Varapuheenjohtaja sihteerinä?

kentiennee

Voiko varapuheenjohtaja toimia samanaikaisesti sihteerinä yhdistyksessä?

Ken tiennee?

15

3437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pressa

Itse olin pj ja sihteeri samaan aikaan eikä mistään suunnalta tullut valituksia.

• kentiennee

Ei se silti ole välttämättä laillista yhdistyslain mukaan.

Voiko joku antaa oikean juridisen vastauksen?

• vastaustaootellen

Eikö kukaan tiedä tosiaan?

• Anonyymi

Voi. Vaikka puheenjohtaja voi olla sihteeri. Toki jos on nimenkirjoitusoikeus, niin voi kirjoittaa vain kerran. Kokouksen minimi on 3 henkilöä. PJ vastaa pöytäkirjan tekemisestä ja kaksi muuta tarkastaa.
      Tämä on pätevä vastaus.

• Anonyymi

No ei kovin pätevä vastaus. Hallituksen pöytäkirjan tekemisestä voi vastata ihan kuka tahansa, eikä pöytäkirja saati sen tarkastajat edes ole mikään lakisääteinen välttämättömyys. Hallituksen kokouksen päätösvaltaisuuden minimi sanellaan tavanomaisesti yhdistyksen säännöissä, eikä se välttämättä ole kolme, eikä yleensä olekaan niin vähän, kuin ihan pienimmissä yhdistyksissä pikkuhallituksilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kovin pätevä vastaus. Hallituksen pöytäkirjan tekemisestä voi vastata ihan kuka tahansa, eikä pöytäkirja saati sen tarkastajat edes ole mikään lakisääteinen välttämättömyys. Hallituksen kokouksen päätösvaltaisuuden minimi sanellaan tavanomaisesti yhdistyksen säännöissä, eikä se välttämättä ole kolme, eikä yleensä olekaan niin vähän, kuin ihan pienimmissä yhdistyksissä pikkuhallituksilla.

Kyse oli yhdistyksen kokouksesta. Hallituksessakin minimi on 3, mutta säännöt voivat vaatia enemmän. Puheenjohtaja VASTAA pöytäkirjan tekemisestä, siis siitä että se tulee tehtyä. Yhdistyksen kokouksen pöytäkirja on pakko tehdä, jotta löytyy dokumentti mm vastuuvapauden myöntämisestä. Hallituksen kokouksen pöytäkirjoista voidaan säätää säännöissä tai toimiohjeissa. Tämäkin on pätevä vastaus. Hallituksen pöytäkirja on pakko tehdä, jos esim. päätetään avata tili pankissa tms.

• Anonyymi

Sihteeri on hallituksen puheenjohtajan teknillinen avustaja.

• Anonyymi

Kyllä,. paitsi ei teknillinen vaan tekninen.

• Anonyymi

Tässä tuli jo päteviä vastauksia. Itse olen 7 yhdistyksen hallituksessa, kahdessa puheenjohtaja. Kannattaa käydä joku yhdistystoiminnan kurssi jos ei viitsi nettisivuilta opiskella.

Hallituksen puheenjohtaja on käytännössä se, joka hoitaa juoksevia asioita. Hänen avukseen voi hallitus palkata toiminnanjohtajan, sihteerin jne, jos hommia on paljon. Hallituksen puheenjohtajan valitsee yhdistyksen kokous, samoin hänelle varapuheenjohtajan. Lisäksi yhdistyksen kokous valitsee hallituksen jäsenet ja heidän varansa, joko jokaiselle oman tai 3 yleis-varajäsentä, miten itse kunkin yhdistyksen säännöissä on päätetty.

Lain mukaan pöytäkirja pitää tehdä vain yhdistyksen kokouksesta. Käytännössä juuri valtuutusten, rahoittajien, avustusten antajien ym takia on pidettävä kirjaa myös hallituksen kokousten päätöksistä. Pöytäkirjasta vastaa kaikissa kokouksissa, olipa se hallituksen kokous tai yhdistyksen kokous, puheenjohtaja. Puheenjohtaja voi kutsua avukseen sihteerin.

Nykyään usein hallitus valitsee kokouksessa sihteerin, mutta jos tiukka paikka tulee, puheenjohtaja kävellä muun hallituksen yli ja ilmoittaa tekevänsä pöytäkirjan itse koska siitä itse vastaa. Puheenjohtajan ei siis ole pakko hyväksyä hallituksen esittämää sihteeriä.

Sen sijaan hallitus valitsee kokouksessa kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja nämä valvovat, että pöytäkirja on kokouksen kulun mukainen. Sama juttu myös yhdistyksen kokouksessa. Pöytäkirjan tarkastajaksi valittavan on siis hyvä tehdä myös omia muistiinpanoja. Olette ehkä huomanneet että puheenjohtajatkin tekevät muistiinpanoja, vaikka sihteeri olisi valittu. On minutkin pelastaneet omat muistiinpanot pari kertaa, kun sihteeri kirjoitteli mitä sattui.

Yhdistyksen hallinto-kursseilla on onneksi yleensä aina puheenjohtajan velvollisuudet ja oikeudet - osiot, joissa kerrotaan mitä puheenjohtajan kuuluu tehdä. Siihen ei kannata tittelin takia suostua, ellei hommaa todellakin tiedä hallitsevansa. Kaikesta huolimatta mukavaa hommaa, kunhan valmistelu-selvittely-hommat jakaa hallituksen jäsenille tasan, ei itse tarvitse kaikkea raataa.

• Anonyymi

"Nykyään usein hallitus valitsee kokouksessa sihteerin, mutta jos tiukka paikka tulee, puheenjohtaja kävellä muun hallituksen yli ja ilmoittaa tekevänsä pöytäkirjan itse koska siitä itse vastaa. Puheenjohtajan ei siis ole pakko hyväksyä hallituksen esittämää sihteeriä. "

Periaatteessa puheenjohtajan on hyväksyttävä valittu sihteeri. Mutta pöytäkirjaan puheenjohtaja voi vaatia sitten merkinnät. Sihteerin ei tarvi allekirjoittaa pöytäkirjaa. Jos tarkastajat eivät hyväksy tehtyä pöytäkirjaa, se menee takaisin hallitukseen, joka päättää asiasta äänestämällä, mutta kokouksen kulun mukaisena. Jälkeenpäin tulleita tietoja ei siihen enää saa kirjata kuin erikseen selvästi erottuen merkitsemällä.

• Anonyymi

Puheenjohtaja ei voi kutsua sihteeriä, jos sen valinta on säännöissä.

• Anonyymi

Pöytäkirjantarkastajia ei tarvita, jos pöytäkirja tarkastetaan heti tai seuraavassa kokouksessa.

• Anonyymi

Höh. Tarvitaan silloinkin. Silloin vaan kaikki osallistujat ovat tarkastajia.

• Anonyymi

Uusi tieto oli, että kokouksen pöytäkirjan voi tarkistaa ja allekirjoittaa yhteisesti kokouksen lopussa.
      Se edellyttää läppäriä, jolla sihteeri kirjoittaa kokouksen kulun suoraan lopulliseen asuun. Sitten tarvitaan tulostin.
      Onko näin?

• Anonyymi

Kyllä, mutta... Ei välttämättä läppäriä, pöytäkonekin käy. Mutta tulostin myös, ellei ole sovittu ja käytössä luotettava sähköinen hyväksyntä.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1516
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1399
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1318
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      220
      1189
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      321
      1051
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      291
      970
    9. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      76
      964
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    Aihe