Uusi asumioikeuslaki

Jacob_Cygnaeus

Uusi asumioikeuslaki on lähdössä lausuntokierrokselle.

http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Lausuntopyynnot_ja_lausuntoyhteenvedot/Lausuntopyynto_luonnoksesta_hallituksen_(42251)

Poimintoja:
1.
"Järjestysnumero on voimassa yhden vuoden sen antamispäivästä tai siihen asti kun hakija hyväksyy asuntotarjouksen. Järjestysnumeroa ei saa luovuttaa eteenpäin. Jokainen asumisoi-keuden hakija saa yhden järjestysnumeron."

2.
"Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen antaman järjestysnumeron perusteella.

Järjestysnumeron mukaisesta järjestyksestä poiketen etusijalla asukasvalinnassa ovat tässä järjestyksessä:
1) asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat asumisoikeuden haltijat; ja
2) samassa lainoituskohteessa asuvat asumisoikeuden haltijat ja vuokralaiset."

3.
"Nykyisten asumisoikeusjärjestysnumeroiden haltijoiden asema turvattaisiin siten, että vanhat järjestysnumerot olisivat voimassa kaksi vuotta lain voimaantulon jälkeen."

4.
"56 §. Asumisoikeuden luovuttaminen. Asumisoikeuden luovuttamiseen perheenjäsenelle tai suoraan etenevässä tai takenevassa polvessa olevalle sukulaiselle ehdotetaan kahden vuoden asumisaikavaatimusta. Nämä luovuttamiset ovat osoittautuneet ongelmallisiksi, koska niiden avulla voidaan kiertää asukasvalintaa ja varallisuusrajoituksia koskevia säännöksiä. Kumotta-vassa laissa ei ole erikseen edellytetty edes sitä, että asumisoikeuden haltijaksi hyväksytty yli-päänsä muuttaa asuntoon ennen sen luovuttamista edelleen. Jotta asumisoikeusasunnot koh-dentuisivat asukasvalinnan tarkoittamille, asunnon tarpeessa oleville tahoille, on tarpeen ra-joittaa eteenpäin luovuttamisia asumisaikavaatimuksella."

58

2484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xxxyyyööö

      Pari vuotta siinä siis vähintään mennee. Hyvässä ja pahassa :D Mulla on uusi numero, joten uutta lakia odotellessa ;)

    • Mina_hoono_soomi

      Pliis, kääntäkää tämä aloituksen poiminta" joka on virkakielistä ja haluamme sen ns. selkokielelle jotta tavallinenkin asokas , maahanmuuttaja ja myös me muut kuten massapostittaja-mummeli ymmärtää mistä siinä puhutaan?

      Vähän kuin 10:n käskyä - ja selitys mitä se on, muistattehan alakoulusta?

      Kuka osaa kertoa kohta kohdalta 1- 4:n tai enemmän - esitys on linkistä kopioitu joka #leikkaa liimaa- mummolle# liikaa, mutta tarpeellista myös, uskomme!

      • Vai-mitä-mieltä

        Hyppään kohtaan 3. _Siis onko jonotusnumeroiden jonottaminen jatkuva prosessi, mikäli ei onnistu "säädetyssä" ajassa löytämään sopivaa kohdetta tai ei onnistu muuten hakunumeronsa kanssa?
        Jos nykyiset voimassa olevat vanhat järjestysnumerot joka useimmilla nykyisinkin on jo olemassa, olisivat voimassa vain kaksi vuotta lain voimaan tulon jälkeen (mikä aika se olisikin), ja jos ei ole sitä hyödyntänyt tuossa ajassa ja siihen mennessä, on haettava jälleen uusi numero ja alettava alusta ja niin edelleen...jne.!?

        Menee vaikeaksi, ja lyheneekö jonotus nyt näillä keinoillakaan, riippuu myös asuntotuotannosta! Tyhjästä on paha nyhjästä, jos vaikka miten jonottaisi.


      • numerojemmaaja
        Vai-mitä-mieltä kirjoitti:

        Hyppään kohtaan 3. _Siis onko jonotusnumeroiden jonottaminen jatkuva prosessi, mikäli ei onnistu "säädetyssä" ajassa löytämään sopivaa kohdetta tai ei onnistu muuten hakunumeronsa kanssa?
        Jos nykyiset voimassa olevat vanhat järjestysnumerot joka useimmilla nykyisinkin on jo olemassa, olisivat voimassa vain kaksi vuotta lain voimaan tulon jälkeen (mikä aika se olisikin), ja jos ei ole sitä hyödyntänyt tuossa ajassa ja siihen mennessä, on haettava jälleen uusi numero ja alettava alusta ja niin edelleen...jne.!?

        Menee vaikeaksi, ja lyheneekö jonotus nyt näillä keinoillakaan, riippuu myös asuntotuotannosta! Tyhjästä on paha nyhjästä, jos vaikka miten jonottaisi.

        Tuossa olisi se etu, että asuntoja jaettaisiin jatkossa suunnilleen siinä järjestyksessä kun hakunumeron ottaa. Nykyinen järjestelmä on siitä huono, että jos on tajunnut ottaa useamman numeron jo 90-luvun alussa, sellainen henkilö saa nyt halutuimman asunnon mistä tahansa, ja pystyy vielä ylimääräisillä numeroillaan vaihtamaan vielä halutumpaan.
        Jos lakimuutos menee läpi, hakijalle annetaan yksi numero kerrallaan, eikä voi haalia numeroita jemmaan tulevaisuutta varten. Minullakin on käyttämättömiä hakunumeroita ympäri Suomea ja joihinkin kaupunkeihin useita. Varan vuoksi. Jos nyt päättäisin muuttaa vaikka Tampereelle, saisin todennäköisesti juuri haluamani asunnon, koska olen varautunut hyvissä ajoin. Lakimuutoksen jälkeen ne numerot vanhenee käyttökelvottomaksi parissa vuodessa, ja sitten olisin samalla lähtöviivalla muiden hakijoiden kanssa.


    • Nyt_alkaa_hahmottua

      Esitys siis näinkin, "helpottaa asunnon hakijan arkea"!?

      "ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi asumisoikeusasunnoista annettu laki, jolla kumotaan nykyinen asumisoikeusasunnoista annettu laki.

      Uusi laki sisältäisi selkeät säännökset valtion tukemalle ja vapaarahoitteiselle asumisoikeusjärjestelmälle. Uutena lakiin otettaisiin säännökset asukashallinnosta. Esitys toteuttaa pääministeri Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa olevaa kirjausta asumisoikeusjärjestelmän kehittämisestä.

      ->>>Asukasvalintaa ja hakujärjestelmää ehdotetaan yksinkertaistettavan ja selkiytettävän. Asukasvalinnassa käytetyt järjestysnumerot olisivat jatkossa määräaikaisia.

      ->>>Usean järjestysnumeron mahdollisuudesta ehdotetaan luovuttavan.

      ->>>Järjestysnumeroa haettaisiin jatkossa kunnan sijasta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n ylläpitämästä valtakunnallisesta järjestelmästä.
      Talojen omistajat hoitaisivat asukasvalinnan.

      ->>> Asuntoa keskenään tai taloyhtiössä vaihtavien asumisoikeusasukkaiden mahdollisuudet sujuvaan vaihtoon turvattaisiin asettamalle heidät etusijalle asukasvalinnassa.

      ->>>Nykyisten asumisoikeusjärjestysnumeroiden haltijoiden asema turvattaisiin siten, että vanhat järjestysnumerot olisivat voimassa kaksi vuotta lain voimaantulon jälkeen.

      Tappiollisen asumisoikeustalon käyttö- ja luovutusrajoituksista vapauttamista ehdotetaan nopeutettavaksi sallimalla jäljellä olevien asumisoikeussopimusten irtisanominen poikkeustapauksissa, joissa asumisoikeusasukkaita olisi jäljellä enää alle puolessa talon huoneistoista eikä asunnoille olisi enää kysyntää asumisoikeusasuntoina.

      Asumisoikeuden haltijalla olisi oikeus lunastaa asuntonsa omakseen. Asumisoikeussopimuksen irtisanominen olisi vasta viimesijainen vaihtoehto, ja se edellyttäisi ARA:n lupaa.

      ->>> Asumisoikeuden haltijoiden mahdollisuuksia vaikuttaa omaan asumiseensa ehdotetaan parannettaviksi. Esityksessä ehdotetaan asukashallinnon aseman vahvistamista.
      Omistajan ja asukkaan yhteishallintoa koskevat säännökset keskitettäisiin asumisoikeusasunnoista annettuun lakiin, kun ne nykyisin ovat yhteishallinnosta vuokrataloissa annetussa laissa.
      ->>>Yhtiötason asioiden käsittelyyn ehdotetaan pakollista asumisoikeuden haltijoiden ja omistajan yhteistyöelintä.

      Yhteistyöelimen olisi ehdotuksen mukaan hyväksyttävä asumisoikeustalojen hoitojärjestelmää, huoltotehtävien järjestämistä, hankintojen kilpailutusta, korjaus- ja rahoitussuunnitelmaa sekä tasausperusteita koskevat yhtiön linjaukset.

      Tiedonantovelvollisuutta koskevia säännöksiä ja toimintatapoja selkiytettäisiin.
      Asumisoikeustalojen omistajayhteisöjen toiminnan tavoitteena on kohtuuhintaisen asumisen tarjoaminen asumisoikeuksien haltijoille.

      ->>>Tavoitteen toteutumisesta edellytettäisiin raportointia osana yhteisön toimintakertomusta.

      ->>> Lakiin ehdotetaan ARAlle laajempia valvontavaltuuksia ja uusia seuraamuksia, joilla turvataan luovutus-, asukasvalinta-, asukashallinto- ja käyttö-vastikesäännösten noudattamista: julkista varoitusta, seuraamusmaksua ja asuntojen menettämistä valtiolle.
      ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
      Lisäksi lakiin esitetään yksityiskohtaisempia järjestelmän toimivuutta ja kohdentumista parantavia muutoksia.

      Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan päivänä kuuta 201. _ (Kyllä ei vuotta!)

      ___________________________________________________________________________
      JK-.
      Muuten kohtuullinen alustus mikä nyt onkin - mutta Araa ja sen osallisuutta ja mukana olemista itse asumiseen pitää tarkistaa nykyjohdon ollessa virassa ainakin!?

      • Isännöinnit.vaihtoon

        Sikäli kiinnostavaa uudistusta mikäli aso-asukkailla olisi mahdollisuus myös uusia ns. isännöintisopimuksia ja ainakin kilpailuttaa niitä, sen näen positiivisena monen aso-yhtiön johdalla!
        ---
        "Omistajan ja asukkaan yhteishallintoa koskevat säännökset keskitettäisiin asumisoikeusasunnoista annettuun lakiin, kun ne nykyisin ovat yhteishallinnosta vuokrataloissa annetussa laissa."... jne.

        "Yhtiötason asioiden käsittelyyn ehdotetaan pakollista asumisoikeuden haltijoiden ja omistajan yhteistyöelintä."


      • Mietityttää_vaan

        Tämä pistää silmään:

        "Tappiollisen asumisoikeustalon käyttö- ja luovutusrajoituksista vapauttamista ehdotetaan nopeutettavaksi sallimalla jäljellä olevien asumisoikeussopimusten irtisanominen poikkeustapauksissa, joissa asumisoikeusasukkaita olisi jäljellä enää alle puolessa talon huoneistoista eikä asunnoille olisi enää kysyntää asumisoikeusasuntoina.

        Asumisoikeuden haltijalla olisi oikeus lunastaa asuntonsa omakseen. Asumisoikeussopimuksen irtisanominen olisi vasta viimesijainen vaihtoehto, ja se edellyttäisi ARA:n lupaa."

        Haiskahtaa siltä, että ne asumisoikeusyhtiöt, jotka ovat rakentaneet asukkaiden rahoilla aso-talot muualle Suomeen, voivat ensin nostaa vastikkeet niin kattoon kuin mahdollista, menettää sillä tavalla asukkaita ja tämän perusteella laillistaa aso-asuntojen myynnin omistusasuntoina. Voitto olisi maksimaalinen, koska talo on maksettu asukkaiden rahoilla.

        Myös aso-asukkaan mahdollisuus lunastaa asunto mietityttää, että mihin hintaan se tapahtuisi? Saisiko alkuperäinen asukas hinnassa alennusta omaomistusasuntojen tapaan eli otettaisiinko kaikki sitä ennen maksetut vastikkeet ja aso-maksut huomioon vai joutuuko hän maksamaan yhtiön määrämän markkinahinnan?

        Tuntuu siltä, että tällä hetkellä ns. turvallisin asumisoikeusasuminen tapahtuu esim. Helsingissä kunnallisen asumisoikeusyhtiön, HASO:n, asukkaana, joiden asuntojen käyttöaste on takuulla yli 90 %.


      • 7847538
        Mietityttää_vaan kirjoitti:

        Tämä pistää silmään:

        "Tappiollisen asumisoikeustalon käyttö- ja luovutusrajoituksista vapauttamista ehdotetaan nopeutettavaksi sallimalla jäljellä olevien asumisoikeussopimusten irtisanominen poikkeustapauksissa, joissa asumisoikeusasukkaita olisi jäljellä enää alle puolessa talon huoneistoista eikä asunnoille olisi enää kysyntää asumisoikeusasuntoina.

        Asumisoikeuden haltijalla olisi oikeus lunastaa asuntonsa omakseen. Asumisoikeussopimuksen irtisanominen olisi vasta viimesijainen vaihtoehto, ja se edellyttäisi ARA:n lupaa."

        Haiskahtaa siltä, että ne asumisoikeusyhtiöt, jotka ovat rakentaneet asukkaiden rahoilla aso-talot muualle Suomeen, voivat ensin nostaa vastikkeet niin kattoon kuin mahdollista, menettää sillä tavalla asukkaita ja tämän perusteella laillistaa aso-asuntojen myynnin omistusasuntoina. Voitto olisi maksimaalinen, koska talo on maksettu asukkaiden rahoilla.

        Myös aso-asukkaan mahdollisuus lunastaa asunto mietityttää, että mihin hintaan se tapahtuisi? Saisiko alkuperäinen asukas hinnassa alennusta omaomistusasuntojen tapaan eli otettaisiinko kaikki sitä ennen maksetut vastikkeet ja aso-maksut huomioon vai joutuuko hän maksamaan yhtiön määrämän markkinahinnan?

        Tuntuu siltä, että tällä hetkellä ns. turvallisin asumisoikeusasuminen tapahtuu esim. Helsingissä kunnallisen asumisoikeusyhtiön, HASO:n, asukkaana, joiden asuntojen käyttöaste on takuulla yli 90 %.

        "Myös aso-asukkaan mahdollisuus lunastaa asunto mietityttää, että mihin hintaan se tapahtuisi?"

        "Lunastushinnaksi on päädytty ehdottamaan markkinahintaa, koska se on selkein ja asumisoikeuden haltijoita yhdenvertaisesti kohteleva ratkaisu. Keinotekoisesti lainsäädännössä määritellyt lunastushinnat ovat vaikeasti määriteltävissä ja laskettavissa."

        "Vaikka asukkaan maksama asumisoikeusmaksu palautetaan normaalitilanteessa, konkurssitilanteessa sitä kohdellaan yhtiön riskillisenä pääomana."

        "Koska asumisoikeusmaksut kuuluvat yhtiön omaan pääomaan, niiden jako-osuus esimerkiksi konkurssissa on viimesijainen. Toisaalta yhtiön suurimman velkapääoman muodostaa valtion takaama korkotukilaina, jossa on kiinteistövakuudet, jolloin jako-osuutta tuskin liiemmälti jää konkurssitilanteessa enää näiden vakuudellisten velkojen maksun jälkeen."


      • Lähdemerkinnät_kunniaan

        Lähde, kiitos! En ainakaan itse löytänyt tällaista tekstiä Ympäristöministeriön sivuilta.


      • 7847538
        Lähdemerkinnät_kunniaan kirjoitti:

        Lähde, kiitos! En ainakaan itse löytänyt tällaista tekstiä Ympäristöministeriön sivuilta.

        Siitä lakiesitysluonnoksesta ne löytyvät, kuten olettaa sopii. Linkki ketjun alussa.


      • Kertokaa-se-hänelle
        7847538 kirjoitti:

        "Myös aso-asukkaan mahdollisuus lunastaa asunto mietityttää, että mihin hintaan se tapahtuisi?"

        "Lunastushinnaksi on päädytty ehdottamaan markkinahintaa, koska se on selkein ja asumisoikeuden haltijoita yhdenvertaisesti kohteleva ratkaisu. Keinotekoisesti lainsäädännössä määritellyt lunastushinnat ovat vaikeasti määriteltävissä ja laskettavissa."

        "Vaikka asukkaan maksama asumisoikeusmaksu palautetaan normaalitilanteessa, konkurssitilanteessa sitä kohdellaan yhtiön riskillisenä pääomana."

        "Koska asumisoikeusmaksut kuuluvat yhtiön omaan pääomaan, niiden jako-osuus esimerkiksi konkurssissa on viimesijainen. Toisaalta yhtiön suurimman velkapääoman muodostaa valtion takaama korkotukilaina, jossa on kiinteistövakuudet, jolloin jako-osuutta tuskin liiemmälti jää konkurssitilanteessa enää näiden vakuudellisten velkojen maksun jälkeen."

        *Lunastushinta - jos vaikka 15% 85 % = asunnon lunastushinta?

        Jos nykyisen asunnon aso-osuus 15% on esim. 20 000 e, ja loput mitä olisikin lunastushinta? HALPAA!?


      • 7847538
        Kertokaa-se-hänelle kirjoitti:

        *Lunastushinta - jos vaikka 15% 85 % = asunnon lunastushinta?

        Jos nykyisen asunnon aso-osuus 15% on esim. 20 000 e, ja loput mitä olisikin lunastushinta? HALPAA!?

        Nimenomaan kun on sanottu, että lunastus tapahtuisi markkinahintaan, joten alkuperäisen aso-maksun suuruus ei vaikuta siihen pätkän vertaa, koska tietysti tarkoitetaan lunastusajankohdan mukaista markkinahintaa.


      • 7847538

        Täytyisihän siinä aso-asukkaalla olla tiedonsaantioikeus omistajayhtiön taloudellisesta tilanteesta, jotta voisi arvioida sijoittamansa riskipääoman kannattavuutta, ettei käy niin, että tilanne valkeaa vasta siinä vaiheessa kun yhtiö ilmoittaa konkurssin alkamisesta tai tarjoaa huoneistoja lunastettaviksi käypään markkinahintaan.
        Jokin taloyhtiöyhteistyöelin ei siinä paljoa auta, kun laissa ei ole asetettu yhtiölle mitään tiedottamisvelvollisuutta ja etenkin kun ko. elimen tarkoitus rajattu asumisviihtyvyyteen, tuommoisena se on pelkkää julkisivun kiillotusta.


    • Huhhuh.mikä.määrä.asiaa

      Lukekaa myös 'luonnos' (2) Ympäristöministeriön julkaisemasta uudistushankkeesta joka on noin 1. metrin mittainen pykäläviidakko!

      Siellä on paljon asiaa asukkaiden edun mukaista- mutta myös velvoittavaa esitystä. Me monet emme edes ole tietoisia mitä kaikkea lakiin jo nyt sisältyy tai on esitetty nyt uudistetussa muodossaan!
      ------
      Mutta esim. tämä koskien suoraan itse asukasta, ja voi olla jopa nykytilanteessa monien aso-asukasyhtiöiden kohdalla tarkastelun paikka.
      -(luonnos)

      "108 §
      Käyttövastikkeen kohtuullisuuden ja oikeellisuuden selvittäminen
      Asumisoikeuden haltija voi saattaa asuntonsa tai muiden asumisoikeussopimuksen nojalla hallitsemiensa tilojen käyttövastikkeen kohtuullisuuden ja oikeellisuuden tuomioistuimen tutkittavaksi.
      Tuomioistuin ei kuitenkaan saa alentaa käyttövastikkeen määrää, jos se ylittää kohtuullisena pidettävän käyttövastikkeen vain vähän. Käyttövastiketta voidaan kuitenkin alentaa, jos se on lain tai sopimuksen vastainen.
      Vaatimusta käyttövastikkeen kohtuullisuuden tai oikeellisuuden tutkimisesta ei voida panna vireille asumisoikeussopimuksen nojalla hallitun huoneiston hallinnan päätyttyä.
      Tuomioistuimen on käyttövastikkeen alentamista koskevassa päätöksessään määrättävä, mistä ajankohdasta alentaminen tulee voimaan. Jos tällaiseen käräjäoikeuden päätökseen haetaan muutosta, käyttövastike on kuitenkin maksettava entisen suuruisena siihen saakka, kun hovioikeuden ratkaisu asiassa on annettu, jollei toisin sovita.

      Jos tuomioistuin määrää käyttövastiketta alennettavaksi, sen tulee huomioon ottaen käyttövastikkeen alennuksen määrä, alentamisen perusteet ja muut asiassa ilmenneet seikat viran puolesta samalla määrätä, onko talon omistajan kokonaan tai osaksi palautettava liikaa maksettu käyttövastike. Palautusta ei kuitenkaan saa määrätä aikaisemmalta ajalta kuin käyttövastikkeen alentamisvaatimuksen tiedoksi antamista lähinnä edeltäneiltä kahdelta vuodelta.
      Mitä tässä pykälässä säädetään, ei sovelleta, kun talon omistajana on asumisoikeusyhdistys. Käyttövastikkeen muuttamisesta näissä tapauksissa säädetään asumisoikeusyhdistyksistä annetussa laissa.

      109 §
      Talon omistajan velvollisuuden laiminlyönti
      jne.

      http://www.ym.fi/download/noname/{DADC3F3A-2E84-4437-980E-936648C347E7}/125428

    • 4375887437843

      "Asukasvalinta siirtyisi julkiselta toimijalta yksityiselle toimijalle vähentäen asumisoikeusasioiden hoidosta julkiselle sektorille aiheutuvia kokonaiskustannuksia."

      Asukasvalintaprosessi on siis tarkoitus tiputtaa nykyisestä viranomaiskäsittelystä yksityisoikeudellisiin yhtiöihin ja toiminnan valvonta olisi Aran takana, eikä sitä ole perusteltu muutoin kuin kustannussyistä.
      Olisi kai siinä pitänyt perustella hieman syvemmin, koska siirretään aiemmin viranomaisjulkisuuden piirissä ollut tehtäkokonaisuus yksityiselle toimijalle ja sen vuoksi hakijan oikeuturva huononee oleellisesti, koska siihen prosessiin ei pääse sitten enää millään käsiksi, kun ei ole valituskelpoinen sen paremmin kuin julkisuuslain piirissäkään tai jos olisi, sen pitäisi olla lailla säädetty.

      • Epäreilua

        Hyvä pointti. Ikävää, jos asukasvalinnat halutuimpiin kohteisiin tehdään pärstäkertoimen tai suhteiden perusteella eikä oikean jonotusnumeron perusteella.


      • Melkoinen.urakka.edessä
        Epäreilua kirjoitti:

        Hyvä pointti. Ikävää, jos asukasvalinnat halutuimpiin kohteisiin tehdään pärstäkertoimen tai suhteiden perusteella eikä oikean jonotusnumeron perusteella.

        Oletteko varmoja ettei sitä "ohivalintaa" olemassa olevien jonotusnumeroiden sivuuttamista ole jo nykyisellään tapahtunut?

        Ihan samalla tavalla kun on uutisoitu tehdyissä Hitas-valinnoissa kun ei ollut nykyistä jonotussysteemiä niissä, oli jonotusta KADULLA yms. ja he jotka ehti jonoon ennen muita oli hyvissä asemissa!
        Voitteko muistaa että näin onnettoman alkeellinen jonotuskäytäntö oli ATT:n kautta vielä muutama vuosi sitten!

        Ja muistatte uutisoitiin taannoin väärinkäytös epäilystä Att:n johtajaa (n.n.) joka sivuutti oman jonotuksensa eli etuilunsa kautta asunnon tarpeessa olevien asiakkaiden ohi ja omien sukulaistensa etua hakien!
        Samaa oli myös valitettavasti ko. Att :n ym. henkilöstön kohdalla mutta aso- eli Haso asunnon saamisessa tämä toimisto antoi ohi vuosia jonottaneiden työntekijälleen etuoikeuden muiden kustanuksella!
        Ja näin varmasti tulee käymään jos et ole suosiossa tai muuten sopiva heidän katsannon mulkaan!


      • 4375887437843
        Melkoinen.urakka.edessä kirjoitti:

        Oletteko varmoja ettei sitä "ohivalintaa" olemassa olevien jonotusnumeroiden sivuuttamista ole jo nykyisellään tapahtunut?

        Ihan samalla tavalla kun on uutisoitu tehdyissä Hitas-valinnoissa kun ei ollut nykyistä jonotussysteemiä niissä, oli jonotusta KADULLA yms. ja he jotka ehti jonoon ennen muita oli hyvissä asemissa!
        Voitteko muistaa että näin onnettoman alkeellinen jonotuskäytäntö oli ATT:n kautta vielä muutama vuosi sitten!

        Ja muistatte uutisoitiin taannoin väärinkäytös epäilystä Att:n johtajaa (n.n.) joka sivuutti oman jonotuksensa eli etuilunsa kautta asunnon tarpeessa olevien asiakkaiden ohi ja omien sukulaistensa etua hakien!
        Samaa oli myös valitettavasti ko. Att :n ym. henkilöstön kohdalla mutta aso- eli Haso asunnon saamisessa tämä toimisto antoi ohi vuosia jonottaneiden työntekijälleen etuoikeuden muiden kustanuksella!
        Ja näin varmasti tulee käymään jos et ole suosiossa tai muuten sopiva heidän katsannon mulkaan!

        "Oman taloyhtiön asukkaat, rajoituksista vapautettavasta talosta muuttavat tai asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat eivät tarvitsisi järjestysnumeroa."

        ja lakiehdotuksessa seuraavasti:

        16 § Asumisoikeuden haltijoiden valinta
        ...
        Järjestysnumeron mukaisesta järjestyksestä poiketen etusijalla asukasvalinnassa ovat tässä järjestyksessä:
        1) asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat asumisoikeuden haltijat; ja
        2) samassa lainoituskohteessa asuvat asumisoikeuden haltijat ja vuokralaiset.
        ...

        Niin että millä perusteella se valinta sitten ratkaistaan silloin kun jostakin taloyhtiöstä vapautuu useamman havittelema huoneisto, jos kerta näiden keskinäisen etusijan määräytymiseen ei käytetä järjestysnumeroa, arpomallako se heitetään vai saavatko omistajayhteisöt päättää tapauskohtaisesti ja kuka sitä sitten valvoo. Myöhemmin annettavalla asetuksellakin on näemmä tarkoitus ohjata vain hakumenettelyä, ei itse valintaa.

        Toki onhan siinä puolensa, jos voi vaihtaa omassa taloyhtiössä parempaan, mutta yhtä hyvin se parempaan vaihtaja voi olla vastamuuttanut pikkukopperon vuokralainen, joka pääsee näin koko jonotussysteemin ohi ylimmän kerroksen näköalahuoneistoon plus että omistajataho voi silläkeinoin alkaa ohjailla, mitkä huoneistot pidetään pelkästään vuokralla, vai jätetäänkö siinä sille vuokralaisvaihtajalle jopa mahdollisuus siirtyä aso-asukkaaksi ilman mitään rajoituksia.


      • Aso-kurssit-pystyyn
        4375887437843 kirjoitti:

        "Oman taloyhtiön asukkaat, rajoituksista vapautettavasta talosta muuttavat tai asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat eivät tarvitsisi järjestysnumeroa."

        ja lakiehdotuksessa seuraavasti:

        16 § Asumisoikeuden haltijoiden valinta
        ...
        Järjestysnumeron mukaisesta järjestyksestä poiketen etusijalla asukasvalinnassa ovat tässä järjestyksessä:
        1) asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat asumisoikeuden haltijat; ja
        2) samassa lainoituskohteessa asuvat asumisoikeuden haltijat ja vuokralaiset.
        ...

        Niin että millä perusteella se valinta sitten ratkaistaan silloin kun jostakin taloyhtiöstä vapautuu useamman havittelema huoneisto, jos kerta näiden keskinäisen etusijan määräytymiseen ei käytetä järjestysnumeroa, arpomallako se heitetään vai saavatko omistajayhteisöt päättää tapauskohtaisesti ja kuka sitä sitten valvoo. Myöhemmin annettavalla asetuksellakin on näemmä tarkoitus ohjata vain hakumenettelyä, ei itse valintaa.

        Toki onhan siinä puolensa, jos voi vaihtaa omassa taloyhtiössä parempaan, mutta yhtä hyvin se parempaan vaihtaja voi olla vastamuuttanut pikkukopperon vuokralainen, joka pääsee näin koko jonotussysteemin ohi ylimmän kerroksen näköalahuoneistoon plus että omistajataho voi silläkeinoin alkaa ohjailla, mitkä huoneistot pidetään pelkästään vuokralla, vai jätetäänkö siinä sille vuokralaisvaihtajalle jopa mahdollisuus siirtyä aso-asukkaaksi ilman mitään rajoituksia.

        Niin niin, en osaa sisäistää näitä kirjauksia, ehkä pitää järjestää kurssi eli tiedotustilaisuus halukkaille kohteita ahkeraan vaihtaville, uusia hamuaville, ja ennen kaikkea täysin uusille tulokkaille!?

        Mutta mikä on se omassa asuin kiinteistössä mahdollisesti "parempi" asunto jota voisi vapaasti vaihdella tai haluilla?
        Kaipa samassa kiinteistössä on useimmiten vielä hyvin saman tasoisia asuntoja, vain koko ja ehkä kerros, ja asunnon koko kunkin tarpeen mukaan voi vaihdella!
        Huomatkaa mitä ylempänä kerroksissa, sen kalliimpi on myös aso-maksukin on niin ostettaessa ja siis myös myydessä jne..


      • 4375887437843
        Aso-kurssit-pystyyn kirjoitti:

        Niin niin, en osaa sisäistää näitä kirjauksia, ehkä pitää järjestää kurssi eli tiedotustilaisuus halukkaille kohteita ahkeraan vaihtaville, uusia hamuaville, ja ennen kaikkea täysin uusille tulokkaille!?

        Mutta mikä on se omassa asuin kiinteistössä mahdollisesti "parempi" asunto jota voisi vapaasti vaihdella tai haluilla?
        Kaipa samassa kiinteistössä on useimmiten vielä hyvin saman tasoisia asuntoja, vain koko ja ehkä kerros, ja asunnon koko kunkin tarpeen mukaan voi vaihdella!
        Huomatkaa mitä ylempänä kerroksissa, sen kalliimpi on myös aso-maksukin on niin ostettaessa ja siis myös myydessä jne..

        Ehkä sen kurssituksen tarpeellisuus on enempi lainvalmistelupuolen asia.

        Mutta siis ihmettelijälle, sen tavoitellun kohteen täytyy oletusarvoisesti olla ensin vapautunut - syystä tai toisesta, jotta sen jälkeen yhtiö voi laittaa sen haettavaksi, jolloin ko. taloyhtiössä ennestään asuvat aso-haltijat ja vuokralaiset voisivat ilmoittaa halukkuutensa ko. huoneistoon, jolloin tietenkin sen muuttavan aiempi asunto vapautuu vuorostaan, mutta jos sattuu olemaan useampi halukas samaan, niin että millämuodoin heidän keskinäinen etusija oikein ratkaistaan.

        Toki ei liene sen suhteen epäselvyyttä, että vaihtaja joutuu luopumaan siitä vanhasta normaalin irtisanomismenettelyn kautta ja lunastamaan sen uuden, tai jos vuokrataan, niin sitten tekemään uuden vuokrasopimuksen asunnon mukaisella hinnalla.


      • olenrobottiC24
        4375887437843 kirjoitti:

        Ehkä sen kurssituksen tarpeellisuus on enempi lainvalmistelupuolen asia.

        Mutta siis ihmettelijälle, sen tavoitellun kohteen täytyy oletusarvoisesti olla ensin vapautunut - syystä tai toisesta, jotta sen jälkeen yhtiö voi laittaa sen haettavaksi, jolloin ko. taloyhtiössä ennestään asuvat aso-haltijat ja vuokralaiset voisivat ilmoittaa halukkuutensa ko. huoneistoon, jolloin tietenkin sen muuttavan aiempi asunto vapautuu vuorostaan, mutta jos sattuu olemaan useampi halukas samaan, niin että millämuodoin heidän keskinäinen etusija oikein ratkaistaan.

        Toki ei liene sen suhteen epäselvyyttä, että vaihtaja joutuu luopumaan siitä vanhasta normaalin irtisanomismenettelyn kautta ja lunastamaan sen uuden, tai jos vuokrataan, niin sitten tekemään uuden vuokrasopimuksen asunnon mukaisella hinnalla.

        "mutta jos sattuu olemaan useampi halukas samaan, niin että millämuodoin heidän keskinäinen etusija oikein ratkaistaan. "

        No miten olis vaikka JONOTUSNUMEROLLA. Se että talossa jo asuva hakija ohittaa jonossa muualla asuvan hakijan ei tarkoita etteikö jonotusnumerot olisi silti voimassa. Ensin katsotaan onko asunnonhakijoiden joukossa jo talossa asuvia ja tarjotaan asuntoa niiden joukosta sille jolla on pienin jonotusnumero.

        Toisaalta tulevassa laissa ei tarvitse olla yksityiskohtaisen tarkasti mainittu menetelmiä ja toimintatapoja kaikissa tapauksissa vaan niitä voidaan tarkentaa myöhemmin "asetuksella".


      • 4375887437843
        olenrobottiC24 kirjoitti:

        "mutta jos sattuu olemaan useampi halukas samaan, niin että millämuodoin heidän keskinäinen etusija oikein ratkaistaan. "

        No miten olis vaikka JONOTUSNUMEROLLA. Se että talossa jo asuva hakija ohittaa jonossa muualla asuvan hakijan ei tarkoita etteikö jonotusnumerot olisi silti voimassa. Ensin katsotaan onko asunnonhakijoiden joukossa jo talossa asuvia ja tarjotaan asuntoa niiden joukosta sille jolla on pienin jonotusnumero.

        Toisaalta tulevassa laissa ei tarvitse olla yksityiskohtaisen tarkasti mainittu menetelmiä ja toimintatapoja kaikissa tapauksissa vaan niitä voidaan tarkentaa myöhemmin "asetuksella".

        "No miten olis vaikka JONOTUSNUMEROLLA"

        Ihan totta, mutta kun lakiehdotuksessa on nimenomaisesti todettu, että eivät tarvitse jonotusnumeroa muusta hakumenettelystä poiketen.

        Voisivat YMssä ottaa koko esityksen vielä tarkasteluun, on sen verran keskeneräinen.


      • olenrobottiC25
        4375887437843 kirjoitti:

        "No miten olis vaikka JONOTUSNUMEROLLA"

        Ihan totta, mutta kun lakiehdotuksessa on nimenomaisesti todettu, että eivät tarvitse jonotusnumeroa muusta hakumenettelystä poiketen.

        Voisivat YMssä ottaa koko esityksen vielä tarkasteluun, on sen verran keskeneräinen.

        "Ihan totta, mutta kun lakiehdotuksessa on nimenomaisesti todettu, että eivät tarvitse jonotusnumeroa muusta hakumenettelystä poiketen. "

        Ei todeta.

        Ehdotuksessa mainitaan kaksi tapausta joissa poiketaan normaalista
        hakumenettelystä.
        1.Keskinäinen vaihto. Tämä on ollut vanhassakin laissa.

        2. "Samassa lainoituskohteessa asuvat asumisoikeuden haltijat ja vuokralaiset." Tätä ei ollut vanhassa laissa.

        Ei tuossa mainita, ettei jonotusnumerot olisi voimassa vaan, että tehdään poikkeus eli annetaan etusija talossa jo asuville. Sitä siinä ei mainita miten näiden välinen järjestys ratkotaan, mutta missään ei sanota etteikö sitä voisi tehdä jonotusnumeron perusteella.

        Ja kuten on todettu sitä ei tarvitse merkitä lakiin vaan se tehtäneen asetuksella ihan siitä syystä, että jos pilkkua halutaan myöhemmin viilata ei tarvita lakimuutosta vaan ainoastaan asetuksen muutos.

        Sama juttu keskinäisessä vaihdossa. Ei lakiesityksessä mainita sitäkään tarvitaanko keskinäisessä vaihdossa jonotusnumeroa vai ei. Nykyisinhän numero tarvitaan, mutta sillä ei ole käytännössä merkitystä sillä jos jotkut sopivat keskinäisen vaihdon ei vaihtajilla ole numeroita niin uuden on voinut hakea (tässä toki on muistaakseni tehty joku muutos eli voi nykyisin olla jotenkin toisinkin).

        Valmistelussa on mietitty ettei keskinäisessä vaihdossa tarvita enää mitään numeroa, mutta tätä ei välttämättä kirjata lakiin vaan siitä annetaan asetus.


      • 4375887437843
        olenrobottiC25 kirjoitti:

        "Ihan totta, mutta kun lakiehdotuksessa on nimenomaisesti todettu, että eivät tarvitse jonotusnumeroa muusta hakumenettelystä poiketen. "

        Ei todeta.

        Ehdotuksessa mainitaan kaksi tapausta joissa poiketaan normaalista
        hakumenettelystä.
        1.Keskinäinen vaihto. Tämä on ollut vanhassakin laissa.

        2. "Samassa lainoituskohteessa asuvat asumisoikeuden haltijat ja vuokralaiset." Tätä ei ollut vanhassa laissa.

        Ei tuossa mainita, ettei jonotusnumerot olisi voimassa vaan, että tehdään poikkeus eli annetaan etusija talossa jo asuville. Sitä siinä ei mainita miten näiden välinen järjestys ratkotaan, mutta missään ei sanota etteikö sitä voisi tehdä jonotusnumeron perusteella.

        Ja kuten on todettu sitä ei tarvitse merkitä lakiin vaan se tehtäneen asetuksella ihan siitä syystä, että jos pilkkua halutaan myöhemmin viilata ei tarvita lakimuutosta vaan ainoastaan asetuksen muutos.

        Sama juttu keskinäisessä vaihdossa. Ei lakiesityksessä mainita sitäkään tarvitaanko keskinäisessä vaihdossa jonotusnumeroa vai ei. Nykyisinhän numero tarvitaan, mutta sillä ei ole käytännössä merkitystä sillä jos jotkut sopivat keskinäisen vaihdon ei vaihtajilla ole numeroita niin uuden on voinut hakea (tässä toki on muistaakseni tehty joku muutos eli voi nykyisin olla jotenkin toisinkin).

        Valmistelussa on mietitty ettei keskinäisessä vaihdossa tarvita enää mitään numeroa, mutta tätä ei välttämättä kirjata lakiin vaan siitä annetaan asetus.

        Siinähän se heti sen kaksikohtaisen momentin alussa joka on myös suoraan kopsattu tuohon aiempaan viestiini.
        "Järjestysnumeron mukaisesta järjestyksestä poiketen etusijalla asukasvalinnassa ovat tässä järjestyksessä:"
        Plus että perusteluissa on todettu "Oman taloyhtiön asukkaat, rajoituksista vapautettavasta talosta muuttavat tai asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat eivät tarvitsisi järjestysnumeroa."

        Niin kyllä tämä pitäisi jo tällä uskoa.


      • 4375887437843
        4375887437843 kirjoitti:

        Siinähän se heti sen kaksikohtaisen momentin alussa joka on myös suoraan kopsattu tuohon aiempaan viestiini.
        "Järjestysnumeron mukaisesta järjestyksestä poiketen etusijalla asukasvalinnassa ovat tässä järjestyksessä:"
        Plus että perusteluissa on todettu "Oman taloyhtiön asukkaat, rajoituksista vapautettavasta talosta muuttavat tai asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat eivät tarvitsisi järjestysnumeroa."

        Niin kyllä tämä pitäisi jo tällä uskoa.

        Vähän vaikeaa siinä olisi määrätä asetuksella käytettäväksi järjestysnumeroa, koska se mahdollisuus on jo lailla poissuljettu, joten silloin se jäisi jonkun muun harkinnanvaraisuuden alle ja siitä syystä sen tulisi olla lain tasoisesti säädetty, sillä kyseessä kuitenkin vaihtoa haluavan oikeusturvaa ja yhdenvertaisuutta koskeva asia, eikä ole laisinkaan yhdentekevää, millä perusteella hakijoiden etusijasta päätetään. Muussa tapauksessa tämä avaa melkoisen suhmurointikanavan, jos omistajayhteisöt alkaa käyttämään tapauskohtaista tarveharkintaa asukkaiden valinnassa ja kaiken lisäksi ilman minkäänlaista valitusoikeutta. Missään tapauksessa ei ole mikään pilkunviilausasia.


      • taas-niin-tätä-ja-tätä
        4375887437843 kirjoitti:

        Vähän vaikeaa siinä olisi määrätä asetuksella käytettäväksi järjestysnumeroa, koska se mahdollisuus on jo lailla poissuljettu, joten silloin se jäisi jonkun muun harkinnanvaraisuuden alle ja siitä syystä sen tulisi olla lain tasoisesti säädetty, sillä kyseessä kuitenkin vaihtoa haluavan oikeusturvaa ja yhdenvertaisuutta koskeva asia, eikä ole laisinkaan yhdentekevää, millä perusteella hakijoiden etusijasta päätetään. Muussa tapauksessa tämä avaa melkoisen suhmurointikanavan, jos omistajayhteisöt alkaa käyttämään tapauskohtaista tarveharkintaa asukkaiden valinnassa ja kaiken lisäksi ilman minkäänlaista valitusoikeutta. Missään tapauksessa ei ole mikään pilkunviilausasia.

        "Vähän vaikeaa siinä olisi määrätä asetuksella käytettäväksi järjestysnumeroa, koska se mahdollisuus on jo lailla poissuljettu,"

        No kun ei ole poissuljettu. Siinä kohdassa mainitaan kaksi POIKKEUSTA milloin jonotusnumerokäytännöstä poiketaan.

        Ei siinä laissa sanota missään ettei jonotusnumeroa käytettäisi tai saisi käyttää.

        Siinä sanotaan vain, että talossa jo asuvat ovat etusijalla asukasvalinnassa. Ja etusijalla tarkoittaa, että ohittaa jonossa muualla asuvat. Eikä se tarkoita sitä ettei jonossa ohittavat tarvitsisi jonotusnumeroa.

        "eikä ole laisinkaan yhdentekevää, millä perusteella hakijoiden etusijasta päätetään. "
        Ei olekkaan ja sitä varten ovat asetukset. Lainaus ehdotuksesta: "Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin asumisoikeusasunnon hakumenettelystä."


      • 4375887437843
        taas-niin-tätä-ja-tätä kirjoitti:

        "Vähän vaikeaa siinä olisi määrätä asetuksella käytettäväksi järjestysnumeroa, koska se mahdollisuus on jo lailla poissuljettu,"

        No kun ei ole poissuljettu. Siinä kohdassa mainitaan kaksi POIKKEUSTA milloin jonotusnumerokäytännöstä poiketaan.

        Ei siinä laissa sanota missään ettei jonotusnumeroa käytettäisi tai saisi käyttää.

        Siinä sanotaan vain, että talossa jo asuvat ovat etusijalla asukasvalinnassa. Ja etusijalla tarkoittaa, että ohittaa jonossa muualla asuvat. Eikä se tarkoita sitä ettei jonossa ohittavat tarvitsisi jonotusnumeroa.

        "eikä ole laisinkaan yhdentekevää, millä perusteella hakijoiden etusijasta päätetään. "
        Ei olekkaan ja sitä varten ovat asetukset. Lainaus ehdotuksesta: "Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin asumisoikeusasunnon hakumenettelystä."

        "Eikä se tarkoita sitä ettei jonossa ohittavat tarvitsisi jonotusnumeroa"

        Kyllä se vaan tässä tapauksessa sitä tarkoittaa, että niiden ohittavien erityisryhmien kohdalla ei jonotusnumeroja katsota, koska se on erikseen perusteluissa todettu siten "Oman taloyhtiön asukkaat, rajoituksista vapautettavasta talosta muuttavat tai asumisoikeusasuntoa keskenään vaihtavat eivät tarvitsisi järjestysnumeroa."Jos olisi tarkoitettu, että jonotusnumerot otetaan tarvittaessa huomioon, se olisi tullut lausua julki, mutta nyt sitä ei selvästikään ole aiottu, eikä pelkällä asetuksella voida lain yli määrätä edes käytettäväksi. Todennäköisesti ei vaan ole huomattu ottaa kantaa siihen tilanteeseen, että samaa vapautuvaa asuntoa sattuukin hakemaan useampi talon asukas, tosin se ei lain voimaantulon jälkeen enää näyttäydy sellaisena, vaan ilman muuta niistä porsaanrei'istä otetaan kaikki mahdollinen irti, osalle taitaa olla suorastaan vastustamaton atrappi.


    • AsoAso

      Tämä tarkoittaa sitä, että seuraaviin Kalasataman ja Jätkäsaaren kohteisiin tulossa massiivinen määrä hakemuksia.

      Oma numero -90 luvun puolivälistä ja nyt on viimeinen hetki käyttää se. Sinänsä epäreilua, koska se ei ole riittänyt halutuimmissa kohteissa kuin varasijalle. Omaa vuoroani olen odottanut,ja nyt uusi laki vetää maton alta. Ei ole reilua, että 20 vuotta odottelua menee parin vuoden päästä ohi. Siispä kaikki paukut seuraaviin hakuihin mm. Fortuna, Haavi, Atrain, Livorno, Atlantinkaari ennenkuin mulle-kaikki-heti-sukupolvi pääsee tuoreilla numeroilla apajille. Uusi järjestelmä on kaikkea muuta kuin reilu, kun on odotellut kaikki nämä vuodet.

      • 7847538

        Se on vasta lakiluonnos, eikä siitä ole takuita, millaisena tulee ulos, kun äkkiväärät päätökset ruukataan tehdä ihan loppumetreillä.

        Muuten, en voi olla kysymättä, että mitä paukkuja sinulla on jemmassa?


      • AsoAso

        Pieni numero -90 luvun puolivälistä, joka ei ole toistaiseksi vielä riittänyt ylimpien kerrosten asuntoihin halutuissa kohteissa. Nyt on siis haettava taktikoiden, kun numero on vielä käypä. Ja haut siis HASO:n Kalasatamaan ja Jätkäsaareen. Ei Kruunuvuoreen.


      • pixinircca

        Ennen kuin numerosi vanhenee, ota niin haluttu asunto kuin sillä numerolla saat. Sellaisen asunnon saat keskinäisellä vaihdolla vaihdettua eikä tarvi uutta numeroa. Jos vaihdat vapautuvaan asuntoon, sitten tarvit uuden numeron ja joudut kilpailemaan siitä asunnosta tuoreiden hakijoiden kanssa.


      • Juupaseipäs

        Jäitä hattuun! Monissa uusissa kohteissa ehtii olemaan vielä haku, vaikka eivät valmistuisi 2v sisään. Ja kuka tietää millaisena laki menee läpi ja milloin. Saattaa kestää vaikka kuinka pitkään!


      • Laki saadaan varmaankin tämän vuoden aikana eduskunnastakin läpi - mutta uuteen lakiin kirjattavan voimaantulopäivän ratkaissee kaiketi se, kuinka paljon aikaa ARA ilmoittaa tarvitsevansa uuden valtakunnallisen numerotsydeemin pystyttämiseen (henkilöstörekrytointeineen). Mikään kovin vaativa IT-projektihan ei tässä kyllä ole kyseessä, joten ehkä uusi laki voisi tulla voimaan jopa jo ensi vuoden puolivälissä - tai ainakin viimeistään vuoden 2019 alusta.

        No, oli miten oli, niin omia hakustrategioitaan miettivien kantakaupugin HASO-kohteisiin tähtäävien tämän aso-keskustelufoorumin seuraajien kannattaa huomioida sekin, että tämä asolakiesityksen lausuntokierrokselle lähtö ei näytä valtakunnan tai Helsingin paikallismedioissa ylittäneen uutiskynnystä - jolloin todennäköisesti edelleenkään tuskin monikaan vanhoja numeroita vaikka ties kuinkakin kauan hillonneista on tietoinen tästä tulossa olevasta uudistuksesta.

        Niinpä nyt vielä keväällä hakuun tulevaan HASO Fortunaan ryysis tuskin on vielä sen kovempi, kuin mitä nyt viime vuosina vastaaviin kohteisiin jo muutenkin on ollut - mutta jahka sitten kun varmaankin viimeistään syksyllä lakiuudistuksesta uutisoidaan kaikelle kansalle pitkin medioita, niin tiedä kuinka kova hakuryysis HASO:n kantakaupungin kohteisiin siitä alkaen sitten vasta oikein nähdäänkään.


      • Hasohassukka

        Niin eli jos laki tulee voimaan 2019, niin siitäkö vielä pari vuotta on siirtymäaikaa? Noin 2021? Onneksi kohteita ehtii tänä aikana tulla paljon. Ja tosiaan, monilla jäänee numerot pöytälaatikkoon. Moni on saattanut myös jemmaa eläkepäiville ja tällä hetkellä alle 55 ja omaisuutta liikaa. Ehkä ei siis syytä paniikkiin :). Itsellä 10v vanha numero, ei siis huippuhyvä mutta ok.


    • Hyvävelijärjestö

      Tolla lailla ei ole YHTÄÄN MITÄÄN merkitystä, jos isännöinti ei tule kilpailutuksen piiriin. Se mättää ja pahasti. Ja toiseksi asukkaan pitää tietää varmasti, että talo pysyy asona. Muuten loppuu sijoittaminen tähän systeemiin. Ainakin mulla. Kyllä se Sipilä on aika venkula. Noi muut muutokset on ihan kosmeettisia.

      • Asokas

        Aivan samaa mieltä sun kanssa. Törkeää puliveivaamista tältä hallitukselta taas. VIelä on joku keksinyt yhden tavan, jolla saadaan tavallisilta ihmisiltä viimeinenkin happi pois ja ei muuta kuin kaiken mahdollistava lakimuutos kehiin. Muutamakin kohta joka todella pistää silmään kuten edelläkin on jo todettu. Ei tuommoisiin tarvitse alistua, tuota pitää vastustaa.


      • voitot_valuuu

        Keskustalla on vähän liian läheiset välit ainakin yhteen asumisoikeusyhtiöön, mikä vähän epäilyttää. Ja toi asukkaiden vaikuttaminen näyttää taas sellaiselta kosmeettiselta näpertelyltä ja kun siinä sivussa sitten ajetaan tuota asuntojen myyntiä. Valtio ja asukkaat rahoittaa asunnot ja sitten yhtiö joka ei ole laittanut asuntoihin senttiäkään vaan hallinnoi, kerää sitten voitot myymällä asunnot.?


      • uesdäöo

        Samaa olen ajatellut pitäisi kai muuttaa ajoissa pois, ettei menetä rahojaan.


      • röhönauroin.sulle
        uesdäöo kirjoitti:

        Samaa olen ajatellut pitäisi kai muuttaa ajoissa pois, ettei menetä rahojaan.

        Miten menettäisit rahasi asossa? Luuletko että asoasuntojen rahallinen arvo putoaa nollaan hetkessä maassa, jossa on huutava pula asunnoista? Jos noin tapahtuu, kiitä luojaa, ettet ostanut omaa. Siinä arvo putoaisi heti satoja tuhansia euroja.


    • Otapoisjo

      Just. Olin ajatellut muuttaa kaksikymmentä vuotta vanhan numeroni avulla aikanaan Hernesaareen rakennettaviin asuntoihin (rak.alk. 2021 ehkä). Se oli pienituloisen ihmisen ihana ja kantava haave viiden vuoden päässä siintäville eläkevuosille, mutta tässe taisi sulaa taas yhden köyhän haaveet.
      Mutta kuinka ne uudet numerot oikein jaetaan jos arvonnasta luovutaan? Meneekö ehkä 100 000 numeroa jakoon entteröintijärjestyksessä? JA entä sitten taas vuoden päästä? Voi numero vaihtua suit sait ykkösestä sataantuhanteen, päinvastoin, tai jotain siltä väliltä taas vuoden välein.
      Voi hyvä luoja, ota minut jo pois täältä! En kestä, tulis edes sota.

    • Suomikurjistuu

      Ei tätä saa toteuttaa tällaisena, vain niiden numerot lakkautetaan, jotka ovat jo niitä 90-luvun numeroita käyttäneet. Minä luulen, että joukossa on tapauksia, jotka ei päivänvaloa kestä, herroja ja nepotismia. Kaikkien vanhojen numeroiden mitätöinti on jälkien peittelyä. Ajatelkaa, ei kansa aikanaan tiennyt mikä systeemi tämä on - jotkut tiesi ja kahmi niitä numeroita kymmenittäin kun ei ollut mitään rajoitusta. Itseltäni vei vuosia ennen kuin tajusin tämän, pidin jostain syystä itsestään selvänä että on yksi numero per yksi ihminen.
      Jos älysi ottaa nipun numeroita, niin niillä on voinut siivouspäivän sijasta vaihtaa kattohuoneistonsa uuteen.

    • kaikki-vaikuttaa

      Laeilla ei ole merkitystä muille kuin sananvapauttaan ja ilmaisuaan "väärin käyttäville" tavallisille ja verovaroilla suojatyöyhteisöjä- ja väkeä kuten virkamiehiä ja poliitikkoja yms. kustantavalle kansalle, _ lakimme eivät juurikaan koske suojatyössä olevia edes irtisanominen ei onnistu !
      Viimeisimpiä tunnetuimpia ns. "korkeita virkamiehiä" ja kansan palvelijoita (lue halveksijoita) ovat valtakunnan syyttäjä, tullaan näkemään tutkinta ei etene mihinkään jne.
      Tätä edelliset, kavalluksia H:gin hallinnossa opetusvirastossa ja aikaisemmat rakennusvirastossa ja Hus-sairaalan hallinnossa jne.

      Näistä otsikoista ja jutuista vuosien mittaan ei voi suomalaisia pitää kovinkaan rehellisenä kansana! Jatkossa tulemme näkemään lisää kuten aso-rakentamisen valvonnan puutteellisuudessa, asuntojen jakamisessa ja muussa mitä mahd. uusi aso-laki tuo tullessaan!
      Varautua kannattaa jo nyt oman laillisen jonottamisen ja haettavien asuntojen kassa!
      ----------------------------------------------------------------------------
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702272200077478_uu.shtml
      "Valtakunnansyyttäjän toiminnasta kantelu - Nissinen katsoo voivansa jatkaa virkansa hoitamista
      Maanantai 27.2.2017 klo 16.36 (päivitetty klo 20.30)"...

      # Voittekö ymmärtää?
      ----------------------------
      Työ- ja oikeusministeri vaikeni

      Valtakunnansyyttäjänviraston mukaan vuosina 2012-2016 syyttäjälaitoksen laskut Nissisen veljen yritykselle ovat yhteensä reilut 46 000 euroa. Tätä vanhempia tietoja ei ole viraston mukaan ainakaan toistaiseksi käytettävissä, koska tietotekniset järjestelmät ovat vaihtuneet.

      STT on pyytänyt myös Itä-Suomen syyttäjänvirastolta tietoja koulutuksista maksetuista summista, muttei saanut niitä vielä maanantaina.

      STT pyrki kysymään näkemystä Nissisen toiminnasta myös työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmiltä (ps).
      - Ministeri ei nyt halua kommentoida asiaa. Pitää ensin selvittää taustoja, kerrottiin Lindströmin esikunnasta.

      STT
        

      https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=kavallukset suomessa&*

    • Jacob_Cygnaeus
      • Ei suinkaan yhtä tyhjän kanssa, vaan Helsingin lausunnossahan avattiin hyvin lakiesitysehdotuksen ongelmakohtia. Niinpä vaikka esitettävän lakiehdotuksen perusratkaisuista ministeriö pitäisikin lausuntokierroksen jälkeenkin kiinni, niin ehdotus vaatii joka tapauksessa vielä viilausta ja täydentämistä - jolloin tiedä nyt sitten kauankohan tässä vielä menee, ennen kuin lakiehdotus lopulta kerkiääkään valtioneuvoston kautta eduskunnan asialistalle ja lopullisesti hyväksyttäväksi.


      • sesama
        ptjp kirjoitti:

        Ei suinkaan yhtä tyhjän kanssa, vaan Helsingin lausunnossahan avattiin hyvin lakiesitysehdotuksen ongelmakohtia. Niinpä vaikka esitettävän lakiehdotuksen perusratkaisuista ministeriö pitäisikin lausuntokierroksen jälkeenkin kiinni, niin ehdotus vaatii joka tapauksessa vielä viilausta ja täydentämistä - jolloin tiedä nyt sitten kauankohan tässä vielä menee, ennen kuin lakiehdotus lopulta kerkiääkään valtioneuvoston kautta eduskunnan asialistalle ja lopullisesti hyväksyttäväksi.

        "Ei suinkaan yhtä tyhjän kanssa, vaan Helsingin lausunnossahan avattiin hyvin lakiesitysehdotuksen ongelmakohtia. "
        Koko lausunto oli lähinnä lakiesityksen pääkohtien esittelyä eikä siinä oikeastaan missään vaiheessa otettu mitään kantaa koko esitykseen.

        Ne ongelmakohdat on jo mainittu lakiesityksen perusteluosiossa eli tältäkään osin ei lausunnossa ole mitään uutta.

        Jossain kohdassa oli maininta, että olisi syytä vielä jatkaa lain valmistelua, mutta ei mainita, että miten sen pitäisi tapahtua ja mitä kohtia pitäisi parantaa tai muuttaa.

        Ja sitten oli vielä että:
        "Lakiesityksen tulisikin perustua eri toteuttamisvaihtoehtojen objektiiviseen kustannus-hyötyvertailuun. Lausunnolla olevan lakiehdotuksen perusteluista ei näitä löytynyt. Eri vaihtoehtojen selvittelyä tulisikin jatkaa vielä ennen lopullisen esityksen antamista. Helsingin malli voisi toimia vertailussa sekä jatkokehittämisessä hyvänä pohjana. "

        Eli plaa-plaa-plaa Helsinki tekee hommansa kustannustehokkaasti.


      • 586784576
        sesama kirjoitti:

        "Ei suinkaan yhtä tyhjän kanssa, vaan Helsingin lausunnossahan avattiin hyvin lakiesitysehdotuksen ongelmakohtia. "
        Koko lausunto oli lähinnä lakiesityksen pääkohtien esittelyä eikä siinä oikeastaan missään vaiheessa otettu mitään kantaa koko esitykseen.

        Ne ongelmakohdat on jo mainittu lakiesityksen perusteluosiossa eli tältäkään osin ei lausunnossa ole mitään uutta.

        Jossain kohdassa oli maininta, että olisi syytä vielä jatkaa lain valmistelua, mutta ei mainita, että miten sen pitäisi tapahtua ja mitä kohtia pitäisi parantaa tai muuttaa.

        Ja sitten oli vielä että:
        "Lakiesityksen tulisikin perustua eri toteuttamisvaihtoehtojen objektiiviseen kustannus-hyötyvertailuun. Lausunnolla olevan lakiehdotuksen perusteluista ei näitä löytynyt. Eri vaihtoehtojen selvittelyä tulisikin jatkaa vielä ennen lopullisen esityksen antamista. Helsingin malli voisi toimia vertailussa sekä jatkokehittämisessä hyvänä pohjana. "

        Eli plaa-plaa-plaa Helsinki tekee hommansa kustannustehokkaasti.

        "Eli plaa-plaa-plaa Helsinki tekee hommansa kustannustehokkaasti."

        "Helsingin seudulla asukasvalintojen hajauttamista omistajille ei voida myöskään pitää kustannustehokkaana ratkaisuna mm. siirrosta omistajayhteisöille aiheutuvien välittömien kustannusten johdosta. Siirto edellyttää omistajayhtiöiltä paitsi asukasvalintajärjestelmien myös päätösten arkistointi- ja raportointijärjestelmien rakentamista. Tehtävien siirto voi myös aiheuttaa lisähenkilöstön tarpeen. Syntyvät kustannukset siirtyvät asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeisiin, jolloin jo muutoinkin asumisoikeuden haltijoiden korkeina pitämät vastikkeet nousisivat nykyisestä."

        Siinähän nimenomaan vaaditaan laskelmia kustannustehokkuuden osalta, jotta ei tarvitse ostaa sikaa säkissä kun muilta osin Helsinki on valmis hyväksymään esityksen.


    • Bhuyt

      Tällainenkin huomio lausunnosta löytyy.
      "Se, miten siirtymäajalla on järjestysnumerorekisteriä ajateltu hoidettavan ja kunnan rooli siinä eivät käy lakiesityksestä ilmi."

    • dsfafasfasfafaf

      Täytyy nyt muistaa se, että tuo lausunto ei ole lausunto ympäristöministeriölle lakiluonnoksesta vaan kaupunginkanslian asuntolautakunnalta pyytämä lausunto kaupungin hallitusta varten ja siksi kyseinen lausunto on lähinnä lakiluonnoksen lyhennelmä eikä siinä ole mitään parannusehdotuksia tai kerrota helsingin kantaa itse lakiluonnokseen.

      Ainoa kannanotto mikä siitä löytyy on lähinnä se, että asuntolautakunta haluasi HASOn ylläpitämään tuota numerorekisteriä ja siksi siinä kerrotaan helsingin rekisterin hyvyydestä.

    • tyhmä1234567

      "Järjestysnumero on voimassa yhden vuoden sen antamispäivästä tai siihen asti kun hakija hyväksyy asuntotarjouksen. Järjestysnumeroa ei saa luovuttaa eteenpäin. Jokainen asumisoi-keuden hakija saa yhden järjestysnumeron."

      Selittäkää idiotiille, tarkoittaako tätä että ei enää voi pantata samaa jonotusnumeroa vuosikausia ja täten yrittää jahdata ns. haluttuja asuntoja? Vaan joka vuosi joutuu hakemaan uuden jonotusnumeron?

      • tyhmä1234567

        Jos asuntoon on satoja hakijoita joista vanhin numero on 364 päivää vanha ja uusin on 1 päivän vanhan niin saako se vanhin jonotusnumero kuitenkin asunnon? Eli periaattessa jos haluaa ydinkeskustasta pitää aina olla kyttäämässä onko sellaisia joihin voi hakea kun vuosi lähestyy loppua?


      • rererererere

        "että ei enää voi pantata samaa jonotusnumeroa vuosikausia"
        Juuri tätä se tarkoittaa, mutta kuinka kauan numerot ovat voimassa uudessa systeemissä ei ole tiedossa. Onko se vain vuoden vai kaksi selviää sitten myöhemmin.


      • rörörörörörö
        tyhmä1234567 kirjoitti:

        Jos asuntoon on satoja hakijoita joista vanhin numero on 364 päivää vanha ja uusin on 1 päivän vanhan niin saako se vanhin jonotusnumero kuitenkin asunnon? Eli periaattessa jos haluaa ydinkeskustasta pitää aina olla kyttäämässä onko sellaisia joihin voi hakea kun vuosi lähestyy loppua?

        "Jos asuntoon on satoja hakijoita joista vanhin numero on 364 päivää vanha ja uusin on 1 päivän vanhan niin saako se vanhin jonotusnumero kuitenkin asunnon?"
        Vanhin voimassa oleva numero saa asunnon. Se ei ole vielä selvillä missä vaiheessa se numeron voimassa olo tarkastetaan eli anko se hakuajan alkaessa, hakuajan päättyessä vai joku muu ns. "täsmäyspäivä"

        "Eli periaattessa jos haluaa ydinkeskustasta pitää aina olla kyttäämässä onko sellaisia joihin voi hakea kun vuosi lähestyy loppua? "
        Yksityiskohdat numeroiden hausta eivät ole vielä selvillä. Alkaako uuden numerot juosta aina vuoden alusta ja ovat sitten aina voimassa vuoden loppuun asti vai onko haettu numero voimassa aina vuoden hakupäivästä laskettuna vai joku muu syteemi.

        Joka tapauksessa uusi systeemi tuottaa lisää taktikointipaineita. Jos tiedossa on, että joku haluttu kohde tulee hakuun tiettyyn aikaan alkaa kova miettiminen milloin numero kannattaa hakee, jotta se olisi pienimmillään hakijoiden joukossa juuri silloin kun haluttu kohde tulee hakuun. Tai jos numeroiden jako on aina vuoden alussa niin nörtit laittavat jo botteja kuntoon, jotta niiden tuhansien samaan aikaa hakevien joukosta pääsisi numeroita jakavalle palvelimelle ensimmäisenä varaamaan sitä pienintä numeroa.

        Jos jako alkaa heti uutena vuonna klo 00:00:01 niin monelta jää uudenvuodenvietto väliin kun pitää olla varaamassa pientä numeroa ruuhkaiselta palvelimelta.


      • OdotanOdotan9

        Juuri näin. Ja lisäksi uusien kohteiden hakuaika on aina vain epätarkka arvio etukäteen. Esim. nyt piti tulla ATT:lle hakuun monia kohteita huhtikuussa, mutta eipä sitten tullutkaan. Mahtaisi harmittaa, jos oma numero olisi umpeutunut juuri huhtikuun aikana, kun olisi yrittänyt taktikoida.

        Otaksuisin kyllä, että numeron saa sillä hetkellä, kun sitä hakee, kuten tähänkin asti. Aivan hulluahan se olisi ajoittaa uusi kierros aina vuodenvaihteeseen.


    • hermotmenee

      Odotella vuosikausia ja aina samaa asuntoa hakee useita kymmeniä eli mielummin vuokra-asunto, sen saa heti.

      • eiyksityiselle

        Hah, vai vuokra-asunnon saa heti :) Tavallinen työssäkäyvä helsinkiläinen ei saa mitenkään kaupungin vuokra-asuntoa. Tietysti vapailta markkinoilta voi vuokrata asunnon ja niin moni meistä on tehnyt ennen asoa/hasoa, mutta siinä on valunut hirvittävästi rahaa sijoittajan taskuun.


      • KukaNiitäSaa

        Stadin vuokra-asuntoa ei saa myöskään työtön, opiskelija, asunnottomuusuhan alla oleva vastavalmistunut eikä pienipalkkainen pätkätyöläinenkään. Nimimerkillä kokemusta on jo melkein 10 vuotta stadin asuntojen asuntojonossa... Siinä ajassa olen säästää kituuttanut itselleni aso-maksun.


      • Oll

        Kun aso talo muuttuu vuokrataloksi miten käy maksettujen rahojen


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      278
      6071
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      1969
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1760
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1231
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1195
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      160
      1093
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1066
    8. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      981
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      49
      951
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      942
    Aihe