Varapuheenjohtaja sihteerinä?

kentiennee

Voiko varapuheenjohtaja toimia samanaikaisesti sihteerinä yhdistyksessä?

Ken tiennee?

13

<50

Vastaukset

  • Itse olin pj ja sihteeri samaan aikaan eikä mistään suunnalta tullut valituksia.

  • Ei se silti ole välttämättä laillista yhdistyslain mukaan.

    Voiko joku antaa oikean juridisen vastauksen?

  • Eikö kukaan tiedä tosiaan?

  • Voi. Vaikka puheenjohtaja voi olla sihteeri. Toki jos on nimenkirjoitusoikeus, niin voi kirjoittaa vain kerran. Kokouksen minimi on 3 henkilöä. PJ vastaa pöytäkirjan tekemisestä ja kaksi muuta tarkastaa.
    Tämä on pätevä vastaus.

    • No ei kovin pätevä vastaus. Hallituksen pöytäkirjan tekemisestä voi vastata ihan kuka tahansa, eikä pöytäkirja saati sen tarkastajat edes ole mikään lakisääteinen välttämättömyys. Hallituksen kokouksen päätösvaltaisuuden minimi sanellaan tavanomaisesti yhdistyksen säännöissä, eikä se välttämättä ole kolme, eikä yleensä olekaan niin vähän, kuin ihan pienimmissä yhdistyksissä pikkuhallituksilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No ei kovin pätevä vastaus. Hallituksen pöytäkirjan tekemisestä voi vastata ihan kuka tahansa, eikä pöytäkirja saati sen tarkastajat edes ole mikään lakisääteinen välttämättömyys. Hallituksen kokouksen päätösvaltaisuuden minimi sanellaan tavanomaisesti yhdistyksen säännöissä, eikä se välttämättä ole kolme, eikä yleensä olekaan niin vähän, kuin ihan pienimmissä yhdistyksissä pikkuhallituksilla.

      Kyse oli yhdistyksen kokouksesta. Hallituksessakin minimi on 3, mutta säännöt voivat vaatia enemmän. Puheenjohtaja VASTAA pöytäkirjan tekemisestä, siis siitä että se tulee tehtyä. Yhdistyksen kokouksen pöytäkirja on pakko tehdä, jotta löytyy dokumentti mm vastuuvapauden myöntämisestä. Hallituksen kokouksen pöytäkirjoista voidaan säätää säännöissä tai toimiohjeissa. Tämäkin on pätevä vastaus. Hallituksen pöytäkirja on pakko tehdä, jos esim. päätetään avata tili pankissa tms.


  • Sihteeri on hallituksen puheenjohtajan teknillinen avustaja.

    • Kyllä,. paitsi ei teknillinen vaan tekninen.


  • Tässä tuli jo päteviä vastauksia. Itse olen 7 yhdistyksen hallituksessa, kahdessa puheenjohtaja. Kannattaa käydä joku yhdistystoiminnan kurssi jos ei viitsi nettisivuilta opiskella.

    Hallituksen puheenjohtaja on käytännössä se, joka hoitaa juoksevia asioita. Hänen avukseen voi hallitus palkata toiminnanjohtajan, sihteerin jne, jos hommia on paljon. Hallituksen puheenjohtajan valitsee yhdistyksen kokous, samoin hänelle varapuheenjohtajan. Lisäksi yhdistyksen kokous valitsee hallituksen jäsenet ja heidän varansa, joko jokaiselle oman tai 3 yleis-varajäsentä, miten itse kunkin yhdistyksen säännöissä on päätetty.

    Lain mukaan pöytäkirja pitää tehdä vain yhdistyksen kokouksesta. Käytännössä juuri valtuutusten, rahoittajien, avustusten antajien ym takia on pidettävä kirjaa myös hallituksen kokousten päätöksistä. Pöytäkirjasta vastaa kaikissa kokouksissa, olipa se hallituksen kokous tai yhdistyksen kokous, puheenjohtaja. Puheenjohtaja voi kutsua avukseen sihteerin.

    Nykyään usein hallitus valitsee kokouksessa sihteerin, mutta jos tiukka paikka tulee, puheenjohtaja kävellä muun hallituksen yli ja ilmoittaa tekevänsä pöytäkirjan itse koska siitä itse vastaa. Puheenjohtajan ei siis ole pakko hyväksyä hallituksen esittämää sihteeriä.

    Sen sijaan hallitus valitsee kokouksessa kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja nämä valvovat, että pöytäkirja on kokouksen kulun mukainen. Sama juttu myös yhdistyksen kokouksessa. Pöytäkirjan tarkastajaksi valittavan on siis hyvä tehdä myös omia muistiinpanoja. Olette ehkä huomanneet että puheenjohtajatkin tekevät muistiinpanoja, vaikka sihteeri olisi valittu. On minutkin pelastaneet omat muistiinpanot pari kertaa, kun sihteeri kirjoitteli mitä sattui.

    Yhdistyksen hallinto-kursseilla on onneksi yleensä aina puheenjohtajan velvollisuudet ja oikeudet - osiot, joissa kerrotaan mitä puheenjohtajan kuuluu tehdä. Siihen ei kannata tittelin takia suostua, ellei hommaa todellakin tiedä hallitsevansa. Kaikesta huolimatta mukavaa hommaa, kunhan valmistelu-selvittely-hommat jakaa hallituksen jäsenille tasan, ei itse tarvitse kaikkea raataa.

    • "Nykyään usein hallitus valitsee kokouksessa sihteerin, mutta jos tiukka paikka tulee, puheenjohtaja kävellä muun hallituksen yli ja ilmoittaa tekevänsä pöytäkirjan itse koska siitä itse vastaa. Puheenjohtajan ei siis ole pakko hyväksyä hallituksen esittämää sihteeriä. "

      Periaatteessa puheenjohtajan on hyväksyttävä valittu sihteeri. Mutta pöytäkirjaan puheenjohtaja voi vaatia sitten merkinnät. Sihteerin ei tarvi allekirjoittaa pöytäkirjaa. Jos tarkastajat eivät hyväksy tehtyä pöytäkirjaa, se menee takaisin hallitukseen, joka päättää asiasta äänestämällä, mutta kokouksen kulun mukaisena. Jälkeenpäin tulleita tietoja ei siihen enää saa kirjata kuin erikseen selvästi erottuen merkitsemällä.


  • Puheenjohtaja ei voi kutsua sihteeriä, jos sen valinta on säännöissä.

  • Pöytäkirjantarkastajia ei tarvita, jos pöytäkirja tarkastetaan heti tai seuraavassa kokouksessa.

    • Höh. Tarvitaan silloinkin. Silloin vaan kaikki osallistujat ovat tarkastajia.


Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.