Mitä naulittiin ristiin?

On hyvä jälleen kerrata, että mitä oikein naulittiinkaan ristiin. Bacchiocchi kirjoittaa loistavassa kirjassaan Sapatti ja sunnuntai, että ristiin naulittiin "velkakirja", "joka perustuu meidän rikkomuksiimme, tai "kirja", joka sisältää merkinnät synnistä", ja jota käytetään ihmiskunnan tuomitsemiseen.

Itsekin huomaan, että asia meinaa unohtua, varsinkin kun monet tämänkin palstan kirjoittajat "naulitsevat ristiin" kaiken mahdollisen ja mahdottoman.

23

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kopioin tähän tuon Bacchiocchin kirjoituksen kirjasta Sapatti ja sunnuntai.

      Kol. 2:14
      "14 hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin."

      Ymmärtääksemme Kol. 2:14:ssa käytettyä lainopillista kieltä, meidän on välttämätöntä ymmärtää Paavalin edellisissä jakeissa esittämät perusteet kolossalaisen ”filosofian” torjumiseksi. Väärät opettajat pettivät kristittyjä uskomaan, että tiettyjen perinnäissääntöjen noudattaminen oli välttämätöntä saavuttaakseen ”jumaluuden täyteys ja täydellisyys”. Tämän opetuksen vastustamiseksi Paavali korosti kahta totuutta. Ensinnäkin hän muistutti kolossalaisia siitä, että KRISTUKSESSA, ja yksin hänessä ASUU JUMALUUDEN KOKO TÄYTEYS ruumiillisesti (2:9) ja että sen tähden kaikki ”vallan muodot” ovat alistetussa asemassa häneen nähden, ”joka on kaiken hallituksen ja vallan pää” (2:10). Toiseksi apostoli korostaa, että ainoastaan Kristuksessa ja hänen kauttaan uskova voi savuttaa ”täyteyden”. Kristushan ei ainoastaan omistanut jumaluuden koko täyteyttä (2:9), vaan hän myös TARJOAA LUNASTUKSEN JA SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEN täyteyden (1:14; 2:10-15; 3:1-5).
      Selittääkseen, miten Kristus tarjoaa uskovalle ”täydellisyyden” (1:28; 4:12) ja ”täyteyden” (1:19; 2:9), PAAVALI VIITTAA KASTEESEEN, ei lakiin. Tämä on merkittävä poikkeus, sillä lain merkityksen selittäminen on aina muodostanut olennaisen osan Paavalin evankeliumin julistuksesta. Se tosiasia, että termi LAKI (nomos) PUUTTUU KOKONAAN KOLOSSALAISKIRJEEN TOISESTA LUVUSTA, vahvistaa sen, että Kolossan harhaoppi ei perustunut tavanomaiselle juutalaiselle legalismille vaan epätavalliselle synkretistiselle askeettisuudelle ja kulttisäännöille, jotka väheksyivät Kristuksen lunastuksen täyttä riittävyyttä.
      Näiden väärien opetusten torjumiseksi Paavali valitsi ristiinnaulitun, ylösnousseen ja taivaaseen korotetun Kristuksen korostamisen. Hän selitti kuinka kristillinen TÄYDELLISYYS ON JUMALAN TYÖTÄ. Jumala tarjoaa kristityille nämä Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen hankkimat edut kasteen kautta (2:11-13). Kasteeseen liittyy kaikkien rikosten ANTEEKSIANTAMUS (2:13; 1:14; 3:13), mistä on seurauksena ELÄVÄKSI TEKEMINEN KRISTUKSEN KANSSA (2:13). Korostaakseen jumalallisen anteeksiantamuksen varmuutta ja täyteyttä apostoli käyttää jakeessa 2:14 oikeudenkäyttöön liittyvää kuvaa, jossa Jumala tuomarina ”pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen - - ja naulitsi ristiin”.

      Mitä Paavali tarkoitti tällä ”kirjoituksella” (kheirografon)? Termiä käytettiin antiikin aikoina merkityksessä ”kirjallinen sopimus” tai ”velkakirja”. Viittasiko Paavali tässä Mooseksen lakiin ja siihen kuuluviin säädöksiin, ja selittikö hän Jumalan naulinneen sen ristiin? Jos tämä tulkinta omaksutaan, on olemassa se mahdollisuus, että sapatti voitiin lukea ristiinnaulittuihin säännöksiin. Tämä ei olisi Paavalin tapaista, jossa hän esittäisi Jumalan ristiinnaulitsemassa Mooseksen antamaa lakia, jota hän itse nimittää PYHÄKSI (Room. 7:6)”. Tällainen näkemys ei myöskään lisäisi vaan vähentäisi Paavalin todistelun tehoa. Hänen tarkoituksenaanhan oli saada lukija vakuuttuneeksi JUMALAN ANTEEKSIANTAMUKSESTA. Tarjoaisiko siveyslain ja/tai seremonialain pois pyyhkiminen kristityille vakuutuksen jumalallisesta anteeksiannosta? Tuskin. Se jättäisi vain ihmiskunnan vaille moraalisia periaatteita. Syyllisyyttä ei poisteta hävittämällä lakikirjat.
      Useimmat raamatunselittäjät tulkitsevat ”kheirografonin” joko ”velkakirjaksi”, joka perustuu meidän rikkomuksiimme, tai ”kirjaksi, joka sisältää merkinnät synnistä” ja jota käytetään ihmiskunnan tuomitsemiseen. Molemmat tulkinnat, jotka perusolemukseltaan ovat toistensa kaltaisia, saavat tukea rabbiinisesta ja apokalyptisesta kirjallisuudesta. Juutalaisuudessa ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta kuvattiin usein velallisen ja hänen velkojansa väliseksi suhteeksi (E. Lohse). Eräs rabbi sanoi: ”Kun ihminen tekee syntiä, Jumala kirjoittaa muistiin kuolemanvelan. Jos ihminen katuu, velka mitätöidään. Jos hän ei kadu, se mitä on kirjoitettu pysyy voimassa.” Elian apokalypsissa on kuvaus kirjaa pitävästä enkelistä, ja tuosta kirjasta, johon näkijän synnit on merkitty, käytetään nimitystä kheirografon. Näiden ja muiden vastaavien esimerkkien perusteella näyttää olevan ilmeistä, että kheirografon-sanalla tarkoitetaan Kolossalaiskirjeessä syntivelkaamme vahvistavaa asiakirjaa tai luetteloa synneistämme eikä Mooseksen lakia, koska viimeksi mainittu ”ei ole mikään muistiinpanokirja”(kuten Weiss viisaasti huomauttaa).

      jatkuu....

      • jatkoa edelliseen

        Paavali haluaa siis tällä rohkealla vertauskuvallaan esittää, että Jumala on ”pyyhkinyt pois” ja ”ottanut meidän tieltämme pois ja naulinnut ristiin” Kristuksen ruumiin kautta (joka eräässä mielessä edusti ihmiskunnan syyllisyyttä) kheirografonin, asiakirjan, joka muistutti meidän synneistämme. Tämän asiakirjan laillisena perustana olivat ”säädökset” (2:14). Jumala ei hävittänyt ristillä meidän syntivelkakirjamme laillista perustaa (lakia), vaan kirjoitetun muistiinmerkinnän synneistämme. Hävittämällä syntien merkinnät Jumala poisti mahdollisuuden koskaan velkoa niitä, jotka ovat saaneet velkansa aneeksi.
        Tätä näkemystä tukee myös sanonta ”ja tämän hän on siirtänyt pois keskeltä” (suomalaisessa raamatussa: ”Sen hän otti meidän tieltämme pois” (2:14). On osoitettu, että alkutekstin sanonta viittaa siihen paikkaan, joka oli keskellä oikeussalia varattu syyttäjille. Kolossalaiskirjeen tekstiyhteydessä syyttäjänä on kheirografon, kirjoitus, jonka Jumala Kristuksessa on pyyhkinyt pois ja poistanut oikeussalista. Tämän voimakkaan vertauskuvan avulla Paavali korostaa Jumalan ANTEEKSIANTAMUKSEN TÄYDELLISYYTTÄ, jonka hän on saanut aikaan Kristuksen ristinkuoleman kautta. HÄVITTÄMÄLLÄ TODISTEEN SYNNEISTÄMME Jumala on riisunut aseet hallituksilta ja valloilta (2:15). Ne eivät enää voi toimia veljien syyttäjinä (Ilm. 12:10). Kristityillä ei ole siis tarvetta tuntea itseään epätäydelliseksi ja pyrkiä osallistumaan jumaluuden täyteydestä perinnäissääntöjen kautta. Ne jotka kasteen kautta ovat kuolleet ja tehdyt eläviksi Kristuksen kanssa, voivat nyt elää varmoina pelastuksestaan ja anteeksiantamuksesta.
        Olemme nähneet, että tässä keskustelussa laki ei esitä mitään osaa (kuten Weiss toteaa). Kaikki yritykset nähdä kheirografonissa viittaus sapattiin tai johonkin muuhun Vanhan testamentin asetukseen ovat täysin aiheettomia. SE ASIAKIRJA, JOKA NAULITTIIN RISTIIN, ei sisältänyt siveellisiä tai seremoniallisia lakeja, vaan MEIDÄN SYNTIMME MUISTIIN MERKITTYNÄ. Eikö pidä edelleenkin paikkansa, että synnin muisto voi herättää meissä epätäydellisyyden tunnon? Paavalin mukaan ratkaisu tähän riittämättömyyden tuntoon ei löydy alistumisesta perinnäissääntöihin vaan sen tosiasian hyväksymisestä, että ristillä Jumala on pyyhkinyt pois meidän syntimme ja suonut meille täyden anteeksiantamuksen.

        Teksti on kirjasta Sapatti ja sunnuntai (Bacchiocchi)


    • Exap

      Synkkä yksinpuhelu sinulla taas.

      Koskahan opit, että on parempi olla lainaamatta noita pattiotsan surkeita propagandakirjoituksia tänne.

      Pattiotsa on surkea huuhaapropagandan tekijä, jolle palkan maksoi adventtikirkko. Onko ihan hurjan vaikea ymmärtää, että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" ?

      • Miten sait käsityksen, että synkkä? Mielestäni erittäin valoisa, mutta ehkä sinulle synkkä, joka uskot, että kaikki mahdollinen ja mahdoton on naulittu ristiin.

        On kuitenkin hyvä muistaa aina, että ristiin ei naulittu lakia vaan meidän velkakirjamme siis meidän syntimme.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Miten sait käsityksen, että synkkä? Mielestäni erittäin valoisa, mutta ehkä sinulle synkkä, joka uskot, että kaikki mahdollinen ja mahdoton on naulittu ristiin.

        On kuitenkin hyvä muistaa aina, että ristiin ei naulittu lakia vaan meidän velkakirjamme siis meidän syntimme.

        Synkkä yksinpuhelu, koska ainoa kannattajasi on kirja jota lainasit.

        Eikä tässä ketjussa ole muita kirjoittajia, kuin sinä ja kirjasi, jos ei nyt lasketa mínua, jokan en ole teidän kanssa samaa mieltä.

        SYNKKÄ yksinpuhelu, jonka ainoa perustelu on maksettu todistus. Hmmmmmmmm....


      • Nimeä Bacchiocchi voisi hiukan tutkia tarkemminkin kuin vain suomentaa pattiotsaksi.

        Alkuosa on monikossa roomalaisen viinin, taiteen ja hedelmällisyyden jumalan nimi Bacchus, italiaksi Bacco. Loppuosa on monikko sanasta occhio, joka tarkoittaa silmää.

        Bacchiocchi on siis suku, jolle on ominaista silmistä näkyvä viinin lipitys, taiteilu ja sukupuolinen rillluttelu.

        Entäpä sitten etunimi Samuele? Sehän on suoraan Vanhaan testamentin tunnetulta henkilöltä lainattu. Se tarkoittaa "Jumala on kuullut" ja viittaa siihen, että lapsi on saatu rukousvastauksena, kuten kertomuksen Samuelin vanhemmille Hannalle ja Elkanalle tapahtui. Tarinan muodosta voi arvailla, että pariskunnan ongelmana oli miehen eli Elkanan hedelmättömyys. Raskaus lähti liikkeelle, kun pappi Eeli oli rukoillut Hannan kanssa temppelissä. Lukekoon kukin tavallaan. Minusta tässä on selvä vihjaus siihen, että biologinen isä olikin Eeli. Tätä tukee myös se, että Samuel luovutettiin temppeliin Eelin kasvatettavaksi.

        Vanhan testamentin Samuel oli Israelin kansan johtajahahmo tuomarien ja kuninkaiden ajan taitteessa. Häntä on tituleerattu tuomariksi ja profeetaksi. Hän ehti uransa loppupuolella toimia kuningas Saulin eminenssinä, jossa asemassa hän oli aktiivisesti käynnistämässä sotaa amalekilaisia vastaan. Hän ilmoitti kuninkaalle Jumalan käskynä, että koko kansa oli tapettava: miehet, naiset, lapset ja jopa eläimet. Voittoisan ja kauhistuttavan verisen sodan lopuksi Saul kuitenkin jätti henkiin amalekilaisten kuninkaan Agagin ja osan karjasta. Samuel sai tietää tästä ja kävi omin käsin hakkaamassa vangitun kuninkaan kappaleiksi. Tämän hentomielisyyden osoituksen jälkeen kuningas Saul ei ollut enää Jahven suosiossa. Ja semmoinen Herran palvelija oli tämä Samuel, kaukana mistään rauhantekijästä.

        Adventtikirkon lasten luokilla kerrottiin myös Samuelista, mutta vain siitä lapsuuteen sijoitetusta herkästä episodista, jossa itse Jumala kutsuu pikku Samuelia yöllä. Ja me opimme ulkoa muistojakeen: "Puhu, Herra. Palvelijasi kuulee."


      • Exap
        v.aari kirjoitti:

        Nimeä Bacchiocchi voisi hiukan tutkia tarkemminkin kuin vain suomentaa pattiotsaksi.

        Alkuosa on monikossa roomalaisen viinin, taiteen ja hedelmällisyyden jumalan nimi Bacchus, italiaksi Bacco. Loppuosa on monikko sanasta occhio, joka tarkoittaa silmää.

        Bacchiocchi on siis suku, jolle on ominaista silmistä näkyvä viinin lipitys, taiteilu ja sukupuolinen rillluttelu.

        Entäpä sitten etunimi Samuele? Sehän on suoraan Vanhaan testamentin tunnetulta henkilöltä lainattu. Se tarkoittaa "Jumala on kuullut" ja viittaa siihen, että lapsi on saatu rukousvastauksena, kuten kertomuksen Samuelin vanhemmille Hannalle ja Elkanalle tapahtui. Tarinan muodosta voi arvailla, että pariskunnan ongelmana oli miehen eli Elkanan hedelmättömyys. Raskaus lähti liikkeelle, kun pappi Eeli oli rukoillut Hannan kanssa temppelissä. Lukekoon kukin tavallaan. Minusta tässä on selvä vihjaus siihen, että biologinen isä olikin Eeli. Tätä tukee myös se, että Samuel luovutettiin temppeliin Eelin kasvatettavaksi.

        Vanhan testamentin Samuel oli Israelin kansan johtajahahmo tuomarien ja kuninkaiden ajan taitteessa. Häntä on tituleerattu tuomariksi ja profeetaksi. Hän ehti uransa loppupuolella toimia kuningas Saulin eminenssinä, jossa asemassa hän oli aktiivisesti käynnistämässä sotaa amalekilaisia vastaan. Hän ilmoitti kuninkaalle Jumalan käskynä, että koko kansa oli tapettava: miehet, naiset, lapset ja jopa eläimet. Voittoisan ja kauhistuttavan verisen sodan lopuksi Saul kuitenkin jätti henkiin amalekilaisten kuninkaan Agagin ja osan karjasta. Samuel sai tietää tästä ja kävi omin käsin hakkaamassa vangitun kuninkaan kappaleiksi. Tämän hentomielisyyden osoituksen jälkeen kuningas Saul ei ollut enää Jahven suosiossa. Ja semmoinen Herran palvelija oli tämä Samuel, kaukana mistään rauhantekijästä.

        Adventtikirkon lasten luokilla kerrottiin myös Samuelista, mutta vain siitä lapsuuteen sijoitetusta herkästä episodista, jossa itse Jumala kutsuu pikku Samuelia yöllä. Ja me opimme ulkoa muistojakeen: "Puhu, Herra. Palvelijasi kuulee."

        No, oli ihan kiva tietopläjäys, mutta varmkaan jatkan "pattiotsan" kanssa niin kauan, kuin eräs nimeltämainitsematon kirjoittelija pitää kyseistä pattiotsaa jonakin auktoriteettina ja lainailee kirjoituksiaan, sen sijaan että osaisi muodostaa asioista ihan omaa mielipidettään.


    • Adventisti

      Raamatusta ei voi yksiselitteisesti päätellä mitkä lain tekstit olisivat voimassa ja mitkä eivät. Aina kun tekee jonkun tulkinnan, jää siihen aukkoja (ppikkeuksia) joita on mahdotonta loogisesti selittää. Kyseessä on aina valinta, jolle haetaan perusteluita, ei Raamatusta, vaan valitsijan omista mielikuvista.

    • lomalehmä

      >>On hyvä jälleen kerrata, että mitä oikein naulittiinkaan ristiin. Bacchiocchi kirjoittaa loistavassa kirjassaan Sapatti ja sunnuntai, että ristiin naulittiin "velkakirja", "joka perustuu meidän rikkomuksiimme, tai "kirja", joka sisältää merkinnät synnistä", ja jota käytetään ihmiskunnan tuomitsemiseen.>>

      Miten se tuollainen on mahdollista? Juutalaisten kuningashan se oli, joka ristiinnaulittiin. Pilatushan kirjoitutti sen kolmella kielellä ja mitä syytä olisi olla uskomatta Pilatusta.

    • kerettiläinen-

      Yksi_usko:
      # On hyvä jälleen kerrata, että mitä oikein naulittiinkaan ristiin. Bacchiocchi kirjoittaa loistavassa kirjassaan Sapatti ja sunnuntai, että ristiin naulittiin "velkakirja", "joka perustuu meidän rikkomuksiimme, tai "kirja", joka sisältää merkinnät synnistä", ja jota käytetään ihmiskunnan tuomitsemiseen.

      Itsekin huomaan, että asia meinaa unohtua, varsinkin kun monet tämänkin palstan kirjoittajat "naulitsevat ristiin" kaiken mahdollisen ja mahdottoman.#

      Tuolla "Unitaari banniin" - ketjussa kirjoitit näin:
      #On hyvä miettiä, että mitä on naulittu oikasti ristiin ja mitä ei ole. Siitähän tässä on kysymys. Ihan mielivaltaisesti ei ole lupa naulita ristiin mitä vain huvittaa. Uhraaminen on selvästi naulittu ristiin, koska Jeshua täytti uhrilait. Myös ketään ei saa kivittää, koska Raamattu kieltää tappamisen. #

      Joten kertoisitko nyt selvällä suomen kielellä, että mitä sinne ristille oikein Sinun mielestäsi naulittiin?

      A) "velkakirja", "joka perustuu meidän rikkomuksiimme, tai "kirja", joka sisältää merkinnät synnistä", ja jota käytetään ihmiskunnan tuomitsemiseen.

      B) "Uhraaminen on selvästi naulittu ristiin, koska Jeshua täytti uhrilait. Myös ketään ei saa kivittää, koska Raamattu kieltää tappamisen".

      Eli naulitsetko sinäkin ristille kaiken mahdollisen ja mahdottoman aina tilanteesta riippuen?

      Jos se on "velkakirja", kuten "loistavassa Bacchiocchin kirjassa" sanotaan, niin silloin käsittääkseni uhraamista ei ole naulittu ristille ja kivityksetkin ovat vielä voimassa?

    • Lukekaapa

      En tunne Tooraa, enkä tunne vetoa sen syvälliseen tutkimiseen. Epäilen vahvasti, ettei se ole kirjoitettuna sydämeeni.

      Onko asiani hengellisessä mielessä perin huonosti?

      • Adventisti

        Ei ole. Voit unohtaa Tooran. Keskity Uuteen testamenttiin.


    • Mitä on naulittu ristiin ja mitä ei?

      Kolossalaiskirje:
      2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
      2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

      Puhuuko Paavali tässä pelkästään juutalaisille tarkoitetusta kirjoituksesta vai myös pakanoille kirjoitetusta? Lukijoiden joukossa on ollut varmasti pakanoita, mutta onko tässä sanottu selvästi, että se kirjoitus oli myös pakanoita vastaan, josta tässä puhutaan?

      Voi olla, että joudun muuttamaan mieltäni tässä asiassa, mutta en sitä vielä tiedä. Kirjoitin toisessa ketjussa, että tässä olisi ollut kyse kirjoituksesta, joka oli syyttäjä Israelia vastaan ja sillä tarkoitettaisiin lain kirjaa erotuksena lain tauluista. Lain kirjassa oli kymmenen käskyn lisäksi 603 muuta käskyä, joita ei ole kirjoitettu uuden liiton Jumalan palvelijoiden sydämiin. (2Kor 3) Kymmenen käskyä sen sijaan on kirjoitettu uskovien sydämeen ja ne sisältyvät rakkauden käskyyn: jos rikot yhtä käskyä kymmenen käskyn joukossa, niin rikot rakkauden käskyä. Tästä puhui mm. Jaakob (Jaak 2) ja kymmenen käskysanaa on erotettu muuallakin Raamatussa lain kirjan käskyistä

      5.Mooseksen kirja:
      4:13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.

      Mutta eivät vain nämä kymmenen käskysanaa olleet liiton pohjalla: Israel lupasi pitää kaikki käskyt, myös lain kirjan käskyt. (2Moos 19:5-8)

      31:24 Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
      31:25 käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
      31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.

      Mooses kirjoitti enkelin sanelusta lain kirjan, mutta enkeli kirjoitti lain tauluun ne kymmenen käskysanaa, jotka on erotettu kaikkialla Raamatusta lain kirjan käskyistä aivan erityisenä käskyjen kokoelmana. (5Moos, 10:1-5; 2Moos, 31:18; 34:1, 28) Jeesus puhui kymmenen käskyn joukkoon kuuluvista käskyistä samoin kuin Jaakob sen vuoksi, että ne ovat aivan erityiset käskyt. (Mark 10:19; Jaak 2:8-11)

      Mitkä käskyt olivat Israelia (ja kenties muita kansoja) vastaan ja heidän vastustajansa? Lain kirjaan on ainakin kirjoitettu kaikki kiroukset ja kuolemanrangaistukset, mutta kymmeneen käskysanaan ei muuta kuin yksi maininta, jonka mukaan Jumala kostaa käskyn rikkojille kolmanteen ja neljänteen polveen asti. (2Moos 20:5) Silti, myös 10 käskyä todistaa ihmisen syylliseksi ja nimenomaan ne! (Room 7 mainitaan käsky "Älä himoitse!") Kirjoitetusta laista tietämättömät pakanat voivat tuntea rikkoneensa kuutta viimeistä käskyä vastaan omissatunnoissaan, mutta tuskinpa vain lain kirjan 603 käskyä vastaan?

      Tämän perusteella sanoisin saman kuin joskus aiemmin, että myös 10 käskyä on siten naulittu ristille, että se on myös syyttäjämme ja siten vastustajamme eikä niiden käskyjen pitäminen voi olla elämän tie pelastukseksi niille, jotka ovat rikkoneet joskus niitä käskyjä vastaan. Lain pitäminen on siten kokonaisuudessaan poissuljettu vaihtoehto pelastuksen tienä ja sen sijaan tulee uusi toivo, uskosta vanhurskaaksi tulemisen toivo, joka sanoo autuaaksi ne, joille Jumala ei lue syyksi syntiä: jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi. (Room 3-4 ja 10)

      Tästä huolimatta laki on jaettu kahteen ja useampaan osaan siten, että vain 10 käskyä ja rakkauden käsky sekä neljä lain kirjan säädöstä velvoittavat kristittyjä, sillä niitä meidän tulee noudattaa: meidän ei tule noudattaa Mooseksen lain 599 käskyä, joiden joukkoon kuuluvat uhrit, vanhan liiton jumalanpalvelussäädökset, ruokia ja juomia ja pesuja koskevat säädökset (rituaalinen puhtaus), siviililainsäädäntö rangaistuksineen (ml. kuolemanrangaistus) ja omaisuutta sekä perimyssäädöksiä koskevine käskyineen ja avioliittoa koskevat lait (ml. monivaimoisuus ja esim. se, että veljen tuli mennä naimisiin kuolleen veljensä lesken kanssa, jos tämä oli lapseton), sotalait, jne.

      Raamatussa ei siis ole vain yhtä lakia vaan siellä on monia lain käskyjä, jotka voidaan jakaa ja on jaettukin eri osiin ja niiden lisäksi on monia käskyjä ja kehotuksia, jotka ovat myös "käskyjä" tai "lakia " (nomos)... On siis käskyjä, joita tulee noudattaa uudessa liitossa ja joita ei ole edes lupa noudattaa uudessa liitossa. Heprealaiskirje toteaa ns. seremonialain vanhentuneeksi ja Kristus on sen lain loppu myös Paavalin mukaan, koska Jeesuksessa ne lain käskyt ovat tulleet täytetyiksi ja koska herra täytti myös moraalilain pitämällä sen, niin kaikki laki on täytetty Kristuksessa - lain käskyjen pitäminen ei ole meille elävä tie isän Jumalan tykö mutta Jeesusksen ruumiin ja veren uhri on tie isän tykö, uskon kautta ja yksin armosta...

    • Raamatussa itsessään on erotettu käskyt eri aiheiden mukaan: on uhrikäskyt, pappeutta koskevat käskyt, rituaalista puhtautta koskevat käskyt ruokineen, juomineen ja pesuineen (esim. kuukautistilan jälkeen tai kuolleen koskemisen jälkeen jne.), omaisuutta koskevat käskyt (perintösäädökset jne.), siveyttä koskevat säädökset (avioliitto, raiskaukset, neitsyen makaaminen, homoseksuaalisuus, sukurutsa, eläimiin sekaantuminen, juhla-aikoja ja niihin liittyviä sapatteja koskevat käskyt, jne. ja tietysti myös kymmenen käskyä, jotka on kirjoitettu lain tauluun erotuksena lain kirjan käskyistä. Huomattakoon silti, että käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseä eivät ole lain tauluissa vaan lain kirjassa. (5Moos 6:4-9; 3Moos 19:18)

      Opetusta saaneelle pitäisi olla kuitenkin selvää, että jos rikot yhtä käskyä kymmenen käskyn joukossa, niin rikot silloin myös rakkauden käskyä vastaan, joten meidän tulee noudattaa uudessa liitossa kymmentä käskyä. Sapatin käsky on niiden joukossa poikkeus sikäli, että rakkaus vaatii monia tekemään työtä myös sapattina ja pelastamaan siten ihmisen henki (tai auttamaan lähimmäistä rakkauden käskyn mukaan). Sapatin käskyssä lienee siten tärkeintä sen esikuvallisuus: Jumalan kansa on saava lopullisen levon ylösnousemuksen jälkeen ja jo sitä ennen, kun Jumala tulee asumaan sydämeen henkenä ja antaa rauhan, Jumalan rauhan pyhän hengen läsnäolon kautta, jossa hengessä meillä on yhteys myös Jumalan poikaan Jeesukseen kristukseen, joka on isän tykönä taivaassa ja on siellä pelkästään ihminen, ei mitään muuta.

      Joku voi olla edelleen sitä mieltä, että lakia ei ole jaettu osiin vaan se on yksi ainoa laki, joka on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan. Tämä ei pidä tietenkään paikkaansa, sillä laista on erotettu uudessa liitossa käskyt, joita pakanoiden ei tarvitse noudattaa ja näitä ovat ympärileikkauksen käsky ja kaikki muut 599 käskyä lain kirjassa, mutta neljää käskyä lain kirjasta tulee noudattaa. (Apt 15:28-29) Sen lisäksi 10 käskyä ja rakkauden käsky sekä sen kanssa yhteensopivat uuden liiton säädökset ja käskyt kuuluvat noudatettavien joukkoon, itsestään selvästi. (1Tess 4; Efe 5; Hebr 13:4; 15:10; 13:34-35; Gal 5:13; Jaak 2:8-11; Ilm 12:17; 14:12)

      Vain 10 käskyä ja rakkauden käsky on kirjoitettu pyhällä hengellä sydämiimme. (2Kor 3) Lain kirjan 599 käskyä (603) ei ole kirjoitettu sydämiimme pyhällä hengellä eikä niitä käskyjä kovin moni edes osaa (tai muista).

      On siis jaettu käskyt seuraavasti uudessa liitossa:

      - 10 käskyä (2Kor 3; Mark 10:19; Jaak 2:8-11; Apt 15, jossa ei mainita näitä, koska kaikille oli itsestään selvää, että niitä noudatetaan)
      - ympärileikkaus ja 599 käskyä lain kirjasta, joita ei tarvitse pakanoiden noudattaa (Apt 15:5-29)
      - lain kirjan neljä erikseen mainittua käskyä, joita pakanoiden tulee noudattaa ja näistä erityisesti haureuden kieltävä käsky (Apt 15:28-29; 1Tess 4; Efe 5)
      - rakkauden käsky(t), jotka ovat suurimmat ja lähimmäisen rakastamisen käsky on ns. Herran käsky ja kuninkaallinen käsky (Jaak 2:8-11; Gal 5:13; Joh 13:34-35; Mark 12:28-34; 5Moos 6:4-9)

      Lisäksi on huomattava, että vanhassa liitossa on jaettu käskyt lain taulujen sisältämiin kymmeneen käskyyn ja lain kirjan käskyihin. (5Moos, 10:1-5; 31:26; 2Moos, 31:18; 34:1, 28) Käskyt on jaettu myös aiheittain jokaista käskyä annettaessa (Tämä on käsky siitä ja siitä...). Myös uudessa liitossa on mainittu lain kirja erikseen. (Gal 3:10 kirottu se, joka ei pidä kaikkea lain kirjaan kirjoitettua).

      Laista ja käskyistä voidaan toki puhua yhtenä kokonaisuutena etenkin siten, että lain käskyt pitämällä on mahdoton pelastua, jos on kuitenkin rikkonut jotakin käskyä vastaan. Silloin on ainoa mahdollisuus pelastua saamalla synnit anteeksi. Ja pelastuminen on kaikille ihmisille mahdotonta, ellei Jumala olisi herättänyt kuolleista poikaansa Jeesusta. Jokaisen ihmisen pelastus on riippuvaista Jeesuksen kristuksen kuolleista herättämisestä. Siksi se pelastus on armosta kaikille, jotka sen kokevat ja saavat paremman ylösnousemuksen.

    • Täällä on esitetty väite, jonka mukaan ristiin naulittiin jonkinlainen syytekirjelmä, jossa olisi mainittu ihmisten pahat teot ja synnit. Ilmestyskirjassa mainitaan, että tuomion ylösnousemukseen (väärien ylösnousemukseen) tulevat tuomitaan tekojen mukaan ja ne teot ovat mainitut tekojen kirjoissa. (Ilm 20:10-15) Tätä taustaa vasten voisi olla tosiaan niin, että ristille on naulittu valittujen ja pyhien pahat teot, jotka Jumala on antanut anteeksi niin että ei lue niitä enää syyksi. Sen sijaan nimi on kirjoitettuna Karitsan elämän kirjassa...

      Jos tämä tulkinta olisi oikea, niin eikö siinä kirjoituksessa kuitenkin pitäisi olla mainittuna myös ne käskyt, joita vastaan on rikottu? Miten voitaisiin syyttää ketään sanomatta julki käskyjä, joita vastaan on rikottu? Jos tässä kirjoituksessa on mainittu rikokset ja pahat teot (synnit), niin silloin on täytynyt mainita myös käskyt, joita vastaan on rikottu. Käskyjen täytyisi siten sisältyä syytekirjelmään, mutta mitkä ne käskyt ovat, jotka siellä olisi mainittu?

      Siellä olisi ennen kaikkea kymmenen käskyä ja rakkauden käskyt ja kymmenestä käskystä erityisesti kuusi viimeistä, joita pakanoiden on mahdollista noudattaa tai rikkoa siten, että he tuntevat sen omissatunnoissaan ja ajatuksissaan... (Room 2:11-16) Toki siellä voisi olla muutakin kuten Jumalaa (kaiken luojaa) koskevia käskyjä ja syytös siitä, että häntä ei ole kunnioitettu vaikka hänet olisi voitu tuntea luomistöiden kautta ja syytöksiä olisi myös homoudesta... Paavalin mukaan (Room 1:15-32).

      Pelastuksen kannalta on tärkeintä ymmärtää se, että lain käskyjen pitäminen ei ole kenellekään pelastumisen tie, mutta Jeesuksen ruumiin ja veren uhri ovat meille pelastuksen tie suoraan isän Jumalan tykö ja sinne päästään uskon kautta, ei pitämällä lain käskyt (vain syntien anteeksisaaminen on tie Jumalan tykö). Vaikka lakia rikkonut ei voi pelastua pitämällä lain käskyjä, niin siitä huolimatta uudessa liitossa on hyvä tuntea ne käskyt, jotka velvoittavat kristittyjä ja jotka eivät meitä velvoita.

      Me tiedämme sen, että jopa judaistit sanovat, että pakanoita ei tule ympärileikata, vaikka se on lain kirjaan kirjoitettu käsky. (3Moos 12:3) Vaikka ympärileikkaus on Aabrahamilta eikä vasta Mooseksen laista, on se silti kirjoitettu lain kirjan käskyksi ja siitä on pakanat vapautettu. (Apt 15) Ajattele miten järjetöntä on nyt väittää, että pakanoita velvoittavat kaikki muut 602 käskyä, mutta ei ympärileikkauksen käsky, jos yhtään käskyä ei ole "kumottu" siten, että niitä ei tarvitse eikä ole edes lupa noudattaa uudessa liitossa?

      • Vanhan testamentin kirjoituksia tulee tulkita hengellisesti ja ymmärtää niiden sisältä hengellinen puhe. Uuden liiton kirjoituksissa on avattu mm. Haagarin ja Saaran merkitys (Gal 4:19-31), suuri kaupunki ja suuri Babylon on vertauskuvallisesti Sodoma ja Egypti ja se on myös se maanpäällinen Jerusalem, joka edustaa väärää uskonnollisuutta ja sitä edusti ensin herrasta luopunut Israel/juutalaisuus ja sittemmin "katolinen usko", jota kaikki trinitaarit tunnustavat (Ilm 11:7; 16:13ss.; 17-18), ja vielä on paljastettu se, että herra ei pidä niinkään huolta härkien ruoasta kuin evankeliumin työntekijöiden elatuksesta (älä sido puivan härän suuta). (1Kor 9:9)

        Näitä asioita ei ole paljastettu suoraan vanhan liiton kirjoituksissa, mutta Jumala avasi apostolin ymmärryksen käsittämään ne oikein, hengen opettamalla tavalla ja hengellisenä puheena. Sellaisena meidän tulee ymmärtää monia muita etenkin vanhan liiton kirjoituksia, mutta myös Ilmestyskirjaa jne. Hengellisen puheen ymmärtäminen auttaa meitä ymmärtämään myös vanhan ja uuden liiton eroja ja sitä, mikä on vanhaksi käynyttyä ja tulee hylätä, ja mikä on korvannut sen uudessa liitossa. Niinpä me ymmärrämme sen, että Jesajan mainitsemat "leeviläiset papit" ovat uudessa liitossa "uuden liiton pappeja", joita kaikki Jumalan lapset ovat (Jes 66 vs. Hepr).

        Me ymmärrämme sen, että vanhan liiton säädökset koskien ruomista, juomista ja pesuista ovat vanhentuneet eikä niitä tarvitse noudattaa, koska Kristus ja hänen uhrinsa on korvannut ne. (Hebr 9) Ymmärrämme myös että vanhan liiton uhrit ovat käyneet tarpeettomiksi ja Kristuksen uhri on korvannut myös ne. (Hebr 10) Ja niin edelleen ja niin edelleen. Se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on tilalle tullut. Tämä koskee myös kirjoitusten tulkintaa: kirjain johtaa harhaan, mutta henki tekee eläväksi ja antaa sanoille niiden oikean merkityksen, jolloin sanoma avautuu oikein ymmärryksellemme - jos Jumalan pyhän hengen opettamia olemme.


      • unitaari kirjoitti:

        Vanhan testamentin kirjoituksia tulee tulkita hengellisesti ja ymmärtää niiden sisältä hengellinen puhe. Uuden liiton kirjoituksissa on avattu mm. Haagarin ja Saaran merkitys (Gal 4:19-31), suuri kaupunki ja suuri Babylon on vertauskuvallisesti Sodoma ja Egypti ja se on myös se maanpäällinen Jerusalem, joka edustaa väärää uskonnollisuutta ja sitä edusti ensin herrasta luopunut Israel/juutalaisuus ja sittemmin "katolinen usko", jota kaikki trinitaarit tunnustavat (Ilm 11:7; 16:13ss.; 17-18), ja vielä on paljastettu se, että herra ei pidä niinkään huolta härkien ruoasta kuin evankeliumin työntekijöiden elatuksesta (älä sido puivan härän suuta). (1Kor 9:9)

        Näitä asioita ei ole paljastettu suoraan vanhan liiton kirjoituksissa, mutta Jumala avasi apostolin ymmärryksen käsittämään ne oikein, hengen opettamalla tavalla ja hengellisenä puheena. Sellaisena meidän tulee ymmärtää monia muita etenkin vanhan liiton kirjoituksia, mutta myös Ilmestyskirjaa jne. Hengellisen puheen ymmärtäminen auttaa meitä ymmärtämään myös vanhan ja uuden liiton eroja ja sitä, mikä on vanhaksi käynyttyä ja tulee hylätä, ja mikä on korvannut sen uudessa liitossa. Niinpä me ymmärrämme sen, että Jesajan mainitsemat "leeviläiset papit" ovat uudessa liitossa "uuden liiton pappeja", joita kaikki Jumalan lapset ovat (Jes 66 vs. Hepr).

        Me ymmärrämme sen, että vanhan liiton säädökset koskien ruomista, juomista ja pesuista ovat vanhentuneet eikä niitä tarvitse noudattaa, koska Kristus ja hänen uhrinsa on korvannut ne. (Hebr 9) Ymmärrämme myös että vanhan liiton uhrit ovat käyneet tarpeettomiksi ja Kristuksen uhri on korvannut myös ne. (Hebr 10) Ja niin edelleen ja niin edelleen. Se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on tilalle tullut. Tämä koskee myös kirjoitusten tulkintaa: kirjain johtaa harhaan, mutta henki tekee eläväksi ja antaa sanoille niiden oikean merkityksen, jolloin sanoma avautuu oikein ymmärryksellemme - jos Jumalan pyhän hengen opettamia olemme.

        "...koskien ruokia, juomia ja pesuja" (Hebr 9) kirjoitusvirhe korjattu...


      • Lukekaapa

        Kyllä näin on! Ei tässä ole mitään epäselvää Raamatun valossa:

        5. Moos. 31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.”

        Kol. 2:14 ”ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.”


      • Exap
        Lukekaapa kirjoitti:

        Kyllä näin on! Ei tässä ole mitään epäselvää Raamatun valossa:

        5. Moos. 31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.”

        Kol. 2:14 ”ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.”

        Ei tosiaan ole mitään epäselvää.

        Koska kerran itse kirjoituksia ei ole koskaan kumottu, niin se ainoa asia jota tässä voidaan tarkoittaa, on siis se, että kristityt eivät ole lain alla.

        Kun aiemmin ainoa tunnettu tie Jumalan luokse oli juutalaisuus, nyt Jeesus pyyhki pois ne kirjoitukset jotka tekivät mahdottomaksi lähestyä Jumalaa lain noudattamisen kautta, tarjoamalla tien armon kautta.


      • kreikanvertailuja
        Lukekaapa kirjoitti:

        Kyllä näin on! Ei tässä ole mitään epäselvää Raamatun valossa:

        5. Moos. 31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.”

        Kol. 2:14 ”ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.”

        Vilkaisin ihan mielenkiinnosta miten tuo jae 5. Moos. 31:26 on käännetty Septuagintassa. Jakeen loppu on:

        καὶ ἔσται ἐκεῖ ἐν σοὶ εἰς μαρτύριον

        Kreikan marturion = ”todistaja, todistus”. Samaa sanakantaa on myös sana ”marttyyri”. Jakeen 5. Moos.. 31:26 voi sanoa puhuvan laista ”marttyyrina” ja jakeen Kol 2:14 siitä miten se on ”naulattu ristille”.


      • Exap
        kreikanvertailuja kirjoitti:

        Vilkaisin ihan mielenkiinnosta miten tuo jae 5. Moos. 31:26 on käännetty Septuagintassa. Jakeen loppu on:

        καὶ ἔσται ἐκεῖ ἐν σοὶ εἰς μαρτύριον

        Kreikan marturion = ”todistaja, todistus”. Samaa sanakantaa on myös sana ”marttyyri”. Jakeen 5. Moos.. 31:26 voi sanoa puhuvan laista ”marttyyrina” ja jakeen Kol 2:14 siitä miten se on ”naulattu ristille”.

        Tällaisia aina voi tulla mieleen niile, joilla on oma agenda ajettavanaan.


    • Näin_se_meni

      Kun nyt siellä synnintunnossanne tuskailette ja pohditte sitä miksi (?) joku yleensä naulattiin ristille niinkin erikoisen syyn vuoksi kuin toisten syntien, kristinuskon mukaan kai perisynnin sovittamiseksi, niin voin helpottaa teidän tilannettanne paljastamalla sen, että kulutatte aikanne turhuuteen. Totuus on nimittäin se, että ihminen, kaiken muun elävän lailla, kehittyi asteittain luonnonvalinnan ja evoluution kautta nykyisen kaltaiseksi, eikä mitään perisyntiä ole koskaan edes ollut, joten sitä ei voi sovittaakaan, eikä siis millekään sovitukselle ole ollut edes tarvetta.

      Alussa ei ollut Eedenin puutarhaa, ei käärmettä, ei Adamia, eikä hänen kylkiluutaan.
      Alussa, tai vähän siitä ettipäin, oli

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikausi

      • Lukekaapa

        Jumalalla on suunnitelma. Sinutkin mainitaan siinä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe