Ymmärrätkö Roomalaiskirjettä?

Kannattaa käydä Roomalaiskirje läpi juutalaisten johdolla.

23

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PasiToivonen

      Onko videota jossa Harvey Weinstein selittäisi roomalaiskirjettä?

      Tai George Soros?

      • No ei ole. Kommenttisi ei liity aloitukseen.


    • Ei_oo_totta

      Mitä vittua! Juutalaisethan kieltävät koko uuden testamentin?

      • Yhdenmiehenlahkosta

        Yksi_usko = valhejuutalainen = puolet Tooraa ja puolet (adventistista) sapatismia.
        Yhden miehen lahko!!!


      • Juutalaiset eivät kiellä Uutta Testamenttia, vaan he opettavat sitä. Ja opettavatkin hyvin. Paremmin kuin yksikään kristitty.


      • Adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        Juutalaiset eivät kiellä Uutta Testamenttia, vaan he opettavat sitä. Ja opettavatkin hyvin. Paremmin kuin yksikään kristitty.

        Taidat sekoittaa juutalaisuuden ja ns messiaanisen juutalaisuuden, joka ei nimestään huolimatta ole juutalaisuutta ollenkaan.


      • Adventisti kirjoitti:

        Taidat sekoittaa juutalaisuuden ja ns messiaanisen juutalaisuuden, joka ei nimestään huolimatta ole juutalaisuutta ollenkaan.

        Siis minun mielestäni oikea juutalainen on juuri Messiaaninen juutalainen. Eiköhän se ole näin myös Raamatussa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Siis minun mielestäni oikea juutalainen on juuri Messiaaninen juutalainen. Eiköhän se ole näin myös Raamatussa.

        Lainaus Wikipediasta:

        "Juutalaisen uskon pääkohtiin kuuluu oppi messiaasta, joka tulee aikojen lopulla päättämään Israelin kansan diasporan ja tuomaan ikuisen maailmanrauhan sekä oikeuden. Länsimaisen ajanlaskun alun aikoihin messiasodotus oli hyvin voimakasta ja messiasehdokkaita oli useita. Näihin aikoihin juutalaisuudesta erosi lahko, joka uskoi Jeesus Nasaretilaisen olevan messias. Myöhemmin tästä lahkosta muodostui kristinusko. Kristillisen messiastulkinnan tunnustavat myös niin kutsutut messiaaniset juutalaiset, jotka perinteisen juutalaisuuden mukaan muodostavat oman Israelin kansaan kuulumattoman ryhmänsä."

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Juutalaiset

        Kuten huomaat, niin alkuun Jeesus Nasaretilaiseen uskovat olivat osa juutalaisuutta, sen lahko. Kiitos kirkon juutalaisiin kohdistuvan vainon, välit rikkoutuivat ja muodostui kaksi uskontoa. Tämä ei ollut lainkaan Jeshuan tarkoitus.


    • Tarkennusta

      George Sorosin raamattutunti! Heh, heh... Ehkä olisi syytä tosiaan mainita, että opettajan on syytä olla Jeesuksen veren kautta uudestisyntynyt juutalainen, jotta opetus olisi "kannattavaa". Ja vaikka juutalaisella olisi uskokin, niin silti vielä: "Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

      • Jumalan tarkoitus alusta asti oli, että juuri juutalaiset evankelioivat. Nyt tämä on selvinnyt juutalaisille, ja heidän opetus vie kyllä sanattomaksi. Niin paljon heillä on tietoa enemmän kuin kenelläkään muulla.


    • Kirjakääröt

      Rabbi: 1. juutalainen lainoppineiden ja opettajain arvonimi: opettaja, mestari. Matt.23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne..... Matt.23:8 Biblia (1776). Mutta älkäät te antako teitä kutsuttaa rabbiksi: sillä yksi on teidän Mestarinne.....

      • Minä kyllä kuuntelen juutalaisia rabbeja. Heillä kun se tieto on.


    • Voihanvitalis

      Sapatin vietto vaikuttaa myös moniin arkisiin toimintoihin. Sapatin aikana kiellettyä pistää sähkövirtaa päälle tai pois tehdä tulta. Jerusalemissa on hotelleita, joihin on rakennettu erityinen sapattihissi. Hissi pysähtyy automaattisesti ilman napin painallusta jokaisessa kerroksessa, ja siten sapatin viettäjä voi käyttää sitä, Reikko kertoo. Sähkönappuloiden vältäminen vaikuttaa osaltaan ruokailuun. Sapattiaamiaisella ei saa tarjota mitään kovin kuumaa suuhunpantavaa. Kahvi, ja teevesi ja ruuat on tehty edellisenä iltana ja laitettu lämpöastioihin, jotta kenenkään ei tarvitse sapattiaamuna panna kavikeitintä päälle.

      • Juutalaiset tarvitsevat selkeästi Jeshuan vapautusta kaikesta ihmiskäskyistä.


    • lomalehmä

      Eikös se pikemminkin kannata käydä läpi roomalaisten johdolla, koska heille se lienee osoitettu. - Juutalaisten johdolla paremminkin sopii käydä läpi Heprealaiskirjettä.

      • Roomalaisten johdollahan tässä ollaan marssittu parituhatta vuotta. Ei kiitos enää.


    • Jobinpostia

      Roomalaiskirje on ristiriitainen. Room.2:13.Laki. Room.3:28 Armo.

      • Ei ole ristiriitaa.

        Kirjotan Bacciocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai poimintoja Roomalaiskirjeestä:

        "Roomassa fanaattinen ja harhaoppinen ryhmä, joka huomattavassa määrin muistutti Kolossan vastaavaa ryhmää, ajoi ankaraa vegetarismia, kieltäytymistä viinistä ja tiettyjen päivien viettoa (Room. 14:1-10, 21). Luultavasti Paavali tässä (kuten Kol. 2:16) yhdisti toisiinsa syömisen ja syömättömyyden toisaalla ja päivien vieton toisaalla. Jos tämä tulkinta on oikea, silloin Room. 14:5,6:n mainitsemat ”päivät” tuskin voivat sisältää sapattia, sillä tiedämme että sapattia vietettiin juhlinnan päivänä eikä paastopäivänä.
        Roomassa ongelma oli ilmeisesti vähäisempi kuin Kolossassa tai Galatiassa. Askeettiset opettajat olivat luultavasti siellä vähemmän vaikutusvaltainen vähemmistö eivätkä ”propagoineet sellaista seremonialismia, joka oli tähdätty ristin ytimeen”. Tämä ilmenee apostolin käyttämästä suvaitsevasta ja pidättyvästä kielestä: ”Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; jo joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa” (Room. 1:5,6).
        Periaate, jonka mukaan kunkin on toimittava oman vakaumuksensa mukaisesti ja kunnioitettava toisten erilaista näkökantaa (Room. 14:3,10, 13-16, 19-21) ruokavaliota ja päivien valintaa koskevassa kysymyksessä, on Roomalaiskirjeessä selvästi vastakkainen uskon kautta vanhurskauttamista koskevan periaatteen kanssa. Viimeksi mainitussa Paavali ehdottomasti kieltäytyy tekemästä kompromissia, edellisessä hän tunnustaa yksilön omantunnon lopulliseksi auktoriteetiksi. Mistä tämä ilmeinen eroavuus johtuu? Vastaus on löydettävä Paavalin käsityksistä siitä, mikä on pelastuksen kannalta olennaista ja mikä epäolennaista. Usko Jeesukseen Kristukseen pelastuksen perustuksena on Paavalille olennainen periaate, jota ei voida asettaa kyseenalaiseksi (vrt. Room. 3:22, 26, 27, 28, 31; 4:3, 13, 22-25; 5:1).Mutta koska jokainen yksilö kokee ja ilmaisee uskon eri tavoin, tapa millä uskoa harjoitetaan on epäolennainen. ”Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma”, Paavali sanoo (14:5). Perustavana periaatteena, jota apostoli korostaa, on halu kunnioittaa Herraa, toimia ”Herran tähden” (14:6,7).
        Voimme kysyä, saattoiko Paavali tämän periaatteen mukaisesti hylätä sapatin vieton. On vaikea uskoa, että hän olisi pitänyt sen noudattamista esteenä Herran kunnioittamiselle, kun hän itse ”tapansa mukaan (Apt. 17:2) tapasi juutalaisia ja sapattina synagoogassa (Apt 18:4). W. Rordorf väittää, että Paavali oli omaksunut kaksinaisen asenteen. ”Heikoille” juutalaiskristityille hän antoi vapauden noudattaa lakia sapatti mukaan luettuna. Toisaalta ”vahvoille” pakanakristityille hän soi ehdottoman ”vapauden kaikesta lain noudattamisesta”, etenkin sapatin noudattamisesta. Voidaanko tällainen johtopäätös oikeutetusti tehdä Roomalaiskirjeen 14. luvusta? Huomatkaamme, että ristiriita heikkojen ja vahvojen välillä ruoka- ja päiväkysymyksessä liittyy hyvin etäisesti, jos lainkaan, Mooseksen lakiin. Heikko, joka syö ainoastaan vihanneksia (14:2), ei juo viiniä (14:21) ja ”pitää yhden päivän toista parempana” (14:5), ei voi tällaisten vakaumustensa tueksi vedota Vanhaan testamenttiin. Missään ei Mooseksen laki vaadi tueksi ankaraa vegetarismia, täydellistä kieltäytymistä viinin käytöstä eikä myöskään määrättyjen paastopäivien viettämistä. Vastaavasti toinen, joka uskoo saavansa syödä kaikkea” (14:8) ja ”pitää kaikki päivät yhtä hyvinä”, ei tällä käyttäytymisellään ilmaise vapauttaan Mooseksen laista vaan sellaisista askeettisista uskomuksista, jotka ilmeisesti olivat peräisin juutalaisista lahkoista. Kysymyksessä ei siis lainkaan ole vapaus noudattaa lakia tai vapaus olla sitä noudattamatta, vaan kysymys on epäolennaisista omantunnonkysymyksistä, joita eivät säätele jumalalliset periaatteet vaan inhimilliset päätöksen ja ennakkoluulot. Koska nämä toisistaan poikkeavat käsitykset ja tavat eivät loukanneet evankeliumin olennaista sisältöä, Paavali neuvoo molemminpuoliseen suvaitsevaisuuteen ja kunnioitukseen tässä asiassa. ”.


      • Kopioin tähän Michael Brownin kirjasta Mitä on armo? Kohdasta Herran laki on hyvä.

        "Yksi Uuden testamentin perustavista totuuksista on, että Jeesuksessa emme ole lain vaan armon alla (Room. 6:14). Tämä tarkoittaa vähintäänkin, ettemme ole lain tuomion alla (Room. 8:1-2), laki ei ole enää kouluttajamme (tai opettajamme tai kasvattajamme), joka kohtaisi meitä Messiaan luokse (Gal. 3:23-25), emmekä ole lain vanhurskausjärjestelmän alaisia (Room. 3:20). Sen sijaan meidät on julistettu vanhurskaiksi Jeesuksen veren kautta ja elämme nyt Jumalan armon voimalla uutta elämää Hänessä (Room. 36:4-11). Lyhyesti sanottuna armo teki sen, mihin laki ei pystynyt (Room. 8:3-4) ja siksi synti ei enää hallitse meitä (jälleen Room. 6:14)"...

        jatkan jälleen lainausta "...Toisaalta uskon armonliikkeen opettajat tekevät sen yleisen virheen, että he pitävät Jumalan lakia (tai Jumalan lakeja ja jopa käytössääntöjä) itsessään pahana, puutteellisena tai orjuuttavana. Mutta kuten edellisessä luvussa näimme, Paavali teroitti sen sijaan, ettei laki ole syntiä ja että "laki on kuitenkin pyhä, vanhurskas ja hyvä"(Room. 7:12).

        Jumalan täydellinen ja kaunis laki (Toora) ei ole koskaan ollut ongelma, eivätkä myöskään normit tai säännöt. Ongelma on ollut ihmisten syntisyys, mitä Siinain liiton vaatimukset vain korostavat. Valitettavasti monet armon opettajat ovat reagoineet lakia ja lakeja vastaan siinä märin, että ovat heittäneet lapsen pois pesuveden mukana."



    • Voihanvitalis

      Voi näitä Raamatun tarinoita. 5Moos.32:13 Hän kuljetti hänet maan kukkuloiden yli ja ruokki häntä pellon antimilla; hän antoi hänen imeä hunajaa kalliosta ja öljyä kovasta kivestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3774
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3169
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2375
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2149
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      22
      1990
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1642
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      41
      1621
    8. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1512
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

      Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      502
      1463
    10. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1424
    Aihe