Onko 37 jalkaa juuri sopiva one-off-pituus?

Oneoffi

Jos teettäisi one-off-veneen, niin olisiko 37 jalkaa juuri sopiva pituus pariskunnalle maailmankiertämistä ajatellen? Eikö tuon kokoiseen veneeseen saisi toimivat tilat mistään tinkimättä kahdelle?

37-jalkainen on selvästi pienempi kuin 42-jalkainen, mutta silti tila riittäisi tarpeelliseen vai kuinka?

Kuinka erilaiset toiminnot ja tekniset ratkaisut tuon kokoiseen veneeseen tulisi sijoittaa?

33

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      37ft riittää kahdelle muttei " mistään tinkimättä". Varusteiden määrän vuoksi bunkkien määrästä tingit säilytystilojen hyväksi. Eipä silti, täyttyy se 42 ft venekin hiljalleen.

    • TurunTautiako

      Juuri noin se menee kuin seppomartti toteaa. Säilytystiloihin lukeutuu myös suuremmat polttoaine ja vesitankit, joita saa kappalemääräisesti olla enemmän kuin 1 kumpaakin.

      Paljon tietenkin riippuu siitä millaista mukavuudentasoa tavoittelee ja mitä pallonkierrolla tarkoittaa noin ajatellen esimerkiksi mitoitusmielessä kuinka pitkä ajanjakso veneen ja miehistön pitäisi maksimissaan pystyä yhtäjaksoisesti toimimaan ilman muona ym. tankkauksia.

      Jos mukavuusvaatimus edellyttää vedentekokonetta ja/tai mahdollista erillistä agrekaattia on 37 jalkainen helposti jo nafti. Kiitos edistyneemmän led teknologian ja pienempiruokaisen navigointielektroniikan, käyttösähkön saattaa pystyä pääosin tuottamaan aurinko ja tuulivoimalla, mitkä laitteet pystytään kyllä tilankäytöllisesti sijoittamaan 37 jalkaiseenkin kera tuuliperäsimen.

    • OFFon

      Rungon leveydellä mielestäni, myös ratkaiseva merkitys veneen käytännöllisyyden kannalta. Esim leveämpään runkoon voi rakentaa säilytystiloja, tankkeja reunoille ja silti tilantuntu oleskelutiloissa sama.

      Myös rungon syvyydessä saadaan lisä tilaa säilytykseen vs platuska pohja.
      Toisaalta leveämmässä mahdollista tehdä valta muodista poikkeavia lay outteja.

      Pituudessa pysyisin alle 12m jos mielii maailmalle (jo ihan EU), niin tuo on usein raja jolloin satama hinnoittelu kasvaa ikävästi, eli 11,99m ja voit säästää jopa ravintola aterian x 2 päivittäin...

    • seppomartti

      Veneeni pituus 11,72 ei ole ihan sattumalta . Alle 12m pituus on säästänyt 10v aikana marinoiden maksuissa huomattavasti. Useinmiten veneeni kuuluu halvimpaan kategoriaan. Veneet maailmalla ovat nykyään niin isoja.
      Runko on harvinaisen tilava, leveys 3.93m, mutta lisäakkujen, invertterin, vesikoneen ja pakastimen sijoitus on ollut ongelmallista silloin kun kyse on valmiiksi kalustetusta rungosta. Leveydesta ei juuri ole apua valmiissa veneessä, ellei revi kappeja tai muuta kalustusta pois. Lisätankit mahtuisi vain pusseina turkin alle. Uudisrakenteessa vapautta onntietenkin paremmin.
      Toisessa veneessä lattian korotuksella tavoittelin akkujen ja dieselin sijoittamista keskiveneeseen alas. Seurauksena 2×170L tankista on ongelma. Tankit ovat matalat ja leveät. Mistä diesel imetään jos vene on kallellaan viikkokausia? Ettei aina tarvitsisi ilmata. Päivätankki olisi osittainen ratkaisu, mutta sillekin tarvittaisiin kaksi syöttöä.
      37ft veneeseen ei mahdu mukaan polkupyöriä ja märkä spinnu joudutaan ottamaan sisään keulabunkkien päälle. Isompi on parempi....

      • palloJalkaanko

        Riittääkö niille mitta todisteeksi trafin tai venekerhon alustodistus, vai syynäävätkö tarkemmin marinoissa pituuksia?

        Tollasen on offin sais varmaan papereihin alle 12 m vaikka olisi hieman pidempi ja voisi hyötyä edullisemmasta kohtelusta. Tuli mieleen, kun venettäni on eri pituisena n.11,95 ja n.12,5 metriä. Trafin asiamies, sekä seura poimivat veneen asiapapereista tuon lyhemmän luvun vaikka se on tuo pidempi oikeasti, olenko suuri rikollinen?


      • seppomartti
        palloJalkaanko kirjoitti:

        Riittääkö niille mitta todisteeksi trafin tai venekerhon alustodistus, vai syynäävätkö tarkemmin marinoissa pituuksia?

        Tollasen on offin sais varmaan papereihin alle 12 m vaikka olisi hieman pidempi ja voisi hyötyä edullisemmasta kohtelusta. Tuli mieleen, kun venettäni on eri pituisena n.11,95 ja n.12,5 metriä. Trafin asiamies, sekä seura poimivat veneen asiapapereista tuon lyhemmän luvun vaikka se on tuo pidempi oikeasti, olenko suuri rikollinen?

        Aluksen rekisteröintitodistuksesta marinan toimistossa kirjaavat LOAn pituudeksi. Ei ole koskaan muutaman vuosikymmenen aikana tarvittu mittanauhaa. Jos haluat väärentää aluksen paperit niin täytyy olla aika selvä tapaus, ennen kuin mitataan. Mutta mahtaako tavoiteltu hyöty olla järkevässä suhteessa väärän tiedon antamiseen viranomaiselle ja vakuutusyhtiölle . Katso marinoiden hinnastoja Kreikassa, Turkissa ja Kroatiassa.


      • kenkienlaskemiseen

        laita 39 vanhaa kenkää peräkkäin kannelle


      • myösmitataan
        seppomartti kirjoitti:

        Aluksen rekisteröintitodistuksesta marinan toimistossa kirjaavat LOAn pituudeksi. Ei ole koskaan muutaman vuosikymmenen aikana tarvittu mittanauhaa. Jos haluat väärentää aluksen paperit niin täytyy olla aika selvä tapaus, ennen kuin mitataan. Mutta mahtaako tavoiteltu hyöty olla järkevässä suhteessa väärän tiedon antamiseen viranomaiselle ja vakuutusyhtiölle . Katso marinoiden hinnastoja Kreikassa, Turkissa ja Kroatiassa.

        Olisikohan seppomartin kokemus maailman marinoista puutteellinen? Moni pallonkiertäjä poikkeaa Trinidadin Chaguaramakseen ennenkuin jatkaa Itä-Karbian saarilta Panamaan ja Tyynelle valtamerelle. Chaguaramaksessa on useita marinoita enkä tiedä jokaisen käytäntöä. Käyttämäni marinan toimiston palveluksessa kuitenkin oli mittamies, joka kävi mittaamassa jokaisen veneen kokonaispituuden sekä leveyden. Usein venetodistuksessa on venevalmistajan ilmoittamat mitat, joista voi puuttua esim. keulajatke ("ankannokka") tai tuuliperäsin. Käytännössä näillä kiinteillä jatkeilla tietenkin on laituri- tai telakointitilan kannalta merkitystä.
        Muistelen, että myös Australiassa joissakin marinoissa käytiin mittaamassa veneen pituus ja leveys - vaikka venetyyppi oli tunnettu ja venetodistuksessani oli paikkansa pitävät mittatiedot.


      • Olenrobotti

        Mulla on kyllä 37 jakaisessa veneessä kulkenu 3 kasaanmenevää polkupyörää peräboksissa jo muutaman vuoden. Pitääkö nyt jättää pois kun ei kerran mahdu?

        Pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Esimerkiksi tuossa toisessa ketjussa mainitti Swan 371 on varsin ahdas 37 jalkaiseksi.


    • Perusleiska

      Peruspursissa n. 11 m pitkään veneeseen mahtuu luontevasti (keulasta perään) täysmittainen (2m) punkka keulapiikkiin, jonkinlainen keulahytin "pukeutumistila", täysmittaiset salongin sohvat molemmin puolin venettä, pentteri ja karttapöytä (vastakkaisilla puolilla), takakajuutan pukeutumistila ja täysmittainen peräkajuutan punkka. Tilaa vielä jää punkan jälkeen sen verran, että peräsinakseli jää punkan takapuolelle. Eli purjeveneiden "peruslayout" mahtuu kunnolla tuon kokoiseen runkoon. Lyhyemmissä joudutaan sitten tinkimään kajuuttojen pukeutumistiloista, salongin sohvien pituuksista yms. Venettä pidentämällä mahtuu toinen vessa, suuremmat vaatekaapit tms..

      Puhtaasti yhdelle pariskunnalle suunnitellussa one-offissa voisi lähteä ihan erilaiseen lay-outtiin, eikä tuhlata tilaa niin suureen makuupaikkojen määrään. Esim. tilava keulapiikki satamassa oleiluun ja meripunkat salongin reunoille. Koko perä sitten säilytystilaa ?

      • Alloottaja

        Juuri tuota ajattelin, että ajateltaisiin vene ihan oikeasti uusiksi.

        Joskus sattui silmiini kunnostettu Vancouver 27. Noin pienessä veneessä on vaikea suuria muutoksia tehdä, mutta jotain on sentään yritetty.

        Miksi esimerkiksi pöydän pitäisi olla 37-jalkaisessa suuri? Mihin tarvitaan monta ihmistä mahduttavaa istumatilaa?

        https://i.imgur.com/KYBTZ5r.png


      • Alloottaja kirjoitti:

        Juuri tuota ajattelin, että ajateltaisiin vene ihan oikeasti uusiksi.

        Joskus sattui silmiini kunnostettu Vancouver 27. Noin pienessä veneessä on vaikea suuria muutoksia tehdä, mutta jotain on sentään yritetty.

        Miksi esimerkiksi pöydän pitäisi olla 37-jalkaisessa suuri? Mihin tarvitaan monta ihmistä mahduttavaa istumatilaa?

        https://i.imgur.com/KYBTZ5r.png

        Salongin pöydän ääressä joutuu tekemään paljon huoltotöitä. Siinä on mukava katsella karttoja. Sohvalla on mukava maata. Makuutilat voivat olla pienet, koska niissä käydään vain nukkumassa. Kunhan sänky on tarpeeksi pitkä ja leveä.


    • vainkateellinen

      Kyllä 37jalkaa on oikein sopiva pituus, koska onhan 37 myös alkuluku.....

      • 37 ei ole Fibonaccin lukusarjassa, toisin kuin 21, 34 ja 55. Toisaalta, itse suosisin pituutta 39 jalkaa, koska 3 9~12, mikä on on veneen pituus metreinä.


      • viirallinen

        Satamakenkänarussa on 39 kenkää perätysten


    • vainkateellinen

      Sorry, Bossu, kyllä 37 on alkuluku. Kuten kaikki luvut, jotka ovat jaollisia vain ykkösellä ja itsellään., myös 39!

      • Joakim1

        37 on toki alkuluku, mutta ei Fibonaccin sarjaan kuuluva luku, mikä on täysin eri asia.. 39 ei tietenkään ole alkuluku. Aika OT keskustelua...


    • runkomateriaali

      Maailman kiertämisessä ei ole ratkaisevaa se, mikä on veneen LOA. Oman kokemukseni mukaan satamamaksut eivät ole oleellinen peruste veneen pituuden määräytymisessä. Kun kiersin pallon ja tein kaksi Atlantin ylitystä vaimoni kanssa, satama- ja telakointimaksuilla ei ollut suurta merkitystä. Maksullisia venepalveluita käytimme sittenkin harvoin - yleensä ankkuroidaan (varsinkin Eurooppaa kauempana) joten hyvä ankkurointivarustus on oleellisempi kuin se onko vene 37 tai 40ft tai joku muu. Joka tapauksessa n. 100m ketjua ja luotettava ankkurivinssi kuuluvat pallonkiertoveneen varusteisiin sen koosta riippumatta. (Itsellä ketju on 75m, mutta 100m olisi pmpi).
      Jos olisin lähdössä uudelle pallonkierrolle ja etsisin sopivaa venettä siihen, ajattelisin myös puu-epoksiveneitä. Nykyisin puu/vaneri epoksi on suosiossa one-off-rakenteissa ainakin Australiassa ja NZ:ssa. Sarjavalmisteisia RM-veneitä tehdään Ranskassa esim. tämän kokoisena:
      https://www.youtube.com/watch?v=5XRTLVIrhE8 .
      Veneen malliin ja materiaaliin vaikuttaa sekin, millä latitudeilla sillä on tarkoitus purjehtia.

      • ostamisenTuskaa

        Mikset ole pleissannut ketjun jatkoksi sopivaa köyttä ja vissinä köysi/ketju rummullinen tai kaksirumpuinen esim. Lowfrance Tiger. Ketju voisi olla lyhempikin, painoa säästyy, mutta usealla pitkäköysi ja pitkä ketju, näin monella syvänmeren ankkuroijalla...


      • runkomateriaali
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Mikset ole pleissannut ketjun jatkoksi sopivaa köyttä ja vissinä köysi/ketju rummullinen tai kaksirumpuinen esim. Lowfrance Tiger. Ketju voisi olla lyhempikin, painoa säästyy, mutta usealla pitkäköysi ja pitkä ketju, näin monella syvänmeren ankkuroijalla...

        Yhtenäinen pitkä ketju on käytännössä parempi. Se on helppokäyttöisempi. Ketjumerkit olen maalannut valkoisella maalilla 10 m välein. Ensimmäisessä 10 m merkissä maalia on n. 30 cm matkalla, seuraavassa 2 merkkiä riittävän etäällä tosistaan, seuraavassa 3 merkkiä jne. Valkoinen maalimerkki näkyy huonossa valaistuksessa paremmin kuin esim. punainen maali tai nippuside- tai muut muoviklipsut. Ankkuripaikoilla, joissa on useita veneitä keula-ankkuriensa varassa, kannattaa ankkuroida riittävän etäälle niistä veneistä, jotka ovat ankkuriköytensä varassa. Ne käyttäytyvät tuulen ja virran kääntyillessä aivan eri tavoin kuin ketjussa olevat. Voi tulla kolareita, kun vuorovesi kääntyy!
        Vara-ankkurissani on kyllä 10m ketjua 60 m köyttä.
        Se on selvä, että ankkurivinssissä on syytä olla sekä ketjukela että köysirumpu. Köysirumpua voi käyttää paitsi varppaamiseen myös esim. puosuntuolin nostoon.


      • ostamisenTuskaa
        runkomateriaali kirjoitti:

        Yhtenäinen pitkä ketju on käytännössä parempi. Se on helppokäyttöisempi. Ketjumerkit olen maalannut valkoisella maalilla 10 m välein. Ensimmäisessä 10 m merkissä maalia on n. 30 cm matkalla, seuraavassa 2 merkkiä riittävän etäällä tosistaan, seuraavassa 3 merkkiä jne. Valkoinen maalimerkki näkyy huonossa valaistuksessa paremmin kuin esim. punainen maali tai nippuside- tai muut muoviklipsut. Ankkuripaikoilla, joissa on useita veneitä keula-ankkuriensa varassa, kannattaa ankkuroida riittävän etäälle niistä veneistä, jotka ovat ankkuriköytensä varassa. Ne käyttäytyvät tuulen ja virran kääntyillessä aivan eri tavoin kuin ketjussa olevat. Voi tulla kolareita, kun vuorovesi kääntyy!
        Vara-ankkurissani on kyllä 10m ketjua 60 m köyttä.
        Se on selvä, että ankkurivinssissä on syytä olla sekä ketjukela että köysirumpu. Köysirumpua voi käyttää paitsi varppaamiseen myös esim. puosuntuolin nostoon.

        Mainitsit vain, että olisi joskus ollut tarvetta lisä pituudelle 30m, saa ketjua jatkettua ja toinen vaihto ehto tuo jatkaa vanhaa kettinkiäsi köydellä. Tuo tiikeri muuten kuljettaa köyttä ihan nätisti kettinki rummulla joten yhtä näpsäkästi jatkuu nosto/lasku, kun ketju vaihtuu köydeksi. ja tuo köysihän olisi vain käytössä jos syvyyttä tai tuulta poikkeuksellisesti...

        Samaa mieltä noista muoviklipsuista näkyvät yllättävän huonosti, kun laskee ankkuria...


      • runkomateriaali
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Mainitsit vain, että olisi joskus ollut tarvetta lisä pituudelle 30m, saa ketjua jatkettua ja toinen vaihto ehto tuo jatkaa vanhaa kettinkiäsi köydellä. Tuo tiikeri muuten kuljettaa köyttä ihan nätisti kettinki rummulla joten yhtä näpsäkästi jatkuu nosto/lasku, kun ketju vaihtuu köydeksi. ja tuo köysihän olisi vain käytössä jos syvyyttä tai tuulta poikkeuksellisesti...

        Samaa mieltä noista muoviklipsuista näkyvät yllättävän huonosti, kun laskee ankkuria...

        "..joskus tarvetta.." ?
        Niinkuin hyvin tietysti tiedätkin, perussääntö on laskea kettinkiä 5 kertaa veden syvyyden verran. Niin matalia ankkuripaikkoja on maailmalla sittenkin aika harvassa, joissa Itämeren purjehduksille sopiva 30 m ankkuriketju (tai ketjun ja köyden yhdistelmä) riittää.
        Hyvin usein olen joutunut ankkuroimaan 10-15 m syvyyteen, toisinaan yli 20 m:ssä.
        Tietysti kunnollisen ankkuriketjun hankkiminen voi tuottaa tuskaa ostohetkellä, mutta paljon suurempi tuska voi tulla liian lyhyestä ankkuriketjusta tai vaikkapa sakkelin avulla liitetystä jatkeesta valtamerireissuilla.
        Yachting World on julkaissut youtube-videoita Skip Novakin nikseistä, mm. ankkurointitekniikasta. Kannattaa katsoa nuo kokeneen ohjeet, jos pitkät matkapurjehdukset ovat mielessä.


      • ostamisenTuskaa
        runkomateriaali kirjoitti:

        "..joskus tarvetta.." ?
        Niinkuin hyvin tietysti tiedätkin, perussääntö on laskea kettinkiä 5 kertaa veden syvyyden verran. Niin matalia ankkuripaikkoja on maailmalla sittenkin aika harvassa, joissa Itämeren purjehduksille sopiva 30 m ankkuriketju (tai ketjun ja köyden yhdistelmä) riittää.
        Hyvin usein olen joutunut ankkuroimaan 10-15 m syvyyteen, toisinaan yli 20 m:ssä.
        Tietysti kunnollisen ankkuriketjun hankkiminen voi tuottaa tuskaa ostohetkellä, mutta paljon suurempi tuska voi tulla liian lyhyestä ankkuriketjusta tai vaikkapa sakkelin avulla liitetystä jatkeesta valtamerireissuilla.
        Yachting World on julkaissut youtube-videoita Skip Novakin nikseistä, mm. ankkurointitekniikasta. Kannattaa katsoa nuo kokeneen ohjeet, jos pitkät matkapurjehdukset ovat mielessä.

        O ho, kyllä kirjoitinkin epä selvästi, kun ei tavoita lukijaa, anteeksi.

        Ajatus oli, että pleissaamalla köyden ketjun jatkoksi joka mainittiin 75m, olisi ollut 30m köyden jälkeen 105m tai 50 metrin köysi 75m ketjun jatkoksi komeat 125 metriä liekaa, näin voisit teoriassa ankkuroida 1:5 n.24 metrin syvyyteen, melko lyhyt se on vieläkin.

        Itselläni köysiä ja ankkureita vähän joka lähtöön aina matkassa, ankkuroinnista ja pohjasta riippuen deltta, Bruce ja uusimpana ihan mahtava Fortress ankkuri, joka oli yllätys miten hyvä pito keveästä ankkurista voi saada ainakin hiekka ja savi pohjassa, muista ei vielä kokemusta. Ehkä tyhmää, mutta ajatuksena varautua vähän kaikkeen, esim syvään ankkurointiin vaikka 100m 1:7.


      • runkomateriaali
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        O ho, kyllä kirjoitinkin epä selvästi, kun ei tavoita lukijaa, anteeksi.

        Ajatus oli, että pleissaamalla köyden ketjun jatkoksi joka mainittiin 75m, olisi ollut 30m köyden jälkeen 105m tai 50 metrin köysi 75m ketjun jatkoksi komeat 125 metriä liekaa, näin voisit teoriassa ankkuroida 1:5 n.24 metrin syvyyteen, melko lyhyt se on vieläkin.

        Itselläni köysiä ja ankkureita vähän joka lähtöön aina matkassa, ankkuroinnista ja pohjasta riippuen deltta, Bruce ja uusimpana ihan mahtava Fortress ankkuri, joka oli yllätys miten hyvä pito keveästä ankkurista voi saada ainakin hiekka ja savi pohjassa, muista ei vielä kokemusta. Ehkä tyhmää, mutta ajatuksena varautua vähän kaikkeen, esim syvään ankkurointiin vaikka 100m 1:7.

        Ostamisen tuskaa tuli varmaankin tuosta Fortress-ankkurista, joka on kallis. Minullakin oli Fortress eräässä aikaisemmassa veneessäni. Halvemmalla pääsee jos ostaa Fortressin kopion, esim. Bulldog-ankkurin (ostin muutama vuosi sitten svb:stä). Kevyenä se sopii peräankkuriksi.

        Ymmärsin kyllä ajatuksesi ketjun jatkamisesta köydellä. Uskon että sinäkin ymmärrät yhtenäisen pitkän ankkuriketjun edut, kun olet oman pallonkiertosi toteuttanut. Mielestäni yksi riittävän painava ja isokokoinen keula-ankkuri pitkä ketju on toistuvissa ankkuroinneissa helpoin ja mukavin.
        Morganscloudin sivuilla on mielipiteitä ja näkökohtia ankkureista:
        https://www.morganscloud.com/category/anchoring-mooring/


    • seppomartti

      Ankkurikeskustelu on aika kaukana otsakkeen venekoon arvuuttelusta. Jatkan samaa ankkurisyrjähdystä.
      Buldog ja Fortress ovat vanhan Danforthin kopioita. Ilmeisesti hyviä kopioita saveen ja hiekkaan silloin kun vedon suunta ei muutu. Huonojakin levyankkureita eli kopioita on markkinoilla, joissa avautumiskulma on väärä tai pitkää poikkitankoa ei ole kopioitu.
      100m 10mm kettinkiä toimii vinssissä mutta ankkureineen paina byli 200kg keulassa. Joku ilmoittaa ankkuroivansa yli 20m syvyyteen. Sieltä ei pysty enää käsin nostamaankaan. Seuraa muutama pohdinta.
      1."Ostamisen tuskaa" mainitsee, että ketjua voi jatkaa. Ajatus on ilmeisesti shakkeli, epäilen. Mahtaako shakkeli toimia koska jo lyhytlenkkinen ja pitkälenkkinen 10mm ketju vaativat oman rumpunsa eivätkä toimi ristiin.
      2. Jos pleissaa kettingin jatkoksi köyden, niin se pleissin "kääntymissilmukka" on liin iso, ettei mene ainakaan Quickin vinssien läpi, vaikkei käytä koussia. Ihmettelen yo tietoa, että liitoskohta kulkee näppärästi ankkurivinssin ketjurummun läpi. Jotta 10mm ketjulle tarkoitettu rumpu toimisi köyden kanssa niin sen tulisi ilmeisesti olla 18-20mm 3- lyöty. Mitenkä saatte 3 säiettä mahtumaan ketjun silmukkaan?. Sileäpintainen skuutti tai falli tuhoutuu ketjurummussa heti.
      3. Jos käyttää köyden kelaamiseen capstania ja sitten joutuu vaihtamaan kelauksen ketjurummulle, niin kuinka se sujuu kun kuormaa on 20m ankkurivarustusta ja veneen veto?. Horisontaalivinssissä rummut ovat vielä rungon eri puolilla, vertikaalisessa vähemmän mahdottomasti päällekäin.
      Kohtaan 2 luulen keksineeni ratkaisun, 1 ja 3 en tiedä. Ajatukseni on lyhentää ketjua (70m) ja pidentää köyttä (40). Mutta silloin liitoskohta on jatkuvssti vinssillä.

      • ostamisenTuskaa

        O ho, miksi viestini mahdettiin poistaa, kun vastasin, ei ymmärrä!

        Ketjua jatketaan köydellä siten, että kolmisäikeistä pleissataan ketjuun lenkeistä noin 30-40cm matkalta ja tällä tyylillä tehtynä liitoksen lujuus on noin 95% mitä köyden vetolujuus . Poistetussa viestissä oli linkki testiin, tähän en laita, kun jotain närästää...

        Tällä tapaa tehtynä liitos juoksee ketjupyörässä kivutta ja myös köysi juoksee ketjupyörässä ja menee ketjuboksiin nätisti. Oli myös video tästä, mutta en liitä sitä uudelleen, kun niin herkkää sensurointia täällä.

        Esim Lowrance Tiger jossa 12mm ketjulle pyörä voi valmistajan ilmoittaman ajaa 1/2-3/4 (n.12-18mm)tuuman köyttä 3 säikeistä.

        Asiasta kiinnostuneet löytävät YouTubesta ja netistä kohtuullisesti tietoa englanniksi, harmi etten voi laittaa linkkejä, sensuurin vuoksi, muuta syytä en ymmärrä edellisen viesti poistamisesta.


      • suora.pleissi

        Gleisteinin "Splicebookissa" on muistaakseni ohje 8-säikeisen pleissaamisesta ketjuun. Siis ketjun jatkeeksi, ei pleissaamalla köyttä lenkiksi. Jos ei tuossa kirjassa, niin ainakin sitten netistä sen ohjeen löytää. Voisin tosin kuvitella, että liitoksen ajo vinssin ketjurummun läpi katkoo joka kerta köydestä säikeitä, mutta se on tietysti vain kuvitelma, ei havaittu fakta.


      • ostamisenTuskaa
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        O ho, miksi viestini mahdettiin poistaa, kun vastasin, ei ymmärrä!

        Ketjua jatketaan köydellä siten, että kolmisäikeistä pleissataan ketjuun lenkeistä noin 30-40cm matkalta ja tällä tyylillä tehtynä liitoksen lujuus on noin 95% mitä köyden vetolujuus . Poistetussa viestissä oli linkki testiin, tähän en laita, kun jotain närästää...

        Tällä tapaa tehtynä liitos juoksee ketjupyörässä kivutta ja myös köysi juoksee ketjupyörässä ja menee ketjuboksiin nätisti. Oli myös video tästä, mutta en liitä sitä uudelleen, kun niin herkkää sensurointia täällä.

        Esim Lowrance Tiger jossa 12mm ketjulle pyörä voi valmistajan ilmoittaman ajaa 1/2-3/4 (n.12-18mm)tuuman köyttä 3 säikeistä.

        Asiasta kiinnostuneet löytävät YouTubesta ja netistä kohtuullisesti tietoa englanniksi, harmi etten voi laittaa linkkejä, sensuurin vuoksi, muuta syytä en ymmärrä edellisen viesti poistamisesta.

        Tuossa vielä Tigerin ketjupyörä koot eri kokoisille ketjuille ja köyden jatkoille...

        Each Lofrans rope/chain gypsy accepts certain ropes sizes. These rope sizes relate to the corresponding chain size of the gypsy (detailed below).

        Gypsies for 1/4” chain accepts 1/2” 3-Strand Rope
        Gypsies for 5/16” chain accepts 9/16” or 5/8” 3-Strand Rope
        Gypsies for 3/8” chain accepts 9/16”, 5/8” or 3/4” 3-Strand Rope


      • ostamisenTuskaaSensuuria
        suora.pleissi kirjoitti:

        Gleisteinin "Splicebookissa" on muistaakseni ohje 8-säikeisen pleissaamisesta ketjuun. Siis ketjun jatkeeksi, ei pleissaamalla köyttä lenkiksi. Jos ei tuossa kirjassa, niin ainakin sitten netistä sen ohjeen löytää. Voisin tosin kuvitella, että liitoksen ajo vinssin ketjurummun läpi katkoo joka kerta köydestä säikeitä, mutta se on tietysti vain kuvitelma, ei havaittu fakta.

        Sensuurin vuoksi en laita linkkiä, mutta tällä haulla löytyy John Danicic ohjeet ja juttu 3 mahdollisuudesta köyden ja ketjun liitokseen ja se mitä tarkoitin on liitos The elongated splice...

        Ja googlella hauksi alla oleva pdf.

        Rope-to-chain splices Solving the problem of joining one to the other


      • pallokierretty
        ostamisenTuskaaSensuuria kirjoitti:

        Sensuurin vuoksi en laita linkkiä, mutta tällä haulla löytyy John Danicic ohjeet ja juttu 3 mahdollisuudesta köyden ja ketjun liitokseen ja se mitä tarkoitin on liitos The elongated splice...

        Ja googlella hauksi alla oleva pdf.

        Rope-to-chain splices Solving the problem of joining one to the other

        Toki köyden voi pleissata ketjuun. Käytännön ongelma aina ankkuriköysien kanssa on kuluminen. Maailmaa kiertäessä huomaa pian, että ankkuripaikoilla on aallokkoa, virtauksia, tuulista ja lisäksi syvää. Ankkuriköysi voi hankautua poikki jo yhden yön kuluessa, ellei köyttä ole suojannut klyyssin ja knaapin kohdalta tai köysi on päässyt hankaamaan vaikkapa keulakaiteen tyveen tai rustiin. Hankausongelma voi piillä myös veden alla, kun virta tai tuuli on kääntynyt ja köysi hinkkautuu koralleihin. Käytännössä ketju on huolettomampi.


      • ostamisenTuskaa
        pallokierretty kirjoitti:

        Toki köyden voi pleissata ketjuun. Käytännön ongelma aina ankkuriköysien kanssa on kuluminen. Maailmaa kiertäessä huomaa pian, että ankkuripaikoilla on aallokkoa, virtauksia, tuulista ja lisäksi syvää. Ankkuriköysi voi hankautua poikki jo yhden yön kuluessa, ellei köyttä ole suojannut klyyssin ja knaapin kohdalta tai köysi on päässyt hankaamaan vaikkapa keulakaiteen tyveen tai rustiin. Hankausongelma voi piillä myös veden alla, kun virta tai tuuli on kääntynyt ja köysi hinkkautuu koralleihin. Käytännössä ketju on huolettomampi.

        Samaa mieltä, että yhtenäinen ketju paras, mutta kaikkiin aluksiin ei voi säilöä keulaan 100metriä ketjua painon vuoksi.

        Toinen juttu mistä kaikki alkoi tässä ketju/köysi jutussa oli, kun pallon kiertäjä kertoi hänen 70m ketjun olleen liian lyhyt joskus ja kysyin miksei hän ollut jatkanut ankkuri linjaa köydellä tarpeen ilmettyä, harvalla ylimääräisiä ketjuja varastossa jatkettavaksi veneessä väli aikaisesti, mutta useimmilla köysiä ja kolmesäikeistä perus köyttä saatavilla edullisesti ympäri maailmaa?

        Käsittääkseni koralli ei voi kasvaa kovin syvässä vedessä, joten 70m ketjua ja loput 30 metriä köyttä tarvittaessa ei koralleista pitäisi olla vaaraa ankkuroidessa 1:5

        Kyllä ketjukin voi mennä poikki monestakin syystä ja saman vahvuisissa ketjun vetolujuuksissa myös huomattavia eroja ja tarvitaan yksi huono lenkin hitsaus joka pettää sopivassa rykäisyssä.

        Itselläni kerran aukesi leikarin pultti puuskaisella säällä (onneksi olin hereillä), kun vene ryki ketjua "suoraksi", kun ei ollut mahdollista antaa liekaa enempää ulos. Jenkassa oli loctite ruuvilukitetta, mutta ei pitänyt. Ankkuri jäi pohjaan ja kelasin ketjun ylös pultii oli vielä leikarissa...seuraavaksi löin tuurnalla pultin pään reunaan ja leikariin syvät lukitukset.


      • suora.pleissi
        ostamisenTuskaaSensuuria kirjoitti:

        Sensuurin vuoksi en laita linkkiä, mutta tällä haulla löytyy John Danicic ohjeet ja juttu 3 mahdollisuudesta köyden ja ketjun liitokseen ja se mitä tarkoitin on liitos The elongated splice...

        Ja googlella hauksi alla oleva pdf.

        Rope-to-chain splices Solving the problem of joining one to the other

        Se Danicicin ohjeista puuttuva neljäs vaihtoehto ei sitten ollutka Splicebookissa. Piti kavuta yläkertaan katsomaan siellä olevasta kirjahyllystä. Mutta helpostihan hakukoneet tuollaisia löytää, tässä ei edes hakusanojen valinta ole vaikeaa.
        http://www.sw-marine.co.uk/acatalog/8_strand_multiplait_to_chain_Splice.html


    • seppomartti

      Kiitos pleissiohjeista!. Kiinnostavat varmaan muitakin. Ankkurikettingkiin pleissamista olen kokeillut mutta 3- lyöty näytti sekavalta, pidosta ei ollut varmuutta ja kettingin päällä olevat säikeet luultavasti kettingingille tarjoitettu vinssirumpu nakertaa pilalle. Näin luulen.
      Takaisinpleissi uloimman silmukan läpi on nykyään käytössä, mutta järkevän paksuisesta jo hiukan kovettuneesta 3-lyödystä polyesteristä on tullut paksumpi klöntti kuin videoiden uusista ja ohuista köysistä pleissatut.
      Yllä olevaa Lofransin ketju-köysi ohjetta muuntelin pois anglosaksisista mitoista.
      Suositukaen järein ketju 9,375mm sopisi 14-18,75mm köysille. Paksuinkaan vaihtoehto ei tunnu paksulta 40ft 10t veneelle valtamerillä.
      Kyselyni ketjun jatkamisesta ja capstanin käytöstä ankkuriköyden kelaukseen ei aiheuta mielipiteitä?.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe