Raamatussa on kansantajuisesti

NorttiaPalaa

selitetty olemassa olevan maailman synty - mitä sanoo fyysikko ja kosmologi, jos maailmankaikkeus olisikin ilmestynyt tyhjästä nykymittoihin yhdessä vuorokaudessa?

Millä energialla ja kuuluuko Pyhähenki SI-järjestelmään - eli muunnos Jouleiksi??

22

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tolvana.siinä

      Lässyn lässyn perähikiän tolvana. Saahan sitä tyhmyyttään Raamatun muinaisiin satuihin uskoa. Et sinä mitään kansaa edusta, olet yksi muutamasta yksinkertaisesta typeryksestä, joille muinainen satu maailman luomisesta on riittävä "selitys" siitä miksi ja miten maailma on olemassa

      • NorttiaPalaa

        Teille ei aukea sarkasmi?


      • NorttiaPalaa kirjoitti:

        Teille ei aukea sarkasmi?

        Uskonasioissa sarkasmi ei toimi, koska uskovilta tulee vielä paljon sarkastisempaakin aloitusta, toisin sillä erolla, että ne on ihan vakavissaan.


    • A.Teisti

      Raamatussa ei ole selitetty kansantajuisesti maailman syntyä, koska Raamatun selitys ei pidä paikkaansa, se ei ole totta. Raamatussa kerrottu kuvaus maailman synnystä on tyypillinen syntymyytti eli kuvitteellinen kuvaus jonkin asian syntymisestä tai alkamisesta.

      • BostonOn

        Miljardit kansalaiset uskovat .. eli ..


    • Jobinpostia

      Jer.10:12. Biblia (1776). Mutta hän on tehnyt maan voimallansa, ja vahvistanut maan piirin viisaudellansa, on myös levittänyt taivaat ymmäryksellänsä.

    • JouletontaNeitseestä

      Jumalan aikaan, maailman alussa ei ollut energiaa - maailman kaikkeus luotiin ilman Voimaa ?

      Mutta . jos nyt hyväksytään se, että aine on energiaa, niin minkälainen ,Jouleissa mitattuna se maailman alku olisi ollut jos Raamatun kertomuksessta lähdetään - 6000 vuotta sitten - yhdessä hetkessä nykymittoihin?

    • Ierika

      Näitä hörhöjä uskovaisia maailmassa riittää.
      Perehdyppä COBE-satelliitin mittauksiin ja gravitaatioaaltojen löytymiseen mitkä hyvin pitkälti todistavat kosmologian teoriat oikeiksi. Kosmologia on edennyt sadassa vuodessa valtavasti kun mm mittaustekniikka on kehittynyt. Mitäpä on tapahtunut kristinuskossa pariin tuhanteen vuoteen - samaa höpinää hölmöille. Ei ole jeesusäpärästä pieninytäkään tieteellistä havaintoa.

      Tieteeseen kuuluu myös tunnustaa ettei kaikkea vielä tiedetä. Sen sijaan poppamies leirinuotiolla keksi jumalan jolla selittäää kaiken mitä ei ymmärrä.. eli jokseenkin kaiken. Teillä on pieni uskottavuusongelma ellette työnnä yhä päätänne pensaaseen.

      • Alku.peräinen

        Minä en ole kiistämässä kosmologian, saati fysiikan totuuksia - vaan nyt kysyn: Onko mahdollista "luoda" maailmankaikkeutta, vaikkapa sekunnissa tai sitten vuorokaudessa - eli mitä luokkaa energiaa kuluu ja norttia palaa?

        Hyväksyy se hihhulikin, että aine on energiaa - siitä lähdetään.

        :)


      • tieteenharrastaja
        Alku.peräinen kirjoitti:

        Minä en ole kiistämässä kosmologian, saati fysiikan totuuksia - vaan nyt kysyn: Onko mahdollista "luoda" maailmankaikkeutta, vaikkapa sekunnissa tai sitten vuorokaudessa - eli mitä luokkaa energiaa kuluu ja norttia palaa?

        Hyväksyy se hihhulikin, että aine on energiaa - siitä lähdetään.

        :)

        Nykyisin vallitseva kosmologinen teoria selittää näkemämme maailmankaikkeuden syntyneen nanosekunnin osassa sisältämään sen energian, joka siinä nykyisin on havaittavissa. Tuolloin se ei ollut nykyisen kokoinen eikä kaltainen, vaan kehittyi pitkän ajan kanssa sellaiseksi oman laajenemisensa vaikutuksesta ja tunnettujen luonnonlakien mukaisesti.

        Norttia ei ollut saatavilla eikä tarvittu.


      • Alku.peräinen
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Nykyisin vallitseva kosmologinen teoria selittää näkemämme maailmankaikkeuden syntyneen nanosekunnin osassa sisältämään sen energian, joka siinä nykyisin on havaittavissa. Tuolloin se ei ollut nykyisen kokoinen eikä kaltainen, vaan kehittyi pitkän ajan kanssa sellaiseksi oman laajenemisensa vaikutuksesta ja tunnettujen luonnonlakien mukaisesti.

        Norttia ei ollut saatavilla eikä tarvittu.

        En kiistä, enkä ole edes kiistämässä, mutta rautalankaa tarvitaan ilmiöön nimeltä JOS maailmankaikkeus olisi laajentunut ja nykyisiin mittoihin ja kokenut aineellisen muutoksen nykyisenkaltaisekseen kaikkine alkuaineineen, niin millä helvetin energialla ja kuinka paljon sitä olisi tarvittu sen Luomiskertomuksen ensimmäisenä päivänä?

        PS. Alkuaineitten synty olikin sitten jo aikaa vievää puuhaa, silloin sen ensimmäisen millisekunnin jälkeen ..


      • tieteenharrastaja
        Alku.peräinen kirjoitti:

        En kiistä, enkä ole edes kiistämässä, mutta rautalankaa tarvitaan ilmiöön nimeltä JOS maailmankaikkeus olisi laajentunut ja nykyisiin mittoihin ja kokenut aineellisen muutoksen nykyisenkaltaisekseen kaikkine alkuaineineen, niin millä helvetin energialla ja kuinka paljon sitä olisi tarvittu sen Luomiskertomuksen ensimmäisenä päivänä?

        PS. Alkuaineitten synty olikin sitten jo aikaa vievää puuhaa, silloin sen ensimmäisen millisekunnin jälkeen ..

        Helvetin energiasta siinä ei ole kyse, vaan enemmänkin tyhjiön:

        "..niin millä helvetin energialla ja kuinka paljon sitä olisi tarvittu sen Luomiskertomuksen ensimmäisenä päivänä? "

        Määräkin on sangen suuri, eikä sen tietäminen anna tässä asiassa lisää viisautta. Kosmologien mielestä tyhjä avaruus sisältää sekin energiaa, ja kaikkeutemme alkuinflaatiossa muodostunut erityisen paljon. Nykyisin näkemämme säteilyn ja aineen energiat ovat heidän mielestään siitä peräisin.

        Tuossa kertomuksessa avainasemassa eivät ole ensimmäinen päivä, vaan ensimmäinen sekunti sekä sen ensimmäinen kvadriljoonasosa. Raamatun kertomuksessa niistä ei ole mainintaa.


      • EiEnnen
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Helvetin energiasta siinä ei ole kyse, vaan enemmänkin tyhjiön:

        "..niin millä helvetin energialla ja kuinka paljon sitä olisi tarvittu sen Luomiskertomuksen ensimmäisenä päivänä? "

        Määräkin on sangen suuri, eikä sen tietäminen anna tässä asiassa lisää viisautta. Kosmologien mielestä tyhjä avaruus sisältää sekin energiaa, ja kaikkeutemme alkuinflaatiossa muodostunut erityisen paljon. Nykyisin näkemämme säteilyn ja aineen energiat ovat heidän mielestään siitä peräisin.

        Tuossa kertomuksessa avainasemassa eivät ole ensimmäinen päivä, vaan ensimmäinen sekunti sekä sen ensimmäinen kvadriljoonasosa. Raamatun kertomuksessa niistä ei ole mainintaa.

        Ei ollut "olemassa" tyhjiötä .


      • tieteenharrastaja
        EiEnnen kirjoitti:

        Ei ollut "olemassa" tyhjiötä .

        Tyhjiötä syntyi vilkkaaseenv tahtiin ensimmäisen kvadriljoonasosasekunnin (alkuinflaation) aikana. Sitten inflatonikenttä romahti vapauttaen syntyneen tyhjiön energiaa superkuumana alkeishiukkaspuurona.


    • Kysymyksesi lähtökohta on virheellinen. Luomiskertomus ei kerro mitään maailmankaikkeuden synnystä vaan vain maalätystä alkumerestä aloittaen.

      • Alku.peräinen

        Paljonko energiaa tarvitaan, että raamatullinen usko maailmankaikkeuden synnystä nykyfysiikan tiedon valossa toteutuisi? Tietysti yhtä paljon kuin nytkin kosmologia/fysiikka sen selittää, mutta luomiskertomuksen mukaan se energia tykiteään siinä kertomuksen ensimmäisen päivänä. Pysyisikö edes kasassa?

        Vaikeaa?

        PS. Sarkasmi on monelle kompastus?


      • Alku.peräinen kirjoitti:

        Paljonko energiaa tarvitaan, että raamatullinen usko maailmankaikkeuden synnystä nykyfysiikan tiedon valossa toteutuisi? Tietysti yhtä paljon kuin nytkin kosmologia/fysiikka sen selittää, mutta luomiskertomuksen mukaan se energia tykiteään siinä kertomuksen ensimmäisen päivänä. Pysyisikö edes kasassa?

        Vaikeaa?

        PS. Sarkasmi on monelle kompastus?

        "Paljonko energiaa tarvitaan, että raamatullinen usko maailmankaikkeuden synnystä nykyfysiikan tiedon valossa toteutuisi?"

        Tuollaista raamatullista uskoa ei ole, koska raamattu ei kerro mitään maailmankaikkeudesta tai sen alkuperästä.

        "luomiskertomuksen mukaan se energia tykiteään siinä kertomuksen ensimmäisen päivänä"

        Kretut voivat kuvitella tuollaisia mutta raamatusta sitä ei löydy.

        Luomismyytin lähtökohta ja maailmankuva on alkumereen luotava kupupeitteinen maalätty. Se on uskoville paljon suurempi ongelma kuin mikään energian määrä.

        Tarkemmin täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14676644/steven-dimattei-luomismyytista


      • Alku.Peräinen
        utti kirjoitti:

        "Paljonko energiaa tarvitaan, että raamatullinen usko maailmankaikkeuden synnystä nykyfysiikan tiedon valossa toteutuisi?"

        Tuollaista raamatullista uskoa ei ole, koska raamattu ei kerro mitään maailmankaikkeudesta tai sen alkuperästä.

        "luomiskertomuksen mukaan se energia tykiteään siinä kertomuksen ensimmäisen päivänä"

        Kretut voivat kuvitella tuollaisia mutta raamatusta sitä ei löydy.

        Luomismyytin lähtökohta ja maailmankuva on alkumereen luotava kupupeitteinen maalätty. Se on uskoville paljon suurempi ongelma kuin mikään energian määrä.

        Tarkemmin täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14676644/steven-dimattei-luomismyytista

        Nykyfysiikan tiedon valossa: Paljonko alkuenergiaa vaihtuu aineeksi, sen millisekunnin alkulosahduksen jälkeen, kun maailmankaikkeutta on muokattu nykymittoihin - alkuaineet? tähän astinen - 13.7 miljardia vuotta? Ja jos se sitten tehtäisiin yhdessä Raamatun vuorokaudessa, niin mikä voima sitä pitäisi kasassa - MUUTOSNOPEUS?

        Nyt _VAIN_ kosmologista fysiikkaa - unohdetaan Raamatun kootut selitykset.


      • tieteenharrastaja
        Alku.Peräinen kirjoitti:

        Nykyfysiikan tiedon valossa: Paljonko alkuenergiaa vaihtuu aineeksi, sen millisekunnin alkulosahduksen jälkeen, kun maailmankaikkeutta on muokattu nykymittoihin - alkuaineet? tähän astinen - 13.7 miljardia vuotta? Ja jos se sitten tehtäisiin yhdessä Raamatun vuorokaudessa, niin mikä voima sitä pitäisi kasassa - MUUTOSNOPEUS?

        Nyt _VAIN_ kosmologista fysiikkaa - unohdetaan Raamatun kootut selitykset.

        Vaihdapa siis myös lähdeteosta:

        "Nyt _VAIN_ kosmologista fysiikkaa - unohdetaan Raamatun kootut selitykset."

        Lue siis Enqvistin kirjan "Ensimmäinen sekunti" ensimmäinen luku.


      • Alku.Peräinen
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Vaihdapa siis myös lähdeteosta:

        "Nyt _VAIN_ kosmologista fysiikkaa - unohdetaan Raamatun kootut selitykset."

        Lue siis Enqvistin kirjan "Ensimmäinen sekunti" ensimmäinen luku.

        Mitä tapahtuu, jos Auringon käyttämä, elinhistoriansa energia losautetaankin Raamatun luomiskuvauksen yhdessä vuorokaudessa ja sama laitetaan tapahtumaan KOKO maailmankaikkeuden tähdille ja alkuaineille - ei ne rautaa raskaammat alkuaineetkaan ilman energiaa syntyneet?

        Onko NYT riittävän helppoa kysymyksen asettelua - ilman Enqvistiä?


      • tieteenharrastaja
        Alku.Peräinen kirjoitti:

        Mitä tapahtuu, jos Auringon käyttämä, elinhistoriansa energia losautetaankin Raamatun luomiskuvauksen yhdessä vuorokaudessa ja sama laitetaan tapahtumaan KOKO maailmankaikkeuden tähdille ja alkuaineille - ei ne rautaa raskaammat alkuaineetkaan ilman energiaa syntyneet?

        Onko NYT riittävän helppoa kysymyksen asettelua - ilman Enqvistiä?

        Eipä tuo juuri parantunut. Mitä tuo losauttaminen on tarkoittavinaan ja kuka muka väittää, että maailmankaikkeuden kaikki tähdet ja alkuaineet syntyivät yhtenä päivänä?

        Raskaat alkuaneet syntyivät kevyemmistä sekä tähtiräjhdytsen vapauttamasta ydinenergiasta.


      • trseutsut
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Eipä tuo juuri parantunut. Mitä tuo losauttaminen on tarkoittavinaan ja kuka muka väittää, että maailmankaikkeuden kaikki tähdet ja alkuaineet syntyivät yhtenä päivänä?

        Raskaat alkuaneet syntyivät kevyemmistä sekä tähtiräjhdytsen vapauttamasta ydinenergiasta.

        Nolo...aukkoa kiinnostaa nyt tietää paljonko energiaa olisi tarvittu, jos kaikki mitä nyt on 13,82 miljardissa vuodessa maailmankaikkeudessa muodostunut, olisi muodostunut yhdessä päivässä tai viikossa .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe