Määrittämätön persoonallisuushäiriö

Eitulenättiä

Haluaisin kokemuksia persoonallisuushäiriöisen ihmisen "oikeanlaisesta" jättämisestä. Eli ne jotka kyseisen diagnoosin tietävät ja ovat olleet tilanteessa itsekkin, toivoisin vastausta.

Eli naiseni on riippuvainen, epävakaa jne. Ja on tosi herttainen, ja paljon hyviä piirteitä, mutta parin kk:n jälkeen alkoi tulla oikeita piirteitä esiin. Itsellä ei voimavarat riitä parisuhteeseen, jossa toisella on paljon tunnepuolen ongelmia mutta ei hoida itseään mm psykiatrialla. Asiat saattavat olla yhdessä hetkessä hyvin, mutta toisessa hetkessä aivan eri ihminen. Syyttää, itkee, sulkeutuu, on ilkeä. Ei ole aggressiivinen. Ollaan jo erottu, mutta pienikin viesteily herättää hänessä toivonkipinän ja alkaa syyttää erosta ja että pitäisi minun miettiä että oliko oikein erota eikä sais tehdä yksipuolista ratkaisua. Viestit olleet siis ihan moimitäkuuluu-tyylisiä.

Eli, pitäisikö kaikki, siis ihan kaikki yhteydenpito pistää poikki? Onko se paras? Hänen kannaltaan siis. Tuntuu vaan niin raa'alta. Ehkä tiedän vastauksen mut katotaan saanko täältä tukea siihen. Ja kyllä, olen ohjannut hoitoon häntä nätisti, kertoo hakeutuvansa.

Ja jos joku haluaa kertoa persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa olevasta toimivasta parisuhteesta niin haluaisin niitäkin kuulla.

8

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroonprosessi

      Eiköhän ihminen erotessa just käy läpi niitä tunteitaan, kun syyttää, itkee, sulkeutuu, on ilkeä. Sulla itselläsi taitaa tunteet olla täysin finaalissa, jos et itse noin koe. Normaali tunteva ihminen reagoi just noin ja on silloin epävakaa ja voi riippua menneessä kiinni. Mistä sinä olet itse saanut päähäsi, että ko. henkilöllä on persoonallisuushäiriö? Sun kannattaa lukea kirja erosta, niin ymmärrät häntäkin paremmin.

      • Alkup

        Niin. Olikin turha ajatella että tulisi asiallisia vastauksia. Ei ole tunteet mulla finaalissa, et lukenut tekstiäni kunnolla. Itsellesi suosittelen mitä tahansa kirjaa, se harjoittaa sisälukutaitoa :)

        Jos sulla ei ole järkevää sanottavaa, niin voisit olla kommentoimatta. Yritän ottaa huomioon ihmisen jolla kyseinen diagnoosi on, joten haluan kuulla heiltä vastauksia jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa.


    • Eieiei

      Olet rakastunut mustaan aukkoon, kokemuksen rintaäänellä sanon, että se olet sinä jolta voimat loppuu ekaks, persoonallisuushäiriö on kehittynyt yleensä jo lapsena ja vaikeasti edes balanssiin saatavissa, jos haluat "elää" lopeta suhde.

    • Anonyymi

      Mahdollisimman pitkälle kauas pois, eilä missään yhteyksissä enää ikinä. Tee itsellesi vihdoin elämä. Vain yksi kaikilla ja hauras.
      Nimimerkillä kokemusta on.

    • Anonyymi

      Juokse ja kovaa! Älä missään tilanteessa edes harkitse muuta, ikinä.

      • Anonyymi

        Kirjoitin lyhyesti, mutta kokemuksesta nappaa pointtini.


    • Anonyymi

      Hei!
      Kommenttini tulee varmaan liian myöhään, mutta itselläni on erittäin tuskallinen persoonallisuushäiriö, jonka takia olen terapiassa ja jonka oirehdinnan lieventymisellä on kohtalainen ennuste. Ellet halua välitä kumppanistasi ja jaksa olla hänen tukenaan kieltämättä erittäin vaikean ongelman kanssa, on paras molemmille, että katkaiset välit täysin ja silottelematta. Hän on todennäköisesti jo tottunut moisiin hylkäämisiin (ja tällaistahan me valitettavasti usein tiedostamattamme haemmekin), muttei varmasti kaipaa läheisyyttä ja välittämistä ihmiseltä, joka herättää turhat toiveet uudelleen ja uudelleen. Toivottavasti annoit hänelle mahdollisuuden löytää sitoutumiskykyinen ja rakastava kumppani. Usein oireet lievenevät itsestään nuoruusiän jälkeen. Etenkin jos tukena on vahvoja ihmissuhteita. Toivon todella, että nostit kytkintä. Molempien takia.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Kytkintä ja kaasua ja se on heipat!


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3155
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2381
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1730
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1573
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1087
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      866
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      811
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      784
    Aihe