Tarjolla on käytettyjä metallirunkoisia purjeveneitä, mikä on paras, kestävin, helppohoitoisin pohjamateriaali, Fe37, corten, rosteri, haponkestävä vai alumiini ?
Entä kansimateriaaliksi ?
Mitä muita metalleja on käytetty ?
Onko jotain materiaaleja jotka eivät sovellu ollenkaan meriveteen ?
HST veneen pohjamateriaalina
20
1019
Vastaukset
- titi_taa
olikohan titaani paras?
- suklareita.titaanialloy
Ei ainakaan puhtaana, on aivan liian pehmeää.
Sopivana metalliseoksena titaani voi hyvinkin olla oikealla lämpökäsittelyllä se paras, kunhan muistaa mitoittaa väsymisen keston mukaan eikä staattisen lujuuden.
Itärajan takanahan siitä tehtiin sukellusveneitä, ja ainoa mikä niissä toimi hyvin oli juuri titaanirunko.
- Eititaania
Titaanista ei taida olla tehty vielä joten lienee arvailua.
Fe52, corten B ja alumiini ovat hyväksi todettuja. Ruostumaton teräs ei sovellu ollenkaan ja sama lienee haponkestävän kanssa.- seppomartti
Happoteräs on epätavallinen mutta ensimmäinen koillisväylän läpi mennyt yksinpurjehtija Flanagan purjehti tämmöisellä. Kiersi samalla pallon kahden antipodin kautta soolona, muttei ihan aikomallaan tavalla eli nonstoppina. Ja pahimman paikan Siperian pohjoispuolella vene oli rahtilaivan kannella. Itse olen pitkään ihmetellyt, miksei kölejä tehdä happoteräskuoresta, minkä sisään valettaisiin lyijyä tarvittavä määrä. Suunnitelma on muttei vielä toteutusta.
- korroosion.kestävyys
seppomartti kirjoitti:
Happoteräs on epätavallinen mutta ensimmäinen koillisväylän läpi mennyt yksinpurjehtija Flanagan purjehti tämmöisellä. Kiersi samalla pallon kahden antipodin kautta soolona, muttei ihan aikomallaan tavalla eli nonstoppina. Ja pahimman paikan Siperian pohjoispuolella vene oli rahtilaivan kannella. Itse olen pitkään ihmetellyt, miksei kölejä tehdä happoteräskuoresta, minkä sisään valettaisiin lyijyä tarvittavä määrä. Suunnitelma on muttei vielä toteutusta.
Ei tehdä ei, koska kärsii kuumemmassa merivedessä raerajakorroosiosta, sekä jännityskorroosiosta. Arktisessa ympäristössä toimii varmasti hyvin.
Jos haluat päästä ruostumisesta eroon, myös trooppisissa vesissä voi teräsaluksen tehdä austeniittisferriittisestä, kun PRE on tarpeeksi suuri (>35) se toimii myös siellä ilman korroosio ongelmia.
http://www.imoa.info/molybdenum-uses/molybdenum-grade-stainless-steels/steel-grades.php
"The Pitting Resistance Equivalent Number (PREN) is a measure of the relative pitting corrosion resistance of stainless steel in a chloride-containing environment."
Viimeisestä kuvasta näet itsekin ettei 316:lla tee lämpimässä merivedessä mitään.
6Mo tai 2507taas toimivat erinomaisesti vaikka yli 60 asteen lämpötiloissakin, tai suuremmissa suolapitoisuuksissa. Myös 2205, 904 tai 317 LNM ovat riittäviä. - yksiolisi
Minä tunnen yhden veneen, jonka lyijyköli on rosterikuoressa. Tai ottaen huomioon rakentaja/rakennuttajan läheiset suhteet puunjalostusteollisuuteen, pitäisin todennäköisenä, että kuori on AISI316:a. Vene on 70-luvulta, ja viimeksi muutama vuosi sitten telakalla nähtynä köli oli vielä hyvässä kunnossa.
- seppomartti
yksiolisi kirjoitti:
Minä tunnen yhden veneen, jonka lyijyköli on rosterikuoressa. Tai ottaen huomioon rakentaja/rakennuttajan läheiset suhteet puunjalostusteollisuuteen, pitäisin todennäköisenä, että kuori on AISI316:a. Vene on 70-luvulta, ja viimeksi muutama vuosi sitten telakalla nähtynä köli oli vielä hyvässä kunnossa.
Tottakai Aisi 316 kelpaa köliin paremmin kuin valurauta. Maalataan ja paklataan
köli joka tapauksessa. Yllä kainitsemani "ruostumaton" teräsvene oli alkuaan lämpimiltä vesiltä. Ihmeen vähän niitä kuitenkin on. seppomartti kirjoitti:
Happoteräs on epätavallinen mutta ensimmäinen koillisväylän läpi mennyt yksinpurjehtija Flanagan purjehti tämmöisellä. Kiersi samalla pallon kahden antipodin kautta soolona, muttei ihan aikomallaan tavalla eli nonstoppina. Ja pahimman paikan Siperian pohjoispuolella vene oli rahtilaivan kannella. Itse olen pitkään ihmetellyt, miksei kölejä tehdä happoteräskuoresta, minkä sisään valettaisiin lyijyä tarvittavä määrä. Suunnitelma on muttei vielä toteutusta.
Ruotsissa on tehty ruostumaton vene:
http://www.triplesteelix.se/sv/aktuellt/varldens-forsta-underhallsfria-bat-ar-ti__1066Bossu kirjoitti:
Ruotsissa on tehty ruostumaton vene:
http://www.triplesteelix.se/sv/aktuellt/varldens-forsta-underhallsfria-bat-ar-ti__1066Tässä vielä juttua veneestä. Siinä on vain 1,8-milliset pohjalevyt ja jousitettu pohja, mikä taipuu iskujen alla. Vene on siis todella kevyt, jos vertaa tavallisiin teräsveneisiin.
http://www.nyteknik.se/nyheter/ultratunt-stal-lika-latt-som-kolfiber-6394404- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Tässä vielä juttua veneestä. Siinä on vain 1,8-milliset pohjalevyt ja jousitettu pohja, mikä taipuu iskujen alla. Vene on siis todella kevyt, jos vertaa tavallisiin teräsveneisiin.
http://www.nyteknik.se/nyheter/ultratunt-stal-lika-latt-som-kolfiber-6394404Mielenkiintoinen kehitysprojekti. Siinä olisi Outokummulla ja suomalaisilla pieni markkinarako erikoisveneille, vaan rìttääkö riskin ottokyky?
seppomartti kirjoitti:
Mielenkiintoinen kehitysprojekti. Siinä olisi Outokummulla ja suomalaisilla pieni markkinarako erikoisveneille, vaan rìttääkö riskin ottokyky?
Kehittämisen arvoinen idea, todella. Hintaa tuolle 10,5-metriselle ekalle veneelle tuli jotain 300 000 euroa normaalivarustein. Sen saisi varmaan painettua alumiiniveneiden hintaluokkaan. Alumiinikaan ei vaadi maalausta ja on suhteellisen kevyttä, joten niiden paremmuus ratkeaisi jossain yksityiskohdissa, joita en osaa tässä ajatella. Teräs ilmeisesti ei repeä yhtä helposti iskuista kuin alumiini, mutta tuo teräslevy on aika ohutta.
- korroosion.kestävyys
Bossu kirjoitti:
Ruotsissa on tehty ruostumaton vene:
http://www.triplesteelix.se/sv/aktuellt/varldens-forsta-underhallsfria-bat-ar-ti__1066Niin on, muttei rosterista eikä happoteräksestä, vaan austeniittisferriittisesta kuten jo 13.3.2017 19:26 kirjoitin. Tuo teräs näet kestää merivedessä ilman korroosio ongelmia.
- seppomartti
korroosion.kestävyys kirjoitti:
Niin on, muttei rosterista eikä happoteräksestä, vaan austeniittisferriittisesta kuten jo 13.3.2017 19:26 kirjoitin. Tuo teräs näet kestää merivedessä ilman korroosio ongelmia.
Montako "austeniittisferriittistä" peltipurtta tai köliä on tehty, tietääkö joku?.
Tänään olen pitkään istunut itseäni viisaamman kanssa kolmen tonnin AISI316 köliä suunnittelemassa. Korrosio ei ole ihan suurin ongelma. Näitä "ruostumattomia" kölejä on Suomessakin tehty. - Anonyymi
korroosion.kestävyys kirjoitti:
Ei tehdä ei, koska kärsii kuumemmassa merivedessä raerajakorroosiosta, sekä jännityskorroosiosta. Arktisessa ympäristössä toimii varmasti hyvin.
Jos haluat päästä ruostumisesta eroon, myös trooppisissa vesissä voi teräsaluksen tehdä austeniittisferriittisestä, kun PRE on tarpeeksi suuri (>35) se toimii myös siellä ilman korroosio ongelmia.
http://www.imoa.info/molybdenum-uses/molybdenum-grade-stainless-steels/steel-grades.php
"The Pitting Resistance Equivalent Number (PREN) is a measure of the relative pitting corrosion resistance of stainless steel in a chloride-containing environment."
Viimeisestä kuvasta näet itsekin ettei 316:lla tee lämpimässä merivedessä mitään.
6Mo tai 2507taas toimivat erinomaisesti vaikka yli 60 asteen lämpötiloissakin, tai suuremmissa suolapitoisuuksissa. Myös 2205, 904 tai 317 LNM ovat riittäviä.Kyllä haponkestävä kestää lämmintäkin merivettä, mutta hiilipitoisuuden pitää olla alle 0,03% tai mieluummin alle 0,02%. Lisäksi stabilointi titaanilla tai niobilla parantaa tilannetta entisestään. Hitsauslisäaineessa on syytä olla myös matala hiili sekä titaani ja niobi lisä. Haponkestävä on vain kovin pehmeää ja myötöraja on alhainen. Tämän takia duplex tai super duplex-teräkset olisivat parempi vaihtoehto. Myötöraja on noilla tuplat haponkestävään verrattuna.
- ariel371
Jos erityistä syytä ei ole, älä hanki teräsvenettä. Joka ainut näkemäni runko-ongelmia potenut vene on ollut teräsrakenteinen. Ruostuminen tapahtuu sisältäpäin ja korjaaminen vaatii sisustuksen poispurkamisen. Lujitemuovi saadaan paikattua ulkopuolelta jos rutto iskee.
Levykylkinen teräsvene vaurioitui täällä kyljestään kun tuuli ja aallokko painoivat venettä laituriin. Kylkeen tuli lommo ja sen oikaisu vaatii sen sisustuksen purkamisen. Lujitemuoviveneet eivät samassa tilanteessa olleet moksiskaan.
Uskoisin että purjehdit sitten minne tahansa teräsveneellä, tapaat samoilla vesillä muoviveneitäkin. Teräsvene tuskin antaa absoluuttista etua muualla kuin napavesien jäälauttojen joukossa seilatessa. Kaikkialla muualla se tuo vain ylimääräisiä murheita.
Alumiinirakenteinen Ovni tai muu vastaava tunnetun alumiiniveistämön koeteltu ratkaisu mitä ilmeisemmin kepittää kyllä lujitemuovin ja teräksenkin. On toki vastineeksi kovin kalliskin. - PukataPukata
Neuvostoliiton romahdettua joku siperialainen lentokonetehdas alkoi tehdä käsiin jääneestä titaanilevystä perämoottoriveneitä. Niitä tuli jokunen kappale Suomeenkin, muutaman olen nähnyt, yhden ihan viime vuosina. Terävähkö keula, osittain katettu, ruma kuin fan ja ajo-ominaisuudet ihan hirveät. Veneenteko ja -myynti tyssäsi aika pian siihen, kun tehtaalla tajuttiin veneen olevan romumetallina arvokkaampi kuin myyntihinta. Ei oltu tajuttu avautuneita kansainvälisiä markkinoita.
- Rautapaatti
Ariel: Esim. s/y Iiriksen blogi vahvistaa toisen ja kumoaa toisen arvelusi. Kyllä, huolimattomasti rakennettu tai hoidettu teräsvene ruostuu sisäpuolelta. Itseasiassa kaikista paikoista joissa vesi seisoo, joita ei näe, JA pintakäsittely ei ole hyvä. Toisaalta myrsky tuhosi muoviveneitä satamassa kun Iiris selvisi pikkunaarmuilla. Avomerellä romutavaraan törmäyksen ottaisin mieluiten vastaan teräksen sisällä. Normaali pikkukopsahdus kiveen kotisaaristossa ei aiheuta muuta kuin hekottelua, siinä missä muovi vaatisi kiireesti paikkausta. IMHO. ;-)
- pöljänder
Ferro betoni, ehdottomasti. Tai panssari teräs.
- Monumentti
Jos ihan puhtaasti korroosio huolestuttaa, niin lasi on erinomainen materiaali.
Epoksilla tehty laminaattikin on hyvä, mutta hiukan jäi epäselväksi pitääkö rakenteen kestää ruostumatta 10, 100 vai 1000 vuotta.
Jos tarve on paljon yli 100 vuotta, niin ihan uteliasuudesta olisi kiva tietää miksi. - nettipurjetija
Alumiiniveneen kohdalla kannattaa pysyä tunnettujen valmistajien merkeissä. One-offia tai ostetuista piirrustuksista tehtyä en lähtisi hankkimaan ellei hitsausta voi teettää kotimaassa jollain alumiinisin työveneisiin erikoistuneella telakalla.
Edellisessä ARC:ssa upposi yksi alumiinen one-off tuntemattomasta syystä tulleeseen vuotoon. Tämän vuoden venemessuilla joku oli saanut ikuistettua valokuvaan hiusmurtuman venäläisen alumiini(moottori)veneen hitsisaumassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394553Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.5753483Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732191Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o121764- 961606
MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis351588TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1621285OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301118- 2241041
- 70976