Ukon maljasta ja muista esikristillisistä perintei

Paloma.se.co

stä, kirjoitti Mikael Agricola hauskalla (ehkä vaikeaselkoisella suomella?) jo 1551:
”Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin.”
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/hauskaa_ukon_juhlaa
Juhannuksen esikristillisistä perinteistä enemmän artikkelissa joka on lukemisen arvoinen.

Nämä hedelmällisyysriitit, keskiyön tulet, juopottelut ja tanssit ovat osa meidän yhteistä pohjoiseurooppalaista perimää. Johannes Kastajan juhla ympättiin juhlan kirkolliseksi taustaksi, mutta siitä on nykyisin kait jäljellä vain nimi.

Ensi vuonna haluaisin olla Suomessa Juhannuksena.

11

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä luin myös paikallislehdestä entisistä (Ukko) Juhannuksen vietoista ja Johannes Kastajan syntymä juhlasta, joka oli määritelty 400-v jkr. Silloin oli menninkäisiä, keijuja ja kaikenmaailman maahisia, jotka ovat nyt kadonneet ilmeisesti virvatulien myötä.

      Juhannus kokon polttamisesta ja Juhannus saloista tuli mieleeni sellainenkin asia, että aina olen viettänyt Juhannuksen lapsuus kodissani aina äidin kuolemaan saakka ja koskaan ei tullut pieneenmieleenkään, että olisin lähtenyt johonkin muualle silloin, tai, no, ehkä kävin alle 20-v jokusen kerran tanssilavalla.

      Syykin selveni/valkeni vasta nyt, että asuimme järven rannalla ja meillä oli tietenkin aina oma iso kokko ja myös vieraita paljon. En ole vain tullut ajatelleeksi, että useimmat talot sijaitsi peltojen keskellä metsien ympäröiminä ja kokon kuuluu olla rannalla, joten mihis` laitat kokon, jos ei ole omaa rantaa?

      • Meidän maahinen löytyi eilen ties mistä puskan vierestä pötköttelemästä ja eiköhän sama meno jatkune tänäänkin, kunhan saan hänet hätisteltyä ulos.


      • Taisi niitä maahisia olla meilläkin päin kesäiltaisin ties´missä kivenkolossa, tai kallioilla makoilemassa, koska kesällä oltiin aina rannoilla ongella ja rantakalalla. Vain minä olin ainainen ilonpilaaja, koska en juonut maitoa väkevämpää ja pilasin aina tunnelman.

        Siksi olinkin usein yksin jossain toisella rannalla, koska niitä rantoja riitti jokaiselle, sillä maatilamme oli sellaisella (3) niemellä, että rantaviivaa riitti ainakin 5 km ja veneitäkin oli riittävästi.

        Tuli mieleeni yksi "erikoinen tapaus", kun me tytöt, siis minä siskoni kanssa päätimme laskea verkon kahdestaan. Koska t i e s i m m e, että kalat tulee rantaa kohti yön aikana, niin me viritimme verkkomme rannansuuntaisesti. Olihan se isä jo naureskellut mielessään, kun näki touhumme, että mahtaa olla valtava kalansaalis, kuten Pietarilla aikoinaan, mutta ei ollut. Ei kalan kalaa, joka oli tietenkin meistä ihme. Sitä en ole keksinyt tänäpäivänäkään, että kuinka ne kalat osaa kiertää sen verkon, sillä jos olisimme laskeneet rannasta poispäin, niin varppina olisi tullut kalaakin. Aina oli tullut, kun isä laski verkot.

        Mutta näin se vain menee:
        -Vanhat uskovat kaiken.
        -Keski-ikäiset epäilevät kaikkea.
        -Nuoret tietävät kaiken.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Taisi niitä maahisia olla meilläkin päin kesäiltaisin ties´missä kivenkolossa, tai kallioilla makoilemassa, koska kesällä oltiin aina rannoilla ongella ja rantakalalla. Vain minä olin ainainen ilonpilaaja, koska en juonut maitoa väkevämpää ja pilasin aina tunnelman.

        Siksi olinkin usein yksin jossain toisella rannalla, koska niitä rantoja riitti jokaiselle, sillä maatilamme oli sellaisella (3) niemellä, että rantaviivaa riitti ainakin 5 km ja veneitäkin oli riittävästi.

        Tuli mieleeni yksi "erikoinen tapaus", kun me tytöt, siis minä siskoni kanssa päätimme laskea verkon kahdestaan. Koska t i e s i m m e, että kalat tulee rantaa kohti yön aikana, niin me viritimme verkkomme rannansuuntaisesti. Olihan se isä jo naureskellut mielessään, kun näki touhumme, että mahtaa olla valtava kalansaalis, kuten Pietarilla aikoinaan, mutta ei ollut. Ei kalan kalaa, joka oli tietenkin meistä ihme. Sitä en ole keksinyt tänäpäivänäkään, että kuinka ne kalat osaa kiertää sen verkon, sillä jos olisimme laskeneet rannasta poispäin, niin varppina olisi tullut kalaakin. Aina oli tullut, kun isä laski verkot.

        Mutta näin se vain menee:
        -Vanhat uskovat kaiken.
        -Keski-ikäiset epäilevät kaikkea.
        -Nuoret tietävät kaiken.

        Ei tuo meidän maahinenkaan juo kuin AB-piimää, veden ja kahvin lisäksi.

        Vähänkö oli taas naama liasta mustana, kun esiin kömpi ja vieläkö olivat naapurit kyläilemässä.

        Meillä oli lapsuuskodin mailla Saimaan rantaa useampi kilometri, oli tilaa rantautua mihin kohtaan mieli teki.


    • Meillä Suomessa ei näkynyt maahisia metsässä; mitä naapurikylän juoppoja joskus jotka oikaisivat kotiin kahlaten matalasta koskesta ja eivät aina jaksaneet koko matkaa, vaan jäivät huilailemaan ja keräämään voimia jonkun näreen juurelle. Meillä oli myös rantaa useampi kilometri ja kosken takana lahden rannassa toisessa kylässä keitettiin pontikkaa, eikä ainoastaan juhannuksen aikaan.
      Mikähän se rantapiru oikein oli? Tai siis mistähän sekin sanonta tulee että huutaa kuin rantapiru? (Olen kysynyt joskus aikaisemminkin, mutta kukaan ei tiennyt)

      • New-age

        Voisko olla vetehinen? Milloin piru sanana on tullut kieleen?
        Veikkaan, että rantapirulla on säikytelty mm. lapsia menemästä rantaan omin päin.
        Voin olla väärässäkin.


      • New-age kirjoitti:

        Voisko olla vetehinen? Milloin piru sanana on tullut kieleen?
        Veikkaan, että rantapirulla on säikytelty mm. lapsia menemästä rantaan omin päin.
        Voin olla väärässäkin.

        Onko vetehinen sama kuin näkki? Vai enemmän sukua ruotsalaiselle bäckahästenille? Tai siis mikä tahansa muotoa muuttava veden henki, jolla on lapsia peloiteltu etteivät mene vesien ääreen?
        Ne ovat varmastikin kaikki variaatioita samasta teemasta. Kelteillä oli sitten vielä yksi erillinen pahaääninen myyttinen olento joka möykkäsi vesistöjen lähellä, eli siis banshee.


    • rantapiruna

      Meidän isän rantaviiva oli isompi kuin teidän isän. Oulusta Siikajoelle, Pyhäjoelta koukaten Kalajoelle.

    • Ulko-ministerin ja Presidentin ihailema Demokratio, Turkki.
      Poistaa Evoluutio-teorian koulujen opetuksesta.
      Teoria on osoitettu vääräksi.
      Ilmeisesti siis Maamme, ennen Ruotsalaisuutta omitut uskonnot olivat oikeassa.
      Puuttuu enää Ulko-ministerin ja ulko-asiain-hoitajan rukous-aamiainen Erdoganin kanssa.
      Leipien päällä Koiran-Makkaraa.

      H.

      • Ei kai sitä Erdogania kukaan ihaile.
        Mutta turkkilaisten pitäisi itse tajuta millainen evoluution suuri erehdys se on. Äänestämällähän sen saa pois. Mutta kerran taas se on todettu, että dmokratiassa on omat heikkoutensa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei kai sitä Erdogania kukaan ihaile.
        Mutta turkkilaisten pitäisi itse tajuta millainen evoluution suuri erehdys se on. Äänestämällähän sen saa pois. Mutta kerran taas se on todettu, että dmokratiassa on omat heikkoutensa.

        "Paloma.se.co"

        Toinen suuri "Demokratio" Ruotsi, on aloittanut Suomalaisuuden systemaattisen tuhoamisen.
        Vaikka 17 vuotta sitten Ruotsi tunnusti Suomen-kielen osaksi maata.
        On lahtaus alkanut.
        Kouluista tietenkin ensimmäiseksi.

        H.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1757
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1308
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1207
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      219
      980
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      46
      920
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      849
    7. 69
      798
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      38
      738
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    Aihe