Muistan tapauksen Keski- Suomesta.
Jehovantodistaja nainen tuli synnyttämään lasta.
Lapsi syntyi.... ilman verensiirtoa tms. Mutta lapsella todettiin paha happivaje. Lääkäri sanoi äidille että lapsesta saattaa tulla kehitysvammainen.
Jehovan todistaja äiti tukehdutti lapsen 1h syntymän jälkeen. Peläten että hänen miehestään ei tule vanhinta seurakunnassa jos perheessä on vammainen lapsi.
Kamalaa.
Muistaako kukaan tapausta? Kuka oli tuo jehovan todistaja nainen?
Jehova nainen tukehdutti oman lapsensa
74
752
Vastaukset
- valitettava-asia
Tuo on melko todennäköistä jt-seurakunnassa jossa KULISSIN pitäminen on tärkeintä. On PAKKO esittää paremppaa, täydellisempää, menestyvämpää, virheettömämpää jne. mitä onkaan. Siksi jt-seurakunnissa ei ole eikä näe koskaan vammaisia tai muutenkaan epämuodostuneita ja rumia ihmisiä koska sellaisia ei sinne oteta tai ne pidetään piilossa ja pahimmassa tapauksessa äidit tappavat sellaisen vauvan jos sattuu syntymään jotenkin "viallinen" lapsi.
Heidän mukaansa Jehova siunaa heitä niin, että rumia ja vammaisia lapsia ei heille edes synny. Joku kiintiö vammainen tai rullatuolissa oleva joskus esitetään joskus heidän lehdissään, videoilla tai konventissa lavalla, jotta saisivat sympatiaa järjestölleen, mutta oikeasti sellaisia ei hyvällä katsota ellei se sitten tuo rutkasti rahaa lahjalaatikkoon. - asiaton100pros
Tuleppa konventtiin katsomaan, niin näet sekä rullatuoleja ja kaikennäköisiä ihmisiä. Siisti ulkoasu ja iloinen ilme tekee kaikista kauniita.
Valitettava asian kirjoittelu täysin sairasta.- valitettava-asia
Kuule kyllä olen konventteja nähnyt aina 70-luvun puolesta välistä alkaen joten tiedän vähän enemmän kuin sinä. Tottakai mukaan mahtuu jokunen rullatuolikin, mutta yleensä ei vammaisia siellä nähdä, liekö siten niin, että vammaisia ei synny Jehovan siunauksella tai sitten ne piilotetaan jonnekin. Muutenkaan rumia tai epämuodostuneita ei siellä näe juuri koskaan ja jos sellainen sinnne joskus eksyykin niin eipä ole kauaa sellainen ihmisparka mukana ja siitä pitää huolen teidän se kuuluisa ns. lähimmäisen rakkaus joka on kyllä nähty ja koettu
- rewyed
Valitettava-asia, itse 50-luvun alusta, joten älä korota taas itseäsi kaikkitietäväksi. Keitäs sinun uskonnollisessa tilaisuudessasi istuu?
Meitä, jotka 50-luvulla olleita on vielä paljon, jotka ovat säilyttäneet uskonsa ja odotamme aikaa, jolloin Jumalan tahto tapahtuu myös maan päällä niinkuin taivaassakin rukoustemme mukaan. Saamme olla jatkuvassa hengellisessä ravintopöydässä ja kerromme ihmisille ajasta, josta kerrotaan Jesajan 35:ssä luvussa. Siinä kerrotaan mm. että rampa hyppii kuin jalopeura.
Älä luovuta, on kesän konventin teema ja sen mukaan haluamme toimia.- pilaantunuttaruokaa
"Hengellisessä ravintopöydästä".
M.m. "se sukupolvi joka näki ensimmäisen maailmansodan ja oli ymmärrysiässä ei missään tapauksessa katoa ennekuin kaikki nämä tapahtuvat", Nykyään tuo sukupolvi on noin 110 vuotta vanhaa ja ennustus meni siis pieleen.
"Ymmärrätkö nuori ettet ehdi tulla vanhaksi ennen kuin Harmagedon tulee" (Herätkää vuonna 1968).
Allekirjoita verensiirrosta kieltäytymiskortti tai joudu mykkäkoulun uhriksi. Siis tee ennemmin itsemurha järjestön painostuksesta kuin elä.
Jos veli raiskaa lapsesi, ei asia ole komitea asia eikä poliisinkaan ja varsinkaan poliisin. Pitää olla silminnäkijä.
Matt.26:27 "syökää/juokaa siitä te kaikki" sanoi Jeesus asettamastaan ehtoollisesta, mutta mitä tekee "hengellisessä ravintopöydässä" istuva Jehovan todistaja? Katsoo halveksuen kun leipä ja viini menee ohi.
Tässä muutama "hengellisen ruokapöydän "pilaantunut makupala. - pääsyvaatimuksenaraha
Mä oon taas 30-luvun alusta ja odotin jo silloin maailmanlopun juuri saapuvan. Eipä vaan ole näkynyt. Onko jehovilla ulkokuori ja hallintomiesten vakuuttaminen se ainoa autuaaksi tekevä asia? Kovalla lahjoittamisella pääkonttoriin ja värväämällä porukkaa jehovien paratiisiin! Rumannäköiset ja kankeat ihmiset on vaikea kuvitella ameriikanparatiiseiihin sopiviksi. Onneksi on Jeesus, joka tuli parantamaan sairaita - eivät terveet tarvitsekaan parantajaa - ja majoittumaan osattomien luokse. Moniko jehovien (omasta mielestään jumalan maanpäällisen kanavan) johtajista alentuisi arvolleen sopimattoman syrjäytyneen alkoholistin majapaikkaan kertomaan ameriikkalaista ilosanomaa? Järjestö ei tue vähäosaisia, ei järjestä ruoka-apua eikä asuntoja kristittyjen tavoin. Hedelmistään puu tunnetaan. Järjestön juristiarmeija keskittyy muihin asioihin kuin heikossa juridisessa asemassa olevien rikollisiksi tuomittujen venäläisten rivijehovien lainopilliseen neuvomiseen ja taloudellisiin avustuksiin. Taitaa kaatua venäläisten "vainot" suomalaisrivijehovien maksettaviksi.
- lieneekö-näin
Hyvää huolta pidetään omista, nimim.päävaatimuksenaraha. Olet ilkeämielinen valehtelija. Miten pärjäät itsesi kanssa.
Jeesus ennusti, että saarnaamistyö yritettäisiin pysäyttää oikeusteitse. Kun kristillinen seurakunta perustettiin, uskonnolliset johtajat kielsivät saarnaamistyön. Mutta apostolit jatkoivat rohkeasti. Apostolien teot 4: 18,33; 5:14 kertoo noista tapahtumista.
Tämä oikeustapaus vuodelta 33 oli ensimmäinen kerta, kun kristillinen seurakunta kohtasi vastustusta uskonnollisten johtajien ja viranomaisten taholta, mutta ei viimeinen. Meidänkin aikanamme, uskonnolliset johtajat ja vastustajamme yllyttävät viranomaisia kieltämään saarnaamistyömme vedoten valheellisiin syytöksiin. Näin on tapatunut Venäjälläkin. Ortodoksipapit ovat yllyttäneet roskajoukkoja hyökkäämään todistajien kimppuun ja yhteistyössä viranomaisten kanssa haluavat lopettaa työmme ja ottamaan haltuun itse rakentamamme kiinteistöt. Tätäkö edellinen kirjoittaja ihailee. - ei-ole-tervettä
Tällainen on varmasti melko yleistä seurakunnissa eli jos vammainen lapsi syntyy niin pakkohan tuo on jotenki piilottaa. Mikä häpeä siitä syntyisi kun muutenkin kaikki tarkkailevat toisiaan ja kilpailevat paremuudesta/täydellisyydestä. Eipä niissä herätkäissä ja vartsikoissakaan näe juuri koskaan vammaisia tai rumia ihmisä, ovat kuin jotain malli-ihmisiä. Melko epäinhimmillistä tuo täydellisyyden sairas tavoittalu koska se ei ole realistista. Osa todistajista ilmeisesti kuvittelee jo nyt elävänsä jossain täydellisesä paratiisissa jossa ei ole sairauksia, epämuodostuneita ja vammaisia lapsia/ihmisiä lainkaan.
- itkeäkkö
Niin alhaista tekstiä, oikein herkuttelua vakavalla asialla. Vain paha ihminen pystyy moiseen.
- mnaat
Joskus tällä palstalla kerrotaan "yksittäisistä tapauksista" ja tällä kertaa nyt sitten puolustan Jehovan todistajia tässä asiassa. Aloite on tosiaankin n.s. yksittäinen tapaus. Sitä ei voi yleistää.
Mitenkä niin voin sanoa?
Tiedän kokemuksesta ettei kehitysvammaisia mollata heidän joukossaan yhtään sen enemmän kuin muuallakaan keskimäärin.
Minulla on pahasti vammainen lapsi joka oli meidän mukana salilla ja hän ei saanut mitään epäkorrektia kohtelua, koskaan.
Häneen suhtauduttiin ehkä hieman arkaillen, mutta katson sen johtuneen katselijoiden tietämättömyydestä. "Miten häneen pitäisi suhtautua" asenteella.
Ei lastamme piiloteltu ja saimme joskus joiltakin jopa ihan asiallisia neuvoja itsekin, joita sitten jopa toteutimme.
Sääli vain etten ole tätä nyt aikuista lastani enää nähnyt, enkä tiedä hänen voinnistaan, koska ehtona "näkemiselle" olisi houkuttelu takasin järjestöön jota en missään tapauksessa kuuntele. - erään-äidin-tarina
mnaat kirjoitti:
Joskus tällä palstalla kerrotaan "yksittäisistä tapauksista" ja tällä kertaa nyt sitten puolustan Jehovan todistajia tässä asiassa. Aloite on tosiaankin n.s. yksittäinen tapaus. Sitä ei voi yleistää.
Mitenkä niin voin sanoa?
Tiedän kokemuksesta ettei kehitysvammaisia mollata heidän joukossaan yhtään sen enemmän kuin muuallakaan keskimäärin.
Minulla on pahasti vammainen lapsi joka oli meidän mukana salilla ja hän ei saanut mitään epäkorrektia kohtelua, koskaan.
Häneen suhtauduttiin ehkä hieman arkaillen, mutta katson sen johtuneen katselijoiden tietämättömyydestä. "Miten häneen pitäisi suhtautua" asenteella.
Ei lastamme piiloteltu ja saimme joskus joiltakin jopa ihan asiallisia neuvoja itsekin, joita sitten jopa toteutimme.
Sääli vain etten ole tätä nyt aikuista lastani enää nähnyt, enkä tiedä hänen voinnistaan, koska ehtona "näkemiselle" olisi houkuttelu takasin järjestöön jota en missään tapauksessa kuuntele.Ehkä olit seurakuntasi ns. "hyväosainen"? Sellaisen lapsi oli se sitten, vaikka vammainenkin, saa aina parempaa kohtelua. Itselläni oli paljon huonommat kokemukset liekö sitten vain tämä yksi seurakunta siellä missä kävin . . mutta huonot muistot jäi.
Minulle kyllä muistutettiin lähes joka käänteessä ne olot joista tulin ja haukuttiin koko sukuni niin omani kuin lapseni isän suku ja itse isä tietenkin ja mikä pahinta lastani haukuttiin niin rankasti, että ei kukaan usko. Milloin vedottiin lapseni jälkeenjääneisyyteen joka sekin johtui kuulemma lapsen isän "rodusta" ja huonomaineisuudesta, isähän ei ollut mukana lainkaan ja olin eronnut miehestäni jo vuosikausia sitten, mutta kyllä hyvin tuntuivat tietävän mieheni menneisyyden ja edesottamukset.
Lastani haukuttiin ja annettiin ymmärtää, että tuollainen jälkeenjäänyt ja vajavainen lapsi ei tule pärjäämään missään koskaan. Oikeasti lapseni ei edes ollut jälkeenjänyt ei ainakaan neuvolassa eikä lääkärintarkastukusissa sitä ole koskaan sanottu, sattui vain olemaan hieman erinäköinen ja luonnollisempi lapsi muiden lapsiin verrattuna. Muut lapset kun opetettiin jo ihan pienestä siihen "hienosteluun" ja aikuismaiseen käytökseen eli lapsi ei saanut olla lapsi vaan piti olla pikku aikuinen. - onsevaanniinkin
mnaat kirjoitti:
Mitenkä niin voin sanoa?
Sääli vain etten ole tätä nyt aikuista lastani enää nähnyt, enkä tiedä hänen voinnistaan, koska ehtona "näkemiselle" olisi houkuttelu takasin järjestöön jota en missään tapauksessa kuuntele.<>Joskus tällä palstalla kerrotaan "yksittäisistä tapauksista" ja tällä kertaa nyt sitten puolustan Jehovan todistajia tässä asiassa. Aloite on tosiaankin n.s. yksittäinen tapaus. Sitä ei voi yleistää.><
Olen samaa mieltä, ettei turhan laaja yleistys tee oikeutta tässä aiheessa. Esimerkiksi ennen oli ennen ja nyt on nyt. Itse kuulin vasta kymmeniä vuosia myöhemmin, että seurakuntani palvelijalla ja vaimollaan oli kehitysvammainen lapsi. No eipä niitä vammaisia silloin näkynyt mailla eikä halmeilla muutenkaan.
Kehitys kehittyy jehovantodistajuudessakin, muinoin piti (teoriassa) parantua rukoilemalla ja tutkimalla Vt-materiaalia homoseksuaalisuudestaan ennen kuin oli hyväksytty. Nyt homoseksuaalit ovat hyväksyttyjä sillä ehdolla, että pitäytyvät seksuaalisuutensa toteuttamisesta. - mnaat
En epäile kirjoittamaasi tai kokemuksiasi, mutta silti kait mennään kutakuinkin "keskiverto" tyylissä.
Eri asia on tietenkin se että voiko tällaista "keskivertotyyliä" sallia n.s. ainoassa oikeassa totuudessa?
Onhan kuitenkin viimeisellä tuomiolla ainoastaan yhdet punnukset ja ne on Jeesuksen mainitsemat "sen minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistäni, sen te olette tehneet minulle".
Jos "ainoassa oikeassa totuudessa" kohdellaan yhtäkään kehitysvammaista tai heikkolahjaista halveksuvasti, ilman että siihen puututaan ja oikaistaan on se "totuus" harhaa.
Ja näinhän Jehovan todistajat ovat.He ovat harhaoppi, joka rikkoo räikeästi esim. 2Joh.9 kohtaa.
Mutta kokemuksia voi olla erilaisia. Minun kokemukseni oli tällainen. - mnaat
En epäile kirjoittamaasi tai kokemuksiasi, mutta silti kait mennään kutakuinkin "keskiverto" tyylissä.
Eri asia on tietenkin se että voiko tällaista "keskivertotyyliä" sallia n.s. ainoassa oikeassa totuudessa?
Onhan kuitenkin viimeisellä tuomiolla ainoastaan yhdet punnukset ja ne on Jeesuksen mainitsemat "sen minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistäni, sen te olette tehneet minulle".
Jos "ainoassa oikeassa totuudessa" kohdellaan yhtäkään kehitysvammaista tai heikkolahjaista halveksuvasti, ilman että siihen puututaan ja oikaistaan on se "totuus" harhaa.
Ja näinhän Jehovan todistajat ovat. He ovat harhaoppi, joka rikkoo räikeästi esim. 2Joh.9 kohtaa.
Mutta kokemuksia voi olla erilaisia. Minun kokemukseni oli tällainen.
- äitykkä
Eiköhän jokaisesta uskovaisten seurakunnasta,olipa sitten luterilainen,helluntalainen,ortodoksi tai lahkoihin kuuluvat löydy henkilöitä jotka ovat niitä fariseuksia.
- äitikö
Taas yleistystä, aiemmin lapsia oli paljon myös hoitolaitoksissa, kun oli hyvin vammautuneita lapsia ja kotona ei pystytty hoitamaan. Ei heitä kuitenkaan hylätty, vaan vierailtiin usein heidän luonaan. Joitakin ei pystytty tuomaan kokouksiin käytöksen vuoksi. Mutta on täysin väärää sanoa, ettei heitä rakastettu ja rakasteta. Nuo lapset voivat oman uskollisuutemme ansiosta päästä aikaan, josta sanotaan: " Ja yksikään siellä oleva ei sano: "Minä olen sairas" Kansa joka maassa asuu , on saanut erheensä anteeksi."( Jesaja 33:24) Jesaja 35: 5, 6 kertoo myös: " Silloin avautuvat sokeiden silmät ja kuurojen korvat aukenevat. Silloin rampa kiipeää kuin jalohirvi ja mykän kieli huutaa ilosta. Sillä vesiä on puhjennut erämaahan ja aavikkotasangolle puroja."
Kaikenlaisia ihmisiä kehoitetaan huomioimaan ja osoittamaan ystävällisyyttä.
On täysin virheellistä väittää, että vammaisia lapsia pyritään kohtelemaan väärin. - vwv
Aloittajalle, tiedätkö kaikki asianhaarat tapauksesta? Ensinnäkin sairas lapsi ei estä toimimasta vanhimpana, täysin tuulesta temmattu väite. On monia miehiä, jotka toimivat vanhimpina vaikka heillä on vammaisia lapsia. Tämä on sitä tyypillista 'tietoa' jota ihmiset levittävät. Olen itsekin kuullut mitä mielikuvitullista tietoa todistajista puhutaan, jossa ei ole totuuden hiventäkään. Jotkut äidit kärsivät synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja saattavat tehdä outoja asioita. En tiedä, mikä oli syy. Voi vain kuvitella, mikä valtavä järkytys vaimon teko oli aviomiehelle. Hän ei varmaan iloinnut tapahtumasta.
Joskus huvittaa nämä väitteet, kun täällä väitetään, että vain täydelliset kelpaavat ja ihan äskettäin joku kirjoitti, miten rumia ja tyhmiä kaikki todistajat ovat. Meistä saa näköjään kertoa ihan millaisia juttuja tahansa, kunhan se on vain kielteistä.- mnaat
Enpä ole sinun kanssasi vWv ollut monessakaan asiassa samaa mieltä mutta tässä nyt olen, ainakin siinä kohdin kun kirjoitit että sairas lapsi ei estä toimimista vanhimpana. Itse olin sitä n.7vuotta ja osan ajasta myös tienraivaajana.
Kyllä tuo aloittajan kirjoitus on yksittäinen tapaus ja niistä se ääripää. Mutta todennäköisesti totta.
Se on tietenkin ihan paikallisseurakunnastakin kiinni miten siellä suhtaudutaan vammaisiin. Jos niitä ei ole ollut ja sitten sellainen tulla tupsahtaa, niin kyllä se vie aikansa ennen kuin asiaan suhtaudutaan viisaasti tai sitten ei suhtauduta.
Kuitenkin kirjoittamasi, että vain täydelliset kelpaavat olisi joku kaikkien julistama sanoma teistä, ei tietenkään pidä paikkansa. Liioittelet.
Te annatte sellaisen kuvan että vain ja ainoastaan teidän määräämillä kriteereillä, jotka pääosin on laatinut "amerikan järjestönne", pelastutaan antaa sellaisen kuvan; "Näillä kriteereillä pääsee paratiisiin", vaikka kriteerinne on monesti tuulesta temmattu, ei raamatusta.
On tietenkin ihan oikeitakin asioita kriteereissänne. Täytyyhän asiassanne olla houkuttelevuuttakin. Ei sinne muutoin kukaan tulisi. - meneemelkotasan
<>Meistä saa näköjään kertoa ihan millaisia juttuja tahansa, kunhan se on vain kielteistä. ><
Aivan samalla oikeudella jehovantodistajat saavat kysyttynäkin jättää vastaamatta rehellisesti kielteisiin asioihin kuten esimerkiksi V-liikkeen mädännäisyyttä tai oppisekoiluja tuotaessa esille todisteiden kera. Puhumattakaan siitä kuinka kaikki muut ovat ennenaikaiseen kuolemaan tuomittuja, entiset jehovantodistaja etunenässä.
- näinnn
Jos tuo synnyttävä nainen olisi suostunut verensiirtoon olisi tuomio ollut erotus. Lapsi olisi syntynyt todennäköisesti terveenä, mutta mitäpä siitä kukaan muu kuin vanhemmat olisi ilakoineet. Seurakunta olisi hylännyt lapsen ja äidin ja täten tuominnut he jo kuolemaan. Joten kukaan todistaja ei aidosti olisi ollut iloinen tuon lapsen syntymästä muutenkaan jos se olisi syntynyt äidin otettua verta.
- tätikätilö
Näinn, et varmaan tiedä asiaa koskevia asianhaaroja. Meidän on turha siitä kiistellä. Miten verensiirto liittyy asiaan. Jos lapsi on liian kauan synnytyskanavassa, sille voi tulla hapenpuutetta ja saada aivovamman. Taas mennään asioiden edelle. Et ollut paikalla, joten et voi tehdä diagnoosia.
- vertavaan
Kyllä se ihan oikeasti lääketieteellisesti on todistettu, että mihin vaivaan tahansa kolmisen litraa verta pelastaa vakavilta seuraamuksilta. Varmuuden vuoksi lääkärin vastaanotolta voi ottaa mukaan veritonkan, kilon hurmeista saaristolaisleipää, sangollisen tappajaiskeittoa ja nipun verilettuja. Pääasia on ihmisen saaminen kuntoon hinnalla millä hyvänsä...siis hinnalla millä hyvänsä. Eikä sillä kuntoonpääsemiselläkään ole mitään takuuta...
- Sapaljaana
Veri on elin, mutta erikoislaatuinen.
-Se uudistuu kai nopeimmin kaikista elimistä.
-Se on korvattavissa "litratavarana" omin rajoituksinsa, on veriryhmät.
Veren alan erikoislääkärikin on, hematalogi (saako muuten todistajanuori kouluttautua hematologiksi ?) Tunteeko vartiotorni hematologin ?
Vartiotornin Kieltoa veren karttamiseen muutoin perustellaan sillä, että veren käyttö on Raamatussa varattu vain syntien sovittamiseen ja näin ollen muunlainen käyttö häpäisisi myös Kristuksen vuodattaman veren arvoa. (wikipedia)
3 Moos 17:15 salli myös veren syömisen ("lihaa, josta verta ei ole lastettu") josta jae puhuu eikä siinä ole kieltoa, rangaistuksesta puhumattakaan.
Jeesus poisti verimääräykset.
Room. 14:5 ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa
14:20 Älä ruoan vuoksi hajota Jumalan työtä. Kaikki on puhdasta - Kysyväviisastuu
"Tunteeko vartiotorni hematologin ?"
-Muistelen vartiootornissa olleen palstalla "lukijoiden kysymyksiä" että "mikä on hematologi" - ja vastauksena oli että he eivät toimituksessa tiedä, mutta on syytä olla varuillaan jos siinä olisi demoneja.
- zwxz
Tuliko jälleen valehdeltua? Sitäpaitsi asian nimi on hematologia. Eikä sellaista lehteäkään ole, minkä nimi on vartiootorni. Puutteita siis sekä rehellisyydessä, että kieliopissa.
- Rintti-
Hematologia — veritauteja tutkiva lääketieteen osa-alue
Hematologi — hematologiaan erikoistunut lääkäri
Vartiotoorni — joko kirjoitusvirhe, tai jos se on kirjoitettu tahallisesti noin, se on sitä ihan vain muistutukseksi tämän naurettavan itsetärkeän järjestön todistajille.
Sitäpaitsi, valehtelusta puheen ollen, ihan vaan muistutukseksi:
Perustele Raamatullasi verenluovutuskielto ja järjestön sallimat fraktiot.
- cosinifii
Rinttimiinus, on aivan sama mitä sinulle verenkäytöstä tai fraktioista puhuu tai todistelee. Olet vain päättänyt että mikään ei saa pakkomielteistä lukitustasi avautumaan.
Samanlainen jumi tuntuu vaivaavan niitä, jotka yhteen raamatunkohtaan vedoten väittävät Jeesuksen olevan Jumala tai ihmisen olevan vapaa syömään mitä tahansa. Pääasia tuntuu olevan siinä, että oma mielipide on niin arvokas ja virheetön, että sen perusteella ollaan valmiita ensinnäkin halveksimaan koko muun Raamatun sisältöä ja toiseksi tekemään kaikkensa, että muutkin niin tekisivät.
Raamattu on kokonaisuus eikä sen sisällöstä löydy mitään ristiriitaa ainakaan siinä määrin, että se tekisi perussanoman pätemättömäksi. Besserwisserit yrittävät päteä joidenkin rinnakkaisten kertomusten sisältämien erojen välillä mutta he käyttävät aikansa hukkaan. Asiaa voisi verrata vaikka siihen, että nuotion sytyttämisen sijasta alettaisiin kiistellä siitä, onko tulitikkuaskissa 45 vai 50 tulitikkua. Paketissa lukee että 50 mutta jonkun pappa oli kerran laskenut vain 45 eli aski valehtelee joten syön tämän makkaran kylmänä. Yhtä loogista menoa raamattukriitikoilta.
Kysymyshän on yksinkertaisesti siitä, että motiivi lukea Raamattua muuttaa sen sisällön joko myönteiseksi tai kielteiseksi. Jos Raamatusta etsii virheitä tai yksisilmäisesti oman mielipiteensä tukemista, sen sisältö sulkeutuu. Jos sitä lukee Jumalalta tulleena kirjeenä ja oppaana ihmiselle, se motivoi ihmistä tutkimaan sitä, miksi joku kohta näyttää aluksi ehkä poikkeukselliselta. Siis miten tuo nimenomainen kohta voidaan asemoida muualla Raamatussa olevaan tietoon. Jokaista jaetta pitää tukea monta muuta jaetta tai sen sisältö Raamatusta löytyvää kokonaisuutta.
On selvää, että kenenkään muisti ei pysty tallentamaan Raamattua kokonaisuudessaan niin hyvin, että ilman kirjallista aineistoa pystyisi vertailemaan eri raamatunjakeiden sisältöä toisiinsa. Sellaista väittävä on naiivi ja luulee itsestään liikoja. Siksi Jehovan todistajat käyttävät paljon aikaa tällaisen vertailun tekemiseen käyttämällä apunaan aihekohtaista kirjallisuutta. Sen perusteella voi havaita, miten Raamatun eri osat, tapahtumat, esimerkit ja ennustukset nivoutuvat toisiinsa. Ihmiskunnan kannalta tärkeintä on nähdä se, miten Eedenissä tahrattu Jumalan nimi puhdistetaan siihen kohdistetusta valheesta ja se toteutetaan Valtakunnan välityksellä.
Tämän selkeän totuuden rinnalla epäilevien ja pilkkaavien kannanottojen esittäjät siis kinastelevat kuvitteellisen tulitikkurasian mahdollisesta sisällöstä huhupuheiden ja muiden asiasta tietämättömien informaation perusteella.- Rintti-
>> aivan sama mitä sinulle verenkäytöstä tai fraktioista puhuu tai todistelee.
"Aivan sama", koska olet kädetön mitenkään puolustelemaan järjestön fraktio-oppia. Tähän mennessä sitä ei ole kukaan muukaan perustellut ja tuskin moiseen taikatemppuun kukaan pystyykään. Jos olen väärässä, voinet helposti osoittaa sen perustelemalla ne fraktiot.
>> väittävät Jeesuksen olevan Jumala
On niitä toki useampiakin kohtia, jos on myös mainittuun oppiin sopimattomia. Koska on näin, ja sanoihan Jeesus itsekin, että ainoastaan Isä tietää kuka hän on, on asiasta turha kehittää oppiriitoja. Mielestäni Jeesuksen järjestelmällinen vähättely sen takia, ettei häntä vain pidettäisi Jumalana ei ole ainakaan yhtään parempi vaihtoehto, kuin pitää häntä Jumalana.
>> ihmisen olevan vapaa syömään mitä tahansa
Yhteen raamatunkohtaan vedoten voi ajatella, että veren syönti on kielletty. Jos Raamattua katsotaan kokonaisuutena, on hyvin perusteltua väittää, että tämäkin olisi vain muiden omantunnon takia. Tämä on tulkinnasta kiinni, eikä kukaan, jonka mukaan veren syöminen on sallittua, varmasti pakota oppeineen toista sitä syömään. Ja huomaa: järjestöä ei arvostella verensyöntikiellosta, vaan sen absurdista veriopista. Sinäkin pakenet tätä tosiasiaa.
>> On selvää, että kenenkään muisti ei pysty tallentamaan Raamattua kokonaisuudessaan niin hyvin, että ilman kirjallista aineistoa pystyisi vertailemaan eri raamatunjakeiden sisältöä toisiinsa.
Järjestö koettaa tehdä itsensä tarpeelliseksi tällaisilla väitteillä. On totta, että Raamatun ymmärtäminen voi tuntua vaikealta, kun et ominesi onnistu löytämään Raamatusta sellaista opetusta, minkä Jehova-jumalan viestintäkanava väittää sieltä löytäneensä. Oletko ajatellut toista vaihtoehtoa: Raamattua on mahdollista ymmärtää, järjestön opetus vain ei noudata sitä? Raamatun tutkimiseen on olemassa paljon erilaisia apuja ja hakuohjelmia, joilla heikommallakin muistilla varustettu pystyy hahmottamaan asioita. Avuilla en nimenomaan tarkoita selitysteoksia, joita kritiikittömästi lukien menee vain sekaisin.
- eikönäin
Rintti, eiköhän Jumalan oikea tuntemus on a j o palveluksessamme. Jeesusta ei koskaan vähätellä, tiedämme hänestä paljon ja arvostamme ja kunnioitamme häntä hyvin paljon Jumalan Poikana. Mutta tiedämme, kuka on Kaikkivaltias Jumala. Sensijaan uskonnoissa vähätellään häntä, nostamalla Jeesus hänen veroisekseen, eikä välitetä myöskään Jeesuksen sanoista asemastaan Jumalaan nähden. Jumalan persoonanimi Jehova unohdetaan täysin, pilkataan sitä sensijaan.
Tarvitsemme myös apua Raamatun ymmärtämiseen ja Jumalan hengen ohjauksessa sitä varataan sen kanavan kautta josta Jeesus puhui. On mahdotonta ymmärtää omin neuvoin monia Raamatun syvällisiä oppeja omin neuvoin. Valitettavasti Raamatun oppien väheksyminen saa enemmän ja enemmän sijaa juuri uskontojen toiminnan vuoksi. Tieto ei ole kasvanut sen opetuksista, vaan samoja opetuksia kerrotaan vuodesta toiseen. Siksi arvostammekin sitä työtä, jota tehdään hellittämättä Raamatun opetusten ymmärtämisessä. Ja kaikkein tärkeinhän on se, että tunnemme, kuka on tosi Jumala, niin, että palvomme oikeaa Jumalaa ja otamme selvää hänen tahdostaan meihin ihmisiin nähden.- kysynpähänvaan
Polvistuisiko Jehovan todistaja Jeesuksen eteen jos se olisi mahdollista?
- vwv
kysynpähänvaan kirjoitti:
Polvistuisiko Jehovan todistaja Jeesuksen eteen jos se olisi mahdollista?
En polvistu, koska polvistumme Jehovan eteen.
- Rintti-
>> Rintti, eiköhän Jumalan oikea tuntemus on a j o palveluksessamme.
Raamatun mukaan Jumala tunnetaan Pojan kautta. Hänen sijaansa ei tarvita puoskareita.
Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni,
eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä;
eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika
ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
>> Jeesusta ei koskaan vähätellä, tiedämme hänestä paljon
Niin, hänhän on järjestölle jopa "laajalti arvostettu uskonnollinen henkilö"! Järjestössä suhtautuminen Jeesukseen on kovin kieroutunutta. Hän on "kuningas", mutta häntä ei saa edes puhutella. Osoituksena siitä, että Jeesus alkoi hallita ja nimitti sitten järjestönkin Jehova-jumalan viestikanavaksi, on kaiken meneminen muka dramaattisesti huonommin siitä lähtien! Raamatun mukaan Jeesuksella on valta antaa syntejä anteeksi, mutta senkin järjestö koettaa pimittää. Esimerkkinä Kol.3:13, jossa anteeksi antaja on käsikirjoituksesta riippuen joko κυριος tai χριστος – kumpikin viittaa Jeesukseen. Järjestö on katsonut asiakseen "palauttaa" anteeksi antajaksi Jehovan. Valtava kiemurtelu ja selittely monien Jeesuksen asemaa koskevien kohtien kohdalla, kuten: Stefanos "esitti vetoomusta", vaikka hän tosiasiallisesti rukoili Jeesusta. Ja vaikka Stefanos näki Jeesuksen ja puhutteli häntä, puhuttelu κυριος muutettu Jehovaksi. Sekään ei sovi, että Tuomas näki ylösnousseessa Herrassaan Jumalan. Koska se voisi viitata kolminaisuuteen, Tuomaksen täytyi kiroilla. Järjestö myös kiistää Jeesuksen kaikkivaltiuden. Perusteluna se käyttää mm. jaetta, jonka mukaan Jeesus tulee luovuttamaan valtansa Isälleen. Sen se unohtaa, että ellei hän olisi vallassa, hänellä ei olisi valtaa luovutettavana. jne...
>> Sensijaan uskonnoissa vähätellään häntä, nostamalla Jeesus hänen veroisekseen, eikä välitetä myöskään Jeesuksen sanoista asemastaan Jumalaan nähden.
Jos Jumala on antanut kaiken vallan Pojalleen, Poika on silloin hänen veroisensa de facto – siinäkin tapauksessa, vaikka ei Jumala olisikaan. Jumalan asettaman järjestyksen hylkääminen "kunnioituksesta" Jumalaa kohtaan ei todellakaan osoita kunnioitusta häntä kohtaan.
>> Jumalan persoonanimi Jehova unohdetaan täysin, pilkataan sitä sensijaan.
Jumalan nimen pois jättäminen Vanhasta testamentista on useimpien suomalaisten raamatunkäännösten puute, mutta ei se mikään yleismaailmallinen trendi ole. Jumalan nimen (lue: järjestön) kunniaan saattaminen Jeesuksen päätehtävänä on Jehovan-järjestön keksintö. Esimerkiksi Russellille nimi ei ollut vielä juuri sen merkittävämpi, kuin Amerikan protestanteille yleensä. Vasta sen jälkeen kun Rutherford keksi järjestölleen nimen "Jehovan todistajat", Jehova-nimestä tuli yhtäkkiä maailman tärkein asia. Pilkka Jehova-nimeä kohtaan on pääosin seurausta tällä nimellä esiintyvän järjestön toilailuista.
>> Tarvitsemme myös apua Raamatun ymmärtämiseen ja Jumalan hengen ohjauksessa sitä varataan sen kanavan kautta josta Jeesus puhui.
Saman huuhaan toisto ei vakuuta. Esitin arveluni: kun kuvittelee järjestön ymmärtävän Raamattua ja kun järjestön oppia ei löydy Raamatusta, Raamattu tuntuu vaikeaselkoiselta. Mikä sinun mielestäsi Raamatussa on sellaista, että sen lukija menettäisi taitonsa ymmärtää lukemaansa? Mikä osoittaa, että järjestön hallintoelin olisi Jumalan hengen ohjauksessa ja osaisi ainoana selittää Raamattua? Ajattele itse ja perustele! Unohda kerrankin se hallintoelimen itsekehu-materiaali.
>> Valitettavasti Raamatun oppien väheksyminen saa enemmän ja enemmän sijaa juuri uskontojen toiminnan vuoksi.
Kun on kyse järjestön opeista, muiden opetuksilla tai opettamatta jättämisillä ei ole merkitystä. Niitä sinun on turha kaivella, sillä eihän muiden huonous järjestöä pelasta. Raamatun väheksymisestä puheen ollen, järjestön hallintoelimellehän se on jopa toinen luonto. Sen mukaan esim. Raamatun lupaukset eivät kuuluisi sinulle, ja vain koska se ei sopisi sen oppiin kahdesta erilaisesta toivosta!
>> Siksi arvostammekin sitä työtä, jota tehdään hellittämättä Raamatun opetusten ymmärtämisessä.
Saman opin kääntyminen edestakaisin jopa useaan kertaan ei ole osoitus ymmärtämisestä. Turhien, jopa vahingollisten tai Raamatun vastaisten oppien keksiminen ei sekään osoita ymmärrystä ja niiden markkinointi "Jehovan tahtona" on julkeaa ylimielisyyttä. Raamatun valossa vielä arveluttavampaa on Jumalalta saaduksi väitetyt ja Jumalan nimissä lausutut ennustukset, jotka ovat järjestään vetäneet vesiperän. Jos tällainen on mielestäsi ymmärtämistä, vieläpä Jumalan hengen ohjauksessa, mitä onkaan ymmärtämättömyys!
>> Ja kaikkein tärkeinhän on se, että tunnemme, kuka on tosi Jumala, niin, että palvomme oikeaa Jumalaa ja otamme selvää hänen tahdostaan meihin ihmisiin nähden.
Joo, joo. Niin kauan kuin sinulla on sokea usko järjestöön, olet sen narutettavana, etkä erota mustaa valkoisesta. Se vie sinua kuin pässiä narussa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyödyllinen_idiootti
- Mokkielsson
eikönäin 11.7.2017 12:56
-No ei.
"Kaikkivaltias Jumala. Sensijaan uskonnoissa vähätellään häntä, nostamalla Jeesus hänen veroisekseen"
-Jumalaa ei vähätellä Raamatussa. Kun Jeesus ilmoitetaan Jumalaksi.
Esim. Joh. 1:1, "Sana oli Jumala"
Tämä on ollut vartiotornille niin tärkeä ilmoitus että se on väärennetty, Jumala pienelle alkukirjaimelle, epäjumalaksi (joita ei ole oikeasti olemassakaan, ilmoittaa UT).
Eikä siinä kaikki, sen lisäksi vartiotorniseura on väärentänyt oppinut Barclayn lausunnon asiasta, että vartiotornissa on törkeä väärennös, väärentänyt muotoon, että Barclay muka kehuisi väärennöstä. Tarkista Turusesta lähteet ja alkuperäiset kirjoitukset sitten.
" Jumalan persoonanimi Jehova unohdetaan täysin, pilkataan sitä sensijaan."
-Kuka niin olisi tehnyt ?
-Ei ole kiellettyä seurata Jeesusta. Jeesuksen opettamassa Isä meidän -rukouksessa, jossa puhutaan Jumalan nimen pyhittämisestä, käytetään nimeä taivaan Isä.
Lahkolaiset on opetettu sanomaan, että se on mallirukous. Vastaa sinä, että malliksi asetettu että nimi Jehova ei ole tarpeen.
" kanavan kautta josta Jeesus puhui"
-Kerro
" On mahdotonta ymmärtää omin neuvoin "
-Kysy niin katsotaan. - eikönäin
Tiedän, että tiedonlähteesi on Turunen ja omamme on uskollinen orja, josta Jeesus ennusti ja oppi perustuu Raamattuun. Matt. 24: 45. 2. Piet. 1. luku osoittaa, että on välttämätöntä Jumalan hengen ohjaus asioiden ymmärtämisessä ja 21. jae osoittaakin, ettei tiedon opettaminen ei ole kenenkään yksilöiden ymmärryksen varassa: " Sillä profetiaa ei milloinkaan tuotu ihmisen tahdosta, vaan pyhän hengen johtamina ihmiset puhuivat sen, minkä saivat Jumalalta." Näin oli Raamatun kirjoittamisen yhteydessä ja niin on sen ymmärtämisessä. Jumala käyttää Jeesuksen alaisuudessa olevaa kanavaa tiedon jakamisessa, joten opetus on samalaista joka seurakunnassa ympäri maailma. Näin säilyy opetukse ykseys ja ihmisten ykseys seurakunnissa kaikkialla. Ei ole eri ihmisten ympärille kokoontuvia kilpailevia kuppikuntia, kuten näemme kristikunnassa olevan.
- asianvierestä_seuraava
Mokkielsson, olet jo kertonut juttusi satoja kertoja, miksi pitäisi kokeilla lisää? Kyllästyttää jo entisetkin. Yhtä spämmäämistä päivästä toiseen, kiitos, ei kiinnosta. Samaa jähmettymistä samoihin vanhoihin asioihin.
- samaamieltä2
Vapauta palsta muidenkin käyttöön. Mielipiteesi tiedetään jo. Asiallista keskustelua kaivataan. Se, että vaihdat nimimerkkiä, ei tee juttujasi paremmaksi, ne tunnetaan. Please, pidä edes taukoa, ei jaksa lukea samaa sontaa jatkuvasti.
- Vörnypaattori
eikönäin 11.7.2017 14:27
"Tiedän, että tiedonlähteesi on Turunen ja omamme on uskollinen orja"
-Niinkö on orjasi sanonut ? Mutta Mokkielsson on kertonut sinulle vain, että mistä voit tarkistaa, Turunen antaa vartiotorninumerot, sivunumeroineen, joko nyt ymmärrät ? Vartiotornien sisällöstä siis oli kysymys.
" uskollinen orja josta Jeesus ennusti ja oppi perustuu Raamattuun. Matt. 24: 45. "
-Matt. 24:45 ei ole ennustus vaan osa vertausta, hyvän ja huonon palvelijan vertauksen hyvä palvelija, "jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan?" Huono palvelija taas 24:48 "Mutta jos palvelija on kelvoton..." seurauksella että 24:50 "...hänen herransa tulee, 51 hakkaa hänet kuoliaaksi ...."
Hyvä palvelija taas tässä vertauksessa 24:47 "herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa"
-Jeesus ei siis ennusta vaan opettaa hyvän palvelijan esimerkin kautta hyveitä; noudata niitä ja sinut palkitaan, muutoin saat huonon palvelijan kohtalon.
-Olen kuullut, että vartiotorni käyttää tätä oppiensa perusteluna, kuten Snl 4:18, Mutta 4:18 kuvaa oikeamielisen elämää, 4:19 jumalattoman elämää.
18 Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo,
joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka
-Vartiotorni selittää että tuo jae oikeuttaa oppien muuttamiseen, kuulemma.
"2. Piet. 1. luku osoittaa, että on välttämätöntä Jumalan hengen ohjaus asioiden ymmärtämisessä"
2 Piet 1:10 "Pyrkikää siis, veljet, yhä innokkaammin tekemään lujaksi kutsumuksenne"
-Vartiotorni ei tunnusta eikä salli kutsumusta. Raamatussa tuntematon kenttätyöraportti on täytettävä taikka määritellään ei-suotavaksi seuraksi, esimerkiksi.
" ja 21. jae osoittaakin, ettei tiedon opettaminen ei ole kenenkään yksilöiden ymmärryksen varassa: " Sillä profetiaa ei milloinkaan tuotu ihmisen tahdosta, vaan pyhän hengen johtamina ihmiset puhuivat sen, minkä saivat Jumalalta."
-Mutta Herätkää nro 23 v. 1968 profetioi maailmanlopun vuodelle 1975, "ylitsepursuavin todistein" ja näin siis yhdessä toteamme vartiotornin vääräksi profeetaksi, katso myös 5 Moos 18:20-22, sekä Ilm. 20:10. - uuuu5
Vartiotorni ei tunnusta kutsumusta=väärä väite
Jeesus ennusti sekä hyvän ymmärtäväisen orjan, palvelijan ja pahan orjan, palvelijan, molemmat ovat olemassa selvästi.
vuonna 1975 odotettiin innokkaasti lopun tuloa, mutta osoitettiin, että aika lopulle ei vielä ollut ja jatkettiin eteenpäin. Tämäkin asia on aika monta kertaa tullut täällä esiin. Eteenpäin on tosiaan menty ja ymmärrys asiasta on lisääntynyt. Kirjoittaja sen sijaan on takertunut tuohon vuoteen, eikä pääse siitä eroon.
Tiedämme kuitenkin elävämme lopun ajassa ennustusten täyttyessä ja odotamme vapautusta kaikesta pahuudesta.
Olen samaa mieltä kuin tuossa esitetyt pyynnöt, ei samojen asioiden toistelu tunnu viisaalta. Anna siis tilaa muidenkin mielipiteille.- sovitaankonäin
Esimerkiksi tällaiselle mielipiteelle:
"Ennen kuin vuosituhat päättyy(2000) päättyy se saarnaamistyö joka alkoi Paavalin aikana." (Oli vartiotornissa joskus 1990-luvun alussa.)
Vuosituhat päättyi ja sidottuihin vuosikiertoihin muutettiin tuo lausunto."
Ja itseasiassa vuoden 1975 katastrofin jälkeen syytettiin ensi "joitain liian innokkaita". Eli laitettiin flopin syyksi julistajat ei satuja kertova järjestö.
Elämme tosiaan lopun ajassa ja pääsemme eroon kaikesta pahuudesta, myös valehtelevista tiedottajista ja VT järjestöstä yleensä.
Jos näen että myönnät VT-seuran harhaisuuden, vaihdan kirjoittamisen aiheita. >>vuonna 1975 odotettiin innokkaasti lopun tuloa, mutta osoitettiin, että aika lopulle ei vielä ollut ja jatkettiin eteenpäin.
Myös vuosina 1914 ja 1925 odotettiin maailmanloppua, mutta huomattiin, että oli opetettu vääriä vuosiluja muka raamatullisina. Ennen vuoden 1975 maailmanloppua julkaistiin kirja "kansat tulevat tietämään", jossa nk jäännös esitettiin Jehovan voideltuna profeettana. Tuo vuoden 1975-maailmanlopun ennustus oli lähtöisin tuolta nk. jäännökseltä (pääarkkitehti Fred Franz).
Raamatun yhteydessä väärää profetiaa ei ohiteta kevyesti sanomalla "mutta osoitettiin", väärä profetia oli väärä profetia ja pysyy sellaisena. Kukin Raamattuun luottava voi sitten muistella millaisen arvon Raamattu antaa väärälle profeetalle.
>>Tämäkin asia on aika monta kertaa tullut täällä esiin. Eteenpäin on tosiaan menty ja ymmärrys asiasta on lisääntynyt.
Raamattu ei kuittaa väärän profeetan tulevaisuutta sillä, että väärä profeetta menee tosiaan vaan eteenpäin.
>>Olen samaa mieltä kuin tuossa esitetyt pyynnöt, ei samojen asioiden toistelu tunnu viisaalta. Anna siis tilaa muidenkin mielipiteille.
Ongelmalliset opetukset tuntuvat muuttuvan toisteluksi turhan usein. Juuri samoja asioita toistellaan kyllä mielellään silloin kun kuulijaa pystyy todennäköisemmin uunottamaan.
- vfimsf
Eikö monissa uskonnoissa ollu myös käsky, älä turhaan lausu herran, sinun jumalasi nimeä
-taikausko eli varsin pitkään pohjoismaissakin
- kansojenperinteiden uususkonnot ovat tuoneet myös noidat, viccat ja monet muutkin ihmeoliot elämään mukana yhteiskuntamenoissa .
Vanha testamentti kyllä kertomuksissaan kertoo että vaeltavan israelin heimon jäsenissä oli monen eri alojen taitavia osaajia esm soitinten,aseiden. työkalujen ja laivojenkin, korujen ja vaatteiden valmistajia. - myös telttojen ja rakennusten tekijöitä. - Toistan
uuuu5 11.7.2017 16:25
"Vartiotorni ei tunnusta kutsumusta=väärä väite"
Esitätkö vartiotornista, en ole sellaista tavannut.
"Jeesus ennusti sekä hyvän ymmärtäväisen orjan, palvelijan ja pahan orjan, palvelijan, molemmat ovat olemassa selvästi."
-Matt. 24:45 ei ole ennustus vaan osa vertausta, hyvän ja huonon palvelijan vertauksen hyvä palvelija, "jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan?" Huono palvelija taas 24:48 "Mutta jos palvelija on kelvoton..." seurauksella että 24:50 "...hänen herransa tulee, 51 hakkaa hänet kuoliaaksi ...."
Hyvä palvelija taas tässä vertauksessa 24:47 "herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa"
-Jeesus ei siis ennusta vaan opettaa hyvän palvelijan esimerkin kautta hyveitä; noudata niitä ja sinut palkitaan, muutoin saat huonon palvelijan kohtalon.
"vuonna 1975 odotettiin innokkaasti lopun tuloa, mutta osoitettiin, että aika lopulle ei vielä ollut"
-Mitä osoittamista on v. 1976 siitä ettei v. 1975 ollut maailmanloppua ?
"ja jatkettiin eteenpäin"
-Vartiotorni kirjoitti että innokkaat todistajat olivat ennustaneet maailmanlopun.
" Eteenpäin on tosiaan menty ja ymmärrys asiasta on lisääntynyt"
-Tämä on vartiotorniuskontoa.
Raamatussa 5 Moos 18:20-22 kieltää povaamisen, johon vartiotorni syyllistyi (1975) ja osoitti olevansa väärä profeetta.
Raamattu edelleen Ilm. 20:10 jakeessa kertoo väärän profeetan kohtalon.
Seuraatko sinä väärää profeettaa ?
"Anna siis tilaa muidenkin mielipiteille."
-Itsesihän sinun on kirjoitettava mielipiteesi, jos kirjoitat.
Vörnypaattori 11.7.2017 15:22
Snl 4:18, Mutta 4:18 kuvaa oikeamielisen elämää, 4:19 jumalattoman elämää.
18 Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo,
joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka
-Vartiotorni selittää että tuo jae oikeuttaa oppien muuttamiseen, kuulemma.
"Sananlaskujen kirja eli Sananlaskut (hepr. מִשְלֵי, Mishle, ”Viisauteni”) on yksi Raamatun Vanhan testamentin viisauskirjoista. Se on Raamatun 20. ja juutalaisen Raamatun Tanakin kolmannen pääosion Ketuvimin toinen kirja. Kirja on kokoelma runollisessa muodossa esitettyjä moraalisia ja filosofisia sanontoja monista eri aiheista. Se on käytännöllistä filosofiaa ja elämänviisautta, ja kokoaa yhteen aikansa yleisiä sanontoja." (Wikipedia)- Eitupakkaa
Lukevatko todistajat suomalaisen kulttuurin vanhoja sanalaskuja, esim. tervan- ja kaskenpoltosta ?
- uuuu5
Toistan, jos tarkoitat kutsumusta esimerkiksi papinvirkaan, sellaista ei tule esiin Raamatussa, koska Raamattu osoittaa, että kaikki kristityt ovat Jumalan palvelijoita. Matt. 23:8 osoittaa Jeesuksen sanat: "Mutta teitä älköön kutsuttako rabbiksi, silla yksi on teidän opettajanne, kun te kaikki olette veljiä."
Pappien erottaminen omaksi luokakseen antaa ymmärtää, että Jumalan palvelelemiseen tarvitaan jokin erityinen kutsumus. Raamatussa sanotaan kuitenkin, että kaikkien tosi kristittyjen tulisi palvella ja kertoa Jumalan tarkoituksista, viedä Valtakunnan hyvää uutista. ( Room 10: 9,10)
Jos taas tarkoitat sitä kutsua, jota esitetään ympäri maailmaa, se toteutuu ja siitä kerrotaan Raamatussa. Tuota kutsua on esitetty lähes sadan vuoden ajan. Kutsua "tule" ottamaan elämän vettä on kerrottu laajalti ja uskollisesti .- kostuke
Sinä et tiedä, koska sitä ei sinulle sanota ja se torjutaan puheenaiheena, mutta on olemassa yliopistollinen teologin koulutus, joka kestää vuosikausia täysipäiväistä opiskelua, yleensä 5 vuotta. ja lahkosta annetaan potkut jos menee teologian opintoihin.
Papin virkaan taas on yksi edellytys tuo koulutus.
Koulutuksella on merkityksenä esim. että Raamatun sananlaskut, sananlaskujen kirja, kokoelma runollisessa muodossa esitettyjä moraalisia ja filosofisia sanontoja monista eri aiheista käytännöllistä filosofiaa ja elämänviisautta, ei ole mahdollista käyttää ihmisryhmän johtamiseen sanomalla sen oikeuttavan antamaan milloin minkäkinsisältöisiä määräyksiä toteltavaksi mököttämisuhan alaisena, kuten vartiotorniuskonto sitä tuntuu käyttävän.
Herran siunausta - Rintti-
Sinäkään et vastaa kysymyksiin. Tiedät siis varsin hyvin, että Jehovan järjestö on pelkkä vitsi!
Vartiotornin pappisluokka on seitsemän miestä, jotka katsovat järjestön perinteen oikeuttamina olevansa päteviä ei vain olemaan opettajia kaiken arvostelun yäpuolella, myös sanomaan, mikä Jumalalle olisi milloinkin sopivaa.
- uuuu5
Kun Jeesus puhuu pahasta orjasta uskollisen orjan yhteydessä. Siinä osoitetaan, että paha orja rupeaa pieksemään orjatovereita. Uskollinen orja tulisi olemaan ja heitä varoitettiin: "jos tuo orja joskus " Vaikka ei määritellä jotain erityistä ryhmää, tiedetään, että jotkut yksilöt ilmaisevat samanlaista henkeä kuin tuo kuvaus pahasta orjasta tuo esiin. Jeesus asetti ainoastaan uskollisen orjan. Hän ei asettanut pahaa orjaa. Hänen sanansa oli varoitus uskolliselle orjalle.
On olemassa yksilöitä, jotka ovat luopuneet tosi palvonnasta sekä voidelluista, että suuresta joukosta, joihin sopii kuvaus pahasta orjasta, ei mitään asetettua ryhmää.>>On olemassa yksilöitä, jotka ovat luopuneet tosi palvonnasta sekä voidelluista, että suuresta joukosta, joihin sopii kuvaus pahasta orjasta, ei mitään asetettua ryhmää.
Niin kauan kuin ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä "tosi palvonnan" -määritelmää, vaan ainoastaan toistensa näkemyksiä moittivia sekä itsensä ainoiksi oikeiksi tosi kristityiksi ja muita paremmiksi julistautuneita, niin on olemassa ainoastaan yksilöitä jotka ovat luopuneet uskontokunnasta tai -kultista.
Vartiotorniseuran kohdalla ironia on siinä, että ainoastaan noin puoli tusinaa Vt-seuralle ominaisesta opetuksesta on säilynyt muuttumattomana., kaikki muu on muuttunut vähintään kerran. Niinpä ajan oloon poistuneista osa on poistunut opin muuttuessa ja varmaan aniharva palannut opin muuttuessa takaisin. Osa on poistunut pieleen menneen maailmanloppuopetuksen takia jne.
Kaikkein kuvaavin ryhmä on ollut nk. "Standfasters", joka erosi kun Rutherford kehotti raamatuntutkijoita edistämään USA:n sotaonnea lunastamalla sotaoblikaatioita, sekä ottamaan osaa kansalliseen rukouspäivään ja pyydettäessä pitämään esillä valtiolippua.- näinhänseon
"Luopuneet tosi palvonnasta sekä voidelluista. että suuresta joukosta". Etkai vaan tarkoita tässä kohden lahkoa nimeltä Jehovan todistajat?
Jehovan todistajathan ei ole mikään tosipalvojien joukko, eikä heidän voidellunsa ole oikeita voideltuja, eikä heidän suuri joukkonsa niitä josta raamattu kirjoittaa.
Jehovan todistajat ovat kaikin puolin eksytys ja väärä oppi, sekä vääräprofeetta.
Karta heitä. Älä sano heille edes päivää ettet osallistuisi heidän tekoihinsa. 2 Joh.9-11.
- Kerrohanvielä
uuuu5 13.7.2017 11:40
"Kun Jeesus puhuu pahasta orjasta uskollisen orjan yhteydessä. Siinä osoitetaan, että paha orja rupeaa pieksemään orjatovereita"
-Jeesus puhuu vertauksen hyvästä ja huonosta palvelijasta. Jeesus ei "osoita" pahasta orjasta, vaan vertauksessa Jeesus antaa kelvottomalle palvelijalle nämä piirteet, juopottelee ja tappelee. Matt. 24:48
Vertauksessa hyvä palvelija on palvelusväen esimies, ja toimenkuvansa mukaisesti antaa alaisilleen näiden ateriat. Mat. 24:45 Ja, saman jakeen mukaan hän on autuas (onnellinen), sillä isäntä antaa hänelle ylennyksen, hänestä tulee omaisuudenhoitaja.
Tämä vertaus neuvoo uskomaan että hyvä saa palkkansa, ja paha saa pahan palkan, kun isäntä hakkaa hänet kuoliaaksi.
"Jeesus asetti ainoastaan uskollisen orjan"
Vartiotorni tosiaan vetoaa tuohon vertaukseen oman asemansa perusteena. Muuten mistä lähtien ?
Vartiotorni on myös kertonut Jeesuksen käyneen v. 1918 kehumassa lahkoa vartiotorniseuralle. Mutta, tämä ei kerrottu v. 1918, vaan vasta 1940 -luvulla, eikö niin. Kuten Jeesus oli arvostellut lahkon joulunviettoa, ja lahkohistoriikissa on kuva, jossa joulua vietettiin siellä päämajassa v. 1926.
Oikeastihan emolahko Russellin kuoleman 1916 jälkeen vartiotorni kertoi Russellin jatkavan johtamista tuonpuoleisesta. Ja Rutherford voitti jäämistön tuomioistuimen päätöksellä. Mutta ei voittanut kaikkien raamatuntutkijoiden mieltä, jotka jatkoivat raamatuntutkijoina, kuten jatkavat vieläkin.
Koska Jeesuksen käynnin aikaan ei ollut jehovantodistajia, on Jeesus vartiotornista päätellen asettanut raamatuntutkijat "uskolliseksi orjaksi", eikö niin.- Erkkinimi
##Vartiotorni on myös kertonut Jeesuksen käyneen v. 1918 kehumassa lahkoa vartiotorniseuralle. Mutta, tämä ei kerrottu v. 1918, vaan vasta 1940 -luvulla, eikö niin.....Koska Jeesuksen käynnin aikaan ei ollut jehovantodistajia, on Jeesus vartiotornista päätellen asettanut raamatuntutkijat "uskolliseksi orjaksi", eikö niin. ##
Noinhan se menee V-liikkeen omankin tekstin mukaan:
”Mikä on Jumalan ’kanava’ puhtaan Raamatun totuuden tarjoilemiseksi? Tämä kysymys aiheutti kiivaan sanasodan. Uskonnolliset papit tuomitsivat C.T. Russelin ja häneen liittyneen jäännöksen sivistymättömiksi vääriksi profeetoiksi, joilla ei ole jumaluusopillista koulutusta. ’Uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija’-luokka osoitti taas puolestaan rohkeasti, ettei kristikunnan papeilla ole Jumalan todellista virkamääräystä olla hänen saarnaajiaan ja että he eivät ole Jumalan hengellä voideltuja evankeliuminpalvelijoita.” (Pyhitetty olkoon sinun nimesi, sivu 315)
Jeesuksen 1914-paluu johti tuohon virkamääräykseen:
”Raamatun ennustusten, myös Jeesuksen oman viimeisiä päiviä koskevan ennustuksen, huolellinen tutkiminen paljastaa, että ‘Herran päivä’ alkoi historiallisena vuotena 1914, tosiaan tämän sukupolven aikana! Niinpä juuri vuonna 1914 Jeesus palasi näkymättömänä, ilman suuria julkisia eleitä ja vain hänen uskollisten palvelijoidensa tietäessä hänen paluustaan. Tuona vuonna Jehova antoi Jeesukselle käskyn hallita vihollistensa keskellä.” (Vartiotorni 15. toukokuuta 1991 sivu 9)
Missään tapauksessa kyseessä eivät olleet jehovantodistajat, joista kuultiin vasta vuonna 1931. On poikkeuksellisen rehellistä, että V-liike myöntää olevansa jehovantodistajien kannalta katsoen ulkona virkamääräyskisasta. Toisaalta ei ole helppoa nykyisille raamatuntutkijoillekaan, koska opettivat vielä pitkään vuoden 1914 jälkeen, että lopun aika alkoi 1799 ja Jeesus palasi 1874. Tuollaiset opetukset eivät oikein vakuuta, että raamatuntutkijat olisivat havainneet Jeesuksen 1914-paluun. Niinpä kriittisesti tarkastellen voi päätellä, että tyylilleen uskollisena V-liike harhauttelee tässä(kin) historiastaan. - julpertson
Wikipedia kertoo tuosta "uskollisesta orjasta" hakusanan Joseph Rutherford (jehovantodistajien perustaja):
"Vuoden 1927 tammikuun 1. päivän Vartiotornissa hän tuomitsi jyrkästi "luomusten palvonnan", viitaten selvästi Russellin kunnioittamiseen. Seuraavan kuun 1. päivän lehdessä hän teki lopullisen pesäeron Russellin tuomitsemalla ajatuksen, jonka mukaan Russell olisi ollut Jeesuksen ennustama "uskollinen ja ymmärtäväinen orja". Russellin mielestä kaikki "hengestä siinneet" muodostivat yhdessä tämän orjaluokan, jonka näkyvä ilmaus oli jälleen kerran Vartiotorniseura. Täten Rutherford kiisti ajatuksen Russellin roolista Jumalan tahdon erityisenä tulkkina. "
Toisin sanoen emolahkon raamatuntutkijain perustaja sanoi itseään orjaksi, jehovantodistajain tuleva perustaja (v. 1927 ei jehovantodistajain nimikkeellä vielä toimittu) kiisti tämän orjuuden.
Tuo artikkeli ei kerro, omaksuiko R vai jätti omaksumatta itselleen tuota orjuutta.
Tämä on joka tapauksessa yksi tapaus lahkolle omainaisista edes-takaisin kirjoitetuista opeista.
Kuten rokotukset sallittu - rokotukset kielletty - rokotukset sallittu.
Mutta tuo Matt. 24 luvun "orja" on vertauksen elementti, hyvästä, eikä viittaa tulevan vallankäytön oikeutukseen.
Ja Raamatussa seurakuntalaiset äänestävät omat vanhimpansa.
Näin tekivät myös raamatuntutkijat.
Mutta vartiotorniuskovaiset eivät.
- uuuu5
Kostuke, mikä on se, jota en tiedä. Tiedän hyvin pappiskoulutuksesta ja mitä se suurinpiirtein tarkoittaa. Raamatussa ei kristityille annettu mitään kehoitusta pappiskoulutukseen, vaan Jeesus kutsui useinmiten koulunkäymättömiä miehiä mukaansa palvelukseen ja opetti heitä ja antoi mallin opettamisesta. Tuota mallia noudatamme. Pappiskoulutuksen saaneet ovat aika kirjavaa joukkoa, kun tutkailee tilannetta. Heillä ei ole opetuksen ykseyttä, jokainen selittää opetuksia oman näkemyksensä pohjalta. Seuraukset on hyvin nähtävissä.
Raamattu on opetuksen pohja, ei eri filosofiset opetukset, jotka ovat useinmiten vieneet pois Raamatun opetuksista. Esimerkkeinä filosofisista näkemyksistä sielun kuolemattomuudesta, helvetin tuliopista sekä filosofisesta ajattelusta helvetistä. Parhainta elämänviisautta saa Raamatusta. Ei se kuitenkaan merkitse, ettei eri alojen tietokirjallisuutta lueta. Syvennytään moneen tietokirjallisuuteen esim historiaan ja luonnontieteen ym.
Monet filosofiset artikkelit päinvastoin pyrkivät horjuttamaan uskoa Raamatun totuuteen.- eimitäänrajaa
Mutta jos ei mitään kriteerejä ole, niin syntyy sellainen "pappispoppoo" kun teidän hallintoelimenne. Liuta kouluakäymättömiä "aaseja" jotka rikkoo perheitä ja kertoo satuja.
Joku seminaari niilläkin hyypiöillä pitäis olla. Tai niin kuin täällä suomessa.
Ei haaratoimistokomitellakaan ole kaikki kohdallaan. Puoskareitahan ne on. - koulusivistyseipaina
jehovilla on ihan omat viisaansa, jotka eivät ole tieteen parissa itseään saastuttaneet. He tuntevat ihmisveren salaisuudet, joita lääketiede tai jokapäiväiset hoitokäytännöt eivät tiedä. Näihin perustuvat jehovien määräaikaiset kiellot esim. dialyysihoidossa ilman elinsiirtoja kuolevien potilaiden munuaisensirroista pidättäytymiseen. Tämä tappava elinsiirtokielto oli jehovien oppien mukaan voimassa vuodet 1969-1979, ja muutamat kuukaudet ympäröiviä vuosiakin siitä ympäriltä. Peristeluina oli sama kuin verensiirtojenkin määeäaikaiskielloissa - ei ole käytännän merkitystä, jos jehovan maallista elämää pitkitetään turhaan näillä ihmisten keinoilla, kun kerran edessä on terve, ikuinen elämä paratiisissa maan päällä.
Määräaikainen täyskielto oli jehovien raamatussa myös rokotusten osalta. jehoville uskoteltiin, että rokotukset ovat saatanallinen suunnitelma, joka ei ole pelastanut yhtään ihmiselämää! nykyisin jehovalapset saavat rokotukset.
Varernsiirroissa jehovilla on oma, raamatullinen oppi kyytipojista srkä roskista, joia vesi vie etään päin elimistössä. Matematiikan ja kemian opettaja Rauli Toivonen selvittää nämäkin raamatunn salaisuudet keskustelunavauksessaan "Veri Raamatussa" kotimaa24 -lehdessä.
Kaikki tämä viisaus ja paljon muuta on kerättynä jehovien sairaalayhteyskomiteoihin, joissa viisautta jaetaan jehovia hoitavalle henkilökunnalle. Ilman mitään koulutusta.
Olisi ollut kova kohtalo kuolla dialyysikoneeseen 1980 juuri ennen jehovien elinsiirtokiellon määräajan päättymistä. Sen jälkeen kun munuaisensiirrolle ei jehovien raamatusta ole enää löytynyt estettä. Tätä on jehovaviisaus.
- uuuu5
Apt. 20: 28 sanoo nimittämisestä: "Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan, jonka keskuuteen pyhä henki on nimittänyt teidät valvojiksi, paimentamaan Jumalan seurakuntaa, jonka hän osti omansa verellä."
1. Timoteuskirjassa 3. luku 1-10 on kyllä paljon kriteerejä, joita vanhimman tulee täyttä
Seurakunnissamme ei ole palkattua papistoa. Sen sijaan päteviä miehiä nimitetään valvojiksi eli vanhimmiksi paimentamaan Jumalan seurakuntaa, kuten tehtiin kristillisen seurakunnan alkuaikoina, josta Apostolien teoissa mainittiin. He ovat hengellisesti kypsiä miehiä, jotka ottavat johdon ja paimentavat sitä, "eivät pakosta, vaan halukkaasti, eivät epärehellisen voiton rakkaudesta, vaan alttiisti." Näin kehoitetaan 1. Pietarin kirje 5: 1-3: ssa.
He tekevät paljon työtä hyväksemme. He huolehtivat ja suolejevat, opettavat tekemään Jumalan tahdon ja antavat henkilökohtaista rohkaisua.
Lisäksi seurakunnan tehtävien lisäksi useimmilla on ansiotyö ja perhevelvollisuuksia. Ahkerat veljemme ansaisevat kunnioituksemme. Siihen kehoitetaankin 1. Tessalonikalaiskirjeen 5: 12, 13: " Mutta me pyydämme teitä veljet, pitämään arvossa niitä, jotka työskentelevät kovasti teidän keskuudessanne ja johtavat teitä Herrassa ja vakavasti neuvovat teitä ja osoittamaan heille aivan poikkeuksellista huomiota rakkaudessa heidän työnsä vuoksi. Säilyttäkää rauha keskuudessanne."
Tällaisia kypsiä veljiä on seurakunnissamme ja Jumalan siunauksen avulla he epätäydellisyydestä huolimatta ponnistelevat ahkerasti.- kaukanakypsyydestä
"Kypsiä veljiä". "Mätämunia"sanon minä.
- Sutplokki
uuuu5 13.7.2017 18:25
" Raamatussa ei kristityille annettu mitään kehoitusta pappiskoulutukseen"
-Katsos, teologian opiskelussa tutkitaan juuri mitä Raamattu sanoo. Esim. Jo 3 Moos 17:15 sallii veren syömisen ("lihaa, josta verta ei ole laskettu"), siinä ei ole kieltoa, rangaistuksesta puhumattakaan.
"Jeesus kutsui useinmiten koulunkäymättömiä miehiä mukaansa palvelukseen ja opetti heitä"
-Katsos, Jeesus oli Jumala (Joh. 1:1). Teologia haluaa ymmärtää tuota Jumalan Sanaa.
"Raamattu on opetuksen pohja"
-kuitenkin esim. Room 13 esivallat olivat vartiotornissa ennen vuotta 1929 maallisia, v.v. 1929 - 1962 taivaallisia, ja v:sta 1962 jatkuen maallisia.
"Esimerkkeinä filosofisista näkemyksistä sielun kuolemattomuudesta, "
-Mutta juuri sielun kuolemattomuus on Raamatussa.
-Jumala on pannut iankaikkisuuden ihmislasten sydämiin (Saarn 3:10-11)
-Ps 22:27:n mukaan Herraa etsivien sydämet elävät iankaikkisesti
-Ihmisellä on ruumis, joka voidaan tappaa, ja sielu, jota kukaan ihminen ei voi tappaa (Matt 0:28)
-Kun Raamatussa puhutaan sielun kuolemasta, se tarkoittaa joko hengellistä, sisäisen
ihmisen eroa Jumalasta, tai sitä, että ihminen (kun puhutaan ihmisestä kokonaisuutena)
lakkaa olemasta maan päällä elävänä olentona - pöölöpölö
Sutplokki, mene takaisin nukkumaa, tai keksimään uusia spämmäys ideoita. Nämä on luettu jo niin monta kertaa.
- påminnelse
Se, että Jumala on pannut iankaikkisuuden sydämeen, ei tarkoita, että olisi kuolematon sielu, vaan kuolema ei tunnu luonnolliselta asialta. Ihminen tarkoitettiin elämään ikuisesti alunperin, mutta se menetettiin väliaikaisesti syntiinlankeemuksen vuoksi. Siksi kaipuu ikuiseen elämään on ihmisellä. Mitään kuolematonta sielua ei annettu missään vaiheessa, koska koko ihminen on itse sielu, kuten luomiskertomuksessa sanotaan.
- mnaat
Jeesus kuitenkin sanoi jotain uutta mitä ei ole vanhassatestamentissa.
"Joka minuun uskoo ei IKINÄ kuole ja vaikka kuolisikin SAA ELÄÄ."
Miten voi kuolemanjälkeen sitten elää jos ihmisessä ei ole mitään kuoleman jälkeen?
Ja onhan vanhassatestamentissakin määritelmä: "Se sielu joka syntiä tekee on kuoltava", mutta "vanhurskas saa elää".
Eli syntinen kuolee, mutta vanhurskas tai Jeesukseen uskova saa kuolemankin jälkeen elää.
Ruumis kuolee, mutta jokin muu osa saa elää. Onko se jokin muu osa sitten sielu tai henki, tutkikoon jokainen itse ja päätelköön.
Minä uskon että kun ruumiini kuolee jatkan Jeesukseen uskovana elämääni.
"Uskotko tämän?" Et tietenkään, koska olet vartiotornilahkolainen tai adventisti.
Raamatunpaikat johon viittasin ovat Hes.18:4,9 ja Joh.11:25,26.
Miksi Jehovan todistajille ei kelpaa Jeesuksen sanat?
Mitä siitä seuraa jos ei kelpaa?
2Joh. 9. "Jokainen, joka ei pysy Kristuksen opetuksessa vaan tuo siihen jotakin lisää (tai ottaa pois), on vailla Jumalaa. Jokaisella joka tässä opetuksessa pysyy on sekä Isä, että Poika."
Tämän mukaan, vaikka Jehovan todistajat kyllä hokevat Jehova, Jehova, ei heillä kuitenkaan ole oikeaa Jumalaa.
Hokeminen ei pelasta vaan Jeesuksen sanojen ottaminen todesta. - Selväjuttu
påminnelse 14.7.2017 10:19
"Se, että Jumala on pannut iankaikkisuuden sydämeen, ei tarkoita, että olisi kuolematon sielu, vaan kuolema ei tunnu luonnolliselta asialta. Ihminen tarkoitettiin elämään ikuisesti alunperin, mutta se menetettiin väliaikaisesti syntiinlankeemuksen vuoksi. Siksi kaipuu ikuiseen elämään on ihmisellä."
-Näin vartiotorniuskonnossa
Hes 18:4: "Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava." Eli isä ja poika eivät ole sieluja, vaan heillä/ heissä on sielut.
Tämä jae puhuu selkeästi ihmisen sisäisestä, hengellisestä kuolemasta, samoin kuin
1 Moos 2:17. Saman Hesekielin luvun jakeessa 23 kerrotaan myös ruumiillisesta
kuolemasta, eikä siinä puhuta enää "sielun", vaan "jumalattoman" kuolemasta. Samassa
yhteydessä puhutaan myös "sielun elossa säilyttämisestä" (jae 27), jolloin "ei hänen ole
kuoltava" (jae 28). Ihmissielun kuolema on tässä sisäisen ihmisen ero Jumalasta ja
Jumalan puoleen kääntyminen merkitsi sielun elossa säilymistä (ei ruumiin). Sielu on se
osa ihmisessä, joka varsinaisesti lankeaa syntiin; ruumis on vain välikappale
" Mitään kuolematonta sielua ei annettu missään vaiheessa, koska koko ihminen on itse sielu, kuten luomiskertomuksessa sanotaan."
-Ihmisestä tuli "elävä sielu", kun Jumala puhalsi ruumiiseen jumalallisen elämän hengen. Samankaltaista elämää syntyi aina, kun Jumala puhalsi henkensä ihmisiin (Vrt Hes 37:7-10; Ap 2). Ihminen oli "elävä sielu" niin kauan, kun hän pysyi Jumalan yhteydessä.
1 Moos 2:17 sanoo: "...sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun ("elävän sielun") kuolemalla kuoleman."
Niin tämä elävä sielu kuoli ja tarvittiin taas "eläväksi tekevää henkeä"
saattamaan ihminen Jumalan yhteyteen (Vrt 1 Kor 15:45). Tämä sielun elämän tai
kuoleman tila tarkoittaa sisäisen ihmisen hengellistä tilaa suhteessa Jumalaan.
-Ilm 6:9 puhuu surmattujen sieluista, jotka puhuivat alttarin alta.
Ensimmäisestä ihmisestä,Aadamista, tuli elävä sielu; ei sanota, että Aadamista olisi tullut pelkkä "sielu", sensijaan hänellä oli "sielullinen ruumis"
(= ruumis, jossa on sielu; jakeet 1 Kor. 15: 44,46).
Jeesuksesta tuli tämä eläväksitekevä henki, joka on "eläväksi tehnyt teidät, jotka olitte
kuolleet rikoksiinne ja synteihinne" (Ef 2:1-6); ihminen pääsi jälleen yhteyteen Jumalan
kanssa, Jeesuksen kautta.
- cosinifii
Otetaanpa esiin ihan oikeat käytännön tosiasiat kun alkaa porukka häröillä kuten usein aiemminkin. Harva kommentoijista on edes elänyt vuonna 1975 tai jos on, joku muu elämänilanteeseen liittyvä asia on ollut varmaan sitten tärkeämpää.
Olin todistaja jo 1975 ja tiedän, että silloikaan kukaan ei tiennyt "päivää eikä hetkeä". Tuo vuosi oli esillä sen vuoksi, että Raamatusta laskettavissa olevan ihmishistorian 6000. vuosi täyttyi tuolloin. Julkaisuissa mainittiin tuo vuosi ja kieltämättä oli myös viite siihen, että olisi mahdollista tuon vuoden olevan muullakin tavoin merkittävä. Yleisesti oltiin kuitenkin sitä mieltä, että kenelläkään ei Raamatun mukaan voi olla tietoa muista tuohon vuoteen liittyvistä tapahtumista. Olisihan vuosi muutenkin ollut liian ilmeinen ja ennustuksen toteutumisajankohta voitu laskea sen perusteella jo tuhansia vuosia aiemmin.
Jotkut tekivät vuosilukuun perustuvia ratkaisuja elämässään. Kukaan ei niihen kannustanut vaan ratkaisujen tekeminen oli henkilökohtainen valinta. Voi olla, että ne olivat joidenkuiden kohdalla suunnitelmien aikaistamista mutta missään ei kehoitettu tekemään harkitsemattomia tekoja elämänsä muuttamiseksi esimerkiksi omaisuuden myynnin tai työstä irtautumisen kautta. Esimerkiksi omassa tuttavapiirissä ei sellaista tapahtunut.
Aiemmista (kohta vuosisata sitten) tapahtuneista asioista minulla ei ole henkilökohtaista kontaktipintaa joten niiden sisällöstä en osaa kertoa oikeastaan mitään. Luotan siihen, että sen ajan todistajat yrittivät toimia oikein sen tiedon perusteella, joka oli heidän oloissaan mahdollista sisäistää. Toki tiedän, miksi he ajattelivat asioista tietyllä tavalla ja ymmärrän miksi asiat etenivät tietyllä nopeudella. Virheitäkin on tehty eikä niitä ole peitelty. Kriitikoiden mielestä pitäisi ensin kertoa kaikki virheet 1900-luvun alusta anteeksipyydellen ja sitten vasta siirtyä aiheeseen, joka heidän mielestään on turhaa koska virheiden myöntäminen on osoitus heikkoudesta.
Myönnän, että virheitä on tehty. Huvittuneena on muisteltu vuosikymmenien takaisia asetelmia, joka osittain johtui nopeasti tapahtuneen teknisen kehityksen ja maallistumisen aiheuttaman käytöskultturin törmäämisestä Raamatun sisällön ja Jumalan tahdon hengelliseen muuriin. Moni asia käytiin läpi alun täyskiellon kautta joidenkin asioiden saadessa näkemyksellisen tarkistuksen vuosien kuluessa raamatullisen tulkinnan tarkentuessa.
Muutosten tekeminen ja tietojen päivittäminen on monelle ulkopuoliselle todella kova pala. Kuitenkin jos joku muutos on todistettavissa Raamatulla, se on järjestön sisäpuolella oleville selvä asia. Eipä ole tähän mennessä sellaista muutosta tullut, että itse ajattelisin sen olevan ilman todellista syytä tai vastoin Raamattua.
Loppuun vielä kysymys Rinttimiinukselle. Kun olet niin kiihkeästi vaatimassa vastausta veren fraktioiden käytöstä, niin voisitko kertoa, mitkä näistä veren molekyyleistä ovat itsellesi niitä omantunnon kannalta tärkeitä osia?- Erkkinimim
##Harva kommentoijista on edes elänyt vuonna 1975 tai jos on, joku muu elämänilanteeseen liittyvä asia on ollut varmaan sitten tärkeämpää.##
Tämä kuuluu ja näkyy kärrynvartioissakin.
##Olin todistaja jo 1975 ja tiedän, että silloikaan kukaan ei tiennyt "päivää eikä hetkeä". ##
Juu ja päivästä sekä päivänhetkestä ei ollutkaan kiistaa, vuosi oli lyöty lukkoon jo 1943, vaikka se laskelma eli hieman sen jälkeen. Se joka ei vuonna 1975 tiennyt, että 1975 oli se vuosi ei ollut seurannut opetusta.
##Tuo vuosi oli esillä sen vuoksi, että Raamatusta laskettavissa olevan ihmishistorian 6000. vuosi täyttyi tuolloin. Julkaisuissa mainittiin tuo vuosi ja kieltämättä oli myös viite siihen, että olisi mahdollista tuon vuoden olevan muullakin tavoin merkittävä.##
1975-maailmanloppu oli opetuksellisesti kiistämätön, tällä kysymyssarjalla voi tarkastella omaa valveuttaan asian suhteen:
Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että arvostetun kansanperinteen mukaan luomispäivät olivat varmasti 7000-vuotisia?
A) Kyllä
B) Ei
Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että 6000 vuotta tuosta 7000-vuotisesta lepopäivästä tulee varmasti täyteen syksyllä 1975?
A) Kyllä
B) Ei
Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että 7000-vuotisen lepopäivän viimeinen vuosituhat tulee varmasti olemaan Kristuksen tuhatvuotishallinto?
A) Kyllä
B) Ei
Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että Kristuksen tuhatvuotishallinto on olosuhteiltaan varmasti paratiisillinen ja noiden olosuhteiden alkua piti edeltää nk. maailmanloppu?
A) Kyllä
B) Ei
Tuliko vuoden 1975 syksyllä nk. maailmanloppu ja alkoiko Kristuksen tuhatvuotishallinto ja paratiisillisilliset olosuhteet?
A) Kyllä
B) Ei
Yhdenkin B-vastauksen tarjonneen kannattaa tarkistaa tietonsa V-liikkeen opetuksista.
## Yleisesti oltiin kuitenkin sitä mieltä, että kenelläkään ei Raamatun mukaan voi olla tietoa muista tuohon vuoteen liittyvistä tapahtumista.##
Helvetin hieno mielipide, jonka hallintoelinkin jakoi sen jälkeen kun oli 1976 haukkunut jäsenistöä siitä, että jäsenistö uskoi hallintoelimen opetuksen.
## Olisihan vuosi muutenkin ollut liian ilmeinen ja ennustuksen toteutumisajankohta voitu laskea sen perusteella jo tuhansia vuosia aiemmin. ##
Raamatun ensimmäistäkään (ajanlaskumme) vuosilukuun liitettävää ennustusta maailmanlopusta ei ole olemassakaan. Aivan jokainen Raamatun ennustus on mennyt pieleen, siitä on hyvä jatkaa.
Vuoden 1975 maailmanloppu kaatuu Raamatun kannalta ensimmäiseksi siihen, että Raamatun luomispäivät olivat vuorokausia, eivät 7000-vuotisia jaksoja, jonka V-liike oppi vuoden 1975 jälkeen. 194 on sitten toinen Vt-riippa.
##Jotkut tekivät vuosilukuun perustuvia ratkaisuja elämässään. ##
V-liike odottaa, että nämä samat "jotkut" vaihtavat omaatuntoaan sekä käsityksiään Raamatusta tasan sillä hetkellä kun V-liike heitä käskee. On loukkaus moittia niitä jotka alistuivat V-liikkeen opetukselle. Näkemyksesi mukaan konventtilavoilla vuotta 1975 hehkuttaneet olivat noita "joitain" - kuinka he pääsivät ääneen?
##Kukaan ei niihen kannustanut vaan ratkaisujen tekeminen oli henkilökohtainen valinta. ##
V-materiaalia lukeneet ja V-puheita kuunnellet ja ne uskoneet olivat noita "joitain"
##Virheitäkin on tehty eikä niitä ole peitelty.##
Älä, onko jopa UN/DPI/NGO-liitännäisjäsenyys sekoilu myönnetty, entä pedofiilien suojeluohjelma? Muista oppiveivailusista puhumattakaan.
## Kriitikoiden mielestä pitäisi ensin kertoa kaikki virheet 1900-luvun alusta anteeksipyydellen...##
Uskoisin, että hyvä askel olisi lopettaa menneen historian uudelleenkirjoittaminen, anteeksipyyntö olisi siihen sissänkirjoitettu.
##Myönnän, että virheitä on tehty. Huvittuneena on muisteltu vuosikymmenien takaisia asetelmia, joka osittain johtui nopeasti tapahtuneen teknisen kehityksen ja maallistumisen aiheuttaman käytöskultturin törmäämisestä Raamatun sisällön ja Jumalan tahdon hengelliseen muuriin. Moni asia käytiin läpi alun täyskiellon kautta joidenkin asioiden saadessa näkemyksellisen tarkistuksen vuosien kuluessa raamatullisen tulkinnan tarkentuessa.##
Jehova jäi kehityksen jalkoihin?
##Muutosten tekeminen ja tietojen päivittäminen on monelle ulkopuoliselle todella kova pala. Kuitenkin jos joku muutos on todistettavissa Raamatulla, se on järjestön sisäpuolella oleville selvä asia. Eipä ole tähän mennessä sellaista muutosta tullut, että itse ajattelisin sen olevan ilman todellista syytä tai vastoin Raamattua. ##
Ei muuta kuin vaikka vastailet esitettyihin kysymyksiin vaikka 1914 V-tukijalasta esitettyihin kysymyksiin raamatunjakeilla. - siitävoiverrata
cosinifii: "Jotkut tekivät vuosilukuun perustuvia ratkaisuja elämässään. Kukaan ei niihen kannustanut vaan ratkaisujen tekeminen oli henkilökohtainen valinta. Voi olla, että ne olivat joidenkuiden kohdalla suunnitelmien aikaistamista mutta missään ei kehoitettu tekemään harkitsemattomia tekoja elämänsä muuttamiseksi esimerkiksi omaisuuden myynnin tai työstä irtautumisen kautta. Esimerkiksi omassa tuttavapiirissä ei sellaista tapahtunut."
Valtakunnan Palveluksemme 6/1974: "Olemme kuulleet veljistä, jotka ovat myyneet kotinsa ja omaisuuttaan ja jotka suunnittelevat käyttävänsä jäljellä olevan aikansa tässä vanhassa järjestelmässä tienraivauspalvelukseen. Tämä on varmasti erinomainen tapa käyttää lyhyt jäljellä oleva aika ennen jumalattoman maailman loppua." - Rintti-
>> Kun olet niin kiihkeästi vaatimassa vastausta veren fraktioiden käytöstä
Olen kysynyt sinulta raamatullista perustelua kieltää verenluoviútus ja jakaa sitten muiden luovuttama veri uskollisille järjestön todistajille sallittuihin fraktioihin. Olen myös kertonut oman kantani veriasiaan. En millään usko sinua niin tyhmäksi, että et olisi ymmärtänyt kysymystä.
- Katsastusneito
cosinifii 15.7.2017 0:11
"Olin todistaja jo 1975 ja tiedän, että silloikaan kukaan ei tiennyt "päivää eikä hetkeä". Tuo vuosi oli esillä sen vuoksi, että Raamatusta laskettavissa olevan ihmishistorian 6000. vuosi täyttyi tuolloin. "
Herätkää n:o 23 v. 1968 kirjoitti esittelevänsä vartiotorniseuralla olevat ylitsepursuavat todisteet siitä että v. 1975 on maailmanloppu.
Vain todistajille jaettava lehti Valtakuntamme palvelus, kesäkuu 1974 kirjoitti että olisi hyvä tapa myydä asuntonsa ja antaa rahat vartiotorniuskonnolle, koska aikaa on vain vähän.
6000 vuotta "ihmishistoriaa" tosiaan mainittiin, mutta 1) vartiotorniseura itsekin on tuottanut monenlaisia laskelmia tuosta historiasta, eikä koulutetut ihmiset näe laskelmalle olevan edellytyksiä ollenkaan. 2) Tuo 6000 v perusteltiin lopun syynä että "eikö se olisikin sopiva aika"
"Yleisesti oltiin kuitenkin sitä mieltä, että kenelläkään ei Raamatun mukaan voi olla tietoa muista tuohon vuoteen liittyvistä tapahtumista. Olisihan vuosi muutenkin ollut liian ilmeinen ja ennustuksen toteutumisajankohta voitu laskea sen perusteella jo tuhansia vuosia aiemmin."
-Tämä on suoraan vartiotornista. Toinen toistuva selitys on että yksittäiset todistajat innostuivat, eikä vartiotorni ennustanut.
Tämä puolestaan osoittaa, kuinka tärkeää on toimittaa todistajain postiluukkuihin valokopioita vartiotornin ennustuksista. Niitä voi etsiä esim. Johanneksenpojan kotisivuilta ja muilta siihen linkitetyiltä sivustoilta, scannattuja sivunäytteitä, joita voi tulostaa, vetää punaviivan ydinkohdan alle ja yksitelleen postiluukkuun. Muutoin cosinifiit heittävät koko nipun päällimmäisen vilkaisun jälkeen roskiin.
" ratkaisujen tekeminen oli henkilökohtainen valinta"
-Näin sanotaan puheen ollen niistä, jotka tosiaan möivät asuntonsa ja rikastuttivat vartiotorniuskontoa.
"Virheitäkin on tehty eikä niitä ole peitelty"
-Niistä on suorastaan valehdeltu. Vartiotorniuskonto ei saisi vedota Raamattuun, sillä jo tuo
5 Moos 18:20-22 kieltää ennustamisen. (Ilm. 20:10 kertoo Jumalan koston)
"Myönnän, että virheitä on tehty"
-Niinpä, lopun ennustukset esim. vuosille 1914, 1925, 1942, 1975.
Vuosi 1914 oli v:lta 1874 siirretty lopun vuosi, osaako cosinifii sanoa, milloin sille annettiin Jeesuksen näkymättömän paluun merkitys ? Kun vartiotorni sanoo Jeesuksen käyneen v. 1918 vartiotorniseurassa kehumassa lahkoa, niin Jeesuksen paluu uutisoitiin paljonkin myöhemmin. vasta 1940 -luvulla.
"Kuitenkin jos joku muutos on todistettavissa Raamatulla, se on järjestön sisäpuolella oleville selvä asia"
-Mitä tarkoittanetkin, mutta vartiotorniseurahan kehuu itsensä jehovansa kanavaksi.
"Loppuun vielä kysymys Rinttimiinukselle. Kun olet niin kiihkeästi vaatimassa vastausta veren fraktioiden käytöstä, niin voisitko kertoa, mitkä näistä veren molekyyleistä ovat itsellesi niitä omantunnon kannalta tärkeitä osia?"
-Fraktiot uskonnossa kiinnostavat minuakin, vastaa pois, cosinifii. Omatuntoni ei kosketa molekyylejä. - cosinifii
"Katsastusneito" on katsastellut asioita Jopon yksisilmäisen kaleidoskoopin läpi ja luulee ymmärtävänsä jotain. On jotenkin outoa, että Jopon propaganda keskittyy täysin kumoamaan jonkun kaukaisessa historiassa kokemansa "vääryyden". Hänen elämänsä on kulunut täysin tuohon mielikuvitusongelmansa ratkaisuun. Vastaavan omaehtoisen kohtalon kokeneet sitten kompppaavat tämän oman elämänsä sankarin jorinoita. Kun Jopo kerran on niin ihq niin voisitte ihan porukassa keksiä täysin "oikeanlaisen" vakaumuksen joka voisi perustua muuhunkin kuin jonkun muun virheiden etsimiseen ja yleiseen narinaan.
Ihan ensin voisit hakea sillä punakynällä viivaaman kohdan, jossa omaisuuden myynnistä saatavat varat pitäisi lahjoittaa järjestölle. Jos joku näkee sen tarpeelliseksi, täysivaltainen aikuinen toki voi senkin tehdä. Voihan varansa vaikka testamentata haluamaansa ja tärkeäksi kokemaansa kohteeseen; onhan noita uutisia ollut vastaavista tilanteista. Hyötyjinä ovat olleet lemmikit, urheiluseurat, tiede, taide, sukupuolierikoiset, vanhushoito, nuoriso, syrjäytyneet ja vaikka kuinka paljon muita kohteita. Ne on ihan jees (mielensäpahoittajat ja ruikuttajat erikseen) mutta annas olla kun joku tukee taloudellisesti asiaa, jonka näkee vuosikymmenien kokemuksen jälkeen (ja tietysti mielensäpahoittajien ja ruikuttajien protestoinnista huolimatta) tärkeäksi!
Joka tapauksessa jos kokee suurimmaksi esteeksi Raamatun tutkimisen ja sen sisällön kunnioittamisen suhteen kaiken kirjoittamasi "tuoreen" ja asiayhteydestä irroitetun "dokumentoinnin" niin en voi asialle mitään. Jos mielestäsi pilkun paikka vaarantaa koko teoksen oikeellisuuden (siis kuvaannollisesti ettei tarvitse taas ruikruikuttaa) niin en edelleenkään voi muuttaa katsantokantaasi muuksi. Eräässä tilanteessa puhuttiin ihmisistä, jotka siivilöivät hyttysiä mutta nielevät kameleita.
Raamatussa tähdennetään "varmistautumaan tärkeimmistä asioista". Koetko itse olevasi "tärkeimmän" äärellä solvatessasi ihmisiä, jotka pyrkivät toteuttamaan Raamatusta saatavaa Jumalan tahtoa? Koetko olevasi "tärkeä", kun et pysty edes itse tuomaan dokumentteja esiin vaan joudut käyttämään bulvaanina tyyppiä, jonka elämäntehtävä on tuottaa tympeää ja katkeraa tekstiä yhteisöstä, jonka jäsenenä hän ei itse halunnut olla? Voisit kysyä häneltä suoraan, että mitä hänellä on tarjota ratkaisuksi kun taukoamaton ruikutus ja samojen (antiikkisten) jutunaiheiden suppea valikoima ei tuota muuta kuin lisää ruikutusta ja katkeruutta.Kai jollain siellä Raamattu pysyy kädessä?- tutki_uskontoasi
"Ihan ensin voisit hakea sillä punakynällä viivaaman kohdan, jossa omaisuuden myynnistä saatavat varat pitäisi lahjoittaa järjestölle."
Vihjaus riittää mielenhallinnassa olevalle, vaatimusta ei tarvita.
"Joka tapauksessa jos kokee suurimmaksi esteeksi Raamatun tutkimisen ja sen sisällön kunnioittamisen suhteen kaiken kirjoittamasi "tuoreen" ja asiayhteydestä irroitetun "dokumentoinnin" niin en voi asialle mitään. "
Voimme aloittaa vaikka miettimällä sitä, tulisko kuvainnollisesti kuivuneesta Niilistä päästä kuvainnollisesti kuivin jaloin yli, tai sitä, miksi Jeesus ei palannut kuulijoidensa elinaikana, vaikka lupasi.
Itse olen sitä mieltä, että Raamattua ymmärtää vasta, kun tutkii sen syntyhistoriaa. Tässä luonnollisesti tarkoitan sitä tutkimusta, mitä yliopistomaailmassa historiantutkimuksen menetelmillä tehdään. Jos jollakulla on tarjota jotain toisenlaista tietoa Raamatun syntyhistoriasta, mielelläni tutustun siihen, millaiseen tutkimusaineistoon ja analyysiin nuo käsitykset perustuvat. - äläannavääräätodistusta
Kun "Jopon propagandaa" näytät tuntevan, olet ilmeisesti Johanneksenpojan sivustoa tutkinut enemmänkin? En halua uskoa, että antaisit väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Toivottavasti suosittelet tutkimisharrastustasi myös Jehovan todistajien seurakunnassa, jos Johanneksenpojan sivut olet tärkeiksi ja tutkimisen arvoisiksi havainnut.
Älä suotta häpeä: Veikko Leinonenkin on myöntänyt lukevansa Johanneksenpojan sivuja, samoin Cedars (JW Survey) vaikuttaa olevan hänelle tuttu. Olet hyvässä seurassa, ellet jopa parhaassa mahdollisessa.
Kun asiantuntija olet, osaat varmasti kertoa myös, miksi vuoden 1975 odotus esitetään rivijäsenten päähänpistona, vaikka se ei sitä ollut. Fraktio-opin tai vuoden 1914 raamatulliset perusteet voimme jättää seuraavaan kertaan.
- balanssiah
Jos henkilöltä puuttuu usko Raamattuun ja sen Tekijään, ei ole suurta mahdollisuutta ymmärtää sitä yliopistotasollakaan.
Sen ymmärtäminen on annettu nöyrille ja oikean sydämentilan omaaville ihmisille.
Täytyy olla Psalmistan asenne: "Sinun määräystesi ansiosta menettelen ymmärtäväisesti. Siksi olen vihannut jokaista väärää polkua. Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valo minun tielleni."<>Jos henkilöltä puuttuu usko Raamattuun ja sen Tekijään, ei ole suurta mahdollisuutta ymmärtää sitä yliopistotasollakaan.
Sen ymmärtäminen on annettu nöyrille ja oikean sydämentilan omaaville ihmisille.><
Kaikki hyvin tähän asti, ongelma alkaakin siinä vaiheessa kun ja jos julkisesti esitetään ennenaikaista kuolemaa niille, joilta puuttuu tuo kyseinen luulo ja jotka eivät luota väitteisiin, joita niiden tarjoajat eivät kykene perustelemaan luotettavasti.
- siksipäjuuri
Siksi nöyrä ja oikeasydäminen ihminen lähtee nosteleen tästä amerikkalaisesta humpuukilahkosta ja laittaa sen vartiotornit noitaroviolle.
Jumalan sana ei ole JW.org vaan raamatun sivuilta luettava teksti. - Popruukas
cosinifii 21.7.2017 0:07
" Jopon yksisilmäisen kaleidoskoopin" ... " Jopon propaganda"
" kokemansa "vääryyden". "
-Niin, kun lahkoo liittyy on altis vääryyksille. Muun lisäksi.
Lahko tuottaa Uskontojen uhrien tuki ry:n suurimman asiakasryhmän.
Eroa.
" virheiden etsimiseen ja yleiseen narinaan."
-Niin, myötätuntoa ei todistaja saa. Tulisi toistaa iskulauseita "meillä on rakkaus keskuudessamme".
Kysymys on siitä lahkon lahkoksi tekeväksi piirteestä, että johtaja on aina oikeassa, sitä ei saa epäillä, taikka laitetaan isot remmit päälle kurinpalautukseen.
"kohdan, jossa omaisuuden myynnistä saatavat varat pitäisi lahjoittaa järjestölle"
Valtakuntamme palvelus-lehti, kesäkuu 1974, sanoo Katsastusneito. Onko jossain sitten vielä yksityiskohtaisempi ja kannustavampi ohje ? Eikö sellainen ole suullinen ?
" jos kokee suurimmaksi esteeksi Raamatun tutkimisen ja sen sisällön kunnioittamisen suhteen kaiken kirjoittamasi "tuoreen" ja asiayhteydestä irroitetun "dokumentoinnin" niin en voi asialle mitään"
-On tiedossa. Jos oikaiset virheet, vaadit valheet poistettavaksi, vaadit jättämään jäsenten painostamisen, niin mököttämistuomiohan siitä tulee.
" Raamatussa tähdennetään "varmistautumaan tärkeimmistä asioista". "
-Kristityn Raamatussa on: Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Matt. 22:37-39
" solvatessasi ihmisiä "
-Katsastusneito on keskustelufoorumilla ottanut esiin mielestään tärkeitä asioita lahkosta, mahdollista liittymistäkin ajatellen. Sen sijaan että sinulla olisi korjattavaa, puhut solvaamisesta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei122263Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1221237- 891185
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi511003Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli240998Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63904Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253796- 84786
- 35709
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?44699