kokemuksia, alanko edunvalvojaksi?

äiti9

Tilanne on se että täytynee alkaa edunvalvojaksi lapselle, jonka omaishoitaja olen ollut 18 vuotta. Sillä raha- ja terveysasioiden ajaminen on vaikeutunut.

Onko edunvalvonta miten vaativaa? Miten tarkasti menoista tulee pitää kirjaa? Esim täytyykö esim jokaisesta kioskilla käynnistä säilyttää kuitti? Olen pitänyt hänen raha-asioistaan hyvää huolta tähän asti, mutta kaiken kirjaaminen ja tuleva paperisota (onko sitä??) tuntuu jo ajatuksena raskaalta..Ulkopuolinen edunvalvoja olisi yksi ratkaisu, mutta en oikein tiedä.. Olen lukenut että ulkopuolinen valvoja voi enemmänkin valvoa rahoja niin tiukasti ettei hoidettava saa niitä edes tarpeisiinsa..

6

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinenomaishoitaja

      Itse olin edunvalvojana lapselleni 17v. Keräsin kuitit kansioon, esim. vaateostot, taksimatkat, verot yms. Alussa oli parin vuoden välein holhoustilien teko, se oli liian raskas homma, kun asioita oli paljon, hänellä oli perintöä sen verran kiinteistöinä. Pyysin saada tehdä vuosittain tilit, oli helpompaa, kun ei kuittikasoja ollut niin paljon. Lapseni oli siis alaikäinen, kuoli 17v.
      Olisin itse holhoojana, jos suinkin mahdollista...kyllä kun muistaa kuitit laittaa heti kansioon, niin on helppo tehdä tilitkin.
      Lapsesi on siis täysi-ikäinen, en tiedä onko vielä tarkempaa nuo tilien teot, riippuu maistraatista, joka tarkastaa tilit.
      Voithan käydä kysymässä sieltä holh.tilintarkastajalta, miten tarkkoja ovat.
      Meillä silloin esim. lomareissut huvipuistoon, majoitukset, ruokailut ja matkamuistot ym. kelpasi könttäsummana, (tietysti laitoin kuitit majoituksesta ja isommista menoista.)
      Itse olin yksinhuoltaja-omaishoitaja 24/7 pienillä tuloilla, joten lapsi "kustansi" minunkin majoituskulut yms.
      Aina tilit hyväksyttiin huomautuksitta.
      Ehdotan, että kokeile itse ja jos tuntuu väsyttävän liikaa, voit myöhemmin pyytää yleistä edunvalvojaa. Kysy neuvoja maistraatista, niin varmasti saat oikeat neuvot.

    • äiti9

      Kiitos vastauksestasi. Tosiaan huolettaa kun ole säästänyt lapselle rahaa tilille hänen menojaan ja tulevaisuuttaan varten, että jos joku muu on edunvalvojana, saako lapsi varoistaan iloa. Määräkö maistraatti jotain rajoja, paljonko varoja saa käyttää mihinkin? Esim vaatteisiin ja harrastuksiin? Kävin lukemassa lomakkeen täyttöohjeita tilitystä varten maistraatin sivulta. Äkkiseltään tuntuu vähän pelottavalle, kun on aika huono matematiikkapää, mutta nyt on tilanne se että ettei raha-asioiden ym hoito kunnolla enää onnistu kun pankki ei anna edes tunnuksia jos en ole edunvalvoja...

    • Edunvalvonta on helpompaa jos sen pystyy , jaksaa ja haluaa tehdä omainen, kuin että määrättäisiin ulkopuolinen edunvalvoja. Toki kuittisoppaa tulee, mutta se on helppo järjestää niin, että kirjakaupasta saa valmiita lomakevihkoja joihin merkitsee kaikki tulot ja menot. Kannattaa hoitaa jos suht alussa niin, että tilinteko olisi vuosittain, silloin se on helpompaa eikä tarvitse jatkuvasti niitä selitellä. Yksiselitteisesti on helpompi siis itse hoitaa asiaa jos voimia ja halua vaan on. Myös pankissa asiointi on yksinkertaisempaa kun heillä on tiedossa se, kuka on edunvalvojana. Holhottavan varallisuus on siis tarkoitettu hänen käyttöönsä, kaikista isommista hankinnoista ja menoista täytyy pitää kirjaa, esim. asumisen kulut (vuokra sähkö), vaate- ja jalkinehankinnat, harrastuksiin menevät kulut, hammaslääkäri- ja lääkärikulut, lääkkeet, ruoka ym. Mutta ihan pikkunippelijuttuja ei tarvitse eritellä, riittää kun laittaa kirjanpitoon merkinnän käyttöraha esim. 20e ja pvm (se raha voi siis olla vaikka tupakkaan, kahvilaan, kioskille, kampaamoon tms. tarkoitettua omaa pientä käyttörahaa). Niitä kuittejakaan ei välttämättä kysellä erikseen. Toki voi myös eritellä käyttörahan jos haluaa tyyliin esim. käyttöraha parturi/kampaamopalveluihin ja summa perään.
      Jos holhottava asuu kotona vanhempien kanssa ja toinen vanhemmista on edunvalvoja, voidaan periä kohtuullinen asumis- ja ruokakulu/kk holhottavan varoista, mutta kirjanpidossa se tulee näkyä. Mikäli näitä kuluja ei peritä, voi käyttöraha olla suurempi/viikko. Usein suositellaan kotona asuvalla holhottavalle esim 20-50e/viikko omaan käyttöön ns. henk.koht. rahaa (mutta tärkein kriteeri summaa määrättäessä on holhottavan säännölliset tulot ja mahdollinen muu varallisuus). Niistä täytyy ensimmäisenä vähentää aina pakolliset kulut pois (esim.ruoka asuminen muut säännölliset menot sekä isommat hankinnat kuten lääkkeet, vaatteet, jalkineet, kulkemiseen liittyvät menot (esim.taksi) yms.

      Ulkopuolinen edunvalvoja on tarkka, hänellä pitää lähestulkoon "rukoilla" rahaa jokaiseen ylimääräiseen hankintaan ja menoon. Lisäksi kuittirumba o paljon tarkempaa sinne. Lisäksi häntä voi olla todella vaikea saada kiinni jos asia on kiireellinen. Maistraatista haetaan ja sieltä myös määrätään yleensä edunvalvoja jos kukaan omaisista ei halua ryhtyä. Ulkopuolinen edunvalvoja ei välttämättä myöskään anna mitään tietoja holhottavan varallisuudesta teillä vaikka sitä tiedustelisittekin. Myöskään pankista ei teille anneta tilitietoja jos holhottavalle on määrätty ulkopuolinen edunvalvoja.

    • eräshullu

      Olen maistraatin edunvalvonnassa. Rahaa olen saanut käyttööni aina kun olen pyytänyt. Verkkopankista näen käyttötilin ja edunvalvontatilin saldot, eli siis sen mitä saa itse käyttää ja koko omaisuus, mitä tiliä en pysty itse käyttämään, mutta siis saldon näen. Ei pahemmin valittamista.

    • rupea.itse.parempi.niin

      Riippuu ihan siitä minkälainen valvoja maistraatista "määrätään". Jotkut on vieneet valvottavan rahat. Niistä tapauksista on lehdistäkin saanut lukea, kun suurempia summia on viety.
      Pienet varkaudet ja petokset eivät ylitä uutiskynnystä.

    • omishoitaja

      Minä olen hoitanut itse täysi-ikäisen lapseni raha-asioita aina,ei ole pakko alkaa maistraatin alaisuuteen.Olen aina säästänyt,ostanut hänelle asunnon,rempannut sen hänen rahoilla,ajo-kortti on hommattu,rahat riittää ihan hyvin.Eikä kukaan vedä välistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe