hallituksen esitys

klonkkus

Mitä siinä hallituksen uudessa esityksessä nyt on kun asumisoikeusasukkaat suuttuivat siitä? en ihan ymmärtänyt juttua

25

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätietoinenn

      Onko hallitus todella jo antanut esityksen?

    • loloooo

      Toi myyminen. Asunnon rahoitaa asukas ja ara, asuntoja hallitseva yhtiö ei sijoita asuntoihin senttiäkään, mutta on saamassa oikeuden myydä asuntoja.

    • lolooo

      "Valtakunnallisten yritysten pitää kattaa kustannuksensa tasaisesti. Jos rakennetaan kaksi samankokoista kerrostaloa, Helsingissä asumisoikeusasukkaita on todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin vaikkapa Utsjoella." Anu Gentz

      - Koska Helsingissä on enemmän asukkaita, pitää maksaa enemmän, vaikka kohde on samanlainen? Vuoden virkamies

    • xyzzy

      Enemmän kiinnostaa mikä on vanhojen järjestysnumeroiden kohtalo

      • Sipilöintiä

        Vanhat järjestynumerothan on tarkoitus poistaa, jollain siirtymäajalla. Toivottavasti koko esitys kaatuu, tälläisenä ei ole asukkaalle tulossa mitään parannusta, jotain puuhailu kerhoja jossa saa mielipiteitä ilmaista.


      • Bobo_Nobotti

        No mutta ei toivota koko esityksen kaatumista, sillä onhan siellä hyviä uudistuksia mm. että jatkossa olisi esim. vain yksi jonotusnumero taloutta ja asunnon hakijaa kohden!
        Kun vaihdellen on ollut useampiinkin mahdollisuus, on tullut esiin?
        Myöskin jonkun asteinen aikaraja tulisi asettaa, niille jonottajille joiden kohdalla ei ole tapahtunut vuosiin mitään - kuten esim. 10-vuotta ja vanhemmat jonottajat numeroineen, olisi uusittava ja päivitettävä jonotusoikeutensa ja esitetyn tarpeen mukaan!

        Samoin asukkaiden esitetyt oikeudet aso-asunnon ja kiinteistönsä hallintoon ja päätäntään vahvistuivat ja laajenisivat.
        Ja monia muita etuuksia on esitetty, mutta jos aso-hallintoa yhtiökohtaisesti hallinnoivan tahon eli isännöinnin valtuuksien laajentamista on vaikea nähdä esitetyssä muodossaan.

        Yms. -joten toivottavaa olisi myös asukkaiden mielipiteitä kuultaisiin lisää, vaikka nytkin on mahdollista lähettää asuntoministeriöön kannanottoja?


      • joopajooooooooo

        Yhdellä vuoden määräaikaisilla järjestysnumeroilla asunnon saaminen on ihan lottoamista, koko numeron voisi yhtähyvin lopettaa, kun pitäisi tietää vuotta ennen milloin joku kohde on tulossa hakoon että pääsee hyville sijoille. Taitaa mennä asunnot suhteilla jatkossa.

        En kyllä näe että tuo laki mitenkään merkittävästi tuo asukkaille lisää aitoja oikeuksia, isännöitsijää ei kuitenkaan saa vaihtaa. Joku päästeee jotain isännöitsijän esittämää huoltoyhtiöitä hyväksymään parhaimmillaan.


      • Mielipide.tässä.kohtaa

        Kuulehan " xyzzy"; työnnä se vanha numerosi tai numerosarjasi, sanonko minne!?

        Jos lakia uusitaan kokonaisvaltaisemmaksi ja samalla koko aso-jonotussysteemiä, ei siitä kannata huolestua jos sen myötä taataan tasaveroisempi jonotuskäytäntö myös lyhyemmällä aikavälillä, jossa myös uudet ja siten todellisemmat asunnontarvitsijat hyötyvät!
        Vanha käytäntö antaa lähinnä parhaat mahdollisuudet numeroidensa panttaajille sen "parhaan ja oikean" asunnon löytymisen kanssa pelaamisen muiden kustannuksella, ja täällä vielä jopa kerskutaan asialla kenellä on vanhimmat ja pienemmät jonotusnumerot yms. haikailua sen parhaan elämänsä aso-tilaisuuden kohtaamiseen!
        Eihän voi olla ns. vanhemmilla jonotusnumeroiden ehkä jopa useampien haltijoilla on mitään todellista tarvetta edes saada asuntoa, jos kymmenen jopa 15 -vuotta jne. ovat odottaneet uutta kivaa ja hyvää kohdetta parhailla paikoilla!


    • Mitä asolakiesityksen aikatauluun tulee, niin lakihankesivulla - http://www.ym.fi/fi-fi/asuminen/Lainsaadanto_ja_ohjeet/Asumisen_valmisteilla_oleva_lainsaadanto/ASOlainsaadannon_uudistaminen - kerrotaan nyt näin:

      "...Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa..."

      Eli mitään uutta perusteellisempaa lisävalmistelukierrosta ei ole enää tulosta, vaan lakiesitys tullaan ministeriössä viimeistelemään lausuntokierroksella olleen luonnoksen pohjalta, jota nyt enää vähän sorvaillaan ja täydennetään lausunnoissa esiin tuotujen ongelmakohtien osalta. Veikkaan esim. että uuden järjestelmän jonotusnumeroiden voimassaoloaika nostetaan luonnoksen vain yhdestä vuodesta ainakin kahteen vuoteen (kun useissa lausunnoissa nähtiin ongelmallisena vain vuoden pituinen voimassaoloaika). Ja tiedä nyt sitten tuleeko idea ARA:n hallinnoimassa valtakunnallisesta numerojärjestelmästä sekään loppujen lopuksi toteutumaan - kun Helsingistä varsinkin tuli sitä kohtaan sangen hyvin perusteltua aika tiukkaakin kritiikkiä.

      • epätietoinen.asoasukas

        Hei, kun siellä lakiesityksessä puhutaan asumisoikeusyhdistyksistä ja sitten on kuitenkin myös näitä aso osakeyhtiöitä kuten Haso niin kertoisko joku miten nämä tässä uudessa laissa eroaa toisistaan. Mikä muuttuu riippuen onko asumisoikeusyhdistys vai joku muu. Koska itse asun Hasossa tällä hetkellä ja vaikka 2000 luvun alkupuolella rakennettu niin alkaa olla kohta kaikenlaista korjattavaa ja pieni pelko miten tämä uusi laki vaikuttaa nyt siis Hasoon joka on osakeyhtiö eikä asumisoikeusyhdistys.

        Onko esim. ptjp:llä asiasta tietoa meille jaettavaksi.


      • Yhtiö-ja-yhdistys
        epätietoinen.asoasukas kirjoitti:

        Hei, kun siellä lakiesityksessä puhutaan asumisoikeusyhdistyksistä ja sitten on kuitenkin myös näitä aso osakeyhtiöitä kuten Haso niin kertoisko joku miten nämä tässä uudessa laissa eroaa toisistaan. Mikä muuttuu riippuen onko asumisoikeusyhdistys vai joku muu. Koska itse asun Hasossa tällä hetkellä ja vaikka 2000 luvun alkupuolella rakennettu niin alkaa olla kohta kaikenlaista korjattavaa ja pieni pelko miten tämä uusi laki vaikuttaa nyt siis Hasoon joka on osakeyhtiö eikä asumisoikeusyhdistys.

        Onko esim. ptjp:llä asiasta tietoa meille jaettavaksi.

        Voiko olla?! Etkö osaa erottaa asukkaiden luomaa aso-yhdistystä joka vapaa muodostettavissa oleva "asian harrastajaryhmä" tms., kun aso-yhtiö on tietenkin se ja ne asuntotuotantoa ja hankkeita toteuttavat eli rakentavat ja niiden hallintoa ylläpitäviä omistajatahoja, kuten nyt Helsingin kaupungin aso-yhtiö eli Haso Oy, ym. valtakunnan tasolla tai paikallisemmin toimivat yhtiöt!

        Yhtiö on usein osakaspohjainen rakennuttaja, tai kokonaan kunnallinen hanke siinä muodossa, tai yksityisempi liiketoimintaa harjoittava yritysmuotoinen.
        Yhdistys jos on taas toisenlaista toimintaa, joka sekin voi toki koota yhteen yhteisestä rakentamisesta kiinnostuneen ryhmän ja toteuttaa omanlaisensa rakennushankkeen yms.!
        Vertaa vaikkapa H:gin Jätkäsaaren Jallukka muusikoiden omana hankkeena yhdessä kaupungin ja rahoittajien kanssa toteutettu asuin kiinteistö eli asumisenyhteisö.

        "2000-luvulla on syntynyt jälleen esimerkkejä urbaanista yhteisöllisestä asumisesta, uutena ilmiönä yhteisöt senioriasumiseen liittyen. Myös uudet pienimuotoiset ryhmärakentamiskohteet, joissa asukasryhmä rakennuttaa yhdessä asuntoryhmän, toteuttavat joskus yhteisöasumisen periaatteita."

        Kts /vertaa = Yhteisöllisen rakentamisen painopiste siirtyi erilaisten ekokylien rakentamiseen
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/14/yhteisollinen-asuminen-suomessa-yha-harvinaista

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Asumisoikeusasunto


      • epätietoinen.asoasukas kirjoitti:

        Hei, kun siellä lakiesityksessä puhutaan asumisoikeusyhdistyksistä ja sitten on kuitenkin myös näitä aso osakeyhtiöitä kuten Haso niin kertoisko joku miten nämä tässä uudessa laissa eroaa toisistaan. Mikä muuttuu riippuen onko asumisoikeusyhdistys vai joku muu. Koska itse asun Hasossa tällä hetkellä ja vaikka 2000 luvun alkupuolella rakennettu niin alkaa olla kohta kaikenlaista korjattavaa ja pieni pelko miten tämä uusi laki vaikuttaa nyt siis Hasoon joka on osakeyhtiö eikä asumisoikeusyhdistys.

        Onko esim. ptjp:llä asiasta tietoa meille jaettavaksi.

        Helsingin kaupungin omistamaa HASO:a ei uusi laki - tulipa siitä nyt lopulta tarkalleen millainen hyvänsä - ei juuri hetkauta muuta kuin asukasvalinnan muutosten osalta (josta oli lausunnoissa niin monenlaista ja osin ristiriitaistakin kritiikkiä, että saapa nyt nähdä miten ministeriö ne ottaa huomioon - jos ottaa). Lakiluonnoksen kuumin perunahan on ollut kysymys mahdollisuudesta jatkossa muuttaa syistä tai toisista alikäytölle jääneitä yksittäisiä aso-kohteita osake- tahi vuokrataloiksi. Kroonisen asuntopulan Helsingissähän ei ole moiseen mitään tarvetta - kaikkein vähiten edullisimpien vastikkeiden HASO:lla, jonka asuntojen käyttöaste on jo pitkään ollut yli 99%:ia.

        Ja mitä asumisoikeusyhdistyksiin tulee, niin sehän on tosiaan ollut jo aso-järjestelmän alusta asti toinen mahdollinen asojen hallintamuoto (Helsingissä tällä hetkellä toimivat asumisoikeusyhdistykset, ks: http://helas.fi ja http://www.suomenomakoti.fi ). Uusi laki ei ole tuomassa tähän mitään muutosta. Sikäli mikäli asukasvalinta kuitenkin siirtyisi täysin itse aso-yhtiöille ja -yhdistyksille, niin sitä voi kukin tietysti tykönään miettiä, että voisiko siinä tilanteessa asukasvalintoihin alkaa (ehkä vaivihkaa jopa täysin laittominkin tavoin) vaikuttaa sekin, minkäsorttisesta asotoimijasta on kussakin tapauksessa kyse - ja yhtiöiden kohdalla varsinkin sitten ehkä jopa sekin minkälaisen tahon omistamasta aso-yhtiöstä on kyse.


      • puhallushan.se.olikin

        Kiitos ptjp! Asumisoikeus tuli ruotsista jossa ei siis muita olekaan kuin asumisoikeusyhdistyksiä ja asukkaat ovat tällöin myös rakennusten omistajia. Meillä suomessa kuitenkin jo alkuvaiheessa meni homma vikuralleen kun tehtiin asumisyhtiöitä jotka periaatteessa omistaa rakennukset vaikka asukkaat ne osin maksavat ja loput rakennuskulut tulee verovaroilla Arasta. Ja tämä ns. yleishyödyllisyys ei ole toteutunut kuin pienessä määrin. Nyt kun vanhimmat aso rakennukset alkavat olla remonttien tarpeessa ollaan tekemässä lakia uusiksi.

        Tämä oli lähtökohta kirjoitukselleni. Hason omistaa Helsingin kaupunki mutta muuttuuko tilanne huonompaan suuntaan. Nyt kun lakia ollaan uudistamassa (enkä siihen ole niin perusteellisesti tutustunut) pelkään pahinta kun asioista päättää kaupungin hallituksessa henkilöt puoluetaustansa mukaan ja nyt tuntuu olevan tämä kunnallisten palvelujen yhtiöittäminen ja sijoittajien kumartelu muodissa. Jos pahimmat painajaiset kävisivät toteen niin luulen, että alan suunnitella asumisoikeusyhdistysten aso-asuntojen suuntaan katselemista. Niitä ei vain ole tarjolla kuin hitunen näihin asoyhtiöihin verrattuna.

        Laitan vielä alle tekstin vuonna 2008 esitetystä MOT ohjelman käsikirjoituksesta Asumisoikeusasunnot - suuri puhallus (itse ohjelma on jo poistettu). Koko kirjoitus ei mahtunut mutta löytyy netistä.

        Asumisoikeusasunnot - suuri puhallus: käsikirjoitus
        Julkaistu 21.11.2008 - 14:29. Päivitetty 17.06.2014 - 08:52

        Asumisoikeusasunnot – suuri puhallus

        MOT- tunnus

        Eric Hällström: ”… kävimme siinä perheen kanssa kuopan äärellä katsomassa, että tuohon se meidän talomme nyt sitten nousee ja ja suurin odotuksin sinne silloin muutettiin. Mutta ei mennyt pitkäänkään kun sitten huomattiin, että mikä on pelin henki ja meidäthän oli sitten jo valmiiks näköjään suunniteltu pelkiksi vuokraorjiksi ja lypsylehmiksi siihen järjestelmään."

        Saija Kyllönen: ”No se on ollut edullista, sitten siinä on voinut harrastaa järjestötoimintaa ohessa ja saada hirveän hyvät naapurit, että hyvin oon viihtyny”.

        Juonto: Kaksi niin erilaista kokemusta, että on vaikea uskoa puheen olevan samasta asiasta, asumisoikeusjärjestelmästä. Mutta lähemmässä tarkastelussa käy ilmi, että asumisoikeusväki on jaettu Suomessa kahteen kerrokseen, jotka eroavat toisistaan kuin yö päivästä.

        Otsikko: Asumisoikeusasunnot – suuri puhallus

        Suuren laman alla 1990 Suomeen tuotiin kovalla tohinalla asumisoikeuksia, kolmanneksi vaihtoehdoksi vuokra- ja omistusasumiselle.

        Tv-uutiset 11.12.1989:

        "Omistus- ja vuokra-asunnon välimuodosta haetaan helpotusta varsinkin nuorten entisestään pahentuneeseen asuntopulaan. Ruotsin mallin mukaiseen asumisoikeusasuntoon pääsisi 10 %:n omalla osuudella. Asunnot jaettaisiin jonotuksen perusteella."

        Juonto: Läpi puoluekentän oltiin innostuneita uudesta kohtuuhintaisesta ja demokraattisesta asumisen mallista. Siitä oli saatu hyviä kokemuksia muista pohjoismaista. Omaan asuntoon pikkuauton hinnalla, sanottiin.

        Håkan Nordman: ”Me suhtauduimme myönteisesti useasta syystä, mutta me tunsimme melko hyvin Ruotsin bostadsrätterna eli asumisoikeudet ja se oli niin kuin ihannemallina meidän asenteessa tähän kysymykseen”.

        MOT: ”Ja mikä on tyypillistä tälle ruotsalaiselle tai pohjoismaiselle mallille ?

        Håkan Nordman: ”No nämä asunnot omistaa itse asiassa taloudellinen yhdistys, minkä jäseniä asukkaat ovat ja tällä tavalla asukkaat ovat mukana hallinnoimassa, päättämässä omista asumisoloista, ympäristöstä, asuntojen talon kunnosta, taloudesta ja niin edelleen, eli tämä edustaa demokratiaa parhaimmillaan.”

        Juonto: Jotkut kansanedustajat näkivät asumisoikeudessa myös mahdollisuuden uuteen, yhteisölliseen elämäntapaan:

        Riitta Myller: ”Nimenomaan siitä, että asukkaat hallinnoisivat itse näitten asumisoikeusyhdistysten kautta näitä taloyhtiöitä, ja että se olisi enemmänkin kuin pelkkää asumista. Että se olis niin kuin enemmän tämmöinen, niin kuin ihmisillä olis mahdollisuus valita elämänmuotonsa myöskin sitä kautta.”

        Sulo Aittoniemi: ”Silloin tavoiteltiin selkeästi asukasyhdistyspohjaa ja minä muistan, että tässä oli oikein sellainen kotiseutuhenki vallalla, kun tätä asiaa käsiteltiin ja siitä eduskunnassa puhuttiin. Jokainen tunsi, että nyt ollaan saamassa köyhille ihmisille jotakin sellaista, jonka he tuntevat itse omistavansa niin kuin oman asunnon, vaikkakin vaan osaomistuksella”.

        Juonto: Myös hanketta suunnitelleet virkamiehet uskoivat valmistelevansa aitoa, demokraattista asumisoikeusjärjestelmää. Asuntohallituksen silloinen pääjohtaja Olavi Syrjänen johti asiaa selvittänyttä työryhmää.

        Olavi Syrjänen: ”No, me tavoittelimme sellaista kansainvälisten esimerkkien Pohjoismaiden ja Kanadan esimerkkien mukaista osuuskunta- taikka yhdistystyyppistä ratkaisua. Lähinnä siinä oli osuuskuntamalli tavoitteena". jatkuu..


      • puhallushan.se.olikin

        Jatko..

        Juonto: Mutta toisin kävi. Kun laki asumisoikeusasunnoista lopulta putkahti ulos lainsäädäntökoneistosta, oli syntynyt puhtaasti suomalainen vuokra-asumisen versio. Sillä ei ollut mitään tekemistä sen enempää pohjoismaisen mallin kuin yhdistysomistuksenkaan kanssa.

        Eric Hällström: ” 99 % näistä suomalaisista ASO-asukkaista asuu näissä suurten rakennuttajayhtiöiden omistamissa kohteissa, joissa meillä on vain vuokralaisen status ja se malli on huono siitä syystä, että meillä asukkailla ei ole mahdollisuus käytännöllisesti katsoen ollenkaan vaikuttaa tärkeimpiin asioihin”.

        Juonto: Kansanedustajatkaan tuskin tarkoin ymmärsivät, millaisen järjestelmän he olivat saaneet aikaan. Väärää mielikuvaa oli omiaan luomaan se, että lakiesityksen yleisperusteissa tiuhaan ja painokkaasti vedottiin pohjoismaiseen, yhdistyspohjaisen esikuvaan. Silti esityksen pykälistä rakentui laki, jossa asumisoikeustalot annettiin suurten rakennuttajayhtiöiden omistukseen ja hallintaan.

        Håkan Nordman: ”Tämä on yllätys, että näin kävi ja näin totaalisesti , ja nyt kai tilanne on se, että rakennuttajat omistavat nämä asunnot ja ovat tavallaan melko edullisesti valtion rahoilla, tuella ja osittain myös näiden asukkaiden rahoituksella päässeet omistajiksi”.

        Juonto: Lain tultua voimaan kentän otti haltuunsa joukko tuttuja ns. yleishyödyllisiä rakennuttajayhtiöitä, joille on myönnetty erioikeus saada valtion asuntolainaa: etunenässä Sato, YH-Rakennuttajat, VVO ja Tarveasunnot.

        Rahaa ne eivät sijoittaneet taloihin penniäkään. Asukkaat maksoivat omana pääomanaan 15 prosenttia rakennuskustannuksista ja loput rahoituksesta tuli lainana valtiolta. Senkin asukkaat maksavat vastikkeissaan viimeistä senttiä myöten.

        Kansanedustaja Sulo Aittoniemi varoitteli eduskuntaa antamasta aso-järjestelmää yleishyödyllisten rakennuttajien käsiin. Keskusrikospoliisin rikostutkijana hän oli selvittänyt useita yleishyödylliseen rakentamiseen liittyneitä korruptiotapauksia.

        Sulo Aittoniemi: ”Tätä yleishyödyllistä rakennuttajajärjestöä, järjestöllä tarkoitettiin lähinnä niitä sellaisia rakennuttajajärjestöjä, jotka olivat lähellä, enemmän tai vähemmän lähellä poliittisia puolueita. Siis tämäntyyppisiä systeemejä, jotka rakensivat yleensä asuntohallituksen rahoituksella vuokra-asuntoja ja tämäntyyppisiä arava-asuntoja, tällaisia. Mutta se yleishyödyllisyys niiden osalta, niin se on tuuleen puhallettu asia, niillä ei ole mitään yleishyödyllistä tarkoitusta niillä. Se oli täysin sellainen vale-sana, tämä yleishyödyllisyys. Se oli yksityishyödyllisyyttä. Ne olivat perheyhtiöitä, jotka olivat sidoksissa poliittisiin ryhmittymiin, joiden asioita ja raha-asioita sitten myöskin ajoivat”.

        MOT: Mutta mistä lopulta johtui, että kun tilattiin pohjoismainen asumisoikeusmalli, niin saatiin jotain aivan muuta, lähinnä kynnysrahallisia vuokrataloja ?

        Riitta Myller: ”No uskon, että siinä on ne samat pohjavirtaukset, jotka ylipäätänsä suomalaisessa asuntopolitiikassa on aina ollu. Eli se ei oo kauhean asukaslähtöistä, et se on rakennuttaja- ja rakennusyhtiölähtöistä”.

        Olavi Syrjänen: ”Siinä loppuvalmistelussa olivat mukana rakennuttajien edustajat, jotka ilmeisesti vaikuttivat merkittävästi siihen, että siihen tuli tällainen omistaja väliin ja sillä tavoin se ei ollut sellainen kuin mitä me silloin tavoittelimme”.

        Sulo Aittoniemi: ”...ja mikä huvittavinta on, kun katsoo nyt sitten sellaisia muistioita, joita on laadittu tämän asian tiimoilta, niin näkee sen kauhistuttavan tosiasian, että niin lainsäädäntövalmistelua ministeriössä kuin myöskin eduskunnan toimintaa on hämätty täysin joko tällaisella lobbauksella … (100%) hiljaa kääntämään tätä lainsäädäntöä siihen suuntaan, että se tuhoaa ajatuksen asumisyhdistyksistä, mutta pitää voimassa nämä poliittiset rakennuttajayhtiöt, nimenomaan tässä rakentamismuodossa.”

        Juonto: 90-luvun alussa talouslaman merkit olivat jo ilmassa, ja rakennuttajayhtiöt näkivät uuden aso-järjestelmän niille heitetyksi pelastusrenkaaksi. Omistusasuntojen kauppa oli pysähtynyt kuin seinään, pankeista ei enää saanut lainaa, muuten kuin tappavalla korolla.

        Riitta Myller: ”Kysymys oli ennen kaikkea suhdannepolitiikasta, Eli siitä, että silloin oltiin joko tulossa tai oltiin jo syvässä lamassa, ja silloin piti käyttää niitä keinoja, mitä oli käytettävissä, että pystyttiin työllisyyttä ees pikkuisen korjaamaan.

        Håkan Nordman: ”Oli tarvetta elvyttää rakennustoimintaa, vuokra-asuntoja tarvittiin lisää. Rakennusfirmoilla, rakennuttajilla oli vaikeuksia rahoituksen kanssa, että tarvittiin valtion tukea, osittain valtion rahoitusta ja sitten yksityisten pääomaa”.

        Juonto: Asumisoikeusasukkaiden yhdistystä johtava Eric Hällström kävi selvittämässä asiaa eduskunnassa:

        jatkuu..


      • puhallushan.se.olikin kirjoitti:

        Kiitos ptjp! Asumisoikeus tuli ruotsista jossa ei siis muita olekaan kuin asumisoikeusyhdistyksiä ja asukkaat ovat tällöin myös rakennusten omistajia. Meillä suomessa kuitenkin jo alkuvaiheessa meni homma vikuralleen kun tehtiin asumisyhtiöitä jotka periaatteessa omistaa rakennukset vaikka asukkaat ne osin maksavat ja loput rakennuskulut tulee verovaroilla Arasta. Ja tämä ns. yleishyödyllisyys ei ole toteutunut kuin pienessä määrin. Nyt kun vanhimmat aso rakennukset alkavat olla remonttien tarpeessa ollaan tekemässä lakia uusiksi.

        Tämä oli lähtökohta kirjoitukselleni. Hason omistaa Helsingin kaupunki mutta muuttuuko tilanne huonompaan suuntaan. Nyt kun lakia ollaan uudistamassa (enkä siihen ole niin perusteellisesti tutustunut) pelkään pahinta kun asioista päättää kaupungin hallituksessa henkilöt puoluetaustansa mukaan ja nyt tuntuu olevan tämä kunnallisten palvelujen yhtiöittäminen ja sijoittajien kumartelu muodissa. Jos pahimmat painajaiset kävisivät toteen niin luulen, että alan suunnitella asumisoikeusyhdistysten aso-asuntojen suuntaan katselemista. Niitä ei vain ole tarjolla kuin hitunen näihin asoyhtiöihin verrattuna.

        Laitan vielä alle tekstin vuonna 2008 esitetystä MOT ohjelman käsikirjoituksesta Asumisoikeusasunnot - suuri puhallus (itse ohjelma on jo poistettu). Koko kirjoitus ei mahtunut mutta löytyy netistä.

        Asumisoikeusasunnot - suuri puhallus: käsikirjoitus
        Julkaistu 21.11.2008 - 14:29. Päivitetty 17.06.2014 - 08:52

        Asumisoikeusasunnot – suuri puhallus

        MOT- tunnus

        Eric Hällström: ”… kävimme siinä perheen kanssa kuopan äärellä katsomassa, että tuohon se meidän talomme nyt sitten nousee ja ja suurin odotuksin sinne silloin muutettiin. Mutta ei mennyt pitkäänkään kun sitten huomattiin, että mikä on pelin henki ja meidäthän oli sitten jo valmiiks näköjään suunniteltu pelkiksi vuokraorjiksi ja lypsylehmiksi siihen järjestelmään."

        Saija Kyllönen: ”No se on ollut edullista, sitten siinä on voinut harrastaa järjestötoimintaa ohessa ja saada hirveän hyvät naapurit, että hyvin oon viihtyny”.

        Juonto: Kaksi niin erilaista kokemusta, että on vaikea uskoa puheen olevan samasta asiasta, asumisoikeusjärjestelmästä. Mutta lähemmässä tarkastelussa käy ilmi, että asumisoikeusväki on jaettu Suomessa kahteen kerrokseen, jotka eroavat toisistaan kuin yö päivästä.

        Otsikko: Asumisoikeusasunnot – suuri puhallus

        Suuren laman alla 1990 Suomeen tuotiin kovalla tohinalla asumisoikeuksia, kolmanneksi vaihtoehdoksi vuokra- ja omistusasumiselle.

        Tv-uutiset 11.12.1989:

        "Omistus- ja vuokra-asunnon välimuodosta haetaan helpotusta varsinkin nuorten entisestään pahentuneeseen asuntopulaan. Ruotsin mallin mukaiseen asumisoikeusasuntoon pääsisi 10 %:n omalla osuudella. Asunnot jaettaisiin jonotuksen perusteella."

        Juonto: Läpi puoluekentän oltiin innostuneita uudesta kohtuuhintaisesta ja demokraattisesta asumisen mallista. Siitä oli saatu hyviä kokemuksia muista pohjoismaista. Omaan asuntoon pikkuauton hinnalla, sanottiin.

        Håkan Nordman: ”Me suhtauduimme myönteisesti useasta syystä, mutta me tunsimme melko hyvin Ruotsin bostadsrätterna eli asumisoikeudet ja se oli niin kuin ihannemallina meidän asenteessa tähän kysymykseen”.

        MOT: ”Ja mikä on tyypillistä tälle ruotsalaiselle tai pohjoismaiselle mallille ?

        Håkan Nordman: ”No nämä asunnot omistaa itse asiassa taloudellinen yhdistys, minkä jäseniä asukkaat ovat ja tällä tavalla asukkaat ovat mukana hallinnoimassa, päättämässä omista asumisoloista, ympäristöstä, asuntojen talon kunnosta, taloudesta ja niin edelleen, eli tämä edustaa demokratiaa parhaimmillaan.”

        Juonto: Jotkut kansanedustajat näkivät asumisoikeudessa myös mahdollisuuden uuteen, yhteisölliseen elämäntapaan:

        Riitta Myller: ”Nimenomaan siitä, että asukkaat hallinnoisivat itse näitten asumisoikeusyhdistysten kautta näitä taloyhtiöitä, ja että se olisi enemmänkin kuin pelkkää asumista. Että se olis niin kuin enemmän tämmöinen, niin kuin ihmisillä olis mahdollisuus valita elämänmuotonsa myöskin sitä kautta.”

        Sulo Aittoniemi: ”Silloin tavoiteltiin selkeästi asukasyhdistyspohjaa ja minä muistan, että tässä oli oikein sellainen kotiseutuhenki vallalla, kun tätä asiaa käsiteltiin ja siitä eduskunnassa puhuttiin. Jokainen tunsi, että nyt ollaan saamassa köyhille ihmisille jotakin sellaista, jonka he tuntevat itse omistavansa niin kuin oman asunnon, vaikkakin vaan osaomistuksella”.

        Juonto: Myös hanketta suunnitelleet virkamiehet uskoivat valmistelevansa aitoa, demokraattista asumisoikeusjärjestelmää. Asuntohallituksen silloinen pääjohtaja Olavi Syrjänen johti asiaa selvittänyttä työryhmää.

        Olavi Syrjänen: ”No, me tavoittelimme sellaista kansainvälisten esimerkkien Pohjoismaiden ja Kanadan esimerkkien mukaista osuuskunta- taikka yhdistystyyppistä ratkaisua. Lähinnä siinä oli osuuskuntamalli tavoitteena". jatkuu..

        HASO on kyllä niin nyt kuin jatkossakin Helsingissä asukkaiden kannalta monessakin suhteessa ylivoimainen asotoimija. Kun sen kaikki kohteet ovat täällä Helsingissä, niin sen ei tarvitse täällä periä kiskurivastikkeita voidakseen ristisubventoida vähäisemmän kysynnän alueilla sijaitsevia kohteita - kuten Asuntosäätiö, Avain ja TA joutuvat tekemään. Toisaalta jos vertaillaan HASO:a puolestaan paikallisiin asumisoikeusyhdistyksiin, niin isona ja vieläpä kaupungin omistamana toimijana HASO:n talous on paljon vakaammalla pohjalla kuin mikä on tilanne pienten asumisoikeusyhdistyksien kohdalla. Paikallisesti isona toimijana HASO pystyy myös ostovoimansa avulla solmimaan pieniä toimijoita edullisempia huolto-, siivous-, kodinkonetoimitus-, remontti- yms. diilejä. Ja HASO:n erittäin pieni asukasvaihtuvuus on lisäksi sekin omiaan osaltaan pitämään huoneistojen remonttikulut sangen pieninä.

        Näkisinkin HASO:n olevan niin vahvassa positiivisessa kehässä, että se tulee kyllä selviämään paikoin jo alkaneesta suurempien remonttien haasteestakin hyvin - ja muihin niin paikallisiin kuin valtakunnallisiin asokilpailijoihin verrattuna jopa erityisen hyvin.


    • puhallushan.se.olikin
    • Asunto-osuuskuntamalli

      Mielenkiintoista, on tällainenkin esitys ympäristöministeriössä eli uusi asunto-osuuskuntamalli. Tuntuu olevan lähes yks-yhteen nykyisen asumisoikeusmallin kanssa paitsi tietyin ehdoin. Miksi tällainen on nyt vielä tulossa ason rinnalle? Ei tunnu olevan kovin paljoa mediaa kiinnostava kuitenkaan kun en ole törmännyt missään tähän aiheeseen. Kommentteja!

      Asukaslähtöistä asumista uudella asunto-osuuskuntamallilla
      Tiedote 12.5.2017 klo 14.50

      Selvitysmies, ARAn ylijohtaja Hannu Rossilahti on luovuttanut asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle selvityksensä asukkaiden sosiaalisen asumisen osuuskuntamallista.

      Selvityksessään Rossilahti esittää uutta valtion tukemaa asunto-osuuskuntamallia, joka lisäisi kohtuuhintaisen asumisen tarjontaa pieni- ja keskituloisille kotitalouksille ja edistäisi ihmisten omatoimista asumisen järjestämistä. Asunto-osuuskunta voisi tuoda vaihtoehdon perinteisille vuokra- ja omistusasumisen malleille. Se sopisi erityisesti sellaisille asukkaille, joille asunto ei ole varsinaisesti sijoitus, vaan tavoitteena on löytää omaan elämäntilanteeseen sopiva asunto. Malli soveltuisi erityisesti lapsiperheiden ja senioreiden asumistarpeisiin, ja siinä olisi keskeistä asukkaiden suuri vaikutusvalta ja asumisen yhteisöllisyys.

      Asunto-osuuskunta olisi omistusmuotoista asumista. Selvityksessä ehdotetaan, että osuuskunnat voisivat olla kuntakohtaisia ja kunnat voisivat olla aktiivisia asunto-osuuskuntien perustajia. Asukkaat voisivat omistaa osuuskunnan suoraan, tai osuuskunta voisi omistaa sen jäsenille tarkoitettuja asunto-osakeyhtiöitä.

      Osuuskunnan asukkaiksi voisivat hakea sellaiset ihmiset, jotka eivät tulojensa ja varallisuutensa puolesta kykene hankkimaan markkinaehtoista asuntoa. Asukkaat maksaisivat osuuspääomana vähintään 10 prosenttia kohteen hankinta-arvosta. Loppuosa katettaisiin kahdella eri lainalla: kohteessa olisi rahoituslaitoksen antamaa kiinteistövakuudellista ensisijaislainaa 30–45 prosenttia ja valtion täytetakaamaa lainaa 40–60 prosenttia hankinta-arvosta. ARA hyväksyisi hankkeiden rakentamis- ja muut kustannukset ja hyväksyisi hankkeet tuen piiriin.

      Asukkaiden asumisaikana maksamat käyttövastikkeet määräytyisivät kulujen mukaan, eikä kuluja voisi tasata osuuskunnan eri kohteiden kesken. Koska asukkaat päättäisivät osuuskunnan toiminnasta, heillä olisi intressi pitää asumiskustannukset minimissä eikä erityistä vastikkeiden kohtuullisuuden valvontaa tarvittaisi. Kun asukas muuttaisi pois osuuskunta-asunnosta, hän saisi osuutensa myynnistä vain maksamansa osuuspääoman indeksillä korotettuna sekä tietyn kohtuullisena pidettävän tuoton. ARA valvoisi tämän enimmäishintasäännön noudattamista.

      Kun talon rakentamiseen otettu valtion takaama laina olisi maksettu pois, osuuskunta ja talo toimisivat samoin rahoituksellisin edellytyksin kuin tavalliset asunto-osakeyhtiöt. Asukkaiden valintaa ja omistusosuuden myynnin enimmäishintaa koskevat rajoitukset olisivat kuitenkin pysyviä. Tällä tavoin asunto-osuuskuntamallilla tuotetut asunnot olisivat pysyvästi kohtuuhintaisessa asuntokäytössä.

      Ympäristöministeriö lähettää Rossilahden selvityksen laajalle lausuntokierrokselle toukokuussa. Lausuntojen antamisaika päättyy 15.9.2017.

      Asukkaiden sosiaalisen asumisen osuuskuntamalli. Selvitysraportti (pdf)

      Lisätietoja:

      Ministeri Tiilikaisen erityisavustaja Tea Usvasuo, p. 046 922 8946, [email protected]

      Ylijohtaja Hannu Rossilahti, p. 029 525 0856, [email protected]

    • OdotanOdotan9

      Mielenkiintoista. Muistuttaisiko asunto-osuuskunta enemmän asoa vai osaomistusasuntoa? Olisiko siinä siis käyttövastike, joka olisi suunnilleen Hason vastikkeiden tasoa? Vai olisiko siinä pienempi käyttövastike ja sen lisäksi rahoitusvastike? Tämä on olennainen asia, koska käyttövastikkeeseen saa asumistukea, mutta rahoitusvastikkeeseen ei.

      • ihan.kiinnostava.juttu

        Asumisoikeus määritellään enemmän vuokra-asumiseksi kuin edes osa-omitusasumiseksi mutta tämä asunto-osuuskunta olisi enemmän omistusasumista. Ympäristöministeriön sivuilta löytyy ihan kattava aran ylijohtajan Hannu Rossilahden tekemä selvitys. Yritin sitä tuossa lueskella mutta on niin pitkä että menee koko asian selkiinnyttämisessä ehkä muutama päivä. Sinänsä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tässä tiivistetty kuvaus.

        "Selvityksessään Rossilahti esittää uutta valtion tukemaa asunto-osuuskuntamallia, joka lisäisi kohtuuhintaisen asumisen tarjontaa pieni- ja keskituloisille kotitalouksille ja edistäisi ihmisten omatoimista asumisen järjestämistä. Asunto-osuuskunta voisi tuoda vaihtoehdon perinteisille vuokra- ja omistusasumisen malleille. Se sopisi erityisesti sellaisille asukkaille, joille asunto ei ole varsinaisesti sijoitus, vaan tavoitteena on löytää omaan elämäntilanteeseen sopiva asunto. Malli soveltuisi erityisesti lapsiperheiden ja senioreiden asumistarpeisiin, ja siinä olisi keskeistä asukkaiden suuri vaikutusvalta ja asumisen yhteisöllisyys.

        Asunto-osuuskunta olisi omistusmuotoista asumista. Selvityksessä ehdotetaan, että osuuskunnat voisivat olla kuntakohtaisia ja kunnat voisivat olla aktiivisia asunto-osuuskuntien perustajia. Asukkaat voisivat omistaa osuuskunnan suoraan, tai osuuskunta voisi omistaa sen jäsenille tarkoitettuja asunto-osakeyhtiöitä.

        Osuuskunnan asukkaiksi voisivat hakea sellaiset ihmiset, jotka eivät tulojensa ja varallisuutensa puolesta kykene hankkimaan markkinaehtoista asuntoa. Asukkaat maksaisivat osuuspääomana vähintään 10 prosenttia kohteen hankinta-arvosta. Loppuosa katettaisiin kahdella eri lainalla: kohteessa olisi rahoituslaitoksen antamaa kiinteistövakuudellista ensisijaislainaa 30–45 prosenttia ja valtion täytetakaamaa lainaa 40–60 prosenttia hankinta-arvosta. ARA hyväksyisi hankkeiden rakentamis- ja muut kustannukset ja hyväksyisi hankkeet tuen piiriin.

        Asukkaiden asumisaikana maksamat käyttövastikkeet määräytyisivät kulujen mukaan, eikä kuluja voisi tasata osuuskunnan eri kohteiden kesken. Koska asukkaat päättäisivät osuuskunnan toiminnasta, heillä olisi intressi pitää asumiskustannukset minimissä eikä erityistä vastikkeiden kohtuullisuuden valvontaa tarvittaisi. Kun asukas muuttaisi pois osuuskunta-asunnosta, hän saisi osuutensa myynnistä vain maksamansa osuuspääoman indeksillä korotettuna sekä tietyn kohtuullisena pidettävän tuoton. ARA valvoisi tämän enimmäishintasäännön noudattamista.

        Kun talon rakentamiseen otettu valtion takaama laina olisi maksettu pois, osuuskunta ja talo toimisivat samoin rahoituksellisin edellytyksin kuin tavalliset asunto-osakeyhtiöt. Asukkaiden valintaa ja omistusosuuden myynnin enimmäishintaa koskevat rajoitukset olisivat kuitenkin pysyviä. Tällä tavoin asunto-osuuskuntamallilla tuotetut asunnot olisivat pysyvästi kohtuuhintaisessa asuntokäytössä."


    • Avainlainen

      Mihin uutta lakia tarvitaan? Ei varmaankaan HASO kohteita, eikä asukkaiden itsensä hallinnoimia varten. Uusi laki tarvitaan suojaamaan ja parantamaan valtakunnallisten yhtiöiden asukkaiden asemaa. Siellä sitä on työmaata ja olisi tärkeää, että vihdoinkin asukkaat saisivat myös näissä kohteissa päättää omasta asumisestaan.

    • Summa summarum; jos aikeena on hankkia pitkäaikainen koti Hason kantakaupungin kohteesta, niin onko tässä lakiuudistuksessa oikeastaan mitään negatiivista? Siis kun Hasolla kustannusrakenne on kait terve, asukkaita ei ole ryöstetty eikä ryöstetä liian korkeilla vastikkeilla, eikä kantakaupungin taloissa tule koskaan olemaan pulaa asukkaista, niin lakiuudistus ei mitenkään lisää asukkaan riskiä? Olenko tulkinnut oikein, että koska en vielä asu asossa ja numeroni on liian uusi havittelemiini kohteisiin olen lakiuudistuksessa itseasiassa voittaja? Vai onko jossain joku koira haudattuna joka minun pitäisi huomioida?

      • Odotellaan

        No suurin ongelma koko asojärjestelmässä on se ara lainarahoitus, joka nyt kusee kun vanhemmat talot korjausiässä eli uutta korjauslainaa pitäisi ottaa mutta samaan aikaan niissä vanhoissa ara lainoissa alkaa nousuhdanteinen takaisinmaksu. Korko alkaa nousta radikaalisti siinä 16-20 vuoden kieppeillä vaikka koko lainasta on maksettu siinä vaiheessa vasta n. 20%. Eli on siis radikaalisti takapainotteinen.

        Tämä johtaa melkoisiin vastikkeiden nousupaineisiin eli pelätään että asukkaat karkaa ja aso-järjestelmä menettää houkuttavuutensa.

        Samaan aikaan on nyt tullut tulossa uusi ara rahoituslaki jossa uudet asot maksetaankin lyhyemmällä suuremmalla korolla alusta asti. Siitä tulee siis etupainotteisempi kuin nykyisestä.

        Kun on olemassa tämä pääomakulujen tasausjärjestelmä kaikkien asoyhtiön talojen kesken niin voimme vain kuvitella mikä yhtälö tästä tulee asukkaiden vastikkeille.

        Pääsemme siis siihen miksi lakiin on tulossa tämä vuokrataloiksi muuttamisen mahdollisuus. Tämä voi olla siis mahdollista myös esim. Hasolla vaikka talous on vakaa ja asukaskanta hyvällä pohjalla mutta kustannukset karkaisivat asukkaille pilviin.

        Voi siis sanoa että koska et vielä ole asoadukas niin sikäli onnekas että voit sitten päättää mitä teet kun laki voimassa etkä ole sijoittanut rahojasi vielä mihinkään.


      • OdotanOdotan9

        Kiitos tästä selvityksestä! Olen miettinyt samaa kuin tuo edellinen kysyjä.

        Eikös Hasolla ole jo nyt 90-luvun taloissa ollut remontteja? Kysyisinkin asukkailta, että onko remontit nostaneet teidän vastikkeita?


      • Hihtgdt

        Kuinka paljon niitä korjausremppoja on nyt hasolla tehty? Ymmärtääkseni ei vielä paljon koska hasolla asojen rakennusbuumi taisi olla siellä 90-luvun loppupuolelta 2000 luvun alkuun. Korjatkaa jos olen väärässä. Tämä tasausjärjestelmähän niitä kuluja tasaa kaikille yhteisesti mutta suoraan sanoen en tarkkaan tiedä miten homma toimii. Voisiko joku valaista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe