Onko 2. Kun.2:23,24 totta?

Skeptikko.net

Tämä tapaus ei ole varmaankaan missään ristiriidassa tämän päivän kristittyjen moraalin kanssa, sillä Jumalahan on sama eilen, tänään ja huomenna?

2. Kun.2:23,24
23 Sieltä hän (Elisa) meni Beeteliin, ja hänen käydessään tietä tuli pieniä poikasia kaupungista, ja ne pilkkasivat häntä ja sanoivat hänelle: "Tule ylös, kaljupää, tule ylös, kaljupää!"
24 Ja kun hän kääntyi ja näki heidät, kirosi hän heidät Herran nimeen. Silloin tuli metsästä kaksi karhua ja raateli neljäkymmentä kaksi poikaa kuoliaaksi.

Noin herkkähipiäisiä nuo profeetat ovat. Pilkan sovittamiseksi tarvittiin 42 pojan henki.. Ihan normi profeetan toimintaa siis...

27

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjakääröt

      2Kun.2:23-24 Biblia (1776). Ja hän meni sieltä ylös Beteliin, ja hän mennessänsä tiellä, tulivat pienet pojat ja pilkasivat häntä, sanoen hänelle: tule ylös paljaspää, tule ylös paljaspää. Ja hän käänsi itsensä, ja kuin hän heidät näki, kirosi hän heitä Herran nimeen. Niin tuli kaksi karhua metsästä ja repeli heistä kaksi poikaa viidettäkymmentä kuoliaaksi.

    • lomalehmä

      Tuostakin kertomuksen katkelmasta tulee lähinnä kyllä mieleen itämaiset sadunkertojat ja sadunkerrontaperinne.

    • woe3

      Olen kuullut selitettävän, että pilkassa oli kysymys uskonnollisesta asiasta.
      Toisekseen Jumalalla ON asioita meitä vastaan ja jos uskon mies kiroaa sen sijaan että siunaisi tai vetoaisi armoon, voi Jumala jopa toteuttaakin rankaisunsa heti. vrt. Abraham ja keskustelu Sodoman kohtalosta.

    • KaiA-a

      VT on täynnä juttuja, kertomuksia ja lakeja, jotka ovat jyrkässä ristiriidassa kristillisen moraalin kanssa, mutta onneksi niitä ei tarvitse lukea ohjeena tai velvoittavina paitsi siltä osin kuin UT niille merkityksen antaa, eikä UT tätä kertomusta lainaa.

      Tämä tarina tuskin on kristittyjen lempikertomuksia. Vanhan ajan eksegeesi yleensä totesi, että käytettyä heprean termiä (ne'arim) ei tarvitse kääntää sanalla poikanen, koska samaa sanaa käytetään noin kolmekymppisestä Juudasta ja noin nelikymppisestä Joosefista ja Rehoboamista... vaikka onhan se vähän hassua, että kun VTn maailmassa elämänennuste on ollut vähän neljänkympin päältä ja ihmisiä vielä tuossa iässä kutsutaan nuorukaisiksi. Vaikko onko tuo outoa, kun oma mittari pyörii seitsemänkympin huonommalla puolella ja vieläkin vähän väliä kuvittelen itseni nuorukaiseksi. Siis Raamatussakin ainakin kolme esimerkkiä. Normaalisti termiä käytetään nuoremmista. Olettaisin, kohtuullisen harvoin ihan lapsista (vaikka en tätä tarkastanut). Sanan taustamerkitys on nimittäin todennäköisesti äänenmurros ja perusmerkitys siksi naimaikäinen nuori mies. Sana voi myös tarkoittaa palvelijaa, sanansaattajaa, jne. Kertomuksessa sanaa määrittelee adjektiivi pieni... millainen siis on pieni nuori mies? Lapsi, jolla on kravatti?? Tuskin. Mutta esiintyy mainittu sana pieni joskus myös merkityksessä nuori. Voimme varmaankaan unohtaa mainittut nelikymppiset murrosikäiset. Tilanteeseen voisi kuvitella nuorisojengin. :)

      Eihän tämä itse asiaa kovin paljon muuta, vaikka onhan se nyt vähän lohdullempaa, jos emokarhujen ja pentujen (??) väliin surman suuhun joutuu räkäinen ja paatunut kylää terrorisoiva nuorisoporukka kuin jos uhrit olisivat vielä niin lapsia, etteivät mahdollisesti ymmärtäisi, mitä tekevät. Keitä olivatkin, lienevät tässä tapauksessa huudelleet "mene ylös kaljupää," ehkä viitaten siihen, että Elisan oppi-isä oli juuri mennyt ylös...

      Heprean sanojen merkityskentät ovat usein laajoja enkä kuvittele näitä mahdollisuuksia kertomalla voivani väittää, että he olivat vanhempia - mutta ei voi myöskään varmuudella väittää, että olivat nuoria. Emme olleet paikalla, kun teksti kirjoitettiin. Emme voi tietää. Vaikka lievimmältäkin tuntuva versio olisi oikea, jutta on silti kuumottava.

      Pelastus onkin järkevässä Raamatun luvussa. Kaikki VTssä ole tarkoitettu tosikoille ja on tärkeintä muistaa, että Jeesus, ei Elisa, antaa kristilliselle etiikalle oikean mallin.

      Kai

      • Kai,

        tuo kertomus menettää empatiakyvyttömien ihmisten mielissä kauhistavuuttaan, jos voidaan osoittaa raadeltujen olleen hiukan vanhempia kuin ihan lapsia. Myötätuntoon kykenevät terveet ihmiset eivät sillä keinolla näe tarinaa yhtään oikeudenmukaisempana. Näyttää siltä, että vetoat empatiakyvyttömiin ja rakkaudettomiin ihmisiin tällä kommentillasi.

        Miksei voisi selvin sanoin ilmoittaa, että kertomuksessa kuvailtu seuraamus kaljupäisen pilkkaamisesta on kohtuuton ja järjetön? Siis siinä tapauksessa, että on itse sitä mieltä.

        Vai pitääkö olla kieli keskellä suuta, ettei suututa seurakunnan fundamentalisteja?

        Ymmärrän kyllä senkin, että omasta moraalisesta vastuustaan luopuneet auktoriteettiuskovaiset on helppo saada kannattamaan vaikka mitä julmuuksia, kunhan ne perustellaan “Jumalan sanalla” ja profetioilla.


      • Kai,

        tuo kertomus menettää empatiakyvyttömien ihmisten mielissä kauhistavuuttaan, jos voidaan osoittaa raadeltujen olleen hiukan vanhempia kuin ihan lapsia. Myötätuntoon kykenevät terveet ihmiset eivät sillä keinolla näe tarinaa yhtään oikeudenmukaisempana. Näyttää siltä, että vetoat empatiakyvyttömiin ja rakkaudettomiin ihmisiin tällä kommentillasi.

        Miksei voisi selvin sanoin ilmoittaa, että kertomuksessa kuvailtu seuraamus kaljupäisen pilkkaamisesta on kohtuuton ja järjetön? Siis siinä tapauksessa, että on itse sitä mieltä.

        Vai pitääkö olla kieli keskellä suuta, ettei suututa seurakunnan fundamentalisteja?

        Ymmärrän kyllä senkin, että omasta moraalisesta vastuustaan luopuneet auktoriteettiuskovaiset on helppo saada kannattamaan vaikka mitä julmuuksia, kunhan ne perustellaan “Jumalan sanalla” ja profetioilla.


      • v.aari kirjoitti:

        Kai,

        tuo kertomus menettää empatiakyvyttömien ihmisten mielissä kauhistavuuttaan, jos voidaan osoittaa raadeltujen olleen hiukan vanhempia kuin ihan lapsia. Myötätuntoon kykenevät terveet ihmiset eivät sillä keinolla näe tarinaa yhtään oikeudenmukaisempana. Näyttää siltä, että vetoat empatiakyvyttömiin ja rakkaudettomiin ihmisiin tällä kommentillasi.

        Miksei voisi selvin sanoin ilmoittaa, että kertomuksessa kuvailtu seuraamus kaljupäisen pilkkaamisesta on kohtuuton ja järjetön? Siis siinä tapauksessa, että on itse sitä mieltä.

        Vai pitääkö olla kieli keskellä suuta, ettei suututa seurakunnan fundamentalisteja?

        Ymmärrän kyllä senkin, että omasta moraalisesta vastuustaan luopuneet auktoriteettiuskovaiset on helppo saada kannattamaan vaikka mitä julmuuksia, kunhan ne perustellaan “Jumalan sanalla” ja profetioilla.

        Tarkoitukseni ei ollut sanoa, mitä luit minun sanoneen. Ilmaisutaito lienee vajaa...

        Pointti oli siinä, että kyseessä oli "vanha" selitys ja yritin sen onttouden osoittaa toteamalla, ettei nuorten ikää voi tietää ja vaikka tietäisi, ei se asiaa paljon muuta. Olisi pitänyt lisätä, ettei se muuta asiaa kuin niiden mielikuvituksessa, jotka tuontapaisista selityksistä pitävät. Oikea selitykseni oli se, että VTssä on paljon epäeettistä, jonka sivuutamme, jos UT ei sitä vahvista.

        Taitavat seurakunnan fundamentalistit olla toivottomia suhteeni, joten ei minut tarvinne enää sen takia sanojani sovitella. :)

        Kai


      • Skeptikko.net

        "Eihän tämä itse asiaa kovin paljon muuta, vaikka onhan se nyt vähän lohdullempaa, jos emokarhujen ja pentujen (??) väliin surman suuhun joutuu räkäinen ja paatunut kylää terrorisoiva nuorisoporukka"

        Eikö olisi riittänyt vaikkapa se, että ainoastaan jengin johtaja olisi raadeltu kuoliaaksi? Kyllä sekin olisi toiminut pelotteena "kylää terrorisoiville jengiläisille".

        No pilkkarikos oli ilmeisestikin niin vakava, ettei vähempi riittänyt kuin pistää hengiltä koko porukka.

        Lisäksi ihmettelen, ettei tuosta porukasta onnistunut pelastautumaan kukaan? Tai no, enhän tiedä, kuinka isosta jengistä oli kyse, mutta aikamoisen verenhimoisia nuo karhut olivat, kun lähtivät varmaan ajamaan takaa pakeneviakin poikia! No tämäkin selittyy tietenkin profeetan kirouksella, kuten myös se, ettei edes haavoittuneita jäänyt jäljelle. Tai ainakaan heistä ei kerrota mitään.

        "Kaikki VTssä ole tarkoitettu tosikoille ja on tärkeintä muistaa, että Jeesus, ei Elisa, antaa kristilliselle etiikalle oikean mallin."

        Tuokin kommentti osoittaa todellista "profeetan henkeä", sillä kaikki jotka uskaltavat kummastella jonkin Raamatun tapahtuman järkevyyttä ja moraalia leimataan heti tosikoiksi. Raamatun jumalallista auktoriteettia ei ole lupa epäillä, kuten ei erään toisenkaan jumalallisen eepoksen pyhyyttä, vaikka mitään objektiivista todistusta kyseisten teosten jumalallisuudesta ei ole.

        Lohdullista on sentään se, että tämän päivän kristityillä ei ole samaa hengen voimaa kuin Elisalla, että kykenisivät langettelemaan kirouksiaan (no katolinen kirkko on varmaankin poikkeus), eikä maallinen valtakaan anna enää lupaa ryhtyä omin voimin listimään harhaoppisia tai jumalattomia pilkkaajia.

        Kaikki tämän toisen uskonnon pyhän eepoksensa puolustajat eivät kyllä valitettavasti kunnioita maallisen vallan auktoriteettia, vaan katsovat jumalalliseksi velvollisuudekseen puolustaa profeettansa ja Jumalansa kunniaa ihan omin käsin. Heillähän on siihen valtuutus Jumalaltaan, kuten kristityilläkin aikoinaan.

        Kun 16 sapattia pyhittävää kristittyä kuolee ja 140 loukkaantuu salamaniskuun sapatin päivänä, niin asiallahan on tietenkin paholainen, jolla on luonnonvoimatkin hallinnassaan. Ihmetyttää kuitenkin, miksi Jumala ei varjellut omaa silmäteräänsä, vaan antoi paholaisen käyttää tuhovoimiaan heihin, vaikka juuri heidän tehtävänään on olla suolana ja valona tälle pahalle maailmalle?

        Edellä olevaa kommenttiani ei tule tulkita niin, että olisin tapauksesta vahingoniloinen tai haluaisin pilkata uhreja. Ihmettelen vain Jumalan aivoituksia...


      • Adventisti
        Skeptikko.net kirjoitti:

        "Eihän tämä itse asiaa kovin paljon muuta, vaikka onhan se nyt vähän lohdullempaa, jos emokarhujen ja pentujen (??) väliin surman suuhun joutuu räkäinen ja paatunut kylää terrorisoiva nuorisoporukka"

        Eikö olisi riittänyt vaikkapa se, että ainoastaan jengin johtaja olisi raadeltu kuoliaaksi? Kyllä sekin olisi toiminut pelotteena "kylää terrorisoiville jengiläisille".

        No pilkkarikos oli ilmeisestikin niin vakava, ettei vähempi riittänyt kuin pistää hengiltä koko porukka.

        Lisäksi ihmettelen, ettei tuosta porukasta onnistunut pelastautumaan kukaan? Tai no, enhän tiedä, kuinka isosta jengistä oli kyse, mutta aikamoisen verenhimoisia nuo karhut olivat, kun lähtivät varmaan ajamaan takaa pakeneviakin poikia! No tämäkin selittyy tietenkin profeetan kirouksella, kuten myös se, ettei edes haavoittuneita jäänyt jäljelle. Tai ainakaan heistä ei kerrota mitään.

        "Kaikki VTssä ole tarkoitettu tosikoille ja on tärkeintä muistaa, että Jeesus, ei Elisa, antaa kristilliselle etiikalle oikean mallin."

        Tuokin kommentti osoittaa todellista "profeetan henkeä", sillä kaikki jotka uskaltavat kummastella jonkin Raamatun tapahtuman järkevyyttä ja moraalia leimataan heti tosikoiksi. Raamatun jumalallista auktoriteettia ei ole lupa epäillä, kuten ei erään toisenkaan jumalallisen eepoksen pyhyyttä, vaikka mitään objektiivista todistusta kyseisten teosten jumalallisuudesta ei ole.

        Lohdullista on sentään se, että tämän päivän kristityillä ei ole samaa hengen voimaa kuin Elisalla, että kykenisivät langettelemaan kirouksiaan (no katolinen kirkko on varmaankin poikkeus), eikä maallinen valtakaan anna enää lupaa ryhtyä omin voimin listimään harhaoppisia tai jumalattomia pilkkaajia.

        Kaikki tämän toisen uskonnon pyhän eepoksensa puolustajat eivät kyllä valitettavasti kunnioita maallisen vallan auktoriteettia, vaan katsovat jumalalliseksi velvollisuudekseen puolustaa profeettansa ja Jumalansa kunniaa ihan omin käsin. Heillähän on siihen valtuutus Jumalaltaan, kuten kristityilläkin aikoinaan.

        Kun 16 sapattia pyhittävää kristittyä kuolee ja 140 loukkaantuu salamaniskuun sapatin päivänä, niin asiallahan on tietenkin paholainen, jolla on luonnonvoimatkin hallinnassaan. Ihmetyttää kuitenkin, miksi Jumala ei varjellut omaa silmäteräänsä, vaan antoi paholaisen käyttää tuhovoimiaan heihin, vaikka juuri heidän tehtävänään on olla suolana ja valona tälle pahalle maailmalle?

        Edellä olevaa kommenttiani ei tule tulkita niin, että olisin tapauksesta vahingoniloinen tai haluaisin pilkata uhreja. Ihmettelen vain Jumalan aivoituksia...

        Minä taas luulen, että tämä kuului niihin kertomuksiin, joissa liioiteltiin asioita, kuin sotakertomuksissa ikään, jotta saatiin profeetasta jotenkin arvostetumpi. Saul tappoi tuhansia mutta Daavid kymmeniä tuhansia. Ehkäpä kyseessä oli todellisuudessa vain tusina verran poikia, jos sitäkään. Mahdollisesti vain pari hassua pikkupoikaa...


      • Adventisti
        Adventisti kirjoitti:

        Minä taas luulen, että tämä kuului niihin kertomuksiin, joissa liioiteltiin asioita, kuin sotakertomuksissa ikään, jotta saatiin profeetasta jotenkin arvostetumpi. Saul tappoi tuhansia mutta Daavid kymmeniä tuhansia. Ehkäpä kyseessä oli todellisuudessa vain tusina verran poikia, jos sitäkään. Mahdollisesti vain pari hassua pikkupoikaa...

        Voihan tässä olla myös Raamatun numerosymboliikkaa. Eikös lukusana neljä kuvaa raamatussa rangaistuksen yhteydessä täydellistä rangaistusta? Sen totaalisuutta. Nelinkertainen rangaistus, nelikertainen rikos.


      • Skeptikko.net
        Adventisti kirjoitti:

        Minä taas luulen, että tämä kuului niihin kertomuksiin, joissa liioiteltiin asioita, kuin sotakertomuksissa ikään, jotta saatiin profeetasta jotenkin arvostetumpi. Saul tappoi tuhansia mutta Daavid kymmeniä tuhansia. Ehkäpä kyseessä oli todellisuudessa vain tusina verran poikia, jos sitäkään. Mahdollisesti vain pari hassua pikkupoikaa...

        "Mahdollisesti vain pari hassua pikkupoikaa..."

        Jotenkin tuokin särähtäisi pahasti korvaan, jos todellakin olisi kyse tosielämän tapauksesta...


      • Kai_A kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ollut sanoa, mitä luit minun sanoneen. Ilmaisutaito lienee vajaa...

        Pointti oli siinä, että kyseessä oli "vanha" selitys ja yritin sen onttouden osoittaa toteamalla, ettei nuorten ikää voi tietää ja vaikka tietäisi, ei se asiaa paljon muuta. Olisi pitänyt lisätä, ettei se muuta asiaa kuin niiden mielikuvituksessa, jotka tuontapaisista selityksistä pitävät. Oikea selitykseni oli se, että VTssä on paljon epäeettistä, jonka sivuutamme, jos UT ei sitä vahvista.

        Taitavat seurakunnan fundamentalistit olla toivottomia suhteeni, joten ei minut tarvinne enää sen takia sanojani sovitella. :)

        Kai

        Kiitos tarkennuksesta.

        Viestintä nyt kertakaikkisesti on vaikeaa. Turha sitä on ilmaisutaitojaan moittia.


      • Skeptikko.net kirjoitti:

        "Eihän tämä itse asiaa kovin paljon muuta, vaikka onhan se nyt vähän lohdullempaa, jos emokarhujen ja pentujen (??) väliin surman suuhun joutuu räkäinen ja paatunut kylää terrorisoiva nuorisoporukka"

        Eikö olisi riittänyt vaikkapa se, että ainoastaan jengin johtaja olisi raadeltu kuoliaaksi? Kyllä sekin olisi toiminut pelotteena "kylää terrorisoiville jengiläisille".

        No pilkkarikos oli ilmeisestikin niin vakava, ettei vähempi riittänyt kuin pistää hengiltä koko porukka.

        Lisäksi ihmettelen, ettei tuosta porukasta onnistunut pelastautumaan kukaan? Tai no, enhän tiedä, kuinka isosta jengistä oli kyse, mutta aikamoisen verenhimoisia nuo karhut olivat, kun lähtivät varmaan ajamaan takaa pakeneviakin poikia! No tämäkin selittyy tietenkin profeetan kirouksella, kuten myös se, ettei edes haavoittuneita jäänyt jäljelle. Tai ainakaan heistä ei kerrota mitään.

        "Kaikki VTssä ole tarkoitettu tosikoille ja on tärkeintä muistaa, että Jeesus, ei Elisa, antaa kristilliselle etiikalle oikean mallin."

        Tuokin kommentti osoittaa todellista "profeetan henkeä", sillä kaikki jotka uskaltavat kummastella jonkin Raamatun tapahtuman järkevyyttä ja moraalia leimataan heti tosikoiksi. Raamatun jumalallista auktoriteettia ei ole lupa epäillä, kuten ei erään toisenkaan jumalallisen eepoksen pyhyyttä, vaikka mitään objektiivista todistusta kyseisten teosten jumalallisuudesta ei ole.

        Lohdullista on sentään se, että tämän päivän kristityillä ei ole samaa hengen voimaa kuin Elisalla, että kykenisivät langettelemaan kirouksiaan (no katolinen kirkko on varmaankin poikkeus), eikä maallinen valtakaan anna enää lupaa ryhtyä omin voimin listimään harhaoppisia tai jumalattomia pilkkaajia.

        Kaikki tämän toisen uskonnon pyhän eepoksensa puolustajat eivät kyllä valitettavasti kunnioita maallisen vallan auktoriteettia, vaan katsovat jumalalliseksi velvollisuudekseen puolustaa profeettansa ja Jumalansa kunniaa ihan omin käsin. Heillähän on siihen valtuutus Jumalaltaan, kuten kristityilläkin aikoinaan.

        Kun 16 sapattia pyhittävää kristittyä kuolee ja 140 loukkaantuu salamaniskuun sapatin päivänä, niin asiallahan on tietenkin paholainen, jolla on luonnonvoimatkin hallinnassaan. Ihmetyttää kuitenkin, miksi Jumala ei varjellut omaa silmäteräänsä, vaan antoi paholaisen käyttää tuhovoimiaan heihin, vaikka juuri heidän tehtävänään on olla suolana ja valona tälle pahalle maailmalle?

        Edellä olevaa kommenttiani ei tule tulkita niin, että olisin tapauksesta vahingoniloinen tai haluaisin pilkata uhreja. Ihmettelen vain Jumalan aivoituksia...

        "profeetan hengestä" eli Elisasta kertomus varmaankin kertoo jotakin. Samoin se kuvaa varsin hyvin mennyttä aikaa ja siellä vallinneita arvostuksia = kyseessä on aika jolloin pilkka ja kiroukset merkitsivät jotakin tärkeää, toisin kuin nyt. Niin ja tuossa maailmassa Jumalan kunniakin merkitsi jotakin, mitä se nyt ei merkitse. Sanoohan Jeesus, että häntä saa pilkata ja Jumalaakin, mutta Pyhää Henkeä ei - ja syykin näyttää selvästä. Jumalan ja Jeesuksenkin arvostelu koskee sellaista, mikä on ihmisten kannalta näkymätöntä tai abstraktia, mutta Pyhän Hengen pilkka kohdistuu aina lähimmäiseen. Eli UTn pilkkakäsitys on aivan eri maailmasta kuin se, joka on tässä kertomuksessa.

        Tästä kertomuksesta alkaa yksi Raamatun merkittävimpiä ihmekertomusjaksoja (evankeliumien ulkopuolella), eikä tätä kertomusta pitäisi tulkita niistä irrallaan. Veli Skeptikko näyttää ajattelevan sen kertovan jotakin Jumalasta, mitä kertomuksessa ei sanota - mutta varmaankin sekin tarina on siihenkin tarkoitukseen kirjoitettu, vaikka näin UT näkökulmasta jättäisin kertomuksen eettisen puolen ongelmat Elisan harteille.

        Kuka muuten on sanonut, että Afrikassa salamaniskuun kuolleet kuolivat paholaisen takia? Jeesus kertoo kuinka siviilejä kuoli jossakin kahakassa tai toisia tornin kaatuessa ja hänen reaktionsa oli, että kuolleet eivät olleet parempia tai pahempia kuin toiset, jotka jäivät henkiin. Raamattu ei siis anna oikeutta määritellä ihmisten hyvyyttä tai pahuutta heidän elämänkohtalollaan, vauraudellaan tai asemallaan tai onnettomuusalttiudellaan...

        Kai


    • Kirjakääröt

      Job.7:8 Ken minut näki, sen silmä ei minua enää näe; sinun silmäsi etsivät minua, mutta minua ei enää ole. Job.7:8 Biblia (1776). Ja ei yksikään silmä, joka minut näkee, pidä minua enempi näkemän. Sinun silmäs katsokoon minua, sitte minä hukun. 1Joh.4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt...

    • Kirjakääröt

      Ps.73:9 Biblia. Mitä he puhuvat, sen täytyy olla taivaasta puhuttu: mitä he sanovat, sen täytyy maan päällä kelvata.

    • aihetta.oli

      Jos lukee koko kertomuksen niin kenties saa toisen kuvan tapahtumasta:

      Elia oli noussut tulisissa vaunuissa taivaaseen, siis NOUSSUT YLÖS .

      Elisa oli saanut Elian viitan, ja heidän opetuslapsensa olivat nähneet kuinka Elisa jakoi Jordanin vedet. Sitten viisikymmentä miestä etsi Eliaa kolme päivää, vaikka Elisa vakuutti että Elia oli noussut ylös taivaaseen. Myöhemmin Elisa oli tehnyt ihmeteon muuttamalla veden Jerikossa juomakelpoiseksi. Ilmeisesti tämä kaikki oli tullut tunnetuksi. Kaikki varmaan olivat kuulleet kuinka Elia oli mennyt tulisilla vaunuilla taivaaseen, toiset olivat uskoneet, toiset pilkanneet ja nauraneet.
      Nyt joukko nuoria vailla mitään kunnioitusta halusi pilkata Elisaa, ja nauroivat hänen kaljuudelleen, ja vihjasivat että Elisa voisi näyttää kuinka noustaan ylös, jos ei taivaaseen, niin ainakin ylös rinnettä kaupunkiin. Elisa ei lähettänyt karhuja, mutta hän kirosi nämä nuoret!

      Raamattu sanoo sananlaskuissa, että aiheeton kirous ei satu! Tällä kertaa oli aihetta ja Jumala antoi näille kurittomille rangaistuksen. Tuskin kukaan uskalsi pilkata Elisaa tämän jälkeen.

      2.Kun.2:11. Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.
      12. Kun Elisa sen näki, huusi hän: "Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!" Sitten hän ei enää nähnyt häntä. Ja hän tarttui vaatteisiinsa ja repäisi ne kahdeksi kappaleeksi.
      13. Sitten hän otti maasta Elian vaipan, joka oli pudonnut hänen päältään, palasi takaisin ja pysähtyi Jordanin rannalle.
      14. Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: "Missä on Herra, Elian Jumala?" Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran yli.
      15. Kun Jerikosta tulleet profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he: "Elian henki on laskeutunut Elisaan". Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen edessään maahan.
      16. Ja he sanoivat hänelle: "Katso, palvelijaisi joukossa on viisikymmentä urhoollista miestä; menkööt he etsimään sinun isäntääsi. Ehkä Herran Henki on vienyt hänet ja heittänyt jollekin vuorelle tai johonkin laaksoon." Hän vastasi: "Älkää lähettäkö".
      17. Mutta he pyysivät häntä pyytämällä, kyllästyksiin asti, kunnes hän sanoi: "Lähettäkää sitten". Niin he lähettivät viisikymmentä miestä; ja nämä etsivät kolme päivää, mutta eivät löytäneet häntä.
      18. Kun he tulivat takaisin hänen luoksensa, hänen ollessaan Jerikossa, sanoi hän heille: "Enkö minä kieltänyt teitä menemästä?"
      19. Ja kaupungin miehet sanoivat Elisalle: "Katso, kaupungin asema on hyvä, niinkuin herrani näkee, mutta vesi on huonoa, ja maassa syntyy keskoisia".
      20. Hän sanoi: "Tuokaa minulle uusi malja ja pankaa siihen suoloja". Ja he toivat sen hänelle.
      21. Niin hän meni vesien lähteelle ja heitti siihen suolat, sanoen: "Näin sanoo Herra: Minä olen parantanut tämän veden; siitä ei enää tule kuolemaa eikä keskenmenoa".
      22. Niin vesi tuli terveelliseksi, aina tähän päivään asti, Elisan sanan mukaan, jonka hän puhui.
      23. Sieltä hän meni Beeteliin, ja hänen käydessään tietä tuli pieniä poikasia kaupungista, ja ne pilkkasivat häntä ja sanoivat hänelle: "Tule ylös, kaljupää, tule ylös, kaljupää!"
      24. Ja kun hän kääntyi ja näki heidät, kirosi hän heidät Herran nimeen. Silloin tuli metsästä kaksi karhua ja raateli neljäkymmentä kaksi poikaa kuoliaaksi.
      25. Sieltä hän meni Karmel-vuorelle ja palasi sieltä Samariaan.

    • Kirjakääröt

      2Kun.2:14 Biblia (1776). Ja otti Elian hameen, joka häneltä pudonnut oli, löi veteen ja sanoi: kussa on nyt Elian Jumala? ja löi veteen, niin vesi hajosi molemmille puolille, ja Elisa kävi ylitse.

    • Jottanoi

      Mesoopotamiaakin pitää ihan noutaa ruokottomuuksien lisäksi.

    • SatuSetä

      Jokainen sana Raamatussa sisältää absoluuttisen totuuden. Raamatun totuus on kaikkien epäilyjen ulkopuolella. Raamattu on tarkoitettu vain siihen uskoville.

      Jos epäilet Raamatun totuutta, silloin Raamattu on sinulle vain muinaisten arabiheimojen satukirja.

      • Pastori-Tampere

        "Raamattu on sinulle vain muinaisten arabiheimojen satukirja."

        Raamattu on satukirja, eikä se millään selittelyillä siitä muuksi muutu.
        On vain hyväksyttävä se, että on ihmisiä, jotka vielä aikuisenakin elävät satumaailmassa ja uskovat satuolentoihin.


    • Kirjakääröt

      Hebr.11:3 Biblia (1776). Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on Jumalan sanalla valmistettu, ja että kaikki mitä me näemme, he ovat tyhjästä tehdyt. Ilm.19:13 "ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana."

    • "2Kun.2:23-24 Biblia (1776). Ja hän meni sieltä ylös Beteliin, ja hän mennessänsä tiellä, tulivat pienet pojat ja pilkasivat häntä, sanoen hänelle: tule ylös paljaspää, tule ylös paljaspää. Ja hän käänsi itsensä, ja kuin hän heidät näki, kirosi hän heitä Herran nimeen. Niin tuli kaksi karhua metsästä ja repeli heistä kaksi poikaa viidettäkymmentä kuoliaaksi?!!"

      - Ei Jumala lapsia koskaan rankaise lasten suun käytöstä.
      "Poika" ja "lapsi" on suhteellinen -ja alkukielen ilmaisu toinen merkitykseltään kuin että kyseessä olisi kirjaimellinen lapsi.
      Suomeen kieleen käännettynä on Raamatussa joitakin hassuja ilmaisuja suomenkielellä, joissa sanoman merkitys on vääristynyt huonon ja virheellisen kääntämisen vuoksi.

      Vanhan liiton ajan seurakunnan Jumala halusi pitää puhtaana, jopa kuoleman tuomiolla, mutta huomioida kannattaa että Jumala ei ole koskaan antanut rangaistusta armottomasti ilman armon tarjousta. Jumala ei ole rangaistusta antanut niin ankaraa harkitsemattomuudesta tai erehdyksestä, vaan vasta sellaisesta missä ihminen on tietoisesti pitänyt kiinni väärin menettelystään ja kieltäytynyt parannuksen teosta ja virheellisen menettelyn korjaamisesta.

      Uuden liiton aikana jo 2000 vuotta Jumalan antama kuolemantuomio seuraa kansalaisille vasta Ilm 20 luvun tapahtumissa; Room 6:22-23.
      Raamattu kertoo nuo perusteet tuomioon jakeissa.

    • Kirjakääröt

      2Piet.2:4 Biblia (1776). Sillä jos ei Jumala armahtanut niitä enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan pimeyden kahleilla helvettiin syössyt, ja antoi ylön heidät tuomioon kätkettää.

    • Uskonto.on.sairaus

      Aina mennään metsään, kun aletaan Raamatun satuja ottamaan todesta. Satujen selittäminen kun on järjetöntä puuhaa ja mitä enemmän niitä pyritään selittämään sen syvemmälle loputtomaan suohon upotaan. Tietysti uskonnolliset liiketoimintaan perustuvat intressit ovat kaiken sadun kerronnan selittelyn takana.

    • Paha-takaisku

      Aina pitää kysyä, että oliko mahdolliselle tapahtumalle silminnäkijöitä ja kuka on ollut tämän kirjoitetun uutisen tai tarinan takana.
      Kertomus ei ole ennen todellinen, ellei näitä kahta asiaa ole mahdollista selvittää.

      • Paha-takaisku kirjoitti: «Aina pitää kysyä, että oliko mahdolliselle tapahtumalle silminnäkijöitä ja kuka on ollut tämän kirjoitetun uutisen tai tarinan takana.»

        Kertomus ei mainitse silminnäkijöitä.

        Näyttäisi siis siltä, että profeetta Elisa on itse uskottavuuttaan lisätäkseen kertonut tämän jutun kirjurille.

        Joko koko tyyppi on mielikuvituksen tuotetta tai sitten kyseessä on sietämätön rehvastelija.


    • Lisäyskorjaustsämennys;


      Kun Jumala hävitti pakanakansoja näiden kieltäydyttyä armontarjouksista saivat lapset kuitenkin vanhempiensa mukana medsamma tuomion.
      Tämä poikkeus siis lisäyksenä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      23
      2970
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      54
      1416
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      75
      1041
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      988
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      911
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      872
    7. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      848
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      832
    9. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe