"Mauttomille ja tasottomille"

pylykerö

Jos täällä on jutustelijoita jotka eivät ole tätä vakio "tasoa", niin jutustelaan tässä milloin mitäkin.

Ylen sivulta luin pari huolestuttavaa asiaa, THL:stä on päässyt 6000 ihmisen henkilötietoja ulos. Toinen oli Koneen väenvähennys. Kone on aina ollut menestyjä-yritys. Eräästä tietystä syystä tuo yritys on itseäni kiinnostava.
Meksikosta taas kerrotaan, että nuori sukupolvi on joukoin osallistumassa raivaustoihin ja auttamiseen. Sitä pidettiin jopa yllättävänä, koska nettisukupolvea pidetään saamattomana.

Me nettiköpykät touhuamme monenlaista, mutta eipä niistä täällä auta kaikesta kertoilla. Puhutaan niitä näitä jos puhutaan.

130

1050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se edellinen asiaketjusi ei tainnut vetää?

• pylykerö

Koska sinulta saamme jotain kiinnostavaa, samoin Hunkzilta ? En ole nähnyt. TÄMÄ ketju EI ole teille "tasokkaille", tässä ei heitellä ivaa. Sanon tämän vain tämän kerran.

• Korppispuskasta
        pylykerö kirjoitti:

Koska sinulta saamme jotain kiinnostavaa, samoin Hunkzilta ? En ole nähnyt. TÄMÄ ketju EI ole teille "tasokkaille", tässä ei heitellä ivaa. Sanon tämän vain tämän kerran.

Miten voit kirjoittaa me-muodossa, kerro minullekin josko oppisin.

Me täällä työskennellään nyt isolla myllyllä minä ja kymmenen sormeani, siis me ; )

• Typerää kopiointia uutisista.
      Väkisin väärää väännellen.
      Missä viipyy asia jota ajat?
      Vai onko se "asia" myös toisten kehittelemiä?

H.

• hushuss

Työnnä sormi perseeseesi ja pysy pois, onttopää.

• Korppispuskasta
        hushuss kirjoitti:

Työnnä sormi perseeseesi ja pysy pois, onttopää.

Nyt meni hermot...apuva....kuka voisi auttaa..help

• taas.menihermot
        Korppispuskasta kirjoitti:

Nyt meni hermot...apuva....kuka voisi auttaa..help

Mene lääkäriin sieltä saat apua!

• KasKaskummaa

Nyt aloitus on tyrmätty muutaman mädäntyneen eturauhasen toimesta . Täällä ei saa tuoda omia jorinoita tai ajatuksia , ainakin hyväksyntä on hankittava avohoidokkien puolelta .

• "KasKaskummaa"

Olisikohan aloituksessa/aloittajassa jotain kehitettävää?

H.

• 1eero

Voisiko keskittyä niihin ketjuihin joka kiinnostaa jos kellään ei ole kiinnostusta avaukseen se kuivuu itsestään, aloitus hyväkin lopahtaa alkuunsa kun vastarannan kiisket uivat vastavirtaan.

• "1eero"

Älä jankuta.
        Varsinkin minä olen usein opettanut teitä.
        EI VOI.
        Koska palsta on tarkoitettu keskusteluille.
        Ei hiljaisille hymistelyille.

H.

• 1eero

Onko solvaaminen tai vähättely keskustelua, vai aloittajan masentaminen.

• ran-man
        hunksz kirjoitti:

"1eero"

Älä jankuta.
        Varsinkin minä olen usein opettanut teitä.
        EI VOI.
        Koska palsta on tarkoitettu keskusteluille.
        Ei hiljaisille hymistelyille.

H.

Sinä persekärpänen roikut täällä kun omiin ketjuihisi ei haluta osallistua. Säälittävää.

• 1eero kirjoitti:

Onko solvaaminen tai vähättely keskustelua, vai aloittajan masentaminen.

Sanopa sinä se.
        Olethan lukenut viime-aikaisia keskusteluja.
        Minä olen ne lukenut.

H.

• ran-man kirjoitti:

Sinä persekärpänen roikut täällä kun omiin ketjuihisi ei haluta osallistua. Säälittävää.

"ran-man"

Minun ketjuni eivät ole yleensäkään kiinnostaneet ketään koskaan.
        Sehän on ihan oikein.
        Pitää kirjoittaa kiinnostavammin.
        Mutta minusta ei ole seiska-lehdeksi, MV-lehdeksi tms.
        Eikä varsinkaan vauva-lehdeksi.
        Vauva-Lehti näyttää juuri nyt olevan IN.
        Olet sinäkin näköjään huomannut.

H.

• 1eero

Kyl kyl jopa vähän osallistunut, lueskelen niitä jos kiinnostaa, ei tämä suomi24 ole ainoa foorumi, tämänlaatuinen yleispalsta jossa hyvät tavat loistaa poissa olollaan useimmiten, en moiti koska asiallistakin löytyy, esimerkiksi fasessa etenkin suljetussa ryhmässä häirikkö poistetaan kuvioista hetimiten.
        He oikestaan vittuilu piristää he he ei jatkuva. 🤑

• hunksz kirjoitti:

"ran-man"

Minun ketjuni eivät ole yleensäkään kiinnostaneet ketään koskaan.
        Sehän on ihan oikein.
        Pitää kirjoittaa kiinnostavammin.
        Mutta minusta ei ole seiska-lehdeksi, MV-lehdeksi tms.
        Eikä varsinkaan vauva-lehdeksi.
        Vauva-Lehti näyttää juuri nyt olevan IN.
        Olet sinäkin näköjään huomannut.

H.

Jos sinua kauheesti vaivaa se että kukaan ei osallistu sinun ketjuihisi niin voisit miettiä mistä se johtuu, muista vai itsestäsi.Tekisit edes yhden asia-aloituksen jostain aiheesta mikä kiinnostaa muitakin ja johon voisi jollain tavalla samaistua eikä vain lemmenlurituksia ja kaipuun kukkaa tai madon kiemurtelua paskakasassa.
        MVH
        P.
        (ja nyt tekeen brunssia Legolasselle :)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Jos sinua kauheesti vaivaa se että kukaan ei osallistu sinun ketjuihisi niin voisit miettiä mistä se johtuu, muista vai itsestäsi.Tekisit edes yhden asia-aloituksen jostain aiheesta mikä kiinnostaa muitakin ja johon voisi jollain tavalla samaistua eikä vain lemmenlurituksia ja kaipuun kukkaa tai madon kiemurtelua paskakasassa.
        MVH
        P.
        (ja nyt tekeen brunssia Legolasselle :)

"Paloma.se.co"

Vaivaa? Minuako?
        Höpöti :)
        Ei sitten mitenkään.
        Ne aloitukset jotka teen, elävät elämäänsä omaa tahtiaan.
        Niin on hyvä.
        Tunteen pitää aina lopulta mataa turhuuksien edelle.
        -
        Mihinkä nimmariin vaihdat?

H.

• Puerto Ricossa ei ole vieläkään sähköä koko saarella. Kolme ja puoli miljoonaa ihmistä ilman sähköä ja ilman ilmastointia. Menkääs valopäät sinne viemään valaistusta ja tuuletusta.
      Meksiko on juuri toipumassa 8.2 Richterin skaalan maanjäristyksestä plus pari jälkitärinää seitsemän ja kuuden luokkaa. Sielläkin olisi töitä kun kivien nosteleminen ja raunioiden raivaaminen on raskasta hommaa. Tosin siellä on ollut nuori väestö kiitettävästi mukana raivaustöissä ja valmiustasoakin kehutaan mediassa.
      Mutta jatkakaa vain, kaikin mokomin. Ei tästä jengistä olisi muuta kuin haittaa,. Voisitte mennä ihmiskilveksi Pohjois-Irakiin jonne kohta vyöryvät irakilaiset panssarivaunut jyräämään kurdien toiveet itsenäistymisestä maan tasalle. Tai...
      Taso ei tästä paljoa parane.
      Ennenkuin sukupolvi vaihtuu :))

• Korppiseläkkeellä

Paloma, ei me enää avustustyöhön kelvata enkä kyllä vapaaehtoisesti kiviä pyörittämään lähtisikään.

• "Paloma.se.co"

Aamu-uutisemme kertoivat mitä mieltä viher-vasemmiston Suomeen rahtaama Ruotsalainen "asian-tuntija" on."
        "Maaseudun-pitäminen asuttuna on raskasta maan taloudelle."
        Taidat olla hyvin Ruotsalaisen-ajan-hermolla?
        Kasautukaa kaupunkeihin.
        Siellä ovat kivetkin löysällä.

H.

• ei.toivoakaan

Ennen kuin sukupolvi vaihtuu ;)) kirjoittaa Paloma.

Kyllä se sukupolven vaihtuminen kestää täällä vielä monia monia vuosia. 70 vuotta täyttäneet pitävät rystyset sinisenä kiinni tästä palstasta. Täällä ovat tottuneet huseeraamaan ja vinoilemaan sinisien "kavereidensa" kanssa.

• Korppiseläkkeellä kirjoitti:

Paloma, ei me enää avustustyöhön kelvata enkä kyllä vapaaehtoisesti kiviä pyörittämään lähtisikään.

Ei minäkään enää kelpaisi olisin vain ketterämmän väentiellä ja kompastuisin ensimmäiseen raunioon ja sitten minua saisi kärrätä sairaalaan katkenneen lonkan takia.
        Puran vaintässä hieman turhautumistani kun joka tuutista tulee tragediaa ja katastrofia ja mitä sitten seuraavaksi: koskas ne Pohjois-Korea ja USA alkaa sotimaan kun sanat lentää kuinohjukset?
        Paree palata seitskytluvulle ja muistella vanhoja.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Aamu-uutisemme kertoivat mitä mieltä viher-vasemmiston Suomeen rahtaama Ruotsalainen "asian-tuntija" on."
        "Maaseudun-pitäminen asuttuna on raskasta maan taloudelle."
        Taidat olla hyvin Ruotsalaisen-ajan-hermolla?
        Kasautukaa kaupunkeihin.
        Siellä ovat kivetkin löysällä.

H.

Minä olen aina ajan hermolla.
        Mutta meillä puhutaan eri asioista kuin Suomessa, ainakin osittain.
        Asiantuntijoita löytyy joka maasta, etenkin jos on kysymys muiden asioista.

• Aloittajalle:
      olen toki periaatteessa kanssasi samaa mieltä että täällä on jengi joilla on oma käsityksensä keskustelukulttuurista ja varmuus siitä että juuri he edustavat palstan eliittiä tai kermaa,, mikä luonnollisestikin on harhaa, mutta kun me ollaankaikki niin erilaisilla eväillä tälle retkelle lähdetty. Mauttomuudesta voidaan olla monta mieltä, mikä maistuu yhdelle ei maistu toiselle: jotkut lukee Shakespearea ja jotkut tavaa seiskaa. Tasottomuutta en ole huomannut: eri tasoja toki hattuhyllystä katuojaan.

• mimmimum-..mi

Lähden kohta tästä ikitielle.....tai toivottavasti en vielä lähde itse ... mutta lupasin lähteä katsomaan ikitie elokuvan....se on aika väkivaltainen ...mutta pala historiaamme kuitenkin....Tehtykin Suomi100 juhlavuodelle...Lenkkikaverini lukee paljon ....lukenut varmaan kaikki Antti Tuurinkin kirjat...

• pylykerö

En välitä itse paskan vertaa tasoista. Ainakaan koulutus ei takaa kenellekkään korkeata tasoa, mielestäni se on jokin henkinen tila ja vapaus. Ainainen keskustelu toisista keskustelijoista (kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen) on ajanhukkaa.
      Mitään erityistä aihetta ei nyt ole itselläni. Joskus äksyilen politiikasta, joskus en.
      Katson usein pohjoisen uutisia. Mielelläni teen sinne pikkumatkoja ja tuttujakin jokunen on. Nyt oli pohjoiseen tulleista kolmesta pakolaisperheestä. Ainakin haastateltu perhe iloitsi paikastaan ja haluavat tehdä työtä siellä. Pakolaisissa on monenlaisia, oikeasti hätää paenneita ja halukkaita sopeutumaan, on myös muista syistä tulleita.

Paksu sumu ei tunnu hälvenevän. Ulkotyöt odottavat sitä että aurinko pääsisi kuivattamaan maata.

• 1eero

Kosteus on käsikosketeltavaa, pitkä nurmikko pitäis ajella raivaussahan piiskalla mutta märkä heinikko jospa tai ei kuivaako senverran, katellaa muuten makia ilma.

• Tämähän on sitten sopiva ketju, johon minäkin voin osallistua.
      Juu tuo kummastuttaa, kun näitä henkilötietoja kerätään joka paikkaan ja sitten kehotetaan pitämään henkilötiedot niin varmassa tallessa, ettei niitä itsekään muista.
      Sitten näitä vuotoja tulee, ja niitä tulee vielä enemmä, jotka ei tule julki.
      Nytkin aikansa kinusivat tervestutkimukseen, oli Kelan lähettämässä kirjeessä.
      Sinnä utsittiin kaikki, eikä ollut kun astmatutkimuksesta, ja minulla ei astmaa ole.
      Tuskin ne yliopistolla näihin tietoihin kovinkaan suurella varovaisuudella suhtautuu, vaikka itse yrittää olla kuinka huolellinen.
      Se on minusta kummallista, että toisen pankkikortia voi käyttää kun tietää kortin numeron.
      Nämäkin hipaisujutut arveluttaa, minunkin kortissa sellainen on.

• pirmiinapa

Olin maksamassa laskuja tänään tietokoneellani kun yhtäkkiä koko avattu sivu hävisi, ja jouduin kirjautumaan pankkiohjelmaan uudelleen, samoin äsken hävisi tämä Suomi24:sen sivu, ja kännykkääni ei saa dataa päälle , tuntuu kuin kännykkäni ja tietokoneeni olisivat jonkun organisaation hallussa, - kerran tulikin semmoinen ilmoitus kun olisin jotain asetusta koneestani muuttanut..pelottaa tosissaan jo käyttää esim. lähimaksua ja samoin pankkiohjelmaa,

• pirmiinapa kirjoitti:

Olin maksamassa laskuja tänään tietokoneellani kun yhtäkkiä koko avattu sivu hävisi, ja jouduin kirjautumaan pankkiohjelmaan uudelleen, samoin äsken hävisi tämä Suomi24:sen sivu, ja kännykkääni ei saa dataa päälle , tuntuu kuin kännykkäni ja tietokoneeni olisivat jonkun organisaation hallussa, - kerran tulikin semmoinen ilmoitus kun olisin jotain asetusta koneestani muuttanut..pelottaa tosissaan jo käyttää esim. lähimaksua ja samoin pankkiohjelmaa,

Suomi24 kyllä takkuili vähän aikaa illasta.
        En kiinnittänyt huomiota mihin aikaan se olisi ollut.

• pylykerö

Sumu ei poistu tänään ollenkaan. Pitää sentään jotain siivoilla ulkona, mitä pystyy.

K-kotton puhui noista henkilötietojen keruusta. Onhan se aika hurjaa, että ne ovat esim. terveydenhuollossa noin vain "inhimillisen erehdyksen" johdosta auki. Myös se, että joku voi tehdä ostoksia jos on saanut kortin numerot ylös kuvaamalla.
      Ylipäänsä myös mahdollinen sähkökatastrofi käy usein mielessä. Mikään ei tässä yhteiskunnassa toimisi kauan ilman sähköä. Eivätköhän myös kaupungistumisen puolesta puhuvat joutuisi kääntymään ruokahuollossaan lopulta maaseudun puoleen ? Tänäänkin puhutiin siitä miten kaupunkeihin keskittäminen olisi talouden kannalta järkevämpää. Katastrofissa olisi kysymys enemmästä kuin tuotoista ja kulujen minimoinnista.

• Ihmiset menee,minne haluaa ja on työtä, sen myötä toimeentuloa.
        Yritykset on ketjuuntuneet.
        Yksi tekee yhtä ja toinen toista osaa, kolmannessa ne sitten kootaan.
        Se on logistiikan kannalta, että ne on lähellä toisiaan.
        Vientiyrityksille aina parempi, mitä lähempänä vientisatamaa.
        Silloin myös ihmiset keskittyvät.
        Kyllä se pitäisi olla poissuljettu, että pelkällä kortinnumerolla pystyy maksamaan, ei edes korttia tarvita.
        minulle sama, vaikka terveystiedot on kaikkien saatavilla, ei siellä luurankoja ole, mutta voi monellakin olla vaivoja, joista ei tee mieli huudella.

• mauttomuuksia

Täällä kirkastui jo, aurinko paistaa.
        Minulta on pari kertaa kysytty, että saako hipaisumaksua käyttää. Vastasin kieltävästi ja naputtelin koodin. En oikein ymmärrä voiko sitä hipaisumaksua jotenkin väärinkäyttää vai ei.
        Terveydenhuoltoon piti muistaakseni tulla joku Apotti systeemi, joka yhdistäisi terkkarit, sossut ja ties vaikka virvavallan. Siinä sitä ollaan sitten, kun tiedot vuotaa tunnuksineen. Pienissä ympyröissä missä tuntevat toinen toisensa ne terveystiedot voivat haitatakin ja sossuasiat.

• New-age

Kantaan tulee hammashoito. Perivät yksityisellä 1,70 € 1.9. lukien "Kantamaksua asiakkaalta" käyntikerta. Heidän on kuulemma "pakko" liittyä Kantaan. Hammashuoltoa ei ole ilmeisesti konvertoitu vielä.

• mauttomuuksia

Tuo oli mennyt minulta ohi, hammashoito.
        Ihmettelen kyllä tuota THL:n vuotoa. Ei ollut inhimillinen erehdys vaan tiedon puute/osaamattomuus.

• New-age

Tuosta THL:n vuodosta pitäisi maksaa korvausta ilman hakemusta.
        Ai, että anteeksi vain. Millaisellahan otannalla tai hakukriteerillä 6000 on poimittu. Saiko joku vuotajista rahaakin.
        Tuo yks gubbe on aika vanha. Please retire.

• New-age

Pakko lisätä.
        Nyt kun on tämä lääkekaaos, niin olisiko jokin lääkefirma halunut tietää jonkin kriisilääkkeen tarvitsijoiden lukumäärän. THL: n perustelu ei ollut asiallinen eikä edes uskottava, vähän kuten "keäapulainen" teki virheen ja sori.

• Pidetään kiinni siitä lähtökohdasta, että olemme kaikki riittävän hyviä, jopa tälle palstalle.
      Olimmepa mustia tai sinisiä.

Silakat on perattu, paistettu ja osin syötykin, äidille myös viety, kuten puolukoita, joita alan nyt puhdistamaan.

• pylykerö

Eipä ole minulla mitään häpeilemistä terveystiedoissa, mutta ei tunnusten ym. tietojen toki julkisia pidä olla.
      Mitä tuohon kaupunki-maaseutu -kinasteluun ylipäänsä tulee, kyllä koko maa pitää asuttu olla. Pohjoiseen pukkaa tosin jo liikaakin turistihössötystä. Eivät kiinalaiset ja janilaiset tyhmiä ole, he perustavat jo omia yrityksiä ja lomakyliä kiinnostaviin paikkoihin. Jos kaikki erämaaviehätys häviää, ei ole kohta matkailijoitakaan.

Ajatelkaas jos ilmasto tekee kesistä ja syksyistä tällaisia, eipä ole noilla nykyisillä valtavilla puimuruilla ja traktoreilla asiaa pelloille. Ne eivät kestä. Tuleekohan taas käsivoimat tarpeeseen ?
      Näin puhuu ymmärtämätön, kunhan funtsailen.

• mauttomuuksia

Noista puimureista. Muistelen, että joku linkitti n. vuosi takaperin kuvan turvapaikanhakijoiden ruohonleikkuusta. Olisiko 5-6 työmiestä ollut 5-6 ruohonleikkurin kanssa leikkaamassa pientä länttiä. Nythän niitä turvapaikan hakijoita on vaikka sirpeillä leikkaamaan korsia.

• valon.arka

Nyt minua sapettaa taas. Yksi sininikkinen varastaa mun sanojani ja uusiokäyttää niitä. Sehän on kiusaamista se.

• Milloinkahan-kone-lähtee

Minultakin on viety kaikki, jopa näppäimet läksi yön selkään.
        Nyt kirjoitan ajatusteni voimalla, näkyy kone tottelevan kirjaimia joita sanelen.

• maissiiii

En viitti miettiä oonko sitä vai tätä, yleensä aika mauton ja tasokin on siellä maan matosten, mutta on niin mahottoman hössöpäivätänään, tähän ensimmäiseen nyt aluksi jotain tästä päivästä raapasen.
      Hieno päivä ja telkkaria ei viitsi yleensä katsoa lain, mutta tänään yhdeksältä alkaa huutokauppakeisarija mä oon siellä, tai oikeammin olin silloinhelatorstain perjantaina kun tämän iltainen nauhoitettiin.
      Joten siellä pällistellään, ei vaaikkaan, eräs, joka ennakkoon jo kaiken kurkisteli, kertoili , vain vähän pontson helma siellä heilahtaa. Aika kiva ilta siellä oli ja keisarin kanssa oikein tällättiin samaan kuvaan, siis todistusaineistoksi. menkää muutkin, kyllä siellä yhden illan elämästään jaksaa istua.

Tänään olen tehnyt jotain hoopoakin, olen silittänyt nenäliinoja, vieläkös täällä on herrasmiehiä tai leidejä. jotka kangasnenäliinaa käyttävät vai onko kaikki jo paperiin räkijöitä. Taidankin järjestää käsilaukkuuni kangasnenäliinan tuoksuilla somilla, no joo.

Mitäs muuta, no kaalilaatikkoa tein, se maistui tosi hyvältä, onkohan kellään mitään pravuuria tai ikiomaa speciaalia, millä joka syksy hurmaattekoko suvun tai ainakin huonekunnan. Vanhaa tuttua vai mimmonen rakkaus mukaan laitetaan.

• Mauton vai maukas, tasoton tai tasokas. Mitä väliä ja kuka määrittelee. Annetaan vaan kaikkien kukkien kukkia. Jos ei "älyköille" kelpaa, niin omapahan on ongelmansa. Mutta pakkoko tulla muille aina nälvimään, jostain sekin kertoo.

Kaalilaatikko hyvää, jos se on hyvää eli oikealla reseptillä taiten ja rakkaudella tehty;) Olen kehno kokki, tai oikeastaan laiska kokki. Hyvää lihaperunalaatikkoa osaan tehdä mutta "pravuuri" taitaa ennemminkin olla tuo jokasyksyinen mustaherukkaviini.

• maissiiii
        entinenmiäs kirjoitti:

Mauton vai maukas, tasoton tai tasokas. Mitä väliä ja kuka määrittelee. Annetaan vaan kaikkien kukkien kukkia. Jos ei "älyköille" kelpaa, niin omapahan on ongelmansa. Mutta pakkoko tulla muille aina nälvimään, jostain sekin kertoo.

Kaalilaatikko hyvää, jos se on hyvää eli oikealla reseptillä taiten ja rakkaudella tehty;) Olen kehno kokki, tai oikeastaan laiska kokki. Hyvää lihaperunalaatikkoa osaan tehdä mutta "pravuuri" taitaa ennemminkin olla tuo jokasyksyinen mustaherukkaviini.

Noista kukka-asioista kanssasi ihan samaa mieltä.

Joskus muinoin olin innostunut viinin teosta, Se oli Öijebyy-viiniksi nimettyä kun herukoista tein, yks tuttuni aina pyöritteli lasia valoa vasten, että kylläpä on kauniin väristä, ihan hehkuu. Niin varmaan sinunkin viinisi hehkuu...Tuntui viinin tekijästä mukavalta kun maun lisäksi sai kommentin väristäkin. Minusta kun se viini näytti aina vain mustalta, ainakin vain tumman puhuvalta.
        Monista marjoista joka syksyinen juttu, öijebyy oli kyllä parasta, mutta sitten on väki ympäriltä kaikonnut, sain pitkin kyliä niitä puteleita sitten kuskata, vaikka kaikki sen mielellään vastaan ottivat, niin en ole vuosiin kehdannut viinin teko hommiin enää ryhtyä.

En koskaan kanistereihin tai cocakolapulloihin viiniä laittanut, viinin valmistuksen aina kruunasi pullotus ja hattu päähän vai mikä kapsyyli se oikein olikaan ja sitten etiketti. Silloin kun tutuille ja naapureille sitä annoin, tein etiketin jo tulevaa saajaa ajatellen.

• Parastaennenpvm

Turha toivo - pikkurinkiläiset tuppaa jokaiseen keskusteluun ja alkavat puhua omiaan ja näivettävät hyvätkin ketjut. Tasokkuutta ei tähän ikäryhmäkeskusteluun valitettavasti enää saa.

• Aloituksen otsikko kertoo siitä, että herneet kaivautui aloittajan nenään. Hän koki kommenttini henkilökohtaisina loukkauksina häntä kohtaan vaikka ne olivat sanoja tuntemattomalle. Aikoinaan Olmi-nimitys tai valheidenverkko toistuu vielä vuosien jälkeen loukkaantuneiden kommenteissa. Nimitykset tosin toistuu myös rekattujen kommenteissa. Ilmeisesti osuivat heidän piiloutuessaan puskaan.

Kun kirjoitan puskalle muista, en tunne sinua, en taustojasi, joten älä ota näitä kommentteja itseesi.

• botiksiko_luulit

Ettäpä niin. Puhut erilailla sinisille ja mustille. Kyllä sinä loukkasit aloittajaa. Jokaisen nimimerkin takana on ihminen. Vähättelit häntä.
        Muuten olmi ei ole tullut sinun keksimänäsi palstalle ja valheiden verkko on elokuva.

• Ainakin tämä oli asia-aloitus, jos edellinenkin oli, niin se kertoo palstan tasosta, jos se ei "vetänyt".
        Kun nyt katsoin ketjun alkupäätä, niin juuri tuollaisen kirjoittelun vuoksi en tee aloituksia tänne.
        Muutenkin kirjoittelu on vähäistä, kun kaikki (suurinosa) aloitukset ei kiinnosta..
        Jos ei asiaa aloitukseen ole, eikä aloitus kiinnosta, niin silloin on hyvien tapojen mukaista pysyä aloituksesta pois.
        Tuo nyt on hölynpölyä, tottakai saa ottaa itseensä, vaikka on kuinka puska.

• Aloitin keskusteluissa about samana vuonna kun Valheiden verkko filmattiin. Alkuperäiseltä nimeltään Body of Lies, googlasin 😨. Tottakai hän loukkaantui senhän kertoo jo aloitus. Minulle siniset ovat varteenotettavia tasavertsisia keskustelukumppaneita. Olmi on tieteellinen nimi silmättömälle madolle joka elää pimeydessä.

• nimittely.on.rumaa

Ei ole mato. Googlaa se olmikin. Sana ollut iät ajat käytössä, kun ollut tarkoitus loukata toista :(

• mittapuu

Siniset ovat tasavertaisia keskustelukumppaneita? Todellako, vaikka sininen olisikin sinua alempitasoinen.Rekisteröimätön voi olla sinuakin huomattavasti ylempitasoinen, riippuu mittapuusta.

• nimittely.on.rumaa kirjoitti:

Ei ole mato. Googlaa se olmikin. Sana ollut iät ajat käytössä, kun ollut tarkoitus loukata toista :(

Paninkin tuon silmätön mato, jotta pääset taas pätemään 😂

Kuulin ekakertaa tuosta madosta hääjuhlassamme noin 35-vuotta sitten.
        Ohjelmassa oli leikki, jossa kukin vuorollaan esitti jotain ja muut yrittivät arvata mitä. Kukaan ei arvannut mitä serkkupoikani esitti. Juontajan oli kerrottava....se on Olmi...silmätön mato.

• mittapuu kirjoitti:

Siniset ovat tasavertaisia keskustelukumppaneita? Todellako, vaikka sininen olisikin sinua alempitasoinen.Rekisteröimätön voi olla sinuakin huomattavasti ylempitasoinen, riippuu mittapuusta.

Olenko maininnut mustien olevan alempiarvoisia kuin siniset?

• salanikki

Tietenkin uteliaisuuttasi haluat kaikkien kirjautuvan että saisit heidän henkilötiedonsa nähtäväksesi. ;-)

Hyvä että kaikkia keskustelijoita pidetään tasa-arvoisina. Eikä kaikki kirjoittele ilkeitä asioita toisille keskustelijoille, vain he jotka tuntevat toisensa.

• Valheiden verkko on ihan ikivanha sanonta.
        Jäi kiinni valheiden verkkoon, sotkeutui valheiden verkkoonsa, elää valheiden verkossa ...
        Ihan lapsuudestani saakka kuultuja sanontoja.

Kuka sitä sanaa (tai mitä muutakaan sanaa) on ensimmäisenä palstalla käyttänyt, niin sitä en osaa sanoa.
        Olmia näin ensimmäisen kerran täällä korppiksen käyttävän.

• salanikki kirjoitti:

Tietenkin uteliaisuuttasi haluat kaikkien kirjautuvan että saisit heidän henkilötiedonsa nähtäväksesi. ;-)

Hyvä että kaikkia keskustelijoita pidetään tasa-arvoisina. Eikä kaikki kirjoittele ilkeitä asioita toisille keskustelijoille, vain he jotka tuntevat toisensa.

Eli tiedät mitä haluan. No, mikäpä hänessä.

"Eikä kaikki kirjoittele ilkeitä asioita toisille keskustelijoille, vain he jotka tuntevat toisensa."

Eli tuttujen haukkuminen on tapasi toimia palstan ullopuolella?

• autstökstökset
        korpikirjailija kirjoitti:

Paninkin tuon silmätön mato, jotta pääset taas pätemään 😂

Kuulin ekakertaa tuosta madosta hääjuhlassamme noin 35-vuotta sitten.
        Ohjelmassa oli leikki, jossa kukin vuorollaan esitti jotain ja muut yrittivät arvata mitä. Kukaan ei arvannut mitä serkkupoikani esitti. Juontajan oli kerrottava....se on Olmi...silmätön mato.

Höpö höpö nyt taas. Olet aiemminkin kertonut olmin olevan mato. Mars mars arkistoosi penkomaan mitä lienetkään kertonut.

Sinä et koskaan ole osannut antaa arvoa toiselle niin, että hän olisi saanut päteä. Sinähän mitätöit kaiken, paitsi siniset 😁

• salanikki
        korpikirjailija kirjoitti:

Eli tiedät mitä haluan. No, mikäpä hänessä.

"Eikä kaikki kirjoittele ilkeitä asioita toisille keskustelijoille, vain he jotka tuntevat toisensa."

Eli tuttujen haukkuminen on tapasi toimia palstan ullopuolella?

Minkähän muunkaan takia olet niin kiinnostunut rekisteröityneistä? Eikopähän ole yksi lysti minkä värisellä kirjoittelee, eikö kuitenkin ole pääasia että joku kirjoittelee aikansa kuluksi ja seuran vuoksi ettei palstat sentään kokonaan olisi tyhjää valkoista sivua täynnä.

En hauku ketään palstankaan ulkopuolella, sillä useimmat tuttavistani eivät kirjoittele täällä.

Jos olisi aihetta haukkumiseen sanoisin nokakkain tarvittaessa.

• kummajain
        salanikki kirjoitti:

Minkähän muunkaan takia olet niin kiinnostunut rekisteröityneistä? Eikopähän ole yksi lysti minkä värisellä kirjoittelee, eikö kuitenkin ole pääasia että joku kirjoittelee aikansa kuluksi ja seuran vuoksi ettei palstat sentään kokonaan olisi tyhjää valkoista sivua täynnä.

En hauku ketään palstankaan ulkopuolella, sillä useimmat tuttavistani eivät kirjoittele täällä.

Jos olisi aihetta haukkumiseen sanoisin nokakkain tarvittaessa.

Täyttä asiaa kirjoitit salanikki.Kiinnostavan keskustelun keskellä en minä ainakaan kiinnitä huomiota siihen minkävärinen nikki on. Kommentit on se pointti.
        Ajankuluksi täällä palstalla tulee käytyä.

• Tosi nollaa siis ei sanoja.

• mimmimum-..mi

Kovin on sumuista .....aivan kuin verho taivaan edessä.... Tuli mieleeni hassu sanonta... Hernerokkasumu.... mistäköhän sekin on saanut alkunsa...se sanonta ja mitä tekemistä hernerokan kanssa...

• "mimmimum-..mi"

Jotkut tapahtumat kirvelevät silmissäkin.

H.

• mimmimum-..mi

Sumu ei kirvele....hernekeitosta en mene vannomaan....Eilen kyllä kirvelsi vähän silmiä elokuvan jälkeen....sattui mainio noin kuuskymppinen lipuntarkastaja ovelle... sanoi.... Kai leidit sitten tietävät että ei ole kovin hempeää katsottavaa...aika rankkoja kohtauksia on....

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Sumu ei kirvele....hernekeitosta en mene vannomaan....Eilen kyllä kirvelsi vähän silmiä elokuvan jälkeen....sattui mainio noin kuuskymppinen lipuntarkastaja ovelle... sanoi.... Kai leidit sitten tietävät että ei ole kovin hempeää katsottavaa...aika rankkoja kohtauksia on....

"mimmimum-..mi"

Kaunis nainen liittyy sitten kodin-turva-joukkoihin.
        Alkaa totutella joukkue-teltan ihanuuksiin.
        Suomen armeija kouluttaa moni-puolisesti...
        Aika miehisestikin. :)

H.

• Tulisikohan se sanonta hernerokkasumu Lontoon sumusta, jonka sanotaan olevan sakeaa ja keltaisenvihreää.
        Keltaisenvihreää kai siksi, että on niin paljon ilmasaasteita seassa?

• vähemmän.kaunis
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Kaunis nainen liittyy sitten kodin-turva-joukkoihin.
        Alkaa totutella joukkue-teltan ihanuuksiin.
        Suomen armeija kouluttaa moni-puolisesti...
        Aika miehisestikin. :)

H.

Entä rumat akat, saako he liittyä?

• eimonikossa
        vähemmän.kaunis kirjoitti:

Entä rumat akat, saako he liittyä?

Hän tarkoitti vain mimmimummia.

• pylykerö

Siis enhän mitenkään halua kateuttaa, mutta kun laitoin uuniin tulet, jopa hävisi mökkeröstä kostea. Tämä sumu ainakin täällä on uskomaton ja jatkuu ja jatkuu. Pari päivää välissä oli sentään kirkkaampia.
      Kaupat ovat aivan etuajassa syyskukkien myynnissänsä. Tällä viikolla pitäisi hakea talven istutukset tarjouksesta, ei olla vielä lehtiäkään haravoitu kuin etuottoiset.

• pylykerö

Lisään vielä, että lähetän kysymyksen tämän sivuston kustantajille, miksi kirjautumatta kirjoittaminen ylipäänsä on mahdollista kun siitä jatkuvasti saa ilkeätä palautetta moderoijilta.
        Palaute on asiatonta jos ei ole kunnolta perustelua miksi kirjautumattomien jutut ovat arvottomia, kirjautuneiden ei. Asiasta voi olla monta mieltä, mieluummin moderoijien omassa päässä.

• pylykerö kirjoitti:

Lisään vielä, että lähetän kysymyksen tämän sivuston kustantajille, miksi kirjautumatta kirjoittaminen ylipäänsä on mahdollista kun siitä jatkuvasti saa ilkeätä palautetta moderoijilta.
        Palaute on asiatonta jos ei ole kunnolta perustelua miksi kirjautumattomien jutut ovat arvottomia, kirjautuneiden ei. Asiasta voi olla monta mieltä, mieluummin moderoijien omassa päässä.

Nyt minäkin laitan palautteen sisäasiainministeriöön. Miksi Suomi24 plus 60 palstan rekkautumattomat ovat mauttomia ja rekatut maustettuja.
        Ihan varmana laitan.

• kaikki-hyvin-palstalla
        pylykerö kirjoitti:

"kun siitä jatkuvasti saa ilkeätä palautetta moderoijilta."

Mitä sinä tarkoitat tuolla?
        Minulle ei koskaan ole tullut mitään ilkeää palautetta moderoijilta, vaikka kirjoitankin "mustana". Mikä, tai kuka on mielestäsi moderoija?

Tosin joskus on ollut eri mielipiteitä kirjoitukseni kanssa, mutta niinhän se aina on, että ei kaikki ole samaamieltä kanssani, eikä tarvitsekkaan, koska silloinhan tuntisin itseni kaikkitietäväksi, jota en suinkaan ole, koska nykynuoriso menee edelle "mennentullen"!D

Aika hassu tunne nykyisin, kun ennen( mielestäni) tiesin kaiken, olin paras kaikessa mielestäni ja nyt joudun jopa lapsenlapsilta neuvoja pyytämään, ainakin,...jaa, en sanokkaan.

Sanotaan, että tieto lisääntyy, kun vanhemmaksi tulee, mutta ei sekään pidä paikkaansa, joten palataanko aikaan, kun Maapallo oli litteä?D

• pylykerö
        kaikki-hyvin-palstalla kirjoitti:

"kun siitä jatkuvasti saa ilkeätä palautetta moderoijilta."

Mitä sinä tarkoitat tuolla?
        Minulle ei koskaan ole tullut mitään ilkeää palautetta moderoijilta, vaikka kirjoitankin "mustana". Mikä, tai kuka on mielestäsi moderoija?

Tosin joskus on ollut eri mielipiteitä kirjoitukseni kanssa, mutta niinhän se aina on, että ei kaikki ole samaamieltä kanssani, eikä tarvitsekkaan, koska silloinhan tuntisin itseni kaikkitietäväksi, jota en suinkaan ole, koska nykynuoriso menee edelle "mennentullen"!D

Aika hassu tunne nykyisin, kun ennen( mielestäni) tiesin kaiken, olin paras kaikessa mielestäni ja nyt joudun jopa lapsenlapsilta neuvoja pyytämään, ainakin,...jaa, en sanokkaan.

Sanotaan, että tieto lisääntyy, kun vanhemmaksi tulee, mutta ei sekään pidä paikkaansa, joten palataanko aikaan, kun Maapallo oli litteä?D

Kun ihan AINA saa ilkeää palautetta on puututtava. TÄMÄ ketju ei ole teille vatvojille, puhukaa asiaa tai häipykää muihin vatvomis-ketjuihinne !

• pylykerö kirjoitti:

Kun ihan AINA saa ilkeää palautetta on puututtava. TÄMÄ ketju ei ole teille vatvojille, puhukaa asiaa tai häipykää muihin vatvomis-ketjuihinne !

Hyvä yritys siili😊

• onko.vai.eikö

Olisikohan luulotautiin eli vainoharhaisuuteen lääkitystä. Täällä näyttää kuumeisen luulottelevalta.

• mauttomuuksia

Olipa kiireinen päivä. Kehäkukat ovat innostuneet kukkimaan nyt aurinkoisten päivien myötä. Samoin pelargoniat pukkaa uutta kukkaa.
      Ruopata pitäisi, mutta nyt ovat energiatasot alhaalla. Jalat kohti kattoa vaan.

• pylykerö

Kuunnelkaa luonto-ohjelmaa radiosta. Erään puhujan tapasinkin muutama viikko sitten.
      Hyvää yötä sitten !

• maissiiii

Välillä on hyvä olla ymmällä, olen sekä musta että sininen, tietysti olen sininen, kun olen kirjautunut, mutta mustana on näköjään yhtä helppoa. Kun vain alun kirjoitan niin konetarjoaa loput, sitten se väittää, että joku toinen käyttää samaa nimimerkkiä, ruksaan , en ole robotti, niin kuin en olekkaan ja sitten vain lähetä, siinä se jutustelu tälle illalle.

Nimimerkin maissi sain kerran vuosia sitten, kun pidin käsityökoulua pikkulikoille. Siellä yksi näppäräsormi kysyi onko mulla lempinimeä ja kun kuuli ettei ole, niin hän tokaisi, että se on sitten maissi, en ehtinyt kysellä, miksi moinen, kun hän jo lisäsi, että sen vuoksi kun "mä tykkään maissista". Tykkäsin silloin tuosta taitavasta näppäräsormeisesta tytön tylleröstä, joka nyt on jo fiksu nuori nainen. itse olen sen jälkeen ollut tyytyväinen lempinimen omistaja. taisi olla jo aika mones kerta kun tämänkin tänne kerroin, mutta olkoon taas kerran.

Lähtisikö tämä musta nyt nukkumaan vai menisikö höpisemään joutaavia, taidan valita jälkimmäisen vaihtoehdon.

• mauttomuuksia

Olipa mukava lukea tuolle maissi-nimelle tausta.

Mustana saa niitä palapelejä ruksata. Silloin voi vielä miettiä, että painaako lähetä-nappulaa.

Vielä vilkaistava uutisvirtaa.
        Vai jättäisinkö aamuun.

• Paikkakunnalla, jossa vietin lapsuuteni, vaatimattomuus oli hyve. Omakehu katsottiin eräänlaiseksi tyhmyydeksi.
      Nyt vaatimattomuudesta vedetään tilille, leimataan hajuttomaksi ja mauttomaksi..))
      Niin että täytyy pistää haisemaan, jos meinaa kelvata piireihin, "vahvojen", vakavasti otettavien joukkoon. .))

Tämä vähän niinkuin alustuksena aloitukseesi, joka tuntuu mukavan raikkaalta. Siis kun osallistujan ei tarvitse olla varuillaan, miettiä koska huomautetaan väärästä sananvalinnasta,
      "olmiudesta", ristiriitaisesta puheesta tai sitten sen nimimerkin väristä..))

Minä mietin aamulla Trumpia..)) Ikäänkuin hän kaiken aikaa löytäisi edestään omat "pahat tekonsa". Luulisi, että ilmastosopimuksesta irtautuminen olisi tullut hänenkin mieleensä kun luonnonkatastrofi toisensa jälkeen ravistelee Yhdysvaltoja. "Amerikka ensin" taitaa päteä myös siinä, kun luonto alkaa lyödä takaisin...

Vähän samoilla linjoilla liikkui Aamu-teeveessä nuori tutkija, joka teki väitöskirjaa yliluonnollisista kokemuksista lähinnä sodan ajalta. Sama mystinen, ihmistä isompi voima tuntui olleen läsnä niissäkin. Jännä nähdä, miten tiedeuskovaiset nämäkin kokemukset aikanaan selittävät...

• Onhan niitä luonnonkatastrofeja muuallakin kuin jenkeissä. Niistä vain kirjoitellaan paljon pienemmin kuin trumppilasta, koska muut eivät ole yhtä pahiksia kuin hän.

Esim. samaan aikaan, kun Irma riehui trumppilassa, niin Italiassa kuoli enemmän ihmisiä rankkasateitten ja tulvien aiheuttamana kuin mitä Irman jäljiltä. Siitä oli vain pieni juttu ohimennen mediassa.

• Vielä noista luonnonkatastrofeista ja Trumpista niitten aiheuttajana.

Irman kerrottiin olevan suurin hurrikaani sataan vuoteen. Siis sataan vuoteen. Eihän Trump ollut sata vuotta sitten syntynytkään. Mikäs sen silloin aiheutti?

• Tellukka kirjoitti:

Onhan niitä luonnonkatastrofeja muuallakin kuin jenkeissä. Niistä vain kirjoitellaan paljon pienemmin kuin trumppilasta, koska muut eivät ole yhtä pahiksia kuin hän.

Esim. samaan aikaan, kun Irma riehui trumppilassa, niin Italiassa kuoli enemmän ihmisiä rankkasateitten ja tulvien aiheuttamana kuin mitä Irman jäljiltä. Siitä oli vain pieni juttu ohimennen mediassa.

Aivan. Hassua että tuo ajatus tuli minunkin mieleeni heti kun olin laittanut viestin liikkeelle.
        Myös köyhille maille sattuu, Trumpin "pahuus" ei sitten ollut yleispätevä selitys..))
        Pahis hän silti on...)) Vai olisi lammas suden vaatteissa ?

• demeter1 kirjoitti:

Aivan. Hassua että tuo ajatus tuli minunkin mieleeni heti kun olin laittanut viestin liikkeelle.
        Myös köyhille maille sattuu, Trumpin "pahuus" ei sitten ollut yleispätevä selitys..))
        Pahis hän silti on...)) Vai olisi lammas suden vaatteissa ?

"demeter1"

Muistakaa nyt kuitenkin että Trump on USA:n järjestelmän mukaisesti valittu Presidentti.
        Niin sanotusti Demokraattisen järjestelmän mukaisesti.
        Joten Trump ei ole sen pahenpi kuin muutkaan Presidentit jenkkilässä.
        Etenkään ei pahenpi kuin tappaja-presidentit siellä.
        Jotkut sieltä ovat tappaneet myös täällä.
        Churchillin tuella tosin.
        -
        Trump on mielestäni pahis vain joittenkin viher-piperrys-puolueitten mielestä.
        Ja joittenkin, jotka eivät ymmärrä mistään mitään.

H.

• hunksz kirjoitti:

"demeter1"

Muistakaa nyt kuitenkin että Trump on USA:n järjestelmän mukaisesti valittu Presidentti.
        Niin sanotusti Demokraattisen järjestelmän mukaisesti.
        Joten Trump ei ole sen pahenpi kuin muutkaan Presidentit jenkkilässä.
        Etenkään ei pahenpi kuin tappaja-presidentit siellä.
        Jotkut sieltä ovat tappaneet myös täällä.
        Churchillin tuella tosin.
        -
        Trump on mielestäni pahis vain joittenkin viher-piperrys-puolueitten mielestä.
        Ja joittenkin, jotka eivät ymmärrä mistään mitään.

H.

No. Kai kansa saa sellaisen presidentin kuin se ansaitsee, hunksi.
        Niinkuin tolkullinen Suomen kansakin on saanut tolkullisen presidentin.

• demeter1 kirjoitti:

No. Kai kansa saa sellaisen presidentin kuin se ansaitsee, hunksi.
        Niinkuin tolkullinen Suomen kansakin on saanut tolkullisen presidentin.

Mitä tekemistä viestisi alkuosalla ja loppuosalla oli keskenään?

• vinksallaan
        korppis kirjoitti:

Mitä tekemistä viestisi alkuosalla ja loppuosalla oli keskenään?

Asutte ilmeisesti eri aikavyöhykkeellä. Kelloaika ei ole täällä sama.

• Katselin potilastietojani kantapalvelusta. En niitä ala tässä kertoilemaan. Yksi sana alkoi mietityttämään, lääkäri oli kirjoittanut että olen orientoitunut.
      On minulla aina ollut aavistus mitä se tarkoittaa, googlasin kaiken varalta, tuli monenlaista vastausta, mikä lienee oikea.
      Mielestäni tarkoittaa että on perehtynyt tai päässyt sisälle johonkin asian.
      Kai minä omat vaivani olen sisäistänyt ihan hyvin.
      Aloitus on mauttomille ja tasottomille joten varmaan tämäkin tänne mahtuu.

• Heh, mielikki.mummo. Minulle lääkäri on yleensä kirjoittanut "asiallinen", "orientoitunut" on minusta sitä parempi, hyvin kartalla..))
        Mutta hyvä, että kirjoittavat tiedot kantapalveluun suomenkielellä. Viimeksi kun sain tulokset selän magneettikuvasta, olennaiset tiedot oli kirioitettu latinaksi, niitä sitten yritin sanakirjan kanssa tulkita ja lopulta tarvitsin siihen asiantuntija-apua. Onneksi lähetteen kirjoittanut ykistyislääkäri tulkkasi , vaikka suomi ei olekaan hänen äidinkielensä...
        Venäläinen, virolainen, ranskalainen - siinä meidän "omalääkärien" kansallisuudet...

• maissiiii

Yhtä edelleen sumussa elelen...

Aamulla kun aukaisin kaihtimet, huomasin ikkunan takaa kuolleen jäniksen. Oli se siinä jo jonkun päivän maannut, karvatupsuja siellä täällä. Ei kuitenkaan taistelun jälkiä.

Muistui mieleeni mettäkaveri, joka aikoinaan kertoi löytäneensä kuolleen jänön pihastaan ja lähettäneensä sen Susi Pulliaiselle oulun yliopistoon tutkittavaksi. Olisihan se näet hauskaa tietää, ruttoonko vai mihin lie oli jänö menehtynyt.
      Sai sitten kuukausien kuluttua jäniksen kuolintodistuksen,
      kaksi aanelosta tekstiä täynnä, monitautinen oli otus ollut.

Samoihin aikoihin oli mettämiehen aviopuoliso kuollut
      sai käteensä hänen kuolintodistuksen OYKsista,
      siinä kahdella rivillä kerrottiin mihin vaimo oli kuollut,
      toinen rivi suomea toinen latinaa.

• mauttomuuksia

Mielikin tekstiä lainatakseni olen paikkaan ja aikaan orientoitunut, oma dg.
      Kelan kapulakieltä muokattiin taviksille ymmärrettävämmäksi jokin aika sitten. Nuo terveydenhuollon tekstit eivät vaan jostain syystä pääse "suomettumaan" vaan latinankielellä on koko ihmisen anatomia ja niistä löytyvät virheet.
      Parin päivän ajan uutisiin en ole ehtinyt perehtyä syvemmin, en edes aamu-teeveehen.
      Aurinko paistaa, liekö riippuvainen trumpista ;)

• mauttomuuksia

Ai niin. Minäkin näin kuolleen jäniksen raadon. Tosin sitä oli jo varis nokkimassa, joten saattoi olla auton alle jäänyt. Seuraavana aamuna ei ollut luitakaan jäljellä. Olisikohan joku ihminen korjannut pois vaiko isompi elukka raahannut saaliin pidemmälle metsän uumeniin.

• Heh, Trumpin piikkiin vain kaikki..)) Vaikka hänen mahtinsa olisi suuri, ei hän sentään ole se, joka "säät ja ilmat säätää ja aallot tainnuttaa"..))

• demeter1 kirjoitti:

Heh, Trumpin piikkiin vain kaikki..)) Vaikka hänen mahtinsa olisi suuri, ei hän sentään ole se, joka "säät ja ilmat säätää ja aallot tainnuttaa"..))

Laitoin kysymykseni väärään viestiin sen oli tarkoitus tulla viestiisi
        demeter1
        28.9.2017 12:29

Osaat tuon piilovittuilun paremmin kuin minä. Minä kirjoitan suoraan nimimerkeille Olmi tai Hajuton ja Mauton ja sinä kirjoitat kiertoilmaisuin käyttäen Trumpia välikätenä ; )

Jotkut, eräät, toiset. Vaatimattomuus, hyvyys kontra röyhkeys suorasanaisuus niidenkin vivahteet osaava lukija pystyy erottelemaan.

• mauttomuuksia
        demeter1 kirjoitti:

Heh, Trumpin piikkiin vain kaikki..)) Vaikka hänen mahtinsa olisi suuri, ei hän sentään ole se, joka "säät ja ilmat säätää ja aallot tainnuttaa"..))

Toivottavasti niin ei tule käymäänkään eivätkä vetäydy ilmastosopimuksesta.
        Vaikka Trumppi onkin mielestään mahtava, niin tuskin hän hänen käskystään "vedet jakaantuisivat".

Suomella on kunniakkaat tavoitteet päästöjen kuriin laittamisesta. Uskon, että onnistumme.

• mauttomuuksia kirjoitti:

Toivottavasti niin ei tule käymäänkään eivätkä vetäydy ilmastosopimuksesta.
        Vaikka Trumppi onkin mielestään mahtava, niin tuskin hän hänen käskystään "vedet jakaantuisivat".

Suomella on kunniakkaat tavoitteet päästöjen kuriin laittamisesta. Uskon, että onnistumme.

Minäkin uskon, että Suomi hoitaa omat velvoitteensa, niinkuin on aina hoitanut.
        Ollaan me sentään tolkun väkeä..))

• mauttomuuksia

Katselin ja kuuntelin puuhastellessani lihavuusohjelmaa Yleltä. Yllätti, että Suomi on Pohjoismaiden lihavin kansa. Ja se, että syömishäiriöön on niin vaikeaa saada apua. Harvoin itse kiinnitän huomiota ympärillä liikkuvien ulkonäköön. Nykyisin katseeni hakeutuu ehkä vanhuksien liikkumiseen ja heidän mahdolliseen avun tarpeeseen. Odotusaikoina kauan sitten huomasin raskaana olevia aiempaa enemmän. Siihen verraten olen siis vanhus.

• pylykerö

Huomenta! Hoidin ikävimmän homman aamulla heti, joten nyt huilitauko.
      Muuttuukohan säät tämmöisiksi tulevaisuudessa ? Sumua ja pilvistä viikosta viikkoon, ei tuule. Ihan oikeasti, aurinkoa ei ole monena päivänä näkynyt kuukausiin.
      Äsken Ritakallio kehotti aloittamaan liikkumisen harrastuksen vähitellen. Nyt on tosiaan marja- & sieniretket jääneet lyhyiksi. Se ei tosin johdu yksin minusta. Jospa edes puolukkaan pääsisi syksyn aikana. Ennen voimistelinkin, se pitää ottaa taas ohjelmaan. Varsinaisesti paino-ongelmaa ei ole, mutta lihasvoima heikkenee.

• Työssähän sinun pitäisi olla eikä otohommissa.

• pylykerö
        korppis kirjoitti:

Työssähän sinun pitäisi olla eikä otohommissa.

Kyllähän näitä kotihommia riittää, mutta virallinen työeläke on tullut jo 4 vuotta kohta.
        Oletko helposti toisista "ottautuva" ? Ehkä se johonkin ammattiin sopisi, ei välttämättä luotsille.
        Mietitään täällä muita asioita kuin toisia kirjoittajia. Itse en välitä tippaakaan millä nimimerkillä, asia ratkaisee. Palkatuille mainostajien vahdeille sillä voi olla merkitystä, mutta ettehän te sellaisia.

• Minä yritän selkävaivoista huolimatta harrastaa metsälenkkejä entiseen tapaan. Metsä hoitaa niin monella tavalla. Syksyn puolukkareissut, joista kyllä nautin suunnattomasti, osoittivat ettei kunto ole entinen ja tämä sateinen "kesä" teki sen, että maasto oli entistä vaarallisempaa kulkea. Maa tuntui aina katoavan jalkojen alla, kun pito hävisi liukkailla kallioilla ja oksien yli rähmehtiessä.
        Valitin fysioterapeutille tasapainon heikentymistä ja kävelyn epävarmuutta (olen perfektionisti ja noteeraan heti vähäisetkin muutokset kropan hallinnassa) ja olin ikionnellinen kun hän opasti syvien vatsalihasten käyttöä. En tajunnut, että pystyssä pysymiseen ja mallikkaaseen kulkemiseen tarvitaan paitsi selän myös koko lantionseudun lihaksistoa. Ei riitä, että jalat kantavat ja kyykkyyn pääsee..))

• fysioterapeuttina
        demeter1 kirjoitti:

Minä yritän selkävaivoista huolimatta harrastaa metsälenkkejä entiseen tapaan. Metsä hoitaa niin monella tavalla. Syksyn puolukkareissut, joista kyllä nautin suunnattomasti, osoittivat ettei kunto ole entinen ja tämä sateinen "kesä" teki sen, että maasto oli entistä vaarallisempaa kulkea. Maa tuntui aina katoavan jalkojen alla, kun pito hävisi liukkailla kallioilla ja oksien yli rähmehtiessä.
        Valitin fysioterapeutille tasapainon heikentymistä ja kävelyn epävarmuutta (olen perfektionisti ja noteeraan heti vähäisetkin muutokset kropan hallinnassa) ja olin ikionnellinen kun hän opasti syvien vatsalihasten käyttöä. En tajunnut, että pystyssä pysymiseen ja mallikkaaseen kulkemiseen tarvitaan paitsi selän myös koko lantionseudun lihaksistoa. Ei riitä, että jalat kantavat ja kyykkyyn pääsee..))

Selin makuulle kovahkolle alustalle.
        Vedä lantio ja vatsa sisään, rentouta vatsa ja sama uudestaan kahdeksan kertaa.

Nosta jalka ylös alustalta, polvi koukussa, laske jalka polvi koukussa alustalle, rentoudu.

Lisää jalkaliikkeiden vaikeusastetta ja muista vetää joka liikkeen aikana lantio/vatsa sisään.

Toista 2×8 päivittäin.9

• fysioterapeuttina kirjoitti:

Selin makuulle kovahkolle alustalle.
        Vedä lantio ja vatsa sisään, rentouta vatsa ja sama uudestaan kahdeksan kertaa.

Nosta jalka ylös alustalta, polvi koukussa, laske jalka polvi koukussa alustalle, rentoudu.

Lisää jalkaliikkeiden vaikeusastetta ja muista vetää joka liikkeen aikana lantio/vatsa sisään.

Toista 2×8 päivittäin.9

Voi kiitos selkeistä ohjeista, "fysioterpeuttina". Uskon, että ne palvelevat muitakin.
        Tuon tyyppisen harjoitteen sainkin, ja tuntuu että se vaikutti melkein heti. Kun näkee, että homma toimii, se kannuustaa jatkamaan...

• pylykerö kirjoitti:

Kyllähän näitä kotihommia riittää, mutta virallinen työeläke on tullut jo 4 vuotta kohta.
        Oletko helposti toisista "ottautuva" ? Ehkä se johonkin ammattiin sopisi, ei välttämättä luotsille.
        Mietitään täällä muita asioita kuin toisia kirjoittajia. Itse en välitä tippaakaan millä nimimerkillä, asia ratkaisee. Palkatuille mainostajien vahdeille sillä voi olla merkitystä, mutta ettehän te sellaisia.

Juu, ei kirjoittajia tarvi miettiä, saati arvostella mutta hieman eri mieltä olen nimimerkin merkityksestä (musta tai sininen, sillä ei mitään väliä). Mietippä keskustelua live-elämässä, jos kaikki olisivat verhon takana ja kaikilla sama ääni. Minä ainakin kaipaisin tietoa siitä, kuka milloinkin on äänessä. Sama täällä. Sitten vielä jos kirjoittaa useita kommentteja samaan ketjuun kaikki eri nimimerkeillä, ei enää mitään tolkkua. Mutta jokaisella on oikeus pysyä täysin anonyyminä niin kauan kuin rekisteröintipakkoa ei ole.

• maissiiii

Kerrankin löysin kirpputorin juuri minulle.
      Muuten en enää jaksa piipahtaa kuin muutamalla silloin tällöin.

Nyt on länsirannikolla kirpputori kansalaisopiston järjestämänä materiaalikirppiksen nimellä.
      Sinne voi mennä maksutta myymään kaikkea mitä on kaikenlaisilta kursseilta jäänyt nurkkiin pyörimään.
      Olen melko varma, etten koskaan enää maalaa posliinia, sieltä on muovilaatikollinen, kun tein muinoin kansallispukua tai olin käikenmaailman muilla käsityökursseilla, kaikilta on jotain silppua ja lankaa, kangasta jäänyt. Tanssikenkää ja käyttämättömiä jumppa-alustojakin löytyy. Olen ollut myös taiteilemassa jos jotakin, matkalaukullinen sitäkin materiaalia, savipuikkoa ja talttoja, akvarellia ja öljyä ja pastellia. Noita taiteiluja voisin, ehkä rimaa hipoen vielä hetken säilytellä, jospa sitten kun eläkeikä koittaa ja jos sitä luppoa jää, voin vaikka verestää ja mennä porukoihin uudestaan.

Mutta kaiken kaikkiaan tosi hyvä idea!!!!

• tööttt

Kiitos jumppavinkistä - sopisikohan niillekin immeisille, joilla vatsalihaksiakin poikki pistetty - viikonloppu lähestyy ja arkiset huolet vois heittää narikan puolelle - eivät nekään ikänäs mihinkään katoa . Aivojaan ei silti kannata narikkaan jättää hukkareissuillakaan. Minkään sortin vakiotasoa ällitälli- keskusteluissa tääkään ei edusta - tavallista pöpötystä vaan.
      Ostin aurinkokennolamppuja - minnekähän ne ulkona kannattais sijoittaa?

• pylykerö

Välillä puuhia, välillä huilia.

Kiitos "fysioterapeuttina", tällaiset viestit ovat hyödyllisiä ainakin minulle. Muinoin kuljin Joogassa ym. Unohtuvat kun aikaa kuluu. Lantion ja vatsan lihaksia pitäis harjoittaa, samoin reisilihaksia.
      Nykyään täytyy pitää niin väljiä kenkiä, että hankalassa maastossa kulkeminen on varovaista menoa.
      Noita harrastusvälineitä olisi minullakin vaikka muille myydä. Kumppani on meillä kaiken säästäjä, ei niitä ole saanut tarjota esim. Kansalaisopistossa opiskeleville.
      Aurinkokennolampuista ainakin jotkut ovat tunnollisesti aamuun asti valaisevia, ainakin pyöreät. Vähäkin valo päivällä näkyy riittävän.

• mauttomuuksia

Kiitos vaan minunkin puolesta fysioterapeutille. Josko ottaisin tavakseni iltauutisten aikaan tuon treenin. Muutoin unohtuu.
      Tänään oli iltapäivälle asti sumuista ja nyt aurinko helottaa. Saisi aurinkolamput hyvin ladattua jos olisi. Yöt ovat kylmiä.
      Minulla on savityötyökaluja ja aikomus on niitä vielä käyttää jahka inspiraatio iskee.

• pylykerö

Jos olisi jokin ylimäämäinen huone harrasteille, kaipa voisi vieläkin tehdä. Toisaalta tavaraakin on liikaakin.

Hyvää yötä ja viikonloppua kaikille erittelemättä !

• korpikirjailija

Onko vihollisleirissä tiedustelupalvelu pettänyt. No, mutta ohjeet jotka annoin ovat tehokkaat. Selkävammani jälkeistä kuntoutusohjelmaa. Alku kuten tässä aloituksessakin oli osaltani hankala, mutta lopussa kiitos seisoo.

Fysioterapeutti
      Alias.......

• maissiiii

Olen reissuillani huomannut, että matkalaukun pakkaaajiakin on monen moisia.
      Toiset viikko tolkulla miettii ja hiljalleen lastaa tarpeita laukkuun,
      toiset juuri viisitoista minuuttia ennen lähtöä heittää romppeet laukkuun.

Itse kuulun jälkimmäisiin lähtijöihin, niin tympeää on laukun pakkaaminen,
      parempi kun hetkessä sinne heittää mitä tarvitsee.

Sitten hommaa paikan pääältä jos jotain puuttuu,
      yleensä kuitenkin aina on liikaa tavaraa,
      pikku pikku kapsakilla pärjäisi koko elämänsä.

• New-age

Taidan olla hidas pakkaaja. Teen sellaisia kekoja sängylle. Täydennän kaikella tarpeellisella (ns). Siitä sitte karsin. Iso matkalaukku olla pitää. Kaikkea kaiken varalta. Yleensä kaikki tulee käytettyä eli pyykkivuori palatessa.
        Pikkukapsäkillä en pärjäisi.

• mauttomuuksia

Minä olen nopea pakkaaja. Reppu riittää pitemmällekin matkalle. Kysyn itseltäni mitä ilman en tule toimeen. Hygieniatarvikkeet joita tarvitsen ensimmäisenä päivänä määränpäässä. Ne passi ja hammasharja välttämättömiä. Sitten valitsen jalkineet, ne ovat tärkeät.

Tänään menen kampaajalle. Tarvitsen vain laukun, kukkaron ja huulipunan.

• pylykerö

Nykyään teen vain reissun pohjoiseen. Ennen Etelä-Saksa, Israel ym.. Ei turistipaikkoja ellei Dubrovnikia lasketa. Mietin kyllä vaatteita etukäteen, mutta pakkaan lähtiessä. Aina on liikaa mukana.
      Tämä oma kotimaa ja pohjoimaat ovat nykyään mieluisat.
      Hyvää viikonloppua !

• Mikä se on tämä tasomittari täällä 24 kerhossa.
      Näyttää kuitenkin jonkinlaista innostusta olevan ,kun sentään toistasataa asian tiimoilta on jotain saanut naputeltua.
      Ainut tasomittari taitaa olla moderoijan oletko robotti kysymys.
      Erään kerran olen sammuttanut koneen noiden liikennemerkkien ja henkilöautojen , tai katujen hakemisen takia.
      Tänään sitten kärsivällisyyteni loppui. Otin ratkaisevan askeleen ja ilmoittauduin ns. kanta-asiakkaaksi.
      Saas nyt nähdä alkaako saada mitään tasokkaampaa aikaiseksi.

• New-age

Taso on kuin 20 poforin myrskyssä. Onnistumisia ja shit kaukana shiittä.
        Kanta-asiakkuutta en hanki, sivukortilla pärjää. Muut siitä paapattaa.

Voi olla, että tämä ikäryhmä puhkuu vielä tarmoa. Kun tarkistaa nuorempien ketjuja, ei näin paljoa kirjoitella. Joskus seuraan jotain pitkää ketjua ja mietin,
        että viitsinkö, mitä sanottavaa ...sitten repäisen ja sitten ropisee.

• pylykerö

Aamupäivää tasottomat! Tässä jutustelussa ei tarvihe miettiä toinen toisensa ominaisuuksia. Eihän tässä tunneta kuitenkan lähemmin.
      Ylimääräistä hössäkkää oli aamun, ei siitä enempää. Nyt sattaa, ei haravointi innosta.
      Alettaisko miettiä tälle Ylen välimiehelle virkanimmee ? Savolaisittain se olis Väljvoohka, mutta ei taida kelvata. Siitä nimestä pyysivät ehdotuksia.

• hmpff

Ei sellaista olekaan kuin mauton ja tasoton, ja jos joku vetää toisen alas, niin pitääkö sinne asettua? Minä en suostu, en asetu. Olen erittäin maukas ja tasokas. Minkä makuinen ja tasoinen, se on täysin lukijasta kiinni. Niin, ja tietenkin vähän myös omasta kirjoituksesta... tositosi vähän :)

Ylpeys kunniaan! :))

• mauttomuuksia

Tosi maanantaimainen aamu. Olin matkalla pesutupaan avainnippu kourassa. Unohdin vaan, että olin irrottanut kotiavaimen nipusta ja se oli käsilaukussani. Nipussa on kyllä lapseni avain ja hänellä piti olla minun vara-avaimeni. En löytänyt sitä sieltä. Hitsi miten harmittaa yksi 30 € ovimaksu, tai ei se raha vaan huoilimattomuus, unohdus. Annanko lapselleni satinkutia, kun ei muista mihin on minun vara-avaimeni laittanut, vain syytänkö vain itseäni.
      Nyt ei kyllä virkanimitykselle tule muuta ehdotusta kuin syntipukki.

• maissiiii

Kanta-asiakas olen minäkin, mutta en kehtoo mitään boonuksia täällä kerätä. Kirjoitan vain ja vilautan kirjoittaessani kanta-asiakaskorttiani eli aina suunnilleen samalla nimimerkillä.

Tämä on hyvä aloitus, ei tartte miettiä maailman syitä syviä, että sattuuko edes aloituksen aiheeseen raapustus osumaan. Mikä sillä hetkellä tulee mieleen kun koneen avaa, antaa mennä vaan, kyllä tähän maailmaan ja tälle palstallekin sanoja mahtuu.

Yli satasen meneviä aloituksia en kehtaa edes availla, saatikka lueskella, joten pistä vaan pylkerö uutta aloitusta usein kehiin. tasoja tai makuja on niin monta kuin on miestä ja naista tällä palstalla.
      Ei aina löydä sanomista vaikka sielu samaan ääneen puhaltaisikin.

• "maissiii"

Hei, hei...
        Äläpä nyt itseäsi ala kehoittelemaan.
        Tommonen on niin noloa rekisteröityjen silmissä.
        Anna meidän fiksunpien kehoitella.
        Me kun tiedämme milloin aihetta ihan oikeasti on.

H.

• pylykerö
        hunksz kirjoitti:

"maissiii"

Hei, hei...

H.

Tuas ruvenna höpertämmää tuo Hunkki. Maissiilta ol mukava viesti. Hän on eri henkilö kuin minä, Pylykerö. Sinulla Hunkki on täys vappaus omia juttuja ja kopioita omistas, myö ei siitä ruveta ryhjeemää tyhjee.
        Pitäskö tämän Ylen Koiviston olonen suaha tänne sovittelijaks jos ei helepota ? Koivisto näytti lupsakalle. Lupsakkuus on minusta suurempi hyve kuin "fiksuus".
        Eläkä nyt enempee masenna kun tul rylläkkee konneihi kans kotona.

• pylykerö kirjoitti:

Tuas ruvenna höpertämmää tuo Hunkki. Maissiilta ol mukava viesti. Hän on eri henkilö kuin minä, Pylykerö. Sinulla Hunkki on täys vappaus omia juttuja ja kopioita omistas, myö ei siitä ruveta ryhjeemää tyhjee.
        Pitäskö tämän Ylen Koiviston olonen suaha tänne sovittelijaks jos ei helepota ? Koivisto näytti lupsakalle. Lupsakkuus on minusta suurempi hyve kuin "fiksuus".
        Eläkä nyt enempee masenna kun tul rylläkkee konneihi kans kotona.

"pylykerö"

Laulussa lauletaan että kaikki on hyvää kun yksin syö.

H.

• tosinylykerö
        hunksz kirjoitti:

"pylykerö"

Laulussa lauletaan että kaikki on hyvää kun yksin syö.

H.

Täällä kirjoittaa "kaksi" mustaa sujuvasti savon murretta. Kylmätotuus ja pylykerö.

• tosinylykerö kirjoitti:

Täällä kirjoittaa "kaksi" mustaa sujuvasti savon murretta. Kylmätotuus ja pylykerö.

Sekä iero ja liero.

H.

• maissiiii
        hunksz kirjoitti:

"maissiii"

Hei, hei...

H.

Voi sinä hyvä Hoo,
        en toki itseäni kehoittele,
        mutta vihjaisin pylkerölle vain
        mielestäni on niin mukavaa kun täällä on joku 'vihkonen',
        mihin saa raapustaa mitä levoton mieli mieleen tuo.
        Olen rekattu vaikken kirjoitakaan sinisellä,
        vain höpisen, hupisen ja sipisen,
        ja jo niin vanha etten tunne edes sanaa nolo
        ja sinulle kirjotan just kun mieli miettii ja sydän tuntee.

• mauttomuuksia

Laita vaan pylkerö uutta ketjua alulle. Viittin sitten minäkin tasapainoilla tasoilla ;)

• pylykerö

Pitäs keksiä otsikko moninaiselle jutustelulle. Ehdotuksia ?

Nyt alkoi Eduskunnassa keskustelu raideliikenteestä.
      Kunpa tuliskin myös maakuntiin henkilöliikennettä, mutta uudistus lisäis vain kaupunkiseutujen etua vaikka Berner toisin väittäs. Ennen junilla saattoi kulkea lyhyitäkin matkoja pienten paikkuntien välillä. Nyt puhaltavat hurjaa vauhtia entisten asemien ohi.
      Myös bussiliikenne on melkein seis koululaiskuljetuksia lukuunottamatta.

• pylykerö

Ohhoh! Kokoomuksen Susanna vaikutti selkeästi päihtyneelle kommentoidessaan. Vai kuumeessako ?
      Itse asiasta, kalusto jäisi VR:lle. Miten tällaisesta maallikosta tuntuu, että radat ja kaluston hoitaja maksaisi viulut ja yksityinen toimija rahastaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut = far-right Finns Party?

Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      69
      7314
    2. Demarilesbo synnytti lapsen

Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      157
      4044
    3. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      128
      4037
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      53
      3956
    5. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      59
      3627
    6. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

"Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      60
      2658
    7. Porno-ope?

Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      60
      2478
    8. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      36
      2272
    9. KÄVELYTREFFIT ?

Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      248
      2094
    10. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      10
      1931
    Aihe