Olen viittä vaille valmis hylkäämään kristinuskon eli sen uskon, jota sanotaan Raamatussa Jumalan vaikuttamaksi. Tämä vaikuttaa tietysti tulevien kirjoitusteni sisältöön, mutta tahdoin ilmoittaa tämän asian muille ennen kuin teen ratkaisevan johtopäätöksen todistusaineiston edessä.
Voi olla, että en luovu ikinä uskosta siihen, että Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä olisi tämän maailman luoja, mutta en ole sidottu pitämäään tuota väitettä totena. Jos Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä ei ole tämän maailman luoja, niin sitten hän on joku muu hirmuinen ja tappamista "rakastava" tosi olevainen, mutta ei Jeesuksen kristuksen ilmoittama Jumala.
Deismi vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta kristinuskon rinnalla, mutta ateismi kuvottaa ja inhottaa minua jo pelkästään ajatuksena, puhumattakaan siitä, mitä ateistit ovat minulle tehneet kiusattuaan minua vuosikaudet uskoni vuoksi.
Olen viittä vaille valmis
55
636
Vastaukset
Kannattaa varmaankin pitää erillään ihmisten tekemät ja sanomat typeryydet ja ne harvalukuiset oikeaan osumiset, joita he ovat tarjonneet.
Virheettömät ihmiset ovat sen verran harvassa, että on parempi ottaa vastaan asioita myös puutteellisilta ja erehtyviltä.Pidän tärkeämpänä sitä, miten ihmiset käyttäytyvät moraalin kannalta kuin jotakin opillista asiaa. Jos ateistit käyttäytyisivät hyvin, niin viihtyisin heidän seurassaan, mutta koska kaikki kokemukseni ateisteista ovat kielteisiä, niin kammoan heitä. Kristittyjen joukossa on sentään monia ihania ihmisiä, joiden seurassa olen viihtynyt, vaikka he ovat trinitaareja. Unitaarejakin tunnen, mutta vain muutaman, eivätkä he poikkea trinitaareista käytökseltään, mutta voittavat mennen tullen kaikki tuntemani ateistit siinä, miten lähimmäisiin tulee suhtautua ja mikä on hyvää tai pahaa heidän mielestään. Loppujen lopuksi minulle on ihan sama, mihin ihmiset uskovat ja mitä totena pitävät, kunhan se ei vahingoita muita ihmisiä.
- Skeptikko.net
unitaari kirjoitti:
Pidän tärkeämpänä sitä, miten ihmiset käyttäytyvät moraalin kannalta kuin jotakin opillista asiaa. Jos ateistit käyttäytyisivät hyvin, niin viihtyisin heidän seurassaan, mutta koska kaikki kokemukseni ateisteista ovat kielteisiä, niin kammoan heitä. Kristittyjen joukossa on sentään monia ihania ihmisiä, joiden seurassa olen viihtynyt, vaikka he ovat trinitaareja. Unitaarejakin tunnen, mutta vain muutaman, eivätkä he poikkea trinitaareista käytökseltään, mutta voittavat mennen tullen kaikki tuntemani ateistit siinä, miten lähimmäisiin tulee suhtautua ja mikä on hyvää tai pahaa heidän mielestään. Loppujen lopuksi minulle on ihan sama, mihin ihmiset uskovat ja mitä totena pitävät, kunhan se ei vahingoita muita ihmisiä.
Huomaan olevani kanssasi pitkälti samaa mieltä. Suurin osa tämän palstan ateisteista ei vaikuta kovin miellyttäviltä ihmisiltä, mutta rehellisyyden nimissä samaa voi sanoa myös monista uskovaisista.
Nämä puskaprofeetat, jotka ilmeisesti ovat myös toraisteja/judaisteja ovat mielestäni aivan kamalia ihmisiä, suorastaan vaarallisia. Tämän palstan ateisteista arvostan v.aaria, sillä hän on mielestäni asiallinen. Uskovaisista arvostan Sinua sekä nimimerkkejä "Adventisti" ja "kysynpävaa" (=advariveli). Hieman se helluntailaistausta on paistanut kirjoituksistasi, mutta näyttää siltä, että vähitellen se karisee, mikä on erittäin hyvä asia. En tosin ole jaksanut lukea läheskään kaikkia kirjoituksiasi, mutta niiden perusteella, joita olen lukenut, olen päätynyt tähän käsitykseeni. Skeptikko.net kirjoitti:
Huomaan olevani kanssasi pitkälti samaa mieltä. Suurin osa tämän palstan ateisteista ei vaikuta kovin miellyttäviltä ihmisiltä, mutta rehellisyyden nimissä samaa voi sanoa myös monista uskovaisista.
Nämä puskaprofeetat, jotka ilmeisesti ovat myös toraisteja/judaisteja ovat mielestäni aivan kamalia ihmisiä, suorastaan vaarallisia. Tämän palstan ateisteista arvostan v.aaria, sillä hän on mielestäni asiallinen. Uskovaisista arvostan Sinua sekä nimimerkkejä "Adventisti" ja "kysynpävaa" (=advariveli). Hieman se helluntailaistausta on paistanut kirjoituksistasi, mutta näyttää siltä, että vähitellen se karisee, mikä on erittäin hyvä asia. En tosin ole jaksanut lukea läheskään kaikkia kirjoituksiasi, mutta niiden perusteella, joita olen lukenut, olen päätynyt tähän käsitykseeni.On ollut tosiaan pitkä ja kivulias tie helluntailais- ja vapaakirkkotaustaisten ihmisten tavoista ja opetuksista eroon pääseminen, mutta kun uskaltaa ottaa aivot narikasta suljettuaan kirkon oven, niin asiat alkavat vähitellen kirkastua ja matka totuutta kohti voi jatkua... sinua en kovin hyvin tunnekaan, Skeptikko.net, mutta kiitos ystävällisistä sanoistasi ja kehuista. Olen samaa mieltä nimimerkki Adventistista kuin sinä. V.aarista en ole ottanut vielä kunnolla selvää ja kysynpävaa on minulle melko vieras.
- armonjumala
Peruskysymys on tämä: Joh 15:16 "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"
Itse rakennettu "usko" ei kestä koetuksissa.Joh 15:16 on Jeesuksen puhe APOSTOLEISTA, ei kenestäkään muusta. Jeesus valitsi apostolit, mutta Jeesus ei ole valinnut minua tai sinua. Jumala on hän, joka valitsee, mutta koska Jeesus kristus ei ole Jumala, niin hän ei valitse seuraajiaan.
- armonjumala
unitaari kirjoitti:
Joh 15:16 on Jeesuksen puhe APOSTOLEISTA, ei kenestäkään muusta. Jeesus valitsi apostolit, mutta Jeesus ei ole valinnut minua tai sinua. Jumala on hän, joka valitsee, mutta koska Jeesus kristus ei ole Jumala, niin hän ei valitse seuraajiaan.
Virhe.
Sinua on kiusattu, koska oletat jumalan olevan olemassa, mutta et pysty siitä parranhaiventakaan löytämään.
Ateisteja on turha inhota, koska kaikki epäilemättä kääntyvät uskovaisiksi jos jumala vain onnistuu itsensä ilmaisemaan. Siihen asti ei meillä ole mitään syytä uskoa näihin ihmisen omaksi kuvikseen luomiin jumaliin.- armonjumala
Joh 20:29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
2 Kor. 5:7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.
1 Piet. 1:8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla, armonjumala kirjoitti:
Joh 20:29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
2 Kor. 5:7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.
1 Piet. 1:8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,Kas, hän kuvittelee olevansa jumala ja tavallaanhan se pitää paikkansa.
Vertaile muhammadanistin pääkopan sisällä elävää jumalmatoa omaasi, niin selviää ainakin toisen jumalmadon olevan epäjumala.
Seuraavaksi kaivat esiin todisteet jumalasi olemassaolosta ja huomaat ettei niitä ole. Muhammadanistille käy auttamatta samoin.
"...mitä ateistit ovat minulle tehneet kiusattuaan minua vuosikaudet uskoni vuoksi."
Tuskin kukaan ateisti on ollut kiinnostunut sinun uskonharhoistasi?
Sitä kuitenkin ihmettelen, että uskovaiset ovat hyvin mielellään kiusaamassa ateisteja ja tyrkyttämässä lahkonsa oppeja, vaikka ateisti ei perusta elämäänsä mihinkään tarunhohtoisiin uskomuksiin tai jumaliin?
Jos kerran uskovat kokevat olevansa jonkun jumalansa "helmoissa", niin mitä syytä ateisteja on silloin ottaa silmätikukseen?Nimenomaan ateistit ovat kiinnostuneita siitä, että uskon. Ihan tavallisia ihmisiä se asia ei juurikaan kiinnosta, mutta ateistit ovat innokkaasti hyökänneet kimppuuni ja tehneet tekoja, mikä on asian tutkimisen jälkeen tuomittu kiusaamiseksi työpaikalla. Arvioijat eivät ole itse uskovaisia vaan he ovat yrityksemme korkean tason johtajia ja turvallisuuspäällikkö. Mitä se kertoo sinulle?
Tätä kiusaamista jatkui yhdeksän vuotta ennen kuin asia vietiin yrityksen johdon käsiteltäväksi. Kiusaaminen loppui siihen, kun yrityksen johto puuttui asiaan, mutta muuten se ei olisi loppunut koskaan. Syy kiusaamiseen oli minun uskoni evankeliumin mukaan Jumalaan ja Jeesukseen. Mitä se kertoo ateisteista, jotka ovat vuosikausia kiusanneet minua ja kaltaisiani ihmisiä työpaikoilla ja oppilaitoksissa?
- Uskonsisko
Jumalaan uskominen on vapaaehtoista. Mutta se, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen ei ole vapaaehtoista. Jumalan edessä on lopultakin jokaisen polven notkistuttava. Kannattaa muistaa sekin, että Raamatun Jumala on rakastava ja armollinen Jumala. Lue Joh 3:16. Se on Raamatun ydinsanoma.
Ei ole mitään näyttöä siitä, että raamatun kuvaama epäjumala olisi kuoleman jälkeen tuomitsemassa.
Sensijaan on pienenpieni mahdollisuus oikean jumalan olemassaoloon ja jumalathan eivät pidä epäjumalien palvojista.
Itse en ota riskiä uskomalla raamatun jumalaan.- pyhpyh2374982374
he-ma kirjoitti:
Ei ole mitään näyttöä siitä, että raamatun kuvaama epäjumala olisi kuoleman jälkeen tuomitsemassa.
Sensijaan on pienenpieni mahdollisuus oikean jumalan olemassaoloon ja jumalathan eivät pidä epäjumalien palvojista.
Itse en ota riskiä uskomalla raamatun jumalaan.Sitten menet helvettiin.
- jooeisitäjeesustataas
Raamatun jumala on vihan, koston ja sadismin jumala.
Jos pitää puolensa valita niin täytyy varata saunakamppeet mukaan.
Mutta oikeasti, kuoleman jälkeen ei tapahdu yksilölle mitään oleellista. Olet vain kuollutta lihaa.
- pyhpyh23874982347
Sinä olet jo kauan sitten hylännyt kristinuskon ja pelastuksen.
- Eikiitosjeesus
Mikäpä sen viisaampaa. En osta tuota pelastusoptiota kun ei sille lunastajaa löydy.
- eräslukijavain
kiitos kaikista hyvistä kirjoituksista. Kuitenkin on niin että kaikki mitä täällä kirjoitetaan on helmien heittämistä sikojen eteen.Ne tallaavat helmet jalkoihinsa ja kääntyy ja puree lisäksi.
Olet sen varmasti kokenut monta kertaa.
Usko on yksinkertaista. Tie pelastukseen on yksinkertainen. I)hmiset tekevät kaiken mutkaiseksi.
Parempi olla yksinkertainen ja päästä sisälle elämään, kuin tuntea kaikki tieto, ja menettää ikuinen elämä.
Toivon että lepäät ilman keskusteluja, kunnes saat uskosi takaisin. Sikojen puremien täytyy saada parantua.- toinenkristus
"Toivon että lepäät ilman keskusteluja, kunnes saat uskosi takaisin"
Uskosi mihin? epäjumaliinko? En ole menettänyt uskoani. Pidän edelleen totena sen, mitä Raamatun kirjoituksissa on sanottu Jumalasta ja Jeesuksesta kristuksesta, joskin epäilen sitä, että vanhan liiton kirjoitusten ja lain Moosekselle antanut "Jumala" ei ole sama kuin "Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä" uuden liiton kirjoituksissa.
Olen huomannut Raamatun kirjoitusten pitävän sisällään paljon juutalaisia taruja, joita on käytetty apuna Jumalasta todistettaessa. Tämä saa minut epäilemään sitä, onko kaiken olevaisen luoja se Jumala, joka tällaisia taruja opetustarkoituksessa kertoo, vai onko se kaiken luoja joku muu, jota en vielä kunnolla tunne.
Raamatun ilmoittaman Jumalan ja Jeesuksen tunnen, mutta se tunteminen perustuu enimmäkseen Raamatun kirjoituksiin ja muiden ihmisten opetuksiin, vain osittain henkilökohtaiseen kokemukseen. Kokemus on tosin hyvin tärkeä, sillä se ylimaallinen rauha sydämessäni syntien anteeksisaamisen jälkeen todistaa siitä, että pyhä henki on tullut minuun asumaan ja on vaikuttanut sen jälkeen tahtomista, tekemistä ja sanoja, vaikka olenkin monella tavalla erehtynyt ja seurannut Herrani äänen sijaan ihmisten käskyjä ja opetuksia.
Minulla kesti esimerkiksi noin 20 vuotta päästä eroon ikuisen piinahelvetin opista ja kolmiyhteisen jumalan opeista, joita pidin aiemmin Raamatun kirjoituksien ilmoittamana totuutena (kyseenalaistin tosin kolmiyhteisen jumalan opin jo 2000-luvun alussa muotoillessani opetusta Jumalasta erään saarnaajaveljen kanssa: esitin jo tuolloin mahdollisena ajatuksen, jonka mukaan pyhä henki ei ole itsenäisesti ajatteleva, suunnitelmia tekevä ja toimiva persoona, mikä ajatus on sittemmin paljastunut totuudeksi ja vahvistunut nimenomaan Raamatun kirjoitusten tutkimisen kautta).- toinenkristus
unitaari kirjoitti:
En ole menettänyt uskoani. Pidän edelleen totena sen, mitä Raamatun kirjoituksissa on sanottu Jumalasta ja Jeesuksesta kristuksesta, joskin epäilen sitä, että vanhan liiton kirjoitusten ja lain Moosekselle antanut "Jumala" ei ole sama kuin "Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä" uuden liiton kirjoituksissa.
Olen huomannut Raamatun kirjoitusten pitävän sisällään paljon juutalaisia taruja, joita on käytetty apuna Jumalasta todistettaessa. Tämä saa minut epäilemään sitä, onko kaiken olevaisen luoja se Jumala, joka tällaisia taruja opetustarkoituksessa kertoo, vai onko se kaiken luoja joku muu, jota en vielä kunnolla tunne.
Raamatun ilmoittaman Jumalan ja Jeesuksen tunnen, mutta se tunteminen perustuu enimmäkseen Raamatun kirjoituksiin ja muiden ihmisten opetuksiin, vain osittain henkilökohtaiseen kokemukseen. Kokemus on tosin hyvin tärkeä, sillä se ylimaallinen rauha sydämessäni syntien anteeksisaamisen jälkeen todistaa siitä, että pyhä henki on tullut minuun asumaan ja on vaikuttanut sen jälkeen tahtomista, tekemistä ja sanoja, vaikka olenkin monella tavalla erehtynyt ja seurannut Herrani äänen sijaan ihmisten käskyjä ja opetuksia.
Minulla kesti esimerkiksi noin 20 vuotta päästä eroon ikuisen piinahelvetin opista ja kolmiyhteisen jumalan opeista, joita pidin aiemmin Raamatun kirjoituksien ilmoittamana totuutena (kyseenalaistin tosin kolmiyhteisen jumalan opin jo 2000-luvun alussa muotoillessani opetusta Jumalasta erään saarnaajaveljen kanssa: esitin jo tuolloin mahdollisena ajatuksen, jonka mukaan pyhä henki ei ole itsenäisesti ajatteleva, suunnitelmia tekevä ja toimiva persoona, mikä ajatus on sittemmin paljastunut totuudeksi ja vahvistunut nimenomaan Raamatun kirjoitusten tutkimisen kautta).Kuinka Pyhän Hengen mielen voi pahoittaa jos Henki ei ole persoona?
- toinenkristus
toinenkristus kirjoitti:
Kuinka Pyhän Hengen mielen voi pahoittaa jos Henki ei ole persoona?
Ef 4:30 miettikää sitä.
- toinenkristus
toinenkristus kirjoitti:
Ef 4:30 miettikää sitä.
Jes 63:10 Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen Pyhän Henkensä; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan.
Hebreaksi " atsab " = satuttaa, kipua, surua
Ef 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Johdetaan kreikan sanasta " lupé " = kehon tai mielen kipu,suru
Eli tämä Pyhän Hengen tuntema "murhe"/ "suru" on inhimillinen tunne jossa pitää olla persoona joka tuntee, ei mikään "pilven hattara"
Eli Pyhä Henki eli PUOLUSTAJA = (Kreik) " parakletos" = "para" tulla jonkin vierelle ja "kletos" = (tulee verbistä "kaleo") "kutsua" eli " Mukaan kutsuttu" tai "Puolelle kutsuttu"
- q.v
Ateistina haluan uskoa mahdollisimman moniin sellaisiin asioihin mitkä ovat totta ja hylätä mahdollisimman monta sellaista asiaa mitkä eivät ole totta.
Kaikki uskonnot esittävät totuusväittämiä, joita ne eivät kykene todistamaan tai ne väittämät ovat jopa räikeästi sitä todellisuutta vastaan minkä olemme maailmasta oppineet.
Keskustelukerhomme jäsen 'unitaari' on selvästi tavanomaista älykkäämpi mitä täällä pyörii ja varmasti minua paljon fiksumpi. Mutta se, että joku on toista välkympi ei tarkoita sitä, että uskoisi kaikkieen mikä on totta. Kaikki uskovat epätosiin asioihin mutta älykäs kyseenalaistaa omia uskomuksiaan eikä niele kaikkea purematta sitä ensin.
Kristinusko ei ole totta. Se, että olisi näkymättömiä yliluonnollisia olentoja on naurettavan pieni todennäköisyys. Siksi niihin ei kannata uskoa.
Oletko omien uskomuksiesi kanssa ns. kuilun reunalla ja katsot eteenpäin?
Minä tönäisen sinua vähän lisää.
https://youtu.be/JOmSYHzeoNA
Katso jos uskallat ja hyvää eksistentiaalista kriisiä. Se menee kyllä pian ohi. =)- Skeptikko.net
"Oletko omien uskomuksiesi kanssa ns. kuilun reunalla ja katsot eteenpäin?
Katso jos uskallat ja hyvää eksistentiaalista kriisiä. Se menee kyllä pian ohi. =)"
En ole katsonut tuota videota, mutta mietin, että oliko tuo hyväntahtoinen "tönäisy" vai mikä?
Ja mistä tiedät, että eksistentiaalinen kriisi menee pian ohi? "Kaikki uskonnot esittävät totuusväittämiä, joita ne eivät kykene todistamaan tai ne väittämät ovat jopa räikeästi sitä todellisuutta vastaan minkä olemme maailmasta oppineet. "
Olen tästä kutakuinkin samaa mieltä.
En aio katsoa linkkisi takana olevaa juttua.
En ole tietääkseni kuilun reunalla ja pidän varmana kaiken olevaisen olemassaolon. En voi myöskään kieltää ikinä sitä kokemusta, kun sain syntini anteeksi uskomalla Raamatun kirjoitusten ilmoittamaan Jumalaan ja evankeliumiin hänen pojastaan Jeesuksesta. Se asia painaa vaakakupissa paljon enemmän kuin muiden ihmisten mielipiteet, vaikka niitä mielipiteitä sanottaisiin "tieteellisen tutkimuksen tuloksiksi".
Jumalaa ei voida osoittaa olemattomaksi tieteellisen tutkimuksen avulla, vaikka ateistit eivät yhtä ainoata todistusta hänen olemassaolostaan tunnustakaan. Minä näen niitä todisteita jatkuvasti katsoessani ympärilleni ja tutkimalla mielessäni sitä, mistä ne asiat kertovat.
Tarkoitan Jumalalla kaiken olevaisen luojaa ja tutkimusaineisto on tämä maailma, ihmiset ja elämä. Ne todistavat älykkäästä suunnitelmasta ja sen toteuttajasta eli luojasta, mutta valitettavasti ihmisten ja oman itsen tutkiminen todistaa meidän ihmisten olevan pahoja, niin että aiheutamme väärämielisyydellämme vahinkoa läheisillemme, vaikka se on niin väärin, että...
ihmettelen sitä, miksi myös minä "teen syntiä", vaikka tunnen nahoissani sen pahuuden... jotakin on siis minussa pielessä, vaikka olen uskonut jo kauan ja elänyt välillä paremmin kuin nyt. No, Jeesuksen seurassa saan syntini anteeksi, mikä on minulle tärkeä asia elämässäni ja iankaikkisen elämän saamisen ehto, vaikka en itse asiassa uskoontuloni aikaan ikuiseen elämään edes uskonut. Hain apua syntieni aiheuttamiin ongelmiin ja sain sitä Jumalalta uskottuani Jeesuksen kristuksen evankeliumin. Olen ikuisesti kiitollinen Jumalalle siitä avusta, jonka hän on minulle antanut. Ihmiset eivät pystyneet minua auttamaan ja olisin tuhoutunut, ellen olisi pyytänyt apua Jumalalta, meidän taivaalliselta isältämme, ja huutanut avukseni hänen poikansa Jeesuksen kristuksen nimeä.
Kokemus siis puoltaa uskoani enkä voi sitä kokemusta tyhjäksi tehdä eikä minulla ole siihen mitään tarvettakaan. Ateisteja sellaiset kokemukset ja sen mukana tullut usko voivät ärsyttää, mutta ymmärrän minun kokemusteni ja uskon olevan heille jollakin tavalla uhka, vaikka en pelottele ketään helvetillä tai tuomiolla, sillä en pidä piinahelvettiä todellisena ja rangaistukselle pelottelu ei johda mielestäni mihinkään hyvään. Jos joku tahtoo vapaasta tahdostaan ilman pelkoa tehdä hyvää ja jättää pahan tekemisen pois elämästään, niin se on parasta, mitä tiedän ja sitä vaihtoehtoa myös ateisteille tarjoan, vaikka en usko heidän pystyvän sellaiseen elämään. Mitä aktiivisempi ateisti, sitä pahempi ihminen hän tuntuu olevan. Puhun tämän kokemuksesta, valitettavasti.unitaari kirjoitti:
"Kaikki uskonnot esittävät totuusväittämiä, joita ne eivät kykene todistamaan tai ne väittämät ovat jopa räikeästi sitä todellisuutta vastaan minkä olemme maailmasta oppineet. "
En ole tietääkseni kuilun reunalla ja pidän varmana kaiken olevaisen olemassaolon. En voi myöskään kieltää ikinä sitä kokemusta, kun sain syntini anteeksi uskomalla Raamatun kirjoitusten ilmoittamaan Jumalaan ja evankeliumiin hänen pojastaan Jeesuksesta. Se asia painaa vaakakupissa paljon enemmän kuin muiden ihmisten mielipiteet, vaikka niitä mielipiteitä sanottaisiin "tieteellisen tutkimuksen tuloksiksi".
Jumalaa ei voida osoittaa olemattomaksi tieteellisen tutkimuksen avulla, vaikka ateistit eivät yhtä ainoata todistusta hänen olemassaolostaan tunnustakaan. Minä näen niitä todisteita jatkuvasti katsoessani ympärilleni ja tutkimalla mielessäni sitä, mistä ne asiat kertovat.
Tarkoitan Jumalalla kaiken olevaisen luojaa ja tutkimusaineisto on tämä maailma, ihmiset ja elämä. Ne todistavat älykkäästä suunnitelmasta ja sen toteuttajasta eli luojasta, mutta valitettavasti ihmisten ja oman itsen tutkiminen todistaa meidän ihmisten olevan pahoja, niin että aiheutamme väärämielisyydellämme vahinkoa läheisillemme, vaikka se on niin väärin, että...
ihmettelen sitä, miksi myös minä "teen syntiä", vaikka tunnen nahoissani sen pahuuden... jotakin on siis minussa pielessä, vaikka olen uskonut jo kauan ja elänyt välillä paremmin kuin nyt. No, Jeesuksen seurassa saan syntini anteeksi, mikä on minulle tärkeä asia elämässäni ja iankaikkisen elämän saamisen ehto, vaikka en itse asiassa uskoontuloni aikaan ikuiseen elämään edes uskonut. Hain apua syntieni aiheuttamiin ongelmiin ja sain sitä Jumalalta uskottuani Jeesuksen kristuksen evankeliumin. Olen ikuisesti kiitollinen Jumalalle siitä avusta, jonka hän on minulle antanut. Ihmiset eivät pystyneet minua auttamaan ja olisin tuhoutunut, ellen olisi pyytänyt apua Jumalalta, meidän taivaalliselta isältämme, ja huutanut avukseni hänen poikansa Jeesuksen kristuksen nimeä.
Kokemus siis puoltaa uskoani enkä voi sitä kokemusta tyhjäksi tehdä eikä minulla ole siihen mitään tarvettakaan. Ateisteja sellaiset kokemukset ja sen mukana tullut usko voivät ärsyttää, mutta ymmärrän minun kokemusteni ja uskon olevan heille jollakin tavalla uhka, vaikka en pelottele ketään helvetillä tai tuomiolla, sillä en pidä piinahelvettiä todellisena ja rangaistukselle pelottelu ei johda mielestäni mihinkään hyvään. Jos joku tahtoo vapaasta tahdostaan ilman pelkoa tehdä hyvää ja jättää pahan tekemisen pois elämästään, niin se on parasta, mitä tiedän ja sitä vaihtoehtoa myös ateisteille tarjoan, vaikka en usko heidän pystyvän sellaiseen elämään. Mitä aktiivisempi ateisti, sitä pahempi ihminen hän tuntuu olevan. Puhun tämän kokemuksesta, valitettavasti.Olisi pitänyt lukea ja tarkistaa viesti ennen postaamista. Yksi tärkeä sana jäi pois heti viestin alusta, joten korjaan:
"En ole tietääkseni kuilun reunalla ja pidän varmana kaiken olevaisen LUOJAN olemassaolon. "
Sana luoja jäi vahingossa pois, mikä aiheutti ikävän virheen sanomassani. No, saahan siitä hyvät naurut, kun joku lukee sen viestin alkuperäisen version ja sen perusteella sanon pitäväni totena kaiken olevaisen olemassaolon... onhan se melko huvittava kommentti.
Kukapa ei kaikkea olevaa totena pitäisi? No, onhan niitä sellaisiakin ihmisiä, jotka kyseenalaistavat kaiken olemassaolon ja pitävät tätä maailmaa ja elämää kenties jonkun jumalan unena ja fiktiona sen sijaan, että se olisi totisinta totta. Olen sellaisenkin ihmisen kanssa paljon keskustellut, joka tuolla tavalla uskoi...Skeptikko.net kirjoitti:
Katso jos uskallat ja hyvää eksistentiaalista kriisiä. Se menee kyllä pian ohi. =)"
En ole katsonut tuota videota, mutta mietin, että oliko tuo hyväntahtoinen "tönäisy" vai mikä?
Ja mistä tiedät, että eksistentiaalinen kriisi menee pian ohi?En voi ikinä lakata uskomasta kaiken olevaisen luojaan. Sen pitäisi olla selvää niille, jotka ovat viimeaikaisia viestejäni lukeneet. On sen takia turha töniä minua kuilun reunalta alas, sillä minusta ei voi ikinä tulla ateistia, jos vain säilytän järkeni. Jos menetän järkeni ja tulen hulluksi, niin silloin voin kieltään luojan olemassaolon ja vaikutuksen omaan elämääni.
Joudun siis tuottamaan ateisteille pettymyksen. Minusta ette saa ikinä kaveria pilkkakirvestä heiluttamaan. Rakastan sen verran paljon minulle vieraitakin lähimmäisiä, että en ala heitä pilkata, jos he pitävät totena joitakin uskontoonsa liittyviä asioita, vaikka ne eivät totta olekaan.
Miksi pilkkaisin ja aiheuttaisin vahinkoa lähimmäiselleni?
Saako ateisti tyydytystä siitä, kun pilkkaa uskovaisia ja saa tämän tuntemaan olonsa huonoksi? Nauttiiko ateisti siitä, että uskovainen kärsii hänen kiusatessaan häntä? Jos nauttii, niin mitä se kertoo ateistin sielun tilasta? Onko sellainen ateisti hyvä vai paha ihminen? Omasta mielestään hän voi olla maailman paras ihminen ja erityisen mukava, mutta kiusatun ihmisten mielessä hän muistuttaa enemmän saatanaa kuin Jumalaa, jonka kuvaksi ihminen on Raamatun kirjoitusten mukaan alussa sisäisen ihmisensä puolesta luotu.
Enkä sano uskovani kirjaimellisesti luomiskertomuksiin, joten turha alkaa siitä asiasta tivaamaan. Luomiskertomukset ovat minulle merkittäviä vain hengellisinä opetuksina esikuvien ja kuvakielen kautta, mutta ne eivät ole mikään tieteellinen kuvaus siitä, miten, milloin ja missä järjestyksessä Jumala on kaiken luonut.- q.v
Skeptikko.net kirjoitti:
Ja mistä tiedät, että eksistentiaalinen kriisi menee pian ohi?"Ja mistä tiedät, että eksistentiaalinen kriisi menee pian ohi?"
Meni se lapsuudessakin kun ymmärsit ettei Joulupukki ole totta. - q.v
unitaari kirjoitti:
"Kaikki uskonnot esittävät totuusväittämiä, joita ne eivät kykene todistamaan tai ne väittämät ovat jopa räikeästi sitä todellisuutta vastaan minkä olemme maailmasta oppineet. "
Kokemus siis puoltaa uskoani enkä voi sitä kokemusta tyhjäksi tehdä eikä minulla ole siihen mitään tarvettakaan. Ateisteja sellaiset kokemukset ja sen mukana tullut usko voivät ärsyttää, mutta ymmärrän minun kokemusteni ja uskon olevan heille jollakin tavalla uhka, vaikka en pelottele ketään helvetillä tai tuomiolla, sillä en pidä piinahelvettiä todellisena ja rangaistukselle pelottelu ei johda mielestäni mihinkään hyvään. Jos joku tahtoo vapaasta tahdostaan ilman pelkoa tehdä hyvää ja jättää pahan tekemisen pois elämästään, niin se on parasta, mitä tiedän ja sitä vaihtoehtoa myös ateisteille tarjoan, vaikka en usko heidän pystyvän sellaiseen elämään. Mitä aktiivisempi ateisti, sitä pahempi ihminen hän tuntuu olevan. Puhun tämän kokemuksesta, valitettavasti.Vaikka sinulla on ollut kokemuksia tai tunnetiloja siitä että olet saanut "syntisi" anteeksi niin mistä tiedät tämän tuntemuksen olevan totta? Katsos kun, jos Jahve ei ole totta niin onko synnin käsite silloin totta? Harmi voisi olla sekulaari vastine synnin käsitteelle.
"Rakastan sen verran paljon minulle vieraitakin lähimmäisiä, että en ala heitä pilkata, jos he pitävät totena joitakin uskontoonsa liittyviä asioita, vaikka ne eivät totta olekaan. "
-Ei kai kysymys ole pilkasta? Loppujen lopuksi kysymys on rehellisesti sellaisen etsimisestä mikä on totta. Minusta te uskovat olette vain väärässä. Sinäkin haluat uskoa sellaisiin asioihin mitkä ovat totta. Minä en tiedä sinusta juuri mitään mutta tämä paistaa tyhmemmällekin läpi.
Ja se ylempänä oleva linkki liittyykin juuri vahvasti tähän kysymykseen "mikä on totta?"
Se on aloitus lyhyeen sarjaan lyhyitä videoita, missä lapsuudesta asti helluntailainen nuori mies kertoo sen prosessin miksi hänen uskomuksiinsa tuli särö. En tiedä päädytkö samaan lopputulokseen kun hän mutta siinäkin älykäs nuorimies miettii mihin ja miksi uskoo, mitä uskoo. - Skeptikko.net
q.v kirjoitti:
"Ja mistä tiedät, että eksistentiaalinen kriisi menee pian ohi?"
Meni se lapsuudessakin kun ymmärsit ettei Joulupukki ole totta."Meni se lapsuudessakin kun ymmärsit ettei Joulupukki ole totta."
Ihanko tosissasi olet? - q.v
Skeptikko.net kirjoitti:
"Meni se lapsuudessakin kun ymmärsit ettei Joulupukki ole totta."
Ihanko tosissasi olet?Sitä voisi kuvailla samaksi kun harso vedetään pois silmien edestä ja alat näkemään maailman sellaisena kuin se todella on. Sama kävi jo lapsuudessasi kun ymmärsit ettei Joulupukki ole totta. Samoin on muidenkin ihmisten keksimien teististen satuolentojen kanssa.
- Skeptikko.net
q.v kirjoitti:
Sitä voisi kuvailla samaksi kun harso vedetään pois silmien edestä ja alat näkemään maailman sellaisena kuin se todella on. Sama kävi jo lapsuudessasi kun ymmärsit ettei Joulupukki ole totta. Samoin on muidenkin ihmisten keksimien teististen satuolentojen kanssa.
Sinun mielestäsi siis lapsuuden usko joulupukkiin on verrattavissa siihen, että jonkun koko maailmankuva ja koko elämä on muovautunut jonkun lahkon opetuksien perustalle?
Kun menetät lapsena uskosi joulupukkiin, niin pienen pettymyksen jälkeen lakkaat vaan odottamasta joulupukkia jouluna.
Kun menetät uskosi Raamattuun tai jonkin lahkon opetuksiin, voit joutua rakentamaan koko elämäsi uudestaan, aivan alusta.
- toinen.matkaaja
Olen iloinen siitä että olet säilyttänyt uskosi Vapahtajaan. Meillä on erilaisia käsityksiä. Kerranhan kaikki selviää.
Kiitos hyvää tahtovasta viestistäsi. Uskon edelleen Jeeesukseen kristukseen herranani ja vapahtajanani. Uskon Jumalaan, joka on luonut kaiken ja antanut meille ikuisen elämän poikansa Jeesuksen kristuksen uhrin ja kuolleista herättämisen kautta. Se, että kyseenalaistan Raamatun kirjoituksia koskien niissä kerrottuja ihmeitä ja joitakin muita asioita, ei tee tyhjäksi uskoani kaiken olevaisen luojaan ja siihen, että se luoja on Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä, johon turvautumalla ja jonka nimeä avuksi huutamalla sain syntini anteeksi ja uuden elämän menetetyn entisen elämän tilalle.
Väärän hevosen veikkaaminen on erittäin todennäköistä.
Kristinuskon kolmiomaisen hirviöepäjumalan lisäksi on tuhansittain muita samanlaisia ihmisen omaksi kuvakseen luomia jumalia.
Itse en uskaltaisi ottaa riskiä uskomalla jeesussatuun.- q.v
unitaari kirjoitti:
Kiitos hyvää tahtovasta viestistäsi. Uskon edelleen Jeeesukseen kristukseen herranani ja vapahtajanani. Uskon Jumalaan, joka on luonut kaiken ja antanut meille ikuisen elämän poikansa Jeesuksen kristuksen uhrin ja kuolleista herättämisen kautta. Se, että kyseenalaistan Raamatun kirjoituksia koskien niissä kerrottuja ihmeitä ja joitakin muita asioita, ei tee tyhjäksi uskoani kaiken olevaisen luojaan ja siihen, että se luoja on Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä, johon turvautumalla ja jonka nimeä avuksi huutamalla sain syntini anteeksi ja uuden elämän menetetyn entisen elämän tilalle.
Ajattelet jo ettei kaikki mitä kirjaan on kirjoitettu voi olla totta. Olet siis päässyt osittain pois fundamentalistisesta tulkinnasta. Ymmärrät, että olemme oppineet jotain maailmasta ja se ei vastaa kristittyjen kirjaimellista tulkintaa Raamatusta.
Mistä tiedät ettei kaikki loputkin ole vain ihmisten keksimää fiktiota?
Todisteet nimittäin viittaavat juuri siihen. q.v kirjoitti:
Ajattelet jo ettei kaikki mitä kirjaan on kirjoitettu voi olla totta. Olet siis päässyt osittain pois fundamentalistisesta tulkinnasta. Ymmärrät, että olemme oppineet jotain maailmasta ja se ei vastaa kristittyjen kirjaimellista tulkintaa Raamatusta.
Mistä tiedät ettei kaikki loputkin ole vain ihmisten keksimää fiktiota?
Todisteet nimittäin viittaavat juuri siihen.Raamatun kirjoittajat ovat kirjoittaneet sen mukaan mitä ovat maailmasta ja Jumalasta ymmärtäneet.
Se, onko heidän oma käsityksensä ollut oikea vai väärä, on taas ihan toinen juttu.
- unitaarille
Akanat tuulessa lentelevät. Siksi on tuuli.
Voithan ottaa Venäjän pakolais- jahvettilaisia kotiisi. He voisivat opettaa, mitä on vaino. - Adventisti
Joku voisi sanoa nyt, että olen pettynyt. Mutta minä en sano niin. Sinulla on nyt henkisen kasvun paiķka. Riippuu asennoitumisestasi tilanteeseesi, miten kasvat.
Olettaisin, että mielenmuutoksesi johtuisi siitä, että olet havainnut Raamatun kirjojen olevan kokoomateos, jonka alkuperäisyydestä on vaikea ottaa selvää ja koska kirjoituksiin on kajottu, on niissä epäloogisuuksia. Oletko nyt varmasti tutkinut asiaa syvällisesti rukouksessa? Oletko käyttänyt tutkimiseesi Raamatun lisäksi useita eri teologisia asiantuntijoita? Oletko tarkastanut noiden asiantuntijoiden taustat ymmärtääksesi mistä näkökulmasta he näitä asioita lähestyvät? Vai uskotko vain sen, mitä joku tällä palstalla kirjoittelee? Sanon tämän mitenkään väheksymättä palstalla kirjoittavien mielipiteitä. Se on kuitenkin se Pyhä henki, joka meitä johtaa oikeaan, ei nämä kirjoittajat yksin. Sinun tulee olla varma vaikuttimistasi kun teet päätöstäsi.
Voi kunpa Kai Arasola kirjoittaisi tästä aiheesta syvällisemmin, niin huomaisit, että asiaan voi suhtautua myös toisella tavalla. Nimittäin kristinuskonsa pitäen.
Mitä tulee tuohon Vanhan testamentin Jumalan ja Uuden testamentin Jumalan väliseen eroavuuteen, adventistit selittävät asiaa jotenkin näin. Luomisen jälkeen maailman pahuus rupesi lisääntymään. Jumala rakasti kaikkia ihmisiä, hyviä ja pahoja. Hän halusi antaa mahdollisuuden elää hänen läheisyydessään mutta kaikki eivät sitä valinneet. Kun pahuus lisääntyi, Jumalan omat joutuivat alttiimmiksi synnin vaikutusvallalle. Jumala rakasti seuraajiaan valtavasti ja halusi suojella heitä synniltä. Kuten Vanha testamentti asian ilmaisee, Jumala rakastaa omiaan mustasukkaisuuteen asti. Tuo suuri rakkaus vaikutti Jumalassa niin että hän halusi suojella ja puolustaa niitä, jotka palvelivat häntä. Kyllä, ihan hävittämällä syntiä pois maapallolta tappamalla syntisiä ihmisiä. Ei suin päin vaan kun heille oltiin ensin annettu mahdollisuus palata Jumalan luo ja eivät siihen tarttuneet vaan elivät synnissä vaikuttaen Jumalan kansaan, vasta sitten heidät hävitettiin.
Vanhan testamentin alun ja Uuden testamentin alun väliin mahtuu varmaan satoja kertomuksia siitä, miten Jumala jatkuvasti antoi kansalleen uusia mahdollisuuksia. Jo Vanhan testamentin ajan Jumalasta näkyy tuo armo, joka Uudesta testamentistakin löytyy. Hän armahti omiaan satoja kertoja, ellei tuhansia. Kuten Vanhan testamentin aikana Jumala hävitti syntiä ja syntisiä maailmasta, samoin hän tekee Uuden testamentinkin aikana. Nyt erona on vain se, että tuo hävitys tehdään kerralla Jeesuksen paluun jälkeen. Jälleen Jumala haluaa suojella luotujaan synniltä. Edelleen Jumala rakastaa suuresti omiaan ja puolustaa heitä. Jeesuksen Kristuksen ristinkuolema toimi vedenjakajana hänen toimintatavan muutokselleen. Tämä toimintatavan muutos oli nähtävissä jo Vanhan testamentin aikana ja Jumala vieläpä kertoi Vanhassa testamentissä miten tuo muutos toteutetaan tulevaisuudessa ristin kuolemalla. Siitä kertoi paitsi temppelipalvelus, myös lukuisat ennustukset ja vaikkapa karitsan veren vihmominen Egyptissä ovien pieliin. Tieto Jumalan tulevista toimista oli koko ajan osa häntä seuraavien ihmisten joka päiväistä elämää tietona, käytöntöinä ja tapoina. Jos olisit tuona aikana kysynyt (Jeesus) profeetan saapumisesta joltakin kadulla juoksevalta pikkupojalta tai tytöltä, hän olisi osannut kertoa näistä asioista sinulle. Niin luonnollinen osa heidän elämäänsä se oli. Kaikki tiesivät siitä.
Me olemme vieraantuneet noista asioista. Aika (saatana) on tehnyt tehtävänsä ja vieraannuttanut maailman Jeesuksesta sukupolvi sukupolvelta. Jumalasta on tehty yhdentekevä. Jeesus sanoi, että kun hän saapuu takaisin, löytäneekö hän enää uskoa maan päältä. Saatana tekee kaikkensa, että Jeesus ei sitä uskoa enää löytäisi. Ei ihme, että Raamattuun uskoo enää yhä harvempi maailman suhteellisesta henkilöluvusta. Jeesus sanoi Tuomaalle, sinä uskot koska sait nähdä minut, autuaat ne, jotka uskovat vaikka eivät näe.
Uskovalle tulee kriisejä mutta Jumalan johdolla ja rukouksella niistä selvitään. Ja jos niin halutaan, kriisien ansiosta voidaan myös kasvaa. Tärkeintä kriisinkin keskellä on antautua Jumalalle ja myöntää, että en ymmärrä kaikkea. Sinä tiedät Jumala, mikä on parasta minulle. Opeta minua!Adventisti
Kiitos viestistäsi. Jos koet hyväksi, niin puolestani saa rukoilla.
En ole uskoani menettänyt, mutta toki sitä koetellaan ja erityisesti sen vuoksi, että en voi pitää kaikkia Raamatun mainitsemia asioita totena eikä se mielestäni ole edes järkevää tai milään muotoa pelastumisen ehto, että kaikki kirjoitusten sisältämät asiat pitäisi totena pitää. Päinvastoin.
Uskon, että Jumala opettaa meitä ahkeran tutkimisen kautta erottamaan kirjoituksista sen, mikä on totta ja mikä ei ole totta. Pidän edelleen totena evankeliumin unitaarisen tulkinnan mukaan. Käytän tutkimisessa apuna sanakirjoja, interlineaareja ja kommentaareja. Trinitaarien opettajien kanssa en voi Raamattua enää opiskella ja keskustella siitä muuten kuin näin netin välityksellä, koska he pitävät minua harhaoppisena eksyttäjänä.
On muutama unitaari, joiden kanssa voin keskustella ja pohtia asioita yhdessä heidän kanssaan, mutta montaa meitä ei ole. Etkö sinäkin ole muuten kallistunut unitaarisen tulkinnan puolelle?- Adventisti
unitaari kirjoitti:
Adventisti
Kiitos viestistäsi. Jos koet hyväksi, niin puolestani saa rukoilla.
En ole uskoani menettänyt, mutta toki sitä koetellaan ja erityisesti sen vuoksi, että en voi pitää kaikkia Raamatun mainitsemia asioita totena eikä se mielestäni ole edes järkevää tai milään muotoa pelastumisen ehto, että kaikki kirjoitusten sisältämät asiat pitäisi totena pitää. Päinvastoin.
Uskon, että Jumala opettaa meitä ahkeran tutkimisen kautta erottamaan kirjoituksista sen, mikä on totta ja mikä ei ole totta. Pidän edelleen totena evankeliumin unitaarisen tulkinnan mukaan. Käytän tutkimisessa apuna sanakirjoja, interlineaareja ja kommentaareja. Trinitaarien opettajien kanssa en voi Raamattua enää opiskella ja keskustella siitä muuten kuin näin netin välityksellä, koska he pitävät minua harhaoppisena eksyttäjänä.
On muutama unitaari, joiden kanssa voin keskustella ja pohtia asioita yhdessä heidän kanssaan, mutta montaa meitä ei ole. Etkö sinäkin ole muuten kallistunut unitaarisen tulkinnan puolelle?Ilman muuta rukoilen puolestasi. Kiitos luottamuksesta.
Kyllä, olen sitä mieltä, että on vain yksi Jumala, isä Jumala. Jeesus oli ihminen, Jumalan poika muttei minkään sortin jumala tai Jumala. Pyhä henki on Jumalan henki, ei persoona. Kolmiyhteys on mielestäni kuvitelmaa. En usko ikuiseen kadotukseen enkä siihen, että sielu taivaaseen livahtaisi kuoleman jälkeen. Uskon Luojaan joka loi maailman kuudessa päivässä mutta en usko, että maapallon ikä olisi kuusituhatta vuotta tai jotakin sinne päin,
Minulle sopii aivan hyvin, että konservatiivisemmat adventistit uskovat juuri niin kuin opinkohdissa sanotaan ja vielä sen päällekin omiaan. Tosin se välillä nostattaa surkuhupaisia säälin tuntemuksia kun jotkut ovat niin tosissaan, välillä niin kovin monimutkaisenkin teologiansa kanssa. Teologian, joka tuntuu minusta välillä tarpeettoman ankaralta itseään kohtaan. Luther aikanaan ruoski itseään erilaisilla tavoilla ollakseen parempi uskova. Sitten hän löysi armon. Ihmeellistä mutta siitä ei ole vieläkään oikein opittu.
Minun jäsenyyteni adventtikirkossa varmaankin poistettaisiin jos joku saisi tietää kuka olen joten en kerro sitä. Adventtikirkko on kuitenkin se paikka, missä Jumalaa palvelen ja jossa minulla on ystäviä. Pidän itseäni adventistina, kuten tuhanneet muutkin, jotka eivät usko aivan niin kuin adventtikirkko opettaa. Adventisti kirjoitti:
Ilman muuta rukoilen puolestasi. Kiitos luottamuksesta.
Kyllä, olen sitä mieltä, että on vain yksi Jumala, isä Jumala. Jeesus oli ihminen, Jumalan poika muttei minkään sortin jumala tai Jumala. Pyhä henki on Jumalan henki, ei persoona. Kolmiyhteys on mielestäni kuvitelmaa. En usko ikuiseen kadotukseen enkä siihen, että sielu taivaaseen livahtaisi kuoleman jälkeen. Uskon Luojaan joka loi maailman kuudessa päivässä mutta en usko, että maapallon ikä olisi kuusituhatta vuotta tai jotakin sinne päin,
Minulle sopii aivan hyvin, että konservatiivisemmat adventistit uskovat juuri niin kuin opinkohdissa sanotaan ja vielä sen päällekin omiaan. Tosin se välillä nostattaa surkuhupaisia säälin tuntemuksia kun jotkut ovat niin tosissaan, välillä niin kovin monimutkaisenkin teologiansa kanssa. Teologian, joka tuntuu minusta välillä tarpeettoman ankaralta itseään kohtaan. Luther aikanaan ruoski itseään erilaisilla tavoilla ollakseen parempi uskova. Sitten hän löysi armon. Ihmeellistä mutta siitä ei ole vieläkään oikein opittu.
Minun jäsenyyteni adventtikirkossa varmaankin poistettaisiin jos joku saisi tietää kuka olen joten en kerro sitä. Adventtikirkko on kuitenkin se paikka, missä Jumalaa palvelen ja jossa minulla on ystäviä. Pidän itseäni adventistina, kuten tuhanneet muutkin, jotka eivät usko aivan niin kuin adventtikirkko opettaa."Minun jäsenyyteni adventtikirkossa varmaankin poistettaisiin jos joku saisi tietää kuka olen joten en kerro sitä. "
Niin, minusta adventtikirkosta pitäisi poistaa ne jäsenet, jotka eivät ajattele kuin sinä, niin tulisi melkoisen myönteinen ja terve puhdistus siihen nurkkakuntaan. Mutta se nyt ei tule tapahtumaan, joten siitä lienee turha fantasioida.- sekasoppaa
Exap kirjoitti:
"Minun jäsenyyteni adventtikirkossa varmaankin poistettaisiin jos joku saisi tietää kuka olen joten en kerro sitä. "
Niin, minusta adventtikirkosta pitäisi poistaa ne jäsenet, jotka eivät ajattele kuin sinä, niin tulisi melkoisen myönteinen ja terve puhdistus siihen nurkkakuntaan. Mutta se nyt ei tule tapahtumaan, joten siitä lienee turha fantasioida.Vai olette sitä mieltä, että jos joukkue on jalkapalloseura niin se pitäisikin muuttaa jääkiekkoseuraksi. Omituista puhetta.
Eikö teidän kolminaisuusopinkieltäjien ja Jeesuksen Jumaluuden kieltäjien pitäisi perustaa oma sählyseura? sekasoppaa kirjoitti:
Vai olette sitä mieltä, että jos joukkue on jalkapalloseura niin se pitäisikin muuttaa jääkiekkoseuraksi. Omituista puhetta.
Eikö teidän kolminaisuusopinkieltäjien ja Jeesuksen Jumaluuden kieltäjien pitäisi perustaa oma sählyseura?"Eikö teidän kolminaisuusopinkieltäjien ja Jeesuksen Jumaluuden kieltäjien pitäisi perustaa oma sählyseura?"
Kyllä se adventtikirkko on sählännyt jo ihan tarpeeksi. Sähläämisessä ei sille voi ikinä pärjätä, niin pitäydytään nyt vaan vaikkapa jääkiekossa.- Adventisti
sekasoppaa kirjoitti:
Vai olette sitä mieltä, että jos joukkue on jalkapalloseura niin se pitäisikin muuttaa jääkiekkoseuraksi. Omituista puhetta.
Eikö teidän kolminaisuusopinkieltäjien ja Jeesuksen Jumaluuden kieltäjien pitäisi perustaa oma sählyseura?Minua ei seuratoiminta sinällään kiinnosta eikä sitä kristinuskoon edes tarvita. Te jotkut olette vain kateellisia kun jotkut ovat apajillanne vaikkeivat olekaan teidän mielestänne teidän seuranne arvoisia. Mutta uskon, että Jumala ei siitä piittaa siitä minkä seuran jäsen itse kukin on, kunhan vain harrastaa urheilua ;)
- Petri.Helsinki
Voin minäkin rukoilla sinun puolestasi. Osoitan rukoukseni kuitenkin Jeesukselle, koska hän on Vapahtajani ja joka tuntee Hänet tuntee Isän. Ei ole muuta tietä Isän luo kuin Jeesus Kristus.
Voi kun Adventtikirkon seurakuntakäsikirja ei olisi niin ankara ja kylmä. Nykyisellään seurakuntalaiset joutuvat salaamaan virallisista opinkohdista poikkeavat näkemyksensä. Osa katsoo parhaimmaksi olla kokonaan seurakunnan toiminnan ulkopuolella, vaikka löytyy sieltä hyviäkin erityisopetuksia.- Skeptikko.net
"Voin minäkin rukoilla sinun puolestasi. Osoitan rukoukseni kuitenkin Jeesukselle, koska hän on Vapahtajani ja joka tuntee Hänet tuntee Isän."
Voisiko joku kertoa, mitä käytännön eroa sillä on, uskooko kolminaisuuteen vai ei, tai osoittaako rukouksensa Isäjumalalle vai Jeesukselle?
Siis miten tämä ero ilmenee käytännön elämässä? Näkyykö se jotenkin päälle päin esim uskovaisen käytöksessä tai saaduissa rukousvastauksissa?
Tulevatko jomman kumman porukan rukoukset paremmin kuulluiksi vai miksi on niin tärkeätä uskoa tässäkin asiassa niin "oikeaoppisesti"? - Adventisti
Skeptikko.net kirjoitti:
"Voin minäkin rukoilla sinun puolestasi. Osoitan rukoukseni kuitenkin Jeesukselle, koska hän on Vapahtajani ja joka tuntee Hänet tuntee Isän."
Voisiko joku kertoa, mitä käytännön eroa sillä on, uskooko kolminaisuuteen vai ei, tai osoittaako rukouksensa Isäjumalalle vai Jeesukselle?
Siis miten tämä ero ilmenee käytännön elämässä? Näkyykö se jotenkin päälle päin esim uskovaisen käytöksessä tai saaduissa rukousvastauksissa?
Tulevatko jomman kumman porukan rukoukset paremmin kuulluiksi vai miksi on niin tärkeätä uskoa tässäkin asiassa niin "oikeaoppisesti"?Minulla on kokemuksia molemmista. Uskoin ennen kuten opinkohdissa sanotaan. Nyt en enää niinkään.
Voin vakuuttaa, että se uskooko Jeesuksen olevan Jumala vai ei tai rukoileeko Jeesusta vai Jumalaa, niin se ei vaikuta millään tavalla rukousvastauksiin. Ei myöskään se uskooko kolminaisuuteen vai ei. En ole huomannut, että se vaikuttaisi myöskään siunauksien lukumäärään tai suuruuteen.
Itseasiassa siunaukset taitavat olla nyt suurempia kun en enää usko kuten aiemmin, opinkohtia sun muuta. Ennen minulla oli ystäviä vain adventtikirkosta. Nykyään minulla on ystäviä monista eri kirkkokunnista. Kristityt ystävät ovat tärkeitä ja suuri siunaus.
Sama koskee myös kymmenysten maksamista tai maksamattomuutta. Ennen maksoin kymmenyksiä ja varsinkin viime vuosina niiden antaminen vähistä rahoistani oli hankalaa kun rahat eivät muutenkaan meinanneet riittää. En tuntenut oloani niiden kautta erityisen siunatuksi. Nykyään kun en maksa kymmenyksiä, Jumala siunaa minua yhtä paljon kuin aiemmin, ellei jopa enemmänkin. Olen antanut huomattavasti enemmän rahaa ihmisten auttamiseen ja vähemmän evankeliointiin kuin ennen. En kuitenkaan enää anna ihan niin paljoa rahaa pois kuin ennen. Antaminen tuo silti suurta mielihyvää ja koen tulevani siitä siunatuksi. Antaminen on suorastaan kivaa kun tietää, että joku saa siitä avun.
Olen sitä mieltä, että rahan antaminen sellaisten evankelioijien palkkoihin, jotka saarnaavat vain omalle seurakunnalleen, ei ole tarpeen. Pienempikin summa riittää jos se kohdennetaan niille evankelioitsijoille, jotka kertovat Jumalasta ihmisille, jotka eivät siitä ole ennen kuulleet. Siksi haluan antaa enemmän ihmisten auttamiseen ja pienemmän osan suoraan lähetystyöhön. Tämä toimii minulle.
Enkä todellakaan ole huomannut, että Jumalan siunaukset ja rukousvastaukset olisivat jotenkin vähäisempiä kuin ennen. Sitä paitsi, jos kuuntelee joitakin tämän palstan kirjoittelijoita, niin Jumalan olisi pitänyt hyljätä minut jo aikaa sitten ja vetää kaikki siunauksensa pois kun teen niin pahasti adventtikirkon opetuksia vastaan. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Päin vastoin, suhteeni Jumalaan on muuttunut läheisemmäksi ja olen kasvanut uskossani. - jooeisitäjeesustataas
Rukoilen tässä ja nyt, että sinullekin koittaisi selvä päivä ja tajuaisit millaisen uskomusten korttitalon olette rakentaneet äpäräkultin ympärille. Jokainen uskonkappale on tyhjä ja mätä. Mutta miljoona kärpästä jne....
Jonain päivänä ehkä naurat vielä makeasti nykyiselle uskollesi. Surutyötähän se vaatii. Lapsenkin on vaikeaa lakata uskomasta joulupukkiin vaikka oikeasti tietää totuuden. - Skeptikko.net
jooeisitäjeesustataas kirjoitti:
Rukoilen tässä ja nyt, että sinullekin koittaisi selvä päivä ja tajuaisit millaisen uskomusten korttitalon olette rakentaneet äpäräkultin ympärille. Jokainen uskonkappale on tyhjä ja mätä. Mutta miljoona kärpästä jne....
Jonain päivänä ehkä naurat vielä makeasti nykyiselle uskollesi. Surutyötähän se vaatii. Lapsenkin on vaikeaa lakata uskomasta joulupukkiin vaikka oikeasti tietää totuuden."Jonain päivänä ehkä naurat vielä makeasti nykyiselle uskollesi. Surutyötähän se vaatii. Lapsenkin on vaikeaa lakata uskomasta joulupukkiin vaikka oikeasti tietää totuuden."
En muista, että minulle olisi tuottanut mitään vaikeuksia lakata uskomasta joulupukkiin.
Asiasta ei ole myöskään jäänyt minkäänlaisia traumoja, joten surutyötäkään ei ole tarvinnut sen johdosta tehdä.
Tuo vertaus joulupukkiin uskomisesta on aivan typerä ja osoittaa vain täydellistä kyvyttömyyttä asettua uskovaisten asemaan.
- ertyu
niin, koska unitarismille ei ole mitään perusteita raamatussa. Kolminaisuudelle on paljon tukea kirjoituksissa, mutta joudut hylkäämään ne kaikki osa osalta ja kirja kirjalta ja lopulta koko raamatun. Se henki joka johtaa tällaiseen ei ole sama Pyhä Henki myöskään josta raamattu kertoo. herää.
- Adventisti
Nuo kirjoitukset, josta sinä haet tukea kolmiyhteisyydelle on tarkoitushakuisesti käännetty sellaisten ihmisten toimesta, jotka luulevat kolminaisuuden olevan totta. Ei kai sellaiset kääntäjät muunlaista tekstiä voisi tuottaakaan. Jos alkuteksti käännetään ilman värittyneitä kolminaisuus silmälaseja siten kuin teksti on alunperin kirjoitettu, ei sieltä löydy tukea kolminaisuudelle. Näin se vaan on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293255- 1181302
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101235- 581011
- 711008
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu183972olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38911Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66890Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹77827