stä, kirjoitti Mikael Agricola hauskalla (ehkä vaikeaselkoisella suomella?) jo 1551:
”Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin.”
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/hauskaa_ukon_juhlaa
Juhannuksen esikristillisistä perinteistä enemmän artikkelissa joka on lukemisen arvoinen.
Nämä hedelmällisyysriitit, keskiyön tulet, juopottelut ja tanssit ovat osa meidän yhteistä pohjoiseurooppalaista perimää. Johannes Kastajan juhla ympättiin juhlan kirkolliseksi taustaksi, mutta siitä on nykyisin kait jäljellä vain nimi.
Ensi vuonna haluaisin olla Suomessa Juhannuksena.
Ukon maljasta ja muista esikristillisistä perintei
11
256
Vastaukset
Minä luin myös paikallislehdestä entisistä (Ukko) Juhannuksen vietoista ja Johannes Kastajan syntymä juhlasta, joka oli määritelty 400-v jkr. Silloin oli menninkäisiä, keijuja ja kaikenmaailman maahisia, jotka ovat nyt kadonneet ilmeisesti virvatulien myötä.
Juhannus kokon polttamisesta ja Juhannus saloista tuli mieleeni sellainenkin asia, että aina olen viettänyt Juhannuksen lapsuus kodissani aina äidin kuolemaan saakka ja koskaan ei tullut pieneenmieleenkään, että olisin lähtenyt johonkin muualle silloin, tai, no, ehkä kävin alle 20-v jokusen kerran tanssilavalla.
Syykin selveni/valkeni vasta nyt, että asuimme järven rannalla ja meillä oli tietenkin aina oma iso kokko ja myös vieraita paljon. En ole vain tullut ajatelleeksi, että useimmat talot sijaitsi peltojen keskellä metsien ympäröiminä ja kokon kuuluu olla rannalla, joten mihis` laitat kokon, jos ei ole omaa rantaa?Meidän maahinen löytyi eilen ties mistä puskan vierestä pötköttelemästä ja eiköhän sama meno jatkune tänäänkin, kunhan saan hänet hätisteltyä ulos.
Taisi niitä maahisia olla meilläkin päin kesäiltaisin ties´missä kivenkolossa, tai kallioilla makoilemassa, koska kesällä oltiin aina rannoilla ongella ja rantakalalla. Vain minä olin ainainen ilonpilaaja, koska en juonut maitoa väkevämpää ja pilasin aina tunnelman.
Siksi olinkin usein yksin jossain toisella rannalla, koska niitä rantoja riitti jokaiselle, sillä maatilamme oli sellaisella (3) niemellä, että rantaviivaa riitti ainakin 5 km ja veneitäkin oli riittävästi.
Tuli mieleeni yksi "erikoinen tapaus", kun me tytöt, siis minä siskoni kanssa päätimme laskea verkon kahdestaan. Koska t i e s i m m e, että kalat tulee rantaa kohti yön aikana, niin me viritimme verkkomme rannansuuntaisesti. Olihan se isä jo naureskellut mielessään, kun näki touhumme, että mahtaa olla valtava kalansaalis, kuten Pietarilla aikoinaan, mutta ei ollut. Ei kalan kalaa, joka oli tietenkin meistä ihme. Sitä en ole keksinyt tänäpäivänäkään, että kuinka ne kalat osaa kiertää sen verkon, sillä jos olisimme laskeneet rannasta poispäin, niin varppina olisi tullut kalaakin. Aina oli tullut, kun isä laski verkot.
Mutta näin se vain menee:
-Vanhat uskovat kaiken.
-Keski-ikäiset epäilevät kaikkea.
-Nuoret tietävät kaiken.Kristiina23 kirjoitti:
Taisi niitä maahisia olla meilläkin päin kesäiltaisin ties´missä kivenkolossa, tai kallioilla makoilemassa, koska kesällä oltiin aina rannoilla ongella ja rantakalalla. Vain minä olin ainainen ilonpilaaja, koska en juonut maitoa väkevämpää ja pilasin aina tunnelman.
Siksi olinkin usein yksin jossain toisella rannalla, koska niitä rantoja riitti jokaiselle, sillä maatilamme oli sellaisella (3) niemellä, että rantaviivaa riitti ainakin 5 km ja veneitäkin oli riittävästi.
Tuli mieleeni yksi "erikoinen tapaus", kun me tytöt, siis minä siskoni kanssa päätimme laskea verkon kahdestaan. Koska t i e s i m m e, että kalat tulee rantaa kohti yön aikana, niin me viritimme verkkomme rannansuuntaisesti. Olihan se isä jo naureskellut mielessään, kun näki touhumme, että mahtaa olla valtava kalansaalis, kuten Pietarilla aikoinaan, mutta ei ollut. Ei kalan kalaa, joka oli tietenkin meistä ihme. Sitä en ole keksinyt tänäpäivänäkään, että kuinka ne kalat osaa kiertää sen verkon, sillä jos olisimme laskeneet rannasta poispäin, niin varppina olisi tullut kalaakin. Aina oli tullut, kun isä laski verkot.
Mutta näin se vain menee:
-Vanhat uskovat kaiken.
-Keski-ikäiset epäilevät kaikkea.
-Nuoret tietävät kaiken.Ei tuo meidän maahinenkaan juo kuin AB-piimää, veden ja kahvin lisäksi.
Vähänkö oli taas naama liasta mustana, kun esiin kömpi ja vieläkö olivat naapurit kyläilemässä.
Meillä oli lapsuuskodin mailla Saimaan rantaa useampi kilometri, oli tilaa rantautua mihin kohtaan mieli teki.
Meillä Suomessa ei näkynyt maahisia metsässä; mitä naapurikylän juoppoja joskus jotka oikaisivat kotiin kahlaten matalasta koskesta ja eivät aina jaksaneet koko matkaa, vaan jäivät huilailemaan ja keräämään voimia jonkun näreen juurelle. Meillä oli myös rantaa useampi kilometri ja kosken takana lahden rannassa toisessa kylässä keitettiin pontikkaa, eikä ainoastaan juhannuksen aikaan.
Mikähän se rantapiru oikein oli? Tai siis mistähän sekin sanonta tulee että huutaa kuin rantapiru? (Olen kysynyt joskus aikaisemminkin, mutta kukaan ei tiennyt)- New-age
Voisko olla vetehinen? Milloin piru sanana on tullut kieleen?
Veikkaan, että rantapirulla on säikytelty mm. lapsia menemästä rantaan omin päin.
Voin olla väärässäkin. New-age kirjoitti:
Voisko olla vetehinen? Milloin piru sanana on tullut kieleen?
Veikkaan, että rantapirulla on säikytelty mm. lapsia menemästä rantaan omin päin.
Voin olla väärässäkin.Onko vetehinen sama kuin näkki? Vai enemmän sukua ruotsalaiselle bäckahästenille? Tai siis mikä tahansa muotoa muuttava veden henki, jolla on lapsia peloiteltu etteivät mene vesien ääreen?
Ne ovat varmastikin kaikki variaatioita samasta teemasta. Kelteillä oli sitten vielä yksi erillinen pahaääninen myyttinen olento joka möykkäsi vesistöjen lähellä, eli siis banshee.
- rantapiruna
Meidän isän rantaviiva oli isompi kuin teidän isän. Oulusta Siikajoelle, Pyhäjoelta koukaten Kalajoelle.
Ulko-ministerin ja Presidentin ihailema Demokratio, Turkki.
Poistaa Evoluutio-teorian koulujen opetuksesta.
Teoria on osoitettu vääräksi.
Ilmeisesti siis Maamme, ennen Ruotsalaisuutta omitut uskonnot olivat oikeassa.
Puuttuu enää Ulko-ministerin ja ulko-asiain-hoitajan rukous-aamiainen Erdoganin kanssa.
Leipien päällä Koiran-Makkaraa.
H.Ei kai sitä Erdogania kukaan ihaile.
Mutta turkkilaisten pitäisi itse tajuta millainen evoluution suuri erehdys se on. Äänestämällähän sen saa pois. Mutta kerran taas se on todettu, että dmokratiassa on omat heikkoutensa.Paloma.se.co kirjoitti:
Ei kai sitä Erdogania kukaan ihaile.
Mutta turkkilaisten pitäisi itse tajuta millainen evoluution suuri erehdys se on. Äänestämällähän sen saa pois. Mutta kerran taas se on todettu, että dmokratiassa on omat heikkoutensa."Paloma.se.co"
Toinen suuri "Demokratio" Ruotsi, on aloittanut Suomalaisuuden systemaattisen tuhoamisen.
Vaikka 17 vuotta sitten Ruotsi tunnusti Suomen-kielen osaksi maata.
On lahtaus alkanut.
Kouluista tietenkin ensimmäiseksi.
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk2437026SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit2413683Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti293506"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –2442425SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1461872Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re401857Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä
Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.1231671Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!
Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm151204- 1261163
Riiko Sakkinen läväyttää totuuden - Tästä syystä keskeytti Farmi-kuvaukset
Riikon toiminta hämmensi... Kuvataiteilija teki yllättävän päätöksen ja halusi lopettaa Farmi Suomi -leikin kesken. Rii191039