Bentsojen käyttäjät apua

Rauhoittavat

Olen omalta kohdaltani miettinyt pitkään ja hartaasti opamoxin ja imovanen käyttöäni. Lääkäreiltä en tähän kysymykseen saa apua, he eivät osaa sanoa tai sitten tyrmäävät ajatuksen. Saan nimittäin jo noin 6-7 tunnin kuluttua lääkkeen otosta ihan järkyttäviä ahdistuksia/fyysisiä oireita(raajat puutuu, hengitys salpautuu, paineentunnetta päässä, huimausta, epätod oloa. Etc.) Olen Miettinyt onko kyseessä alkuperäinen ahdistus vai mahdollisesti annosten välinen vieroitusoire. (Lääkkeilläkään en saa ns. Normaalia oloa, vähän helpotusta kuitenkin). Miten tämän pystyy käytännössä erottamaan, siis sen missä vaiheessa ollaan jo menty metsään ja pahasti??? Eli ei enää syödäkään lääkettä kuin vieroitusoireiden takia. Alun perin aloin syömään (reilu vuosi sitten) fyysisiin oireisiin ja ahdistukseen, kuitenkin olen alkanut miettimään, että olo vaan huononee. Ei vaan kerta kaikkiaan pysty montaa tuntia olemaan ilman. (annokseni tosin ovat melko pieniä 22,5mg opa ja 7,5mg imo).

86

10969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kienfiheihfihuih

      siirryt kovempiin aineisiin!amfetamiini on parasta,ei tartte syödä ja jaksaa valvoa 3 viikkoa putkeen!

    • larkkuhattu

      Klooripromatsiini rauhoittaa tehokkaasti.
      Kysypä lääkäriltäsi, kokemus on osoittanut että vaikka lääke on vanha, se toimii jos bentsot eivät auta!

      • Rauhoittavat

        Psykoosilääke... Hmm, tuota ketipinoria kokeilin ja tuli sellainen olo, että neuroleptit oli siinä. Jos omakohtaisia kokemuksia on niin olisin kyllä halukas kuulemaan lisää.


      • eilepteille

        Joo älkää helvetissä sotkeutuko neurolepteihin kuin pakon edessä (psykoosi, skitsofrenia). Niistä ei saa normaalin aivotoiminnan omaava ihminen kuin helvetillisen vakavat sivuoireet eikä niistä tahdo päästä ikinä enää eroon ja jos pääseekin työn ja tuskan kautta, voi leptien aiheuttamat aivovammat olla pysyviä. Itsemurhalääke.


    • bentso-ahdistus

      Kuulostaa annosten välisiltä vieroitusoireilta.

      Lue Järvenpään sosiaalisairaalan bentsovieroitus - materiaali. Googlaa.

      Minulla on itsellä ollut kummallisia oireita siitä lähtien, kun iski toleranssi bentsoihin. Eli annos ei enää toiminut ja kun yritin lopettaa liian nopeasti, iski sietämätön ahdistuksen tunne ja unet katosi. Samalla siis oli iskenyt riippuvuus. Olen nyt pitkän aikaa vähentänyt annosta hitaasti lääkärin valvonnassa oloja kuunnellen. Raskasta, vaikeaa ja ahdistavaa on ollut, mutta hitaalla tiputtamisella kumminkin siedettävää.

      • lisääpilsuja

        Elämä on tuollaista, kun uskoo pillereillä saavuttavansa elämäänsä onnellisuutta.


      • tavallinen.yksilö
        lisääpilsuja kirjoitti:

        Elämä on tuollaista, kun uskoo pillereillä saavuttavansa elämäänsä onnellisuutta.

        Aika asiaton huomautus ! Tuskin kukaan luulee saavansa onnellisuutta pillereistä, mutta joskus ne auttavat selviytymään työstä ja arjesta yleensäkin päivä kerrallaan eteenpäin.

        Aloittajalta kysyn, syöthän siis Imovanea nukahtamiseen ja otatko Opamoxin 22,5 mg päivisin kerralla vai kuinka lääkityksesi annostelu menee ?


      • Rauhoittavat

        Kiitos, joo onnellisuutta en ole hakenut, jotenkin koittanut selvitä päivästä päivään. Syön siis imovanea nukahtamiseen ja opamoxia päivisin. Yleensä otan puolikkaan herätessä ja sitten mutustelee lisää esim. 1/4 kerralla ja päivän päätteeksi on tuo 1,5 tbl mennyt. Joskus ottanut kokonaisen heti aamusta, kun tuo puolikas ei oikeastaan enää tehoa mitenkään. Tätä kuviota nyt sotkee nuo muut lääkekokeilut (ketipinor esim.lopetettu vajaa viikko sitten, sen kanssa yleensä riitti tuo puolikas imovane). L teaniinia ostin ja se rauhoittaa mieltä, mutta ei tee mitään fyysisille oireille.olen jotenkin todella herkkä kaikille lääkkeille, esim. Tuo teaniini tuo päähän pöhnän joka alkaa häiritsemään (ei ehkä pitäisi käyttää).
        Joka aamu herään järkyttävään huimaukseen ja hengenahdistukseen ja muutenkin tulee kaikkia omituisia puutumista, ihon poltteluja, hikoilemista yms. Pitkin päivää. Jos olen ottanut kokonaisen aamulla, niin noin6-7h päästä alkaa olo olemaan sietämätön.

        Sitä vaan mietin, kun en ole kohdannut vastaavia vaikka kuinka olen etsinyt. Lääkärit ei tähän usko, etenkään kun oireet pysyvät vaikka annosta nostetaan. Vielä pari viikkoa sitten koitin pärjätä 3/4 opamoxia ja 0,5 imovanella, nyt ketipinorin lopettamisen jälkeen oireet ehkä pahentuneet. En vaan pysty olemaan ilman tai sitten en pääse sängystä mihinkään. Työkykyinen en ole vuoteen ollut, tuolla annoksella pääsen esim. kauppaan ja pidän itseni hengissä. Juuri sain luvan nostaa väliaikaisesti opamoxia kahteen tbl/vrk, mutta jotenkin epäilen että tuokaan mitään ratkaisee.


      • töihinpillereilläkö
        tavallinen.yksilö kirjoitti:

        Aika asiaton huomautus ! Tuskin kukaan luulee saavansa onnellisuutta pillereistä, mutta joskus ne auttavat selviytymään työstä ja arjesta yleensäkin päivä kerrallaan eteenpäin.

        Aloittajalta kysyn, syöthän siis Imovanea nukahtamiseen ja otatko Opamoxin 22,5 mg päivisin kerralla vai kuinka lääkityksesi annostelu menee ?

        Olisikohan hyväksi,ettei ihmisen tarvitsisi käydä töissä joihin ei kykene ilman rauhoittavia tai muitakaan psyykelääkkeitä?Eli tekisi töitä johon pystyy tai laitetaan eläkkeelle ei tulisi näitä lopetusongelmia niin paljoa.


      • Rauhoittavat

        Tällä hetkellä olen täysin samaa mieltä. Alunperin aloin rauhoittavia ottamaan, että kykenin jatkamaan duunissa (erittäin rankka työ, yövuoroja ja stressaava niin henkisesti kuin fyysisesti). Täydellinen loppuunpalaminen. Joka ikinen lääkäri ihmetellyt, että jaksoin niinkin kauan.
        ( Nyt epäilykset kohdistuneet mahd. Cfs:ään) . Näitä psyykelääkkeitä kokeiltu älytön määrä. Jos voisin palata ajassa taaksepäin, olisin hakenut sairaslomaa ennemminkin kuin lähtenyt rauhoittavilla väkisin töitä tekemään. Puolivuotta pystyin jotenkuten töissä jatkamaan, ja sitten iski seinä vastaan ja parantumista ei ole tapahtunut.


      • joooo-ooo
        lisääpilsuja kirjoitti:

        Elämä on tuollaista, kun uskoo pillereillä saavuttavansa elämäänsä onnellisuutta.

        sulle kuule hei...meikä käyttänyt bentsoja AHDISTUKSEEN JA JÄNNITTÄMISEEN...en todellakaan hae mitään onnellista oloa vaan sitä, että pystyisin ELÄMÄÄN ilman helvetinmoista jännittämistä t yli viiskymppinen...ja aloitin suhteellisen vanhana koska en kestänyt enää


      • joooo-ooo

        ja xanor ainoa lääke mitä käytän..on kokeiltu masennuslääkkeitä jotka olen lopettanut lyhyeen. koska ihan aikuisten oikeasti mielialaa parantaa jo tieto siitä, ettei tarvitse jännittää kaikenmaailman asioita...nyt vähentäminen meneillään ja tuntuu aivan kauhealta kun lääkäri meinaa, että lopetetaan kokonaan....en halua enää ikinä olla samanlainen hiiri mikä olin aikaisemmin...revi siitä...ja tosiaan ikää ja kokemusta on, en näitä huvikseni syö


      • uku.lele
        joooo-ooo kirjoitti:

        ja xanor ainoa lääke mitä käytän..on kokeiltu masennuslääkkeitä jotka olen lopettanut lyhyeen. koska ihan aikuisten oikeasti mielialaa parantaa jo tieto siitä, ettei tarvitse jännittää kaikenmaailman asioita...nyt vähentäminen meneillään ja tuntuu aivan kauhealta kun lääkäri meinaa, että lopetetaan kokonaan....en halua enää ikinä olla samanlainen hiiri mikä olin aikaisemmin...revi siitä...ja tosiaan ikää ja kokemusta on, en näitä huvikseni syö

        Oletko ujo luonteeltasi vai tekeekö jännitys sinusta "hiiren" niinkuin kirjoitit, ettet halua ikinä olla samanlainen hiiri kuin aikaisemmin ?


    • ando.nella

      Hei aloittaja !

      Pillereitten vaikutus on erilainen jokaisella, sen tiedämme, mutta kerron sinulle vertailuksi:
      Otan Zopinoxin (lähes sama kuin Imovane) yöksi noin 22.30, se turruttaa keskushermostoa sen verran vielä aamuyhdeksältäkin tai jopa kymmeneltä, että pää pysyy kasassa.

      Otan joskus tarvittaessa noin 3mg:n murun Opamoxia aamupäivällä 10-11 välillä ja noin 2mg:n murun 17:n maissa, jolla pärjään iltayöhön Zopinoxiin asti.

      Minulla on sellainen olo (jota ei myöskään kukaan tajua eikä usko) että joskus ilman Opamoxia huimaa, pää suhisee, paineentunne, on sekavan epämääräinen olo, muuta "mukavaa", ei oikein kykene mihinkään.

      Muru Opamoxia puuduttaa juuri sen verran keskushermostoa, etten tunne niitä tuntemuksia päässäni pahemmin ja pystyn jotenkuten johonkin päivän mittaan.

      Minulla oli aikoinaan samanlaisia oireita kuin sinulla, kun Opamox-annokseni oli suurempi.
      Tulin tulokseen, että ne ovat vieroitusoireita. Henkiset ongelmani, paniikkihäiriö ja muu oli jo hellittänyt, mutta tilalle tuli ihan samantuntuinen vieroitusoire.

      Se on kierre. Sitä vierotusoiretta alkaa pelkäämään. Tietää, että pillerin vaikutus lakkaa kohta, siitä iskee ennakkopelko, joka kasvattaa huonoa oloa.

      Fyysiset oireesi muistuttavat paniikkihäiriötä. Onko ne sitä pillerin vaikutuksen loppumisen pelosta vai viekkarit ? Veikkaan että viekkarit.

      Sain taottua omaan päähäni, että se on viekkaria ja rimpuilin itseni irti säännöllisestä annoksesta, joka oli tosin paljon pienempi kuin sinun. Olin monta viikkoa tulla hulluksi, mutta päätin kestää. Halusin tietää, mikä on normaali oloni ilman pillereitä.
      Pillerit teki ajan mittaan niin huonon olon, vaikka ne aluksi helpottikin.

      Pillerin vaikutuksen loppumisen pelko oli minulla se joka teki viekkarit pahemmaksi.
      Ajatus siitä, että en pärjää ilman niitä sai valtavan ennakkoahdistuksen päälle juuri siihen vaiheesee, kun laskin että kohta vaikutus loppuu.
      Sitä menee omaan ansaansa, petaa itselleen huonon olon.

      Minulle selvisi, että paineentunne päässä johtui tod.näk. verenpaineen heittelystä.
      Ostin hyvän verenpainemittarin.
      Panin merkille, että paineentunne oli lähes aina silloin kun verenpaine oli noussut (kauhusta?)

      Tästä taida "erkkikään" ymmärtää mitään...?
      Vaikea asia selittää.

      Toivottavasti jotain pientä apua. Ainakin sympatiaa lähetän sinulle valtavan paljon !
      Toivon ,että löydät paremman lääkärin !

      • Rauhoittavat

        Kiitos ando nella. Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat ja sai vastauksestasi ihan silmät kostumaan. Olen yrittänyt pariin otteeseen lopettaa ihan seinään (viimeksi kestin 80h) ja sairaalaan jouduin kaiken maailman keuhkoembolian ja sydämen tarkastuksiin. Tuosta tokeminen kesti monta viikkoa (etenkin henkisesti) . Siis alkuperäinen annos ei enää toiminutkaan, piti Nostaa!!? .paradoksaalista. Sen takia vähän hirvittää pudotella, siis henkisesti ja fyysisesti todella rankkaa. Pitkä taival on edessä. Noihin fyysisiin oireisiin sitä olen lähinnä syönytkin, tosin tämä ketipinorin lopetus aiheuttanut henkisen ahdistuksen, johon ei tuo edes oikein toimi. Tämän kaltaisia vastauksia toivoinkin, eli edes jollakulla on vähän samantapaisia oireita,vaikka en niitä tietysti kenellekään toivoisi. (paitsi muutamalle lääkärille, ihan vain siksi, että ymmärtäisivät).


      • bentsojenhaitat

        Voi herranen aika, miksi sinä seinään olet kokeillut lopettaa? Järki käteen. Hallittu alasajo on ainut suositeltava järkiratkaisu pitkässä säännöllisessä käytössä

        Bentsojen vieroitusoireet on ihan todellinen, vakava ongelma. Henkisesti ja jopa fyysisestikin. Ne ei ole yhtään leikin asia. Oireet on lueteltu kattavasti täällä:

        https://www.google.fi/url?q=http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwilzbf_q7TaAhVLCywKHQTnDVkQFggLMAA&usg=AOvVaw3ml4VR-boXVzkzezqolynW

        Ylläoleva suomennettu Ashton Manual on siis käsikirja bentsojen vähennykseen ja tietoon vieroituksesta, minkä teki professori Heather Ashton, joka työskenteli bentsovieroittautujien kanssa. Sieltä saat infoa, mitä aivoissasi ja kehossasi tapahtuu bentsojen ja vähennyksen myötä. Kaikkea siellä lukevaa ohjeistusta ei kannata ottaa absoluuttisesti todesta, vaan aina tutkailla omaa vointiaan vähennyksessä ja mikä itselle sopii.

        Bentsovieroitusoireet voi olla joillain hyvin pitkäaikaiset. Puhutaan vuodesta ja jotkut puhuvat jopa että jotkut oireet kestää vuosia. Oireita voi olla käytön aikana joillakin mitkä muistuttaa vieroitusoireistoa.

        Siinä voi lopettaessa seinään käydä joillain niin että kehittävät pitkään kestävät pitkittyneet vieroitusoireet ja joillakin ei uudelleenaloitus enää autakaan vaan tulee entistä huonompi olo uudelleen aloituksesta, paradoksaalinen reaktio. Onneksi sinulla jotenkin auttoi, vaikka jouduitkin nostamaan annosta. Joskus käy niin että useammista lopetuksista, ja aloituksista, laskuista ja nostoista, iskee kindling reaktio eli vieroitus on toisella kerralla entistä vaikeampi.

        Jos kiinnostaa niin tässä englannin kielellä linkkejä bentsoihin liittyen:

        Vähentäjien tukifoorumi
        http://www.benzobuddies.org/forum/index.php

        Benzo Awareness Day - päivä jossa bentsoilla itseään satuttaneet jakaa kokemuksiaan ympäri maailmaa
        http://w-bad.org/

        Benzodiazepine Informative Coalition
        http://www.benzoinfo.com/

        Benzo.org.uk
        https://www.benzo.org.uk/

        Lääkärin (kardiologin) kirjoitus omasta bentsovieroituksestaan ja siitä että edes lääkärit ei aina ymmärrä bentsojen vaaroja :

        http://www.benzoinfo.com/2016/10/15/an-open-letter-cardiologist-and-cancer-survivor-speaks-out-on-dangers-of-benzodiazepines-and-her-personal-withdrawal-story/

        Kindling - ilmiöstä:
        http://w-bad.org/kindling/


      • minun-tarina

        Korjaisin myös, että kyllä noilla ns. pienilläkin bentsoannoksilla voi itsellensä niin toleranssin, vieroitusoireita, haittavaikutuksia ja kummallisia oloja hankkia. Siis hyvin lyhyessäkin ajassa.

        Minulla käyttöä oli takana n.kuukausi ja pelkäsin tulleeni hulluksi, kun lopetin suorilta, kun luulin, että kuukausi on lyhyt käyttöaika eikä lääkärikään informoinut vähennyksen järkevyydestä kuukauden käytössä. On yksilöllistä, milloin toleranssi (edellinen annos ei enää toimi) ja riippuvuus iskee (eli kun kokeilee lopettaa, puskee viekkarit). Minulla nämä iski alle kuukaudessa. En nykyään koskaan alkaisi käyttää bentsoja päivittäin yhtäjaksoisesti edes noin pitkään. Tietenkin asia on yksilöllinen, joillekin ei käy näin. Tuudittautuminen paketissa olevaan infoon, että bentsoja voi käyttää 2-4 viikkoa " huoletta", mihin monet lääkäritkin tuudittautuu, ei kannata. Se on riskipeliä koukuttumisen kanssa. Olen lukenut, että joillekin on tullut viekkareita jopa viikon käytöstä. Bentsoja kannattaa käyttää vain satunnaisesti, ei päivittäisessä käytössä ellei halua kerjätä itselleen ongelmaa. Itse en olisi käyttänyt ollenkaan vaan en pääse ajassa taaksepäin. Tietenkin on näitä, jotka vetelee bentsoja pienillä annoksilla vuosia ja kokee niistä hyötyä mutta minä en kuulu niihin.

        Kun sitten lopetin suorilta silloin kuukauden kohdalla, unet meni, iski ahdistus, levottomuuden tunne ja epätodellinen olo potenssiin kymmenen, derealisaatio ja hyvin outo olo. Tämä sai minut menemään lääkärille, joka ajatteli, että minulla on masennus - nyt mukaan masennuslääkkeitä!. Olen vuosia tämän jälkeen nukkunut surkeasti ja minulle puhkesi unettomuus. Tämä johti bentsojen uudelleenaloitukseen ja kierteeseen tarpeettomia psyykenlääkityksiä, jotka tekivät oloni vieläkin kurjemmaksi. Mikään lääke ei auttanut vaan lisäsi haittoja ja lopetin ne ja päätin vähentää myös bentsot pois. Bentsomäärää kasvatettiin yhdessä vaiheessa, mutta se ei palauttanut oloani hyväksi. Bentsot ovat tehneet elämästäni aivan kamalaa. Olen vuosia kärsinyt oireista, mitä minulla ei koskaan ennen ollut. Luettelemasi oireet kuulostaa tutulta. Osa voi olla stressi tai ahdistusperäisiäkin, mutta uskon bentsoilla olevan paljon osaa oireissani.

        Aloitin myös bentsot elämäntilanteessa, joka oli raskas töiden osalta. Nyt tilanteesta on jo vuosia. Olen vähentänyt ja vähentänyt bentsoja. Kärsin väsymysoireyhtymän kaltaisista oireista ja heikosta rasituksensietokyvystä, oudoista fyysisistä oireista (päänsäryt, aivosumut), oudot tuntemukset raajoissa, kognitiivisista ongelmista ja kammottavasta väsymyksestä. Toivon, että lopetus ratkaisee asioita.


      • Rauhoittavat
        bentsojenhaitat kirjoitti:

        Voi herranen aika, miksi sinä seinään olet kokeillut lopettaa? Järki käteen. Hallittu alasajo on ainut suositeltava järkiratkaisu pitkässä säännöllisessä käytössä

        Bentsojen vieroitusoireet on ihan todellinen, vakava ongelma. Henkisesti ja jopa fyysisestikin. Ne ei ole yhtään leikin asia. Oireet on lueteltu kattavasti täällä:

        https://www.google.fi/url?q=http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwilzbf_q7TaAhVLCywKHQTnDVkQFggLMAA&usg=AOvVaw3ml4VR-boXVzkzezqolynW

        Ylläoleva suomennettu Ashton Manual on siis käsikirja bentsojen vähennykseen ja tietoon vieroituksesta, minkä teki professori Heather Ashton, joka työskenteli bentsovieroittautujien kanssa. Sieltä saat infoa, mitä aivoissasi ja kehossasi tapahtuu bentsojen ja vähennyksen myötä. Kaikkea siellä lukevaa ohjeistusta ei kannata ottaa absoluuttisesti todesta, vaan aina tutkailla omaa vointiaan vähennyksessä ja mikä itselle sopii.

        Bentsovieroitusoireet voi olla joillain hyvin pitkäaikaiset. Puhutaan vuodesta ja jotkut puhuvat jopa että jotkut oireet kestää vuosia. Oireita voi olla käytön aikana joillakin mitkä muistuttaa vieroitusoireistoa.

        Siinä voi lopettaessa seinään käydä joillain niin että kehittävät pitkään kestävät pitkittyneet vieroitusoireet ja joillakin ei uudelleenaloitus enää autakaan vaan tulee entistä huonompi olo uudelleen aloituksesta, paradoksaalinen reaktio. Onneksi sinulla jotenkin auttoi, vaikka jouduitkin nostamaan annosta. Joskus käy niin että useammista lopetuksista, ja aloituksista, laskuista ja nostoista, iskee kindling reaktio eli vieroitus on toisella kerralla entistä vaikeampi.

        Jos kiinnostaa niin tässä englannin kielellä linkkejä bentsoihin liittyen:

        Vähentäjien tukifoorumi
        http://www.benzobuddies.org/forum/index.php

        Benzo Awareness Day - päivä jossa bentsoilla itseään satuttaneet jakaa kokemuksiaan ympäri maailmaa
        http://w-bad.org/

        Benzodiazepine Informative Coalition
        http://www.benzoinfo.com/

        Benzo.org.uk
        https://www.benzo.org.uk/

        Lääkärin (kardiologin) kirjoitus omasta bentsovieroituksestaan ja siitä että edes lääkärit ei aina ymmärrä bentsojen vaaroja :

        http://www.benzoinfo.com/2016/10/15/an-open-letter-cardiologist-and-cancer-survivor-speaks-out-on-dangers-of-benzodiazepines-and-her-personal-withdrawal-story/

        Kindling - ilmiöstä:
        http://w-bad.org/kindling/

        Kiitos noista, tuota SOS. Sairaalan opasta olen aikaisemminkin lukenut ja pyytänyt lääkäriltä pidempivaikutteisia rauhoittavia (jouduin huumetesteihin..) Muihin linkkeihin täytyy tutustua. Normaalia oloa en siis opamoxilla tod. Saa.
        Tavallaan olen lopettanut viime kesänä kahdesti. Ensin olin viisi viikkoa ilman (silloin tosin annos oli vain puolikas/vrk) mutta aloin saamaan tuon ajan jälkeen puutumista ja palasin käyttämään. Pari kk myöhemmin olin viikon ilman, ja taas puutumisen. Nuo viimeiset (80h) kokeilut lopettaa olivat lähinnä yritystä laskea toleranssia, mutta ne menivät täysin mönkään. Sitten alkoivat nuo mielialalääkekokeilut oikein tosissaan ja koukku jäi ja vahvasti.


      • Rauhoittavat
        minun-tarina kirjoitti:

        Korjaisin myös, että kyllä noilla ns. pienilläkin bentsoannoksilla voi itsellensä niin toleranssin, vieroitusoireita, haittavaikutuksia ja kummallisia oloja hankkia. Siis hyvin lyhyessäkin ajassa.

        Minulla käyttöä oli takana n.kuukausi ja pelkäsin tulleeni hulluksi, kun lopetin suorilta, kun luulin, että kuukausi on lyhyt käyttöaika eikä lääkärikään informoinut vähennyksen järkevyydestä kuukauden käytössä. On yksilöllistä, milloin toleranssi (edellinen annos ei enää toimi) ja riippuvuus iskee (eli kun kokeilee lopettaa, puskee viekkarit). Minulla nämä iski alle kuukaudessa. En nykyään koskaan alkaisi käyttää bentsoja päivittäin yhtäjaksoisesti edes noin pitkään. Tietenkin asia on yksilöllinen, joillekin ei käy näin. Tuudittautuminen paketissa olevaan infoon, että bentsoja voi käyttää 2-4 viikkoa " huoletta", mihin monet lääkäritkin tuudittautuu, ei kannata. Se on riskipeliä koukuttumisen kanssa. Olen lukenut, että joillekin on tullut viekkareita jopa viikon käytöstä. Bentsoja kannattaa käyttää vain satunnaisesti, ei päivittäisessä käytössä ellei halua kerjätä itselleen ongelmaa. Itse en olisi käyttänyt ollenkaan vaan en pääse ajassa taaksepäin. Tietenkin on näitä, jotka vetelee bentsoja pienillä annoksilla vuosia ja kokee niistä hyötyä mutta minä en kuulu niihin.

        Kun sitten lopetin suorilta silloin kuukauden kohdalla, unet meni, iski ahdistus, levottomuuden tunne ja epätodellinen olo potenssiin kymmenen, derealisaatio ja hyvin outo olo. Tämä sai minut menemään lääkärille, joka ajatteli, että minulla on masennus - nyt mukaan masennuslääkkeitä!. Olen vuosia tämän jälkeen nukkunut surkeasti ja minulle puhkesi unettomuus. Tämä johti bentsojen uudelleenaloitukseen ja kierteeseen tarpeettomia psyykenlääkityksiä, jotka tekivät oloni vieläkin kurjemmaksi. Mikään lääke ei auttanut vaan lisäsi haittoja ja lopetin ne ja päätin vähentää myös bentsot pois. Bentsomäärää kasvatettiin yhdessä vaiheessa, mutta se ei palauttanut oloani hyväksi. Bentsot ovat tehneet elämästäni aivan kamalaa. Olen vuosia kärsinyt oireista, mitä minulla ei koskaan ennen ollut. Luettelemasi oireet kuulostaa tutulta. Osa voi olla stressi tai ahdistusperäisiäkin, mutta uskon bentsoilla olevan paljon osaa oireissani.

        Aloitin myös bentsot elämäntilanteessa, joka oli raskas töiden osalta. Nyt tilanteesta on jo vuosia. Olen vähentänyt ja vähentänyt bentsoja. Kärsin väsymysoireyhtymän kaltaisista oireista ja heikosta rasituksensietokyvystä, oudoista fyysisistä oireista (päänsäryt, aivosumut), oudot tuntemukset raajoissa, kognitiivisista ongelmista ja kammottavasta väsymyksestä. Toivon, että lopetus ratkaisee asioita.

        Aika paljon yhtäläisyyksiä, etenkin nuo turhat psyykelääkekokeilut. Siinä kierteessä edelleen. Lääkkeitä vaihdellessa olot ovat aika kamalia ja vaatii uskomatonta voimaa vetää se raja siihen, että nyt riittää. Kun olo on niin paha hakee sitä helpotusta epätoivoisesti vaikka uusista lääkkeistä. Paraneminen näistä myrkyistä on niin hidasta. Mutta on se orjana oleminenkin yhtä helvettiä, eroon itsekin haluan, mutta en tiedä löytyykö voimia tällä hetkellä.


    • Nkkkghykk

      Aika pieneltä määrältä kuullostaa. Itse noin parikuukaytta meni joka päivä 30-60 grammaa
      Tosiaan tuo opamox ei hyvin kauan vaikuta ja varmaan lääkkeen vaikutuksen loppuminen pahensi loppuvaiheessa. Itse aloin tässä vaiheessa jättämään päiviä sitten useita päiviä väliin ja nykyään ehkä kerran viikossa pari lähinnä illalla unensaantiin

      • Rauhoittavat

        Hyvä, että tajusit tuon ajoissa.


    • NykyäänLääkkeetön

      Olen käyttänyt molempia lääkkeitä aikaisemmin, mutta Opamoxia vain tarvittaessa silloin tällöin. Se määrättiin minulle varmaan päivittäin otettavaksi, mutta jos vain on mahdollista, kannattaa yrittää pärjätä ilman bentsoja mahdollisimman pitkälle. Jos niitä ottaa päivittäin, toleranssi kehittyy ja niillä ei ole enää samaa rauhoittavaa vaikutusta vaan sitten niillä tosiaan vain lykätään sitä niiden vieroitusoireiden aiheuttamaa ahdistusta. Ja toleranssi kehittyy nopeasti.

      Jos ahdistus on päivittäistä, kannattaisi mielestäni keskustella lääkärin kanssa muun tyyppisistä lääke- tai hoitovaihtoehdoista. Esimerkiksi joku väsyttävä masennuslääke tms. Ketipinoria en suosittele minäkään muuhun kuin psykoosin hoitoon, johon se alunperin on kehitetty. Kannattaa miettiä myös hyvinvointia ja terveyttä kokonaisuutena, ei vain yksittäisten oireiden hoitoa. Voisiko esim. jooga, liikunta tms. auttaa rentoutumaan ja hallitsemaan stressiä ja ahdistusta?

      Itse käytin unilääkkeitä vuosia, mutta vieroittauduin niistä lopulta oma-aloitteisesti huolestuttuani niiden pitkäaikaiskäytön yhteydestä esim. muistitautien riskiin.

      • Rauhoittavat

        Kokeiltu on, citalopram, klotriptyl, escitalopram, brintellix, optipar, voxra, cymbalta. Ei toimi, haitat liian suuria. Viimeisenä tuo ketipinor. Koko ajan lääkkeitä vaihdeltu ja ei ole tullut sellaista rakoa, että oli olisi tasainen tilanne. Psykofyysisessä fysioterapiassa käyn. Terapiaan ei voimia ole, siis terapeutin etsintään. Tämä huono fyysinen olo ehkäisee aika paljon liikuntaa. Tosin ketiksen lopettuksesta ahdistus noussut sellaisiin lukemiin, että on pakko polkea päivittäin crosstraineria. Ns. Pakko liikuntaa. Vaikka kuinka liikkuisin, kävisin ulkona niin vaikutuksen lakattua teen taas kuolemaa. Yhdellä tabletilla opamoxia kärvistelin tänään. Kaupassa illalla tuntui kuin uppoaisin lattian läpi ihoa poltteli huimasi yms. Imovanen napattuani alkoi onneksi helpottamaan. Imovane melkein rauhoittaa paremmin kuin opamox.


      • Taistelutahtoa
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Kokeiltu on, citalopram, klotriptyl, escitalopram, brintellix, optipar, voxra, cymbalta. Ei toimi, haitat liian suuria. Viimeisenä tuo ketipinor. Koko ajan lääkkeitä vaihdeltu ja ei ole tullut sellaista rakoa, että oli olisi tasainen tilanne. Psykofyysisessä fysioterapiassa käyn. Terapiaan ei voimia ole, siis terapeutin etsintään. Tämä huono fyysinen olo ehkäisee aika paljon liikuntaa. Tosin ketiksen lopettuksesta ahdistus noussut sellaisiin lukemiin, että on pakko polkea päivittäin crosstraineria. Ns. Pakko liikuntaa. Vaikka kuinka liikkuisin, kävisin ulkona niin vaikutuksen lakattua teen taas kuolemaa. Yhdellä tabletilla opamoxia kärvistelin tänään. Kaupassa illalla tuntui kuin uppoaisin lattian läpi ihoa poltteli huimasi yms. Imovanen napattuani alkoi onneksi helpottamaan. Imovane melkein rauhoittaa paremmin kuin opamox.

        Imovanesta tai Zopinoxista ei kait tule voimakkaita vieroitusoireita, kun unilääkkeen 'vieroitusoire' tullee jo nukkuessa aamuyöstä ? J o s siis nukkuu sen avulla niin pitkään.
        Se alkaa puoliintua jo nukkuessa, jos saa unta kahdeksankin tuntia.
        Zopinoxin puoliintumisaika on noin 6 tuntia.
        Otatko Imovanea valveilla ollessasi Opamoxin sijasta ?
        Sinulla on kokeiltu aika määrä erilaisia lääkkeitä, ettei ihme, jos tilanteesi on kaaosmainen.
        Ei ole vaikea kuvitella mikä on sisäinen kauhusi, pelkosi ja ahdistuksesi.

        Mitä itse haluasit tällä hetkellä, löytää sopivamman lääkkeen vai olisitko valmis nyt jo psyykkaamaan itsesi eroon kokonaan lääkkeistä ?

        Pakotin itseni irti. En nähnyt muuta vaihtoehtoa. Lääkityksestä alkoi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Lääkäriltä en saanut neuvoja, en kysynytkään, koska sain lääkkeeni kardiologilta.
        Tutkin netistä asiallisia neuvoja ja "virallisia vieroitussivuja", tässäkin ketjussa mainittuja
        ja olin valmistaunut (teoriassa) siihen mahdolliseen painajaiseen, joka tulisi kestämään viikkoja ennenkuin oireet laantuu. Kuusi viikkoa hypin seinille ja halusin olla vain pää peiton alla.
        Määrittämätön "suuri kauhu ja pelko" hyökkäili kimppuuni koko ajan, vaikka vakuutin itselleni,
        että ei ole mitään mitä minun pitäisi pelätä.
        Päivä kerrallaan menin "kynsiä syöden" eteenpäin ajatellen että jokainen päivä on voitto.
        Koittaa vielä sekin päivä, että olen irti.


      • Rauhoittavat
        Taistelutahtoa kirjoitti:

        Imovanesta tai Zopinoxista ei kait tule voimakkaita vieroitusoireita, kun unilääkkeen 'vieroitusoire' tullee jo nukkuessa aamuyöstä ? J o s siis nukkuu sen avulla niin pitkään.
        Se alkaa puoliintua jo nukkuessa, jos saa unta kahdeksankin tuntia.
        Zopinoxin puoliintumisaika on noin 6 tuntia.
        Otatko Imovanea valveilla ollessasi Opamoxin sijasta ?
        Sinulla on kokeiltu aika määrä erilaisia lääkkeitä, ettei ihme, jos tilanteesi on kaaosmainen.
        Ei ole vaikea kuvitella mikä on sisäinen kauhusi, pelkosi ja ahdistuksesi.

        Mitä itse haluasit tällä hetkellä, löytää sopivamman lääkkeen vai olisitko valmis nyt jo psyykkaamaan itsesi eroon kokonaan lääkkeistä ?

        Pakotin itseni irti. En nähnyt muuta vaihtoehtoa. Lääkityksestä alkoi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Lääkäriltä en saanut neuvoja, en kysynytkään, koska sain lääkkeeni kardiologilta.
        Tutkin netistä asiallisia neuvoja ja "virallisia vieroitussivuja", tässäkin ketjussa mainittuja
        ja olin valmistaunut (teoriassa) siihen mahdolliseen painajaiseen, joka tulisi kestämään viikkoja ennenkuin oireet laantuu. Kuusi viikkoa hypin seinille ja halusin olla vain pää peiton alla.
        Määrittämätön "suuri kauhu ja pelko" hyökkäili kimppuuni koko ajan, vaikka vakuutin itselleni,
        että ei ole mitään mitä minun pitäisi pelätä.
        Päivä kerrallaan menin "kynsiä syöden" eteenpäin ajatellen että jokainen päivä on voitto.
        Koittaa vielä sekin päivä, että olen irti.

        Lääkityksistä huonoja kokemuksia, olisihan se ihanaa, jos joku helpottava pilleri löytyisi, en vain tiedä kestääkö tämä pää enää mitään. Jotenkin olen yliherkkä kaikelle, mistä lie tullut. Jopa jotkut vitamiinit saa hyppimään seinille. Imovanea ottanut iltaisin, ns. Nukkumiseen, mutta koska se rauhoittaa oloa enemmän kuin opamox niin ei välttämättä haluaisi käydä nukkumaan, kun kerrankin vähän helpompi olla (pystyy katsomaan esim. Netflixiä, päivisin ei pysty keskittymään) . Vaikuttaa kuitenkin liikaa koordinaatioon, eli ei oikein sovellu päiväkäyttöön.
        Helpottiko olosi siis kuuden viikon kuluttua, vai puhuitko edes benzoista?


      • minun-tarina

        Rauhoittavat: Joillakin voi iskeä bentsojen haittojen/ bentsovähennysten tai muiden psyykenlääkkeiden vieroituksen myötä lääkeyliherkkyyksiä ja herkkyyttä jopa lisäravinteille ja jopa ruoille mille ei ennen. Lukaisepa Surviving Antidepressants tai benzo buddies.

        Hermosto voi olla tosi herkässä tilassa.

        Mulla alkoi helpottaa olo vähäsen vasta lääkekokeilukierteen lopetettua ja hitaalla hallitulla bentson vähennyksellä. Pitää olla tosi varovainen mitä käyttää ja kokeilee mulla. Saattaa saada niin hirveän olon. Oon tullu yliherkäksi.


    • fa.saani

      Alhaiset annokset ja lyhyt käyttö voi koukuttaa pahasti sekin.
      Koettu on.
      Niinhän vieroituksessakin viimeisistä milligrammoista on hyvin vaikeaa päästä eroon.
      Omasta puolestani tajusin että itselleen pitää antaa riittävästi aikaa, mahdollisimman pieni vähennys kerrallaan ja pitää se taso viikkokausia ennenkuin taas vähentää annosta. Sillä pääsin itse eroon.
      Tämä on vain eräs vieroittuneen näkökulma.
      Tsemppiä kaikille !

    • Nkkkghykk

      Itse tosiaan otin periaatteen että päätin kärsiä ahdistuksen kanssa pari päivää ja sitten ottaa lomaa tästä opamaxin kanssa jne koko ajan ns lomapäiviä vähentämällä. Varmaan olisi sinulle sopivampiakin bentsoja olemassa jossa ei noin kovat nousut ja laskut? Joillekin kun ei muut lääkkeet niin tästäkin voisi kai lekurin kanssa? Itse kun olen tällainen ns kohtuukäyttäjä en noita bentsoja ja tiippuvuutta pidä vaarana mutta tämä tietty yksilöllistä

      • Rauhoittavat

        Ei suostu psyk. Kirjoittamaan muita.


    • ando.nella

      Hei aloittaja !
      Miten sinulla on mennyt tänään ?
      Kuinka voit ?

      Totesin itse jälkeenpäin, että Opamox ei edes ollut oikea lääke minulle.
      Olin joskus aikaisemmin syönyt lyhyen aikaa diazepamia , joka auttoi minua paremmin, koska oireeni olivat ahdistus, ehkä pelkokin ja joskus taka-alalta nousi paniikkihäiriökin.

      Diazepamin vaikutusaika on pitkä, siitä on ehkä vielä vaikeampi päästä eroon pitkällä käytöllä, joten myöhemmin valitsin hätäavukseni Opamoxin pienellä annoksella, mutta se enemmänkin väsyttää ja teki minun pääni sekavan sumuiseksi ! Ihan eri olo kuin diazepamista.
      Opamox ei mielestäni auta ahdistustyyppisiin olotiloihin.

      Kun en enää ollenkaan syönyt Opamoxia , mutta oli vielä oireita viikkoja, minulla oli kepulikonsti pahimpina päivinä käytössä, otin murun Imovanea. Niin pienen murun, kun sain pilleristä leikattua, ehkä 1-2 mg. Yllätyin, että se tehosi paremmin kuin Opamox. Kai se puuduttaa keskushermoston eri lailla, mutta sitä ei saisi ottaa. Olin sen vaiheen aikana muista aiheista lääkärillä, jolta kysyin asiasta. Lääkäri sanoi, ettei niin saa ollenkaan tehdä, ei ottaa unilääkettään muruakaan päivällä.
      Ei selittänyt asiaa.

      Oletko pystynyt olemaan vähemmällä Opamoxilla ?
      Se vaatii hirveän voimakasta tahtoa.
      Pitäisi olla joku läheinen antamassa voimaa ja rohkeutta.
      Onko sinulla ketään ?
      Mitä mietit lähitulevaisuudesta ?
      Jaksatko yrittää vierottautua ?

      On yksi asia joka kannusti minua ratkaisevasti.
      Erään kokeneen asiantuntijalääkärin sanoma:
      "Älä pelkää vieroitusta, ettekö pärjäisi ilman lääkettä. Kun olet päässyt eroon, tulet voimaan paremmin kuin ikinä ennen lääkityksen aloitusta."

      Se piti paikkansa (ainakin minun kohdallani).
      Joskus jotain ahdistusta tulee, niin tulee kaikille joskus, mutta se ei ole yhtään mitään verrattuna oloihin minkä lääkkeet voi aiheuttaa.

      Olen hengessä mukanasi ! Mielenrauhaa sinulle !

      • Rauhoittavat

        Hei andonella! Nytaa toinen päivä, kun yritän pärjätä yhdellä kokonaisella. En edes tiedä miksi, kai tämä on jotain itsensä haastamista. Toissa yönä otin klotriptyliä (imovanen tilalla) ja nukuin kyllä, mutta pää oli ihan sekaisin koko päivän. Lääkäri siis sanoi, että voin kokeilla (nukkumisvaikeuksia ketipinorin jälkeen). Todella omituinen olo, hikoiluttaa ja tärisyttää, välillä kuuma välillä kylmä ja iho tuntuu kuumottavan. Luulisin, että paras tapa kuvata oloani on paniikkikohtaus ilman kohtausta? Siis se kauhea olo ilman niitä sydämenhakkaamisia ja hengenhaukkomisia. Mutta ei ole kuitenkaan kohtaus, siis ei mene ohi ennenkuin otan jotain (esim. Imovanen). Sen tiedän, että puolikas opamox tuskin tätä edes veisi pois. Sain tänään käytyä psykofyysisessä fysioterapiassa ja jäin reippaana aikaisemmalla pysäkillä pois. Sellaiset 9000 askelta sain kasaan. 3/4 opamoxilla tuosta suoriuduin, vaikka olo olikin heikko ja pyörryttävän sumea, tyyliin "menen ihan juuri ojaan makaamaan".

        Minullekin on sanottu, että imovanea ei saisi syödä päivällä, mutta perusteltu lähinnä sillä, että ei sen jälkeen enää tepsi uneen.

        Aika yksin olen asian kanssa, siis minulla ei ole ihmisiä, jotka ymmärtäisivät. Eikä oikeastaan kohtalotovereita. Osastolla kun olin (lääkealoituksessa, en uskaltanut kotona kokeilla noita mielialalääkkeitä,siksi niitä vaihdeltu tuollaisella tahdilla) niin kukaan ei ikinä puhunut näin benzoista, puhuttiin vain ahdistuksesta, ei fyysisistä tms oudoista oireista. Siis potilaista. Henkilökuntakaan ei osannut yhdistää näitä lääkkeisiin. Siellä aloitettiin tuo imovane. Ja kannustettiin isompiin annoksiin rauhoittavia (olisin saanut 3,5 tbl vrk, mutta itse kärvistelin tuolla 1,5) Ja sairastuttuani reilu vuosi sitten suljin aika paljon ihmisiä ulos (kuvittelin, että palaan asiaan kun paranen, hah), jotenkin häpesin sitä, että en voi hyvin. Ja osa ihmisistä katosi samantien, kun tajusivat, etten voi enää toimia niinkuin muut. Esim. Käydä baareissa/töissä. Eihän minulla ikinä ole ollut mitään mieliala/terveys ongelmia. Ja ne muutamat, jotka ovat vielä tekemisissä eivät ymmärrä. Enkä voi oikein kuormittaa. Kyllä, erittäin yksinäinen olen, vaikka tiedän, että esim. lähelläni asuu kaveri, jonka luokse voisin koska tahansa mennä. Hänkään ei tosin tiedä miten heikossa hapessa olen, joten en mene. Ei pysty "feikkaamaan". Varmaan vaan itkisin koko ajan ja tekisin toisen olon kiusalliseksi. Hän varmaan kokee, että olen hyljännyt hänet, vaikka päinvastoin olen hyljännyt itseni hänen puolestaan (ymmärtääköhän tuota..?)

        Olen samaa mieltä opamoxista, se tekee jotenkin pöhnöisen olon, eikä ns. Normaalia.En tosin ole koskaan kokeillut reilummalla kerta-annoksella, esim. 1,5 kerrallaan. En vaikka kuinka huonona olisin. Ja jotenkin en edes varsinaisesti tykkää siitä, siis en osaa selittää. Ilman sitä olo on kamala, mutta ei se mitään korjaa, siis en koe mitään "aaah, helpotus - oloa" tulee vaan sellainen juuri ja juuri siedettävä olo (ei tod. Mikään jee, baariin/festareille). Sellainen, että pystyn juuri ja juuri olemaan ja käymään esim. Kaupassa, vaikka sekin välillä tuskaa on. Loukkaannuinkin verisesti, kun lääkärini pisti minut huumetesteihin, epäili päihdehakuiseksi. Siinä vaiheessa tajusin miten vähän hän minua ymmärtää ja tätä oloa. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että lääkärini huono olisi, päin vastoin. Uskon, että hän vilpittömästi haluaa auttaa (ja on itseasiassa tehnyt paljon eteeni) , ei vain ymmärrä. Ja on erittäin bentsojen vastainen. Ei normaali ihminen ole niin ahdistunut, että jopa keittiössä käyminen voi ahdistaa. Tuntuu, kuin olisi joku aivovamma. Voiko ahdistus lukita paikalleen? Olen yrittänyt esim. Maalata, mutta en jaksa seistä paikoillaan pitkiä aikoja ja jotenkin tuntuu, ettei käsi silmä - koordinaatio toimi oikein. Kaikki tekeminen hirmu vaikeaa. Enkä usko masennusta syyksi. Haluan, mutta en pysty. Aivovamma. (diagnoosi on masis ja määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö ja mahd. somaat. oireyhtymä).

        En oikeastaan tiedä onko tämä edes oikea aika vähennellä, kun ottaa huomioon, että eilen otin viimeisen murusen citalopramia ja ketipinorin lopetettiin vasta viikko sitten. Tällä hetkellä en oikeastaan edes uskalla ajatella tulevaisuutta. Enemmän elän menneessä,siis ikävöin sitä. Niin paljon kuin erot/kuolemat ja muut ovatkin saaneet ikävöimään ihmisiä, en olisi ikinä uskonut, miten paljon "omaa itseään" voi ikävöidä.

        Tuli aika raskasta tekstiä, anteeksi siitä! On tavallaan hassua avautua näin tuntemattomalle ihmiselle ja vieläkin hassumpaa, oikeastaan uskomatonta, että joku tuntematon jaksaa kiinnostua tässäkin määrin. Kiitos sinulle. Meni tässä tätä kirjoittaessa sen verran aikaa, että onkin jo yliajalla "luvallista" ottaa imovane. Jos jaksat vielä vastata, niin koetko olevasi "parantunut" rauhoittavista?


      • ando.nella
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Hei andonella! Nytaa toinen päivä, kun yritän pärjätä yhdellä kokonaisella. En edes tiedä miksi, kai tämä on jotain itsensä haastamista. Toissa yönä otin klotriptyliä (imovanen tilalla) ja nukuin kyllä, mutta pää oli ihan sekaisin koko päivän. Lääkäri siis sanoi, että voin kokeilla (nukkumisvaikeuksia ketipinorin jälkeen). Todella omituinen olo, hikoiluttaa ja tärisyttää, välillä kuuma välillä kylmä ja iho tuntuu kuumottavan. Luulisin, että paras tapa kuvata oloani on paniikkikohtaus ilman kohtausta? Siis se kauhea olo ilman niitä sydämenhakkaamisia ja hengenhaukkomisia. Mutta ei ole kuitenkaan kohtaus, siis ei mene ohi ennenkuin otan jotain (esim. Imovanen). Sen tiedän, että puolikas opamox tuskin tätä edes veisi pois. Sain tänään käytyä psykofyysisessä fysioterapiassa ja jäin reippaana aikaisemmalla pysäkillä pois. Sellaiset 9000 askelta sain kasaan. 3/4 opamoxilla tuosta suoriuduin, vaikka olo olikin heikko ja pyörryttävän sumea, tyyliin "menen ihan juuri ojaan makaamaan".

        Minullekin on sanottu, että imovanea ei saisi syödä päivällä, mutta perusteltu lähinnä sillä, että ei sen jälkeen enää tepsi uneen.

        Aika yksin olen asian kanssa, siis minulla ei ole ihmisiä, jotka ymmärtäisivät. Eikä oikeastaan kohtalotovereita. Osastolla kun olin (lääkealoituksessa, en uskaltanut kotona kokeilla noita mielialalääkkeitä,siksi niitä vaihdeltu tuollaisella tahdilla) niin kukaan ei ikinä puhunut näin benzoista, puhuttiin vain ahdistuksesta, ei fyysisistä tms oudoista oireista. Siis potilaista. Henkilökuntakaan ei osannut yhdistää näitä lääkkeisiin. Siellä aloitettiin tuo imovane. Ja kannustettiin isompiin annoksiin rauhoittavia (olisin saanut 3,5 tbl vrk, mutta itse kärvistelin tuolla 1,5) Ja sairastuttuani reilu vuosi sitten suljin aika paljon ihmisiä ulos (kuvittelin, että palaan asiaan kun paranen, hah), jotenkin häpesin sitä, että en voi hyvin. Ja osa ihmisistä katosi samantien, kun tajusivat, etten voi enää toimia niinkuin muut. Esim. Käydä baareissa/töissä. Eihän minulla ikinä ole ollut mitään mieliala/terveys ongelmia. Ja ne muutamat, jotka ovat vielä tekemisissä eivät ymmärrä. Enkä voi oikein kuormittaa. Kyllä, erittäin yksinäinen olen, vaikka tiedän, että esim. lähelläni asuu kaveri, jonka luokse voisin koska tahansa mennä. Hänkään ei tosin tiedä miten heikossa hapessa olen, joten en mene. Ei pysty "feikkaamaan". Varmaan vaan itkisin koko ajan ja tekisin toisen olon kiusalliseksi. Hän varmaan kokee, että olen hyljännyt hänet, vaikka päinvastoin olen hyljännyt itseni hänen puolestaan (ymmärtääköhän tuota..?)

        Olen samaa mieltä opamoxista, se tekee jotenkin pöhnöisen olon, eikä ns. Normaalia.En tosin ole koskaan kokeillut reilummalla kerta-annoksella, esim. 1,5 kerrallaan. En vaikka kuinka huonona olisin. Ja jotenkin en edes varsinaisesti tykkää siitä, siis en osaa selittää. Ilman sitä olo on kamala, mutta ei se mitään korjaa, siis en koe mitään "aaah, helpotus - oloa" tulee vaan sellainen juuri ja juuri siedettävä olo (ei tod. Mikään jee, baariin/festareille). Sellainen, että pystyn juuri ja juuri olemaan ja käymään esim. Kaupassa, vaikka sekin välillä tuskaa on. Loukkaannuinkin verisesti, kun lääkärini pisti minut huumetesteihin, epäili päihdehakuiseksi. Siinä vaiheessa tajusin miten vähän hän minua ymmärtää ja tätä oloa. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että lääkärini huono olisi, päin vastoin. Uskon, että hän vilpittömästi haluaa auttaa (ja on itseasiassa tehnyt paljon eteeni) , ei vain ymmärrä. Ja on erittäin bentsojen vastainen. Ei normaali ihminen ole niin ahdistunut, että jopa keittiössä käyminen voi ahdistaa. Tuntuu, kuin olisi joku aivovamma. Voiko ahdistus lukita paikalleen? Olen yrittänyt esim. Maalata, mutta en jaksa seistä paikoillaan pitkiä aikoja ja jotenkin tuntuu, ettei käsi silmä - koordinaatio toimi oikein. Kaikki tekeminen hirmu vaikeaa. Enkä usko masennusta syyksi. Haluan, mutta en pysty. Aivovamma. (diagnoosi on masis ja määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö ja mahd. somaat. oireyhtymä).

        En oikeastaan tiedä onko tämä edes oikea aika vähennellä, kun ottaa huomioon, että eilen otin viimeisen murusen citalopramia ja ketipinorin lopetettiin vasta viikko sitten. Tällä hetkellä en oikeastaan edes uskalla ajatella tulevaisuutta. Enemmän elän menneessä,siis ikävöin sitä. Niin paljon kuin erot/kuolemat ja muut ovatkin saaneet ikävöimään ihmisiä, en olisi ikinä uskonut, miten paljon "omaa itseään" voi ikävöidä.

        Tuli aika raskasta tekstiä, anteeksi siitä! On tavallaan hassua avautua näin tuntemattomalle ihmiselle ja vieläkin hassumpaa, oikeastaan uskomatonta, että joku tuntematon jaksaa kiinnostua tässäkin määrin. Kiitos sinulle. Meni tässä tätä kirjoittaessa sen verran aikaa, että onkin jo yliajalla "luvallista" ottaa imovane. Jos jaksat vielä vastata, niin koetko olevasi "parantunut" rauhoittavista?

        Hei ! Kiitos kun vastasit !
        Olen itse tältä palstalta saanut korvaamatonta apua, vertaistukea, kun mistään muualta en saanut eikä näitä asioita pysty ymmärtämään kuin toinen samassa jamassa oleva/ollut.
        Lääkkeitten vaikutuksia ja olotiloja tajuaa vain sen kokenut.
        Hätäpäissäni kirjoitin aikoinaan tänne, kun yritin irti lääkkeestä, sain hyviä vastauksia eri ihmisiltä ja yhdeltä "ihanalta sielulta" silloin tällöin tsemppivastauksia ja neuvoja koko pahimman vaiheen ajan.
        Olen kyseiselle tuntemattomaksi jääneelle ihmiselle ikuisesti kiitollinen !
        Hänen merkityksensä oli valtavan suuri vierottumisvaiheessa.
        Käyn täällä joskus vilkaisemassa ja kun huomasin sinun kirjoituksesi, ajattelin että nyt annan hyvän kiertää, jos minusta on vähänkään apua henkisenä tukena.

        Klotriptylistä sattuu itsellänikin olemaan kokemuksia. Ei sopinut yhtään minulle.
        Minulla on sydänoireita (mahdollisesti stressin aiheuttamia vuosien saatossa).
        Klotriptyl on sydäntoksinen lääke. Jos on sydän- tai verisuonisairauksia sitä ei olisi hyvä syödä. Se nukutti hyvin, mutta kolmannen yön jälkeen sain niin kaameat sydänoireet ja muutenkin kamalan olon, että ambulanssin soitto oli lähellä. Kerroin lääkärille, että minulla on sydänvaivoja, silti hän kirjoitti ko. lääkkettä nukkumiseen ja viikon päästä korvasi sen Doxalilla, jonka proviisori apteekissa totesi olevan samaa "lääkeperhettä" samoin vaikutuksin ja ihmetteli miksi sitä on määrätty Klotriptyliä korvaamaan.
        Kokeilin yhden ja olin kaksi päivää kummallisesti sairas, koko kroppa voi sairaasti.
        Sitä oloa ei pysty kuvailemaan.

        Ihmetyttää kuinka paljon eri lääkkeitä sinulle on vaihdettu, ihan "lennossako" toisesta toiseen ?
        Ei ihme, että olosi on kaamea. Voiko kenenkään pää kestää moista ?

        Olet ollut tosi urhea, että olet päässyt psykofyysiseen fysioterapiaan !

        Normaali ihmistä ei ahdista keittiöön meno. Minulla paniikkihäiriö esti menemästä mihinkään. Sinä pääsit sentään fysioterapiaan. Minä en uskaltanut lähteä roskiksia ulos viemään. Jos piti mennä lääkärille, piti "doupata" itsensä vahvemmin.
        Ahdistus ja paniikkihäiriö (ahdistuksen voimakkaampi muoto?) voi lukita ihmisen paikalleen, jähmettää toimintakyvyn. En ole expertti kuitenkaan, joku muukin "diagnoosi" voinee aiheuttaa sen.

        Psyykenoireilun aikana, lääkekierteessä ja vierottautuessa voi tuntua ja tuntea lähes mitä vaan. Itse pelkäsin päivittäin tulevani hulluksi tai meneväni psykoosiin, ihmettelin mitä aivoissani tapahtuu, tuntui niin hirvittävän epänormaalilta - ihan sairaan sairaalta.

        Mietin, että ei voi olla muuta tietä kuin päästä kokonaan irti, tuli mitä tuli mutta pakko on yrittää. Tulin myös tulokseen, että minun pääni/aivoni eivät taida oikein kestää psyykenlääkkeitä ollenkaan. Söin vain pieniä annoksia ja olo senkun paheni.

        Kun luin minkälaisia annoksia esimerkiksi kirjoittajat täällä söivät, ihmettelin kuinka jonkun pää voi kestää. Minulla olisi mennyt jo tajutkin kankaille. Se onkin hyvin yksilöllistä, mikä kellekin sopii ja millä annoksella, sehän on selvä.

        Älä "hylkää" kaveriasi ! Ajattelepas asiaa näin päin: Jos joku sinun kaverisi olisi sinun asemassasi, seuran ja varsinkin avun tarpeessa eikä tohtisi tulla sinun luoksesi, eikö sinusta tuntuisikin pahalta, ettei hän kääntyisi sinun puoleesi ? Tuntisitko, ettet ole paljon arvoinen kaverina kun sinun luoksesi ei voi, halua tai uskalla tulla. Etköhän voisi kuitenkin mennä häntä tapaamaan ?
        Voi olla niinkin, että hän aavistaa, että sinulla on "jotain", mutta ei tiedä miten lähestyä
        sinua. Ei ole aina helppo kysyä kaveritla, mikä hänellä on ja voiko auttaa, ehkä se olisi helpotus hänellekin, jos kertoisit ? Mieti asiaa.

        Aihe on valtavan laaja, palaan uudestaan vastaukseesi, jatketaan keskustelua !
        En kokenut mitenkään raskaaksi tekstiäsi, siinä on paljon tuttua itselleni, voin helposti myötäelää tuntemuksiasi. Anna tulla vaan lisää ihan koska haluat !

        Yritä voida mahdollisimman hyvin ! Palaamme asiaan !
        Lämpimiä halauksia sinulle !


      • ando.nella
        ando.nella kirjoitti:

        Hei ! Kiitos kun vastasit !
        Olen itse tältä palstalta saanut korvaamatonta apua, vertaistukea, kun mistään muualta en saanut eikä näitä asioita pysty ymmärtämään kuin toinen samassa jamassa oleva/ollut.
        Lääkkeitten vaikutuksia ja olotiloja tajuaa vain sen kokenut.
        Hätäpäissäni kirjoitin aikoinaan tänne, kun yritin irti lääkkeestä, sain hyviä vastauksia eri ihmisiltä ja yhdeltä "ihanalta sielulta" silloin tällöin tsemppivastauksia ja neuvoja koko pahimman vaiheen ajan.
        Olen kyseiselle tuntemattomaksi jääneelle ihmiselle ikuisesti kiitollinen !
        Hänen merkityksensä oli valtavan suuri vierottumisvaiheessa.
        Käyn täällä joskus vilkaisemassa ja kun huomasin sinun kirjoituksesi, ajattelin että nyt annan hyvän kiertää, jos minusta on vähänkään apua henkisenä tukena.

        Klotriptylistä sattuu itsellänikin olemaan kokemuksia. Ei sopinut yhtään minulle.
        Minulla on sydänoireita (mahdollisesti stressin aiheuttamia vuosien saatossa).
        Klotriptyl on sydäntoksinen lääke. Jos on sydän- tai verisuonisairauksia sitä ei olisi hyvä syödä. Se nukutti hyvin, mutta kolmannen yön jälkeen sain niin kaameat sydänoireet ja muutenkin kamalan olon, että ambulanssin soitto oli lähellä. Kerroin lääkärille, että minulla on sydänvaivoja, silti hän kirjoitti ko. lääkkettä nukkumiseen ja viikon päästä korvasi sen Doxalilla, jonka proviisori apteekissa totesi olevan samaa "lääkeperhettä" samoin vaikutuksin ja ihmetteli miksi sitä on määrätty Klotriptyliä korvaamaan.
        Kokeilin yhden ja olin kaksi päivää kummallisesti sairas, koko kroppa voi sairaasti.
        Sitä oloa ei pysty kuvailemaan.

        Ihmetyttää kuinka paljon eri lääkkeitä sinulle on vaihdettu, ihan "lennossako" toisesta toiseen ?
        Ei ihme, että olosi on kaamea. Voiko kenenkään pää kestää moista ?

        Olet ollut tosi urhea, että olet päässyt psykofyysiseen fysioterapiaan !

        Normaali ihmistä ei ahdista keittiöön meno. Minulla paniikkihäiriö esti menemästä mihinkään. Sinä pääsit sentään fysioterapiaan. Minä en uskaltanut lähteä roskiksia ulos viemään. Jos piti mennä lääkärille, piti "doupata" itsensä vahvemmin.
        Ahdistus ja paniikkihäiriö (ahdistuksen voimakkaampi muoto?) voi lukita ihmisen paikalleen, jähmettää toimintakyvyn. En ole expertti kuitenkaan, joku muukin "diagnoosi" voinee aiheuttaa sen.

        Psyykenoireilun aikana, lääkekierteessä ja vierottautuessa voi tuntua ja tuntea lähes mitä vaan. Itse pelkäsin päivittäin tulevani hulluksi tai meneväni psykoosiin, ihmettelin mitä aivoissani tapahtuu, tuntui niin hirvittävän epänormaalilta - ihan sairaan sairaalta.

        Mietin, että ei voi olla muuta tietä kuin päästä kokonaan irti, tuli mitä tuli mutta pakko on yrittää. Tulin myös tulokseen, että minun pääni/aivoni eivät taida oikein kestää psyykenlääkkeitä ollenkaan. Söin vain pieniä annoksia ja olo senkun paheni.

        Kun luin minkälaisia annoksia esimerkiksi kirjoittajat täällä söivät, ihmettelin kuinka jonkun pää voi kestää. Minulla olisi mennyt jo tajutkin kankaille. Se onkin hyvin yksilöllistä, mikä kellekin sopii ja millä annoksella, sehän on selvä.

        Älä "hylkää" kaveriasi ! Ajattelepas asiaa näin päin: Jos joku sinun kaverisi olisi sinun asemassasi, seuran ja varsinkin avun tarpeessa eikä tohtisi tulla sinun luoksesi, eikö sinusta tuntuisikin pahalta, ettei hän kääntyisi sinun puoleesi ? Tuntisitko, ettet ole paljon arvoinen kaverina kun sinun luoksesi ei voi, halua tai uskalla tulla. Etköhän voisi kuitenkin mennä häntä tapaamaan ?
        Voi olla niinkin, että hän aavistaa, että sinulla on "jotain", mutta ei tiedä miten lähestyä
        sinua. Ei ole aina helppo kysyä kaveritla, mikä hänellä on ja voiko auttaa, ehkä se olisi helpotus hänellekin, jos kertoisit ? Mieti asiaa.

        Aihe on valtavan laaja, palaan uudestaan vastaukseesi, jatketaan keskustelua !
        En kokenut mitenkään raskaaksi tekstiäsi, siinä on paljon tuttua itselleni, voin helposti myötäelää tuntemuksiasi. Anna tulla vaan lisää ihan koska haluat !

        Yritä voida mahdollisimman hyvin ! Palaamme asiaan !
        Lämpimiä halauksia sinulle !

        Käyn vielä vastaamassa viimeiseen kysymykseesi: Arvioin olevani jokseenkin parantunut rauhoittavista.
        Ahdistusta sun muuta joskus on, mutta oletan sen johtuvan elämänkolhuista, suruista ja muusta, joita ei saa mielestään.
        Oloni on kai kohtuullisen hyvä vaikkakin vaihteleva, lasken sen ihmisen normaaliksi mielialavaihteluksi.
        Minua kosketti erikoisesti se osa kirjoitustasi, jossa kerroit että kaipaat menneisyyttä.
        Pystyn helposti samaistumaan niihin tunnetiloihin omakohtaisista syistä.
        Yritä nukkua levollisesti, kauniita unia !


      • ando.nella
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Hei andonella! Nytaa toinen päivä, kun yritän pärjätä yhdellä kokonaisella. En edes tiedä miksi, kai tämä on jotain itsensä haastamista. Toissa yönä otin klotriptyliä (imovanen tilalla) ja nukuin kyllä, mutta pää oli ihan sekaisin koko päivän. Lääkäri siis sanoi, että voin kokeilla (nukkumisvaikeuksia ketipinorin jälkeen). Todella omituinen olo, hikoiluttaa ja tärisyttää, välillä kuuma välillä kylmä ja iho tuntuu kuumottavan. Luulisin, että paras tapa kuvata oloani on paniikkikohtaus ilman kohtausta? Siis se kauhea olo ilman niitä sydämenhakkaamisia ja hengenhaukkomisia. Mutta ei ole kuitenkaan kohtaus, siis ei mene ohi ennenkuin otan jotain (esim. Imovanen). Sen tiedän, että puolikas opamox tuskin tätä edes veisi pois. Sain tänään käytyä psykofyysisessä fysioterapiassa ja jäin reippaana aikaisemmalla pysäkillä pois. Sellaiset 9000 askelta sain kasaan. 3/4 opamoxilla tuosta suoriuduin, vaikka olo olikin heikko ja pyörryttävän sumea, tyyliin "menen ihan juuri ojaan makaamaan".

        Minullekin on sanottu, että imovanea ei saisi syödä päivällä, mutta perusteltu lähinnä sillä, että ei sen jälkeen enää tepsi uneen.

        Aika yksin olen asian kanssa, siis minulla ei ole ihmisiä, jotka ymmärtäisivät. Eikä oikeastaan kohtalotovereita. Osastolla kun olin (lääkealoituksessa, en uskaltanut kotona kokeilla noita mielialalääkkeitä,siksi niitä vaihdeltu tuollaisella tahdilla) niin kukaan ei ikinä puhunut näin benzoista, puhuttiin vain ahdistuksesta, ei fyysisistä tms oudoista oireista. Siis potilaista. Henkilökuntakaan ei osannut yhdistää näitä lääkkeisiin. Siellä aloitettiin tuo imovane. Ja kannustettiin isompiin annoksiin rauhoittavia (olisin saanut 3,5 tbl vrk, mutta itse kärvistelin tuolla 1,5) Ja sairastuttuani reilu vuosi sitten suljin aika paljon ihmisiä ulos (kuvittelin, että palaan asiaan kun paranen, hah), jotenkin häpesin sitä, että en voi hyvin. Ja osa ihmisistä katosi samantien, kun tajusivat, etten voi enää toimia niinkuin muut. Esim. Käydä baareissa/töissä. Eihän minulla ikinä ole ollut mitään mieliala/terveys ongelmia. Ja ne muutamat, jotka ovat vielä tekemisissä eivät ymmärrä. Enkä voi oikein kuormittaa. Kyllä, erittäin yksinäinen olen, vaikka tiedän, että esim. lähelläni asuu kaveri, jonka luokse voisin koska tahansa mennä. Hänkään ei tosin tiedä miten heikossa hapessa olen, joten en mene. Ei pysty "feikkaamaan". Varmaan vaan itkisin koko ajan ja tekisin toisen olon kiusalliseksi. Hän varmaan kokee, että olen hyljännyt hänet, vaikka päinvastoin olen hyljännyt itseni hänen puolestaan (ymmärtääköhän tuota..?)

        Olen samaa mieltä opamoxista, se tekee jotenkin pöhnöisen olon, eikä ns. Normaalia.En tosin ole koskaan kokeillut reilummalla kerta-annoksella, esim. 1,5 kerrallaan. En vaikka kuinka huonona olisin. Ja jotenkin en edes varsinaisesti tykkää siitä, siis en osaa selittää. Ilman sitä olo on kamala, mutta ei se mitään korjaa, siis en koe mitään "aaah, helpotus - oloa" tulee vaan sellainen juuri ja juuri siedettävä olo (ei tod. Mikään jee, baariin/festareille). Sellainen, että pystyn juuri ja juuri olemaan ja käymään esim. Kaupassa, vaikka sekin välillä tuskaa on. Loukkaannuinkin verisesti, kun lääkärini pisti minut huumetesteihin, epäili päihdehakuiseksi. Siinä vaiheessa tajusin miten vähän hän minua ymmärtää ja tätä oloa. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että lääkärini huono olisi, päin vastoin. Uskon, että hän vilpittömästi haluaa auttaa (ja on itseasiassa tehnyt paljon eteeni) , ei vain ymmärrä. Ja on erittäin bentsojen vastainen. Ei normaali ihminen ole niin ahdistunut, että jopa keittiössä käyminen voi ahdistaa. Tuntuu, kuin olisi joku aivovamma. Voiko ahdistus lukita paikalleen? Olen yrittänyt esim. Maalata, mutta en jaksa seistä paikoillaan pitkiä aikoja ja jotenkin tuntuu, ettei käsi silmä - koordinaatio toimi oikein. Kaikki tekeminen hirmu vaikeaa. Enkä usko masennusta syyksi. Haluan, mutta en pysty. Aivovamma. (diagnoosi on masis ja määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö ja mahd. somaat. oireyhtymä).

        En oikeastaan tiedä onko tämä edes oikea aika vähennellä, kun ottaa huomioon, että eilen otin viimeisen murusen citalopramia ja ketipinorin lopetettiin vasta viikko sitten. Tällä hetkellä en oikeastaan edes uskalla ajatella tulevaisuutta. Enemmän elän menneessä,siis ikävöin sitä. Niin paljon kuin erot/kuolemat ja muut ovatkin saaneet ikävöimään ihmisiä, en olisi ikinä uskonut, miten paljon "omaa itseään" voi ikävöidä.

        Tuli aika raskasta tekstiä, anteeksi siitä! On tavallaan hassua avautua näin tuntemattomalle ihmiselle ja vieläkin hassumpaa, oikeastaan uskomatonta, että joku tuntematon jaksaa kiinnostua tässäkin määrin. Kiitos sinulle. Meni tässä tätä kirjoittaessa sen verran aikaa, että onkin jo yliajalla "luvallista" ottaa imovane. Jos jaksat vielä vastata, niin koetko olevasi "parantunut" rauhoittavista?

        Hyvä ystävä, jos saan niin sanoa !
        Palaan vi e l ä kirjoitukseesi. Jäi sellainen fiilis, kuten itsekin totesit, että onko nyt hyvä vieroitusajankohtaa.
        Olisi varmaan hyvä vetää henkeä ja miettiä sitä ja k a i k k e a rauhallisesti.

        Sinulla on ollut pitkä sarja eri lääkkeitä, kahdeksan ainakin ? Lyhyessä ajassa ?

        Kun seuraan kertomustasi,
        olet lopettanut noin viikko sitten Ketipinorin,
        12.4 kerrot ottaneesi viimeisen murusen citalopramia,
        Aloititko sen jälkeen Opamoxin ja yrität siis nyt sen avulla lääkkeettömäksi ?
        Nyt on 14.4.
        Olenko ymmärtänyt mitään oikein ?
        11.4 kerrot, että olet yrittänyt pärjätä pari viikkoa 3/4 Opamoxilla, mutta Ketipinorin
        lopettamisen jälkeen oireet on pahentuneet.
        Tipun kärryiltä !
        Onko tämä lääkärin ohjauksessa oleva suunnitelma lopettaa
        vai onko tarkoituksesi yrittää omin päin irti ?

        Ymmärsin kertomuksestasi, että sinulle ei ole ollut masennusta tms. mutta sairastuit (johonkin muuhun kuin psyyken sairauteen) vuosi sitten ja sinulla aloitettiin Imovane
        sairaalassa. Mikä on johtanut tähän tilanteeseen, että tiuhaan tahtiin (?) sinua on lääkitty peräperään noin kahdeksalla eri psyykenlääkkeellä ?

        Arvostat lääkäriäsi, mielestäsi hän on hyvä.
        Luottamus lääkäriin on tärkeä asia, en halua horjuttaa sitä,
        mutta kieltämättä pistää vähän epäilyttämään.

        Sanon sinulle varmuudeksi, että tämä e i ole ristikuulustelu (hahhah) jos siltä tuntuu,
        ja täällä saa jokainen kirjoittaa ihan mitä haluaa yksityisyytensä säilyttäen,
        mutta jos kirjoituksesi on yhtään ajantasainen lääkityksen suhteen, kuulostaa siltä,
        että pitäisi viheltää peli poikki ja aloittaa suunnitellusti asiantuntevan erikoislääkärin ohjauksessa pillerien alasajo, jos ja kun sitä itse haluat. Kun olet henkisesti valmis siihen.

        Hengitä muutama kerran hitaasti ja rauhallisesti !
        Ota rauhallisesti !
        Usko ja luota itseesi !
        Usko siihen, että pääset kyllä eroon lääkkeistä.
        Usko, että tervehdyt !
        Se usko ja luottamus itseesi rauhoittaa sinua ja auttaa eteenpäin !
        Sano itsellesi: Kaikki järjestyy kyllä !

        Öitä ! Palataan, toivottavasti !


      • Rauhoittavat
        ando.nella kirjoitti:

        Hyvä ystävä, jos saan niin sanoa !
        Palaan vi e l ä kirjoitukseesi. Jäi sellainen fiilis, kuten itsekin totesit, että onko nyt hyvä vieroitusajankohtaa.
        Olisi varmaan hyvä vetää henkeä ja miettiä sitä ja k a i k k e a rauhallisesti.

        Sinulla on ollut pitkä sarja eri lääkkeitä, kahdeksan ainakin ? Lyhyessä ajassa ?

        Kun seuraan kertomustasi,
        olet lopettanut noin viikko sitten Ketipinorin,
        12.4 kerrot ottaneesi viimeisen murusen citalopramia,
        Aloititko sen jälkeen Opamoxin ja yrität siis nyt sen avulla lääkkeettömäksi ?
        Nyt on 14.4.
        Olenko ymmärtänyt mitään oikein ?
        11.4 kerrot, että olet yrittänyt pärjätä pari viikkoa 3/4 Opamoxilla, mutta Ketipinorin
        lopettamisen jälkeen oireet on pahentuneet.
        Tipun kärryiltä !
        Onko tämä lääkärin ohjauksessa oleva suunnitelma lopettaa
        vai onko tarkoituksesi yrittää omin päin irti ?

        Ymmärsin kertomuksestasi, että sinulle ei ole ollut masennusta tms. mutta sairastuit (johonkin muuhun kuin psyyken sairauteen) vuosi sitten ja sinulla aloitettiin Imovane
        sairaalassa. Mikä on johtanut tähän tilanteeseen, että tiuhaan tahtiin (?) sinua on lääkitty peräperään noin kahdeksalla eri psyykenlääkkeellä ?

        Arvostat lääkäriäsi, mielestäsi hän on hyvä.
        Luottamus lääkäriin on tärkeä asia, en halua horjuttaa sitä,
        mutta kieltämättä pistää vähän epäilyttämään.

        Sanon sinulle varmuudeksi, että tämä e i ole ristikuulustelu (hahhah) jos siltä tuntuu,
        ja täällä saa jokainen kirjoittaa ihan mitä haluaa yksityisyytensä säilyttäen,
        mutta jos kirjoituksesi on yhtään ajantasainen lääkityksen suhteen, kuulostaa siltä,
        että pitäisi viheltää peli poikki ja aloittaa suunnitellusti asiantuntevan erikoislääkärin ohjauksessa pillerien alasajo, jos ja kun sitä itse haluat. Kun olet henkisesti valmis siihen.

        Hengitä muutama kerran hitaasti ja rauhallisesti !
        Ota rauhallisesti !
        Usko ja luota itseesi !
        Usko siihen, että pääset kyllä eroon lääkkeistä.
        Usko, että tervehdyt !
        Se usko ja luottamus itseesi rauhoittaa sinua ja auttaa eteenpäin !
        Sano itsellesi: Kaikki järjestyy kyllä !

        Öitä ! Palataan, toivottavasti !

        Olen joskus täällä selittänyt tilannettani ja kökköä on satanut niskaan. Yritän nyt sen laittaa mahd. Lyhyesti.

        Kesällä 2016 sain töissä ihmeellisiä huimaus/heikotus kohtauksia. Ihmettelin asiaa, mutta en huolestunut. Kesälomalla oloni oli normaali. Syksyllä sain keuhkoputkentulehduksen ja oloni romahti. Samaan aikaan ilmeni omituisia puutumista, lyhytkestoisia tosin, lihakseni kipuilivat. Jatkoin töissä, mutta olo oli kamala, huimaus oli jatkuvaa, oli väsynut ja uupunut olo, imusolmukkeet turpoilivat ympäri kroppaa. Lopulta sain paniikkikohtauksen (?) töissä.
        Lääkäri epäili minulla kaikkea lymfoomasta lähtien. Sain opamoxia ekan purkin. Sitä söin, että en ainakaan saisi kohtauksia töissä.
        Vointini ei parantunut, ravasin lääkärissä ja minulle määrättiin klotriptyliä kipuun (vuoden 2016 lopussa). Sitä söin kolme kk ja jatkoin töissä opamoxia syöden. Olo ei parantunut ja ahdistus vain kasvoi, mietin miksi en jaksa. Tässä vaiheessa söin opamoxia vain työvuoroissa. En saanut paniikkikohtauksia kertaakaan tuon yhden jälkeen.
        Menin toiselle lääkärille fyysisistä vaivoista, hän diagnosoi minulle vartissa paniikkihäiriön (minulla ei ole sitä, en ainakaan saa kohtauksia) ja määräsi citalopramia. Viikon söin, halusin tappaa itseni, tulin hulluksi ahdistuksesta, ensimmäistä kertaa tunsin itseni siis mielisairaaksi. Jouduin akuuttiin ja lopetin lääkityksen. Tällä reissulla ajauduin psykiatrian piiriin.
        Tämä oli viime vuoden keväällä. En enää käynyt töissä ja nakkasin kaikki lääkkeet kerrasta pois. Myös opamoxin. (en huomannut mitään viekkareita) Viisi viikkoa olin ilman mitään lääkettä. Vointi ei ollut hyvä, mutta jaksoin nähdä kavereita, kävin jopa baarissa ja pärjäsin kohtalaisesti. Fyysisesti en kuitenkaan voinut hyvin, minulla oli väsymystä ja lihaskipuja.
        Yhdessä vaiheessa käteni alkoi taas puutuilla ja tästä ahdistuneena otin opamoxia, olinhan viimeksikin lopettanut sen seinään.
        Psykiatri käski aloitta jonkun lääkkeen, tuli voxra. Viikon söin ja ahdistus kasvoi, Näkö hämärtyi yms. Lopetin sen. Olin taas viikon ilman rauhoittavia, nyt olo oli kuitenki huonompi. Ja viikon jälkeen palasin syömään niitä (tuli taas puutumisia). Nyt tyrkytettiin duloksetiinia. En enää uskaltanut aloittaa mitään. En kuitenkaan voinut kovin hyvin, joten sain lähetteen osastolle lääke aloitukseen. Cymbalta nostettiin siellä melkein heti 90mg, sain ihottumaa, lopetettiin. Aloitettiin escitaloprami, maha sekaisin, joten se vaihdettiin taas citalopramiin. Ja kotiutettiin. Söin sitä kotona 10-15mg 1 kk, sain kamalia sydänhakkauskohtauksia, menetin jopa tajuntani. Halusin lopettaa sen, lääkäri halusi nostaa, joten sain taas lähetteen osastolle turvalliseen annoksen nostoon. Silloin aloitettiin imovane (viime vuoden lopulla) kun en saanut ekoina öinä unta.
        Osastolääkäri halusi kuitenkin heti vaihtaa citalopramin optipariin. Sitä söin kaksi viikkoa, ahdistus kasvoi, sain akatesian ja lääkäri lopetti sen. Kaksi viikkoa olin ilman mitään viekkareissa. (rauhoittavat oli käytössä, menettivät tehoaan). Sitten aloitettin brintellix, sitä kestin 5 päivää, niin mustaa ei päässäni ole ollut. Sitten lääkitys vaihdettiin takaisin citaloprami 10mg (eli sama mikä oli ennen osastoa) ja kotiutettiin (tämän vuoden tammikuussa) . Olin todella heikossa hapessa. 7 osastoviikolla kuntoni oli täysin romahtanut. Tarvitsin 1,5 opamoxia, että sain itseni taksilla kotiin.
        Tuota citalopramia söin taas 10-15 mg maaliskuuhun, ja aloitin laskemaan sitä pois pikkuhiljaa (sydämen hakkaukset ja muutenkin outo olo) . Välillä oli nuo 80h eroon opamoxista yritykset/tolen lasku yritykset. Ehdotettiin ketipinoria, jota siis söin vain kuukauden 25-50mg/vrk. Se siis lopetettiin viikko sitten ja citalopramin vikan murusen otin pari päivää sitten. Matkalla on siis koko ajan kulkenut opamox n. 1,5 tbl ja marraskuusta imovane 7,5mg.
        Selvensiköhän tämä romaani yhtään?
        Eli matkalla on ollut noin. 6 eri psykiatria ja tämä uusin on siis määrännyt vaan nuo ketipinorit.

        Alunperin siis oli fyysisiä oireita ja ahdistusta, mutta nuo ihon polttelu, seko olot, ja muut omituiset tuntemukset iholla, aisteissa eivät olleet alunperin mukana. Eli oloni on huonontunut "hoidossa". Olen vaan miettinyt mikä osuus rauhoittavilla on olooni.
        Tuo pudotus on siis omaa ajatustani, siis siltä osin, jos se helpottaisi. Toisaalta voisin myös vaihtaa ne toisiin (en saa). Siis tällä hetkellä lääkäri ei käske pudottamaan, mutta tuolla 1,5 tbl vrk opamoxilla en kuitenkaan voi hyvin. Ja ennen viimeistä osastojaksoa käytin noin puolikkaan päivässä ja imovanesta en vielä tiennyt mitään. Nyt kuitenkin oirehdin heti kun vaikutus lakkaa, ja tästä haluaisin eroon.
        Tänään otin vain 3/4 tabletin opamoxia, ja illalla sain todella pelottavan olon. Tuntui, että sekoan juuri, ei epätodellinen, mutta ihan kuin en saisi itsestäni kiinni. Tuli ihan puskista. Imovanen otin, ja kun se ei toiminutkaan siinä ajassa kuin oletin olin jo aika epätoivoinen. Tuota en kyllä osaa yhdistää opamoxiin.


      • Rauhoittavat
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Olen joskus täällä selittänyt tilannettani ja kökköä on satanut niskaan. Yritän nyt sen laittaa mahd. Lyhyesti.

        Kesällä 2016 sain töissä ihmeellisiä huimaus/heikotus kohtauksia. Ihmettelin asiaa, mutta en huolestunut. Kesälomalla oloni oli normaali. Syksyllä sain keuhkoputkentulehduksen ja oloni romahti. Samaan aikaan ilmeni omituisia puutumista, lyhytkestoisia tosin, lihakseni kipuilivat. Jatkoin töissä, mutta olo oli kamala, huimaus oli jatkuvaa, oli väsynut ja uupunut olo, imusolmukkeet turpoilivat ympäri kroppaa. Lopulta sain paniikkikohtauksen (?) töissä.
        Lääkäri epäili minulla kaikkea lymfoomasta lähtien. Sain opamoxia ekan purkin. Sitä söin, että en ainakaan saisi kohtauksia töissä.
        Vointini ei parantunut, ravasin lääkärissä ja minulle määrättiin klotriptyliä kipuun (vuoden 2016 lopussa). Sitä söin kolme kk ja jatkoin töissä opamoxia syöden. Olo ei parantunut ja ahdistus vain kasvoi, mietin miksi en jaksa. Tässä vaiheessa söin opamoxia vain työvuoroissa. En saanut paniikkikohtauksia kertaakaan tuon yhden jälkeen.
        Menin toiselle lääkärille fyysisistä vaivoista, hän diagnosoi minulle vartissa paniikkihäiriön (minulla ei ole sitä, en ainakaan saa kohtauksia) ja määräsi citalopramia. Viikon söin, halusin tappaa itseni, tulin hulluksi ahdistuksesta, ensimmäistä kertaa tunsin itseni siis mielisairaaksi. Jouduin akuuttiin ja lopetin lääkityksen. Tällä reissulla ajauduin psykiatrian piiriin.
        Tämä oli viime vuoden keväällä. En enää käynyt töissä ja nakkasin kaikki lääkkeet kerrasta pois. Myös opamoxin. (en huomannut mitään viekkareita) Viisi viikkoa olin ilman mitään lääkettä. Vointi ei ollut hyvä, mutta jaksoin nähdä kavereita, kävin jopa baarissa ja pärjäsin kohtalaisesti. Fyysisesti en kuitenkaan voinut hyvin, minulla oli väsymystä ja lihaskipuja.
        Yhdessä vaiheessa käteni alkoi taas puutuilla ja tästä ahdistuneena otin opamoxia, olinhan viimeksikin lopettanut sen seinään.
        Psykiatri käski aloitta jonkun lääkkeen, tuli voxra. Viikon söin ja ahdistus kasvoi, Näkö hämärtyi yms. Lopetin sen. Olin taas viikon ilman rauhoittavia, nyt olo oli kuitenki huonompi. Ja viikon jälkeen palasin syömään niitä (tuli taas puutumisia). Nyt tyrkytettiin duloksetiinia. En enää uskaltanut aloittaa mitään. En kuitenkaan voinut kovin hyvin, joten sain lähetteen osastolle lääke aloitukseen. Cymbalta nostettiin siellä melkein heti 90mg, sain ihottumaa, lopetettiin. Aloitettiin escitaloprami, maha sekaisin, joten se vaihdettiin taas citalopramiin. Ja kotiutettiin. Söin sitä kotona 10-15mg 1 kk, sain kamalia sydänhakkauskohtauksia, menetin jopa tajuntani. Halusin lopettaa sen, lääkäri halusi nostaa, joten sain taas lähetteen osastolle turvalliseen annoksen nostoon. Silloin aloitettiin imovane (viime vuoden lopulla) kun en saanut ekoina öinä unta.
        Osastolääkäri halusi kuitenkin heti vaihtaa citalopramin optipariin. Sitä söin kaksi viikkoa, ahdistus kasvoi, sain akatesian ja lääkäri lopetti sen. Kaksi viikkoa olin ilman mitään viekkareissa. (rauhoittavat oli käytössä, menettivät tehoaan). Sitten aloitettin brintellix, sitä kestin 5 päivää, niin mustaa ei päässäni ole ollut. Sitten lääkitys vaihdettiin takaisin citaloprami 10mg (eli sama mikä oli ennen osastoa) ja kotiutettiin (tämän vuoden tammikuussa) . Olin todella heikossa hapessa. 7 osastoviikolla kuntoni oli täysin romahtanut. Tarvitsin 1,5 opamoxia, että sain itseni taksilla kotiin.
        Tuota citalopramia söin taas 10-15 mg maaliskuuhun, ja aloitin laskemaan sitä pois pikkuhiljaa (sydämen hakkaukset ja muutenkin outo olo) . Välillä oli nuo 80h eroon opamoxista yritykset/tolen lasku yritykset. Ehdotettiin ketipinoria, jota siis söin vain kuukauden 25-50mg/vrk. Se siis lopetettiin viikko sitten ja citalopramin vikan murusen otin pari päivää sitten. Matkalla on siis koko ajan kulkenut opamox n. 1,5 tbl ja marraskuusta imovane 7,5mg.
        Selvensiköhän tämä romaani yhtään?
        Eli matkalla on ollut noin. 6 eri psykiatria ja tämä uusin on siis määrännyt vaan nuo ketipinorit.

        Alunperin siis oli fyysisiä oireita ja ahdistusta, mutta nuo ihon polttelu, seko olot, ja muut omituiset tuntemukset iholla, aisteissa eivät olleet alunperin mukana. Eli oloni on huonontunut "hoidossa". Olen vaan miettinyt mikä osuus rauhoittavilla on olooni.
        Tuo pudotus on siis omaa ajatustani, siis siltä osin, jos se helpottaisi. Toisaalta voisin myös vaihtaa ne toisiin (en saa). Siis tällä hetkellä lääkäri ei käske pudottamaan, mutta tuolla 1,5 tbl vrk opamoxilla en kuitenkaan voi hyvin. Ja ennen viimeistä osastojaksoa käytin noin puolikkaan päivässä ja imovanesta en vielä tiennyt mitään. Nyt kuitenkin oirehdin heti kun vaikutus lakkaa, ja tästä haluaisin eroon.
        Tänään otin vain 3/4 tabletin opamoxia, ja illalla sain todella pelottavan olon. Tuntui, että sekoan juuri, ei epätodellinen, mutta ihan kuin en saisi itsestäni kiinni. Tuli ihan puskista. Imovanen otin, ja kun se ei toiminutkaan siinä ajassa kuin oletin olin jo aika epätoivoinen. Tuota en kyllä osaa yhdistää opamoxiin.

        Tuosta tuli aika sekava romaani. Anteeksi.
        Kiitoksia Kannustuksesta! Loppui rivit kesken.
        Tuota kaverijuttua olen miettinyt, en vaan saa itseäni ottamaan yhteyttä. Aina ajattelen, "että sitten kun voin paremmin". Eräs ystäväni pyysi baariin tänään, oli täysi yllätys. Onneksi hänelle riitti selitykseksi, etten voi hyvin. Hänellä on itselläänkin mielenterveyshistoriaa, mutta erilaista kuin minulla.

        Jotenkin tuntuu itsekkäältä selittää tässä näitä omia juttujani. Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan miten omituisia oloja itselläsi on ollut. Meillä lääkeherkillä niitä ilmeisesti esiintyy. Osastolla ollessani huomasin mitä "lasten annoksia" syön. Taitaa olla niin, että mitä vahvemmat dropit sitä vähemmän niitä haittoja huomaa tms. Tai sitten jotkut ovat vain herkempiä. On minua syytetty siitäkin, että kuuntelen liikaa kehoa ja keksin haittoja, mutta kyllä minä ne oikeasti tunnen ja koen.


      • ando.nella
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Tuosta tuli aika sekava romaani. Anteeksi.
        Kiitoksia Kannustuksesta! Loppui rivit kesken.
        Tuota kaverijuttua olen miettinyt, en vaan saa itseäni ottamaan yhteyttä. Aina ajattelen, "että sitten kun voin paremmin". Eräs ystäväni pyysi baariin tänään, oli täysi yllätys. Onneksi hänelle riitti selitykseksi, etten voi hyvin. Hänellä on itselläänkin mielenterveyshistoriaa, mutta erilaista kuin minulla.

        Jotenkin tuntuu itsekkäältä selittää tässä näitä omia juttujani. Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan miten omituisia oloja itselläsi on ollut. Meillä lääkeherkillä niitä ilmeisesti esiintyy. Osastolla ollessani huomasin mitä "lasten annoksia" syön. Taitaa olla niin, että mitä vahvemmat dropit sitä vähemmän niitä haittoja huomaa tms. Tai sitten jotkut ovat vain herkempiä. On minua syytetty siitäkin, että kuuntelen liikaa kehoa ja keksin haittoja, mutta kyllä minä ne oikeasti tunnen ja koen.

        Hyvät huomenet ! Kiitos kun jaksoit kirjoittaa ! Aamiaista vasta aloittelen, palaan myöhemmin
        tänne, mutta sen verran kommentoin nyt jo viimeistä lausettasi, että niinhän meille sanotaan, että me "kuuntelemme ja tarkkailemme liikaa itseämme, kuvittelemme oireita, joita ei oikeasti ole".
        Se on loukkaavaa vähättelyä, mistä toinen ihminen voi muka paremmin tietää, mitä toinen tuntee ja kokee !? Tuntemuksemme ovat ihan aitoja.
        Toivotan sinulle mukavaa päivänalkua !
        Muista: Luota itseesi, tulet selviämään !


      • ando.nella
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Tuosta tuli aika sekava romaani. Anteeksi.
        Kiitoksia Kannustuksesta! Loppui rivit kesken.
        Tuota kaverijuttua olen miettinyt, en vaan saa itseäni ottamaan yhteyttä. Aina ajattelen, "että sitten kun voin paremmin". Eräs ystäväni pyysi baariin tänään, oli täysi yllätys. Onneksi hänelle riitti selitykseksi, etten voi hyvin. Hänellä on itselläänkin mielenterveyshistoriaa, mutta erilaista kuin minulla.

        Jotenkin tuntuu itsekkäältä selittää tässä näitä omia juttujani. Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan miten omituisia oloja itselläsi on ollut. Meillä lääkeherkillä niitä ilmeisesti esiintyy. Osastolla ollessani huomasin mitä "lasten annoksia" syön. Taitaa olla niin, että mitä vahvemmat dropit sitä vähemmän niitä haittoja huomaa tms. Tai sitten jotkut ovat vain herkempiä. On minua syytetty siitäkin, että kuuntelen liikaa kehoa ja keksin haittoja, mutta kyllä minä ne oikeasti tunnen ja koen.

        Hei ! Sinun tarinasi vetää sanattomaksi. Ihan hiljaiseksi. Kuinka kamalaa ihmisellä voikaan olla. Päässäni ei synny yhtään ajatusta. Olen mykistynyt. Tiedän minkälaista noitten oireitten kanssa pahimmillaan on olla ja elää.

        Ei tule mitään muuta mieleen kuin, että jos jollakin lääkkeellä saisit oireet vähenemään, henkistä tasapainoa takaisin ja vakaamman olon joksikin aikaa, niin olisikohan sitten helpompi aloittaa vierotus ?
        Ongelma on vain se, että mikään lääke ei sovi sinulle ja tuskinpa enää yhtään uutta voi ottaa käyttöön.
        Eli toiseksi vaihtoehdoksi jää kaiken lääkityksen lopettaminen, mutta m i t e n ?
        Sehän on ydinkysymys.
        Oikea lääkäri pitää löytää.
        Ei mikään "pillerinjakoautomaatti" kuten entiset, vaan sellainen joka perehtyy syvällisesti sinuun, sinun tapaukseesi !

        Mikä muu se voisi olla kuin nuo lääkkeet ja niitten alituinen vaihto, mikä olisi sotkenut kaiken ja aiheuttaa ihan kauheita oloja ?
        Tuon rumban jälkeen itse tietäisin tuskin enää nimeäni !

        Sinä ja minä taidetaan olla erikoisen herkkiä psyykenlääkkeille ?

        Pahimpina vieroituspäivien hetkinä otin 1-2 mg Imovanea, lääkärin kielloista huolimatta.
        En milligrammaakaan enempää ottanut, enkä kehota ketään ottamaan yhtään.
        Tähtäimessä oli vain se, että vaikka kuinka kamalaa olisi, lopussa häämöttää parempi olo.
        En voinut kestää enää sitä Opamox-olotilaa.

        Ajattelin kyllä pahimmassa vaiheessa joka päivä ja joskus alituiseen, olenko menossa psykoosiin ja joudunko mielisairaalaan, jossa minuun pumpataan vielä enemmän lääkettä
        enkä selviä koskaan ulos sieltä.
        Ei saisi varmaan kirjoittakaan kokemuksistaan näin todenmukaisesti,
        se voi aiheuttaa turhaa pelkoa muissa, joille vierottuminen sujuu hyvin.
        Olisi kiva lukea niitä tarinoita !

        Yö sitten loppujen lopuksi aina pelasti minut siltä päivien piinalta ja piti takoa päähänsä että jokainen päivä on parempaan päin, mutta vieroituksen ei kuuluisi olla niin kamalaa.
        Olen ymmärtänyt, että jos vieroitus toteutetaan oikein, oireet eivät ole kestämättömiä eivätkä tee ihmistä hulluksi sentään.

        Voikohan vieroitukseen päästä sairaalaan ?
        Sinun tapauksessasi sinun sairaalasi ei taitaisi osata sinua auttaa ?
        Kuulostaa siltä, että ainakaan tähän mennessä ei ole mennyt kovin hyvin.

        Miten sinulla on tänään mennyt ?
        Toivon kaikkea hyvää sinulle !
        Edes muutaman hetken päivässä, jolloin olisit lähellä mielenrauhaa kaikesta huolimatta !


      • ando.nella
        ando.nella kirjoitti:

        Hei ! Sinun tarinasi vetää sanattomaksi. Ihan hiljaiseksi. Kuinka kamalaa ihmisellä voikaan olla. Päässäni ei synny yhtään ajatusta. Olen mykistynyt. Tiedän minkälaista noitten oireitten kanssa pahimmillaan on olla ja elää.

        Ei tule mitään muuta mieleen kuin, että jos jollakin lääkkeellä saisit oireet vähenemään, henkistä tasapainoa takaisin ja vakaamman olon joksikin aikaa, niin olisikohan sitten helpompi aloittaa vierotus ?
        Ongelma on vain se, että mikään lääke ei sovi sinulle ja tuskinpa enää yhtään uutta voi ottaa käyttöön.
        Eli toiseksi vaihtoehdoksi jää kaiken lääkityksen lopettaminen, mutta m i t e n ?
        Sehän on ydinkysymys.
        Oikea lääkäri pitää löytää.
        Ei mikään "pillerinjakoautomaatti" kuten entiset, vaan sellainen joka perehtyy syvällisesti sinuun, sinun tapaukseesi !

        Mikä muu se voisi olla kuin nuo lääkkeet ja niitten alituinen vaihto, mikä olisi sotkenut kaiken ja aiheuttaa ihan kauheita oloja ?
        Tuon rumban jälkeen itse tietäisin tuskin enää nimeäni !

        Sinä ja minä taidetaan olla erikoisen herkkiä psyykenlääkkeille ?

        Pahimpina vieroituspäivien hetkinä otin 1-2 mg Imovanea, lääkärin kielloista huolimatta.
        En milligrammaakaan enempää ottanut, enkä kehota ketään ottamaan yhtään.
        Tähtäimessä oli vain se, että vaikka kuinka kamalaa olisi, lopussa häämöttää parempi olo.
        En voinut kestää enää sitä Opamox-olotilaa.

        Ajattelin kyllä pahimmassa vaiheessa joka päivä ja joskus alituiseen, olenko menossa psykoosiin ja joudunko mielisairaalaan, jossa minuun pumpataan vielä enemmän lääkettä
        enkä selviä koskaan ulos sieltä.
        Ei saisi varmaan kirjoittakaan kokemuksistaan näin todenmukaisesti,
        se voi aiheuttaa turhaa pelkoa muissa, joille vierottuminen sujuu hyvin.
        Olisi kiva lukea niitä tarinoita !

        Yö sitten loppujen lopuksi aina pelasti minut siltä päivien piinalta ja piti takoa päähänsä että jokainen päivä on parempaan päin, mutta vieroituksen ei kuuluisi olla niin kamalaa.
        Olen ymmärtänyt, että jos vieroitus toteutetaan oikein, oireet eivät ole kestämättömiä eivätkä tee ihmistä hulluksi sentään.

        Voikohan vieroitukseen päästä sairaalaan ?
        Sinun tapauksessasi sinun sairaalasi ei taitaisi osata sinua auttaa ?
        Kuulostaa siltä, että ainakaan tähän mennessä ei ole mennyt kovin hyvin.

        Miten sinulla on tänään mennyt ?
        Toivon kaikkea hyvää sinulle !
        Edes muutaman hetken päivässä, jolloin olisit lähellä mielenrauhaa kaikesta huolimatta !

        Hei ! Vielä sen verran, että voisiko pudotus kokonaisesta 3/4:aan olla liian suuri jollekin henkilölle ? Esimerkiksi sinun kohdallasi ?
        Olen lukenut täältä, että jotkut on pyrkineet vähentämään vain noin 1mg kerrallaan
        sikäli kun onnistuu nirhimään pilleristä sen verran pois, puolikkaasta sen saa nirhittyä ?
        Vähentämiseen kannattaa valmistautua niin että se voi ja se saa kestää kuukausia.
        Ei oikein uskalla maallikkona sanoa mitään. Se on kai ilmeistä, että kaikki lääkkeet ei sovi
        kaikille ollenkaan.
        Itsestäni tuntuu, että minulla on joku "neurologinen(kin)" vika päässä, koska psyykenlääkkeitten vaikutus on niin kauhean epämiellyttävä.
        En tietenkään odottanutkaan, että normaali olo tulisikaan niitten avulla, mutta oli yllätys
        kuinka huono olo oli.
        Toisenlaisiakin kertomuksia on kuullut ja lukenut.
        Tsemppiä !
        Rauhallista yötä !


      • Rauhoittavat

        Eilen en jaksanut kirjoittaa mitään, olo oli niin kamala (sorruin ottamaan jopa 2,5mg citalopramia). Päässä outo paine ja muutenkin jotenkin poissaoleva, robottimainen "sielunsa menettänyt" olo. Jotenkin tunteeton (vaikea selittää), en pystynyt edes itkemään. Tämä kauhistutti, pelkäsin, että nyt sekoan tai joku ssri/neurolepti viekkari on laukaissut anhedonian. Tänään illalla kuitenkin itkin sydämeni kyllyydestä, joten ehkäpä ei kuitenkaan. Ketipinorin kanssa tuli pariin otteeseen noita oloja, siinä yksi syy miksi halusin sen lopettaa.

        Näin tänään lääkäriäni. Hän mietti, että jos haluan voisi ehkä aloittaa Abilifyn tai lyrican. En oikein tiedä mitä ajatella. Opamoxia ei suostu edelleenkään vaihtamaan ja piti hyvänä sitä, että olen syönyt sitä vähemmän. Yritin kyllä selittää, että osaltaan se johtuu siitä, että en saa illalla unta ja jos herään joskus yhden kahden maissa niin selviän pienemmällä määrällä kuin jos herään aamukuudelta, kuten tänään. Kun voin siis ottaa imovanea kymmenen maissa. Ei oikein ymmärtänyt tätä, vaikka mielestäni täysin loogista. Sain propralia ja tänään kaupassa käydessäni hikoilin kuin pieni possu ja sydänkin hakkasi 120 kun kotiin pääsin. Tiedä sitten noista annostuksista ja vaikutus ajoista..

        Olen tuon rauhoittavan kanssa vähän kahden vaiheilla. Toisaalta haluaisin lopettaa ja toisaalta vaihtaa/kokeilla; jo senkin takia, että haluaisin ottaa paremmin selvää mitkä fyysisistä oireistani mahdollisesti johtuisivat ahdistuksesta. Jos oloni olisikin normaali ensimmäisen kerran puoleentoista vuoteen! Opamoxin annoksen nostoa en koe ratkaisuksi, sillä en normaalia oloa saavuta millään. Tämä tämänhetkinen tilannekaan ei ole hyvä millään tavalla. Minulla ei muuten imovanen muruset vaikuta mitään, testasin. Ei tuo puolikas opamoxikaan juuri mitään sano, 3/4 jo tehoaa jotenkin, siis kerta-annoksena.

        Olen miettinyt tuota osastoa lähes päivittäin. Sen tiedän, että vieroitukseen sinne ei luultavasti oteta, ellei sitten aloita jotain uutta lääkettä tilalle (onhan tässä vielä moklobemidi ja agomelatiini kokeilematta, hah) . Ehkä päiväksi pariksi pääsisi, mutta aika pian näytetään ovea, hoito kun on niin lääke keskeistä. Itse olin siellä sen 7 viikkoa, joka siis on todella pitkä aika, juuri sen lääkevaihtelun takia. Kotiutuminen ei siis tapahtunut voinnin mukaan. Jos olisin alkanut vielä Risperidonia kokeilemaan olisin luultavasti saanut jäädä pidemmäksi aikaa. Vapaaehtoisessa hoidossa ei siis pakoteta mitään syömään, ovi vaan käy aika äkkiä, jos kieltäytyy lääkkeistä. Ja asenne on aika pitkälti "lääkeaine on jo poistunut kropasta, ei se enää mitään vaikuta". Tosin yksi hoitaja sanoi minulle suoraan, että hänestä tuossa jatkuvassa lääkkeen vaihdossa ei ole mitään järkeä ja olo voi vaan huonontua. Bless him.

        En halua, että tulee mitään paineita vastailla, on vaan helpottavaa kokea, ettei ole ainoa laatuaan ja että asiat voivat parantuakin. Toivo kai se on tärkein asia, joka ihmisen pitää elämässä kiinni. Tuo "kuinka kamalaa voikaan olla" kommentti sai taas silmät vettymään, tuli sellainen tunne, että joku jollakin tasolla ymmärtää miten vaikeaa tämä on ollut. Usein saan vain kommentteja "jos lääkkeet kerran vain huonontaa oloa niin lopeta ne!". Olisikin niin yksinkertaista. Tähän jotenkin hukkuu, kun ei tiedä enää yhtään mikä johtuu mistäkin. Ainut asia, jonka tiedän on, että alkuperäiseen oirekuvaani ei kuulunut näön hämärtyminen,ihon polttelu ja muut tuntohäiriöt, sekoamisen tunteet,mielenterveyden epäileminen, Jatkuva 24/7 "huimaus" ts.epävakaa olo yms. Eikä tarve opamoxille.


      • ando.nella
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Eilen en jaksanut kirjoittaa mitään, olo oli niin kamala (sorruin ottamaan jopa 2,5mg citalopramia). Päässä outo paine ja muutenkin jotenkin poissaoleva, robottimainen "sielunsa menettänyt" olo. Jotenkin tunteeton (vaikea selittää), en pystynyt edes itkemään. Tämä kauhistutti, pelkäsin, että nyt sekoan tai joku ssri/neurolepti viekkari on laukaissut anhedonian. Tänään illalla kuitenkin itkin sydämeni kyllyydestä, joten ehkäpä ei kuitenkaan. Ketipinorin kanssa tuli pariin otteeseen noita oloja, siinä yksi syy miksi halusin sen lopettaa.

        Näin tänään lääkäriäni. Hän mietti, että jos haluan voisi ehkä aloittaa Abilifyn tai lyrican. En oikein tiedä mitä ajatella. Opamoxia ei suostu edelleenkään vaihtamaan ja piti hyvänä sitä, että olen syönyt sitä vähemmän. Yritin kyllä selittää, että osaltaan se johtuu siitä, että en saa illalla unta ja jos herään joskus yhden kahden maissa niin selviän pienemmällä määrällä kuin jos herään aamukuudelta, kuten tänään. Kun voin siis ottaa imovanea kymmenen maissa. Ei oikein ymmärtänyt tätä, vaikka mielestäni täysin loogista. Sain propralia ja tänään kaupassa käydessäni hikoilin kuin pieni possu ja sydänkin hakkasi 120 kun kotiin pääsin. Tiedä sitten noista annostuksista ja vaikutus ajoista..

        Olen tuon rauhoittavan kanssa vähän kahden vaiheilla. Toisaalta haluaisin lopettaa ja toisaalta vaihtaa/kokeilla; jo senkin takia, että haluaisin ottaa paremmin selvää mitkä fyysisistä oireistani mahdollisesti johtuisivat ahdistuksesta. Jos oloni olisikin normaali ensimmäisen kerran puoleentoista vuoteen! Opamoxin annoksen nostoa en koe ratkaisuksi, sillä en normaalia oloa saavuta millään. Tämä tämänhetkinen tilannekaan ei ole hyvä millään tavalla. Minulla ei muuten imovanen muruset vaikuta mitään, testasin. Ei tuo puolikas opamoxikaan juuri mitään sano, 3/4 jo tehoaa jotenkin, siis kerta-annoksena.

        Olen miettinyt tuota osastoa lähes päivittäin. Sen tiedän, että vieroitukseen sinne ei luultavasti oteta, ellei sitten aloita jotain uutta lääkettä tilalle (onhan tässä vielä moklobemidi ja agomelatiini kokeilematta, hah) . Ehkä päiväksi pariksi pääsisi, mutta aika pian näytetään ovea, hoito kun on niin lääke keskeistä. Itse olin siellä sen 7 viikkoa, joka siis on todella pitkä aika, juuri sen lääkevaihtelun takia. Kotiutuminen ei siis tapahtunut voinnin mukaan. Jos olisin alkanut vielä Risperidonia kokeilemaan olisin luultavasti saanut jäädä pidemmäksi aikaa. Vapaaehtoisessa hoidossa ei siis pakoteta mitään syömään, ovi vaan käy aika äkkiä, jos kieltäytyy lääkkeistä. Ja asenne on aika pitkälti "lääkeaine on jo poistunut kropasta, ei se enää mitään vaikuta". Tosin yksi hoitaja sanoi minulle suoraan, että hänestä tuossa jatkuvassa lääkkeen vaihdossa ei ole mitään järkeä ja olo voi vaan huonontua. Bless him.

        En halua, että tulee mitään paineita vastailla, on vaan helpottavaa kokea, ettei ole ainoa laatuaan ja että asiat voivat parantuakin. Toivo kai se on tärkein asia, joka ihmisen pitää elämässä kiinni. Tuo "kuinka kamalaa voikaan olla" kommentti sai taas silmät vettymään, tuli sellainen tunne, että joku jollakin tasolla ymmärtää miten vaikeaa tämä on ollut. Usein saan vain kommentteja "jos lääkkeet kerran vain huonontaa oloa niin lopeta ne!". Olisikin niin yksinkertaista. Tähän jotenkin hukkuu, kun ei tiedä enää yhtään mikä johtuu mistäkin. Ainut asia, jonka tiedän on, että alkuperäiseen oirekuvaani ei kuulunut näön hämärtyminen,ihon polttelu ja muut tuntohäiriöt, sekoamisen tunteet,mielenterveyden epäileminen, Jatkuva 24/7 "huimaus" ts.epävakaa olo yms. Eikä tarve opamoxille.

        Hei ! Voit lohduttaa itseäsi, kyllä sinun olosi tulevat paranemaan ! Se vaatii vain paljon päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä kestää vieroituksen huonoja oloja.
        Kun laskee annosta vain hitusen kerrallaan on helpompaa, sen olet saanut lukeakin täällä.

        Eiköhän se parhaiten onnistu niin kuin nyt teetkin, että pysyttelet yhdessä lääkkeessä ja vähentelet sitä hyvin hitaasti. Olet saanut monilta hyviä neuvoja täältä.
        Muitten lääkkeitten sekoittaminen Opamoxin rinnalle yks kaks ei paranna tilannetta, päinvastoin. Tiedän, että tiedät sen, sitä vaan hätääntyy kauheasti ja harkitsematta nappasee jonkun pillerin hätäpäissään. Ymmärrän sen tilanteen, mutta ei sekään maailmaa kaada.

        Oletko pystynyt jonkun verran psyykkaamaan itseäsi kuitenkin, että menet Opamoxilla eteenpäin ?

        Niihin oireisiin todellakin hukkuu. Pahimmillaan ne sekoittaa ihmisen henkisesti ja tulee äkillisiä pelkotilojakin ym. ja miettii, miksi minä en saa elää normaalielämää normaalikunnossa ???

        Kun minulla oli vierotuksen aikana "sekovaiheita", paljon kummallisia oireita, niin pakotin ajatukseni siihen tulevaisuuteen, kun olen irti pillereistä ja voin paremmin tai hyvin !
        Hoin itselleni ja taoin päähäni, että nyt on aika kauheaa, mutta mitä sitkeämmin kestän tätä vähennystä, sen nopeammin se hyvä aika tulee.
        En mennyt takaisinpäin, en satunnaisesti lisännyt annosta yhtään, purin hammasta yhteen ja päätin kestää.
        Hirtehisesti ajattelin, että en tähän kuitenkaan kuole, vaikka lähes siltä tuntuu. !!!

        Luin asiantuntijoitten varoituksia, että kun olet vähentänyt, ei saa missään nimessä kertaakaan nostaa takaisin entiselle tasolle, se jojo-liike pilaa vierotuksen ja pitkittää sitä vaan. Jonkun "lisäpillerin" otto siihen väliin paniikissa tekee saman.

        Tilannetta on vaikea hallita, mutta kyllä sinä pysty siihen ! Sinä pystyt, usko itseesi !
        Huippupaha hetki saattaa kestää vain vähän aikaa.
        Manasin itsekseni, että "tää on nyt tätä, tää pirun lääke tekee tämän minulle, mutta e n anna sen voittaa itseäni !!!" Päästelin yksikseni ärräpäitä perään ja nauroinkin jo itselleni,
        että "herranjumala mitä hulluntouhua", todellakin !

        Kaikki keinot mitä keksii pysyäkseen ruodussa vieroituksen suhteen, on sallittuja !

        Minäkin otan joskus Propralia tykytykseen. Vain 1/4 osa pillerin kerrallaan, kun uumoilen että sydän voi alkaa riehua kohta. Yritän ennakoida, etten päästäisi sitä tykytystä päälle.
        Propralin vaikutus ei tule nopeasti, ehkä puolen tunnin-tunnin päästä. Joskus tarvitsen vain sen yhden 1/4. Sydän voi rauhoittua siitä loppupäiväksi.
        Jos ei se 1/4 auta, otan toisen vähän myöhemmin. Se riittää minulle, vaikka lääkärin yleisohje on enemmän. Kannattaa kokeilla, mikä on sopiva annos. Ehkä Propralin vaikutus kestää 6-8 tuntia, en ole varma. Koska minulla on alhainen verenpaine, en ota Propralia koskaan illalla. Yöllä syke laskee muutenkin vähän "liian" alas.

        Kaikkea hyvää taas sinulle eteenpäin !
        Miten sinulla on mennyt ?


      • ando.nella
        ando.nella kirjoitti:

        Hei ! Voit lohduttaa itseäsi, kyllä sinun olosi tulevat paranemaan ! Se vaatii vain paljon päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä kestää vieroituksen huonoja oloja.
        Kun laskee annosta vain hitusen kerrallaan on helpompaa, sen olet saanut lukeakin täällä.

        Eiköhän se parhaiten onnistu niin kuin nyt teetkin, että pysyttelet yhdessä lääkkeessä ja vähentelet sitä hyvin hitaasti. Olet saanut monilta hyviä neuvoja täältä.
        Muitten lääkkeitten sekoittaminen Opamoxin rinnalle yks kaks ei paranna tilannetta, päinvastoin. Tiedän, että tiedät sen, sitä vaan hätääntyy kauheasti ja harkitsematta nappasee jonkun pillerin hätäpäissään. Ymmärrän sen tilanteen, mutta ei sekään maailmaa kaada.

        Oletko pystynyt jonkun verran psyykkaamaan itseäsi kuitenkin, että menet Opamoxilla eteenpäin ?

        Niihin oireisiin todellakin hukkuu. Pahimmillaan ne sekoittaa ihmisen henkisesti ja tulee äkillisiä pelkotilojakin ym. ja miettii, miksi minä en saa elää normaalielämää normaalikunnossa ???

        Kun minulla oli vierotuksen aikana "sekovaiheita", paljon kummallisia oireita, niin pakotin ajatukseni siihen tulevaisuuteen, kun olen irti pillereistä ja voin paremmin tai hyvin !
        Hoin itselleni ja taoin päähäni, että nyt on aika kauheaa, mutta mitä sitkeämmin kestän tätä vähennystä, sen nopeammin se hyvä aika tulee.
        En mennyt takaisinpäin, en satunnaisesti lisännyt annosta yhtään, purin hammasta yhteen ja päätin kestää.
        Hirtehisesti ajattelin, että en tähän kuitenkaan kuole, vaikka lähes siltä tuntuu. !!!

        Luin asiantuntijoitten varoituksia, että kun olet vähentänyt, ei saa missään nimessä kertaakaan nostaa takaisin entiselle tasolle, se jojo-liike pilaa vierotuksen ja pitkittää sitä vaan. Jonkun "lisäpillerin" otto siihen väliin paniikissa tekee saman.

        Tilannetta on vaikea hallita, mutta kyllä sinä pysty siihen ! Sinä pystyt, usko itseesi !
        Huippupaha hetki saattaa kestää vain vähän aikaa.
        Manasin itsekseni, että "tää on nyt tätä, tää pirun lääke tekee tämän minulle, mutta e n anna sen voittaa itseäni !!!" Päästelin yksikseni ärräpäitä perään ja nauroinkin jo itselleni,
        että "herranjumala mitä hulluntouhua", todellakin !

        Kaikki keinot mitä keksii pysyäkseen ruodussa vieroituksen suhteen, on sallittuja !

        Minäkin otan joskus Propralia tykytykseen. Vain 1/4 osa pillerin kerrallaan, kun uumoilen että sydän voi alkaa riehua kohta. Yritän ennakoida, etten päästäisi sitä tykytystä päälle.
        Propralin vaikutus ei tule nopeasti, ehkä puolen tunnin-tunnin päästä. Joskus tarvitsen vain sen yhden 1/4. Sydän voi rauhoittua siitä loppupäiväksi.
        Jos ei se 1/4 auta, otan toisen vähän myöhemmin. Se riittää minulle, vaikka lääkärin yleisohje on enemmän. Kannattaa kokeilla, mikä on sopiva annos. Ehkä Propralin vaikutus kestää 6-8 tuntia, en ole varma. Koska minulla on alhainen verenpaine, en ota Propralia koskaan illalla. Yöllä syke laskee muutenkin vähän "liian" alas.

        Kaikkea hyvää taas sinulle eteenpäin !
        Miten sinulla on mennyt ?

        Ajatusvirheen haluan korjata: Ystävälliset ihmiset kirjoittavat omista kokemuksistaan ja
        niistä v o i ottaa neuvoja ja vinkkejä itselleen.
        Kukaan ei tietenkään neuvo eikä voi neuvoa ketään.
        Jokainen on yksilö tässäkin asiassa.
        Mahdollisimman mukavaa päivää sinulle !


      • Rauhoittavat

        Vähän taukoa on pitänyt. Lääkäri suositteli osastojaksoa (itsetuhoiset ajatukset) , ja täällä sitten menee lyrica 50mg ja temesta kolmekertaa päivässä. Pask. Bentso vaikuttaa ehkä sen kaks tuntia, mutta opamoxia en enää saa. Jos tuon suhteuttaisi opamoxisi niin 105mg/pvä. Ihan järkkyä. Itse enemmin söisin opamoxia vaikka sen 45mg/vrk.


      • ando.nella
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Vähän taukoa on pitänyt. Lääkäri suositteli osastojaksoa (itsetuhoiset ajatukset) , ja täällä sitten menee lyrica 50mg ja temesta kolmekertaa päivässä. Pask. Bentso vaikuttaa ehkä sen kaks tuntia, mutta opamoxia en enää saa. Jos tuon suhteuttaisi opamoxisi niin 105mg/pvä. Ihan järkkyä. Itse enemmin söisin opamoxia vaikka sen 45mg/vrk.

        Hei pitkästä aikaa ! En tiedä mitä oikein sanoisin, mutta mukava joka tapauksessa kuulla sinusta ja tietää että olet hoidossa, vaikka paremminkin olisi voinut mennä. Lääkitys kuulostaa paljolta, vaikka en ole expertti arvioimaan sitä ollenkaan.
        Mikä olosi on noilla lääkkeillä ja annoksilla ja kauankohan niillä mennään eteenpäin ?
        Onko sinulla minkäänlaista keskusteluapua tai terapiaa ?
        Toivotan sinulle mitä parhainta vointia olosuhteissasi !
        Kyllä sinä siitä "nouset" !!!
        Usko edelleenkin siihen !
        Päivä kerrallaan eteenpäin !
        Lämpimiä halauksia sinulle !


    • Nkkkghykk

      Neuvona vielä että jokainen omallatavallaan. Minulle jälkeenpäinkin opamax oli hyvä lääke ja ilman sitä ssri lääkärin olisi jäänyt kesken. Jos joku lähtee tuolle lomaa ahdistislinhalle niin noina lomapäivinä käytin normi eli isoja annoksia. Sopi minulle. Se mikä vielä täytyy sanoa opamax oli minulle kohtuu väsyttävä eli tehokas en missään nimessä opamoxia jälkeen ollut.

      • pattikurkku

        Ai lääkekokeilu sekoilu palsta ?
        Siitä saamme "kiittää" lääkäreitä joilla on ainakin noin 10 vuotta alan opiskelua, lopputuloksena että osa potilaista on oireittensa kanssa vaikeuksissa tai aivan tuuliajolla.


      • pattik
        pattikurkku kirjoitti:

        Ai lääkekokeilu sekoilu palsta ?
        Siitä saamme "kiittää" lääkäreitä joilla on ainakin noin 10 vuotta alan opiskelua, lopputuloksena että osa potilaista on oireittensa kanssa vaikeuksissa tai aivan tuuliajolla.

        Sorit !
        Kommentti piti mennä elämäHallintaanitse-kirjoittajalle !


    • elämäHallintaanItse

      Kun monivaivaisena toimintarajoitteesena kroonisena kipupotilaana lukee tälläistä lääkekokeilu sekoilu palstaa niin tulee mieleen, että olisitte tyytyväisiä elämäänne jos olette fyysisesti terve.
      Valitatte helposti asioista. Itse vaihtaisin kipujen tilalle vaikka depression,paniikki, jännitys häiriön tai diabeteksen heh, koska olen jo iäkäs, koska sitä voi oppia hallitsemaan ilman lääkkeitä. Jotkut vain pystyy elämään ilman tupakkaa,viinaa,tai mielen lääkkeitä ja hallitsemaan elämän vaikeat tilanteet. Kipujen takia olen joutunut käyttämään 5mg diatsepamia iltaisin lähes jatkuvasti vuosikausia jotta saan nukuttua ja jaksan seuraavan päivän. Enkä ole koskaan ajatellut lopettavani sitä koska ei ole vaihtoehtoja.
      Parasta on kun ette aloita rauhoittavia ollenkaan ei elämän onni löydy niiden kautta.

      • Rauhoittavat

        Pakko vastata tähän. Yritän vastata kunnioittavasti, enkä halua mitätöidä sinun tai kenenkään kipukokemuksia/sairauksia.

        Elämä masennuksen, paniikin, ahdistuksen tms. Kanssa ei ole helppoa, turhaa valitusta. Sen takia niitä potevat helpommin itsemurhankin päätyvät. Tuskan täytyy olla aikamoista, jos päivittäin mielessä on kaiken lopettaminen. Se ei ole turhaa valittamista. Se on taistelua elämästä. Se on myöskin asia, jota kukaan joka sitä ei ole koskaan kokenut ei voi ymmärtää.

        Ja fyysisesti sairas? Itse olen juossut epätoivoisesti lääkäreillä, koittanut löytää selitystä fyysisille oireilleni, jotain jonka voi parantaa/lääkitä tai edes selitystä. Minulla ei ole diagnosoitu mitään. Silti joka päivä on tuskaa, jatkuva huimaus, Näkö temppuilee, keuhkot ahdistaa, korvat tinnittää, lihakset kipuilee ja jatkuvasti olen uupunut. Huimauksen takia en pysty tekemään kunnolla kotitöitä, joku siivous pahinta kaikesta. En pysty näkemään kavereita, ahdistaa liikaa. En voi lähteä esim. Lomalle, kun en vain tiedä miten jaksan. Normaali elämä on vaikeaa. En voi juoda kahvia, jota rakastan. Joskus en voi vastata edes puhelimeen. En pysty asioimaan kelassa tms. Virastoissa. Lähikaupassakin saattaa tuntua,että kuolen. Joskus nukkumaan meno pelottaa, jos vaikka kuolen. Joskus taas pelkään etten kuolekaan.

        Tällä yritin nyt vähän valistaa, olen aika varma, että moni mielialaongelmainen olisi valmis vaihtamaan pääntuskan fyysiseen sairauteen. Kukaan, ja painotan kukaan ei voi kuitenkaan koskaan tietää miltä jostakin ihmisestä tuntuu. Ja mikään tunne ei varmaan ole kamalampaa kuin tunne hulluksi tulosta, tunne että kadotat kaiken, kadotat itsesi .

        Ja kaikki tapaukset eivät johdu jostain elämän vastoinkäymisestä, esim. Omalla kohdallani vain paloin loppuun. Kroppa tilttas (niin pahasti, että epäiltiin jopa syöpää) ja sen jälkeen pää. Ja kun olen kuullut, että olen fyysisesti terve se ei ole ollut helpotus, olen ollut jopa pettynyt. Sairasta, mutta epävarmuus on kamalaa. Ja masennukseni, ahdistukseni johtuu tästä fyysisestä olosta. Olen jopa lääkärilleni sanonut, että luopuisin vaikka jostain raajastani, jos muuten paranisin.

        En siis ikinä lähtisi mitätöimään toisten kokemuksia, en psyykkisiä enkä fyysisiä. Mieleltään terveen on helppo ajatella parantavansa tuosta noin vain masennuksen, paniikin tms. Varmaan ajattelin samoin itsekin; silloin kun olin terve. En myöskään mitätöi sinun fyysisiä vaivojasi, en ole elänyt niitä. Ei tämä ole mikään "kenellä kurjempaa" kilpailu.


      • okuliini

        Tyypillinen suomalaisen vastaus.
        Omakohtaista kokemusta ei ole, asiasta ei tiedä yhtään mitään, mutta varma mielipide on !!!

        On niin helppo sanoa mitä vaan, jos itsellä ei ole mitään kokemusta psyykkistä oireista ja niitten lääkkeitten tuomista ongelmista.
        Ottaisin kipusi, jos saisin terveen pään takaisin.

        Lääkäreillä jotka eivät itse ole käyttäneet määräämiänsä mömmöjä,
        ei ole hajuakaan minkälaisia oloja ne käytännössä ihmiselle tekee.

        Lääke voi olla hyvä tai lääke voi tehdä tilanteen pahemmaksi, varsinkin väärä lääke,
        eikä kaikki lääkkeet sovi kaikille ollenkaan.

        On helppo kuvitella teoriassa itse hallitsevana paniikkia, jännitystä tai ahdistusta.
        Lievässä määrin niitä voi olla jokaisen ihmisen elämässä, mutta kun ne kehittyvät elämää rajoittavaksi oireiksi, käytäntö eli niitten "itsehallinta", on ihan toista, mahdotonta,
        ellei ole joku harvinainen yli-ihminen.


      • taustalla

        Lääkeaineiden haitoista, yliherkkyydestä puhuttaessa ei voida unohtaa etenkään rokotteita, joita lähes jokaisen elämään ehtii kertyä melkoiset määrät. Ongelmat kasaantuvat, eikä rokotteita haluta yhdistää oireisiin olivatpa nuo kuinka vakavia hyvänsä. Naisilla kierre raskauden torjumiseksi usein vielä jatkuu hormonilääkityksillä, ja tuolloin kehon samoin kuin mielenkin toiminnot kärsivät jo melkoisesti. Jos sairauksien alkuperäiset syyt kiinnostavat, mainittua kahta lääkeaineiden pääryhmää ei pidä sivuuttaa.

        Suomessa on jo pitkään kaivattu puoskarilakia. Jos tätä todella halutaan lääkeaineiden kovimmat ryhmät on syytä tsekata ensin eli immuunivastetta heikentävät rokotteet ja hormonitoimintaa sekoittavat ehkäisylääkkeet. Mikäli näihin ei tulla puuttumaan, sairauksien kirjo yhtä lailla fyysisten kuin psyykkistenkin tekijöiden suhteen tulee jatkumaan entistä monimuotoisempana. Lääkemarkkinoille varmasti mieluista, lääkitylle vähemmän.

        Kaikenmuotoiset yliherkkyydet lisääntyvät jatkuvasti ja ihmiset kärsivät, koska vanhasta pidetään edelleen kiinni, vaikka aika on jo selvästi ajanut ohi. Hormoneja käytetään yhtä lailla raskauden ehkäisyyn kuin raskaaksi tuloonkin, ja tämän kuvitellaan tapahtuvan jotakuinkin haitatta. Sama kuvittelu toimii rokotteidenkin suhteen. Halutaan uskoa, että asiantuntijalla olisi kyky etukäteen päättää kunkin yksilöllisestä sietokyvystä, ja että tällä lääketeollisuuden tuntijalla olisi myös taito hallita sitä kokonaisuutta, mikä lukuisista piikittelyistä keholle ja mielelle seuraa. Ennen kuin yhtään psyykkeen vaikuttavaa lääkettä on nielaistu, pohjaa tälle tilalle on jo ehditty luoda mitä moninaisimmin kemiallisin lääkeainesekoituksin. Yliherkkyys ei synny itsestään, vaan yleisesti hyväksyttyjen lääkkeiden käytön seurauksena, eikä korjausta synny, ellei suuntaa radikaalisti muuteta.

        Mikäli mielenterveyttä ja mielentasapainoa tahdotaan vaalia, lääkkeiden arvottamisesta hyviin ja pahoihin on päästävä eroon, eli rokotteet ja ehkäisylääkkeet tulisi mitä pikimmin ottaa arvioinnin kohteeksi, kun etsitään syitä psyyken sairauksien monilukuiseen kirjoon, joista yhä nuoremmat ja nuoremmat kärsivät jo paljon.


      • asfsfafafsaf

        Nykylääketiede ignooraa monia seikkoja masennusoireiden ja ahdistusoireiden taustalla. Yksi asia on lääkkeet ja niiden haitat

        Kummallisin käsitys nykymaailmassa on, että pillereillä saa terveyttä ja lääkkeillä ehkäistään sairauksia. Niitä kauhotaan joka vaivaan kurkusta alas miettimättä sen kummemmin mitä ne tekee. Edes lääkärit ei usein näe tässä probleemaa. Vanhuusiässä pilleriä alkaa olla jo kasapäin.

        Valitettava tosiseikka on että lääkkeet saattaa ehkä vaikuttaa johonkin oireeseen, mutta puuttuessaan siihen, aiheuttaa epätasapainoa lukuisissa muissa kehon prosesseissa. Niillä hutkitaan jotain ja samalla rikotaan jotain muutakin. Niillä sotketaan kehon luonnollisia prosesseja, millä voi olla hyvin haitallisia arvaamattomia seurauksia, ns.haittavaikutuksia. Keho voi herkistyä lääkeaineiden seurauksena ja kehittää yliherkkyyksiä. Vieroitusoireet psyykenlääkkeistä voi tehdä hyvin sairaaksi


    • Z-lääkekoukussa

      Lopetin juuri opamoxin (ties kuinka monennen kerran) 1/4- tabletti kerrallaan vähentämällä, kahden viikon välein. Eli tämä oli usean kuukauden projekti, aloitin annoksesta 4 x 15 mg tablettia.

      Jos tästä nyt on kellekään mitään apua, mutta kyseessä siis oli varsin rauhallista vauhtia etenevä vähennys. Laitoin tämän esimerkkinä lopetustahdista, johon olen ainakin itse tosiasiallisesti kyennyt. Olen lopettanut opamoxin useita kertoja, joskus huomattavasti nopeamminkin.

      Lopetustahti on yksilöllistä ja olen kuullut, että jotkut haluavat lopettaa vieläkin hitaammin. Tablettien pilkkominen tasaisesti on vaikeaa ja jos olen yrittänyt saada tablettia 1/4-palaa pienempiin murusiin, ne ovat jääneet eri kokoisiksi ja tasainen lopetustahti on muuttunut jojoiluksi, kun muruset sisältävät eri määriä lääkettä.

      Valitettavasti paniikki ja ahdistusoireistoni ei katoa lopullisesti minnekään ja oireiston vaikeutuessa palaan bentsojen käyttöön, kun muutakaan apua ei löydy.

      Käytän edelleen nukahtamislääkkeitä, enkä ole aikeissa lopettaa niiden käyttöä. Minusta nekin auttavat päiväaikaiseen ahdistukseen mukavasti. Säästelen niitä kuitenkin yöksi.

      • Rauhoittavat

        Z-lääkekoukussa, jos jaksat vastata. Syötkö opamoxisi niin, ettei mitään kärvistelyvaiheita tule?Päivittäin saman määrän? Itse kun kärvistelen jatkuvasti.. Minkälaisia vieroitusoireita saat? Lisäksi annokseni poukkoilevat jatkuvasti 3/4 ja 1,5 välillä.


      • Z-lääkekoukussa
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Z-lääkekoukussa, jos jaksat vastata. Syötkö opamoxisi niin, ettei mitään kärvistelyvaiheita tule?Päivittäin saman määrän? Itse kun kärvistelen jatkuvasti.. Minkälaisia vieroitusoireita saat? Lisäksi annokseni poukkoilevat jatkuvasti 3/4 ja 1,5 välillä.

        Hei, anteeksi etten huomannut viestiäsi aikaisemmin. En siis tällä hetkellä käytä opamoxia. Saan siitä annosten välissä vieroitusoireita ja lääkkeen aiheuttama olo tuntuu epämiellyttävältä myös heti tabletin ottamisen jälkeen, mutta tasaantuu sitten. Vieroitusoireina unettomuus, ahdistus, lievät lihasnykäykset/ tärinä, päänsärky, lihasjäykkyys, nämä nyt ainakin.

        Sinuna tasoittaisin annoksen sinne 1,5 tablettiin ja siitä ajaisin alas 1/4 tabletti kerrallaan, tai jopa pienempinä paloina, jos onnistut saamaan samankokoisia paloja, alla jo ehdoteltiinkiin tarkkuusvaakaa ja titrausta veteen.

        Minulle tuli vieroitusoireita jo siitä 1/4-tabletin vähennysmäärästä, mutta ne olivat (melkein) siedettäviä. Mutta jos työssä oli vaikka jotain stressaavaa, yhtäkkiä ei ollutkaan siedettävää ja minun oli pakko ottaa lääkettä (tai jotain muuta bentsoa) lisäannos pystyäkseni toimimaan. Saan muutenkin paljon ahdistusoireita töissä, mikä on todennäköisesti suurin syy vieroittautumisen jatkuvaan epäonnistumiseen.

        Vieroittautumisen onnistumiseksi olisi tärkeää pitää lääkeannos mahdollisimman tasaisena. Normaalisti (kun en edes yritä vähentää/vieroittautua) syön kyllä bentsoja aika lailla fiiliksen mukaan, ei se ole täsmälleen sama määrä joka päivä.


      • Kitkuton

        Ihan vaan vinkkinä lopetukseen, että liuottakaa se tabletti esim. 100ml vettä. Kyllä se sinne liukenee kun hieman pilkkoo ja aikansa hämmentää. Sitten lopetustahdista riippuen lääkeruiskulla joka päivä valmiista seoksesta 1-2 milliä pois.

        Eli sellainen 2-3 kuukauden proggis, mutta lääkevähennys pysyy koko ajan tasaisena eikä tarvitse pelleillä pilkkomisten kanssa. Toki tuota päivittäin poisjätettävää määrää voi oman tarpeen mukaan säätää kireämmäksi tai löysemmäksi tahdiksi. Mutta periaatteessa näin onnistuu todella hyvin ja niin kitkuttomasti kuin bentsovieroitus voi vaan onnistua.


    • Hitaasti-hitasti

      Bentsoista pääsee eroon vain hitaalla, hitaalla alasajolla. Itsellä menee Rivatril 1 mg, josta olen kerran vierottautunut vähentämällä neljäsosan 0.25 mg ja tällä mentiin 2 viikkoa. Sama toistui neljä kertaa, jonka jälkeen lääkettä ei enää ollut elimistössäni ja pärjäsin sen jälkeen hyvin. Toki jouduin oireiden palattua, kuukausien jälkeen, palaamaan lääkkeeseen ja syön sitä edelleenkin. Tiedän kuitenkin, että päsen siitä eroon, mutta vain varoen vähentämällä.

      • Rauhoittavat

        Rivatrilia olen pyytänyt kokeiluun, en saa. On ilmeisesti tuhdimpaa tavaraa kuin opamox. Kuitenkin lukenut, että siitä tulisi ns. Normiolo, ei mitään pöhnöä. Saanko kysyä, miksi olet sen välillä Lopettanut?


      • muu_kalainen
        Rauhoittavat kirjoitti:

        Rivatrilia olen pyytänyt kokeiluun, en saa. On ilmeisesti tuhdimpaa tavaraa kuin opamox. Kuitenkin lukenut, että siitä tulisi ns. Normiolo, ei mitään pöhnöä. Saanko kysyä, miksi olet sen välillä Lopettanut?

        Rivatrilissä on omat oireensa ja vieroitusoireet voi yllättää:/


    • valitan

      Toivon sydämestäni että löytyisi jokin muu kuin bentsojen ja muitten aivomyrkkyjen ratkaisuksi kaikkiin kertomiinne vaivoihin.Läheltä olen seurannut mitenkä veljelleni on käynyt näitten niin yleisten lääkkeitten käyttäminen.Nyt 20 vuoden jälkeen hän on täysi sekopää.Luulosairas ja vihamielinen valehtelija.On niin sääli.

    • Ketipinor menee ja sitä olisi voitu lisätä; mutta vastustin. Lääke on tosi väsyttävä ja vie toimintakyvyn. Melatoniini mennut isolla annoksella, mutta nyt jätin kokeeksi pois.

      Propral ja ketiapiini tarkoitettu ahdistukseen. Siihen ne eivät tehoa. Propranoli on beta-salpaaja ja jota käytetään mm. PTSD--tyyppiseen stressihäiriöön. Minulla on juuri tuo PTSD. Vaikkei sitä erikseen erillis-dg:na todettu. Tuo naamioituu persoonallisuushäiriön katveisiin ja puitteisiin.

      Minulla meni joskus muutamia vuosia ja etenkin laitosjaksoilla 7,5mg Imovane/tsopikloni ja jopa 2x (=15mg/vrk).

      • kyl_määki-turuus

        Propral ei ole psyykenlääke, se laskee sykettä, jos sydän oikein hakkaa, mutta voi sitä kautta rauhoittaakin ihmistä.


    • ldkgposkpogdks

      Suosittelisin aloittajalle hitaasti, esimerkiksi vuoden aikana tapahtuvaa tai omien tuntemusten mukaan tapahtuvaa bentsojen alasajoa. Ei, se ei tule olemaan helppoa, mutta ei se kammottavaakaan välttämättä tule olemaan, kun teet sen oikein. On olemassa olemassa esimerkiksi vesititrausmenetelmä tai tarkkuusvaa alla annoksista saa leikattua jopa 1 mg annoksen kerrallaan pois. Et edes huomaa annoslaskuja. Voit hyvin kokeilla Opamoxin vähennystä ilman vaihtoa Diapamiin ja vaikka titrata nykyisiä annoksiasi alas ottaen lääkkeen monta x päivässä, jos oireet iskee välillä. Maltillisuus ja hitaus on valttia ettet menetä toimintakykyäsi vieroitusoireiden takia.

      Opettele ahdistuksen ja uniongelmien lääkkeettömiä hoitokeinoja. Opettele kuuntelemaan, mitä kehosi haluaa. Jos on esim kokenut jonkinlaisen burnoutin, se on usein seurausta siitä, että kehon tarpeet on sivuutettu. Se pitää vain opetella. Pidä itsestäsi huolta joka tavalla, huolehdi terveydestäsi ja ruokavaliosta. Huomaa, että bentsolaskussa voi olla, ettet jaksa asioita kuten ennen tai olet väsyneempi, eikä tällöin kannata rutistaa asioita väkisin, esimerkiksi liikuntaa. Keho kyllä ilmoittaa rajansa. Pieni reippailu ulkona tai kevyt pienimuotoinen jooga on kannattavaa silti.

      Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta minusta vaikuttaa, että hermostosi on lääkekierteessä herkistynyt haitoille. Sinuna unohtaisin ne ainakin joksikin aikaa.

      Olosi voi helpottua ja tasapainottua kun lakkaat lääkekokeilut ja satsaat järkevään alasajoon. Jos sinulla on lähiaikoina ollut lääkekokeiluja, kannattaa ehkä tasapainottaa tilanne hetken aikaa tekemättä mitään muutosta lääkityksiin aluksi.

    • ando.nella

      Aloittajalle eli nimimerkille "rauhoittavat" t s e m p p i ä, voimia ja lämpimiä halauksia !!!

      • Rauhoittavat

        Kiitos ANDONELLA! 10 päivää tuli osastolla vietettyä. Näin lääkäriä kahdesti, toisen kerran kotiutuessa. Nyt menee lyrica 25 50 JA Diapam 5mg 1-3 (sain temestan vaihdettua siihen kolmen päivän valituksen jälkeen, kun en jaksanut edes syömässä käydä, siitäkin sain noottia, että en yritä tarpeeksi) . Muuta ei jaksa tehdä kuin nukkua/nuokkua. Olen nyt syönyt sekaisin pamia ja opamoxia (siis 1 pami, puolikas opamox vrk tms.). Mitään ohjeita en lääkityksen suhteen saanut, esim. Ohjeita lyrican käyttöön, tyyliin miten kauan kannattaa syödä, että näkee tehon tms. Moitteita sain siitä, että kyselen liikaa lääkkeistä ja valitan oireista. Lisäksi osastolla ei kuulemma pidetä ketään tuolla lääkityksellä, näin lääkäri sanoi suoraan.
        Jos rahaa olisi kävisin yksityisellä. Avopuolen psyk. lähti kuun vaihteessa toisiin hommiin. En tiedä onko lyrica oikeasti niin väsyttävä, että voisin nukkua vuorokauden ympäri .Masennukselta se ei tunnu, kun halua olisi tehdä vaikka mitä, mutta ei vaan jaksa. Ja Sen tiedän, että tuonne en ole enää tervetullut.


      • 83939938

        Lyricaan tulee ihan samanlainen riippuvuus melkein kuin bentsoihin. Viekkarit on siinäkin. Toki jos se sinua auttaa ja muuten olet kuin kuoleman kielissä, niin...

        Osasto on lähinnä pelkkää lääkettä toisen perään.


      • Rauhoittavat

        En tiedä auttaako. Osaston lääkäriltä ja hoitsuilta yritin kysellä miten se toimii ahdistukseen, jos puoliintumisaika on 6h ja kerran/kaksi ottaa päivässä. Mitään vastausta saanut. Jos jollakulla tiedossa asiansa osaava lääkäri 03 alueelta, niin mieluusti kuulisin asiasta.


    • 02149024909

      Uudet lääkkeet voivat auttamisesi sijaan tehdä lisää outoja oireita joita sitten säikyt, johon sinulle määrätään vaan lisää lääkettä. Jos lyhyen ajan sisään kokeilet useita lääkkeitä, saatat potea samaan aikaan aloitus- ja lopetusoireita edellisistä. Jossain vaiheessa on yhä hankalampi sanoa enää mikä johtuu mistäkin,kun poukkoilee lääkkeistä ja lääkekoktailista toiseen. Vaikka bentsot vaikuttaa suht samalla tavoin, kun vaihtaa bentsoa, siitäkin voi tulla outo olo. Siksi varmaanJärvenpään sosiaalisairaalan materiaalissa tehdään asteittainen vaihto toisesta bentsosta diapamiin. Kahden eri bentson syöminen on hieman kummallinen yhdistelmä jatkuvasti tehtynä.

    • immuuni.lekureille

      Aika toivotonta on lääkkeitten kanssa ja vielä toivottomampaa niitten "määrääjien" eli lääkärien kanssa.
      Kaiken muun yrittäneenä viimeisenä oljenkortena yritin unettomuuteen hakea apua neurologilta.
      En saanut, pieleen meni, vaikka oli kokenut "huippulääkäri" ja hinta oli sen mukainen.

      Jotkut lääkärit e i u s k o potilasta eikä potilaan kokemuksia. Ne ei usko mitä oireita on aikaisemmin tullut mistäkin lääkkeestä. Eikä ne ajattele annostusta. Kaikkien pää ei kestä samaa.
      Itse voi tosin siihen vaikuttaa aloittamalla vähemmällä, ettei taju mene vuorokaudeksi.
      Kaikkien pää ei kestä edes samoja lääkkeitä.
      Jotkut lääkärit ei usko mitään. Ne määrää psyykenmyrkkynsä teoreettisten tietojen perusteella.

      Lääketehtaitten koekaniinitutkimuksista julkaistaan vain positiiviset asiat.
      Suurin osa lääkäreistä ei ole koskaan syönyt määräämiään myrkkyjä.
      Ei lääkärit ole itse kokeneet haittavaikutuksia eikä siis tiedä yhtään, miltä ne tuntuu.

      Kuulostaa ihan kamalalta, että lääkettä vaihdetaan lennossa toisesta toiseen
      ja joillekin lääkäreille on myrkkyä myös se, että potilas tahtoo kysyä lääkkeistä
      tai kysyä ylipäätänsä mistään itseään koskevasta.
      Ne ajattelee kai, että "riittää kun minä lääkärinä tiedän" ?!
      Potilas on tyhmä - joittenkin lääkärien mielestä ?
      Ei sille kannata selittää ?

    • Rauhoittavat

      Luulen osittain, että he eivät tiedä vastauksia; siksi kokevat kysymykset hankaliksi. Minulla lukee loppulausunnossa, että kiinnostunut liikaa lääkkeistä ja viettää paljon aikaa yhteisössä . hah. Lisäksi lopetettuani citaploramin ja ketipinorin päässäni päivittäin kuuluva/tuntuva sirinä ei voi kuulemma johtua lääkkeistä.. Jännä sinänsä, että alkoivat lopetuksen jälkeen ja ennen näitä lääkkeitä ko. vaivaa ei ollut. Yksi erittäin paha sirinäkohtaus oli citalopramin aikana ja se johti jopa tajunnanmenetykseen, mutta silloin se oli kertaluonteista. Nyt menee siis lyrica 75mg ja diapam (noin 5mg/pvä, saisin syödä 15mg, koitan pysyä yhdessä, vaikka olo ehkä helpottuisi jos söisin enemmän ) ja 3,75mg imovane, enkä herää aamulla miettien itseni tappamista. Päivä kerrallaan. Edelleen pyrkimyksenä olla joku päivä lääkkeetön, mutta nyt ei ole se aika. Avopuolen hoitsujen mukaan vaikutan parempivointiselta. Toivotaan, että suunta on ylöspäin.

    • lekurinasennehanurista

      Hmh..."kiinnostunut liikaa lääkkeistä" ?!
      Tekee mieli manata ! Ihme asenteita lääkäreillä !
      Tottakai järkevä ihminen on kiinnostunut lääkkeistä, joita mahdollisesti joutuu syömään !

      Olin viime viikolla lääkärillä ja kysyin labrakokeista sellaista asiaa, miten trombosyytit voi laskea kymmenessä päivässä 30 pykälää alaspäin (ne on muutenkin alhaalla).
      Lääkäri vastaus oli minua mitätöivä ja ylimielinen:
      "Ei t e i d ä n tarvitse sellaisia asioita pohtia !"
      Ei kai, mutta kyllä kiinnostaisi tietää !
      Olisi voinut vastata vaikka että "se on normaalivaihtelua" eikä osoittaa suoraan pitävänsä minua liian tyhmänä ymmärtämään mitään.

      Lääkärien hoitokertomukset ovat joskus harhaanjohtavia. Ei uskalla puhua vastaanotollakaan enää juuri mitään, kun saa lukea Kanta.fi:stä ihan eri juttuja, mitä on sanonut.

    • faktahomma

      Lääkärien kaikenlaiset "tulkinnat" potilaasta ja potilaan käynneiltä pitäisi lailla kieltää.
      Tulkinta ei ole faktaa.
      Vain faktat saisi kirjata ylös.

    • ex-pertti

      Psyykenlääkeviidakko on toivoton ja siellä samoilu.
      Tuntuu että eletään jotain psyykenlääkityksen keskiaikaa, jossa potilas on aika eritasoisten lääkärien armoilla ja melkeinpä koekaniinina.
      Potilaasta tulee enemmän expertti lääkkeitten suhteen kuin lääkäri on.

    • Näenitsenisinussa

      Rauhoittavat?
      Miten menee?

      • Rauhoittavat

        Ei hyvin, ikävä kyllä. Pari viikkoa oli toiveikas olo, mutta romahtaen alas. Aloin sitten laskea lyricaa (häiritsi sekava olo) ja nyt taas todella pohjalla. Jaksa/kykene tehdä mitään. Ei onnistu siivoaminen, ei arkirutiinit ei oikein mikään. Tuntuu, kuin olisi joku aivovamma.


      • kyllä-se-helpottaa

        Onpa ikävää. Jaksamisia, rauhoittavat.

        Minä olen vähentelemässä bentsoa ja olen käynyt melkoisen psyykenlääkemäärän läpi viime vuosien aikana. Lopussa käytin lääkettä jos toista päällekäin ja siinä oli bentsojakin monta päivässä. Voisi sanoa että lääkehoito epäonnistui, kun olo meni kuin syöksykierrettä niiden kokeilukierteessä. Olo on tuntunut usein aivovammautuneelta, dementoituneelta, sumuiselta.. Kuin eläisi utun keskellä ja jonain päivinä on ihan pihalla. Yöuni pätkii ja olo on ollut sangen kurja. Oireita on vaikka ja mitä jos kummallisimpia, mitä ennen lääkkeitä en koskaan kokenut.

        Onneksi hiukan on alkanut helpottaa kun lopetin kaiken ja nyt mennään yhdellä pillerillä päivässä joka on enää murunen. Kerään rohkeutta lopettaa sen. Olen laskenut lääkeannosta hyvin hitaasti ja hartaasti. Ottanut välillä aina "hengähdystaukoja" milloin en laske annosta, kun oireet tuntuu liian sietämättömiltä.
        Tunnen kehoni jo vähän paremmin ja miten se reagoi lääkeannoksen vähennykseen ja miten se reagoi siihen, kun annoksen otosta alkaa olla jo vuorokausi. Pää toimii kirkkaammin ja olo ei ole enää niin kummallinen. Kärsin edelleen, mutta onneksi olen saanut vertaistukea englanninkielisiltä palstoilta lääkelopetukseen muilta bentsoista ja lääkkeistä harmia kokeneilta. Lenkkeilen taas, en kuole ahdistukseen ja terveelliset elämäntavat on todella auttaneet minua, koska yhdessä vaiheessa romahdin niin pahasti, ettei noihinkaan kyennyt.

        Kesti kauan saada olo tasapainoon lääkekierteen jälkeen. Siinä meni kuukausia. Kuukausia olin tosi huonossa toimintakyvyssä entiseen verrattuna hirveässä depiksessä ja ahdistuksessa.


      • Näenitsenisinussa

        Tekisi mieli jutella kanssasi paremmin jossain, koska sama tilanne, tuntuu että mikään ei auta, ja ei enää tiedä mistä kaikki paska on, lääkkeistä vai alkuperäistä....


      • Rauhoittavat
        Näenitsenisinussa kirjoitti:

        Tekisi mieli jutella kanssasi paremmin jossain, koska sama tilanne, tuntuu että mikään ei auta, ja ei enää tiedä mistä kaikki paska on, lääkkeistä vai alkuperäistä....

        Oliko tarkoitettu minulle? Jos oli niin käy toki. Mikä se jossain sitten onkaan..


      • Näenitsenisinussa

        Oli, en tiedä, ehkä muualla kun täällä 🤔


      • kyllä-se-helpottaa kirjoitti:

        Onpa ikävää. Jaksamisia, rauhoittavat.

        Minä olen vähentelemässä bentsoa ja olen käynyt melkoisen psyykenlääkemäärän läpi viime vuosien aikana. Lopussa käytin lääkettä jos toista päällekäin ja siinä oli bentsojakin monta päivässä. Voisi sanoa että lääkehoito epäonnistui, kun olo meni kuin syöksykierrettä niiden kokeilukierteessä. Olo on tuntunut usein aivovammautuneelta, dementoituneelta, sumuiselta.. Kuin eläisi utun keskellä ja jonain päivinä on ihan pihalla. Yöuni pätkii ja olo on ollut sangen kurja. Oireita on vaikka ja mitä jos kummallisimpia, mitä ennen lääkkeitä en koskaan kokenut.

        Onneksi hiukan on alkanut helpottaa kun lopetin kaiken ja nyt mennään yhdellä pillerillä päivässä joka on enää murunen. Kerään rohkeutta lopettaa sen. Olen laskenut lääkeannosta hyvin hitaasti ja hartaasti. Ottanut välillä aina "hengähdystaukoja" milloin en laske annosta, kun oireet tuntuu liian sietämättömiltä.
        Tunnen kehoni jo vähän paremmin ja miten se reagoi lääkeannoksen vähennykseen ja miten se reagoi siihen, kun annoksen otosta alkaa olla jo vuorokausi. Pää toimii kirkkaammin ja olo ei ole enää niin kummallinen. Kärsin edelleen, mutta onneksi olen saanut vertaistukea englanninkielisiltä palstoilta lääkelopetukseen muilta bentsoista ja lääkkeistä harmia kokeneilta. Lenkkeilen taas, en kuole ahdistukseen ja terveelliset elämäntavat on todella auttaneet minua, koska yhdessä vaiheessa romahdin niin pahasti, ettei noihinkaan kyennyt.

        Kesti kauan saada olo tasapainoon lääkekierteen jälkeen. Siinä meni kuukausia. Kuukausia olin tosi huonossa toimintakyvyssä entiseen verrattuna hirveässä depiksessä ja ahdistuksessa.

        Hienosti olet jaksanut taistella itsesi parempaan kuntoon. Olen tässä testaillut ja päätynyt pikkuhiljaa siihen tulokseen, että bentsot (ainakin diapam/opamox ) lisäävät vain ahdistusta. Mutta on pakko käyttää, kun muuten tuntuu, että "kuolee", kuitenkin niistä tulee jotenkin epämiellyttävä olo.Otin tunti sitten rauhoittavaa ja nyt menee kylmiä väreitä pitkin kroppaa. Ainut, josta ei tule tuota epämiellyttävää oloa on imovane. Näitä oloja ei yksikään lääkäri usko, kuulemma vaan somatisoin. Ja diapamia en tajua ollenkaan. Joskus tuntuu, että se auttaa jonkun verran jopa 9h ja joskus 3h päästä alkaa Ahdistamaan aivan järjettömästi. Toki tämä lyricakin sotkee tässä kuvioita.


      • Näenitsenisinussa kirjoitti:

        Oli, en tiedä, ehkä muualla kun täällä 🤔

        Koitin laittaa sähköpostiosoitetta, mutta näköjään poistettu viesti sääntöjen vastaisena..


    • Yksinkertaista00

      Jos siltä tuntuu otan bamin ja jos en saa nukuttua niin nukahtamislääkkeen.

    • rosaler000

      Otan silloin kun on tarve ja myös illalla nukahtamiseen.

    • KimiR

      Yleisesti vain, omista kokemuksistani yli 10 vuoden resepetien mukaisen käytön jälkeen. Kaikki ovat tietekin yksilöitä, ja se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.

      Bentsofobia on saanut lääkärien keskuudessa täysin suhteettomat mittasuhteet. Tässä yksi alan vanhempien asiantuntioiden kirjoitus aiheesta: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/bentsodiatsepiineja-ei-pida-kauhistella/. Lähipiirissäni ja tapaamisissani ihmisissä on paljon lääkäreitä ja heidän asennoitumisensa vaihtelee laidasta laitaan. Yleisesti ottaen nuoret lääkärit ovat täysin neuroottisia bentsojen suhteen. Jotkut ilmoittavat päihdelääkäriesittelyssään, etteivät kirjoita bentsoreseptejä (https://www.eiransairaala.fi/fi/Asiantuntijat/Osterman-Hannele). Toiset ihmettelevät, miten tuollainen voi edes toimia päihdelääkärinä.

      Bentsot ovat oikein käytettyinä hyviä lääkkeitä moneen oireeseen. En ole itse koskaan ymmärtänyt niiden mieltämistä huumeeksi tai ymmärtänyt niiden mahdollista viihdekäyttöä. Jos on krapulassa eikä saa unta, saattaa toki mennä automaatio päälle ja tabletteja tulee popsittua enemmän kuin muistaa. Ne saattavat myös lamauttaa hengityksen, jos promilleja on liikaa. Niille, jotka sanovat, ettei näin käy, hengityksen lamaantuminen tapahtuu vain kerran.

      Olen itse käyttänyt pääasiassa Diapamia ja epäilen, että olisin jo haudassa ilman sitä. Kävin Kalliolan yllättävän hyvän koulun ja sain alkon käyttööni radikaalin muutoksen. En ole absolutisti, mutta ei tee enää mieli humaltuakaan. Nyt yritän päästä irti bentsoista.

      Pitkästä Diapamin käytöstä huolimatta, en ole aikaisemmin oikeasti kokenut minkäänlaisia bentsovieroitusoireita lukuunottamatta lyhyttä Xanor-periodia. Xanor toimi periaatteessa hyvin, mutta puhe puuroutui ja vieroitusoireet olivat hirveät. En suosittele ainakaan itselleni. Pääsin Xanorista eroon Diapamilla.

      Nyt monet lääkärit ovat saaneet päähänsä, että Opamox on ainoa bentso, mitä voi määrätä. Ei muka aiheuta niin paljon riippuvuutta, ei rasita maksaa, on lyhytvaikutteinen. Jep, nimenomaan lyhytvaikutteinen. Kuten kirjoituksen aloittaja kuvasi, 6-7 tunnin päästä tulee fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Minulla ne tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ei pystyy nukkumaan eikä tekemään mitään muutakaan. Tulee toimintakyvyttömäksi. Opamox-kokeiluni on johtanut vain kasvaviin bentsomääriin. Opamox on pahentanut bentsoriippuvuuttani.

      Diapamin vaikutus on paljon loivempi. Ehdin kokeilla alasajoa jonkin aikaa ja olen saanut vähennetyä annosta tasaisesti. "Päihdelääkäri" ei kuitenkaan ottanut kokemuksiani kuuleviin korviinsa vedoten maksa-arvoihini. Melkoista potaskaa. Diapamin vaikutus maksaan on yksi kärpäsenpaska valtameressä. Enemmän maksaa rasittaa yksi MacDonalds-ateria tai Parasetamolin käyttö. Niistä ei kuitenkaan ollut mitään puhetta ja molempia saa mainostaa telkkarissakin, vaikka esim. parasetamolin aiheuttamiin maksavaurioihin kuolee muistaakseni Suomessa luokkaa 400 ihmistä vuodessa.

      Lääkärit ovat todellakin vain ihmisiä, hekin. Ehkä yksi absurdeimmista asioista oli nuoren lääkärin pelko aiheuttaa minulle Diapam-riippuvuus 10 vuoden käytön jälkeen. Eiköhän se riippuvuus ollut siellä jo. Tilalle tietenkin Opamox. Joo, samaa ainetta. Tai jos on, miksi ei voi määrätä sitä, minkä potilas on todennut paremmaksi? Siksi koska moniakaan lääkäreitä ei kiinnosta pätkääkään, mitä potilas sanoo.

    • Anonyymi

      Mitähän mahtaa aloittajalle nykyään kuulua?

      Aiemmin ketjussa listatut lääkkeet laittavat ihmettelemään lääkärin ammattitaidon ajantasaisuutta, sillä monet niistä on todettu teholtaan verraten heikoiksi ahdistuksen ja paniikkihäiriön hoidossa. Joidenkin mainittujen aineiden haitat ovat myös hyötyjä suuremmat.

      Akuutissa vaiheessa olevan paniikkihäiriön hoidossa ns. golden standard on jo vuosikymmeniä ollut alpratsolaami kombinoituna beetasalpaajan, useimmiten propranololin kanssa.
      Alpratsolaamista on nykyisin saatavilla myös pitkävaikutteinen depot-versio, jonka avulla lääkeaineen taso veren seerumiissa saadaan pidettyä vakaana vuorokaudenkin ajan ja vältetään näin laskuista johtuvat ahdistuskohtausten toistumiset.
      Niissä tapauksissa joissa alpratsolaami ei tunnu antavan riittävää vastetta voidaan harkita vaihtoehtoisesti klonatsepaamia tai midatsolaamia.
      Beetasalpaajan avulla rauhoitetaan paniikista aiheutuvat hermostolliset oireet kuten sydämentykytys tai yliaktiivinen suoliston peristaltiikka.

      Bentsodiatsepiinit ovat kuten tunnettua hyvin addiktoivia lääkkeitä, joten vallalla oleva suuntaus on ettei niitä suositella määrättäväksi jatkuvaan käyttöön vaan ainoastaan akuuttien kohtausten rauhoittamiseen.

      Ahdistuksen ja paniikin ehkäisyyn suositellaan nykyään ensisijaisesti 2-luokan sedatiiveja kuten antihistamiineja; hydoksitsiinia tai prometatsiinia ja/tai rauhoittavan komponentin omaavia uuden sukupolven antidepressiivejä, joista yhdeksi tehokkaimmista pitkittyneen ahdistuksen hoidossa on osoittautunut venlafaksiini.

      Vaikeissa tapauksissa voidaan kokeilla myös psykoosilääkkeitä, mutta näiden tulisi olla aivan viimesijaisia vaihtoehtoja.

      Mikäli kevyemmät vaihtoehdot eivät ole tuottaneet toivottua hoitovastetta voi potilaan päivittäisen hyvinvoinnin kannalta olla inhimillisempää mieluummin tyytyä jatkuvaan bentsodiatsepiinilääkitykseen, kuin altistaa hänet psykoosilääkkeiden usein varsin ikäville sivu- ja seurannaisvaikutuksille.

      Suomessa valitettavan toissijaiselle huomiolle ovat jääneet rohtovirmajuuresta tuotetut rohdosvalmisteet. Keski-Euroopan maissa kuten Saksassa rohtovirmajuurta määrätään aina ensimmäiseksi lääkkeeksi ahdistusoireisiin.
      Meillä näitä rohdosvalmisteita on saatavilla reseptivapaasti lääkenimillä Sedonium ja Dormiplant.
      Rohtovirmajuurta voi kokeilla myös kombinaationa 2-luokan sedatiivien kanssa yhteistyössä hoidosta vastaavan lääkärin kanssa.

      t. VLL

    • Anonyymi

      Mulle ainakin tuli Opamista vieroitusoireita jo illalla, jos päivällä olin ottanut opamoxia. Lääke on hyvin lyhytvaikutteinen, ei sopinut minulle, hirveää vuoristorataa. Diapam sopii minulle paremmin, valitettavasti se on koukuttavampi kuin opamox.

      Imovanesta on vain vähän kokemusta, mutta tuntuu kuin siitä tulisi seuraavana päivänä heikotusta ja etova olo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe