Täytin 63 vee ja luulin, että pääsen eläkkeelle helposti. Ilman mitään turhia kaavakkiden täyttämisiä. Kait nyt kaikki tiedot löytyvät Kelan ja Kevan sivuilta. Näin ei tapahtunut. Vaaditaan sitä sun tätä paperin täyttämistä ja anomista. Pitäköön tunkkinsa. Jatkan työttömänä työnhakijana 65 ikävuoteen asti liiton korvauksilla. On simppelimpi juttu .Lesken
Pinna paloi
39
534
Vastaukset
- Mites-leskeneläke
Pääasia ettei pinni palanut, olisi tukkakin tuikahtanut tulille.
- 1lesken
Mites-leskeneläke
Se pyörii ihan normaalisti.Nautin siitä ja liiton lisäpäivistä. En helkutissa ala täyttelemään mitään papereita siksi, että saisin jonkin hikisen eläkkeen. Pitäköön centtinsä joku eläkelaitos.. Mä taidan mennä duuniin. Joo pinni ei roihahtanut, pinna paloi. Lesken
. - kerro-kerro-kuvastin
" Mä taidan mennä duuniin. Joo pinni ei roihahtanut, pinna paloi. Lesken"
Ja mihinkäs se entinen juoppo aikoi työllistyä?
- siilenä1
Eläke pitää anoa, ei sitä muuten anneta. Kela maksaa kansaneläkettä jos kevan eläke jää liian pieneksi.
- Pieneläkeläinen
Ansiosidonnaisella putkessa veroprosentti oli 20-25%, eläkkeellä 0%.
- siilenä1
Pieneläkeläinen kirjoitti:
Eikö eläkkeestä tarvitse maksaa veroa?
- köyhäeläkeläinen
siilenä1 kirjoitti:
Eikö eläkkeestä tarvitse maksaa veroa?
MInä maksan liki 40%
- siilenä1
köyhäeläkeläinen kirjoitti:
MInä maksan liki 40%
No kyllä minullakin on sellainen käsitys että eläkeläiset maksaa veroa.
- 1lesken
siile
Kela ei välttämättä maksa kansaneläkettä kun saan perhe-eläkkeen. Tähän asiaan minun pitäisi pyytää Kelaa varten liitosta todistus lisäpäivistä. Lesken - 1lesken
Pieneläkeläinen kirjoitti:
Pieneläke
Ansiosidonnaisella vero 29%. . Perhe-eläke 0%. Lesken - 1lesken
köyhäeläkeläinen kirjoitti:
MInä maksan liki 40%
köyhä
En usko. Taitaa olla 0 perässä liikaa. Lesken - heikkinenpp
siilenä1 kirjoitti:
No kyllä minullakin on sellainen käsitys että eläkeläiset maksaa veroa.
Ei alle 917 euroa/kk maksa veroa
- reppuriika
Eipä sillä väliä mistä tasksuta se etuus tulee. Kannattaisi vain selittää kumpi etuus on saajalle suurempi, mutta jos samaan menee, niin sama olla vaikka työtön.
- New-age
Eikös ansiosidonnainen hieman kartuta tulevaa eläkettäkin?
- 1lesken
New-age kirjoitti:
Eikös ansiosidonnainen hieman kartuta tulevaa eläkettäkin?
New-
Anssi kartuttaa eläkettä 63-ikävuoteen asti. Lesken
- henrjii
joo mäkään en ole nero. Meikä mannin olisi pitänyt hakea eläkettä, mutta
ainavain kuljen töissä, kun taidan olla korvaamaton
Eläkettä pitäisi hakea pari kolme kuukautta ennen kuin jää eläkkeelle,
jos eläkettä meinaa saada sillä kuukaudella kun jää eläkkeelle.Hain eläkettä noin kuukausi ennen sen alkamista, hyvin ehti eka maksu tulla ajallaan.
Vaikka siirsivät hakemuksen melasta kevaan.
Eikä tarvinnut täyttää yhtään paperia, puhelimessa annoin tiedot asianaiselle ja hän lähetti paperit allekirjoitettaviksi ja sen jälkeen palautettaviksi.- siilenä1
Ancelina kirjoitti:
Hain eläkettä noin kuukausi ennen sen alkamista, hyvin ehti eka maksu tulla ajallaan.
Vaikka siirsivät hakemuksen melasta kevaan.
Eikä tarvinnut täyttää yhtään paperia, puhelimessa annoin tiedot asianaiselle ja hän lähetti paperit allekirjoitettaviksi ja sen jälkeen palautettaviksi.Mutta sinun piti ottaa yhteyttä asianaiseen, antaa tiedot ja allekirjoittaa, ei tulleet muutoin kuin manulle illallinen. Eli hakea piti.
siilenä1 kirjoitti:
Mutta sinun piti ottaa yhteyttä asianaiseen, antaa tiedot ja allekirjoittaa, ei tulleet muutoin kuin manulle illallinen. Eli hakea piti.
Totta kai eläkettä pitää hakea, minun kohdallani se oli helppoa, eikä pinnani palanut.
- flegmaatti
En muista sen olleen noin vaikeaa.
500:n päivän jälkeen putkeen 57v. Siitä 60v työttömyyseläkkeelle joka 65v muuttui huomaamatta normaaliksi työeläkkeeksi.
Jotain lienee muuttunut näinä välivuosina.
Työttömyyseläke oli nettoarvoltaan noin 60% suurempi kuin työttömyyskorvaus.
EU työttömyyseläkeläinenkin sai silloin Espanjassa kaikki eläkeläisen edut.- reppuriika
Felgmaatti sinun ajoista lakisäädökset ovat muuttuneet. Asiaan vaikuttaa työura ja onko pätkätöissä täyttäessä 60 vuotta. Sitä putkea ja työttömyyseläkettä ei ole enää edes olemassa. Itse pääsin nimikkeelle jatketut liitonpäivät, mikä tarkoittaa että voin olla liitonpäivärahalla 65-vuotiaaksi jos en sitten hae aikaisemmin jotain varhaistettua eläkettä. Näin minulle kerrottiin Kelassa ja työkkärissä ja muistaakseni voin hakea sitä eläkettä 61,5-vuotiaana. Joten tässä alkaa olla kiire asian selvittämiseksi ja teen en kun kesälomakuukauden ovat ohi. Voi niitä töitä tehdä halutessa molemmissa vaihtoehdoissa mutta itselleni on merkitystä vain sillä mitä tililleni tulee. Kannattaa tehdä muutos jos etuus on suurempi virallisesti eläkkeellä.
- 1lesken
reppuriika kirjoitti:
Felgmaatti sinun ajoista lakisäädökset ovat muuttuneet. Asiaan vaikuttaa työura ja onko pätkätöissä täyttäessä 60 vuotta. Sitä putkea ja työttömyyseläkettä ei ole enää edes olemassa. Itse pääsin nimikkeelle jatketut liitonpäivät, mikä tarkoittaa että voin olla liitonpäivärahalla 65-vuotiaaksi jos en sitten hae aikaisemmin jotain varhaistettua eläkettä. Näin minulle kerrottiin Kelassa ja työkkärissä ja muistaakseni voin hakea sitä eläkettä 61,5-vuotiaana. Joten tässä alkaa olla kiire asian selvittämiseksi ja teen en kun kesälomakuukauden ovat ohi. Voi niitä töitä tehdä halutessa molemmissa vaihtoehdoissa mutta itselleni on merkitystä vain sillä mitä tililleni tulee. Kannattaa tehdä muutos jos etuus on suurempi virallisesti eläkkeellä.
reppur
Olen JHL liitossa. Olisin voinut hakea varhennettua vanhuuseläkettä 62 vuotiaana. Liiton maksut otetaan mukaan 63 ikävuoteen asti. Nyt kun täytin 63-vee, ajattelin että eläke lankeaa ihan tuosta vain. No. ei ihan niin käynyt. Voin olla 65-vuotiaaksi asti liiton korvauksilla mutta eläkkeeseen niitä ei enää lasketa mukaan. Lesken - flegmaatti
reppuriika kirjoitti:
Jotain tuollaista minä epäilinkin ja tieto vahvistaa käsitystäni, että irtauduin työelämästä melkein hyvissä ajoin. Kerran puteken pää karkasi minulta 55v > 57v.
Tottahan eläkkeelle jäädessä on paperit täytettävä.
Ihan sama minkä ikäisenä. Jouduinhan minäkin täyttämään ne vaikka jäin vasta 66v eläkkeelle.- Gtar
Se on kyllä hyvin yksinkertainen asia. Ja sitten samalla eläkkeitä ehkä yhteensovitetaan. Jos nyt ei osaa yhtä kaavaketta täyttää niin...
- 1lesken
Gtar
Täytin kaavakette älypuhelimellani netissä Kevan sivuilla. Aina onnistuin klikkaamaan väärää ruksia. Meni harakoille ja pinna paloi. Lesken - siilenä1
1lesken kirjoitti:
Gtar
Täytin kaavakette älypuhelimellani netissä Kevan sivuilla. Aina onnistuin klikkaamaan väärää ruksia. Meni harakoille ja pinna paloi. LeskenEikö älypuhelin ole aika hankala noin kaavakkeiden täytössä?
- 1lesken
siilenä1 kirjoitti:
Eikö älypuhelin ole aika hankala noin kaavakkeiden täytössä?
siile
Minulla ei ole tietokonetta eikä läppäriä. Käytän älypuhelinta kaikissa asioissa. Lesken - bessie-
1lesken kirjoitti:
siile
Minulla ei ole tietokonetta eikä läppäriä. Käytän älypuhelinta kaikissa asioissa. LeskenSoita sillä älypuhelimellasi ja tilaa paperilomakkeet, helpoin tapa.
- 1lesken
bessie- kirjoitti:
Soita sillä älypuhelimellasi ja tilaa paperilomakkeet, helpoin tapa.
bess
En tilaa yhtään paperilomaketta. Menin vielä Kevan sivuille ja nyt taisi ruksit osua oikeaan kohtaan. Todellisuudessa siellä on kaikki tiedot, paitsi pankkitilin numero, valmiina. Senkun tallentaa ja lähettää. Jos haen kansaneläkettä, sen voi hakea myös netissä. Kun toimittaa liiton todistuksen. Samoin asumistukeni ilmeisesti muuttuisi. Sitäkin voi hakea netissä. Mutta minulle luonteenomaista on se, että jos ei heti ekalla kerralla onnistu,lyön hanskat tiskiin ja hiillyn ihan sairaasti. Yön yli kun nukkuu, uusi mieli, uusi yritys. Lesken - bessie-
1lesken kirjoitti:
bess
En tilaa yhtään paperilomaketta. Menin vielä Kevan sivuille ja nyt taisi ruksit osua oikeaan kohtaan. Todellisuudessa siellä on kaikki tiedot, paitsi pankkitilin numero, valmiina. Senkun tallentaa ja lähettää. Jos haen kansaneläkettä, sen voi hakea myös netissä. Kun toimittaa liiton todistuksen. Samoin asumistukeni ilmeisesti muuttuisi. Sitäkin voi hakea netissä. Mutta minulle luonteenomaista on se, että jos ei heti ekalla kerralla onnistu,lyön hanskat tiskiin ja hiillyn ihan sairaasti. Yön yli kun nukkuu, uusi mieli, uusi yritys. Lesken1les
Tapaan ottaa/tulostaa aina itselleni paperikopiot tuon tapaisista lomakkeista, siis täytetyistä ja lähetetyistä. Aina joskus niitä on tarvittukin, 'todisteena'. Olen myös tilannut tyhjiä lomakkeita muille kuin itselleni, perehtymistä ja toivomaani omatoimista täyttämistä varten, ja yksintein niistä vielä varakappaleet omaan osoiteeseeni. Omat asiani olen hoitanut netissä niin kauan kuin se eri tahojen kanssa mahdollista on ollut, paperikopiot haluan silti. Tykkään tsekata asioita järjestyksessä olevista pahvikansioista ja mapeista mieluummin kuin tiedostoista.
Toisen ihmisen asioita hoitaessa tai vaikka vain vähän auttaessa tarvitsen ehdottomasti kaikki asiakirjat ja tositteet paperimuodossa.
Eikö yksi eläkehakemus riitä, miksi sinun pitäisi hakea erikseen Kevalta ja Kelalta?
Onko liiton korvaus isompi kuin tuleva eläkkeesi? Leskeneläke ja oma eläke voivat yhteenlaskettuna muuttaa huomattavasti verotuksen määrää.
Kyllä kaavakkeet on joskus täytettävä mikäli aikoo saada eläkkeensä. Itse en joutunut paljonkaan täyttelemään mitään, muistaakseni.
Nautin jokaisesta päivästä minkä saan olla eläkeläisenä.- Gloriia
Minä hain sitä ennakkoeläkettä vai mikä se on, jota aloin saamaan 61 täytettyäni. Helppo oli kaavake täyttää ja nyt saan 50 % kertyneestä eläkkeestäni normaalin palkan. Tuo ennakkomaksu vaikuttaa minun tapauksessani 100 euroa vähentävästi sitten oikeassa eläkkeessä; tuon summan kerrytän tosin viimeisten vuosien palkkatulollani.
Miksikö hain? No siksi, että haluan nauttia eläkerahoistani hyvissä ajoin, eihän sitä koskaan tiedä....- äimänkaäeki
miten nautit?
"miten nautit?"
Ole vain "äimänkäkenä" sillä sitähän ilmeisesti tarkoitit, vaikka "äimänkaäeki" oli äimistelysi?
Voihan sitä äimistellä kaikki, jotka tänne kirjoittavat eläkkeistä, mutta me olemme aika pieni % koko maata ajatelen ja vielä pienempi porukka, joka tänne kirjoittelee.
Hyvin järkevä toteamus vaikka suomalaista systeemiä en tunne luulen olevan sama kuin Ruotsissa.
Lisä: Jäin pois töistä 58 vuotiaana ja hoidin vaimoni hautaan ilman mitään rahallista avustusta.
Kun täytin 61 otin eläkkeen joka tietenkin pieni, koska 4 vuotta liian aikainen. Me molemmat emme koskaan olleet työttöminä.
65 vuotiaana otin
työeläkkeen jonka oman osan 5 vuodessa (oma osa jonka olin itse sijoittanut) nyt on jällellä työeläke sekä valtioneläke (ja ppm) jota voin sijoittaa koko ajan.
Eläke ei niin suuri kuin yleensä Suomessa.
- 1eero
Voiko yksinkertainen tärkeäkin olla noin vaikea, en tiedä, itse kun hain eläkettä niin siinä ei nokka tuhissut jo kahden viikon sisällä hakemisesta alkoi eläke juosta tilille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk2437026SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit2413683Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti293506"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –2442425SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1461872Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re401857Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä
Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.1231671Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!
Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm151204- 1261163
Riiko Sakkinen läväyttää totuuden - Tästä syystä keskeytti Farmi-kuvaukset
Riikon toiminta hämmensi... Kuvataiteilija teki yllättävän päätöksen ja halusi lopettaa Farmi Suomi -leikin kesken. Rii191039