Entiset ja nykyiset jt:t, tämä on teille!

hennuliini83455

Olen nuori nainen ja itse en ole mukana uskonnossanne mutta minua kiinnostaa kovasti kaikki Suomessa harvinaiset uskonnot ja uskomukset ja haluan tutustua ihmisiin jotka omaavat jonkun erikoisena pidetyn vakaumuksen. Olen luonteeltani seurallinen ja ystävällinen joten ystäviä saan helposti. Olen myös sydämellinen ja avulias. Olen kristitty, kuulun helluntaiseurakuntaan ja voin puhua uskostani mutta jos et halua minun siitä puhuvan niin kunioitan toivettasi ja puhutaan sitten jostakin muusta asiasta. Sinäkin saat kertoa miten itse uskot. Myös muustakin kuin uskonnosta olisi kiva vaihtaa ajatuksia ja omassa elämässäni sydäntä lähellä ovat lapset ja eläimet sekä vapaaehtoistyö ja auttaminen. Harrastan lukemista, kirjallisuutta, vesijuoksua ja vesijumppaa ja olen monessa mukana. Olisi kiva tutustua ja jos meistä kaverit tulee niin mahdollisesti myös tavata. Jos haluatte tutustua niin ottakaa yhteyttä sähköpostitse [email protected]

Ja tosiaan: myös entiset Jehovan todistajat saavat kirjoitella.

33

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen perustanut henkistyneenä siionin suolikaasusta "jessulin kumiteräsaappaiden ja raappahousujen todistajat"-nimisen uskonnollisen yhteisön. Siitä voitaisiin keskustella? Voisin yrittää käännyttää sinut tähän ainoaan oikeaan uskontoon, koska tarvittaisiin maksukykyisiä tolloja.

• Murutsygotius

Tosin jehovantodistajat kasvatetaan, opetetaan ja aivopestään, että he eivät vaihda ajatuksia. He värväävät, ja jos värvättävällä on vakaa uskon vakaumus, he poistuvat.

Joitakin esimerkkejä tästäkin ilmenee Pasi Turusen kirjassa Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa

• Paipapum

Minullakin on seemiläisten kielten maisteri suvussa , eikä hän ole pyrkinyt raamatun ylitulkitsijaksi .
        silti vähän eppäilen , -puhekielestä , että nuori Henna-tyttö lienee jotain 52 v, seurakuntapastori tai jotain ,
        puhukieli on liian luistavaa

• Paipapum
        Paipapum kirjoitti:

Minullakin on seemiläisten kielten maisteri suvussa , eikä hän ole pyrkinyt raamatun ylitulkitsijaksi .
        silti vähän eppäilen , -puhekielestä , että nuori Henna-tyttö lienee jotain 52 v, seurakuntapastori tai jotain ,
        puhukieli on liian luistavaa

...Siis _Herra pastori

• missis6970

Voisiko olla peräti mister Mnaat, hänen uskonsa perustuu Turusen tutkielmiin oman mielikuvituksen turvin.

• manaat

Kiitos kohteliaisuudesta. nimimerkki missis6970. On rohkaisevaa huomata että minua kaivataa matkoillanikin.

Kävin Suomenlahden eteläpuolella ja suoritin siellä myös trakataattityötä. Traktaatit kertoivat: "tule Jumalan luo", siis suomeksi ja viroksi.
        Niitä saivat Tallinnanlaiset ja Pärnulaiset.

Turusen kirjaa olen lukenut. Ihan sopivaa tekstiä Jehovan todistajille ja heistä kiinnostuneille.
        Uskon että Turunen perustaa kirjoituksensa Raamattuun. päinvastoin kun Jehovan todistajat.
        Jehovan todistajat perustavat oppinsa UM-pamflettiin, Russelin sekä Rutherfordin "jorinoihin".

Jaa kuka olen?
        Entinen Jehovan todistaja. Entinen vanhin ja tienraivaaja , joka Herran armosta pääsi sieltä pois 40 vuotiaana.
        Nyt kristuksen oma joka pidän veljistäni ja sisaristani, joita on noin 200.000.000- 300.000.000. ympäri maailman. He n.s. evankeelisia kristittyjä.

• Paipapum
        manaat kirjoitti:

Kiitos kohteliaisuudesta. nimimerkki missis6970. On rohkaisevaa huomata että minua kaivataa matkoillanikin.

Kävin Suomenlahden eteläpuolella ja suoritin siellä myös trakataattityötä. Traktaatit kertoivat: "tule Jumalan luo", siis suomeksi ja viroksi.

Turusen kirjaa olen lukenut. Ihan sopivaa tekstiä Jehovan todistajille ja heistä kiinnostuneille.
        Uskon että Turunen perustaa kirjoituksensa Raamattuun. päinvastoin kun Jehovan todistajat.
        Jehovan todistajat perustavat oppinsa UM-pamflettiin, Russelin sekä Rutherfordin "jorinoihin".

Jaa kuka olen?
        Entinen Jehovan todistaja. Entinen vanhin ja tienraivaaja , joka Herran armosta pääsi sieltä pois 40 vuotiaana.
        Nyt kristuksen oma joka pidän veljistäni ja sisaristani, joita on noin 200.000.000- 300.000.000. ympäri maailman. He n.s. evankeelisia kristittyjä.

Uskon , että Turunen perustaa kirjoituksensa " -....
        perustaa perustaa , mutta ampuu "viärän koivun , " siis Luterilaisen ÄiteeKirkon oppiarvon helmojen alta todisteitaan , varmaan ne pitävät paikkansaa , mutta tyyli on Hymylehden ajoilta , Vennamolaista räyhäkulttuuria ,
        teksti pitää todistaa tekstillä , ei Maisterin oppiarwolla oikeaksi , Sinänsä hianoo , että on lukenut vaikka joksikin uskontotieteen everstiluutnantiksi , Siinä vain alussa on aina se sana " Uskomus ,
        minä olen ollut aina vain Raaka työmies ; siksipä minun Golf- openi , tai balettiopettajani saavat hillittyjä kulttuuriraivareita, kun näkevät minun uusrahvaanomaiset liikkeeni , En saa baletin askeliin tarvittavaa kultivitunutta suloutta , kuin opettaja vaatii , Hän , vähän Speden näköinen neiti , , on aina rauhallinen ,... RRRauhallinen , opettaa askelkuviota välillä päätäni lattiaan kultivoidusti hakaten , Golf-kentällä saan kallisarvoista juoksuopetusta , sadan ja -800; n metrin juoksuun , en ole taakse katsonut , kun ope tulee sieltä kakkosmaila korkeella ,

• Rintti-
        manaat kirjoitti:

Jaa kuka olen?

>> Jehovan todistajat perustavat oppinsa UM-pamflettiin, Russelin sekä Rutherfordin "jorinoihin".

Luulet liikoja. Se menee kyllä niin päin, että järjestön käännöstä on rukattu järjestön opin suuntaan. Järjestön hallintoelin päättää mikä Jehova-jumalan tahto, Raamatun normi jne. on kulloinkin. Järjestön oppi on yhteensopimaton minkä tahansa käännöksen kanssa.

• Paipapum
        Rintti- kirjoitti:

>> Jehovan todistajat perustavat oppinsa UM-pamflettiin, Russelin sekä Rutherfordin "jorinoihin".

Luulet liikoja. Se menee kyllä niin päin, että järjestön käännöstä on rukattu järjestön opin suuntaan. Järjestön hallintoelin päättää mikä Jehova-jumalan tahto, Raamatun normi jne. on kulloinkin. Järjestön oppi on yhteensopimaton minkä tahansa käännöksen kanssa.

Samaa kauraa ne ovat muidenkin lehdet ja kirjat ,, Tässä on minulla vuosi pari vanha hellarilehti " Elämä , -
        Siinä ns uskoontulleet Viina - ja huumehörhöt revittelevät saarnaajina , en viitti kertoo nimiä , Siinä opetetaan raamatusta mm, että miten Jaakob huijasi veljeään , ja karkasi muille maille , - siinä tehdään se toinen veli jotenkin ryökäleeksi , jota Jaakob pelkäsi sitten vuosikymmenten takaakin , heimosodan estämiseksi jaakob laittoi , tullessaan Laapanin tyttyjen kaa takaisin , edelleen kameli- ja päkättilaumoja , ollakseen veljee veljensä kanssa ; ; VT- lehti ja kirjat onvat käsitelleet samaa asiaa , Jo Iskä Isak haetti vaimon itselleen kamelien avulla ;
        Nyt on kuitenkin ihme tapahtunut , siilä kameli tuli arkeologian todistuksen mukaan Lähi-itään vasta monta sataa vuotta myöhemmin , minkä raamattukin kertoo ;
        Amalekilaiset tekivät Israelin valtion aikaan ryöstöretken Israeliin , ja heidän oudot kamelinsa herättivät kauhua maassa ,
        Siellä joku kirjanoppinut on kertoillut juttuja oman kokemuksensa mukaan , ; Kyse on vanhoista Myyttitarinoista , joita on hiukan muuteltu heimon mukaan ,

• Paipapum
        Paipapum kirjoitti:

Samaa kauraa ne ovat muidenkin lehdet ja kirjat ,, Tässä on minulla vuosi pari vanha hellarilehti " Elämä , -
        Siinä ns uskoontulleet Viina - ja huumehörhöt revittelevät saarnaajina , en viitti kertoo nimiä , Siinä opetetaan raamatusta mm, että miten Jaakob huijasi veljeään , ja karkasi muille maille , - siinä tehdään se toinen veli jotenkin ryökäleeksi , jota Jaakob pelkäsi sitten vuosikymmenten takaakin , heimosodan estämiseksi jaakob laittoi , tullessaan Laapanin tyttyjen kaa takaisin , edelleen kameli- ja päkättilaumoja , ollakseen veljee veljensä kanssa ; ; VT- lehti ja kirjat onvat käsitelleet samaa asiaa , Jo Iskä Isak haetti vaimon itselleen kamelien avulla ;
        Nyt on kuitenkin ihme tapahtunut , siilä kameli tuli arkeologian todistuksen mukaan Lähi-itään vasta monta sataa vuotta myöhemmin , minkä raamattukin kertoo ;
        Amalekilaiset tekivät Israelin valtion aikaan ryöstöretken Israeliin , ja heidän oudot kamelinsa herättivät kauhua maassa ,
        Siellä joku kirjanoppinut on kertoillut juttuja oman kokemuksensa mukaan , ; Kyse on vanhoista Myyttitarinoista , joita on hiukan muuteltu heimon mukaan ,

Sehän on hyvä , että pääsee irti aineista , mutta kun aivojen kemia muuttuu , niin kaljan tilalle tulee toinen koukku ; joutuu levottomana höyryämään milloin missäkin riennossa ,
        Kun alkoholismi ja muut tuotteet ja niistä irtipääsy ei tarkoita sitä , että menee uuteen koukkuun , eihän jeshuakaan sanonut niistä muuta kuin että olet Parantunut ; mene , älä enää tee niin , alkoholismista ja huumeista pääsee eroon vain , kun panee korkin kiinni, jos nämä syntisaarnaajat sanovat jotain muuta , niin niillä on muut kujeet mielessään ,

• s1924

Rintti ja mnaat, oletteko asiantuntijoita Raamatun käännösten suhteen? Miten pystytte todistamaan, että oma käännöksenne on tarkka?

• manaat

Ei kuitenkaan sellainen mukaelma kun UM käännös.
        Ja käyttämääni raamattuun on aina lisätty täydentäviä kohtia jos haluaa tarkistaa alkuperäisen sanamuodon. Onko teillä niin? EI!
        Pimitätte minkä ehditte.

• Rintti-

Huomautin manaatia vakiokommentistaan "Jehovan todistajat perustavat oppinsa UM-pamflettiin". Näinhän asia ei millään muotoa ole. En ole väittänyt mitään käännöstä absoluuttisen tarkaksi.

• s1924

Olette vielä kaikki Jehovan epäiliät siellä tulisesa järvessä Juudaksen kanssa. Vain minä tiedän tarkan ja oikean Raamatun käännöksen, joten turha uikuttaa sitten.

• Paipapum
        manaat kirjoitti:

Ei kuitenkaan sellainen mukaelma kun UM käännös.
        Ja käyttämääni raamattuun on aina lisätty täydentäviä kohtia jos haluaa tarkistaa alkuperäisen sanamuodon. Onko teillä niin? EI!
        Pimitätte minkä ehditte.

Lisätty käännöksiin tekstejä , ;"-
        Siellähän ne Novumit ovat netissä, mutta kun Ut ; n nimikin on jo " Kreikkalaiset kirjoitukset ; " joilla kääntäjä myöntää , etteivät ne ole juutalaisista ,
        Kun Ulkopuolinen uskonto on parituhatta vuotta istua röhöttänyt , Ulkopuolisena , Mooseksen istuimella , Ja opettaneet Mooseksen lakia , josta he eivät mitään tiedä ,niin heidän käännöksensä eivät pyri tietoon , vaan Uskonnollisen ja tosiasiallisen vallan vallan kahmimiseen ;
        ihan niinkuin raamattu kertookin ,

• Kouramo

s1924 10.8.2017 12:03

" Miten pystytte todistamaan, että oma käännöksenne on tarkka? "

manaat 10.8.2017 12:20

"Ei kuitenkaan sellainen mukaelma kun UM käännös."
      " lisätty täydentäviä kohtia jos haluaa tarkistaa alkuperäisen sanamuodon."
      ----------

Turunen osoittaa kirjassaan suorin lainauksin, kuinka vartiotorniseura ei noudata omia ilmoittamiaan käännösperiaatteita.

-Mutta ydinkysymys on se, että lahkon johtoelin sanoo antavansa itse kaikki kirjalliset tuotokset.
      Johtoelin esittelee itsensä, ja siten tiedetään että siltä puuttuu koulutuspohja. Siten se on ryhtynyt työhön, johon siltä puuttuu pätevyys, taikka se valehtelee.

Että käännös olisi tarkka, oikea, se lepää kaiken oppineisuuden harteilla.
      Turunen on ottanut kirjaansa kymmenkunnan oppineen lausunnon lahkon raamattutekeleen väärennysluonteesta. Oppineiden joukossa esim. agnostikko, eli henkilö joka ei ole omaksunut minkäänlaisen uskontokunnan uskontunnustusta.

Mutta kun vartiotornikirjoitukset ovatkin kauttaaltaan jos jonkin sortin kummajaisia.
      Vartiotorniuskonto on esim. kuullut, että veri koostuu eri ainesosista, ja on sitten ryhmitellyt niitä sen mukaan että joitakin saa käyttää verensiirrossa, toisia ei. Sen päälle sitten se sanoo, että kukaan ei saa luovuttaa mitään näistä veren ainesosista.

• seitsämänpientäkääpiötä

Kummallisimmasta kummallisin on kuitenkin se että he löytävät raamatustaan määräyksen rituaaliitsemurhaan, tietyissä hoidollisissa tilanteissa.
        Nimi vaan lappuseen niin itse vanhimmat pitävät huolen siitä että rituaali-itsemurha toimitetaan.

Jos kuitenkin viime hetkellä kieltäydyt suorittamasta tälläistä itsemurhaa, eli olet vielä tolkuissasi, niin mitä sitten? Tulee ankara mökötystuomio. Pahimmillaan oman perhekuntasi jäsenet jos ovat Jehovan todistajia alkavat harrastaa mökötystä. Ja tässäkin tapauksessa syy on heidän raamatuntulkintansa, ei raamatun.

Tietenkin voidaan sanoa että todellinen syy on siellä "pääkallopaikalla, amerikoissa, jossa seitsämän pientä "älyk..piötä" määrä ja sanelee kaiken, muka pyhän hengen johtamana, mutta minä sanon niin, että oikealla Pyhällä Hengellä ei ole mitään tekemistä tämän lahkon kanssa. Korkeintaan paha henki, jos silläkään, koska tuskin hänelläkään on aikaa tällaiseen pelleilyyn?

• nnniin

Kun luemme 3. Moos. 17:10-12, huomaamme miten vakavasti Jumala suhtautuu vereen. Hän sanoi Moosekselle: "Kuka tahansa Israelin huoneen mies tai keskuudessanne asuva muukalaisasukas, joka syö verta, millaista hyvänsä, sitä sielua vastaan, joka verta syö , minä käännän kasvoni ja karsin hänet pois kansansa keskuudesta. Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen pannut sen alttarille teidän hyväksenne tuottamaan sovituksen sielullenne, sillä sovituksen tuottaa veri, siinä olevan sielun perusteella. Siksi olen sanonut Israelin pojille: "Yksikään sielu teistä ei saa syödä verta, eikä yhdenkään keskuudessanne asustavan muukalaisen tule syödä verta."
      Puistattaa ajatuskin siitä, että Jumala 'kääntäisi kasvonsa' meitä vastaan ja karsisi pois meidät seurakunnastaan.
      Rakastamme Jumalaa ja haluamme totella häntä. Vaikka joutuisimme hengenvaaralliseen tilanteeseen, emme missään tapauksessa anna periksi niiden vetoomuksille ja vaatimuksille, jotka eivät tunne Jehovaa eivätkä halua totella häntä.
      Osaamme odottaa pilkkaa veren karttamisen vuoksi, mutta olemme silti päättäneet totella Jehovaa. Juuda 17, 18: "Mutta te rakkaat, muistakaa ne sanat, jotka Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat aikaisemmin puhuneet, kuinka heidän tapanaan oli sanoa teille: "Viimeisenä aikana tulee olemaan pilkkaajia, jotka menettelevät omien jumalattomien asioihin tuntemiensa halujen mukaan."
      Jos pidät näitä raamatunpaikkoja älykääpiön kirjoittamana, tiedätkö ketä pilkkaat?

• seitsemänpientäkääpiötä

Mutta poikkeustilanteessa verta sisältävää lihaa sai syödä, hengen pitimiksi.
        Ei kai tässä kukaan kehoitakkaan alkaa verellä lotraamaan huvin vuoksi. Mustaa makkaraa, veripalttua t.m.s. mässäämään. Tai niinkuin joissakin Afikan maissa, autiomaassa saatetaan juoda eläimen verta. verta ihan vain huviksi.

Sieltä se raamatun paikka tähän asiaan liittyy myös Mooseksen kirjoista. Lue huviksesi. Piti vain olla saastainen iltaan asti. Mutta kun et lue, koska nämä "7 pientä ä...ääpiötä" niin määrä että itsemurha rituaaliteurastus on tietyissä tilanteissa tehtävä.
        Onko itsemurha rituaaliteurastukset Jumalan mieleen? Onko? Missä kohden raamattua kehoitetaan siihen?
        Ymmärrän sen että Jeesuksen nimen vuoksi joutuu tapettavaksi, mutta että yhden pienen räksyttävän amerikanlahkon sääntöjen?

• Kartunkieppi

nnniin 10.8.2017 16:23

" miten vakavasti Jumala suhtautuu vereen"

3 Moos 17:15 sallii veren syömisen ("lihaa, josta verta ei ole laskettu") jae puhuu syömisestä, eikä siinä ole kielto, rangaisuksesta puhumattakaan.

Room. 14:6. joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä
        Room. 14: 13. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko
        Room. 14: 20: Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
        21. Hyvä on ... karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu

• seitsemänpientäkääpiötä

Tiedän.
        Vääriä paimenia, jotka eivät laumaansa säästä. Ihan niinkuin Jeesuksen ajan uskonnolliset johtajat. Heissä on kyllä Jumalallisuuden ulkokuori, mutta ovat sisältä kaikkea saastaa.
        He itse eivät mene Jumalan valtakuntaan eivätkä tahdo että sinne menee kukaan muukaan.
        Tälläisistä tyypeistä minä sanon: 7 pientä ä..kääpiötä.

• yökyökyök222

"Kun luemme 3. Moos. 17:10-12, huomaamme miten vakavasti Jumala suhtautuu vereen. "

Kun luemme Moshen nimiin tehtyjä raapustuksia, havaitsemme, että laki on siksi että siitä eläisit, ei suinkaan sen vuoksi että kuolisit. 3. Moos. 18:5

Jehovan todistajien Jehova on muinaismuisto jumalista, jotka vaativat ihmisuhreja ja lasten uhraamista liiton vahvistamiseksi jumalien kanssa. Mitään todellista teillä ei ole tälle vaatimukselle, ei edes uskallusta keskustella aiheesta. Jopa raamatun jumala sanoo haluavansa mieluummin tottelevaisuutta kuin uhreja, koskee ihan ihmisuhrejakin. Te olette Moolokin todistajia.

• nnniin

Syö sinä ja anna meidän olla syömättä. Vaikka sen sadatta kertaa selostaisi, et sitä ymmärrä.

• Suolanliite

nnniin 11.8.2017 10:13

" Vaikka sen sadatta kertaa selostaisi, et sitä ymmärrä. "

-Tarkoitat varmaan sitä vartiotornin juttua veren ainesosista ?

-Vartiotornin toimituskunta oli jostain kuullut että veri koostuu ainesosista, ja jakanut sitten lehteensä, vartiotorniin, nämä aionesosat sellaisiin, joita voi käyttää potilashoidossa ja sellaisiin, joita ei saa käyttää.
        Mutta sitten on täysi kielto luovuttaa verta (josta ainesosat otettaisiin). Verta ei saa luovuttaa, ei ole käytettäviä ainesosia.

-Vaikeatajuiselta tuo tuntuu, entä itsestäsi ? Ehkä et osaa selostaa ensimmäistäkään kertaa ?

• eiosaaenääselittää

nnniin:
        "Asiasta en tiedä, mutta hanttiin pistän", niinkö?

• Rintti-

Miksi käännät asian niin, että järjestön todistajia vaadittaisiin syömään verta?
        Monettako kertaa on huomautettava tästäkin olkiukosta.

Veren syömistä ei ole kukaan vaatinut. Kysymys on koko ajan järjestön päättömästä verensiirtokiellosta. Päättömyyden osoittamiseen ei tarvita edes Raamattua. Järjestö on itse sotkenut verensiirtokieltonsa. Tiedät sen itsekin viimeistään näitä pohtiessasi. Eikö vain:

* Jos Raamattu tosiaan kieltäisi verenluovutuksen, millä oikeudella järjestö sallii luovutusverellä läträämisen?
        * Jos Raamattu sallii erotella luovutusverestä "sallittuja fraktioita", miksi verta ei saa luovuttaa tähän tarkoitukseen?

• Rintti- kirjoitti:

Miksi käännät asian niin, että järjestön todistajia vaadittaisiin syömään verta?
        Monettako kertaa on huomautettava tästäkin olkiukosta.

Veren syömistä ei ole kukaan vaatinut. Kysymys on koko ajan järjestön päättömästä verensiirtokiellosta. Päättömyyden osoittamiseen ei tarvita edes Raamattua. Järjestö on itse sotkenut verensiirtokieltonsa. Tiedät sen itsekin viimeistään näitä pohtiessasi. Eikö vain:

* Jos Raamattu tosiaan kieltäisi verenluovutuksen, millä oikeudella järjestö sallii luovutusverellä läträämisen?
        * Jos Raamattu sallii erotella luovutusverestä "sallittuja fraktioita", miksi verta ei saa luovuttaa tähän tarkoitukseen?

<>* Jos Raamattu tosiaan kieltäisi verenluovutuksen, millä oikeudella järjestö sallii luovutusverellä läträämisen?
        * Jos Raamattu sallii erotella luovutusverestä "sallittuja fraktioita", miksi verta ei saa luovuttaa tähän tarkoitukseen? ><

Niin ja miksi Vt-seura sallii verituotteet (Polyheme ja Hemopure), joissa solukalvo on rikottu, mutta vastaavalla tavalla ruuanlaitossa rikkoutuva solukalvo estää veriruokien nauttimisen?

• ZAzSa

Sinun kannattaa lukea kirjat "Vien sinut kotiin" (Ben Kalland) joka kertoo jehovantodistajista ja "Vaikka vuoret järkkyisivät" (Terhi Törmälehto) joka taas kertoo helluntailaisista. Huomaat ehkä pienen eron.

• sxs

Olen paljon ollut tekemisissä jehovan todistajien kanssa lapsuudessa. Tällä hetkellä en tiedä onko ystävyys jehovan todistajiin voimassa. Olen harrastanut uskonto tiedettä 4 vuotiaasta asti. Olen vanha. Hyväksyn vain tosiasiat. En hyväksy mitään uskonnon dogmeja, jotka ovat todistamattomia uskonnon väitteitä. Jeesus oli roomalaisen pojan nim paavalin keksintö ja jhw oli ukkosenjumala kuten ukko ylijumal suomessa. Mooses oli egyptiläisen pojan etunimi ja faaraon sukua
      Jokainen saa mielikuvituksessaan kuvitella mitä haluaa.
      Uskontotiede kertoo kuitenkin mahdollisen ja tiedetyn.

• kuhilaattori

Tuo veren syöminen on kuitenkin Raamatussa sallittukin,
        3 Moos 17:15 "Jos joku, olipa hän israelilainen tai siirtolainen, syö itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua eläintä, hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön; hän on epäpuhdas iltaan saakka. Sitten hän on jälleen puhdas"
        -Jakeessa syödään verta ("lisaa, josta verta ei ole laskettu") eikä siinä ole kieltoa, rangaistuksesta puhumattakaan.
        -Jotakuta voi askarruttaa, missä elämäntilanteessa raatoa voisi ajatella syötävän.
        Saattaisiko sillä muuten olla yhteistä verensiirron tarpeen tilanteeseen.
        -Veren syömisen jakeet tarkoittavat Raamatussa eläimen verta. Ei ihmisverta, ihmisverestä ei ole jakeita.

• kuhilaattori kirjoitti:

Tuo veren syöminen on kuitenkin Raamatussa sallittukin,
        3 Moos 17:15 "Jos joku, olipa hän israelilainen tai siirtolainen, syö itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua eläintä, hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön; hän on epäpuhdas iltaan saakka. Sitten hän on jälleen puhdas"
        -Jakeessa syödään verta ("lisaa, josta verta ei ole laskettu") eikä siinä ole kieltoa, rangaistuksesta puhumattakaan.
        -Jotakuta voi askarruttaa, missä elämäntilanteessa raatoa voisi ajatella syötävän.
        Saattaisiko sillä muuten olla yhteistä verensiirron tarpeen tilanteeseen.
        -Veren syömisen jakeet tarkoittavat Raamatussa eläimen verta. Ei ihmisverta, ihmisverestä ei ole jakeita.

Juu. Asia on hyvin selkeä ja yksiselitteinen. Sillä mooseksen kirjeessä Epytkin vaaraolle sallitaan verilättyjen ja marjapuuron syönti sapattina. Sitte Kunikasten aikataulukirjassa sama kielletään. Ja samalla kielletään kokonaan asian myöntäminen. Eli henkistynyt tulkinta on, että saa syödä ihan mitä tahansa, paitsi masain mittavaa meisseliä, kunhan ei myönnä kieltävänsä. Tämä ei tietysti koske sapattia, vaan silloin on toimittava päinvastoin. Muuten YHWH-setä ampuu salaman häpäisjän persiisiin.

• Rupinatar

Ei.
        Veren syömisen salliva jae on alkuperäisissä Moosesin kirjoituksissa.
        Ja sen on ymmärrettävissä kokonaisuutena muiden sääntöjen kanssa.
        Kuten että teurastettaessa on ensin veri laskettava maahan.

Jeesus sitten kumosi nämä kaikki syömisen rajoitteet. Olisko siellä roomalaiskirjeen 14 luvussa, esimerkiksi, onhan niitä muuallakin.

• Rupinatar kirjoitti:

Ei.
        Veren syömisen salliva jae on alkuperäisissä Moosesin kirjoituksissa.
        Ja sen on ymmärrettävissä kokonaisuutena muiden sääntöjen kanssa.
        Kuten että teurastettaessa on ensin veri laskettava maahan.

Jeesus sitten kumosi nämä kaikki syömisen rajoitteet. Olisko siellä roomalaiskirjeen 14 luvussa, esimerkiksi, onhan niitä muuallakin.

"Kuten että teurastettaessa on ensin veri laskettava maahan. "

Eihei pidä paikkaansa. Aivan ensin on siitettävä ja kasvatettava sika. Sitten on teurastajan tultava paikalle, ja juotava pullo Kossua. Sitten teroitettava veitsi. Sitten haetaan puunuija, ja sillä lyödään sikaa yllätten otsikkoon. Sitten vasta valutetaan veri astiaan talteen. Ei siis maahan eikä "lasketa". Neste nimittäin valuu painovoiman (ja verenpaineen) vaikutuksesta kyllä alla olevaan astiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1217
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      51
      1056
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      863
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      843
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe