Omaishoitajaa ei oteta vakavasti

kuunnelkaa.meitä

Onko muilla omaishoitajilla samaa ongelmaa terveyskeskuksessa kun yritätte kertoa hoidettavasta ja hoitoon liittyvistä asioista, että teitä ei oteta vakavasti?
Esimerkiksi, jos hoidettava tarvitsisi lähetteen muistihoitajalle, geriatrille, mielenterveystoimistoon tai psygiatriseen hoitoon, asioihin ei oteta mitään kantaa. Asioita vitkutetaan viikosta ja kuukaudesta toiseen. Mikään asia ei etene.
Senjoripuolen hoitaja lupaa laittaa viestiä lääkärille ja informoida lääkäriä ja kun vastaanottoaika on keskitytään vain johonkin verikokeitten tulosten tutkimiseen ja sivuutetaan asia miksi vastaanotolle on tilattu aika.
Usein muistisairaalla ja käytöshäiriöisellä on seesteinen hetki sen 10 min. vastaanoton ajan. Monikaan omaishoitaja ei voi hoidettavan aikana alata pyytämään lähetettä hoidettavalleen esimerkiksi mielenterveyspuolelle. Omaishoitaja voi vastaanoton jälkeen kokea henkistä ja ruumiillista väkivaltaa, jos avaa suunsa ja esittää vaatimuksensa vastaanotolla.

Miksi omaishoitotilanteissa ei järjestetä palaveria, jossa olisi mukana hoitava lääkäri, senjoripuolen/muu sairaanhoitaja sekä omaishoitaja. Keskusteltaisiin ajankohtaisista asioista ja tehtäisiin jonkinlainen hoitosuunnitelma.

Omaishoitajalla on muutoinkin työtä 24/7 ja tälläinen asioiden turhanaikainen vemputtaminen edes takaisin lisää omaishoitajan stressiä. Kuka tietää paremmin hoidettavan tilanteen ja muutokset terveydentilassa kuin omaishoitaja, joka on 24/7 hoidettavan kanssa.

27

1154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yö2812

      Tämä on tuttua, ei pelkästään tämä.

      Kotisairaanhoidon käyttäytyminen on todella ala-arvoista. Vaikka olen hoitanut läheistäni (ja pois nukkunuttakin sitä ennen) yhteensä 10 vuotta,minua syyllistettiin mm:
      -meillä ei ole ruokaa,vaikka käyn kaupassa 2 krt viikossa.
      -että meillä on likaista vaikka siivoan koko ajan.Lisäksi PALKATON "siivoja" on käynyt meillä jo usein.
      -kotisairaanhoidon näkemyksen mukaan en "käsittele" hoidettavaani oikein.

      Tälläisiin syytöksiin olen törmännyt.Niinkuin 24 H päivässä,7 päivää viikossa ei olisi muka tarpeeksi.Tässä työssä on sitten sellaisten maanikoiden ja todella sekopäittenkin arvosteltavana joita ei kiinnosta mikään muu kuin todellakin oma etu.

      Onneksi nyt on yö ja saa olla rauhassa.Silti työssä koko ajan.Olen jo ruvennut pelkäämään kotisairaanhoitajien saapumista.Aamulla ne taas tulee,mikään ei tunnu kelpaavan heille.

      En ole ällöttävämpiä ihmisiä tavannut kuin nämä "sisar hento valkoiset".

      Tämmöisiä kuultavia täältä, silti olen ylpeäkin että saan tehdä sitä mitä minulle aikanaan tehtiin.Hoitoa ja rakkautta, sitä se on.

      • just.nyt

        Samaa kokemusta ja kohtaloa täälläkin.
        Senjoripuolen terveydenhoitajalle soitin ja kerroin ongelmistani hoidettavan kanssa. Näinkin jokapäiväinen asia on murheena kuin peseytyminen. En saa hoidettavaa pesulle, hänen vaatteitaan pesuun tai petivaatteita. Pyysin kertomaan tästä lääkärille. Samoin siitä, että en saa hoidettavaa ottamaan lääkärin määräämiä uusia lääkkeitä.
        Kommentti oli, että väkisin ei saa pestä eikä lääkitä..että lääkäri sitten katsoo.
        Pas..t katsoi, eipä paljon omaishoitajan työn vaikeudet näyttäneen kiinnostavan. Ei myöskään sekään kiinnostanut minkälaisia luonnemuutoksia hoidettavalle on tullut, väkivaltaisuutta tai muuta. Minun täytyy vain hyväksyä ne, koska ne kuuluvat sairauteen.

        Kotini/taloni on muuttunut hoidettavan myötä kotisairaalaksi. Enään ei tuoksu raikkaalta vaan joka paikassa haisee kusi ja pas..a.

        Pitääkö oikeasti hyväksyä kaikki.


      • Tarvitsisivoimialisää
        just.nyt kirjoitti:

        Samaa kokemusta ja kohtaloa täälläkin.
        Senjoripuolen terveydenhoitajalle soitin ja kerroin ongelmistani hoidettavan kanssa. Näinkin jokapäiväinen asia on murheena kuin peseytyminen. En saa hoidettavaa pesulle, hänen vaatteitaan pesuun tai petivaatteita. Pyysin kertomaan tästä lääkärille. Samoin siitä, että en saa hoidettavaa ottamaan lääkärin määräämiä uusia lääkkeitä.
        Kommentti oli, että väkisin ei saa pestä eikä lääkitä..että lääkäri sitten katsoo.
        Pas..t katsoi, eipä paljon omaishoitajan työn vaikeudet näyttäneen kiinnostavan. Ei myöskään sekään kiinnostanut minkälaisia luonnemuutoksia hoidettavalle on tullut, väkivaltaisuutta tai muuta. Minun täytyy vain hyväksyä ne, koska ne kuuluvat sairauteen.

        Kotini/taloni on muuttunut hoidettavan myötä kotisairaalaksi. Enään ei tuoksu raikkaalta vaan joka paikassa haisee kusi ja pas..a.

        Pitääkö oikeasti hyväksyä kaikki.

        Mäkin yrittänyt sanoa ettei tietystä lääkkeestä ole hyötyä muistisairaalle, enempi aiheuttaa lisäongelmia käytökseen kuin vähentäis niitä, mutt eihän lääkäri uskonut mun sanaan. Nyt ollut oikeasti helvetin vaikeita päiviä hoidettavan kanssa, kun hän käy ylikierroksilla, on koko ajan lähdössä johonkin. Pakko saada hänelle joku rauhoittava lääkitys lisäksi, jos kerran pitää kotona hoitaa hänet, en mä pärjää hänen kanssaan, enkä jaksa valvoa ja vahtia ympärivuorokauden hänen perään. Se on kumma ett lääkäreitten on niin vaikea ottaa oikeasti tosissaan omaishoitajan sanomisia hoidettavan lääkityksestä, eihän he joudu muistisairasta jatkuvasti hoitamaan.
        Meillä on sama juttu, koti tuoksuu nykyään pissavaipalle ja välillä paskallekin, ilmanraikastimia joutuu käyttämään, ett sais vähän parempaa tuoksua tilalle.


      • yhteiskunnan.narri
        just.nyt kirjoitti:

        Samaa kokemusta ja kohtaloa täälläkin.
        Senjoripuolen terveydenhoitajalle soitin ja kerroin ongelmistani hoidettavan kanssa. Näinkin jokapäiväinen asia on murheena kuin peseytyminen. En saa hoidettavaa pesulle, hänen vaatteitaan pesuun tai petivaatteita. Pyysin kertomaan tästä lääkärille. Samoin siitä, että en saa hoidettavaa ottamaan lääkärin määräämiä uusia lääkkeitä.
        Kommentti oli, että väkisin ei saa pestä eikä lääkitä..että lääkäri sitten katsoo.
        Pas..t katsoi, eipä paljon omaishoitajan työn vaikeudet näyttäneen kiinnostavan. Ei myöskään sekään kiinnostanut minkälaisia luonnemuutoksia hoidettavalle on tullut, väkivaltaisuutta tai muuta. Minun täytyy vain hyväksyä ne, koska ne kuuluvat sairauteen.

        Kotini/taloni on muuttunut hoidettavan myötä kotisairaalaksi. Enään ei tuoksu raikkaalta vaan joka paikassa haisee kusi ja pas..a.

        Pitääkö oikeasti hyväksyä kaikki.

        Meilläkin samaa juttua.
        Hoidettava ei suostu ottamaan lääkitystä. Vaikka dosetista antaa käteen ja sivusta seuraa ottamisen, kuitenkin tiettyjä pillereitä löytyy roskiksesta ja kellumasta vessanpytystä. Tästä on puhuttu tk:ssa, mutta mitään apua en ole saanut.
        Samoin peseytyminen, kait hoidettava pelkää, että nahka kuluu. Taloni haisee hoidettavan takia kuin vanhan ajan navetta. Ei auta vaikka miten luuttuaa ja puunaa.
        Myöskään henkiseen väkivaltaan, jota saan päivittäin, ei puututtu. Se kuulemma kuuluu sairauteen. Eli sekin pitää kestää kun en ole kouluja käynyt sairaanhoitaja.
        Hoidettavani on mielenterveyspotilas. Terapiat lopetettu ja mielenterveystoimiston palvelut on olleet jo vuosia lähetteen varassa. Silti lähetettä ei saa kun sitä tarvittaisiin. Koko syksy on ollut pelkkää kaaosta. Tai oikeastaan jo kolme vuotta. Tilanne on koko ajan pahentunut, enkä saa apua mistään. Geriatrin lausunnossakin lukee, että muistin huononeminen sekä tilanne, johtuu psyykkisistä asioista silti täällä tk:sta en saa hänelle lähetettä esimerkiksi mielenterveystoimistoon tai psygiatriselle osastolle, että lääkitys saataisiin kuntoon ja hänet henkiseen tasapainoon.
        Joudun omassa kodissani, ostamassani ja maksamassani, olemaan kuin vieras. Kumartelemaan ja olemaan kuin palkollinen. Pyytämään anteeksi olemassaoloani hoidettavalta, jota en tosiaankaan uskalla vastustaa. Välillä leikitään kuurupiiloa, koska jo pelkkä olemukseni ottaa hoidettavan hermoille. Onko oikein, että hoidettava ajaa hoitajansa omaan huoneeseen? Onko oikein, että hoidettava kyylää hoitajansa jokaisen askeleen, sekoittaa paperit, vainoaa puhelinta? Lukitsee ovet hoitajalta kun hän menee ulos vaikkapa lumitöihin, sammuttelee valot, että pitää istua pimeässä? Televisiota ei saa katsoa, ulos ei saa mennä...Kuuluuko nämä kaikki sairauteen?
        Ainut neuvo mitä olen tk:sta saanut on; "lähde tilanteesta pois". Tässä on apu mitä olen kymmenen vuoden aikana saanut...Ai saatiin muutakin, saatiin vaippoja, joiden kanssa hoidettava nyt askartelee. Käytettyjä kun ei saa viedä roskiin. Pitää säästää. Välillä niitä löytyy milloin mistäkin...viimeiseksi niitä löytyi ruokia sisältävästä kaapista...

        Myöskään tämä kouluja käynyt hoitohenkilökunta ei ymmärrä sitä, että näistä asioista ei voi puhua avoimesti lääkärille hoidettavan aikana. Tälläisen avautumisen jälkeen voi kotona tapahtua vaikka mitä.

        Kerran tässä pari vuotta sitten tilasin ajan lääkärille puhuakseni näistä asioista. Hoidettavan hoitava lääkäri sanoi, että pitää ottaa yhteyttä toisella paikkakunnalla olevaan avioliittoneuvontaan. Tämä oli naurettavinta mitä olen kuullut!!!
        Näinkö meistä ns. puolisohoitajista ajatellaan.
        Jumal...ta, etten kiivastu...eikö sekään hoitava lääkäri ymmärrä tilannetta. Katsoisi edes potilasta, eikä vahtaisi sitä tietokoneen näyttöä. Jos sitä pitää toljottaa olisi vetänyt esiin hoidettavan sivuston ja lukenut sieltä ja lopettaisi tämän hoidettavan päänsilityksen.
        Toisaalta avioero olisi paras juttu ikinä kun etsisivät hoidettavalle toisen hoitopaikan...Mutta ongelmana on se, ettei hoidettava halua laitokseen...

        Alan olla niin loppu tässä tilanteessa, että saan varmaan pian itsekin hermoromahduksen.
        Aamuisin, kun pitää mennä aamupalan tekoon, tulee minulle sisäinen vapina...pakokauhu siitä, että mitä tänäänkin tapahtuu.


      • enhoitsu
        yhteiskunnan.narri kirjoitti:

        Meilläkin samaa juttua.
        Hoidettava ei suostu ottamaan lääkitystä. Vaikka dosetista antaa käteen ja sivusta seuraa ottamisen, kuitenkin tiettyjä pillereitä löytyy roskiksesta ja kellumasta vessanpytystä. Tästä on puhuttu tk:ssa, mutta mitään apua en ole saanut.
        Samoin peseytyminen, kait hoidettava pelkää, että nahka kuluu. Taloni haisee hoidettavan takia kuin vanhan ajan navetta. Ei auta vaikka miten luuttuaa ja puunaa.
        Myöskään henkiseen väkivaltaan, jota saan päivittäin, ei puututtu. Se kuulemma kuuluu sairauteen. Eli sekin pitää kestää kun en ole kouluja käynyt sairaanhoitaja.
        Hoidettavani on mielenterveyspotilas. Terapiat lopetettu ja mielenterveystoimiston palvelut on olleet jo vuosia lähetteen varassa. Silti lähetettä ei saa kun sitä tarvittaisiin. Koko syksy on ollut pelkkää kaaosta. Tai oikeastaan jo kolme vuotta. Tilanne on koko ajan pahentunut, enkä saa apua mistään. Geriatrin lausunnossakin lukee, että muistin huononeminen sekä tilanne, johtuu psyykkisistä asioista silti täällä tk:sta en saa hänelle lähetettä esimerkiksi mielenterveystoimistoon tai psygiatriselle osastolle, että lääkitys saataisiin kuntoon ja hänet henkiseen tasapainoon.
        Joudun omassa kodissani, ostamassani ja maksamassani, olemaan kuin vieras. Kumartelemaan ja olemaan kuin palkollinen. Pyytämään anteeksi olemassaoloani hoidettavalta, jota en tosiaankaan uskalla vastustaa. Välillä leikitään kuurupiiloa, koska jo pelkkä olemukseni ottaa hoidettavan hermoille. Onko oikein, että hoidettava ajaa hoitajansa omaan huoneeseen? Onko oikein, että hoidettava kyylää hoitajansa jokaisen askeleen, sekoittaa paperit, vainoaa puhelinta? Lukitsee ovet hoitajalta kun hän menee ulos vaikkapa lumitöihin, sammuttelee valot, että pitää istua pimeässä? Televisiota ei saa katsoa, ulos ei saa mennä...Kuuluuko nämä kaikki sairauteen?
        Ainut neuvo mitä olen tk:sta saanut on; "lähde tilanteesta pois". Tässä on apu mitä olen kymmenen vuoden aikana saanut...Ai saatiin muutakin, saatiin vaippoja, joiden kanssa hoidettava nyt askartelee. Käytettyjä kun ei saa viedä roskiin. Pitää säästää. Välillä niitä löytyy milloin mistäkin...viimeiseksi niitä löytyi ruokia sisältävästä kaapista...

        Myöskään tämä kouluja käynyt hoitohenkilökunta ei ymmärrä sitä, että näistä asioista ei voi puhua avoimesti lääkärille hoidettavan aikana. Tälläisen avautumisen jälkeen voi kotona tapahtua vaikka mitä.

        Kerran tässä pari vuotta sitten tilasin ajan lääkärille puhuakseni näistä asioista. Hoidettavan hoitava lääkäri sanoi, että pitää ottaa yhteyttä toisella paikkakunnalla olevaan avioliittoneuvontaan. Tämä oli naurettavinta mitä olen kuullut!!!
        Näinkö meistä ns. puolisohoitajista ajatellaan.
        Jumal...ta, etten kiivastu...eikö sekään hoitava lääkäri ymmärrä tilannetta. Katsoisi edes potilasta, eikä vahtaisi sitä tietokoneen näyttöä. Jos sitä pitää toljottaa olisi vetänyt esiin hoidettavan sivuston ja lukenut sieltä ja lopettaisi tämän hoidettavan päänsilityksen.
        Toisaalta avioero olisi paras juttu ikinä kun etsisivät hoidettavalle toisen hoitopaikan...Mutta ongelmana on se, ettei hoidettava halua laitokseen...

        Alan olla niin loppu tässä tilanteessa, että saan varmaan pian itsekin hermoromahduksen.
        Aamuisin, kun pitää mennä aamupalan tekoon, tulee minulle sisäinen vapina...pakokauhu siitä, että mitä tänäänkin tapahtuu.

        Nauhoita joskus kännykällä noita tilanteita. Jos saat mustelmia tms., menet näyttämään niitä lääkärille. Sitten ilmoitus poliisille ja avioeroa hakemaan ennenkuin olet itse vainaja.


      • Totuuson

        Hän kertoi ettei hoidettava halua kotoa muuttaa kunnalliseen tai muihin hoitopaikkoihin.
        Hoidettavalla on suuret oikeudet, ei häntä saa pakottaa vasten tahtoaan hoitopaikkaan.
        Omaishoitajalla ei ole minkäänlaisia oikeuksia, kaikkeen on vaan alistutava oli oma henki tai terveys vaarassa, kukaan ei välitä kukaan ei kuuntele kukaan ei ota tosissaan.

        Mitä teet tilanteessa kun joudut päivittäin henksen väkivallan kohteena olemaan? Hyvä kysymys mihin ei vastausta ole, henkistä väkivaltaa ei ole olemassa kun se kohdistuu omaishoitajaan.

        Läheiset ja omaiset liitto, mikä se on?


      • niin.pä
        Totuuson kirjoitti:

        Hän kertoi ettei hoidettava halua kotoa muuttaa kunnalliseen tai muihin hoitopaikkoihin.
        Hoidettavalla on suuret oikeudet, ei häntä saa pakottaa vasten tahtoaan hoitopaikkaan.
        Omaishoitajalla ei ole minkäänlaisia oikeuksia, kaikkeen on vaan alistutava oli oma henki tai terveys vaarassa, kukaan ei välitä kukaan ei kuuntele kukaan ei ota tosissaan.

        Mitä teet tilanteessa kun joudut päivittäin henksen väkivallan kohteena olemaan? Hyvä kysymys mihin ei vastausta ole, henkistä väkivaltaa ei ole olemassa kun se kohdistuu omaishoitajaan.

        Läheiset ja omaiset liitto, mikä se on?

        https://omaishoitajat.fi/
        On sen liiton nykyinen nimi. Mutta mitä hyötyä siitä meille on? Ei sitten yhtään mitään.


      • lähtö.lähellä
        Tarvitsisivoimialisää kirjoitti:

        Mäkin yrittänyt sanoa ettei tietystä lääkkeestä ole hyötyä muistisairaalle, enempi aiheuttaa lisäongelmia käytökseen kuin vähentäis niitä, mutt eihän lääkäri uskonut mun sanaan. Nyt ollut oikeasti helvetin vaikeita päiviä hoidettavan kanssa, kun hän käy ylikierroksilla, on koko ajan lähdössä johonkin. Pakko saada hänelle joku rauhoittava lääkitys lisäksi, jos kerran pitää kotona hoitaa hänet, en mä pärjää hänen kanssaan, enkä jaksa valvoa ja vahtia ympärivuorokauden hänen perään. Se on kumma ett lääkäreitten on niin vaikea ottaa oikeasti tosissaan omaishoitajan sanomisia hoidettavan lääkityksestä, eihän he joudu muistisairasta jatkuvasti hoitamaan.
        Meillä on sama juttu, koti tuoksuu nykyään pissavaipalle ja välillä paskallekin, ilmanraikastimia joutuu käyttämään, ett sais vähän parempaa tuoksua tilalle.

        Nyt tuntuu, että pää repeää. Hoidettavani on mielenterveyspotilas ja ihan pelonsekaisin tuntein olen hissutellut tämän päivän.
        Suuresti ihmettelen apteekkihenkilökuntaa sekä lääkäreitä. Uusivat ja antavat koko ajan lääkkeitä, joista olen ilmoittanut terveydenhoitajalle, että hoidettava käyttää niitä väärin. Hoidettava ei ole kirjoittanut minulle valtakirjaa apteekkiin, että voisin hoitaa lääkityksen.
        Viimeksi kuukausi sitten pyysin senjoripuolen terveydenhoitajalta, että veisi lääkärille tietoa, että ei uusisi enään vuosia käytössä ollutta särkylääkettä eikä rauhoittavaa, koska niitä käytetään väärin. Uusittiin, kun hoidettava esitti lääkärissä käynnillä, miten selkää särkee ja ahdistaa.
        Kuka on vastuussa, hoidettava toikkaroi täällä kotona pillerihumalassa? Kuka vastaa kun hän autoilee kolmiolääkkeitten vaikutuksessa?
        Mutta mitäpä väliä minulla, omaishoitajalla, on. Minun pitää vain olla koko ajan pelko sydämellä ja harkita sanani ja kärsiä jokaisena päivänä pelosta.

        Kertokaahan mistä saan apua?

        Omaishoitajan hätää ei kukaan ota vakavissaan.


    • Pettynythoit

      Tästä pitäisi kysyä suoraan kasvotusten lääkäreiltä ja hoitohenkilökunnalta, miksi meitä ei oteta vakavissaan, mikä tässä on taustalla.
      Kiemurrelkoot vastaamisen kanssa sitten miten tahtovat.

      • ei.jaksa

        Mielestäni se meidän etujärjestö...hah han...Omaiset ja Läheiset ry...olisi velvollinen ajamaan tätä asiaa, jos se meidän omaishoitajien asema heitä kiinnostaa.
        Mutta tuskinpa tämäkään on sellainen asia mikä tuota järjestöä kiinnostaa.


    • lek8990

      Onneksi meillä on asiat melko hyvin.Tosin kotisairaanhoito on mikä on.Haluaisimme olla kotonamme niinkuin halutaan, kotirauha on taattu meille kaikille.

      Jos koette asianne liian raskaaksi ottakaa yhteyttä viranomaisiin.

      Uskonto luo oman voimansa, minä toivon kaikkille suojelusta raskaassa työssä.

    • kkk0

      Ota se avioero. Kerro lääkärille tilanteesta, terveytesi vaarantuu. Jos ei auta, mene yksityiselle. Ei kukaan puolusta oikeuksiasi kuin sinä itse. Mitä miehesi sanoisi jos olisi vielä järjissään ja näkisi tämän? Hän saa olla kotona mutta sinun ei tarvitse jos eroat.

    • no.many

      Pyysin tänään hoidettavalta rahaa hänen lääkkeisiin, ei antanut. Sanoi, että omaishoidon tuki on tarkoitettu hänen elättämiseensä.
      Tuli mieleen, ajatteleeko muutkin hoidettavat näin vai käsittävätkö, että omaishoidontuki on palkka työstä.

      • hoit2

        Sairas on sairas mieleltäänkin, hänen kuuluu kustantaa menonsa itse, ei hoitajan.
        Omaishoidon tuki on hoitajan palkka hoitotyöstä. Se kuuluu sinulle, ei kenellekään muulle.
        Meillä hoidettava kustantaa itse lääkkensä vaatteet hoitotarvikkeet ja ottaa osaa ruoka ja moniin muihinkin menoihin.


      • noinniiii
        hoit2 kirjoitti:

        Sairas on sairas mieleltäänkin, hänen kuuluu kustantaa menonsa itse, ei hoitajan.
        Omaishoidon tuki on hoitajan palkka hoitotyöstä. Se kuuluu sinulle, ei kenellekään muulle.
        Meillä hoidettava kustantaa itse lääkkensä vaatteet hoitotarvikkeet ja ottaa osaa ruoka ja moniin muihinkin menoihin.

        Kyse oli siitä, ymmärtävätkö hoidettavat asian. Kyllä muut sen ymmärtävät.

        Eikö osan hoitotarvikkeista saa kunnalta t. arvauskeskuksesta? Kuten poikkilakanat ja vaipat? Samoin suihkutuolit ja vessankorote ym. Haavanhoitotarvikkeita saa ja jollain on moottorisänkykin lainassa tms. sairaalasta.


      • hoit2
        noinniiii kirjoitti:

        Kyse oli siitä, ymmärtävätkö hoidettavat asian. Kyllä muut sen ymmärtävät.

        Eikö osan hoitotarvikkeista saa kunnalta t. arvauskeskuksesta? Kuten poikkilakanat ja vaipat? Samoin suihkutuolit ja vessankorote ym. Haavanhoitotarvikkeita saa ja jollain on moottorisänkykin lainassa tms. sairaalasta.

        Siitä kyse, toiset hoidettavat ymmärtää toiset ei.
        Joku hoidettava tekee kiusaa hoitajalle eikä anna lääkkeisiinsä rahaa.


      • koettu.on
        hoit2 kirjoitti:

        Siitä kyse, toiset hoidettavat ymmärtää toiset ei.
        Joku hoidettava tekee kiusaa hoitajalle eikä anna lääkkeisiinsä rahaa.

        Moni hoidettava ei edes osallistu elämisensä ja asumisensa kustannuksiin. Omaishoitajalla ei ole oikeutta ottaa hoidettavan tililtä elinkustannuksiin rahaa, jos hoidettava ei sitä halua.
        Monessa tapauksessa omaishoitaja käyttää oman eläkkeensä ja omaishoidontuen hoidettavan asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin. Mitä hänelle jää omasta eläkkeestään itselleen henkilökohtaisiin kuluihin? Ei yhtään mitään...ei edes hyvää mieltä.


      • paksukainen3

        Pyydä kunnaltasi rahaa, jos hoidettava ei sitä anna omiin kuluihinsa ja elämisen kustannuksiin !
        Eiköhän hoidettavan kukkaron nyörit aukea, kun pyydät sosiaalipuolen ihmiset käymään luonanne tai menette sosiaalitoimistoon tai nykyään ilmeisesti KELAan (jos tilanne on liikkumisen ja terveyden kannalta mahdollinen)
        Ei sinullakaan ole velvollisuutta maksaa ja elättää, jos hoidettavalla on kerran rahaa.
        Jokainen vastaa menoistaan, jos rahaa on.

        Isäni luona on käynyt kotihoidon sairaanhoitaja, sosiaalivirkailija ja geriatri samaan aikaan palaverissa.
        Ihmettelin, että se onnistui ! Teimme hoitosuunnitelman ja selvitimme mahdolliset tuet ym käytännön asioita.
        Kaikki ei kuitenkaan sen jälkeen ole mennyt kuin Strömsöössä, mutta jotain saatiin aikaiseksi.


      • omhoit2
        noinniiii kirjoitti:

        Kyse oli siitä, ymmärtävätkö hoidettavat asian. Kyllä muut sen ymmärtävät.

        Eikö osan hoitotarvikkeista saa kunnalta t. arvauskeskuksesta? Kuten poikkilakanat ja vaipat? Samoin suihkutuolit ja vessankorote ym. Haavanhoitotarvikkeita saa ja jollain on moottorisänkykin lainassa tms. sairaalasta.

        Ei saa ns. arvauskeskuksesta mitää. Vaippojen ensimmäisen erän tilaavat kun se menee hoitsun ja lääkärin kautta. Vaipat saa vielä toistaiseksi ilmaiseksi.
        Muut on sitten ostettava, pesulaput, poikkilakanat ym. Vuokra peritään noista hoitotuoleista ym.


    • rajansa.kaikella

      Puolisohoitajalla ja omaishoitajalla on oikeus vaatia, että häntä kuunnellaan hoidettavan asioissa.

      Lääkärit ovat ylimielisiä omaishoitajia kohtaan, osa jopa tk:n terveydenhoitajia kohtaan, jotka yrittävät tuoda omaishoitajan asiaa esille.
      Ihmetystä herättää se, että eivätkö niin "lukeneet" ihmiset kuin lääkärit ovat, ymmärrä lukea esitietoja potilaasta ennen vastaanotolle menoa. Eivätkö he todellakaan ymmärrä, että kaikki omaishoitajat eivät voi hoidettavan aikana sanoa minkälainen tilanne heillä kotona on hoidettavan kanssa ja kertoa lääkityksestä ym. Osa hoidettavista on väkivaltaisia ja sitäkään omaishoitaja ei uskalla vastaanotolla sanoa uuden ruumiillisen ja henkisen väkivallan pelossa.
      Osa meistä omaishoitajista on saanut kerrottua asiansa terveydenhoitajalle ja pyytänyt viemään asian lääkärin tietoon.
      Mitä tekee lääkäri? Lukee hoitajan tiedotteen ääneen..."puoliso soittanut ja kertonut...". Arvatkaa miten kotimatka ja kotiolot sujuvat tämän jälkeen.

      Itselläni on luottamus mennyt lääkärikuntaan. Viimeinen käynti tk:ssa oli viimeinen niitti.
      En tiedä ensi kesästä. Tuleeko hoidettavan kanssa enään yhteistä kesää vai alanko kylmästi etsimään laitospaikkaa vai lähdenkö itse, omistamastani talosta vuokralle ja jätän hoidettavan yksin ja soitan kotipalveluun, että pitäkää hyvänänne.

      • Kaikestahuolimatta

        Samaan olen törmännyt.
        Jos puhuu hoitajalle tai lääkärille vaikka puhelimessa totuuksia hoidettavasta ja pyytää ettei kerrota hoidettavalle.
        Niin kohta tulee puhelu hoidettavalta (sairaalasta), että et kuulemma ota kotiin takaisin . Eikö hoitohenkilökunnalla ole vaitiolo velvollisuutta. Tätä on tapahtunut usein. Hoidettavat kun eivät ymmärrä oikeaa tilannetta kotona, eihän heistä ole mitään huolta, kuin 24/7.
        Mullakin menossa taas tilanne, kotiin oltais tulossa sairaalasta. En oikeasti jaksa.Ahdistaa, saa nähdä kuinka käy. Monet kerrat on sanotusti karannut kotiin.
        Vai onko tämä sitä ns itsemääräämisoikeutta.
        Missä omaishoitajan oikeudet, kysyn vaan.


      • justiinsa.joo

        Minua neuvoi eräs pienkodin omaistaja tilaamaan itselleni ajan lääkäriin kun hoidettava on inttervallihoidossa ja kertomaan lääkärille päin näköä tuntemukset ja sen, ettei enään halua eikä jaksa toimia omaishoitajana.

        Ei meillä omaishoitajilla ole mitään oikeuksia.

        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803312200849673_u0.shtml
        Siinä sitä ihmetellään kuka suostuu tekemään näillä ehdoilla tulevaisuudessa. Vastaus on omaishoitaja.


      • Omainenjaksaa

        Just, koska omaishoitajat saa julkisuutta raskaan työn aiheittamalle loppuunpalamiselle?
        Meillä ei ole ihmisoikeuksia eikä oikeutta inhimilliseen elämään.


      • Vielävähänmatkaa
        Omainenjaksaa kirjoitti:

        Just, koska omaishoitajat saa julkisuutta raskaan työn aiheittamalle loppuunpalamiselle?
        Meillä ei ole ihmisoikeuksia eikä oikeutta inhimilliseen elämään.

        Totta. Nyt uutisissa oli juttua siitä, ett sote muuttaa omaishoidontuen maksuhommaa niin, ett maksajaksi tulis maakunta ja se saattaa muuttaa asioita vielä huonompaan suuntaan kuin ne nyt on, kun kaikki maakunnat eivät pysty varojen puutteen takia antamaan samoja palveluita kuin nykyään. Eli hyvässä lykyssä kaikesta avusta joutuu maksamaan, niistäkin mitkä nykyään on saanut ilmaiseksi ja kaikkia nykyisin myönnettyjä palveluita ei välttämättä enää jatkossa anneta. Joten sote huonontaa omaishoitajien asemaa entisestään. Itsellä on hoidettava jo jonottamassa hoitopaikkaa, toivottavasti saa ennenkuin isompia muutoksia tulee. Kovan työn takana on ollut tämänhetkisenkin avunsaanti, tarpeeseen se on ollut, olen huomannut miten väsynyt oikeasti olen. Aiemmin sitä sinnillä yritti jaksaa ja kun hoidettava meni viikoksi vuorohoitoon, niin sen viikon aikana tein isommat siivoukset kotona ja hoidin hoidettavan hoitoon liittyviä asioita kaupungilla ja nukuin välillä istualtani, kun olin niin väsynyt etten jaksanut edes sänkyyn mennä nukkumaan. Olen ollut kiitollinen tällä hetkellä saadusta avusta ja se ett sain hoidettavan jonottamaan hoitopaikkaa, oli kuin lottovoitto, aiemmin sekään ei onnistunut vaikka olin yrittänyt, palveluohjauspuolelta ei otettu kuuleviin korviin mun avunpyyntöjäni silloin. Mutt vielä on matkaa jäljellä siihen hoitopaikan saantiin ja oikeasti raskasta huolehtia vaikealuonteisesta hoidettavasta, ihan kuin vetäisin painavaa kivirekeä perässäni. Kyllä useamman vuoden omaishoitajuus vie ihmiseltä mehut, ihan kuin olis urakalla rakentanut useita vuosia taloa, joka ei ikinä valmistu.


      • Riekko55
        Vielävähänmatkaa kirjoitti:

        Totta. Nyt uutisissa oli juttua siitä, ett sote muuttaa omaishoidontuen maksuhommaa niin, ett maksajaksi tulis maakunta ja se saattaa muuttaa asioita vielä huonompaan suuntaan kuin ne nyt on, kun kaikki maakunnat eivät pysty varojen puutteen takia antamaan samoja palveluita kuin nykyään. Eli hyvässä lykyssä kaikesta avusta joutuu maksamaan, niistäkin mitkä nykyään on saanut ilmaiseksi ja kaikkia nykyisin myönnettyjä palveluita ei välttämättä enää jatkossa anneta. Joten sote huonontaa omaishoitajien asemaa entisestään. Itsellä on hoidettava jo jonottamassa hoitopaikkaa, toivottavasti saa ennenkuin isompia muutoksia tulee. Kovan työn takana on ollut tämänhetkisenkin avunsaanti, tarpeeseen se on ollut, olen huomannut miten väsynyt oikeasti olen. Aiemmin sitä sinnillä yritti jaksaa ja kun hoidettava meni viikoksi vuorohoitoon, niin sen viikon aikana tein isommat siivoukset kotona ja hoidin hoidettavan hoitoon liittyviä asioita kaupungilla ja nukuin välillä istualtani, kun olin niin väsynyt etten jaksanut edes sänkyyn mennä nukkumaan. Olen ollut kiitollinen tällä hetkellä saadusta avusta ja se ett sain hoidettavan jonottamaan hoitopaikkaa, oli kuin lottovoitto, aiemmin sekään ei onnistunut vaikka olin yrittänyt, palveluohjauspuolelta ei otettu kuuleviin korviin mun avunpyyntöjäni silloin. Mutt vielä on matkaa jäljellä siihen hoitopaikan saantiin ja oikeasti raskasta huolehtia vaikealuonteisesta hoidettavasta, ihan kuin vetäisin painavaa kivirekeä perässäni. Kyllä useamman vuoden omaishoitajuus vie ihmiseltä mehut, ihan kuin olis urakalla rakentanut useita vuosia taloa, joka ei ikinä valmistu.

        Suomessa on käsittääkseni laki joka takaa kunnallisen hoitopaikan kolmen kuukauden sisällä siitä kun päätös on tehty. Edellyttäen tietenkin että kriteerit hoidettavan kunnosta täyttyvät


    • loppuunpalaa

      Kyllä se karmea totuus on ettei omaishoitajaa kukaan ota vakavasti, lääkäritkin vähättelee, hyvä jos edes vaivautuvat kuuntelemaan.

      Joku omaishoidosta mitään tietämätön kirjaviisas paperinpyörittelijä yrittää esiintyä jonain helvetin vertaistukihenkilönä.

      Onko omaishoitajalla ihmisarvoa, onko ihmisoikeuksia, onko oikeutta ihmisarvoiseen elämään, ei ole.
      Miksi näin?????

    • käsitän.näin

      ..."Sisällöllisesti vaitiolovelvollisuus on laaja. Sen syntymiseen riittää, että tiedot on saatu sellaisissa olosuhteissa, että ne voidaan katsoa luottamuksellisiksi. Vaitiolovelvollisuus jatkuu senkin jälkeen, kun henkilö ei enää ole siinä asemassa, jossa hän on saanut tiedon luottamuksellisista seikoista."...Tuo lainaus on Valviran sivuilta jossa kerrotaan salassapidosta. Eli kyllä meidän omaishoitajienkin sanomiset on ihan salassapidettäviä asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe