Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Katastrofiapu ja keräykset

hece

Täälläkin ovat useat kirjoittajat osoittaneet suurta kiinnnostusta osallistua Sri Lankan katastrofin avustustoimiin, joko lahjoittamalla rahaa tai materiaalia jne..

Asia on hyvä. On vain niin käytännössä, että tämänkin hyvän asian varjolla saattavat olla liikkeellä mitä liukasliikkeisimmät huijarit, eikä heillä liene tarkoitustakaan saattaa avustuksia perille, tai jos on, niin vain pieni osa siitä riittää heidän mielestään paikallisille.

Meneillään oleva keräystoimintavillitys on saanut ihmisiä innostumaan niin hyvässä kuin pahassa. Nyt pitää vain keräyksiin osallistuvien olla entistä tarkempia. Rahasta pitää olla aina tarkka. Ei ole väärin kysellä ja varmistaa, vaikkapa itse viranomaisilta, muotoseikkoja, lupia, tilinumeroita jne.. Vielä, kun saisi jostain kysellyksi, onko itse kerääjällä luottotiedot ym. perintätiedot kunnossa täällä Suomessa. Toinen asia, miten selvittää esim. Sri Lankassa olevien tahojen ja yhteistoimintahenkilöiden luotettavuuden, em. luottotiedot, perintärekisterin, jopa rikollisuuden ja korruption, jne.. ? Eli jos ja kun täällä Suomessa on konnia liikkeellä tässäkin asiassa esim. yksi, on niitä Lankalla vähintäänkin kymmenen, jos ei satoja.

Keräysorganisaatioita on paljon. On isoja ja pieniä. On uusia ja vanhoja. Esimerkiksi iso ja entuudestaan tunnettu ja turvalliseksikin koettu keräysjärjestö ja itse -organisaatio Suomessa tai Sri Lankalla saattaa olla vaikeasti vahdittava? On hyvä muistaa vanha viisaus, aina ei ole koiraa karvoihin katsominen. Sama asia tässäkin, olipa kyseessä iso- tai pieniporukka, vain avustusten ja väärinkäytösten määrä vaihtelee.

Siksi tulisikin nyt peräänkuuluttaa aivan uusia ja yhä tehokkaampia valvontakeinoja ja järjestelmiä epäkohtien poistamiseksi. Mielestäni avustustoiminnan tulisi olla täysin avointa ja läpinäkyvää alusta loppuun saakka. Näin, ehkä voitaisiin paremmin turvata avustustoiminnan perillemenon uskottavuus ja jatkuvuus.

Tämä on hieman sama, kuin sattuneen katastrofin pelastustoimet. Uskottiin, että kaikki on kunnossa, mutta eipä ollutkaan. Usko ei siis riitä kaikkeen, tarvitaan myös paljon konkreettisia tekoja. Tästä ovat vastuussa itse keräysorganisaatiot, mutta myös virkamiehet ja poliitikot. Avustustoimien perillemenon puolesta puhuvat hyvät teot – vääryyttä vastaan ja ovat näin parasta katastrofi- ja jälleenrakennusapua.

En haluaisi olla näkemässä sitä päivää, että jonkun suomalaisen avustusorganisaation toimia Sri Lankalle puidaan kotoisilla käräjillämme. Toivon kovasti olevani tässä asiassa väärässä.

4

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdin

      Pentti-Oskarin keromukset ovat varmasti ihan aitoja,mutta joku muu lähettää tietoja,minne rahat voi laittaa. Ja tiedot mm.rekister.hakemuksen ajankohdasta (18.1.05) ESLH:lle,mutta sehän ei kerro
      paljonkaan.Voinhan minäkin jättää ESLH:lle anomuksen, että kerätään rahaa xx:lle jne. Ja perustaa yhdistyksen. Hankala paikka,taitaa olla parasta,että toimittajaystäväni tutkii asian.

      • hece

        Hyvä huomio mm. "rekisterihakemuksen ajankohdasta". Eli se ei vielä anna oikeutta itse keräystoiminnalle. Toiseksi yhdistyksen rekisteröinti tapahtuu maistraatissa ja esim. valtakunnalisen keräysluvan myöntää aina lääninhallitus, mutta paikallisen keräysluvan (kunnassa/kaupungissa) poliisiviranomainen. Nämä seikat on syytä muistaa ja huomioda niin keräyksestä vastaavan järjestön, kuin itse keräykseen osallistuvan yksittäisen kerääjän ja keräykseen osallistuvan lahjoittajan.

        Keräysluvan myöntamiselle pitää ollaa omat perusteensa. Aivan ensimmäiseksi täytyy muotoseikkojen täytyä. Sen lisäksi toiminta ja erilaiset näytöt tukevat keräysluvan myöntämistä - niin luulen, jos perusteet eivät ole vuosien takaa muutuneet. Pelkä voimakas halu, into ja esim. kontaktipinta katasatrofissa mukana olemisen kautta - vaikka se tärkeä kokemus onkin, ei yksin vielä riitä keräyksen aloittamiseen valtakunnallisesti.

        Yhdistyksen kyllä voi perustaa ja hakea sille ry-merkintää maistraatista, mutta sekään ei vielä riitä keräystoiminnan aloittamiseen - laillisesti.
        Tiettävästi yhdistyksen pitää olla toiminut ainakin vuoden, että voi saada keräysluvan, jos ei ole muuttunut.
        Muodollisia kannuksia pitää siis vielä hankkia itse toiminnalla, saadakseen valtakunnallisen keräysluvan lääninhallitukselta.

        Ymmärrän, että ko. lääninhallituksen myöntämä keräyslupa esim. Sri Lankan katastrofiavulle Suomessa, voi alkaa julkisesti vasta luvan myöntämispäivästä. Mikä on hyvin tärkeää huomioida, jos aikoo markkinoida ja mainostaa asiaansa esim. nettisivuilla. Luvan tulee olla tällöin myönnetty ja lupanumero myös esittää.
        Tämä kaikki on asian puolesta, eikä sitä vastaan.

        Pähkinän kuoressa: muotoseikat aina ensin kuntoon - Suomessa.

        Sri Lankan muotoseikoista en tiedä, mutta sen tiedän, että maa on turistille tosi kiintoisa ja innostava - käydä, mutta itse eläminen siellä pidenpään, muualla kuin hotellissa, on ihan toista, mikä vaatiikin jo sitten tosi paljon. Eli suomalainen elämäntapa on käännettävä ylös alaisin, kuten tiimalasi - josko sekään riittää kuvaamaan arkielämää ihmisten parissa siellä. Yksi luonteenominaisuus suomalaisuudesta saattaa hieman auttaa siellä selviytymiseen kuukausia. Ja se on ns. metsäsissin taidot ja sietokyky. Mikäli et pysty nukkumaan yötä metsässä kuusen juurella, et pysty nukkumaan yötäsi siellä arkioloissa, saati viidakossa palmun juurella. Tämä on totta ja syytä muistaa eri toten, jos aikoo nyt itse lähteä sinne katastrofiapuun ja tositoimiin. Kovakaan into ei yksi riitä.

        Unelmat ovat aina tosi mukavia - tosiasiat useinkaan taas eivät.

        Toivon kovasti onnea, jaksamista ja menestystä Sri Lankan tuhoissa kärsineiden auttamistyöhön Suomessa ja Sri Lankassa.


      • mariya
        hece kirjoitti:

        Hyvä huomio mm. "rekisterihakemuksen ajankohdasta". Eli se ei vielä anna oikeutta itse keräystoiminnalle. Toiseksi yhdistyksen rekisteröinti tapahtuu maistraatissa ja esim. valtakunnalisen keräysluvan myöntää aina lääninhallitus, mutta paikallisen keräysluvan (kunnassa/kaupungissa) poliisiviranomainen. Nämä seikat on syytä muistaa ja huomioda niin keräyksestä vastaavan järjestön, kuin itse keräykseen osallistuvan yksittäisen kerääjän ja keräykseen osallistuvan lahjoittajan.

        Keräysluvan myöntamiselle pitää ollaa omat perusteensa. Aivan ensimmäiseksi täytyy muotoseikkojen täytyä. Sen lisäksi toiminta ja erilaiset näytöt tukevat keräysluvan myöntämistä - niin luulen, jos perusteet eivät ole vuosien takaa muutuneet. Pelkä voimakas halu, into ja esim. kontaktipinta katasatrofissa mukana olemisen kautta - vaikka se tärkeä kokemus onkin, ei yksin vielä riitä keräyksen aloittamiseen valtakunnallisesti.

        Yhdistyksen kyllä voi perustaa ja hakea sille ry-merkintää maistraatista, mutta sekään ei vielä riitä keräystoiminnan aloittamiseen - laillisesti.
        Tiettävästi yhdistyksen pitää olla toiminut ainakin vuoden, että voi saada keräysluvan, jos ei ole muuttunut.
        Muodollisia kannuksia pitää siis vielä hankkia itse toiminnalla, saadakseen valtakunnallisen keräysluvan lääninhallitukselta.

        Ymmärrän, että ko. lääninhallituksen myöntämä keräyslupa esim. Sri Lankan katastrofiavulle Suomessa, voi alkaa julkisesti vasta luvan myöntämispäivästä. Mikä on hyvin tärkeää huomioida, jos aikoo markkinoida ja mainostaa asiaansa esim. nettisivuilla. Luvan tulee olla tällöin myönnetty ja lupanumero myös esittää.
        Tämä kaikki on asian puolesta, eikä sitä vastaan.

        Pähkinän kuoressa: muotoseikat aina ensin kuntoon - Suomessa.

        Sri Lankan muotoseikoista en tiedä, mutta sen tiedän, että maa on turistille tosi kiintoisa ja innostava - käydä, mutta itse eläminen siellä pidenpään, muualla kuin hotellissa, on ihan toista, mikä vaatiikin jo sitten tosi paljon. Eli suomalainen elämäntapa on käännettävä ylös alaisin, kuten tiimalasi - josko sekään riittää kuvaamaan arkielämää ihmisten parissa siellä. Yksi luonteenominaisuus suomalaisuudesta saattaa hieman auttaa siellä selviytymiseen kuukausia. Ja se on ns. metsäsissin taidot ja sietokyky. Mikäli et pysty nukkumaan yötä metsässä kuusen juurella, et pysty nukkumaan yötäsi siellä arkioloissa, saati viidakossa palmun juurella. Tämä on totta ja syytä muistaa eri toten, jos aikoo nyt itse lähteä sinne katastrofiapuun ja tositoimiin. Kovakaan into ei yksi riitä.

        Unelmat ovat aina tosi mukavia - tosiasiat useinkaan taas eivät.

        Toivon kovasti onnea, jaksamista ja menestystä Sri Lankan tuhoissa kärsineiden auttamistyöhön Suomessa ja Sri Lankassa.

        Ainahan noita kaikenlaisia keräyksiä on olemassa alalla kuin alalla siinäpä meillä onkin onkin ongelmaa erottaa jyvät akanoista. Pelkkä auttamishalu ei riitä vaan täytyy tosiaan olla kaikenlaiset lupa-asiat kunnossa ja aina sekään ei riitä jos lopputuloksena kerätyt varat eivät löydä oikeaan paikkaan. Itse olen yrittänyt laittaa korteni kekoon toimimalla vapaaehtoisena UNICEFille. Ystäväni ovat kieltäneet ehdottomasti rahan lähettämisen postissa kun kirjeitä katoaa teille tietymättömille. Jos joku on lähettämässä tarkistakaa ehdottomasti ensin vastaanottajalta mitä mieltä hän on asiasta.
        Ja elämäpaikallisissa oloissa on todellakin täysin erillaista mitä hoteilleissa lekotellen.
        Ensimäinen etappi on paikallisen ajan oppiminen. Kuten itse käytän sanontaa Sri Lankan aikaa (reilukin myöhästyminen sallittua eli aika määre noin ehkä puolesta tunnista jopa huomiseen) ja milloin ja missä asioissa sovittu kellon aika on tarkka. Ajan opittuanne olette jo oppineet paljon muutakin kulttuurista ja ainakin hintapolitiikasta. Itselleni tuotti aluksi vaikeuksia ymmärtää miksi kun pukeudun länsimaisesti muutamat ylimääräiset kilot vyötäröllä "eivät saa tulla esiin" kun taas Shariin pukeutuessa paljastuu paljon enemmän ja ne kilotkin voin kantaa ylpeänä omasta naisellisuudestani.


    • Hikkaduwa fan

      Hece:
      Puit sanoiksi sen mitä itsekin ajattelin. Juuri Suomessa paljastui "syöpäsairaiden tuli" suureksi huijaukseksi.
      Minä ainakin olen tullut varovaikseksi osallistumaan mihinkään keräykseen josta en ole varma ja varmistan kerääjien luvat jos ilmestyvät kotiovelleni.Puhelin keräyksiin en enää osallistu lainkaan(poikkeus tämä Aasian katasrofikeräys).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe