Aika mielenkiintoinen uutuus
http://www.boote-magazin.de/motorboote/neue_boote/neuheit-bavaria-e34-fly/a48756.html
uusi bavaria 34 fly
78
1061
Vastaukset
- Tyrnäväntorpedo
Se näyttää majakalta.
Ilmeisesti kyseessä on uppis.
Kuinkahan kulkee aallokossa kun on kevyt ja korkea?
Sisätilan vaikuttavat käyttökelpoisilta.
Vesitankki voisi olla isompi eikä septiankin koosta sanota mitään.- PsykoPaattiOivaNimi
Kyllä kai samojen fysiikkaan lakien kanssa suunniteltu, kuin useimmat veneet. Montako majakkaa on kaatunut? Muistaakseni Bavaria moottoriveneet menestyneet kohtuulisesti ajo ominaisuuksiensa avuin testeissä.
Mahdatko olla "tyrnäväntorbedo" sukua palstan sukellusvene miehelle, vai itse inkarnaatio legendaariselle LKV tyypille??? - Hiukan.Outoa
Tuollaista kutsutaan kansanomaisesti "flaikkariksi", normaali korkuinen ja painoinen kokoisekseen. Kulkee niin kuin muutkit kokoisensa hitaasti ajettaessa.
- Tyrnäväntorpedo
Hiukan.Outoa kirjoitti:
Tuollaista kutsutaan kansanomaisesti "flaikkariksi", normaali korkuinen ja painoinen kokoisekseen. Kulkee niin kuin muutkit kokoisensa hitaasti ajettaessa.
Ai, olen ymmärtänyt, että flaikkari tarkoittaa vain ylärakennetta eikä koko venettä, mutta aina oppii jotain uutta.
Oma kokemukseni flaikkariveneistä on liukuvarunkoisista ja uppoumarunkoisten kokemus hollantilaisesta teräsveneestä.
Liukuvalla rungolla flaikkari on siedettävä, vaikka nostaakin painopistettä merkittävästi. Kokemukset uppoumarunkoisesta on puolestaan sellainen, että tuppaa lullaamaan jo ihan pienessä aallokossa. Taipumus ei ainakaan vähene, jos painopistettä nostetaan ylöspäin.
Nämä ominaisuudet ole salaisuuksia, joten tuskin kukaan niistä hernemaissipaprikaa vetää nenäänsä. Olisi mielenkintoista tietää yhdistyykö Bavariassa flaikkarin ja uppiksen hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti kukaan ei ole kuitenkaan päässyt kokeilemaan. - uppisLullaaVoiIsoV
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ai, olen ymmärtänyt, että flaikkari tarkoittaa vain ylärakennetta eikä koko venettä, mutta aina oppii jotain uutta.
Oma kokemukseni flaikkariveneistä on liukuvarunkoisista ja uppoumarunkoisten kokemus hollantilaisesta teräsveneestä.
Liukuvalla rungolla flaikkari on siedettävä, vaikka nostaakin painopistettä merkittävästi. Kokemukset uppoumarunkoisesta on puolestaan sellainen, että tuppaa lullaamaan jo ihan pienessä aallokossa. Taipumus ei ainakaan vähene, jos painopistettä nostetaan ylöspäin.
Nämä ominaisuudet ole salaisuuksia, joten tuskin kukaan niistä hernemaissipaprikaa vetää nenäänsä. Olisi mielenkintoista tietää yhdistyykö Bavariassa flaikkarin ja uppiksen hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti kukaan ei ole kuitenkaan päässyt kokeilemaan.Mutta vaikka ketään vielä kokeillun, niin sinä olet tietävinäsi totuuden tämän veneenkin osalta.
Tuon kokoinen pulju, kuin bavaria on, ei sieltä tuurin pelillä mitään veneitä markkinoille tuoda, se on jämpti. - Tyrnäväntorpedo
uppisLullaaVoiIsoV kirjoitti:
Mutta vaikka ketään vielä kokeillun, niin sinä olet tietävinäsi totuuden tämän veneenkin osalta.
Tuon kokoinen pulju, kuin bavaria on, ei sieltä tuurin pelillä mitään veneitä markkinoille tuoda, se on jämpti."Kuinkahan kulkee aallokossa?" on suora kysymys.
"Olisi mielenkintoista tietää" ei myöskään ole väite vaan pohdinta.
Olisiko sinun kannalta helpompaa käydä tätä keskustelua jollain muulla kuin suomenkielellä?
(Tämäkin on kysymys) - hupiveneilijä
Kevyt? Mihin mahdat verrata? Otetaan verrokiksi vaikkapa Galeon 360fly 8040kg ja tää Bavaria 34 8400kg.
- Tyrnäväntorpedo
hupiveneilijä kirjoitti:
Kevyt? Mihin mahdat verrata? Otetaan verrokiksi vaikkapa Galeon 360fly 8040kg ja tää Bavaria 34 8400kg.
Kirjoitin hiukan ohi siitä, mitä tarkoitin. Eli kyseessä on painopiste, joka on mielestäni korkealla. Se jäi hiukan hämärän peittoon, myönnän.
- GZkohdillaan
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Kirjoitin hiukan ohi siitä, mitä tarkoitin. Eli kyseessä on painopiste, joka on mielestäni korkealla. Se jäi hiukan hämärän peittoon, myönnän.
Keskeiset turvallisuus asiat on laskettu ennen ensimmäistäkään protoa, että vakaus säilyy tilanteissa johon alus suunniteltu max henkilömäärällä.
Toden näköisesti CE-B joten Tyrnävällä ei syytä huoleen, että staattinen tai hydro dynaaminen vakaus pettäisi kuluttajaa hänen viettäessään aikaa B34:sella laineilla keskiarvoltaan alle 4 metriä, jossa yksittäinen aaltoa voi olla 8 metriä...
Ulko näöstä ei voi päätellä painopistettä, paitsi Tyrnäväläinen selvänäkijä kansan parantaja... - Tyrnäväntorpedo
GZkohdillaan kirjoitti:
Keskeiset turvallisuus asiat on laskettu ennen ensimmäistäkään protoa, että vakaus säilyy tilanteissa johon alus suunniteltu max henkilömäärällä.
Toden näköisesti CE-B joten Tyrnävällä ei syytä huoleen, että staattinen tai hydro dynaaminen vakaus pettäisi kuluttajaa hänen viettäessään aikaa B34:sella laineilla keskiarvoltaan alle 4 metriä, jossa yksittäinen aaltoa voi olla 8 metriä...
Ulko näöstä ei voi päätellä painopistettä, paitsi Tyrnäväläinen selvänäkijä kansan parantaja...Pahus, kun tuli taas kirjoitettua ihan hölmöjä. Venee painopiste on tietenkin Archimeden lain mukaan vesirajassa ja todennäköisesti hyvin lähellä keskilinjaa, jos vene on oikein lastattu. Sitten siitä ei puutu enää kuin kuinka kaukana piste on edestä tai takaa laskettuna.
Aika tarkalleen voi siis painopisteen päätellä tällainen sevännäkijä - eikä siinä kaikki, pystyy vielä nojautumaan fyysiikan lakeihin :D
Olen ymmärtänyt, että täällä on sana vapaa. Jos ei niin ole, niin kirjoittakaa ihmeessä, jos ainoastaan kehuminen on sallittua, niin tietää etukäteen :D
Jotkut suhtautuvat näihin kirjoituksiin ikään kuin vene olisi synnyttänyt heidät :D
Kyse on vain veneestä, ei se välitä, vaikka joku ei tykkää siitä. Ja onhan se helvetin ruma. Ikään kuin epäsuhtainen hormoonimehiläinen. Ja edelleen puhun siis vain veneestä :D - TyrnäväläinenStabilisuus
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Pahus, kun tuli taas kirjoitettua ihan hölmöjä. Venee painopiste on tietenkin Archimeden lain mukaan vesirajassa ja todennäköisesti hyvin lähellä keskilinjaa, jos vene on oikein lastattu. Sitten siitä ei puutu enää kuin kuinka kaukana piste on edestä tai takaa laskettuna.
Aika tarkalleen voi siis painopisteen päätellä tällainen sevännäkijä - eikä siinä kaikki, pystyy vielä nojautumaan fyysiikan lakeihin :D
Olen ymmärtänyt, että täällä on sana vapaa. Jos ei niin ole, niin kirjoittakaa ihmeessä, jos ainoastaan kehuminen on sallittua, niin tietää etukäteen :D
Jotkut suhtautuvat näihin kirjoituksiin ikään kuin vene olisi synnyttänyt heidät :D
Kyse on vain veneestä, ei se välitä, vaikka joku ei tykkää siitä. Ja onhan se helvetin ruma. Ikään kuin epäsuhtainen hormoonimehiläinen. Ja edelleen puhun siis vain veneestä :DMiten iso risteilyalus pysyy pystyssä? 16 kerrosta veden yläpuolella metreinä 72 ja syväys vain 9.3 metriä bavaria ehkä 3,5 m korkea ja ui 70 cm vetari ylhällä.
Bavariassa vesilinja alapuoleen suhde yläpuolen maltilliset 1:5 kun risteiljässä 1:7,7 ja voi ylittää jopa valtameren.
Risteilijä vertaus Oasis of the sea
Melkoinen nikaman niksauttaja ja kansanparantaja selvännäkijä olet Tyrnävä? - Tyrnäväntorpedo
TyrnäväläinenStabilisuus kirjoitti:
Miten iso risteilyalus pysyy pystyssä? 16 kerrosta veden yläpuolella metreinä 72 ja syväys vain 9.3 metriä bavaria ehkä 3,5 m korkea ja ui 70 cm vetari ylhällä.
Bavariassa vesilinja alapuoleen suhde yläpuolen maltilliset 1:5 kun risteiljässä 1:7,7 ja voi ylittää jopa valtameren.
Risteilijä vertaus Oasis of the sea
Melkoinen nikaman niksauttaja ja kansanparantaja selvännäkijä olet Tyrnävä?Puhutaanko me edelleen veneestä?
- hydrodynaaMikko
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Puhutaanko me edelleen veneestä?
Samat fysiikan lait, vai mitä?
- Ylimielistä.Tyrnävällä
hydrodynaaMikko kirjoitti:
Samat fysiikan lait, vai mitä?
Ei Tyrnävällä ei Tyrnävän torpeedossa. Itseriittoinen kusipää, joka työttömänä viettää aikaansa googlettamalla kaikenlaista mitä ei ymmärrä. Tännehän ne sitten ilmestyvät, ja niitä kommentoidessa, Tyrnävällä piippaa narsismi ja sitten niitä hymiöitä riittää ;D ;D
- Tyrnäväntorpedo
Laiva pysyy pystyssä koska se on osastoitu eikä ilma pääse liikkumaan sen sisällä vapaasti. Vaikka ilman massa ei tunnekaan, niin se on kuitenkin yli kilo/m3. Sitä voi ajatella niin, että maan päällä oleva paine vastaa 10m vesipatsasta. Se riittää kaatamaan laivan, jota ei ole osastoitu. Estonian autokannella oli vain puoli metriä vettä, kun se kaatui.
- JotainRajaaLuuloilla
Tämä oli paras, välillä kuvitellut, että jotain oikeasti tajuaisitkin. Olet oikeasti ihan kuutamolla vakavuuden fysiikasta koskien aluksia ja vissiin koko veneilystä, lisäksi liiketalouden perusperiaatteista.
Saa tänne jokainen kirjoittaa, mutta joku raja noilla sinun jutuillasi on, tuo, osastointi teoriasi ilman liikkuvuudesta ihan lyömätön paska juttu tietämyksestäsi aluksista ja niiden vakavuudesta
Laivassa on vesi ja palo osastoja määritelty SOLAS sääntöjen mukaan, mutta ilma osastoinnit ovat uusinata uutta.
Voi "tyrnäväntorbedo" nyt torpedoit itsesi, anteeksi vain!
Nyt jaksat googletta faktaa tälle väitteellesi, itse en löytänyt vaikka, kuinka yritin! - Tyrnäväntorpedo
JotainRajaaLuuloilla kirjoitti:
Tämä oli paras, välillä kuvitellut, että jotain oikeasti tajuaisitkin. Olet oikeasti ihan kuutamolla vakavuuden fysiikasta koskien aluksia ja vissiin koko veneilystä, lisäksi liiketalouden perusperiaatteista.
Saa tänne jokainen kirjoittaa, mutta joku raja noilla sinun jutuillasi on, tuo, osastointi teoriasi ilman liikkuvuudesta ihan lyömätön paska juttu tietämyksestäsi aluksista ja niiden vakavuudesta
Laivassa on vesi ja palo osastoja määritelty SOLAS sääntöjen mukaan, mutta ilma osastoinnit ovat uusinata uutta.
Voi "tyrnäväntorbedo" nyt torpedoit itsesi, anteeksi vain!
Nyt jaksat googletta faktaa tälle väitteellesi, itse en löytänyt vaikka, kuinka yritin!Nyt vasta?
Olet väärässä, se tapahtui aikaisemmin. Ihmettelin, kuinka paljon tänne voi kirjoittaa soopaa ilman, että sisältöön kiinnitetään mitään huomiota.
On huvittavaa, että joku ottaa nokkiinsa vaikka siitä, että sanon Bavarian olevan helvetin ruma eikä siitä, mikä kirjoituksen sisältö on. Sisälukutaito on mahtavaa :D - Narsismin.loppunäytös
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Nyt vasta?
Olet väärässä, se tapahtui aikaisemmin. Ihmettelin, kuinka paljon tänne voi kirjoittaa soopaa ilman, että sisältöön kiinnitetään mitään huomiota.
On huvittavaa, että joku ottaa nokkiinsa vaikka siitä, että sanon Bavarian olevan helvetin ruma eikä siitä, mikä kirjoituksen sisältö on. Sisälukutaito on mahtavaa :DKyllä se vaan on ihan ylimielistä tyhmyyttäsi ollut ihan alusta sti ;D
- Tyrnäväntorpedo
Narsismin.loppunäytös kirjoitti:
Kyllä se vaan on ihan ylimielistä tyhmyyttäsi ollut ihan alusta sti ;D
Ylimielinen, mielenkiintoinen sanavalinta.
Oletko huomannut, että et ole suvaitsevainen?
Suhtaudut erilaisiin mielipiteisiin ikään kuin ne olisivat hyökkäyksiä sinua itseäsi vastaan. Olet hyvin epävarma ihminen.
Voin pyyhkiä sinulla pöytää mennen tullen ilman, että edes tajuat minun pilailevan kuistannuksellasi. Muut nauravat sinun selkäsi takana eikä kukaan ota sinua vakavasti, vaikka vaihtaisit uudestaan ja uudestaan nimierkkiäsi.
Miksi sinä haukut minua ylimieliseksi, vaikka minä en hauku sinua oppimattomaksi ja yksinkertaiseksi?
Ollaan ystäviä, jooko :) - Narsismin.loppunäytös
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ylimielinen, mielenkiintoinen sanavalinta.
Oletko huomannut, että et ole suvaitsevainen?
Suhtaudut erilaisiin mielipiteisiin ikään kuin ne olisivat hyökkäyksiä sinua itseäsi vastaan. Olet hyvin epävarma ihminen.
Voin pyyhkiä sinulla pöytää mennen tullen ilman, että edes tajuat minun pilailevan kuistannuksellasi. Muut nauravat sinun selkäsi takana eikä kukaan ota sinua vakavasti, vaikka vaihtaisit uudestaan ja uudestaan nimierkkiäsi.
Miksi sinä haukut minua ylimieliseksi, vaikka minä en hauku sinua oppimattomaksi ja yksinkertaiseksi?
Ollaan ystäviä, jooko :)Tuota samaa saa lukea muillakin palstailla kommenteissasi. Ylimielisyyttä, joka kertoo vain matalaotsaisuudestasi :)
Kerrot asiantuntevasti, siis oman kuvitelmasi mukaan, muiden vioista ja virheistä ;) Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ylimielinen, mielenkiintoinen sanavalinta.
Oletko huomannut, että et ole suvaitsevainen?
Suhtaudut erilaisiin mielipiteisiin ikään kuin ne olisivat hyökkäyksiä sinua itseäsi vastaan. Olet hyvin epävarma ihminen.
Voin pyyhkiä sinulla pöytää mennen tullen ilman, että edes tajuat minun pilailevan kuistannuksellasi. Muut nauravat sinun selkäsi takana eikä kukaan ota sinua vakavasti, vaikka vaihtaisit uudestaan ja uudestaan nimierkkiäsi.
Miksi sinä haukut minua ylimieliseksi, vaikka minä en hauku sinua oppimattomaksi ja yksinkertaiseksi?
Ollaan ystäviä, jooko :)Kyllä aika moni nauraa Tyrnävä sinuakin, toihan on se vakio heittää tuo pila-kortti pöytään siinä kohtaa kun on taas järki jättänyt
- hupiveneilijä
Just tämä! "läppäähän se vaan oli, ettekö tyhmät huomannu" :D ;) :) :P
- NarsissitTyrnävälläKukki
hupiveneilijä kirjoitti:
Just tämä! "läppäähän se vaan oli, ettekö tyhmät huomannu" :D ;) :) :P
Hulluilla on halvat huvit ja narsismiin taipuvaisilla ilmaiset, pitävät muita ihmisiä mielenkiintoisina testattavina leluina.
Oliskohan sulla enemmän annettavaa vaikka vauva.fi tai kaksplus?
- Tyrnäväntorpedo
Sori, tytöt. Tämä ei ole ihmissuhdepalsta vaan veneiypalsta.
Menkää purkamaan sydäntänne tuonne:
https://keskustelu.suomi24.fi/suhteet/tunteet
Tuo edustaa sitä eurooppalaista muuttunutta veneilykulttuuria, jossa on yhdistetty purjeveneen ja moottoriveneen etuja, tai oikeammin kai poistettu haittoja, ainakin purjeveen osalta - masto.
Tilaa on ja kyse on kelluvasta kesämökistä, jossa pienitehoinen moottori paikan vaihtoa varten ja mukavat asuintilat. Flybridge versiossa jahtimainen ote matkustukseen vesillä.- Tyrnäväntorpedo
Lähinnä tulee mieleen Beneteaun Swif Trawler sillä erotuksella, että Swift on liukuvarunkoinen.
Ihan tarkkaa vastinetta ei Bavalle tahdo löytyä koska 10m uppoumarunkoiset veneet ovat harvoin noin korkeita ja jos ovat, niin painoa on rutkasti enemmän. Jos on ajanut Linsseniä, tietää miksi.
Tuosta löysin yhden, joka on aika lähellä Bavarian tekemää, mutta puolet painavampi:
https://www.boat24.com/fi/moottoriveneet/dongemond/dongemond-1050-fly-ok/detail/318851/
Sisätilat Bavariassa on hulppeat pituuteensa nähden, kuten
uppoumarunkoisilla yleensä. Erillinen suihku - tai kaksi - on mainio ominaisuus. Beneteau ei oe satsannut hygieniaan.
Pienitehoisuus on suhteellista koska teho on ihan normaali vastaavan kokoluokan uppiksiin nähden. Jos runko on onnistunut eikä vene tunnu epämukavan kiikkerältä, sille on varmasti ostajia.
Jos tuohon haksashtaisin, niin generaattori ja autopilotti olisivat ensimmäisenä iostoslistalla. Ehkä myös nopea jolla. Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen Beneteaun Swif Trawler sillä erotuksella, että Swift on liukuvarunkoinen.
Ihan tarkkaa vastinetta ei Bavalle tahdo löytyä koska 10m uppoumarunkoiset veneet ovat harvoin noin korkeita ja jos ovat, niin painoa on rutkasti enemmän. Jos on ajanut Linsseniä, tietää miksi.
Tuosta löysin yhden, joka on aika lähellä Bavarian tekemää, mutta puolet painavampi:
https://www.boat24.com/fi/moottoriveneet/dongemond/dongemond-1050-fly-ok/detail/318851/
Sisätilat Bavariassa on hulppeat pituuteensa nähden, kuten
uppoumarunkoisilla yleensä. Erillinen suihku - tai kaksi - on mainio ominaisuus. Beneteau ei oe satsannut hygieniaan.
Pienitehoisuus on suhteellista koska teho on ihan normaali vastaavan kokoluokan uppiksiin nähden. Jos runko on onnistunut eikä vene tunnu epämukavan kiikkerältä, sille on varmasti ostajia.
Jos tuohon haksashtaisin, niin generaattori ja autopilotti olisivat ensimmäisenä iostoslistalla. Ehkä myös nopea jolla.Delphialla löytyy samalla ajatuksella olevia.
http://www.1yachting.eu/trade/tm/motornyie_yahtyi/
Tyylisuuntaus joka tulee lisääntymään muualakin kuin kanavaveneilyyn erikoistuneissa maissa. Halvemmat veneet, halvemmat PA-kustannukset, tilat ja look kuitenkin "jahtimainen".
Bavarialla ei toistaiseksi vastinetta ole.
Tullee vuosien saatossa yleistymään räjähdysmäisesti pohjoismaissakin.- Tyrnäväntorpedo
Sea_Ray kirjoitti:
Delphialla löytyy samalla ajatuksella olevia.
http://www.1yachting.eu/trade/tm/motornyie_yahtyi/
Tyylisuuntaus joka tulee lisääntymään muualakin kuin kanavaveneilyyn erikoistuneissa maissa. Halvemmat veneet, halvemmat PA-kustannukset, tilat ja look kuitenkin "jahtimainen".
Bavarialla ei toistaiseksi vastinetta ole.
Tullee vuosien saatossa yleistymään räjähdysmäisesti pohjoismaissakin.Eikös tuo Bavan säästömalli E34 flaikkarilla ole juurikin "uiva kesämökki" vai miksi sitä nyt haluaa kutsua.
Polttoaineen kulutus on pieni ja tilat hyvät.
Sauna puuttuu... Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Eikös tuo Bavan säästömalli E34 flaikkarilla ole juurikin "uiva kesämökki" vai miksi sitä nyt haluaa kutsua.
Polttoaineen kulutus on pieni ja tilat hyvät.
Sauna puuttuu...Niinhän minä juurikin tuossa kirjoittelin.....
Saunaa ei veneessä pidäkään olla.
- ostamisenTuskaa
yhdyn näkemykseen siitä, että nuo polttoainekulutus asiat usealtakin kantilta nähtynä tulevat lähi tulevaisuudessa merkitsemään enemmän valinta päätöksissä(hiili jalan jälki, polttoaine kustannukset, huoltokulut yms,) Ja pelkästään elinkaari ajatuksena "kone" niin edullinen ja helpohko operaatio tulevaisuudessa vaihtaa / korjata (en tunne kone mallia) yksi pieni diesel uuteen vs kaksi isoa dieseliä. Isoon jahtiin, ei ole mielekästä vaihtaa, koska koneet maksavat enemmän asennuksineen, kuin mahdollinen kokonaisuuden jälleen myynti hinta 0 tuntia ajettuna.
Edellä mainitusta syistä tälläkin hetkellä mahdottoman edullisia isoja 45-65 jalkaisia Fly bridge jahteja myynnissä pitkin poikin Eurooppaa, eivätkä kelpaa oikein kellekään, vaikka melkein ilmaisiksi saa.
Kyllä luulisi tuon bavarian, olevan SD runko ja jutussa peruskone ja saatavilla myös hieman tehokkaampi, niin menisi mukavasti puoliplaania kohtuu kulutuksella, hyvää vielä akselivetoinen, tiputtaa huoltokustannuksia ja muutenkin huolettomampi kokonaisuus.- Tyrnäväntorpedo
En ole eri mieltä siitä, mitä myyjä tavoittelee.
Sen verran kuitenkin toppuuttelen, että uppoumarunkoisesta ei saa puoliliukuvaa vain hieman konetehoa nostamalla. Siitä ole muutenkaan mitään pelkoa Bavarian tarjoamilla koneilla.
Kahta konetta ei Bavaan saa, se on puute merellä, vaikka toinen sitten olisi vain apukoneena. Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En ole eri mieltä siitä, mitä myyjä tavoittelee.
Sen verran kuitenkin toppuuttelen, että uppoumarunkoisesta ei saa puoliliukuvaa vain hieman konetehoa nostamalla. Siitä ole muutenkaan mitään pelkoa Bavarian tarjoamilla koneilla.
Kahta konetta ei Bavaan saa, se on puute merellä, vaikka toinen sitten olisi vain apukoneena.Niinkö? Oletko muuten ollut merellä lähivuosina?
Saunahommia on siellä suomi24.fi/mökkeily, vain tollanen pässi joka ei uskalla tulla sataman saunaan muiden kanssa haluaa oman saunan veneeseen- OneMotorMan
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En ole eri mieltä siitä, mitä myyjä tavoittelee.
Sen verran kuitenkin toppuuttelen, että uppoumarunkoisesta ei saa puoliliukuvaa vain hieman konetehoa nostamalla. Siitä ole muutenkaan mitään pelkoa Bavarian tarjoamilla koneilla.
Kahta konetta ei Bavaan saa, se on puute merellä, vaikka toinen sitten olisi vain apukoneena.Valtaosa maailman veneistä on yksimoottorisia. Että eiköhän silläkin pärjää...
- Tyrnäväntorpedo
OneMotorMan kirjoitti:
Valtaosa maailman veneistä on yksimoottorisia. Että eiköhän silläkin pärjää...
Se pitää paikkansa, kaksi mottoria on kalliimpi, mutta silti turvallisempi ratkaisu. Toisaalta yksi hyvin hoidettu on parempi kuin kaksi huonosti hoidettua.
- ostamisenTuskaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Se pitää paikkansa, kaksi mottoria on kalliimpi, mutta silti turvallisempi ratkaisu. Toisaalta yksi hyvin hoidettu on parempi kuin kaksi huonosti hoidettua.
Diesel koneen yleisin syy pysähdykseen on polttoaine ongelma, paska tai vesi tai loppuminen, pitäisi siis olla kaksi erillistä polttoaineen järjestelmää myös, että saa turvaa kahdesta koneesta. Suodatin/ suodattimet vaihtoon, tai kääntää kahvasta toisen suodattimen käyttöön, kun mittari kertoo tukoksesta (tupla racor, vacumi mittarilla)
Muita, hihna katkeaa ja raakavesipumppu lakkaa toimimasta, helppo ja nopea vaihtaa sama jo siipipyörä hajoaa.
Siinäpä ne, yleisimmät äkilliset ongelmat ja riskit dieselille, kun on käynnissä...
Voit lisätä muita äkillisiä riskejä, jotka näkemyksesi mukaan pelottavat ja näin puoltaisivat kahta konetta.
Itseäni ei yksikoneisuus pelota, enkä näe riskiä, ennakko huollan ja tarkastan konettani "rakkaudella" , välttääkseni ongelmat. - Blöhhöh
Mielestäni mielenkiintoinen uutuus. Hieman kuin Delphia Escape -sarja. Luulisin tällaisia ilmaantuvan lisää jatkossa. Dieselin hinta tuskin on laskusuunnassa ja muutenkin tuhansien litrojen polttaminen kaudessa ei ehkä istu vihertyvään (ja lämpenevään) maailmaan. nim. itse en ole koskaan oikein tajunnut nopeita suuria veneitä
- Tyrnäväntorpedo
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Diesel koneen yleisin syy pysähdykseen on polttoaine ongelma, paska tai vesi tai loppuminen, pitäisi siis olla kaksi erillistä polttoaineen järjestelmää myös, että saa turvaa kahdesta koneesta. Suodatin/ suodattimet vaihtoon, tai kääntää kahvasta toisen suodattimen käyttöön, kun mittari kertoo tukoksesta (tupla racor, vacumi mittarilla)
Muita, hihna katkeaa ja raakavesipumppu lakkaa toimimasta, helppo ja nopea vaihtaa sama jo siipipyörä hajoaa.
Siinäpä ne, yleisimmät äkilliset ongelmat ja riskit dieselille, kun on käynnissä...
Voit lisätä muita äkillisiä riskejä, jotka näkemyksesi mukaan pelottavat ja näin puoltaisivat kahta konetta.
Itseäni ei yksikoneisuus pelota, enkä näe riskiä, ennakko huollan ja tarkastan konettani "rakkaudella" , välttääkseni ongelmat.Yleensä kaksimoottoriasennuksessa on kaksi tankkia tai jopa enemmän jo ihan siksi, että kaksi tankkia on helpompi laittaa veneen rakenteisiin kuin yksi iso.
En ole vielä törmännyt isoonkaan veneeseen, jossa on suodattimissa vakuumimittarit puhumattakaan yhden moottorin asennuksesta, jossa olisi kaksi tankkia ja suodattimissa kyseiset mittarit.
Kaikki on mahdollista, mutta useimmiten tyydytään siihen, johon on varaa eikä siihen, mitä todella halutaan. Siksi tuplahärpäkkeet jäävät hankkimatta kuten toinen moottorikin. - ostamisenTuskaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Yleensä kaksimoottoriasennuksessa on kaksi tankkia tai jopa enemmän jo ihan siksi, että kaksi tankkia on helpompi laittaa veneen rakenteisiin kuin yksi iso.
En ole vielä törmännyt isoonkaan veneeseen, jossa on suodattimissa vakuumimittarit puhumattakaan yhden moottorin asennuksesta, jossa olisi kaksi tankkia ja suodattimissa kyseiset mittarit.
Kaikki on mahdollista, mutta useimmiten tyydytään siihen, johon on varaa eikä siihen, mitä todella halutaan. Siksi tuplahärpäkkeet jäävät hankkimatta kuten toinen moottorikin.Siinäpä se sun tietosi on niin vajaat.
Vaikka aluksessa on kaksi tankkia ne ovat noissa nopeammissa aina yhdistetty ja kulutus kummastakin siten, että painovoimaisesti tyhjentyvä tankki täyttyy ja joskus vielä niinkin, että toisesta lähtee ja toiseen tulee paluuna, mikä ei koneelle kelpaa...ja jos suljet crossover letkun venttiilin, niin parhaassa tapauksessa laidalta valuu ulos ja meri on kauniin sateenkaaren väreissä :)
On olemassa veneitä joissa on, niin sanottu päivätankki ja useita päätankkeja ja järjestelmässä polttoaineen puhdistus järjestelmä välissä, tällöin voidaan varmistua löpötin laadusta päivätankissa vaikka saastunutta olisikin muissa tankeissa, mutta tämän varmasti tiesitkin ;)
Juu, u minulla ihan tehtaalta saakka kone huoneessa racor 75/900 max twin vedeneroitin -polttoaine suodatin yksikkö, kahdella mittarilla toinen suodatin yksikössä ja toinen ohjaamossa muiden mittareiden rinnalla ja on yksikoneinen kahdella polttoaine tankilla.
Valmistaja on halunnut tehdä ainoastaan kaikessa parasta eli missään ei ole tyydytty halpaan tai helppoon ratkaisuun, siksi, että käyttäjät eivät joutuisi pulaan isollakaan merellä. Pikku rahalla saatu systeemi ettei, likaisen polttoaineen vuoksi kone kuukahda menossa, vaan voi vauhdissa vaihtaa tukkeutuneen puhtaaseen kahvaa kääntämällä, voi sitten vaihtaa uuden suodattimen samalla, jos pelkää tai odottaa satamaan pääsyä, kätevää ja turvallista, eikö? Näitä ei edes saa tupla moottorilla, ei edes vielä isommalla rahalla, että se siitä... - Tyrnäväntorpedo
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Siinäpä se sun tietosi on niin vajaat.
Vaikka aluksessa on kaksi tankkia ne ovat noissa nopeammissa aina yhdistetty ja kulutus kummastakin siten, että painovoimaisesti tyhjentyvä tankki täyttyy ja joskus vielä niinkin, että toisesta lähtee ja toiseen tulee paluuna, mikä ei koneelle kelpaa...ja jos suljet crossover letkun venttiilin, niin parhaassa tapauksessa laidalta valuu ulos ja meri on kauniin sateenkaaren väreissä :)
On olemassa veneitä joissa on, niin sanottu päivätankki ja useita päätankkeja ja järjestelmässä polttoaineen puhdistus järjestelmä välissä, tällöin voidaan varmistua löpötin laadusta päivätankissa vaikka saastunutta olisikin muissa tankeissa, mutta tämän varmasti tiesitkin ;)
Juu, u minulla ihan tehtaalta saakka kone huoneessa racor 75/900 max twin vedeneroitin -polttoaine suodatin yksikkö, kahdella mittarilla toinen suodatin yksikössä ja toinen ohjaamossa muiden mittareiden rinnalla ja on yksikoneinen kahdella polttoaine tankilla.
Valmistaja on halunnut tehdä ainoastaan kaikessa parasta eli missään ei ole tyydytty halpaan tai helppoon ratkaisuun, siksi, että käyttäjät eivät joutuisi pulaan isollakaan merellä. Pikku rahalla saatu systeemi ettei, likaisen polttoaineen vuoksi kone kuukahda menossa, vaan voi vauhdissa vaihtaa tukkeutuneen puhtaaseen kahvaa kääntämällä, voi sitten vaihtaa uuden suodattimen samalla, jos pelkää tai odottaa satamaan pääsyä, kätevää ja turvallista, eikö? Näitä ei edes saa tupla moottorilla, ei edes vielä isommalla rahalla, että se siitä...En näe ristiriitaa.
Tankit ovat yleensä juuri niin kuin olet kuvannut. En ole kuitenkaan sitä vaaraa, että vain tankkien välisen venttiilin sulkeminen aiheuttaisi ylivuodon.
Ehkä on parempi, että selitän:
On kaksi tankkia, yksi kummallakin puolella venettä. Jos väliventtiili on kiinni, niin kumpikin mottori ottaa polttoainetta omasta tankista ja palauttaa omaan tankkiin. Ylivuodon vaaraa ei ole.
Kun väliventtiili on auki, tankit tasaavat pintansa ja polttoainen tulee edelleen omasta tankista, mutta tankkien pinnat tasaantuvat. Polttoaine palaa moottorin omaan tankkiin.
Teoriassa ylivuodon vaara on olemassa, jos moottorien tai moottorin paluu johdetaan tankkiin, josta ei oteta polttoainetta ja tankkien välinen venttiili on suljettu. Virheen tapahtuminen edellyttäisi kahta erillistä toimenpidettä - ei ole käytännössä mahdollinen.
Kuten sanoin, en ole nähnyt isoakaan venettä, jossa on Racoreissa alipainemittarit. Täsmennetään kuitenkin sen verran, että en ole nähnyt niitä mittareita, veneestä ei pysty ulkoapäin sanomaan, mitä suodattimia sisällä on. - ostamisenTuskaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En näe ristiriitaa.
Tankit ovat yleensä juuri niin kuin olet kuvannut. En ole kuitenkaan sitä vaaraa, että vain tankkien välisen venttiilin sulkeminen aiheuttaisi ylivuodon.
Ehkä on parempi, että selitän:
On kaksi tankkia, yksi kummallakin puolella venettä. Jos väliventtiili on kiinni, niin kumpikin mottori ottaa polttoainetta omasta tankista ja palauttaa omaan tankkiin. Ylivuodon vaaraa ei ole.
Kun väliventtiili on auki, tankit tasaavat pintansa ja polttoainen tulee edelleen omasta tankista, mutta tankkien pinnat tasaantuvat. Polttoaine palaa moottorin omaan tankkiin.
Teoriassa ylivuodon vaara on olemassa, jos moottorien tai moottorin paluu johdetaan tankkiin, josta ei oteta polttoainetta ja tankkien välinen venttiili on suljettu. Virheen tapahtuminen edellyttäisi kahta erillistä toimenpidettä - ei ole käytännössä mahdollinen.
Kuten sanoin, en ole nähnyt isoakaan venettä, jossa on Racoreissa alipainemittarit. Täsmennetään kuitenkin sen verran, että en ole nähnyt niitä mittareita, veneestä ei pysty ulkoapäin sanomaan, mitä suodattimia sisällä on.Ok, millainen strategia sulla on sitten ajaa ja tankata ja välttyä huonolta polttoaineelta kummassakin tankissa samaan aikaan? Vai vuorotelle ja ajat vain tankatun puolen koneella ja risti linja venttiili kiinni?
- Suomi.spesiaali
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Se pitää paikkansa, kaksi mottoria on kalliimpi, mutta silti turvallisempi ratkaisu. Toisaalta yksi hyvin hoidettu on parempi kuin kaksi huonosti hoidettua.
Moottorien "hoitelussa" nyt ei tuollaista "mainostuksen" paikkaa ole. Olipa niitä yksi tai kaksi.
- Riski.käytössä
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Ok, millainen strategia sulla on sitten ajaa ja tankata ja välttyä huonolta polttoaineelta kummassakin tankissa samaan aikaan? Vai vuorotelle ja ajat vain tankatun puolen koneella ja risti linja venttiili kiinni?
Omassa 2 x Volvo diesel, ei kyllä mitään paluuputkia tankille ole. Tuollaiset suodatin ja hanahärpäkkeet ovat kyllä ne sitten jotka matkan katkaisevat.
- OletTaasVäärässä-
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Yleensä kaksimoottoriasennuksessa on kaksi tankkia tai jopa enemmän jo ihan siksi, että kaksi tankkia on helpompi laittaa veneen rakenteisiin kuin yksi iso.
En ole vielä törmännyt isoonkaan veneeseen, jossa on suodattimissa vakuumimittarit puhumattakaan yhden moottorin asennuksesta, jossa olisi kaksi tankkia ja suodattimissa kyseiset mittarit.
Kaikki on mahdollista, mutta useimmiten tyydytään siihen, johon on varaa eikä siihen, mitä todella halutaan. Siksi tuplahärpäkkeet jäävät hankkimatta kuten toinen moottorikin.Käsittämätöntä roskaa ja syvällä rintaäänellä kuten tavallista.
Moottorituntemuksesi todettiin jo aiemmin olemattomaksi, nyt puhut samantasoista tuubaa fysiikasta, ilman liikkeen vaikutuksesta olet sotkenut ymmärtämättömyydessäsi paineen ja ilman liikkeen ja niiden vaikutuksen, aluksen painopisteeseen Arkhimedeen lailla ei ole mitään osaa, eikä painopiste ole vesilinjassa kuin hyvin harvoissa tapauksissa tai olosuhteissa, se siitä kattavasta fysiikan ymmärryksestäsi.
Ja tiedoksesi voin mainita jopa nimeltä veneen jossa on yksi moottori, kaksi tankkia ja molemmissa tankeissa vakuumimittarit, joten tietosikin taitaa olla osaamisen kanssa samalla tasolla (tutustu esim NC 441).
Toki täällä saa kirjoitella mitä lystää, mutta olisikohan kohdallasi parempi että siirtyisit tarkoitustasi ja tasoasi varten paremmin soveltuville palstoille. - Alcuma
OletTaasVäärässä- kirjoitti:
Käsittämätöntä roskaa ja syvällä rintaäänellä kuten tavallista.
Moottorituntemuksesi todettiin jo aiemmin olemattomaksi, nyt puhut samantasoista tuubaa fysiikasta, ilman liikkeen vaikutuksesta olet sotkenut ymmärtämättömyydessäsi paineen ja ilman liikkeen ja niiden vaikutuksen, aluksen painopisteeseen Arkhimedeen lailla ei ole mitään osaa, eikä painopiste ole vesilinjassa kuin hyvin harvoissa tapauksissa tai olosuhteissa, se siitä kattavasta fysiikan ymmärryksestäsi.
Ja tiedoksesi voin mainita jopa nimeltä veneen jossa on yksi moottori, kaksi tankkia ja molemmissa tankeissa vakuumimittarit, joten tietosikin taitaa olla osaamisen kanssa samalla tasolla (tutustu esim NC 441).
Toki täällä saa kirjoitella mitä lystää, mutta olisikohan kohdallasi parempi että siirtyisit tarkoitustasi ja tasoasi varten paremmin soveltuville palstoille.Pörrää jo mm. kepupalstalla, ja muillakin "asiaosaamista" vaativilla palstoilla häiriköimässä.
- Tyrnäväntorpedo
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Ok, millainen strategia sulla on sitten ajaa ja tankata ja välttyä huonolta polttoaineelta kummassakin tankissa samaan aikaan? Vai vuorotelle ja ajat vain tankatun puolen koneella ja risti linja venttiili kiinni?
Jos polttoaine on huonoa, niin sitä on sitten molemmissa tankeissa. Teoriassa voisi ajella tankit tyhjäksi vuorotellen, mutta ei siinä olisi mitään mieltä koska vene olisi vinossa jatkuvasti jompaan kumpaan suuntaan ellei trimmaile rankasti. En ole edes varma riittäisikö trimmit kompensoimaan tyhjän ja täyden tankin eroa, mutta sen pohdinta on vain akateemista.
Moottoreiden ohivirtaus on sen verran suurta, että yhden tankin saa tyhjenemään melko nopeasti, jos molemmat koneet ottavat samasta tankista ja paluu on toiseen tankkiin. Siten yhden tankin saa tyhjäksi. Tämän jälkeen sinne voi ohjata molemmat paluut.
Jos tuolla tavalla ei kaikkea moskaa saa pois, niin ainakin tankissa olevan polttoaineen saa suodattimien läpi, suodattuuhan polttoaine joka kerran, kun se menee koneelle. Suodattimia joutuu teetenkin vaihtamaan, jos ne menee tukoon, mutta sama tilanne on kaikissa ratkaisuissa. Möhnä tukkii suodattimia, ei sille mitään voi.
Onneksi koneet on itseilmaavia. Riski.käytössä kirjoitti:
Omassa 2 x Volvo diesel, ei kyllä mitään paluuputkia tankille ole. Tuollaiset suodatin ja hanahärpäkkeet ovat kyllä ne sitten jotka matkan katkaisevat.
Millaiset Volvot sulla on? Yleensä dieseleissä on paluupuoli.
- ostamisenTuskaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Jos polttoaine on huonoa, niin sitä on sitten molemmissa tankeissa. Teoriassa voisi ajella tankit tyhjäksi vuorotellen, mutta ei siinä olisi mitään mieltä koska vene olisi vinossa jatkuvasti jompaan kumpaan suuntaan ellei trimmaile rankasti. En ole edes varma riittäisikö trimmit kompensoimaan tyhjän ja täyden tankin eroa, mutta sen pohdinta on vain akateemista.
Moottoreiden ohivirtaus on sen verran suurta, että yhden tankin saa tyhjenemään melko nopeasti, jos molemmat koneet ottavat samasta tankista ja paluu on toiseen tankkiin. Siten yhden tankin saa tyhjäksi. Tämän jälkeen sinne voi ohjata molemmat paluut.
Jos tuolla tavalla ei kaikkea moskaa saa pois, niin ainakin tankissa olevan polttoaineen saa suodattimien läpi, suodattuuhan polttoaine joka kerran, kun se menee koneelle. Suodattimia joutuu teetenkin vaihtamaan, jos ne menee tukoon, mutta sama tilanne on kaikissa ratkaisuissa. Möhnä tukkii suodattimia, ei sille mitään voi.
Onneksi koneet on itseilmaavia.Näin se on valitettavasti, jos mähmää saa tankattua jostain, tai alkaa kasvaa tankeissa, kun vettä päässyt jossain vaiheessa joukkoon edes vähäisen ja polttoaineessa FAME bio lisäaine.
Ja taas löytyi myös yhteisymmärrys siitä, että kaksoset hyytyvät samalla tapaa, kuin yksikin kone, joten polttoaineen ollessa ongelman syy, on saman tekevää montako konetta veneessä on. Pahimmillaan bio kasvusto tukkii polttoaine putket tankilta suodattimelle, siinä syy miksi en tankkaa ikinä FAME pohjaista dieseliä...
Luin joskus, olisiko ollut Englantilaisesta julkaisusta luokkaa, top 5 yleisintä syytä koneen sammumiseen ja tarvittu apua hinaukseen yms. Ja tuo polttoaine juttu oli syy nro1 diesel koneissa ja tapauksia reilusti vuosien varrelta, kun pelastajilta oli pyydetty tilastoja.
P.S sorry, että olen vissiin livetty pahasti pois ketjun avaus keskustelusta :) - Tyrnäväntorpedo
ostamisenTuskaa kirjoitti:
Näin se on valitettavasti, jos mähmää saa tankattua jostain, tai alkaa kasvaa tankeissa, kun vettä päässyt jossain vaiheessa joukkoon edes vähäisen ja polttoaineessa FAME bio lisäaine.
Ja taas löytyi myös yhteisymmärrys siitä, että kaksoset hyytyvät samalla tapaa, kuin yksikin kone, joten polttoaineen ollessa ongelman syy, on saman tekevää montako konetta veneessä on. Pahimmillaan bio kasvusto tukkii polttoaine putket tankilta suodattimelle, siinä syy miksi en tankkaa ikinä FAME pohjaista dieseliä...
Luin joskus, olisiko ollut Englantilaisesta julkaisusta luokkaa, top 5 yleisintä syytä koneen sammumiseen ja tarvittu apua hinaukseen yms. Ja tuo polttoaine juttu oli syy nro1 diesel koneissa ja tapauksia reilusti vuosien varrelta, kun pelastajilta oli pyydetty tilastoja.
P.S sorry, että olen vissiin livetty pahasti pois ketjun avaus keskustelusta :)Ei tuo lipeämien haittaa.
Itselle ja naapurille on käynyt niin, että toinen kone on hajonnut kesken matkan ja paluu on tapahtut toisen koneen turvin. Kahdessa koneessa on tietenkin kaksinkertainen riski, mutta yhdellä koneella jompi kumpi olisi joutunut keskimäärin keskeyttämään matkanteon. - Guantum
Sea Ray kaksi diesel konetta ja ihan omat tankit koneille. Molemmille koneille omat suodattimet. Aika ihme olisi, jos molemmat koneet sammuisivat. On se kaksimoottorisuus etu. Eikä ole kyllä kasvusto ongelmiakaan ollut. Vene jo sentään vuosimallia 2004.
- Riski.käytössä
SRD kirjoitti:
Millaiset Volvot sulla on? Yleensä dieseleissä on paluupuoli.
KAD 44 vain yksi polttoaineputki per. kone.
Riski.käytössä kirjoitti:
KAD 44 vain yksi polttoaineputki per. kone.
Sama juttu KAMD 44 eikä mene kuin tankista yksi letku vedenerottajalle, ja siitä koneelle, kummalekin koneelle samanlainen systeemi, oma tankki kummallekin koneelle, ei yhdysputkea, eikä mitään venttiili hässäkkää.
Sea_Ray kirjoitti:
Sama juttu KAMD 44 eikä mene kuin tankista yksi letku vedenerottajalle, ja siitä koneelle, kummalekin koneelle samanlainen systeemi, oma tankki kummallekin koneelle, ei yhdysputkea, eikä mitään venttiili hässäkkää.
Paluuvirtauksen idea on että siirtopumppu painaa koko ajan vakiotilavuuden vedenerottajalle suodattimelle ja sen jälkeen paineventtiili laskee ylimääräisen tilavuusvirran takaisin tankkiin ja toinen haara menee moottorille.
Vain näin voidaan hyödyntää vakuumimittaria, joka kertoo tukkeuman alun hyvissä ajoin.
Ikävä vain että ilmeisesti säästösyistä tai tietämättä on vedenerotin liitetty vain linjan väliin ilman jatkuvaa paluukiertoa, jolloin mikään mittari ilmaise tukoksen alkua.
Ruiskutuspumpun ja suuttimien ylivuoto voidaan johtaa takaisin tankkiin tai moottorin suodattimille se on kaikissa koneissa eikä liity varsinaiseen takaisin kiertoon.e.d.k kirjoitti:
Paluuvirtauksen idea on että siirtopumppu painaa koko ajan vakiotilavuuden vedenerottajalle suodattimelle ja sen jälkeen paineventtiili laskee ylimääräisen tilavuusvirran takaisin tankkiin ja toinen haara menee moottorille.
Vain näin voidaan hyödyntää vakuumimittaria, joka kertoo tukkeuman alun hyvissä ajoin.
Ikävä vain että ilmeisesti säästösyistä tai tietämättä on vedenerotin liitetty vain linjan väliin ilman jatkuvaa paluukiertoa, jolloin mikään mittari ilmaise tukoksen alkua.
Ruiskutuspumpun ja suuttimien ylivuoto voidaan johtaa takaisin tankkiin tai moottorin suodattimille se on kaikissa koneissa eikä liity varsinaiseen takaisin kiertoon.Jaaha, mitä tuo kuuluu sitten tähän? Yksi putki menee tankista vedenerottimen kautta moottorille. Ei kiinnosta googlettamasi paluuputken toiminta. Yksi putki tankista per. moottori. Thats it.
- Tyrnäväntorpedo
e.d.k kirjoitti:
Paluuvirtauksen idea on että siirtopumppu painaa koko ajan vakiotilavuuden vedenerottajalle suodattimelle ja sen jälkeen paineventtiili laskee ylimääräisen tilavuusvirran takaisin tankkiin ja toinen haara menee moottorille.
Vain näin voidaan hyödyntää vakuumimittaria, joka kertoo tukkeuman alun hyvissä ajoin.
Ikävä vain että ilmeisesti säästösyistä tai tietämättä on vedenerotin liitetty vain linjan väliin ilman jatkuvaa paluukiertoa, jolloin mikään mittari ilmaise tukoksen alkua.
Ruiskutuspumpun ja suuttimien ylivuoto voidaan johtaa takaisin tankkiin tai moottorin suodattimille se on kaikissa koneissa eikä liity varsinaiseen takaisin kiertoon.Paluukierron yksi tehtävä voi, konetyypistä riippuen, olla suuttimien jäähdyttäminen.
Silloin palaava polttoaine voi olla hyvin kuumaa ja paluulinjassa on polttoaineen jäähdytin. Ohivirtaus voi olla monta kertaa suurempi kuin kulutus. SRD kirjoitti:
Millaiset Volvot sulla on? Yleensä dieseleissä on paluupuoli.
Niin se paluupuoli jää pumpulle näissä Volvoissa
- NiinNiin_
Sea_Ray kirjoitti:
Jaaha, mitä tuo kuuluu sitten tähän? Yksi putki menee tankista vedenerottimen kautta moottorille. Ei kiinnosta googlettamasi paluuputken toiminta. Yksi putki tankista per. moottori. Thats it.
Yksi putki moottorille tulee siinä jatkuvassa kierrossakin, vai luulitko että se kierto pitäisi käyttää moottorin kautta ?
- No.niinpä.niin
NiinNiin_ kirjoitti:
Yksi putki moottorille tulee siinä jatkuvassa kierrossakin, vai luulitko että se kierto pitäisi käyttää moottorin kautta ?
"Moottoreiden ohivirtaus on sen verran suurta, että yhden tankin saa tyhjenemään melko nopeasti, jos molemmat koneet ottavat samasta tankista ja paluu on toiseen tankkiin. Siten yhden tankin saa tyhjäksi. Tämän jälkeen sinne voi ohjata molemmat paluut."
Tällaistahan se täällä... - keisarinvaatteet
Sea_Ray kirjoitti:
Jaaha, mitä tuo kuuluu sitten tähän? Yksi putki menee tankista vedenerottimen kautta moottorille. Ei kiinnosta googlettamasi paluuputken toiminta. Yksi putki tankista per. moottori. Thats it.
" Ei kiinnosta googlettamasi paluuputken toiminta" on lähes uskonnollinen lähestymistapa. Sehän tarkoittaa, että mikään sellainen asia, joka ei entuudestaan ole tuttu, ei kiinnosta.
Rohkeampi näkökulma on "Kerro lisää siitä putken toiminnasta, koska en ole siitä tiennyt enkä oikein ymmärrä". Nyt jäi vähän sellainen kuva että osaaminen on niin ohutta ettei sen haluta paljastuvan. NiinNiin_ kirjoitti:
Yksi putki moottorille tulee siinä jatkuvassa kierrossakin, vai luulitko että se kierto pitäisi käyttää moottorin kautta ?
En minä luullut mitään, ja niin kuin totesin, ei se minua kiinnostakaan sen kummemmin. Yhtä letkua/putkea pitkin kulkee moottorin polttoainesaanti. Tuolla yllä kun oli juttua useammasta putkesta.
keisarinvaatteet kirjoitti:
" Ei kiinnosta googlettamasi paluuputken toiminta" on lähes uskonnollinen lähestymistapa. Sehän tarkoittaa, että mikään sellainen asia, joka ei entuudestaan ole tuttu, ei kiinnosta.
Rohkeampi näkökulma on "Kerro lisää siitä putken toiminnasta, koska en ole siitä tiennyt enkä oikein ymmärrä". Nyt jäi vähän sellainen kuva että osaaminen on niin ohutta ettei sen haluta paljastuvan.Miksi olisin pyytänyt lisätietoja putken toiminnasta, se kun ei kiinnosta. Se mitä se tarkoittaa, on aivan sama mitä kuvittelet ja tukitset. Miksi sen muuten pitäisi kiinnostaa? Kyse oli vastauskommentista paluuputkeen, jollaista siis ei Volvossani, kummassakaan ole :D
- ostamisenTuskaa
Olen siinä käsityksessä, että common rail koneissa on vakio korkeapaine pumppu joka kierrättää dieseliä aina samalla nopeudella ja mitä kone ei käytä palaa tankkiin. Omassa koneessa on polttoaine jäähdytys omalla lämmönvaihtimella. Hyvänä puolena tällaisessa, kuten tyrnävä mainitsi, että polttoainetta suodatetaan useita kertoja ja se ei seiso pilaantumassa.
KAD/KAMD 44-300 on jo mennen ajan kone, vaikka onkin EDC ohjattu, niin kulutus ihan eri lukemissa tehoon nähden lukuisista syistä johtuen, todella iso kompressori, se on hyvä ja toimiva ratkaisu, jos äänenvaimennus kunnossa. Kulutusta lukuun ottamatta hyvä ja kestävä kone, mutta yksi emä moka koneessa on.
Venttiilit pitäisi valmistajan mukaan säätää 200 tunnin välein auts! Ihan vittumainen homma purkaa ensin öljysuodatin jalustoineen, tämän jälkeen kaikki polttoaine putket, että saa venttiili kopan pois ja voi alkaa säätämään. 24 venttiilin säätöön kuluu minimaalisesti aikaa vs kaikki muu purkaminen ja kokoaminen ja melkoinen ilmaustalkoot polttoaine järjestelmässä ja kaksikone asennuksessa tupla kiva. Useat varmasti fuskaa tämän huollon kanssa ja huoltomiehetkään oikein innostu edes rahasta hommaa tekemään, pitkin hampain ja laskussa näkee jos ei itse kykenevä hommaan.
Omassa Cummins moottorissa ensimmäinen venttiili säätö 5000 tunnin kohdalla ja koppa nousee vain avaamalla muutama kannen pultti...- Toinenkäsitys
Olen ymmärtänyt että CR-laitteiston korkeapainepuolella ei ole ohivirtausta vaan sen volyymia säädellään pitämään yhdysputken painetta rajojen sisällä.
Koska korkeapainepumpun toiminta on jatkuvaa ja säädeltyä, polttoaineen vähäinenkin höyrystyminen pyritään joissain tapauksissa estämään joko siirtopumpun paineella tai jäähdyttämällä .
Tuohon kulutuspuoleen törmää jatkuvasti ja väitteisiin nykymoottoreiden ylivoimaiseen taloudellisuuteen, mutta tosiasiat ovat karuja.
Jo 50-luvun keskinopeat dieselit kuluttivat parhaillaan alle 190 g/ kWh, nykyiset 200- molemmin puolin, eli kehitys kaikkineen on johtanut päästöjen hallintaan ja kulutuksen mukaisen CO2 päästöjen määrä ei ole juuri parantunut.
Niin se taitaa loppupelissä olla että elektroniikka ei edelleenkään kykene muuttamaan termodynamiikan lainalaisuuksia massiivisesta hypetyksestä huolimatta. - Tyrnäväntorpedo
Toinenkäsitys kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että CR-laitteiston korkeapainepuolella ei ole ohivirtausta vaan sen volyymia säädellään pitämään yhdysputken painetta rajojen sisällä.
Koska korkeapainepumpun toiminta on jatkuvaa ja säädeltyä, polttoaineen vähäinenkin höyrystyminen pyritään joissain tapauksissa estämään joko siirtopumpun paineella tai jäähdyttämällä .
Tuohon kulutuspuoleen törmää jatkuvasti ja väitteisiin nykymoottoreiden ylivoimaiseen taloudellisuuteen, mutta tosiasiat ovat karuja.
Jo 50-luvun keskinopeat dieselit kuluttivat parhaillaan alle 190 g/ kWh, nykyiset 200- molemmin puolin, eli kehitys kaikkineen on johtanut päästöjen hallintaan ja kulutuksen mukaisen CO2 päästöjen määrä ei ole juuri parantunut.
Niin se taitaa loppupelissä olla että elektroniikka ei edelleenkään kykene muuttamaan termodynamiikan lainalaisuuksia massiivisesta hypetyksestä huolimatta.Moottorien kehitys on seurannut ennemminkin halpaa valmistuskustannusta kuin pientä kulutusta, vaikka molempien voisi toivoa tuovan säästöjä ostajalle. Teho-painosuhteeltaan ylivoimainen moottori on kaksitahtinen, vaikka niillä onkin oma vastustajakuntansa. Kaksitahtinen diesel on jo harvinaisuus, mutta edelleen se on kokoonsa nähden tehokas ja luotettava peli.
Kaksitahtiset hävisivät nelitahtisille monimutkaisemman ja kalliimman rakenteensa takia. Tänään siitä ei voi ajatella päästörajojen takia.
Elektroniikan lisääntyminen on myös yksinkertaistanut koneiden rakennetta ja pienentänyt valmistuskustannuksia. Toki elektroniikalla on saavutettu etua tehon ja/tai kulutuksenkin suhteen. Elektroniikan kanssa ei tarvitse tehdä niin paljoa säätöjä kuin mekaanisilla laitteilla ja vian löytäminen on helpompaa joskin korjaaminen ei tarkoita säätämistä vaan mustan laatikon vaihtamista.
Mikä sitten on parempi, kaksitahtinen mekaaninen diesel vai uusin elektroninen CR? Ehkä koko kysymys on aseteltu väärin ja vastaus on jossain itsesytyttävän bensakoneen ja sähkökoneen tuntumassa.
Siinä tapauksessa ympyrä sulkeutuu ja Bavan säätöversio 34 alkaa tuntua järkevältä veneentä
- ostamisenTuskaa
Ei ollut tarkoitus loukata ketään, sorry. Jos vertaillaan vaikka noita KAD44 260hv vs D4 260 hv, niin D4 kuluttaa kyllä vähemmän, ja lisäksi on kevyempi, jotain tämäkin vaikuttaa..kysymy ei ole suuresta kulutuksesta huippu teholla n. 6l/t, mutta matkavauhdissa ero on huomattava pidemmän päälle, D4 ilmeisesti parempi vääntö. Näin joskus targan sivuilla, kun oli vielä mahdollisuus valita kad tai uutuutena D4, valitettavasti en lukua muista, muuta kuin ero oli merkittävä..
KAD hyväpuoli taas on, ettei ole kertakäyttö moottori esim vaihdettavat sylinteriputket ja molemmissa huonona puolena(joidenkin mielestä) elektroniikka ohjaamassa moottoria, itsellä ei pahaa sanottavaa elektroniikasta KAD koneessa, kokemusta n. 10 000nm 2 kone asennuksena.
Kehitys ei pysähdy ja löytyy vielä joukko muutosvastarintaa kokevia jotka pelkäävät ahdettuja koneita, karttaplottereita, yms, vasta noin sata vuotta turbo ollut marine käytössä.
Hyvänä esimerkkinä Common rail koneita alettu käyttää laivoissa joiden elinkaaren odotus jotain ihan muuta, kuin huviveneilijän, esim. Wärtsilä valmistaa näitä. Ensimmäinen W:n valmistama käyttöön otettiin vuonna 2001 Carnival spirt risteilijään, miksiköhän?
https://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=84- Kauas.on.aloituksesta
Ihan oikeasti ? Noilla laivamoottoreilla on aivan erilaiset vaatimukset kuin huvivenemoottoreilla, ja/tai auton moottoreilla. Polttoaineet monimuotoisemmat, lähinnä laivassavalmistettuja, ja pyritään jopa roskapuristimen nesteillä ajoon, on moottorit sitä silmällä pitäen rakennettava. Noiden vertaaminen huviveneen moottoreihin on lähinnä idiotismia,
- homohomin1lupus
Kauas.on.aloituksesta kirjoitti:
Ihan oikeasti ? Noilla laivamoottoreilla on aivan erilaiset vaatimukset kuin huvivenemoottoreilla, ja/tai auton moottoreilla. Polttoaineet monimuotoisemmat, lähinnä laivassavalmistettuja, ja pyritään jopa roskapuristimen nesteillä ajoon, on moottorit sitä silmällä pitäen rakennettava. Noiden vertaaminen huviveneen moottoreihin on lähinnä idiotismia,
Oletko luonnostasi noin epämiellyttävä vai joudutko ponnistelemaan sen eteen?
- Paikkaansa.pitävää
homohomin1lupus kirjoitti:
Oletko luonnostasi noin epämiellyttävä vai joudutko ponnistelemaan sen eteen?
Onko tuossa jotain pahasti, ainoa ettei ole Googlea hyödynnetty, kuten asiantuntijoilla palstalla on tapana, "lositaessaan" hillittömällä tieto- ja osaamistasollaan.
- Tarkk
Kauas.on.aloituksesta kirjoitti:
Ihan oikeasti ? Noilla laivamoottoreilla on aivan erilaiset vaatimukset kuin huvivenemoottoreilla, ja/tai auton moottoreilla. Polttoaineet monimuotoisemmat, lähinnä laivassavalmistettuja, ja pyritään jopa roskapuristimen nesteillä ajoon, on moottorit sitä silmällä pitäen rakennettava. Noiden vertaaminen huviveneen moottoreihin on lähinnä idiotismia,
Sinänsä asiallista tekstiä, mutta sitten lopussa tämä idioottisanan käyttö.
Huomauttaisin taas kerran että idiootit, tai heiksi epäillyt eivät osallistu näihin veneilykeskusteluihin.
Näiden herjaavien sanojen käyttö rikkoo ikävästi keskustelun harmoniaa ja samalla nostaa agressiota pintaan.
Olisi keskustelun laadun kannalta edullista, jos pidättäytyisimme käyttämästä näitä ikävästi silmille hyppääviä ilmaisuja. - Tarkkailija.palstalla
Tuolla "veneilijän" keinoälyllähän sait tapetuksi moottorivene.infonkin. Saivartelemalla ja olemalla "fiksu". Pyrkimällä tasapäistämään kaikki palstalla kirjoittelevat "direktiivisi".
Jatka sinä googlettamista veneilystä ja tekniikassa, äläkä sekaannu älyllisiin hommiin. Se ei ole sinulta koskaan onnistunut. Tarkk kirjoitti:
Sinänsä asiallista tekstiä, mutta sitten lopussa tämä idioottisanan käyttö.
Huomauttaisin taas kerran että idiootit, tai heiksi epäillyt eivät osallistu näihin veneilykeskusteluihin.
Näiden herjaavien sanojen käyttö rikkoo ikävästi keskustelun harmoniaa ja samalla nostaa agressiota pintaan.
Olisi keskustelun laadun kannalta edullista, jos pidättäytyisimme käyttämästä näitä ikävästi silmille hyppääviä ilmaisuja.Mikä tuohon olisi kuvaavampi ja osuvampi ilmaisu kuin idiotismi?
- Murkk
Näyttää siltä, että taas on päässyt mopo käsistä. Ei täällä ole kuin yksi, jolle tulee hetkittäin valtava aggressio. On sääli, että hän kanavoi sen tänne.
On onneksi helppo tunnistaa hänen lukuisat nimimerkkinsä. Erityisesti pistää silmään se, että hän komppaa itseään silloin, kun on kaikkein heikommalla jäällä. Jo jotain hyvää, pitää sanoa, niin onneksi hän katoaa, kun poistuu ohjelmasta. Hänen läheisillään täytyy olla raskasta - ostamisenTuskaa
Tarkoitus ei ollut verrata varsinaisesti laivakoneita vs venekoneita ja joillain moottoreita. Ajatus oli havainnollistaa, että ammatipuolella on voitu rikkoa pelot ja pahat skenaariot uuden teknologian käytöstä merellä.
Pahimmilla pelkääjillä ei ole varmasti mitään omakohtaista kokemusta CR koneista ja niiden luotettavuudesta, vankka usko mekaanisiin ratkaisuihin, jotka jo ikänsä puolesta alkavat kärsiä monista riskeistä, kuten varaosien saanti tulevaisuudessa.
Toisaalta näinhän markkinat ja niiden elinkaari kehittyy ja toimivat.
Aikaisemmin mainitsin jotkut vannovat vielä ahtamattomien dieseleiden, nimeen, koska turbo on, niin epäluotettava. Suurin osa pitää jo normaalina ahdettua meridieseliä ja ainoana järkevänä tapana saada paras hyötysuhde koneesta ja eivät vastusta tätä. Eli noin 100 vuotta jo pelätty turboa ja vielä löytyy epäilijöitä, vaikka kokemus on osoittanut, että hyvin huollettuna ja oikein konetta kuormitettuna turbo voi kestää koko koneen elinkaaren jopa yli 20 000 tuntia...
P.S on oikein saada purkaa raivokohtauksia ja haukkua, sillä ei haukku haava tee, jollei haukkujalle itselle en.
Terveisin
Idiotismin kylväjä- Google.pelastaa
Narsistilla mennyt näköjään kaikilla nikeillään, kaikilla palstoilla keput nurin. Onko tullut hiukan negatiivista palautetta "osaajalle" ? Kaikkien alojen osaajalle ja tietäjälle.
- Mulkk
Google.pelastaa kirjoitti:
Narsistilla mennyt näköjään kaikilla nikeillään, kaikilla palstoilla keput nurin. Onko tullut hiukan negatiivista palautetta "osaajalle" ? Kaikkien alojen osaajalle ja tietäjälle.
Näyttää siltä, että taas on päässyt mopo käsistä. Ei täällä ole kuin yksi, jolle tulee hetkittäin valtava aggressio. On sääli, että hän kanavoi sen tänne.
On onneksi helppo tunnistaa hänen lukuisat nimimerkkinsä. Erityisesti pistää silmään se, että hän komppaa itseään silloin, kun on kaikkein heikommalla jäällä. Jo jotain hyvää, pitää sanoa, niin onneksi hän katoaa, kun poistuu ohjelmasta. Hänen läheisillään täytyy olla raskasta - Googlesta.apuako
Mulkk kirjoitti:
Näyttää siltä, että taas on päässyt mopo käsistä. Ei täällä ole kuin yksi, jolle tulee hetkittäin valtava aggressio. On sääli, että hän kanavoi sen tänne.
On onneksi helppo tunnistaa hänen lukuisat nimimerkkinsä. Erityisesti pistää silmään se, että hän komppaa itseään silloin, kun on kaikkein heikommalla jäällä. Jo jotain hyvää, pitää sanoa, niin onneksi hän katoaa, kun poistuu ohjelmasta. Hänen läheisillään täytyy olla raskastaNarsistilla mennyt näköjään kaikilla nikeillään, kaikilla palstoilla keput nurin. Onko tullut hiukan negatiivista palautetta "osaajalle" ? Kaikkien alojen osaajalle ja tietäjälle...
Kauas, aivan liian kauas on menty aloituksesta. Mikäli siihen ei ole mitään annettavaa. Kannattaisi varmaan antaa olla kommentoimatta.
- ostamisenTuskaa
Jossain vaiheessa matkaa jäi epäselväksi tämä kone puoli.
Saa kolmella kone vaihtoehdolla, ja suurimmalla on varmasti puoliplaanaava, kuten isompi sisar 40'
Tässä 34fly kone valikoima:
1 x D2-60HP (44 kW) 1 x D3-110HP (81 kW) 1 x D4-220HP (162 kW)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833902
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342833Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä982214Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?271760Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201707- 301664
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731463