Tarvitseeko kässärin olla valmis ennen kustantajalle lähettämistä?

Eiturhaatyötä

Olen suunnitellut romaanin, jonka valmiiksi saaminen veisi vähintään vuoden. En viitsisi tehdä päivittäin työtä vaan saadakseni lopussa hylsyn. Voisinko siis lähettää 50-100 sivua valmista tekstiä kustantajalle koska kyllä siitä jo saa käsityksen romaanista ja että kelpaako vai ei?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmiiksivaanensin

      Ei kustantajakaan viitsi tehdä turhaa työtä lukemalla 100 sivua kässäriä, joka ei sitten kuitenkaan ehkä koskaan valmistu. Eihän työpaikkaakaan haeta opintojen alussa sillä perusteella, että turha opiskella monta vuotta tutkintoa loppuun, jos sillä tutkinnolla ei sitten kuitenkaan saa töitä.

      Eli kyllä aloittelevan kirjoittajan vaan pitää nähdä se vaiva ensin, että kirjoittaa tarinansa ensin alusta loppuun ja tarjoaa vasta valmista kässäriä kustantamoille. Jos tärkein motivaatiosi "romaanin" kirjoittamiselle on se kustannussopimus, niin eipä taida olla kovinkaan kummoista tarinaa tarjolla.

      • Aloittajaa

        Kovin vaikutat kitkerältä ja arvostelevalta.. Mikäköhän siihen on syynä? Menikö vuosikausia väsätty nobel-kaliberin mestariteos kustantajan papetinsilppuriin? ;D


    • Tuskainen1

      Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Kyllä pitää näyttää ensin ne perslihakset, jos meinaa saada kustannussopimuksen. Hyviäkin yrittäjiä valmiiden käsisten kanssa on niin paljon, ettei pelkän muutamankymmenen sivun näytteellä irtoa sopimusta. Tietokirjan ideasta kannattaa neuvotella etukäteen kustantajan kanssa, mutta kaunon puolella vasta tehty työ palkitaan. Siinä saattaa "mennä hukkaan" vuosi jos toinenkin, joten ainoa järkevä syy tekemiselle on rakkaus kirjoittamiseen ja suoranainen tarve kertoa tarina. Siinä pelkkä pätemisenhalu jää mielestäni kakkoseksi.

      • Tuskainen1

        Anteeksi mutta en saa selvää kirjoituksestasi. Harjoittelemaan vaan.


      • Aloittajaa

        Hihhii. Kun et muuta keksi niin länkytä typoista. SynnyttäneeT.


    • kynäilijä1

      Samaa mieltä muiden kanssa, kirjoita kässäri valmiiksi. Olisi varmaan hyvä, että kirjoittamiselle löytyy jotain muitakin motiiveja kuin kustannussopimus, silloin kirjoittamiseen käytetyt tunnit ei tunnu hukatuilta ja menetetyiltä. Ja kyllä, ennen kuin ehdit kirjoittaa, olen saanut hylsyjä, olen katkeroitunutpaskajokatäällepäteejaneuvoomuitakuneiolemuutaelämää.... :)

    • KT2

      Oi voi. Esitit kysymyksen ja sait siihen ihan asiallisia vastauksia, mutta vedit sitten herneet nenään kun vastaukset eivät ilmeisesti olleet sitä mitä olisit toivonut kuulevasi. Kannattaisi ensimmäiseksi opetella ottamaan vastaan palautetta, koska kustannustoimittajat eivät todellakaan halua herkkähipiäisiä diivoja riesakseen.

    • harvaonnistuu

      Voit toki lähettää pelkän alkuluvun tai tekstinäytteen, mutta lopputulos on todennäköisesti kannaltasi negatiivinen. Itselleni tulee suomalaisista esikoiskirjailijoista mieleen vain Hannu Rajaniemi, joka sai kustannussopparin pelkällä tekstinäytteellä synopsiksella, ja hänkin englanninkielisestä maailmasta.

      • KT2

        Rajaniemi oli myös oman aihepiirinsä tohtorikoulutettava "kvanttifyysikko" arvostetussa yliopistossa, mikä heti kertoo kustantajalle, että kyseinen esikoiskirjailijaiksi haaveileva kirjoittaja ei ole mikään taivaanrannanmaalari vaan pitkäjänteiseen kirjoitustyöhön kykenevä ammattilainen.


      • Tuskainen1

        Jep. Kai jonkin käsisideankin avulla voisi periaatteessa saada sopimuksen, mutta kuvittelisin, että silloin ideassa pitää olla jotakin omakohtaista ja todella persoonallista. Tyyliin, että on kokenut jotakin erikoislaatuista uskonnollisessa yhteisössä ja pystyy vakuuttamaan kustantajan jotenkin myös siitä, että osaa muotoilla kokemuksensa kaunokirjallisesti.

        Mietin myös, onko tämän ketjun kirjoittaja ollut tehtailemassa muitakin Kirjailijanalkujen ketjuja viime aikoina, koska mielestäni avauksia on tullut viime aikoina enemmän ja ovat usein sellaisia raapaisuja. Jossakin toisessakin ketjussa on jo kyselty, voisiko kustantajalle lähettää loistavan kahdeksan sivun pätkän, jotta voisi sitten motivoitua "erinomaisesta palautteesta".

        Ymmärrän kyllä innon antaa tekstiä eteenpäin luettavaksi, mutta itse käytän tähän tarkoitukseen varta vasten koottua kirjoittajaryhmää, jossa luemme toistemme tekstejä, sekä eri tavoin kirjoittamiseen harjaantuneita tuttaviani. En käytä kustannustoimittajan paukkuja sellaiseen vaiheeseen.


      • KT2
        Tuskainen1 kirjoitti:

        Jep. Kai jonkin käsisideankin avulla voisi periaatteessa saada sopimuksen, mutta kuvittelisin, että silloin ideassa pitää olla jotakin omakohtaista ja todella persoonallista. Tyyliin, että on kokenut jotakin erikoislaatuista uskonnollisessa yhteisössä ja pystyy vakuuttamaan kustantajan jotenkin myös siitä, että osaa muotoilla kokemuksensa kaunokirjallisesti.

        Mietin myös, onko tämän ketjun kirjoittaja ollut tehtailemassa muitakin Kirjailijanalkujen ketjuja viime aikoina, koska mielestäni avauksia on tullut viime aikoina enemmän ja ovat usein sellaisia raapaisuja. Jossakin toisessakin ketjussa on jo kyselty, voisiko kustantajalle lähettää loistavan kahdeksan sivun pätkän, jotta voisi sitten motivoitua "erinomaisesta palautteesta".

        Ymmärrän kyllä innon antaa tekstiä eteenpäin luettavaksi, mutta itse käytän tähän tarkoitukseen varta vasten koottua kirjoittajaryhmää, jossa luemme toistemme tekstejä, sekä eri tavoin kirjoittamiseen harjaantuneita tuttaviani. En käytä kustannustoimittajan paukkuja sellaiseen vaiheeseen.

        Huomannut saman. Pistää miettimään, että mistäköhän tälle kyseiselle kirjailijanalulle (tai -aluille) on syntynyt se harhakuvitelma, että kustantamot pyörittävät ilmaisia yleishyödyllisiä arvostelupalveluja, jonne kuka tahansa voi lähettää ideansa ja muutaman sivun raakileensa testattavaksi ja odottaa saavansa yksityiskohtaisempaa palautetta. Kustannustoiminta on kaupallista toimintaa, jonka päämäärä on taloudellinen tuotto. Ja aika on tunnetusti rahaa.


    • turhantyöntekijä

      Jos haluat välttää turhaa työtä, niin se on aika vaikeaa, koska se sopimus kirjoitetaan vasta kustantamon kanssa tehdystä versiosta. Viime metreilläkin voi käydä niin, että kustannussopimusta ei tulekaan, monille on käynyt niin. Voit totta kai lähettää näytteenkin, ei niitä hylsytettyjä käsikirjoituksiakaan kokonaan lueta.

    • Burfoti

      Kustantajat saavat vuosittain tolkuttoman määrän käsikirjoituksia, joista osaa on hiottu ja kiilotettu vuosia. , 99% kaikesta menee suoraan hylkyyn.
      Mitäs aloittaja olettaisit reaktioksi tuntemattoman kirjoittajan tekstiin, jota ei ole edes viitsitty kirjoittaa valmiiksi...?

      • KT2

        "Hei, ottakaa minut töihin päiväksi ja resurssoikaa joku teidän työntekijänne käyttämään päivän työaikansa siihen, että seurailee ja arvioi minun puuhasteluani teillä, miten minä selviytyisin ko. työalalla ja onko minulla potentiaali näihin hommiin. Päivän lopuksi haluaisin teiltä vielä kirjallisen arvion siitä, että missä olin jo pätevä ja mitä taitoja minun pitäisi vielä kehittää ja minkälaista koulutusta tarvitsin lisää. Kiitos ja heippa. t. potentiaalinen kirjailijanalku"


      • Tuskainen1

        KT2, reps!!

        :D


    • ElluP

      Tällaisia kun pohtii, niin kannattaa tutustua eri kustantajien sivuilta käsikirjoituksen lähettämistä koskeviin ohjeisiin. Joissain sanotaan suoraan, että ottavat vastaan vain valmiita käsikirjoituksia. Sen sijaan olen törmännyt myös kustantamoihin, jotka sanovat ottavansa vastaan myös kirjaideoita. Eli koko tekstin ei ole pakko olla valmis, mutta mukaan pyydetään synopsista siitä, mitä kirjan lopussa tulee tapahtumaan jne. Kaikilla ei ole yhteistä linjaa tämän suhteen, joten ei muuta kuin tutkimaan kustantamojen sivuja!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe