Muistatteko kastekeskustelun

taaasttä..sama

jota palstalla käytiin yhden vakaumuksellisen johdolla? Samalla tuli sanottua pari sanaa
ehtoollisestakin.

Äsken mormoni koetti alustaa opistaan mutta ei häntä ole sen jälkeen näkynyt.

Kun kiista " miehen kanssa makaavista miehistä " on jauhettu loppuun, odottelemme uutta purtavaa.

Palsta on hyvä puheenharjoittelupaikka ja nyt on pöytään lyöty lapsi/aikuiskasteen veroinen aihe: sapatti.
Niin kuin monesti täällä ennenkin, keskustelu kuristetaan hengiltä ja vastaukset viilataan sellaiseen muotoon, että ne istuvat keskustelun aloittajan tarkoitusperiin.

Koska täällä ei saa nimetä kirjoittajaa, se olisi henkilöön käymistä ( näin täällä on huomautettu) niin kirjoitan näin epämääräisesti.

Itse asiasta sanoen, en voi olla nauramatta. Olisi tehokkaampaa jos kirjoittaja pitäisi esitelmän tai laittaisi tekstin esiin ja me keskustelijat voimme sillä välin käydä kaupassa. Minäkin voisin laittaa vastaukset valmiiksi;

-ihanko totta?
-todellako?
-suuremmoista!
-enpä tiennyt!

Jos me keskustelijat vielä laiskistumme, saamme tyytyä valmiiksi naurettuihin keskusteluihin ja entisten aikojen haikailuihin.

21

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taaasttä..sama

aloittaja vetoaa Raamattuun vaikka sapatti kuuluu juutalaisille eli VT:n puolelle.
      Kuten näitä henkilöitä mmmmm täällä nimitetään, yhden miehen orkesteri.

• Palstalla on sana vapaa ja mieleisistään aiheista saa kukin paasata niin paljon kuin huvittaa. Jos aihe ei kiinnosta, ei ole pakko lukea ketjua. Minä olen tehnyt sapatista tasan yhden aloituksen tänne ja pysynyt siinä ketjussa. En ole tehnyt aiheesta useita aloituksia päivittäin, toisin kuin eräät. Nyt tästäkin ketjusta tulle sapattiväittely, ja se ei ole minun syytäni.

Sanot että sapatti kuuluu juutalaisille eli VT:n puolelle. Onko VT vain juutalaisia varten, eikö se kuulukaan meille kristityille? On täysin raamatunvastaista väittää että sapatti on vain juutalaisia varten. Olen kirjoittanut aiheesta laajemmin täällä: http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/ Sanon tässä vain lyhyesti sinulle JÄLLEEN, että sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapattikäsky on luterilaisilla kymmenestä käskystä kolmas, eikä kukaan kuvittele että kymmenen käskyä olisi vain juutalaisille. Mooseksen lain mukaan sapatti on myös muukalaisille. Jesajan mukaan sapatti on muukalaisille. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.

Varmasti yhden miehen orkesterin sijaan lammaslaumassa on varsin turvallista. Ei eksy kun oma erehtymätön paimen ohjaa.

• Kristitty.net kirjoitti:

Palstalla on sana vapaa ja mieleisistään aiheista saa kukin paasata niin paljon kuin huvittaa. Jos aihe ei kiinnosta, ei ole pakko lukea ketjua. Minä olen tehnyt sapatista tasan yhden aloituksen tänne ja pysynyt siinä ketjussa. En ole tehnyt aiheesta useita aloituksia päivittäin, toisin kuin eräät. Nyt tästäkin ketjusta tulle sapattiväittely, ja se ei ole minun syytäni.

Sanot että sapatti kuuluu juutalaisille eli VT:n puolelle. Onko VT vain juutalaisia varten, eikö se kuulukaan meille kristityille? On täysin raamatunvastaista väittää että sapatti on vain juutalaisia varten. Olen kirjoittanut aiheesta laajemmin täällä: http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/ Sanon tässä vain lyhyesti sinulle JÄLLEEN, että sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapattikäsky on luterilaisilla kymmenestä käskystä kolmas, eikä kukaan kuvittele että kymmenen käskyä olisi vain juutalaisille. Mooseksen lain mukaan sapatti on myös muukalaisille. Jesajan mukaan sapatti on muukalaisille. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.

Varmasti yhden miehen orkesterin sijaan lammaslaumassa on varsin turvallista. Ei eksy kun oma erehtymätön paimen ohjaa.

"Varmasti yhden miehen orkesterin sijaan lammaslaumassa on varsin turvallista."

Sillä kai niitä ilmaantuu aina vain lisää? Mutta kukin tavallaan.

Totta, että itse sitä valitsee, mihin ketjuun osallistuu.

• Näin.ymmärrän

Sapattiko luomisen yhteydessä jos on raamattuun uskominen.
        Tieteellisesti luomista ei ole todistettu, vain raamatun kirjoittajien arveluja.
        Lepopäivät ovat merkki vaurastumisesta ne olisivat tulleet käytäntöön muutenkin.

• Näin.ymmärrän kirjoitti:

Sapattiko luomisen yhteydessä jos on raamattuun uskominen.
        Tieteellisesti luomista ei ole todistettu, vain raamatun kirjoittajien arveluja.
        Lepopäivät ovat merkki vaurastumisesta ne olisivat tulleet käytäntöön muutenkin.

Paitsi että niitä olallaan kovaa kyytiä poistamassa. Monella ei ole enää lepopäiviä.

• taaasttäs.amaa

Totta, jokainen valitsee, mitä kirjoittaa, kuinka monta kertaa kirjoittaa ja TAAS kuten minä ensimmäistä kertaa aiheesta alustaa..kuten sanoin vastatessani sinulle alunperin.

Mitäpä tässä. Saat olla mitä mieltä haluat ja minä saan olla oikeassa, mutta hassuahan se on, kun vänkäät asiasta.
      Et edes osoita minun olevan väärässä, vaan sanot, että olen väärässä. Mihin väärässä oloni perustuu? Siihen, että sanot olevasi oikeassa. Helppoa kun sen osaa.

• taaasttä..sama

Kristitty.net
        "Onko VT vain juutalaisia varten, eikö se kuulukaan meille kristityille?"

Sitä minäkin ihmettelen. Eikö Tanach kuulukaan juutalaisille koska sen sisältö väännetään merkillisille valheille? Onko velvollisuus sietää silkka vääristely joka johtuu siitä, että tekstiä muunnetaan korvasyyhyyn.
        Muinoin , Kirkko kuulee-aikaan eräs pappi Lehdeskoski kertoi, että sopivien (=UT:n) tekstien puutteen takia otettiin Tanachista tekstejä ja sovitettiin ne uuteen kristillisen seurakunnan ja Jumalan käyttöön. Näin monet tekstit aivan eri merkityksen , samaan tapaan kuin mormoneilla on kristillisyys saanut uuden ihmisestä kasvaneen ja tähdellä perheenä elävän jumalperheen.

Vastaus alussa esitettyyn kysymykseen on siis, että lainatkaa vain, mutta kertokaa samalla, että lainaus on VT:stä ja alkuperäinen ajatus, tai totuus on eri kuin uus-kerrottu eikä siis Jlalla ole vastuuta siitä, mihin ulkopuoliset tekstiä käyttää.

Kristitty.net
        "Onko VT vain juutalaisia varten, eikö se kuulukaan meille kristityille?"

Sitä minäkin ihmettelen. Eikö Tanach kuulukaan juutalaisille koska sen sisältö väännetään merkillisille valheille? Onko velvollisuus sietää silkka vääristely joka johtuu siitä, että tekstiä muunnetaan korvasyyhyyn.
        Muinoin , Kirkko kuulee-aikaan eräs pappi Lehdeskoski kertoi, että sopivien (=UT:n) tekstien puutteen takia otettiin Tanachista tekstejä ja sovitettiin ne uuteen kristillisen seurakunnan ja Jumalan käyttöön. Näin monet tekstit aivan eri merkityksen , samaan tapaan kuin mormoneilla on kristillisyys saanut uuden ihmisestä kasvaneen ja tähdellä perheenä elävän jumalperheen.

Vastaus alussa esitettyyn kysymykseen on siis, että lainatkaa vain, mutta kertokaa samalla, että lainaus on VT:stä ja alkuperäinen ajatus, tai totuus on eri kuin uus-kerrottu eikä siis Jlalla ole vastuuta siitä, mihin ulkopuoliset tekstiä käyttää.

• Olen Raamatusta osoittanut sinun olevan väärässä, kun väitä että sapatti on vain juutalaisille. Laitetaan kertauksen vuoksi: Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapattikäsky on luterilaisilla kymmenestä käskystä kolmas, eikä kukaan kuvittele että kymmenen käskyä olisi vain juutalaisille. Mooseksen lain mukaan sapatti on myös muukalaisille. Jesajan mukaan sapatti on muukalaisille. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.

Olen Raamatusta osoittanut sinun olevan väärässä, kun väitä että sapatti on vain juutalaisille. Laitetaan kertauksen vuoksi: Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapattikäsky on luterilaisilla kymmenestä käskystä kolmas, eikä kukaan kuvittele että kymmenen käskyä olisi vain juutalaisille. Mooseksen lain mukaan sapatti on myös muukalaisille. Jesajan mukaan sapatti on muukalaisille. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten.

"Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä." (2. Moos. 23:12)

”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)

”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)

"Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä." (2. Moos. 23:12)

”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)

Joten, pitäisikö meidän alkaa sitten tuollaisiksi omatekoisiksi juutalaisiksi?

• mummomuori kirjoitti:

Joten, pitäisikö meidän alkaa sitten tuollaisiksi omatekoisiksi juutalaisiksi?

Se ei tee meistä juutalaisia, että noudatamme kymmentä käskyä ja vietämme sapattia.

• eihärkää
        Kristitty.net kirjoitti:

Pitäisiköhän minun ostaa härkä, jotta voin noudattaa tuota käskyä:
        "Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää "

• eihärkää kirjoitti:

Pitäisiköhän minun ostaa härkä, jotta voin noudattaa tuota käskyä:
        "Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää "

Tulkitset tuota jaetta melko kirjaimellisesti. Ei, sinun ei tarvitse ostaa härkää. Mutta jos omistat eläimiä, myös ne saavat sapattina lepoa.

Tulkitset tuota jaetta melko kirjaimellisesti. Ei, sinun ei tarvitse ostaa härkää. Mutta jos omistat eläimiä, myös ne saavat sapattina lepoa.

Lypsylehmätkin?

• mummomuori kirjoitti:

Lypsylehmätkin?

En ole lande, en tiedä tuleeko lehmät lypsää myös sapattina.

• taaasttä..sama

Anteeksi, teksti tuli kahdesti.

• taaasttä..sama

Näitä ulkopuolisia opettajia pitää ymmärtää, vaikka he, niin kuin sinä nyt, kieltäydyt kokonaan kuuntelemasta minua. Olen sanonut, etten halua alkaa opettaa ketään, koska, kuten otsikkokin sanoo, tämä on kristitty palsta ja sitä myöden pakosta tulisi tilanteita, jotka, kuten olen kokenut, vastapuoli vetoaa Jeesukseen tai suuttuu kunnolla.

Tuolla toisessa keskustelussa sanot, että Raamatun käännökset ovat kelvottomia ja sinä hepreaa taitavana näet sen. Noilla lihaksisilla sinä siis tiedät mitä Jla on tahtonut jne?.
      Älä innostu kuvittelemaan, että vain se, mitä suoraan luet, olisi oikein ymmärretty eikä muuta tarvitakaan kuin suoraa lukemista. En viitsi viitata (meidän) opettajiemme monivuotisiin opiskeluihin sillä siihen sinulla ei ole ollut tilaisuutta. Siten olet jo siitä syystä tietämätön etkä voi asiaa korjata.

Suomalainen sananlasku sanoo: "Arvaa oma arvosi, anna arvo toisellekin."
      Onko asia nyt kaikilta kulmilta katsottu?

• nämä-on-näitä

Voit olla huoletta. Ei hän kuuntele ketään muutakaan. Yhden miehen orkestereilla ei ole tapana kuunnella ketään. Hän on päätynyt täällä pitkiin, turhiin sanaharkkoihin milloin kenenkin kanssa, ei maailmankatsomuksellakaan ole siinä väliä.

• taaasttä..samaa

Hyvä kun kerroit. En mieti enää, millä rautalangalla asian kuvaisin.

• nämä-on-näitä

Saanko näin naisena tyydyttää uteliaisuuteni ja mistä lopulta Lehdeskosken kanssa tuli hieman erimielisyyksiä, kun pidit sitä blogia siellä Kirkko kuulolla, sitä mahdottoman pitkää monologia Lehdeskoskelle, mikä samalla hieman hymyilytti minua. Se oli niin tiiliskiviromaani, etten jaksanut lukea. Joka kerta vain tuli lisää ja minua hymyilytti se.

• Tarkkaväännös

Luuk.6:9. Niin Jesus sanoi heille: minä kysyn teiltä: mitä sabbatina sopii, hyvää tehdä, taikka pahaa tehdä? henkeä vapahtaa eli kadottaa. Näin Biblia (1776).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      22
      5822
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1987
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1419
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1215
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1125
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1087
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      67
      1062
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1046
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1042
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      985
    Aihe