Syvällistä opetusta juutalaisista juhlista

Yksi_usko

"Iisak on ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen. Ja nyt Aabraham vie hänet Moorian vuorelle... Jumala järjesti Iisakin sijasta uhrattavan oinaan..." (lainaukset videosta. Erinomainen video, joka käsittelee pasuunansoiton juhlaa ja sovituspäivää Raamatun kirjoitusten valossa.

http://www.tv7.fi/vod/player/30565/

30

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi_usko

      Videon suomenkielinen nimi on siis Pelastuksen sofar.

      • MuttaKunRaamattu

        Mutta Isak ei ole eikä voi myöskään olla juutalainen, sillä tuo nimi tulee Jaakobin pojan Juudan nimestä. Isak ei myöskään ole eikä voi olla israelilainen, sillä tämä nimen Jmala antoi vasta Issakin pojalle Jaakobille.


    • Yksi_usko

      "Sovituspäivä on Jumalan antamista juhlista tärkein, ehkä pääsiäistä lukuun ottamatta. Sinä päivänä ihminen katsoo sisimpäänsä varmistaen, että suhde Jumalaan on kunnossa. Tämä liittyy tuomion päivään. Kirjat avataan..." lainaus on videosta, kannattaa katsoa koko video.

    • Yksi_usko

      Nämä juhlat ovat siis Herran juhlia, ei Israelin juhlia. Tämä on hyvä muistaa! On myös hyvä muistaa, että meidän kristittyjen juuret ovat juuri juutalaisuudessa.

      • kun.juurista.puhutaan

        Kristittyjen ----juuret--- ovat ja väittäisin, että ei juutalaisuudessa, vaan muotojumalisuudessa, jonka juuret on Baabelissa. Eli kristityt "jäljittelevät" uskovaisuutta ja jäljittely on lainaus juutalaisuuteen, ei Apostoliseen uskoon.

        Siksi kristillisyys on muotouskonnollisuutta ja siten tekee tyhjäksi Jumalan Sanan ja on sitä laimeaa - haaleaa muotoa, jolla palvotaan kunkin kansan luomaa - meillä Martti Lutherin näköistä Paavi- uskontoa.

        Jos "Yksi-usko" kirjoitta olet kanssani rehellinen, niin ei voi muuta todeta. Meidän kristikunnan täällä on isien perinnäisopit hapattanut ja Martin, sekä äidinmaidon tulosta.
        --- Ja siitä pidetään kynsin sekä hampain kiinni---

        Pitäisi palata sinne Apostoliseen aikaan eli katolishapatteen - äitilapsikultin ohi - oppiin, mitä Jeesuksen aikana saatiin Mestarin suusta opetusta.

        Meille on varjolain puolelta riittävästi opetusta, joka pitäisi avata silmiä ja kun silmämme avaamme, tulemme herätykseen, sekä palaamme juurillemme Abrahamin, - Iisakin ja Jaakobin uskon Herran äärelle, poistuu silloin juutalaisilta’kin meidän asettama peittovaate silmiltä ja hekin näkevät Vapahtajan ja tämä saa aikaiseksi Herran paluun.

        Olemme YKSI kansa - Herran oma kansa. Niin aikain alusta, sen loppuun.

        Olen toisella palstalla viitannut tuohon ristin varjoon, eli avaan tännekin kuvan, jota käytin aikoinani luterilaisen leirimme tilaisuudessa raamattutunnilla.
        Kuva selitettynä.
        Uusi Jerusalem on taustalla taivaissa, katson oikealle - tulevaan.
        Kuvan keskellä on risti - sovitus - Tuo Uuden Jerusalemin, mitä se viesti Sanassa kertookaan, valaisee taivaista ristiä kohti.
        Sen ristin varjo lankeaa kuvassa vasemmalle maahan. Aivan Edeniin porteille asti. Siellä oli ensimmäinen uhrikaritsa, joka esikuvasi Golgataan. Adam ja Eva puettiin tuohon peittonahkaan. Peitettiin synnin alastomuus, aseettomuus. Se tehtiin Jumalan työnä.
        Edenin porteilla näen sen ristin varjon lankeamassa kuvassa Kainin ja Abelin. Kain maassa makaamassa. Kain veitsi kädessä.
        Toinen uhri viittasi Golgataan, uhraaja tapettiin. Veljellä oli omat työt, hän synkisti mielensä, josta Herra varoitti. Mutta varoitus ei tuottanut tulosta, hänestä tuli murhamies. Siellä kuvan luomassa ristinvarjosta löytyy Leeviläiset papit, uhrialttarit varjona julistamassa Golgatan sanomaa - kunnes tullaan sinne Golgatalle. Varjolain aikaan oli Herran kansa liikkeellä. Siellä on varjossa tämä Jerusalem, Baabelit, Egyptin ajat.
        Ristillä varjo poistui ja olemme uudessa ajassa, käymässä kohti Uutta taivaallista Jerusalemia.
        On virtaava virta – jossa on Johannes Kastaja ja Jeesus. Näen kuvassa oikealla rististä Herran pöydän ja opetuslapset, myös kieltäjän. Kyse on Herrankansasta. Siinä ei näy kristityt. Jumala kutsuu omaa kansaansa Herran kansaksi.

        Huomaatko tämän?

        Kristityt tulevat myöhempään, muotouskonnollisuus ottaa tuon pilkkanimen nimekseen. Ottaa sunnuntain pyhäkseen. Ottavat kirkkojen esikuvat ja kuvat siksi, että tietävät mitä palvotaan ja papit astuvat välimiehiksi ihmisen ja Jumalan välille, sekä tekevät tyhjäksi Jumalan sanan, sekä sen voiman. Siinä on tuo kristillisyys voimassa. Baabelin opin siivittäminä. Siksi en ole ’kristitty’, vaan Jumalan Kansaan oksastettu, ’Israeliin oksastettu muukalainen’ uskoen sijaisuhriini, siis uskon Jeesukseen. Enkä tee edes rististä - ihmisen rakenteesta pyhää puuta huoneeseeni, koska risti sinällään on ihmisen työtä. Ristillä näen tavan, millä Jumala ja rakkauden kohde lähimmäinen, ristiinnaulitaan meidän tekojen kautta ongelmiin. Pyritään surmaamaan rakkaus ja jättämään tämä maailma näkyviin, niin hyväntiedon puun ja pahantiedonpuun hedelmin. Kuka nyt siitä puusta minkäkin hedelmän ottaa tarjoillakseen?!.

        Elämänpuu- se on Herran leipäpuu - jolla hän Hedelmillä täyttää meidät elämään Kristuksessa ja Hän palvelee meitä uskomme kautta.
        //
        Niin, nyt puhuttiin sitten niistä juurista, mikä ruokkii mitäkin puuta ja mihin kukin on oksastettuna.
        Olen Jumalan kansalainen, Kristuksessa. Kristitty ei siksi nouse huulille, se kantaa muotouskonnollisuuden kaapua.
        KM


      • Ristin.varjon.sanomasta

        Huomasin kiireestäni Kain ja Abelin kohdalla kirjoitusvirheeni. (pitäisi tarkistaa, mitä kirjoitin)
        Abel - makaa ristinjuurella ja Kainilla on se veitsi. Korjattakoon, ettei kukaan kompastu siihen.


      • Yksi_usko
        kun.juurista.puhutaan kirjoitti:

        Kristittyjen ----juuret--- ovat ja väittäisin, että ei juutalaisuudessa, vaan muotojumalisuudessa, jonka juuret on Baabelissa. Eli kristityt "jäljittelevät" uskovaisuutta ja jäljittely on lainaus juutalaisuuteen, ei Apostoliseen uskoon.

        Siksi kristillisyys on muotouskonnollisuutta ja siten tekee tyhjäksi Jumalan Sanan ja on sitä laimeaa - haaleaa muotoa, jolla palvotaan kunkin kansan luomaa - meillä Martti Lutherin näköistä Paavi- uskontoa.

        Jos "Yksi-usko" kirjoitta olet kanssani rehellinen, niin ei voi muuta todeta. Meidän kristikunnan täällä on isien perinnäisopit hapattanut ja Martin, sekä äidinmaidon tulosta.
        --- Ja siitä pidetään kynsin sekä hampain kiinni---

        Pitäisi palata sinne Apostoliseen aikaan eli katolishapatteen - äitilapsikultin ohi - oppiin, mitä Jeesuksen aikana saatiin Mestarin suusta opetusta.

        Meille on varjolain puolelta riittävästi opetusta, joka pitäisi avata silmiä ja kun silmämme avaamme, tulemme herätykseen, sekä palaamme juurillemme Abrahamin, - Iisakin ja Jaakobin uskon Herran äärelle, poistuu silloin juutalaisilta’kin meidän asettama peittovaate silmiltä ja hekin näkevät Vapahtajan ja tämä saa aikaiseksi Herran paluun.

        Olemme YKSI kansa - Herran oma kansa. Niin aikain alusta, sen loppuun.

        Olen toisella palstalla viitannut tuohon ristin varjoon, eli avaan tännekin kuvan, jota käytin aikoinani luterilaisen leirimme tilaisuudessa raamattutunnilla.
        Kuva selitettynä.
        Uusi Jerusalem on taustalla taivaissa, katson oikealle - tulevaan.
        Kuvan keskellä on risti - sovitus - Tuo Uuden Jerusalemin, mitä se viesti Sanassa kertookaan, valaisee taivaista ristiä kohti.
        Sen ristin varjo lankeaa kuvassa vasemmalle maahan. Aivan Edeniin porteille asti. Siellä oli ensimmäinen uhrikaritsa, joka esikuvasi Golgataan. Adam ja Eva puettiin tuohon peittonahkaan. Peitettiin synnin alastomuus, aseettomuus. Se tehtiin Jumalan työnä.
        Edenin porteilla näen sen ristin varjon lankeamassa kuvassa Kainin ja Abelin. Kain maassa makaamassa. Kain veitsi kädessä.
        Toinen uhri viittasi Golgataan, uhraaja tapettiin. Veljellä oli omat työt, hän synkisti mielensä, josta Herra varoitti. Mutta varoitus ei tuottanut tulosta, hänestä tuli murhamies. Siellä kuvan luomassa ristinvarjosta löytyy Leeviläiset papit, uhrialttarit varjona julistamassa Golgatan sanomaa - kunnes tullaan sinne Golgatalle. Varjolain aikaan oli Herran kansa liikkeellä. Siellä on varjossa tämä Jerusalem, Baabelit, Egyptin ajat.
        Ristillä varjo poistui ja olemme uudessa ajassa, käymässä kohti Uutta taivaallista Jerusalemia.
        On virtaava virta – jossa on Johannes Kastaja ja Jeesus. Näen kuvassa oikealla rististä Herran pöydän ja opetuslapset, myös kieltäjän. Kyse on Herrankansasta. Siinä ei näy kristityt. Jumala kutsuu omaa kansaansa Herran kansaksi.

        Huomaatko tämän?

        Kristityt tulevat myöhempään, muotouskonnollisuus ottaa tuon pilkkanimen nimekseen. Ottaa sunnuntain pyhäkseen. Ottavat kirkkojen esikuvat ja kuvat siksi, että tietävät mitä palvotaan ja papit astuvat välimiehiksi ihmisen ja Jumalan välille, sekä tekevät tyhjäksi Jumalan sanan, sekä sen voiman. Siinä on tuo kristillisyys voimassa. Baabelin opin siivittäminä. Siksi en ole ’kristitty’, vaan Jumalan Kansaan oksastettu, ’Israeliin oksastettu muukalainen’ uskoen sijaisuhriini, siis uskon Jeesukseen. Enkä tee edes rististä - ihmisen rakenteesta pyhää puuta huoneeseeni, koska risti sinällään on ihmisen työtä. Ristillä näen tavan, millä Jumala ja rakkauden kohde lähimmäinen, ristiinnaulitaan meidän tekojen kautta ongelmiin. Pyritään surmaamaan rakkaus ja jättämään tämä maailma näkyviin, niin hyväntiedon puun ja pahantiedonpuun hedelmin. Kuka nyt siitä puusta minkäkin hedelmän ottaa tarjoillakseen?!.

        Elämänpuu- se on Herran leipäpuu - jolla hän Hedelmillä täyttää meidät elämään Kristuksessa ja Hän palvelee meitä uskomme kautta.
        //
        Niin, nyt puhuttiin sitten niistä juurista, mikä ruokkii mitäkin puuta ja mihin kukin on oksastettuna.
        Olen Jumalan kansalainen, Kristuksessa. Kristitty ei siksi nouse huulille, se kantaa muotouskonnollisuuden kaapua.
        KM

        <<Kristittyjen ----juuret--- ovat ja väittäisin, että ei juutalaisuudessa, vaan muotojumalisuudessa, jonka juuret on Baabelissa.>>

        Ilman juutalaisuutta ei olisi kristinuskoa, tosin ei olisi myöskään islamia. Siinä mielessä juuret ovat juutalaisuudessa. Mutta olet oikeassa siinä, että vanhaa pakanallista kulttuuria on sotkettu niin paljon kristinuskoon, ettei alkuperäistä (apostolien aikaista) uskoa tunnistaisi.

        "Juutalaisuus on maailmanuskonnoista pienin, mutta siitä on lähtöisin kaksi maailman suurinta uskontoa, kristinusko ja islam. " (lainaus alla olevasta linkistä)

        https://peda.net/p/Ari.Laamanen/e7lum/8-juutalaisuus

        <<Pitäisi palata sinne Apostoliseen aikaan eli katolishapatteen - äitilapsikultin ohi - oppiin, mitä Jeesuksen aikana saatiin Mestarin suusta opetusta.>>

        Olen samaa mieltä. Näin on kyllä käsittääkseni jo tapahtumassa, sillä monissa eri seurakunnissa on henkilöitä, jotka haluavat palata alkujuurilleen.

        << Siksi en ole ’kristitty’, vaan Jumalan Kansaan oksastettu, ’Israeliin oksastettu muukalainen’ uskoen sijaisuhriini, siis uskon Jeesukseen. >>

        Mielestäni sillä ei ole merkitystä, että pitääkö itseään kristittynä vai ei, kuuluuko johonkin kristilliseen seurakuntaan vai ei. Tärkeintä on sydämen tila, sillä ihminen on Pyhän Hengen temppeli. Se, mitä me itse ajatellaan ja miten kunnioitetaan Luojaa ja Raamattua, sillä on merkitystä. Ei sillä, että mihin seurakuntaan kuulutaan vai kuulutaanko mihinkään. Minusta Herran kansaan kuuluvat voivat olla missä seurakunnassa hyvänsä tai olla kuulumatta mihinkään seurakuntaan.


    • Yksi_usko

      Kopioin alussa linkittystä pelastuksen shofar- videosta: "Jakovin vieraana on ortodoksijuutalainen Baruch Korman ja heidän keskustelunaiheenaan juutalaisten juhlat Rosh Hashanah = pasuunansoiton päivä ja Yom Kippur = suuri sovituspäivä. "

      Seuraavassa on Baruchin puheesta kopiointia: Käsitteellä Rosh hashana ymmärretään yleensä uuttavuotta. Mutta (Mishnan mukaan) on neljä uuttavuotta. Rosh hashana on vuoden alku, mutta ei kaikille asioille, vaan alku kuninkaille. Kuninkaan vuosi vaihtuu aina 7. kuun alussa. Se liittyy aina kuninkaisiin ja kuninkaiden Kuninkaaseen (Messiaan). Hebrealainen sana "rosh" tarkoittaa alkua ja sana "sahan" vuotta tai muuttumista, muutosta. Se merkitsee siis muutoksen alkua. Miksi jonkun sitten pitää muuttua? Juutalaisissa rukouskirjoissa, rosh hashana merkitsee tuomiopäivää. Toisin sanoen Jumalan tuomio on tulossa. Olenko siihen valmis? Nehemian kirjan 8. luvussa kerrotaan Babyloniasta palanneista juutalaisista, jotka Tooraa lukiessaan huomasivat, etteivät olleet valmiita vaan tarvitsivat muutosta. Miten he tekivät sen? ...Juhla liittyy myös ylösnousemukseen. Jumala järjesti Iisakin sijasta uhrattavaksi oinaan. http://www.raamattu.fi/1992/1Moos.22.html#o35

      Rosh Hashana (pasuunansoiton päivä) ja Jom Teruah (suuri sovituspäivä) liittyvät shofarin puhaltamiseen. Sinä päivänä muistamme, mitä Jumala on järjestänyt. Kuka olikaan lopullinen uhri Juutalaisten puolesta? Messias! Muistamme rosh hashanan (pasuunansoiton päivä) päivänä Messiasta. Kuten oinas oli päästään kiinni pensaikossa, Jeesus sai orjantappurakruunun. Aabraham ymmärsi Jumalan järjestäneen oinaan. 1 Moos. 22. On syytä muistaa, että juhlat eivät ole meitä varten, vaan ne ovat Herraa varten. Niitä viettämällä kuulumme Hänelle aivan erityisellä tavalla.

      Puhumme Rosh hashanasta (pasuunansoiton päivä) tuomion päivänä. Mutta Jumala on armollinen Jumala. Kun tulee tämä tuomion päivä, niin ei olekaan tuomiota! Hän on armossaan antanut 10 päivää aikaa tutkia Sanaansa, katua ja löytää Hänen armonsa sovituksen kautta. Mitä merkitsee Jom kippur? Sana "kippur" tarkoittaa hebreassa peittämistä ja "jom" päivää. Jom kippur tarkoittaa siis peittämisen päivää. Temppelin kaikkein pyhimmässä oli liitonarkku. Siinä oli kansi, hebreaksi kipport, joka on sama sana. Sovituspäivän merkitys on se, että silloin Jumala peittää syntimme. Se ei ole sama asia eikä yhtä arvokas kuin lunastus, mutta se kiinnittää huomion ylimmän papin, Messiaan, työhön. Jom kippur toimii vain vuoden, sitten laitetaan uusi peite päälle. Sen sijaan meidän ylipappimme hoitaa asian toisin. Hän ei peitä syntejämme vaan ottaa ne kokonaan pois.

      Toinen sovituspäivään liittyvä asia on se, että tätä työtä ei tehnyt koko Israelin kansa vaan yksi ainoa, ylipappi. Hänen tehtävänsä oli mennä taivaallisen Isän eteen, jotta hän voisi varmistaa siunauksen kansalle. 3 Moos. 16:ssa kuvataan ylipapin tehtävä suurena sovituspäivänä. Mielenkiintoista on tämän liittyminen Iisakiin. Iisakin esikoinen oli Eesau. Tärkeää oli, että Jaakob sai esikoisen siunauksen. Monet kristityt ajattelevat, että Jaakob huijasi tai anasti sen. Asia ei ollut niin, vaan kyseessä oli reilu kauppa. Kun ostaa esikoisaseman, sen mukana seuraa esikoisen siunaus. Siinä ei ole mitään petosta. Mitä Jaakob nimi merkitsee? Se joka tulee perässä. Sitähän Jaakob yritti tehdä, tulla perässä. Kun Iisak kertoi Eesaulle että halusi siunata tämän. Mitä Eesau teki, joka oli myynyt esikoisuutensa Jaakobille? Kertoiko hän isälleen, että oli myynyt esikoisuutensa Jaakobille? Ei, vaan hän yritti varastaa takaisin myymänsä esikoisuuden. Tärkeää oli, että Jaakob meni isänsä luo tavalla joka ei nöyryyttäisi Eesauta, mutta saisi kuitenkin esikoisen siunauksen. Miten hän siis menetteli? Tarvittiin kaksi vuohta. Miten se liittyy jom kippuriin? Jom kippurissakin tarvitaan kaksi eläintä - toinen uhriksi ja toinen Asaselille erämaahan. Jaakob tarvitsi esikoisen siunausta varten kaksi vuohta, toisen ruoaksi ja toisen peitteeksi niskaansa ja käsiinsä saadakseen isänsä siunauksen. Tuomion päivään on jokaisen valmistauduttava niin, että voimme mennä Jumalan eteen saamaan siunauksen. Tämän Messias tarjoaa meille. Sovituspäivän ydin on 3 Moos. 17:11 "Sillä lihan sielu on veressä, veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä." Lopullinen anteeksiantamus ja pelastus tulee veren kautta.

    • Yksi_usko
    • Exap

      OIKEIN HIENO YKSINPUHELU, Yskin-ukko.

      Et tarvitse näemmä lainkaan juttukaveria, kun tarina noin loistaa ihan yksinäänkin.

      Tuli vaan mieleen...
      "Iisak on ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen."

      Ei nyt kyllä sinun pitää jo hakeutua valkotakkisten seuraan, jollet edes ymmärrä että sana juutalainen juontuu kreikan kielestä, jossa Ioudaios tarkoittaa Juudan heimon jäsentä.

      Ja vaikka katsoisit juutalaisten tarkoittavan Juudan poikia, on minun valitettavasti todettava että Iisak ei tosiaankaan ollut lapsenlapsensa jälkeläinen.

      Menisit nyt jo hevon kuuseen noiden hömppävideoittesi kanssa.

      • «Menisit nyt jo hevon kuuseen noiden hömppävideoittesi kanssa.»

        Blogin pitäminen voisi olla toimiva idea. Moni muukin julistushaluinen on ruvennut bloggaamaan. Täällä voisi sitten keskustelun lomassa vinkata, että tuolta blogistani löytyy tavattoman mielenkiintoista ja viisasta materiaalia, jota suosittelen kaikille ikään, sukupuoleen, etniseen taustaan, uskontoon ja eläinlajiin katsomatta.

        Hevon kuuseen menemistä suunnitellessa voisi katsoa mallia vaikkapa täältä:
        http://hevonkuuseen.blogspot.fi


      • v.aari kirjoitti:

        «Menisit nyt jo hevon kuuseen noiden hömppävideoittesi kanssa.»

        Blogin pitäminen voisi olla toimiva idea. Moni muukin julistushaluinen on ruvennut bloggaamaan. Täällä voisi sitten keskustelun lomassa vinkata, että tuolta blogistani löytyy tavattoman mielenkiintoista ja viisasta materiaalia, jota suosittelen kaikille ikään, sukupuoleen, etniseen taustaan, uskontoon ja eläinlajiin katsomatta.

        Hevon kuuseen menemistä suunnitellessa voisi katsoa mallia vaikkapa täältä:
        http://hevonkuuseen.blogspot.fi

        >>>> Blogin pitäminen voisi olla toimiva idea. >>>

        Ei se tällaisen hörhön kohdalla toimi. Hän aika nopeasti keksii, että miten oman blogin kävijämäärät saadaan selville ja kun hän huomaa, että vapaaehtoisesti hänen sekoilujaan tulee lukemaan pyöreät 0 kappaletta kuukaudessa, niin hän palaa hyvin nopeasti terrorisoimaan ihmisiä palstoille, joille voi massapommittaa aivopierujaan ihmisten pakkoluettavaksi.


      • Yksi_usko

        Mitäpä teidän jumalattomien kommentteihin osaisin kommentoida - en mitään.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Mitäpä teidän jumalattomien kommentteihin osaisin kommentoida - en mitään.

        >>> Mitäpä teidän jumalattomien kommentteihin osaisin kommentoida - en mitään. >>>

        Sinä olet taikauskoinen ja minä olen taikauskonnoton.

        En minä voi olla jumalaton, kun jumalia ei ole olemassa, ihan kuten tonttuihin uskomattomia ei kutsuta tontuttomiksi, vaan tonttuihin uskomattomuus on se normaali olotila.

        On selväpäiset ja sitten on taikauskoiset.


      • Yksi_usko
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Mitäpä teidän jumalattomien kommentteihin osaisin kommentoida - en mitään. >>>

        Sinä olet taikauskoinen ja minä olen taikauskonnoton.

        En minä voi olla jumalaton, kun jumalia ei ole olemassa, ihan kuten tonttuihin uskomattomia ei kutsuta tontuttomiksi, vaan tonttuihin uskomattomuus on se normaali olotila.

        On selväpäiset ja sitten on taikauskoiset.

        Minä en ole taikauskoinen, mutta sinä olet harhaoppinen, evoluutioteoria on harhaoppia.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Minä en ole taikauskoinen, mutta sinä olet harhaoppinen, evoluutioteoria on harhaoppia.

        Evoluutioteoria on tiedettä. Uskonto on satua ja jos uskoo satuja totena, on taikauskoinen.


      • Yksi_usko
        bushmanni kirjoitti:

        Evoluutioteoria on tiedettä. Uskonto on satua ja jos uskoo satuja totena, on taikauskoinen.

        <<on taikauskoinen>>

        Vain evoluutiouskoon uskovan mielestä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<on taikauskoinen>>

        Vain evoluutiouskoon uskovan mielestä.

        Sinulla ei ole satujesi todisteeksi edes yhtä konkreettista todistetta. Siksi se on taikauskoa. Evoluutioteorialla on murskaava todisteaineisto takanaan ja siksi jokaisessa yliopistossa on tänä päivänä evoluutiobiologian professori, evoluutioekologian professori jne. Se johtuu siitä, että evoluutioteoria kuvaa todellisia asioita.


    • Miksi Iisakin pitäisi olla "juutalainen?"
      Millä perusteella?

      yst. vast.t.
      jarinhotelli

      • Yksi_usko

      • Yksi_usko kirjoitti:

        "Juutalaiset pitävät kantaisänä Aabrahamia, Iisakia ja Jaakobia." (alla olevasta linkistä)

        https://peda.net/p/Ari.Laamanen/e7lum/8-juutalaisuus

        , Ahaa, Minä yhdistän juutalaisuuden Juudan maanosaan, tai ja Jaakobin pojan Juudan heimoon. En tiedä mikä on virallinen oikea määritelmä miten juutalaisuus ns. on lähtöisin ja miten määritellään.
        T Jatinhotelli


      • Yksi_usko
        jarinhotelli1 kirjoitti:

        , Ahaa, Minä yhdistän juutalaisuuden Juudan maanosaan, tai ja Jaakobin pojan Juudan heimoon. En tiedä mikä on virallinen oikea määritelmä miten juutalaisuus ns. on lähtöisin ja miten määritellään.
        T Jatinhotelli

        On tosiaankin kaksi ajattelutapaa. Kopioin tähän pari kohtaa Pekka Lindqvistin kirjasta: Juutalaisuus.

        Ensimmäinen lainaus koskee perinteistä ajattelutapaa, jossa verrataan kristinuskoa ja juutalaisuutta.

        "Perinteinen ajattelutapa taitaa olla kuitenkin, että toinen on huomattavasti vanhempi kuin toinen, että kristinusko on syntynyt juutalaisuuden helmassa, tai että juutalaisuus olisi "äitiuskonto" ja kristinusko sen "tytär". Juutalaisuus nähdään tällöin kaukaisen muinaisuuden uskontona, jonka taival alkaa aikojen alkuhämärästä, isä Abrahamin päivistä vähintäänkin, ja jossain verrattain myöhäisessä vaiheessa sen kainaloon putkahtaa kristinusko...."

        Toinen lainaus koskee sitten toisenlaista ajattelutapaa.

        "Nimitys juutalainen juontuu Juudan heimosta eli sittemmin Juudean alueen asukkaista. Kaksi heimoa, benjaminilaiset ja Juudan heimo (pitäisikö sanoa "juudalaiset"?), palaa pakkosiirtolaisuudesta Israelin eteläiseen osaan, rakentaa temppelin ja käynnistää jälleen temppelipalveluksen. Heistä tulee juutalaisia....".

        Sitten on tämä surullinen ja jo aikansaelänyt korvausteologinen ajattelutapa, lainaan samaisesta kirjasta seuraavaa.

        "Kristityt eurooppalaiset 1800-luvun tutkijat lanseerasivat termin "myöhäisjuutalaisuus" merkitsemään israelilaista uskontoa Esran ja Nehemian ajasta alkaen (400-luku eKr). Termi oli kuitenkin värittynyt ikävällä tavalla, mikä ei toisaalta estänyt sen käytön jatkumista vuosikymmenien ajan. Sen ajatushan on, että varsinainen elinvoimainen juutalaisuus oli ja meni ensimmäisen temppelin kultakaudella, minkä jälkeen jäljellä oli enää enenevässä määrin hengetön ja ehtoopuolelle kääntynyt myöhäisjuutalaisuus. Eilispäivän kristillisessä korvausteologisessa retoriikassa tämä oli tietenkin juuri näin: Juutalaisuuden aika oli ohi temppelin tuhon myötä ja kristillisen uskon tultua sen tilalle aitona juutalaisuuden perillisenä. Siksi siihenastisen juutalaisuuden viimeisestä kaudesta oli paikallaan puhua myöhäisjuutalaisuutena. Tällaiselle ajattelulle ei pitäisi enää olla sijaa sen paremmin akateemisella kentällä kuin muuallakaan. "

        Wikipediasta on taas tämä seuraava lainaus:

        "Juutalaisten historia on yli kolmentuhannen vuoden mittainen. Vahvistamattoman perimätiedon mukaan juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaiset


      • Yksi_usko kirjoitti:

        On tosiaankin kaksi ajattelutapaa. Kopioin tähän pari kohtaa Pekka Lindqvistin kirjasta: Juutalaisuus.

        Ensimmäinen lainaus koskee perinteistä ajattelutapaa, jossa verrataan kristinuskoa ja juutalaisuutta.

        "Perinteinen ajattelutapa taitaa olla kuitenkin, että toinen on huomattavasti vanhempi kuin toinen, että kristinusko on syntynyt juutalaisuuden helmassa, tai että juutalaisuus olisi "äitiuskonto" ja kristinusko sen "tytär". Juutalaisuus nähdään tällöin kaukaisen muinaisuuden uskontona, jonka taival alkaa aikojen alkuhämärästä, isä Abrahamin päivistä vähintäänkin, ja jossain verrattain myöhäisessä vaiheessa sen kainaloon putkahtaa kristinusko...."

        Toinen lainaus koskee sitten toisenlaista ajattelutapaa.

        "Nimitys juutalainen juontuu Juudan heimosta eli sittemmin Juudean alueen asukkaista. Kaksi heimoa, benjaminilaiset ja Juudan heimo (pitäisikö sanoa "juudalaiset"?), palaa pakkosiirtolaisuudesta Israelin eteläiseen osaan, rakentaa temppelin ja käynnistää jälleen temppelipalveluksen. Heistä tulee juutalaisia....".

        Sitten on tämä surullinen ja jo aikansaelänyt korvausteologinen ajattelutapa, lainaan samaisesta kirjasta seuraavaa.

        "Kristityt eurooppalaiset 1800-luvun tutkijat lanseerasivat termin "myöhäisjuutalaisuus" merkitsemään israelilaista uskontoa Esran ja Nehemian ajasta alkaen (400-luku eKr). Termi oli kuitenkin värittynyt ikävällä tavalla, mikä ei toisaalta estänyt sen käytön jatkumista vuosikymmenien ajan. Sen ajatushan on, että varsinainen elinvoimainen juutalaisuus oli ja meni ensimmäisen temppelin kultakaudella, minkä jälkeen jäljellä oli enää enenevässä määrin hengetön ja ehtoopuolelle kääntynyt myöhäisjuutalaisuus. Eilispäivän kristillisessä korvausteologisessa retoriikassa tämä oli tietenkin juuri näin: Juutalaisuuden aika oli ohi temppelin tuhon myötä ja kristillisen uskon tultua sen tilalle aitona juutalaisuuden perillisenä. Siksi siihenastisen juutalaisuuden viimeisestä kaudesta oli paikallaan puhua myöhäisjuutalaisuutena. Tällaiselle ajattelulle ei pitäisi enää olla sijaa sen paremmin akateemisella kentällä kuin muuallakaan. "

        Wikipediasta on taas tämä seuraava lainaus:

        "Juutalaisten historia on yli kolmentuhannen vuoden mittainen. Vahvistamattoman perimätiedon mukaan juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaiset

        Kiitos paljon tiedosta.

        t. jarinhotelli


    • Exap

      No nythän tuo sekoilusi taas selvisi. Eli väitteesi "Iisak on ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen." ON TÄYTTÄ HEVONSELLAISTA.

      Olet taas sekoittanut totaalisesti puurot ja vellit, kuten tapoihisi kuuluu.

      Viittaat siis siihen, että niiden, jotka harjoittivat juutalaista uskoa, kantaisä on Iisak. Mutta ihan yhtä hyvin se olisi Aabraham, Nooa tai vaikkapa Aatami. Olet kyllä ihan pihalla tuossa Iisak-väitteessäsi, sillä Iisak ei ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä, eikä myöskään juutalaisten Jumalaa ensimmäisenä kunnioittanut kantaisä, eikä juutalaisen uskon ensimmäinen edustaja. Edes lupausta jälkeläisistä ei annettu ensiksi hänelle, vaan Aabrahamille.

      Juutalaiseen uskoon kun ei SYNNYTÄ. Juutalaisiin kansana tai -ryhmänä taas voi syntyä, Joten ei ole mitenkään teoriassakaan mahdollista, että Iisak olisi syntynyt juutalaiseksi.

      Jos joku huuhaavideo noin väittää, eikö sinulla ole ymmärrystä tajuta että se on ihan huuhaata ?

      Etkö tosiaan itse edes ymmärrä mitä kaikkea soopaa täällä levität ?

      • Yksi_usko

        << Olet kyllä ihan pihalla tuossa Iisak-väitteessäsi, sillä Iisak ei ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä>>

        Et taida oikein ymmärtää. En kirjoittanut, että Iisak olisi ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä vaan kirjoitin, että Iisak oli ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        << Olet kyllä ihan pihalla tuossa Iisak-väitteessäsi, sillä Iisak ei ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä>>

        Et taida oikein ymmärtää. En kirjoittanut, että Iisak olisi ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä vaan kirjoitin, että Iisak oli ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen.

        "En kirjoittanut, että Iisak olisi ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä vaan kirjoitin, että Iisak oli ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen."

        Tarkoittaen mitä ? Sitäkö, että hän oli ensimmäinen lapsenlapsensa jälkeläinen, vai sitäkö, että hän oli ensimmäinen juudan kuningaskunnan syntynyt jäsen ? Vaiko sitä, että oli ensimmäinen joka joka jo syntyessään tunnusti sitä uskoa jota nykyään juutalaisuudeksi kutsutaan ?

        Että mitä näistä, siis ? Vai miten hän muka oli juutalainen jo syntyessään ?


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "En kirjoittanut, että Iisak olisi ollut juutalaisten ensimmäinen kantaisä vaan kirjoitin, että Iisak oli ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen."

        Tarkoittaen mitä ? Sitäkö, että hän oli ensimmäinen lapsenlapsensa jälkeläinen, vai sitäkö, että hän oli ensimmäinen juudan kuningaskunnan syntynyt jäsen ? Vaiko sitä, että oli ensimmäinen joka joka jo syntyessään tunnusti sitä uskoa jota nykyään juutalaisuudeksi kutsutaan ?

        Että mitä näistä, siis ? Vai miten hän muka oli juutalainen jo syntyessään ?

        En rupea kanssasi väittelemään, koska me ajattelemme eri tavalla. Jos ajatellaan, juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista, niin Iisak, joka on Aabrahamin lapsi, on todellakin ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen.

        Sinä voit ajatella ihan miten lystää. En ota siihen kantaa.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        En rupea kanssasi väittelemään, koska me ajattelemme eri tavalla. Jos ajatellaan, juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista, niin Iisak, joka on Aabrahamin lapsi, on todellakin ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen.

        Sinä voit ajatella ihan miten lystää. En ota siihen kantaa.

        Ei tarvitse väitellä. Olet väärässä joka tapauksessa, koska se, että joku on vaikkapa presidentti Niinistön kantaisä, ei tee hänestä ensimmäistä presidentiksi syntynyttä ihmistä.

        "Juutalaisiin luetaan yleisen määritelmän mukaan ihmiset, jotka ovat joko kasvaneet juutalaisessa perheessä, joilla on juutalaisia esivanhempia, tai jotka ovat kääntyneet juutalaiseen uskoon." (Wikipedia)

        Iisak ei toteuta näistä yhtäkään.

        Terve järki ja logiikka auttaisi sinua ymmärtämään tämän.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Ei tarvitse väitellä. Olet väärässä joka tapauksessa, koska se, että joku on vaikkapa presidentti Niinistön kantaisä, ei tee hänestä ensimmäistä presidentiksi syntynyttä ihmistä.

        "Juutalaisiin luetaan yleisen määritelmän mukaan ihmiset, jotka ovat joko kasvaneet juutalaisessa perheessä, joilla on juutalaisia esivanhempia, tai jotka ovat kääntyneet juutalaiseen uskoon." (Wikipedia)

        Iisak ei toteuta näistä yhtäkään.

        Terve järki ja logiikka auttaisi sinua ymmärtämään tämän.

        <<Olet väärässä joka tapauksessa, koska se, että joku on vaikkapa presidentti Niinistön kantaisä, ei tee hänestä ensimmäistä presidentiksi syntynyttä ihmistä.>>

        Olet röyhkeä. En ole noin väittänytkään. Tuo on vain sinun logiikkaasi.

        Se, että juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista, tekee Iisakista, joka on Aabrahamin lapsi, todellakin ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen

        "Vahvistamattoman perimätiedon mukaan juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaiset

        Wikipedian linkki, jonka sinä olit linkinnyt, kertoo ketä luetaan juutalaisiin.

        "Juutalaisiin luetaan yleisen määritelmän mukaan ihmiset, jotka ovat joko kasvaneet juutalaisessa perheessä, joilla on juutalaisia esivanhempia, tai jotka ovat kääntyneet juutalaiseen uskoon." (Wikipedia)

        <<Iisak ei toteuta näistä yhtäkään.>>

        Sinun logiikkaasi ei ymmärrä pirukaan.

        Jos on niin miten juutalaiset itsekin ajattelevat, hehän muistavat mainita Aabrahamin, Iisaki ja Jaakobin, niin Iisak totetuttaa tuonkin määritemän täydellisesti.

        Oletko tosiaan mielestäsi olevinasi viisaampi kun juutalaiset itse?


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Olet väärässä joka tapauksessa, koska se, että joku on vaikkapa presidentti Niinistön kantaisä, ei tee hänestä ensimmäistä presidentiksi syntynyttä ihmistä.>>

        Olet röyhkeä. En ole noin väittänytkään. Tuo on vain sinun logiikkaasi.

        Se, että juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista, tekee Iisakista, joka on Aabrahamin lapsi, todellakin ensimmäinen juutalaiseksi syntynyt ihminen

        "Vahvistamattoman perimätiedon mukaan juutalaiset ovat polveutuneet kantaisä Abrahamista."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaiset

        Wikipedian linkki, jonka sinä olit linkinnyt, kertoo ketä luetaan juutalaisiin.

        "Juutalaisiin luetaan yleisen määritelmän mukaan ihmiset, jotka ovat joko kasvaneet juutalaisessa perheessä, joilla on juutalaisia esivanhempia, tai jotka ovat kääntyneet juutalaiseen uskoon." (Wikipedia)

        <<Iisak ei toteuta näistä yhtäkään.>>

        Sinun logiikkaasi ei ymmärrä pirukaan.

        Jos on niin miten juutalaiset itsekin ajattelevat, hehän muistavat mainita Aabrahamin, Iisaki ja Jaakobin, niin Iisak totetuttaa tuonkin määritemän täydellisesti.

        Oletko tosiaan mielestäsi olevinasi viisaampi kun juutalaiset itse?

        "Sinun logiikkaasi ei ymmärrä pirukaan. "

        Et siis ymmärrä tervettä logiikkaa ?

        No, sitten varmaan osaat kertoa mikä näistä on totta:
        a) Iisak kasvoi juutalaisessa perheessä
        b) Iisakilla on juutalaisia esivanhempia
        c) Iisak kääntyi juutalaiseen uskoon

        Jos viittaat juutalaisuuteen USKONTONA, niin siinä tapauksessa joudun valitettavasti toteamaan, että hän ei syntyessään tiennyt juutalaisesta uskonnosta sen enempää kuin kala polkupyörästä. Joten hän ei voinut syntyä juutalaisuuteen uskovana.

        Mutta jos itse asiassa katsot mitä juutalaisuus opettaa, niin:
        "Juutalaisuus uskoo Mooseksen liiton kuuluvan Israelin kansalle, eikä muilla kansoilla ole moraalista velvoitusta sen pitämiseen. Mooseksen liittoa edeltää Nooan liitto, jonka Jumala asetti vedenpaisumuksen jälkeen ja joka koskee koko ihmiskuntaa. Tämän vuoksi juutalainen teologia ei tunne ajatusta pelastuksesta, joka koskisi vain Mooseksen liittoon kuuluvia."

        Joten juutalaisuuden mukaan sapatti kuuluu vain juutalaisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      148
      2597
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      179
      1548
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1403
    4. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      113
      1330
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1197
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1122
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      41
      1108
    8. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1085
    9. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1077
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      73
      986
    Aihe