Kohuttu Matteus 5:17-20, mitä Jeesus tarkoitti?

JeesusJaLainkirja

#17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia (Torah) tai profeettoja (Nevi'im) kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan (heittää pois), vaan toteuttamaan (tulla täyttämään).

Tässä Jeesus ei puhu Jumalan käskyistä, joita juutalaisten oppineiden mukaan kuusisataa ja kolmetoista ja kristittyjen oppineiden mukaan kuusisataa ja kuusitoista. Ei, kyse ei siis ole käskyistä, vaan Jeesus puhuu tässä Tanakin eli Vanhan Testamentin kirjoista. Tanakin nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä: Toora (Laki), Nevi'im (Profeeta) ja Ketuvim (kirjoitukset).

#18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain (abjad), ei pieninkään piirto (niqqud), ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Heprean kirjaimisto on abjad, sillä merkitään ainoastaan konsonantit. Tämä kirjaimisto ei siis sisällä vokaaleja, mutta tarvittaessa ne voidaan merkitä näkyviin nikkud-järjestelmän avulla. Jo ennen tämän yksityiskohtaisen järjestelmän kehittämistä, pitkien vokaalien merkitsemiseen alettiin käyttää joitain konsonantteja. Kun heprea oli menettänyt asemansa puhuttuna kielenä, tarkempaa vokalisointia tarvittiin sen varmistamiseksi, että Raamatun tekstien lukutapa pysyisi muuttumattomana.

#19 Sitä, joka jättää [laista] pois (irroittaa) yhdenkin käskyn, [vaikkapa kaikkein] vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa [lakia] ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Johdannon jälkeen, Jeesus antaa ohjeita siitä kuinka tulee opettaa. Ensiksi, henkilö, joka ei ole kovin merkittävä, irroittaa käskyjä. Mutta henkilö, joka siis on hyvin merkittävä, pitää käskyt. Käskyillä tarkoitetaan Jumalan opetusta, oppia. (huom, pyrin karsimaan kääbtäjien tekstiin tekemät lisäyskset, ne on merkitty [] -sulkeisiin)

#20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa (vanhurskaus) paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Lopuksi Jeesus huomauttaa opetuslapsiaan - joille vuorisaarna siis on suunnattu - (kaikki muu väki oli ulkopuolisia kuuntelijoita), ettei valtakuntaan pääse ellei toteuta täydellistä vanhurskautta. Vanhurskaus on Jumalan ominaisuus ja tarkoittaa ihmisen kohdalla ulkopuolelta, Jumalalta, tulevaa hurskautta. Se on ehdotonta oikeamielisyyttä, pyhyydestä täydellisyyttä ja oikealla tavalla viisautta. Tämä ulkopuolelta tuleva hurskaus tulee ihmiselle, kun hän uskoo Kristuksen sovitustyöhön ristillä ja saa syntinsä anteeksi. Vain vanhurskas ihminen on Jumalalle kelpaava.

Totisesti Jeesus sanoi siis:

"Älkää luulko, että minä olen tullut Tooraa tai Naveja heittämään pois. En minä ole tullut pois heittämään, vaan täyttämään. Aamen! Toorasta ei häviä yksikään abjad, ei ainutkaan niqqud, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Se, joka irroittaa yhdenkin käskyn (halakha?), vähäisimmän, ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta se, joka noudattaa ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata vanhurskautta paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."

Katkelma on osa Matteuksen kokoamaa vuorisaarnaa Jeesuksen pitämistä opetuksista. Se on eräänlainen Midrash eli laintulkinta kymmenelle käskylle. Jeesus painotti että on tärkeää elää niin kuin opetta, että halakha on tärkeämpi kuin mishna, ja että lain henki on tärkeämpää kuin lain kirja. Fariseuksia Jeesus moitti, sillä he eivät eläneet kuten he opettivat, he painottivat mishnaa halakhan sijaan, ja lain kirjainta sen hengen sijaan. Jeesuksen moitteet olivat kuitenkin kärjistettyjä ja yleistäviä.

52

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi_usko

      <<Mitä Jeesus tarkoitti?>>

      Jeesus tarkoitti juuri sitä, mitä Raamatussa sanotaan. Laista ei häviä yksikään kirjain eikä pienikään piirto. Varmaan tiedät hebrean kirjaimet, joissa voi olla hyvin pieniä piirtoja. Tämä tarkoittaa sitä että sapatti pitää edelleen paikkansa niin kuin se on ollut aikojen alussa. Sapatti on lauantai ei siis sunnuntai (tarkasti perjantaina auringon laskusta lauantaihin auringon laskuun). Tämä tarkoittaa myös sitä, että Raamatun toinen käsky, joka koskee kuvien kumartamista, on voimassa edelleenkin. On ollut väärin, että kuvien kumartamiskäsky on jätetty pois ja Raamatun viimeinen käsky on jaettu kahtia, jotta kymmenluku olisi voitu säilyttää. Tämä on ollut vastoin Jumalan tahtoa. Nuo Raamatun jakeet ovat todellakin edelleen voimassa niin kuin Raamatussa sanotaan eikä kirkolle ole koskaan annettu valtaa muuttaa niitä.

      Matt. 15:17-20, Jeesus ja laki
      "17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."

      <<Ei, kyse ei siis ole käskyistä, vaan Jeesus puhuu tässä Tanakin eli Vanhan Testamentin kirjoista. Tanakin nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä: Toora (Laki), Nevi'im (Profeeta) ja Ketuvim (kirjoitukset).>>

      Lainaan Wikipediasta seuraavan tekstin:

      "Tanak (hepr. ‏תנ״ך‎) on juutalaisuuden Raamatun kaanon eli ohjeellinen tekstikokoelma. Kristinuskon Raamatusta poiketen se ei sisällä Uutta testamenttia eikä Apokryfisiä kirjoja. Nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä (heprealaisista kirjaimista): Toora [תורה], Nevi'im [נביאים], Ketuvim [כתובים] eli "toora, profeetat ja kirjoitukset".

      Tanakista käytetään myös nimitystä heprealainen Raamattu. Juutalaisuus ei käytä sanaa Vanha testamentti, vaan se voi tuntua jopa loukkaavalta. Juutalaista raamatuntulkintaa ohjaavat rabbien opetuksista kootut selitysteokset (midraš) sekä Talmud, joka koostuu Mišnasta ja sitä selittävästä gemarasta." (Wikipediasta, johon linkki alla)

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak

      Tanak sisältää siis tooran, profeetat ja kirjoitukset.

      "Toora sisältää Raamatun viisi ensimmäistä kirjaa, joista muun muassa suomen­kielisessä käännöksessä käytetään nimitystä Mooseksen kirjat" (lainaus Wikipediasta, johon linkki alla)

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora

      10 käskyn laki on toisessa Mooseksen kirjassa, sen 20. luvussa (alla linkki).

      http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.20.html#o37

      Koska 10 käskyn laki sisältyy tooraan ja toora sisältyy tanakiin, niin tästä selviää, että Jeesus tarkoittaa juuri 10 käskyn lakia, josta ei siis katoa pieninkään piirto ja jota kirkko ei ole saanut Raamatun mukaan muuttaa.

      Siunausta.

      • Yksi_usko

        Laitan vielä tähän lainauksen linkistäsi, josta oli ottanut lainauksen.

        "We see right away that Jesus did not mention the Sabbath or the Ten Commandments in these verses."

        https://www.gci.org/bible/matthew517

        Tuo ei siis pidä paikkaansa, vaan 10 käskyä sisältyy lakiin, niin kuin edellä huomasit. Netissä on paljon oikeaa ja vielä enemmän väärää tietoa. On Raamatun kanssa tutkittava, mikä tieto on oikeaa. Kaikkea ei saa uskoa.

        Alan nyt hiljentymään sapatin viettoon. Hyvää sapattia ja siunausta.


      • JeesusJaLainkirja

        Et tainut käsittää? Jeesus sanoo että Toorasta ja Naveista ei katoa yksikään konsonatti (abjad) ja vokaali (niqqud). Jeesus ei puhu niistä 613 käskystä, eikä Jeesus tullut muuttamaan sitä mikä on kirjoitettu eikä heittämään kirjakääröjä menemään. Sinun tulkintasi sivuuttaa Jeesuksen maininna Naveista: "ja Profeettoja". Kyse on Tanakin kirjoista.

        Huom! Mooseksen kirjan nykyiset nimet ovat Martti Lutherin perua, Jeesuksen aikaan ne tunnettin nimillä Bereshit (Alussa), Shemoth (Nimet), Vayikra (Kutsu), Bamidbar (Erämaassa) ja Devarim (Sanat). Yhdessä ne muodostavat Tooran eli suomeksi Lainkirjan.

        Usein kun Juutalaiset puhuvat pelkästä laista, he tarkoittavat Tooraa, mutta jos he haluavat tarkentaa Tooran käskyihin, puhutaan erikseen Mooseksen laista. Juutalaisten oppineiden laskelmien mukaan Mooseksen laissa on kaikkiaan 613 käskyä, joista 248 on positiivisia käskyjä, loput 365 kieltoja. Käskyt voidaan karkeasti ottaen jakaa kasuistisiin (eettinen) ja apodiktisiin (rituaalinen).


      • Yksi_usko
        JeesusJaLainkirja kirjoitti:

        Et tainut käsittää? Jeesus sanoo että Toorasta ja Naveista ei katoa yksikään konsonatti (abjad) ja vokaali (niqqud). Jeesus ei puhu niistä 613 käskystä, eikä Jeesus tullut muuttamaan sitä mikä on kirjoitettu eikä heittämään kirjakääröjä menemään. Sinun tulkintasi sivuuttaa Jeesuksen maininna Naveista: "ja Profeettoja". Kyse on Tanakin kirjoista.

        Huom! Mooseksen kirjan nykyiset nimet ovat Martti Lutherin perua, Jeesuksen aikaan ne tunnettin nimillä Bereshit (Alussa), Shemoth (Nimet), Vayikra (Kutsu), Bamidbar (Erämaassa) ja Devarim (Sanat). Yhdessä ne muodostavat Tooran eli suomeksi Lainkirjan.

        Usein kun Juutalaiset puhuvat pelkästä laista, he tarkoittavat Tooraa, mutta jos he haluavat tarkentaa Tooran käskyihin, puhutaan erikseen Mooseksen laista. Juutalaisten oppineiden laskelmien mukaan Mooseksen laissa on kaikkiaan 613 käskyä, joista 248 on positiivisia käskyjä, loput 365 kieltoja. Käskyt voidaan karkeasti ottaen jakaa kasuistisiin (eettinen) ja apodiktisiin (rituaalinen).

        Kun nyt ollaan adventistipalstalla, niin se täytyy aina heti ensiksi varmistaa, että joku ei vain vänkää sapatin kumoamista. Niin, että ethän sinä vain vänkää sellaista, että sapatti ei olisi voimassa? Kun tämä asia on selvitetty, niin vasta sen jälkeen voidaan keskustellaan muista asioista, kuten suullisesta Toorasta tai kattaako 613 käskyä kaikki, mitä ikinä elämä eteen tuo tai siitä miten vuosisadan rabbi opetti ja tulkitsi Jumalan sanaa tai miten Hän opetti vanhurskaita tekoja.....


      • ylimielinen.vai.epävarma
        Yksi_usko kirjoitti:

        Kun nyt ollaan adventistipalstalla, niin se täytyy aina heti ensiksi varmistaa, että joku ei vain vänkää sapatin kumoamista. Niin, että ethän sinä vain vänkää sellaista, että sapatti ei olisi voimassa? Kun tämä asia on selvitetty, niin vasta sen jälkeen voidaan keskustellaan muista asioista, kuten suullisesta Toorasta tai kattaako 613 käskyä kaikki, mitä ikinä elämä eteen tuo tai siitä miten vuosisadan rabbi opetti ja tulkitsi Jumalan sanaa tai miten Hän opetti vanhurskaita tekoja.....

        "Kun nyt ollaan adventistipalstalla, niin se täytyy aina heti ensiksi varmistaa, että joku ei vain vänkää sapatin kumoamista. Niin, että ethän sinä vain vänkää sellaista, että sapatti ei olisi voimassa? Kun tämä asia on selvitetty, niin vasta sen jälkeen voidaan keskustellaan muista asioista"

        Ottamatta lainkaan kantaa tai perehtymättä tämän ketjun aiheeseen tuosta edellä olevasta lainauksesta tulee sellainen vaikutelma, että kirjoittaja haluaa lähteä liikkeelle siitä, että on oma ennakkonäkemys, jonka mukaan kaikkea muuta pitää tulkita ja jonka avulla pönkitetään sitä omaa ennakkonäkemystä.

        Keskustelun jatkaminen kiinnostaa siis vain siinä tapauksessa, että sillä tuetaan omaa näkemystä.

        Ei kovin hyvä lähtökohta tai asenne keskusteluun. Se kertoo joko kirjoittajan ylimielisyydestä tai uskon epävarmuudesta.


      • Yksi_usko
        ylimielinen.vai.epävarma kirjoitti:

        "Kun nyt ollaan adventistipalstalla, niin se täytyy aina heti ensiksi varmistaa, että joku ei vain vänkää sapatin kumoamista. Niin, että ethän sinä vain vänkää sellaista, että sapatti ei olisi voimassa? Kun tämä asia on selvitetty, niin vasta sen jälkeen voidaan keskustellaan muista asioista"

        Ottamatta lainkaan kantaa tai perehtymättä tämän ketjun aiheeseen tuosta edellä olevasta lainauksesta tulee sellainen vaikutelma, että kirjoittaja haluaa lähteä liikkeelle siitä, että on oma ennakkonäkemys, jonka mukaan kaikkea muuta pitää tulkita ja jonka avulla pönkitetään sitä omaa ennakkonäkemystä.

        Keskustelun jatkaminen kiinnostaa siis vain siinä tapauksessa, että sillä tuetaan omaa näkemystä.

        Ei kovin hyvä lähtökohta tai asenne keskusteluun. Se kertoo joko kirjoittajan ylimielisyydestä tai uskon epävarmuudesta.

        <<Ottamatta lainkaan kantaa tai perehtymättä tämän ketjun aiheeseen>>

        En ole teologi, joten esim. Kai Arasola tai joku toinen pappi olisi sopivampi henkilö kommentoimaan.

        << tuosta edellä olevasta lainauksesta tulee sellainen vaikutelma, että kirjoittaja haluaa lähteä liikkeelle siitä, että on oma ennakkonäkemys, jonka mukaan kaikkea muuta pitää tulkita ja jonka avulla pönkitetään sitä omaa ennakkonäkemystä.>>

        Minulla ei ole käsittääkseni kovinkaan suuria ennakkonäkemyksiä, vaan otan vastaan kyllä kaiken totuuden (myös uuden totuuden) Raamatusta mielelläni.

        <<Keskustelun jatkaminen kiinnostaa siis vain siinä tapauksessa, että sillä tuetaan omaa näkemystä.>>

        En ole täysin ymmärtänyt kysymystä. Mistä pitäisi keskustella?

        <<Se kertoo joko kirjoittajan ylimielisyydestä tai uskon epävarmuudesta. >>

        Vastaukseni ei kerro noista kummastakaan vaan ajankohdasta (yöllä ei jaksa perehtyä kovin mihinkään) ja myöskin siitä, että en ole teologi. Sen sijaan usko on vahva, enkä ole ylimielinen.


      • Yksi_usko
        ylimielinen.vai.epävarma kirjoitti:

        "Kun nyt ollaan adventistipalstalla, niin se täytyy aina heti ensiksi varmistaa, että joku ei vain vänkää sapatin kumoamista. Niin, että ethän sinä vain vänkää sellaista, että sapatti ei olisi voimassa? Kun tämä asia on selvitetty, niin vasta sen jälkeen voidaan keskustellaan muista asioista"

        Ottamatta lainkaan kantaa tai perehtymättä tämän ketjun aiheeseen tuosta edellä olevasta lainauksesta tulee sellainen vaikutelma, että kirjoittaja haluaa lähteä liikkeelle siitä, että on oma ennakkonäkemys, jonka mukaan kaikkea muuta pitää tulkita ja jonka avulla pönkitetään sitä omaa ennakkonäkemystä.

        Keskustelun jatkaminen kiinnostaa siis vain siinä tapauksessa, että sillä tuetaan omaa näkemystä.

        Ei kovin hyvä lähtökohta tai asenne keskusteluun. Se kertoo joko kirjoittajan ylimielisyydestä tai uskon epävarmuudesta.

        Otan seuraavat lainaukset tuosta englanninkielisestä linkistä, josta oli myös oma lainauksesi.

        "Do Jesus’ words in Matthew 5:17-19 tell Christians they must keep the seventh-day Sabbath? "

        Kysymys suomennettuna: Kertooko Jeesuksen sanat Matt. 5:17-19 sitä, että kristittyjen pitäisi pitää seitsemännen päivän sapattia?

        "We see right away that Jesus did not mention the Sabbath or the Ten Commandments in these verses. "

        Vastaus suomennettuna: Näemme heti, että Jeesus EI TARKOITTANUT sapattia tai kymmentä käskyä näissä jakeissa.

        https://www.gci.org/bible/matthew517

        <<Ei, kyse ei siis ole käskyistä, vaan Jeesus puhuu tässä Tanakin eli Vanhan Testamentin kirjoista. Tanakin nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä: Toora (Laki), Nevi'im (Profeeta) ja Ketuvim (kirjoitukset).>>

        Näin maallikon silminkin tuossa lauseessa on aivan kuitenkin selvä ristiriita koskien 10 käskyä. Tuossa väitetään, että Jeesuksen sanat eivät koskisi käskyjä. Samalla kerrotaan, että Jeesuksen sanat koskevat Tanakin kirjoja. Tanakin kolme osaa ovat Toora (laki), Neviïn (Profeetat) ja Ketuvim (kirjoitukset). No, eikö sitten Jeesuksen sanat muka koskisi 10 käskyn lakia, joka sisältyy Tooraan?

        Voin vain todeta, että tämä opetus on väärin ja Raamatun vastaista oppia.

        10 käskyn voimassaolemisesta on kyllä todistusaineistoa muuallakin Raamatussa kuin vain tuossa ottamassasi esimerkissä, joka sekin tukee sitä, että Jeesus ei kumonnut 10 käskyn lakia.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Otan seuraavat lainaukset tuosta englanninkielisestä linkistä, josta oli myös oma lainauksesi.

        "Do Jesus’ words in Matthew 5:17-19 tell Christians they must keep the seventh-day Sabbath? "

        Kysymys suomennettuna: Kertooko Jeesuksen sanat Matt. 5:17-19 sitä, että kristittyjen pitäisi pitää seitsemännen päivän sapattia?

        "We see right away that Jesus did not mention the Sabbath or the Ten Commandments in these verses. "

        Vastaus suomennettuna: Näemme heti, että Jeesus EI TARKOITTANUT sapattia tai kymmentä käskyä näissä jakeissa.

        https://www.gci.org/bible/matthew517

        <<Ei, kyse ei siis ole käskyistä, vaan Jeesus puhuu tässä Tanakin eli Vanhan Testamentin kirjoista. Tanakin nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä: Toora (Laki), Nevi'im (Profeeta) ja Ketuvim (kirjoitukset).>>

        Näin maallikon silminkin tuossa lauseessa on aivan kuitenkin selvä ristiriita koskien 10 käskyä. Tuossa väitetään, että Jeesuksen sanat eivät koskisi käskyjä. Samalla kerrotaan, että Jeesuksen sanat koskevat Tanakin kirjoja. Tanakin kolme osaa ovat Toora (laki), Neviïn (Profeetat) ja Ketuvim (kirjoitukset). No, eikö sitten Jeesuksen sanat muka koskisi 10 käskyn lakia, joka sisältyy Tooraan?

        Voin vain todeta, että tämä opetus on väärin ja Raamatun vastaista oppia.

        10 käskyn voimassaolemisesta on kyllä todistusaineistoa muuallakin Raamatussa kuin vain tuossa ottamassasi esimerkissä, joka sekin tukee sitä, että Jeesus ei kumonnut 10 käskyn lakia.

        ""We see right away that Jesus did not mention the Sabbath or the Ten Commandments in these verses. "
        Vastaus suomennettuna: Näemme heti, että Jeesus EI TARKOITTANUT sapattia tai kymmentä käskyä näissä jakeissa. "

        Käännöksesi on totaalisen väärä. Mention viittaa mainitsemiseen, eikä tarkoittamiseen. Kääntämäsi lause antaa siis täysin väärän kuvan.

        Oikeampi käännös on siis: ...Jeesus ei (erikseen) MAININNUT sapattia tai kymmentä käskyä...

        "10 käskyn voimassaolemisesta on kyllä todistusaineistoa muuallakin Raamatussa kuin vain tuossa ottamassasi esimerkissä, joka sekin tukee sitä, että Jeesus ei kumonnut 10 käskyn lakia."

        Koko laki on voimassa, niin kymmenen kuin 613, aivan koko Pentateukki. Tietysti. Ei Jeesus kumonnut siitä yhtään mitään, ja HUOMAA: Hän erityisesti varoitti ottamasta siitä mitään pois - eli viittasi adventistiseen harhaoppiin jonkin ihme "seremonialain" kumoutumisesta.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        ""We see right away that Jesus did not mention the Sabbath or the Ten Commandments in these verses. "
        Vastaus suomennettuna: Näemme heti, että Jeesus EI TARKOITTANUT sapattia tai kymmentä käskyä näissä jakeissa. "

        Käännöksesi on totaalisen väärä. Mention viittaa mainitsemiseen, eikä tarkoittamiseen. Kääntämäsi lause antaa siis täysin väärän kuvan.

        Oikeampi käännös on siis: ...Jeesus ei (erikseen) MAININNUT sapattia tai kymmentä käskyä...

        "10 käskyn voimassaolemisesta on kyllä todistusaineistoa muuallakin Raamatussa kuin vain tuossa ottamassasi esimerkissä, joka sekin tukee sitä, että Jeesus ei kumonnut 10 käskyn lakia."

        Koko laki on voimassa, niin kymmenen kuin 613, aivan koko Pentateukki. Tietysti. Ei Jeesus kumonnut siitä yhtään mitään, ja HUOMAA: Hän erityisesti varoitti ottamasta siitä mitään pois - eli viittasi adventistiseen harhaoppiin jonkin ihme "seremonialain" kumoutumisesta.

        <<Ei Jeesus kumonnut siitä yhtään mitään>>

        Kiitos kun korjasit.

        << adventistiseen harhaoppiin jonkin ihme "seremonialain" kumoutumisesta>>

        Jeesus täytti lain eli seremonialaki ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen uhraaminen loppui.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Ei Jeesus kumonnut siitä yhtään mitään>>

        Kiitos kun korjasit.

        << adventistiseen harhaoppiin jonkin ihme "seremonialain" kumoutumisesta>>

        Jeesus täytti lain eli seremonialaki ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen uhraaminen loppui.

        "Jeesus täytti lain eli seremonialaki ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen uhraaminen loppui."

        TAAS sinun logiikkasi on pettämättömän väärää !

        Koska "laki" sisältää myös kymmenen käskyä, SINUN logiikallasi siis voitaisiin yhtä hyvin sanoa:

        Jeesus täytti lain eli kymmenen käskyä ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen sapatinvietto loppui.

        Mutta kun lakia tai mitään sen osaa ei ole kumottu. Usko nyt jo vihdoin hyvä mies se mitä tuo kohta aivan suoraan ilmaisee, eli kuten Jeesus sanoi: "kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."

        Ja kuten hyvin kaikki tiedämme, "laki" pitää sisällään kaiken sen mitä Pentateukki sanoo. Joten adventistinen harhaoppi on puhdasta harhaoppia väittäessään jonkin "seremonialain" kumoutuneen.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "Jeesus täytti lain eli seremonialaki ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen uhraaminen loppui."

        TAAS sinun logiikkasi on pettämättömän väärää !

        Koska "laki" sisältää myös kymmenen käskyä, SINUN logiikallasi siis voitaisiin yhtä hyvin sanoa:

        Jeesus täytti lain eli kymmenen käskyä ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen sapatinvietto loppui.

        Mutta kun lakia tai mitään sen osaa ei ole kumottu. Usko nyt jo vihdoin hyvä mies se mitä tuo kohta aivan suoraan ilmaisee, eli kuten Jeesus sanoi: "kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."

        Ja kuten hyvin kaikki tiedämme, "laki" pitää sisällään kaiken sen mitä Pentateukki sanoo. Joten adventistinen harhaoppi on puhdasta harhaoppia väittäessään jonkin "seremonialain" kumoutuneen.

        <<Mutta kun lakia tai mitään sen osaa ei ole kumottu>>

        Kuka tässä on puhunut jotain lain kumoamisesta? En ainakaan minä. Lain täyttäminen ja lain kumoaminen on kyllä täysin eri asia. Jeesus täytti seremonialain, joten ei tarvitse enää uhrata.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Mutta kun lakia tai mitään sen osaa ei ole kumottu>>

        Kuka tässä on puhunut jotain lain kumoamisesta? En ainakaan minä. Lain täyttäminen ja lain kumoaminen on kyllä täysin eri asia. Jeesus täytti seremonialain, joten ei tarvitse enää uhrata.

        "Jeesus täytti seremonialain, joten ei tarvitse enää uhrata."

        Jeesus täytti myös sapatin ja muidenkin 10 käskyn määräykset, joten ei tarvitse enää viettää sapattia. Ihan sinun omalla mädäntyneellä logiikallasi.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Mutta kun lakia tai mitään sen osaa ei ole kumottu>>

        Kuka tässä on puhunut jotain lain kumoamisesta? En ainakaan minä. Lain täyttäminen ja lain kumoaminen on kyllä täysin eri asia. Jeesus täytti seremonialain, joten ei tarvitse enää uhrata.

        Niin, otetaanpa vielä hieman lisää.

        MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen."

        Onko tämä mielestäsi jotakin ihme "seremoniaa" ???

        Jos ei, miksi se olisi muka kumottu ?


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        ""We see right away that Jesus did not mention the Sabbath or the Ten Commandments in these verses. "
        Vastaus suomennettuna: Näemme heti, että Jeesus EI TARKOITTANUT sapattia tai kymmentä käskyä näissä jakeissa. "

        Käännöksesi on totaalisen väärä. Mention viittaa mainitsemiseen, eikä tarkoittamiseen. Kääntämäsi lause antaa siis täysin väärän kuvan.

        Oikeampi käännös on siis: ...Jeesus ei (erikseen) MAININNUT sapattia tai kymmentä käskyä...

        "10 käskyn voimassaolemisesta on kyllä todistusaineistoa muuallakin Raamatussa kuin vain tuossa ottamassasi esimerkissä, joka sekin tukee sitä, että Jeesus ei kumonnut 10 käskyn lakia."

        Koko laki on voimassa, niin kymmenen kuin 613, aivan koko Pentateukki. Tietysti. Ei Jeesus kumonnut siitä yhtään mitään, ja HUOMAA: Hän erityisesti varoitti ottamasta siitä mitään pois - eli viittasi adventistiseen harhaoppiin jonkin ihme "seremonialain" kumoutumisesta.

        <<Koko laki on voimassa, niin kymmenen kuin 613, aivan koko Pentateukki>>

        Mielenkiintoisia ovat nuo 613 lakia. Kirjoitan pätkän Pekka Lindqistin kirjasta Juutalaisuus.

        "...Mutta mihin auttaa 10 käskyä elämän monimuotoisuuden edessä? Joitakin lisätarkennuksia tarjoaa viiden Mooseksen kirjan lakikokoelma kokonaisuudessaan. Perinteisen juutalaisen näkemyksen (ks. Talmud Makkot 23b) mukaan tuo kokoelma sisältää 613 käskyä, joista 365 on kieltoja aurinkovuoden päivien tai ihmisruumiin lihasten luvun mukaan ja 248 kehotuksia ihmisruumiin luiden lukumäärän mukaan. Näin ihminen siis näitä käskyjä seuraten palvelee Jumalaa aina ja koko olemuksellaan. Tämä kokoelma tunnetaan myöhemmässä juutalaisuudessa nimellä tarjag mitzvot, jossa jälkimmäinen sana tarkoittaa käskyjä, ensimmäinen taas on muodostettu hebrealaisittain kirjoitetusta luvusta 613: t=400, r=200, j=10, g=3. Oletettavaa on, että itse kukin, joka käy yritykseen kynä kädessä luetteloida Mooseksen lain käskyt, päätyisi hieman eri lukumäärään ja valikoimaan. Selvää kuitenkin on, että kaiken kaikkiaan kirjoitettu Toora laajentaa kymmenen käskyn tiivistelmä useilla sadoilla mitä erilaisimmilla halakhan opastuksilla. Mutta koska 613 käskyäkään ei ikimaailmassa kata kaikkea, mitä inhimillinen elämä eteen tuo - sillä mitäpä siellä sanotaan vaikkapa käsien pesemistä ennen ruokailua (Matt. 15) tai tähkäpäiden taittelusta sapattina (Matt. 12) -tulee avuksi kirjoitetun lain rinnalla kuljetettu suullinen Toora. Käsite sai vakiintuneen sisältönsä vasta tannaiittisen ajan palestiinalaisten rabbien käsissä ja esiintyy ensi kerran Babylonialaisessa Talmudissa sekä amoraiittisen ajan midrasheissa, mutta ilmiönä se eli ja vaikutti jo toisen temppelin juutalaisuudessa kirjanoppineiden työn kautta.....Välitilinpäätös tässä pitkässä ketjussa on rabbiinisen aikakauden suurteos Talmud, kaiken ensimmäisinä vuosisatoina talletetun suulisen Tooran ensyklopedia..."

        Miten Jeesus opetti? Pitikö päntätä päähän tuollaista 613 lain lakikokoelmaa? Lainaan Michael L. Brownin kirjasta Aito kosher-Jeesus seuraavaa: "Matteus tiivistää Jeesuksen palvelutyön kolmeen sanaan tässä järjestyksessä: opettaminen, julistaminen ja parantaminen. "Ja Jeesus vaelsi kaikki kaupungit ja kylät ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ka kaikkinaista raihnautta" (Matt. 9:35, 4:23)

        Hän (Jeesus) käytti vertauksia, joka on rabbien arvosama opetustapa. Midrash (raamatullisten tekstien tulkintaa) sanoo: "Rabbimme sanovat: älköön vertaus olko vähäinen silmissäsi, sillä vertauksen kautta ihminen voi käsittää Tooran sanat"(Midrash Shir HaShirim Rabbah 1:1,8-9). Professori Brad Young, David Flusserin oppilas Jerusalemin herealaisessa yliopistossa, kirjoitti kokonaisen kirjan Jesus and His Jewish Parables (Jeesus ja Hänen juutalaiset vertauksensa). Hän asetti ne rinnakkain vertauksien kanssa, joita läytyy uudemmasta rabbinistisesta kirjallisuudesta. Klausner puhui Jeesuksen sananlaskujen taidokkuudesta ja terävyydestä, ja siitä, kuinka "hänen kompia sisältävät sananpartensa palvelevat yleisöä poikkeuksellisella tavalla niin, että eettinen ajatus välittyy selkeänä kuulijalle. "

        Jatkan edelleen samasta kirjasta, jossa kerrotaan että Jeesus rohkaisi oppilaitaan vanhurskaisiin tekoihin.

        "Jeesus teki jatkuvasti tätä. Hän antoi oppilailleen mallin, kuinka tulee rukoilla. Hän rohkaisi heitä tekemään hyväntekeväisyyttä ja kutsui pitämään huolta köyhistä a muiden hylkäämisetä. "

        Jatkan edelleen samasta kirjasta, jossa kerrotaan että Jeesus opetti lakia ja selvitti siihen liittyvä kiistoja.

        "Jeesuksen suuren suosion tähden eri juutalaiset ryhmittymät tulivat usein kysymään Hänen mielipidettään lakiin liittyvissä asioissa. "

        Pyhä Henki auttaa ymmärtämään Raamattua ja kirjoittaa käskyt omien sydämiin. Jeesus näytti esimerkillään, mitä hän näillä käskyillä tarkoitti.

        Jer. 31:32 (loppuosa)
        "...sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä..."


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Niin, otetaanpa vielä hieman lisää.

        MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen."

        Onko tämä mielestäsi jotakin ihme "seremoniaa" ???

        Jos ei, miksi se olisi muka kumottu ?

        Oliko tuo esimerkkisi uhraamisesta?


      • kysynpävaa
        Exap kirjoitti:

        "Jeesus täytti seremonialain, joten ei tarvitse enää uhrata."

        Jeesus täytti myös sapatin ja muidenkin 10 käskyn määräykset, joten ei tarvitse enää viettää sapattia. Ihan sinun omalla mädäntyneellä logiikallasi.

        John Wesley: "Mutta moraalilakia kymmeneen käskyyn sisältyvänä ja profeettain kautta korostettuna ei ole poistettu. Hänen tulemuksensa tarkoitus ei ollut kumota mitään osaa siitä.
        Jokaisen osan tästä laista täytyy olla voimassa koko ihmiskuntaa ja kaikkia aikakausia varten".
        Sermons on Several Occasions, osa 1, s. 221,222.
        Sama käsitys on, Billy Grahamilla, ja Dwight L. Moodylla ja Charles Haddon Spurgeonilla ja Aapeli Saarisalolla ja Erkki Kailalla ja Jean Calvin ja vielä voisi mainita T.B. Barratt, helluntaiherätyksen uranuurtajia Euroopassa. Kymenet käskyt ovat voimassa ja niihin kuuluu sapatti käsky. Tietysti sapatinvietosta voi tulla legalistinen ansa. Fariseukset ripustivat Jeesuksen ristille ja juoksivat sitten kotiin viettämään hänen sapattiaan. He tunsivat sapatin mutta eivät sen Herraa. Uudistuneen sielun sapatinvietto ei ole legalismia eikä vastoin pelastusta, joka perustuu armoon.


      • Exap
        kysynpävaa kirjoitti:

        John Wesley: "Mutta moraalilakia kymmeneen käskyyn sisältyvänä ja profeettain kautta korostettuna ei ole poistettu. Hänen tulemuksensa tarkoitus ei ollut kumota mitään osaa siitä.
        Jokaisen osan tästä laista täytyy olla voimassa koko ihmiskuntaa ja kaikkia aikakausia varten".
        Sermons on Several Occasions, osa 1, s. 221,222.
        Sama käsitys on, Billy Grahamilla, ja Dwight L. Moodylla ja Charles Haddon Spurgeonilla ja Aapeli Saarisalolla ja Erkki Kailalla ja Jean Calvin ja vielä voisi mainita T.B. Barratt, helluntaiherätyksen uranuurtajia Euroopassa. Kymenet käskyt ovat voimassa ja niihin kuuluu sapatti käsky. Tietysti sapatinvietosta voi tulla legalistinen ansa. Fariseukset ripustivat Jeesuksen ristille ja juoksivat sitten kotiin viettämään hänen sapattiaan. He tunsivat sapatin mutta eivät sen Herraa. Uudistuneen sielun sapatinvietto ei ole legalismia eikä vastoin pelastusta, joka perustuu armoon.

        Niin, kymmenen ja 613 käskyä ovat tosiaankin edelleen voimassa, joka ikinen. Tässä olemme aivan samaa mieltä.

        Jeesus ei kumonnut niistä yhtäkään, toisin kuin adventistiharhaoppi väittää. Hän tuli täyttämään lain vaatimukset, joita meidän ei siten tarvitse täyttää, voidaksemme olla pyhiä ja puhtaita Isän edessä.

        Hän teki uuden liiton, joka on kokonaan uusi, eikä sisällä vanhan liiton lakia. Ei uutta viiniä laiteta vanhoihin leileihin; oletko miettinyt mitä se oikeasti tarkoittaa.

        Kysynpä vaan.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Niin, kymmenen ja 613 käskyä ovat tosiaankin edelleen voimassa, joka ikinen. Tässä olemme aivan samaa mieltä.

        Jeesus ei kumonnut niistä yhtäkään, toisin kuin adventistiharhaoppi väittää. Hän tuli täyttämään lain vaatimukset, joita meidän ei siten tarvitse täyttää, voidaksemme olla pyhiä ja puhtaita Isän edessä.

        Hän teki uuden liiton, joka on kokonaan uusi, eikä sisällä vanhan liiton lakia. Ei uutta viiniä laiteta vanhoihin leileihin; oletko miettinyt mitä se oikeasti tarkoittaa.

        Kysynpä vaan.

        <<Jeesus ei kumonnut niistä yhtäkään, toisin kuin adventistiharhaoppi väittää.>>

        Adventismi ei väitä tuollaista, vaan sitä, että Jeesus täytti seremonialain eli uhraamisen. Jeesus oli täydellinen uhri. Onko tätä vaikea ymmärtää? Sinä vääristelet adventistien opetusta tai et sitten tiedä siitä mitään. Sinulla on omat luulosi adventismista, jota yrität täällä jankata. Se, että adventismissa kumottaisiin jotain on oman pääsi tuotetta.


      • kysynpävaa

        Laitan tähän Pastori Pekka Tähden saarnasta muutaman jakeen.
        Peastusvarmuus! Johdantokysymys: "Jos kuolisit tänä päivänä, tietäisitkö varmasti, että pääset taivaaseen ja sinulla on iankaikkinen elämä ? Mitä vastaisit ? Monet uskovat vastaisivat: Minä luulen niin! Minä toivon niin! Rukoilen,että olisin valmis!", jne. Mikä estää, jos estää, sinua ja minua vastaamasta tän kysymykseen: "Kyllä minulla on ikuinen elämä. Herään vanhurskasten ylösnousemuksessa, kun Kristus saapuu."
        Että tällainen vastaus.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jeesus ei kumonnut niistä yhtäkään, toisin kuin adventistiharhaoppi väittää.>>

        Adventismi ei väitä tuollaista, vaan sitä, että Jeesus täytti seremonialain eli uhraamisen. Jeesus oli täydellinen uhri. Onko tätä vaikea ymmärtää? Sinä vääristelet adventistien opetusta tai et sitten tiedä siitä mitään. Sinulla on omat luulosi adventismista, jota yrität täällä jankata. Se, että adventismissa kumottaisiin jotain on oman pääsi tuotetta.

        Höpöhöpö. Johan perusluonteiset opinkohdatkin julistavat 10 käskyä Jumalan lakina. Se on toki sanottu hienosti kiertäen, mutta kun tuon lukee, ei jää epäselvyyttä.

        Mutta lisätietoa-linkin takaa tulee sitten se kristallinkirkas teksti:
        "Laki ja evankeliumi ristin jälkeen. Kuten monet kristityt ovat havainneet, Raamattu osoittaa, että vaikka Kristuksen kuolema mitätöi seremonialain, se vahvisti moraalilain pysyvyyden."

        Adventistinen harhaoppi opettaa, että Jeesuksen kuolema olisi mitätöinyt jonkin lain osan, vaikka Jeesus itse sanoo ettei näin tule tapahtumaan ennen kuin taivas ja maa katoavat.


      • kysynpävaa

        Oletko kuulut Pekka Tähteä viime aikoina ?


      • Exap
        kysynpävaa kirjoitti:

        Oletko kuulut Pekka Tähteä viime aikoina ?

        Kenties olen, kenties en. Riippuu siitä miten lasketaan "viime aika".

        Mutta miten Pekan kuuleminen mielestäsi vaikuttaa harhaopinkohtien oikeellisuuteen ? Tässä tapauksessa siis harhaopinkohdan nro 19.


      • Kysynpävaa
        Exap kirjoitti:

        Kenties olen, kenties en. Riippuu siitä miten lasketaan "viime aika".

        Mutta miten Pekan kuuleminen mielestäsi vaikuttaa harhaopinkohtien oikeellisuuteen ? Tässä tapauksessa siis harhaopinkohdan nro 19.

        Mikäs tämä nro 19 nyt olikaan.


      • Exap
        Kysynpävaa kirjoitti:

        Mikäs tämä nro 19 nyt olikaan.

        Se oli siinä heti #18 jälkeen. Niin, ja ennen #20.

        Tässä asian kannalta oleellisin:
        "Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin. Niissä ilmenee Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ja ne velvoittavat kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina. Nämä käskyt muodostavat perustan liitolle, jonka Jumala on tehnyt kansansa kanssa, ja mittapuun Jumalan tuomiolla. Pyhän Hengen vaikutuksen kautta ne osoittavat synnin ja herättävät ihmisen tajuamaan Vapahtajan tarpeensa."


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Höpöhöpö. Johan perusluonteiset opinkohdatkin julistavat 10 käskyä Jumalan lakina. Se on toki sanottu hienosti kiertäen, mutta kun tuon lukee, ei jää epäselvyyttä.

        Mutta lisätietoa-linkin takaa tulee sitten se kristallinkirkas teksti:
        "Laki ja evankeliumi ristin jälkeen. Kuten monet kristityt ovat havainneet, Raamattu osoittaa, että vaikka Kristuksen kuolema mitätöi seremonialain, se vahvisti moraalilain pysyvyyden."

        Adventistinen harhaoppi opettaa, että Jeesuksen kuolema olisi mitätöinyt jonkin lain osan, vaikka Jeesus itse sanoo ettei näin tule tapahtumaan ennen kuin taivas ja maa katoavat.

        <<Adventistinen harhaoppi opettaa, että Jeesuksen kuolema olisi mitätöinyt jonkin lain osan, vaikka Jeesus itse sanoo ettei näin tule tapahtumaan ennen kuin taivas ja maa katoavat. >>

        Jeesuksen uhrikuolema oli täydellinen uhri eikä enää tarvitse uhrata. Vieläkö sinä uhraat? Missä sinä uhraat?


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Se oli siinä heti #18 jälkeen. Niin, ja ennen #20.

        Tässä asian kannalta oleellisin:
        "Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin. Niissä ilmenee Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ja ne velvoittavat kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina. Nämä käskyt muodostavat perustan liitolle, jonka Jumala on tehnyt kansansa kanssa, ja mittapuun Jumalan tuomiolla. Pyhän Hengen vaikutuksen kautta ne osoittavat synnin ja herättävät ihmisen tajuamaan Vapahtajan tarpeensa."

        Tässä on linkki siitä mihin adventistit uskovat. On todella Raamatullista, eikö vain?

        https://piikkio.adventist.fi/nain-uskomme


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Tässä on linkki siitä mihin adventistit uskovat. On todella Raamatullista, eikö vain?

        https://piikkio.adventist.fi/nain-uskomme

        Ei ole. Harhaoppia monet opinkohdat, eikä Raamatun mukaista.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Adventistinen harhaoppi opettaa, että Jeesuksen kuolema olisi mitätöinyt jonkin lain osan, vaikka Jeesus itse sanoo ettei näin tule tapahtumaan ennen kuin taivas ja maa katoavat. >>

        Jeesuksen uhrikuolema oli täydellinen uhri eikä enää tarvitse uhrata. Vieläkö sinä uhraat? Missä sinä uhraat?

        "Jeesuksen uhrikuolema oli täydellinen uhri eikä enää tarvitse uhrata. Vieläkö sinä uhraat? Missä sinä uhraat?"

        Minä en uhraa, mutta adventtiharhaoppikirkossa kuulemma tänä pävänäkin uhrataan. Kuulemma kerätään kirkkoväeltä liittouhri, ja jopa kymmenysuhrejakin kerätään rahassa, vaikka siitä on Raamatussa selkeä opetus ettei sellainen ole oikein.

        Mutta itse asiaan. Olet nyt taas kierrellyt ja kaarrellut kuin kissa kuumaa puuroa, mutta edelleenkään et ole vastannut:
        "MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen.""

        Ja jos nyt noita a-kirkon harhaopinkohtia haluat mainostaa, niin kerropa minulle sitten liittyen numeroon 19, että mikä kymmenestä käskystä käskee rakastamaan lähimmäistään ?


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "Jeesuksen uhrikuolema oli täydellinen uhri eikä enää tarvitse uhrata. Vieläkö sinä uhraat? Missä sinä uhraat?"

        Minä en uhraa, mutta adventtiharhaoppikirkossa kuulemma tänä pävänäkin uhrataan. Kuulemma kerätään kirkkoväeltä liittouhri, ja jopa kymmenysuhrejakin kerätään rahassa, vaikka siitä on Raamatussa selkeä opetus ettei sellainen ole oikein.

        Mutta itse asiaan. Olet nyt taas kierrellyt ja kaarrellut kuin kissa kuumaa puuroa, mutta edelleenkään et ole vastannut:
        "MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen.""

        Ja jos nyt noita a-kirkon harhaopinkohtia haluat mainostaa, niin kerropa minulle sitten liittyen numeroon 19, että mikä kymmenestä käskystä käskee rakastamaan lähimmäistään ?

        <<"MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen."" >>

        Tämä ohje pätee kyllä tänä päivänä Suomessakin. Pellon reunoille pitää jättää vyöhyke, joka estää eroosiota. Kerroppas nyt, että miksi tähkäpäitä ei poimita leikkuun jälkeen tai miksi niitä pitäisi poimia leikkuun jälkeen? Olisi hauska kuulla sinun teoriasi, kun tunnut olevan niiiiin tohkeissasi aiheesta.


      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<"MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen."" >>

        Tämä ohje pätee kyllä tänä päivänä Suomessakin. Pellon reunoille pitää jättää vyöhyke, joka estää eroosiota. Kerroppas nyt, että miksi tähkäpäitä ei poimita leikkuun jälkeen tai miksi niitä pitäisi poimia leikkuun jälkeen? Olisi hauska kuulla sinun teoriasi, kun tunnut olevan niiiiin tohkeissasi aiheesta.

        Vai oliko tuossa pellolle jätettävässä vyöhykkeessä mielestäsi kyse uhrilaista, kun vaahtoat, että Jeesus olisi täyttänyt tämän lain? En ymmärrä sinun järjenjuoksuasi.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Ei ole. Harhaoppia monet opinkohdat, eikä Raamatun mukaista.

        Esimerkkejä kaivataan.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "Jeesus täytti lain eli seremonialaki ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen uhraaminen loppui."

        TAAS sinun logiikkasi on pettämättömän väärää !

        Koska "laki" sisältää myös kymmenen käskyä, SINUN logiikallasi siis voitaisiin yhtä hyvin sanoa:

        Jeesus täytti lain eli kymmenen käskyä ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen sapatinvietto loppui.

        Mutta kun lakia tai mitään sen osaa ei ole kumottu. Usko nyt jo vihdoin hyvä mies se mitä tuo kohta aivan suoraan ilmaisee, eli kuten Jeesus sanoi: "kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."

        Ja kuten hyvin kaikki tiedämme, "laki" pitää sisällään kaiken sen mitä Pentateukki sanoo. Joten adventistinen harhaoppi on puhdasta harhaoppia väittäessään jonkin "seremonialain" kumoutuneen.

        <<Jeesus täytti lain eli kymmenen käskyä ei ole sen vuoksi voimassa enää. Toisin sanoen sapatinvietto loppui.>>

        Kerropas, miten Jeesus olisi täyttänyt 10-käskyn lain? Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa että joku asia on "täytetty". Näinhän Jeesus sanoi ristillä, jos olet kuullut siitä joskus.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "Jeesuksen uhrikuolema oli täydellinen uhri eikä enää tarvitse uhrata. Vieläkö sinä uhraat? Missä sinä uhraat?"

        Minä en uhraa, mutta adventtiharhaoppikirkossa kuulemma tänä pävänäkin uhrataan. Kuulemma kerätään kirkkoväeltä liittouhri, ja jopa kymmenysuhrejakin kerätään rahassa, vaikka siitä on Raamatussa selkeä opetus ettei sellainen ole oikein.

        Mutta itse asiaan. Olet nyt taas kierrellyt ja kaarrellut kuin kissa kuumaa puuroa, mutta edelleenkään et ole vastannut:
        "MILLOIN JEESUS TÄYTTI TÄMÄN lain kohdan, eli milloin tämä Jeesuksen teoilla muuttui turhaksi, eikä tarvitse enää noudattaa:
        "Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen.""

        Ja jos nyt noita a-kirkon harhaopinkohtia haluat mainostaa, niin kerropa minulle sitten liittyen numeroon 19, että mikä kymmenestä käskystä käskee rakastamaan lähimmäistään ?

        <<Ja jos nyt noita a-kirkon harhaopinkohtia haluat mainostaa, niin kerropa minulle sitten liittyen numeroon 19, että mikä kymmenestä käskystä käskee rakastamaan lähimmäistään ? >>

        En ymmärrä tuota sinun opinkohtanumeroitasi. Eipä numeroita näkynyt myöskään tuossa Piikkiön adventtiseurakunnan sivuilla. Mutta kysymyksesi on helppo. Ensimmäiset neljä käskyä kehottaa rakastamaan Jumalaa yli kaiken (2 Moos. 20:1-11)ja 6 viimeistä käskyä kehottaa rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään (2 Moos. 20:12-17). Laitan vielä linkin Raamattuun.

        http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.20.html#o37

        Tästä on kirjoitettu täällä ennenkin satoja kertoja, joten onko sinulla lyhyt muisti vai haluatko vain tuoda aina esille samaa asiaa. Eikö asia ole sinulle vielä kirkastunut?


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Ja jos nyt noita a-kirkon harhaopinkohtia haluat mainostaa, niin kerropa minulle sitten liittyen numeroon 19, että mikä kymmenestä käskystä käskee rakastamaan lähimmäistään ? >>

        En ymmärrä tuota sinun opinkohtanumeroitasi. Eipä numeroita näkynyt myöskään tuossa Piikkiön adventtiseurakunnan sivuilla. Mutta kysymyksesi on helppo. Ensimmäiset neljä käskyä kehottaa rakastamaan Jumalaa yli kaiken (2 Moos. 20:1-11)ja 6 viimeistä käskyä kehottaa rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään (2 Moos. 20:12-17). Laitan vielä linkin Raamattuun.

        http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.20.html#o37

        Tästä on kirjoitettu täällä ennenkin satoja kertoja, joten onko sinulla lyhyt muisti vai haluatko vain tuoda aina esille samaa asiaa. Eikö asia ole sinulle vielä kirkastunut?

        "6 viimeistä käskyä kehottaa rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään"

        Ja tuo on kertakaikkiaan SONTAA.

        Nuo ovat kieltosanoja.

        Se, että et saa kulkea vasemmalle, ei määrittele, saatko kulkea eteen, taakse tai oikealle, vai pitääkö pysyä paikallaan.

        Väitteesi siitä että noissa 6 käskyssä käsketään RAKASTAMAAN lähimmäistä, on täysin hevonkukkua, kuten koko adventtiharahaopin 19 kohta muutenkin.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "6 viimeistä käskyä kehottaa rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään"

        Ja tuo on kertakaikkiaan SONTAA.

        Nuo ovat kieltosanoja.

        Se, että et saa kulkea vasemmalle, ei määrittele, saatko kulkea eteen, taakse tai oikealle, vai pitääkö pysyä paikallaan.

        Väitteesi siitä että noissa 6 käskyssä käsketään RAKASTAMAAN lähimmäistä, on täysin hevonkukkua, kuten koko adventtiharahaopin 19 kohta muutenkin.

        Rakasta Jumalaa yli kaiken: 2 Moos. 20:1-11

        1 Niin Jumala puhui kaiken tämän:
        2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
        3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
        7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Eikö tässä ole kyse Jumalan rakastamisesta? Ellei, niin mistä sitten?

        Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi: 2 Moos. 20:12-17

        12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        13 "Älä tapa.
        14 "Älä tee aviorikosta.
        15 "Älä varasta.
        16 "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
        17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

        Eikä tässä mielestäsi ole kyse lähimmäisen rakastamisesta? Ellei, niin mistä sitten?

        Voiko Raamattu asian selkeämmin sanoa? VT ja UT ovat sopusoinnussa keskenään.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "6 viimeistä käskyä kehottaa rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään"

        Ja tuo on kertakaikkiaan SONTAA.

        Nuo ovat kieltosanoja.

        Se, että et saa kulkea vasemmalle, ei määrittele, saatko kulkea eteen, taakse tai oikealle, vai pitääkö pysyä paikallaan.

        Väitteesi siitä että noissa 6 käskyssä käsketään RAKASTAMAAN lähimmäistä, on täysin hevonkukkua, kuten koko adventtiharahaopin 19 kohta muutenkin.

        <<Nuo ovat kieltosanoja. >>

        Sanotaan sitten näin:

        Rakastan vain yhtä Jumalaa (Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä).
        Rakastan ja palvelen vain elävää Jumalaa.
        Rakastan Jumalaa ja kunnioitan Hänen nimeään.
        Rakastan Jumalaa niin, että noudatan Hänen itsensä pyhittämää ja siunaamaa lepopäivää.

        = Rakasta Jumalaa yli kaiken: 2 Moos. 20:1-11

        Rakastan ja kunnioitan äitiäni ja isääni.
        Rakastan lähimmäistäni ja kunnioitan hänen elämää.
        Rakastan puolisoani ja olen hänelle uskollinen.
        Rakastan lähimmäistäni ja kunnioitan hänen omaisuuttaan.
        Rakastan lähimmäistäni ja haluan puhua hänestä vain hyvää.
        Rakastan lähimmäistäni ja iloitsen vilpittömästi hänen onnestaan ja menestyksestään.

        = Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi: 2 Moos. 20:12-17

        Vieläkö keksit jotain? Odotan mielenkiinnolla ja suurella innolla.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Rakasta Jumalaa yli kaiken: 2 Moos. 20:1-11

        1 Niin Jumala puhui kaiken tämän:
        2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
        3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
        7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Eikö tässä ole kyse Jumalan rakastamisesta? Ellei, niin mistä sitten?

        Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi: 2 Moos. 20:12-17

        12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        13 "Älä tapa.
        14 "Älä tee aviorikosta.
        15 "Älä varasta.
        16 "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
        17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

        Eikä tässä mielestäsi ole kyse lähimmäisen rakastamisesta? Ellei, niin mistä sitten?

        Voiko Raamattu asian selkeämmin sanoa? VT ja UT ovat sopusoinnussa keskenään.

        Ei tuossa käsketä rakastamaan lähimmäistä, vaan siinä kielletään tekemästä lähimmäiselle pahaa.

        Ymmärrätkö, että on aivan HUIKEAN SUURI ERO siinä, että et mätkäise vastaantulijaa kasvoille MUTTA VIHAAT HÄNTÄ, verrattuna siihen, että teet hänelle hyvän työn, ei pelon takia ei rangaistuksen takia, vaan koska RAKASTAT häntä.

        Ymmärrätkö, siinä on aivan valovuosien mittainen kuilu noiden kahden välissä.

        Tästä kuilusta puhun,

        1. Vihaan, enkä välitä, ja teen pahaa toiselle.
        2. En vihaa, en välitä, mutta teen pahaa toiselle.
        3. En vihaa, enkä tee pahaa, en yksinkertaisesti välitä toisesta
        3. En vihaa, enkä välitä; haluaisin, mutta en tee pahaa, koska se on kiellettyä (10 KÄSKYÄ)
        4. En vihaa enkä välitä; haluaisin tehdä pahaa mutta en uskalla, koska pelkään jäädä kiinni
        5. En vihaa, mutta en tee pahaa koska säälittää toisen kohtalo (=välitän edes hieman toisesta).
        6. En vihaa, mutta en tee pahaa, koska pahan tekeminen on väärin.
        7. En vihaa enkä ikinä tekisi kenellekään mitään pahaa, vaan haluan uhrautua kenen tahansa lähimmäisen puolesta. TÄSSÄ ON RAKKAUS.

        Ymmärrätkö mikä VALTAVA ero on pahan tekemisestä pidättäytymisellä (=kieltojen noudattamisella) ja rakkaudella (=kieltoja EI TARVITA) ?


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Ei tuossa käsketä rakastamaan lähimmäistä, vaan siinä kielletään tekemästä lähimmäiselle pahaa.

        Ymmärrätkö, että on aivan HUIKEAN SUURI ERO siinä, että et mätkäise vastaantulijaa kasvoille MUTTA VIHAAT HÄNTÄ, verrattuna siihen, että teet hänelle hyvän työn, ei pelon takia ei rangaistuksen takia, vaan koska RAKASTAT häntä.

        Ymmärrätkö, siinä on aivan valovuosien mittainen kuilu noiden kahden välissä.

        Tästä kuilusta puhun,

        1. Vihaan, enkä välitä, ja teen pahaa toiselle.
        2. En vihaa, en välitä, mutta teen pahaa toiselle.
        3. En vihaa, enkä tee pahaa, en yksinkertaisesti välitä toisesta
        3. En vihaa, enkä välitä; haluaisin, mutta en tee pahaa, koska se on kiellettyä (10 KÄSKYÄ)
        4. En vihaa enkä välitä; haluaisin tehdä pahaa mutta en uskalla, koska pelkään jäädä kiinni
        5. En vihaa, mutta en tee pahaa koska säälittää toisen kohtalo (=välitän edes hieman toisesta).
        6. En vihaa, mutta en tee pahaa, koska pahan tekeminen on väärin.
        7. En vihaa enkä ikinä tekisi kenellekään mitään pahaa, vaan haluan uhrautua kenen tahansa lähimmäisen puolesta. TÄSSÄ ON RAKKAUS.

        Ymmärrätkö mikä VALTAVA ero on pahan tekemisestä pidättäytymisellä (=kieltojen noudattamisella) ja rakkaudella (=kieltoja EI TARVITA) ?

        Höpsis. Minulla on lapsia. Silloin kun he olivat pieniä, niin kielsin heitä esim. "älä juokse tielle", "älä koske kuumalle liedelle" jne, niin kyse oli rakkaudesta lasta kohtaan.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Ei tuossa käsketä rakastamaan lähimmäistä, vaan siinä kielletään tekemästä lähimmäiselle pahaa.

        Ymmärrätkö, että on aivan HUIKEAN SUURI ERO siinä, että et mätkäise vastaantulijaa kasvoille MUTTA VIHAAT HÄNTÄ, verrattuna siihen, että teet hänelle hyvän työn, ei pelon takia ei rangaistuksen takia, vaan koska RAKASTAT häntä.

        Ymmärrätkö, siinä on aivan valovuosien mittainen kuilu noiden kahden välissä.

        Tästä kuilusta puhun,

        1. Vihaan, enkä välitä, ja teen pahaa toiselle.
        2. En vihaa, en välitä, mutta teen pahaa toiselle.
        3. En vihaa, enkä tee pahaa, en yksinkertaisesti välitä toisesta
        3. En vihaa, enkä välitä; haluaisin, mutta en tee pahaa, koska se on kiellettyä (10 KÄSKYÄ)
        4. En vihaa enkä välitä; haluaisin tehdä pahaa mutta en uskalla, koska pelkään jäädä kiinni
        5. En vihaa, mutta en tee pahaa koska säälittää toisen kohtalo (=välitän edes hieman toisesta).
        6. En vihaa, mutta en tee pahaa, koska pahan tekeminen on väärin.
        7. En vihaa enkä ikinä tekisi kenellekään mitään pahaa, vaan haluan uhrautua kenen tahansa lähimmäisen puolesta. TÄSSÄ ON RAKKAUS.

        Ymmärrätkö mikä VALTAVA ero on pahan tekemisestä pidättäytymisellä (=kieltojen noudattamisella) ja rakkaudella (=kieltoja EI TARVITA) ?

        Sinulta jäi tämä kommenttini jostain syystä huomaamatta.

        Sanotaan sitten näin:

        Rakastan vain yhtä Jumalaa (Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä).
        Rakastan ja palvelen vain elävää Jumalaa.
        Rakastan Jumalaa ja kunnioitan Hänen nimeään.
        Rakastan Jumalaa niin, että noudatan Hänen itsensä pyhittämää ja siunaamaa lepopäivää.

        = Rakasta Jumalaa yli kaiken: 2 Moos. 20:1-11

        Rakastan ja kunnioitan äitiäni ja isääni.
        Rakastan lähimmäistäni ja kunnioitan hänen elämää.
        Rakastan puolisoani ja olen hänelle uskollinen.
        Rakastan lähimmäistäni ja kunnioitan hänen omaisuuttaan.
        Rakastan lähimmäistäni ja haluan puhua hänestä vain hyvää.
        Rakastan lähimmäistäni ja iloitsen vilpittömästi hänen onnestaan ja menestyksestään.

        = Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi: 2 Moos. 20:12-17

        Vieläkö keksit jotain? Odotan mielenkiinnolla ja suurella innolla.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Höpsis. Minulla on lapsia. Silloin kun he olivat pieniä, niin kielsin heitä esim. "älä juokse tielle", "älä koske kuumalle liedelle" jne, niin kyse oli rakkaudesta lasta kohtaan.

        Etkä todellakaan ymmärrä, millainen AIVOPESTY JASKAN JAUHAJA olet ?

        Mieti nyt hyvä ihminen millaista argumentaatiota annat minulle : oletko pikkulapsi itsekin, vaiko täysi idiootti ???

        MIETI:
        "kielsin heitä esim. "älä juokse tielle""

        Puhuimme siitä, onkä "älä tapa (LÄHIMMÄISTÄSI) " käsky rakastaa LÄHIMMÄISTÄ.

        No, kun sanot "älä juokse TIELLE", onko se sinusta käsky RAKASTAA TIETÄ ???

        Kun sanot: "älä koske kuumalle liedelle", onko se käsky RAKASTAA LIETTÄ ???

        Niin tyhmää ihmistä ei olekaan, joka ei ymmärrä eroa rakkauden kaksoiskäskyn ja 10 käskyn välillä. Se ero on SUURI !

        KYMMENEN KÄSKYÄ EI OLE MISSÄÄN MÄÄRIN SAMA ASIA KUIN "RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI" !!!

        Ymmärrätkö, että olet täysin väärässä, aivopesty tähän adventistiseen harhaoppiin joka on nämäkin antamasi esimerkit HARHAOPETTANUT sinulle, koska adventistinen harhaoppi 10 käskystä MUKA-RAKKAUSKÄSKYN-SISÄLTÄVÄNÄ on SONTAA ?

        Ymmärrätkö ? Olet aivopesty. Lopeta tuo sonnan opiskelu ja avaa silmäsi !!!


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Etkä todellakaan ymmärrä, millainen AIVOPESTY JASKAN JAUHAJA olet ?

        Mieti nyt hyvä ihminen millaista argumentaatiota annat minulle : oletko pikkulapsi itsekin, vaiko täysi idiootti ???

        MIETI:
        "kielsin heitä esim. "älä juokse tielle""

        Puhuimme siitä, onkä "älä tapa (LÄHIMMÄISTÄSI) " käsky rakastaa LÄHIMMÄISTÄ.

        No, kun sanot "älä juokse TIELLE", onko se sinusta käsky RAKASTAA TIETÄ ???

        Kun sanot: "älä koske kuumalle liedelle", onko se käsky RAKASTAA LIETTÄ ???

        Niin tyhmää ihmistä ei olekaan, joka ei ymmärrä eroa rakkauden kaksoiskäskyn ja 10 käskyn välillä. Se ero on SUURI !

        KYMMENEN KÄSKYÄ EI OLE MISSÄÄN MÄÄRIN SAMA ASIA KUIN "RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI" !!!

        Ymmärrätkö, että olet täysin väärässä, aivopesty tähän adventistiseen harhaoppiin joka on nämäkin antamasi esimerkit HARHAOPETTANUT sinulle, koska adventistinen harhaoppi 10 käskystä MUKA-RAKKAUSKÄSKYN-SISÄLTÄVÄNÄ on SONTAA ?

        Ymmärrätkö ? Olet aivopesty. Lopeta tuo sonnan opiskelu ja avaa silmäsi !!!

        Oletko oikeasti tosissasi vai trollaaja? Uskotko itsekään tuohon mitä kirjoitat? Minä en jaksa enää vastata sinulle. Olen pahoillani. :(


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Oletko oikeasti tosissasi vai trollaaja? Uskotko itsekään tuohon mitä kirjoitat? Minä en jaksa enää vastata sinulle. Olen pahoillani. :(

        Et jaksa vastata, koska tajuat olevasi väärässä.

        Totuus on se, että KIELTOSANA ei ole käsky rakastaa. Ja sinä tiedät sen itsekin varsin hyvin.

        Petollinen on sen adventistin mieli, joka tietää julistavansa väärää oppia, ja kuitenkin tekee sitä. Viisaammat adventistit ovat hiljaa.


    • Jobinpostia

      Siis Raamattu, on ristiriitainen. Room.2:13. Laki. Room.3:28. Armo.

      • Yksi_usko

        Höpsis, ristiriidat, jos joku niitä näkee, ovat omassa päässä, ei Raamatussa.


    • Velkasälyte

      Enemmän ja vähemmän puolimatkalainen on jokainen.

      • Yksi_usko

        Mikä on puolimatkalainen?


    • eduexam

      Exap, mikä laki sitten on kirjoitettu ihmisen sydämeen? Ja miksi, jos kerran Jeesus kuolemallaan teki meidän lain noudattamisemme tyhjäksi?

      • Exap

        "mikä laki sitten on kirjoitettu ihmisen sydämeen?"

        No, se ainoa jonka Jeesus meille antoi. Se AINOA, jota Jeesus tuli opettamaan. Jeesus ei opettanut meille mitään muuta, eikä antanut mitään muuta käskyä kuin sen yhden ja ainoan.

        Suomeksi seitsemän kirjainta, englanniksi neljä, ruotsiksi kuusi.

        Ja vinkiksi: se ei muuten ollut "sapatti".


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "mikä laki sitten on kirjoitettu ihmisen sydämeen?"

        No, se ainoa jonka Jeesus meille antoi. Se AINOA, jota Jeesus tuli opettamaan. Jeesus ei opettanut meille mitään muuta, eikä antanut mitään muuta käskyä kuin sen yhden ja ainoan.

        Suomeksi seitsemän kirjainta, englanniksi neljä, ruotsiksi kuusi.

        Ja vinkiksi: se ei muuten ollut "sapatti".

        Onko mielestäsi laki kirjoitettu sinun sydämeesi vai olisikohan sinun hyvä kerrata 10 käskyn lakia VT:n puolelta?


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Onko mielestäsi laki kirjoitettu sinun sydämeesi vai olisikohan sinun hyvä kerrata 10 käskyn lakia VT:n puolelta?

        Sinä kyykäärmeiden sikiö, valheiden ja harhaoppien levittäjä, mietipä tätä kohtaa:

        "15 Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon.
        16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
        17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut"."


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        Sinä kyykäärmeiden sikiö, valheiden ja harhaoppien levittäjä, mietipä tätä kohtaa:

        "15 Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon.
        16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
        17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut"."

        Milloin sinä olet kiivaillut Jumalan huoneen puolesta?


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Milloin sinä olet kiivaillut Jumalan huoneen puolesta?

        Ai milloinko. No silloin, kun kirjoitan sinun harhaoppejasi ha harhaoppivideoitasi vastaan. Lopettaisit jo ettei se olisi niin rakasta lukea harhaoppista hevonsellaista sinulta.

        Mutta miten se liittyy siihen, että kymmenen käskyn laki ei ole sydämeen kirjoitettu, vaan rakkaus ?

        ups. Nyt taisin paljastaa vastauksen kysymykseeni. Siis joo, tosiaankaan kymmenen käskyä ei ole ihmisen sydämeen kirjoitettu, vaan Jeesuksen opettama rakkaus, eli se AINOA käsky jonka Jeesus seuraajilleen antoi.

        Tuliko yllätyksenä ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe