Jeesus kristus on Jumalan poika ja meidän herramme

unitaari

Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan pojaksi,
hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa.
1. Joh. 4:15

Johanneksen evankeliumi:
20:31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

Jeesus kristus on Raamatun mukaan Jumalan poika, mutta ei kaiken luonut herra kaikkivaltias Jumala. Jeesuksen kristuksen isä on kaiken luonut kaikkivaltias herra Jumala. (Ilm 4:11; Apt 4:24-31)

Isä Jumala on herättänyt kuolleista poikansa, ihmisen kristuksen Jeesuksen, ja korottanut hänet kaikkien luotujen herraksi ja kuninkaaksi. (Efe 1:17-23; 1Kor 15:12-24; Hebr 5:4-11; 13:20-21)

Jeesus kristus on meidän herramme ja "jumalamme", koska hän edustaa isäänsä Jumalaa hänen nimessään hallitessaan ja tuomitessaan tulevassa maailmassa. (Ilm 3:12, 22; 22:;1-5) Siinä on syy, miksi Jeesusta sanotaan monessa Raamatun kohdassa "herraksi" (Jahve) ja "jumalaksi": isää Jumalaa edustavaa enkeliä sanotaan "herraksi jumalaksi" (2Moos 3:1-15) ja Israelin tuomareita sekä hallitsijaa sanotaan "jumalaksi" (elohim) (2Moos 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1Sam 2:25; Psa 82:1, 6)

Huomaa, että se luvattu kuningas, jota Jumala itse sanoo Jumalaksi, on ihminen, ei kaiken luonut Jumala: hän on ihmislapsista ihanin ja Jumala on voidellut häntä pyhällä hengellä enemmän kuin hänen veljiään, jotka ovat myös ihmisiä Jeesuksen rinnalla. (Hebr 1:9; Psa 45; Apt 10:38)

Raamatussa sanotaan "jumalaksi kaiken luoneen isän lisäksi enkeleitä, ihmisiä ja jopa ihmisen vatsaa. (Fil 3:19, ks. ed. viitteet)

103

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roponen

      Voisitko vielä lyhyesti sanoa, kuka Jeesus on? Onko hän siis ihminen siinä missä kuka muu tahansa?

      • Roponen

        Anteeksi, en huomannut, että vastasi jo kysymykseeni.

        Mutta Jeesusta ei voi verrata enkeleihin tai ihmisiin, koska he ovat luotuja. Jeesus sen sijaan on Luoja. Raamatussa ei palvota ihmisiä tai enkeleitä juuri siksi, että he ovat Jumalan luomia. Mutta Jeesusta palvotaan ja ylistetään. Enkeli sanoikin Johannekselle, joka yritti kumartua hänen edessään: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa". (Ilm. 22:9)

        On totta, että Jeesus syntyi ihmiseksi, koska hänen piti tulla meidän kaltaiseksi voidakseen täyttää lain puolestamme. Mutta hän syntyi Pyhästä Hengestä. Joosef oli vain isäpuoli hänelle. Hän on myös ollut olemassa jo ennen maailman luomista ja Raamatussa sanotaan, että hänen kauttaan on luotu kaikki näkyvä ja näkyämätön. Luodunko kautta kaikki olisi luotu? Ei varmasti vaan Luojan.

        Kaiken muun lisäksi, ei synneissä syntynyt ihminen voisi elää synnitöntä elämää, jotta voisi ottaa koko maailman synnit päälleen. Ainoastaann lihaksi tullut Jumala kykeni niin tekemään. Pyhän Hengen todistus ihmikunnasta onkin hyvin selkeä Psalmissa 53. Tämä sopii valitettavasti sinuunkin, koska koitat eksyttää ihmisä pois Jumalasta:

        2. Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on.
        3. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
        4. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
        5. Eivätkö he mitään käsitä, nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kansaani, eivätkä avuksensa huuda Jumalaa?
        6. Siinä heidät valtaa kauhu, missä ei kauhistavaa ole; sillä Jumala hajottaa niiden luut, jotka sinua saartavat. Sinä saatat heidät häpeään, sillä Jumala hylkää heidät.
        7. Oi, että Israelille tulisi pelastus Siionista! Kun Jumala kääntää kansansa kohtalon, silloin Jaakob riemuitsee, Israel iloitsee.


      • peukutusta
        Roponen kirjoitti:

        Anteeksi, en huomannut, että vastasi jo kysymykseeni.

        Mutta Jeesusta ei voi verrata enkeleihin tai ihmisiin, koska he ovat luotuja. Jeesus sen sijaan on Luoja. Raamatussa ei palvota ihmisiä tai enkeleitä juuri siksi, että he ovat Jumalan luomia. Mutta Jeesusta palvotaan ja ylistetään. Enkeli sanoikin Johannekselle, joka yritti kumartua hänen edessään: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa". (Ilm. 22:9)

        On totta, että Jeesus syntyi ihmiseksi, koska hänen piti tulla meidän kaltaiseksi voidakseen täyttää lain puolestamme. Mutta hän syntyi Pyhästä Hengestä. Joosef oli vain isäpuoli hänelle. Hän on myös ollut olemassa jo ennen maailman luomista ja Raamatussa sanotaan, että hänen kauttaan on luotu kaikki näkyvä ja näkyämätön. Luodunko kautta kaikki olisi luotu? Ei varmasti vaan Luojan.

        Kaiken muun lisäksi, ei synneissä syntynyt ihminen voisi elää synnitöntä elämää, jotta voisi ottaa koko maailman synnit päälleen. Ainoastaann lihaksi tullut Jumala kykeni niin tekemään. Pyhän Hengen todistus ihmikunnasta onkin hyvin selkeä Psalmissa 53. Tämä sopii valitettavasti sinuunkin, koska koitat eksyttää ihmisä pois Jumalasta:

        2. Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on.
        3. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
        4. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
        5. Eivätkö he mitään käsitä, nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kansaani, eivätkä avuksensa huuda Jumalaa?
        6. Siinä heidät valtaa kauhu, missä ei kauhistavaa ole; sillä Jumala hajottaa niiden luut, jotka sinua saartavat. Sinä saatat heidät häpeään, sillä Jumala hylkää heidät.
        7. Oi, että Israelille tulisi pelastus Siionista! Kun Jumala kääntää kansansa kohtalon, silloin Jaakob riemuitsee, Israel iloitsee.

        Yritin tuolla peukulla osoittaa sitä miteten hyvin Roponen kirjoittaa, mutta sitä ei voi käyttää muut kuin kirjautuneet.
        Joka tapauksessa, HYVÄ KIRJOITUS.


      • Roponen
        peukutusta kirjoitti:

        Yritin tuolla peukulla osoittaa sitä miteten hyvin Roponen kirjoittaa, mutta sitä ei voi käyttää muut kuin kirjautuneet.
        Joka tapauksessa, HYVÄ KIRJOITUS.

        Kiitos. Jeesushan on se huippukivi, joka pitää koko rakennuksen koossa. Hänen jumaluutensa ja asemansa kieltäminen on asia, jota vastaan vihollinen hyökkää kaikin tavoin varmaan eniten. Eihän tämä ole järjen asia, kuten unitaari näyttää ajattelevan, kun ei voi ymmärtää Jumalan ottaneen ihmisen muodon. Vaikeaa se oli jopa Jeesuksen lähimmille opetuslapsille ymmärtää aluksi. Mutta Jumalan kautta vaikuttava usko käsittää asian helposti, koska Pyhä Henki osoittaa Jeesusta sellaisena kun hän on.


      • Roponen kirjoitti:

        Kiitos. Jeesushan on se huippukivi, joka pitää koko rakennuksen koossa. Hänen jumaluutensa ja asemansa kieltäminen on asia, jota vastaan vihollinen hyökkää kaikin tavoin varmaan eniten. Eihän tämä ole järjen asia, kuten unitaari näyttää ajattelevan, kun ei voi ymmärtää Jumalan ottaneen ihmisen muodon. Vaikeaa se oli jopa Jeesuksen lähimmille opetuslapsille ymmärtää aluksi. Mutta Jumalan kautta vaikuttava usko käsittää asian helposti, koska Pyhä Henki osoittaa Jeesusta sellaisena kun hän on.

        "...kun ei voi ymmärtää Jumalan ottaneen ihmisen muodon..."

        Ei tuota asiaa ole vaikea kenenkään ymmärtää – ei minun, ei apostolien eikä kenenkään apostolien aikalaisen. "Kaikille" oli ja on hyvin tuttua se, että "Jumala" tai "jumalat" ottavat ihmisen muodon ja ilmestyvät ihmisen muotoisena ihmisille. Pakanoiden jumaltaruissa on tuttua jopa se, että "Jumala" syntyy neitsyestä ihmiseksi! Juuri pakanoilta on peräisin se oppi, että Jeesus kristus on "Jumala, joka syntyi ihmiseksi neitsyestä". Profeetat, Jeesus ja apostolit eivät tietenkään näitä pakanoiden taruja totena pitäneet, mutta nyt lähes koko nimeltään kristitty maailma pitää niitä taruja totena – kiitos katolisen kirkon ja katolisten isien, jotka ovat saaneet eksytettyä "jopa valitut" pitämään totena valheen! (2Tess 2)

        Kun uskotaan, että "Jumala on ottanut ihmisen muodon", niin silloin ei itse asiassa pidetä totena sitä, että Jeesus kristus on ihminen: kokonaan ihminen järjellisine sieluineen ja ruumiineen, ihminen henkeä, sielua ja ruumista myöten. Silloin luullaan, että Jeesuksessa on ihmisyyttä vain pelkkä sieluton ja järjetön liharuumis, jossa Jeesus Jumalana asustaa! Juuri tuolla tavalla monet nimeltään kristityt Jeesuksesta ajattelevat, koska eivät ymmärrä totuutta tässä asiassa ja yrittävät jollakin tavalla sisäistää mielessään katolisen uskon järkeväksi itselleen. Näin tekemällä he kieltävät jopa katolisen uskon, jonka mukaan Jeesus kuitenkin on "täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ruumiineen".

        Sitä katoliset isät eikä kukaan muukaan voi ymmärtää tai selittää järkevällä tavalla, miten jokin olento tai olevainen voi olla ihminen ja kaiken luonut Jumala yhtä aikaa olematta ihmisenä Jumalan luoma olento, jolla on alku ja oma tietoisuus, joka on eri kuin Jumalalla, joka on hänet luonut. On selvää, että ihmisen kristuksen Jeesuksen tietoisuus on eri kuin hänen isällään eli Jumalalla. Jeesuksella on oma tahto, mieli, tunteet, ajatukset, tieto ja muistot, jotka ovat eri kuin hänen isällään eli Jumalalla. He ovat kaksi kokonaan eri olevaista sen sijaan että olisivat yhden ja saman olennon kaksi eri persoonaa tai "luontoa". Katolinen uskonto on uskoa muinaisen Babylonian mysteeriin, josta kolmiyhteisen jumalan oppi on saanut alkunsa ja muotoutunut katolisessa kirkossa nykyiseen muotoonsa.


      • pysytäänASIASSA
        Roponen kirjoitti:

        Anteeksi, en huomannut, että vastasi jo kysymykseeni.

        Mutta Jeesusta ei voi verrata enkeleihin tai ihmisiin, koska he ovat luotuja. Jeesus sen sijaan on Luoja. Raamatussa ei palvota ihmisiä tai enkeleitä juuri siksi, että he ovat Jumalan luomia. Mutta Jeesusta palvotaan ja ylistetään. Enkeli sanoikin Johannekselle, joka yritti kumartua hänen edessään: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa". (Ilm. 22:9)

        On totta, että Jeesus syntyi ihmiseksi, koska hänen piti tulla meidän kaltaiseksi voidakseen täyttää lain puolestamme. Mutta hän syntyi Pyhästä Hengestä. Joosef oli vain isäpuoli hänelle. Hän on myös ollut olemassa jo ennen maailman luomista ja Raamatussa sanotaan, että hänen kauttaan on luotu kaikki näkyvä ja näkyämätön. Luodunko kautta kaikki olisi luotu? Ei varmasti vaan Luojan.

        Kaiken muun lisäksi, ei synneissä syntynyt ihminen voisi elää synnitöntä elämää, jotta voisi ottaa koko maailman synnit päälleen. Ainoastaann lihaksi tullut Jumala kykeni niin tekemään. Pyhän Hengen todistus ihmikunnasta onkin hyvin selkeä Psalmissa 53. Tämä sopii valitettavasti sinuunkin, koska koitat eksyttää ihmisä pois Jumalasta:

        2. Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on.
        3. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
        4. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
        5. Eivätkö he mitään käsitä, nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kansaani, eivätkä avuksensa huuda Jumalaa?
        6. Siinä heidät valtaa kauhu, missä ei kauhistavaa ole; sillä Jumala hajottaa niiden luut, jotka sinua saartavat. Sinä saatat heidät häpeään, sillä Jumala hylkää heidät.
        7. Oi, että Israelille tulisi pelastus Siionista! Kun Jumala kääntää kansansa kohtalon, silloin Jaakob riemuitsee, Israel iloitsee.

        Jeesuksella on myöskin muitakin veljiä taivaan hallituksessa. "Jumalan POJAT riemuitsivat luomistyön tuloksista" ? ISÄ on YKSI. Siis ero on suuri ISÄN ja POJAN , välillä.


      • Keepupthegoodwork
        unitaari kirjoitti:

        "...kun ei voi ymmärtää Jumalan ottaneen ihmisen muodon..."

        Ei tuota asiaa ole vaikea kenenkään ymmärtää – ei minun, ei apostolien eikä kenenkään apostolien aikalaisen. "Kaikille" oli ja on hyvin tuttua se, että "Jumala" tai "jumalat" ottavat ihmisen muodon ja ilmestyvät ihmisen muotoisena ihmisille. Pakanoiden jumaltaruissa on tuttua jopa se, että "Jumala" syntyy neitsyestä ihmiseksi! Juuri pakanoilta on peräisin se oppi, että Jeesus kristus on "Jumala, joka syntyi ihmiseksi neitsyestä". Profeetat, Jeesus ja apostolit eivät tietenkään näitä pakanoiden taruja totena pitäneet, mutta nyt lähes koko nimeltään kristitty maailma pitää niitä taruja totena – kiitos katolisen kirkon ja katolisten isien, jotka ovat saaneet eksytettyä "jopa valitut" pitämään totena valheen! (2Tess 2)

        Kun uskotaan, että "Jumala on ottanut ihmisen muodon", niin silloin ei itse asiassa pidetä totena sitä, että Jeesus kristus on ihminen: kokonaan ihminen järjellisine sieluineen ja ruumiineen, ihminen henkeä, sielua ja ruumista myöten. Silloin luullaan, että Jeesuksessa on ihmisyyttä vain pelkkä sieluton ja järjetön liharuumis, jossa Jeesus Jumalana asustaa! Juuri tuolla tavalla monet nimeltään kristityt Jeesuksesta ajattelevat, koska eivät ymmärrä totuutta tässä asiassa ja yrittävät jollakin tavalla sisäistää mielessään katolisen uskon järkeväksi itselleen. Näin tekemällä he kieltävät jopa katolisen uskon, jonka mukaan Jeesus kuitenkin on "täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ruumiineen".

        Sitä katoliset isät eikä kukaan muukaan voi ymmärtää tai selittää järkevällä tavalla, miten jokin olento tai olevainen voi olla ihminen ja kaiken luonut Jumala yhtä aikaa olematta ihmisenä Jumalan luoma olento, jolla on alku ja oma tietoisuus, joka on eri kuin Jumalalla, joka on hänet luonut. On selvää, että ihmisen kristuksen Jeesuksen tietoisuus on eri kuin hänen isällään eli Jumalalla. Jeesuksella on oma tahto, mieli, tunteet, ajatukset, tieto ja muistot, jotka ovat eri kuin hänen isällään eli Jumalalla. He ovat kaksi kokonaan eri olevaista sen sijaan että olisivat yhden ja saman olennon kaksi eri persoonaa tai "luontoa". Katolinen uskonto on uskoa muinaisen Babylonian mysteeriin, josta kolmiyhteisen jumalan oppi on saanut alkunsa ja muotoutunut katolisessa kirkossa nykyiseen muotoonsa.

        Unitaari, olet korkeammin edistynyt "raamatun tutkija", kiitos ilmiannostasi. On hyvin harvinaista nähdä totuudellisia , järkeviä kommentteja näillä sivuilla, joista monet ovat täynnä iljettävyyksiä, sekä harhaoppisia ilmaisuja. Uskonnolliset ilmaisut eivät ole lähestulkoonkaan totuudenmukaisia. Vain hyvin pieni osa yhteiskunnista on tietoinen miten soveltaa elämänsä raamatun-pohjaiseksi. Siksi Jeesuksen sanat sopivat hyvin tilanteeseen, "löytääkö NÄN yhtään USKOA maan päältä" tullessaan ottamaan kuninkuuden haltuunsa.


    • Jos Jeesus on kaiken luonut kaikkivaltias Jumala, niin hän ei voi olla ihminen. Jumala ja ihminen ovat kaksi kokonaan eri olevaista. Ihminen on Jumalan luoma olento, jolla on alku äitinsä kohdussa ja jolla on oma tietoisuutensa, joka on eri tietoisuus kuin Jumalalla. Jeesus ei voi siten olla yhtä aikaa kaikkivaltias kaiken luonut Jumala ja ihminen. Hän on vain jompaa kumpaa, ei molempia.

      • Täysin väärin. Jeesus on sekä ihminen että Jumala. Tämä on Raamatun totuus.


      • kellokolme11

        Miten Jeesus olisi tehnyt kaikki ihmeteot jos hän olisi vain ihminen?


      • kellokolme11 kirjoitti:

        Miten Jeesus olisi tehnyt kaikki ihmeteot jos hän olisi vain ihminen?

        Jumala voi vaikuttaa ihmisissä ihmetekoja, jopa suurempia kuin Jeesus teki (tai enemmän).

        Johanneksen evankeliumi:
        14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö.

        Jo Vanhan testamentin aikana Jumala herätti kuolleita palvelijoidensa Eliaan ja Elisan kautta. Jumala herätti kuolleita myös apostolien kautta ja teki monia ihmeitä. Jos kuolleista herättäminen ja ihmeiden tekeminen Jumalan hengen vaikutuksesta olisi todiste siitä, että ihminen on Jumala, niin silloin niitä sellaisia jumalia olisi paljon enemmän kuin vain yksi... :-)


      • Totuuttarakkaudesa

        Jeesus Kristus on 100 prosenttia ihminen, Ihmisen poika ( neitsyt Maria hänen äitinsä) ja 100 prosenttia Jumala (Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, joka on kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Isä Jumala (Luoja) Poika (Jeesus Kristus, uhrikaritsa, syntien sovittaja) ja Pyhä Henki ( Totuuden Henki, Puolustaja, jonka Jeesus lupasi Häneen uskoville.


      • Pienilauma

        Mutta eihän Jeesus koskaan väittänyt olevansa JUMALA. Jeesus sanoi , ISÄ on YKSI, eikä Jeesus väittänyt tietävänsä lopunaikojen alkamisesta, vaan sanoi ISÄ sen TIETÄÄ YKSIN. Kuinka joku voi mennä väittämään sitä ilmoitusta vastaan, jonka Jeesus itse ilmaisi. Kolmipäiset, seitsenpäiset, kaikki monipäiset ovat kuvattavissa saatanan joukkoihin. Asia selviäisi heti jos Jumalan persoonallinen NIMI otettaisiin jälleen käyttöön, ja joka nimi, YAHWE on ennen ollut ilmaistuna raamatussa yli 7000 kertaa, mutta joka on sieltä (raamatusta ) poistettu epäraamatullisten kääntäjien ansiosta. Miksi kukaan kristikunnasta ei nosta siitä meteliä kirkoissaan. Koska heissä ei asu TOTUUS. Se pelastuva "pieni lauma" tulee tosiaankin olevan verrattain PIENI, koska maapallon kansat ovat, ja elävät täydellisessä valheessa.


      • Kat.Kirkonkeksintöä
        Totuuttarakkaudesa kirjoitti:

        Jeesus Kristus on 100 prosenttia ihminen, Ihmisen poika ( neitsyt Maria hänen äitinsä) ja 100 prosenttia Jumala (Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, joka on kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Isä Jumala (Luoja) Poika (Jeesus Kristus, uhrikaritsa, syntien sovittaja) ja Pyhä Henki ( Totuuden Henki, Puolustaja, jonka Jeesus lupasi Häneen uskoville.

        Jeesuksen "äiti" oli pelkästään välikappale, Jeesuksen syntymään israelin kansaan. Jeesus kutsui MARIAA, "NAINEN" ? Ei Jeesus kutsunut koskaan Mariaa "ÄIDIKSEEN". Jeesus ei myöskään edusta mitään maan päällistä "kansallisuutta". Jeesus on taivaallisen isänsä, eräs poika, taivaallisen hallituksen jäsen, jolle hänen isänsä on luvannut "kuninkuuden hallita maapalloa Armagedonin jälkeisessä ajassa". Marian palvominen on täysin Katolisen kirkon keksintöä, siinä ei ole mitään raamatun perustaa.


    • Jobinpostia

      Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Toinen esikoinen Job.40:14. Kol.1:15.

      • oikeakään

        Biblia
        Sananlaskut 8
        22 Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.


      • oikeakään kirjoitti:

        Biblia
        Sananlaskut 8
        22 Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.

        Kuinka kauan sinun sana on ollut sinussa ja sinun oma sana?
        Koska Jumala kehittyi puhekyvyttömästä puhekykyiseksi?
        Jos Jumala ei ole aina puhunut, kuka opetti Jumalan puhumaan
        jolloin Jumala sanoi ensimmäisen Sanan ja Jumalan Sana syntyi?


      • otetaan.selvää

        Snl 8:22 kyseessä on 33/38 paha käännösvirhe, Jeesusta ei luotu ensitöiksi, todellakaan.
        Syväntö selittäää asian hyvin:


        Sananl. 8:22: "Herra loi minut töittensä esikoiseksi. ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua."

        Tässä väitetään, että Kristus, johon jakeessa viitataan, olisi luotu olento. Mutta tämä sotii koko kristinuskon perustotuuksia vastaan. Kysymyksessä on paha käännösvirhe. Alkutekstissä ei ole luotu-sanaa ollenkaan, ja englantilainen King James kääntää ihan oikein: "The Lord possessed me in the beginning." Oikea käännös on: "Herra omisti minut jo aikojen alusta lähtien." Hämmästyttävän lähelle tätä tulee taas vanha lestadiolaisten käyttämä käännös: "Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä."

        Sananl. 8:23: "Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista."

        Loppuosan pitäisi kuulua: "Ennen kuin maata olikaan." Vanha suomalainen käännös on tässäkin taas oikeassa: "Alussa ennenkuin maa oli."

        Sananl. 8:30: "Silloin minä hänen sivullansa HOIDOKKINA olin."

        Tämä on järkyttävä käännösvirhe. Hepreassa on sana "AMON", joka merkitsee maailmankaikkeuden arkkitehtiä. Egyptiläisilläkin AMON-jumala oli korkein ja maailmankaikkeuden luoja. En käsitä, mistä siihen on keksitty tuo HOIDOKKI-sana. Englantilainen Rotherhamin käännös sanoo sen: "Then became I beside him a firm and sure worker." Tämä on suomeksi: "Silloin minä hänen rinnallansa olin varma ja vahva työtoveri."


      • otetaan.selvää kirjoitti:

        Snl 8:22 kyseessä on 33/38 paha käännösvirhe, Jeesusta ei luotu ensitöiksi, todellakaan.
        Syväntö selittäää asian hyvin:


        Sananl. 8:22: "Herra loi minut töittensä esikoiseksi. ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua."

        Tässä väitetään, että Kristus, johon jakeessa viitataan, olisi luotu olento. Mutta tämä sotii koko kristinuskon perustotuuksia vastaan. Kysymyksessä on paha käännösvirhe. Alkutekstissä ei ole luotu-sanaa ollenkaan, ja englantilainen King James kääntää ihan oikein: "The Lord possessed me in the beginning." Oikea käännös on: "Herra omisti minut jo aikojen alusta lähtien." Hämmästyttävän lähelle tätä tulee taas vanha lestadiolaisten käyttämä käännös: "Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä."

        Sananl. 8:23: "Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista."

        Loppuosan pitäisi kuulua: "Ennen kuin maata olikaan." Vanha suomalainen käännös on tässäkin taas oikeassa: "Alussa ennenkuin maa oli."

        Sananl. 8:30: "Silloin minä hänen sivullansa HOIDOKKINA olin."

        Tämä on järkyttävä käännösvirhe. Hepreassa on sana "AMON", joka merkitsee maailmankaikkeuden arkkitehtiä. Egyptiläisilläkin AMON-jumala oli korkein ja maailmankaikkeuden luoja. En käsitä, mistä siihen on keksitty tuo HOIDOKKI-sana. Englantilainen Rotherhamin käännös sanoo sen: "Then became I beside him a firm and sure worker." Tämä on suomeksi: "Silloin minä hänen rinnallansa olin varma ja vahva työtoveri."

        >>>"Silloin minä hänen rinnallansa olin varma ja vahva työtoveri.<<<

        Tuo työtoveri sanakin voidaan vääntää tarkoittavan sitä että Jeesus oli Jumalan työvoveri luomisessa samalla tavalla kuin ihmiselläkin on työtoveri töissä ja he tekevät samaa työtä yhdessä. Jeesus ei ole Isästä erillinen koska Hän on aina ollut Isässä ja Isä on aina asunut Hänessä ja Hän ja Isä ovat YKSI Jumala.

        Jumala loi kaiken yksin, Kukaan ei ollut Häntä auttamassa eikä työvorverina.

        Jesaja:44:24 "Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani?"

        Mutta luomisessa oli Sana ja Henki ts. yksi Jumala.

        Ps 33:6 "Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä." SANA JA HENKI ESIINTYY LUOJANA!

        Herra, Sana ja Henki = yksi Jumala.
        Jumala sanoi ja Pyhä Henki toteutti ja tapahtui niin.

        Ihmisen(kin) luomisessa oli Jumala, Sana ja Pyhä Henki.

        Jumaa aloitti ihmisen(kin) luomisen puhumalla. Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme". Siis Jumala ja Sana. Job toteaa Pyhän Hengen, Jumalan Hengen, luoneen hänet ja Kaikkivaltiaan Hengen elävöittävän hänet.

        Job 33:4 "Jumalan henki on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut. Vastaa minulle, jos taidat; varustaudu minua vastaan, nouse taisteluun. Katso, Jumalan edessä minä olen samanlainen kuin sinä: hyppysellinen savea olen minäkin."


      • tietoonVALTAA
        Jaikal91 kirjoitti:

        >>>"Silloin minä hänen rinnallansa olin varma ja vahva työtoveri.<<<

        Tuo työtoveri sanakin voidaan vääntää tarkoittavan sitä että Jeesus oli Jumalan työvoveri luomisessa samalla tavalla kuin ihmiselläkin on työtoveri töissä ja he tekevät samaa työtä yhdessä. Jeesus ei ole Isästä erillinen koska Hän on aina ollut Isässä ja Isä on aina asunut Hänessä ja Hän ja Isä ovat YKSI Jumala.

        Jumala loi kaiken yksin, Kukaan ei ollut Häntä auttamassa eikä työvorverina.

        Jesaja:44:24 "Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani?"

        Mutta luomisessa oli Sana ja Henki ts. yksi Jumala.

        Ps 33:6 "Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä." SANA JA HENKI ESIINTYY LUOJANA!

        Herra, Sana ja Henki = yksi Jumala.
        Jumala sanoi ja Pyhä Henki toteutti ja tapahtui niin.

        Ihmisen(kin) luomisessa oli Jumala, Sana ja Pyhä Henki.

        Jumaa aloitti ihmisen(kin) luomisen puhumalla. Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme". Siis Jumala ja Sana. Job toteaa Pyhän Hengen, Jumalan Hengen, luoneen hänet ja Kaikkivaltiaan Hengen elävöittävän hänet.

        Job 33:4 "Jumalan henki on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut. Vastaa minulle, jos taidat; varustaudu minua vastaan, nouse taisteluun. Katso, Jumalan edessä minä olen samanlainen kuin sinä: hyppysellinen savea olen minäkin."

        jaikal91. Amerikan intiaani sanoisi tuohon, "sinä puhut HALKINAISELLA KIELELLÄSI". Kysyttäessä kirkkojen johtajilta, mitä tarkoittaa "Kolminaisuus-oppi", he vastaavat " SE ON SUURI SALAISUUS ", koska mikään raamatunpaikka ei sitä tue. ISÄ ja MINÄ olemme YHTÄ, huomaa YHTÄ ? mutta missään ei sanota ME OLEMME "YKSI, ja SAMA PERSOONA. Minä ja isäni olimme niin monessa asiassa YHTÄ ( mieltä, ajatusta ) että naapuritkin sanoivat ,Isä ja Poika ovat yhdenlaiset. Vieläkin suomenkielessä on sana "yhdenlaiset" ? Yhdenmukaiset ? Kovin samanlaiset ? Koska heidän uskomuksensa sekä tekonsa muistuttavat kovin toisistaan. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt, mutta Jeesuksen näkivät tuhannet ihmiset hänen aikanaan. Ihminen ei voi olla kasvotusten "yliluonnollisen voiman edessä" tuhoutumatta alkutekijöihinsä, niin suuri ero on ISÄN ja POJAN ,(poikien) kesken. Jos kirjoitat tämän muistiin, niin paljon muutakin saattaa tulle esille tulevaisuudessa. Miellyttäviä lukutuokioita jokaiselle.


    • Kirjakääröt

      Luuk.1:32 Hän on oleva suuri, ja hänen pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen. Biblia (1776). Sen pitää oleman suuren, ja pitää kutsuttaman Ylimmäisen Pojaksi.......

      • 2_16PmUSTime

        Miksi "alennat ISÄN pojaksi", onhan asia selvä mikä ero heissä on. Poika ei koskaan ole antanut elämää isälleen, vaan päinvastoin. Isä on ylin, ja pojat alamaisia isälleen. Nämä väittelyt alkavat väsyttämään, koska muutamia tyyppejä ei millään todisteilla saada ymmärtämään raamattua. Kirkolliset ISÄT ovat tehneet tuhotyönsä kovin "perusteellisin tuloksin". Nyt on aika siirtyä "taka-vasemmalle" nauttimaan KALKKUNASTA. 2,16 PM, US Time.


    • tietotuusjaelämä

      Aiotko kristitty.net olla taas lauantaina polttamassa uhria suloiseksi tuoksuksi Jumalalle Siinain vuorella? Katsos kun sellainen pitää tehdä sapattina, muuten rikot TAAS käskyä.

      • Olen jo miljoonia kertoja vastannut tähän, miksi emme voi uhrata ilman temppeliä. Raamatussa meille ei anneta mitään lupaa uhrata missä sattuu, vaan uhrit tulee toimittaa siinä paikassa, jonka Jumala osoittaa. Koska temppeliä ei ole, emme voi uhrata.

        Uhrit eivät mitenkään oleellisesti liity sapattiin. Sapatti annettiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista ja ennen kuin uhraamisesta oli säädetty yhtään mitäään. Voimme näin ollen hyvin viettää sapattia uhraamatta eläinuhreja.


    • Jeesuksen.seuraaja

      Jeesus on Jumala. On yksi Jumala Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Varokaa harhaoppeja ja Jeesuksen kieltäjiä!

      1. Joh. 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen POJASSANSA, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on TOTINEN JUMALA ja iankaikkinen elämä.
      21 Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.

      Room. 9:5 heidän ovat isät, ja heistä on KRISTUS lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!

      • nyt.huomasin

        No, niinpä onnii. Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen tuntea totinen Jumala. Hän on totinen Jumala, jonka Pojassa me olemme.


      • nyt.huomasin kirjoitti:

        No, niinpä onnii. Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen tuntea totinen Jumala. Hän on totinen Jumala, jonka Pojassa me olemme.

        Aamen!

        Totinen Jumala on siis isä, jonka poika Jeesus kristus on!

        Aamen, totisesti! Juuri sitä Johannes on kaikissa kirjoituksissaan todistanut ja yrittänyt saada muutkin uskomaan evankeliumin! (Joh 20:31)


      • Jeesuksen.seuraaja
        unitaari kirjoitti:

        Aamen!

        Totinen Jumala on siis isä, jonka poika Jeesus kristus on!

        Aamen, totisesti! Juuri sitä Johannes on kaikissa kirjoituksissaan todistanut ja yrittänyt saada muutkin uskomaan evankeliumin! (Joh 20:31)

        Väännätte kieroon Jumalan Sanan. Tuossa sanotaan, että olemme siinä Totisessa eli hänen Pojassansa, joka on totinen Jumala. Lisäksi sivuutitte:

        Room. 9:5 heidän ovat isät, ja heistä on KRISTUS lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!

        Jeesuksen Jumaluus, siis se, että Hän on Jumala, käy ilmi monesta muustakin kohdasta.

        KRISTUKSEN HENKI (1. Piet. 1) on JUMALAN HENKI. Oletteko ikinä miettineet sitä? Jeesus on Jumala! Teillä ei ole syntien sovitusta, jos kiellätte Jeesuksen Jumalana. Jumala ei jaa kunniaa. Vain Jumala pystyi tekemään sovitustyön. Mutta Jumala on salannut nämä "viisailta" ja ilmoittanut sen lapsenmielisille. "Viisaat" vääntävät kieroon Jumalan Sanan.


      • Jeesuksen.seuraaja kirjoitti:

        Väännätte kieroon Jumalan Sanan. Tuossa sanotaan, että olemme siinä Totisessa eli hänen Pojassansa, joka on totinen Jumala. Lisäksi sivuutitte:

        Room. 9:5 heidän ovat isät, ja heistä on KRISTUS lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!

        Jeesuksen Jumaluus, siis se, että Hän on Jumala, käy ilmi monesta muustakin kohdasta.

        KRISTUKSEN HENKI (1. Piet. 1) on JUMALAN HENKI. Oletteko ikinä miettineet sitä? Jeesus on Jumala! Teillä ei ole syntien sovitusta, jos kiellätte Jeesuksen Jumalana. Jumala ei jaa kunniaa. Vain Jumala pystyi tekemään sovitustyön. Mutta Jumala on salannut nämä "viisailta" ja ilmoittanut sen lapsenmielisille. "Viisaat" vääntävät kieroon Jumalan Sanan.

        "... heidän ovat isät ja heistä on kristus lihan mukaan. Jumala, joka on yli kaiken, olkoon kiitetty iankaikkisesti, aamen!" (Room. 9:5)

        Kreikankielen alkutekstissä ei ole pronominia "hän", jolla viitattaisiin Jeesukseen: "hän, joka on yli kaikkien..." Se pronomini on Raamatun kääntäjien lisäys alkuperäiseen tekstiin ja puoltaa heidän virheellistä teologista näkemystään, jonka mukaan Jeesus kristus on isän vertainen Jumala.

        Huomaa, miten jakeen merkitys muuttuu oleellisesti, kun laitamme välimerkiksi pisteen siihen kohtaan, johon se oikeasti kuuluisi. Paavali ei suinkaan väitä Jeesusta "Jumalaksi" vaan kiittää tässä isää, niin kuin muuallakin kirjeissään. Jeesuksen Kristuksen Jumala ja isä olkoon ylistetty iankaikkisesti, aamen! (Room. 15:6; 2. Kor. 1:3; 11:31; Efe. 1:3; Fil. 1:11)

        Ei ole tarpeen käydä erikseen lävitse jokaista Raamatun kohtaa, sillä niiden tutkimisen kautta et näe totuutta. Sitä tärkeämpää on nähdä kokonaisuus ja tuntea Raamattua sen alkukielillä sekä kirjoitusten ilmestysmisjärjestyksessä. Vanhimmat evankeliumit eli Matteus, Markus ja Luukas eivät viittaa sanallakaan Jeesuksen olemiseen isän tykönä ennen syntymistään ihmiseksi tai siihen, että hän olisi isän vertainen Jumala, tai että Jumala olisi kolmiyhteinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Matt 28:19 on tunnetusti katolisten isien tekemä myöhempi lisäys alkuperäiseen evankeliumiin eikä sanoja "Isä ja Poika ja Pyhä Henki" mainita missään muualla Raamatussa. Sen sijaan opetuslapset kastoivat uskovia "Herran Jeesuksen" tai "Jeesuksen Kristuksen" nimeen, eivät koskaan "isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen", koska se kaava oli heille tuntematon ja vieras.

        Luukkaan kirjoittama Apostolien teot eli hänen toinen kirjeensä Teofilukselle kertoo sen, miten apostolit julistivat käytännössä evankeliumia, jonka kautta sanan kuulijat pelastuivat. Apostolien teoissa ei mainita sanallakaan sitä, että Jeesus olisi ollut olemassa isän tykönä ennen maailman luomista ja että hän olisi kaiken luonut kaikkivaltias Jumala tai että Jumala olisi kolmiyhteinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki ja näiden asioiden totena pitäminen olisi pelastumisen ehto. Luukas vaikenee Apostolien teoissa kokonaan Jeesuksen olemisesta jotakin muuta kuin ihminen ja kolmiyhteistä Jumalaa apostolit eivät Luukkaan kertomusten mukaan tunteneet eikä siihen uskominen ollut pelastumisen ehto ja neitseestä syntymistä ei mainita missään muualla kuin monitulkintaisissa ja kyseenalaisissa Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien aluissa. Silläkään ei ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta, koska sitä ei painoteta millään tavalla Uuden testamentin kirjoituksissa ja paimen- sekä opetuskirjeissä.


      • Jeesuksen.seuraaja
        unitaari kirjoitti:

        "... heidän ovat isät ja heistä on kristus lihan mukaan. Jumala, joka on yli kaiken, olkoon kiitetty iankaikkisesti, aamen!" (Room. 9:5)

        Kreikankielen alkutekstissä ei ole pronominia "hän", jolla viitattaisiin Jeesukseen: "hän, joka on yli kaikkien..." Se pronomini on Raamatun kääntäjien lisäys alkuperäiseen tekstiin ja puoltaa heidän virheellistä teologista näkemystään, jonka mukaan Jeesus kristus on isän vertainen Jumala.

        Huomaa, miten jakeen merkitys muuttuu oleellisesti, kun laitamme välimerkiksi pisteen siihen kohtaan, johon se oikeasti kuuluisi. Paavali ei suinkaan väitä Jeesusta "Jumalaksi" vaan kiittää tässä isää, niin kuin muuallakin kirjeissään. Jeesuksen Kristuksen Jumala ja isä olkoon ylistetty iankaikkisesti, aamen! (Room. 15:6; 2. Kor. 1:3; 11:31; Efe. 1:3; Fil. 1:11)

        Ei ole tarpeen käydä erikseen lävitse jokaista Raamatun kohtaa, sillä niiden tutkimisen kautta et näe totuutta. Sitä tärkeämpää on nähdä kokonaisuus ja tuntea Raamattua sen alkukielillä sekä kirjoitusten ilmestysmisjärjestyksessä. Vanhimmat evankeliumit eli Matteus, Markus ja Luukas eivät viittaa sanallakaan Jeesuksen olemiseen isän tykönä ennen syntymistään ihmiseksi tai siihen, että hän olisi isän vertainen Jumala, tai että Jumala olisi kolmiyhteinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Matt 28:19 on tunnetusti katolisten isien tekemä myöhempi lisäys alkuperäiseen evankeliumiin eikä sanoja "Isä ja Poika ja Pyhä Henki" mainita missään muualla Raamatussa. Sen sijaan opetuslapset kastoivat uskovia "Herran Jeesuksen" tai "Jeesuksen Kristuksen" nimeen, eivät koskaan "isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen", koska se kaava oli heille tuntematon ja vieras.

        Luukkaan kirjoittama Apostolien teot eli hänen toinen kirjeensä Teofilukselle kertoo sen, miten apostolit julistivat käytännössä evankeliumia, jonka kautta sanan kuulijat pelastuivat. Apostolien teoissa ei mainita sanallakaan sitä, että Jeesus olisi ollut olemassa isän tykönä ennen maailman luomista ja että hän olisi kaiken luonut kaikkivaltias Jumala tai että Jumala olisi kolmiyhteinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki ja näiden asioiden totena pitäminen olisi pelastumisen ehto. Luukas vaikenee Apostolien teoissa kokonaan Jeesuksen olemisesta jotakin muuta kuin ihminen ja kolmiyhteistä Jumalaa apostolit eivät Luukkaan kertomusten mukaan tunteneet eikä siihen uskominen ollut pelastumisen ehto ja neitseestä syntymistä ei mainita missään muualla kuin monitulkintaisissa ja kyseenalaisissa Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien aluissa. Silläkään ei ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta, koska sitä ei painoteta millään tavalla Uuden testamentin kirjoituksissa ja paimen- sekä opetuskirjeissä.

        "Ei ole tarpeen käydä erikseen lävitse jokaista Raamatun kohtaa, sillä niiden tutkimisen kautta et näe totuutta." Ei vai? Olet kyllä todella eksynyt. Et voi ymmärtää kokonaisilmoitusta, jos et käy läpi jokaista jaetta! Jeesuksen Jumaluus tulee monesta kohti esiin. VT:sta näemme, että Jumala ei jaa kunniaa KENENKÄÄN kanssa. Jumalako, joka ei jaa kunniaa, antaisi kuitenkin KAIKEN VALLAN POJALLE. Lisäksi, Jeesus puhuu Raamatussa siitä kunniasta, joka Hänellä oli Isän kanssa ennenkuin maailma on luotu. Jeesus on Jumala. En puhu nyt "kolminaisopista" vaan siitä faktasta, että Raamattu sanoo sekä Isän olevan Jumala, Pojan olevan Jumala sekä Pyhän Hengen olevan Jumala. Siksihän Raamattu sanoo, että Jumala on YKSI, ettei kukaan ajattelisi, että on kolme erillistä Jumalaa!

        Joh. 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja ME tulemme hänen tykönsä ja JÄÄMME hänen tykönsä asumaan.

        >> Kun Pyhä Henki on ihmisessä, sekä Isä että Poika ovat ihmisessä eli Jumala on ihmisessä!

        2. Kor. 13:5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että JEESUS KRISTUS ON TEISSÄ? Ellei, niin ette kestä koetusta.

        >> Tästäkin käy ilmi, että kun Pyhä Henki on ihmisessä, Jumala on ihmisessä. Jeesus on Jumala.

        Room. 8:10 Mutta jos KRISTUS ON TEISSÄ, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.

        2. Kor. 3:17 Sillä HERRA on HENKI, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus. 18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa HERRA, joka on HENKI.

        Kol. 1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: KRISTUS TEISSÄ, kirkkauden toivo.

        1. Piet. 3:15 vaan pyhittäkää HERRA KRISTUS SYDÄMISSÄNNE ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla

        1. Piet. 1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva KRISTUKSEN HENKI viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.

        Room. 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole KRISTUKSEN HENKEÄ, se ei ole hänen omansa.

        >> KRISTUKSEN Henki on JUMALAN Henki! Jeesus on Jumala!

        Hepr. 1:8 mutta POJASTA: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

        Mark. 12:36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'HERRA sanoi minun HERRALLENI: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi
        alle'.

        Jes. 42:8 Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

        Jes. 43:11 Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.

        2. Tim. 1:10 mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta

        2. Piet. 1:11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan

        Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu KAIKKI VALTA taivaassa ja maan päällä

        >> VT:sta näemme, että Jumala on ainoa Pelastaja ja Jumala ei jaa kunniaa. UT:sta näemme, että Jeesus on Pelastaja ja Isällä ja Hänellä on yhteinen kunnia. Jeesus on Jumala ja Hänellä on kaikki valta taivaissa ja maan päällä.

        1. Moos. 1:26 Ja JUMALA sanoi: "TEHKÄÄMME ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

        Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.

        Joh. 8:19 Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".

        >> On yksi Jumala Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

        Matt. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

        >> Jumalan salaisuus ei paljastu "viisaille" vaan lapsenmielisille, jotka uskovat mitä Jumala sanoo. Jeesuksen Jumaluus käy ilmi Raamatusta, ja joka toista väittää, saarnaa väärää evankeliumia.

        Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        2. Kor. 11:4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.


      • kysyRohkeasti
        Jeesuksen.seuraaja kirjoitti:

        Väännätte kieroon Jumalan Sanan. Tuossa sanotaan, että olemme siinä Totisessa eli hänen Pojassansa, joka on totinen Jumala. Lisäksi sivuutitte:

        Room. 9:5 heidän ovat isät, ja heistä on KRISTUS lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!

        Jeesuksen Jumaluus, siis se, että Hän on Jumala, käy ilmi monesta muustakin kohdasta.

        KRISTUKSEN HENKI (1. Piet. 1) on JUMALAN HENKI. Oletteko ikinä miettineet sitä? Jeesus on Jumala! Teillä ei ole syntien sovitusta, jos kiellätte Jeesuksen Jumalana. Jumala ei jaa kunniaa. Vain Jumala pystyi tekemään sovitustyön. Mutta Jumala on salannut nämä "viisailta" ja ilmoittanut sen lapsenmielisille. "Viisaat" vääntävät kieroon Jumalan Sanan.

        Ymmärtäisit heti mistä on kysymys, jos tietäisit "Ylimmän persoonan henkilökohtaisen NIMEN "? Isän NIMI on ,hebreaksi YAHWE, Kreikaksi JEHOVA. Pane nämä sanat ylös, mutta ei niin ylös ettet niihin yletä. Onko olemassa jotakin muuta mitä haluaisit tietää ?
        Kysy vain rohkeasti, meitä näyttää olevan täällä muutamia jotka olemme siihen kyvykkäitä.


    • tietotuusjaelämä

      Eiköhän se ole tullut jo kaikille selväksi että on kirkkoja ja uskonnollispoliittisia järjestöjä ja lahkoja jotka opettavat pakanallisuuteen perustuvaa kolminaisuusoppia. Mutta jatkakaa tuota eksyttämistä jonka takana on valheen isä perkele.

      Joh. 20:17
      Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

      ...sanoi Jeesus itse.

    • Mikä oli syy, minkä vuoksi Johannes kirjoitti evankeliuminsa?

      "...mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on kristus, Jumalan poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä." (Joh 20:31)

      Kolmiyhteiseen jumalaan uskovien mielestä Johanneksen tarkoitus oli saada lukijat ja kuulijat uskomaan, että Jeesus kristus on kaikkivaltias kaiken luonut Jumala, isän Jumalan vertainen, ja sen lisäksi he luulevat, että Johannes tahtoi saada lukijat uskomaan kolmiyhteiseen Jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. He tunnustavat toki sen, että Johanneksen tarkoitus oli saada lukijat uskomaan, että Jeesus on kristus, Jumalan poika, koska se sanotaan suoraan Raamatussa, mutta he luulevat, että Johannes yritti sen lisäksi saada lukijat uskomaan, että "Jumalan Poika" on kaiken luonut iankaikkinen Jumala ilman elämän alkua ja samanarvoinen kuin isä Jumala tai että Jumala on kolmiyhteinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki, vaikka Poika olisikin Isää alempi hierarkiassa ja vain Isä on Kaikkivaltias (kolmiyhteisen jumalan opin yhden muunnelman mukaan Jumalan persoonien sisällä vallitsee arvojärjestys Isä ja Poika ja Pyhä Henki suurimmasta pienimpään).

      Johanneksen ainoa tarkoitus oli kuitenkin saada lukijat uskomaan se, että Jeesus kristus on se Jumalan sanassaan lupaama ihminen, jonka hän oli herättävä ylös kuolleista ja korottava sen jälkeen kaikkien luotujen herraksi ja iankaikkiseksi kuninkaaksi, josta profeetat olivat ennustaneet. Koska Johanneksen vanhuuden päivinä Efesossa oli paljon doketisteiksi nimettyjä harhaoppisia, jotka eivät tunnustaneet Jeesusta kristusta ihmiseksi, lihassa tulleeksi Jumalan pojaksi, niin Johannes painotti Jeesuksen ihmisyyttä eli lihaksi tuloa kirjeissään ja myös evankeliuminsa alussa.

      Johannes ei siis väittänyt, että Jeesus kristus on Jumala, joka tuli lihaksi eli syntyi ihmiseksi – niin kuin katoliset isät uskoivat sekoittamalla pakanoiden uskomukset Raamatun kertomuksiin – vaan Johannes yksinkertaisesti kertoi sen, että Jeesus on Jumalan lupaama profeetta, kuningas ja kristus, jolle Jumala oli antava hänen isänsä Daavidin valtaistuimen ikuisiksi ajoiksi profeettojen ennustusten mukaan. Profeetat olivat ennustaneet tästä ihmislapsesta, josta oli tuleva iankaikkinen kuningas, ja Johannes todisti yhtäpitävästi heidän, Jeesuksen ja apostolien kanssa, että Jeesus kristus on juuri se ihminen, josta oli tuleva iankaikkinen kuningas ja kaikkien herra kuolleista herätetyksi tulemisen jälkeen.

      1.Johanneksen kirje:
      4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

      1.Johanneksen kirje:
      5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
      5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
      5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
      5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
      5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan poika?

      Kaikista näistä selvistä Johanneksen sanoista huolimatta eksytetyt luulevat Johanneksen yrittäneen todistaa Jeesuksen olevan isän vertainen kaiken luonut kaikkivaltias Jumala. He eivät ymmärrä sitä, että sanaa "kristus" (voideltu) on käytetty Raamatussa vain ihmisistä, ei koskaan enkeleistä tai Jumalasta, joten se, että joku tunnusti apostolien aikana Jeesuksen kristukseksi, lihassa tulleeksi, oli väkevä todistus sen puolesta, että Jeesus kristus on ihminen sen sijaan, että hän olisi jokin henkiolento tai illuusio tai Jumala itse, niin kuin jotkut harhaoppiset luulivat ja alkoivat Jeesuksesta väittää 100-luvun loppupuolella apostolien ajan jälkeen.

      Se, joka tunnustaa, että Jeesus kristus on lihassa tullut Jumalan poika ja Jumala, hänen isänsä, on lähettänyt hänet maailman vapahtajaksi ja herättänyt hänet ylös kuolleista, on Jumalasta, mutta ne eivät ole Jumalasta, jotka kieltävät tämän Jeesuksen kristuksen evankeliumin ja pitävät sen sijaan totena katolisia taruja, jotka eivät totta ole.

      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/02/15/katoliset-tarut-jeesuksesta-paljastettuna/

    • saarnasetä

      On se aikamoinen poika, jo syntyessään oli oikein potra poika itämaisten hyvin viisaitten tietäväistenkin mukaan, näitä tietäväisiä oli sentään kolme henkilöä, ja kaikki olivat samaa mieltä jokseenkin. Tosin tämä pojan iskä oli vähän kuivahko, aneeminen puuseppä, mutta pojasta polvi parani.

    • Raamatun mukaan isä on yksin se ainoa Jumala, josta profeetat, Jeesus ja apostolit ovat todistaneet. Tämä voidaan nähdä mm. siitä, että sana "Jumala" voidaan korvata aina sanalla "isä" sanoman siitä muuttumatta, kun sanalla "Jumala" on viitattu kaiken luoneeseen kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Sanaa "Jumala" ei voida silloin korvata sanoilla "Herra Jeesus Kristus" tai "Jumalan Poika" tai "Isä ja Poika ja Pyhä Henki" sanoman siitä muuttumatta. Jo pelkästään tämän perusteella pitäisi totuutta rakastavan Jumalan lapsen ryhtyä tutkimaan huolellisesti sitä, onko Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan oppi Jumalasta vai onko se katolisilta isiltä peritty harhaoppi, jota on yritetty väen väkisin tukea Raamatun kirjoituksilla tulkitsemalla niitä virheellisesti tai kääntämällä niitä väärin.

      Otetaan esimerkiksi Johanneksen 1. kirje. Johannes tarkoittaa sanalla "Jumala" selvästi isää Jumalaa, ei hänen poikaansa Jeesusta, joka on lihassa tullut kristus, eikä pyhää henkeä, jonka kautta isä Jumala toimii tässä maailmassa ja omissaan sekä yhdistää meidät keskenämme (isän ja pojan ja kaikki uskovat pyhässä hengessä).

      "Jumala on valkeus" 1Joh 1:5: asiayhteys eli jakeet ympärillä kertovat sen, että "Jumala" on tässä yksin "isä", ei kukaan muu hänen kanssaan, ja Jeesus kristus on "hänen poikansa", ei "Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona" niin kuin katolisessa uskossa olevat luulevat.

      "...Jumalan rakkaus... Jumalan sana... Jumalan tahdon" (1Joh 2:5, 14, 17): Jumala on näissä jakeissa selvästi isä yksin eikä kukaan muu hänen rinnallaan.

      "...Jumalan lapsiksi... Jumalan lapsia... Jumalan Poika... Jumalasta syntynyt... Jumalan siemen... Jumalasta syntynyt... hän ei ole Jumalasta syntynyt (1Joh 3:1, 2, 8, 9... 10 jne.): kaikissa kohdissa sana "Jumala" viittaa isään, ei keneenkään muuhun.

      "...ovatko ne Jumalasta... Jumalan Hengen... on Jumalasta... Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan (1Joh 4:1, 2,... 9,...) jne. Sana "Jumala" viittaa aina "isään", ei keneenkään muuhun.

      "... Jumalasta syntynyt... Jumalan lapsia... (1Joh 5:1, 2,...): tämän luvun ja koko kirjeen jokaisessa kohdassa sana "Jumala" viittaa aina yksin isään Jumalaan, ei kenenkään muuhun hänen rinnallaan. Miten siis voisi olla, että kirjeen viimeisessä kohdassa (j. 20) sana "Jumala" viittaisikin "Jumalan poikaan" sen sijaan, että se viittaisi edelleen "isään", niin kuin se on viitannut kaikissa muissa kohdissa ja Johanneksen muissa kirjoituksissa?

      • kyssäri

        Onko Jeesus mielestäsi luotu?


      • saarnasetä

        Siis kyseessä onkin sitten koeputkihedelmöitys!!!!!


      • kyssäri kirjoitti:

        Onko Jeesus mielestäsi luotu?

        Ihminen kristus Jeesus on saanut alkunsa äitinsä Marian kohdussa, mitä ennen hän ei ole ollut olemassa. Sikäli kuin kaikkia naisen kohdusta syntyneitä ihmisiä kutsutaan "luoduiksi", niin Jeesus kristus on todellakin luotu, sen sijaan, että hän olisi kaiken luonut kaikkivaltias tai isän vertainen iankaikkinen Jumala vailla elämän alkua.


      • kyssäri
        unitaari kirjoitti:

        Ihminen kristus Jeesus on saanut alkunsa äitinsä Marian kohdussa, mitä ennen hän ei ole ollut olemassa. Sikäli kuin kaikkia naisen kohdusta syntyneitä ihmisiä kutsutaan "luoduiksi", niin Jeesus kristus on todellakin luotu, sen sijaan, että hän olisi kaiken luonut kaikkivaltias tai isän vertainen iankaikkinen Jumala vailla elämän alkua.

        Sinulla suomut silmillä pahemman kerran jos uskot saavasi sanomallasi kannattajia. En näe muuta motiivia ns. lähetystyöllesi. Otetaan vaikka yksi Raamatunkohta monista joka todistaa Hänen ennalta olon.

        Joh. 8:57. Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        58. Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
        59. Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.


      • kyssäri kirjoitti:

        Sinulla suomut silmillä pahemman kerran jos uskot saavasi sanomallasi kannattajia. En näe muuta motiivia ns. lähetystyöllesi. Otetaan vaikka yksi Raamatunkohta monista joka todistaa Hänen ennalta olon.

        Joh. 8:57. Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        58. Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
        59. Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.

        Näe kokonaisuus sen sijaan, että yrittäisit yksittäisillä jakeilla pitää kiinni katolisilta isiltä perityssä harhaopissa. Kokonaisuus on se, että Raamatun kirjoitukset esittävät Jeesuksen kristuksen ihmisenä, jonka Jumala on herättänyt kuolleista ja korottanut sen jälkeen kaikkien luotujen herraksi. Tämä on evankeliumin ydin ja sitä seuraa lupaus ylösnousemus kuolleista ja ikuinen elämä kaikille Kristuksen omille.

        Vastaan silti vielä lainaamaasi kohtaan, jota et varmaankaan ole tutkinut heprean- ja kreikankielisistä alkuteksteistä, niin että voisit ymmärtää sen, mitä nyt todeksi väität. Vastaan eri viestissä, koska vastaus on pitkä.


      • Johanneksen evankeliumi:
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."

        Tässä on törkeä käännösvirhe, joka on tehty pelkästään sen asian tukemiseksi, että Jeesuksen uskotaan olleen olemassa ennen kuin Aabraham oli syntynyt. Tällä jakeella perustellaan myös sitä, että Jeesus on isänsä vertainen Jumala, mikä on myös virheellinen tulkinta Raamatusta.

        Kreikankielessä on tässä preesens, joten Jeesus sanoi "minä olen" sen sijaan, että olisi sanonut "minä olen ollut". Sama preesens esiinty jakeissa 24 ja 28, joihin se on käännetty oikein "minä olen". Vain tarkoitushakuisella kääntämisellä käännetään sama aikamuoto eri tavalla yhteen jakeeseen, mikä kuvastaa kääntäjän vilpillistä mieltä. Vielä sitäkin vilpillisempiä ovat kaikki ne, joille tämä asia on paljastettu, mutta jotka jatkavat siitä huolimatta tämän perustelun käyttämistä todisteena Jeesuksen olemisesta Jumalan tykönä ennen maailman luomista ja ennen Aabrahamin syntymää.

        Toinen virhe on puhua Aabrahamin syntymisestä. Tässä on käytetty verbiä "ginomai", joka on suomeksi "tulla", "tulla esiin", "ilmestyä", "tehdä" tai "luoda". Verbi ginomai voidaan lisäksi kääntää aivan oikein perfektissä imperfektin sijasta, sillä kreikassa tässä on toinen aoristi muoto, joka voidaan kääntää myös perfektillä ja on monissa Uuden testamentin jakeissa siten käännettykin, etenkin englanninkielisissä käännöksissä. Jae kuuluu paremmin käännettynä tällä tavalla:

        Joh 8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham on tullut, minä olen."

        Jos jakeessa Joh 8:58 puhuttaisiin Aabrahamin syntymisestä, niin silloin olisi käytetty verbiä "gennao", joka on suomeksi "syntyä". Tässä ei puhuta kuitenkaan Aabrahamin syntymisestä vaan siitä, että Aabrahamin piti tulla maailman näyttämölle ylösnousemuksen kautta, mutta se ei voinut tapahtua ennen kuin kristus olisi tullut ennen häntä. Jeesus todistaa tässä siis sen, että hänen piti ilmestyä kansansa keskelle ennen kuin Aabraham nousisi ylös kuolleista, sillä hän on se luvattu Kristus, joka hallitsisi juutalaisten odottamassa tulevassa maailmassa kuninkaana iankaikkisesti ja olisi Aabrahamia suurempi "profeetta"; suurempi kuin hän, jota israelilaiset sanoivat isäkseen, sillä he olivat Aabrahamin lapsia!

        On ehkä parempi lukea pidempi pätkä tätä keskustelua, jotta huomaat, mistä asiayhteydessä puhutaan. Jeesus sanoo tekevänsä aina Jumalan tahdon ja olevansa Jumalan lähettämä, mutta juutalaiset eivät tunnusta sitä asiaa vaan väittävät hänen olevan aviorikoksesta syntynyt ja että hänessä on riivaaja. Jumalaa he sanovat omaksi isäkseen niin kuin myös Aabrahamia, jonka lapsia he biologisen syntymänsä kautta olivat. Tämä on siis kohtauksen tausta ja tilanne (Joh 8:12-30), kun lainaan tähän keskustelun loppuvaiheen. Se kuuluu paremmin suomeksi käännettynä näin (vuoden 38 käännöksessä on jakeissa 51,52 ja 58 käännösvirheitä, mutta ne on korjattu tähän)....


      • unitaari kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumi:
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."

        Tässä on törkeä käännösvirhe, joka on tehty pelkästään sen asian tukemiseksi, että Jeesuksen uskotaan olleen olemassa ennen kuin Aabraham oli syntynyt. Tällä jakeella perustellaan myös sitä, että Jeesus on isänsä vertainen Jumala, mikä on myös virheellinen tulkinta Raamatusta.

        Kreikankielessä on tässä preesens, joten Jeesus sanoi "minä olen" sen sijaan, että olisi sanonut "minä olen ollut". Sama preesens esiinty jakeissa 24 ja 28, joihin se on käännetty oikein "minä olen". Vain tarkoitushakuisella kääntämisellä käännetään sama aikamuoto eri tavalla yhteen jakeeseen, mikä kuvastaa kääntäjän vilpillistä mieltä. Vielä sitäkin vilpillisempiä ovat kaikki ne, joille tämä asia on paljastettu, mutta jotka jatkavat siitä huolimatta tämän perustelun käyttämistä todisteena Jeesuksen olemisesta Jumalan tykönä ennen maailman luomista ja ennen Aabrahamin syntymää.

        Toinen virhe on puhua Aabrahamin syntymisestä. Tässä on käytetty verbiä "ginomai", joka on suomeksi "tulla", "tulla esiin", "ilmestyä", "tehdä" tai "luoda". Verbi ginomai voidaan lisäksi kääntää aivan oikein perfektissä imperfektin sijasta, sillä kreikassa tässä on toinen aoristi muoto, joka voidaan kääntää myös perfektillä ja on monissa Uuden testamentin jakeissa siten käännettykin, etenkin englanninkielisissä käännöksissä. Jae kuuluu paremmin käännettynä tällä tavalla:

        Joh 8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham on tullut, minä olen."

        Jos jakeessa Joh 8:58 puhuttaisiin Aabrahamin syntymisestä, niin silloin olisi käytetty verbiä "gennao", joka on suomeksi "syntyä". Tässä ei puhuta kuitenkaan Aabrahamin syntymisestä vaan siitä, että Aabrahamin piti tulla maailman näyttämölle ylösnousemuksen kautta, mutta se ei voinut tapahtua ennen kuin kristus olisi tullut ennen häntä. Jeesus todistaa tässä siis sen, että hänen piti ilmestyä kansansa keskelle ennen kuin Aabraham nousisi ylös kuolleista, sillä hän on se luvattu Kristus, joka hallitsisi juutalaisten odottamassa tulevassa maailmassa kuninkaana iankaikkisesti ja olisi Aabrahamia suurempi "profeetta"; suurempi kuin hän, jota israelilaiset sanoivat isäkseen, sillä he olivat Aabrahamin lapsia!

        On ehkä parempi lukea pidempi pätkä tätä keskustelua, jotta huomaat, mistä asiayhteydessä puhutaan. Jeesus sanoo tekevänsä aina Jumalan tahdon ja olevansa Jumalan lähettämä, mutta juutalaiset eivät tunnusta sitä asiaa vaan väittävät hänen olevan aviorikoksesta syntynyt ja että hänessä on riivaaja. Jumalaa he sanovat omaksi isäkseen niin kuin myös Aabrahamia, jonka lapsia he biologisen syntymänsä kautta olivat. Tämä on siis kohtauksen tausta ja tilanne (Joh 8:12-30), kun lainaan tähän keskustelun loppuvaiheen. Se kuuluu paremmin suomeksi käännettynä näin (vuoden 38 käännöksessä on jakeissa 51,52 ja 58 käännösvirheitä, mutta ne on korjattu tähän)....

        8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
        8:33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
        8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
        8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; poika pysyy iäti.
        8:36 Jos siis poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        8:37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
        8:38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
        8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme." Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
        8:40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
        8:41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi isä, Jumala."
        8:42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
        8:43 Minkä tähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
        8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
        8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
        8:46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
        8:47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
        8:48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
        8:49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan isääni, ja te häpäisette minua.
        8:50 Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.
        8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei näe ikuista kuolemaa."
        8:52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei maista iankaikkista kuolemaa.'
        8:53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
        8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
        8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niin kuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
        8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham on tullut, olen minä."
        8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.


      • unitaari kirjoitti:

        8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
        8:33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
        8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
        8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; poika pysyy iäti.
        8:36 Jos siis poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        8:37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
        8:38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
        8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme." Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
        8:40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
        8:41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi isä, Jumala."
        8:42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
        8:43 Minkä tähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
        8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
        8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
        8:46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
        8:47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
        8:48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
        8:49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan isääni, ja te häpäisette minua.
        8:50 Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.
        8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei näe ikuista kuolemaa."
        8:52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei maista iankaikkista kuolemaa.'
        8:53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
        8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
        8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niin kuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
        8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham on tullut, olen minä."
        8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.

        Jos olet nyt lukenut tätä keskustelua hieman pidemmän pätkän, niin näet selvemmin kokonaisuuden asiayhteydessään. Tarkoitukseni ei ole suinkaan väärentää Jumalan sanaa ja pyhiä kirjoituksia vaan osoittaa niiden sisältämä totuus, joka on se sanoma, jonka ne pitävät sisällään. Valitettavasti tätä koko kohtausta (Joh 8:12-59) ja monia muita kohtia on tulkittu virheellisesti ennalta totena pidetyn katolisen opin tueksi, niin että kovin monet eivät osaa mitään muuta tulkintaa totuutena edes ajatella ja jättävät tutkimatta tarkemmin, mitä tässä kohtauksessa tarkasti ottaen sanotaan ja mitä siinä tapahtuu.

        Kyseessä on siis kiivas väittely Jeesuksen ja niiden juutalaisten välillä, jotka eivät uskoneet, mutta osa oli jo aiemmin uskonut häneen, mutta ei kuitenkaan Jumalana vaan sinä Jumalan lupaamana kristuksena ja elävän Jumalan poikana, joka hän sanoi olevansa ja joka hän myös on. (Joh 8:12-30; 6:63-69; 7:26-42; 4:29, 42; 3:28; 1:20, 25, 41; 10:24; 11:27; 12:34; 20:31; Matt 16:16-19) Se kristus ja Jumalan poika on ihminen, eivätkä häneen uskovat mitään muuta koskaan hänestä väittäneet – toisin kuin häntä vainonneet juutalaisten hallitusmiehet ja kirjanoppineet, jotka syyttivät häntä väärin perustein Jumalan pilkasta: siitä, että hän olisi tehnyt itsestään Jumalan vertaisen! Siihen syntiin Jeesus ei koskaan syyllistynyt eikä syyllisty, sillä vain eksyneet ihmiset, antikristus ja saatana tekevät sen synnin! (Jes 14:1-27; Hes 28:1-19; 2Tess 2; 2Kor 11:4; Ilm 13:11-18; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34; Joh 5:44; 17:3)

        On tietysti mahdollista, että juutalaiset luulivat Jeesuksen puhuvan siitä, että hän olisi ollut olemassa jo ennen kuin Aabraham syntyi. Se ei todista kuitenkaan sitä, että Jeesus olisi puhunut siitä. Juutalaiset ymmärsivät toistuvasti väärin Jeesuksen sanoja ja syyttivät häntä väärin perustein erityisesti Jumalan pilkasta, johon hän ei koskaan syyllistynyt, sillä hän ei sanonut ikinä olevana isän vertainen Jumala tai edes sitä, että hän olisi ollut olemassa elävänä olentona ennen syntymistään ihmiseksi ja olisi luonut tämän maailman Jumalan kanssa tai hänen käskystään. Mitään tällaista Jeesus ei väittänyt, mutta katolisten tarujen ja virheellisten tulkintojen mukaan luullaan Jeesuksen sellaista väittäneen ja apostolien vielä vahvistaneen nämä valheelliset väitteet. Ne syytökset ovat kuitenkin vääriä syytöksiä niin kuin kaikki Jeesusta vastaan juutalaisten esittämät syytökset vääriä olivat! On hyvin erikoista, että nimeltään kristityt väittävät Jeesuksen syyllistyneen juuri niihin synteihin, joista juutalaiset häntä väärin perustein syyttivät! Ja he sanovat silti, että Jeesus ei tehnyt syntiä, vaikka heidän oppinsa mukaan hän rikkoi ensimmäistä käskyä vastaan, jonka mukaan isä on yksin se ainoa Jumala, joka on kaiken luonut ja on kaikkivaltias! (2Moos 20:1-11)

        Vaikka juutalaiset olisivat luulleet Jeesuksen nähneen Aabrahamin jo ennen ihmiseksi syntymistään (Joh 8:57), niin se ei ollut totta, eikä Jeesus sellaista heille edes väittänyt. Koko ajatus perustuu väärin ymmärrykseen, johon juutalaiset ja sen jälkeen katolisessa uskossa olevat ovat systemaattisesti syyllistyneet. Se, että juutalaiset puhuvat 50 vuoden iästä, jota Jeesus ei ollut vielä saavuttanut (hän oli noin 33 vuotta vanha), perustui siihen tapaan, jonka mukaan alle 50-vuotias ei saanut opettaa tooraa synagoogassa. Miten siis olisi oikein korottaa itsensä Aabrahamia ja kaikkia profeettoja korkeammaksi ihmiseksi, vaikka ikää oli vasta reilut 30 vuotta? Ei siis ole varmaa edes se, luulivatko juutalaiset Jeesuksen väittävän omaksi iäkseen liki 2000 vuotta, jolloin Aabraham eli maan päällä ennen kuolemaansa ja hautaan joutumista. Jos he sellaista luulivat, niin he olivat lähes yhtä sekaisin päästään kuin nykyään elävät katolisessa uskossa olevat ihmiset (ihmiset, jotka uskovat Jeesuksen olevan iankaikkinen Jumala ilman elämän alkua, vaikka hän on selvästi vain ihminen eikä mitään muuta; areiolaiset ovat yhtä eksyksissä, kun luulevat Jeesuksen olevan isää alempi luoja-jumala, demiurgi, ja Jehovan todistajat ovat myös eksyneet luullessaan Jeesusta ylienkeli Miikaeliksi, vaikka nämä kaksi ovat kokonaan eri olevaisia).

        Jeesus ei väittänyt tässä kohdassa sitä, että Aabraham olisi nähnyt hänet elävänä olentona vielä eläessään. (Joh 8:51-59) Jeesus sanoi, että Aabraham näki "hänen päivänsä" (kristuksen päivän) ja iloitsi suuresti. On eri asia nähdä "hänen päivänsä" kuin nähdä elävä henkilö. Jeesus puhui tässä profeetallisesta kyvystä nähdä tulevaisuuteen. Samasta asiasta kertoo Heprealaiskirje. Aabraham näki uskossa jo ennalta luvatun kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja kulki kohti sitä maata, joka on ikuinen. Hän uskoi myös siihen, että Jumala oli voimallinen herättämään ylös kuolleet, joten hän oli sen vuoksi valmis uhraamaan "ainoan" poikansa Iisakin. (Hebr 11:8-19) Jeesus puhui siis siitä, että Aabraham oli nähnyt ennalta kristukseen liittyviä asioita, koska hän oli profeetta, mutta herra ei väittänyt olleensa elävä olento Aabrahamin luona.


      • Lue artikkeli "Kirkkauden Jumala ilmestyi Aabrahamille"

        http://www.inri.fi/jumala/kirkkauden-Jumala-ilmestyi-Aabrahamille.htm

        , jossa todistetaan Raamatun kirjoitusten kautta se, että Aabraham ei nähnyt Jeesusta vaan hän näki kirkkauden enkelin, joka ei ole herra Jeesus kristus. Voit varmistua tästä asiasta myös lyhyesti lukemalla Stefanuksen puheen pätkän, jossa hän erottaa selvästi toisistaan Jeesuksen ja sen enkelin, joka ennusti Moosekselle tulevasta profeetasta eli Jeesuksesta, mutta ei ollut itse se profeetta. (Apt 7:30-40; 5Moos 18:15-18)

        Kolmas virhe on väittää, että Jeesus sanoi olevansa Jumala eli Vanhan testamentin Jahve, koska käytti itsestään hänen nimeään. On väitetty, että Jeesus käytti itsestään nimeä "minä olen", joka on sama kuin se nimi, jota Herran enkeli käytti itsestään jakeessa 2Moos 3:14 edustaessaan Jumalaa tämän lähettämänä sanansaattajana. Huomaa ihan ensiksi se, että Herran enkeli sanoi nimekseen Jumalan nimen "Jahve" (2Moos 6:1-2) ja häntä sanotaan yleisesti Jumalaksi (elohim) vanhan liiton kirjoituksissa, mutta hän ei ole silti itse Jumala vaan hän on Jumalan lähettämä enkeli, sanansaattaja. Jeesusta sanotaan pari kertaa jumalaksi samasta syystä, mutta myös sen vuoksi, että ihmisiä sanotaan jumaliksi, kun he edustavat Jumalaa tuomitessaan ja hallitessaan kansaa. (2Moos 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1Sam 2:5; Psa 82:1, 6)

        Nuo viitteenä olevat kohdat sanovat "Jumalaksi" (elohim) Israelin vanhinten neuvostoa, jossa tuomarit tuomitsivat kansaa Jumalalta saamansa sanan ja ohjeiden mukaan, tai niin heidän olisi pitänyt kansaa tuomita, mutta he tuomitsivat väärin ja Herra nuhteli heitä sen vuoksi Psalmissa 82. Jeesus viittasi näihin "Jumalan poikiin" puolustautuessaan juutalaisia vastaan ja tunnusti olevansa samalla tavalla "jumala" eli "Jumalan poika" kuin nämä Israelin tuomarit, mutta ei väittänyt koskaan olevansa isänsä vertainen tai hänen kaltaisensa kaiken luonut Jumala eikä edes sitä, että olisi ollut olemassa ennen maailman luomista. (Joh 10:25-38) Jeesus on siis ihminen, jota sanotaan pari kertaa myös "jumalaksi" muiden hänestä käytettyjen arvonimien lisäksi, kun puhutaan kuninkaasta, joka hallitsee ikuisesti. (Psa 45:1-8; Hebr 1:8-9; Apt 10:38; Jes 9:5-6; Dan 7:13-14; 2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:10; Ilm 19:16, jne.)

        Jakeessa 2Moos 3:14 ei ole käytetty sanoja "ego eimi" (εγω ειμι), kun se on käännetty hepreasta kreikaksi jakeen jälkimmäisessä osassa, johon Jeesuksen väitetään viitanneen puheessaan juutalaisille jakeessa Joh 8:58. Siinä kohdassa jakeessa 2Moos 3:14 on käytetty sanoja "ho oon" (ὁ ὤν), mutta ei sanoja "ego eimi" (εγω ειμι):

        "Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." (ego eimi ho oon) Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' (ho oon) lähetti minut teidän luoksenne." (2Moos 3:14)

        Jos Jeesus olisi väittänyt olevansa Jahve, niin hän olisi voinut sanoa nimekseen joko "minä olen" (ho oon) tai "minä olen se, joka minä olen" (ego eimi ho oon), mutta ei pelkästään "ego eimi". Jeesus käyttää jakeissa Joh 8:24, 28 ja 58 pelkästään sanoja "ego eimi", joka ei ole sen enkelin nimi, joka puhui Moosekselle, eikä se ole tietenkään Jumalankaan nimi. Jumala on sanonut nimekseen "Jahve" (2Moos 6:1-2) sen enkelin kautta, joka puhui Moosekselle, mutta nimet "minä olen" ja "minä olen se, joka minä olen" eivät ole varsinaisesti mitään nimiä vaan ne kuvaavat Jumalaa tosi olevaisena ja elämän antajana. Ilmestyskirjassa on käytetty kaikkivaltiaasta Jumalasta eli isästä nimiä "hän on, oli ja on tuleva" (ho oon kai ho een kai ho erkhomenos), mutta Jeesuksesta näitä Jumalaa ja hänen olemustaan kuvaavia nimiä ei ole käytetty Raamatussa. (Ilm 1:4, 8; 4:8) Mitä nimeen "Jahve" tulee, niin sekin on sitä ainoaa tosi olevaa Jumalaa eli isää kuvaava nimi ja voitaisiin suomentaa sanoilla "hän on" (jahve on verbin "olla" yksikön kolmannen persoonan arkaainen muoto).


      • Miksi juutalaiset tahtoivat kivittää Jeesuksen, jos hän ei väittänyt olevansa Jahve ja Jumala, niin että olisi pilkannut Jumalaa niin väittäessään?

        Jeesus rikkoi juutalaisten mielestä Mooseksen lakia, koska oli väärä profeetta eikä se kristus, jota he odottivat tulevaksi. Väärä profeetta ja väärä kristus tuli kivittää kuoliaaksi Mooseksen lain mukaan. (5Moos 18:15-22) Kun Jeesus teki sanoillaan itsestään suuremman kuin Aabraham oli – ja jonka juutalaiset odottivat kohtaavansa ensimmäisenä tulevassa maailmassa – niin hän syyllistyi juutalaisten mielestä vääränä profeettana esiintymiseen ja ansaitsi sen vuoksi kivitystuomion. Huomaa myös se, että juutalaisten hallitusmiehet pelkäsivät kansan kivittävän heidät kuoliaaksi, jos he olisivat kieltäneet Johanneksen kasteen tulleen taivaasta, koska kansa piti Johannesta profeettana! (Luuk 20:1-8) Vääränä profeettana esiintyminen tai oikean profeetan kieltäminen riittivät siis juutalaisille perusteeksi kuolemanrangaistukseen: siihen, että joku surmattiin kivittämällä hänet kuoliaaksi.

        Mitä muihin vastaaviin kohtiin tulee, niin niissäkään ei yritetty tappaa Jeesusta sen vuoksi, että tämä olisi väittänyt olevansa Jumala, vaan jostakin muusta syystä: esimerkiksi kateudesta ja silkasta vihasta, koska Jeesus vastusti juutalaisten valtakoneistoa ja hengellisiä johtajia. (Matt 12:14; 26:4; 27:18; Mark 3:6; 11:18; 14:55; Luuk 13:31; Joh 7:1, 19-25; 8:37-40; 11:53; 12:10; ks. myös väärät syytökset Joh 5:18; 10:31-38; 18:28-40; 19:7; Matt 26:59-68; Mark 14:56-65; Luuk 22:63-71) Nekin syytökset Jumalan pilkasta, jotka johtivat hänen kuolemaansa ristillä, olivat syytöksiä siitä, että Jeesus sanoi itseään Jumalan pojaksi ja teki juutalaisten mielestä sillä tavalla itsestään Jumalan vertaisen, mutta todellisuudessa tulevaa iankaikkista kuningasta ja kristusta piti kutsuttaman Jumalan pojaksi ja Jumalaa hänen isäkseen, vaikka hän on ihminen ja Daavidin jälkeläinen, eikä siten itsensä Jumalan vertainen Jumala. (2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:10; Psa 69:20-38; Jes 11:1,10; Jer 23.5; 33:15; Luuk 1:32-33; 2:4; Apt 1:30; 13:22; Room 1:1-4; Ilm 5:5; 22:16) Jeesus ei tunnustanut koskaan mitään muuta kuin sen, että hän on samanlainen ihminen kuin Israelin tuomarit ja Mooses, joita kutsuttiin myös Jumalan pojiksi ja jumaliksi aivan niin kuin Jeesustakin. (Joh 10:25-38; 2Moos 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1Sam 2:25; Psa 82:1, 6)

        Kivitystuomioon riitti siis paljon pienempi synti kuin väittää olevansa Jumala, vaikka on ihminen, mihin syntiin Jeesus ei aivan varmasti ikinä syyllistynyt eikä koskaan siihen syntiin syyllisty. Saatana ja antikristus ovat ne, jotka siihen syntiin syyllistyvät ja ovat saaneet langetettua koko nimeltään kristityn maailman palvomaan väärää kristusta ja toista Jeesusta iankaikkisena kaiken luoneena Jumalana! (Jes 14:1-27; Hes 28:1-19; 2Tess 2; 2Kor 11:3-4; Ilm 13:11-18; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34; Joh 5:44; 17:3; 1Kor 8:4-6; Efe 4:4-6; Jda 1:24-25; Ilm 4:8-11; Apt 4:24-31; 17:22-31; Jes 42:1-8; 44:24; 2Moos 2:1-11) Lisäksi nämä riivaajien oppeja seuraavat eksytetyt ihmiset ja väärät Jumalan todistajat (Ilm 16:13ss.) ovat aina vainonneet tämän asian oikein ymmärtäneitä Jumalan lapsia ja tuominneet meidät sanoillaan ikuiseen piinahelvettiin, mikä sekin on katolista harhaoppia ja alkujaan pakanallista Babylonian mysteeriuskontoa!

        Varmaa on nyt se, että juutalaiset eivät yrittäneet kivittää Jeesusta sen vuoksi, että tämä olisi sanonut nimekseen Jahve tai edes "minä olen se, joka minä olen" (ego eimi ho oon) tai "minä olen" (ego eimi), sillä Jeesus oli sanonut jo aiemmin olevansa se, mikä hän sanoi olevansa ja käyttänyt silloin pelkästään sanoja "minä olen" (ego eimi) niin kuin myös jakeessa 58. (Joh 8:24,28) Juutalaiset eivät osoittaneet vihan merkkejä vielä silloin, kun Jeesus sanoi ensimmäisen kerran "ego eimi", joten he eivät aivan varmasti tulkinneet hänen sanojaan väitteeksi, että hän on Jahve ja se Jumala, jota Herran enkeli edusti sanoessaan nimekseen "minä olen se, joka minä olen" (ego eimi ho oon) ja "minä olen" (ho oon).


      • Laitetaan tähän vielä se jakso, jossa Jeesus sanoo ensimmäisen kerran olevansa se, joka hän on.

        8:24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen (ego eimi), niin te kuolette synteihinne."
        8:25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
        8:26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
        8:27 Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille isästä.
        8:28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette korottaneet ihmisen pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen (ego eimi), ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun isäni on minulle opettanut.
        8:29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."
        8:30 Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

        Sanat "minä olen" (ego eimi) eivät viittaa tässä eivätkä muualla Raamatussa itseensä Jumalaan, niin että kyseessä olisi Jumalan nimi, eivätkä ne viittaa siihen enkeliin, joka sanoi nimekseen nuo sanat (2Moos 3:14). Ne sanat ovat ihan tavallista kielenkäyttöä, jota on käytetty kenestä tahansa Raamatun henkilöstä ilman mitään viittausta siihen, että kyse olisi Jumalasta tai edes hänen lähettämästään enkelistä. En laita tähän kirjoitukseen tilan puutteen vuoksi Vanhan testamentin kohtia, joissa sen kreikankielisessä käännöksessä (Septuaginta eli LXX) on käytetty sanoja "ego eimi" ihan tavallisista ihmisistä. Lainaan vain ne kohdat, joissa niitä sanoja on käytetty tavallisista ihmisistä uuden liiton kirjoituksissa, niin että ne eivät ole viittausta Jumalan nimeen vaan todistavat sanojen olevan ihan normaalia arkikieltä kenestä tahansa ihmisestä käytettynä.

        Johanneksen evankeliumi:
        9:8 Silloin naapurit ja ne, jotka ennen olivat nähneet hänet kerjääjänä, sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka istui ja kerjäsi?"
        9:9 Toiset sanoivat: "Hän se on", toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän on hänen näköisensä." Hän itse sanoi: "Minä se olen." (EGO EIMI)

        Tämä sokeana syntynyt mies, jonka herra Jeesus paransi, ei ollut eikä ole Jumala vaikka sanoi EGO EIMI, eikä kukaan syyttänyt häntä Jumalan pilkasta, kun hän sanoi nämä sanat.

        Apostolien teot:
        26:29 Mutta Paavali sanoi: "Toivoisin Jumalalta, että, olipa vähällä tai paljolla, et ainoastaan sinä, vaan myös kaikki te, jotka minua tänään kuulette, tulisitte semmoisiksi, kuin minä olen (EGO EIMI), näitä kahleita lukuun ottamatta."

        Paavali sanoi EGO EIMI, mutta kukaan ei syyttänyt häntä Jumalan pilkasta sen vuoksi, että hän olisi väittänyt olevansa Jumala.

        On täysin hatusta temmattua väittää Jeesusta Jumalaksi sanojen "ego eimi" käytön perusteella. Jeesus itse asiassa varoitti kolmiyhteiseen jumalaan uskovista eksyttäjistä, jotka perustelevat kantaansa sanoilla EGO EIMI. Hän sanoi näin:

        Markuksen evankeliumi:
        13:6 Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen' (EGO EIMI), ja he eksyttävät monta.

        Kolmiyhteiseen jumalaan uskovat tulevat Jeesuksen nimessä ja sanovat juuri noin, ja he eksyttävät monta. He tunnustavat "toista Jeesusta" ja seuraavat "toista henkeä" kuin sitä Jeesusta ja sitä henkeä, josta Raamatun kirjoitukset kertovat ja jonka me tunnemme Jumalan pyhän hengen opettamalla tavalla Jumalan pojaksi, joka on ihminen kristus Jeesus.

        Eikö olekin merkillinen asia, että ne paljastuvat vääriksi Jumalan palvelijoiksi, joka perustelevat Jeesuksen Jumaluutta sanoilla "ego eimi", ja tuomitsevat Jumalan lapsia ikuiseen piinahelvettiin, koska me emme suostu tunnustamaan samaa asiaa, sillä se on väkevää eksytystä ja katolista harhaoppia! ;-)

        Lue pidempi pdf-esitys samasta aiheesta ja Steven David Coxin pitkä selitys (pdf), jossa on paljon yksityiskohtaista tarkkaa analyysia ja hyvää sanan selitystä.

        http://www.inri.fi/jumala/joh_8-58.pdf


      • kyssäri

        Kyllä sinulle selitettävää riittää? Entäs tämä mitä käännösvirheitä?

        1. Piet. 1:10. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
        11. ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.


      • kyssäri kirjoitti:

        Kyllä sinulle selitettävää riittää? Entäs tämä mitä käännösvirheitä?

        1. Piet. 1:10. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
        11. ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.

        Se henki oli sama ja samanlainen kuin Jeesuksella ja siksi sitä sanotaan Raamatussa "Kristuksen hengeksi" vaikka kyse on Jumalan hengestä.

        Miten itse tulkitset "Eliaan hengen"?

        Luuk 1:17 Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan.

        Sama Eliaan henki meni kaksinkertaisena Elisaan. (2Kun 2) Oliko kyseessä Eliaan oma henki vai Jumalan pyhä henki?

        Jos Jumalan pyhää henkeä kutsutaan "Eliaan hengeksi", joka oli ihminen, niin eikö sitä voida kutsua myös "Kristuksen hengeksi", joka on myös ihminen?


    • Minä muistelen lukeneeni, että Jeesus on Daavidin poika, Onko Daavid jumalan nimi ?

      • Sanat "Daavidin poika" viittaavat siihen, että Jeesus kristus on Daavidin jälkeläinen kuninkaallista sukulinjaa eli Salomonin sukulinjaa pitkin. Tämäkin seikka todistaa siitä, että Jeesus kristus on ihminen sen sijaan että hän olisi taivaasta alas tullut henki, joka puettiin liharuumiiseen...


      • kyssäri
        unitaari kirjoitti:

        Sanat "Daavidin poika" viittaavat siihen, että Jeesus kristus on Daavidin jälkeläinen kuninkaallista sukulinjaa eli Salomonin sukulinjaa pitkin. Tämäkin seikka todistaa siitä, että Jeesus kristus on ihminen sen sijaan että hän olisi taivaasta alas tullut henki, joka puettiin liharuumiiseen...

        Taivaasta:
        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
        48. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.


      • osaan.minäkin.luntata
        unitaari kirjoitti:

        Sanat "Daavidin poika" viittaavat siihen, että Jeesus kristus on Daavidin jälkeläinen kuninkaallista sukulinjaa eli Salomonin sukulinjaa pitkin. Tämäkin seikka todistaa siitä, että Jeesus kristus on ihminen sen sijaan että hän olisi taivaasta alas tullut henki, joka puettiin liharuumiiseen...

        1. Todista, että Jeesus oli vastaava ihminen Aadamin kanssa.
        2. Kun Miikael (opissanne) ennen Jeesuksen syntymää katosi taivaasta, niin mitä hänelle tapahtui? Tuliko hän alas taivaasta vai hävitettiinkö hänet?
        3. Todista, että ei ole kuolleiden henkiä.
        4. Mistä Raamatusta löytyy, että kuolleet herätetään maan päälle?
        5. Miksi Raamattu sanoo, että Jumala asuu omissaan?
        6. Kumpi joutuu häpeään paratiisissa, Jumala vai ihminen?
        7. Miten Jehova on antanut Jeesukselle Pyhää Henkeä käyttöönsä taivaassa?
        8. Jos Jeesuksen ruumis nousi kuolleista, niin onko se merkki siitä, että paratiisimaata ei ole lunastettu?
        9. Jesaja 44:24 sanoo, että Herra teki yksinään taivaan. Kuka oli hänen kanssaan?
        10. Todista ,että Jumala ei ole maan päällä, vaan hänellä on sen sijaan järjestö.


      • kyssäri kirjoitti:

        Taivaasta:
        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
        48. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.

        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

        Eksyneet luulevat, että Paavali todistaa näillä sanoilla Jeesuksen olevan Jumala, joka tuli alas taivaasta Henkenä Marian kohtuun ja syntyi ihmiseksi.

        Todellisuudessa Paavali ei puhu koko tässä jaksossa mitään Jeesuksen ihmiseksi syntymisestä. Hän puhuu pelkästään Jeesuksen kuolemasta ristillä ja siitä, että isä Jumala on herättänyt hänet kuolleista. Samalla tavalla myös Kristuksen omat ovat nouseva kuolleista ja muuttuva katoamattomiksi ja kuolemattomiksi Kristuksen tulemuksessa.

        Paavali sanoo tuossa lainatussa jakeessa suoraan sen, että Jeesus kristus on ihminen: "toinen IHMINEN on taivaasta".

        On perin kummallista, että katolisessa uskossa ja harhaopissa elävät luulevat Paavalin sanoneen, että Jeesus kristus on Jumala, joka tuli alas taivaasta Marian kohtuun, vaikka Paavali ei puhu mitään Jeesuksen syntymisestä vaan puhuu ainoastaan hänen toisesta tulemuksestaan ja ruumin ylösnousemuksesta....

        Perin merkillistä on myös se, että harhaan joutuneet eivät osaa edes hävetä sitä, että opettavat muita väärin ja eksyttävät, eivätkä ole edes huomaavinaan sitä, että ovat paljastuneet väärän jumalan opettajiksi ja seuraajiksi....


      • osaan.minäkin.luntata kirjoitti:

        1. Todista, että Jeesus oli vastaava ihminen Aadamin kanssa.
        2. Kun Miikael (opissanne) ennen Jeesuksen syntymää katosi taivaasta, niin mitä hänelle tapahtui? Tuliko hän alas taivaasta vai hävitettiinkö hänet?
        3. Todista, että ei ole kuolleiden henkiä.
        4. Mistä Raamatusta löytyy, että kuolleet herätetään maan päälle?
        5. Miksi Raamattu sanoo, että Jumala asuu omissaan?
        6. Kumpi joutuu häpeään paratiisissa, Jumala vai ihminen?
        7. Miten Jehova on antanut Jeesukselle Pyhää Henkeä käyttöönsä taivaassa?
        8. Jos Jeesuksen ruumis nousi kuolleista, niin onko se merkki siitä, että paratiisimaata ei ole lunastettu?
        9. Jesaja 44:24 sanoo, että Herra teki yksinään taivaan. Kuka oli hänen kanssaan?
        10. Todista ,että Jumala ei ole maan päällä, vaan hänellä on sen sijaan järjestö.

        En ymmärrä hyökkäystäsi minua vastaan. Minä en ole Jehovan todistaja vaan olen unitaari (teidän mielestänne). Omasta mielestäni olen Jeesuksen kristuksen opetuslapsi ja Jumalan lapsi, joka on syntynyt Jumalan hengestä hänen sanansa kautta ja pitää totena sen, mitä profeetat, Jeesus ja apostolit ovat puhuneet sekä opettaneet. Olen siis kristitty sanan alkuperäisessä merkityksessä - en sen katolisessa merkityksessä.


      • kyssäri
        unitaari kirjoitti:

        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

        Eksyneet luulevat, että Paavali todistaa näillä sanoilla Jeesuksen olevan Jumala, joka tuli alas taivaasta Henkenä Marian kohtuun ja syntyi ihmiseksi.

        Todellisuudessa Paavali ei puhu koko tässä jaksossa mitään Jeesuksen ihmiseksi syntymisestä. Hän puhuu pelkästään Jeesuksen kuolemasta ristillä ja siitä, että isä Jumala on herättänyt hänet kuolleista. Samalla tavalla myös Kristuksen omat ovat nouseva kuolleista ja muuttuva katoamattomiksi ja kuolemattomiksi Kristuksen tulemuksessa.

        Paavali sanoo tuossa lainatussa jakeessa suoraan sen, että Jeesus kristus on ihminen: "toinen IHMINEN on taivaasta".

        On perin kummallista, että katolisessa uskossa ja harhaopissa elävät luulevat Paavalin sanoneen, että Jeesus kristus on Jumala, joka tuli alas taivaasta Marian kohtuun, vaikka Paavali ei puhu mitään Jeesuksen syntymisestä vaan puhuu ainoastaan hänen toisesta tulemuksestaan ja ruumin ylösnousemuksesta....

        Perin merkillistä on myös se, että harhaan joutuneet eivät osaa edes hävetä sitä, että opettavat muita väärin ja eksyttävät, eivätkä ole edes huomaavinaan sitä, että ovat paljastuneet väärän jumalan opettajiksi ja seuraajiksi....

        Ihminen sanoit olevan, kyseesä on ennaltaolo jonka kiellät? Kirjoitit näin:

        "Tämäkin seikka todistaa siitä, että Jeesus kristus on ihminen sen sijaan että hän olisi taivaasta alas tullut henki"

        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.


      • osaan.minäkin.luntata kirjoitti:

        1. Todista, että Jeesus oli vastaava ihminen Aadamin kanssa.
        2. Kun Miikael (opissanne) ennen Jeesuksen syntymää katosi taivaasta, niin mitä hänelle tapahtui? Tuliko hän alas taivaasta vai hävitettiinkö hänet?
        3. Todista, että ei ole kuolleiden henkiä.
        4. Mistä Raamatusta löytyy, että kuolleet herätetään maan päälle?
        5. Miksi Raamattu sanoo, että Jumala asuu omissaan?
        6. Kumpi joutuu häpeään paratiisissa, Jumala vai ihminen?
        7. Miten Jehova on antanut Jeesukselle Pyhää Henkeä käyttöönsä taivaassa?
        8. Jos Jeesuksen ruumis nousi kuolleista, niin onko se merkki siitä, että paratiisimaata ei ole lunastettu?
        9. Jesaja 44:24 sanoo, että Herra teki yksinään taivaan. Kuka oli hänen kanssaan?
        10. Todista ,että Jumala ei ole maan päällä, vaan hänellä on sen sijaan järjestö.

        "2. Kun Miikael (opissanne) ennen Jeesuksen syntymää katosi taivaasta, niin mitä hänelle tapahtui? Tuliko hän alas taivaasta vai hävitettiinkö hänet?"

        Tartun tarkoituksella kiinni tähän Jehovan todistajia vastaan esittämääsi väitteeseen, vaikka minä en ole Jehovan todistaja vaan olen teidän määritelmienne mukaan unitaari.

        Minusta on huvittavaa se, että kolmiyhteiseen jumalaan uskova kyselee sen perään, mitä tapahtui enkeli Miikaelille hänen siirtyessään taivaasta Marian kohtuun. Mitä te trinitaarit luulette iankaikkiselle Jumalan Pojalle tapahtuneen, kun hän siirtyi äitinsä Marian kohtuun? Lakkasiko se Poika olemasta vai menettikö hän tajuntansa vai mitä? Tuskinpa se sikiö, joka oli Marian kohdussa ja syntyi poikalapseksi vastasi tiedoltaan, muistoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sitä kaikkivaltista Herra Jumalaa, jollaisena te Jeesusta pidätte?

        Nauraisin ääneen, mutta en pysty. Mietin vain sitä, millä tavalla Jumala kohtelee teitä, kun olette nämä vuosituhannet ihmisiä helvettiin väärän oppinne kautta tuominneet ja yhä edelleen niin teette. Mitä painavat silloin hyvät tekonne ja raitis elämänne, kun herra Jeesus saapuu ja ilmoittaa teille totuuden Jumalasta, hänen isästään?


      • kyssäri kirjoitti:

        Ihminen sanoit olevan, kyseesä on ennaltaolo jonka kiellät? Kirjoitit näin:

        "Tämäkin seikka todistaa siitä, että Jeesus kristus on ihminen sen sijaan että hän olisi taivaasta alas tullut henki"

        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

        Jos et ymmärrä sitä, että 1Kor 15 kertoo pelkästään Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (alkuosa) sekä sen jälkeen kuvaa yleistä vanhurskaiden kuolleista heräämistä ja tempausta Herran Jeesuksen tykö, niin mitä hyötyä on puhua asiasta enempää? Paavali ei puhu sanallakaan Jeesuksen ristinkuolemaa edeltävistä asioista. Etkö ymmärrä sitä? Luepa koko luku läpi ja mieti, miksi ihmeessä kesken kaiken Paavali olisi puhunut Jeesuksen biologisesta syntymisestä, kun hän puhuu koko ajan kuolleista heräämisestä: ensin kristuksen ja sitten koko seurakunnan ylösnousemuksesta.

        Jeesus on tietysti "herra taivaasta", koska Jumala (isä) korotti hänet kaikkien herraksi kuolleista herättämisen jälkeen ja kun Jeesus saapuu takaisin, niin silloin "herra" tulee alas taivaasta ja herättää ylös kuolleet, koska Jumala (isä) on antanut hänelle sen vallan. It is as simple as that...


      • kyssäri

        Entäs 1. Piet. 1:11 jonka edellä laitoin? Pietari sanoo prfeetoissa olleen Kristuksen Hengen? Siis kyseessä on ennaltolo jonka kiellät.


      • tietotuusjaelämä
        kyssäri kirjoitti:

        Entäs 1. Piet. 1:11 jonka edellä laitoin? Pietari sanoo prfeetoissa olleen Kristuksen Hengen? Siis kyseessä on ennaltolo jonka kiellät.

        Kai se Pyhä Henki oli jo VT:n aikana. Jos profeetoilla oli Pyhä Henki niin tottakai he olivat YHTÄ Isän ja Pojan kanssa. SIlti yksikään profeetoista ei ollut jumala.
        Yksi ja sama henki vaikuttaa kaikissa, muttei ole kuin yksi ainoa Jumala ja Isä.


      • kyssäri

        Jaa että nimim. unitaari kiellät Jeesuksen ennaltaolon. Kun olet ensin vastannut 1.Piet. 1:11 niin sen jäkeen Joh. 1:30. Mielenkiintoista nähdä miten nämäkin kumoat?

        Joh 1:29. Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
        30. Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä'.


      • kyssäri
        tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Kai se Pyhä Henki oli jo VT:n aikana. Jos profeetoilla oli Pyhä Henki niin tottakai he olivat YHTÄ Isän ja Pojan kanssa. SIlti yksikään profeetoista ei ollut jumala.
        Yksi ja sama henki vaikuttaa kaikissa, muttei ole kuin yksi ainoa Jumala ja Isä.

        Siis sinä tunnustat Jeesuksen ennaltaolon jonka nimim. unitaari kieltää? Onhan tuo selvää tekstiä siis profeetoissa oli Kristuksen Henki.


      • tietotuusjaelämä
        kyssäri kirjoitti:

        Siis sinä tunnustat Jeesuksen ennaltaolon jonka nimim. unitaari kieltää? Onhan tuo selvää tekstiä siis profeetoissa oli Kristuksen Henki.

        Jeesus luotiin luomakunnan esikoiseksi, joten tottakai hän oli siitä lähtien kun Jumala hänet loi. Siis Pyhä Henki on lähtöisin Isästä, ei Pojasta. Antoihan Jumala kasteessa Jeesukselle Pyhän hengen ja kutsui Häntä pojakseen.


      • kyssäri kirjoitti:

        Jaa että nimim. unitaari kiellät Jeesuksen ennaltaolon. Kun olet ensin vastannut 1.Piet. 1:11 niin sen jäkeen Joh. 1:30. Mielenkiintoista nähdä miten nämäkin kumoat?

        Joh 1:29. Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
        30. Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä'.

        Johannes 1:15-34 selitys
        Joh 1:15, 26-30.

        Johannes kastaja todistaa sanoillaan sen, että Jeesus kristus on Jumalan poika. (Joh 1:15-34) Hän puhuu siitä, että Jeesus on tullut hänen jälkeensä ja on arvossa häntä ylempi. Jeesus on mennyt hänen ohitseen arvossa, vaikka Johannes itse antoi itsensä ilmi Israelille ennen kristusta. (Luuk 3:1-22)

        Johannes ei todista sitä, että Jeesus kristus on Jumala. Hän todistaa, että Jeesus on kristus ja hän on myös Jumalan poika, arvossa Johannes kastajan edellä Jumalan aivoituksissa sekä suunnitelmissa, profetian sanassa ja myös käytännössä, kun Jeesus ilmoitti itsensä Israelille ja aloitti julkisen toimintansa.

        Jotta ymmärtäisimme tämän kohdan oikein, tulee meidän lukea se kokonaisuutena. Meidän tulee huomata, missä kohdassa Johannes kastaja puhuu itse ja mikä osa on apostoli Johanneksen kerrontaa. Kun teemme tämän tutkimuksen, niin huomaamme, että apostoli Johannes kertoo Johannes kastajasta jakeessa Joh 1:15 ja sanoo:

        "Johannes todistaa hänestä. Hän huutaa ja sanoo: "Tämä on se, josta sanoin 'Hän joka tulee minun jälkeeni on minun edelläni, koska hän oli minun edelläni" (Joh 1:15, NIV mukaan suomennettu)

        "John testifies concerning him. He cries out, saying, “This was he of whom I said, ‘He who comes after me has surpassed me because he was before me.’ “ (John 1:15 NIV)

        Johannes kastaja on käyttänyt apostoli Johanneksen mukaan sanaa, joka on käännetty kreikaksi sanalla " prōtos" (πρῶτος), ja se on suomeksi "ensimmäinen arvossa", "ylempi arvossa" tai "ensimmäinen ajassa".

        https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G1715&t=KJV

        jatkuu


      • unitaari kirjoitti:

        Johannes 1:15-34 selitys
        Joh 1:15, 26-30.

        Johannes kastaja todistaa sanoillaan sen, että Jeesus kristus on Jumalan poika. (Joh 1:15-34) Hän puhuu siitä, että Jeesus on tullut hänen jälkeensä ja on arvossa häntä ylempi. Jeesus on mennyt hänen ohitseen arvossa, vaikka Johannes itse antoi itsensä ilmi Israelille ennen kristusta. (Luuk 3:1-22)

        Johannes ei todista sitä, että Jeesus kristus on Jumala. Hän todistaa, että Jeesus on kristus ja hän on myös Jumalan poika, arvossa Johannes kastajan edellä Jumalan aivoituksissa sekä suunnitelmissa, profetian sanassa ja myös käytännössä, kun Jeesus ilmoitti itsensä Israelille ja aloitti julkisen toimintansa.

        Jotta ymmärtäisimme tämän kohdan oikein, tulee meidän lukea se kokonaisuutena. Meidän tulee huomata, missä kohdassa Johannes kastaja puhuu itse ja mikä osa on apostoli Johanneksen kerrontaa. Kun teemme tämän tutkimuksen, niin huomaamme, että apostoli Johannes kertoo Johannes kastajasta jakeessa Joh 1:15 ja sanoo:

        "Johannes todistaa hänestä. Hän huutaa ja sanoo: "Tämä on se, josta sanoin 'Hän joka tulee minun jälkeeni on minun edelläni, koska hän oli minun edelläni" (Joh 1:15, NIV mukaan suomennettu)

        "John testifies concerning him. He cries out, saying, “This was he of whom I said, ‘He who comes after me has surpassed me because he was before me.’ “ (John 1:15 NIV)

        Johannes kastaja on käyttänyt apostoli Johanneksen mukaan sanaa, joka on käännetty kreikaksi sanalla " prōtos" (πρῶτος), ja se on suomeksi "ensimmäinen arvossa", "ylempi arvossa" tai "ensimmäinen ajassa".

        https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G1715&t=KJV

        jatkuu

        Ensimmäinen käskyistä on rakastaa Jumalaa yli kaiken, mutta se käsky ei ole ajallisesti ensimmäisenä annettu vaan se on merkitykseltään suurin ja tärkein muiden käskyjen joukossa. (Mark 12:29-30) Markus on käyttänyt tässä kohdassa sanaa "prōtos" samassa merkityksessä kuin apostoli Johannes on käyttänyt sitä kuvatessaan Johannes kastajan todistusta koskien kristusta. Sana prōtos esiintyy tässä samassa merkityksessä mm. jakeissa Matt 20:27; 22:38; Mark 6:21; 10:44; Luuk 11:26.

        Apostoli Johannes kertoo Johannes kastajan toiminnasta ja todistuksesta koskien Jeesusta. Tämä kertomus alkoi jo jakeesta kuusi, jossa hän sanoo Jumalan lähettäneen Johannes kastajan tyköään ennen Kristusta. Johannes kastaja oli siis samalla tavalla Jumalan lähettämä mies kuin Jeesus kristus hänen jälkeensä, mutta Kristus on arvossa ylempänä kuin Johannes. Jeesus on ollut häntä ylempänä jo profetian sanassa ja Jumalan mielessä, josta apostoli Johannes on edellä kertonut. (Joh 1:1-14) Jumalan pelastussuunnitelma sai täyttymyksensä siinä kun hänen iankaikkinen aivoituksensa ja sanansa tuli lihaksi Jeesuksen syntyessä ihmiseksi.

        Jakeissa 16-18 on edelleen apostoli Johanneksen kerrontaa, joka jatkuu kertomuksella Johannes kastajan toiminnasta jakeesta 19 lähtien aina jakeeseen 34 asti. Apostoli Johannes on viitannut hänen sanoihinsa jo etukäteen jakeessa 15, mutta vasta jakeissa 23, 26 ja 27 on mainittu se tilanne, jossa Johannes lausui ne sanat ja niissä jakeissa apostoli Johannes siteeraa Johannesta sillä tavalla, että tiedämme niistä sanoista sen, mitä Johannes kastaja tarkoitti sanoillaan. Hänen sanansa kuuluvat näin:

        "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niin kuin profeetta Jesaja on sanonut." (Joh 1:23)

        "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne. Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään." (Joh 1:26-27)

        Näiden sanojen perusteella on aivan selvää, että Johannes kastaja on tarkoittanut sanalla "prōtos" sitä, että Jeesus on arvossa häntä ylempänä. Jeesus on ollut sitä jo ennen maailman luomista isän aivoituksissa ja suunnitelmissa sekä profetian sanassa. (Jes 9:5-6; 40:3; Dan 7:13-14; Mal 3:1; 4:5) Nyt kun Jeesus oli alkanut julkisen toimintansa, niin hän meni arvossa ylitse Johannes kastajan, niin kuin on sanottu myöhemmin Johanneksen evankeliumissa (Joh 3:23-36).

        Apostoli Johannes jatkaa kertomustaan Johannes kastajan toiminnasta ja siirtyy kuvaamaan sitä, kun tämä kastoi Jeesuksen ja näki pyhän hengen laskeutuvat Jeesuksen päälle. (jj.28-34) Johannes kastaja todistaa näillä sanoillaan vain sen, että Jeesus on kristus ja Jumalan poika, ei mitään muuta. Hän ei mainitse mitään Jeesuksen olemisesta isän tykönä ennen maailman luomista eikä korota Jeesusta isän rinnalla olevaksi Jumalaksi. Johannes kastaja sanoi:

        "Katso, Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on mennyt (ginomai) minun ohitseni (emprosthen), sillä hän oli minun edelläni (prōtos).' Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan." (Joh 1:29-31)

        Jakeessa 30 oleva verbi "ginomai" on suomeksi "tulla, tulla esiin, ilmestyä, tulla tehdyksi, olla, jne.". Adverbi "emprosthen" tarkoittaa suomeksi edellä olevaa joko arvossa tai ajassa tai paikassa. Sana "protos" tarkoittaa arvossa ylempää tai ajassa ensimmäistä. Johannes puhuu tässä muun Raamatun ilmoituksen kanssa yhtäpitävästi siitä, että Jeesus on ollut jo syntymästään asti häntä ylempi arvossa ja mennyt hänen ohitseen Johannesta suurempana ja tärkeämpänä miehenä, Jumalan karitsana, joka poistaa maailman synnin antamalla oman elämänsä ja ruumiinsa veren uhriksi syntiemme sovitukseksi ja iankaikkiseksi lunastukseksi sieluistamme.


      • kyssäri
        tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Jeesus luotiin luomakunnan esikoiseksi, joten tottakai hän oli siitä lähtien kun Jumala hänet loi. Siis Pyhä Henki on lähtöisin Isästä, ei Pojasta. Antoihan Jumala kasteessa Jeesukselle Pyhän hengen ja kutsui Häntä pojakseen.

        Missä tuo sanotaan että jeesus on luotu. Se sananlaskujen kohta KR:ssa on todettu väärin käännetyksi. Vanhassa bibliassa on oikein. Norvanto sanoo ettei Jeesuksesta löydy samaa alkutekstiä kun Aadamilla on. Siis sellaisen hankkiminen jota ei ole olemassa.

        Mielenkiintoista jos sen esität?


      • tietotuusjaelämä
        kyssäri kirjoitti:

        Missä tuo sanotaan että jeesus on luotu. Se sananlaskujen kohta KR:ssa on todettu väärin käännetyksi. Vanhassa bibliassa on oikein. Norvanto sanoo ettei Jeesuksesta löydy samaa alkutekstiä kun Aadamilla on. Siis sellaisen hankkiminen jota ei ole olemassa.

        Mielenkiintoista jos sen esität?

        Mark. 1:1
        Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
        Ilm. 3:14
        Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
        Kol.1.
        14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
        15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
        16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
        18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

        Pojalla on alku Isällä ei.


      • saviseutulainen
        unitaari kirjoitti:

        Ensimmäinen käskyistä on rakastaa Jumalaa yli kaiken, mutta se käsky ei ole ajallisesti ensimmäisenä annettu vaan se on merkitykseltään suurin ja tärkein muiden käskyjen joukossa. (Mark 12:29-30) Markus on käyttänyt tässä kohdassa sanaa "prōtos" samassa merkityksessä kuin apostoli Johannes on käyttänyt sitä kuvatessaan Johannes kastajan todistusta koskien kristusta. Sana prōtos esiintyy tässä samassa merkityksessä mm. jakeissa Matt 20:27; 22:38; Mark 6:21; 10:44; Luuk 11:26.

        Apostoli Johannes kertoo Johannes kastajan toiminnasta ja todistuksesta koskien Jeesusta. Tämä kertomus alkoi jo jakeesta kuusi, jossa hän sanoo Jumalan lähettäneen Johannes kastajan tyköään ennen Kristusta. Johannes kastaja oli siis samalla tavalla Jumalan lähettämä mies kuin Jeesus kristus hänen jälkeensä, mutta Kristus on arvossa ylempänä kuin Johannes. Jeesus on ollut häntä ylempänä jo profetian sanassa ja Jumalan mielessä, josta apostoli Johannes on edellä kertonut. (Joh 1:1-14) Jumalan pelastussuunnitelma sai täyttymyksensä siinä kun hänen iankaikkinen aivoituksensa ja sanansa tuli lihaksi Jeesuksen syntyessä ihmiseksi.

        Jakeissa 16-18 on edelleen apostoli Johanneksen kerrontaa, joka jatkuu kertomuksella Johannes kastajan toiminnasta jakeesta 19 lähtien aina jakeeseen 34 asti. Apostoli Johannes on viitannut hänen sanoihinsa jo etukäteen jakeessa 15, mutta vasta jakeissa 23, 26 ja 27 on mainittu se tilanne, jossa Johannes lausui ne sanat ja niissä jakeissa apostoli Johannes siteeraa Johannesta sillä tavalla, että tiedämme niistä sanoista sen, mitä Johannes kastaja tarkoitti sanoillaan. Hänen sanansa kuuluvat näin:

        "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niin kuin profeetta Jesaja on sanonut." (Joh 1:23)

        "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne. Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään." (Joh 1:26-27)

        Näiden sanojen perusteella on aivan selvää, että Johannes kastaja on tarkoittanut sanalla "prōtos" sitä, että Jeesus on arvossa häntä ylempänä. Jeesus on ollut sitä jo ennen maailman luomista isän aivoituksissa ja suunnitelmissa sekä profetian sanassa. (Jes 9:5-6; 40:3; Dan 7:13-14; Mal 3:1; 4:5) Nyt kun Jeesus oli alkanut julkisen toimintansa, niin hän meni arvossa ylitse Johannes kastajan, niin kuin on sanottu myöhemmin Johanneksen evankeliumissa (Joh 3:23-36).

        Apostoli Johannes jatkaa kertomustaan Johannes kastajan toiminnasta ja siirtyy kuvaamaan sitä, kun tämä kastoi Jeesuksen ja näki pyhän hengen laskeutuvat Jeesuksen päälle. (jj.28-34) Johannes kastaja todistaa näillä sanoillaan vain sen, että Jeesus on kristus ja Jumalan poika, ei mitään muuta. Hän ei mainitse mitään Jeesuksen olemisesta isän tykönä ennen maailman luomista eikä korota Jeesusta isän rinnalla olevaksi Jumalaksi. Johannes kastaja sanoi:

        "Katso, Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on mennyt (ginomai) minun ohitseni (emprosthen), sillä hän oli minun edelläni (prōtos).' Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan." (Joh 1:29-31)

        Jakeessa 30 oleva verbi "ginomai" on suomeksi "tulla, tulla esiin, ilmestyä, tulla tehdyksi, olla, jne.". Adverbi "emprosthen" tarkoittaa suomeksi edellä olevaa joko arvossa tai ajassa tai paikassa. Sana "protos" tarkoittaa arvossa ylempää tai ajassa ensimmäistä. Johannes puhuu tässä muun Raamatun ilmoituksen kanssa yhtäpitävästi siitä, että Jeesus on ollut jo syntymästään asti häntä ylempi arvossa ja mennyt hänen ohitseen Johannesta suurempana ja tärkeämpänä miehenä, Jumalan karitsana, joka poistaa maailman synnin antamalla oman elämänsä ja ruumiinsa veren uhriksi syntiemme sovitukseksi ja iankaikkiseksi lunastukseksi sieluistamme.

        Ei yksikään Jumalasta syntynyt, Jumalan armosta uudesti ylhäältä Hengestä syntyä saanut, joka on saanut ottaa vastaan syntiensä sovittajana ja lunastajanaan, Herranaan ja Vapahtajanaan, Jeesuksen Kristuksen, SAATA KIELTÄÄ HERRAN JEESUKSEN JUMALUUTTA.
        Elävässä Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, uskossa olevalle on kertakaikkiaan mahdotonta kieltää HERRAN JEESUKSEN JUMALUUS.
        Joka kieltää HERRAN JEESUKSEN JUMALUUDEN, ei ole elävässä, Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, uskossa.
        Joka kieltää HERRAN JEESUKSEN JUMALUUDEN, ei ole uudesti ylhäältä Hengestä syntyä saanut uskova.
        Ts. Tällaista ihmistä ei Jumalan Pyhä Henki valaise, koska hän ei ole saanut uudestisyntymisen yhteydessä Jumalan lahjana Pyhää Henkeä.

        Herran Jeesuksen omin sanoin:

        Joh.3.
        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4. Nikodemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan,
        6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."


      • puuhunvairistille
        unitaari kirjoitti:

        1. Kor. 15:47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

        Eksyneet luulevat, että Paavali todistaa näillä sanoilla Jeesuksen olevan Jumala, joka tuli alas taivaasta Henkenä Marian kohtuun ja syntyi ihmiseksi.

        Todellisuudessa Paavali ei puhu koko tässä jaksossa mitään Jeesuksen ihmiseksi syntymisestä. Hän puhuu pelkästään Jeesuksen kuolemasta ristillä ja siitä, että isä Jumala on herättänyt hänet kuolleista. Samalla tavalla myös Kristuksen omat ovat nouseva kuolleista ja muuttuva katoamattomiksi ja kuolemattomiksi Kristuksen tulemuksessa.

        Paavali sanoo tuossa lainatussa jakeessa suoraan sen, että Jeesus kristus on ihminen: "toinen IHMINEN on taivaasta".

        On perin kummallista, että katolisessa uskossa ja harhaopissa elävät luulevat Paavalin sanoneen, että Jeesus kristus on Jumala, joka tuli alas taivaasta Marian kohtuun, vaikka Paavali ei puhu mitään Jeesuksen syntymisestä vaan puhuu ainoastaan hänen toisesta tulemuksestaan ja ruumin ylösnousemuksesta....

        Perin merkillistä on myös se, että harhaan joutuneet eivät osaa edes hävetä sitä, että opettavat muita väärin ja eksyttävät, eivätkä ole edes huomaavinaan sitä, että ovat paljastuneet väärän jumalan opettajiksi ja seuraajiksi....

        unitaari. Olen lukenut muutamista paikoista raamatusta, mitenkä Jeesus "RIPUSTETTIIN PUUHUN" ? Mitä mieltä olet siitä ?


      • puuhunvairistille kirjoitti:

        unitaari. Olen lukenut muutamista paikoista raamatusta, mitenkä Jeesus "RIPUSTETTIIN PUUHUN" ? Mitä mieltä olet siitä ?

        Kysymyksesi ei liity suoraan itse aiheeseen, mutta vastaan silti lyhyesti.

        Vanhassa testamentissa oli tavanomaista ripustaa puuhun jo kuollut rikollinen tai vihollinen, mutta Israel käytti Albert Barnesin mukaan myös hirttämistä yhtenä tapana toteuttaa kuolemanrangaistus. Ristiinnaulitseminen sen sijaan oli roomalaisten tapa rangaista rikollisia tuskallisella kuolemalla.

        Jehovan todistajien joukossa lienee vieläkin niitä, jotka eivät usko Jeesuksen tulleen ristille naulituksi ja kuolleen sillä tavalla, mutta sekä Vanhan että Uuden testamentin monet kohdat puoltavat ristille naulitsemista Jeesuksen kuolemaan johtaneena syynä.

        Mitä "ristin muotoon" tulee, niin en ole tutkinut sitä aihetta aiemmin, enkä jaksa paneutua siihen nytkään syvällisesti. Risti muodostui evankeliumien mukaan kahdesta puusta, joista poikkipuuta Jeesus kantoi siihen asti, kunnes väsyi ja toinen pantiin kantamaan sitä Golgatalle asti. Se, muodostuiko kahdesta puusta T:n vai ristin muotoinen rakennelma, ei ole olennainen tieto sielujen pelastumisen kannalta.


    • tietotuusjaelämä

      Herra yleensä Raamatussa tarkoitti jonkun yläpuolella olevaa, kuten orjien isäntää kutsuttiin herraksi.
      Jeesus sanoi että Isä on minua suurempi. Tottakai koska Isä oli Jumala.

    • velho3

      Jeesus on todelline, kristus on vain jeesuksen opetuksista tehty fiktio
      Tuolle fiktiolle sitten kristinusko perustuu.

      Jeesuksen tärkeitä opetusta, ei ole huomioitu, joka on älä ole pahaa vastaan, joka tarkoittaa, ihmisen sisäistä pahuutta pperisyntiä, joka pitäisi ymmärtää ja oivaltaa, miten ja miksi se on syntynyt ja miksi se seuraa ihmistä sukupolvesta toiseen.

      Kristinusko perusruu aivan päinvastaiseen, eli pahan vastustamiseen, ja armon kautta sen poistamiseen

      UNASTUSOPPI ON sitä varten jotta jotta uskonto ikuistuisi uskonto saisi hallita ihmismieltä ikusesti

      Uskonto pyrkii opillaan kaatamaan luonnon lait, syyn ja seuraksen laki on ainut voima jonka mukaan kehitys tapahtuu

      Ihmiskunta on tienhaarassa, ja opittava kunniottamaan luonnonlakeja, muuten, on edessä paluu takaisin kivikauteen

      • Totuusvapauttaateidät

        Muuten hyvä, mutta siinä ei ollut "päätä eikä hantää" ? Onneksi täällä ilmenee korkeammin oppineita "ikämiehiä" raamatullisissa asioissa. Ottakamme opiksi heiltä, koska se on "viisauden alkua".


    • luonnonlapsioon

      Mitenkähän nuo luonnonlait ovatkaan syntyneet?

      Kuka ne määräsi tai loi?

      • kyssäri

        Unitaarille: 1. piet. 1:11 on sinulta edelleen selittämättä?

        Vielä kaksi kohtaa lisää ettei aika käy pitkäksi?

        Joh. 17:5 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. 5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

        1. Kor. 10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi 2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä 3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa 4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

        Kyllä Jeesuksen ennalta olosta Jakeita löytyy. Todella ihmettelen kantaasi.


      • kyssäri

        Nimimerkille tietotuusjaelämä. Miksi kopioit Kol. 1:16?

        16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,

        Tuon mukaan Jeesuksessa on luotu itse Jeesuskin. Jos siitä löytyisi kaikki muu niin ok mutta kun ei.


      • kyssäri kirjoitti:

        Unitaarille: 1. piet. 1:11 on sinulta edelleen selittämättä?

        Vielä kaksi kohtaa lisää ettei aika käy pitkäksi?

        Joh. 17:5 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. 5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

        1. Kor. 10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi 2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä 3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa 4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

        Kyllä Jeesuksen ennalta olosta Jakeita löytyy. Todella ihmettelen kantaasi.

        1Piet 1:11 ja Room 8:9 "Kristuksen henki" ovat "Jumalan pyhää henkeä" tarkoittava ilmaisu samalla tavalla kuin ilmaisu "Eliaan henki" on Jumalan pyhää henkeä tarkoittava ilmaisu. Jumalan pyhä henki vaikutti profeetoissa pyhien kirjoitusten syntymisen samalla tavalla kuin se vaikutti apostoleissa ja Jeesuksessa Jumalan sanan julkituomisen ynnä ihmeitä ja voimallisia tekoja.

        Joh 17:5 puhuu siitä kirkkaudesta, joka Jeesuksella oli isän Jumalan mielessä jo ennen tämän maailman luomista ja jolla kirkkaudella hän kirkasti poikansa, kun aika oli täyttynyt.

        Se kallio, josta Paavali puhuu 1Kor 10 oli Mooseksen kirjassa kiinteää kiveä sen sijaan, että olisi ollut liikkuva kivi, joka olisi seurannut Israelia ja puhunut heille, niin että se olisi ollut henkilö. Paavali käyttää tässä kuvakieltä, jonka mukaan Israelin valituissa vaikutti sama Jumalan pyhä henki kuin uuden liiton Jumalan lapsissa.


      • kyssäri kirjoitti:

        Nimimerkille tietotuusjaelämä. Miksi kopioit Kol. 1:16?

        16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,

        Tuon mukaan Jeesuksessa on luotu itse Jeesuskin. Jos siitä löytyisi kaikki muu niin ok mutta kun ei.

        Kol 1:16 on osa kirjettä, joka tulee lukea kokonaisuutena, jotta se ymmärrettäisiin oikein. Paavali arvostelee voimakkain sanoin niitä ylhäisiä ja korkeita ja viisaita, jotka pyrkivät johtamaan seurakuntaa oman maallisen asemansa kautta ja johdattavat sen lisäksi valittuja harhaan ulkoiseen puhtauteen tähtäävien vt:n säädösten kautta.

        Kristuksessa ei ole hierarkiaa vaan kaikki ovat samanarvoisia Jumalan lapsia herrassa. Kristuksessa ei katsota henkilöön: ei arvoon, asemaan, eikä sukuun (kansaan tai sukuun, johon joku kuuluu).

        Kaikki "näkyväiset ja näkymättömät" jotka isä Jumala on luonut Kristuksessa ja hänen kauttaan ovat tässä kohdassa viittaus niihin ihmisiin, jotka ovat saaneet armon syntyä uudesti ylhäältä Jumalan lapsiksi. Paavali ei puhu tässä maailman luomisesta: taivaan , maan ja meren ja kaikkien niissä olevien luomisesta. Hän puhuu uuden ihmisen eli uuden luomuksen luomisesta, joka on se näkymätön sisäinen ihminen yhtyessään Jumalan henkeen.


      • kyssäri
        unitaari kirjoitti:

        1Piet 1:11 ja Room 8:9 "Kristuksen henki" ovat "Jumalan pyhää henkeä" tarkoittava ilmaisu samalla tavalla kuin ilmaisu "Eliaan henki" on Jumalan pyhää henkeä tarkoittava ilmaisu. Jumalan pyhä henki vaikutti profeetoissa pyhien kirjoitusten syntymisen samalla tavalla kuin se vaikutti apostoleissa ja Jeesuksessa Jumalan sanan julkituomisen ynnä ihmeitä ja voimallisia tekoja.

        Joh 17:5 puhuu siitä kirkkaudesta, joka Jeesuksella oli isän Jumalan mielessä jo ennen tämän maailman luomista ja jolla kirkkaudella hän kirkasti poikansa, kun aika oli täyttynyt.

        Se kallio, josta Paavali puhuu 1Kor 10 oli Mooseksen kirjassa kiinteää kiveä sen sijaan, että olisi ollut liikkuva kivi, joka olisi seurannut Israelia ja puhunut heille, niin että se olisi ollut henkilö. Paavali käyttää tässä kuvakieltä, jonka mukaan Israelin valituissa vaikutti sama Jumalan pyhä henki kuin uuden liiton Jumalan lapsissa.

        Jaa se meneekin niin kun ollaan jonkun tykönä että ollaankin vain toisen tykönä olijan mielessä! Tämähän jo on ihan hauskaakin sinun kanssa vaihtaa ajatuksia!

        Katsotaan tämäkin mitä hauskaa keksit? Tuleeko vaihteeksi käännösvirhe?

        Joh. 16:28. Isän luota minä olen lähtenyt ja tullut tähän maailmaan, ja nyt minä jätän maailman ja menen takaisin Isän luo.


      • kyssäri
        unitaari kirjoitti:

        Kol 1:16 on osa kirjettä, joka tulee lukea kokonaisuutena, jotta se ymmärrettäisiin oikein. Paavali arvostelee voimakkain sanoin niitä ylhäisiä ja korkeita ja viisaita, jotka pyrkivät johtamaan seurakuntaa oman maallisen asemansa kautta ja johdattavat sen lisäksi valittuja harhaan ulkoiseen puhtauteen tähtäävien vt:n säädösten kautta.

        Kristuksessa ei ole hierarkiaa vaan kaikki ovat samanarvoisia Jumalan lapsia herrassa. Kristuksessa ei katsota henkilöön: ei arvoon, asemaan, eikä sukuun (kansaan tai sukuun, johon joku kuuluu).

        Kaikki "näkyväiset ja näkymättömät" jotka isä Jumala on luonut Kristuksessa ja hänen kauttaan ovat tässä kohdassa viittaus niihin ihmisiin, jotka ovat saaneet armon syntyä uudesti ylhäältä Jumalan lapsiksi. Paavali ei puhu tässä maailman luomisesta: taivaan , maan ja meren ja kaikkien niissä olevien luomisesta. Hän puhuu uuden ihmisen eli uuden luomuksen luomisesta, joka on se näkymätön sisäinen ihminen yhtyessään Jumalan henkeen.

        Katsotaan tuo kokonaisuus jonka nimim. tietotuusjaelämä laittoi.

        15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
        16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
        18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

        Jae 15. Jeesus ei kuulu lumakuntaan kun on "ennen kaikkea luomakuntaa". Hän ei kuulu kaikkeen mitä luotu on. Muu sana puuttuu.

        Jae 16. "hänessä luotiin kaikki" Miten hän voi olia luotu kuten nimim. tietotuusjaelämä väittää. Muu sana puuttuu.

        Jae 17. " hän on ennen kaikkia" tarkoittaa Hänen olevan ennen kaikkea luotua. Muu sana puuttuu. Miten ihmeessä Hänet sadaan luoduksi?

        Jae 18. Tuo täytyy tarkoittaa ruumiin ylösnousemusta. Hän on siinä alku ja esikoinen. Hän on siinäkin ensimmäinen.


      • tietotuusjaelämä
        kyssäri kirjoitti:

        Nimimerkille tietotuusjaelämä. Miksi kopioit Kol. 1:16?

        16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,

        Tuon mukaan Jeesuksessa on luotu itse Jeesuskin. Jos siitä löytyisi kaikki muu niin ok mutta kun ei.

        Luomakunnan alku tarkoittaa sitä että luomakunta alkoi jostakin. Kuka oli esikoinen? Se alkoi Pojasta, jotta Hän olisi kaikessa ensimmäinen. Väittäkää nyt mitä haluatte, mutta Isä on ikuinen vailla alkua ja loppua, Poika on tullut Isän jälkeen ja Hänellä on alku sekä loppu, ensimmäinen ja viimeinen.


      • jlöj
        tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Luomakunnan alku tarkoittaa sitä että luomakunta alkoi jostakin. Kuka oli esikoinen? Se alkoi Pojasta, jotta Hän olisi kaikessa ensimmäinen. Väittäkää nyt mitä haluatte, mutta Isä on ikuinen vailla alkua ja loppua, Poika on tullut Isän jälkeen ja Hänellä on alku sekä loppu, ensimmäinen ja viimeinen.

        Jeesuksesta sanotaan, että hän on hallitseva iankaikkisesti eikä hänen valtakunnallaan pidä loppua oleman. Uudessa Jerusalemissa on Jumalan ja Karitsan vatlaistuimet ja heitä palvotan ikuisesti.


      • tietotuusjaelämä
        jlöj kirjoitti:

        Jeesuksesta sanotaan, että hän on hallitseva iankaikkisesti eikä hänen valtakunnallaan pidä loppua oleman. Uudessa Jerusalemissa on Jumalan ja Karitsan vatlaistuimet ja heitä palvotan ikuisesti.

        Pysytään nyt asiassa. Kun Poika alistetaan Jumala alaisuuteen niin hierarkia ja valta on takaisin Jumalalla. Eipä silti, ei Pojalla ollut kaikkea valtaa muutenkaan, koska ei tiedä milloin tulee "maailmanloppu". Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä muut kuin Isä.


      • kyssäri
        tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Luomakunnan alku tarkoittaa sitä että luomakunta alkoi jostakin. Kuka oli esikoinen? Se alkoi Pojasta, jotta Hän olisi kaikessa ensimmäinen. Väittäkää nyt mitä haluatte, mutta Isä on ikuinen vailla alkua ja loppua, Poika on tullut Isän jälkeen ja Hänellä on alku sekä loppu, ensimmäinen ja viimeinen.

        Tottakai luomakunnan tekijä on alku. Suunnitteja ja tekijä on alku. Ilman sitä ei tapahdu mitään. Jehovan todistajat opettavat samoin kuin sinäkin. Kyseenalaisessa seurassa olet!

        Joh. 1:3. KAIKKI on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt MITÄÄN, mikä syntynyt on.


    • Niin kuin olen jo aiemmin sanonut, eksynyttä trinitaaria ei auta se, että käymme lävitse jokaisen Raamatun jakeen, joilla trinitaarit puolustavat näkemystään. Sen sijaan tulisi pyrkiä näkemään kokonaisuus ja seurata puhdasta logiikkaa. Jumalan sanan opetus on järkevää ja johdonmukaista, toisin kuin katolisessa uskossa olevat eksyneet sanovat. Heille kelpaa mikä tahansa sisäisesti ristiriitainen opetus ja tulkinta Raamatusta, kunhan se vain pitää yhtä heidän ennalta totena pitämänsä katolisen harhaopin kanssa.

      Sinä lukija, joka etsit totuutta. Ota selvää siitä, missä järjestyksessä Raamatun ja erityisesti Uuden testamentin kirjoitukset ovat syntyneet. Tutki sitten sanakirjojen ja interlineaarien avulla sitä, mitä apostolit ovat todella sanoneet, sen sijaan, että pitäisit sokeasti totena Raamatun käännöksiä, joissa on virheitä kääntäjien ennalta totena pitämän opin tueksi. Pidä aina mielessäsi se, että ihminen on kokonaan eri olevainen kuin Jumala, joka on meidän isämme. Muista miettiä Raamattua lukiessasi aina sitä, ketä sanalla "Jumala" tarkoitetaan, kun puhutaan kaiken luoneesta kaikkivaltiaasta Jumalasta. Huomaat, että "isä" sopii kaikkiin kohtiin, mutta "Poika" tai "Isä ja Poika ja Pyhä Henki" eivät sovi yhteenkään kohtaan sanoman siitä muuttumatta.

      • Vaikka Raamatun kääntämiseen liittyy virheellisyyttä, niiin todellisuus on. Jos tänä vuonna 2017 Savukoskella oleva ihminen ottaa Pyhän Hengen ohjaanana ensi kertaa 39/ käänksellä varustetun Raamatun käteensä ja alkaa sitä lukemaan, niin lopputulos on, miten hän on saanut ymmärryksen Isän olevan AINA näkymätön kaikkivaltias JUMALA.

        Kuten toit jo esille, niin missä Raamatussa ihminen lukee sanan Isä, niin tämän sanan perään luonnollisesti tulee tämä = merkki eli Isä on JUMALA.

        Niin, ja ihminen tulee pysymään tuossa näkemisessä,- jos ei mene ja altistu uskonnollisuuden opetuksille,- joka muuttaa niiiiiiiiiiiiiiiin yksinkertaisen asian mystiseksi,-jota Öllölän mummokaan ei ymmärrä.
        Niin, JUMALAN tiet on suoria,- ei mutkille viännettyjä.


      • tietotuusjaelämä

        Unitaarilla menee samanlaiseksi teoriaksi kuin teologisesti liipatuilla palkkapaimenilla. Nyt puuttuu enää kolmipäinen jumala.


      • tietotuusjaelämä
        markkulievonen kirjoitti:

        Vaikka Raamatun kääntämiseen liittyy virheellisyyttä, niiin todellisuus on. Jos tänä vuonna 2017 Savukoskella oleva ihminen ottaa Pyhän Hengen ohjaanana ensi kertaa 39/ käänksellä varustetun Raamatun käteensä ja alkaa sitä lukemaan, niin lopputulos on, miten hän on saanut ymmärryksen Isän olevan AINA näkymätön kaikkivaltias JUMALA.

        Kuten toit jo esille, niin missä Raamatussa ihminen lukee sanan Isä, niin tämän sanan perään luonnollisesti tulee tämä = merkki eli Isä on JUMALA.

        Niin, ja ihminen tulee pysymään tuossa näkemisessä,- jos ei mene ja altistu uskonnollisuuden opetuksille,- joka muuttaa niiiiiiiiiiiiiiiin yksinkertaisen asian mystiseksi,-jota Öllölän mummokaan ei ymmärrä.
        Niin, JUMALAN tiet on suoria,- ei mutkille viännettyjä.

        Pakko kompata Markkua.


    • Johanneksen evankeliumi:
      1:6 Oli mies, Jumalan tyköä lähetetty (apestalmenos para theou) hänen nimensä oli Johannes.

      Johanneksen evankeliumi:
      6:45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi.' Jokainen, joka on ISÄN TYKÖNÄ (pantes didaktoi theou pas oun o akouōn para tou patros) kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

      Johanneksen evankeliumi:
      17:16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole....
      17:18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;

      Johannes oli lähetetty Jumalan tyköä ja opetuslapset kuulevat ja oppivat Jumalan sanaa Jumalan tykönä, mikä ei ole ihme, sillä he eivät ole tästä maailmasta vaan he ovat ylhäältä ja Jumalasta, aivan niin kuin Raamattu opettaa Jumalan lapsista uuden liiton aikakautena. Me olemme lähteneet Jumalasta ja syntyneet Jumalasta ja Jumala on lähettänyt meidät maailmaan samalla tavalla kuin Jumala lähetti Jeesuksen maailmaan ja synnytti hänet hengestä sitä ennen. En rohkene silti sanoa itseäni tai veljiäni isän vertaiseksi Jumalaksi ja kaiken luojaksi... en edes Jeesusta, joka syntyi Mariasta ihmiseksi eikä sitä ihmistä ollut olemassa ennen sitä.

      • kyssäri

        Mikä kiertotie tähän löytyy?

        62. Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän OLI ENNEN!


      • kyssäri kirjoitti:

        Mikä kiertotie tähän löytyy?

        62. Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän OLI ENNEN!

        Ei siihen mitään kiertotietä ole. En tiedä, miten tuo kohta tulisi tulkita, mutta Raamatun selvä kokonaisilmoitus on se, että Jeesus kristus on ihminen, jota kutsutaan Jumalan (Korkeimman) pojaksi ja herraksi, vaikka hän on ihminen ja se kristus, jota Israel odotti ikuiseksi kuninkaakseen...


      • kyssäri

        Kyseessä edelleenkin on Jeesuksen ennaltaolo jonka kiellät. Olet ensimmäinen jonka tiedän kieltävän tuon.


      • kyssäri kirjoitti:

        Kyseessä edelleenkin on Jeesuksen ennaltaolo jonka kiellät. Olet ensimmäinen jonka tiedän kieltävän tuon.

        Ei meitä tosiaan kovin monta ole tässä maailmassa. Korkeintaan 144 000.


      • kyssäri
        unitaari kirjoitti:

        Ei meitä tosiaan kovin monta ole tässä maailmassa. Korkeintaan 144 000.

        Miten niiden käy jotka eivät mahdu tuohon joukkoon? Oletetaan joukon olevan jo täynnä.


      • kyssäri kirjoitti:

        Miten niiden käy jotka eivät mahdu tuohon joukkoon? Oletetaan joukon olevan jo täynnä.

        Luku 144 000 on fiktiivinen ja kuvaa Jumalan iankaikkista täydellisyyttä. Siitä huolimatta, että luku on fiktiivinen, on meitä unitaareja vähän maan päällä herran Jeesuksen tulemuksessa. Näkisin niin, että meidät temmataan ylös pilviin herraa Jeesusta vastaan, mutta trinitaarit ja areiolaiset jäävät tänne maan päälle nuolemaan näppejään. Tapahtuuko tämä vai ei: sitä en tiedä. Odotan.


      • tietotuusjaelämä
        unitaari kirjoitti:

        Luku 144 000 on fiktiivinen ja kuvaa Jumalan iankaikkista täydellisyyttä. Siitä huolimatta, että luku on fiktiivinen, on meitä unitaareja vähän maan päällä herran Jeesuksen tulemuksessa. Näkisin niin, että meidät temmataan ylös pilviin herraa Jeesusta vastaan, mutta trinitaarit ja areiolaiset jäävät tänne maan päälle nuolemaan näppejään. Tapahtuuko tämä vai ei: sitä en tiedä. Odotan.

        Jeesus valitsee valittunsa, niinpä kannattaa todellakin odotella. Saattaa tulla odotuksista huolimatta yllätys.
        Matt. 22:14
        Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."


      • tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Jeesus valitsee valittunsa, niinpä kannattaa todellakin odotella. Saattaa tulla odotuksista huolimatta yllätys.
        Matt. 22:14
        Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Jumala valitsee, ei Jeesus. Jeesus valitsi vain apostolit ja senkin hän teki isän Jumalan tahdosta, ei omasta päätöksestään. Jeesus on muuten itsekin Jumalan valittu, jos et sitä sattunut tietämään.


      • tietotuusjaelämä
        unitaari kirjoitti:

        Jumala valitsee, ei Jeesus. Jeesus valitsi vain apostolit ja senkin hän teki isän Jumalan tahdosta, ei omasta päätöksestään. Jeesus on muuten itsekin Jumalan valittu, jos et sitä sattunut tietämään.

        Väärin.

        Mark.13.
        24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
        25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
        26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        27 Ja silloin HÄN lähettää enkelinsä ja kokoaa valittuNSA neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.


      • tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Väärin.

        Mark.13.
        24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
        25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
        26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        27 Ja silloin HÄN lähettää enkelinsä ja kokoaa valittuNSA neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.

        Ok, Jumalan valitut ovat myös Jeesuksen valittuja. So what.


      • perivätMAAN
        unitaari kirjoitti:

        Luku 144 000 on fiktiivinen ja kuvaa Jumalan iankaikkista täydellisyyttä. Siitä huolimatta, että luku on fiktiivinen, on meitä unitaareja vähän maan päällä herran Jeesuksen tulemuksessa. Näkisin niin, että meidät temmataan ylös pilviin herraa Jeesusta vastaan, mutta trinitaarit ja areiolaiset jäävät tänne maan päälle nuolemaan näppejään. Tapahtuuko tämä vai ei: sitä en tiedä. Odotan.

        unitaari, nyt tuli vaikeus eteen. Harmagedonin jälkeen, "leijona syö ruohoa kuin raavas", ja imeväinen leikkii myrkkykäärmeen kololla, vahingoittumatta". Taivaissa ei ole sellaista olotilaa ? Eihän luojalla ole mitään syytä tuhota maapalloa", koska hän on itse luvannut "Maapallon pysyvän IÄTI". Ymmärrykseni mukaan maapallo on uudistettava asuttavaan kuntoon, eikä alkuperäinen suunnitelma ole saattaa koko ihmiskuntaa "aineettomuuteen". Uskon vahvasti sen 144.000 luvun tarkoittavan juuri niitä alkuseurakuntien "todellista pappis-sukua" joilla on odotettavissa henkimaailmassa olotilansa. " Ja minä näin suuren joukon", he perivät MAAN ???


      • Potkatmereen
        unitaari kirjoitti:

        Ok, Jumalan valitut ovat myös Jeesuksen valittuja. So what.

        Huvittavaa, miten jokainen tietää Jeesuksen nimen, mutta Jumalan nimestä ei hiiskuta missään. Jopa se possulaumakin, jotka olivat pahojen henkien riivaamina, tiesivät sen että Jeesus oli Jahven poika, Jeesuksen ajaessa ne mereen hukkumaan.


      • perivätMAAN kirjoitti:

        unitaari, nyt tuli vaikeus eteen. Harmagedonin jälkeen, "leijona syö ruohoa kuin raavas", ja imeväinen leikkii myrkkykäärmeen kololla, vahingoittumatta". Taivaissa ei ole sellaista olotilaa ? Eihän luojalla ole mitään syytä tuhota maapalloa", koska hän on itse luvannut "Maapallon pysyvän IÄTI". Ymmärrykseni mukaan maapallo on uudistettava asuttavaan kuntoon, eikä alkuperäinen suunnitelma ole saattaa koko ihmiskuntaa "aineettomuuteen". Uskon vahvasti sen 144.000 luvun tarkoittavan juuri niitä alkuseurakuntien "todellista pappis-sukua" joilla on odotettavissa henkimaailmassa olotilansa. " Ja minä näin suuren joukon", he perivät MAAN ???

        Olen sitä mieltä, että tämä nykyinen maa "poltetaan tulella" (pahat ja syntiset ihmiset poistetaan siitä) ja se uudistetaan vanhurskaiden iankaikkiseksi asuinsijaksi. Kun seurakunta temmataan ylös pilviin herraa Jeesusta vastaan, niin se ei suinkaan jää sinne ikuisiksi ajoiksi vaan laskeutuu uutena Jerusalemina maan päälle ja hallitsee yhdessä herran Jeesuksen kanssa tuhat vuotta ja elää sen jälkeen ikuisesti autuaana uudistetun maan päällä. En ole tämän tulkinnan suhteen kuitenkaan liian dogmaattinen ja tutkin tarvittaessa muitakin vaihtoehtoisia tulkintoja...


    • olen siunattu koska olen nähnyt näyn, olen jo vanha nainen mutta jumala näytti valon ja antoi miehen, nyt olen raskaana ja ylistän jumalaa

      mies jumalan mies, ja sanoi että että jos haluan että jumala on armelias, niin hänen pitää siunata myös tyttäreni joka oli 11v vanha. Jumalan mies kertoi, että suuri siunaus koituu meidän päälle, jos saisin olla yhtä lapseen, koska jumalakin oli lapsi.

      jumala on suurin ja tuo mies oli jumalan sanan saattaja ja hallejulaa annoin tytön joka juuri oli saanut ensimmäiset veret tälle miehelle jotta hänessä olisi jumalan veri.

      Saattakaa kaikki nuoret tytöt jumalan vereen, pappi on paras pania ja hän on raiskannut kaikkia jumalan sanassa, eroaako se mitenkään raiskauksesta jossa raikaja on pappi.

      Pappi on raiskannut ja häpäissyt enemmän ihmisiä kuin tavallinen ihminen. Miksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe