Satojatuhansia sivuja tekstiä, jota ei julkaista

ParempaaTarjolle

"Joka vuosi Suomessa kirjoitetaan varovaisestikin arvioiden puoli miljoonaa sivua kaunokirjallisuutta, jota kukaan ei tule kustantamaan."
Suomalaisen on helpompi päästä Voice of Finlandiin tai Talentiin kuin saada kirjansa julkaistua.

Suomalaiset "kirjailijanalut" eivät myöskään tarjoa oikein mitään omaperäistä tai sellaista, jota kustantamot haluaisivat. Suurin osa on kuin samasta muotista: raskassoutuista sotaa tai sairautta tai mukaomaperäisiä "kasvutarinoita"...

"Kaikkien mukaan tarjotut käsikirjoitukset käsittelevät usein ­sotaa, erityisesti kansalaissotaa ja toista maailmansotaa, tai ­keskittyvät kirjoittajan henkilöhistoriaan.

Tarinat kertovat usein parisuhteesta, perheestä tai yksilön vastoinkäymisistä, kuten avioeroista tai sairauksista.

Vahvasti edustettuina ovat useamman sukupolven tarinat ja yksilön kasvukertomukset.

Naiset ja miehet tarjoavat tekstejään suurin piirtein yhtä paljon.

Kirjoittajien keski-ikä lienee jonkin verran yli 40. ­Nuo­remmat lähettävät fantasiaa, vanhemmat kertomuksia lapsuudesta tai sota-ajasta.

Dekkareita tulee paljon kaikista ikäryhmistä.

Kustantamojen mukaan kaikki aihealueet ovat tervetulleita. Tuttuun aiheeseen ­pitäisi ­kuitenkin pystyä ­tuomaan uutta näkökulmaa tai tuoretta kerronnallista otetta, mikä tuottaa ­kirjoittajille usein vaikeuksia.

Tekstit ovat usein myös ­keskeneräisiä. Tyypillisiä ongelmia ovat henkilöiden ennalta-arvattava käytös sekä löysä ja hiomaton kieli. Hylkäyksen ­aiheuttavat myös aihepiirin ­vähäinen tuntemus, tyylilajin horjahtelu ja vähäinen jännite.

Jos haluaa menestyä, kirjoittajan on oltava valmis sitoutumaan vuosia kestävään työhön.

Entä mitä kustantamot haluaisivat enemmän?

Politiikka ja yritysmaailma ovat käsikirjoituksissa aliedustettuina, vastaa yksi. Toisen ­mukaan käsittely voisi laajentua useammin yksilöstä yhteisöön.

Useimmat vastaajat toivovat ahdistusta ja melankoliaa tihkuvien romaanien vastapainoksi humoristisia, hauskoja ja ­romanttisia tekstejä.

Tärkeintä on kuitenkin kirjoittaman oma näkemys."

http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005036119.html

16

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmistö.surkeita

      Näin on. Kirjoittakaa parempia tekstejä.

      95% kustantajille tarjotuista käsikirjoituksista on tuubaa, jolla ei ole mitään merkitystä kenellekään muulle kuin kirjoittajalle itselleen. Ei, vaikka kässäriin olisi vuodatettu katkeraa sydänverta viimeiset kymmenen vuotta.

    • njus

      Luin juuri paksun poliisiromaanin, joka on varmasti huonoin Suomessa julkaistu. Henkilöhahmot epäuskottavia, juonen käänteet kömpelöitä jne jne. Satoja sivuja tyhjää shaibaa välissä. Ei ollut omakustanne!

    • laatuakaipaava

      Niin. Huomaahan sen tuolla nettifoorumeillakin, että kirjoitetaan kökköfantasiaa ja jotain henk.koht.traumatilityksiä kökkökielellä. Ei sellaista jaksa lukea paria kappaletta pitemmälle, kun olen joskus yrittänyt.

      Kansiin päätyneissäkin on paljon kökköä, joten laatua kaivattaisiin. Oletko varma että synkät lapsuustarinat ja tavallistakin tavallisemmat suhdesekoiluteinixit (näitä kirjoittelevat aikuisikäisetkin) kiinnostavat lukijoita. Ei kannata edes aloittaa, jos aiheessa ei ole mitään omaperäistä.

      Tämä vaivaa suomalaista kirjallisuutta julkaistuakin. Joskus olen miettinyt pitäisikö kirjoittaa, kun aihekin olisi valmiina... ehkä joskus.... Itsekriikki vaivaa selvästi enemmän kuin monia näitä lukemiani kirjoittajia. Ymmärrän sen verran, että se on ihan eri asia kirjoittaa jotain pientä koulussa tai työssä kuin kirjoittaa kirja, joka julkaistaan tai teksti, jota joku lukisi vapaahtoisesti loppuun asti.

      Kirjoittaminen ammatiksi ei vain ole niin houkuttelevaa niille, joilla olisi jotain sellaista sanottavaa, mitä aloituksessa kaivataan. Ei ole intoa olla "kirjailija". Viimeisin suomalaiskirja, joka teki vaikutuksen oli Kissani Jugoslavia. Ei sellaista omaperäisyyttä aiheissa ja tekstissä tapaa juuri koskaan. Rima korkeammalle te, jotka haluatte kirjoittaa kirjoja, tsemppiä.

    • Leipäteksti

      Ei kannata aloittaa jos joutuu miettimään siihen ryhtymistä!

      • laatuakaipaava

        No, selvästikään moni ei mieti, vaan kirjoittaa mitä sattuu sormista näppikselle putoamaan.


    • Nokkelis

      Eikö "vikaa" ole myös lukijoissa, he antavat ohjata itseään mielin määrin. Isot kustantajat päättävät lukijoiden puolesta mitä he lukevat, markkinoinnilla mainontoineen ja palkintoineen vaikuttaisi olevan ylivertainen merkitys. Kaikki muu jää väkisinkin enemmän tai vähemmän pimentoon, ts. ei liene paljon merkitystä sillä kirjoitetaanko se "muu" hyvin vai huonosti, vai onko sitä vähän vähemmän tai oikein paljon jne?

      • laatuakaipaava

        Mistä lukija saa tietää kirjoista? Minä käyn suuressa kirjastossa enkä juuri koskaan ole innostunut markkinointirummutuksessa olevista kirjoista, mutta suurin osa kaltaisistani kirjan ostajista (!) ei saa tietoa tarpeeksi. Tässä on siis totuuden siemen. Ei ole enää kirjakauppojakaan, joissa kirjoja voisi selata, kaikkialla on esillä samat kirjat. Ostan kirjat kirjastossa selailun perusteella, sitten nettiin.

        Mainitsemani Kissani Jugoslavia (Pajtim Statovci) on oikeastaan ainoa, jonka olen ostanut mainosten perusteella. Se vain kuulosti niin erilaiselta ja kiinnostavalta. Mutta mainostetut kirjailijat ovat 90% sellaisia, joiden kirjoista en ole kovin kiinnostunut tai ainakin nämä aivan uudet. Esimerkiksi juuri jätin kesken kiitetyn toimittaja-naiskirjailijan teoksen, jonka kerronta on mielestäni ulkokohtaista, vaikkakin muodollisesti pätevää. Samoin kävi hänen edelliselle kirjalleen. Vanhoista isoista nimistä pidän esimerkiksi Pirjo Hassisesta, Juha Seppäkästä, Kreetta Onkelista ja Monika Fagerholmista. He kirjoittavat oikeaa taideproosaa, jossa on upean muodon lisäksi sisältöä.

        Aloitukseen vielä, että ne kirjat, jotka ovat kolahteneet positiivisesti yllättäen ovat useinkin olleet katveessa olevia kirjoja, jotka ovat olleet aiheiltaan aloituksessa kaivattua politiikkaa ja bisnestä. Taina Haahti, Jyrki Erra tulevat mieleen. Ei kirjoittajan tarvitse yrittää olla suuri taideprosaisti, koska suurin osa ei sitä ole. Nämä kirjoittajat ovat tuon oivaltaneet. Suurin osa kirjoittajista ei ole loistavia sanankäyttäjiä Onkelin, Fagerholmin ja Hassisen tapaan (he voivat kirjoittaa ihan mistä haluavat, aina hyvin), silloin taideproosa jättää kylmäksi. Toimittajat kirjoittavat minusta parhaiten dekkareita ja vastaavia selkeitä aiheita. Toimittajan kirjoitustyyli ei sovi ollenkaan taideproosaan, jossa aihe on vähän epämääräisempi.

        Suositelkaa kirjoja, jos haluatte :) Olen melko kaikkiruokainen romanttista naistenviihdettä lukuunottamatta. Olen matkatyössä, jatkuva pula kirjoista, mielelläni lukisin suomeksi enkä englanniksi niin kuin useimmiten nykyään käy, koska amazon suosittelee mulle mun tyyliin sopivia kirjoja. Aika hyvin toimii se systeemi englanninkielisten kirjojen etsimisessä.


      • neuvotineuvoti

        Jokainen kustantamo julkaisee kaksi kertaa vuodessa seuraavan sesongin kirjat esittelevän lehtisen, joka taitaa olla nykyisin luettavissa myös netissä. Seuraa kustantamojen sivuja kevään osalta viimeistään marras-joulukuussa ja syksyn osalta viimeistään touko-kesäkuuussa.


      • laatuakaipaava
        neuvotineuvoti kirjoitti:

        Jokainen kustantamo julkaisee kaksi kertaa vuodessa seuraavan sesongin kirjat esittelevän lehtisen, joka taitaa olla nykyisin luettavissa myös netissä. Seuraa kustantamojen sivuja kevään osalta viimeistään marras-joulukuussa ja syksyn osalta viimeistään touko-kesäkuuussa.

        Otavan ja WSOYn katalogi tulee kotiin, mutta perusongelma tässä on se, että normaali lukija ei lähde etsimään kustantamojen sivuja netistä. Ei hän edes osaa nimetä kuin pari kustantamoa. Kaiken pitäisi olla lukijalle helppoa kuten amazonin suosittelu seur. ostoksesta.

        Toistaiseksi iso kirjasto on paras paikka löytää jotain erilaista, mutta sekin on satunnaista. Olisi jokin foorumi, jossa on kaikki nimekkeet pikkuluonnehdintoineen vaikka netissä, mutta sellaista tuskin on? Ei kannata, koska lukijoita on niin vähän. Englanninkielisessä maailmassa lukijoilla on kissanpäivät. Olen tietoinen siitä, että hyviä kirjoja jää lukematta, koska en löydä niitä. Enemmän olen indie-lukija kuin mainstream-lukija, mutta Suomessa se on vaikeaa. Kritiikkien seuraamisella tietysti jotain löytää erilaistakin.


      • Nokkelis
        laatuakaipaava kirjoitti:

        Mistä lukija saa tietää kirjoista? Minä käyn suuressa kirjastossa enkä juuri koskaan ole innostunut markkinointirummutuksessa olevista kirjoista, mutta suurin osa kaltaisistani kirjan ostajista (!) ei saa tietoa tarpeeksi. Tässä on siis totuuden siemen. Ei ole enää kirjakauppojakaan, joissa kirjoja voisi selata, kaikkialla on esillä samat kirjat. Ostan kirjat kirjastossa selailun perusteella, sitten nettiin.

        Mainitsemani Kissani Jugoslavia (Pajtim Statovci) on oikeastaan ainoa, jonka olen ostanut mainosten perusteella. Se vain kuulosti niin erilaiselta ja kiinnostavalta. Mutta mainostetut kirjailijat ovat 90% sellaisia, joiden kirjoista en ole kovin kiinnostunut tai ainakin nämä aivan uudet. Esimerkiksi juuri jätin kesken kiitetyn toimittaja-naiskirjailijan teoksen, jonka kerronta on mielestäni ulkokohtaista, vaikkakin muodollisesti pätevää. Samoin kävi hänen edelliselle kirjalleen. Vanhoista isoista nimistä pidän esimerkiksi Pirjo Hassisesta, Juha Seppäkästä, Kreetta Onkelista ja Monika Fagerholmista. He kirjoittavat oikeaa taideproosaa, jossa on upean muodon lisäksi sisältöä.

        Aloitukseen vielä, että ne kirjat, jotka ovat kolahteneet positiivisesti yllättäen ovat useinkin olleet katveessa olevia kirjoja, jotka ovat olleet aiheiltaan aloituksessa kaivattua politiikkaa ja bisnestä. Taina Haahti, Jyrki Erra tulevat mieleen. Ei kirjoittajan tarvitse yrittää olla suuri taideprosaisti, koska suurin osa ei sitä ole. Nämä kirjoittajat ovat tuon oivaltaneet. Suurin osa kirjoittajista ei ole loistavia sanankäyttäjiä Onkelin, Fagerholmin ja Hassisen tapaan (he voivat kirjoittaa ihan mistä haluavat, aina hyvin), silloin taideproosa jättää kylmäksi. Toimittajat kirjoittavat minusta parhaiten dekkareita ja vastaavia selkeitä aiheita. Toimittajan kirjoitustyyli ei sovi ollenkaan taideproosaan, jossa aihe on vähän epämääräisempi.

        Suositelkaa kirjoja, jos haluatte :) Olen melko kaikkiruokainen romanttista naistenviihdettä lukuunottamatta. Olen matkatyössä, jatkuva pula kirjoista, mielelläni lukisin suomeksi enkä englanniksi niin kuin useimmiten nykyään käy, koska amazon suosittelee mulle mun tyyliin sopivia kirjoja. Aika hyvin toimii se systeemi englanninkielisten kirjojen etsimisessä.

        Nim. laatuakaipaava, en juuri lue mainitsemiesi kirjoittajien tuotoksia, tuskin tunnistan heidät nimiltä. Juuri nyt luettavina itsellä ovat kirjat Brian Greene: Kätketyt ulottuvuudet, Jordan Ellenberg: Miten välttää virheet, Stephen Cohen: Gulagista selvinneet, Ari Saastamoinen: Afrikan loistavat kaupungit, Jukka Korpela: Länsimaisen yhteiskunnan juurilla, Susan Cain: Hiljaiset, introverttien manifesti sekä Amy Liptrot: Reunalla. Samanaikaisesti "työn alla" voi siis olla useita kirjoja, useimmiten varmaan 2-4 kpl, viimeiset pari vuosikymmentä vuosittain luetun kirjallisuuden määrä on ollut 30000- 50000 sivua. Ja totta kyllä, luen pääosin ns. raskasta historiaa, maan- ja vähän tähtitiedettäkin, tutkimusmatkoista, erikoisista ihmisistä ja tapauksista jne.


    • Ölmfbgjh

      Tämähän kuulostaa hyvältä, oma käsis on täynnä huumoria, hauskuutta ja romantiikkaa. Eli varmaan kustantamot lähitulevaisuudessa tappelevat siitä :)

      • laatuakaipaava

        Toivotan onnea kirjallesi. Ehkä tästä pikkuhiljaa opitaan olemaan kepeitäkin.

        Kaisa Haatasen kirja keski-ikäisen naisen elämästä oli hauska, nyt on kai tyullut toinenkin vastaava, jota en vielä ole lukenut. Keski-ikäiset naiset ostavat suurimman osan kirjoista. Sellainen ahdistuproosa ei enää tämänikäiseen oikein pure, vaan pitäisi olla ihan kunnolla sisältöä ja substanssia tunnevellomisen sijasta, ellei kirjoittaja sitten ole ihan huippulahjakkuus, joka voi kirjoittaa 300 sivua vaikka villasukkien sielunelämästä. Mulle kelpaa sellainenkin, mutta silloin täytyisi todella osata kirjoittaa, mikä on hyvin harvinaista.

        Kustantamot voisivat ottaa enemmän taideproosaakin ohjelmistoon. Kyllä me lukijat osaamme sitä lukea. Ihankivaa perusproosaa on liikaa. Kaipaamme jotakin todella erilaista, sellaisen ostan ennemmin kuin kertalukudekkarin.


    • aliisa_23

      Mitä mieltä olette Lifländerin brändistä?

      • Kummastelu

        Anteeksi mistä?


      • kuka_se_on

        Mikä/kuka on Lifländer?

        Sellaisella henkilöllä/tuotteella, jonka olemassaolosta juuri kukaan ole koskaan edes kuullut, ei voi olla brändiä.


      • kuningatarainesta

        Luin tämän Lifländerin esikoisen. Ja aivan uskomaton tarina ja tyyli! Atena on löytänyt helmen, joka kelvannee ulkomaillekin. Veikkaan ehdokkuuksia ja ehkä voittojakin. Hesarissa oli koskettava tarina kirjoittajan unelmasta saada julkaistua. Kyllä minäkin vielä jonain päivänä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe