Mikä on edullisin kivirunko taloon

Rakennanensivuonna

Mistä kivirakenteesta tulee edullisin jos rungon teettää vesikattoon ulkopuolisilla eikä itse tee juuri mitään. Kivirungoksi lasken sellaiset, joissa on ulko ja sisäpinta kivimateriaalia (ei siis styroxia)

33

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järjenääni

      Oletko tekemässä yhtä vai kahta runkoa? Hyvän ja halvan vai jomman kumman? Halvalla ei saa hyvää ja päin vastoin.... No mutta vastaus: seinärakenteissa betonielementti on kallein, toiseksi kallein on muurattu tiili, kolmanneksi kallein on valubetoniharkko ja edullisimpia rakenteita ovat muurattavat harkot kuten kevytbetoni- ja kevytsoraharkot. Täysin eri asia sitten on mitä asioita rakenteessa arvostaa.. rakentamisen nopeutta, eristävyyttä, pinnoitettavuutta, muokattavuutta, kiinnittämisen helppoutta, tiiveyttä vai mitä. Näiden asioiden suhteen em. rakenteissa onkin paljon eroja... Asia ei siis ole täysin hintavertailulla ratkaistavissa. Asiaa ei helpottane se, että hintaero eri runkoratkaisuissa on melko mitätön ja todellista eroa ei saa selville tarjouksia vertailemalla, koska jotkin rakenteista vaativat enemmän muuttuvia, välillisiä kuluja kuin toiset. Siksi valinta kannattaakin tehdä sillä perusteella mistä saa parasta palvelua ja mikä rakenne miellyttää ominaisuuksien perusteella eniten.

    • betonistarakentanut

      Runko valamalla betonista vaakatasossa, joko valmiina lämpöeristyksillä ja ulkopinnalla, tai julkisivut muuraten II-laatuisella/purkutiilellä, jolloin lämpöeristys asennetaan muurausvaiheessa.
      Runko ei ole kovin kallis valaa paikalla ja nostaa ne elementit pystyyn nosturilla.
      Yksi vaihtoehto on, että tekee itse harkot, varsin suosittua monissa maissa halvalla rakentamisessa, ei ole edes kovin vaikeaa. Lämpöharkot onnistuu aika helposti itse tehden ja tulee mittatarkkoja. Harkkojen tekoon voi käyttää kierrätys-lecasoraa, ellei osta ihan uutta. Venäläinen sementti on hyvää ja edullista. Harkot muurataan muurauskelkkaa apuna käyttäen, jolloin harkkojen muuraus lähinnä vain asentamista linjalankojen mukaan, apinakin osaa sitä tehdä.

      Tuossa nyt oli aika lailla omatoimiselle rakentajalle vinkit, mutta yhden betonista olen teettänyt "hanttimiehillä" ihan tuntipalkalla, ei ollut kovin kallis. Katto tehtiin maassa kokonaan valmiiksi vielä samalla porukalla ja nosturilla sekin sitten paikoilleen. On vaan hieman sovittamista, että kaikki palaset menee kohdalleen, ettei tule mitaan turhaa liikettä. Eli nosturi ei tule yhtään turhaan tontille ja jos mahdollista sovittaa aina johonkin toiseen nostokeikkaan, saa halvemmalla.
      Nosturi katon nostossa tosi hyvä, koska maassa katon tekeminen on tosi nopeaa korkeampaan rakennukseen ja ei tarvitse kalliita telineitä.

      Kannattaa käydä ulkomailla katsomassa kivitalojen rakentamista, sieltä saa paljon hyviä ideoita ja työtapoja, joita voi soveltaa hyvin täällä Suomessa. Monessa maassa rakennetaan isojakin omakotitaloja kivestä ja useampaan kerrokseen. Kauniita taloja tulee.

      • Muurarimestari

        Harvalla tontilla on tilaa tehdä katto erikseen maassa. Kysyjä halusi teettää rungon, ei tehdä ite... Halvasta en tiedä, mutta paras tulee muuraamalla.


      • betonistarakentanut
        Muurarimestari kirjoitti:

        Harvalla tontilla on tilaa tehdä katto erikseen maassa. Kysyjä halusi teettää rungon, ei tehdä ite... Halvasta en tiedä, mutta paras tulee muuraamalla.

        Harva tontti on NIIN pieni, että sinne ei kattoa sopisi! Katto on hieman suurempi, mitä talon pohja. Kyse on vaan asenteesta!
        Muuraamalla tulee halpa, jos ottaa puolalaiset muurarit ja purkutiilestä muurauttaa. Kahitiiltä saa purkuun ja julkisivuun tehtaalta II-laatua.


      • helppohomma
        Muurarimestari kirjoitti:

        Harvalla tontilla on tilaa tehdä katto erikseen maassa. Kysyjä halusi teettää rungon, ei tehdä ite... Halvasta en tiedä, mutta paras tulee muuraamalla.

        Eipä tuo katon nosto ole tuon kummempi. https://www.youtube.com/watch?v=ZdA2DAyp4Do


      • Einiinmitäänhyötyä
        helppohomma kirjoitti:

        Eipä tuo katon nosto ole tuon kummempi. https://www.youtube.com/watch?v=ZdA2DAyp4Do

        Noinhan noita latoja pelloille voi rakennella. Ahtaalle, rinteiselle kaupunkitontille kun tekee monimuotoista kivitaloa, niin tuosta mallista ei ole mitään hyötyä.


      • onnistuuserinteessäkin
        Einiinmitäänhyötyä kirjoitti:

        Noinhan noita latoja pelloille voi rakennella. Ahtaalle, rinteiselle kaupunkitontille kun tekee monimuotoista kivitaloa, niin tuosta mallista ei ole mitään hyötyä.

        Rakensin rinnetontille ja hyvin katto nousi nosturilla sinnekin.


      • Eeehehhehehehe
        onnistuuserinteessäkin kirjoitti:

        Rakensin rinnetontille ja hyvin katto nousi nosturilla sinnekin.

        Jepjep


    • Gommentoija

      Savesta tehdyt kennoharkot ovat myös yksi mahdollisuus, joskin noista on netissä Suomesta niin vähän kokemuksia ja toteutuneita hintoja, että voinee esittää valistuneen arvauksen, ettei olisi halvin vaihtoehto. Asennusvideoiden perusteella vaikuttaa helpolta ja nopealta, mikäli talo on suunniteltu harkon ehdoilla eli sahaamista ja roiloamista ei tule paljoa.

    • enihanekaakertaa

      jos nyt savitiilihörhöt ja höpöhöpö kattoja maassa rakentavat ottaisivat peukun pois perseestä ja antaisivat äipälle hyvänyönsuukon ennen kuin peukku menee suuhun ja uni ottaa vallan... jatkatte sitten uneksintaa ihan omin päin.

      kustannustavoite otetaan jo suunnittelupöydällä huomioon nurkkien ja neliöiden määrissä. muistilista tämän jälkeen:

      1. mitään muuta kuin anturoita ei kannata valaa työmaalla
      2. runko tilataan asennettuna yhdestä paikasta suunnitteluineen ja urakoineen
      3. itse hoidetaan muut jutut hyvän vastaavan mestarin tuella

      näin syntyy oikeasti kustannustehokas kivitalo mahdollisimman pienillä riskeillä, vaivalla ja yllätyksillä

      • Valuharkkorules

        Jämerä -myyjät ne täällä antavat ohjeita... Ei kannata kuunnella. Paras kun hankkii Lammi valuharkot suoraan tehtaalta ja kaikki muutkin osat erikseen kilpailuttamalla... tulee halvin. Itse tekee niin paljon kun osaa/pystyy ja valvoo, valokuvaa, dokumentoi kaiken. Näin voi sitten jättää urakoitsijoille loppulaskut maksamatta... Reklamoitavaa löytyy meinaan aina! Näin tehdään sadat kivitalot vuodessa Suomeen. Itse kun vastaa niin saa mitä haluaa.


      • Ensirakentaja
        Valuharkkorules kirjoitti:

        Jämerä -myyjät ne täällä antavat ohjeita... Ei kannata kuunnella. Paras kun hankkii Lammi valuharkot suoraan tehtaalta ja kaikki muutkin osat erikseen kilpailuttamalla... tulee halvin. Itse tekee niin paljon kun osaa/pystyy ja valvoo, valokuvaa, dokumentoi kaiken. Näin voi sitten jättää urakoitsijoille loppulaskut maksamatta... Reklamoitavaa löytyy meinaan aina! Näin tehdään sadat kivitalot vuodessa Suomeen. Itse kun vastaa niin saa mitä haluaa.

        Mitä luulette... Onnistuisiko silleen valuharkoilla, että itse tekisi helpon ladonnan ja ammattimiehet hoitaisivat vaikeammat jutut, raudoitukset ja valut. Säästäisikö siinä paljon?


      • NickNaiIer

        Valuharkkojen latominen suoraan on juuri se vaikea vaihe.


      • betonistarakentanut
        Ensirakentaja kirjoitti:

        Mitä luulette... Onnistuisiko silleen valuharkoilla, että itse tekisi helpon ladonnan ja ammattimiehet hoitaisivat vaikeammat jutut, raudoitukset ja valut. Säästäisikö siinä paljon?

        Valuharkot on ihan perseestä, samalla vaivalla valat betonista elementit vaakatasossa ja ne nostetaan kerralla pystyyn. Ei tarvitse mitään tellinkejä ja muurauslinjoja. Olen tehnyt molemmilla systeemeillä ja valuharkoista luovuin kerrasta. Valuharkot vuotaa vielä saumoistaan aina ja tulee älyttömästi tasoittamista. Valuharkot kaiken lisäksi maksaa aika paljon, ellet tee niitä itse. Harva alkaa tekemään niitä itse, vaikka tosi helppoa sekin.


      • NickNaiIer

        Ennen tehtiin savitiiletkin itse. Perustuksiin kivet saatiin lohkomalla niitä kalliosta kivikiiloilla. Tulee persoonallinen talo ja hyvä, kun vaan tietää mitä tekee


      • betonistarakentanut
        NickNaiIer kirjoitti:

        Ennen tehtiin savitiiletkin itse. Perustuksiin kivet saatiin lohkomalla niitä kalliosta kivikiiloilla. Tulee persoonallinen talo ja hyvä, kun vaan tietää mitä tekee

        Olen kyllä lohkonut kiviäkin ja tehnyt tiiliäkin, ei se mitään rakettitiedettä ole. Kivien lohkomiseen on kyllä kalustoa, on porakoneet ja kiilat ym. . Onneksi isoisä ehti opettamaan kivityöt, kun hän oli ollut aikoinaa Kannaksella v. 1939 linnoitustöissä. Minulla on lisäksi isoisän vanhat tiilikoneet, jotka hänellä oli kaverinsa kanssa kimpassa. Ne on nyt minulla, olen tehnyt tiiliä niillä koneilla korjausrakentamiseen.


    • Tilanteessani

      Valitsin HB valuharkot. Lammilta yrittivät minua varoitella, mutta tilasinpa silti ja olivat jopa parempia kuin lammin. Hintakin oli kohdillaan.

      Meidän tapauksessa valuharkkorakenne oli paras ja kustannustehokkain. Asennus hyvin nopeaa.

      Perskeles, myyjät yrittää kusettaa minkä kerkeävät.

      ps. Ei enää ikinä Lammia

    • Järjenääni

      Mielestäni hinta näissä eri ratkaisuissa ei ole niitä eniten erottava tekijä. Suunnitelmat itsessään ja saatavilla olevat suunnittelu- ja urakoitsijaresurssit määräävät paljon enemmän sitä mistä kannattaa rakentaa. Seinärungon osuus hinnasta on kaikilla tavoilla toteutettuna alle 10%, joten siitäkään näkökannasta harkkojen vertailu ei ole järkevää. Jos jotain seinissä haluaa vertailla, niin ehkä itse rakentamisen ja pinnoittamisen nopeutta ja helppoutta, rakenteen fysikaalista toimivuutta ongelmatilanteissa tai sitten kiinnitysten helppoutta yms. Näiltä pohjilta kun valitsee seinärungon ja pitäytyy valinnassaan, tulee seuraavista valinnoista huomattavasti helpompia.

    • AjatteleeErkki

      Juuri näin rungon osuus rakentamisen kustannuksista on hyvin vähäinen, sisustus ja käytettävä tekniikka maksaa. Tietysti monimuotoisuus ja neliömäärät sanelevat hintaa myös merkittävästi.
      Pienissä taloissa monasti tonttiliittymätkin ovat kalliimpia, kuin koko talon harkot, yllätys yllätys.
      Kivitalon etuna on, ettei se lahoa tai mätäne ja huonosti homehtuukin, joten materiaalina kantavassa rungossa kivi on erinomainen.
      Eristeitä valittaessa tärkeää on kylmäsillattomuus ja kondenssin välttäminen, joku kiinnittäminen ei nykymateriaaleilla ole minkäänlainen ongelma.

    • Eskopetteri

      Isoin runkoratkaisun päättämiseen vaikuttava asia on haluaako valita perinteisen massiivisen, eli yksiaineisen runkomateriaalin kuten poltettu tiili tai karkaistu kevytbetoni vai kerrosrakenteisen runkomateriaalin, kuten eristeharkot tai sandwitch elementit. Sitten kun tämä valinta on tehty, voidaan taloa alkaa suunnittelemaan tämän valinnan ehdoilla. Tällöin m2-hinnaksi tulee kaikilla lähes sama. Jos taas suunnittelet talon ensin ja sitten vasta mietit tätä, olet jo kusessa niin monin eri tavoin.

    • Energiansäästäjä

      Ilman eristeitä ei tänä päivänä tehdä ainuttakaan taloa, eristäminen on ensiarvoisen tärkeää. Heikko paikka on tietysti aina ikkuna ja niiden koolla on vaikutusta talon energiankulutukseen ja hintaankin.
      Hyvä eristys on aina eduksi, ei koskaan haitaksi, tämä on huomattu jo etelä-euroopankin rakentamisessa. Eristys säästää myös kesäaikaan jäähdytyksessä ja käytännössä siitä ei oikeastaan kerry edes lisäkustannuksia, koska massiivimyyjät pyrkivät myymään tuotteitaan kovemmalla hinnalla. Usein myös joudutaan kompensoimaan lisää eristystä kattoon tai lattiaan, jotta saadaan edes jotenkin järjellisiä ET-lukuja.
      Etelä-euroopassa sähkö on kallista, jopa 3 kertaa Suomen hinta, eikä se meilläkään ole halpenemaan päin, vaan päinvastoin, joten eristetään vaan runko lämpimäksi.

      • Päivitätietosi

        Massiiviseinän saa nykyään jo u-arvolla 0,15... Kun vertailuarvo on 0,17 ei mitään kompensointia tarvita... Saatikka lisäeristystä seinään.


      • Energiansäästäjä
        Päivitätietosi kirjoitti:

        Massiiviseinän saa nykyään jo u-arvolla 0,15... Kun vertailuarvo on 0,17 ei mitään kompensointia tarvita... Saatikka lisäeristystä seinään.

        No ei ehkä seiniin tarvita, mutta kattoon ja lattiaan tarvitaan. Eli ilman eristeitä ei voi rakentaa.


      • Epäilempä
        Päivitätietosi kirjoitti:

        Massiiviseinän saa nykyään jo u-arvolla 0,15... Kun vertailuarvo on 0,17 ei mitään kompensointia tarvita... Saatikka lisäeristystä seinään.

        Mikäs sellainen massiivikiviharkko on jolla aöle 0,17 u-arvoihin pääsisi?... Pakko kai siinä joku eriste on kiven lisäksi olla?


      • Energiansäästäjä
        Päivitätietosi kirjoitti:

        Massiiviseinän saa nykyään jo u-arvolla 0,15... Kun vertailuarvo on 0,17 ei mitään kompensointia tarvita... Saatikka lisäeristystä seinään.

        Miksi en eristäisi, säästänkö siinä jotain, ei ainakaan rahaa ?


      • Juurisiksi
        Energiansäästäjä kirjoitti:

        Miksi en eristäisi, säästänkö siinä jotain, ei ainakaan rahaa ?

        Koska kerrosrakenne on aina kalliimpi riskialttiimpi kosteusongelmien suhteen kuin yksiaineinen rakenne.


      • Tätämieltätästä
        Juurisiksi kirjoitti:

        Koska kerrosrakenne on aina kalliimpi riskialttiimpi kosteusongelmien suhteen kuin yksiaineinen rakenne.

        Tämä on muuten juuri näin. Turha on maksaa lisäeristeistä tai valaa kallista betonia paikalla työmaalla kun voi tehdä hyvin eristävästä umpiharkosta halvemmalla terveellisemmän ja turvallisemman talon. Toki jos tekee kolkkoa bunkkeria, niin sitten pitää tehdä muottibetonista.


      • Muurari46

        Juurikin näin..., Lammimiehet kehuvat kilpaa muna pystyssä omia talojaan ja harkkoseiniään,,mutta mutta, onko lammimiehet ajatellut, että no joo seinä on kyllä jykevä ja tukeva mutta katto on rakenteeltaan heikompi kuin esim. puurunko talon ulkoseinä.
        Vesikatto kuiteski vastaa ison osan ulkovaipan neliöistä..
        Kevytbetonista runko ja päälle yläpohjaan elementit niin voidaan puhua täyskivi talosta.
        Varma ja turvallinen rakenne....
        Ei mulla muuta


    • sdsdf
    • Tknk

      Ytong Energy :sta kun tekisivät "igluharkkoja", niin saisi tosi energiapihin talon aikaiseksi. Lattia varmaankin onnistuisi nykyisilläkin harkoilla tiukan sorapatjan päälle latomalla, mutta olisiko siinä mitään järkeä, on toinen kysymys.

    • kelailija

      Eikö tästä materiaalista vosisi periaatteessa tehdä lähes yksiaineisen riitävän hyvin eristetyn omakotitalon, jos valmistettaisiin myös saman U-arvon omaavia ala- ja yläpohjalaattoja. U-arvo O,11 riittänee seiniin ja alapohjaan. Yläpohjalaattaa voitaisiin paksuntaa hieman, jotta päästään alle 0,11 U-arvoon. Lisäksi laattojen teräkset huonotavat U-arvoja, joten tämä paksuntaisi laattoja ainakin hieman entisestään. Näin saataisiin yksiaininen täskivitalo ilman perinteisiä eristeitä paitsi ehkä routaeristeeksi mökin ympärile. Yläpohjaan tehtäisiin vain ysinkertainen eristämätön vesikatorakenne. Olisi ainakin eritäin yksinkertaiset ja varmatoimiset rakenteet ilman höyrynsulkuja ym.härpäkkeitä.

      Tulisiko liian kalliiksi vai mikä ajatuksessa mättää?

      Kunhan kelasin

      • EiUarvonperässäjuoksija

        Olen kuullut että tuo harkko on sen verran kallis verrattuna normaaliin kevytbetoniharkkoon, jolla pääsee 0,15 U-arvoon, että hankinta ei liene taloudellisesti järkevä. Tuo 0,04 ero U-arvoissa tarkoittaa muutaman kympin säästöä energiakustannuksissa vuodessa, joten hintaeroa ei saa kuoletettua edes sadassa vuodessa.


    • Koetalo

      Omakotitalon rakentamisessa työvoimakustannukset ovat aika merkittävässä osassa, joten tämä saattaisi olla jopa kustannustehokas vaihtoehto olettaen, että runko mukaan lukien seinät sekä ala- ja yläpohja voidaan toteuttaa muutamassa päivässä. Jos käytetään tarpeeksi suuria harkkoja ja laatatkin ovat tapeeksi pitkiä, niin luulisi perustalon nousevat muutamalta ukolta perusnosturivoimin parissa päivässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe