Oletko tuoksuyliherkkä

rexoona

Minä olin ja olen partavedelle.
Mainitsin siitä partaveden hajusta niin isäntä vaan lisäsi hajuvettä naamaan.
Pääsin siitä kun pakkasin tavarani autooni ja vaihdoin maakuntaa.
Taipumus hajustaa itseään on periytyvä, poika oli samanlainen, minun maininta asiasta ei auttanut. Nyt ei enää löyhkä, kai joku on saanut järkeä päähän.
Väkevälle hielle haisevat ihmiset ja kauppojen tuoksukynttilä osastot on karmeita.

117

2339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaunisaamuhetki

      Minulla on hajusteallergia, siis testattu juttu. Sen myötä on tullut myös herkkyys tuoksuille, en kestä enää voimakkaita tuoksuja. Noita tuoksu- tai siitepölyallergioita ei ole testattu, mutta joskus tulee "kohtaus", eli nenästä vuotaa tolkuttomasti kirkasta nestettä, joskus silmistä ja aivastuttaa.

      • Anonyymi

        Venäläisten myski haisee aivan kammottavalta. Samoin muslimien esim turkkilaiset haisee niin että meinaa henki salpaantua. Työpaikalla jätin mielipiteeni virolaisten hajusta. Oli paha haju mutta siihen loppui hajuveden lotraus hajuton kun oli työpiste mutta virolainen suuttui


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläisten myski haisee aivan kammottavalta. Samoin muslimien esim turkkilaiset haisee niin että meinaa henki salpaantua. Työpaikalla jätin mielipiteeni virolaisten hajusta. Oli paha haju mutta siihen loppui hajuveden lotraus hajuton kun oli työpiste mutta virolainen suuttui

        Niinhän ne ihmiset aina suuttuvat , kun eivät ymmärrä mitä aiheuttavat toisille hajuillaan
        Itse olin töissä ja sinne tuli uusi työntekijä ja sanoin heti kättelyssä ettei tässä työmaasta sitten käytetä hajuvesiä kun oli neljä yliherkkä työryhmässä. Ätämä ihminen suuttui myös sikä halunnut edes kuunnella kun yritettiin selittää .
        Niin että minusta nuokin asiat pitäisi ottaa puheeksi jo koulussa lapsille , että muistavat kun ovat isoja.


    • On minullakin, inhoan partavesiä ja hajusteita olivat miten kalliita hyvänsä. Puhdas ihminen on ok ilman keinotekoisia hajusteita.
      Tuoksukynttilät ovat pannassa kotonani, en ole kaupassa käydessäni huomannut niiden vaikuttavan jos hyllyn ohi kuljen.

      • rexoona

        Käyppä ikeassa, tuosuuu!


      • eitarvihenuuskuttaa
        rexoona kirjoitti:

        Käyppä ikeassa, tuosuuu!

        osaston voi ohittaa hengittäen vain suun kautta


    • Kuten "kemikalion" asian-tuntija aamu-teeveessä sanoi:
      Lääke-tieteellisesti pätevää diagnosointia ei haju-herkkyydestä ole.
      Asian-tuntija vihjaisi myös hieman naurahtaen kyseessä olevan ehkä vain tyypillinen naisellinen oire.
      Tässä miehellisesti:
      -
      Tuoksu-herkästi
      -
      "Mauste-Kurkut minua vältelleet ovat
      aika ihme kun makunsa ovat niin kiehtovat.

      Nyt jää-kaappini lokero tuoksuu hienosti
      monta vivahdetta hajuista nousee vienosti.

      Se on riittoisaa tuo mauste-kurkku hyvästi
      ohut-ohuet viipaleet ovat leivällä riittävästi."
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=kCPlxi0n3Ow

      H.

      • Niinpä, "kemikalion asiantuntija" nämä asiat tietää. :)


      • kaunisaamuhetki

        Kuulehan nyt Hunkki, Hajusteallergia on aivan testattava juttu. Selkään pannaan joukko lappuja ja muutaman päivän päästä katsotaan mikä iti. Allergiset saavat pahan ihottuman joistakin aineista. Tuoksuyliherkkyys tulee luultavasti usein ainakin hajusteille allergisille. Kai tulee myös ilman sitä, sanovat. Itselleni allergisen oireen tekee myös Nikkeli.
        Mitäs naisellista tässä olisi ?


      • kaunisaamuhetki kirjoitti:

        Kuulehan nyt Hunkki, Hajusteallergia on aivan testattava juttu. Selkään pannaan joukko lappuja ja muutaman päivän päästä katsotaan mikä iti. Allergiset saavat pahan ihottuman joistakin aineista. Tuoksuyliherkkyys tulee luultavasti usein ainakin hajusteille allergisille. Kai tulee myös ilman sitä, sanovat. Itselleni allergisen oireen tekee myös Nikkeli.
        Mitäs naisellista tässä olisi ?

        Voiko hajuja testata ihopistokokeilla?


      • menikökaaliin
        siilenämää kirjoitti:

        Voiko hajuja testata ihopistokokeilla?

        Hajusteallergia on eri asia kuin tuoksuyliherkkyys! Hajusteallergikko saa ihottuman kosketuksesta allergiaa aiheuttaville!!!


      • menikökaaliin kirjoitti:

        Hajusteallergia on eri asia kuin tuoksuyliherkkyys! Hajusteallergikko saa ihottuman kosketuksesta allergiaa aiheuttaville!!!

        Eikö hajusteallergia tule hajusta eikä kosketuskesta vai tarkoittaako se hajun kosketusta nenään? Kysyinkin että voiko hajusteita testata ihopistokokeilla?


      • siilenämää kirjoitti:

        Eikö hajusteallergia tule hajusta eikä kosketuskesta vai tarkoittaako se hajun kosketusta nenään? Kysyinkin että voiko hajusteita testata ihopistokokeilla?

        Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla. Diagnoosin asettaminen, mikäli sellainen tehdään, tapahtuu oirekyselyn avulla. Voimakkaimmin oireilevia on hankala erottaa esimerkiksi paniikkihäiriöisistä. Tuoksuyliherkät eivät koetilanteissa erota eri tuoksuja kontrollihenkilöitä paremmin, mutta siinä missä tuoksuille reagoimattoman henkilön aistit tottuvat nopeasti voimakkaaseenkin tuoksuun, tuoksuyliherkän elimistössä ei tottumista tapahdu.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00531


      • siilenämää kirjoitti:

        Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla. Diagnoosin asettaminen, mikäli sellainen tehdään, tapahtuu oirekyselyn avulla. Voimakkaimmin oireilevia on hankala erottaa esimerkiksi paniikkihäiriöisistä. Tuoksuyliherkät eivät koetilanteissa erota eri tuoksuja kontrollihenkilöitä paremmin, mutta siinä missä tuoksuille reagoimattoman henkilön aistit tottuvat nopeasti voimakkaaseenkin tuoksuun, tuoksuyliherkän elimistössä ei tottumista tapahdu.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00531

        ......ja hajusteallergiasta:
        Hajusteisiin liittyvä kosketusallergia ilmenee ihottumana niillä ihoalueilla, jotka altistuvat hajustetuille tuotteille. Hajusteiden aiheuttama kosketusihottuma on eri asia kuin tuoksuyliherkkyys.
        https://www.allergia.fi/allergiat/hajusteallergia/


      • New-age
        menikökaaliin kirjoitti:

        Hajusteallergia on eri asia kuin tuoksuyliherkkyys! Hajusteallergikko saa ihottuman kosketuksesta allergiaa aiheuttaville!!!

        Eikö silloin ole kyse kosketus exseemasta? Tyypillistä atoopikolle.


      • Anonyymi
        siilenämää kirjoitti:

        Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla. Diagnoosin asettaminen, mikäli sellainen tehdään, tapahtuu oirekyselyn avulla. Voimakkaimmin oireilevia on hankala erottaa esimerkiksi paniikkihäiriöisistä. Tuoksuyliherkät eivät koetilanteissa erota eri tuoksuja kontrollihenkilöitä paremmin, mutta siinä missä tuoksuille reagoimattoman henkilön aistit tottuvat nopeasti voimakkaaseenkin tuoksuun, tuoksuyliherkän elimistössä ei tottumista tapahdu.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00531

        Minun nenä alkaa heti vuotamaan ja silmät kun yksi lastenlapsista käy kylässä , partaveden voimakas haju on todella painostava , tuntuu että sitä vois ilmassa leikata veitsellä niin painostavaa se on.
        Jos ihmiset osaisivat käyttää hajuvesiä kuten niitä on tarkoitettu käytettäväksi niin olisi vähemmän yliherkkyyttä. Sillä minä siedän esim jos joku kävelee ohitseni ja siitä jää mieto tuoksu ilmaan , niin mieto ettei sitä edes osaa sanoa miltä tuoksuu muuta kun ainostaan hyvältä , siis aavistuksen verran .
        Mutta toiset lotraa hajuvettä älyttömästi eivätkä tajua ettei sitä hajua voi enää tuoksuksi sanoa , kamalinta ruokakaupassa kun näitä hajupommeja sielläkin aamupäivisin juoksee ehtoo hajut päällä .


    • Hajuhermo

      Just näin kun mielikki.mummo. Järkkyä kun bussissa joku vieressä haisee yli 30 km., ei tiedä minne hyppäis. Kyllä hikikin on hirveä haju.
      Ikeassa vedän henkeä, pidätän ja ryntään kynttiläosaston ohi.
      Ei oo kyllä mitään allergiaa, hermoihin vain ottaa.

      • kaunisaamuhetki

        Deodorantteja ja pesuaineita on myös meille kosketusallergikoille ilman hajusteita.
        Kaipa tuo hikijuttu on myös sairaus. Minun piti kerran vaihtaa paikkaa pitkällä bussimatkalla kun jollain oli todella pistävä haju.
        Mielikki-mummolle erityinen kiitos mukavista kommenteista. Sinä et kommentoi ylimielisesti, se on fiksun ihmisen merkki.
        Kohta jatkan hommiani, joten pääsette rauhaan ärtyvätkin.


      • Se on pelkkää nirppanokkaisuutta, jos ei voi sietää hien hajua.
        En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen fyysisiä oireita ihmisen luonnollisista hajuista. Se yliherkkyys on pelkästään psyykkistä silloin.

        Jotkut kemiallisten aineitten hajut minulla alkaa kutittaa kurkkua, eikä yskimisestä meinaa tulla loppua, eikä tulekaan ennenkuin menen kauemmaksi sen tuoksun aiheuttajasta. Sitten tulee ne seitsemän aivastusta peräkkäin ja päällekkäin ja räkä lentää ....
        Yksi pesuaine meillä oli töissä, joka sai hengitykseni vinkumaan. Kun vaihdoin toiseen, niin vaikka siinäkin jotain parfyymiä oli, niin ei se vaikuttanut minuun samalla tavalla.

        Minulla ne ovat jotkut tietyt (itselleni tuntemattomat) aineosat joissakin kemiallisissa tuotteissa, jotka ottavat henkeen. Ei siis pelkkä tuoksu tai haju, vaan se joku kemiallinen aine mitä ilmassa leijailee sen hajun seassa.


      • haiserauhassa
        Tellukka kirjoitti:

        Se on pelkkää nirppanokkaisuutta, jos ei voi sietää hien hajua.
        En ole koskaan kuullut kenenkään saaneen fyysisiä oireita ihmisen luonnollisista hajuista. Se yliherkkyys on pelkästään psyykkistä silloin.

        Jotkut kemiallisten aineitten hajut minulla alkaa kutittaa kurkkua, eikä yskimisestä meinaa tulla loppua, eikä tulekaan ennenkuin menen kauemmaksi sen tuoksun aiheuttajasta. Sitten tulee ne seitsemän aivastusta peräkkäin ja päällekkäin ja räkä lentää ....
        Yksi pesuaine meillä oli töissä, joka sai hengitykseni vinkumaan. Kun vaihdoin toiseen, niin vaikka siinäkin jotain parfyymiä oli, niin ei se vaikuttanut minuun samalla tavalla.

        Minulla ne ovat jotkut tietyt (itselleni tuntemattomat) aineosat joissakin kemiallisissa tuotteissa, jotka ottavat henkeen. Ei siis pelkkä tuoksu tai haju, vaan se joku kemiallinen aine mitä ilmassa leijailee sen hajun seassa.

        Taidat haista hielle itse?
        Pistävä hienhaju kutittaa kurkkua ja yskittää, liekkö fyysistä vai nirppanokkaisuutta!


      • haiserauhassa kirjoitti:

        Taidat haista hielle itse?
        Pistävä hienhaju kutittaa kurkkua ja yskittää, liekkö fyysistä vai nirppanokkaisuutta!

        Saatanpa haistakin. Tuntuuko se sinne asti? Onko vaikea hengittää?
        Päästelen just vettä kylpyammeeseen.

        Kukaan ei ole saanut astmakohtausta tai kuollut hien hajuun.
        Pelkkää kuvittelua vain, että se olisi vaarallista ja pelkkä luulo sellaisesta saa sinut yskimään.
        Työnnätkö sinä hajutonta kakkaa, ettet vain tukehtuisi hajuun?


      • haiserauhassa
        Tellukka kirjoitti:

        Saatanpa haistakin. Tuntuuko se sinne asti? Onko vaikea hengittää?
        Päästelen just vettä kylpyammeeseen.

        Kukaan ei ole saanut astmakohtausta tai kuollut hien hajuun.
        Pelkkää kuvittelua vain, että se olisi vaarallista ja pelkkä luulo sellaisesta saa sinut yskimään.
        Työnnätkö sinä hajutonta kakkaa, ettet vain tukehtuisi hajuun?

        Hengitä kokeeksi ammoniakkia! Saa apteekista.
        Sellaisia haisuleita tapaa jotka pölähtää ammoniakille!
        Hiki itsessään ei haise, se on vettä ja suoloja, valkuaisaineita ja rasvahappoja, hikeen voi kuitenkin päästä tuoksahduksia syödyistä ruoista, kuten valkosipulista, currysta, B-vitamiineista ja alkoholista.
        Lemu syntyy niin syy on bakteereissa. Kun hiki nousee esim kainaloihin, kainaloissa viihtyvät bakteerit alkavat hajottaa sen valkuaisaineita ja rasvahappoja. Näin vapautuu esimerkiksi ammoniakkia – ja pahaa hajua.
        Hyvää päivänjatkoa haisulit!


      • haiserauhassa kirjoitti:

        Hengitä kokeeksi ammoniakkia! Saa apteekista.
        Sellaisia haisuleita tapaa jotka pölähtää ammoniakille!
        Hiki itsessään ei haise, se on vettä ja suoloja, valkuaisaineita ja rasvahappoja, hikeen voi kuitenkin päästä tuoksahduksia syödyistä ruoista, kuten valkosipulista, currysta, B-vitamiineista ja alkoholista.
        Lemu syntyy niin syy on bakteereissa. Kun hiki nousee esim kainaloihin, kainaloissa viihtyvät bakteerit alkavat hajottaa sen valkuaisaineita ja rasvahappoja. Näin vapautuu esimerkiksi ammoniakkia – ja pahaa hajua.
        Hyvää päivänjatkoa haisulit!

        Silloin kun kopioi vaikkapa suoraan netiltä, niinkuin sinä, niin siihen kuuluu sitaatit ja kopioidun alkulähde. Tällätavalla:

        " Hiki itsessään ei haise.
        Siihen voi kuitenkin päästä tuoksahduksia syödyistä ­ruoista, kuten valkosipulista, currysta, B-vitamiineista ja alkoholista.
        Miksi kainalot sitten lemuavat välillä vastenmielisen voimakkaasti? Syy on bakteereissa. Kun suurten hikirauhasten erittämä hiki purskahtaa iholle, kainaloissa viihtyvät bakteerit alkavat hajottaa sen valkuaisaineita ja rasvahappoja. Näin vapautuu esimerkiksi ammo­niakkia – ja pahaa hajua. "
        (Kauneus&Terveys: "Tiesitkö, että hiki ei haise? Lue 10faktaa!)

        Minkälaisessa pumpulissa ihminen on silloin elänyt, jos hän edellyyttää elämältä, että kaiken pitäisi maailmassa olla hänen silmissään ja juuri hänen takiaan kaunista sekä tuoksua juuri hänen mielestään ja hänen takiaan hyvälle?

        Maailma on täynnä erilaisia hajuja, hyviä ja pahoja. Se pitää vain hyväksyä. Jos ei sitä jaksa hyväksyä, niin ongelmaa voi etsiä itsestään, eikä toisen ihmisen kainalokuopasta.
        Mitä sitä sitten, jos hikeen sekoittuu ruokien ja mausteiden tuoksuja? Syötkö itse vain tuoksuttomia tai sinun mielestäsi hyväntuoksuisia ruokia? Paheksut sitä, jos toiset syövät sellaista, mikä juuri sinun mielestäsi haisee pahalle? Ongelmahan on sinun, eikä toisten.

        Ammoniakista puheenollen.
        Olen maatalosta kotoisin ja lapioinut lehmänsontaa navetasta pienen ikäni. Hengissä vielä.
        Äitini valitti, kun lehmät hävitettiin pois niin alkoi olla flunssa vähän väliä. Silloin ei ollut juuri koskaan, kun joutui kulkemaan navetalla vetämässä ammoniakin hajua nenäänsä monta kertaa päivässä.


      • kaunisaamuhetki
        Tellukka kirjoitti:

        Silloin kun kopioi vaikkapa suoraan netiltä, niinkuin sinä, niin siihen kuuluu sitaatit ja kopioidun alkulähde. Tällätavalla:

        " Hiki itsessään ei haise.
        Siihen voi kuitenkin päästä tuoksahduksia syödyistä ­ruoista, kuten valkosipulista, currysta, B-vitamiineista ja alkoholista.
        Miksi kainalot sitten lemuavat välillä vastenmielisen voimakkaasti? Syy on bakteereissa. Kun suurten hikirauhasten erittämä hiki purskahtaa iholle, kainaloissa viihtyvät bakteerit alkavat hajottaa sen valkuaisaineita ja rasvahappoja. Näin vapautuu esimerkiksi ammo­niakkia – ja pahaa hajua. "
        (Kauneus&Terveys: "Tiesitkö, että hiki ei haise? Lue 10faktaa!)

        Minkälaisessa pumpulissa ihminen on silloin elänyt, jos hän edellyyttää elämältä, että kaiken pitäisi maailmassa olla hänen silmissään ja juuri hänen takiaan kaunista sekä tuoksua juuri hänen mielestään ja hänen takiaan hyvälle?

        Maailma on täynnä erilaisia hajuja, hyviä ja pahoja. Se pitää vain hyväksyä. Jos ei sitä jaksa hyväksyä, niin ongelmaa voi etsiä itsestään, eikä toisen ihmisen kainalokuopasta.
        Mitä sitä sitten, jos hikeen sekoittuu ruokien ja mausteiden tuoksuja? Syötkö itse vain tuoksuttomia tai sinun mielestäsi hyväntuoksuisia ruokia? Paheksut sitä, jos toiset syövät sellaista, mikä juuri sinun mielestäsi haisee pahalle? Ongelmahan on sinun, eikä toisten.

        Ammoniakista puheenollen.
        Olen maatalosta kotoisin ja lapioinut lehmänsontaa navetasta pienen ikäni. Hengissä vielä.
        Äitini valitti, kun lehmät hävitettiin pois niin alkoi olla flunssa vähän väliä. Silloin ei ollut juuri koskaan, kun joutui kulkemaan navetalla vetämässä ammoniakin hajua nenäänsä monta kertaa päivässä.

        Arvelen, että on myös jotain sairaalloista tuoksumista. Olin kerran bussimatkalla Pohjois-Norjaan. Edessäni istui erittäin voimakkaasti pistävän hienhajuinen henkilö. Huomiota herättämättä vaihdoin pysähdyspaikalla paremmalle "maisemapaikalle".
        Maalla asuvana olen monenlaisten tuoksujen keskellä, ympärillä on eläintiloja, silti jokin tuoksu voi mennä sietorajan yli.


      • kaunisaamuhetki kirjoitti:

        Arvelen, että on myös jotain sairaalloista tuoksumista. Olin kerran bussimatkalla Pohjois-Norjaan. Edessäni istui erittäin voimakkaasti pistävän hienhajuinen henkilö. Huomiota herättämättä vaihdoin pysähdyspaikalla paremmalle "maisemapaikalle".
        Maalla asuvana olen monenlaisten tuoksujen keskellä, ympärillä on eläintiloja, silti jokin tuoksu voi mennä sietorajan yli.

        Sanavalintasi oli kuitenkin oikea, kun et sanonut joutuneesi vaihtamaan paikkaa hänen takiaan, vaan annoit ymmärtää tehneesi sen itsesi takia.
        Olen minäkin joutunut työmatkoillani vaihtamaan junanvaunua ja jopa vaihtamaan junaakin, kun en ole kestänyt parfyymin tuoksua yskimättä ja räkimättä.

        Eiköhän ihmisellä hajuaisti ole itsesuojelutarkoituksessa eikä vain nautinnon saamiseksi hyvistä tuoksuista.
        Sellaiset oudot hajut, joita ei tiedä mikä sen aiheuttaa, tuntuvat vaarallisilta.

        Muistan, kun norrlantilaiset naapurini herkuttelivat hapansilakalla, enkä ollut koskaan aikaisemmin sellaista hajua tuntenut, niin luulin ilmassa olevan jotain vaarallista kaasua enkä meinannut uskaltaa hengittää. Tarpeeksi kauan kun pidättää hengitystään, niin huimaamaanhan se alkaa ja sitten tuntui se haju vieläkin vaarallisemmalta. Sitten, kun sain tietää sen olevan vain hapansilakan hajun, niin ei se enää minua haitannut, oli vaara ohi.


      • ikäväihminen
        Tellukka kirjoitti:

        Silloin kun kopioi vaikkapa suoraan netiltä, niinkuin sinä, niin siihen kuuluu sitaatit ja kopioidun alkulähde. Tällätavalla:

        " Hiki itsessään ei haise.
        Siihen voi kuitenkin päästä tuoksahduksia syödyistä ­ruoista, kuten valkosipulista, currysta, B-vitamiineista ja alkoholista.
        Miksi kainalot sitten lemuavat välillä vastenmielisen voimakkaasti? Syy on bakteereissa. Kun suurten hikirauhasten erittämä hiki purskahtaa iholle, kainaloissa viihtyvät bakteerit alkavat hajottaa sen valkuaisaineita ja rasvahappoja. Näin vapautuu esimerkiksi ammo­niakkia – ja pahaa hajua. "
        (Kauneus&Terveys: "Tiesitkö, että hiki ei haise? Lue 10faktaa!)

        Minkälaisessa pumpulissa ihminen on silloin elänyt, jos hän edellyyttää elämältä, että kaiken pitäisi maailmassa olla hänen silmissään ja juuri hänen takiaan kaunista sekä tuoksua juuri hänen mielestään ja hänen takiaan hyvälle?

        Maailma on täynnä erilaisia hajuja, hyviä ja pahoja. Se pitää vain hyväksyä. Jos ei sitä jaksa hyväksyä, niin ongelmaa voi etsiä itsestään, eikä toisen ihmisen kainalokuopasta.
        Mitä sitä sitten, jos hikeen sekoittuu ruokien ja mausteiden tuoksuja? Syötkö itse vain tuoksuttomia tai sinun mielestäsi hyväntuoksuisia ruokia? Paheksut sitä, jos toiset syövät sellaista, mikä juuri sinun mielestäsi haisee pahalle? Ongelmahan on sinun, eikä toisten.

        Ammoniakista puheenollen.
        Olen maatalosta kotoisin ja lapioinut lehmänsontaa navetasta pienen ikäni. Hengissä vielä.
        Äitini valitti, kun lehmät hävitettiin pois niin alkoi olla flunssa vähän väliä. Silloin ei ollut juuri koskaan, kun joutui kulkemaan navetalla vetämässä ammoniakin hajua nenäänsä monta kertaa päivässä.

        Hiki se tulee kun vaahtoaa tällä palstalla päivät pitkät antamassa oikeita ohjeita ja kertomassa huikeita paskanluonti ja hengittämättä kokemuksia.


      • ikäväihminen kirjoitti:

        Hiki se tulee kun vaahtoaa tällä palstalla päivät pitkät antamassa oikeita ohjeita ja kertomassa huikeita paskanluonti ja hengittämättä kokemuksia.

        Noinko rankasti otat.
        Juoksetko samalla ympäriinsä läppärin kanssa?

        Minä taas istun tässä ihan vain rennosti persiilläni ja melkein palelen.


      • Anonyymi

        Ennemmin hien haju kun hajuveden haju, jos on pakko valita


    • Minulla on ollut parta vuosikymmeniä.

      • ...öh...ei tietysti sama parta, vaan aina uusiutuva, eli lyhentelen sitä n. 3-4 päivän välein.


    • älä-narise-turhasta

      Paskan kyllä haju ärsyttää, jotkut viihtyy paskanhajussaki, mieluummin kuin hajuveden tuoksussa, hah,
      paskan hajussa ei viitti kovin kauaa oleskella,
      lähtö tulee äkkiä parempien tuoksujen läheisyyteen,

      kaikki puhtaat tuoksut kyllä kelpaa, " puhtaus on puoli ruokaa " vanha sanonta

      ihanat hajuveden tuoksut ja puhdas pyykintuoksu on aivan ihana,

      on niitäki hulluja joita ärsyttää puhtaat tuoksutki, hah,

      joskus narina vaikuttaa tahalliselta ja erittäin tyhmältä, kai jotain kateutta puhtaudesta,

      • Erehdyt luulemaan hajuvesien tuoksuja puhtauden tuoksuiksi?
        Olet helposti höynäytettävä.

        Vähän samanlaista harhaluuloa, millä monet siivoajat höynäyttivät asiakkaita. Laimentamatonta pesuainetta suihkepullosta ilmaan ja asiakas kiitteli ja kehui, että nyt tuoksuu niin puhtaalle. Eihän se mitään puhtaalle, vaan pesuaineelle.


      • New-age

        Minä saan migreeniakohtauksen voimakkaista pölläyksistä, erityisesti Yvesin Opium aloitti ensimmäisenä kiusaamaan. Muitakin on. Olen päätynyt body lotioneihin. Paitsi Channellin Allure aiheuttaa migriksen. Ottaa päästä, kun tuoksu ottaa päästä. Mutta voivat miehetkin saada noista käryistä astma-vaivoja.
        Hajusteethan keksittiin peittämään äklöjä omia hajuja, kun jossain vaiheessa oli sopimatonta hiplata itseään = peseytyä.
        Saa mies käyttää jotain mietoa. Puhdas iho tuoksuu hyvälle.
        Iltalehdet tekevät joka kesä "testin", että miehen hiki on viekottelevaa. No ei ole. Saunapuhtoinen kun hikoilee, ainoa poikkeus, kun iho on jo saippuoitu.
        Ns. jälkihiki.


      • Anonyymi

        Ei se ole turhaa narinaa mitenkään , vaan oireet jotka saa hajuvesien hajusta eivät ole mukavia.
        Itse tykkäisin kovasti myös käyttää jotain hajuvettä jos voisin , kokeiltu on kaikki miedommat, vaan alkaa ottamaan hengitykseen ja nenä virtaa ihan kun olis kovassa nuhassa,
        Puhdas tuoksuu hyvälle, onneksi minulle sopii Suihkusaipua joka on miedosti hajaustettu
        .


    • Tuoksuvihje

      Ehkä sinun kannattaisi ymmärtää miehesi vihje

      • New-age

        Täällä on monta "sinua", joten tarkentaisitko, mihin osoitteeseen?


      • opastajatar
        New-age kirjoitti:

        Täällä on monta "sinua", joten tarkentaisitko, mihin osoitteeseen?

        aloittajalle, ei ole kohdistettu mihinkään kommenttiin


      • New-age

        Aaha.
        Tuossa alhaalla on mainos, missä 5 eri naiselle hajuvedet. Jotain luonnehditaan seksikkäksi. Nythän olisi oiva tilaisuus testata miesten hajuvesituntemusta, sillä 60 naisten pitäisi nyt viimeistään tietää.
        Jos tuoksuilla yrittää uroon lumota, niin olishan se kauheaa, jos toinen livistäisi perimmäiseen nurkkaan ja tällä silmiä kirvelisi ja korahtelisi hengenahdistuksissaan. Ei olisi yhtään viehkoa. Ei.


    • Burma on aloittanut Ruotsalaisen-Nobel-palkinnon avulla maassaan etnisen puhdistuksen.
      Nobel-palkinnon nais-kulissi on Ruotsin vaatimuksesta laitettu taas koti-arestiin tuntemattomaan paikkaan.
      Kuulema.
      Ruotsin kerrotaan myös saaneen YK:ilta lupauksen että Ruotsia ei mainita etnisistä puhdistuksista koskevissa uutisissa.
      Tiettävästi Norja tukee Ruotsin vaatimuksia vahvasti taustalla.
      -
      Tässä haisee nyt jotain.

      H.

    • äly-hoi-älä-jätä

      alotukseen:

      höpön höpö,
      jos joku on " tuoksuherkkä " hän ITSE välttäköön paikkoja, kohteita ,
      älköön menkö tilaan muita tarveitä ihmisiä t e r r o r i s o i m a a n ,
      koska HÄN itse tietää mikä tila on hänelle turvallinen ja hyvä,

      EI muutamat yksilöt SAA, EI OLE OIKEIN ,
      koko tervettä yhteisöä terrorisoida omalla herkyydellään,
      välttäköön ITSE kaikkia niitä kohteita tilaa
      koska HÄN ITSE tietää missä ei hänen ole hyvä olla,
      äly hoi älä jätä,

      EI OLE OIKEIN MUUTAMIEN YKSILÖITTEN TERRORISOIDA KOKO
      TEVETTÄ YHTEISÖÄ

      VÄLTTÄKÖÖN ITSE ALTTIIKSI JOUTUMISTA,
      koska koko yhteisöä ei voi muuttaa muutaman sairaan tavalla käyttäytymään,
      siinä EI ole mitään älyä,

      • ei-terrorisoida-terveitä

        juuu, noi se on, äly hoi,,,



        eihän voi vaatia että koko yhteiskunta alkaa käyttäytyä kuin muttamat ylihetkät sairaat,
        kaiken järjen mukaan nämä sairaat voi itse vältää joutumista altiikksi itselleen haitallisille hajuille,
        olishan se aivan älyöntä, kun koko yhteiskunta alakisi käyttäytyä kuin olis sairas, hah, huh huh,

        sinähän kaupankäyntiki kärsisi valtavia tappioita, koko talus romahtaisi,


      • New-age

        Ihan sama kuin kailottajien kanssa, voi olla kuulossa vikaa, joten oma hajuaisti voi olla heikko ja tulee suihkautettua tuoksuja liikaa.
        Konsertit, julkinen liikenne ja työpaikat pitäisi olla parfyymivapaita paikkoja.

        Kaksi edellistä kirjoittajaa ei ymmärrä, että astmaatikoille voi olla lähes hengenvaarallista joutua tuoksupilveen. Täysin ymmärtämättömiä ja lisäksi epäempaattisia.

        Nuo huutokirjoitukset puistattavat: taidan olla niillekin yliherkkä.


      • New-age kirjoitti:

        Ihan sama kuin kailottajien kanssa, voi olla kuulossa vikaa, joten oma hajuaisti voi olla heikko ja tulee suihkautettua tuoksuja liikaa.
        Konsertit, julkinen liikenne ja työpaikat pitäisi olla parfyymivapaita paikkoja.

        Kaksi edellistä kirjoittajaa ei ymmärrä, että astmaatikoille voi olla lähes hengenvaarallista joutua tuoksupilveen. Täysin ymmärtämättömiä ja lisäksi epäempaattisia.

        Nuo huutokirjoitukset puistattavat: taidan olla niillekin yliherkkä.

        Ei se aina onnistu noin.
        Miten esimerkiksi asiakaspalvelussa, niinkuin esim. kaupan kassalla tai siivoajana, voi vaatia parfyymivapaata työpaikkaa.
        Busseissa meillä on etummaiset paikat tarkoitettu astma/allergikoille. Siihen jos joku työntyy hajuvesineen lähelle, niin on täysi oikeus pyytää häntä siirtymään peremmälle bussiin. Hielle siinä saa haista ... ja ihmiselle muutenkin.
        Konserteissa ja teattereissa ... olen sitä mieltä, että pitäisi olla jotenkin eri paikat astmaatikoille, jonka voisi varata lippua tilatessaan, ettei ihan joudu sellaisen viereen, joka peittelee ihmisen hajuaan keinotekoisilla aineilla luullen tuoksuvansa puhtaalta.

        Monissa paikoinhan on kiellettyäkin tulla voimakkaine hajuvesineen, niinkuin terveyskeskuksissa, sairaaloissa. Niitä paikkoja kun ei pysty astmaatikko välttelemään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei se aina onnistu noin.
        Miten esimerkiksi asiakaspalvelussa, niinkuin esim. kaupan kassalla tai siivoajana, voi vaatia parfyymivapaata työpaikkaa.
        Busseissa meillä on etummaiset paikat tarkoitettu astma/allergikoille. Siihen jos joku työntyy hajuvesineen lähelle, niin on täysi oikeus pyytää häntä siirtymään peremmälle bussiin. Hielle siinä saa haista ... ja ihmiselle muutenkin.
        Konserteissa ja teattereissa ... olen sitä mieltä, että pitäisi olla jotenkin eri paikat astmaatikoille, jonka voisi varata lippua tilatessaan, ettei ihan joudu sellaisen viereen, joka peittelee ihmisen hajuaan keinotekoisilla aineilla luullen tuoksuvansa puhtaalta.

        Monissa paikoinhan on kiellettyäkin tulla voimakkaine hajuvesineen, niinkuin terveyskeskuksissa, sairaaloissa. Niitä paikkoja kun ei pysty astmaatikko välttelemään.

        Joissakin teattereissa järjestetään astmaatikoille ja allergisille omia näytöksiä juuri hajusteiden takia.


      • New-age
        Tellukka kirjoitti:

        Ei se aina onnistu noin.
        Miten esimerkiksi asiakaspalvelussa, niinkuin esim. kaupan kassalla tai siivoajana, voi vaatia parfyymivapaata työpaikkaa.
        Busseissa meillä on etummaiset paikat tarkoitettu astma/allergikoille. Siihen jos joku työntyy hajuvesineen lähelle, niin on täysi oikeus pyytää häntä siirtymään peremmälle bussiin. Hielle siinä saa haista ... ja ihmiselle muutenkin.
        Konserteissa ja teattereissa ... olen sitä mieltä, että pitäisi olla jotenkin eri paikat astmaatikoille, jonka voisi varata lippua tilatessaan, ettei ihan joudu sellaisen viereen, joka peittelee ihmisen hajuaan keinotekoisilla aineilla luullen tuoksuvansa puhtaalta.

        Monissa paikoinhan on kiellettyäkin tulla voimakkaine hajuvesineen, niinkuin terveyskeskuksissa, sairaaloissa. Niitä paikkoja kun ei pysty astmaatikko välttelemään.

        Jossain tilanteessa voisin puoliääneen sanoakin, että tuoksua on läikkynyt yli.
        En tiedä, jos laittaisi paperitollot nenään.
        Konserteissä köhäily häiritsee.
        Enpä ole tullut ajatelleeksi, minkä hajukavalkadin kanssa kassa joutuu tekemisiin. Ihmiset kun käyttävät erilaisia suuvesiäkin. Toiset desinfioivat vodkalla toiset pilsnerillä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Joissakin teattereissa järjestetään astmaatikoille ja allergisille omia näytöksiä juuri hajusteiden takia.

        Sellaisistakin kuullut, mutta on se aika rajoitettua silloin teatterissakäynti, kun pitää saada aika osumaan just sellaiseen esitykseen.
        Mutta jos olisi vaikka niin, että toisessa reunassa teatteria olisi parfyymit kiellettyjä (vaikka ei olisi astmakaan).
        Niissä on kuitenkin aika hyvä ilmastointi, niin ettei se varmaan toiseen reunaan asti häiritse pahasti parfyymi, kunhan ei ihan viereen joudu istumaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sellaisistakin kuullut, mutta on se aika rajoitettua silloin teatterissakäynti, kun pitää saada aika osumaan just sellaiseen esitykseen.
        Mutta jos olisi vaikka niin, että toisessa reunassa teatteria olisi parfyymit kiellettyjä (vaikka ei olisi astmakaan).
        Niissä on kuitenkin aika hyvä ilmastointi, niin ettei se varmaan toiseen reunaan asti häiritse pahasti parfyymi, kunhan ei ihan viereen joudu istumaan.

        Entäs väliaika?


      • siilenämää kirjoitti:

        Entäs väliaika?

        Väliajastapa en paljon tiedä.
        Itse pysyttelen paikallani väliajat. Ehkä pikkusen siinä nousen verryttelemään, mutta ei mitään hinkua työntyä sinne ihmismassaan tunkemaan sekaan. Ne väliaika-aulat ovat kuitenkin niin paljon pienempiä kuin itse salonki ja niissä on tosi tungosta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Väliajastapa en paljon tiedä.
        Itse pysyttelen paikallani väliajat. Ehkä pikkusen siinä nousen verryttelemään, mutta ei mitään hinkua työntyä sinne ihmismassaan tunkemaan sekaan. Ne väliaika-aulat ovat kuitenkin niin paljon pienempiä kuin itse salonki ja niissä on tosi tungosta.

        Tungosta on niin tarjoiluaulassa kuin wc-jonoissakin ja wc:ssä missä pahimmissa tapauksissa lisäillään hiuslakkaa ja parfyymejä.


      • oletko-terroristi
        New-age kirjoitti:

        Ihan sama kuin kailottajien kanssa, voi olla kuulossa vikaa, joten oma hajuaisti voi olla heikko ja tulee suihkautettua tuoksuja liikaa.
        Konsertit, julkinen liikenne ja työpaikat pitäisi olla parfyymivapaita paikkoja.

        Kaksi edellistä kirjoittajaa ei ymmärrä, että astmaatikoille voi olla lähes hengenvaarallista joutua tuoksupilveen. Täysin ymmärtämättömiä ja lisäksi epäempaattisia.

        Nuo huutokirjoitukset puistattavat: taidan olla niillekin yliherkkä.

        TÄH,
        meinaatko terrosoida koko yhteiskuntaa ohoh,
        oman itsekään tahtosi mukaan,

        oletko noin itsekäs,
        sinähän i t s e voit v ä l t t ä kaikkia niitä paikkoja joissa tiedät tukehtuvasi,
        vai tahallasiko sinä hakeudut vaikeuksiin, oletko itsemurha kanditaatti,
        vai mistä on kysymys,
        olet naurettava,
        v ä l t ä itse paikkoja jotka ei ole sinulle terveelisiä paikkoja,
        niin minä teen,
        en tahallani itse vaaranna omaa henkeäni,
        enkä hakeudu paikoihin jossa on vaara tukehtua,
        osaan vältää paikkoja
        ja kunnioita muita ihmisiä
        enkä terrorisoi terveitä,
        tee sinä samoin,,,


      • oletko-terroristi kirjoitti:

        TÄH,
        meinaatko terrosoida koko yhteiskuntaa ohoh,
        oman itsekään tahtosi mukaan,

        oletko noin itsekäs,
        sinähän i t s e voit v ä l t t ä kaikkia niitä paikkoja joissa tiedät tukehtuvasi,
        vai tahallasiko sinä hakeudut vaikeuksiin, oletko itsemurha kanditaatti,
        vai mistä on kysymys,
        olet naurettava,
        v ä l t ä itse paikkoja jotka ei ole sinulle terveelisiä paikkoja,
        niin minä teen,
        en tahallani itse vaaranna omaa henkeäni,
        enkä hakeudu paikoihin jossa on vaara tukehtua,
        osaan vältää paikkoja
        ja kunnioita muita ihmisiä
        enkä terrorisoi terveitä,
        tee sinä samoin,,,

        Et terrorisoi terveitä, mutta olet valmis terrorisoimaan sairaita.


      • äly-hoi-älä-jätä
        Tellukka kirjoitti:

        Et terrorisoi terveitä, mutta olet valmis terrorisoimaan sairaita.

        Katso peiliin,
        siellä on terroristi vastauksitasi päätellen,

        normaali ihminen osaa itse varoa paikkoja joissa ei voi olla,

        terve järkinen ottaa selvää onko allergikoille jokin oma suojattu paikka esm teatterissa,

        älä terrorisoi terveitä,

        terve järkinen tajuaa ettei koko yhteiskuntaa voi vaatia yhden tai muutaman yksilön tapaan käyttäytymään sairaasti,

        terveet ihmiset ostaa tuoksua mielitekojensa mukaan,
        kukaan ei pahaa tuoksua ostakkaan,
        puhtaus on puoli ruokaa vanha sanonta ja niin se on, tärkeintä,

        hiki haisee pahalle,
        paskan hajussa kuulemma kasvaa kauniita kukkia,
        mutta mutta mutta yöööööökkk,
        terve ei voi hengittää paskan hajua,
        sinäkö voit vaikka olet allergikko, ompa älytöntä,

        mieti pitempään enekuin tulet vaatimaan kaikkien käyttäytyvän allergisen tapaan,
        sairaitako pitäisi koko yhteiskunnan olla,
        aikamoinen vaatimus,


      • äly-hoi-älä-jätä kirjoitti:

        Katso peiliin,
        siellä on terroristi vastauksitasi päätellen,

        normaali ihminen osaa itse varoa paikkoja joissa ei voi olla,

        terve järkinen ottaa selvää onko allergikoille jokin oma suojattu paikka esm teatterissa,

        älä terrorisoi terveitä,

        terve järkinen tajuaa ettei koko yhteiskuntaa voi vaatia yhden tai muutaman yksilön tapaan käyttäytymään sairaasti,

        terveet ihmiset ostaa tuoksua mielitekojensa mukaan,
        kukaan ei pahaa tuoksua ostakkaan,
        puhtaus on puoli ruokaa vanha sanonta ja niin se on, tärkeintä,

        hiki haisee pahalle,
        paskan hajussa kuulemma kasvaa kauniita kukkia,
        mutta mutta mutta yöööööökkk,
        terve ei voi hengittää paskan hajua,
        sinäkö voit vaikka olet allergikko, ompa älytöntä,

        mieti pitempään enekuin tulet vaatimaan kaikkien käyttäytyvän allergisen tapaan,
        sairaitako pitäisi koko yhteiskunnan olla,
        aikamoinen vaatimus,

        Hien ja paskan haju, ihmisen luonnolliset hajut yleensäkään, eivät ole kenellekään hengenvaarallisia. Vedä vain huoleti keuhkoihisi äläkä yökkäile.
        Kemialliset tuotteet, niinkuin hajuvedet ja hiuslakat ... voivat olla astmaatikolle hengenvaarallisia, ihan oikeasti.

        Sinäkö se olit, joka aloit lentokoneessa mässyttämään pähkinöitä vaikka oli kuulutettu, ettei niitä saa sillä matkalla syödä, koska koneessa on pähkinäallergikkoja, jotka voivat potkaista tyhjää siitä, eikä ambulanssia pysty kutsumaan koneeseen?

        Sinäkö se olit, joka mammografiaan mennessä kaadoit pullollisen hajuvettä päällesi vaikka kutsukirjeessä erikseen luki sen olevan kiellettyä, koska siellä saattaa olla astmaatikkoja?

        Ja niin edelleen, ja niin edelleen ...

        Miten minusta alkaa tuntua tuota keuhkoamistasi luettuani, että jos sinua terrorisoidaan, niin ei siinä silloin aivan tervettä terrorisoida.


      • New-age
        oletko-terroristi kirjoitti:

        TÄH,
        meinaatko terrosoida koko yhteiskuntaa ohoh,
        oman itsekään tahtosi mukaan,

        oletko noin itsekäs,
        sinähän i t s e voit v ä l t t ä kaikkia niitä paikkoja joissa tiedät tukehtuvasi,
        vai tahallasiko sinä hakeudut vaikeuksiin, oletko itsemurha kanditaatti,
        vai mistä on kysymys,
        olet naurettava,
        v ä l t ä itse paikkoja jotka ei ole sinulle terveelisiä paikkoja,
        niin minä teen,
        en tahallani itse vaaranna omaa henkeäni,
        enkä hakeudu paikoihin jossa on vaara tukehtua,
        osaan vältää paikkoja
        ja kunnioita muita ihmisiä
        enkä terrorisoi terveitä,
        tee sinä samoin,,,

        Aika paksua juttua -aikuiselta?
        Olen hengissä, älä pelkää.

        Ja hengitä sinä välillä, ettet raivoosi tukehdu.

        Eihän sairaaloijinkaan saa viedä kukkia, monestakaan syystä.

        Sulla oli varmaan palstan kaikkien aikojen pisin virke.

        Ja olepa varovainen käyttäessäsi te.....sti nimikettä, ettei tule jälkiseuraamuksia.


      • New-age
        oletko-terroristi kirjoitti:

        TÄH,
        meinaatko terrosoida koko yhteiskuntaa ohoh,
        oman itsekään tahtosi mukaan,

        oletko noin itsekäs,
        sinähän i t s e voit v ä l t t ä kaikkia niitä paikkoja joissa tiedät tukehtuvasi,
        vai tahallasiko sinä hakeudut vaikeuksiin, oletko itsemurha kanditaatti,
        vai mistä on kysymys,
        olet naurettava,
        v ä l t ä itse paikkoja jotka ei ole sinulle terveelisiä paikkoja,
        niin minä teen,
        en tahallani itse vaaranna omaa henkeäni,
        enkä hakeudu paikoihin jossa on vaara tukehtua,
        osaan vältää paikkoja
        ja kunnioita muita ihmisiä
        enkä terrorisoi terveitä,
        tee sinä samoin,,,

        Olet poikkeus.


      • Anonyymi
        ei-terrorisoida-terveitä kirjoitti:

        juuu, noi se on, äly hoi,,,



        eihän voi vaatia että koko yhteiskunta alkaa käyttäytyä kuin muttamat ylihetkät sairaat,
        kaiken järjen mukaan nämä sairaat voi itse vältää joutumista altiikksi itselleen haitallisille hajuille,
        olishan se aivan älyöntä, kun koko yhteiskunta alakisi käyttäytyä kuin olis sairas, hah, huh huh,

        sinähän kaupankäyntiki kärsisi valtavia tappioita, koko talus romahtaisi,

        Sitähän se allerginen tekeekin koko ajan = välttelee , ettei olisi vaivaksi muille.
        Kun yksi lapsenlapsista oli pieni ja myös allerginen niin tuli sairaala reissu ruokaostosten myötä kun Chanel 5 mennä huiteli kaupassa levittäen hajua , kolmevuotias ei marise edes
        Ihmettelee vaan kun tulee silloin sun tällöin ” nuhatautiin” ja annetaan astmaa lievittävää joten kyllä sitä on yritetty koko alämän pysyä poissa niiden ” terveitten”:tieltä , ainoastaan työpaikalla on ollut hajuvapaat olot, kas kun sairaalassa ei saa hajuveisä käyttää ja lähetteessäkin jo lukee että ” vältä hajuvesiä tullessasi tutkimuksiin” niin että silleen


      • Anonyymi
        äly-hoi-älä-jätä kirjoitti:

        Katso peiliin,
        siellä on terroristi vastauksitasi päätellen,

        normaali ihminen osaa itse varoa paikkoja joissa ei voi olla,

        terve järkinen ottaa selvää onko allergikoille jokin oma suojattu paikka esm teatterissa,

        älä terrorisoi terveitä,

        terve järkinen tajuaa ettei koko yhteiskuntaa voi vaatia yhden tai muutaman yksilön tapaan käyttäytymään sairaasti,

        terveet ihmiset ostaa tuoksua mielitekojensa mukaan,
        kukaan ei pahaa tuoksua ostakkaan,
        puhtaus on puoli ruokaa vanha sanonta ja niin se on, tärkeintä,

        hiki haisee pahalle,
        paskan hajussa kuulemma kasvaa kauniita kukkia,
        mutta mutta mutta yöööööökkk,
        terve ei voi hengittää paskan hajua,
        sinäkö voit vaikka olet allergikko, ompa älytöntä,

        mieti pitempään enekuin tulet vaatimaan kaikkien käyttäytyvän allergisen tapaan,
        sairaitako pitäisi koko yhteiskunnan olla,
        aikamoinen vaatimus,

        Paskan ja kusen hajuja monet luulee peittelevänsä kun lotraa hajuvettä .senhän nyt kaikki tietää sillä ei hajuvesi peitä niitä hajuja .


      • Anonyymi
        äly-hoi-älä-jätä kirjoitti:

        Katso peiliin,
        siellä on terroristi vastauksitasi päätellen,

        normaali ihminen osaa itse varoa paikkoja joissa ei voi olla,

        terve järkinen ottaa selvää onko allergikoille jokin oma suojattu paikka esm teatterissa,

        älä terrorisoi terveitä,

        terve järkinen tajuaa ettei koko yhteiskuntaa voi vaatia yhden tai muutaman yksilön tapaan käyttäytymään sairaasti,

        terveet ihmiset ostaa tuoksua mielitekojensa mukaan,
        kukaan ei pahaa tuoksua ostakkaan,
        puhtaus on puoli ruokaa vanha sanonta ja niin se on, tärkeintä,

        hiki haisee pahalle,
        paskan hajussa kuulemma kasvaa kauniita kukkia,
        mutta mutta mutta yöööööökkk,
        terve ei voi hengittää paskan hajua,
        sinäkö voit vaikka olet allergikko, ompa älytöntä,

        mieti pitempään enekuin tulet vaatimaan kaikkien käyttäytyvän allergisen tapaan,
        sairaitako pitäisi koko yhteiskunnan olla,
        aikamoinen vaatimus,

        Tervejärkinen ?
        No ei tuo oikein tervejärkiseltä vaikuta sinun litaniasi.
        Yhteiskunta ottaa huomioon ihmiset joilla on allergia esim sairaaloissa ei käytetä hajusteita! Eikä terveyskeskuksessa liioin, koska he tietävät. Miten ihmiset kärsivät toisten hajuvesien lotraamisesta . Ja allergisia ihmisiä on paljon olemassa ei kä pari kappaletta kuten yrität selitellä.
        Ei monikaan joka käyttää hajusteita ole tajunnut että hajuvedet ei sovi jokaiselle iholle , ja täten ostavat vielä sopimattomia hajusteita. Joka väärällä iholla on ällöttävää lemua
        Sitten että jos olis ollut meininki että meidän pitäis haista niin oltais kai synnyttty hajuveden hajuisena . ” Terve ihminen” sen kun suoltaa omaa asiaansa vaikka näkyy ettei oikein nuju pelaa näissä asioissa .


      • Anonyymi

        Vuosia vanha kommentti mutta typerin mitä vastaan tullut. Tuoksuyliherkkyys lisääntyy koko ajan. Voi olla että on tosi sairas, huimaa, lihas kipuja, verenpaine nousee, syytä ei löydy. Itselleni kävi niin. Olin ikäni käynyt lavatanseissa joissa on todella paljon tuoksuja, käyttänyt hajuvesiä, tuoksullisia pesuaineita eikä mitään oireita. Sitten jouduin sappirakon poistoleikkaukseen ja helvetti alkoi. Ensinnäkin meni monta kuukautta että toivuin kivuista ja kauheista happohyökkäyksistä. Ne ruuat mitä olin ennen voinut syödä niin niitä ei vatsa kestänyt ja ruoka-aine allergioita ilmestyi milloin mistäkin. Se että mikä aiheutti ihottuman kaulalle tai mikä koko kropan kutinan olen saanut pikkuhiljaa kiinni osan. Sipuli, valkosipuli, tomaatti, sinapin siemenet, kaali jne. eli ruoka valio hyvin suppea. Sitten tämä tuoksu yliherkkyys. Ensin ihmettelin miksi tuli kipeä olo jo työmatkalla bussissa, sitten ihmettelin miksi huimaa kun kävin jonkun työkaverin huoneessa, miksi tuli valtava väsymys kun oli kahvitauolla, palavereissä, koulutuksissa, miksi en meinannut pysyä pystyssä. Työnantaja "pakotti" lääkäriin, sairausloma, mutta eihän se auttanut kun taloyhtiössä oli rappukäytävässä maalaus remontti. Sitten helpotti hieman ja palasin töihin mutta ensimmäinen henkilö joka tuli huoneeseen aiheutti selliset oireet että vietiin ambulanssilla sairaalaan. Lihas kramppeja, verenpaine nousi. Sitten vasta alettiin arvella että olen tuoksuyliherkkä. Syyksi epäillään tuota sappirakon poistoleikkausta joka laukaisi tämän. Sen myötä sitten vielä ohutsäieneuropatia ja nivelreuma. Maailmasta ei saada tuoksutonta mutta jos saisi edes ymmärrystä ja jokainen voisi tehdä pikkuhiljaa osansa. Itse olen joutunut luopumaan kaikesta, en siis ole 8 vuoteen käynyt julkisissa tiloissa, en matkustanut julkisilla en juurikaan tavannut ystäviä. Kotini on tuoksuton , kaikki uusittu, sänky, petivaatteet, omat vaatteet jne. Kaikki pesuaineet, deodorantit jne. hajusteettomia. Silti kipuja ja huimausta kun rappukäytävässä liikkuu joku joka käyttää voimakkaita tuoksuja. Niin ja meinasin unohtaa herkistynyt myös kipulääkkeille eli ne vain pahentaa oireita. Kenelle vaan voi käydä näin jos sattuu huono tuuri ja elimistö menee "sekaisin" elimistön stressistä kuten minulla tuosta leikkauksesta. Niin että itse en terrorisoi ketään mutta minua terrorisoi kaikki joilla ei riittää ymmärrys ihmisten sairauksiin kun itsellä ei niitä ole. Huom. ei nyt mutta jonain päivänä voi olla.


    • Meillä on ollut laventelin tuoksuista kissanhiekkaa, sitä on ilo haistella.

      • Samoin minulla.
        Muuta kissanhiekka en ostakaan kuin sitä EverClean laventelintuoksuista.
        Oppisipa vain tuo Fixu työntämään laventelintuoksuista kakkaakin vielä.


      • Hyvä nimi kissallasi :)


    • itse-pitää-välttää

      Jo on älytön alotus,
      eihän helekutti vieköön
      voi koko väestöä terrorisoida,

      sairaasti käyttäytymään samoin kun muutamat yliherkät yksilöt,.

      teille on antihistamiinit, syökää niitä,
      vältäkää i t s e paikkoja joissa ette voi olla,
      älkää terrorisoiko muita,
      oletteko idiootteja,

      • Kävisit sinäkin sitten mieluummin suihkussa kuin yrität peittää hajuasi hajuvesillä.


      • New-age

        Olet poikkeus.


    • No, eiköhän siinä ole vähän muutakin ollut, kuin vain partaveden löyhkä.

      Varsinaisesti yliherkkä en olle mutta liika on aina liikaa hajusteissakin. Vuosia sitten työpaikalla eräs työkaveri suurinpiirtein kylpi partavedessä. Lemu oli niin kammottava, että jos pukuhuoneesta käytävälle lähtiessä hän seuraavasta pukuhuoneesta sattui juuri edelle, niin piti palata pukuhuoneeseen odottelemaan, perässään en voinut mennä. Ja joidenkin konttoripuolen naistenkin perässä kävely tehnyt pahaa.

      Ehkä nämä hajusteiden liikakäyttäjät ovat itse niin hajuun turtuneita, etteivät ymmärrä lotraavansa niillä aivan liikaa. Ja tietty eroa hajusteissakin, toiset miellyttäviä, toiset vähemmän miellyttäviä.

      Itse en käytä partavettä laisinkaan, vain hieman Nivean dödöä kainaloon.

      • New-age

        Olen samaa mieltä. Olet huomaavainen.


      • Voisiko noille ylituoksujille huomauttaa nätisti että kylläpäs tuoksutkin. Voihan olla että itse ei huomaa, mutta on heitäkin jotka eivät piittaa.


      • New-age

        Olen samaa ajatellut. Komppaan.


      • Anonyymi
        siilenämää kirjoitti:

        Voisiko noille ylituoksujille huomauttaa nätisti että kylläpäs tuoksutkin. Voihan olla että itse ei huomaa, mutta on heitäkin jotka eivät piittaa.

        Ei kuule auta huomauttamiset ei mene jakeluun , se on nähty vuosien varrella , joskus tekis mieli mennä jollekin bussi matkalle , vaan ei voi kun aina on joku hajupommi mukana levittämässä hajua , ei edes ihmettele miksi toiset alkaa yskimään ja toiset kaivaa allergia suihkeita taskuistaan
        Niin että elämän kovan koulun oppilaat eivät saaneet oppia ihan kaikkea taipaleellaan , kuten aina tyhjät tynnyrit kolisee aina eniten


    • maissiiii

      Olen herkkä, vaan en yliherkkä millekään, vielä vähemmän yliherkkä tuoksuille.
      Itse käytän tuoksuja, vanhalla tavalla tippa korvan taakse ja toisen ja tipat niskaan ja ranteisiin, se tuoksutus riittää.
      En tarvitse ponnekaasuja tai suuria suihkeita tuoksutteluun. Mutta aina jotakin.

      Hyvälle tuoksuva mies on aikas mukava ja helppolähestyttävä.

      Ainoa tuoksu mistä en niin välitä on valkosipuli ja sitten siihen lisättynä jokin voimakas tuoksu, tuoksuu silloin liialta, joskus tunkkaiselta.
      Mutta jos pelkälle valkosipulille tuoksuu, ihan hyvä, tykkäänhän itsekin valkosipulista.

      • New-age

        Tutkin tilastoja: WHO:n mukaan Euroopassa ja Amerikassa 6-8 % miehistä ja
        naisista 15-18 % naisista potee migreeniä.
        Sitten lisäksi diagnosoimattomat.

        Hortonin tautia tutkin myös 0,5 % ja tähän on yhteyksiä migreeniin (suku),
        esiintyvyys 0,5 %, enimmäkseen miehillä.


      • olet-järkevä.mä-samoin

        maissiii

        just noin normaalit ihmiset käytäytyy,

        on tosi törkeetä terrorisoida koko yhteiskuntaa
        yhden tai kahden allergikon takia,
        ne voi itse väitsää tiloja, tapahtumia joissa tietää voivansa pahoin,


      • New-age

        Astmaa sairastaa aikuisista 9,4 % ja lapsista 7 - 9 prosenttia.

        Mummot saa suihkautella tuoksujaan, mutta joku siitä kärsii.
        Ei parfyymi tee kauniimmaksi tai nuoremmaksi enää 60 mummeleita.

        Jos joku vieraistanne kärsii gluteiinista, laktoosista tms. tarjoatteko juuri näitä tuotteita heille.

        Tässä nyt nähdään millaisia ihmisiä on! Piittaamattomia vaikka muutama vuosi enää jäljellä!


      • New-age
        olet-järkevä.mä-samoin kirjoitti:

        maissiii

        just noin normaalit ihmiset käytäytyy,

        on tosi törkeetä terrorisoida koko yhteiskuntaa
        yhden tai kahden allergikon takia,
        ne voi itse väitsää tiloja, tapahtumia joissa tietää voivansa pahoin,

        Olet poikkeus.


      • maissiiii
        New-age kirjoitti:

        Astmaa sairastaa aikuisista 9,4 % ja lapsista 7 - 9 prosenttia.

        Mummot saa suihkautella tuoksujaan, mutta joku siitä kärsii.
        Ei parfyymi tee kauniimmaksi tai nuoremmaksi enää 60 mummeleita.

        Jos joku vieraistanne kärsii gluteiinista, laktoosista tms. tarjoatteko juuri näitä tuotteita heille.

        Tässä nyt nähdään millaisia ihmisiä on! Piittaamattomia vaikka muutama vuosi enää jäljellä!

        Valitettavasti tämmösiäkin ihmisiä on. Enkä häpeile tapojani lainkaan.

        Miksi minun pitäisi ottaa huomioon kaikki muut suomen tallajat, tuoksuvat ja tuoksumattomat.
        ENhän voi tietää kuka kärsii tuoksuista, suurin osa tilastojesi mukaan ei kärsi koko asiasta, pienen vähemmistön juttu.
        Tottakait otan huomioon jos tiedän , että joku läheisistäni kärsii mainitsemistasi jutuista, en mä nyt niin toope ole. Ympärilläni pyörii heitä jatkuvasti, ei tosin ketään tuoksuista kärsivää.

        Jos itse käsrsisin tuoksuista tai laktoosistayms. minun oma tehtäväni se on huolehtia, että liikun siellä missä voin liikkua, en työnny tuoksujen sekaan en syö muuta kuin gluteenitonta jne. Joudun jopa itse valmistamaan sellaista ruokaa, joka ottaa ruoka-aineallergiat huomioon. Mutta loppujen lopuksi vastuu on syöjällä itsellään. Niin se on tuoksuista kärsivälläkin.

        Eii ole vielä mikään kansalaisvelvollisuus kulkea ilman tuoksuja, jos niistä sattuu pitämään pitkin katuja ja kauppoja.
        Voihan tietysti tokaista, että vastuullinen henkilö ajattelee aina läheisiään, mitä kummalisinta tautia sairastavaa ja vaivaa potevaa, tuntosarvetpystyssä, tuolta saataa tulla tuoksuista kärsivä hyppäänpä nurkan taakse.
        Joskus voi itse sairastaa astmaa, mutta nyt tilanne on kuitenkin tämä.


      • New-age

        Alakanttiin laskettuna 38 % ja yläkanttiin laskettuna 47 % ja lisäksi daignosoimattomat. Lähes joka toinen.
        Joset n i i n toope ole, niin pikkasen jää jäljelle.


      • maissiiii
        New-age kirjoitti:

        Alakanttiin laskettuna 38 % ja yläkanttiin laskettuna 47 % ja lisäksi daignosoimattomat. Lähes joka toinen.
        Joset n i i n toope ole, niin pikkasen jää jäljelle.

        Todella varmaan harmillinen ja ikävä vaiva tuo tuoksuyliherkkyys.
        Aiheuttaa monillekin migreenikohtauksia sun muita suurempia vaivoja..

        Mutta jos tuoksuyliherkkyys diagnisoidaan niin hatarasti kun se tehdään, vai onko siihen jokin tarkka testi, jolla sen voi todeta vai onko vain mutua, mutua tietenkään yhtään väheksymättä.
        niin noi prosenttilukusi tuntuvat jotenkin yhtä hatarilta.
        "Laskettuna", olisi mukava tietää mistä olet kantit laskenut, varmaankin pätevistä tilastoista.
        Jos annetaan lukemat, että 10 ja jopa 40 prosenttia väestöstä vaivasta kärsii.
        eikös se ole aika iso haitari.

        Korvaakohan kela jo tuoksuyliherkkyydestä kärsiville, onkohan se jo rekisteröity ammattisairaus, koska onhan paljon ammatteja joissa joutuu tuoksujen kanssa tekemisiin.


      • maissiiii kirjoitti:

        Todella varmaan harmillinen ja ikävä vaiva tuo tuoksuyliherkkyys.
        Aiheuttaa monillekin migreenikohtauksia sun muita suurempia vaivoja..

        Mutta jos tuoksuyliherkkyys diagnisoidaan niin hatarasti kun se tehdään, vai onko siihen jokin tarkka testi, jolla sen voi todeta vai onko vain mutua, mutua tietenkään yhtään väheksymättä.
        niin noi prosenttilukusi tuntuvat jotenkin yhtä hatarilta.
        "Laskettuna", olisi mukava tietää mistä olet kantit laskenut, varmaankin pätevistä tilastoista.
        Jos annetaan lukemat, että 10 ja jopa 40 prosenttia väestöstä vaivasta kärsii.
        eikös se ole aika iso haitari.

        Korvaakohan kela jo tuoksuyliherkkyydestä kärsiville, onkohan se jo rekisteröity ammattisairaus, koska onhan paljon ammatteja joissa joutuu tuoksujen kanssa tekemisiin.

        "maissii"

        Kirjoitat liikaa jos ja kun-sanoja.
        -
        Kuten "kemikalion" asian-tuntija aamu-teeveessä sanoi:
        Lääke-tieteellisesti pätevää diagnosointia ei haju-herkkyydestä ole.
        Asian-tuntija vihjaisi myös hieman naurahtaen kyseessä olevan ehkä vain tyypillinen naisellinen oire.
        Tässä miehellisesti:
        -
        Tuoksu-herkästi
        -
        "Mauste-Kurkut minua vältelleet ovat
        aika ihme kun makunsa ovat niin kiehtovat.

        Nyt jää-kaappini lokero tuoksuu hienosti
        monta vivahdetta hajuista nousee vienosti.

        Se on riittoisaa tuo mauste-kurkku hyvästi
        ohut-ohuet viipaleet ovat leivällä riittävästi."
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=kCPlxi0n3Ow

        H.


    • puhtonen

      Olenpa joskus erehtynyt ostamaan saippuan, joka tuoksui kääreestä poistettu niin voimakkaalta ettei sitä voinut käyttää, ei edes sisätiloissa pitää. Mihin lie joutunut kuka sen ties.

    • En ole yliherkkä tuoksuille. Reagoin mielestäni normaalisti pahoille hajuille; oksettaville, lian ja eritteiden tuoksuille, mitkä eivät ole välttämättä miellyttäviä, kalanperkuujätteille ja pilaantuneelle ruualle joista on päästävä nopeasti eroon.
      Saippuat, parfyymit ja muut hajusteet eivät minua häiritse etenkin jos tuoksu on maustamaton tai kevyt: tuon Espanjasta aina mukanani Heno de Pravia-kölnivettä jota läikyttelen päälleni kesäaikaan suihkun jälkeen. Se tuoksuu lähinnä vain raikkaalle ja katoaa nopeasti jättäen vain aavistuksen iholle. Tuoksuvia saippuoita on aina kylppärissäni ja shampooni saavat olla kevyesti parfymoituja. Kukaan ei ole koskaan valittanut että käytän liikaa hajusteita. Töissä käydessä en käyttänyt parfyymeja, koska tiesin siellä tulevan heti keskustelua opettajanhuoneessa, jos joku tuoksui jollekin. Maahanmuuttajista puhuttiin usein ja kritiikkiä esiintyi heidän suihkuttelutottumuksistaan.
      Luonnollisestikin en käyttäisi mitään parfyymiä sellaisen ihmisen seurassa joka saa siitä oireilua: migreeniä, pahoinvointia jne.

      • New-age

        No noinhan yleensä asia on. Ok.
        Pahoista hajuista ei liene tutkimusta. Ja ne kokee kukin tavallaan.
        Kaupunkialurilla, jos viemäri on tukossa, onhan se epämiellyttävää.

        AXE! Isohoo. Et voi. Tyrmäävää. Sotkettuna Urbaanituoksuun. Wow. Mikä on teho? Kerroin?
        Selluloosatehtaat haisee rahalle. Kuten Lohja aikoinaan.
        Sokoksella on miehille hajuja - 20% ja Finlayson yritti naisille kankaita -20 %.
        Vähän epistä.


    • Aleksis Kivi taisi sanoa kuolon-vuoteellaan:
      Minä haisen!
      -
      Minä pyrin tuohon samaan.
      Kuljen elämäni ihmisten haisujen seassa, kuten hekin kulkevat minun haisujeni seassa.
      Sillä täytyy muistaa että Astmaatikotkin yskivät vähän missä sattuu.
      Voi hyvä luoja niitä aivastuksiaankin.
      -
      Kuten Palomakin, pyrin minäkin toisinaan peittelemään pahaa hajuani.
      Min un tuotteeni on AXE.
      Daily Fragrance.
      Urban Tobacco & Amber.
      Tuoksu on voimakas ja varakas.
      Tupakkaa ja Kullan-Ruskeaa Meri-Pihkaa.

      H.

      • Kuten Paloma, pyrin...
        Anteeksi kin-lisukkeen tautofonia.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Kuten Paloma, pyrin...
        Anteeksi kin-lisukkeen tautofonia.

        H.

        Minä en haise. Olen kuin liskojen kuningatar, hikoilematon, hajuton ja mauton.


      • New-age

        Olet vaihtolämpöinenkin kuten liskot?

        Minulla taitaa olla termostaatti rikki, kun en hikoile saunassa: huh hah hih vähän on lämmin.


    • onniinnii

      Lomamatkan yleisökohde oli luontokuvaajien tapahtuma. Onneksi siellä kukaan ei rakasta parfyymeja. Olipa muuten mukava tilaisuus varsinkin pienessä salissa.

    • tervejärkinen-itse-varoo

      MÄ KÄRSIN PASKAN HAJUSTA,

      auta armis ku joku haisee tunkkaselle hielle, yöööööööhkkkkkk,

      korkealaatuinen hajuveden tuoksu ei ärsytä
      eikä mäntysoopalla siivottu huone,
      puhtauden tuoksu on parasta tuoksua ,

      joku väitti että hajuvesi peittää hien hajun,
      tiedoksi vaan EI peitä ,
      ei kukaan ole niin hölmö että likaselle iholle laitta tuoksua,
      se on ton allergikon tahallista hourailua joka niin väitti,
      ON VÄÄRIN vaatia koko yhteiskuntaa muutaman allergien takia käyttämästä mieleisiään tuoksuja,
      se o törketä terrorismia,

      • Olipa siinä sydäntä riipivä hätähuuto.
        Eikö sinulla ole siellä avattavaa ikkuna?


      • New-age

        Olet poikkeus: terve?-järkinen-itse-varoo.


    • mimmimum-..mi

      Mitä olen itse havainnut ...niin aika paljon on vähentynyt runsaan parfyymin tuoksut...minultakin saisi opium eau de parfymin aivan ilmaiseksi....
      Törmäsin kassajonossa kyllä toisen kerran naiseen....joka haisi pissalle voimakkaasti...melkein ammoniakki hajulle....eiköhän itse sitä tajua....

      • Jospa hänen miehensä oli piruuttaan vaihtanut hänen hajuvesiputeliinsa pissaa, kun kyllästyi hajuveden löyhkään.

        Mitä olen laittanut merkille, niin eivät nuoret enää nykymaailmassa suosi samalla tavalla hajuvesiä ja hiuslakkaa kuin keski-iän ylittäneet.


      • Anonyymi

        Kos on joku muukin sairausnniin eivät itsekään tajua haisevassa . Meillä oli myös tuttu mies joka sairastui kuolevaan tautiin , haisi pissille aina viimeiset kuukaudet ilman että sitä itse huomioi


    • MMia-

      Jo kauan sitten, kun töistä tullessani poikkesin Hgin Stockmannille, sain aivan päänsäryn ja alkoi etoa siinä isolla hajuvesiosastolla, jonka läpi olikuljettava.

      On kuitenkin yksi miesten partavesi, jonka tuoksusta olen pitänyt. Mieheni käytti sitä hiukan.

      • Noita hajuvesiosastoja olen ihmetellyt, että miten siellä kukaan pystyy tuntemaan mille joku hajuvesi tuoksuu, kun ilma on täynnään kaikkien hajuvesien sekoituksen hajua.


      • mimmimum-..mi

        On sekin vähentynyt ....se parfyymipilven tuoksu tavarataloissa ...ennen sitä sumutettiin ties minne ja paljon....nykyään käytetään pieniä paperiliuskoja johon tupsautetaan vähän tuoksua....
        Miesten partavedellä on myös muutakin merkitystä kuin vain tuoksu....se sulkee ihohuokoset ajon jälkeen ja pehmentää ja rauhoittaa ihoa.....on myös lotion parta"vesiä"...ja balsameja.


      • MMia-
        Tellukka kirjoitti:

        Noita hajuvesiosastoja olen ihmetellyt, että miten siellä kukaan pystyy tuntemaan mille joku hajuvesi tuoksuu, kun ilma on täynnään kaikkien hajuvesien sekoituksen hajua.

        Todellakin varsinainen tuoksujen kakofonia, se oli kamalaa, säälin niitä myyjättäriä
        siinä kiireesti mennessäni.


      • Niin-se-on--

        "tuoksujen melu" tai mökä.


      • maissiiii
        Niin-se-on-- kirjoitti:

        "tuoksujen melu" tai mökä.

        Sehän on ikiaikainen idea tavarataloissa , sijoittaa kosmetiikkaosastot heti sisääntuloon tai ainakin siihen lähelle.
        Se antaa miellyttävän kuvan tavaratalosta. Heti uusi hyvä tila, jossa on muutakin hyyvää kuin tuoksut kun kadulta tulet sisälle tavarataloon.
        Se on kuin tervetuloa meille - toivotus.
        - joillekin siis ehkä mökä tai melu -


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Noita hajuvesiosastoja olen ihmetellyt, että miten siellä kukaan pystyy tuntemaan mille joku hajuvesi tuoksuu, kun ilma on täynnään kaikkien hajuvesien sekoituksen hajua.

        Ja moni ei eines tiedosta itse mikä tuoksu heidän iholleen sopii !ostaa vaan summassa kun kavereillakin oli. Sama tuoksu haisee erilla lailla kahdella eri ihmisellä,


    • ätsiyh

      Olen. Tänäänkin herkistyin.

    • kylmätotuus

      Saan päänsäryn ilmanraikastimista, hyasintista, kielosta, tuoksukynttilöistä, jätkänkynttilästä ja puulämmityksestä syntyvästä savusta.

      On vaikea sanoa, olenko tuoksuyliherkkä, vai johtuuko päänsärkyni noiden tuotteiden erittämistä myrkyllisistä aineista.

      Näin maallikkona veikkaisin, että syynä ovat myrkyt, joille olen herkistynyt.

      Ei minulle nuorempana tullut mitään oireita mainitsemistani jutuista.
      Hyasintti oli kukka, jonka tuoksu kuului ehdottomasti jouluun.
      Kieloja poimin vaasiin ja ne suorastaan huumasivat tuoksullaan.
      Mitenkähän tukalaa elämäni olisi ollut kylässä, jossa kaikki talot lämmitettiin puulla, eikä sähkö-tai öljylämmityksestä oltu kuultukaan.

      • New-age

        Sama juttu. Laivalla matkustaminen jo pienessä aallokossa ja käyminen parfymeriassa on nykyisin extremeä ellen ota meripahoinvointilääkettä.
        Kokemusta on ilman nappia. Käynti tuoksuliikkeessä ja migreeni ja maha sekaisin. Very nice indeed. No vahingosta viisastuneena en käy siellä enää.
        Tuoksukynttilöissä on hiukkasia, joista pitäisi käydä julkisesti isompikin keskustelu. Mitä siirtyy ilmakehään? Vihreät?
        Pystyin nuorena käyttämään vahvojakin tuoksuja. En enää.


    • tympääntyny-kitinään-

      Naurettavaa,
      kyllä kynntilän haju inhotta,
      itse en niitä polta,
      enkä mene tahallani niitä haisteleen jos naapuri polttaaki,
      osaan aivan itse vältää epämiellyttäviä hajuja,
      enkä terroisoi muita,
      joten voi vain nauraa näille tuoksuherkille,
      eikö niillä ole älyä itse vältää kiusallisia hajua ja tilanteita,
      mä ainaki osaan vältää,
      enkä ikinä toitota missään ettei saa käyttää hiuslakkaa, hajuvesiä ,
      hujustettuja saippuoita,
      vaikutaa siltä kuin nämä yliherkät olisi vähä-älysiä,
      ne terrosi soi terveitä silkasta kateudesta,
      kuvittelevat että terveet ku alkaa käytäytyä samoin kuin he sairaat, niin he voi vasta sitten hyvin, hah,
      ei kaikkia ihmisiä voi vaatia käyttäytymään samoin kuin muutamat sairaat joutuu tekemään,
      yhteiskunta on menny sekasi,
      homot terroisoi noraaleita, niitä piäs vihkiä samoin kuin heteroita, vaikka raamattu sen kieltää,
      kohta varmaan normaailen ihmisten pitää olla samoin kuin vammaset,
      kaikki pyörä tuolissa ettei vammaset saa traumoja, hah, ihme ku ei vielä sitä vaadita,

      • hirsisilmässä

        Helepottiko kuin sait kitistä oikein olan takaa?


      • New-age

        Olet poikkeus. Ei mene tiedot millään perille?
        Eli joka toista haluat loukata. Niinkö?

        Ja asiahan menee niinpäin, että parfyymipommi terrorisoi kyllä muita,
        eli nuolesi eivät osu minuun vaan palaavat bumerangin tavoin takaisin.
        Kyllä kait sinä sen verran älyät. Et välitä muista. MOT.


      • sori-vaan-lopeta-terroi
        New-age kirjoitti:

        Olet poikkeus. Ei mene tiedot millään perille?
        Eli joka toista haluat loukata. Niinkö?

        Ja asiahan menee niinpäin, että parfyymipommi terrorisoi kyllä muita,
        eli nuolesi eivät osu minuun vaan palaavat bumerangin tavoin takaisin.
        Kyllä kait sinä sen verran älyät. Et välitä muista. MOT.

        Sinä et välitä muista terveistä,
        haluat terrorisoika a i v a n KAIKKIA
        muita terveitä
        kun itse ET halua mitenkää vaivaitua välttämään paikkoja joissa sun on paha olla,
        etkä tehdä ise itsesi eteen yhtää mitään,
        mieti ensin kun vaadit muita käyttäytymään samoin,
        haisemaan paskalle ja tunkaselle hielle, ei käy sanon mä,
        puhtaus on puoliruokaa,
        puhtalle tuoksuvien ihmisten seura on pajon miellyttävämpää
        kuin tunkkanen hielle haisevat ihmiset,


      • New-age

        Sellainen pikkujuttu sinultä jää huomaamatta: Suomi on vapaa maa ja saan liikkua vapaasti, missä vain paitsi kaikilta rajatuilla alueilla. Olen vapaa kansalainen.
        Aino Ankeinenko se noin hyökkäilee vai Tiinako se siinä, missä Korppis.
        Täällähän on vain yksi kirjoittaja, joka käyttää näitä isoja kirjaimia.
        Muut tietänevät kuka tämä hyökkäjä on.
        Teet erittäin surkeita johtopäätöksiä: joka päivä suihkuun, laadukas saippua,
        apteekin dödö. Ulostan vessassa, kuten useat muut. En pissi kaduille.
        En pahemmin hikoille. Koskaan kukaan ei ole hienhajusta huomauttanut.
        Vaatteita vaihdan niin usein, melkein liiankin kanssa. Joten kirjoittamasi on vain solvaamista.
        Ja tottakait olen heikomman puolella eli huomioin ympäristöä, enkä terrorisoi kemiallisilla aineilla. Terveethän pärjää kaikkialla.
        Mutta landellahan sian ureaa levitellään pelloille, on sikaloita, niin johan siinä hajuaisti karaistuu?


    • Anonyymi

      Rakastan miehen,miesten hajuveden käyttö tai partaesi.Joskus tekisi mieli kysyä mikä miesten tuoksu teillä on? ostakseni itselle.Jos olisin vaka varainen itselleni ostaisin naisena talvituoksuksi Opium ! Miten hajuherkät reakoi? Jälki junassako? Sisrellani on keuhkoahtautuma tauti tupakan takia.Aina jotain vaivoja keuhkot. Hänellä ei hajuaistiakaan.Tupakoi edeleen.Tupakasta pääsi kyllä aikoinaan eroon toimivilla SV läkeillä kivutomasti. Sihen ryhtyi un läkäri pakotti,muten ei suorita 1 leikkaus. Leikaus ohi. Siinä huomasi paino alkoi nousta alko painon takia tupakoimaan takaisin.Kuitenkin hänen ystävä aina käytää raskaasti hajuvettä johon sotketuu Hiulakan haju karseä.Eli hänen ystävä lemuaa 12 metrin päähän hajuvesi lakan yhteishajulla kissan kuselle!Ei sisareni milään tavoin oireile ystävänsä serassa. Kerran testasi asiaa. Olimme sisä tila 2-3h minulla raskas hajuvesi pällä ei sinä oireilut mitään.Kumma? Eikä jäkikäten kysynyt esim. käytitkö hajuvettä on selaiset oikreet kuin olisin hajuihin altistunut.Oli terve kuin pukki.Helsinki itäinen kaupungin osa

    • Anonyymi

      Minäkin halusin päästä muijastani eroon. Lisäsin hyönteismyrkun hajua naamaan
      kunnes muija tajusi lähteä.

    • Anonyymi

      EN ole millekkää allerginen,,, '

      PISTELEE VIHAKSI kun

      kaikki PYYKKIAINEETKI on tehty hajuttomiksi,


      IKINÄ EI ENÄÄN SAA PYYKISTÄ PUHTAANHAJUISTA
      kaikki on noitten muutamien haju-allergikkojen syytä,
      haju-herkät TERRORISOI KOKO yhteiskuntaa,
      kohta koko yhteiskunta haisee PASKALLE, PASKANHAJUKO niitten mielestä on ihana haju,
      VITUT kaikille haju-herille TRRORISTEILLE,

    • Anonyymi

      helekutin terroristit, MUUTAMA allerkikki VAATII että kaikkien pitää kärsiä kun hän kärsii, jo on itsekästä touhua,
      sitä mieltä allerkikkoja on vain muutamia HEIDÄN itsensä PITÄÄ välttää paikkoja joissa joutuu alttiiksi hajuille tai mille nyt sitten onkaa allerkinen,
      ON SUURTA IDIOTISMIÄ
      vaatia KOKO yhteiskuntaa kärsimään muutaman haju-herkän takia

      TOSI TÖRKEITÄ ihmisiä,

      jokainen TÄYSIJÄRKINEN osaa itse varoa paikkoja joissa joutuu vaaraan,,

    • Anonyymi

      Olen meluyliherkkä.

      Miksi sellaista ei saanut mainita, vaan kirjoitus poistettiin?

      • Anonyymi

        Se ei ole kivaa myöskään, ei.


    • Anonyymi

      Minulla on vaikea astma,paljon asioita mistä en saa oireita.Home sairastuin töissä oli migrobit,sädesieni. Jne Tuoksu yliherkkä en kaikelle ole Ostimme kesäpaikaksi talon,missä ihmiset alkoi oireilee,toki minunkin syy käytin tuoksukynttilöitä jne .En itse niistä saa oireita .sitten sanoja juttuja mitä käytet. Leivontaan jne..valitus jatkui.Ei meillä metsän keskellä tuoksu enää mikään nykyään.Ainoa paikka mihin käytän hajua on WC.aerosoli ison hädän jälkeen ja tuuletus suoraan ulos.,vaikka ilmastointi putki on .Oon miettinyt miten inhottavia ihmiset osaa olla,ei voi käydä..onko tuo päänkin vikaa??olen miettinyt.Tarkkailu jatkuu..valittajat..kerran sanon kun itse käyn,teillä on hometta,kun saan oireen.Saankin pahemman kuin tuolla mökillämme.

    • Anonyymi

      Kyllä nuoret naiset ja tytöt tuoksuvat aika kauheilta, deodoranttia, hajuvesiä, kaikkea laitetaan aivan liikaa, lehahtaa ohi kävellessä hurjasti.

    • Anonyymi

      Olen: Tupakan savulle.Ihmisille jotka haisevat tupakalle Metrossa ja pusseissa..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe