Hyvä NMEA2000 kompassi

Onnaako

Nyt tarvitaan hyvää sähköistä kompassia, joka on pienikulutuksellisen, saa sähköt NMEA2000 verkosta, ja pukkaa datat sinne. Tavoitteena saada Nexuksen laitteeseen TWD, eli tuulen tosisuunta. Käsitys on, että GND 10 siirtää kompassisuunnan Nexukselle, joka osaa laskea TWDn.

33

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai.sitten.ei

      Tästä oli juttua aiemminkin, mutta kerrataan oma kokemus. Kun lisäsin veneeseen NMEA2000-verkon, lakkasivat Nexuksen näytöt näyttämästä kompassi, nopeus ja tuulidataa. GND10 asennusohjeen mukaan mitään konfigurointia ei tarvita, mutta tarvittiinpa kuitenkin. Ensin piti Nexuksen ohjelmisto päivittää niin että konfigurointi oli mahdolllsta ja siinä kertoa, mitä käytetään lähteinä, oletusarvona kaikki data tuli NMEA2000-väylältä.

      Sitten kaikki toimi, mutta Nexus-autopilotti alkoi sekoilemaan. Päivitin autopilotin tähän päivään vaihtamalla sen Garminiin, johon kiinteänä osana kuuluu kompassi. Sitten toimi autopilotti hyvin, mutta kompassidata ei siirrykään Nexukselle GND10:n kautta. Ehkä tähän vielä ratkaisu löytyy ensi kaudeksi, mutta vain ehkä. NMEA2000-näytöt kyllä näyttävät tosituulet, joten osaratkaisu sentään löytyi.

      • tai.sitten.ei

        Jos NMEA2k ei vielä muuten ole välttämätön, on Nexuksen HPC-kompassia vielä aika helposti saatavana. Se olisi ylivoimaisesti helpoin ratkaisu ja sen lisäksi hyväkin. Kuitenkin, kun Garmin osti Nexuksen, jäi tuotteista käytännössä ainoastaan tuulianturi jäljelle ja siksi tuulianturin mukana toimitetaankin vakiona GND10. Siksi ennenpitkää on melkein pakko siirtyä NMEA2k:on, on mittaristo melkein miltä valmistajalta tahansa. Toimivalla Nexus-paketilla saattaa silti olla vielä monta vuotta toiminta-aikaa jäljellä.


      • onnaakosittenkaan

        GND10 asetuksissa on erikseen Compass-täppä eli sen avulla pitäisi pystyä teoriassa valitsemaan, käyttäänö Nexus NMEA2000 kompassia. Kuitenkin manuaalin mukaan, jos Nexus-verkossa on oma HPC-kompassi, ei Nexus huoli NMEA2000 kompassititoa, oli mikä asento tahansa täpässä. Minulla ei ole HPC:tä.

        Eli kuvittelen, että jos laitan NMEA2000 puolelle kompassin ja Compass täpän oikeaan asentoon, menisi heading-tieto Nexukselle, joka laskisi minulle TWD:n eli tuulen suunnan suhteessa pohjoiseen, ja laittaisi tiedon NMEA2000 verkkoon. Onko kellään tästä omaa kokemusta, että toimii/ei toimi?


      • tai.sitten.ei
        onnaakosittenkaan kirjoitti:

        GND10 asetuksissa on erikseen Compass-täppä eli sen avulla pitäisi pystyä teoriassa valitsemaan, käyttäänö Nexus NMEA2000 kompassia. Kuitenkin manuaalin mukaan, jos Nexus-verkossa on oma HPC-kompassi, ei Nexus huoli NMEA2000 kompassititoa, oli mikä asento tahansa täpässä. Minulla ei ole HPC:tä.

        Eli kuvittelen, että jos laitan NMEA2000 puolelle kompassin ja Compass täpän oikeaan asentoon, menisi heading-tieto Nexukselle, joka laskisi minulle TWD:n eli tuulen suunnan suhteessa pohjoiseen, ja laittaisi tiedon NMEA2000 verkkoon. Onko kellään tästä omaa kokemusta, että toimii/ei toimi?

        Kaikki Garminit välittävät tietonsa NMEAkakstonnista pitkin. Ja oma havainto on siis juuri se, ettei siitä tieto kompassilta kulkenut Nexukselle päin, ainakaan Nexuksen näyttöihin. Ehkäpä kuitenkin serverille tieto meni, koska NMEA2000-pohjaiset näytöt kertoivat tosituulet ja serveri on ainoa paikka, jossa laskentaa suoritetaan.

        Aikaisemmin veneessä oli Nexuksen vanha fluxgate, jolla systeemi olisi pelittänyt muuten, mutta autopilotin ohjelmisto meni satunnaisesti jumiin, kun mukaan tuli NMEA2000-liikenne. Ei varmaankaan olisi suuri työ lisätä johonkin käskyjen väliin viivettä tai jotain vastaavaa korjausta, tekijää vain ei enää ole. Saapa nähdä, hankinko vielä rinnalle HPC:n, jotta saan Nexus-näytöt henkiin, niitä on aika monta. Tosin ajan kanssa ne tulevat yksi kerrallaan vaihtumaan NMEA2000-väyläisiin.


    • Tyrnäväntorpedo

      Kompasseja on paljonkin erilaisia.
      Valitse sellainen, jonka päivitystaajuus on 10Hz. GPS-pohjaista kompassia olet ilmeisesti ajatellut? Kaikki GPS kompassit eivät välttämättä anna riitttävää tietoa tutkakuvan piirtämiseen kartan päälle.

      Kuten tuossa todettiin, jotkut laitteet lopettavat lähettämisen, jos samaa dataa lähettää jo toinen laite. Valitse sellainen, joka sinnikkäästi jatkaa lähettämistä ja varmista, että saat valittua lähteen NMEA2k järjestelmästä. Simrad toimii hyvin. Suunta- ja paikkatietoa ei tarvitse ottaa samasta lähteestä.

      • tai.sitten.ei

        Joo, mutta kun kompassi pitää tässä liittää olemassa olevaan Nexus-settiin. Eikä siinä ole ongelma se, että laite lakkaisi lähettästä, vaan se ettei välissä oleva muunnin toimi kahteen suuntaan.


    • Rautapaatti

      Trueheading Vector Compactin hommasin. Simrad- plotteri-tutka lähti seurustelemaan sen kanssa nmea2000 verkossa niinkuin pitää. Tutkakuva istuu nätisti kartan päällä. Ongelma on Garminin uusi autopilotti. Ei suostu lukemaan Vessel heading - tietoa. Kun kysyin neuvoa Garminilta sanoivat että ei sen pitäiskään. Kysyin että missä se kerrotaan manuaalissa. Ei vastanneet siihen mitään. Manuaalissa on kyllä taulukko jossa Nmea2000 lauseke "vessel heading" (HDG) on vastaanotettavaksi merkattu. Riita on vielä kauppiaan kanssa kesken, saa nähdä miten käy.

      • Tyrnäväntorpedo

        On sitten ensimmäinen kerta, kun autopilotti ei pysty lukemaan keulan suuntaa.

        Minun on vaikea uskoa tuota koska autopilotin tehtävä on kääntää venettä tiettyyn suuntaan eikä se voi tehdä sitä, jos ei tiedä mihin keula näyttää. Onko autopilotissa joku oma suunta-anturinsa vai mistä se tietää mihin suuntaan pitää kääntää?


      • Rautapaatti
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        On sitten ensimmäinen kerta, kun autopilotti ei pysty lukemaan keulan suuntaa.

        Minun on vaikea uskoa tuota koska autopilotin tehtävä on kääntää venettä tiettyyn suuntaan eikä se voi tehdä sitä, jos ei tiedä mihin keula näyttää. Onko autopilotissa joku oma suunta-anturinsa vai mistä se tietää mihin suuntaan pitää kääntää?

        Kyllä Garminissa on oma sisäinen magneettikompassi, mutta kun se ei oikein rautaveneessä pelitä. Siksi gps-kompassilta nmea:lla suunta.


      • Tyrnäväntorpedo
        Rautapaatti kirjoitti:

        Kyllä Garminissa on oma sisäinen magneettikompassi, mutta kun se ei oikein rautaveneessä pelitä. Siksi gps-kompassilta nmea:lla suunta.

        Mikä Garmin on kyseessä?


      • tai.sitten.ei
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Mikä Garmin on kyseessä?

        Lienee Garmin Reactor, sellaisen versiolla itse korvasin Nexuksen autopilotin elektroniikan, jopa helposti. Hydraulipumppu ja sylinteri säilyivät. Kuten nykyään yleensä, magneettisuunnan lisäksi kompassissa on 9-akselinen gyro.


    • Tyrnäväntorpedo

      Saatko Simradilta ulos suuntatietoa MNEA0183-muodossa ja sitä kautta sen Nexukselle?

    • seppomattti

      Entäs jos pistät fluxgatekompassin mastoon?

    • Tyrnäväntorpedo

      Ilmeisesti CCU:n tehtävä on lähettää tietoja mukaan lukien keulan kompassisuunta 127250 ECU:lle. Samalla CCU estää muiden laitteiden antaman suuntatiedon käytön.

      On mahdollista, että CCU sisältää jotain oleellista logiikkaa (esim vaimennusta tms), jonka takia sitä ei voi ohittaa.

      Ainoa helpohko vaihtoehto on hankkia lisää kaapelia ja pistää CCU riittävän kauas rungosta. Ehkä ei ihan maston huippuun, mutta jonnekin katolle kuitenkin. Olen huomannut, että suojaetäisyyksiä helposti liioitellaan ja voihan olla, että ne on joskus ihan tarpeenkin. Siitä huolimatta kokeilisin löytää paikan ulkoa jostain hytin katon etureunasta, vaikka sitten pienellä telineelläkin.

      Paikka on korkealla, mutta suurin haitta tulee kovassa merenkäynnissä, jolloin autopilotti ei ehkä kuitenkaan ole käytössä.

      • asentanut

        Katto ja varsinkin masto ovat täsmälleen vastoin CCU:n asennusohjeita. Optimaalinen paikka olisi keskellä venettä suunnilleen vesilinjan tasolla, ei kuitenkaan vetisessä pilssissä. CCU:n ja ECU:n välillä taas on omanlaisensa yhdyskaapeli, johon muistaakseni oli saatavana vain määrämittainen jatkokaapeli ja enempää jatkoa ei sallita.


      • PieniPiruVasempaan
        asentanut kirjoitti:

        Katto ja varsinkin masto ovat täsmälleen vastoin CCU:n asennusohjeita. Optimaalinen paikka olisi keskellä venettä suunnilleen vesilinjan tasolla, ei kuitenkaan vetisessä pilssissä. CCU:n ja ECU:n välillä taas on omanlaisensa yhdyskaapeli, johon muistaakseni oli saatavana vain määrämittainen jatkokaapeli ja enempää jatkoa ei sallita.

        Niinhän siellä lukee.
        Toisaalta kyseiselle laitteelle ei ole teräsveneessä yhtään sopivaa paikkaa ja katon etuosa on vähiten huono.
        Jos ohjeita tarkaan lukee, niin siinä mainitaan paras paikka, muttei suoranaisesti kielletä laittamasta laitetta muualle.
        Minä en olisi löytänyt lujitemuoviveneestäni yhtään sellaista paikaa, johon laitteen olisi voinut laittaa koska keskellä venettä menee mm. keulapotkurin kaapeli ja pari pumpun kaapelia. Laitettahan ei saisi laitaa minkään sellaisen kaapelin lähelle, jossa voi olla virtaa.
        Toisaalta ei ole mitään järkeä vedellä kaapeleita, joissa ei ole tarkoitus kuljettaa virtaa :D


      • asentanut
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Niinhän siellä lukee.
        Toisaalta kyseiselle laitteelle ei ole teräsveneessä yhtään sopivaa paikkaa ja katon etuosa on vähiten huono.
        Jos ohjeita tarkaan lukee, niin siinä mainitaan paras paikka, muttei suoranaisesti kielletä laittamasta laitetta muualle.
        Minä en olisi löytänyt lujitemuoviveneestäni yhtään sellaista paikaa, johon laitteen olisi voinut laittaa koska keskellä venettä menee mm. keulapotkurin kaapeli ja pari pumpun kaapelia. Laitettahan ei saisi laitaa minkään sellaisen kaapelin lähelle, jossa voi olla virtaa.
        Toisaalta ei ole mitään järkeä vedellä kaapeleita, joissa ei ole tarkoitus kuljettaa virtaa :D

        Keulapotkurin kaapeli olisi ollut täysin harmiton, ellet ole riippuvainen kompassisuunnasta keulapotkurin käydessä. Ja jos pumput eivät kymmeniä ampeereja vie ja käy pidempiä aikoja kerrallaan, eivät nekään suuri ongelma olisi. Itse kaapelihan on täysin epämagneettinen virrattomana.

        Sijainti alhaalla keskellä venettä liittyy gyroilta tulevan tiedon hyväksikäyttöön. Jos se data on huonolaatuista, jää autopilotin älyä huonosti hyödynnetyksi. Suuntatietohan ei muutu, vaikka anturi viippailisi maston nokassa, joskin gyrot tulktisisivat veneen singahtelevan sinne tänne.


      • Tyrnäväntorpedo
        asentanut kirjoitti:

        Keulapotkurin kaapeli olisi ollut täysin harmiton, ellet ole riippuvainen kompassisuunnasta keulapotkurin käydessä. Ja jos pumput eivät kymmeniä ampeereja vie ja käy pidempiä aikoja kerrallaan, eivät nekään suuri ongelma olisi. Itse kaapelihan on täysin epämagneettinen virrattomana.

        Sijainti alhaalla keskellä venettä liittyy gyroilta tulevan tiedon hyväksikäyttöön. Jos se data on huonolaatuista, jää autopilotin älyä huonosti hyödynnetyksi. Suuntatietohan ei muutu, vaikka anturi viippailisi maston nokassa, joskin gyrot tulktisisivat veneen singahtelevan sinne tänne.

        Kun kerran pystyt järkeilemään minun veneessäni olevan kaapeloinnin vaikutusta, niin miksi et tee järkeilyä omassa veneessäsi?

        Jos laitat anturin sinne, missä se on parasta, niin se ei toimi. Laita se siis sellaiseen paikkaan, jossa se toimii vähiten huonosti.

        Oma kokemukseni autopilotin älykkyydestä on sellainen, että lammas elävänä tai pariloituna on monta kertaa älykkäämpi. Käytännössä pilotille kerrotaan kuinka nopeasti peräsintä käännetään ja kuinka iso poikkema sallitaan ennen kääntämistä.
        Vaikka sinulla olisi kuinka fiksu pilotti tahansa, joudut nuo arvot itse laittamaan ja ne määrää 98% laitteiston toimivuudesta. Loput 2% saatat menettää hyrrän paikasta johtuen.


      • Tyrnäväntorpedo
        asentanut kirjoitti:

        Katto ja varsinkin masto ovat täsmälleen vastoin CCU:n asennusohjeita. Optimaalinen paikka olisi keskellä venettä suunnilleen vesilinjan tasolla, ei kuitenkaan vetisessä pilssissä. CCU:n ja ECU:n välillä taas on omanlaisensa yhdyskaapeli, johon muistaakseni oli saatavana vain määrämittainen jatkokaapeli ja enempää jatkoa ei sallita.

        Johdon pituus on 5m ja siihen saadaan jatkoa. Sitä ei kuitenkaan saa itse pidentää.
        Yleensä 5m riittää mittaripaneelista katolle, mutta jos ei riitä, laita paneeli katonrajaan. Tuskin sinulla on kuitenkaan 5m paksumpaa kattoa.
        Jos kuitenkin katon paksuus on vaikka 10m, niin laita jatkojohto.


      • asentanut
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kun kerran pystyt järkeilemään minun veneessäni olevan kaapeloinnin vaikutusta, niin miksi et tee järkeilyä omassa veneessäsi?

        Jos laitat anturin sinne, missä se on parasta, niin se ei toimi. Laita se siis sellaiseen paikkaan, jossa se toimii vähiten huonosti.

        Oma kokemukseni autopilotin älykkyydestä on sellainen, että lammas elävänä tai pariloituna on monta kertaa älykkäämpi. Käytännössä pilotille kerrotaan kuinka nopeasti peräsintä käännetään ja kuinka iso poikkema sallitaan ennen kääntämistä.
        Vaikka sinulla olisi kuinka fiksu pilotti tahansa, joudut nuo arvot itse laittamaan ja ne määrää 98% laitteiston toimivuudesta. Loput 2% saatat menettää hyrrän paikasta johtuen.

        Minähän tein sen järkeilyn omassa veneessäni. Pitäisi vielä muuten lisätä noiden kaapelien vaikutuksesta, että vain yksinapainen kaapeli tuottaa magneettikentän. Kaksinapaisessa kaapelissa sama virta kulkee molempiin suuntiin ja häiriökenttä jää suunnilleen kaapelin halkaisijan mittaan. Pienten magneettikenttien mittaus ja mittalaitteiden rakenne kuului muuten aikanaan työnkuvaan.

        ECU:n ja toimilaitteen väli saisi olla enintään alle metri. ECU:n ja CCU:n vakio 5 m kaapeli riitti omassa veneessä juuri ja juuri keskeltä venettä takapunkan alla olevalle ECU:lle. Jos siitä olisi pitänyt viedä kaapeli johonkin katolle, olisi 5 lisämetriä niukkaa, koska reitti kulkisi veneen laitoja pitkin pitkää kiertotietä. Kaiken lisäksi pitäisi vetää kaapelia, jossa on liitin kiinni valettuna vaatien liki 20 mm aukot.

        Max 5 m jatkopala on muistikuva välijohdon vaatimuksista, voihan olla, että sallisi jopa 10 m. Mutta pitihän se arvata, että torpedo se siinä vain taas tyrii toisella nimellä.


      • Tyrnäväntorpedo
        asentanut kirjoitti:

        Minähän tein sen järkeilyn omassa veneessäni. Pitäisi vielä muuten lisätä noiden kaapelien vaikutuksesta, että vain yksinapainen kaapeli tuottaa magneettikentän. Kaksinapaisessa kaapelissa sama virta kulkee molempiin suuntiin ja häiriökenttä jää suunnilleen kaapelin halkaisijan mittaan. Pienten magneettikenttien mittaus ja mittalaitteiden rakenne kuului muuten aikanaan työnkuvaan.

        ECU:n ja toimilaitteen väli saisi olla enintään alle metri. ECU:n ja CCU:n vakio 5 m kaapeli riitti omassa veneessä juuri ja juuri keskeltä venettä takapunkan alla olevalle ECU:lle. Jos siitä olisi pitänyt viedä kaapeli johonkin katolle, olisi 5 lisämetriä niukkaa, koska reitti kulkisi veneen laitoja pitkin pitkää kiertotietä. Kaiken lisäksi pitäisi vetää kaapelia, jossa on liitin kiinni valettuna vaatien liki 20 mm aukot.

        Max 5 m jatkopala on muistikuva välijohdon vaatimuksista, voihan olla, että sallisi jopa 10 m. Mutta pitihän se arvata, että torpedo se siinä vain taas tyrii toisella nimellä.

        Kiitos näistä kannustavista sanoista, pitäisi kirjoittaa omalla nimellä kuten sinäkin :D

        ECU-CCU-kaapelia saa 15m pituisena hintaan 49.95 eur. Alkaako riittämään?

        Jos muuten on vaikea löytää sopivia paikkoja laitteille, niin voihan siihen hankkia vielä kaukosäätimenkin.

        Ymmärrän asentamisen tuskan, mutta ei ole juuri vaihtoehtoja, jos tuon palketin kanssa pitää elää.


      • asentanut
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kiitos näistä kannustavista sanoista, pitäisi kirjoittaa omalla nimellä kuten sinäkin :D

        ECU-CCU-kaapelia saa 15m pituisena hintaan 49.95 eur. Alkaako riittämään?

        Jos muuten on vaikea löytää sopivia paikkoja laitteille, niin voihan siihen hankkia vielä kaukosäätimenkin.

        Ymmärrän asentamisen tuskan, mutta ei ole juuri vaihtoehtoja, jos tuon palketin kanssa pitää elää.

        Ja kaukosäädin auttaa mihin? Laitetaanko kaukosäädin sille CCU:n asennusohjeen mukaiselle optimaaliselle paikalle?

        Muistikuva siis oli väärä. Missään kohtaa asiaa ei olekaan mainittu muuten kuin muistinvaraisena. Laita toki laitteesi omassa veneessäsi mihin haluat, tuskaa näyttää tosiaan aiheuttavan ne asennusohjeet, erityistä tuskaa niistä poikkeaminen.


      • Tyrnäväntorpedo
        asentanut kirjoitti:

        Ja kaukosäädin auttaa mihin? Laitetaanko kaukosäädin sille CCU:n asennusohjeen mukaiselle optimaaliselle paikalle?

        Muistikuva siis oli väärä. Missään kohtaa asiaa ei olekaan mainittu muuten kuin muistinvaraisena. Laita toki laitteesi omassa veneessäsi mihin haluat, tuskaa näyttää tosiaan aiheuttavan ne asennusohjeet, erityistä tuskaa niistä poikkeaminen.

        Voimahali :D

        Myyjän kannalta on aika nokkelaa, jos laitteen asennus ohjeiden mukaan on tyystin mahdotonta.

        Ohjeiden mukaan CCU:n paikan pitää olla mahdolisimman lähellä optimipaikkaa. Missään ei kuitenkaan sanota, että sen pitäisi olla optimpaikassa - päin vastoin. Ohjeissa kehotyetaan tekemään luettelo kaikista ehdot täyttävistä paikoista ja valita niistä lähinnä optimipaikkaa oleva oli se sitten katolla tai maston päässä.


    • Rautapaatti

      Jep. Garmin reactor on autopilottina. Ja edellä muut jo kertasivatkin syyt, miksi kunnollinen gps-kompassi kahdella sisäisellä antennilla vaaditaan. Kun purkkari kallistuu, ei magneettikompassi oikein pysy kärryillä, vaan vene kaartaa. Suomen Garminilta ei tullut kuin v****ilua vastaukseksi kun kysyin neuvoa nmea:n toimimattomuuteen. Hjertmans ruotsissa sitten alkoi hoitaa asiaa kun muistutin myyjäliikkeen vastuusta, ja lakipykälistä.

      • Tyrnäväntorpedo

        Reactorin suunta-anturi on monta kertaa fiksumpi kuin magneettikompassi. Uskon, että purjevene ei mene sellaiseen asentoon ettei se saisi keulasuuntaa. Sehän laskee kiihtyvyysantureilla myös rollin ja pitchin.

        Kannataa perehtyä hieman siihen, mitä "kiinteä 9-akselinen AHRS (Attitude Heading Reference System) -gyro" tekee.


      • fiksu.vai.ei
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Reactorin suunta-anturi on monta kertaa fiksumpi kuin magneettikompassi. Uskon, että purjevene ei mene sellaiseen asentoon ettei se saisi keulasuuntaa. Sehän laskee kiihtyvyysantureilla myös rollin ja pitchin.

        Kannataa perehtyä hieman siihen, mitä "kiinteä 9-akselinen AHRS (Attitude Heading Reference System) -gyro" tekee.

        Eikö se fiksuus ollutkaan vain 2 %:a, kuten toisaalla sanoit?


      • Tyrnäväntorpedo
        fiksu.vai.ei kirjoitti:

        Eikö se fiksuus ollutkaan vain 2 %:a, kuten toisaalla sanoit?

        Toisaalta prosenttikin on aika paljon, etkö ole seurannut kaljakeskustelua :D


      • papukaijamerkkijapisteet
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Toisaalta prosenttikin on aika paljon, etkö ole seurannut kaljakeskustelua :D

        Oivallista poliitikkoainesta omien totaalisen ristiriitaisten sanomien selityksenä.


      • Tyrnäväntorpedo
        papukaijamerkkijapisteet kirjoitti:

        Oivallista poliitikkoainesta omien totaalisen ristiriitaisten sanomien selityksenä.

        OAW RIP "Aina on joku, joka tietää itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut".

        Huumori on vaikea laji, se ymmärretään väärin paitsi sattumalta.

        Ylipäänsä, jos näet jossain ristiriidan, niin kannattaa ensi miettä, oletko ymmärtänyt jotain väärin. Yleensä ihmisillä on halu ymmärtää asiat , mutta joskus on niitäkin, jotka haastavat riitaa. Sinä tietenkin kuulut edellisiin, vai? (se on kysymys)

        1: pieni epätarkkuus suuntatiedossa, joka on seurausta siitä, että suuntalaite ei ole optimaalisessa paikassa, hukkuu niihin kahteen säätöön, jotka joutuu tekemään.
        2: suuntatiedon pieni epätarkkuus ei ole sama asia kuin suuntatiedon kokonaan puuttumienen.

        Ostin rauatalankaa ja jaan sitä joulun kunniaksi:
        Tarkoitan sitä, että suuntalaite on niin fiksu, että se pystyy antamaan riittävän tarkan suunnan myös hieman väärässä paikassa veneen keinuessa koska pieni heitto suunnassa hukkuu hyväksytyn suuntapoikkeaman ja suunnanvaihtonopeuden kohinaan.

        Eikö ole ihan helppo ymmärtää, nyt, kun se on taituvettu rautakllanhgasta :D


      • papukaijamerkkijapisteet
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        OAW RIP "Aina on joku, joka tietää itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut".

        Huumori on vaikea laji, se ymmärretään väärin paitsi sattumalta.

        Ylipäänsä, jos näet jossain ristiriidan, niin kannattaa ensi miettä, oletko ymmärtänyt jotain väärin. Yleensä ihmisillä on halu ymmärtää asiat , mutta joskus on niitäkin, jotka haastavat riitaa. Sinä tietenkin kuulut edellisiin, vai? (se on kysymys)

        1: pieni epätarkkuus suuntatiedossa, joka on seurausta siitä, että suuntalaite ei ole optimaalisessa paikassa, hukkuu niihin kahteen säätöön, jotka joutuu tekemään.
        2: suuntatiedon pieni epätarkkuus ei ole sama asia kuin suuntatiedon kokonaan puuttumienen.

        Ostin rauatalankaa ja jaan sitä joulun kunniaksi:
        Tarkoitan sitä, että suuntalaite on niin fiksu, että se pystyy antamaan riittävän tarkan suunnan myös hieman väärässä paikassa veneen keinuessa koska pieni heitto suunnassa hukkuu hyväksytyn suuntapoikkeaman ja suunnanvaihtonopeuden kohinaan.

        Eikö ole ihan helppo ymmärtää, nyt, kun se on taituvettu rautakllanhgasta :D

        Ihan helppo ymmärtää, ollut alusta lähtien. Mutta se mitä aiemmin itseäsi pussiin puhuit, ei siitä muutu. Johan ainakin kahteen otteeseen todettu, ettei suunta muuksi muutu, mutta gyrojen tuoma liikkeen tunnistus katoaa, jos anturi laitetaan huonoon paikkaan. Ja ensin niillä gyrojen tiedoilla ei ollut mitään merkitystä, sitten ne olivatkin todella oleellinen lisä autopilotin ohjaukseen. Että vääntele vain ittelles vielä lisää rautalankaa ja pysy kaukana kaapeleista.


      • Tyrnäväntorpedo
        papukaijamerkkijapisteet kirjoitti:

        Ihan helppo ymmärtää, ollut alusta lähtien. Mutta se mitä aiemmin itseäsi pussiin puhuit, ei siitä muutu. Johan ainakin kahteen otteeseen todettu, ettei suunta muuksi muutu, mutta gyrojen tuoma liikkeen tunnistus katoaa, jos anturi laitetaan huonoon paikkaan. Ja ensin niillä gyrojen tiedoilla ei ollut mitään merkitystä, sitten ne olivatkin todella oleellinen lisä autopilotin ohjaukseen. Että vääntele vain ittelles vielä lisää rautalankaa ja pysy kaukana kaapeleista.

        Ei ne gyrot niin tärkeitä ole kuin kompanssi.

        Olen pahoillani, mutta en ymmärrä mikä asiassa on noin vaikeaa, se on helppo kuin saippua eikä likkuvia osiakaan ole montaa.

        Eikä se liikkeen tunnistus minnekään gyroista katoa. Miten se voisi kadota?
        Nyt on sinun vuorosi selittää ajatuskulkujasi.


    • Rautapaatti

      Ihan vaan kokemuksesta puhun. Kun teräspurkkari kallistuu niin ruoritolpan päällä oleva reactorin kompassi saa toiselle sivulleen horisontin eteen paljon lisää rautaa. Ei sen viisaus sitä onnistu kumoamaan. Eipä tästä enempää.

      • Tyrnäväntorpedo

        Puhumattakaan, jos kompassi on kölin sisällä. Se on sielläkin huonossa paikassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe