Tottumuksestako vain

Eitaasnäin

Mitä ajatuksia / neuvoja teillä olisi antas minulle.

Pitkä suhde takana ja pari lasta. Viimiset 2-3 vuotta olleet hankalia. Ollaan etäännytty ja olen kokenut että en rakasta puolisoani kuten pitäisi enkä koe vetovoimaa häntä kohtaan, vaikka hän hyvännäköinen onkin ja mukava tyyppi. Olen osittain laittanut 40 kriisin piikkiin näitä ajatuksiani. Pohjalla kävin vuosi sitten, kun harhauduin lyhyeen salasuhteeseen ja ihastuin, yksipuolisesti tosin. Puoliso ei tästä tiedä, se on ohi enkä halua loukata. Ihan täysin itse en ole tuosta suhteesta päässyt.
Puoli vuotta sitten oltiin aivan eron partaalla , oltiin siitä jo vähän sovittu. Mutta sitten mulle iski "paniikki". Haluanko oikeasti erota kiltistä ja hyvästä puolisosta? Pärjäänkö taloudellisesti? Miten lapset reagoi? Ollaan koko aikuisikä oltu yhdessä ja kun tuo ero alkoi konkretisoitumaan, niin ne kaikki hyvät jutut nousi pintaan. Ja vaikka oltiin terapiassakin käyty, tajusin että en tosissani yrittänyt missään vaiheessa. Eroajatuksesta siis luovuttiin ja uskoin tehneeni oikean päätöksen.
Nyt välillä mieleen hiipii ajatus, että oliko kuitenkin kyseessä muutoksen pelkoa. Pakko myöntää, että kun puoliso on reissussa, niin minun on tavallaan helpompi olla. En ikävöi. Mutta toisaalta on helpompaa, kun toinen jakaa lasten asiat ja kotihommat jne. Ollaan yritetty viettää välillä kahdenkeskistä aikaa jne. Ja kun puoliso haluaa seksiä, yritän olla mukana. Mutta en ymmärtä miksi se ei tunnu hyvältä, vaikka orgasmin saankin. Mikä mua vaivaa? Vai onko muillakin tämmöistä?
Jos olisin sinkku, niin yksin olisin. En taitas pärjätä tuossa sinkkumaailmassa. Jotenkin tuntuu siltä, että en ikinä mitään muutakaan löytäisi. Sen vuoksi mietin myös, että turvallisuudestako sitä tässä oon vai voisko jotain toivoa olla, että ne tunteet heräisi? Olen yrittänyt olla tressaamatta ja miettimättä näitä asioita, mutta kunhan nyt sitten jostain taas nämä ajatukset hiipi päähän.

19

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fasdgfasgsdgas

      Entäs jos lopettaisit tuo aprikoinnin ja keskittyisit niihin hyviin asioihin? Ei ole järkevää tuhlata parhaimpia vuosiaan turhan murehtimiseen ja vieläpä niin, että jatkuvasti pohtii tuliko joskus tehtyä oikea ratkaisu tai mitä jos.....

      • Eitaasnäin

        Kunhan nyt vaan jostain nousi pintaan taas nämä ajatukset.
        Silloin puoli vuotta sitten oli tosissaan aivan jäätävää. Mietein yötä päivää erotako vai ei , oksetti ja ruoka ei maistunut. Mutta sittenkun tuo päätös jatkamisesta oli tehty, niin fyysinenkin olo parani ja sain taas nukuttuakin. Eli nyt on kaikki ollut paljon paremmin ja koitan tosiaan keskittyä niihin hyviin asioihin.


      • eronkoken

        Ei se minusta ole turhaa murehtimista, jos ei enää rakasta puolisoa niin kuin pitäisi. Terapiakin on ihan hyödytöntä, jos siellä ei puhuta totta.


    • Eläja-annaelää

      "Tottumus on toinen luonto." Parisuhteessa / aviossakin voi olla vapaa ja elää omaa elämäänsä sen yhteisen lisäksi. Se ei välttämättä vaadi eroa vaikka yhä edelleen suurin osa ajattelee niin, mikä on käsittämätöntä 2010-luvulla. Sulla on lupa eriytyä eroamatta ja elää omaakin elämää perhe-elämästä huolimatta.

      • oppeliini1

        On itsestään selvää että jokaisella perheenjäsenellä on omia ja yhteisiä harrastuksia, ystäviä ja opintoja. Kaikki nuo asiat tähtäävät yhteiskunnan pienimmän solun, perheen, hyväksi ; sen kehittämiseen ja eteenpäinviemiseen.

        Jos taas "omalla elämällä" ja " toisen luonnon tottumuksella" tarkoitetaan irtosuhteita, liihottelua asioissa jotka haavoittavat ja myrkyttävät perheen sisäistä olotilaa, se on vanhanaikaista heinäkasakulttuuria. sillä ei koskaan ( oli vuosi 1000 tai vuosi 2500) ole ollut tai tule olemaan oikeutta perheessä. Totta, sitä aina on harjoitettu ja tullaan harjoittamaan; varsinkin vähemmän älykkyyden omaavien keskuudessa. Sellaisten jotka yksinkertaisuudessaan eivät kykenen tajuamaan yhteistä hyvää.

        Silloin, kun oikein huolella ja harkiten päättää valita puolison jonka kanssa perustaa perheen, energia ja mielenkiinto (jo aivan omaksi eduksi) on tehdä, AJATELLA ja toimia itsensä ja perheen hyväksi.
        Kuka siitä hyotyy?
        KAIKKI. Itse tietenkin eniten ja loppujengi siinä sivussa.


      • Vapausennenkaikkea

        Miksi "oppeliinin" kommentti kuulostaa ylhäältä päin sanelulta, digtatuurilta, Venäjän Putlerilta ... Elä sinä tavallasi ja anna muittenkin elää omillaan niin et kuulosta Yläkerran Ukon paikalle pyrkijältä tynnyri- tai kellarikokemuksella.


      • oppeliini1
        Vapausennenkaikkea kirjoitti:

        Miksi "oppeliinin" kommentti kuulostaa ylhäältä päin sanelulta, digtatuurilta, Venäjän Putlerilta ... Elä sinä tavallasi ja anna muittenkin elää omillaan niin et kuulosta Yläkerran Ukon paikalle pyrkijältä tynnyri- tai kellarikokemuksella.

        Tottakai jokainen VOI ja SAA elää omalla haluamallaan tavalla. Tottakai jokainen VOI ja SAA sitten kärvistellä omantunnon tuskissaan ja taloudellisissa vaikeuksissaan heittäessään kaikista arvokkaimman; huolellisesti ja harkiten hankitun perheen, katuojan lokaan.

        "Mutkumäää luulin..." ei tuo tyytyväisyyttä eikä sielun rauhaa tahallisesti valituille väärille päätoksille ja teoille! Päätoksille joista jo heti alussa tietää jokaisen osapuolen haavoittumista ja pitkä-aikaista kärsimystä.

        Tai kenties ihmisillä on megatarve saada elämänsä tragediaa?! "Minä haluan tragediaa hinalla millä hyväänsä, viis muista!" "Sitten voin valittaa ja naukua onnetonta varsin tietoisesti tehtyä täydellisen väärää valintaani."

        Jos mielipiteeni kuulostavat tynnyrikokemukselta mielestäsi, se ei minua haittaa.
        Näillä " Oppeliinin tynnyrimielipiteillä" AINA , siis AINA, vetää kuitenkin pidemmän korren! Miksi sinäkin et kokeilisi?


      • Huolehdivainomasi

        Ei tartte kokeilla kun olen vetänyt sen pitemmän korren, ähäkutti. Silti ymmärrän mikä ajaa ihmisiä miettimään erilaisia vaihtoehtoja ja tapoja toteuttaa ominta itseään, sisintään, henkeään, elämäänsä ...

        Arki on tappava laji, se kuolettaa yksitoikkoisuudellaan hengen ja sielun eikä kaikille ole annettu 'lahjaksi' toisin katselun taitoa, näkökykyä kauemmas tulevaisuuteen eikä voimia 'taistella' oravanpyörän kiihtyvää vauhtia vastaan. Mutta kaikki haaveilevat paremmasta, uneksivat uudesta tavasta ja mahdollisuudesta onneen.

        Toisinaan niitten hinta on "tragedia". Miksi sinä vedät siitä herneet nenään ja pantasi kireälle?


    • eronkoken

      Mitkä asiat häiritsevät suhteessanne? Millaista suhdetta kaipaat tämän tilalle? Onko rakkautta niin kuin pitäisi joskus ollut teillä vai enemmän kaveripohjalta alusta asti?

      Et oikein kerro mitään tarkemmin käytännön tilanteesta niin vaikea kommentoida, mutta salasuhde siellä taustalla kummittelee varmasti, siis rakastuminen toiseen. En jaksa uskoa että tilanne tuosta paranee ellet kerro rakastumisestasi toiseen. Vaikka se olikin yksipuolista niin se asia on edelleen välissänne ja varmaan ilmenee näissä eroajatuksissasi.

      Sinun pitäisi puhua vaimollesi nämä samat mitkä tässä kirjoitat, vähän pehmenneltynä. Hänellä voi olla samoja ajatuksia itselläänkin, jolloin voitte ehkä puhua erosta myös konkreettisemmin. Erosta kyllä selviää, mutta jos haudot vain itseksesi niin kohta varmaan olet uudessa salasuhteessa ja pettämisten kautta eroaminen on aina paljon rankempaa. Lapset saavat tietää enemmän kuin pitäisi aina noissa tilanteissa.

      On ihan sama millaista muilla on kun kyse on sinusta. Eikä kukaan voi tietää, mitä nurkan takana on. Voit löytää uuden rakastetun tai elää loppuelämäsi vaihtuvissa suhteissa tai yksin, mutta jos et enää rakasta puolisoasi, niin miksi enää jatkaa tätäkään suhdetta. Oletteko te kokeilleet asua erillänne? Jos suhde on enemmän kaveripohjalla niin siitä voi sitten luontevasti jatkaa eroprosessia.

      • tildatautinen

        Minä kyllä käsitin, että tuossa naispuolinen kertoo avioliitostaan..


      • Eitaasnäin

        Minun tunteet enemmänkin kaverillisia, mutta puolison ei. Erosta tosiaan puhuttiin aikanaan paljonkin. Ja silloin päätöksen tein, että jatketaan. En halua häntä taas asialla kiusata, vaan nyt sitten koitan kaikkeni, että oma fiilis asioiden suhteen paranee. Ja ihan ok tässä on nyt kai mennytkin. Mietin ja analysoin varmaan asioita joskus vähän liikaa.


    • juppelisjeppelis

      Saattaisitko olla jostain syystä hieman masentunut?

      • sivustakommentoin

        Huono parisuhdekin voi aiheuttaa masennuksen oireita. Itselle ainakin, mm. aloitekyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, väsymystä, ahdistuneisuutta, unihäiriöitä. Vasta eron jälkeen tunnistin nämä, kun oireet olivat väistynyt.


    • triplastirakastunut

      Aloittajalle, saman pariin otteeseen kokenut, mutta niistä viisastuneena analysoin tilannettasi.

      Sinulla on kaikki hyvin, elämäsi on tylsää, miehesi on tylsä, kaikki on yhtä ja samaa tasaista rullaamista, mielesi halajaa muutosta. Haluaisit suuria tunteita, janoat rakastumisen tunnetta. Näet ja kuulet päivittäin miten ympärilläsi samanikäiset ihmiset eroavat. Joka media tuuttaa ulos seksiä, parisuhdedraamoja, pettämistä, suuria tunteita.
      Sinäkin haluat omaan elämääsi vauhtia, ristiriitoja, vaikeuksia ja ongelmia koska silloin sinun ratkaisija-minäsi pääsisi esiin, voisit päteä ja voimasi tunnossa näyttää kaikille muille naisille, katsokaa näin hyvin minäkin pärjään, näin ihanan uuden miehen minäkin löysin rinnalleni, tuntisit eläväsi ja olevasi valtavirrassa mukana.
      Haluat muutosta, pelkäät että elämäsi junnaa seuraavatkin vuosikymmenet samaa tasaista rataa, ei ole mitään muille kerrottavaa. Luulet, että eronneet ystäväsi elävät jotenkin täydempää ja parempaa elämää kuin sinä. Se on suurta harhaa, ei heillä ole yhtään sen enempää kuin sinullakaan.

      Ongelmiahan sinä elämääsi saat kun itse järjestät, joten ei muuta kuin käyt toimeen, jos se siitä kiikastaa. Olen monesti miettinyt, mistä se johtuu, että ihmisen on vaikea hyväksyä sitä, että elämässä on kaikki hyvin. Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä mukavaa ihmistä joko on jo siinä rinnalla. Siksikö koska hän on liian tuttu ja tavallinen, hänet on jo koettu ja nähty. Haikaillaan sitä ja tätä, kuvitellaan että jossain on joku joka rakastaa minua enemmän. Ehkä onkin ja ehkä rakastaisikin, mutta entä jos sen tutun ja turvallisenkin kanssa tuon kipinän voisi virittää uudelleen. Katsoo puolisoaan uusin silmin, näkee sen potentiaalin mikä hänessä on ja kohdistaa ne ulkopuoliselle ihastukselle varatut tunteet häneen. Ehkä tämä on tämä liian vaikeaa, joten on helpompi luovuttaa ja erota.

      Katso itseäsi peilistä, kysy itseltäsi, mitä sinä haluat elämältäsi ja vastaa rehellisesti. Puhu itsellesi, mieti miksi et voisi rakastua uudelleen mieheesi, mikä hänessä on niin pahasti vikana, miksi mieluummin valitsisit hänen tilalleen jonkun täysin vieraan ihmisen.

      Päätä mitä haluat ja sitten ei muuta kuin sitä kohti.

      Minä kävin tätä jaakobin painia kaksi kertaa itseni kanssa ja valitsin kummallakin kerralla puolisoni. Hän on huipputyyppi, ihana isä ja vaari, mahtava ihminen jolla on hyvä huumorintaju ja mikä parasta, hän rakastaa minua ehdoitta, vaikka en ole koskaan ollut niitä kaikkein helpoimpia ihmisiä. Meillä on nyt 46 avioliittovuosi menossa ja elämä on ollut reippaasti plussan puolella kaikilla mittareilla mitattuna. Poislukien nuo itseni kanssa käymät turhat pohdinnat joihin tuhlaantui muutama vuosi. Senkin ajan olisi voinut viettää iloiten terveistä lapsista, hyvästä oikeasti ihanasta puolisosta ja elämästä jossa kaikki oli niilläkin hetkillä paremmin kuin hyvin.

      • oppeliinji1

        Amen!


      • yli35v.yhdessä

        Pitää olla onnellinen siitä, mitä on, eikä haikailla jonkin olemattoman perään. Vihkikaavassakin kysytään "Tahdotko?" eikä sitten enää ajatella, että jossakin odottaa parempi puolisoehdokas! Erityisesti, jos on lapsia, pitää heidät kasvattaa ensin. Jos sitten vielä lasten kasvettua ajattelee, että lähdenpä tästä etsimään uutta elämää.. Sen ymmärtää hieman paremmin. Silloin se koskee vain aikuisia ihmisiä!

        Meillä ei ole kesämökkiä eikä venettä eikä varmaan koskaan tule olemaankaan. Lapset ovat jo lentäneet omaan elämään. Terveys asettaa jo vaatimuksia elämäntavoille. Pahimmat kriisit oli jo ennen vihillä käyntiä.


    • ypäjä

      Ihmisillä on epärealistisia odotuksia parisuhteesta.Tehdään myös paljon vääriä olettamuksia ja päätelmiä.Pettäminen lopulta tuhoaa liiton.Usein syytetään vain miestä puhumattomuudesta.Puhu sinä jos miehesi ei puhu ja tee sinä aloituksia uusista asioista.Äläkä odota ja marmata elämäsi kurjuutta joka on aika absurdia.Nykyihmiset eivät osaa tyytyä mihinkään.Aina on jotakin liian vähän.Ei nähdä miten paljon hyviä puolia toisessa ja parisuhteessa on.Nyt tuntuu siltä ja tältä joo..Pettämjnen on aina väärin.Lopeta se ja satsaa aikaa parisuhteeseesi.Rakastaminen on kiinni tahdosta ei niinkään tunteesta.Älä munaa parishdettasi.

    • Totuunuttoiseen

      No ihan tottumuksesta on kyseessä ainakin meillä. Kun pettämisestä jäi kiinni ei halunnut erota. Eli kai se on niin tottunut minuun ettei tuo seksi merkinnyt sitten mitään. Muuta syytä en minäkään löydä miksi minut valitsi. Toki rahakin oli vaikuttamassa päätökseen. Samoin se ettei halunnut rumaa eroa kun olisi tiennyt miten kerron sen kaikille. Sillä vielä huono itsetunto. Mutta taitaa olla tottumuksesta kyse meilläkin. Tuskin edes rakastaa vaikka niin vannoo. Mutta enhän enään voi luottaa sen sanomiseen. Minun kohdaltani voidaan sanoa syyksi jatkamiseen on sääli ja myötätunto toisen typeryydestä. Toki rakkauttakin löytyy vielä sitä kohtaan mutta sen olen huomannut että säälin se liittyy. Voi voi raukka tossua mihin itsensä ajoi. Ja hei en minä ole se joka toista tossun alla pitää kun mies itse sinne kömpii. Vapaaehtoisesti. Joten tottunumus on se kuvaus ainakin meidän liitossa.

    • Hei Eitaasnäin

      Saitkin jo monta vastausta kommentiksi tilanteeseeni.

      Olet valintatilanteessa sitoutumisesi suhteen: jatkatko tätä suhdetta sitoutuen siihen vai irrottaudutko siitä. Kukaan toinen ei voi tätä peruskysymystä puolestasi vastata. Parisuhde on kahden ihmisen vapaaehtoisesta sitoutumisesta syntynyt liitto.

      Kun mietit haluatko jatkaa vai lopettaa sitoutumisen tähän liittoon, olet varmaan jo miettinytkin, mitä siitä seuraa. Kannattaa kuitenkin vielä pohtia: Jos eroat, mikä silloin olisi paremmin? Kun ihminen tekee minkä tahansa muutosvalinnan, hänen täytyy jotenkin pystyä hahmottamaan, mikä etu siinä muutoksessa on? Jos eroatte, mitä hyvää siitä koituisi? Minkä saavuttamiseen ero olisi ratkaisu? Jos pystyt näkemään tämän, voitkin kysyä, voiko samaan hyvään päätyä parisuhdetta hoitamalla, siis ilman eroamista? Jos sinulle omat rakkaudentunteesi ovat tässä kysymysmerkkinä, voitko tässä suhteessasi jo opetella lisää rakastamisen näyttämistä ja niitä toimia, jotka lisäävät rakkautta? Jos kyse on läheisyyden tunteesta, millä tavoilla voitte lisätä läheisyyttä suhteessanne?
      Mielelläni kannustaisin teitä jatkamaan siellä pariterapiassa, jossa aikaisemmin kävitte. On mahdollista löytää suhteestannekin uusia, syvempiä, läheisyyttä lisääviä tapoja. Jos eroatte, joudutte kumpikin joka tapauksessa luopumaan tästä mahdollisuudesta rakastaa ja kokea läheisyyttä.

      Viisautta ja voimia päätöksiinne!

      Merja, diakoni

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe