Bisse kyselee...

tyttömäinenpoikatyttö

Moi!
Biseksuaalina koen seksuaalista vetovoimaa (valikoidusti) sekä miehiä että naisia kohtaan. Koen myös jotkut transihmiset kiinnostaviksi. Näen heissä piirteitä kummastakin sukupuolesta, ja minusta se on kaunista (enkä puhu tietyistä ruumiinosista, vaan esim. kasvonpiirteistä). Pidän myös erityisesti kasvonpiirteiltään hieman maskuliinisia (ei-tyttömäisiä) cis-naisia tietyllä jylhällä tavalla kauniina. Suhtautumiseni transihmisiin binäärisen sukupuolijakauman näkökulmasta "mosaiikkina" on kuitenkin tuntunut väärältä, koska tiedän että transsukupuolinen kokee olevansa 100% mies tai nainen ulkonäöstä riippumatta.

Eli onko tällainen näkökulma teidän mielestänne loukkaava? Toki kunnioitan transsukupuolisten identiteettiä, enkä pidä heitä "kummankin sukupuolen edustajina", vaan ennemminkin "maskuliinisina naisina", "feminiinisinä miehinä" jne, jos tietyt ulkoiset piirteet antavat tämän vaikutelman. Miellän muunsukupuolisetkin henkilöt aina jomman kumman sukupuolen "kautta" maskuliinisiksi/feminiinisiksi miehiksi/naisiksi, vaikka henkilöillä itsellään ei kokemusta kummastakaan sukupuolesta olisikaan. Ihastukseni on siis riippuvainen niistä kumpaankin sukupuoli-kategorioihin sopivista ulkonäöllisistä havainnoista, joita henkilössä teen, riippumatta ks. henkilön omasta identiteetistä.

Kiinnostaa myös, että oletteko te transsukupuoliset bi-, homo- vai heteroseksuaalisia. Millainen olisi unelmiesi mies/nainen? Jne. Olen varmistunut omastakin suuntauksestani vasta vähän aikaa sitten, ja siksi olen ehkä vähän nolo vielä näiden asioiden kyselyssä. Kiitokset kuitenkin jos joku osaa ja haluaa jotain vastata :)

16

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jytggufythffhvjh

      Transsukupuoliset ovat aivan kaikkia vaihtoehtoja seksuaaliselta suuntautumiseltaan. Joskus on väitetty että homoseksuaalisuus olisi hieman suurempaa kuin muilla ihmisillä.

      • Ok, kiitos tiedosta :)


      • puolensa_ja_puolensa

        Transsukupuolisten kohdalla tieto siitä, että olet kiinnostunut heidän syntymässä määritellystä sukupuolestaankin, todella on useimmille turn off. Transvestiiteillä taas bipuolison tämä ominaisuus tuottaa usein win-win-tilanteen. Niiden kohdalla, joilla kumpikaan binääri sukupuoli ei ole oman identiteetin perustana, tilanne vaihtelee. Jos identiteetti on "jotain siltä väliltä", puolison kiinnostus siihen, että on jotain siltä väliltä", voi olla jees. Asukupuolisen kohdalla suhteen perustana voisi olla ennemminkin vain rakkaus ihmiseen sukupuolta miettimättä tai preferoimatta.

        ...ja tietenkin kaikesta tästä on kaikenlaisia poikkeuksia.


      • puolensa_ja_puolensa kirjoitti:

        Transsukupuolisten kohdalla tieto siitä, että olet kiinnostunut heidän syntymässä määritellystä sukupuolestaankin, todella on useimmille turn off. Transvestiiteillä taas bipuolison tämä ominaisuus tuottaa usein win-win-tilanteen. Niiden kohdalla, joilla kumpikaan binääri sukupuoli ei ole oman identiteetin perustana, tilanne vaihtelee. Jos identiteetti on "jotain siltä väliltä", puolison kiinnostus siihen, että on jotain siltä väliltä", voi olla jees. Asukupuolisen kohdalla suhteen perustana voisi olla ennemminkin vain rakkaus ihmiseen sukupuolta miettimättä tai preferoimatta.

        ...ja tietenkin kaikesta tästä on kaikenlaisia poikkeuksia.

        Kiitos selkästä vastauksesta :) Eli transsukupuolinen voi todellakin kokea, että biseksuaali ei pystyisi rakastamaan häntä sukupuolensa edustajana? Tätä vähän pelkäsinkin. Toisaalta en avosylin vastaanottoa odota keneltäkään. Useilla cis-ihmisilläkin biseksuaalisuus kuuluu olevan on turn off ihan vain siitä syystä, että meille on _mahdollista_ ihastua molempien sukupuolten edustajiin :>

        Transvestiitit tuntuvat ajatuksena vieraalta, koska useinhan mediassa näkee vaan niitä henkilöitä, joilla ei ole mitään rajoitteita ja sukupuolisuuden ilmentäminenkin on ehkä korostuneen seksuaalista tai fetissinomaista heillä (en kyllä edes tiedä, onko transvetismi itsessään fetissi). Ne "maltillisemmat", jotka minua voisivat kiinnostaa, eivät juuri pidä itsestään melua.


      • puolensa_ja_puolensa

        Transvestiitti ei ole lähtökohtaisesti fetisisti, transvestinen fetisisti on. Suurin osa heistä on ihan tavallisia ihmisiä, joilla vain on tämä toinen puolensa. Siinä kyllä olet oikeassa, että heitä on hankala löytää, kaapissa kun viettävät valtaosa aikaansa.


      • puolensa_ja_puolensa
        tyttömäinenpoikatyttö kirjoitti:

        Kiitos selkästä vastauksesta :) Eli transsukupuolinen voi todellakin kokea, että biseksuaali ei pystyisi rakastamaan häntä sukupuolensa edustajana? Tätä vähän pelkäsinkin. Toisaalta en avosylin vastaanottoa odota keneltäkään. Useilla cis-ihmisilläkin biseksuaalisuus kuuluu olevan on turn off ihan vain siitä syystä, että meille on _mahdollista_ ihastua molempien sukupuolten edustajiin :>

        Transvestiitit tuntuvat ajatuksena vieraalta, koska useinhan mediassa näkee vaan niitä henkilöitä, joilla ei ole mitään rajoitteita ja sukupuolisuuden ilmentäminenkin on ehkä korostuneen seksuaalista tai fetissinomaista heillä (en kyllä edes tiedä, onko transvetismi itsessään fetissi). Ne "maltillisemmat", jotka minua voisivat kiinnostaa, eivät juuri pidä itsestään melua.

        Aijuu, en huomannut tuota ensimmäistä asiaa vielä kommentoida.... Ei kai se niin mene, että transsukupuolinen ilman muuta epäilisi bissen rakastavan sitä ei-toivottua puolta itsessään. Jos sellaisesta olisi kyse, se olisi huono lähtökohta ja tulisi varmasti ajan myötä ilmi.

        Toinen asiaa läheltä liippaava juttu on, että transnaiset ovat erittäin suuren kiinnostuksen kohteina ns. transdiggarimiesten suunnalta. Siinä tarinassa on yleensä onneton loppu, kun diggarin kiinnostus lopahtaa siinä samassa, kun transnainen korjaa kehonsa naiseksi. Transdiggarit yleensä kuvaavat itseään heteromiehiksi, jotka kuitenkin ovat obsessoituneet transnaisiin.


      • puolensa_ja_puolensa kirjoitti:

        Aijuu, en huomannut tuota ensimmäistä asiaa vielä kommentoida.... Ei kai se niin mene, että transsukupuolinen ilman muuta epäilisi bissen rakastavan sitä ei-toivottua puolta itsessään. Jos sellaisesta olisi kyse, se olisi huono lähtökohta ja tulisi varmasti ajan myötä ilmi.

        Toinen asiaa läheltä liippaava juttu on, että transnaiset ovat erittäin suuren kiinnostuksen kohteina ns. transdiggarimiesten suunnalta. Siinä tarinassa on yleensä onneton loppu, kun diggarin kiinnostus lopahtaa siinä samassa, kun transnainen korjaa kehonsa naiseksi. Transdiggarit yleensä kuvaavat itseään heteromiehiksi, jotka kuitenkin ovat obsessoituneet transnaisiin.

        Niin, en kyllä itsekään olis kiinnostunut aloittamaan suhdetta sellaisen henkilön kanssa, joka pitäisi minussa jostain sellaisesta asiasta, jota en itse koe olevani. Jäin tässä kuitenkin miettimään tätä jakoa feminiinisyys/maskuliinisuus vs. nainen/mies. Eli jos pidän voimakaspiirteisistä naisista (cis-naisistakin transnaisten rinnalla), niin eihän se sitä tarkoita, että pidän näitä henkilöitä sukupuoleltaan miehinä. Eli ehkä tuollainen ero kannattaa tehdä selväksi, jos ikinä kehenkään transihmiseen edes tutustun :) Olen kuitenkin ymmärtänyt, että transnaiset nimenomaan haluavat pyrkiä eroon maskuliinisista piirteistä, niin olisiko se epäkunnioittavaa, jos itse noista piirteistä juuri pitäisin? Ehkä nyt osasin ilmaista kysymykseni selkeämmin... Löysin Sukupuolena ihminen -kampanjasta yhden henkilön antaman määritelmän, joka kuvaa hyvin minunkin mieltymyksiäni: "Tykkään siitä kontrastista, kun miehiset kasvot stailataan feminiinisesti, se on aivan järkyttävän kaunista". Ehkä korvaisiin sanan "miehiset" sanalla "maskuliiniset", mutta muuten tuo on juuri se mitä näillä selityksilläni haen.

        No, mulle bissenä ei sukupuolenkorjauksella ole niin suurta merkitystä :D Diggarit yleisesti ottaen ovat ärsyttäviä, itsekin olen tullut kohdelluksi "fetissin kohteena" erään piirteen tiimoilta... Toisaalta ymmärrän sen, että jokaisella on se joku "oma" juttu, joka herättää mielenkiinnon toisessa ihmisessä. Jollekin se on brunette tukka, jne, jollekin sitten jotain vähän spesiaalimpaa. Ennen tutustumista toista arvioidaan ulkonäön perusteella, mikä ei kai sinällään ole väärin. Mutta sitten jos henkilö nähdään vain tällaisen yhden piirteen kautta, niin kyllähän se suhde jää aika pinnalliseksi ja olo tuntuu esineeltä.


    • Kvinnis

      Yksilöllisiä eroja on, mutta jos henkilö, esim ftm on sinut sen kanssa, että edustaa ei-niin-ybermaskuliinista miehuutta, niin hän tuskin kokee loukkaavaksi, että kumppani pitää ja arvostaa myös näitä mahdollisia feminiiniseksi lukeutuvia puolia, esim herkkyyttä tai tunnekirjoa. Tätä ei kuitenkaan kannata ajatella, saati sanoa ääneen "kiva kun olet naisellinen" tai "sun kanssa on yhtä mukavaa kuin naisystävän kanssa". Ulkonäkö voi olla vielä herkempi aihe, siinä missä cis-ihmisilläkin on epävarmuutta oman peilikuvan kanssa. Haluaako ylipainoinen, että häneen ihastutaan juuri "läskiyden" takia?

      Itseä kyrpii hyvin nopeasti, jos joku roikkuu minussa pelkän minun ulkonäön takia, tulee nopeesti semmoinen olo, että toista ei kiinnosta persreijän vertaa kuka minä edes olen xD Siinä ei hirveästi auta, pitääkö tämä henkilö minua kauniina vai komeena.

      • Kiitos viestistä :) Mietinkin tuossa edellisessä viestissäni, että mikä ero on feminiinisyydellä/ maskuliinisuudella ja mieheydellä/ naiseudella. Kaipa se lähtee omasta asenteesta, että kohtelee jokaista sukupuolensa edustajana, jolloin sanavalinnatkin asettuvat luontevammin. Esim. esimerkkisi ftm-miehelle ei tulisi mieleen sanoa, että "olet sievän naisellinen", vaan ehkä että tykkään vähemmän lihaksikkaasta kropasta tms.

        Ymmärrän yskän ;D Mutta toisaalta koen tärkeäksi myös sen, että voin sanoa toiselle rehellisesti, mikä hänessä viehättää. Onhan ulkonäkö osa ihmistä, ja jos se mielestäsi on yksi hänen viehättävistä piirteistään, niin tuntuisi oudolta pitää tieto vain itsellään. Ehkä sitten olen yhtä outo kuin nämä amerikkalaiset "läski-fetissistit", jotka pitävät normi-ihanteista poikkeavista piirteistä... :D


      • Anonyymi
        tyttömäinenpoikatyttö kirjoitti:

        Kiitos viestistä :) Mietinkin tuossa edellisessä viestissäni, että mikä ero on feminiinisyydellä/ maskuliinisuudella ja mieheydellä/ naiseudella. Kaipa se lähtee omasta asenteesta, että kohtelee jokaista sukupuolensa edustajana, jolloin sanavalinnatkin asettuvat luontevammin. Esim. esimerkkisi ftm-miehelle ei tulisi mieleen sanoa, että "olet sievän naisellinen", vaan ehkä että tykkään vähemmän lihaksikkaasta kropasta tms.

        Ymmärrän yskän ;D Mutta toisaalta koen tärkeäksi myös sen, että voin sanoa toiselle rehellisesti, mikä hänessä viehättää. Onhan ulkonäkö osa ihmistä, ja jos se mielestäsi on yksi hänen viehättävistä piirteistään, niin tuntuisi oudolta pitää tieto vain itsellään. Ehkä sitten olen yhtä outo kuin nämä amerikkalaiset "läski-fetissistit", jotka pitävät normi-ihanteista poikkeavista piirteistä... :D

        Sehän on vaan hyvä jos kumppani tykkää niistäkin piirteistä joita itse itsessään inhoaa.
        Ne piirteet kuitenkin ovat ja pysyvät.
        Kumppanin osoittaessa arvostusta itselle vaikeita piirteitä kohtaan, voi alkaa niitä itsekin arvostamaan tai ainakin hyväksymään.


    • nataniel

      Itse asiassa oon bi/panseksuaali, ja oisin mieluummin jonkun joka on myös bi tai pan. En oo ikinä nähny eroja eri sukupuolien välillä, vaikka tunnenkin olevani mies (ja tämä ajattelutapa saa mut aina väärinsukupuolettamaan itteäni) niin mun mielestä ois hienoa olla ihmisen kanssa joka jakais samanlaisen... näkemyksen. plus en oo mikään maailman maskuliinisin henkilö.

      • Kiitos vastauksesta :) Itsekin olen miettinyt, että olisinko siltikin jollain tavalla pan, kun moni näyttää luokittelevan itsensä paniksi siitäkin syystä, että ihastuu myös transihmisiin (mikä on omasta mielestäni väärä näkökulma)... Mutta kuitenkin jollain tavalla nuo kaksi sukupuolta on aina mukana näkökulmassani ihastuksen kohteen sukupuoli-identiteetistä riippumatta, niin olen päätynyt siihen, että olen bi.


      • nataniel
        tyttömäinenpoikatyttö kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :) Itsekin olen miettinyt, että olisinko siltikin jollain tavalla pan, kun moni näyttää luokittelevan itsensä paniksi siitäkin syystä, että ihastuu myös transihmisiin (mikä on omasta mielestäni väärä näkökulma)... Mutta kuitenkin jollain tavalla nuo kaksi sukupuolta on aina mukana näkökulmassani ihastuksen kohteen sukupuoli-identiteetistä riippumatta, niin olen päätynyt siihen, että olen bi.

        Tulin kaapista 14-vuotiaasta panseksuaalina siitä syystä että olin kiinnostunu myös transihmisistä. Nykyään en pidä sitä kyllä pätevänä syynä... mutten halunnu olla bi. Nykyään en oikein tajua mitä eroa niillä on tai että miks en tykännyt olla bi, mutta kokemushan on tärkein, ei se sana. On myös sanottu että bi tarkoittas kiinnostusta yhteen tai useampaan sukupuoleen ja pan ihmiseen sukupuolesta riippumatta. Koska "bi" tarkoittaa "kahta" ja "pan" tarkoittaa "kaikkia".


      • nataniel kirjoitti:

        Tulin kaapista 14-vuotiaasta panseksuaalina siitä syystä että olin kiinnostunu myös transihmisistä. Nykyään en pidä sitä kyllä pätevänä syynä... mutten halunnu olla bi. Nykyään en oikein tajua mitä eroa niillä on tai että miks en tykännyt olla bi, mutta kokemushan on tärkein, ei se sana. On myös sanottu että bi tarkoittas kiinnostusta yhteen tai useampaan sukupuoleen ja pan ihmiseen sukupuolesta riippumatta. Koska "bi" tarkoittaa "kahta" ja "pan" tarkoittaa "kaikkia".

        Näinhän se on, että jokainen määrittelee itsensä. Olen ymmärtänyt, että bi on yläkäsite, joka tarkoittaa kiinnostusta useampaan kuin yhteen sukupuoleen (vrt. homoseksuaali, heteroseksuaali). Ja pan on biin alakäsite, joka tarkentaa, että sukupuolella ei ole henkilölle ihastumisen kannalta merkitystä, että ihastuu muihin ominaisuuksiin sukupuolen sijaan. Eli voit olla bi olematta pan, mutta et voi olla pan olematta myös bi.

        Henkilökohtaisesti mua alkaa ahdistaa liian pikkutarkaksi menevät käsitteet. Mieluummin esittelisin itseni biseksuaalina, jolle sukupuolella ei ole niin suurta merkitystä ihastuksen suhteen, kuin sanoisin olevani pan. Moni matti meikäläinen tippuu kärryiltä jos mennään aina vaan monimutkaisempiin käsitteisiin ja alkaa vierastamaan sua ihan vaan siitä syystä :D


      • nataniel
        tyttömäinenpoikatyttö kirjoitti:

        Näinhän se on, että jokainen määrittelee itsensä. Olen ymmärtänyt, että bi on yläkäsite, joka tarkoittaa kiinnostusta useampaan kuin yhteen sukupuoleen (vrt. homoseksuaali, heteroseksuaali). Ja pan on biin alakäsite, joka tarkentaa, että sukupuolella ei ole henkilölle ihastumisen kannalta merkitystä, että ihastuu muihin ominaisuuksiin sukupuolen sijaan. Eli voit olla bi olematta pan, mutta et voi olla pan olematta myös bi.

        Henkilökohtaisesti mua alkaa ahdistaa liian pikkutarkaksi menevät käsitteet. Mieluummin esittelisin itseni biseksuaalina, jolle sukupuolella ei ole niin suurta merkitystä ihastuksen suhteen, kuin sanoisin olevani pan. Moni matti meikäläinen tippuu kärryiltä jos mennään aina vaan monimutkaisempiin käsitteisiin ja alkaa vierastamaan sua ihan vaan siitä syystä :D

        No tuntuuhan se menevän vähän liiallisuuksiin joskus... Onhan se totta että ihmiset alkaa vierastamaan jos käytät niille ihan kummallista käsitettä määrittelemään sun seksuaalisuutta (suuntautumista tai sukupuolta ja mitä niitä nyt on).

        Mun taas oli vaikea kutsua itseäni biseksuaaliksi silloin koska kasvoin aika ahdasmielisessä perheessä, missä oli lapsesta asti sanottu että kaikki homot, bit ja transut joutuu helvettiin. Oli jollain tavalla lohduttavampaa olla pan, vaikka käytännössähän mä kuitenkin tykkäsin tytöistä ja pojista, niin kuin kuka tahansa bi-- (en halua loukata kenenkään seksuaalisuutta tällä jos niin tein)


      • nataniel kirjoitti:

        No tuntuuhan se menevän vähän liiallisuuksiin joskus... Onhan se totta että ihmiset alkaa vierastamaan jos käytät niille ihan kummallista käsitettä määrittelemään sun seksuaalisuutta (suuntautumista tai sukupuolta ja mitä niitä nyt on).

        Mun taas oli vaikea kutsua itseäni biseksuaaliksi silloin koska kasvoin aika ahdasmielisessä perheessä, missä oli lapsesta asti sanottu että kaikki homot, bit ja transut joutuu helvettiin. Oli jollain tavalla lohduttavampaa olla pan, vaikka käytännössähän mä kuitenkin tykkäsin tytöistä ja pojista, niin kuin kuka tahansa bi-- (en halua loukata kenenkään seksuaalisuutta tällä jos niin tein)

        Lipsahtipas meidän keskustelu ohi alkuperäisen aiheen :D No, jospa vielä vastaan.

        Ymmärrän kyllä tuonkin puolen, että jotain nimitystä haluaa välttää, koska ihmiset yhdistää siihen negatiivisia asioita. Sitähän periaatteessa liittää itseensä kaikki ne sanaan yhdistetyt negatiiviset mielleyhtymät, joita läheiset voivat alkaa pohtimaan että "onko hänkin sellainen". Sama juttu on esimerkiksi nimityksen "homosexual" kanssa ainakin Yhdysvalloissa. Nimitykseen liitetään negatiivisia ajatuksia, ja siksi homoyhteisö käyttääkin mieluummin nimitystä "gay" englanniksi. Itse kuitenkin olen kokenut hyvin spesiaalien termien käytön yhtä vaivalloiseksi (maalla, pienellä paikkakunnalla). On äärettömän helppo leimautua "huomiohakuiseksi" kun moni ei usko näiden käsitteiden olemassa oloon tai edes tiedä niistä... Jo pelkkä bisse on monelle täysin tuntematon. Mut jokainen tavallaan!

        Ja ainakaan musta et loukannut ketään, vaan toit vain oman kokemuksesi esille :)


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe