HST veneen pohjamateriaalina

metallivene

Tarjolla on käytettyjä metallirunkoisia purjeveneitä, mikä on paras, kestävin, helppohoitoisin pohjamateriaali, Fe37, corten, rosteri, haponkestävä vai alumiini ?

Entä kansimateriaaliksi ?

Mitä muita metalleja on käytetty ?

Onko jotain materiaaleja jotka eivät sovellu ollenkaan meriveteen ?

20

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • titi_taa

      olikohan titaani paras?

      • suklareita.titaanialloy

        Ei ainakaan puhtaana, on aivan liian pehmeää.
        Sopivana metalliseoksena titaani voi hyvinkin olla oikealla lämpökäsittelyllä se paras, kunhan muistaa mitoittaa väsymisen keston mukaan eikä staattisen lujuuden.
        Itärajan takanahan siitä tehtiin sukellusveneitä, ja ainoa mikä niissä toimi hyvin oli juuri titaanirunko.


    • Eititaania

      Titaanista ei taida olla tehty vielä joten lienee arvailua.
      Fe52, corten B ja alumiini ovat hyväksi todettuja. Ruostumaton teräs ei sovellu ollenkaan ja sama lienee haponkestävän kanssa.

      • seppomartti

        Happoteräs on epätavallinen mutta ensimmäinen koillisväylän läpi mennyt yksinpurjehtija Flanagan purjehti tämmöisellä. Kiersi samalla pallon kahden antipodin kautta soolona, muttei ihan aikomallaan tavalla eli nonstoppina. Ja pahimman paikan Siperian pohjoispuolella vene oli rahtilaivan kannella. Itse olen pitkään ihmetellyt, miksei kölejä tehdä happoteräskuoresta, minkä sisään valettaisiin lyijyä tarvittavä määrä. Suunnitelma on muttei vielä toteutusta.


      • korroosion.kestävyys
        seppomartti kirjoitti:

        Happoteräs on epätavallinen mutta ensimmäinen koillisväylän läpi mennyt yksinpurjehtija Flanagan purjehti tämmöisellä. Kiersi samalla pallon kahden antipodin kautta soolona, muttei ihan aikomallaan tavalla eli nonstoppina. Ja pahimman paikan Siperian pohjoispuolella vene oli rahtilaivan kannella. Itse olen pitkään ihmetellyt, miksei kölejä tehdä happoteräskuoresta, minkä sisään valettaisiin lyijyä tarvittavä määrä. Suunnitelma on muttei vielä toteutusta.

        Ei tehdä ei, koska kärsii kuumemmassa merivedessä raerajakorroosiosta, sekä jännityskorroosiosta. Arktisessa ympäristössä toimii varmasti hyvin.

        Jos haluat päästä ruostumisesta eroon, myös trooppisissa vesissä voi teräsaluksen tehdä austeniittisferriittisestä, kun PRE on tarpeeksi suuri (>35) se toimii myös siellä ilman korroosio ongelmia.
        http://www.imoa.info/molybdenum-uses/molybdenum-grade-stainless-steels/steel-grades.php
        "The Pitting Resistance Equivalent Number (PREN) is a measure of the relative pitting corrosion resistance of stainless steel in a chloride-containing environment."

        Viimeisestä kuvasta näet itsekin ettei 316:lla tee lämpimässä merivedessä mitään.
        6Mo tai 2507taas toimivat erinomaisesti vaikka yli 60 asteen lämpötiloissakin, tai suuremmissa suolapitoisuuksissa. Myös 2205, 904 tai 317 LNM ovat riittäviä.


      • yksiolisi

        Minä tunnen yhden veneen, jonka lyijyköli on rosterikuoressa. Tai ottaen huomioon rakentaja/rakennuttajan läheiset suhteet puunjalostusteollisuuteen, pitäisin todennäköisenä, että kuori on AISI316:a. Vene on 70-luvulta, ja viimeksi muutama vuosi sitten telakalla nähtynä köli oli vielä hyvässä kunnossa.


      • seppomartti
        yksiolisi kirjoitti:

        Minä tunnen yhden veneen, jonka lyijyköli on rosterikuoressa. Tai ottaen huomioon rakentaja/rakennuttajan läheiset suhteet puunjalostusteollisuuteen, pitäisin todennäköisenä, että kuori on AISI316:a. Vene on 70-luvulta, ja viimeksi muutama vuosi sitten telakalla nähtynä köli oli vielä hyvässä kunnossa.

        Tottakai Aisi 316 kelpaa köliin paremmin kuin valurauta. Maalataan ja paklataan
        köli joka tapauksessa. Yllä kainitsemani "ruostumaton" teräsvene oli alkuaan lämpimiltä vesiltä. Ihmeen vähän niitä kuitenkin on.


      • seppomartti kirjoitti:

        Happoteräs on epätavallinen mutta ensimmäinen koillisväylän läpi mennyt yksinpurjehtija Flanagan purjehti tämmöisellä. Kiersi samalla pallon kahden antipodin kautta soolona, muttei ihan aikomallaan tavalla eli nonstoppina. Ja pahimman paikan Siperian pohjoispuolella vene oli rahtilaivan kannella. Itse olen pitkään ihmetellyt, miksei kölejä tehdä happoteräskuoresta, minkä sisään valettaisiin lyijyä tarvittavä määrä. Suunnitelma on muttei vielä toteutusta.

        Ruotsissa on tehty ruostumaton vene:

        http://www.triplesteelix.se/sv/aktuellt/varldens-forsta-underhallsfria-bat-ar-ti__1066



      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Tässä vielä juttua veneestä. Siinä on vain 1,8-milliset pohjalevyt ja jousitettu pohja, mikä taipuu iskujen alla. Vene on siis todella kevyt, jos vertaa tavallisiin teräsveneisiin.

        http://www.nyteknik.se/nyheter/ultratunt-stal-lika-latt-som-kolfiber-6394404

        Mielenkiintoinen kehitysprojekti. Siinä olisi Outokummulla ja suomalaisilla pieni markkinarako erikoisveneille, vaan rìttääkö riskin ottokyky?


      • seppomartti kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kehitysprojekti. Siinä olisi Outokummulla ja suomalaisilla pieni markkinarako erikoisveneille, vaan rìttääkö riskin ottokyky?

        Kehittämisen arvoinen idea, todella. Hintaa tuolle 10,5-metriselle ekalle veneelle tuli jotain 300 000 euroa normaalivarustein. Sen saisi varmaan painettua alumiiniveneiden hintaluokkaan. Alumiinikaan ei vaadi maalausta ja on suhteellisen kevyttä, joten niiden paremmuus ratkeaisi jossain yksityiskohdissa, joita en osaa tässä ajatella. Teräs ilmeisesti ei repeä yhtä helposti iskuista kuin alumiini, mutta tuo teräslevy on aika ohutta.


      • korroosion.kestävyys

      • seppomartti
        korroosion.kestävyys kirjoitti:

        Niin on, muttei rosterista eikä happoteräksestä, vaan austeniittisferriittisesta kuten jo 13.3.2017 19:26 kirjoitin. Tuo teräs näet kestää merivedessä ilman korroosio ongelmia.

        Montako "austeniittisferriittistä" peltipurtta tai köliä on tehty, tietääkö joku?.
        Tänään olen pitkään istunut itseäni viisaamman kanssa kolmen tonnin AISI316 köliä suunnittelemassa. Korrosio ei ole ihan suurin ongelma. Näitä "ruostumattomia" kölejä on Suomessakin tehty.


      • Anonyymi
        korroosion.kestävyys kirjoitti:

        Ei tehdä ei, koska kärsii kuumemmassa merivedessä raerajakorroosiosta, sekä jännityskorroosiosta. Arktisessa ympäristössä toimii varmasti hyvin.

        Jos haluat päästä ruostumisesta eroon, myös trooppisissa vesissä voi teräsaluksen tehdä austeniittisferriittisestä, kun PRE on tarpeeksi suuri (>35) se toimii myös siellä ilman korroosio ongelmia.
        http://www.imoa.info/molybdenum-uses/molybdenum-grade-stainless-steels/steel-grades.php
        "The Pitting Resistance Equivalent Number (PREN) is a measure of the relative pitting corrosion resistance of stainless steel in a chloride-containing environment."

        Viimeisestä kuvasta näet itsekin ettei 316:lla tee lämpimässä merivedessä mitään.
        6Mo tai 2507taas toimivat erinomaisesti vaikka yli 60 asteen lämpötiloissakin, tai suuremmissa suolapitoisuuksissa. Myös 2205, 904 tai 317 LNM ovat riittäviä.

        Kyllä haponkestävä kestää lämmintäkin merivettä, mutta hiilipitoisuuden pitää olla alle 0,03% tai mieluummin alle 0,02%. Lisäksi stabilointi titaanilla tai niobilla parantaa tilannetta entisestään. Hitsauslisäaineessa on syytä olla myös matala hiili sekä titaani ja niobi lisä. Haponkestävä on vain kovin pehmeää ja myötöraja on alhainen. Tämän takia duplex tai super duplex-teräkset olisivat parempi vaihtoehto. Myötöraja on noilla tuplat haponkestävään verrattuna.


    • ariel371

      Jos erityistä syytä ei ole, älä hanki teräsvenettä. Joka ainut näkemäni runko-ongelmia potenut vene on ollut teräsrakenteinen. Ruostuminen tapahtuu sisältäpäin ja korjaaminen vaatii sisustuksen poispurkamisen. Lujitemuovi saadaan paikattua ulkopuolelta jos rutto iskee.
      Levykylkinen teräsvene vaurioitui täällä kyljestään kun tuuli ja aallokko painoivat venettä laituriin. Kylkeen tuli lommo ja sen oikaisu vaatii sen sisustuksen purkamisen. Lujitemuoviveneet eivät samassa tilanteessa olleet moksiskaan.
      Uskoisin että purjehdit sitten minne tahansa teräsveneellä, tapaat samoilla vesillä muoviveneitäkin. Teräsvene tuskin antaa absoluuttista etua muualla kuin napavesien jäälauttojen joukossa seilatessa. Kaikkialla muualla se tuo vain ylimääräisiä murheita.

      Alumiinirakenteinen Ovni tai muu vastaava tunnetun alumiiniveistämön koeteltu ratkaisu mitä ilmeisemmin kepittää kyllä lujitemuovin ja teräksenkin. On toki vastineeksi kovin kalliskin.

    • PukataPukata

      Neuvostoliiton romahdettua joku siperialainen lentokonetehdas alkoi tehdä käsiin jääneestä titaanilevystä perämoottoriveneitä. Niitä tuli jokunen kappale Suomeenkin, muutaman olen nähnyt, yhden ihan viime vuosina. Terävähkö keula, osittain katettu, ruma kuin fan ja ajo-ominaisuudet ihan hirveät. Veneenteko ja -myynti tyssäsi aika pian siihen, kun tehtaalla tajuttiin veneen olevan romumetallina arvokkaampi kuin myyntihinta. Ei oltu tajuttu avautuneita kansainvälisiä markkinoita.

    • Rautapaatti

      Ariel: Esim. s/y Iiriksen blogi vahvistaa toisen ja kumoaa toisen arvelusi. Kyllä, huolimattomasti rakennettu tai hoidettu teräsvene ruostuu sisäpuolelta. Itseasiassa kaikista paikoista joissa vesi seisoo, joita ei näe, JA pintakäsittely ei ole hyvä. Toisaalta myrsky tuhosi muoviveneitä satamassa kun Iiris selvisi pikkunaarmuilla. Avomerellä romutavaraan törmäyksen ottaisin mieluiten vastaan teräksen sisällä. Normaali pikkukopsahdus kiveen kotisaaristossa ei aiheuta muuta kuin hekottelua, siinä missä muovi vaatisi kiireesti paikkausta. IMHO. ;-)

    • pöljänder

      Ferro betoni, ehdottomasti. Tai panssari teräs.

    • Monumentti

      Jos ihan puhtaasti korroosio huolestuttaa, niin lasi on erinomainen materiaali.
      Epoksilla tehty laminaattikin on hyvä, mutta hiukan jäi epäselväksi pitääkö rakenteen kestää ruostumatta 10, 100 vai 1000 vuotta.

      Jos tarve on paljon yli 100 vuotta, niin ihan uteliasuudesta olisi kiva tietää miksi.

    • nettipurjetija

      Alumiiniveneen kohdalla kannattaa pysyä tunnettujen valmistajien merkeissä. One-offia tai ostetuista piirrustuksista tehtyä en lähtisi hankkimaan ellei hitsausta voi teettää kotimaassa jollain alumiinisin työveneisiin erikoistuneella telakalla.

      Edellisessä ARC:ssa upposi yksi alumiinen one-off tuntemattomasta syystä tulleeseen vuotoon. Tämän vuoden venemessuilla joku oli saanut ikuistettua valokuvaan hiusmurtuman venäläisen alumiini(moottori)veneen hitsisaumassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe