Miten tutulta tuntuukaan, tuo ajatus vesilinnuista, täällä tuhansien järvien maassa.
Rannikolla syntyneenä, olen lapsesta asti nähnyt sorsien uivan Helsingin rannoilla, ja Kauppatorin satama-altaissa.
Samoin heinäsorsat jokien liepeillä kauniine siipivälkkeineen on väreineen piirtyneet syvälle tietoisuuteen.
Koko mytologiamme perustuu lintukodon käsitteeseen, josta esivanhempamme kertoivat sen sijainneen taivaankannen reunan alla, missä taivas koskettaa maata. Se oli ihanteellinen, kaiken hyvyyden paikka,...voiko sen kauniimmin kokea tai ajatella!
Myyttisen maailmamme alkumuna kehittyi Sotkan yhtyessä Ilmattareen, ja jaottui synnyttyään Jumalten yliseen, vainajien aliseen, ja ihmisten maanpäälliseen.
Varmaan Suomeniemelle asettuessaan kulkivat veneillään pyyntimiehet vesilintuja linnustaen, vedestä verkoilla, ja maassa risukoihin ajaen. Myös linnunmunat edustivat tosi tervetullutta ravintoa keväisin.
Ennen luonnontieteilijöitä ei muuta jakoa ollut kuin pikkulinnut, joista pääskyllä ja västäräkillä oli nimet, suurista oli sotka ja joutsen pyhiä lintuja.
Ikiaikainen on taru Leda ja joutsen kreikkalaisessa mytologiassa, missä Jumalolento muuntuu joutseneksi vietelläkseen Ledan, joka aikanaan sai kaksi tytärtä liitostaan joutsenen kanssa 🐍
Muistan pikkulinnun reippaan pienen tiaisen, joka pyrähti ikkunasta tänne huoneeseen, katselemaan asumustani muuton jälkeen, viipyi niin omassa rauhassaan katsellen😊
Sen lentäessä ikkunasta, tunsin olevani kotona täällä, vieläkin koen linnut pieniksi viestintuojiksi, nuo Luojan siivekkäät!
Kesäheinässä vuosia sitten kun puhuin ensimmäisiä kertoja ruunen kanssa puhelimessa, pyrähti myös pikkulintunen verannan ikkunalle, ja kuunteli niin somasti minua ❤️
Onkohan teillä muilla muistoja pikkulintusten herättämiä?
Vesilinnun kansat
11
184
Vastaukset
Liitän vielä tuon maalauksen Leda ja joutsen, joka on inspiroinnut niin monia kuvaajia 🐍
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Musée_Picardie_Beaux-arts_08.jpgTintit tuntevat vakituisen ruokkijansa. Muistan, kuinka isäni syötti pikkulintuja kesämökillään saaressa. Jos hän oli useamman päivän poissa, tulivat tintit kuistin reunalle motkottamaan. Ja kun hän tarjosi niille muruja, saattoivat tulla kädestä ottamaan.
Eipä huolinut muun maan mytologiaa,..tarjotaanpa joutsen ja muna!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalliopiirrossini-sirkku kirjoitti:
Eipä huolinut muun maan mytologiaa,..tarjotaanpa joutsen ja muna!
https://fi.wikipedia.org/wiki/KalliopiirrosHieno tyylittely. Kyllä ne ennenkin osasivat pelkistää.
- Luulin jo, että motkotit minulle, kun kerroin arkisesti vain tinteistä! :) mutta taisit tarkoittaa linkkiä.
Jopas´aiheen keksit, sillä nykyisin ja näin varsinkin keväisin muistan lapsuuskotini siellä Saimaan vesistön rannalla, kapeassa niemessä syväväylän tuntumassa.
Muuttolinnut tuli sinne ensimmäisenä joukolla, koska salmessa oli sellainen virtapaikka, joka suli hyvin aikaisin. Toisella puolella niemeä oli sellainen luhta-alue, jossa vesilinnut pesivät. Vahinko heille, jotka ei sitä virtapaikkaa tienneet, niin minunkin aikaan sinne ainakin kolme hukkui, kun ajoivat sulaan. Nyt koko tila on Luonnonsuojelualuetta.
Pahin moka kävi minulle/meille, kun meillä oli telttaperävaunu ja "viisaana" kesälomalla parkkeerasimme sen sinne rannalle, missä linnut pesi. Voi sitä lintujen rääkymistä DD jo kolmelta aamulla.. Pakko sieltä oli muuttaa takaisin aitan mukavaan rauhaan, mihin ei niin selvästi kuulunut lintujen konsertti.
Espoossa syötimme lintuja ja oravia, jotka todellakin tulivat kädestä syömään. On joku valokuvakin, kun oravanpoikaset kiipeilevät syliini ja voin kertoa, että ei kivalle tuntunut niiden kynnet paljailla säärilläni.
Yhden kevään sain myös seurata makkarin ikkunasta oravaperheen touhuja, koska pesä oli puussa, josta näin ulos. Muuhun en nähnytkään, koska makoilin kotona kallovedosta toipumassa. Taisi olla se sama oravapoikue, jota syöttelin sitten ulkona.
Olen minä nuorena kiipeillyt puihin räkätin pesiä etsimässä (tuhoamassa)ja munia keräilin puhaltaen ne tyhjiksi, mutta muistan sellaistakin, että jotain sorsan/telkän munia meillä syötiinkin, koska kanat eivät munineet tarpeeksi.
Minä, jos´kuka olen ollut aina luontoa lähellä lapsuudesta saakka, jopa karhun jäljet nähnyt ja läheltä liippasi, että en sitä sutta nähnyt, joka tällä seudulla jolkotteli ja Espoossakin oli vain 3 km päässä pellolla ollut.
Espoon Rödskogin koulun uutta opettajaakin oli tyttäreni (aikuinen) opastanut luonnontieteen tunneille, että tarvitsee mennä tuohon lähimetsään,. niin voit karhun näyttää luonnossa, koska silloinkin siellä karhu liikkui.On tämä aihe muhinut Veljeskansa aloitteeni jälkeen. Tuo Lennart Meren kirja "Vesilinnun kansa", oli vaikuttava teos lähtökohdistamme!
Joo, jokunen vuosi sitten liikkui karhu Riipiläntien tuntumassa Vantaallakin, (ammuttiin myöh.jossakin Porin tienoilla)jossa mieheni kanssa ihmeteltiin mikä oli metsässä kuorinut puun parin metrin korkeudelta?
No, samanen karhuhan se täytyi olla, onneksi mökkipalstan ympärillä oli paksu orapihlaja-aita😊))
Ihanasti kuvailit maaseutukotiasi, voin kuulla sen huumaavan metelöinnin, jonka lintukuoro voi saada aikaan!
Olen istunut juhannusaamuna tuvan portailla Sipoossa klo 4 aamulla, auringon noustessa,... oli ensin täys hiljaisuus, ja sitten puhkesi tuo koko tienoon ylistyslaulu, niin, että ihokarvat väreili minulla!
Se kaikui peltojen laaksossa, laaksossa joka oli aikanaan Litoriinanmeren muodostama, saarekkeineen.
Mökillä sitten tutustuin harakanpoikasista varpusiin, jotka sielläkin pesi pusikoissa.
Espoossa taas muhkean viiniköynnöksen suojissa. Tottahan linnut pihallaliikkujat oppii tuntemaan,..Sipoossa pääskyt tullessaan keväällä lensivät pääni ympärillä tervehtien rientäessäni aamulypsylle.
Täällä kerrostalossa visertelevät nuo pihasiivekkäät partsilla käydessä. Kuuntelevat kyllä musiikkia olen huomioinnut lähipuussa.
Aamu olikin niin ihana herätä, aurinko jo valaisi koivunrungon kauniisti, alkaa taas tuntumaan kuin hyvyyden pieneltä lintukodolta tää elämä ❤️ Kaipa se edes joskus sallitaan?
- Ramoona_
Vanhempieni hautakivellä istuu kaksi pronssilintua, kuin kottaraiset heidän rakkaasta rantakoivikostaan. Myös pääskyjä kaipaan lapsuuskotini pihapiiristä. Monen kansan mytologiassa on sielulintuja, joihin ihmisen sielu siirtyy. Ne ovat viestintuojia , lohduttajia. Linnut ovat täydellisen kauniita muodoiltaan ja liikkeiltään , niiden jokainen höyhen ja sulka äärimmäisen tarkoituksenmukainen . Kauneimmista löytämistäni höyhenistä olen tehnyt unisieppareita, kehässä ne suodattavat lasten unista pahan.
Oma sielulintuni voisi olla mustarastas. Niitä talvehtiikin lähiympäristössä, olen oppinut tarjoamaan niille mieleistä ruokaa. Meilläon YYA-sopimus, ne saavat syödä talviruokaa ja omeniani ja ja mieleisiään marjoja palkaksi tuholaistorjunnastaan ja ihanista konserteistaan. Mustarastaan laulu liittyy niin moneen keväiseen ja kesäiseen juhlahetkeen ja toteutuneeseen unelmaan, se tulee soimaan sydämen lauluna aina.
Tunnen erityistä sympatiaa myös meriharakkaa kohtaan. Se on pirteän oranssinokkainen -suurikokoinenkin se tuulenhalkaisija - kovaääninen mustavalkea kahlaaja. Se pitää kovaa ääntä, mennä touhottaa puuhakkaana hiukan etukenossa , ei voi olla pahantuulinen sen tavatessaan. Ensimmäiset haahkat ovat jo saapuneet, kevät on pian täällä ja tuo suurenmoiset konsertit iloksemme.Tänä aamuna juttelin kauan tyttäreni kanssa muistoja hänen mummilasta, siis minun lapsuus kodistani ja nyt on siis herkillä muistot sieltä.
Jouduin siis aamulla itse viemään poikaa (klo 6) jääkiekko harkkoihin, onneksi en Poriin, jonne he menivät, mutta tyttäreni oli juuri eilen tullut Espoosta iskänsä luota ja oli hieman, ...niin ei ajokunnossa.
Kyllä hän taas kiitteli, kuinka ihana lapsuus heillä oli siellä mummilassa, jossa oppi kaikenlaista, jopa lehmän lypsyn ja karjalanpiirakoiden tekemisen, mutta taidot on tainneet ruostua!D Sitävastoin on mieluista onkiminen ja kalastus, jota papan kanssa ja myöhemmin veljieni kanssa harrastivat ja ne retket mummin kanssa, kun aina oli eväät mukana, menivätpä he minne hyvänsä.
Pääskysiä minäkin kaipaan, mutta ei niitä täällä näy, koska karjatilat ovat kauempana, mutta tyttäreni pihassa on paljon lintuja, sillä siinä on metsää lähellä ja vävyni esitteli kaikki uudet linnun pöntötkin, jotka lapset olivat koristelleet maalauksin.
Isäni tavoin minäkin (aikuisena) valvoin öitä kuulostellen luonnon ääniä ja katsellen eläinten liikehdintää. Ihanin tapahtuma oli, kun hirviemo teki vasansa meidän pellolle, jota voi seurata vintin ikkunasta, mutta pahin oli se, kun hirvet tulivat laumassa viljapeltoon ja minun coccerini ei saanut niitä karkuun, mutta ei me toisetkaan saatu!
Minä pelkään hirviä ja se johtuu siitä, että kerran koulumatkalla (8-10v) oli hirvilauma tiellä ja jouduin kiipeämään puuhun peloissani!. Huusin, mutta eihän ne, kuin töllisteli, että mitä tuo ipana huutaa? Olenhan minä sieltä puusta päässyt, vaikka en muista miten selvisin naapuriin ja siitä kouluun.
No, just joo. Tätä se tekee, kun yksin istuu ja "joku" pistää sellaisen viestin, josta kaikki lapsuusmuistot tulee mieleeni!DDViihdyttävää oli lukea osallistujien kokemuksia, yleensä nämä vapaasti kerrotut muistelmat on elävintä elämää palstalla.
Hiljattain oli TV:ssä tieteestä kertova nuori mies, jonka mielestä tiedettäkin voisi kertoa tarinoiden. Itse sain kasvaa kodissa, jossa kerrottiin ja tarinoitiin paljon iltaisin.
Sen lisäksi vanhempani harrastivat huoneteatteria, ihan spontaanisti, yht'äkkiä pukeutuen käsillä oleviin pyyheturbaaneihin ym. ja esittivät eläytyen tunnettuja kohtauksia, kohteita tai lausuivat Brita Polttilan työväen runoja.
Helppo minunkin on kietaista hame ympärilleni, tai huivi afrikkalaisittain päähäni, milloin huvittaa😊
Nythän se sopiikin mainiosti kun kasvattelen hiuksiani jo 1 1/2 cm on kiharaa.
- Tuli.mieleen
Niii vesilinnut eritoten se sattuu tässä jäitten lähtöä odotellen, vietän kesän järven rannalla kuin niin lukemattomat kesät tähän asti. Kiireetöntä luontoa tarkkaillen saimaan suvessa, lepotuolissa on rattoisa istua, ostin tulevaksi kesäksi kaukoputken jalustalla ni voip tähyillä vähän kauemmaksi tarvittaessa ja kamera käden ulottuvilla, joo o on tässä ooteltu ei ennee kovin kauan ai ai kyllä kevät on parasta-aikaa ai ai voi voi kyllä se siitä.
Tämä näin etukäteen täytän 70 vuotta tässä ei kovin kauaa ennee. - isoäiti_
Pikkulintu liinahäntä läpi seinän lentelevi--mikä se on?
Tuo arvoitus kansakoulun lukukirjasta tuli ensimmäisenä mieleen linnuista.
Lintulaskentaa pidän pihassani ja lintujen kalmisto on puutarhassani,
Kalmisto sai alkunsa löytäessäni kuolleen varpusen lumesta. Pistin sen pakastimeeni
odottamaan aikaa jolloin sopivat hautajaisvieraat tulevat vierailulle.
Nämä sopivat eli lapset tulivat aikanaan ja hautajaisrituaalit toimitettiin arvokkaasti.
Varpuspolonen pakastimessa herätti hieman närää kämppäkaverini taholta, sillä
hän kuvitteli mielessään minun pakastavan suurempiakin eläimiä kuten kulkukoiria tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä662242Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa502194SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1622015Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää171791Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön851171Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.741093HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36292971Jumalauta! Ukraina hyökkää jo Suomeenkin!
Ukrainan drooneja tullut Suomeen ainakin kolme, ehkä enemmäkin! Syvälle Suomeen! Nyt on klovnipressa hukkapätkä mennyt T320909Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah99854- 56827