Miten määrittelet evoluution?

Ateisminpuolesta

Onko kaikki muuntelu ja muutos eliöissä evoluutiota?
Toisessa ketjussa eräs tyyppi sano että jos vanhemmat hankkivat lapsen ja lapsi on erilainen kun vanhemmat, niin tällöin on tapahtunut evoluutiota.
Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Olemassa oleva biologinen informaatio ei ole muuttunut eikä ole syntynyt mitään uutta.
Olemassa olevan biologisen informaation epigeneettinen säätely ei voi olla evoluutiota. Tätä tapahtuu esimerkiksi koirarotujen jalostuksessa.
Jotta muuntelua voisi sanoa evoluutioksi, niin pitäisi syntyä uutta geneettistä materiaalia.

33

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki muutos populaatiossa, joka vaikuttaa tämän populaation kykyyn selviytyä lajina, on evoluutiota. Mutta yksilöiden ei voida sanoa kehittyvän evolutio-kontekstissa. Toki, jos vanhemmille syntyneellä lapsella on jokin mutaatio perimässään, joka parantaa tämän mahdollisuuksia selvitä ja lisääntyä, voi tämä mutaatio levitä populaatioon tulevien sukupolvien aikana. Eli yksilö ei kehity, populaatio kehitttyy.

      "Jotta muuntelua voisi sanoa evoluutioksi, niin pitäisi syntyä uutta geneettistä materiaalia."

      Tämä on väärinkäsitys. Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti). Muutoksen ei tarvitse tuottaa uutta geneettistä materiaalia, vaan se voi myös muuntaa olemassa olevaa toimimaan (yleensä hieman) toisella tavalla. Tietenkin lajin selviytymisen kannalta näiden muutosten tulisi olla olosuhteisiin nähden positiivisia, eli selviytymistä edistäviä.

      • eitarvitse

        "Tämä on väärinkäsitys. Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti)."

        Evoluutio tarkoittaa nimenomaan ja täsmälleen sitä, että geenipoolin tietyn geenin taajuus kasvaa tai vähenee järjestelmällisesti.


      • eitarvitse kirjoitti:

        "Tämä on väärinkäsitys. Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti)."

        Evoluutio tarkoittaa nimenomaan ja täsmälleen sitä, että geenipoolin tietyn geenin taajuus kasvaa tai vähenee järjestelmällisesti.

        Mutta tämä ei tarkoita, että geneettisen informaation määrä muuttuisi tai syntyisi jotain uutta.


      • sinunmääritemäsikumoutuu
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Mutta tämä ei tarkoita, että geneettisen informaation määrä muuttuisi tai syntyisi jotain uutta.

        Ei tarkoitakkaan, mutta se kumoaa sinun määritelmän, "Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti). "


      • sinunmääritemäsikumoutuu kirjoitti:

        Ei tarkoitakkaan, mutta se kumoaa sinun määritelmän, "Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti). "

        En näe, että kumoaisi. Me kirjoitamme hieman eri asioista, jotka molemmat ovat yhtälailla päteviä.


      • buahhahhaaaaa
        sinunmääritemäsikumoutuu kirjoitti:

        Ei tarkoitakkaan, mutta se kumoaa sinun määritelmän, "Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti). "

        Entä jos ei vaikuta kumminkaan päin ja silti vakiintuu polulaatioon?
        Määritelmäsi näin helposti kumoutui.


      • buahhahhaaaaa kirjoitti:

        Entä jos ei vaikuta kumminkaan päin ja silti vakiintuu polulaatioon?
        Määritelmäsi näin helposti kumoutui.

        Kummalle sinä vastasit? Mihin määritelmään sinä kommentoit?


      • Tiedoksivain
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Kummalle sinä vastasit? Mihin määritelmään sinä kommentoit?

        Vain lajiutmuniseen johtava muuntelu on evoluutiota, eikä sellaista ole havainoitu. On vain kehälajiston sisäistä muuntelua, eikä se ole evoluutiota.


      • tieteenharrastaja

        Eikös tuossa ole aukko:

        "Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti)"

        Pitäisi kai sanoa "eliölajin kykyyn". Evoluutiotahan on ymmärtääkseni vain geenipoolin muutos sukupolvien välillä.


      • Tiedoksivain kirjoitti:

        Vain lajiutmuniseen johtava muuntelu on evoluutiota, eikä sellaista ole havainoitu. On vain kehälajiston sisäistä muuntelua, eikä se ole evoluutiota.

        Molemmat ensimmäisen lauseen väittämät ovat väärin. Vaikka muuntelu ei johtaisi lajiutumiseen, on muutos, joka muuttaa lajin mahdollisuuksia selvitä muuttuvista olosuhteista, evoluutiota. Lajiutumista on havaittu. Esimerkkinä voidaan osoittaa Lontoon metrossa asuva hyttyslaji, jota ei esiinny missään muualla maailmassa, eikä tämä ole kykeneväinen lisääntymään muiden hyttyslajien kanssa. Lontoon metrot ovat alle 150 vuotta vanhoja, eikä Lontoon alueella ole muita vastaavia, luonnollisia, elinympäristöjä, joten tämä laji on kehittynyt vasta näiden tunneliverkostojen rakentamisen jälkeen. Tässä ei siis ole kyseessä myöskään kehälaji, jossa olisi jokin fyysinen este, kuten vuoristo, jonka eri puolilla eläneet populaatiot kohtaavat esteen toisessa päässä, ja nämä kaksi populaatiota eivät kykene lisääntymään keskenään, vaikka kiertämällä esteen sen alkupään kautta jok'ikinen kehän laji pystyy lisääntymään aina edellisen kanssa.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Eikös tuossa ole aukko:

        "Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti)"

        Pitäisi kai sanoa "eliölajin kykyyn". Evoluutiotahan on ymmärtääkseni vain geenipoolin muutos sukupolvien välillä.

        Olet pääsääntöisesti oikeassa.


      • tieteenhaastaja
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Olet pääsääntöisesti oikeassa.

        Ja sinä olet pääsääntöisesti väärässä.
        24/7.


      • kysynsuoraan
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Kummalle sinä vastasit? Mihin määritelmään sinä kommentoit?

        Kysyy yksi joka ei edes tuota ymmärrä.
        Kenen viestistä oli lainattu alku?


      • tieteenhaastaja kirjoitti:

        Ja sinä olet pääsääntöisesti väärässä.
        24/7.

        Voisitko perustella? Vaiika evoluutio itsessään käsittelee populaatioita ja lajeja, koostuvat nämä yksilöistä, joiden selviytymis- ja lisääntymiskykyyn muutokset vaikuttavat.


      • kysynsuoraan kirjoitti:

        Kysyy yksi joka ei edes tuota ymmärrä.
        Kenen viestistä oli lainattu alku?

        Halusin varmistaa, joskaan en aivan varma ole, koska alku on lainattu "sinunmääritelmäsikumoutuu":lta, joka lainaa minun tekstiäni.

        Jos muutos, joka ei vaikuta mihinkään, eeli neutraali muutos, vakiintuu populaatiossa, on se lisäys tuohon minun määritelmääni, ei sen kumoaminen. Mutta voidaanko tuota sanoa evolutiiviseksi muutokseksi, on toinen kysymys.


      • kehittyykövaiei
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        En näe, että kumoaisi. Me kirjoitamme hieman eri asioista, jotka molemmat ovat yhtälailla päteviä.

        Olet tehnyt seuraavat väitteet:

        "Eli yksilö ei kehity, populaatio kehittyy."

        "Tämä on väärinkäsitys. Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti)."

        "En näe, että kumoaisi. Me kirjoitamme hieman eri asioista, jotka molemmat ovat yhtälailla päteviä. "

        Jos yksilö ei kehity, niin voiko eliö kehittyä?

        Eli, kumpaa muutat, ekaa vai tokaa väitettä ja miten silloin käy kolmannen?


      • kysynsuoraan kirjoitti:

        Kysyy yksi joka ei edes tuota ymmärrä.
        Kenen viestistä oli lainattu alku?

        Varmaankin minun viestiäni oli lainattu.

        Evoluutio on muutoksia populaation perimässä. Suvullisessa lisääntymisessä muodostetaan uusia kombinaatioita olemassaolevasta geenimateriaalista, mikä on yksi tapa tuottaa muutoksia. Tähän lisäksi periytyvät mutaatiot, jotka tarjoavat aivan uusia mahdollisuuksia.

        Mutta evoluutiota ilman mutaatioitakin. Tosin huonosti, eikä välttämättä pitkään. Esimerkiksi ympäristö joka suosii tiettyä korvan muotoa saisi muunmuotoiset korvat katoamaan perimästä ajan saatossa.

        Oikeastaan tuo olisi lähellä hihhulien kuvittelemaa rappeutumisevoluutiota. Onneksi on niitä mutaatioita.


      • kehittyykövaiei kirjoitti:

        Olet tehnyt seuraavat väitteet:

        "Eli yksilö ei kehity, populaatio kehittyy."

        "Tämä on väärinkäsitys. Jotta muuntelua voi sanoa evoluutioksi, on tämän muutoksen vaikutettava jollain tavalla eliön kykyyn selviytyä ja lisääntyä (positiivisesti tai negatiivisesti)."

        "En näe, että kumoaisi. Me kirjoitamme hieman eri asioista, jotka molemmat ovat yhtälailla päteviä. "

        Jos yksilö ei kehity, niin voiko eliö kehittyä?

        Eli, kumpaa muutat, ekaa vai tokaa väitettä ja miten silloin käy kolmannen?

        Yksilö ei kehity. Tällä siis tarkoitan sitä, että yksilö ei aloita elämäänsä yhtenä lajina, ja päätä sitä toisena. Eliö ei kehity, kun tämä tarkoittaa eliötä yksilönä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta yhteenkään väittämään mitenkään, koska muutos evolutionäärisessä kontekstissa vaikuttaa populaatioon, ja yksilöön tuon populaation jäsenenä.


      • asiahyvinselvä
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Yksilö ei kehity. Tällä siis tarkoitan sitä, että yksilö ei aloita elämäänsä yhtenä lajina, ja päätä sitä toisena. Eliö ei kehity, kun tämä tarkoittaa eliötä yksilönä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta yhteenkään väittämään mitenkään, koska muutos evolutionäärisessä kontekstissa vaikuttaa populaatioon, ja yksilöön tuon populaation jäsenenä.

        "Eliö ei kehity, kun tämä tarkoittaa eliötä yksilönä. "

        Asia ymmärretty, evoluutiota ei siis tapahdu.


      • asiahyvinselvä kirjoitti:

        "Eliö ei kehity, kun tämä tarkoittaa eliötä yksilönä. "

        Asia ymmärretty, evoluutiota ei siis tapahdu.

        Yksilön, eliön, elinaikana ei evoluutiota tapahdu tässä yksilössä. Tämän yksilön, eliön, edustamassa populaatiossa evoluutiota tapahtuu sukupolvien saatossa.


      • hkjhjkhjk
        asiahyvinselvä kirjoitti:

        "Eliö ei kehity, kun tämä tarkoittaa eliötä yksilönä. "

        Asia ymmärretty, evoluutiota ei siis tapahdu.

        "Asia ymmärretty, evoluutiota ei siis tapahdu. "

        Et siis ymmärtänyt. Evoluutiota tapahtuu.


    • poliittinenpaska

      Käkkäräpää on suorien hiusten kanssa samanlaiset, se on sitä "oikeaa evoluutiota".

      • dddddddddddddddddddh

        Tämän päivän evolutionistien mielestä kaikki elämä on evoluutiota, johtuen siitä että niitä todellisia evoluution todisteita ei sitten ollutkaan.
        Nyt vain pitää sokeasti uskoa että kaikki muuntelu johtaa sitten joskus lajiutumiseen.


      • JT-Valehtelee
        dddddddddddddddddddh kirjoitti:

        Tämän päivän evolutionistien mielestä kaikki elämä on evoluutiota, johtuen siitä että niitä todellisia evoluution todisteita ei sitten ollutkaan.
        Nyt vain pitää sokeasti uskoa että kaikki muuntelu johtaa sitten joskus lajiutumiseen.

        Ne todisteet on esitetty sinullekin lukuisia kertoja, mutta aina vaan jaksat jatkaa teokraattista sodankäyntiäsi, eli suomeksi härskiä valehtelua.


    • googlaaevouskonto

      Kaikki havainnoitu biologinen muuntelu eliöstössä rajoittuu kehälajistojen sisäisiksi vaihteluiksi. Ja muuta muuntelua ei sitten ole havaittu, niin vain uskotaan tapahtuvan ja tapahtuneeksi.

      Tämän vuoksi tiedeyhteisössä puhutaankin tänä pivänä evoluutioteoriasta enenevässä määrin evouskontona, ja tämä ilmiö lisääntyi valtavasti epäonnnistuneen g-m muuntelutestien epäonnistuttua täysin tuottamaan uusia lajeja kuten oli sokeasti uskottu ennen kunnollisia kokeiluja. Ilmaus evouskonto syntyi eri alojen tutkijoiden halusta hiukan näpäyttää evoluutiotukijoita heidä herkkäuskoisuutensa vuoksi jonka takia miljardeja tutkimusrahoja haaskaattiin täysin turhuuteen vaikka ne olis voitu jakaa johonkin hyödylliseen tutkimukseenkin.

      • heheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheh


      • JehiksenAivopieruja

        "Tämän vuoksi tiedeyhteisössä puhutaankin tänä pivänä evoluutioteoriasta enenevässä määrin evouskontona, ja tämä ilmiö lisääntyi valtavasti epäonnnistuneen g-m muuntelutestien epäonnistuttua täysin tuottamaan uusia lajeja kuten oli sokeasti uskottu ennen kunnollisia kokeiluja."

        Et sinä dementoitunut ukkoparka taida edes ymmärtää, mitä kehälajistolla tarkoitetaan.
        Jehovantodistajien pedofiuililahko ei kuulu tiedeyhteisöön.
        GMO tuotteet ovat onnistuneet mainiosti. "Plos One -lehdessä julkaistun tutkimuskirjallisuuden meta-analyysin (2014) mukaan GM-viljely on vähentänyt kasvinsuojeluaineiden käyttöä 37 % sekä lisännyt satoja 22 % ja viljelijöiden voittoja 68 %, kehitysmaissa vieläkin enemmän"

        Jehovantodistajien pedofiililahko on ajautunut länsimaissa umpikujaan ja näivettyy pois. Kaikkialla, missä koulutustaso nousee, kreationismin suosio laskee. Jyrin lahko on henkitoreissaan, mutta tiede kehittyy.


    • JC.Mark5.ROT.TTorppa

      EI OLE! EVOLUUTIO TARKOITTAA KEHITYSTÄ PAREMPAAN EIKÄ SELLAISTA OLE KOSKAAN HAVAITTU!!! ON VAIN RAPPEUTUMISTA!!! EVOKIT KIUSAA JA VALEHTELEE!!!

    • KazuKa

      "Toisessa ketjussa eräs tyyppi sano että jos vanhemmat hankkivat lapsen ja lapsi on erilainen kun vanhemmat, niin tällöin on tapahtunut evoluutiota."

      Kyllä. Evoluutio on geenien muuttumista sukupolvien välillä.

      • LuojaLoiEpigenetiikan

        Jos pojasta tulee vanhempiensa näköinen johtuu se perintötekijöistä, jos poika taas muistuttaa enemmän alakerran mustaa miestä on kyseessä Jumalan ihme ja ympäristötekijät ovat vaikuttaneet epigeneettisesti.


    • "Toisessa ketjussa eräs tyyppi sano että jos vanhemmat hankkivat lapsen ja lapsi on erilainen kun vanhemmat, niin tällöin on tapahtunut evoluutiota."

      Kukahan lienee ollut? Fiksu tyyppi joka tapauksessa koska juuri noin se menee.

      "Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Olemassa oleva biologinen informaatio ei ole muuttunut eikä ole syntynyt mitään uutta. "

      Mutta kun on syntynyt uutta. On syntynyt uniikki yhdistelmä geneettistä materiaalia kahden uniikin materiaalin yhdistyessä.

      "Olemassa olevan biologisen informaation epigeneettinen säätely ei voi olla evoluutiota. Tätä tapahtuu esimerkiksi koirarotujen jalostuksessa."

      Tässä mennään syvemmälle kuin epigenetiikkaan (miksi ihmeessä se muuten työntyy joka väliin nykyään). Koirarotujen jalostuksessa tapahtuu muutakin kuin epigeneettistä säätelyä. Ihan oikeasti tulee uutta geneettistä materiaalia. Vai väitätkö ihan tosiaan että kaikki koirarodut ovat geneettisesti identtisiä?

      "Jotta muuntelua voisi sanoa evoluutioksi, niin pitäisi syntyä uutta geneettistä materiaalia."

      Ja sitähän syntyy. Ei mitenkään paljoa yhdellä kertaa mutta tarpeeksi siihen että muutokset voivat alkaa kumuloitumaan pitkällä aikavälillä. Ja kun tuota kumulaatiota on tapahtunut tarpeeksi niin kuka vaan voi nähdä että evoluutiota on tapahtunut. Ei minään yhtenä hyppäyksenä jossain välissä vaan pitkällä aikavälillä joka välissä.

    • Nothuman
    • Se ainakin on evoluutiota, kun eliöpopulaation geenialleelien jakaumissa tapahtuu muutosta, joka vaikuttaa populaation edustajien fenotyyppin. Usein se on pakon, eli valintapaineen, sanelemaa muutosta. Yksittäinen lapsen eroavaisuus vanhempiinsa verrattuna ei tuota laivaa heiluttele, mutta toisaalta voidaan miettiä vanheneeko ihminen joka sekunti vaiko vain kerran vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe