Karu otuus yhteishuoltajuudesta

Tuossa:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005676461.html?ref=rss

Heh, palstallakinhan on naiset usein todenneet että ei nykyään ole yksinhuoltajia vaan että on yhteishuoltajuus, siinä kivasti ja tasapuolisesti hoidellaan yhteisesti lapsia, tuossa kirjoituksessahan se sitten paljastuu mitä se oikeasti tarkoittaa. Epäilemättä lähivvanhempana toimii sadassa prosentissa tapauksia nainen. Kirjoittaja ei mainitse sukupuoltaan, epäilemättä siksi kun kaikki muutenkin tietävät että on mies.

23

454

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeatotuus

Jos olet etävanhempi se otetaan huomioon elatusavun määrässä.
      Elatusapua määrättäessä pitää tulot ja menot huomioida ja sopia siitä kuinka paljon maksetaan.
      Jos sopua ei tule oikeus päättää.
      On ihan turha sanoa että joku tässä voittaa, ei kukaan voita siinä. Lapsi on tärkein ja sen tulevaisuus. Ihan sama saako joku vanhempi enemmän rahaa kuin toinen. Siinä ajetaan lapsen etua ei vanhempien.
      Jos joku antaa toisen vanhemman saada hyötyä enemmän huoltajuudesta on siinä myös kyse omasta typeryydestä tai sitten lapsen edun ajamisesta.
      Se kuinka paljon kukin haluaa satsata lapseen ei ole jonkun toisen vika vaan oma valinta.
      Suomen elatusapu ei ole minusta kovin merkittävä verrattaessa palkkoihin. Jos äiti pääsee matkalle jonkun ylimääräisen rahan takia, niin ennenkaikkea se on lapsen etu.
      Se kuka sen maksaa on taas myös valintakysymys.
      Kenenkään ei tarvitse maksaa elatusapua enempää kuin laki vaatii. Kaikki muu on oma valinta. Turha syyttää siitä muita kuin itseään.
      Jos ostat lapselle jotain ei se ole jonkun muun vika
      Jos kokee saavansa väärää kohtelua huoltajuudessa niin nehän voi ratkaista oikeudessa ja jos ei halua niin sitten ei kannata puhua väärin kohtelusta.

• "On ihan turha sanoa että joku tässä voittaa, ei kukaan voita siinä. Lapsi on tärkein ja sen tulevaisuus. Ihan sama saako joku vanhempi enemmän rahaa kuin toinen. Siinä ajetaan lapsen etua ei vanhempien."

Kyllähän tuossa jutun tapauksessa ihan selvätiki äippä voittaa kun saa kaikki mahdolliset tuet ja ealtusavut ja voi käyttää niitä ihan miten huvittaa, saa myös matkailuelämykset ja muut, olisihan sinne reissuun voinut lähteä lapsen isäkin niillä könttärahoilla.

"Jos joku antaa toisen vanhemman saada hyötyä enemmän huoltajuudesta on siinä myös kyse omasta typeryydestä tai sitten lapsen edun ajamisesta."

Ai että antaa? kyllä se on järjestelmä ja lastenvalvojat sun muut jotka myös huolen pitää että äippä saa kaikki rahat.

• EdesUnissa

Aika yksipuolinen näkemys. Eiköhän artikkelin ajatus ollut juurikin se että itse lainsäädäntö ei kohtele vanhempia tasapuolisesti. Ja olen siitä asiasta ehdottomasti samaa mieltä. Lapsen etu ei ole peruste kohdella vanhempia eri tavoin.
        Laki ei sinällään ota kantaa siihen kumpi vanhempi toimii lähivanhempana, mutta huolimatta sukupuolesta etävanhempi tulee tällaisissa tilanteissa kohdelluksi epätasa-arvoisesti. Tämä on minunkin mielestäni selkeä epäkohta, sillä kaikenlaisen syrjinnän tulisi olla kielletty. Myöskin sellaisen mikä perustuu lakiin.
        Mikä on oma perusteesi sille että ns. etävanhempi joka huoltaa lapsia yhtä paljon kuin lähivanhempi ei saa asumistukia eikä osaa lapsilisistä tai muista tuista, vaan on kohdeltu kuten yksinasuva ihminen ?

• EdesUnissa kirjoitti:

Aika yksipuolinen näkemys. Eiköhän artikkelin ajatus ollut juurikin se että itse lainsäädäntö ei kohtele vanhempia tasapuolisesti. Ja olen siitä asiasta ehdottomasti samaa mieltä. Lapsen etu ei ole peruste kohdella vanhempia eri tavoin.
        Laki ei sinällään ota kantaa siihen kumpi vanhempi toimii lähivanhempana, mutta huolimatta sukupuolesta etävanhempi tulee tällaisissa tilanteissa kohdelluksi epätasa-arvoisesti. Tämä on minunkin mielestäni selkeä epäkohta, sillä kaikenlaisen syrjinnän tulisi olla kielletty. Myöskin sellaisen mikä perustuu lakiin.
        Mikä on oma perusteesi sille että ns. etävanhempi joka huoltaa lapsia yhtä paljon kuin lähivanhempi ei saa asumistukia eikä osaa lapsilisistä tai muista tuista, vaan on kohdeltu kuten yksinasuva ihminen ?

Ai että yksipuolinen näkemys ei sitten ole se naisten yleinen näkemys missä ne on aina uhreja vaikka saavat koko kakun ja kirsikatkin sen päältä.

• Etävanhempi

Jep. Systeemi menee noin. Vaikka lapset ovat vuoroviikot kummallakin, niin lähivanhempi saa kaikki rahalliset tuet.

Etävanhempi joutuu maksamaan lisäksi elatusmaksut lähivanhemmalle vaikka ei saa mitään lähivanhemman tukia.

• Etälähiäiti

Olethan kuitenkin huolehtinut, että sinulle lasketaan luonapitovähennys?

• hiemantarkoitushakuista

Ei ole kaikki aloituksessa ihan täsmällisesti kerrottu vaan tatkoitushakuisuutta. Elatusapu, joka monille on se suurin rahameno lasketaan sen mukaan kuinka monta päivää kuussa lapsi on isällään ja äidillään. Tiettyjä epäkohtia on, kuten lapsilisät ym. Ihmettelen, jos vanhempia ei tuossa tilanteessa, jossa kumpainenkin vanhempi on täysiaikaiseenkin vanhemmuuteen kykenevä, ole neuvottu yhteishuoltajuutta hakemaan niin, että toinen vanhempi on yhdelle lapselle lähivanhempi ja toinen toiselle jne.

• EdesUnissa

"Ihmettelen, jos vanhempia ei tuossa tilanteessa, jossa kumpainenkin vanhempi on täysiaikaiseenkin vanhemmuuteen kykenevä, ole neuvottu yhteishuoltajuutta......"

Kenen velvollisuus tämän ihmettelemäsi asian neuvominen on ? Kun puhutaan yhteishuoltajuudesta niin yksilöllä on todellakin oikeus kuvitella että se tarkoittaa yhteisvastuuta ja samanlaisia oikeuksia.

• Etälähiäiti

Suomessa laki onkin vanhakantainen tässä mielessä. Esim. Ruotsissa yhteishuoltajuus ja vanhemmuuden jakaminen huomioidaan käsittääkseni paljon paremmin.

Tosin ei se kaikilla noin mene. Minä ja entinen puolisoni jaamme vanhemmuuden myös vuoroviikko-periaatteella, ja meidän tapauksessa lastenvalvoja laski esim. lasten harrastusmenot sen vanhemman menoksi, joka ne tosiasiallisesti maksaa riippumatta siitä, kumman luona lapsi on kirjoilla (ja sivumennen sanoen minä maksan ne, koska olen parempituloinen, ja olen siis nainen). Meillä on kaksi lasta joista toinen on kirjoilla toisen, toinen toisen vanhemman luona. Elatusmaksuja ei maksa meistä kumpikaan. Toinen saa lapsilisän ja yksinhuoltajakorotuksen yhdestä, toinen toisesta lapsesta. Meillä on ollut ajatuksena lähinnä huolehtia siitä, että lasten suhde molempiin vanhempiin säilyy ja että lasten menot tulee katettua, ei niinkään väliä kuka ne maksaa. Meistä kumpikaan ei siis ylläpidä enää entisen kumppanin elintasoa, mutta lasten elintasoa kyllä. Ja emme ole ainoita, joilla tällainen järjestely on.

Se ongelma, mikä meilläkin on, on se ettei esim. Kela huomioi lasten asumista ns. etävanhemman eli isän luona, joten Kelan näkökulmasta hänen luonaan asuu vain yksi lapsi - nyt teini-ikää lähestyvän esikoisen kanssa alkaa tuntua ongelmalliselta kun pitää asua kaksiossa jossa ei ole mahdollisuutta omaan rauhaan. Minun luonani lapsilla on omat huoneet. Nähtäväksi jää, haluaako vaikka teinityttö asua puolet ajasta niin, että jakaa huoneen pikkuveljen kanssa. Ja niin varakas en itsekään ole, että voisimme tehdä niin, että lapset olisivat kirjoilla isänsä luona.

Suomessa lain ongelma on se, että se on äänyt junnaamaan jonnekin vanhaan aikaan, jolloin etävanhempi saattoi tosiaan olla käytännössä kadonnut lapsen elämästä. Nykyisin vanhemmuus yhä useammin jaetaan ja koko ajatus lähi- ja etävanhemmasta on vanhentunut. Kyllähän jotkut ovat yrittäneet ajaa lakimuutosta sen suhteen, että molemmat vanhemmat huomioitaisiin samalla lailla, mutta lainlaatijat eivät ole asiasta innostuneet. Monet vanhemmat kyllä toivottaisivat uudistuksen tervetulleeksi.

• mariachibändi

Jos isukki on puolalainen orkesteri, nih basisti ei ainkaan saa muuta, ke tippurin

• Muistelisin että eroissa reilu 10% lapsista jää isälle eli ei nyt ihan 100-0 naiset tässä asiassa vie. Uskoisin myös että miehillä olisi paremmat mahdollisuudet pärjätä jos vain uskaltaisivat vaatia oikeuksiaan. Vaatii toki uskallusta ja rohkeutta lähteä taistelemaan sosiaalipuolen naisarmeijaa vastaan. Siinä kun vielä kärsit eron aiheuttamasta kärsimyksestä ja tiedät että hävitessä saattaa olla edessä myös isot oikeudenkäyntikulut niin harva mies uskaltaa tai jaksaa aloittaa taistelua oikeuksiensa puolesta.

Lakihan on tässä suhteessa jäänyt ajasta jälkeen ja käsittääkseni tätä ollaan uudistamassa. Sitä saako koko järjestelmää ihan aukottomaksi niin aika näyttää. Uskoisin että tämä yhteishuoltajuus toimii paremmin kun kyseessä on useampi lapsi jolloin toinen on toisen kirjoilla ja toinen toisen jolloin tuet tasoittuvat.
      Toki ongelmaksi saattaa muodostua vaikka lasten eri kalleusluokan harrastukset mutta nämä on niitä asioita joiden ratkaisuun vaikuttaa enemmän aikuisten asenteet kuin lainsäädäntö.

• "Muistelisin että eroissa reilu 10% lapsista jää isälle "

Joo mutta noissakin tapauksissa varmaan päätäntävalta on 100%:sesti äipällä, jos äippä tahtoo olla lähivanhempi se kyllä saa olla, jos taas äippä jostais syystä haluaa antaa lähivanhemmuuden miehelle se sitten vasta sen saa. Ja noissa 10%:ssa varmaan on lesket ym. mukana jolloin on ollut pakko antaa lapset miehelle.

• Kaisanoasaa

Maksakaa pois tyhmät miehet jotka tekee lapsia.

• Mä kirjotin kyllä pidemmän viestin kuin mitä tuli..

Sekin vielä, että mä kyllä tilanteessa, jossa on kaksi ihan yntä hyvää vanhempaa, niin antaisin lähihuoltajuuden äidille ihan vain siksi, että sehän sitä lastta on kantanut ja synnyttänyt...Kivut ja säryt kokenut. Täälläkin halveksutaan synnyttäneitä ja imettäneitä äitejä.. kun kroppa muka menee pilalle yms paskaa..

• EdesUnissa
        Wwuwuw kirjoitti:

Mä kirjotin kyllä pidemmän viestin kuin mitä tuli..

Sekin vielä, että mä kyllä tilanteessa, jossa on kaksi ihan yntä hyvää vanhempaa, niin antaisin lähihuoltajuuden äidille ihan vain siksi, että sehän sitä lastta on kantanut ja synnyttänyt...Kivut ja säryt kokenut. Täälläkin halveksutaan synnyttäneitä ja imettäneitä äitejä.. kun kroppa muka menee pilalle yms paskaa..

Miksi asettaisit vanhemmat ollenkaan eriarvoiseen asemaan. Eivätkö he voisi olla tasa-arvoisia ? Tuommoisessa ratkaisussa oletat että vain yksi elämän osatekijä olisi ratkaiseva tekijä, ja se sitten ratkaisee ihmisen roolin loppuelämän ajan. Mielestäni näissä tasaisesti jaetuissa yhteishuoltajuus tilanteissa tulisi kokonaan luopua lähi- ja etävanhempi termistä. Molemmilla vanhemmilla tulisi olla yhtäläinen mahdollisuus pitää lapsia luonaan.

Tuo liittämäsi kopio oli hyvä. Harvat ihmiset ymmärtävät tuota "Mental Load" tekijää. Tuossa esimerkissä se oli esitetty vain kotitaloustöiden näkökulmasta, elämässä se esiintyy tietysti kaikkialla.

• EdesUnissa kirjoitti:

Miksi asettaisit vanhemmat ollenkaan eriarvoiseen asemaan. Eivätkö he voisi olla tasa-arvoisia ? Tuommoisessa ratkaisussa oletat että vain yksi elämän osatekijä olisi ratkaiseva tekijä, ja se sitten ratkaisee ihmisen roolin loppuelämän ajan. Mielestäni näissä tasaisesti jaetuissa yhteishuoltajuus tilanteissa tulisi kokonaan luopua lähi- ja etävanhempi termistä. Molemmilla vanhemmilla tulisi olla yhtäläinen mahdollisuus pitää lapsia luonaan.

Tuo liittämäsi kopio oli hyvä. Harvat ihmiset ymmärtävät tuota "Mental Load" tekijää. Tuossa esimerkissä se oli esitetty vain kotitaloustöiden näkökulmasta, elämässä se esiintyy tietysti kaikkialla.

Niin..no mä en tiedä mitä ne huoltajuusriidat sitten oikein koskevat, ellei lapsen huoltajuutta? Olettaisin että noihin talouspuolen asioihin on niin selvät kaavat, että niistä on turha mennä oikeuteen riitelemään..

Ja onko niitä nyt kuinka paljon..

Uutisissahan oli että jotain muutosta ollaan tekemässä..

• ioimooononoo

Niin siis se karuus on sitä että se jolla on lapset saa yhteiskunnalta tukea ja elareita kun se jolla ei ole kuin välillä ei?
      Jos elarit ovat satasen tai kaksi niin kyllä lasten ylläpitoon menee helposti enemmän.

• tyypillinennainen

"Unohtui" sitten mainita korotetut lapsilisät, asumistuet etc.

• yhteishuoltajuudesta

Olen mies ja lähivanhempi. Mitä väliä sillä on kuka ne lapsilisät saa kun ne kuitenkin menevät lapsiin kaikki. Lapsilisien osuus lasten menoista kuukausitasolla on ehkä 20 %. Kun olen lapsilisillä ostanut lapsille vaatteita niin etävanhemman ei ole niitä tarvinnut ostaa. Euroakaan en ole lapsilisistä itseeni käyttänyt.
      Toiseksi kun lapset ovat minulla kirjoilla niin lähivanhemmalla on myös kaikki velvollisuudet. Kaikki virallinen posti koskien esim koulua, rippikoulua, työharjoittelua, hammaslääkäriä, vakuutukset, kännykkämaksut jne, lista on loputon kulkeutuu lähivanhemmalle joka tarkoittaa että kaikki velvollisuudet on lähivanhemmalla.
      Minua tuo ei ole kauheasti haitannut koska lasten asiat ovat aina kiinnostaneet ja langat ovat hyvin käsissäni.
      Sitäpaitsi jälkikasvu alkaa olla sen ikäisiä että lapsilisät loppuu automaattisesti ja menot vain kasvavat.
      En valita, ihan on mun oma valinta.

• EdesUnissa

"Mitä väliä sillä on kuka ne lapsilisät saa kun ne kuitenkin menevät lapsiin kaikki." Menevät tai eivät mene, se ei tässä edes ole oleellista. Erotilanteessa varmasti molemmat vanhemmat haluavat tarjota lapsilleen hyvät olosuhteet. Eikä kumpikaan vanhemmista varmasti halua joutua tilanteeseen että hänen kykynsä ostaa vaatteita lapsilleen olisi huonompi kuin toisen, mikä saattaisi vaikuttaa ulospäin siltä ettei ko. vanhempi välitä lapsensa hyvinvoinnista.

Tämä lähivanhempi /etävanhempi ero tulee esille pahiten matalan tulotason ihmisten kohdalla jotka asuvat vuokralla. Heidän kohdallaan etävanhempi ei kykene vuokraamaan samanlaista asuntoa kuin lähivanhempi, koska hän ei saa siihen tukea. Lähivanhempi saa kolmen ihmisen tuen.

Sinällään on tietysti hyvä kysymys että voitaisiinko kaikista yhteiskunnan suorista rahallisista tuista luopua kokonaan ja silloinkinhan vanhemmat olisivat keskenään tasa-arvoisia. Minä ja minun perheeni pärjäisivät hyvin, mutta entäs sitten perheen lapsi jonka vanhemmat ovat työttömiä ja asuvat vuokralla ?

Tulonsiirtojen tarkoitus on tasoittaa yhteiskunnan luokkaeroja. Niiden ei tulisi muodostaa uusia luokkaeroja vanhempien välille.

• hienoahienoa

Jos mulla olisi lapsia ja tulisi erotilanne, niin yrittäisin järkätä lapselle sijoitus-/säästötilin, jonne laittaisin rahaa siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18v. Lapsi saisi sitten rahat yksinomaan omaan käyttöönsä. Siinäpähän jäisi ahne äippä nuolemaan näppejään. ;)

• Voi sinua kun pitää olla huolissa vielä tästä vaikka elämäsi on paljon aiemmassa kohdassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4563
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3145
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2853
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      55
      2748
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      6
      2360
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2165
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      15
      1569
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      17
      1564
    9. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1494
    10. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      7
      1474
    Aihe