Luin netistä, että jos eroaa adventtikirkosta , joutuu eroon perheestään ja ystävistään. Hyi olkoon, onko tuo totta? Paljon yhteistä Jehovan todustajien kanssa muutenkin, mutta että vielä tuo...?
Karttaminen
65
519
Vastaukset
Ei ole yleisesti totta. Jehovantodistajilla on enemmän tuollaista.
Yksittäisiä ikäviä tapauksia silti löytyy.- Tiedän.hyvin
Olen kyllä itse havainnut, että adventtikirkosta eroava joutuu lahkon sisällä jälkeenpäin hyvin helposti panettelun ja perättömien juorujen kohteeksi. Tähän pahansuopaan juoruiluun "luopiota" kohtaan eivät syyllisty vain jäsenistö, vaan pastorikunta ja kirkon johto. Kuuluu supinaa ja muminaa ja kaikki ovat tietävinään luopiosta kaiken.
Ilmeisesti tällä mustamaalaamisella pyritään sisällä olevet "lampaat" samaan kokemaan "hyvä me" henkeä?
Joitain ex-adventisteja on leimattu alkoholin vuoksi seurakuntansa jättäneeksi, vaikka henkilö ei ole koskaan elämässä alkoholia maistanutkaan. Tai sitten vain sanotaan, että se luopio meni saatanan leiriin ja hylkäsi samalla jumalankin, kun erosi adventtikirkosta. - jälleen_adventisti
Tiedän.hyvin kirjoitti:
Olen kyllä itse havainnut, että adventtikirkosta eroava joutuu lahkon sisällä jälkeenpäin hyvin helposti panettelun ja perättömien juorujen kohteeksi. Tähän pahansuopaan juoruiluun "luopiota" kohtaan eivät syyllisty vain jäsenistö, vaan pastorikunta ja kirkon johto. Kuuluu supinaa ja muminaa ja kaikki ovat tietävinään luopiosta kaiken.
Ilmeisesti tällä mustamaalaamisella pyritään sisällä olevet "lampaat" samaan kokemaan "hyvä me" henkeä?
Joitain ex-adventisteja on leimattu alkoholin vuoksi seurakuntansa jättäneeksi, vaikka henkilö ei ole koskaan elämässä alkoholia maistanutkaan. Tai sitten vain sanotaan, että se luopio meni saatanan leiriin ja hylkäsi samalla jumalankin, kun erosi adventtikirkosta.En ole havainnut tuota. Lähtijät saavat olla hyvin rauhassa lähtönsä jälkeen. Olen javainnut, että heihin ei kirkon taholta olla edes yhteydessä, kunhan heihin on eroilmoituksen jälkeen kerran otettu yhteys ja hoidettu jäsenyysasia virallisesti loppuun. Joitakin tuntemiani ihmisiä on lähtenyt kirkosta ja tiedän heidän tapauksensa. Olen myös jutellut kirkosta eronneen ystäväni kanssa kanssa hänen lähtökokemuksestaan.
Joissakin tapauksissa rakastava sisar tai veli on saattanut jäädä vierailemaan lähtijän elämään silti, jos lähtijä on sitä halunnut. Itsekin olin kymmenkunta vuotta pois adventtikirkon vaikutuspiiristä. Sain olla aivan rauhassa ilman ahdistelua. Olisiko tuona aikana pari kertaa joku kirkolta kysellyt, miten minulla menee mutta ei minkäänlaista painostusta. Kun sitten itse hakeuduin takaisin kirkon pariin, otettiin minut lämmöllä vastaan.
Hyvin rakastavia nämä adventistit tässä suhteessa. - Näin-siinä-käy
Kyllä siellä adventtikirkossa juorutaan kaikenlaista, niin lupioista kuin lahkon sisälläkin olevista. Se on aivan tyypillistä niin pienessä lahkossa Suomessa.
Mustamaalaaminen on usein oman statuksen nostattamista ja muiden painamista lokaan.
Monet saavat nautintoa siitä, kun hurskaana pidetty veli tai sisar on langennut. Silloin alkaa supina ja mumina ja "hyvä etten ole niin kuin tuo bublikaani"-henki on pinnalla. Tiedän.hyvin kirjoitti:
Joitain ex-adventisteja on leimattu alkoholin vuoksi seurakuntansa jättäneeksi, vaikka henkilö ei ole koskaan elämässä alkoholia maistanutkaan. Tai sitten vain sanotaan, että se luopio meni saatanan leiriin ja hylkäsi samalla jumalankin, kun erosi adventtikirkosta.Minua ei kukaan ole mustamaalannut tai kartellut sen jälkeen, kun erosin Adventtikirkosta. Onhan siitä jo melko tavalla aikaa.
On mahdollista, että omalla käytökselläni oli myös osuutta asiaan.
Tiedän kyllä myös ikävän tapauksen, jossa perheen lasta tiukasti kiellettiin pitämästä yhteyttä parhaaseen ystäväänsä, kun tuon ystävän vanhemmat olivat luopuneet adventistisesta uskosta.- Yksi-usko
Tiedän.hyvin kirjoitti:
Joitain ex-adventisteja on leimattu alkoholin vuoksi seurakuntansa jättäneeksi, vaikka henkilö ei ole koskaan elämässä alkoholia maistanutkaan. Tai sitten vain sanotaan, että se luopio meni saatanan leiriin ja hylkäsi samalla jumalankin, kun erosi adventtikirkosta.>>Joitain ex-adventisteja on leimattu alkoholin vuoksi seurakuntansa jättäneeksi, vaikka henkilö ei ole koskaan elämässä alkoholia maistanutkaan. Tai sitten vain sanotaan, että se luopio meni saatanan leiriin ja hylkäsi samalla jumalankin, kun erosi adventtikirkosta. >>
Ei ole noin. Taidat kirjoitella omasta päästäsi. Adventistit suhtautuvat seurakunnasta luopuneisiin rakkaudellisesti. - Yksi-usko
v.aari kirjoitti:
Minua ei kukaan ole mustamaalannut tai kartellut sen jälkeen, kun erosin Adventtikirkosta. Onhan siitä jo melko tavalla aikaa.
On mahdollista, että omalla käytökselläni oli myös osuutta asiaan.
Tiedän kyllä myös ikävän tapauksen, jossa perheen lasta tiukasti kiellettiin pitämästä yhteyttä parhaaseen ystäväänsä, kun tuon ystävän vanhemmat olivat luopuneet adventistisesta uskosta.>>Tiedän kyllä myös ikävän tapauksen, jossa perheen lasta tiukasti kiellettiin pitämästä yhteyttä parhaaseen ystäväänsä, kun tuon ystävän vanhemmat olivat luopuneet adventistisesta uskosta. >>
Tuo täytyy olla aivan yksittäinen tapaus. Adventistit suhtautuvat kaikista kirkkokunnista suopeimmin seurakuntansa jättäneisiin. Tähän vaikuttaa varmaankin se, että adventistit uskovat, että kaikissa uskontokunnissa tai niissä jotka eivät kuulu mihinkään kirkkokuntaan, on niitä, jotka pelastuvat. Johonkin kirkkokuntaan kuulumisella tai kuulumattomuudella ei ole niin suurta merkitystä kuin yleensä muissa kirkkokunnissa. - ei-pidä-paikkaansa
Näin-siinä-käy kirjoitti:
Kyllä siellä adventtikirkossa juorutaan kaikenlaista, niin lupioista kuin lahkon sisälläkin olevista. Se on aivan tyypillistä niin pienessä lahkossa Suomessa.
Mustamaalaaminen on usein oman statuksen nostattamista ja muiden painamista lokaan.
Monet saavat nautintoa siitä, kun hurskaana pidetty veli tai sisar on langennut. Silloin alkaa supina ja mumina ja "hyvä etten ole niin kuin tuo bublikaani"-henki on pinnalla.Tuollaisia lähteettömiä ja nimimerkillä kirjoitettuja mielipiteitä, jotka eivät liity mitenkään todellisiin kokemuksiin ei kannata uskoa. Jos kirjoittaja tietäisi tapauksia, niin hän mainitsisi vähintään myös henkilön (ei nimeä mutta yksityiskohtia asian tarkastamista varten) kyseisen seurakunnan ja olosuhteet, joissa asia tapahtui.
Pelkkää juoruämmien kälätystä! Yksi-usko kirjoitti:
>>Tiedän kyllä myös ikävän tapauksen, jossa perheen lasta tiukasti kiellettiin pitämästä yhteyttä parhaaseen ystäväänsä, kun tuon ystävän vanhemmat olivat luopuneet adventistisesta uskosta. >>
Tuo täytyy olla aivan yksittäinen tapaus. Adventistit suhtautuvat kaikista kirkkokunnista suopeimmin seurakuntansa jättäneisiin. Tähän vaikuttaa varmaankin se, että adventistit uskovat, että kaikissa uskontokunnissa tai niissä jotka eivät kuulu mihinkään kirkkokuntaan, on niitä, jotka pelastuvat. Johonkin kirkkokuntaan kuulumisella tai kuulumattomuudella ei ole niin suurta merkitystä kuin yleensä muissa kirkkokunnissa.«Adventistit suhtautuvat kaikista kirkkokunnista suopeimmin seurakuntansa jättäneisiin.»
Tämä ei mitenkään voi pitää paikkaansa. Adventisteissa on sen verran eksklusivismia ja muuta sisäänpäin kääntyneisyyttä, että väistämättä eronneisiin suhtautuminen on kielteisempää kuin suvaitsevammissa ja muita kunnioittavammissa kirkkokunnissa, jotka eivät opeta olevansa ainoana oikeassa.
Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. Se on oma asiasi, jolla ei ole vaikutusta henkilösuhteisiin.ei-pidä-paikkaansa kirjoitti:
Tuollaisia lähteettömiä ja nimimerkillä kirjoitettuja mielipiteitä, jotka eivät liity mitenkään todellisiin kokemuksiin ei kannata uskoa. Jos kirjoittaja tietäisi tapauksia, niin hän mainitsisi vähintään myös henkilön (ei nimeä mutta yksityiskohtia asian tarkastamista varten) kyseisen seurakunnan ja olosuhteet, joissa asia tapahtui.
Pelkkää juoruämmien kälätystä!En minäkään kertonut nimeä tai muita tarkempia tuntomerkkejä mainitsemastani tapauksesta. Enkä kerro.
Asianomaiselle henkilölle se on vielä pitkän ajan jälkeen kipeä asia eikä olisi asiallista lähteä sitä julkistamaan nimen kanssa vieläpä ilman lupaa.- Onnellisesti.eronnut
Nimimerkki ei-pidä-paikkaansa esitti, että ikävistä eroamiskokemuksista pitäisi antaa yksilöiviä tietoja asioiden tarkistamista varten. Sinänsä ymmärrettävän toivomuksen ongelma on siinä, että ihmisten yksityiselämän piiriin kuuluvia asioita ei saa levitellä julkisesti. Jos ikävistä tapauksista tarjottaisiin niin paljon tietoa, että tapaukset olisi mahdollista tarkistaa jostain, samalla avattaisiin ulkopuolisille tahoille mahdollisuus saada tietoonsa hyvinkin arkaluontoisia asioita. Tosin tällaisten tapausten tarkistaminen esimerkiksi kysymällä adventtikirkolta tuskin johtaisi mihinkään, koska mikään yhteisö ei kommentoi yksittäisiä tapauksia.
- Yksi-usko
v.aari kirjoitti:
«Adventistit suhtautuvat kaikista kirkkokunnista suopeimmin seurakuntansa jättäneisiin.»
Tämä ei mitenkään voi pitää paikkaansa. Adventisteissa on sen verran eksklusivismia ja muuta sisäänpäin kääntyneisyyttä, että väistämättä eronneisiin suhtautuminen on kielteisempää kuin suvaitsevammissa ja muita kunnioittavammissa kirkkokunnissa, jotka eivät opeta olevansa ainoana oikeassa.
Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. Se on oma asiasi, jolla ei ole vaikutusta henkilösuhteisiin.>>Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. >>
Minä jos kuka tiedän, että mikä ero näissä seurakunnissa on. Molemmat seurakunnat ovat minulle niin tuttuja.
Väitän edelleen, että adventtiseurakunta on kirkkokunnista kaikista suvaitsevaisin, ylivoimaisesti. Alla joitakin perusteluja:
Adventistit ajattelevat, että kaikissa seurakunnissa on niitä, jotka pelastuvat. Luterilainen kirkko, vaikka ei sitä ääneen sanokaan, niin EI AJATTELE NIIN, vaan he pitävät adventisteja, Jehovan todistajia, mormooneja, ym. lahkoina. Ja lahkoja on kartettava. Näin pappi opetti minullekin rippikoulussa, että ei alkaa edes juttelmaan esim. Jehovan todistajien kanssa. Tämä lut. kirkon kanta näkyy niin selvästi oikeastaan kaikissa luterilaisissa herätysliikkeissä (pelastusarmeijaa lukuunottamatta), että kartetaan toisin ajattelevia. Minulla on paljon luterilaisia ystäviä, joiden kanssa ei voi mistään keskustella ja eri seuraisuus vaikuttaa myös ystäväsuhteisiin, jopa työsuhteisiin.
Sen sijaan adventistit voivat keskustella ennakkoluulottomasti kenen tahansa ihmisen kanssa. Tämän huomasin itsekin, kun vaihdoin seurakuntaa, että ei tarvitse enää pelätä muita ja väitellä vastaan, koska Raamattu ja Raamatun totuus antaa rauhan ja vie pelon toisin ajattelevien kohtaamisesta. - Yksi-usko
Yksi-usko kirjoitti:
>>Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. >>
Minä jos kuka tiedän, että mikä ero näissä seurakunnissa on. Molemmat seurakunnat ovat minulle niin tuttuja.
Väitän edelleen, että adventtiseurakunta on kirkkokunnista kaikista suvaitsevaisin, ylivoimaisesti. Alla joitakin perusteluja:
Adventistit ajattelevat, että kaikissa seurakunnissa on niitä, jotka pelastuvat. Luterilainen kirkko, vaikka ei sitä ääneen sanokaan, niin EI AJATTELE NIIN, vaan he pitävät adventisteja, Jehovan todistajia, mormooneja, ym. lahkoina. Ja lahkoja on kartettava. Näin pappi opetti minullekin rippikoulussa, että ei alkaa edes juttelmaan esim. Jehovan todistajien kanssa. Tämä lut. kirkon kanta näkyy niin selvästi oikeastaan kaikissa luterilaisissa herätysliikkeissä (pelastusarmeijaa lukuunottamatta), että kartetaan toisin ajattelevia. Minulla on paljon luterilaisia ystäviä, joiden kanssa ei voi mistään keskustella ja eri seuraisuus vaikuttaa myös ystäväsuhteisiin, jopa työsuhteisiin.
Sen sijaan adventistit voivat keskustella ennakkoluulottomasti kenen tahansa ihmisen kanssa. Tämän huomasin itsekin, kun vaihdoin seurakuntaa, että ei tarvitse enää pelätä muita ja väitellä vastaan, koska Raamattu ja Raamatun totuus antaa rauhan ja vie pelon toisin ajattelevien kohtaamisesta.Vielä lisäisin tuohon, että muissa seurakunnissa on paljon luuloja, esim. adventisteista, joita viljellään ja joita levitetään tosina. Aloittaja on tällaisesta erittäin hyvä esimerkki. Tuollaisilla virheellisen tietojen levityksellä, saadaan lietsottua ennakkoluuloja tehokkaasti ja näin estetään kaikki kanssakäyminen toisin ajattelevia kohtaan. Tämä on tyypillinen tunnuspiirre lut. ja melkein mille kirkkkokunnalle tahansa, paitsi adventtikirkolle.
Yksi-usko kirjoitti:
>>Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. >>
Sen sijaan adventistit voivat keskustella ennakkoluulottomasti kenen tahansa ihmisen kanssa. Tämän huomasin itsekin, kun vaihdoin seurakuntaa, että ei tarvitse enää pelätä muita ja väitellä vastaan, koska Raamattu ja Raamatun totuus antaa rauhan ja vie pelon toisin ajattelevien kohtaamisesta.Luterilaisia on paljon. Suurin osa heistä on erittäin suvaitsevaa porukkaa. Voi olla, että aktiivisimmat uskovaiset ovat tiukkapipoisempia kuin muut.
Ja minä kyllä ihan oikeasti tiedän, mikä on adventistien ilmapiiri suhteessa "ei-meikäläisiin". Sekään ei ole yksi ja ainoa, koska ihmiset ovat yksilöitä. Hyvin paljon on kuitenkin sitä, että ulkopuoliset nähdään ennen kaikkea potentiaalisina käännytettävinä ja entiset adventistit toivottomina tapauksina – hiukan myrkyllisinä ja varottavina.
En yleensä koskaan keskustele niin sanotuista hengellisistä aiheista adventistien kanssa. Kun kumpikin tietää, että suhtautumisen lähtökohdat ovat hyvin kaukana toisistaan, on selvää, että niiden asioiden vatkaaminen on hedelmätöntä.- kielikukkanen
Yksi-usko kirjoitti:
Vielä lisäisin tuohon, että muissa seurakunnissa on paljon luuloja, esim. adventisteista, joita viljellään ja joita levitetään tosina. Aloittaja on tällaisesta erittäin hyvä esimerkki. Tuollaisilla virheellisen tietojen levityksellä, saadaan lietsottua ennakkoluuloja tehokkaasti ja näin estetään kaikki kanssakäyminen toisin ajattelevia kohtaan. Tämä on tyypillinen tunnuspiirre lut. ja melkein mille kirkkkokunnalle tahansa, paitsi adventtikirkolle.
Miten adventisteja voi levitellä ja viljellä? Ja vielä tosina? Kirjoitit: ...adventisteja, joita viljellään ja joita levitetään tosina.
- Yksi-usko
v.aari kirjoitti:
Luterilaisia on paljon. Suurin osa heistä on erittäin suvaitsevaa porukkaa. Voi olla, että aktiivisimmat uskovaiset ovat tiukkapipoisempia kuin muut.
Ja minä kyllä ihan oikeasti tiedän, mikä on adventistien ilmapiiri suhteessa "ei-meikäläisiin". Sekään ei ole yksi ja ainoa, koska ihmiset ovat yksilöitä. Hyvin paljon on kuitenkin sitä, että ulkopuoliset nähdään ennen kaikkea potentiaalisina käännytettävinä ja entiset adventistit toivottomina tapauksina – hiukan myrkyllisinä ja varottavina.
En yleensä koskaan keskustele niin sanotuista hengellisistä aiheista adventistien kanssa. Kun kumpikin tietää, että suhtautumisen lähtökohdat ovat hyvin kaukana toisistaan, on selvää, että niiden asioiden vatkaaminen on hedelmätöntä.>> Suurin osa heistä on erittäin suvaitsevaa porukkaa. Voi olla, että aktiivisimmat uskovaiset ovat tiukkapipoisempia kuin muut.>>
Tämä on se pointti. Suurin osa luterilaisista ei ole kiinnostunut lainkaan tai vain vähän uskonnosta. Ne, jotka ovat kiinnostuneet uskonnosta, ovat huomattavasti ennakkoluuloisempia ns. lahkolaisia kohtaan kuin adventistit. Jos ajattelet esim. sellaisia luterilaisia herätysliikkeitä, kuin lestadiolaiset, niin tajuat varmaan, mitä tarkoitan. - Yksi-usko
kielikukkanen kirjoitti:
Miten adventisteja voi levitellä ja viljellä? Ja vielä tosina? Kirjoitit: ...adventisteja, joita viljellään ja joita levitetään tosina.
Hauska kommentti! Suomen kieli on niin monimuotoista. Pitäisi tietenkin olla: ...muissa seurakunnissa voi olla adventisteista virheellisiä luuloja, joita saatetaan kertoa tosina.
- Yksi-usko
v.aari kirjoitti:
«Adventistit suhtautuvat kaikista kirkkokunnista suopeimmin seurakuntansa jättäneisiin.»
Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. Se on oma asiasi, jolla ei ole vaikutusta henkilösuhteisiin.>>Tämä ei mitenkään voi pitää paikkaansa. Adventisteissa on sen verran eksklusivismia ja muuta sisäänpäin kääntyneisyyttä, että väistämättä eronneisiin suhtautuminen on kielteisempää kuin suvaitsevammissa ja muita kunnioittavammissa kirkkokunnissa, jotka eivät opeta olevansa ainoana oikeassa.>>
Ensiksikin selvennetään tuota kommenttia: Uskonnollinen eksklusivismi tarkoittaa oppia, että vain tietty uskonto on totta ja muut vääriä.
Väitän, että hyvin pieni, ihan minimaalinen osa adventisteja voi olla noin 'sisäänpäin kääntyneitä', niin kuin kirjoitit. Kommenttisi ei kuvaa mitenkään nykypäivän adventismia Suomessa. Ei mitenkään.
Väitän edelleen, että vaikka adventistit uskovat olevansa Raamatun tulkinnassa oikeassa, mitä he ovatkin omasta mielestänikin, niin he eivät kuitenkaan ole suvaitsemattomia toisia kohtaan. Päinvastoin. Adventistit kunnioittavat kaikkia ihmisiä riippumatta uskontokunnasta. Ja kirjoitan nyt uskovaisista adventisteista. Adventtikirkossa kaikki jäsenet eivät ole henkilökohtaisessa uskossa, niin kuin ei muissakaan seurakunnissa kaikki jäsenet ole henkilökohtaisessa uskossa. Adventistit opettavat juuri tämän vuoksi, että jokaisessa seurakunnassa on niitä jotka pelastuvat ja kaikki adventistit eivät pelastu. Tätä opetusta ei kovin monissa seurakunnissa opeteta. En tiedä oikeastaan muita kuin adventistit.
Lisäksi adventistit ottavat vastaan myös uutta valoa Raamatusta, mitä uudet tutkimukset tuovat tullessaan. Yksi hyvä esimerkki on Raamatun juhlakalenterin avautuminen.
Mitähän mahdat tarkoittaa tuolla epämääräisellä 'muulla sisäänpäin kääntymisellä'? Adventistit ovat kyllä kaikkea muuta kuin sisäänpäin kääntyneitä. Sen lähetysintoisempaa seurakuntaa on vaikea löytää. Adventtikirkolla jäsenmäärään nähden on eniten kouluja, sairaaloita, parantoloita, vanhainkoteja...mitä yhdelläkään toisella kirkkokunnalla. - Yksi-usko
v.aari kirjoitti:
Luterilaisia on paljon. Suurin osa heistä on erittäin suvaitsevaa porukkaa. Voi olla, että aktiivisimmat uskovaiset ovat tiukkapipoisempia kuin muut.
En yleensä koskaan keskustele niin sanotuista hengellisistä aiheista adventistien kanssa. Kun kumpikin tietää, että suhtautumisen lähtökohdat ovat hyvin kaukana toisistaan, on selvää, että niiden asioiden vatkaaminen on hedelmätöntä.>>Hyvin paljon on kuitenkin sitä, että ulkopuoliset nähdään ennen kaikkea potentiaalisina käännytettävinä ja entiset adventistit toivottomina tapauksina – hiukan myrkyllisinä ja varottavina.>>
Tuo on ihan omaa näkemystäsi, ja ehkä sen vuoksi oletkin entinen adventisti. Minulla on täysin erilainen kuva adventismista ja adventisteista. Ulkopuolisia ei nähdä 'potentiaalisina käännytettävinä' eikä entisiä 'adventisteja toivottomina tapauksina'. Tämä on omaa luuloasi. Yksi-usko kirjoitti:
>>Hyvin paljon on kuitenkin sitä, että ulkopuoliset nähdään ennen kaikkea potentiaalisina käännytettävinä ja entiset adventistit toivottomina tapauksina – hiukan myrkyllisinä ja varottavina.>>
Tuo on ihan omaa näkemystäsi, ja ehkä sen vuoksi oletkin entinen adventisti. Minulla on täysin erilainen kuva adventismista ja adventisteista. Ulkopuolisia ei nähdä 'potentiaalisina käännytettävinä' eikä entisiä 'adventisteja toivottomina tapauksina'. Tämä on omaa luuloasi.Usko, hei.
Täällä puhuu kokemus, ei luulo. Aika pitkä kokemus. Nähty on koko systeemi ylhäältä alas ja laidasta laitaan.
Tietysti voi olla, että aivan viime vuosina on tapahtunut muutosta tässä, ja aivan erityisesti siellä, missä sinä vaikutat.Yksi-usko kirjoitti:
>>Hyvin paljon on kuitenkin sitä, että ulkopuoliset nähdään ennen kaikkea potentiaalisina käännytettävinä ja entiset adventistit toivottomina tapauksina – hiukan myrkyllisinä ja varottavina.>>
Tuo on ihan omaa näkemystäsi, ja ehkä sen vuoksi oletkin entinen adventisti. Minulla on täysin erilainen kuva adventismista ja adventisteista. Ulkopuolisia ei nähdä 'potentiaalisina käännytettävinä' eikä entisiä 'adventisteja toivottomina tapauksina'. Tämä on omaa luuloasi.«Tuo on ihan omaa näkemystäsi, ja ehkä sen vuoksi oletkin entinen adventisti.»
Tämä arvaus oli huti.
Olen syntynyt adventistiperheeseen. Se oli syy tulla adventistiksi. Taisipa olla ainoa syy.
Olen tavallista rehellisempi ihminen. Se oli syy erota adventtikirkosta. Koska en usko yhtään mitään, mitä tuo kirkkokunta opettaa, olisi epärehellistä roikkua mukana.
Mutta tämä ei koske pelkästään Adventtikirkon opetusta, vaan lähes kaikkia maailman uskontoja. Pidän yksinkertaisesti pähkähulluna sitä lähtökohtaa, että totuus löytyy jostain kirjasta.
Toki adventistien versio kristinuskosta on keskivertoa sekopäisempi aikalaskelmineen.
Siksi olen entinen adventisti. En siksi, että seurakunnan jäsenet olisivat käyttäytyneet kenkkumaisesti.- Yksi-usko
v.aari kirjoitti:
«Tuo on ihan omaa näkemystäsi, ja ehkä sen vuoksi oletkin entinen adventisti.»
Tämä arvaus oli huti.
Olen syntynyt adventistiperheeseen. Se oli syy tulla adventistiksi. Taisipa olla ainoa syy.
Olen tavallista rehellisempi ihminen. Se oli syy erota adventtikirkosta. Koska en usko yhtään mitään, mitä tuo kirkkokunta opettaa, olisi epärehellistä roikkua mukana.
Mutta tämä ei koske pelkästään Adventtikirkon opetusta, vaan lähes kaikkia maailman uskontoja. Pidän yksinkertaisesti pähkähulluna sitä lähtökohtaa, että totuus löytyy jostain kirjasta.
Toki adventistien versio kristinuskosta on keskivertoa sekopäisempi aikalaskelmineen.
Siksi olen entinen adventisti. En siksi, että seurakunnan jäsenet olisivat käyttäytyneet kenkkumaisesti.>>Olen tavallista rehellisempi ihminen. Se oli syy erota adventtikirkosta. Koska en usko yhtään mitään, mitä tuo kirkkokunta opettaa, olisi epärehellistä roikkua mukana.>>
Ok. Asia on harvinaisen selvä ja tietenkin on oikein, että olet jättänyt seurakunnan, jos et siihen kerran usko. Oma kokemukseni on päinvastainen. Olen ollut aina rehellinen Raamatulle ja juuri tämän vuoksi liityin adventtiseurakuntaan, koska sen opetus vastasi omaa näkemystäni Raamatusta. Rakastan ihan kaikkea Raamatussa. - rakkauden.kohde
v.aari kirjoitti:
Esimerkiksi Suomen luterilaisille on aikalailla yhdentekevää, mihin kirkkokuntaan kuulut tai oletko eronnut tai liittynyt viime aikoina johonkin. Se on oma asiasi, jolla ei ole vaikutusta henkilösuhteisiin.Luterilaiselle "yhdentekevää", niin mikä?
Jos käyt luterilaisena uskovien kasteella, varsinkin työntekijänä, olet erotettu.
Siksi kirkolliset tavallaan kastetaan "salaa" heidän tahtonsa mukaan.
Itsekin kastoin erään luterilaisen kahdenkesken, eli työntekijän.
Myös luterilaisen ei sallita olla vaikka helluntalaisseurakunnassa. Eli tavallaan se jäsenyys on kielletty. jne.
Tuttavuudenkautta eräs adventisti 15- vuotta sitten sanoi, että jos joku eroaa seurakunnasta, hän on senjälkeen rukouksen kohde.
Eli kyse oli rakkaudesta häntä kohtaan. Nostin ajatukselle hattua. Näin-siinä-käy kirjoitti:
Monet saavat nautintoa siitä, kun hurskaana pidetty veli tai sisar on langennut. Silloin alkaa supina ja mumina ja "hyvä etten ole niin kuin tuo bublikaani"-henki on pinnalla."Näin-siinä-käy" taitaa olla peruskouluun jättänyt koulunsa ja esiintyy monella nimimerkillä.Olet sama nimimerkki kuin "Seminaarin-pitäjä"! Sen näkee kirjoitusvirheistä: "kakkia", "kulleet".
"Lupioista", "Bublikaani".
Uskonnollisetkin mielipiteet on sitten sitä sun tätä.sdaguy kirjoitti:
"Näin-siinä-käy" taitaa olla peruskouluun jättänyt koulunsa ja esiintyy monella nimimerkillä.Olet sama nimimerkki kuin "Seminaarin-pitäjä"! Sen näkee kirjoitusvirheistä: "kakkia", "kulleet".
"Lupioista", "Bublikaani".
Uskonnollisetkin mielipiteet on sitten sitä sun tätä.Näyt olevan pilkunviilaaja, kuten minäkin.
Joskus on viisasta laittaa pikkuvirheisiin takertuminen syrjään ja lukea vain tekstin asiasisältö, jos se on mahdollista. Poimitaan mielipiteet, kysymykset ja tunteiden ilmaisut ja jatketaan niistä.
Erityisesti toisen koulutuksen tai mielenterveyden puutteisiin viittaaminen vie pois asiasta ja turhaan huonontaa keskustelun ilmapiiriä.
Toisinaan täällä on kyllä myös niin sotkuisia viestejä, että ainakaan minä en niistä tavoita mitään järjellistä sisältöä.
Ja pari tapausta on niitäkin ollut, joissa minustakin olisi ollut aivan paikallaan ohjata kirjoittaja hoitoon. Mutta se ei taida näillä suomi24-keinoilla olla mahdollista, kun muutenkin on hankala saada edes selvästi pahoin harhaista ihmistä psykiatrin juttusille, jos hän ei itse koe sellaista tarvitsevansa.
Se, mitä nimimerkki "Näin-siinä-käy" kirjoitti, voi hyvinkin pohjautua todelliseen havaintoon. Ihmiset käyttäytyvät usein rakkaudettomasti, myös adventtiseurakunnassa. On typerää juoruilua ja jopa vahingoniloa. Olen minäkin sellaiseen törmännyt.
Pidän kuitenkin virheellisenä sellaista väitettä, että adventisteilla esiintyisi näitä huonoja tapoja keskimääräistä enemmän.
- pyhpyhjapyh
Ei ole totta.
- Olitkos.paikalla
Sitähän nimimerkki pyhpyhjapyh ei voi mitenkään tietää.
- pyhpyhjapyh
Olitkos.paikalla kirjoitti:
Sitähän nimimerkki pyhpyhjapyh ei voi mitenkään tietää.
Kyllä tiedän. Ei ole totta.
- Olitkos.paikalla
Älä viitsi valehdella, hyvä pyhpyhjapyh, tai lempiluusi "valheenne ei hetkauta" alkaa kalista entistä pahemmin.
- pyhpyhjapyh
Olitkos.paikalla kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, hyvä pyhpyhjapyh, tai lempiluusi "valheenne ei hetkauta" alkaa kalista entistä pahemmin.
No sinun valheesi ei hetkauta yhtään. Aloittajan väite ei ole totta.
- Onnellisesti.eronnut
Aloittajalle sanoisin, että kokemus adventtikirkosta eroamisesta on kolmen päätekijän varassa:
1. missä päin maailmaa olet ollut adventistina (kulttuuri ei ole joka suhteessa homogeeninen),
2. milloin olet ollut adventistina (suhtautuminen muuttuu vuosien saatossa),
3. mikä asema sinulla on ollut adventtikirkossa (korkealta pudotaan raskaammin kuin matalalta).
Tietysti myös omalla käytöksellä on vaikutusta asiaan, kuten nimimerkki v.aari tuossa aiemmin totesikin.
Mitkään edellä mainituista tekijöistä eivät ole adventismille ainutlaatuisia, vaan eiköhän samanlaista ole monissa muissakin kirkkokunnissa. - Yksi-usko
>>Luin netistä, että jos eroaa adventtikirkosta , joutuu eroon perheestään ja ystävistään. Hyi olkoon, onko tuo totta? Paljon yhteistä Jehovan todustajien kanssa muutenkin, mutta että vielä tuo...?>>
Kaikkea mitä netissä lukee ei tarvitse uskoa, sillä se ei ole totta. Adventtikirkkoon voi liittyä ja siitä voi erota ihan vapaasti. Se ei yleensä vaikuta yhtään mihinkään, ei entisiin ystäviin, perheestä puhumattakaan. En usko tuota nettipanettelua alkuunkaan. - Teijajuulia
Hyvä että puhuvat pahaa. Eivätpä ole takaisin vonkaamassa.
- pyhpyhjapyh
Miksi valehtelet?
- Yksi-usko
Saattaa olla niin päin että eronneet voivat puhua pahaa seurakunnasta, mutta seurakunnan jäsenet, uskovaiset ihmiset, eivät puhu pahaa seurakunnan jättäneistä.
- Varoituksen.sana
Meille adventisteille luopio on yhtä kuin kuollut. Hänen kanssaan ei tule olla missään tekemisissä, koska kalman haju voi tarttua. Älkää veljeilkö luopioiden kanssa! He ovat kulleet myös sinulle. Ole elävien seurassa, eli meidän seurakuntalaisten.
- pyhpyhjapyh
Ja sinä et ole adventisti ollenkaan, vaan pelkkä nettitrolli.
- Yksi-usko
Olet pelkkä rienaaja. Adventistit rakastavat yhtä lailla seurakunnan vaihtaneita. Adventistit eivät erottele ihmisiä seurakunnan perusteella.
- Exap
Yksi-usko kirjoitti:
Olet pelkkä rienaaja. Adventistit rakastavat yhtä lailla seurakunnan vaihtaneita. Adventistit eivät erottele ihmisiä seurakunnan perusteella.
No kyllä Timppa-setä ainakin on valmis erottelemaan ihmisiä seurakunnasta. Ja kivenkovaa on väittänyt ettei adventisti saisi mennä naimisiin ei-adventistin kanssa - ainakaan hän ei suvaitse adventistipastorin sellaista liittoa vahvistavan.
Jos Timppa-setä ei siis erottelisi ihmisiä seurakunnan perusteella, ei hänelle olisi tarkoituksenmukaista erotella ihmisiä seurakunnasta minkään muunkaan perusteella. Eikä hänelle olisi tarkoituksenmukaista olla vihkimättä ihmisiä seurakunnan perusteella. Eikö ?
Jotta siis tuolle väittämällesi olisi edes pienintäkään todellisuuspohjaa adventtikirkossa, antakaa Timppa-sedälle ja hänen kaltaisilleen kenkää !!!
Siihen asti kunnes Nykyaika on saanut uuden, tervejärkisen ja täysipäisen päätoimittajan, tuollaiset väitteesi ovat siis puhdasta harhaanjohtavaa propagandaa ja adventtikirkon virallinen kanta asiaan on juuri toinen kuin mitä väität. - Yksi-usko
Exap kirjoitti:
No kyllä Timppa-setä ainakin on valmis erottelemaan ihmisiä seurakunnasta. Ja kivenkovaa on väittänyt ettei adventisti saisi mennä naimisiin ei-adventistin kanssa - ainakaan hän ei suvaitse adventistipastorin sellaista liittoa vahvistavan.
Jos Timppa-setä ei siis erottelisi ihmisiä seurakunnan perusteella, ei hänelle olisi tarkoituksenmukaista erotella ihmisiä seurakunnasta minkään muunkaan perusteella. Eikä hänelle olisi tarkoituksenmukaista olla vihkimättä ihmisiä seurakunnan perusteella. Eikö ?
Jotta siis tuolle väittämällesi olisi edes pienintäkään todellisuuspohjaa adventtikirkossa, antakaa Timppa-sedälle ja hänen kaltaisilleen kenkää !!!
Siihen asti kunnes Nykyaika on saanut uuden, tervejärkisen ja täysipäisen päätoimittajan, tuollaiset väitteesi ovat siis puhdasta harhaanjohtavaa propagandaa ja adventtikirkon virallinen kanta asiaan on juuri toinen kuin mitä väität.No joo. Itse edustan liberaalia adventismia, joten en ymmärrä tuollaista seurakunnan asettamista rakkauden edelle. Minä en ole adventistin kanssa naimisissa ja meidät vihki lut. pappi. Ei tullut tuolloin kysyttyä adv.pappia. Usko ei ole meillä aiheuttanut mitään erimielisyyksiä, koska pyrimme kunnioittamaan kummatkin toistemme näkemyksiä.
- kohta_entinen
Yksi-usko kirjoitti:
No joo. Itse edustan liberaalia adventismia, joten en ymmärrä tuollaista seurakunnan asettamista rakkauden edelle. Minä en ole adventistin kanssa naimisissa ja meidät vihki lut. pappi. Ei tullut tuolloin kysyttyä adv.pappia. Usko ei ole meillä aiheuttanut mitään erimielisyyksiä, koska pyrimme kunnioittamaan kummatkin toistemme näkemyksiä.
Meillä on kans susipari...toinen on adventisti ja toinen puolisko luterilainen. Toinen puolisko on ruvennut karsastamaan adventismia opinkohtien järjettömyyden takia ja toinenkin on jättänyt opinkohdat pois elämästään ja keskittynyt pelkästään Raamattuun. Tässä kävi niin hauskasti, että adventistipuoliso veti luterilaisen mukaan adventtikirkkoon ja myöhemmin kumpikin oli omalla tahollaan itsenäisesti päätynyt omaan näkökantaansa. Sitten vaan kerran toinen avasi suunsa ja huomasi, että toinenkin on ajatellut samoin.
En muuten usko tuota väitettä siitä, että Flink ei vihkisi adventistia ei-adventistin kanssa. Ei kirkko voi puuttua tuollaiseennasiaan. Vittuako se kirkolle kuuluu, kenen kanssa itse kukakin menee naimisiin? - Yksi-usko
kohta_entinen kirjoitti:
Meillä on kans susipari...toinen on adventisti ja toinen puolisko luterilainen. Toinen puolisko on ruvennut karsastamaan adventismia opinkohtien järjettömyyden takia ja toinenkin on jättänyt opinkohdat pois elämästään ja keskittynyt pelkästään Raamattuun. Tässä kävi niin hauskasti, että adventistipuoliso veti luterilaisen mukaan adventtikirkkoon ja myöhemmin kumpikin oli omalla tahollaan itsenäisesti päätynyt omaan näkökantaansa. Sitten vaan kerran toinen avasi suunsa ja huomasi, että toinenkin on ajatellut samoin.
En muuten usko tuota väitettä siitä, että Flink ei vihkisi adventistia ei-adventistin kanssa. Ei kirkko voi puuttua tuollaiseennasiaan. Vittuako se kirkolle kuuluu, kenen kanssa itse kukakin menee naimisiin?>>toinenkin on jättänyt opinkohdat pois elämästään ja keskittynyt pelkästään Raamattuun>>
Entisenä uskovaisena luterilaisena, en ole koskaan korostanut adv. opinkohtia. Olen aina, myös lut. ollessani pitäytynyt yksin Raamattuun. Minulle opinkohdat eivät ole koskaan (adventistina ollessakaan) merkinneet oikeastaan sen kummempaa. Raamattu on aina ollut se tärkein ja sitä lukemalla tulin aikoinaan elävään uskoon. Vaihdoin adv. kirkkoon sen vuoksi, koska siellä ajateltiin Raamatusta samoin kuin minäkin olin ajatellut jo luterilaisena ollessani ja pyhitettiin sapattia. Oikeastaan sapatin vuoksi olen adv.seurakunnassa.
>>Sitten vaan kerran toinen avasi suunsa ja huomasi, että toinenkin on ajatellut samoin>>
Me ei ajatella samalla tavalla, esim. puoliso uskoo kehitysoppiin, johon minä en usko. Emme kuitenkaan väittele tästä asiasta. Minä väittelen tällä palstalla, mutta en puolisoni kanssa. - Nunneli
Yksi-usko kirjoitti:
No joo. Itse edustan liberaalia adventismia, joten en ymmärrä tuollaista seurakunnan asettamista rakkauden edelle. Minä en ole adventistin kanssa naimisissa ja meidät vihki lut. pappi. Ei tullut tuolloin kysyttyä adv.pappia. Usko ei ole meillä aiheuttanut mitään erimielisyyksiä, koska pyrimme kunnioittamaan kummatkin toistemme näkemyksiä.
Olen muuttanut täysin käsitystäni sinusta, "Yksi-usko".
Ei tee enää mieli hirvistellä, kuten joskus aiemmin.
Terveiset puutarhasta pihakoivun alta raamattuhetkestä.
Roomalaisten 2:28,29 sai minut tulemaan naputtelemaan.
Sisäiseen juutalaisuuteen minäkin pyrin - yrittäen karsia pahuutta.
Jo lapsena aloin ymmärtää, että luterilaisuuskaan ei ole raamatullista.
Paljon on pakanallisuutta yhteiskunnan elämäntavassa jäljellä.
Kaikkea ei voi edes tietää ja välttää.
Itse sanoin äidille 6-vuotiaana, etten enää koskaan halua synttäreitä.
Minut kohotettiin luonnottomasti keskipisteeksi sinä päivänä.
Sillä tavoin sitä on ollut mukana yhdessä ja toisessa pakosti.
Edellispäivänä sain ystäviä vieraaksi ja sillä oli vapauttava vaikutus.
Eilen kokouksessa toisten nöyrä tunnustus väärinteosta vapautti minutkin anteeksiantoon ja unohdukseen, niin että hengellisyyden harjoitus helpottuu.
Niin sitä taas jatkaa kevyemmällä mielellä - yrittäen parhaansa.
Hyvää päivän jatkoa sinulle! - Yksi-usko
Nunneli kirjoitti:
Olen muuttanut täysin käsitystäni sinusta, "Yksi-usko".
Ei tee enää mieli hirvistellä, kuten joskus aiemmin.
Terveiset puutarhasta pihakoivun alta raamattuhetkestä.
Roomalaisten 2:28,29 sai minut tulemaan naputtelemaan.
Sisäiseen juutalaisuuteen minäkin pyrin - yrittäen karsia pahuutta.
Jo lapsena aloin ymmärtää, että luterilaisuuskaan ei ole raamatullista.
Paljon on pakanallisuutta yhteiskunnan elämäntavassa jäljellä.
Kaikkea ei voi edes tietää ja välttää.
Itse sanoin äidille 6-vuotiaana, etten enää koskaan halua synttäreitä.
Minut kohotettiin luonnottomasti keskipisteeksi sinä päivänä.
Sillä tavoin sitä on ollut mukana yhdessä ja toisessa pakosti.
Edellispäivänä sain ystäviä vieraaksi ja sillä oli vapauttava vaikutus.
Eilen kokouksessa toisten nöyrä tunnustus väärinteosta vapautti minutkin anteeksiantoon ja unohdukseen, niin että hengellisyyden harjoitus helpottuu.
Niin sitä taas jatkaa kevyemmällä mielellä - yrittäen parhaansa.
Hyvää päivän jatkoa sinulle!Kiitos kommentistasi.
>>Paljon on pakanallisuutta yhteiskunnan elämäntavassa jäljellä.
Kaikkea ei voi edes tietää ja välttää.>>
Näin on. Minullekin vasta nyt, Raamatun juhlakalenterin valjettua, on alkanut kirkastumaan myös se, että miten paljon pakanallisuutta kristinuskossa onkaan.
>>Roomalaisten 2:28,29 ... Sisäiseen juutalaisuuteen minäkin pyrin >>
Tuo on oikein hyvä Raamatun kohta. Kopioin sen vielä tähän.
" 28 Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. 29 Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.".
Kaikkea hyvää sinulle. Olet sama nimimerkki kuin Seminaarin-pitäjä! Sen näkee kirjoitusvirheistä: "kakkia", "kulleet".
- Onnellisesti.eronnut
Kenties ainoa tapa saada luotettavaa yleistietoa eroamistapauksista, jotka eivät ole sujuneet hyvin adventtikirkossa, olisi riippumaton tutkimus. Joitain tutkimuksia on tehty esimerkiksi syistä, miksi seurakunnasta erotaan, mutta en ole kuullut yhdestäkään tutkimuksesta, joka olisi pyrkinyt kartoittamaan tapauksia, jotka ovat päätyneet eroavan kannalta huonosti.
Jo pelkästään ikävien tapausten olemassaolosta liikkuu keskenään ristiriitaisia näkemyksiä: Jotkut väittävät, ettei tapauksia voi olla tai ettei niitä ainakaan voi olla kovin montaa. Toiset taas väittävät tietävänsä, että kyllä niitä vaan on – jopa liikaa. Molemmat puolet tukeutuvat omaan kokemukseensa ja pitävät toisin väittäviä valehtelijoina tai vähintään tietämättöminä asioista.
Tällainen ei ole hedelmällistä kenellekään.- Yksi-usko
>>en ole kuullut yhdestäkään tutkimuksesta, joka olisi pyrkinyt kartoittamaan tapauksia, jotka ovat päätyneet eroavan kannalta huonosti. >>
Koska tapauksia ei ole tai niitä on äärimmäisen vähän.
>>Jo pelkästään ikävien tapausten olemassaolosta liikkuu keskenään ristiriitaisia näkemyksiä>>
Tämä palsta on pääasiassa adventistien herjauspalsta, joten ei ihme, että kaikenlaista soopaa täällä kirjoitetaan adventisteja vastaan. - Onnellisesti.eronnut
En epäile kokemustasi, Yksi-usko! Minusta olet onnekas, ja niin kauan kuin sinulla on niin autereinen kokemus kuin mitä sanot, en lähde pilaamaan sitä todistamalla jotain muuta. Jos minulla olisi samanlainen kokemus kuin sinulla, saattaisin itsekin olla adventisti edelleen.
Tämä on vähän samanlainen juttu kuin uskottoman puolison kumppanilla: sitä uskoo parasta, haluaa uskoa parasta, ja uskoo väen vängällä parasta, kunnes on aivan mahdotonta enää uskoa. Sitten on tehtävä päätös siitä, missä kohtaa vihelletään peli poikki.
Sinun kokemuksestasi poikkeavasta kokemuksestani huolimatta haluan korostaa, etten koe mitään katkeruutta tai vihaa seurakuntaa tai seurakuntalaisia kohtaan. Ihmisiä ollaan kaikki, ja koska ihmisinä erehdymme, kyllä rakentamamme yhteisötkin jäsenineen erehtyvät.
Elellään rauhassa toinen toistamme kunnioittaen! - Yksi-usko
Onnellisesti.eronnut kirjoitti:
En epäile kokemustasi, Yksi-usko! Minusta olet onnekas, ja niin kauan kuin sinulla on niin autereinen kokemus kuin mitä sanot, en lähde pilaamaan sitä todistamalla jotain muuta. Jos minulla olisi samanlainen kokemus kuin sinulla, saattaisin itsekin olla adventisti edelleen.
Tämä on vähän samanlainen juttu kuin uskottoman puolison kumppanilla: sitä uskoo parasta, haluaa uskoa parasta, ja uskoo väen vängällä parasta, kunnes on aivan mahdotonta enää uskoa. Sitten on tehtävä päätös siitä, missä kohtaa vihelletään peli poikki.
Sinun kokemuksestasi poikkeavasta kokemuksestani huolimatta haluan korostaa, etten koe mitään katkeruutta tai vihaa seurakuntaa tai seurakuntalaisia kohtaan. Ihmisiä ollaan kaikki, ja koska ihmisinä erehdymme, kyllä rakentamamme yhteisötkin jäsenineen erehtyvät.
Elellään rauhassa toinen toistamme kunnioittaen!>>sitä uskoo parasta, haluaa uskoa parasta, ja uskoo väen vängällä parasta, kunnes on aivan mahdotonta enää uskoa>>
Minulla on omakohtainen todistus, joka on hyvin myönteinen adventismia kohtaan. Ei ole yhtään mitään hampaankolossa.
>>Elellään rauhassa toinen toistamme kunnioittaen! >>
Sopii minulle. Siunausta sinulle!
- Seminaarin-pitäjä
Minä kartan kakkia ei-adventisteja, jotka eivät halua kuulla adventismin opetusta. He ovat minulle silloin kuolleita. Heidän kohtalonsa on minulle sen jälkeen yhdentekevää.
- Olette
Trolli
- Yksi-usko
Et ole adventisti.
- ihmisiä-monenlaisia
Ihmisissä on kieroilijoita, ehkä sinäkin.
Läheisen kohtalo ei ole yhdentekevä uskovalle, kuului hän mihin tahansa tai oli kuulumatta. Uskova tietää, että hänen voimansa ei tee toisesta uskovaa, vaan ainoastaan Herra voi vaikuttaa niin, että kääntymys tapahtuu. Siksi uskova laittaa toivonsa Vapahtajaan, myös läheisten kohdalla tai lähimmäiset, jotka hänen sydämmellään on. - Nunneli
ihmisiä-monenlaisia kirjoitti:
Ihmisissä on kieroilijoita, ehkä sinäkin.
Läheisen kohtalo ei ole yhdentekevä uskovalle, kuului hän mihin tahansa tai oli kuulumatta. Uskova tietää, että hänen voimansa ei tee toisesta uskovaa, vaan ainoastaan Herra voi vaikuttaa niin, että kääntymys tapahtuu. Siksi uskova laittaa toivonsa Vapahtajaan, myös läheisten kohdalla tai lähimmäiset, jotka hänen sydämmellään on.Olet oikeassa. Erimielisyys läheisten kanssa voi olla todella sydäntä raastavaa.
Luukas 24:45 "Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoituksia."
Vielä kuolemansa jälkeenkin Jeesus auttoi opetuslapsiaan
Johannes 6:44 "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt,
häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Apostolit 16:14 " Ja eräs Lydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista,
jumaalapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä
ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui."
- uusi_minä
Minä luovuin adventismista kymmenien vuosien jäsenyyden jälkeen. En osallistu enää kirkon toimintaan mutta maksan kymmenykset aina jonnekin. Minua ei olla kartettu eikä vainottu. Minulla on joitakin adventistiystäviä mutta minulla on ystäviä myös muista kirkkokunnista ja on niitä ei-uskoviakin. Aloittajan väitteet eivät pidä paikkaansa minun kokemukseni mukaan. Kirkko ei ole ollut minuun yhteydessä sen jättämiseni jälkeen. Paikallisseurakunta ei ole olleet minuun muutoin yhteydessä kuin, että ehkä kerran vuodessa joku sieltä soittaa lyhyen puhelun ja tervehtii minua. Se tuntuu ihan kivalta. Lopettaisivat varmasti, jos pyytäisin. Kukaan ei yritä minua takaisin palaamaan. Olen käynyt kerran-pari vuodessa adventtikirkon tilaisuuksissa ja ihmiset ovat ottaneet minut siellä lämmöllä vastaan. En ole tuntenut oloani epämukavaksi enkä kartetuksi koskaan. Pidän edelleen sapattia.
- uusi_minä
Ai niin, perheestäni on osa adventisteja ja osa ei. Hekään eivät karta minua. Välimme on lämpimät. Keskustelemme välillä hengellisistä asioista ja uskostamme, joka itse kullakin on vähän erilainen ja jaamme ajatuksia sulassa sovussa.
- Onnellisesti.eronnut
Adventismissa on paljon alueellisia eroja. Adventistit Suomessa ovat tietääkseni aika maltillisia.
- Made-in-USA-lahko
Yksi_usko:
"Tämä palsta on pääasiassa adventistien herjauspalsta, joten ei ihme, että kaikenlaista soopaa täällä kirjoitetaan."
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mistähän ne adventistit ovat sen herjaamisen taidon oikein oppineet? Taidan tietää vastauksen? Adventtikirkon pastoreilla se ainakin on hallussa, kun tiukka paikka tulee. On meinaan omia kokemuksia, eikä vain yksittäisia tapauksia.
Yksi_usko:
"Väitän edelleen, että adventtiseurakunta on kirkkokunnista kaikista suvaitsevaisin, ylivoimaisesti."
adventisti pyhpyhin lempilauseet:
"Mutta te olette isästä perkeleestä."
"Valheesi kohtaat tuomiopäivänä."
"En ole. Mutta te olette saatanan orjia."
"ja sinua kiusaa sydämessäsi asuva saatanan henki."
"Olette sairaita panettelijoita."
"Valheesi ei merkitse mitään, sinä paholaisen lapsi."
"Saat mennä ihan vapaasti helvettiin. Oma on asiasi."
jne.
Jo pyhpyhin kommenteissa käy ilmi, kuinka suuri se rakkaus siellä adventistien keskuudessa noin yleisellä tasolla on.
Ei sitä edes tarvitse todistella, koska meillä on palstalla siitä keikesta esimerkkejä, miten adventisti suhtautuu lahkonsa ulkopuoliseen ja eronneeseen, joka ei halua olla jonkun made in USA lahkon orja.- mitess
Eikös tuossa ole juuri sitä suvaitsevaisuutta? Annetaan pyh. pyhin olla pyh.., eikä estetä häntä kirjoittelemassa.
- Ei-meitä-hetkauta
mitess kirjoitti:
Eikös tuossa ole juuri sitä suvaitsevaisuutta? Annetaan pyh. pyhin olla pyh.., eikä estetä häntä kirjoittelemassa.
"Annetaan pyh. pyhin olla pyh.., eikä estetä häntä kirjoittelemassa."
Milläs pölvästiä estelet? - usataisuomieiväliä
Madeinusa on siis sitä mieltä, että pyhpyh on adventisti? Lienee mahdollista, mutta palstan linjaan sopisi paremmin, jos olisi ex adventisti...
- vapaanaollen
Luulisin että se joka on jostain syystä jäänyt syrjään adventtikirkon tai muun kirkon toiminnasta, on saanut jonkinlaisen pelon vian tai alemmuuden tunteen toisia jäseniä kohtaan, ilman että siihen on mitään todellista syytä. Tämä on vielä vaikeampaa silloin jos yhä uskoo kyseisen kirkon olevan suunnilleen oikeassa.
Minäkin olin innokas uskossani seurakuntaani, pidin sitä lähinnä oikeana. Kuitenkin aloin huomaamaan että opetus oli varsin itseriittoista, ja todellinen lämpö ja rakkaus puuttui. Lopulta koin seurakunnassaolon jonkinlaisena kilpailuna: ellen jaksanut kaikessa elää normien mukaan, jäin auttamattomasti jälkeen. Kaikki kilpaili jumalisuudellaan kokouksissa, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut minunn tukemisestani. Kenties minulla itselläni oli tarve pyrkiä olemaan esimerkillinen, kunnes en enää jaksanut. Jäin syrjään ja annoin seurakuntajunan jatkaa ilman minua. Ei sitä edes moni huomannut.
Samalla näin asioita jotka vaikuttivat mielestäni vääriltä, esimerkiksi opetettiin että on pakko maksaa kymmenyksiä jotta voi saada siunauksia, ja tiesin että seurakunnan johto pystyi sen kontrolloimaan. Minä halusin antaa vapaaehtoisesti, enkä pakosta. Olin työtön, ilman tuloja, mutta ei kukaan siitä ollut kiinnostunut. Koin olevani yksin ja että minun olisi pitänyt antaa ja tukea ja näytellä kristittyä, ilman että kukaan tuki minua.
Opin olemaan yksin. Vietän sapattia yhä, vaikka yksinkin. Avustan jos on varaa, elän terveellisesti, mutta en intoile minkään kirkkokunnan puolesta. Jokainen joka rakastaa Jeesusta, on minun veljeni ja sisareni. Käyn eri kirkoissa jos joku tahtoo mukaansa tai pyytää tuklemaan.
Vältän kuitenkin omaa alkuseurakuntaani, ei siksi että vihaisin heitä, vaan se toisi vanhoja muistoja mieleeni ja en halua sitä.
Luulen että monet mustamaalaavat entistä seurakuntaansa jonkinlaisena kostona, mutta minä en tunne katkeruutta, vaan kiitollisuutta siitä mitä olen oppinut.
Haluan kuitenkin säilyttää vapauteni. En halua enää olla kenenkään määrättävänä tai kontrolloimana. Kukaan ei saa tulla sanomaan: "Miksi menit sen kirkon kokoukseen!"
Minun uskontoni on raamattu, jos joku kysyy! Uskonpuhdistuksen kaikki työ on tehty tavallisesti Ilm 14:6-16 ; useiden globaalien järjestöjen kautta.
Kautta aikain on ollut tapana ja tarkoituksen mukaista uskovien vertaistuki ja yhdessä elo.
Seurakunta-missio on periaatteessa hyvä ja oikea asia. Adventtikirkossa teologia on vastuullisten, tiedollisten ja hengellisten ihmisten toimesta kirjoitettu niin että teologia ei ole maailman syntiin yhtynyt.
Ihmiset ovat erilaisella tavalla sitoutuneita seurakunta-yhdistys-toimintaan.
Joillakin on kymmenien vuosien perinteet perhe-traditionakin, ja eivät elä yksin uskossa.
Joillekin seurakunta-yhdistys voi olla yhdistys joka kokoontuu ja hajaantuu säännöllisesti, ja ihminen ei elä kenenkään kanssa yhdessä.
Ihmisyksilöiden toiveet, odotukset ja tarpeet ovat aina yksilöllisiäkin. Ristiriitoja syntyy aina siellä missä on ihmisiä- Ryhmän rajapintojen ja olevaisen yksilöpersoonan kanssa voi olla ristiriitoja toiveissa, odotuksissa ja vaatimuksissa.
Olevainen yksilöpersoona ei Jumalasta pääse niin vain eroon, -On ihmisiä jotka viettävät Jumalan seurassa aikaansa erossa ryhmistä. Maantieteellisistäkin syistä kaikki eivät kokoonnu saman katon alle. Uskolla on vaara sammua ilman vertaistukea, mutta ei välttämättä.
Monenlaiset syyt aiheuttavat eroa ryhmästä.
On aina tapauskohtaista miten ihmis-suhteet säilyvät. Jehovan todistajista on kuultu että perhesuhteita päättyy sen vuoksi että jotkut tulkitsevat väärin Raamattua kysymyksessä syntisten karttamisesta, -ja luulevat että rakkaus pitäisi evätä. Paljon katkeruutta ja pahaa on aiheuttanut rakkauden evääminen uskonnollisista syistä; 1 Joh 4:8.
Olen itse liikarasituksen vuoksi erossa seurakunta-yhdistys-toiminasta, enkä halua lähimpään kymmeneen vuoteen ajatella uusia jäsenyyskausia.
Minulla on yksityistä harrastus-missio-Raamattu harrastusta kuitenkin, joka on ollut jumissa vuosikaudet uupumuksen seurauksena, mutta viriää aikanaan uuteen jaksamiseen.
Jumalalle vilpittömiä on erilaisissa piireissä oman omantuntonsa mukaan oman tietonsa varassa -eivät isis kaikki samoilla jäsenkirjoilla, ja saman neljän seinän sisällä. Vilpittömyys Herran edessä on se mikä ihmisen pelastaa, ja on ihmisen vaatimus. Ymmärrystä ja tietoa on erilaista, joista itse sanon harhaopiksi vasta sellaisen missä kumotaan uskon -kristinuskon peruspilareita; Jeesusta Kristusta, Jumalan lain arvoja synnin opettajana, -Raamatun yksilöllinen toeto muuttuu ajassa ja uskossa. Raamattua ei yksikään teologi ehdi opettamaan hyvin elämänsä aikana. Itse olen hankkinut niin hyvät tiedot Raamatusta ettei minulla ole vaikeuksia ymmärtää teologioita, Huipputeologien tutkimukset eivät ole hengellisyyden mittari eikä vaatimus, -vaan Raamatun tutkimusta. Kaikilla ei ole aikaa vietää päivät pitkät nenä kiinni Raamatussa teologioiden parissa.
Usko Jeesukseen Kristukseen ja periaatteellinen synnin vastustus ovat riittäviä- -Usko siihenkin kaikkeen mitä Jeesus opetti jumaluudessaan, pyhitys.
Adventtikirkkossa ei tieto lopu kuitenkaan. Vastuulliset, hengelliset ja tiedolliset teologit pitävät huolen siitä että oppimista niille joilla on tiedonhalua aina on tarjolla.
En ole harkitsemassa mitään muuta seurakuntaa, - enkä ole muiden piirien ihmisiä uskossa ajatellut olevan pelastuksen ja Jumaluuden vaikutuksen ulkopuolella, sillä vilpittömiä uskovia on erilaisissa Raamattua lukevissa piireissä. -Myös meidän valtio-kansankirkon parissa ja piirissä on aktiivisia ja hengellisiä vilpittömiä Hengen ihmisiä jäseninä ja työntekijöinä -pappeina yksilöinä.Niin ja Jehovan todustajien kanssa adventtikirkko tänä kesänä järjesti yhteisen piirikonventin salaisessa maanalaisessa luolassa, ehkä se oli vuokrattu parkkihalli, mutta kaikki suomen adventtipastorit ja kaikki jehovan todustajien nokkamiehet olivat olleet paikalla. Olivat käristäneet sianlihaa ja pekonia ja hevosta ja kamelia ja pitäneet yhteiset tanssit Suomipopin tahtiin. Ja adventtikirkko hyväksyi ristiinnaulitsemisen tapahtuneen paaluun ja rupeaa tästä lähtien virallisesti käyttämään Uuden Maailman käännöstä ja pyhittämään todustajien kanssa oikeaa pyhää eli sunnuntaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest666043Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul1165321Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4014212Aleksei Miltsakov - venäläinen uusnatsi antaa oppitunteja lapsille
34-vuotias Miltsakov palvelee Le Monden mukaan yhä Ukrainassa tiedusteluun ja sabotaasiin erikoistuneen Russitš-yksikön553551Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota1493352Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota
Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma612840Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed1332191- 272190
Pyydän anteeksi etten osannut ratkaista
Mitään muuta kuin lähtemällä. Et oikein tullut vastaan etkä kuunnellut. Tuntui että minun piti koittaa sopia ja sovitell851989Ulkoministeriön konsulipäällikkö arvostelee rajusti Haavistoa: "Täällä on pelon ilmapiiri"
"– Täällä on ministerin toimien takia aivan selvästi pelon ilmapiiri. Jos sellaisen annetaan pesiytyä virkamieskulttuuri191970