Narttupennun jalostusoikeus

Narttu77

Otimme reilu vuosi sitten koiranpennun, joka rekisteröity rotukoira. Teimme kauppakirjan, ja koira on 100% meidän.

Kauppakirjan lisäksi meidän piti allekirjoittaa ns. jalostussopimus, jossa kasvattaja pitää itsellään oikeuden teettää nartulla yhden pentueen.

Meidän pitää maksaa noin 300 euroa maksavat tarkit ennen pennutusta; kasvattaja ei näitä maksa ja tosiaan hän on kirjannut myös tämän sopimukseen. Me saamme yhden pennun tai hinnan rahana.

Jos kieltäydymme pennutuksesta, maksamme sopimussakon, joka on meillä sovittu koiran hintaa vastaavaksi summaksi.

Tämä kasvattaja kasvattaa todella suosittua rotua, josta on kysyntää ja joita on aika vaikea saada. Siksi ihmiset ostavat pentuja näillä ehdoin häneltä. Niin mekin. En tosin tiennyt ostohetkellä, että tällaista sopimusta ei saisi tehdä. Kasvattajalla on siis koko ajan pentue tai kaksi, synnyttävät nartut vain vaihtuvat talossa. Sinä aikana kun me kävimme katsomassa meidän pentua, talossa oli kolme pentuetta.

Kyllä periaatteessa voisimme teettää pennut. Mietittää vain, pitääkö tosiaan maksaa nuo tarkit ym. Narttumme olisi astutuksen&synnytyksen ajan kasvattajalla ja hän huolehtii sen ajan kuluista.

Onkohan koiraihmisiä paikalla, jotka osaisivat sanoa tähän jotakin?

15

2568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taaskonäitä

      Suomessa on sopimusvapaus, joten periaatteessa minkä hyvänsä laisia sopimuksia voi tehdä kunhan ne ovat kohtuullisia. Taikasana tässä onkin siis kohtuullisuus.

      Onko koirasta maksettu ihan täysi normaali myyntihinta vai normaalia alemmalla hinnalla? Onko kauppasopimuksessa kerrottu selvästi, mistä hinta koostuu? Tämä on tärkeä tieto, kun mietitään, onko terveystarkkien maksattaminen teillä kohtuullista. Jos kauppakirjassa ei ole selkeää mainintaa siitä, että koirasta on maksettu täysi myyntihinta, niin kasvattaja voi aina väittää, että n. 300 euron tarkit on otettu huomioon alennuksena jo myyntihinnassa. Vastuullinen kasvattaja olisi tässä tapauksessa toki kirjannut myyntisopimukseen, että myyntihintaa on tiputettu X määrä syystä Y. Jos kauppahintaa ei ole tiputettu yhtään, niin kyseinen sopimuksen kohta ei missään nimessä ole kohtuullinen. Te ette hyödy tarkkien maksamisesta yhtään mitään, ainoastaan kasvattaja, mikä tekee kohdasta täysin kohtuuttoman teidän kannalta.

      Kasvatuskäyttö sen sijaan on mielestäni täysin kohtuullinen vaatimus, sillä siitä on sovittu korvaus. Pentu tai pentua vastaava summa rahaa tekee tästä kohdasta kohtuullisen, joten rikotte kohtuullista ja siten täysin pitävää sopimusta, jos ette tätä kohtaa kunnioita.

      Oletteko kysyneet neuvoa kennelliitosta? Sinne olisin ihan ensimmäisenä yhteydessä ja laittaisin heille joko kopiot tai skannaukset kaikista sopimuksista. Kennelliitto voi ottaa kantaa siihen, ovatko sopimukset kohtuullisia, mutta jos kennelliiton puuttuminen asiaan ei riitä, niin seuraava aste on sitten käräjäoikeus. Itse en tosin näe mitään muuta riidan aihetta kuin sen, onko tarkkien maksattaminen teillä kohtuullista, mutta se tosiaan selviäisi myyntisopimuksen sanamuodosta; eli onko maksettu täysi kauppahinta vai onko kauppahinta alennettu.

      Aikuisen ihmisen pitää olla tietoinen siitä, mihin nimensä alle laittaa. Sopimuksista on käsittämättömän ääliömäistä ruikuttaa jälkikäteen. Jos jokin kohta on selkeästi kohtuuton, kuten esim. mahdollisesti tuo tarkkien maksattaminen, jollei siitä ole mitään hyötyä teille ollut vaikka kauppahinnassa, niin toki sellaisessa kannattaa puolensa silti pitää. Monelta huolelta kuitenkin säästyisi, jos ottaisi asioista selvää etukäteen eikä vasta sitten, kun köntsät on jo housussa.

    • selkeetäjuu

      Jos olet hyväksynyt sopimuksen, ni olet hyväksyny sen.

    • Narttu77

      Pennusta on maksettu täysi hinta, joka on ko. rodusta suurimpia kasvattajan pyytämiä summia, vajaa 2000 euroa. Koira on siis 100 prosenttisesti meidän. Ei alennuksia ei sijoitus vaan perus kauppakirja tehty.

      Erikseen tämä kasvattaja tekee siis kaikkien narttujen ja ilmeisesti joidenkin urosten (siitokseen) kohdalla tämän erillisen sopimuksen, joka on koiran kauppakirjasta erillinen sopimus. Eri paperilla. Kauppakirjassa ei muistaakseni ole edes mainittu tätä toista sopimusta.

      Kasvattaja järjestää ns ryhmätarkkeja eräässä some-ryhmässä ja kaikki kiltisti maksavat ne pussistaan ja osallistuvat niihin. Tämän jälkeen nartut astutetaan useimmin siinä 2-5v välillä, jos vain ovat kelpoisia. Suurin osa koirista on ostettu lemmikeiksi, joten tarkkien edut jäävät lähinnä jalostusta varten. Kukaan ei uskalla kyseenalaistaa kasvattajan toimintaa.

      Mielestäni korvaus pennutuksesta on nartun kohdalla ok.; pennun hinta/pentu. Mutta se on myös myynnin ehtona, että häneltä voi ostaa. Kasvattaja ei myy ilman näitä ehtoja ja kaikki on laitettu paperilla. Yhdestäkään pennusta ei saa alennusta tarkkien verran, vaan maksetaan täysi hinta, mikä on markkinoiden korkeimpia.

      Rotu on tooodella haluttu tällä hetkellä ja siksi ihmiset ostavat näillä ehdoin, koska rodusta on kysyntää. Tältä kasvattajalta voi saada nopeastikin pennun! Jopa muutamassa kuukaudessa tai jopa heti! Pentueita syntyy valtavat määrät, kun kaikkiin syntyneisiin narttuihin on tehty tarkki jalostussopimus yhdestä pentueesta. Mutta muilla kasvattajilla oli jopa vuoden jonot.

      En halua lähteä tukka nuottasille kasvattajan kanssa tai lähettää papereita kennelliitolle. Ko kasvattaja on alueella melko tunnettu ihminen, joten en halua myöskään negatiivista mainetta itselleni. Jos ilmoituksen voisi tehdä anonyymisti, ehkä sitten.

      Siinä mielessä sopimus vaikuttaa epäreilulta, että tarkit maksetaan itse vaikkei niistä ole itselle juurikaan hyötyä.

      Täytyy varmaan alkaa itsekin kasvattaa samoin ehdoin jos rahan teko on yhtä helppoa.

      • Äläsittenitke

        Mutta edelleenkin tärkeää on se, onko kauppakirjaan merkitty selvällä suomen kielellä, että pennusta on maksettu täysi myyntihinta. Olennaista ei ole se, että sinä vakuutat hinnan olleen jopati korkea.

        Mitä sinä edes kyselet täällä, jos mitään et kuitenkaan aio asialle tehdä? Kennelliitosta voisi kysyä myös sen, voiko kennelliitto ottaa asiaan kantaa ilman, että sinun nimeäsi kasvattajalle kerrotaan.

        "Täytyy varmaan alkaa itsekin kasvattaa samoin ehdoin jos rahan teko on yhtä helppoa."

        Just joo. Asia selvä.


    • Narttu77

      Täytyy tarkistaa kauppakirjasta, onko tuota mainintaa ns. selkokielellä!

      Tietysti voin kysellä täällä, jos vaikka joku muukin on herännyt tähän tai miettii asiaa. Ei tällä palstalla kysyminen tarkoita sitä, että ilmoittaisin kennelliittoon tai tekisin jotakin konkreettista asian eteen. Kuten sanoin, minulla ei ole 300 euron vuoksi kiinnostusta lähteä tukka nuottasille.

      Ylipäätään fundeeraan vaan että onko tämä käytäntö nykyään ihan hyväksyttävää toimintaa koiran kasvatuksessa 🤔

      Viimonen heitto: "rupeampa kasvattamaan koiria itsekin" , oli ihan vitsi vain.

      • Ootkohiirulainen

        Niin, eihän sitä mitään kannata minkään eteen tehdä. Kunhan ruikutetaan keskustelupalstalla ja toivotaan, että löytyy kanssaruikuttajia. Kyllä sieltä Kennelliitosta voisi kysyä, josko jotain on tehtävissä ilman sinun henkilöllisyyden paljastamista ja tukkanuottasille ryhtymistä. Siitä olisi mahdollisesti jotain hyötyä, ei pelkästään sinulle, vaan tulevillekin pennun ostajille. Mikään kohtuuton ei ole hyväksyttävää, mutta mitäpä sitä huolta moisesta kantamaan, kun aina voi vain ruikuttaa suoli24n palstoilla.


      • tiedoksvaa

        Niin, jos koirasi on terve, näyttelyissä pärjännyt ja kaikin puolin kerran hyvä rotunsa edustaja.On sinulla, oikeasti mahdollisuus teettää sillä itsekkin pentue.Tietysti, se vaatisi tietotaitoa.Ja yksi mahdollisuus on, et liisaat kasvattajan teettämään toisetkin pennut, ja saat niistä sovitun hyödyn.Jos olet kasvattajan kanssa hyvää pataa, hän varmasti auttaisi ja neuvoisikin sinua.Hyvää koiraa voi harkinnan mukaan pennuttaa useammin kuin kerran.Et sulle olis hyötyäkin kasvattajasta.


      • Narttu77
        Ootkohiirulainen kirjoitti:

        Niin, eihän sitä mitään kannata minkään eteen tehdä. Kunhan ruikutetaan keskustelupalstalla ja toivotaan, että löytyy kanssaruikuttajia. Kyllä sieltä Kennelliitosta voisi kysyä, josko jotain on tehtävissä ilman sinun henkilöllisyyden paljastamista ja tukkanuottasille ryhtymistä. Siitä olisi mahdollisesti jotain hyötyä, ei pelkästään sinulle, vaan tulevillekin pennun ostajille. Mikään kohtuuton ei ole hyväksyttävää, mutta mitäpä sitä huolta moisesta kantamaan, kun aina voi vain ruikuttaa suoli24n palstoilla.

        Kuten jo sanoin, en halua lähteä riitelemään kenenkään kanssa asiasta, jos ei ole pakko. Olen itse sopimuksen allekirjoittanut, kun olen kaupan tehnyt ja tiennyt sopimuksen ehdot. Keskustelupalstalla ja myös elämässä on hyvä muistaa hyvät tavat, riitelymeiningillä ei pääse pitkälle.


      • annasittenolla
        Narttu77 kirjoitti:

        Kuten jo sanoin, en halua lähteä riitelemään kenenkään kanssa asiasta, jos ei ole pakko. Olen itse sopimuksen allekirjoittanut, kun olen kaupan tehnyt ja tiennyt sopimuksen ehdot. Keskustelupalstalla ja myös elämässä on hyvä muistaa hyvät tavat, riitelymeiningillä ei pääse pitkälle.

        Mitä sinä ihan oikeasti haet tällä palstalla "juoruilulla"? Kun et kerran aio mitään tehdä, et vaikka sen voisi mahdollisesti tehdä nimettömänäkin, niin miksi vääntää ja kääntää tällä palstalla? Riitelemään ei kukaan ole yllyttänyt, vaan kysymään kennelliitosta, voiko asialle tehdä jotain RIITELEMÄTTÄ. Puskissa lymyilemällä ja hyssyttelemällä ei todellakaan pääse pitkälle - tai edes alkuun.


      • Narttu77
        tiedoksvaa kirjoitti:

        Niin, jos koirasi on terve, näyttelyissä pärjännyt ja kaikin puolin kerran hyvä rotunsa edustaja.On sinulla, oikeasti mahdollisuus teettää sillä itsekkin pentue.Tietysti, se vaatisi tietotaitoa.Ja yksi mahdollisuus on, et liisaat kasvattajan teettämään toisetkin pennut, ja saat niistä sovitun hyödyn.Jos olet kasvattajan kanssa hyvää pataa, hän varmasti auttaisi ja neuvoisikin sinua.Hyvää koiraa voi harkinnan mukaan pennuttaa useammin kuin kerran.Et sulle olis hyötyäkin kasvattajasta.

        Niin tämä leasing, onhan se tietysti myös hyvä vaihtoehto, mutta emme ole oikeastaan kiinnostuneita teettämään pentuja nartullamme kuin tuon yhden sovitun kerran. Ainakin nyt ajatukset näin. Rahallisesti ei ole myöskään kiinnostusta teettää itse pentuetta eikä ole kyllä tietotaitoa siihen. Eikä aikaakaan toisaalta.

        En tavallaan koe, että tarkkien maksaminen on täysin kohtuutonta mutta siitä ei ole meille suoranaista hyötyä. En myöskään koe, että se olisi täysin oikeinkaan. Mutta en ole tätä arvioimaan, ei ole alaani.

        Emme käytä koiraa näyttelyissä, mutta jälkikasvu treenailee satunnaisesti agilitia ja raunioita.


      • Narttu77
        annasittenolla kirjoitti:

        Mitä sinä ihan oikeasti haet tällä palstalla "juoruilulla"? Kun et kerran aio mitään tehdä, et vaikka sen voisi mahdollisesti tehdä nimettömänäkin, niin miksi vääntää ja kääntää tällä palstalla? Riitelemään ei kukaan ole yllyttänyt, vaan kysymään kennelliitosta, voiko asialle tehdä jotain RIITELEMÄTTÄ. Puskissa lymyilemällä ja hyssyttelemällä ei todellakaan pääse pitkälle - tai edes alkuun.

        Vaikka kuinka kovaa haluaisit, et ikinä pysty vaikuttamaan siihen, mitä toinen ihminen päättää tehdä tai ei päätä tehdä.

        Minua kiinnostaa lähinnä tietää, onko useilla kokemusta samasta ilmiöstä? Meillä on lapsuudenperheessä ollut aina rotukoiria, mutten ole ikinä törmännyt vastaavaan käytäntöön kuten eivät vanhempanikaan eikä kukaan koiria harrastavassa tuttavapiirissäni. Ihmetyttää tämä käytäntö vaikka toisaalta kulttuuri on menossa vahvasti paikallisen sopimisen suuntaan oli kyse mistä tahansa elinkeinon alasta.

        Saattaa olla, että kysyn asiaa kennelliitosta, mutta kuten jo sanoin, en lähde riitelemään asiasta eikä minua kiinnosta "nostaa" asiasta juttua. Pennut tehdään ja sillä selvä. Tarkit maksetaan ja sillä selvä. Sopimuksen mukaisesti.

        Tämä on oiva kanava kysyä ihmisiltä asiasta. Julkinen kanava eikä sikäli "lymyämistä. Olisin tietysti voinut käyttää jotakin lakisivuston kysymyspalstaa,jonka kautta voisi löytyä helpommin tietoa.

        Omien kokemustesi perusteella tulkitset kysymykseni tästä käytännöstä valitukseksi tai miksi tahansa.


      • annasittenolla
        Narttu77 kirjoitti:

        Vaikka kuinka kovaa haluaisit, et ikinä pysty vaikuttamaan siihen, mitä toinen ihminen päättää tehdä tai ei päätä tehdä.

        Minua kiinnostaa lähinnä tietää, onko useilla kokemusta samasta ilmiöstä? Meillä on lapsuudenperheessä ollut aina rotukoiria, mutten ole ikinä törmännyt vastaavaan käytäntöön kuten eivät vanhempanikaan eikä kukaan koiria harrastavassa tuttavapiirissäni. Ihmetyttää tämä käytäntö vaikka toisaalta kulttuuri on menossa vahvasti paikallisen sopimisen suuntaan oli kyse mistä tahansa elinkeinon alasta.

        Saattaa olla, että kysyn asiaa kennelliitosta, mutta kuten jo sanoin, en lähde riitelemään asiasta eikä minua kiinnosta "nostaa" asiasta juttua. Pennut tehdään ja sillä selvä. Tarkit maksetaan ja sillä selvä. Sopimuksen mukaisesti.

        Tämä on oiva kanava kysyä ihmisiltä asiasta. Julkinen kanava eikä sikäli "lymyämistä. Olisin tietysti voinut käyttää jotakin lakisivuston kysymyspalstaa,jonka kautta voisi löytyä helpommin tietoa.

        Omien kokemustesi perusteella tulkitset kysymykseni tästä käytännöstä valitukseksi tai miksi tahansa.

        Sinua kiinnosti aloituksessa aivan selvästi omien sanojesi mukaan se, pitääkö tarkit todellakin maksaa ja osaisiko joku sanoa asiaan jotain. Ei siis se, kuinka monella on samasta kokemusta. Monella ei ole - onneksi, sillä juttu haiskahtaa pitkälle.

        Kysymyksiisi onkin vastattu ja kerrottu, ettei tarkkien maksaminen välttämättä kuulu teille, vaikka miten olisi sopparit allekirjoitettuna. Jollet neuvoista huolimatta viitsi vaivata takapuoltasi, niin älä sitten kysele.


      • Narttu77
        annasittenolla kirjoitti:

        Sinua kiinnosti aloituksessa aivan selvästi omien sanojesi mukaan se, pitääkö tarkit todellakin maksaa ja osaisiko joku sanoa asiaan jotain. Ei siis se, kuinka monella on samasta kokemusta. Monella ei ole - onneksi, sillä juttu haiskahtaa pitkälle.

        Kysymyksiisi onkin vastattu ja kerrottu, ettei tarkkien maksaminen välttämättä kuulu teille, vaikka miten olisi sopparit allekirjoitettuna. Jollet neuvoista huolimatta viitsi vaivata takapuoltasi, niin älä sitten kysele.

        Edelleenkin minua kiinnostaa se, miksi tarkit maksatetaan pentujen ostajilla näinkin suurella mittakaavalla kuten tämä kasvattaja tekee.

        Ja todennäköisesti kysynkin asiaa kennelliitosta jossakin vaiheessa. Asialla ei ole kiire ja tässä lähinnä makustelen. En oikein tiedä, teenkö mitään, siis edes haluanko.

        Joka tapauksessa asiahan on niin, että mikäli tämä käytäntö on kohtuuton ja palvelee kasvattajaa myyntihinnan ollessa täysi hinta koiran kaupasta ilman alennuksia, niin kasvattaja toimii jatkuvasti kennelliiton vastaisesti tehden itselleen suurta voittoa pennunostajien kustannuksella. Ja kennelliittoon saa rekisteröidä pentuja sellainen kasvattaja, joka toimii kennelliiton ohjeiden mukaisesti.

        Asia on myös niin, että itse en aio asemani vuoksi lähteä huutelemaan linjoja pitkin tällaisen asian vuoksi. Asia ei ole tarpeeksi suuri minulle henkilökohtaisesti, mutta kasvatustoiminnan mittakaavassa mielestäni kylläkin. Välitän suuresti siitä, että ihmisiä kohdellaan tasapuolisesti ja reilusti.

        Ehkä odottelen tässä jota kuta, jota tämä asia aidosti koskee, ja joka on törmännyt samaan käytäntöön. Ja kulutan aikaa, kun lapset potevat flunssaansa kotona.

        Onneksi sinä et ole kuullut tästä. Vaikutat koiran kasvatyksesta tietävältä ihmiseltä, joten tunnet piirejä. Mutta tosiaan tällaista tehdään.


    • olenpuolestasipahoillani

      Itse kysyin yhdeltä kasvattajalta pentua eräästä tooodella suositeusta rodusta. Koira olisi myyty kauppasopimuksella 100% omakseni melkein kahden tonnin hintaan. Lisäehtona olisi ollut jalostusoikeus kasvattajalle nartustani minulle pakko maksaa terveystarkastukset. Kyseessä olisi ollut nimenomaan sopimus koiran kaupasta, hänen itse tekemä lisäehtosivu. Olen ostanut ja omistanut useita koiria, ja olin pitkään hiljaa kuultuani hänen kohtuuttomat vaatimuksensa. En ostanut pentua häneltä. Joku muu hölmö ilmeisesti osti, koska hän jatkaa edelleen tätä tehtailua. Sain ikiomaksia edullisemmin ilman mitään jalostuskäyttöpakkoa tai terveystarkastusten pakkomaksatusta kivan pennun eräästä toisesta paikasta. Kokemattomana olisin langennut samaan ansaan. Ota opiksesi. Toivottavasti koirasi on kaiken tuon rahan arvoinen (mitä epäilen). Kennelliitto pitää tekemääsi sopimusta kohtuuttomana.

    • tiedännoitatehtävän

      Lisään vielä, että itse pidän koiran hinnan ylärajana 1500 eur jos kyseessä on luovutusikäinen pentu. Perustelu: pentu saattaa olla piilevästi sairas, kasvaa jalostuskelvottomaksi, olla paukkuarka, silmäsairas, vuoden ikäisenä sydänvikainen ja lonkkavikainen, epileptikko tms. ja näillä riskeillä mennään vaikka olisi pentutarkastukset tehty puhtain suorituksin. Jos ostan vajaan vuoden ikäisen koiran jolla on silmätarkastukset, sydänkuuntelut ja geenitestit tehty terveeksi todetusti, lonkista esikuvat otettu (terve) ja voin testata koiran luonnetta (ei paukkuarka, pelokas, hermostunut tai arka), voin maksaa esim. 2500 eur koska saan tietyiltä osin laadukkaaksi tutkitun koiran, joka on jalostusarvoltaan KORKEA tuohon 1500 eur pentuun nähden. En siltikään laittaisi nimeäni paperiin jossa vaaditaan jalostusoikeutta täyden myyntihinnan lisänä. Tiedän joidenkin kasvattajien tekevän näitä lisäsivuja, se ei ole Kennelliiton sopimuslinjan mukaista. Älä laita sellaiseen paperiin nimeäsi, jossa lasket kasvattajan istumaan kahdelle jakkaralle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe