Minkä Raamatunkohdan perusteella:

kun-en-itse-keksi

a. Avoliitto on syntiä eli tarvitaan jonkunlainen vihkiseremonia ?
b. Avoliitosta voi erota ja eräitten mielestä jopa pitää erota ?

44

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Senplönn

      Avioliitto on kutsumus elämään jossa kaksi kutsutaan eri suunnilta toteuttamaan molemmissa vahvistuneen kutsumuksen. Avioliitto on siis erottumista sellaisesta yhteyselämästä jossa ei ole osapuolilla jo ennalta kutsumusta sen yhteiseen toteutukseen. Avoliitossa asiasta tietenkään ei ole minkäänlaista varmuutta koska yhteinen kutsumus ei voi perustua pelkästään yhteyselämään vaan sen pitää perustua kutsumukseen itseensä. Avioliitto siis kumpuaa ihmisen vakaasta tahdosta toteuttaa yhteistä kutsumusta itseään. Sen takia se ei ole vain yksilössä syntynyt hetkellinen mielijohde vaan se on syntynyt hänessä kun hän on huomannut, että hän työntyy sitä kohden ja on valmistunut siihen kaiken aikaa. Avioliitossa ei ole siis kyse yksilön asiasta koska hän ei itse ole hakeutunut siihen eikä valmistautunut siihen vaan hän on työntynyt ja häntä on valmisteltu. Olisi siis erikoista, että ihminen tässä vaiheessa sanoo, ettei hän tunnusta tulevansa tästä yhteisestä ymmärryksen piiristä, tästä yhteiskunnasta ja seurakuntapiiristä, joissa hänet on valmisteltu, vaan sen sijaan sanoo tulleensa jostain muualta ja ettei tarvitse virallista erityistä tahdonilmaisua?

      • Senplönn

        Katsoisin erityisesti siihen Raamatun kohtaan jossa Jeesus puhuu avioliittoon kelpaamattomista ja naimattomina pysyttelevinä ja toisaalta siihen kohtaan kun Paavali sanoi että naimattomille ja leskille on hyvä pysyä naimattomina, paitsi jos eivät voi hillitä itseään. Avioliitto ei siis ilmeisestikään ole jotain yleisinhimillistä vaan se on kutsumus nimenomaan niille, joita se asia koskettaa.


      • missä-Raamattu

        Aika vaikeaselkoista ja syvällistäkin tekstiä mutta en löydä ainuttakaan viittausta Raamattuun ja siitähän avauksessa nimenomaan on kyse.


      • missä-Raamattu
        Senplönn kirjoitti:

        Katsoisin erityisesti siihen Raamatun kohtaan jossa Jeesus puhuu avioliittoon kelpaamattomista ja naimattomina pysyttelevinä ja toisaalta siihen kohtaan kun Paavali sanoi että naimattomille ja leskille on hyvä pysyä naimattomina, paitsi jos eivät voi hillitä itseään. Avioliitto ei siis ilmeisestikään ole jotain yleisinhimillistä vaan se on kutsumus nimenomaan niille, joita se asia koskettaa.

        Mutta ei tässäkään Raamatun kohdassa Jeesus puhu sanaakaan erityisen vihkitoimituksen välttämättömyydestä.


      • Senplönn
        missä-Raamattu kirjoitti:

        Mutta ei tässäkään Raamatun kohdassa Jeesus puhu sanaakaan erityisen vihkitoimituksen välttämättömyydestä.

        Vihkitoimitus liittyy asian julkisuuteen joka puolestaan liittyy sen virallisuuteen. Kyseessä ei ole ihmisen oma henkilökohtainen asia vaan yhteiskunnallinen/seurakunnallinen asia sillä niissä ihminen on valmisteltu.


      • ei-saa-erota
        Senplönn kirjoitti:

        Vihkitoimitus liittyy asian julkisuuteen joka puolestaan liittyy sen virallisuuteen. Kyseessä ei ole ihmisen oma henkilökohtainen asia vaan yhteiskunnallinen/seurakunnallinen asia sillä niissä ihminen on valmisteltu.

        Jos asia on vain yhteiskunnallilnen ilman Raamatullista perustetta niin ei avoliittoa silloin voi synniksi julstaa eikä käskeä siitä eroamaan. Miehen ja naisen liitto on kuolemaan asti eikä siinä vihkitoimituksia kysellä.


    • "Miehen ja naisen liitto on kuolemaan asti. "

      Mooses ei kiellä avioeroa.

      Kristillisesti himo on synti sitä ei saa harrastaa ilman avioliittoa.

      Papin aamenella himo muuttuu aviolliseksi velvollisuudeksi, eli luvalliseksi , tai peräti pakolliseksi 'himoitsemiseksi.' Himo muuttuu pyhäksi, vaikka se on sama himo. Mutta pyhille kaikki on pyhää.

      Himo ei katoa avioliitossa ainakaan alussa, mutta sillä on nyt lupa rellestää.

      Tiukimmin Uskonnollisesti, tai Paavalin mukaan, minun tulkinnalla, yhteiselämää harrastettaessa, pitäisi välillä nousta rukoilemaan, ettei himo saa valtaansa, eli sukupuolista toimintaa pitäisi harrastaa vain lasten tekemistä varten, ja varoa, ettei synny intohimosta, siitä yhdeksi tulemisen tunnekuohusta, jota myös jumalaiseksi kutsutaan.

      • tästä.on.kyse

        -----Mooses ei kiellä avioeroa. ----

        Emme elä enää Mooseksen lain aikaa, Jeesus kieltää avioeron. Ainoa sallittu eron syy on huoruus.


      • Uskossa.mutta

        Missä Raamatun kohdassa Jeesus kieltää avioeron?


      • vakava-sana

        Jeesus sanoo avioliitosta: "Minkä JUMALA on yhdistänyt, sitä älköön ihminen eroittako." Sitten hän esitti poikkeuksen: ...paitsi haureuden takia-"


      • Niinsevaanonpi
        vakava-sana kirjoitti:

        Jeesus sanoo avioliitosta: "Minkä JUMALA on yhdistänyt, sitä älköön ihminen eroittako." Sitten hän esitti poikkeuksen: ...paitsi haureuden takia-"

        Siksipä vihkiminen onkin syytä suorittaa maistraatissa, jotta todennäköinen tuleva ero sujuu ilman jeesustelua.


      • ilouutinen

        Tässä ketjussa pohditaankin raamatullisia avioliiton perusteita. Jeesuksella on meille asiaa.


      • TyhmäPaimenPoika

        " Kristillisesti himo on synti sitä ei saa harrastaa ilman avioliittoa. "

        Kuka noin on sanonut, sinä vai Jumala? Voisitko sä osoittaa Raamatusta sen kohdan missä opetetaan tollasta? Siinä missä Jumala opettaa että " vaeltakaa hengessä ja totuudessa, älkääkä himojenne mukaan niin sä opetat että " välillä on lupa elää himojensa mukaan ". Sä opetat harhaoppia.

        " Papin aamenella himo muuttuu aviolliseksi velvollisuudeksi, eli luvalliseksi , tai peräti pakolliseksi 'himoitsemiseksi.' Himo muuttuu pyhäksi, vaikka se on sama himo. Mutta pyhille kaikki on pyhää. "

        Lisää harhaoppia. Se ei muutu minkään papin aamenilla yhtään miksikään. " Himo muuttuu pyhäksi " Missä kohdassa Raamattua opetetaan noin? Sä puhut ihan omias.

        Ette kai te oikeesti oo niin tyhmiä että te kuvittelette Jumalan välittävän joidenkin jumalattomien, likasten ja saastaisten pappien tyhjistä aamenista ja siunauksista? Te otatte mielellänne ulkoisia merkkejä " sormuksen merkiksi avioliitosta " mutta löytyneekö teidän sydämistänne minkäänlaista merkkiä avioliitosta.


    • Kirjakääröt

      Matt.5:28 Biblia (1776) Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä, hän teki huorin hänen kanssansa sydämessänsä.

      • Raamattu.taas.horisee

        Kyllä siihen huorintekoon tarvitaan muitakin elimiä kuin sydän.🤣


    • bxfxvbn

      Minäkin haluaisin aloittajan tavalla kuulla, jos joku tietää Raamatusta kohtia, jotka kertoisivat, mitä avioliitto Raamatun mukaan on. Oliko se Iisak, jolle uskollinen palvelija kävi hakemassa vaimon kaukaisilta mailta ja kun nuo kaksi tapasivat, sanotaan, että he yhtyivät. Avioliittoseremoniasta ei puhuta mitään. Toisaalta Raamatussa on häitä, ja me kristityt odotamme taivaallisia häitä Jeesuksen morsiamena.

      Toista kuvaa antaa sitten Jeesuksen sanat syntiselle naiselle (vapaasti muisteltuna): "Viisi aviomiestä sinulla on ollut, ja se, joka sinulla nyt on, ei ole aviomiehesi." Eli elikö nainen nyt avoliitossa vai oliko hänellä satunnainen suhde mieheen? Tuo kohta on löytämistäni Raamatun jakeista se, joka eniten huolettaa avoliittolaisena. Miksi sitten ei mentäisi naimisiin? Toisen kerran avioituminenkin on synti. Eronneen naiminen on synti. Onko se synti, jos kaksi jätettyä menevät keskenään naimisiin? Entä yhdessä asuminen ilman sukupuoliyhteyttä? Jeesus suhtautuu vakavasti sukupuolisyntiin, mutta joskus on vaikea tietää, mitä pitäisi tehdä. Arvostaisin kovasti, jos joku Raamattua paremmin tunteva osaisi valaista.

      • tosiaankin

        Ilmeisesti samarialaisella naisella oli suhde toisen vaimon mieheen, koska mies ei ollut hänen omansa. Hän siis eli aviorikoksessa. Toiset miehet olivat olleet vapaita asumaan tämän naisen kanssa.


      • lukeekuinkukee
        tosiaankin kirjoitti:

        Ilmeisesti samarialaisella naisella oli suhde toisen vaimon mieheen, koska mies ei ollut hänen omansa. Hän siis eli aviorikoksessa. Toiset miehet olivat olleet vapaita asumaan tämän naisen kanssa.

        "Ilmeisesti samarialaisella naisella oli suhde toisen vaimon mieheen, koska mies ei ollut hänen omansa. Hän siis eli aviorikoksessa. Toiset miehet olivat olleet vapaita asumaan tämän naisen kanssa."
        Tuossa käy hyvin ilmi, mitä tarkoittaa sanonta 'lukee kuin Piru Raamattua'.


    • Kirjakääröt

      Joh.4:19 Biblia (1776) Vaimo sanoi hänelle: Herra, minä näen, että sinä olet propheta.

    • joitain-kohtia

      Liiton tekemiseen tarvitaan raamatussa aina seremonia. Avioliitosta puhuttaessa liiton solmimista edellytti kihlautuminen (julkinen lupaus avioitumisesta esim joosef ja Maria), jonka jälkeen alkaa avioliittoon valmistautuminen (morsian tekee kapioita, kaunistuu vrt. Ester. Sulhanen "valmistaa yhteistä kotia" vrt. Jeesus, joka valmistaa tällä hetkellä morsiammelleen "sijaa taivaassa"). Kihlaus oli julkisella valalla sinetöity ja tähtäsi avioitumiseen. Kihlaus oli mahdollista purkaa vain joissain tietyissä tapauksissa.

      Hääjuhla oli koko kaupungin juhla (vrt. Kaanaan häät), jotka kestivät usein monta päivää. Seremoniassa morsian ja sulhanen lausui liiton valat suuren todistajien joukon läsnäollessa. Pyhä liitto julistettiin vihkijän sanalla voimaan astuvaksi. Ja taas juhlittiin isolla porukalla. (yljän ystävä, edeskäypä, neitsyet lamppuineen ja muuta viranhaltijaporukkaa) Juutalaisen hääperinteen tuntemus selventää raamatun hääseremonian sisältöä.

      Uudesta testamentista on hyvä lukea kohtia hakusanalla "morsian", ja "ylkä" (sulhanen) ja "avioliitto". Paavali jokaisessa kirjeessään kehoittaa pitämään avioliitot pyhinä. Selvästikin jo silloin asiassa oli horjumista.

      Suomessa pääsee avioliittoon keveämmällä valmistelulla. Tuomari tai pappi ja kaksi todistajaa riittää maistraatissa. Vahinko... Avioliiton pyhyys on kärsinyt aikalailla ajan myötä. Minun ja vaimoni häissä oli n 400 todistajaa, joten liittomme on ainakin julki lausuttu. Suosittelen. Häät on yksi hauskimmista tavoista kutsua tuttuja kokoon.

      • mietinnön-paikka

        Ihmiset ovat aina viettäneet seremonioita ja juhlia, se on ihmisen psyykessä. Mutta kun otetaan Raamattu mukaan niin pitää kysyä joka juhlan kohdalla onko sellaisen pitäminen Raamatun käsky vaiko vain ihmisten oma tahto. Raamattuhan ei kiellä juhlimasta arkielämän tapahtumia.

        Edelleen, jos sanotaan, että Raamattu edellyttää miehen ja naisen yhteenmenon ehtona jonkunlaisen seremonian niin pitää sitten kysyä millainen sen tulee olla, että se olisi oikein ja riittävä. Riittääkö se, että kunhan on jotakin ? Tuskinpa.

        Siellä missä Mooseksen kirjoissa määrätään israelilaisille jokin juhla niin siinä on myös ohjeet miten se juhla tulee viettää. Mutta hääjuhlasta tai vihkiseremoniasta ei ohjetta tai mainintaa löydy. Löytyy vain kohtia, että sellaisia on kansa viettänyt.

        Mites menetllään lähetysmailla vanhojen avioparien suhteen jos tuon kansan kulttuurissa ei ole ollut vihkiseremoniaa. Ovatko he silloin avoliittolaisia jotka pitää vihkiä tai heidän kuuluu erota?

        Avoliiton kieltäminen ei ole yksinkertainen juttu kun sitä alkaa miettimään ja sitä pitäisi miettiä koska Raamattu sanoo jotensakin näin: "turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä". Raamatusta ei saa mitään jättää pois mutta ei sinne saa mitään (vaatimuksia) lisätäkään.


      • mitä-miettimistä

        ..."ei ole yksinkertainen juttu kun sitä alkaa miettimään ja sitä pitäisi miettiä"

        Aika menee uatellessa - päivät piätä kiännellessä. Noin sitä yhteiskunnan instituutiot vesitetään. Totuus on suhteelliseksi tehty ja kunkin miettijä ikiaivon pääkopan sisällä: "Onko Jumala todella sanonut..." jne jne... mietitään mietitään maailmanajan mukana, eikä mitään sanota varmaksi.

        Meillä Suomessa on vanha lakiin kirjattu juutalais-kristillinen avioliittoinstituutio. Julkinen hääseremonia tunnetaan kaikissa kulttuureissa, voisi sanoa. Ei meillä ole syytä ottaa mallia jonkin pensaskansan tavoista. Mikäli tällainen ihminen tulee tuntemaan Jeesuksen, ja alkaa seurata Häntä, niin parisuhteen asiatkin tulevat aikaa myöten kuntoon. Kuten Syykkarin kaupungin samarialaisille varmasti kävi.


      • ei.muutu.synniksi
        mitä-miettimistä kirjoitti:

        ..."ei ole yksinkertainen juttu kun sitä alkaa miettimään ja sitä pitäisi miettiä"

        Aika menee uatellessa - päivät piätä kiännellessä. Noin sitä yhteiskunnan instituutiot vesitetään. Totuus on suhteelliseksi tehty ja kunkin miettijä ikiaivon pääkopan sisällä: "Onko Jumala todella sanonut..." jne jne... mietitään mietitään maailmanajan mukana, eikä mitään sanota varmaksi.

        Meillä Suomessa on vanha lakiin kirjattu juutalais-kristillinen avioliittoinstituutio. Julkinen hääseremonia tunnetaan kaikissa kulttuureissa, voisi sanoa. Ei meillä ole syytä ottaa mallia jonkin pensaskansan tavoista. Mikäli tällainen ihminen tulee tuntemaan Jeesuksen, ja alkaa seurata Häntä, niin parisuhteen asiatkin tulevat aikaa myöten kuntoon. Kuten Syykkarin kaupungin samarialaisille varmasti kävi.

        -----Julkinen hääseremonia tunnetaan kaikissa kulttuureissa, voisi sanoa----

        Tunnetaa itsenäisyysjuhlatkin eri kansoilla mutta ei silti ole synti jättää viettämättä. Vihkiseremoniasta ei näytä olevan käskyä Raamatussa, on siis ihmiskäsky jonka noudattamatta jättäminen ei ole synti.


      • alusta-saakka

        Avioliitto on jo ennen Mooseksen lakia ihmisluontoon asetettu Aadamissa ja Eevassa. Avioliitot ovat raamatussa siitä periaatteesta käsin. Ei tarvittu eri käskyä. Raamatussa on alusta saakka kuvattu monen monta hääseremoniaa. Miten se tapa on pakanakansoihin levinnyt?

        "Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostaan tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksen keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä" (Room. 2: 14-15)

        Vihollinen tahtoo nykyaikana vääristää luonnonjärjestyksen paitsi tekopyhyydellä myös lihasta nousevalla suruttomuudella. Lopun aikoina meno pahenee. Tule Herra Jeesus!


      • ihan.pakko-kysyä
        alusta-saakka kirjoitti:

        Avioliitto on jo ennen Mooseksen lakia ihmisluontoon asetettu Aadamissa ja Eevassa. Avioliitot ovat raamatussa siitä periaatteesta käsin. Ei tarvittu eri käskyä. Raamatussa on alusta saakka kuvattu monen monta hääseremoniaa. Miten se tapa on pakanakansoihin levinnyt?

        "Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostaan tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksen keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä" (Room. 2: 14-15)

        Vihollinen tahtoo nykyaikana vääristää luonnonjärjestyksen paitsi tekopyhyydellä myös lihasta nousevalla suruttomuudella. Lopun aikoina meno pahenee. Tule Herra Jeesus!

        -----Avioliitto on jo ennen Mooseksen lakia ihmisluontoon asetettu Aadamissa ja Eevassa---

        Tietysti on totta, että miehen ja naisen yhteenmeno on jo alusta asti säädetty. Mutta mitä menoja tai toimitusia yhteenmenon ehtona on niin siitä ei löydy mitään säädöstä, ei Vanhasta eikä Uudesta Testamentista. Jos sellainen pakkoehto olisi niin tottahan se olisi mainittu jossain.

        Eli jos hääjuhlasta puhutaan pakkoehtona niin sekö riittää sinunkin mielestäsi. Siis pelkkä juhla ilman mitään erityistä vihkimistä, niinkö ? Millainen sen juhlan sitten tulee olla, keitä kutsuttava jne... ettei syyllisty haureuteen. Sinunkin kannattaa huomata ja muistaa, että nykyiset hääjuhlat ovat hyvin erilaisia kuin Jeesuksen ajan juhlat eli käyvätkö kuitenkin nekin "lain" täyttämiseen ?

        Ei anna pasuuna selvää ääntä jos puhutaan vain Jeesuksen ajan hääjuhlista yleisellä tasolla vaatimuksena miehen ja naisen yhteenmenolle.


      • pitäisi-perustella
        alusta-saakka kirjoitti:

        Avioliitto on jo ennen Mooseksen lakia ihmisluontoon asetettu Aadamissa ja Eevassa. Avioliitot ovat raamatussa siitä periaatteesta käsin. Ei tarvittu eri käskyä. Raamatussa on alusta saakka kuvattu monen monta hääseremoniaa. Miten se tapa on pakanakansoihin levinnyt?

        "Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostaan tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksen keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä" (Room. 2: 14-15)

        Vihollinen tahtoo nykyaikana vääristää luonnonjärjestyksen paitsi tekopyhyydellä myös lihasta nousevalla suruttomuudella. Lopun aikoina meno pahenee. Tule Herra Jeesus!

        "Vihollinen tahtoo nykyaikana vääristää luonnonjärjestyksen"

        Hääjuhlat eivät ole mikään "luonnonjärjestys" mitä sillä sanalla sitten tarkoitetaankaan. Uusi Testamentti opettaa selvästi, että emme enää ole sidottuja edes niihin juutalaisten juhliin joista oli Israelin kansalle selvä määräys Vanhassa Testamentissa. Miksi sitten olisimme sidottuja juhliin joista ei löydy ensimmäistäkään määräystä ?


      • alusta-saakka

        "Sidottuja juutalaisten juhliin"? Ketjun aloittajan kysymys kuului että onko Raamatussa hääseremoniaa ja tarvitaanko sellaista. Sitten kuvasin raamatun hääseremonioita, joita on viljalti. Meillä suomessa ei ole samanlaisia tapoja, emmekä ole niihin sidottuja. Suomessa vihkimiseen riittää kuulutukset, virallinen vihkijä, vihittävän parin valojen lausuminen ja kaksi todistajaa. Eli seremonia tarvitaan lain mukaan, kuten myös raamatun mukaan. Juhlaa taas ei vaadita. Mutta miksei silti juhlittaisi vaikka isolla porukalla tätä ihmeellistä tapahtumaa!

        Juhlikaa ystävät ilolla. Hääjuhlat on juhlia parhaimmasta päästä.


      • että-tätä-kyselen
        alusta-saakka kirjoitti:

        "Sidottuja juutalaisten juhliin"? Ketjun aloittajan kysymys kuului että onko Raamatussa hääseremoniaa ja tarvitaanko sellaista. Sitten kuvasin raamatun hääseremonioita, joita on viljalti. Meillä suomessa ei ole samanlaisia tapoja, emmekä ole niihin sidottuja. Suomessa vihkimiseen riittää kuulutukset, virallinen vihkijä, vihittävän parin valojen lausuminen ja kaksi todistajaa. Eli seremonia tarvitaan lain mukaan, kuten myös raamatun mukaan. Juhlaa taas ei vaadita. Mutta miksei silti juhlittaisi vaikka isolla porukalla tätä ihmeellistä tapahtumaa!

        Juhlikaa ystävät ilolla. Hääjuhlat on juhlia parhaimmasta päästä.

        .....Eli seremonia tarvitaan lain mukaan, kuten myös raamatun mukaan......

        Avaaja varmaan koettaa kysellä minkä Raamatun kohdan perusteella seremonia tarvitaan niin että miehen ja naisen yhteenmeno ilman seremoniaa olisi synti. Sen kohdan jos vielä kertonet niin olen minäkin sitten tyytyväinen.

        Romaneilla oli ennen seremoniana se kun tyttö meni istumaan pojan rattaille. Oliko se riittävä Raamatun mukaan vai elivätkö romanit ennen syntisesti avoliitossa ?


      • että-tätä-kyselen
        alusta-saakka kirjoitti:

        "Sidottuja juutalaisten juhliin"? Ketjun aloittajan kysymys kuului että onko Raamatussa hääseremoniaa ja tarvitaanko sellaista. Sitten kuvasin raamatun hääseremonioita, joita on viljalti. Meillä suomessa ei ole samanlaisia tapoja, emmekä ole niihin sidottuja. Suomessa vihkimiseen riittää kuulutukset, virallinen vihkijä, vihittävän parin valojen lausuminen ja kaksi todistajaa. Eli seremonia tarvitaan lain mukaan, kuten myös raamatun mukaan. Juhlaa taas ei vaadita. Mutta miksei silti juhlittaisi vaikka isolla porukalla tätä ihmeellistä tapahtumaa!

        Juhlikaa ystävät ilolla. Hääjuhlat on juhlia parhaimmasta päästä.

        Unohtui kysymykseni 2-osa vielä kysymättä. Millainen seremonian tulee minimissään olla, mitä elementtejä siihen tulee sisältyä ollakseen riittävä, ettei pari tietämättään jääkin avoliittolaiseksi.

        Lain mukaan ei seremoniaa tarvita, verottajakaan ei sitä vaadi, riittää kun pari asuu yhdessä.


      • master-of-seremony

      • TyhmäPaimenPoika
        master-of-seremony kirjoitti:

        Avioliittoon seremonia tarvitaan. Avoliitot ja haureus on sitten muuta. Seremonin jälkeen kaikki tietää että liitto on muodostettu.

        https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/avioliitonsolmiminen.html

        " Seremonin jälkeen kaikki tietää että liitto on muodostettu. "

        No ei se kyllä siltä vaikuta, sen verran paljon tuntuu haureutta olevan liikenteessä.


    • master-of-seremony

      "minkä Raamatun kohdan perusteella seremonia tarvitaan,,,"

      Raamattu on täynnään vihkiseremonioita (alkaen kihlajaisista jatkuen aviopariksi julistamiseen monipäiväisissä juhlissa päätyen vuodeyhteyteen). Ei ole niin että noissa seremonioissa olisi vain hevosrattaiden penkillä kahdestaan istuttu... Ilmeisesti nyt haet jonkinlaista minimiä, että lain kirjain täyttyisi? Maistraatin seremonia on lyhyt, jos vaivattomuutta hakee. Romanien seremonioista tai niiden puutteesta voit kysellä heiltä itseltään, jos haluat mallia ottaa. Meillä ei ole sellaisia tapoja.

      ..."...että miehen ja naisen yhteenmeno ilman seremoniaa olisi synti. Sen kohdan jos vielä kertonet niin olen minäkin sitten tyytyväinen."

      Ratkaisksi synnin välttämiseen ennen kaikkea kehoitan sinua tutustumaan "suureen salaisuuteen" - Karitsan ja hänen morsiamensa ikuiseen liittoon, johon kaikkia ihmisiä kutsutaan. Maallinen avioliitto on kristillinuskossa taivaallisen liiton kuva. Jeesuksessa Kristuksessa alkaa nämä esikuvatkin kirkastumaan. Elämä alkaa - sanan mukaan.

      “Siksi mies jättäköön isänsä ja äitinsä ja yhtyköön vaimoonsa, ja heistä tulee yksi liha.” 1. Moos. 2:24. Jeesus itse ottaa uudelleen esiin tämän jakeen Matt. 19:5:ssä ja lisää: “Niinpä he eivät enää ole kaksi vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” Matt. 19:6. Apostoli Paavali viittaa jälleen samaan jakeeseen ja selittää, että aviosuhde on kuva “suuresta salaisuudesta”, Kristus ja seurakunta. (Ef. 5:32) Karitsan häätkin on kunnon juhla: "Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ilm 19:7

      Juhlitaan ystävät esikuvan mukaan!

    • Suomessa luultavasti puolet kansaa on sosialisteja, joka on lähellä islamia ja kristittyjä on todella vähän. Koraanin perusteella tuo avoliitto voidaan perustella lähinnä. Ei juuri raamatun perusteella.
      Kristinusko on jo kauan sitten tullut tiensä päähän, mutta monet toki yhä uskottelevat olevansa kristittyjä syystä tai toisesta johtuen. Ehkä noin 30 prosenttia kansasta saattaa olla yhä kristittyjä? Mutta vähemmistön oppihan tuo evankeliumi on tämän päivän Suomessa.

    • hääkutsuja

      Tässä ketjussa pohdittiinkin avioliiton raamatullisia perusteita. Vielä maistuu sanoma syntien sovituksesta jeesuksen ristintyön kautta monille. Sitten sisääntulevien lukumäärä tulee täyteen ja tulee loppu. Tien pää totta tosiaan. Viimeinen tuomio. Pelastus toisille - kadotus toisille.

    • VoiHerraJessusPerkele

      - Ei ihmisillä ole valtaa valita, koska Jumala hallitsee pahuudellaan, jota Raamatussa nimitetään viisaudeksi:

      Matteuksen evankeliumi:
      28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

      1.Johanneksen kirje:
      5:19 Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.

      Roomalaiskirje:
      11:32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
      11:33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

      - Näin Jumala on pahuudesta tehnyt "viisautta", ja edellytyksen "armolle". Pyhää henkeä nimitetään viisauden hengeksi. Viisautta on Paavalin mukaan vihata omia tekojansa, kun pahaa tekee.

      Sananlaskut:
      8:12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.
      8:13 Herran pelko on pahan VIHAamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.
      8:14 Minulla on neuvo ja neuvokkuus; minä olen ymmärrys, minulla on voima.
      8:15 Minun avullani kuninkaat hallitsevat, ruhtinaat säädöksensä vanhurskaasti säätävät.
      8:16 Minun avullani päämiehet vallitsevat ja ylhäiset, maan tuomarit kaikki.

      Room:
      7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä VIHAan, sitä minä teen.
      7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

      2.Korinttolaiskirje:
      5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

      Hebrealaiskirje:
      13:8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.

      Kol:
      1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo.

      - Kristus synniksi tehty ja aina sama. Kristus meissä. Pitää vihata Kristusta, että olisi viisas.

    • tässä.perustelut

      On kovasti vedottu siihen, että juutalaiset viettivät hääjuhlia. Se ei kuitenkaan ole Jumalan säätämä laki, ei löydy lakimääräyksenä edes Mooseksen kirjoista puhumattakaan siitä, että me kristityt olisimme sidottuja juutalaisiin kansanperinteisiin.

      Yhteen saa mennä juhlien ja seremonioita harjoittaen tai ihan ilman mitään. Mutta kun yhteen on menty, seremonian kanssa tai ilman, niin erota ei saa. On raskas synti kehottaa ja jopa käskeä avoliittolaisia eroamaan.

      • Hämmästynyt

        Eikös Raamattu papit ja uskovaiset ole iänkaiken saarnanneet, että avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet ovat mitä kauhistuttavin synti. Onko nyt niin ,että avoliitossa elävtät uskovaiset pitelevät toisiaan vain kädestä kiinni?


      • seremoniamestari

        "Eikös Raamattu papit ja uskovaiset ole iänkaiken saarnanneet, että avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet ovat mitä kauhistuttavin synti"

        On saarnattu ja saarnataan edelleenkin - haureuden harjoittajan tulee tehdä parannus, kuten kenenkä muunkin synninharjoittajan. "tässä.perustelut"-nimimerkin kommentti osoittaa todeksi Raamatun sanan: "...jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät." Roomalaiskirje 1:32

        Itse kehoitan avoliittolaisia menemään oikeisiin naimisiin. Valojen lausumisella todistajien läsnäollessa ja vihkijän aviopariksi julistuksella on merkitystä Jumalan ja ihmisten edessä. Käytännössä ja hengellisesti. Ei tarvita juutalaisia menoja tietenkään.

        https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/avioliitonsolmiminen.html


      • että-josko-vaan-jotakin
        seremoniamestari kirjoitti:

        "Eikös Raamattu papit ja uskovaiset ole iänkaiken saarnanneet, että avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet ovat mitä kauhistuttavin synti"

        On saarnattu ja saarnataan edelleenkin - haureuden harjoittajan tulee tehdä parannus, kuten kenenkä muunkin synninharjoittajan. "tässä.perustelut"-nimimerkin kommentti osoittaa todeksi Raamatun sanan: "...jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät." Roomalaiskirje 1:32

        Itse kehoitan avoliittolaisia menemään oikeisiin naimisiin. Valojen lausumisella todistajien läsnäollessa ja vihkijän aviopariksi julistuksella on merkitystä Jumalan ja ihmisten edessä. Käytännössä ja hengellisesti. Ei tarvita juutalaisia menoja tietenkään.

        https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/avioliitonsolmiminen.html

        -----Valojen lausumisella todistajien läsnäollessa ja vihkijän aviopariksi julistuksella on merkitystä Jumalan ja ihmisten edessä----

        Ihmisten edessä voi olla eikä siinä mitään pahaa ole. Mutta Raamatusta ei löydy tukea, että Jumala vaatisi seremonian eli vihkitoimituksen. Jos mielestäsi vaatii niin millainen sen Raamatun mukaan pitää olla, että menee oikein. Ei kai se niinkään voi olla, että kunhan vaan on jotakin muodollisuuksia niin se riittää.


      • supporter-of-seremony

        "Mutta Raamatusta ei löydy tukea, että Jumala vaatisi seremonian eli vihkitoimituksen."

        Tässä ketjussa on puhuttu sitä että Raamattu on täynnään vihkitoimituksia ja juhlia. Jeesus sanoo avioliitosta: "...minkä JUMALA on yhdistänyt." Kun sanot ettei Jumala VAADI seremoniaa avioliiton alkuun, niin koen että etsit jonkinlaista minimirajaa, jonka suorittamalla voisit tietää täyttäneesi Jumalan vaatimuksen. Jos Raamatussa on hääseremonioita, niin mikset tekisi mallin mukaan - etsisi mielummin "maksimia". Sellaista tilannetta, että avioliitto on tullut tiettäväksi jokaiselle epäilevällekkin.

        Kristillisestä kasteestakin Raamattu sanoo: "Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

        Minkälainen olisi "minimikaste"? Vaaditaanko tässäkään seremoniaa? Mitä sanotaan, kuka voi kastaa, kastettavan ikävaatimus, mikä on veden määrä ja lämpötila... Tarvitaanko konkreettista vettä ollenkaan? Entä jos kastan itse itseni ja vain omassa mielessäni? Muiden pitää hyväksyä tämäkin tapa! Ei näin!

        Pyhä kristillinen kaste, kuten kristillinen avioliittokin selviää, kun lukee Raamatun kokonaisilmoituksen asiasta. Kaste on kuolleista syntyminen uuteen elämään. Avioliitto on esikuva Kristuksen ja hänen morsiamensa, seurakunnan ikuisesta liitosta. Jälkikristillisessä länsimaisessa maailmassa näitä asioita eikä niiden pyhyyttä ei enää ymmärretä. Seremonioiden kristllinen sisältö on unohtunut - Kaste on nimenantoa ja häät hauska perhejuhla tai kahdenkeskinen sopimus.

        Uskovat julistavat Jumalan valtakunnan suurta salaisuutta mielellään koko elämällään. Jopa näin: "Näin Jumalan moninainen viisaus tulee nyt seurakunnan kautta tunnetuksi taivaallisille hallituksille ja valloille". Kristittyjen Jeesuksen nimessä tapahtuvaa kastetta ja hääseremoniaa seuraavat paitsi ihmiset, myös enkelit ja henkivallat.

        Muilla kuin kristityillä on tietysti toisenlaisia tapoja ja ajatuksia.


      • kaikkea-hyvää
        supporter-of-seremony kirjoitti:

        "Mutta Raamatusta ei löydy tukea, että Jumala vaatisi seremonian eli vihkitoimituksen."

        Tässä ketjussa on puhuttu sitä että Raamattu on täynnään vihkitoimituksia ja juhlia. Jeesus sanoo avioliitosta: "...minkä JUMALA on yhdistänyt." Kun sanot ettei Jumala VAADI seremoniaa avioliiton alkuun, niin koen että etsit jonkinlaista minimirajaa, jonka suorittamalla voisit tietää täyttäneesi Jumalan vaatimuksen. Jos Raamatussa on hääseremonioita, niin mikset tekisi mallin mukaan - etsisi mielummin "maksimia". Sellaista tilannetta, että avioliitto on tullut tiettäväksi jokaiselle epäilevällekkin.

        Kristillisestä kasteestakin Raamattu sanoo: "Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

        Minkälainen olisi "minimikaste"? Vaaditaanko tässäkään seremoniaa? Mitä sanotaan, kuka voi kastaa, kastettavan ikävaatimus, mikä on veden määrä ja lämpötila... Tarvitaanko konkreettista vettä ollenkaan? Entä jos kastan itse itseni ja vain omassa mielessäni? Muiden pitää hyväksyä tämäkin tapa! Ei näin!

        Pyhä kristillinen kaste, kuten kristillinen avioliittokin selviää, kun lukee Raamatun kokonaisilmoituksen asiasta. Kaste on kuolleista syntyminen uuteen elämään. Avioliitto on esikuva Kristuksen ja hänen morsiamensa, seurakunnan ikuisesta liitosta. Jälkikristillisessä länsimaisessa maailmassa näitä asioita eikä niiden pyhyyttä ei enää ymmärretä. Seremonioiden kristllinen sisältö on unohtunut - Kaste on nimenantoa ja häät hauska perhejuhla tai kahdenkeskinen sopimus.

        Uskovat julistavat Jumalan valtakunnan suurta salaisuutta mielellään koko elämällään. Jopa näin: "Näin Jumalan moninainen viisaus tulee nyt seurakunnan kautta tunnetuksi taivaallisille hallituksille ja valloille". Kristittyjen Jeesuksen nimessä tapahtuvaa kastetta ja hääseremoniaa seuraavat paitsi ihmiset, myös enkelit ja henkivallat.

        Muilla kuin kristityillä on tietysti toisenlaisia tapoja ja ajatuksia.

        Raamatun mukaan se riittää kun mies ja nainen siirtyvät asumaan yhdessä, tekevät lapsia ja ovat toisilleen uskolliset elämänsä loppuun asti. Viimeisellä tuomiolla heitä ei tuomita minkään seremonian, toimituksen tms. poisjättämisestä eli ns. avolliiton synnistä, näin ainakin minä uskon.


    • dragostea

      Avioliitto on raamatussa solmittu monin eri tavoin. Iisak vei Rebekan telttaansa. Jaakob osti työllään kaksikin vaimoa. Tooran mukaan piti rakastella veljen lesken kanssa jos tällä ei ollut lapsia. Sodasta saattoi ottaa itselleen tytön vaimoksi, kunhan odotti kuukauden että tyttö tottui uuteen osaansa.
      Benjaminilaiset saivat luvan ryöstää itselleen vaimot kun ei muuten saanut. Tooran mukaan sai ottaa useamman vaimon jos ei vähentänyt ensimmäisen vaimon oikeuksia.
      Hoosea otti itselleen porton vaimoksi, samoin portto Raahab pääsi puolisoksi eräälle israelilaiselle.

      Mooseksen laki antoi luvan erot, jos ei sopinut yhteen. Jos vaimo ei ollut ehtinyt olla toisen vaimo välillä, saattoi mennä saman kanssa uudelleen naimisiin.
      Kihlausta pidettiin yhtä pitävänä kuin avioliittoa. Jos raiskasi kihlatun, siitä sai kuolemanrangaistuksen. Jos raiskattu tyttö oli vapaa, hänestä sai kenties vaimon, kunhan oli maksanut morsiusrahan. Saattoi kyllä olla niin ettei saanut mitään muuta rahallaan kuin pitkän nenän.

      Jeesus ei moittinut siitä että ihmiset rakastuivat ja menivät naimisiin tai kihloihin, mikä oli yhtä pitävä liitto.
      Hän moitti sitä että ihmiset hylkäsivät puolisonsa mistä tahansa syystä.
      Ainut syy milloin sai jättää puolisonsa oli että tämä oli löytänyt uuden kaverin.

      Nykyaikaan sovellettuna: Olitpa sinä naimisissa tai et, sinä olet sitonut toisen itseesi rakkauden sitein, Jos tänään rakastat ja huomenna hylkäät, sinä haavoitat toista syvästi.
      Jos olet antanut toisen ymmärtää että olette pari, sinä olet käytökselläsi luvannut että et häntä petä.

      "Joka hylkää puolisonsa" on voimassa millä tavalla tahansa tämä rakasteluun perustuva ystävyys on solmittu.
      Siksi kannattaa miettiä miten pitkälle antaa ystävyyden mennä, jos ei halua olla jatkuvasti pari,
      Kenties riittää se että halaa tavatessaan, niin ei haittaa vaikka olisi sellainen suhde monenkin kanssa. Meidän jopa tulisi harrastaa halailua kaikkien uskovien kesken.

      Joten pidä huoli ettet haavoita ystäviäsi!

    • ”a. Avoliitto on syntiä eli tarvitaan jonkunlainen vihkiseremonia ?”

      Ei tarvitse mitään erityistä seremoniaa. Kun sopiva löytyy niin laitetaan lihat yhteen ja se riittää seremoniaksi.

      22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. 23 [i] Ja mies sanoi:
      -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.*
      24 Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
      25 Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.

    • siviili

      Täydellisessä maailmassa myös avioliitto on täydellinen. Mies ja vaimo rakastavat toisiaan ja muuttuvat "yhdeksi lihaksi". Itse olen joskus sanonut rakkaalleni, että minua palelee sinun selkäsi kohdalta, koska hänellä ei ole ollut siellä peitettä.
      Mies rakastaa vaimoansa ja vaimo kunnioittaa miestänsä.

      Käytännössä monet parit eivät ikinä tule yhdeksi lihaksi, vaan riidellään ja kilpaillaan kenellä on suurin valta perheessä.

      Samanlaista on naimisiin mennessä: toisilla on hienot häät ja suuret juhlat, ja sitten aletaan riitelemään hääkuluista ja erotaan pian. Toiset ovat vähin erin muuttaneet yhteen ja ovat onnellisia.

      Tunnen nuoren miehen joka joutui maksamaan morsiamen hinnan ulkolaisesta vaimostaan. Kuitenkaan kukaan ei omista toista!

      Raamatussa kerrotaan monista eri tavoista mennä yhteen.
      Aadam tunsi vaimonsa Eevan. Aabraham eli sisarpuolensa kanssa Ju malan hyväksymässä liitossa.
      Iisak vei Rebekan majaansa. Jaakob osti työllään kaksi vaimoa ja sai kaksi muuta kaupan päälle.
      Daavid otti useita vaimoja. Viimeinen oli vain lämmön tähden.

      Vaimon saattoi ryöstää sodassa tai jopa rauhassa, jos ei ottanut toiselle varattua.
      Kihlaus oli sama kuin avioliittolupaus.
      Paavali sanoi että hänkin voisi pitää mukanaan vaimon, uskonsisaren, niinkuin Pietari.

      Tärkeintä oli että oli uskollinen sille jonka oli ottanut puolisokseen, ei se kuinka oli ottanut.
      Käskyä "Älä tee huorin" ei voi rikkoa olemalla uskollinen, vaan pettämällä ja hylkäämällä.

      Monen uskovaisen mielestä rakastettunsa hylkääminen on velvollisuus, ellei ole naimisissa. Heille on tärkeämpi käsky "Pidä kunnon häät", kuin käsky rakastaa ja olla uskollinen.

      Minä olen siviilivihitty, ja olen ollut siihen tyytyväinen vuosikymmeniä. Riippumatta siitä, onko luvannut papin tai tuomarin, tai puolison edessä olla yhdessä, lupaus on lupaus, eikä sitä saa rikkoa.
      Sitäpaitsi samalla ihminen lupaa pitää vastapuolen seksuaalisesta tyydyttämisestä myös huolen, koska on luvannut rakastaa . Monissa avioliitoissa käytetään seksuaalisuutta kiristyskeinona; "Koska et tee sitä tai tätä, ole ilman tässä kuussa!" Tämä on kuitenkin väärin ja sama kuin hylkimällä saattaa toinen tekemään huorin. Jos toinen etsii lohtua muualta, puoliso on osasyyllinen.
      Avioliitto on lupaus tehdä toinen onnelliseksi, eikä kenenkään vangitsemista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe