Lisää todisteita evoluutiosta

TheMainman

58

3603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsdsdffdghy

      Palvokaa sitä pyhää kultaista vasikkaanne evoluutiota kaikessa rauhassa. Merkillistä että aina herättää suurta reagointia jos joku uskaltaa julkisesti sanoa sanankin rakasta uskontoanne vastaan. Sillä ei pitäisi olla väliä mitä mieltä ihmiset evoluutiosta on.

      • TheMainman

        Merkillistä, että se herättää aina valtavan reaktion, kun sanoo sanankin kristillistä uskontoa vastaan. Heti alkaa uskovaisten epätoivoinen raivo uskonsa savuavilla raunioilla.


      • TheMainman kirjoitti:

        Merkillistä, että se herättää aina valtavan reaktion, kun sanoo sanankin kristillistä uskontoa vastaan. Heti alkaa uskovaisten epätoivoinen raivo uskonsa savuavilla raunioilla.

        Ja kutsuminen evoluutiota "kultaiseksi vasikaksi" sisältää piilotetun uhkauksen. Kaikkihan voivat lukea, mitä Jahve/Jumala/Jeesus/Allah teki Kultaisen vasikan palvojille.


      • Olisi virkistävää, jos joku kreationisti joskus puolustaisi omaa uskomustaan loogisesti ja faktoihin perustuen. Ärtymystä herättää kreationistien jatkuva valehtelu. Eniten ärsyttää se, että kreationistit eivät edes valehtele puolustaakseen omaa uskomustaan vaan vastustaakseen evoluutioteoriaa.

        Kreationistitkin voisivat miettiä miten lähestyä uskomuksiaan positiivisen kautta.


      • Hehehe
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Olisi virkistävää, jos joku kreationisti joskus puolustaisi omaa uskomustaan loogisesti ja faktoihin perustuen. Ärtymystä herättää kreationistien jatkuva valehtelu. Eniten ärsyttää se, että kreationistit eivät edes valehtele puolustaakseen omaa uskomustaan vaan vastustaakseen evoluutioteoriaa.

        Kreationistitkin voisivat miettiä miten lähestyä uskomuksiaan positiivisen kautta.

        Luehan tuo erinomaisen asiantunteva Jyrin lausunto tuolla alla!


      • Hehehe kirjoitti:

        Luehan tuo erinomaisen asiantunteva Jyrin lausunto tuolla alla!

        Pelkään, että siinä ei ole kyse valehtelusta, vaan harhaisuudesta. Jyrbä on toistellut noita keksimiään tarinoita niin kauan, että uskoo niihin jo itsekin.


    • Kyseisellä sivulla oli alunperin keskustelumahdollisuus aiheesta ja minäkin kävin sinne jättämässä oman kommenttini perusteluineen. Eipä kulunut kovinkaan kauan, kun YLE poisti keskusteluketjun. Taisi tulla sen verran uutta tietoa, joka romuttaa typerän evoluutioteorian.


      • päivystävä.ilkimys

        "Taisi tulla sen verran uutta tietoa, joka romuttaa typerän evoluutioteorian."

        Kaiken maailman pölhökustaat saastuttavat aina tuollaiset keskustelut pseudotieteellään ja sinä olit vain yksi muiden joukossa, jos antisi oli samaa tasoa kuin täällä.


      • Jos "perustelusi" olivat samaa tasoa, mitä täällä, en ihmettele. Valehtelua, faktojen vääristelyä ja haukkumista.


      • räyhräyh

        Ei sinun suuruudenhullusta sekopään höpinästäsi tule mitään tietoa. Paitsi sinusta itsestäsi tietenkin. Nytkin tuli hyvä esimerkki, miten suuruudenhullu idiootti olet. Kuvittelet Ylen kommenttiosiolla romuttaneesi evoluutioteorian:D
        Ei hyvää päivää, mikä aivokääpiö olet. Tollo.


      • JC.n.sijainen

        Vastailin kokeeksi JC:n logiikalla. Näin kävi:

        "Tuloksesi on 1/10 oikein"
        "Evoluutiotietämyksesi on australopithecuksen, eli ihmisapinan tasolla"


      • OnksTietoo
        JC.n.sijainen kirjoitti:

        Vastailin kokeeksi JC:n logiikalla. Näin kävi:

        "Tuloksesi on 1/10 oikein"
        "Evoluutiotietämyksesi on australopithecuksen, eli ihmisapinan tasolla"

        10/10 Homo sapiens. Testi tosin oli varsin helppo.
        Olisi mukava tietää, mihin palstan kreationistit pääsisivät, jos yrittäisivät vastata niin kuin olettavat evoluutioteorian selittävän.


      • Dr.Doom

        No kerro ihmeessä mitä "uutta" tietoa on tarjolla? Epäilenpä vahvasti, että ei taaskaan yhtään mitään...


      • Belasco
        Dr.Doom kirjoitti:

        No kerro ihmeessä mitä "uutta" tietoa on tarjolla? Epäilenpä vahvasti, että ei taaskaan yhtään mitään...

        Vieläkö Mephistolla on äitisi sielu Von Doom?


      • javastauson
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Jos "perustelusi" olivat samaa tasoa, mitä täällä, en ihmettele. Valehtelua, faktojen vääristelyä ja haukkumista.

        Oletko itse haukkunut ketään?


      • tieteenharrastaja
        OnksTietoo kirjoitti:

        10/10 Homo sapiens. Testi tosin oli varsin helppo.
        Olisi mukava tietää, mihin palstan kreationistit pääsisivät, jos yrittäisivät vastata niin kuin olettavat evoluutioteorian selittävän.

        Ykköstä on paha alittaa, kun yhden kysymyksen kaikki vastausvaihtoehdot ovat oikeita. Ja parissa muussa kaksi kolmesta.


      • javastauson kirjoitti:

        Oletko itse haukkunut ketään?

        Pyrin viimeiseen asti välttämään kaikenlaista ad hominem -argumentaatiota, mutta olen kyllä sortunut tähän muutamia kertoja.


      • MetsäkinVastaa
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Pyrin viimeiseen asti välttämään kaikenlaista ad hominem -argumentaatiota, mutta olen kyllä sortunut tähän muutamia kertoja.

        Mielestäni hyvä periaate, josta voi luopua aikaisintaan siinä vaiheessa, kun toinen osapuoli on toistuvasti osoittanut, ettei hänellä ole edes aikomusta noudattaa argumentoinnin perussääntöjä. Silloin kun toinen osapuoli on määrittänyt keskustelun säännöt, voin pelata myös hänen säännöillään. Miksi moukkamaisuutta pitäisi kunnioittaa?


      • MetsäkinVastaa kirjoitti:

        Mielestäni hyvä periaate, josta voi luopua aikaisintaan siinä vaiheessa, kun toinen osapuoli on toistuvasti osoittanut, ettei hänellä ole edes aikomusta noudattaa argumentoinnin perussääntöjä. Silloin kun toinen osapuoli on määrittänyt keskustelun säännöt, voin pelata myös hänen säännöillään. Miksi moukkamaisuutta pitäisi kunnioittaa?

        Vaikka itsekin olen tähän sortunut, pääasiassa turhautumisesta, jolloin olen lähinnä kyseenalaistanut toisen kyvyn ymmärtää kirjoitettua tekstiä, olen erimieltä, että edes tuossa vaiheessa olisi perusteltua käyttää ad hominem -argumentaatiota. Tästä voi mainita toiselle, mutta itse jättää tämän tekemättä, tai vain jättää tämän omaan arvoonsa.


      • räyhräyh
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Vaikka itsekin olen tähän sortunut, pääasiassa turhautumisesta, jolloin olen lähinnä kyseenalaistanut toisen kyvyn ymmärtää kirjoitettua tekstiä, olen erimieltä, että edes tuossa vaiheessa olisi perusteltua käyttää ad hominem -argumentaatiota. Tästä voi mainita toiselle, mutta itse jättää tämän tekemättä, tai vain jättää tämän omaan arvoonsa.

        Moni muuten käsittää koko ad hominem- termin väärin. Sehän ei ole yleisesti haukkumista.
        Se on argumenttivirhe, jossa vedotaan siihen, että koska vastapuoli on jotakin negatiivista, (juoppo, natsi, tms.) hän on siksi väitteessään väärässä.


      • unohdititsesivai
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Vaikka itsekin olen tähän sortunut, pääasiassa turhautumisesta, jolloin olen lähinnä kyseenalaistanut toisen kyvyn ymmärtää kirjoitettua tekstiä, olen erimieltä, että edes tuossa vaiheessa olisi perusteltua käyttää ad hominem -argumentaatiota. Tästä voi mainita toiselle, mutta itse jättää tämän tekemättä, tai vain jättää tämän omaan arvoonsa.

        "Vaikka itsekin olen tähän sortunut, pääasiassa turhautumisesta, jolloin olen lähinnä kyseenalaistanut toisen kyvyn ymmärtää kirjoitettua tekstiä, olen erimieltä, että edes tuossa vaiheessa olisi perusteltua käyttää ad hominem -argumentaatiota."

        Oletko itse aina ymmärtänyt toisen tekstin?


      • unohdititsesivai kirjoitti:

        "Vaikka itsekin olen tähän sortunut, pääasiassa turhautumisesta, jolloin olen lähinnä kyseenalaistanut toisen kyvyn ymmärtää kirjoitettua tekstiä, olen erimieltä, että edes tuossa vaiheessa olisi perusteltua käyttää ad hominem -argumentaatiota."

        Oletko itse aina ymmärtänyt toisen tekstin?

        En, ja tällöin olen kysynytkin tarkennusta.


      • dfhgjkl

        Ninhän se on, ja jatkuu varmaan niin kauan kuin tuo yksisilmäinen media kusettaa katsojia.
        Katsoin eilen telkusta kuinka jotkut ex-missit keräsivät kisan muodossa rahaa tarkoituksiina. Ja aluksi mielessäni pidin sitä lesbolikkaa fiksuna, kunnes kisan edetessä jokaiselle älylliselle katsojalle selvisi että tuo sai vastata kseen lapsellisen helppoihin kysymyksiin ja miljoona vetoa että juttu oli järjestetty sillä minä osasin vastata sekunisssa ihan oikein jokaiseen hänelle esitettyyn kysymyksen. Ja muille tuli helpon näköisiä mutta aivan normitietämyksen ulkopuolisia kysymyksiä ihan tarpeeksi osoittamaan että taas kerran oli kyse pelkästä homopropagandan esittämisestä kaikelle kansalle.
        Ja jälleen kerran kehotus evokeille omaan ajatteluun, katsokaa itse ohjelma ja niin huomaatte ihan saman.

        Ja lopuksi huomaatte sen että kuinka selvästi juontajaakin ottaa päähän että häntä käytettiin hyväksi tällä tavalla osana telkkarin homopropagandaa. Hänet selvästi kusetettiin mukan ilman että hän aluksi arvasi sen että mistä oli kyse. Lopuksi kyllä ei tarvinnut arvata, sen näki naamasta. Kaveria pänni tavattomasti.

        Mutta niin se vain on ettei setahomoista eikä muistakaan saa ikinä rehellisiä.


      • ottaisitopia
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        En, ja tällöin olen kysynytkin tarkennusta.

        "En, ja tällöin olen kysynytkin tarkennusta. "

        Niin, itse taannoin nimitit jotain idiootiksi, kun hän ei huomannut sinun antaneen siihen jo vastausta. Myös sinulle on annettu aika tarkka kohta, Leisolan videossa, missä kyseinen kohta esiintyy ja sinä vain kysyit, että missä kohtaa. Oletko ajatellut, että myös hän olisi voinut halutessaan kirjoittaa samoin sinulle, mutta hän ei tehnyt sitä. Älykäs huomaa, että virheet ovat inhimillisiä, eikä ala nimitellä toista niin kuin sinä teit.


      • ottaisitopia kirjoitti:

        "En, ja tällöin olen kysynytkin tarkennusta. "

        Niin, itse taannoin nimitit jotain idiootiksi, kun hän ei huomannut sinun antaneen siihen jo vastausta. Myös sinulle on annettu aika tarkka kohta, Leisolan videossa, missä kyseinen kohta esiintyy ja sinä vain kysyit, että missä kohtaa. Oletko ajatellut, että myös hän olisi voinut halutessaan kirjoittaa samoin sinulle, mutta hän ei tehnyt sitä. Älykäs huomaa, että virheet ovat inhimillisiä, eikä ala nimitellä toista niin kuin sinä teit.

        Muistan tämän keskustelun, koska se oli tasan ainoa kerta, kun näin olen kirjoittanut. Agnoskepon kanssa käydyn keskustelun jälkeen päätin, etten tule käyttämään tätä termiä enää missään tilanteessa. Syy tällöin siihen, että käytin termiä, oli turhautuminen, kun olin henkilölle jo kolme-neljä kertaa samasta asiasta kirjoittanut, eikä tämä vieläkään suostunut ymmärtämään tätä. Tämä ei ole tietenkään mikään hyväksyttävä perustelu.

        Oletan, että tarkoitat Leisolan videolla viimeisintä, jossa olen tätä vaatinut, sillä muissa keskusteluissa nämä aikaleimat olen saanut. Tämä oli muutama päivä sitten keskustelussa "Mikro- ja makroevoluutio". Tarkastin omat kommenttini, sekä vastapuolen kommentit ennen ja jälkeen oman vaatimukseni, eikä tässä keskustelussa ole kirjoitushetkellä edelleenkään annettu tarkkaa ajankohtaa väittämään, jolle tätä aikaleimaa vaadin.


      • pitäisiköollahuolissaan
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Muistan tämän keskustelun, koska se oli tasan ainoa kerta, kun näin olen kirjoittanut. Agnoskepon kanssa käydyn keskustelun jälkeen päätin, etten tule käyttämään tätä termiä enää missään tilanteessa. Syy tällöin siihen, että käytin termiä, oli turhautuminen, kun olin henkilölle jo kolme-neljä kertaa samasta asiasta kirjoittanut, eikä tämä vieläkään suostunut ymmärtämään tätä. Tämä ei ole tietenkään mikään hyväksyttävä perustelu.

        Oletan, että tarkoitat Leisolan videolla viimeisintä, jossa olen tätä vaatinut, sillä muissa keskusteluissa nämä aikaleimat olen saanut. Tämä oli muutama päivä sitten keskustelussa "Mikro- ja makroevoluutio". Tarkastin omat kommenttini, sekä vastapuolen kommentit ennen ja jälkeen oman vaatimukseni, eikä tässä keskustelussa ole kirjoitushetkellä edelleenkään annettu tarkkaa ajankohtaa väittämään, jolle tätä aikaleimaa vaadin.

        "Oletan, että tarkoitat Leisolan videolla viimeisintä, jossa olen tätä vaatinut, sillä muissa keskusteluissa nämä aikaleimat olen saanut. Tämä oli muutama päivä sitten keskustelussa "Mikro- ja makroevoluutio". Tarkastin omat kommenttini, sekä vastapuolen kommentit ennen ja jälkeen oman vaatimukseni, eikä tässä keskustelussa ole kirjoitushetkellä edelleenkään annettu tarkkaa ajankohtaa väittämään, jolle tätä aikaleimaa vaadin. "

        Kyllä se on siellä ilmoitettu, aivan selvällä suomen kielellä. Se on mainittu nimimerkki kohdassa, ettei viestiä poisteta annetun linkin takia.


      • pitäisiköollahuolissaan kirjoitti:

        "Oletan, että tarkoitat Leisolan videolla viimeisintä, jossa olen tätä vaatinut, sillä muissa keskusteluissa nämä aikaleimat olen saanut. Tämä oli muutama päivä sitten keskustelussa "Mikro- ja makroevoluutio". Tarkastin omat kommenttini, sekä vastapuolen kommentit ennen ja jälkeen oman vaatimukseni, eikä tässä keskustelussa ole kirjoitushetkellä edelleenkään annettu tarkkaa ajankohtaa väittämään, jolle tätä aikaleimaa vaadin. "

        Kyllä se on siellä ilmoitettu, aivan selvällä suomen kielellä. Se on mainittu nimimerkki kohdassa, ettei viestiä poisteta annetun linkin takia.

        Nimimerkin kohdalla? Oli tällä kirjoittajalla sitten selkeä tapa ilmoittaa pyytämäni. En ole koskaan lukenut näitä kertakäyttönimimerkkejä, ainoastaan leipätekstin. Nimimerkistä rekisteröin ainoastaan sen, että taas uusi nimimerkki.

        Minä käytän omaa rekisteröityä nimimerkkiäni aina, jotta vastapuoli tietää tasan, että kyseessä on aina minä, joka kirjoittaa. Ja kaiken informaation, jonka välitän, kirjoitan leipätekstiin, enkä yritä piilottaa sitä. Muutamia kertoja, kun olen Youtube-linkin antanut, olen joko antanut tarkan linkin kohtaan, josta väittämä alkaa (näitä ei ole kertaakaan poistettu), tai kirjoittanut linkin oheen kohdan, josta väittämä alkaa.


      • eisitätarvinnutpyytää
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Nimimerkin kohdalla? Oli tällä kirjoittajalla sitten selkeä tapa ilmoittaa pyytämäni. En ole koskaan lukenut näitä kertakäyttönimimerkkejä, ainoastaan leipätekstin. Nimimerkistä rekisteröin ainoastaan sen, että taas uusi nimimerkki.

        Minä käytän omaa rekisteröityä nimimerkkiäni aina, jotta vastapuoli tietää tasan, että kyseessä on aina minä, joka kirjoittaa. Ja kaiken informaation, jonka välitän, kirjoitan leipätekstiin, enkä yritä piilottaa sitä. Muutamia kertoja, kun olen Youtube-linkin antanut, olen joko antanut tarkan linkin kohtaan, josta väittämä alkaa (näitä ei ole kertaakaan poistettu), tai kirjoittanut linkin oheen kohdan, josta väittämä alkaa.

        "Oli tällä kirjoittajalla sitten selkeä tapa ilmoittaa pyytämäni."

        Luehan tarkemmin, kyllä se oli annettu sinulle jo ennen pyytämääsi, ettei sinun tarvitse vaivautua sitä etsimään. Mutta valittajia on aina, teki mitä teki.

        Tarkistuskysymys, oliko asia näin?


      • pitäisiköollahuolissaan kirjoitti:

        "Oletan, että tarkoitat Leisolan videolla viimeisintä, jossa olen tätä vaatinut, sillä muissa keskusteluissa nämä aikaleimat olen saanut. Tämä oli muutama päivä sitten keskustelussa "Mikro- ja makroevoluutio". Tarkastin omat kommenttini, sekä vastapuolen kommentit ennen ja jälkeen oman vaatimukseni, eikä tässä keskustelussa ole kirjoitushetkellä edelleenkään annettu tarkkaa ajankohtaa väittämään, jolle tätä aikaleimaa vaadin. "

        Kyllä se on siellä ilmoitettu, aivan selvällä suomen kielellä. Se on mainittu nimimerkki kohdassa, ettei viestiä poisteta annetun linkin takia.

        Oletan hetken, että se olit sinä, joka tämän linkin annoit, ja katsoin tuon kohdan nyt, kun sain tietoon sen. Leisola tekee erikoisen väittämän siinä noista 100 miljardista mutaatiosta, että kaikki mutaatiovaihtoehdot on jo kokeiltu. Tämä ei pidä läheskään paikkaansa. Ihmisen perimässä on noin 3,6 miljardia emäsparia, joista jokainen voi olla yksi neljästä vaihtoehdosta. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisia mutaatiota on 1,7x10^38. Tämä 17, jonka perässä 37 nollaa. Jos jokaisessa sukupolvessa tapahtuu 100 miljardia mutaatiota, tarvitaan 1,7x10^27 sukupolvea, jotta kaikki vaihtoehdot on käyty läpi. Tämä on 17, jonka perässä 26 nollaa. Sukupolvi tarkoittaa nykyään noin 25 vuotta, jolloin tarvittaisiin 4,2x10^28 vuotta tähän. Maailmankaikkeuden ikä on noin 1,3x10^10 vuotta. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan 3,2x10^18 kertainen aika koko maailmankaikkeuden ikään verrattuna. Onko kaikki mahdollisuudet käyty läpi, ja vielä useampaan kertaan?


      • eisitätarvinnutpyytää kirjoitti:

        "Oli tällä kirjoittajalla sitten selkeä tapa ilmoittaa pyytämäni."

        Luehan tarkemmin, kyllä se oli annettu sinulle jo ennen pyytämääsi, ettei sinun tarvitse vaivautua sitä etsimään. Mutta valittajia on aina, teki mitä teki.

        Tarkistuskysymys, oliko asia näin?

        Tieto oli annettu, mutta ei tavalla, joka olisi millään tavalla perustellusti selkeä. Eikä tätä selvennetty, vaikka oli aivan selvää, etten ollut asiaa huomannut.


      • YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Oletan hetken, että se olit sinä, joka tämän linkin annoit, ja katsoin tuon kohdan nyt, kun sain tietoon sen. Leisola tekee erikoisen väittämän siinä noista 100 miljardista mutaatiosta, että kaikki mutaatiovaihtoehdot on jo kokeiltu. Tämä ei pidä läheskään paikkaansa. Ihmisen perimässä on noin 3,6 miljardia emäsparia, joista jokainen voi olla yksi neljästä vaihtoehdosta. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisia mutaatiota on 1,7x10^38. Tämä 17, jonka perässä 37 nollaa. Jos jokaisessa sukupolvessa tapahtuu 100 miljardia mutaatiota, tarvitaan 1,7x10^27 sukupolvea, jotta kaikki vaihtoehdot on käyty läpi. Tämä on 17, jonka perässä 26 nollaa. Sukupolvi tarkoittaa nykyään noin 25 vuotta, jolloin tarvittaisiin 4,2x10^28 vuotta tähän. Maailmankaikkeuden ikä on noin 1,3x10^10 vuotta. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan 3,2x10^18 kertainen aika koko maailmankaikkeuden ikään verrattuna. Onko kaikki mahdollisuudet käyty läpi, ja vielä useampaan kertaan?

        Korjaus edelliseen. Mahdollisia mutaatioita on "hieman" enemmän, kuin laskemani määrä. Koska käytössäni on "vain" 64-bittinen järjestelmä, on tätä määrää mahdotonta laskea. 4^3,6mrd.


      • Sekoilusi aummuttiin alas samantein ja poistatit keskustelun kun jäit alakynteen ja nyt syyttelet toisia? Vai linkititkö taas jonku parodia sivuston todisteeki väittämillesi?


      • aikaeiongelma
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Oletan hetken, että se olit sinä, joka tämän linkin annoit, ja katsoin tuon kohdan nyt, kun sain tietoon sen. Leisola tekee erikoisen väittämän siinä noista 100 miljardista mutaatiosta, että kaikki mutaatiovaihtoehdot on jo kokeiltu. Tämä ei pidä läheskään paikkaansa. Ihmisen perimässä on noin 3,6 miljardia emäsparia, joista jokainen voi olla yksi neljästä vaihtoehdosta. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisia mutaatiota on 1,7x10^38. Tämä 17, jonka perässä 37 nollaa. Jos jokaisessa sukupolvessa tapahtuu 100 miljardia mutaatiota, tarvitaan 1,7x10^27 sukupolvea, jotta kaikki vaihtoehdot on käyty läpi. Tämä on 17, jonka perässä 26 nollaa. Sukupolvi tarkoittaa nykyään noin 25 vuotta, jolloin tarvittaisiin 4,2x10^28 vuotta tähän. Maailmankaikkeuden ikä on noin 1,3x10^10 vuotta. Tämä tarkoittaa, että tarvitaan 3,2x10^18 kertainen aika koko maailmankaikkeuden ikään verrattuna. Onko kaikki mahdollisuudet käyty läpi, ja vielä useampaan kertaan?

        "Koska maailmassa on yli seitsemän miljardia ihmistä ja jokainen lisää 100 uutta mutaatiota maailmanlaajuiseen populaatioon, on pelkästään meidän sukupolvemme lisännyt noin 700 miljardia uutta mutaatiota ihmiskuntaan. Kun muistamme, että genomissamme on vain kolme miljardia nukleotidiä, huomaamme, että elämämme aikana on jokaisessa nukleotidi-paikassa tapahtunut yli 200 mutaatiota. Jokainen mahdollinen pistemutaatio ihmisen genomissa, joka voi tapahtua, on tapahtunut useita kertoja pelkästään meidän elinaikanamme!" (Sanford)


      • aikaeiongelma kirjoitti:

        "Koska maailmassa on yli seitsemän miljardia ihmistä ja jokainen lisää 100 uutta mutaatiota maailmanlaajuiseen populaatioon, on pelkästään meidän sukupolvemme lisännyt noin 700 miljardia uutta mutaatiota ihmiskuntaan. Kun muistamme, että genomissamme on vain kolme miljardia nukleotidiä, huomaamme, että elämämme aikana on jokaisessa nukleotidi-paikassa tapahtunut yli 200 mutaatiota. Jokainen mahdollinen pistemutaatio ihmisen genomissa, joka voi tapahtua, on tapahtunut useita kertoja pelkästään meidän elinaikanamme!" (Sanford)

        Sen kummemmin kantaa ottamatta lempikaverisi lausumisiin, niin on mielenkiintoista, että lempikaverisi ajattelee, että kaikilla ihmisillä syntyisi aina 100 eri mutaatiota. Tiedä sitten miten Sanfordin logiikka hommassa toimii, tiedätkö sinä?


      • aikaeiongelma kirjoitti:

        "Koska maailmassa on yli seitsemän miljardia ihmistä ja jokainen lisää 100 uutta mutaatiota maailmanlaajuiseen populaatioon, on pelkästään meidän sukupolvemme lisännyt noin 700 miljardia uutta mutaatiota ihmiskuntaan. Kun muistamme, että genomissamme on vain kolme miljardia nukleotidiä, huomaamme, että elämämme aikana on jokaisessa nukleotidi-paikassa tapahtunut yli 200 mutaatiota. Jokainen mahdollinen pistemutaatio ihmisen genomissa, joka voi tapahtua, on tapahtunut useita kertoja pelkästään meidän elinaikanamme!" (Sanford)

        Tämä voisi pitää osin paikkaansa, mutta matemaattisesti ei. Koska jokainen nukleotidi voi olla yksi neljästä, on mahdollisuuksia yhden nukleotidin ketjussa 4, kahden ketjussa 16, kolmen ketjussa 64, neljän ketjussa 256, jne. Eli kaikkia mahdollisia mutaatioita pelkästään ihmisen 3,6 mrd pitkässä perimässä ei olla käyty läpi. Eli vaikka Sanfordin kirjoitus voisi pitää paikkaansa, ei se kerro mitään todellisuudesta. Kaikki mutaatiot eivät tee edes proteiinia koodaavassa kohdassa yhtään mitään (ns. synonyminen mutaatio).


      • mitenovatnämä100
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Tämä voisi pitää osin paikkaansa, mutta matemaattisesti ei. Koska jokainen nukleotidi voi olla yksi neljästä, on mahdollisuuksia yhden nukleotidin ketjussa 4, kahden ketjussa 16, kolmen ketjussa 64, neljän ketjussa 256, jne. Eli kaikkia mahdollisia mutaatioita pelkästään ihmisen 3,6 mrd pitkässä perimässä ei olla käyty läpi. Eli vaikka Sanfordin kirjoitus voisi pitää paikkaansa, ei se kerro mitään todellisuudesta. Kaikki mutaatiot eivät tee edes proteiinia koodaavassa kohdassa yhtään mitään (ns. synonyminen mutaatio).

        Millaisia mutaatiota nämä 100 ovat?


      • mitenovatnämä100 kirjoitti:

        Millaisia mutaatiota nämä 100 ovat?

        Sitä ei voi käytännössä tietää muutoin kuin kokeilemalla. Suurin osa mutaatioista kuitenkin olisi täysin merkityksettömiä, ja vain pienen pieni osa joko haitallisia tai hyödyllisiä.


      • etsiisottanutselvää
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Sitä ei voi käytännössä tietää muutoin kuin kokeilemalla. Suurin osa mutaatioista kuitenkin olisi täysin merkityksettömiä, ja vain pienen pieni osa joko haitallisia tai hyödyllisiä.

        "Sitä ei voi käytännössä tietää muutoin kuin kokeilemalla."

        Käytännöllisempi ratkaisu olisi lukea viestistä, mitä näillä 100 tarkoitetaan. Nehän ovat pistemutaatioita, siis (kirjainten vaihtumisia). Näin Leisola on oikeassa, mutta miten on sinun laitasi?


      • etsiisottanutselvää kirjoitti:

        "Sitä ei voi käytännössä tietää muutoin kuin kokeilemalla."

        Käytännöllisempi ratkaisu olisi lukea viestistä, mitä näillä 100 tarkoitetaan. Nehän ovat pistemutaatioita, siis (kirjainten vaihtumisia). Näin Leisola on oikeassa, mutta miten on sinun laitasi?

        Pistemutaatio on minkä tahansa nukleotidin muuttuminen toiseksi. Ihmisen perimässä on 3,6 mrd paikkaa, johon tällainen pistemutaatio voi tulla. Jos otetaan tuo 100 mutaatiota faktana, tämä tarkoittaa, että keskimäärin kerran 36 miljoonassa nukleotidissä olisi pistemutaatio. Nyt vain laskemaan kaikkien niiden mahdollisten vaihtoehtojen määrää, kun kyseessä on satunnaiset mutaatiot. Sanotaa, että kaikki 100 mutaatiota tapahtuisivat ensimmäisen 100 nukleotidin aikana, ja kaikki loput säilyisivät alkuperäisinä. Tällöin mahdollisia vaihtoehtoja erilaisille perimille on 3 potenssiin 100. Kolme, koska muutosvaihtoehtoja on kolme ja yksi on se alkuperäinen. Tällöin pelkästään näitä mahdollisia perimiä on noin 5x10^47. Eli millään ei saada Leisolan väittämää oikeaksi, että kaikki olisi jo kokeiltu. Toisekseen tämä ei kerro vielä mitään siitä, että ovatko nämä mutaatiot neutraaleja, haitallisia vai hyödyllisiä.


      • Leisolalaskisukupolvelle
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Pistemutaatio on minkä tahansa nukleotidin muuttuminen toiseksi. Ihmisen perimässä on 3,6 mrd paikkaa, johon tällainen pistemutaatio voi tulla. Jos otetaan tuo 100 mutaatiota faktana, tämä tarkoittaa, että keskimäärin kerran 36 miljoonassa nukleotidissä olisi pistemutaatio. Nyt vain laskemaan kaikkien niiden mahdollisten vaihtoehtojen määrää, kun kyseessä on satunnaiset mutaatiot. Sanotaa, että kaikki 100 mutaatiota tapahtuisivat ensimmäisen 100 nukleotidin aikana, ja kaikki loput säilyisivät alkuperäisinä. Tällöin mahdollisia vaihtoehtoja erilaisille perimille on 3 potenssiin 100. Kolme, koska muutosvaihtoehtoja on kolme ja yksi on se alkuperäinen. Tällöin pelkästään näitä mahdollisia perimiä on noin 5x10^47. Eli millään ei saada Leisolan väittämää oikeaksi, että kaikki olisi jo kokeiltu. Toisekseen tämä ei kerro vielä mitään siitä, että ovatko nämä mutaatiot neutraaleja, haitallisia vai hyödyllisiä.

        Kerrohan, mille lasket tuota laskelmaasi, yhdelle ihmiselle, vai sukupolvelle?


      • Leisolalaskisukupolvelle kirjoitti:

        Kerrohan, mille lasket tuota laskelmaasi, yhdelle ihmiselle, vai sukupolvelle?

        Jos jokaiselle ihmiselle syntyy 100 mutaatiota, on laskelma aina yhden ihmisen kohdalle. Ja jos Leisolan väittämä pitää paikkaansa, että mutaatioita kertyisi 100 miljardia, on tämä vain murto-osia kaikista mahdollisista mutaatiovaihtoehdoista ( 1:5x10^35 osa) pelkästään ensimmäisen 100 nukleotidin osalta. Laskelmat eivät muutu miksikään puhuttiin sitten yhdestä ihmisestä tai koko sukupolvesta.


      • muuttuneetlaskelmat
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Jos jokaiselle ihmiselle syntyy 100 mutaatiota, on laskelma aina yhden ihmisen kohdalle. Ja jos Leisolan väittämä pitää paikkaansa, että mutaatioita kertyisi 100 miljardia, on tämä vain murto-osia kaikista mahdollisista mutaatiovaihtoehdoista ( 1:5x10^35 osa) pelkästään ensimmäisen 100 nukleotidin osalta. Laskelmat eivät muutu miksikään puhuttiin sitten yhdestä ihmisestä tai koko sukupolvesta.

        "Laskelmat eivät muutu miksikään puhuttiin sitten yhdestä ihmisestä tai koko sukupolvesta."

        Kummasti on saatu eri tulos alla olevassa laskelmassa. Osaatko kertoa eroa?

        "Koska maailmassa on yli seitsemän miljardia ihmistä ja jokainen lisää 100 uutta mutaatiota maailmanlaajuiseen populaatioon, on pelkästään meidän sukupolvemme lisännyt noin 700 miljardia uutta mutaatiota ihmiskuntaan. Kun muistamme, että genomissamme on vain kolme miljardia nukleotidiä, huomaamme, että elämämme aikana on jokaisessa nukleotidi-paikassa tapahtunut yli 200 mutaatiota. Jokainen mahdollinen pistemutaatio ihmisen genomissa, joka voi tapahtua, on tapahtunut useita kertoja pelkästään meidän elinaikanamme!"


      • muuttuneetlaskelmat kirjoitti:

        "Laskelmat eivät muutu miksikään puhuttiin sitten yhdestä ihmisestä tai koko sukupolvesta."

        Kummasti on saatu eri tulos alla olevassa laskelmassa. Osaatko kertoa eroa?

        "Koska maailmassa on yli seitsemän miljardia ihmistä ja jokainen lisää 100 uutta mutaatiota maailmanlaajuiseen populaatioon, on pelkästään meidän sukupolvemme lisännyt noin 700 miljardia uutta mutaatiota ihmiskuntaan. Kun muistamme, että genomissamme on vain kolme miljardia nukleotidiä, huomaamme, että elämämme aikana on jokaisessa nukleotidi-paikassa tapahtunut yli 200 mutaatiota. Jokainen mahdollinen pistemutaatio ihmisen genomissa, joka voi tapahtua, on tapahtunut useita kertoja pelkästään meidän elinaikanamme!"

        Tuossa puhutaan aivan eri asiasta. Tuossa puhutaan mutaatioiden määrästä globaalissa perimässä, kun minä puhun mutatoitujen perimien määrästä. Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi.


      • vaikeaanäkyyolevan
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Tuossa puhutaan aivan eri asiasta. Tuossa puhutaan mutaatioiden määrästä globaalissa perimässä, kun minä puhun mutatoitujen perimien määrästä. Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi.

        "Tuossa puhutaan aivan eri asiasta. Tuossa puhutaan mutaatioiden määrästä globaalissa perimässä, kun minä puhun mutatoitujen perimien määrästä."

        Niimpä niin, mutta ota huomioon, että sinulla oli jo tiedossa tämä viimeisin lainaukseni, koska se oli lainattu tuolta hiukan ylempää. Mikset jo silloin myöntänyt tätä asiaa? Eikö rehdimpää olisi myöntää virhekäsitykset heti, eikä luottaa siihen, ettei toinen huomaa, mistä kenkä puristaa? Eli, sinä luulit että Leisola puhuu mutatoitujen perimien määrästä, vai?


      • vaikeaanäkyyolevan kirjoitti:

        "Tuossa puhutaan aivan eri asiasta. Tuossa puhutaan mutaatioiden määrästä globaalissa perimässä, kun minä puhun mutatoitujen perimien määrästä."

        Niimpä niin, mutta ota huomioon, että sinulla oli jo tiedossa tämä viimeisin lainaukseni, koska se oli lainattu tuolta hiukan ylempää. Mikset jo silloin myöntänyt tätä asiaa? Eikö rehdimpää olisi myöntää virhekäsitykset heti, eikä luottaa siihen, ettei toinen huomaa, mistä kenkä puristaa? Eli, sinä luulit että Leisola puhuu mutatoitujen perimien määrästä, vai?

        En käsittänyt Leisolan puhumaa väärin, vaan Leisolan näkemys (tai kertomus) on äärimmäisen naïvi todellisuuteen verrattuna. Kaikkea ei olla kokeiltu, eikä koskaan tulla kokeilemaan, koska aika ei riitä.


      • eikerroei
        YksiBioinformaatikko kirjoitti:

        Tuossa puhutaan aivan eri asiasta. Tuossa puhutaan mutaatioiden määrästä globaalissa perimässä, kun minä puhun mutatoitujen perimien määrästä. Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi.

        "Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi. "

        Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi niin, että ihminen olisi kehittynyt alkusolusta.


      • eikerroei kirjoitti:

        "Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi. "

        Teoriassa on mahdollista, että jokainen nukleotidi on voinut globaalisti kokea yhden tai useamman mutaation, mutta tämä ei kerro mitään siitä, että onko kaikki mahdolliset mutaatiovaihtoehdot käyty läpi niin, että ihminen olisi kehittynyt alkusolusta.

        Ei kerro, ja tämä on aivan väärä argumentti jo pelkästään sen vuoksi, että jokaisen lajin perimän pituus on erilainen. Tässä puhuttiin vain ihmisen 3,6 mrd nukleotidistä, mutta esimerkiksi useimmilla bakteereilla perimä on alle 10 miljoonaa nukleotidiä.


    • loogistaajattelua

      Paha homma evoluutiolle kun yle väittää, että sille on todisteita. Suomeksi tämä tarkoittaa, että niitä todisteita ei ole.

      • KuupasiHimmertää

        Eli kun luotettavana pidetty media väittää, että todisteita on, se tarkoittaa himmelin logiikalla, että niitä ei ole.
        Haluatko lukita vastauksen?


      • Niitähänriittää
        KuupasiHimmertää kirjoitti:

        Eli kun luotettavana pidetty media väittää, että todisteita on, se tarkoittaa himmelin logiikalla, että niitä ei ole.
        Haluatko lukita vastauksen?

        Hahhahah, vai on Yle joku luotettava tiedemedia???? Heheh. Miten joku oi olla noin simppeli ettei näe että kun on kyse mediabisneksestä niin silloin kosiskellaan koulujen opettamia ajattelukyvyttömiä massoja.

        Muista että Putinia kannattaa lähes koko kansa, Kimiä samoin, Hitleriäkin lähes koko Saksa. Ja nyt evoluutioteoriaa kaikki Suomen hölmöt.


      • ParaskinPuhuja
        Niitähänriittää kirjoitti:

        Hahhahah, vai on Yle joku luotettava tiedemedia???? Heheh. Miten joku oi olla noin simppeli ettei näe että kun on kyse mediabisneksestä niin silloin kosiskellaan koulujen opettamia ajattelukyvyttömiä massoja.

        Muista että Putinia kannattaa lähes koko kansa, Kimiä samoin, Hitleriäkin lähes koko Saksa. Ja nyt evoluutioteoriaa kaikki Suomen hölmöt.

        Eihän se tietenkään niin hyvä ole kuin Vartiotorni tai Luominen lehti, mutta meille, joille Pyhä henki ei selitä mustaa valkoiseksi YLE on riittävän luotettava.


      • SepeteusSepe
        Niitähänriittää kirjoitti:

        Hahhahah, vai on Yle joku luotettava tiedemedia???? Heheh. Miten joku oi olla noin simppeli ettei näe että kun on kyse mediabisneksestä niin silloin kosiskellaan koulujen opettamia ajattelukyvyttömiä massoja.

        Muista että Putinia kannattaa lähes koko kansa, Kimiä samoin, Hitleriäkin lähes koko Saksa. Ja nyt evoluutioteoriaa kaikki Suomen hölmöt.

        "Muista että Putinia kannattaa lähes koko kansa, Kimiä samoin, Hitleriäkin lähes koko Saksa. Ja nyt evoluutioteoriaa kaikki Suomen hölmöt."

        Jos toisistaan täysin erillään olevat väittämät 1, 2 ja 3 ovat "totta", niin se ei tarkoita että väittämä 4 olisi totta näiden aiempien päätelmien perusteella... tai päin vastoin... Yhtä hyvin voisin väittää, että koska perunoita voi syödä, niin sitten samanmuotoisia ja kokoisia kiviäkin voi...


    • Lapsellisentyhmäavaus

      Höh, ihan pelkkiä tyhmiä väittämiä ja uskomuksia. Ei mitään todellista.

      Itse asiassa Naledi on simpanssiaivoinen apina, ei muuta, senhän näkee maallikkokin noista kuvista, siis jopa evokki.


      Ja mitä banaanikärpäs-lajiutumisiin tulee niin johan se ollut kohta 10 v. täysin tiedossa että kun noita yritetty perimää manipuloimalla lajiuuttaa niin se ei ole onnnistunut sillä noin keskimäärin viiden sukupolven jälkeen koskematon populaatio alkaakin tuottaa jälkeläisiä joiden perimä on vapaa kaikesta mnipulointiaineksesta olipa se siirre, tai poiste tai kemiallinen tai säteilytyksen tuote. TÄMÄ ON FAKTA, ja jos tämä olisi ymmärretty heti laajentaa koskemaan muutakin eliöstöä niin eipä olisi tarvittu tuhlaamaan miljardeja maailman yliopiston varoja ylityperään täysin epätieteelliseen ääliömäiseen geenimanipulaatio-kokeiluuun joka epäonnistui täysin.
      --Juuri tähän banaanikärpäs-geenimanipuointihomman tulokseen vedoten Jyri ilmoitti heti maailmanlaajuisen g-m homman alettua yleistyä ettei pojat onnistu, haskaatte vain aikaanne. Ja niinhän siinä kävi.

      Tätä tämän vuosisadan suurinta "tieteen" mokaa ei oliei tapahtunut ilman evouskoa.
      Mutta tämä ei tietenkään estä edelleenkää kaikkien yksikertaisimpien evolutionistien yrittämästä yhä onnistua geenimanipulaatiossa edes jollakin tasolla mutta eihän se tietenkään onnistu. Ei Suomessa eikä muualla, EIkä sittenkään vaikka aika usein perusjalostutyö on esitetty muka evoluutona vaikka kyse on vain kehälajien normaalieista risteytymistä. Joissakin maissä jopa paatuneimmatkin evoluutiotukijat ovat myöntäneet tappionsa geenimanipulaatiotutkimuksen suuhteen että niiden yliopistot eivät enää jakele määrärahoja aiheeseen. Ranska viimeksi ilmoitti luopuvansa täysin asiasta. Ja moni muu sitä ennen. Ei saatu sikanautaa ei.


      Ja nyt kysymys evokeille: Mistä se johtuu että Jyri on niin tavattoman viisas näissä evoluutiokysymyksissä?
      --No, se johtuu siitä että Jyri lukee tiedejulkaisujen tutkimistuloksia ja poimii sieltä viisaasti vain faktata ja karsii pois selvät uskomusmaininnat joita joskus tuppaa vilisemään jopa evouskoisen tutkijan muuuten rehellisessä ja hyvässä tutkimuksessa, siis vähän niikuin avauksen tommpelit kärpäs ja kallonpalasten tutkijatkin tekivät omaksi häpeäkseen.

      Suosittelenkin avaajan lisäksi että jokainen evokki paneutuis erittäin huolelisesti avauksen linkkien krjoituksiin, sillä niistä on jopa harvinaisen helppoa eritellä pois lausunnot jotka ovat ihan tyhjää todistamatonta evoluutiovväittämää, joka vaan kuuluu näillä medioilla asiaan. Joskun on jopa käynyt niin että tutkija on esittänyt kollegoilleen faktapitoisen selvityksen tutkimustuloksistaann, mutta medialle hän tai joku muu on höystänyt jutun evoluutiouskomuksin höystettynä. Mediavälineet kun ovat huomaannet että herkkäuskoisiin oppimattomiin lukijoihin, kuten tämän palstan evokkeihin uutiset uppoavat helpommin kun ne on maustettu evouskotunnustuksin. Heheh!

      Mietihän nyt evokki. Kannattaako ihan oikeasti olla toisten aivopesemä evokki kun sen sijaan voi ajatella ihan itsekin. Tämän vuoksi jätin avauksen artikkeleiden evousomusanalysoinnin tielleihan itsellenne, sillä ette te ikinä mitään opi jos ette oli itsenäiseen ajatteluun. Nyt siihen olisi aapikukkomainen esimerkki avauksen linkissä.

      Tsemppiä yritykseen.

      Ja miksi jätän tämän oman ajattelun mahdollistavan pikakoulutuksen teille itsellenne? No, katsos kun minäkin olen ollut joskus 15 v. yhtä herkkäuskoinen kuin te nyt olette.
      Mutta sitten kun innokkaasti evoluution todellisina todisteina pitämäni osoitettiin pötypuheeksi niiin vähitellen uskoni evolutiooon haihtui yhtä olemattomiin kuin ne evoluutioteorian vaatimat lukemattomat apinoita paremmat apinaihmislajit joiden olisi tietenkin kuulunut olla Darwinin uskomusten mukaan tietnkin olla olemassa, ja niin uskoi koko tiedemaailma vieö 1950-1970 luvulla.
      No ei usko enää ja asia vaiettiin kuoliaaksi josta todisteena on nykyisten nuorten totaalisesti harhautettujen ääliömäisen typerä uskomus siitä että nuo vaadituta lajit vain haihtuivat kuin tuhka tuuleen jäkiä jättämättä,ehehhehh!

    • Dr.Doom

      Ja sitten me luettiin yhdessä totena ihmisten kirjoittamaa satukirjaa nimeltä raamattu, jossa kerrotaan että nainen (Eeva) luotiin Aatamin kylkiluusta...

    • Ihminenonapina

      Epigeneettinen ikääntyminen on yhteydessä heikkoon puristusvoimaan käsissä. Kädellisinä meidän kuuluisi roikkua puista, vieläpä poikasen kanssa. Jos ei jaksa roikkua puussa, niin putoaa ja huonostihan siinä käy.


      https://www.is.fi/terveys/art-2000005654556.html

    • fyikg

      "Vasta lukiossa opetetaan kunnolla evoluutiota."

      Eli kirkko kirkonkätyripoliitikkojen suosiollisella avustuksella on varannut koululaiset yksinoikeudella yksipuolisen uskonnollisen aivopesun kohteeksi 15 ikävuoteen asti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe