Galluppi !

Oli puhe sotilasvalan antamisesta . Voiko Uskova tehdä sellainen ?? Kyllä vai ei !!

9

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyl_vai_ei

      Kuka on Uskova?

      • Kaikkihan me johonkin uskotaan. Minä ainakin vannoin sotilasvalan ja vaimonikin antoi samoihin aikoihin valan kun meni poliisin palvelukseen.


      • Kyl_vai_ei
        sage8 kirjoitti:

        Kaikkihan me johonkin uskotaan. Minä ainakin vannoin sotilasvalan ja vaimonikin antoi samoihin aikoihin valan kun meni poliisin palvelukseen.

        Kysymys koskikin sitä, että kuka on tämä mystinen herra, neiti tai rouva Uskova, jonka kykyä antaa vala aloitus koskee.


    • Tottakai, eihän epäjumala kuitenkaan pysty tuomitsemaan mistään leikkikäskynsä rikkomisesta.

    • Näinseasiaon

      Tietenkin voi! Ja uskovainen kristitty on velvollinenkin sen antamaan!

      • capiche

        Suomessa voi valita vannooko sotilasvalan vai antaako sotilasvakuutuksen. Samat vaihtoehdot ovat myös oikeudessa sekä virkavalaa tehtäessä.
        Koska 1) kaikki kristityt eivät vanno omantunnon syistä, ja 2) on myös huomioitava uskonnottomat tai muuta uskontoa edustavat.

        Jeesuksen opetuksiin vakavasti suhtautuvalle kristitylle vannominen ei ole itsestään selvää sen vuoksi mitä Jeesus opetti vuorisaarnassa:

        " 34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; 36 äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;


    • Minä olen antanut sotilasvakuutuksen armeijassa, en ollut vannomassa.

      " Vannomisesta

      33 »Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: ’Älä tee väärää valaa’ ja ’Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut’. 34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: ’Kyllä’, kun kiellätte, sanokaa: ’Ei.’ Enempi on pahasta."

      https://raamattu.fi/raamattu/KR92/MAT.5/Matteus-5

      Tuossa on ohjeet, joilla perusteilla ei pitäisi vannoa. Sen verran katson joustavaksi, että oikeudessa voi ehkä vannoa tai vakuttaa sormi Raamatulla puhuvansa totta. Muualla en oikein vannomista sallisi. Jos minulla olisi poika armeijassa niin suosittelisin hänen menemistään sotilasvakutuksen antamiseen valatilaisuuden tilaan.

      • capiche

        Vala on oikeastaan vain lupaus ja vakuutus sanojen synomyyni.


        Jos literalistiksi ryhdytään, niin Jeesus kielsi vannomasta minkään kautta. Hän ei kieltänyt antamasta lupausta tai vakuutusta. Olisiko Jeesus puhunut pikemminkin turhista vannomisista, kuin joita ihmiset harrastavat pyrkiessään antamaan sanoilleen painoa. Tyyliin "vannon äitini kautta, että puhun totta", jne...

        Sotilas- tai virkavalassa ei vannota Jumalan kautta, vaan annetaan vala - eli pyhä lupaus - Jumalan kasvojen edessä. Vakuutus annetaan oman kunnian ja omantunnon kautta. Vihkikaavan avioliittolupaus on muuten sisällöltään myöskin valaa vastaava, sillä sekin annetaan kirkossa Kaikkivaltiaan Jumalan kasvojen edessä.

        Joten poikkeaako vala sisällöltään mitenkään vakuutuksesta? Ja onko vakava lupaus parempi tehdä sittenkin Jumalan kasvojen edessä kuin luvata oman kunnian ja venyvän omantuntonsa kautta?


      • capiche kirjoitti:

        Vala on oikeastaan vain lupaus ja vakuutus sanojen synomyyni.


        Jos literalistiksi ryhdytään, niin Jeesus kielsi vannomasta minkään kautta. Hän ei kieltänyt antamasta lupausta tai vakuutusta. Olisiko Jeesus puhunut pikemminkin turhista vannomisista, kuin joita ihmiset harrastavat pyrkiessään antamaan sanoilleen painoa. Tyyliin "vannon äitini kautta, että puhun totta", jne...

        Sotilas- tai virkavalassa ei vannota Jumalan kautta, vaan annetaan vala - eli pyhä lupaus - Jumalan kasvojen edessä. Vakuutus annetaan oman kunnian ja omantunnon kautta. Vihkikaavan avioliittolupaus on muuten sisällöltään myöskin valaa vastaava, sillä sekin annetaan kirkossa Kaikkivaltiaan Jumalan kasvojen edessä.

        Joten poikkeaako vala sisällöltään mitenkään vakuutuksesta? Ja onko vakava lupaus parempi tehdä sittenkin Jumalan kasvojen edessä kuin luvata oman kunnian ja venyvän omantuntonsa kautta?

        Minä olin helluntalaisten tuttavien joukossa teltassa antamassa sotilasvakuutusta aikanaan. Näin myös sotilasvalan, jossa muut ei-uskovaiset antoivat sotilasvalansa. Sellaista en halua nytkään antaa.

        Sanon mieluummin kyllä tai ei - ja jätän enemmän turhaksi. Oikeusvalan ja ministerivalan hyväksyn, mutta en olisi muuten vaatimassa mitään valaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe