOBit maksaa noin 300-350€/kpl, joten ihan halpaa lystiähän se ei ole. Mutta silti noi MOB rannekkeet on kyllä menneen kesän vehkeitä.

        Eikä sitä AIS MOBbia ole pakko asentaa liivin sisään, silloin pärjää yhdellä. Tosin silloin se ei aktivoidu automaagisesti liivin lauetessa.

        "Nyt sekoitat ehkä pari laitetta keskenään? PLB ja EPIRB akunvaihto....."
        En sekoita. Hydrostaattisen laukeavan 6 v. vanhan ACR epirbini akun vaihto tapahtuu ulkomailla 5 v välein. Hinta 650. Itse tehtävä akun vaihto 10v välein on tämän vuoden tuote. Sellaisenkin ostin.PLBtä en ole omistanut.
        "AIS MOBeissa on useimmiten 5-7 vuoden paristo ja sen voi mallista riippuen vaihtaa myös itse. Uuden akun hinta on varmasti jossain 50-60€ tienoilla. Vai mikä oli tuo saksaan lähetetty laite jossa akku vaihdettiin?"
        En pysty sanomaan mikä on tilanne useinmiten enkä tiedä kuinka moneen malliin arviosi akun vaihtovälistä, suorittajasta ja hinnasta perustuu. Omistan vain yhden mallin Easy Rescue, valmistaja Weatherdock Ag, Saksa. Väittää olevansa markkinajohtaja ja laitemalleja on 6. Ei saa itse vaihtaa akkua ja maksoi 80 manuaalimallille-kuten kirjoitin. Automaallilaukaisin maksanee vaihdettaessa lisää.
        "Eikä sitä AIS MOBbia ole pakko asentaa liivin sisään, silloin pärjää yhdellä. Tosin silloin se ei aktivoidu automaagisesti liivin lauetessa. ".
        Ei mahdu liivin sisään. Laukaisumenetelmiä on kolme mallia: manuaalinen (ei siis voi olla missään hankalassa paikassa), laukaisunarulla magneetin kautta löaukeava- jos naru on kiinni, automaattisesti laukeava. Automaattilaukasimien vaihtoväli voi olla lyhyempi, ainakin Hammar.
        Easy Rescue AIS-SART on nyt halventunut tai talvitarjouksessa: manuaalimalli 366-309 ja automaatti 489-399.
        Yhdellä laitteella toimimisen heikkous on tietää etukäteen kuka putoaa kannelta. Laitteen vaihto liivistä toiseen ei ole erityisen näppärää. Vyöhön ei kannata pistää, veden alta 2W lähetys tuskin kantaa minnekään. Eiköhän haitat ole riittävästi reposteltu. Pidän kuitenkin AISpohjaista PLBtä parempana.


      • ysipluskasi
        seppomartti kirjoitti:

        "Nyt sekoitat ehkä pari laitetta keskenään? PLB ja EPIRB akunvaihto....."
        En sekoita. Hydrostaattisen laukeavan 6 v. vanhan ACR epirbini akun vaihto tapahtuu ulkomailla 5 v välein. Hinta 650. Itse tehtävä akun vaihto 10v välein on tämän vuoden tuote. Sellaisenkin ostin.PLBtä en ole omistanut.
        "AIS MOBeissa on useimmiten 5-7 vuoden paristo ja sen voi mallista riippuen vaihtaa myös itse. Uuden akun hinta on varmasti jossain 50-60€ tienoilla. Vai mikä oli tuo saksaan lähetetty laite jossa akku vaihdettiin?"
        En pysty sanomaan mikä on tilanne useinmiten enkä tiedä kuinka moneen malliin arviosi akun vaihtovälistä, suorittajasta ja hinnasta perustuu. Omistan vain yhden mallin Easy Rescue, valmistaja Weatherdock Ag, Saksa. Väittää olevansa markkinajohtaja ja laitemalleja on 6. Ei saa itse vaihtaa akkua ja maksoi 80 manuaalimallille-kuten kirjoitin. Automaallilaukaisin maksanee vaihdettaessa lisää.
        "Eikä sitä AIS MOBbia ole pakko asentaa liivin sisään, silloin pärjää yhdellä. Tosin silloin se ei aktivoidu automaagisesti liivin lauetessa. ".
        Ei mahdu liivin sisään. Laukaisumenetelmiä on kolme mallia: manuaalinen (ei siis voi olla missään hankalassa paikassa), laukaisunarulla magneetin kautta löaukeava- jos naru on kiinni, automaattisesti laukeava. Automaattilaukasimien vaihtoväli voi olla lyhyempi, ainakin Hammar.
        Easy Rescue AIS-SART on nyt halventunut tai talvitarjouksessa: manuaalimalli 366-309 ja automaatti 489-399.
        Yhdellä laitteella toimimisen heikkous on tietää etukäteen kuka putoaa kannelta. Laitteen vaihto liivistä toiseen ei ole erityisen näppärää. Vyöhön ei kannata pistää, veden alta 2W lähetys tuskin kantaa minnekään. Eiköhän haitat ole riittävästi reposteltu. Pidän kuitenkin AISpohjaista PLBtä parempana.

        No siinähän sitä tulikin vastausta kerrakseen, piti oikein hakea vastaukset omien kysymysten joukosta.

        Vaikuttaa siltä että tuo Easy Rescue ei ole kovin järkevä tuote kun on noin hankala eikä mahdu mihinkään. Ja kaikkihan ne joissain dokumenteissa väittää olevansa markkinajohtajia, lukuja ei vaan kukaan kerro sen tarkemmin. Uskoo ken uskoo. Akunvaihtokin pitäisi valmistajan mukaan onnistua paikallisella distribuuttorilla, eli maahantuojalla? Ilmeisesti ei onnistu?

        Ja EPIRB akkusikin vaihto maksaa enemmän kuin uusi vastaava? On noita itsevaihdettavia 5v akkuja ollut jo aikaisemminkin, esim vanhemmissa Kannadin malleissa. Nykyisin nekin on huollon kautta tehtäviä kuten saman firman McMurdossa.

        Mutta pääasia on että on vehkeet joilla saa apua paikalle mikäli sitä tarvitsee. Silloin ei näissä mittakaavoissa olevilla hintaeroilla on hirveesti merkitystä.


      • seppomartti

        Mihinkään brandiin liittymättä pari periaatetta. Jos pelastusväline vaatii antennin virittämisen manuaalisesti lähetysasentoon ja nappien painamista niin sitä ei voi esim. pistää minnekään taskuun. Tai pelastuliivin sisään, minne ei mahtuisikaan. Epirbin, AIS-SARTin, rakettien jne käyttö pitäisi opettaa miehistölle ennen legille lähtöä. Jos kippari putoaa tai on toimintakyvytön niin ei miehistö voi esim. pimeässä hädän hetkellä opiskella käyttöohjeita.


    • Venevakuutus

      Tarvitseeko venevakuutusta sitten? En ole tarvinnut 35 vuoteen kertakaan, joten jätän pois turhana.

      • KaikkiYhdenPuolesta

        Aika moni on kuitenkin hakenut korvauksia venevakuutuksesta, koska muuten niiden hinnat romahtaisivat.


    • Milloin pelkällä hätäraketilla hälytetty apu on viimeksi löytänyt perille? Muutenkin olisi kiva kuulla noista tapauksista. Kauanko meni raketin laukaisemisen jälkeen löytymiseen?

      • Tässä lisätietoa rakettien käytöstä, alle kymmenen kertaa niillä kutsutaan apua. Kännyköillä varmaan aika paljon useammin, ehkä satoja kertoja, veikkaisin.

        http://yle.fi/uutiset/3-7836551


    • ssbs

      Tiedä sitten onko hätäraketit vai mikä mistä tingitään, mutta varma on se että harrastukseen satsattava raha ei tule lisääntymään tosiveneilijällä, kun rakkaaseen harrastukseen satsataan jo kaikki liikenevä. Ehkä muita vapaaehtoisia maksuja jää maksamatta, ehkä öljynvaihtovälit pitenee, tai sitten muita turhia varsteita jää hankkimatta.

    • lkojkhutut

      En ole tyhmempiä kysymystä tällä palstalla ennen kuullut....!!!!!

      • Kuhaus

        Taidat olla uusi näillä vesillä. Thredi on kohtuullisen laadukas jopa!


    • Mielenkiin01sta

      Jaaha, taas tuli sellainen yhden rivin provo :D

    • Hyvvvvvv

      Varma tieto: SPV poistaa raketit kompensaationa veneverolle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1944
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      252
      1640
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1557
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1494
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1209
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      921
    Aihe