kokemuksia lasybag?

lazybag

Kannattaako tuollaista hankkia onko oikeasti mitään hyötyä?
Isopurjeen koko noin 30m^2 Aika arvokkaita ovat....

50

3501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilaa.vanhan.romun

      Ihan surkea keksintö. Purje on paljon mukavampi laskea ilman.

    • Mainio vehje. Isopurjeen lasku tulee paljon helpommaksi, kun se ei valu joka paikkaan. Isopurjeeni on samaa luokkaa, lazy bag maksoi vajaan tonnin Niinirannalla.

      • itsetehtynä

        En tehnyt pussia, vaan tein itse lazy jacskit. Purje ei valu puomilta, ja kustannukset noin parisen kymppiä.


      • Yamahaaaa

        Kuvaa kiitos!???


      • erkki.merkki

    • JaksavaJaska

      Mulla on 44m2 iso ja otin lazy jackit pois jo 15 vuotta sitten. Aivan turhat, hankaloittavat isopurjeen nostamista eikä isoa saanut viikattua niin nätisti puomille, kun lj:t ahdistivat. En suosittele.

      • punainen.maito

        Itse luovuin 22 vuotta sitten tästä turhakkeesta. Samoista syistä.


      • itsetehtynä

        Tein sopivasti joustavat lazy jackit, joten ne eivät hankaloita yhtään purjeen nostamista tai purjeen käsittelemistä puomilla, mutta pitävät purjeen puomilla eikä se leviä laskiessa. Lähes ilmaiset ja paljon paremmat kuin kalliit kaupasta ostettavat.


    • seppomartti

      Aloittaja lysyy lazybagista ja suurin osa selittää lazy jackseja. Usein ne ovat veneessä molemmat mutta ei ole sama asia. Hyvä korkea lazybag suojaa purjeen lialta, sateelta ja uv:lta. Laskiessa purje solahtaa kuin taskuun. Muutamalla nykäisyllä rypyt suoraksi ja vestskari kiinni. Ehdottoman hyvä ja hintansa väärti mutta vöhemmän hyviäkin tehdään.
      Lazy jacksillä on haittojakin purjetta nostaessa ja laskiessa. Jos mahdollista kannattaa rakentaa köydet leveälle eroon toisistaan, esim saalinkien puoliväliin. Molempien puolien köydet voi yhdistää ylhäältä yhdeksi yhteiseksi kireyden säätököydeksi. Siihen sen verran pituutta, että laiskajaakot voi vetää kokonaan pois tieltä mastolle reivikoukkujen seutuun. Avotuulessa reivaamiset sujuu silloi hiukan paremmin esim pitkällä legillä. Nykäisee sitten esiin kun tulee purjeen laskun aika. Ilman laiskajaakkoja avomerellä tai merenkäynnissä purjetta ei pysty turvallisesti laskostamaan puomille vaikka olisi useampi käsipari heiluvalla kannella.

    • C1R

      Lazybag = lazyjacks kiinteä puomipeite.
      Hyvää verrattuna erilliseen puomipeitteeseen lazy jacksiin: säilytys puomilla purjehduksen aikana, purjetta ei tarvitse sitoa puomille, ei puomipeitteen kanssa askartelua"
      Huonoa: ylimääräistä kangasta puomilla purjehduksen aikana, pitkä ja hankala vetoketju vaatii rauhallista käsittelyä.
      Valitsin aikanaan ja valitsisin edelleen erillisen puomipeitteen itse parilla kympillä askarrellut lazy jacksit, koska minulla on hyvä säilytystila puomipeitteelle ja sen virittämineb sujuu käytännössä yhtä helpolla kuin laukun kanssa puuhastelu.

      • lazy.pack

        C1R esitti käsityksensä lazy bagin huonoista puolista. Oma kokemukseni on erilainen. En ole huomannut haittaa siitä, että pitkällä latalla varustetun bagin kangas on kiinni puomissa purjehduksen aikana. Se ei häiritse reivausta, ei lepata eikä hankaa purjetta.
        Yksinpurjehtijana olen tyytyväinen "lazy packiin" (sillä nimellä WB kutsui omaa "lazy bag":iään), Vetskari on helppokäyttöinen, ei hankala. Yksi merkittävä ero perinteiseen puomipeitteeseen on käytön vaivattomuus. Puomipeite on viikattava, että se mahtuu säilytystilaan. Usein se on viikattava märkänä (aamukasteesta tai sateesta märkä) ja tungettava tilaan, jossa on muutakin tavaraa. Siellä se sattaa olla pitkiä aikoja meriä ylittäessä. Syksyn ja kevään saaristopurjehduksilla puomipeite oli käytännössä aina märkä. Homeriskin vuoksi ei hyvä.


      • C1R
        lazy.pack kirjoitti:

        C1R esitti käsityksensä lazy bagin huonoista puolista. Oma kokemukseni on erilainen. En ole huomannut haittaa siitä, että pitkällä latalla varustetun bagin kangas on kiinni puomissa purjehduksen aikana. Se ei häiritse reivausta, ei lepata eikä hankaa purjetta.
        Yksinpurjehtijana olen tyytyväinen "lazy packiin" (sillä nimellä WB kutsui omaa "lazy bag":iään), Vetskari on helppokäyttöinen, ei hankala. Yksi merkittävä ero perinteiseen puomipeitteeseen on käytön vaivattomuus. Puomipeite on viikattava, että se mahtuu säilytystilaan. Usein se on viikattava märkänä (aamukasteesta tai sateesta märkä) ja tungettava tilaan, jossa on muutakin tavaraa. Siellä se sattaa olla pitkiä aikoja meriä ylittäessä. Syksyn ja kevään saaristopurjehduksilla puomipeite oli käytännössä aina märkä. Homeriskin vuoksi ei hyvä.

        Peitteen märkyys on totta. Erillistä puomipeitettä olen käyttänyt kymmeniä vuosia veneissäni. Hometta ei ole koskaan tullut. Peite ei tavallisesti ole kuin muutaman tunnin mytyssä, kunnes se taas pääsee tuulettumaan. En myöskään ole koskaan viikkannut peitettä, vaan kerän sen epämääräiseksi mytyksi. Toimenpide kestää vain sekunteja. Mytty myös aukeaa puomille melko sutjakkaasti. Nykyistä isoa hankkiessani pohdin lazybagin hankintaa. En hankkinut, enkä ole katunut. Omassa veneessä suuri sprayhood hankaloittaisi vetoketjun vetämistä, siihen ilmeisesti tarvittaisiin kaksi henkilöä ja ketjuun pitkä vetonaru.


    • Joakim1

      Nykyisessä veneessä oli ostettaessa lazybag. Iso on 41 m2. Käytin yhden kauden, 2000 Nm. En pitänyt, koska haluan viikata ison siististi säilytykseen ja purjehtiessa en halua turhia kankaita heilumaan puomille. Saihan tuon halutessaan rullattua lattojensa ympärille, kun löysäsi siihen kiinnitetyt lazyjaksit. En myöskään pidä lazyjakseista, joita harjoittelin kauden verran jo edellisellä veneellä ennen kuin otin ne pois.

      Nyt on takana kuudes kausi nykyisellä veneellä ilmna lazyjacksejä ja bagia eikä minkäänlaista hinkua ole asentaa takaisin varastossa olevaa lazybagia, joka sinänsä oli ihan laadukkaan ja toimivan oloinen.

      Molemmat ovat mielestäni turhakkeita omalla purjehdusauleellani (Itämeri, pisin reissu Göteborgiin veneenhakureissu Pohjanmereltä). En ole vielä koskaan ollut tilanteessa, jossa ison viikkaaminen puomille olisi ollut haastavaa. Yleensä teen sen yksin eikä siihen mene kuin minuutin verran.

      • seppomartti

        Viikkaat purjeen puomille suojaissa oloissa, silloin ei ole ongelma. Merenkäynnissa ja tuulessa, mihin edellä viittasin, se on mahdottomuus tai vähintään turvatonta.
        Miksi muuten viikkaat?. Eikö yhtä hyvä tai parempi ole jättää löysästi mutta suoristettuna siihen asentoon kuin putoavat. Laminaattopurje jää ilmavammin, pienempi homehtumisriski ja vähemmän vekkejä.
        C1R mainitsema pitkän vetskarin heikkous on totta. 12kk/v etelän uv:ta merkitsee varoen käytettynä muovivetskarille alle 10v käyttöikää.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Viikkaat purjeen puomille suojaissa oloissa, silloin ei ole ongelma. Merenkäynnissa ja tuulessa, mihin edellä viittasin, se on mahdottomuus tai vähintään turvatonta.
        Miksi muuten viikkaat?. Eikö yhtä hyvä tai parempi ole jättää löysästi mutta suoristettuna siihen asentoon kuin putoavat. Laminaattopurje jää ilmavammin, pienempi homehtumisriski ja vähemmän vekkejä.
        C1R mainitsema pitkän vetskarin heikkous on totta. 12kk/v etelän uv:ta merkitsee varoen käytettynä muovivetskarille alle 10v käyttöikää.

        Ei ole tullut Itämerellä purjehdittujen vuosikausien aikana kertaakaan vastaan tilannetta, jossa purjeen viikkaus puomille olisi ollut mahdotonta tai tuntunut turvattomalta. Muutama kerta purje on pakattu väliaikaisesti rantautumista varten ja viimeistelty sitten satamassa. Yleensä pyrin purjehtimaan niin lähelle satamaa, että on jo suojaista laskea purjeet. Eihän purjeille tee hyvää lasku kovassa tuulessa.

        Ei ole isopurje koskaan homehtunut, vaikka on laminaattia. Yhdessä fokassa on hiukan hometta (ei ole rullapurje, samaa materiaalia kuin toinen iso). Eiköhän viikkaamalla tule vähemmän taitoskohtia kuin epämääräisessä kasassa. Taitokset eivät isopurjeessa ole puomilla kovinkaan tiukkoja, vaan jäävät hiukan pyöreiksi. Riippuu tietysti materiaalista. Erityisesti matkaiso läpilatoilla ja varsin suurilla ratsastajan väleillä vaatii hyvin vähän taitoksia. Ei mahtunut sellaisena lazybagiin, vaa taitoksia tuli ainakin tuplamäärä.

        Otin eilen isopurjeen pois puomilta, kun sattui viimein aurinkoinen päivä lokakuun ennätyssatateiden jälkeen. Purje oli täysin kuiva peitteen alla. Lazybageissä jää usein kuoppa lazyjacksien väliselle osuudella ja siinä on vetoketjukin. Tuskin olisi olut näiden sateiden jälkeen rutikuiva purje lazybagissä. Muistikuva on purjetta nostettaessa tulleista vesiryöpyistä, jotka ovat täysin poissa tavallisen puomipeitteen kanssa.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei ole tullut Itämerellä purjehdittujen vuosikausien aikana kertaakaan vastaan tilannetta, jossa purjeen viikkaus puomille olisi ollut mahdotonta tai tuntunut turvattomalta. Muutama kerta purje on pakattu väliaikaisesti rantautumista varten ja viimeistelty sitten satamassa. Yleensä pyrin purjehtimaan niin lähelle satamaa, että on jo suojaista laskea purjeet. Eihän purjeille tee hyvää lasku kovassa tuulessa.

        Ei ole isopurje koskaan homehtunut, vaikka on laminaattia. Yhdessä fokassa on hiukan hometta (ei ole rullapurje, samaa materiaalia kuin toinen iso). Eiköhän viikkaamalla tule vähemmän taitoskohtia kuin epämääräisessä kasassa. Taitokset eivät isopurjeessa ole puomilla kovinkaan tiukkoja, vaan jäävät hiukan pyöreiksi. Riippuu tietysti materiaalista. Erityisesti matkaiso läpilatoilla ja varsin suurilla ratsastajan väleillä vaatii hyvin vähän taitoksia. Ei mahtunut sellaisena lazybagiin, vaa taitoksia tuli ainakin tuplamäärä.

        Otin eilen isopurjeen pois puomilta, kun sattui viimein aurinkoinen päivä lokakuun ennätyssatateiden jälkeen. Purje oli täysin kuiva peitteen alla. Lazybageissä jää usein kuoppa lazyjacksien väliselle osuudella ja siinä on vetoketjukin. Tuskin olisi olut näiden sateiden jälkeen rutikuiva purje lazybagissä. Muistikuva on purjetta nostettaessa tulleista vesiryöpyistä, jotka ovat täysin poissa tavallisen puomipeitteen kanssa.

        Lazybag on varsin suljettu pussi, vaikka niissä yleensä onkin verkkokangasta alaosassa. Lisäksi purje sen sisällä jää helposti vettä kerääväksi kouruksi. Puomin päälle viikattu purje ilman lazy jacksejä taas muodostaa itselleen "peitteen" jo ilman puomipeitettä ja vesi valuu purjeen ohi. Puomipeite on alhaalta täysin auki, jolloin purje pääsee hyvin kuivumaan, jos on kastunut ennen peittämistä. Hyvä puomipeite on reilun kokoinen ja ilmava alta.

        Lazy jacksit jo pilaavat tuon aikalailla, koska purje ei mahdu taittumaan puomin sivulle vaan taittuu kouruksi tai epämääräiseksi korkeaksi kasaksi vain puomin päälle. Eikä tavallista puomipeitettäkään voi yhtä hyvin käyttää lazyjen kanssa.

        Puomipeite myös suojaa hyvin purjeen sateelta maston kohdalla. Lazybag vaatii erillisen suojan maston ympärille, jos haluaa estää sateen pääsyyn purjeen etuosaan ja potentiaalisesti valumisen sieltä koko purjeen matkalle. Tuolta on aina alamäki keskemmälle purjetta.

        Tai onhan niitä joitain lazybagejä, jotka peittävät koko purjeen etuosan ja menevät maston ympäri ilman lisäosaa. Ne ovat sitten tiellä reivattaessa, ainakin perinteisillä reivikoukuilla, sekä vedettäessä falleja mastolta.


      • Puomipeite
        seppomartti kirjoitti:

        Viikkaat purjeen puomille suojaissa oloissa, silloin ei ole ongelma. Merenkäynnissa ja tuulessa, mihin edellä viittasin, se on mahdottomuus tai vähintään turvatonta.
        Miksi muuten viikkaat?. Eikö yhtä hyvä tai parempi ole jättää löysästi mutta suoristettuna siihen asentoon kuin putoavat. Laminaattopurje jää ilmavammin, pienempi homehtumisriski ja vähemmän vekkejä.
        C1R mainitsema pitkän vetskarin heikkous on totta. 12kk/v etelän uv:ta merkitsee varoen käytettynä muovivetskarille alle 10v käyttöikää.

        "Miksi muuten viikkaat?. Eikö yhtä hyvä tai parempi ole jättää löysästi mutta suoristettuna siihen asentoon kuin putoavat"

        Kumpa hahmottaisi, mitä tällä tarkoitetaan. Käytän kyllä joskus metodia, että pudotan ison sitlooraan ja viikkaan puomin molemmin puolelle myöhemmin, kun laitan puomipeitteen päälle, mutta en käsitä mitä muuta se voisi olla kuin viikkaamista.


      • Pavariantti
        Puomipeite kirjoitti:

        "Miksi muuten viikkaat?. Eikö yhtä hyvä tai parempi ole jättää löysästi mutta suoristettuna siihen asentoon kuin putoavat"

        Kumpa hahmottaisi, mitä tällä tarkoitetaan. Käytän kyllä joskus metodia, että pudotan ison sitlooraan ja viikkaan puomin molemmin puolelle myöhemmin, kun laitan puomipeitteen päälle, mutta en käsitä mitä muuta se voisi olla kuin viikkaamista.

        Minä ymmärsin niin että siinä tarkoitettiin purjeen laskua lazy bagiin, jolloin se ei putoa sitlootaan eikä sivukannelle, vaan jää kuten pitääkin kankaiden väliin. Sitten ei tarvitse viikkailla, vaan vähän vaan suoristella ja vetasta vetskari kii, sitku kerkiää. Ei tarvitse mitään seiseinkejä tai muita purjesiteitä joilla viikattu purje sidotaan puomille.


      • Puomipeite
        Pavariantti kirjoitti:

        Minä ymmärsin niin että siinä tarkoitettiin purjeen laskua lazy bagiin, jolloin se ei putoa sitlootaan eikä sivukannelle, vaan jää kuten pitääkin kankaiden väliin. Sitten ei tarvitse viikkailla, vaan vähän vaan suoristella ja vetasta vetskari kii, sitku kerkiää. Ei tarvitse mitään seiseinkejä tai muita purjesiteitä joilla viikattu purje sidotaan puomille.

        Tuo tietysti asian selventäisi, mutta Joakim kertoi luopuneensa laiskajaakoista, kertoi viikkaustottumuksistaan, ja Seppomartti kyseli miksi Joakim ylipäätään viikkaa.


      • Kerro.tarkemmin

        Miten saat purjeen noin helposti ja siististi alas? Mun kokemuksen mukaan (isopurje n. 30 neliötä), kun sen romauttaa alas, niin se putoaa hyvin epämääräiseen läjään ja yleensä enimmäkseen puomin jommallekummalle sivulle. Ei riitä minuutti siihen, että saa kiskottua sen puomin päälle edes kohtalaisen siistiin nippuun. Käytännössä täytyy yleensä käydä sitaisemassa vähän kasaan, ettei peitä liikaa ruorimiehen näkyvyyttä ja sitten satamassa siistimpään ruotuun. Ei se myöskään ikinä tahdo pudota symmetrisesti niin, että ratsastajat ikään kuin itse laskostaisivat sen oikealle-vasemmalle-oikealle jne. vaan joutuu korjailemaan. Jos ei korjaile, niin kasa jää korkeammaksi ja hankalammaksi viikata.


      • Joakim1
        Kerro.tarkemmin kirjoitti:

        Miten saat purjeen noin helposti ja siististi alas? Mun kokemuksen mukaan (isopurje n. 30 neliötä), kun sen romauttaa alas, niin se putoaa hyvin epämääräiseen läjään ja yleensä enimmäkseen puomin jommallekummalle sivulle. Ei riitä minuutti siihen, että saa kiskottua sen puomin päälle edes kohtalaisen siistiin nippuun. Käytännössä täytyy yleensä käydä sitaisemassa vähän kasaan, ettei peitä liikaa ruorimiehen näkyvyyttä ja sitten satamassa siistimpään ruotuun. Ei se myöskään ikinä tahdo pudota symmetrisesti niin, että ratsastajat ikään kuin itse laskostaisivat sen oikealle-vasemmalle-oikealle jne. vaan joutuu korjailemaan. Jos ei korjaile, niin kasa jää korkeammaksi ja hankalammaksi viikata.

        Minä teen seuraavasti:
        -Falli auki, mutta kädellä kiinni fallista, jotta purje ei vielä tipu.
        -Siirtyminen maston eteen, jossa toisella kädellä juoksuttaa fallia mastolla ja toisella vetää purjeen ratsastajien välistä puolelta toiselle. Tuohon ei mene puolta minuuttiakaan.
        -Nyt siis purje on edestä OK, mutta loppuosa epämääräisesti veneen toisella laidalla
        -Skuutti kireälle, jotta puomi tulee mahdollisimman alas ja ei heilu (tankokiki tukee)
        - Viikkaus puomin päästä alkaen hajareisin istuinkaukalon penkeillä seisten purjeen etuosan mukaisesti. Ensimmäinen sitominen ennen siirtymistä ruffin päälle.
        -Loppuviikkaus ja toinen sitominen

        Väittäisin, että aikaa kului alle 2 minuuttia 41 m2 isolla ja 5 m puomilla yksin tehtynä, jos paikka on sellainen, että tuuli ei heitä puoliksi viikattua purjetta pois. Apurista ei juuri aika lyhene, ellei ole haitallinen tuuli. Paikallaan olo vastatuulessa tai ajaminen suoraan myötätuuleen ovat helpoimmat, jos laskupaikka ei ole riittävän suojainen muuten.


      • Kerro.tarkemmin
        Joakim1 kirjoitti:

        Minä teen seuraavasti:
        -Falli auki, mutta kädellä kiinni fallista, jotta purje ei vielä tipu.
        -Siirtyminen maston eteen, jossa toisella kädellä juoksuttaa fallia mastolla ja toisella vetää purjeen ratsastajien välistä puolelta toiselle. Tuohon ei mene puolta minuuttiakaan.
        -Nyt siis purje on edestä OK, mutta loppuosa epämääräisesti veneen toisella laidalla
        -Skuutti kireälle, jotta puomi tulee mahdollisimman alas ja ei heilu (tankokiki tukee)
        - Viikkaus puomin päästä alkaen hajareisin istuinkaukalon penkeillä seisten purjeen etuosan mukaisesti. Ensimmäinen sitominen ennen siirtymistä ruffin päälle.
        -Loppuviikkaus ja toinen sitominen

        Väittäisin, että aikaa kului alle 2 minuuttia 41 m2 isolla ja 5 m puomilla yksin tehtynä, jos paikka on sellainen, että tuuli ei heitä puoliksi viikattua purjetta pois. Apurista ei juuri aika lyhene, ellei ole haitallinen tuuli. Paikallaan olo vastatuulessa tai ajaminen suoraan myötätuuleen ovat helpoimmat, jos laskupaikka ei ole riittävän suojainen muuten.

        Päättelenkö oikein, että sinulla on ison nostin vain mastolla eikä tule sitlooran vinssille ollenkaan? Muuten en osaa hahmottaa, miten pystyt nuo kaksi ensimmäistä kohtaa toteuttamaan?


      • ääniJaakolle
        Joakim1 kirjoitti:

        Minä teen seuraavasti:
        -Falli auki, mutta kädellä kiinni fallista, jotta purje ei vielä tipu.
        -Siirtyminen maston eteen, jossa toisella kädellä juoksuttaa fallia mastolla ja toisella vetää purjeen ratsastajien välistä puolelta toiselle. Tuohon ei mene puolta minuuttiakaan.
        -Nyt siis purje on edestä OK, mutta loppuosa epämääräisesti veneen toisella laidalla
        -Skuutti kireälle, jotta puomi tulee mahdollisimman alas ja ei heilu (tankokiki tukee)
        - Viikkaus puomin päästä alkaen hajareisin istuinkaukalon penkeillä seisten purjeen etuosan mukaisesti. Ensimmäinen sitominen ennen siirtymistä ruffin päälle.
        -Loppuviikkaus ja toinen sitominen

        Väittäisin, että aikaa kului alle 2 minuuttia 41 m2 isolla ja 5 m puomilla yksin tehtynä, jos paikka on sellainen, että tuuli ei heitä puoliksi viikattua purjetta pois. Apurista ei juuri aika lyhene, ellei ole haitallinen tuuli. Paikallaan olo vastatuulessa tai ajaminen suoraan myötätuuleen ovat helpoimmat, jos laskupaikka ei ole riittävän suojainen muuten.

        Toiset tykkää, toiset ei ja muutama siitä välistä. Itse en laiskajaakoista luopuisi :)
        Asensin narut ylempään saalinkipariin seppomartin ohjeilla, elikkä jätin reilun välin narujen väliin. Eivät pahasti takerru lattoihin nostaessa ja purjeen lasku kestää n.10 sekuntia, joka hoituu vielä sitloodasta. Sataamaan jää toki viimeistely.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Minä teen seuraavasti:
        -Falli auki, mutta kädellä kiinni fallista, jotta purje ei vielä tipu.
        -Siirtyminen maston eteen, jossa toisella kädellä juoksuttaa fallia mastolla ja toisella vetää purjeen ratsastajien välistä puolelta toiselle. Tuohon ei mene puolta minuuttiakaan.
        -Nyt siis purje on edestä OK, mutta loppuosa epämääräisesti veneen toisella laidalla
        -Skuutti kireälle, jotta puomi tulee mahdollisimman alas ja ei heilu (tankokiki tukee)
        - Viikkaus puomin päästä alkaen hajareisin istuinkaukalon penkeillä seisten purjeen etuosan mukaisesti. Ensimmäinen sitominen ennen siirtymistä ruffin päälle.
        -Loppuviikkaus ja toinen sitominen

        Väittäisin, että aikaa kului alle 2 minuuttia 41 m2 isolla ja 5 m puomilla yksin tehtynä, jos paikka on sellainen, että tuuli ei heitä puoliksi viikattua purjetta pois. Apurista ei juuri aika lyhene, ellei ole haitallinen tuuli. Paikallaan olo vastatuulessa tai ajaminen suoraan myötätuuleen ovat helpoimmat, jos laskupaikka ei ole riittävän suojainen muuten.

        Kuten arvasin, puhuit suojaisista olosuhteista. Ehkä ei ole sprayhoodiakaan tiellä. Toinen äärimmäisyys, eli kun tuuli yltyy sen verran, että iso on poistettava, onkin takemätön rasti?. Voisi pudottaa puomin ja purjeen kannelle ja köysillä surrata jonkinlaiseen myttyyn. Muttei onnistu lasku kikan vuoksi. Prevennterillä saa puomin lukemattomaksi muttei pelkällä skuutilla. Sitten mastolta alkanen pätkä kerrallaan riuhtovaa purjetta köyttämällä muttyyn. Puolen tunnin kohdalla olisi ilävä laiskajaakkoja pussia.


      • helposti_
        Kerro.tarkemmin kirjoitti:

        Päättelenkö oikein, että sinulla on ison nostin vain mastolla eikä tule sitlooran vinssille ollenkaan? Muuten en osaa hahmottaa, miten pystyt nuo kaksi ensimmäistä kohtaa toteuttamaan?

        Oma iso on muutaman neliön Joakimin purjetta isompi, käytännössä siis sama. Proseduuri ja tarvittava aikakin samat. Myös falli tulee samalla tavalla ruffin takareunaan kuin tiedän Joakimillakin järjestyksen olevan. Lukolta lähtevän fallin kierrän kulkemaan vinssin ympäri, niin juoksee paremmin. Vapaa fallin pää vain otetaan mukaan mastolle ja siitä eteenpäin toimet, kuten Joakim selosti. Viimeiset pari metriä saa purje pudota vapaasti fallin pään lähdettyä käsistä.

        Viime vuonna uusittu matkaiso oli alkuunsa sen verran jäykkä, että sen viikkaaminen oli totuttua hankalampaa. Tällä kaudella sekin jo laskostuu tavalliseen tapaan, laskosten paikata ovat jo "kuluneet" purjeeseen.


      • ashgshh

        Oma iso on myös 41 m2, mutta en luopuisi lazy jackeista mistään hinnasta. Läpilatoitettu iso kuulalaakeroiduilla ratstastajilla ja kiskolla tipahtaa nätisti lazy jackien väliin. Takaliikistä voi lopuksi vähän vedellä, jotta laskokset asettuvat nätisti. Paksusta laminaatista valmistettu isopurjeeni on jäykkä ja painaa niin paljon, etten haluaisi jumpata sitä puomille edes hyvissä olosuhteissa. Lazy jackit eivät ole nostossa mikään ongelma kun seuraa takaliikin mahdollista takertelua. Päästää vähän fallista löysää, jos meinaa tarttua ja kiskaisee ylös sopivalla ajoituksella.


      • onnistuu.silti
        seppomartti kirjoitti:

        Kuten arvasin, puhuit suojaisista olosuhteista. Ehkä ei ole sprayhoodiakaan tiellä. Toinen äärimmäisyys, eli kun tuuli yltyy sen verran, että iso on poistettava, onkin takemätön rasti?. Voisi pudottaa puomin ja purjeen kannelle ja köysillä surrata jonkinlaiseen myttyyn. Muttei onnistu lasku kikan vuoksi. Prevennterillä saa puomin lukemattomaksi muttei pelkällä skuutilla. Sitten mastolta alkanen pätkä kerrallaan riuhtovaa purjetta köyttämällä muttyyn. Puolen tunnin kohdalla olisi ilävä laiskajaakkoja pussia.

        Pahin paikka, missä olen 45 m^2 ison laskenut, oli hieman yli 20 m/s TWS tuuli avoimella merellä. Tuuli oli kylläkin mantereen puolelta, mutta avointakin oli nelisen mpk siihen suuntaan. En oikein ole varma, olisi bägistä ollut suurta iloa silloin. Tuuli piti ison tehokkaasti ylhäällä ja se piti vetää alas, vaikka normaalisti purje rojahtaa kerralla alas, jos fallin päästää auki. Kieltämättä pientä taistelua siinä purjeen sitomisessa oli , eikä paketista merellä kaunista tullut. Ei siltikään tekemätön paikka, eikä saanut haikailemaan sen enempää lazy jackin kuin -baginkaan perään.


      • Joakim1
        Kerro.tarkemmin kirjoitti:

        Päättelenkö oikein, että sinulla on ison nostin vain mastolla eikä tule sitlooran vinssille ollenkaan? Muuten en osaa hahmottaa, miten pystyt nuo kaksi ensimmäistä kohtaa toteuttamaan?

        Et. Nostimet tulee ruffin takareunaan. Siis lukko auki falli kädessä. Sitten voi ottaa kiinni fallista ruffin päältä. Jos sprayhood on ylhäällä, tuo on hieman hankalampaa. Lopulta kuitenkin seisot maston vieressä ja pidät kiinni fallista maston kyljestä näkyvältä osuudelta. Jos masto on kannella seisova ja fallit menevät maston sisälle jo alhaalta, pitää fallin jarruttaminen hoitaa muuten, vaikkapa jalalla päälle astumalla.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Kuten arvasin, puhuit suojaisista olosuhteista. Ehkä ei ole sprayhoodiakaan tiellä. Toinen äärimmäisyys, eli kun tuuli yltyy sen verran, että iso on poistettava, onkin takemätön rasti?. Voisi pudottaa puomin ja purjeen kannelle ja köysillä surrata jonkinlaiseen myttyyn. Muttei onnistu lasku kikan vuoksi. Prevennterillä saa puomin lukemattomaksi muttei pelkällä skuutilla. Sitten mastolta alkanen pätkä kerrallaan riuhtovaa purjetta köyttämällä muttyyn. Puolen tunnin kohdalla olisi ilävä laiskajaakkoja pussia.

        Puhun Itämeren olosuhteista. Suurin osa satamista on paikoissa, joissa purjeen voi laskea ja nostaa saaren, niemen tai aallonmurtajan suojassa. Joskus joutuu laskemaan vähemmän suojassa, mutta harvemmin tulee purjehdittua todella kovissa tuulissa, kun niitä ei juuri ole purjehduskaudella ja silloin on mieluisampaa olla satamassa.

        Olen purjeen laskenut muutaman kerran ehkä 12 m/s tuulessa melko avoimissa paikoissa, mieleen tulee ainakin Rönnen edusta ja Landsortin eteläpuoli. Molemmat perheen voimin ilman ongelmia muutamassa minuutissa. Enemmän ongelmia on ollut fokan rullaamisessa kovemmissa tuulissa.

        Ainakin minun veneissä ja veneissä, joissa olen ollut gastina puomin saa aika tukevasti paikalleen, kun laittaa levangin keskelle ja vetää puomin reilusti alas skuutilla. Sprayhoodiin tai tankokikin stoppariin kiinni kumpi tulee ensin. Ei se puomi toki täysin liikkumaton ole, mutta ei se hirveästi heilukaan.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Kuten arvasin, puhuit suojaisista olosuhteista. Ehkä ei ole sprayhoodiakaan tiellä. Toinen äärimmäisyys, eli kun tuuli yltyy sen verran, että iso on poistettava, onkin takemätön rasti?. Voisi pudottaa puomin ja purjeen kannelle ja köysillä surrata jonkinlaiseen myttyyn. Muttei onnistu lasku kikan vuoksi. Prevennterillä saa puomin lukemattomaksi muttei pelkällä skuutilla. Sitten mastolta alkanen pätkä kerrallaan riuhtovaa purjetta köyttämällä muttyyn. Puolen tunnin kohdalla olisi ilävä laiskajaakkoja pussia.

        Puhun Itämeren olosuhteista. Suurin osa satamista on paikoissa, joissa purjeen voi laskea ja nostaa saaren, niemen tai aallonmurtajan suojassa. Joskus joutuu laskemaan vähemmän suojassa, mutta harvemmin tulee purjehdittua todella kovissa tuulissa, kun niitä ei juuri ole purjehduskaudella ja silloin on mieluisampaa olla satamassa.

        Olen purjeen laskenut muutaman kerran ehkä 12 m/s tuulessa melko avoimissa paikoissa, mieleen tulee ainakin Rönnen edusta ja Landsortin eteläpuoli. Molemmat perheen voimin ilman ongelmia muutamassa minuutissa. Enemmän ongelmia on ollut fokan rullaamisessa kovemmissa tuulissa.

        Ainakin minun veneissä ja veneissä, joissa olen ollut gastina puomin saa aika tukevasti paikalleen, kun laittaa levangin keskelle ja vetää puomin reilusti alas skuutilla. Sprayhoodiin tai tankokikin stoppariin kiinni kumpi tulee ensin. Ei se puomi toki täysin liikkumaton ole, mutta ei se hirveästi heilukaan.


    • seppomartti

      Kun yllä kerroin, että " vähemmän hyviäkin tehdään" , niin kuvaat sellaista lazybagia. Se mitä tarkoitin on ilman erillistä maston ympärimenevää etuosaa eli etuosa on kiinteä , vetskarilla maston etupuolelta suljettavissa. Irrallinen etuoda pn varson hankala virittää eyummaisten jacksien vuoksi.. Se liehuva lisäke taitellaan purjehtiessa lazybagin muodostamaan pussiin. Häiritseekö lazybag reivaamista? Ei ainakaan minulla, veneessäni ei tosin ole reivikoukkuja mutta reivaaminen on suomiveneilyä ahkerampaa. Hyvä lazybag on päältä väljä ja ilmava, purjepeite ei. Alapuolella on verkkoa, purjepeitteessä ei?. Molemmat tosin taitavat olla puomin reunassa kiinni, bagi vähemmän kosla pupmipeitteen jpudut alapuolelta sitomaan. Satamaoloissa puomi lasketaa taakse viettäväksi ja kiristetää jackseilla yläosa. Ei saa jäädä mitään lammikkoja. Puomipeite on ilman muuta vähemmän ilmava vaihtoehto.

      • Itsellä on sellainen irrallinen etuosa. Olen siihen tyytyväinen, koska on nopeaa merellä vetäistä purje lazy bagin suojaan. Sitä etuosaa en yleensä laita jos ollaan pelkkä yö tai kaksi jossain satamassa. Sekin on kyllä helppo virittää, lazy jacksit eivät ole tiellä. Bagi ei kerää vettä, ei ainakaan enää, kun tein pienen reiän bagin alimpaan kohtaan. Aiemmin rankkasateessa saattoi vähän vettä jäädä bagin sisään. Minä ketsissäni reivaan yleensä ottamalla koko isopurjeen pois ja jatkamalla mesaanilla ja genualla, joten usein otan isopurjeen pois ajaen vastaiseen aika kovassa tuulessa. Lazy bag auttaa juuri silloin todella paljon.


      • näin.mulla

        Ainakin mun puomipeite on juuri tuuletuksen takia alta täysin avoin. Alareunassa on nauhanpätkät ja niissä nepparit. Ei siis muualla kuin purjeen takana puomissa kiinni. Toissapäivänä puomilta purettiin Karvalakkikisassa sateen kastelema iso kuivana pois.


    • seppomartti

      Näyttää olevan kaksi kuppikuntaa ja molemmat ovat tyytyväisiä omaan systeemiinsä. Hyvä niin. Sehän olisi perin kauheaa, jos kaikki olisivat samaa mieltä.

      • C1R

        Eiköhän tässä ole peräti kolme kuppikuntaa:
        a) Lazybakin kannattajat
        b) Erillinen puomipeite lazy jackit
        c) Erillinen puomipeite ei lazy jackit
        Veneet ja niiden käyttäjät ovat erilaisia, joten kaikille veneille ja käyttäjille parasta yhtä systeemiä ei ole olemassa.
        Hyvä niin.


      • lazybag

        alkuperäiselle kysyjälle ei niinkään :) Mutta tämä nyt todistaa sen että ei se lazybag välttämättä ihan ongelmaton ole. Itsellä uusi iso hankinnassa ja mietin että kumman nyt otan puomipeitteen joka on toiminut ihan hyvin omassa veneessäni vai lazybägin. Satamaan tulo käytännössä niin että purje alas tippuu mihin tippuu ja sitten purje kiinni puomille muutamasta kohtaa. Satamassa sitten viikataan nätisti ja puomipeite paikalleen. Tietysti jos on aikaa niin viikkaaminen merellä. Ei vaan huvittaisi maksaa 500€ erotus ja sitten todeta että puomipeite olis ollu parempi.


    • aiel371

      Tarve bagille riippuu siitä miten korkealla puomi on ja on ja mitä siinä on alla. Jos puomi on korkealla vaikkapa biminimahdollisuuden takia, bagi on tarpeen. Toinen asiaan vaikuttava on puomin ja kuomun väli. Jos rakoa ei juuri ole, on helpompi pudottaa isopurje bagiin kuin tussaroida peitettä paikalleen ja pois puomin ja kuomun välistä.
      Mulla on on omatekoinen lazy-jack -systeemi. Yksi naru puolellansa lähtee puomin etupäästä noin metrin maston takaa, menee yläsaalinkiin noin 20 cm päähän mastosta ja palaa puomille hiukan sen puolivälin takapuolelle. Tämä mahdollistaa purjeen äkkipudotuksen satama-altaassa yksinäni venettä operoidessani. Purjeen takaosaa saa sitten marinassa hiukan nostella puomille ja peite päälle. Nostossa taas helpottaa kun narut ohittuvat purjeen ollessa vielä aika alhaalla. Tarvetta tarkalle vastaiseen ajolle nostoissa ei ole kuin pari sekuntia. Tuo ei olisi bagin kanssa mahdollista kun siinä narut tulevat melkein puomin päähän asti.

      Bagin kanssa kait aina on joku huppu joka laitetaan puomin ja maston yhtymäkohtaan. Samassa ajassa kutakuin laittaa puomipeitteenkin, veneestä toki riippuen.

      • Ei tule narut lähellekään puomin päätä bagissa, vaan siinä on sellaiset latat, jotka pitävät pussin muodossaan.


    • Antilla30

      Hyvä keskustelu. Itselläni on bägi ja jacksit. Olen kokonaisuuteen tyytyväinen. Haittapuolia olen löytänyt pari. Bägi kerää helposti vettä. Sitä varten olen duunannut alaosaan parit valumareiät. Saalingeissa kiinni olevat jacksit voivat takertua laattoihin, jos ei ole ison nostossa tarkka. Olen virittänyt jackseja varten clamcleatit, joilla pystyy nopsasti löysäämään systeemiä. Toimii hyvin. Kokonaisuutena näppärä viritys, josta en hevin luopuisi.

    • Jeanneau-veneilijä

      Kun on tarpeeksi iso Bagi, ei tarvitse kuin avata vetskari päältä, ennen purjeen nostamista.
      Laskiessa ison falli auki ja purje putoaa bagiin. Maston etukappaleen vetskaria ei tarvitse avata, jollei käytä spinaakkiria tai spiiraa.

      Jos vetskari päällä on kiinni, ei pussiin tule vettä.

      Taittelut voi unohtaa kesäksi.

    • KeksitääsMuitaHuolia

      Naurettava keskustelu. Irrallinen maston etukappale, niin homma toimii. Itämeri tai Atlantti, piihin ajoa kannattaa harjoitella; sen jälkeen systeemi toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Neb-sails teki minulle hienon bägin edulliseen hintaan, tätä pitkää "mutkunmulla"-keskustelua ei jaksa edes lukea.

    • Reiviin

      Asiaan liittyen....miten olette hoitanut reiviköysien alasvedon puolille bägin kanssa?
      Ainakin minulla WB:n bägissä takana oleva leikkaus ei yllä lähellekään kakkosreiviä.
      Viime kesän reivasin ilman alasvetoa ja reivinaru hankasi puomin päädyn reunaan.

      • en.hahmota

        Mitä tarkoitat reiviköyden alasvedolla? Ei kai sentään reiviköytesi suoraan purjeesta puomin päähän mennyt?


      • seppomartti

        Reiviköydet pistän puomin ympäri. Bagi kiinnittyy puomin uraan pujotetulla narulla. Siis on toisiinsa sopimaton yhdistelmä, mikä ratkeaa pussissa olevalla aukolla. Sen tulee olla riittävän pitkä reivipisteen säätämiseksi puomilla. 2. ja 3. reivit puomilla ovat ihmeen lähellä toisiaan vrt 1. Voisi tähän avonaiseen osaan rakentaa isopurjeen muoviset ratsastajatkin, joiden välistä reiviköydet pujotettaisiin


      • mutkaisaksi_menis
        seppomartti kirjoitti:

        Reiviköydet pistän puomin ympäri. Bagi kiinnittyy puomin uraan pujotetulla narulla. Siis on toisiinsa sopimaton yhdistelmä, mikä ratkeaa pussissa olevalla aukolla. Sen tulee olla riittävän pitkä reivipisteen säätämiseksi puomilla. 2. ja 3. reivit puomilla ovat ihmeen lähellä toisiaan vrt 1. Voisi tähän avonaiseen osaan rakentaa isopurjeen muoviset ratsastajatkin, joiden välistä reiviköydet pujotettaisiin

        Taas yksi syy lisää unohtaa bägi. Edellisessä matka/kisaisossa oli kolme reiviä. Nykyisessä kisaisossa on kaksi normaalisyvyistä reiviä ja matkaisossa kaksi normaalia syvempää reiviä. Vähän historiaa mukaan ottaen reiviköydelle olisi paikkoja pitkällä välilä puomia.


      • Kolmereiviä
        mutkaisaksi_menis kirjoitti:

        Taas yksi syy lisää unohtaa bägi. Edellisessä matka/kisaisossa oli kolme reiviä. Nykyisessä kisaisossa on kaksi normaalisyvyistä reiviä ja matkaisossa kaksi normaalia syvempää reiviä. Vähän historiaa mukaan ottaen reiviköydelle olisi paikkoja pitkällä välilä puomia.

        Taas erilainen kokemus itsellä. Teen valtamerireissuja ja sen takia isossa on kolme reiviä. Vastaavasti reiviköysien puomikiinnityksiä varten lazy packissä on aukko. Reivaus käy helposti ja bagistä on sekin apu, että reivien alapuolinen osa jää repsottamaan. Kun purjeen pudottaa alas, myös reiviliinat asettuvat lazy packiin.
        Nykyinen veneeni on kuudes purjeveneeni. Neljässä ensimmäisessä ei asentanut laiskajaakkoja. Edelliseeen asensin ja nyt sitten vielä helppokäyttöisempi ratkaisu on lazy pack.


    • Antilla30

      Reiviköysien kanssa ei ole ongelmaa, jos ison alaliikki on lentävä.

      • Joakim1

        Miten alaliikin lentävyys liittyy asiaan. Oli lentävä tai uraan laitettava alaliikki, pitää bagissa olla aukot oikeissa kohdasissa.


    • Reiviin

      Juuri tuota hain. Iso on lentävä minullakin, mutta bägi on puomin urassa. Bägi on viime talven hankinta eikä purjeneulomo missään vaiheessa ehdottanut saati kysynyt aukkojen paikkaa reivejä varten. Mulla on kaksi reiviä eli molemmille puolille oma aukko ilmeisesti järkevin.

    • seppomartti

      Ei molemmille puolille pikku aukkoa vaan yksi niin pitkä, että varmasti riittää. Jos teet ahtaita aukkoja nion bägi siirtyy pikkuisen. Sen jälkeen kanittaa ja repeää reiän reuna

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe